اخبار مهم بزرگان موسیقی ایران

workless

عضو
پسر خوب موسیقی ایران پدر شد

پسر خوب موسیقی ایران پدر شد

به گزارش فان مهر به نقل از تماشا: پسر خوب موسیقی ایران روز گذشته پدر شد. محسن چاوشی که طرفدران زیادی دارد چنان گوشه گیر است که حتی بسیاری از طرفدران او نیز از جزییات زندگی شخصی و خانوادگی اش بی خبرند.


و برای همین هم خبر پدر شدن او برای هواداران موسیقی جالب خواهد بود. تماشا روز گذشته در تماس با محسن چاوشی این اتفاق را به او تبریک گفت.
سایت کافه سینما از انتخاب نام امیر علی یا حسین به مناسبت تولد این پسر شیرین در ماه محرم خبر داده است.
تلاش می کنیم در روزهای آینده اخبار دقیق تری در این زمینه به دستمان رسید آن را برای هواداران محسن چاوشی منتشر کنیم.
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزارش تصویری از کنسرت بابک جهانبخش در کرج

گزارش تصویری از کنسرت بابک جهانبخش در کرج

بابک جهانبخش چند شب پیش در تالار نژادفلاح کرج روی استیج رفت. علی رغم اینکه بابک و گروهش شب خاطره انگیزی برای مردم کرج رقم زدند، رفتارهای عجیب مسئول حراست سالن نژادفلاح باعث شد این کنسرت پایان تلخ و دور از انتظاری داشته باشد.






منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما


 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پیشکسوت موسیقی نواحی از دنیا رفت

پیشکسوت موسیقی نواحی از دنیا رفت




روز گذشته و در بيمارستان رسول اكرم(ص)


پیشکسوت موسیقی نواحی از دنیا رفت

موسیقی ما - قلیچ‌انوری، دوتارنواز پیشکسوت ترکمن پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت.
این هنرمند که چندی پیش بینایی چشم راستش را از دست داده بود و از بیماری موکور(نوعی بیماری قارچی مهلک) رنج می‌برد، روز گذشته 15 تیر دار فانی را وداع گفت.
این هنرمند در بیمارستان رسول‌اکرم(ص) از دنیا رفت.
انوری از نوازندگان پیشکسوت ترکمن‌صحرا بود، که سابقه اجرا در فستیوال‌های داخلی و خارجی را داشت.



منبع:
ايسنا
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حافظ ناظری در گنبد آسمان تهران: یاد گرفتم مقلد نباشم

حافظ ناظری در گنبد آسمان تهران: یاد گرفتم مقلد نباشم

حافظ ناظری در گنبد آسمان تهران: یاد گرفتم مقلد نباشم






حافظ ناظری با یک سوغاتی متفاوت به کشورش بازگشت. او که به گفته خودش در 14‌سال گذشته تنها سه بار به ایران آمده و این روزها ساکن نیویورک است، هدیه‌ای را برای مردم کشورش آورد که پیش‌بینی می‌کند از نظر آهنگسازی و آواز، تاثیر‌گذار باشد. او اولین هنرمند خاورمیانه است که اثرش با عنوان «بُعد یازدهم» به صورت جهانی از سوی شرکت «سونی» منتشر می‌شود. البته به همه این نکات باید نحوه معرفی اثر را هم اضافه کرد که باز هم جنبه‌ای متفاوت به جلسه معرفی اثرش در مقایسه با دیگر نشست‌ها داشت. این جلسه 11 اسفند در «گنبد آسمان» برج میلاد برگزار شد که بلندترین نقطه تهران است. او در این نشست که خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر همچون لوریس چکناواریان، جواد مجابی، داوود گنجه‌ای، محمد سریر، نادر مشایخی و... برگزار شد، پیش از اشاره به اثری که خلق کرده است، گفت: «معمولا عادت ندارم از قبل تصمیم بگیرم چه حرفی بزنم چون جادویی که در اجرای زنده وجود دارد، برایم جذاب‌تر است اما اولین موضوعی که دوست دارم به آن اشاره کنم، این است که هنگام شروع این کار، فکر نمی‌کردم به این زودی‌ها تمام شود چون کار، بزرگ و بزرگ‌تر شد.»

او درحالی‌که در این لحظه بغض کرده بود، عنوان کرد: «وقتی در مورد این کار می‌خواهم صحبت کنم، احساساتی می‌شوم. برایم سخت است که فکر کنم این کار تمام شده.» ناظری با بیان اینکه در یک خانواده کاملا سنتی بزرگ شده است، افزود: «با اینکه در یک چنین خانواده‌ای بودم اما به دلیل حضور پدرم، با طرز فکرهای متفاوتی روبه‌رو شدم و همین باعث شد یاد بگیرم مقلد نباشم.»او سپس به سفرش به نیویورک اشاره کرد: «در 19‌سالگی به نیویورک رفتم و 45‌درصد عمرم را در این شهر به‌سر برده‌ام. این تجربه باعث شد با یک سیستم جهانی در یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی جهان آشنا شوم.»ناظری با این مقدمه وارد جزییات آلبوم «بُعد یازدهم» شد: «این اثر برای من صرفا یک اثر موسیقی نیست بلکه سعی کرده‌ام در این کار ایده‌های هنری‌ام را و اینکه چگونه می‌شود از پنجره نگاهم به موسیقی ایرانی فکر کنم، نشان دهم. می‌خواستم در هر بخش از این آلبوم، مسایلی را که به‌عنوان یک جوان همراهم بود، جواب بدهم.»ناظری با تاکید بر اینکه هدفش از ارایه این کار، یک هدف ملی است، در مورد شرایط اجتماعی دوره فعلی گفت: «الان در دوره امید هستیم که باید دور یکدیگر جمع شویم و یک حرکت ملی انجام دهیم. من در 10‌سالی که در نیویورک درس می‌خواندم، از نزدیک شاهد این بودم که چه اشکال‌هایی در برنامه‌های موسیقی ایرانیان هست. این اثر در حد و اندازه خودش شبیه چیزی نیست که قبلا شنیده‌اید. باید دست به دست همدیگر بدهیم تا تاریخ کهن و فرهنگ باستانی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. متاسفانه ما ایرانیان از هم جداییم و ماجراهایی در میان ما وجود دارد که در فرهنگ‌های دیگر وجود ندارد منتها حضور بزرگان در اینجا نشان می‌دهد، می‌توانیم با یکدیگر متحد باشیم.» به گفته این خواننده و آهنگساز، «سمفونی رومی» یک پروژه است که سعی دارد موسیقی شرق و غرب را به یکدیگر پیوند دهد و «بعد یازدهم» اثر شماره یک این سمفونی است که با عنوان Untold یا «ناگفته» در سطح جهان منتشر می‎شود. او البته در مورد تفاوت نام‎های آلبوم در ایران و دیگر کشورها گفت: «هدف اصلی من این است که ناگفته‌های فرهنگ ایران را به مردم جهان معرفی کنم و به همین دلیل عنوان ناگفته را برای این آلبوم، مناسب‌تر دیدم اما اسم بعد یازدهم در ایران جای تفکر بیشتری دارد و با متحوای اثر هماهنگ است چون این کار درباره فلسفه آفرینش است و در چهار فصل ارایه خواهد شد که درحال حاضر فصل اول آن منتشر شده است.» ناظری پیش‌بینی کرد که این اثر تاثیر متفاوتی روی موسیقی ایران از نظر آهنگسازی و آواز بگذارد و در مورد دیگر خصوصیات این کار گفت: «تنها حسن کار این است که از لحاظ آواز، ارکستراسیون و خوانندگی حرکت تازه‌ای را نشان می‌دهد. سعی ما در این بوده است که تفاوتی را در این سه عنصر به وجود بیاورد. به‌هرحال من در بضاعت خودم تلاش کردم قدمی برای معرفی فرهنگ و هنر ایران بردارم. منتظر من باشید و این آلبوم، تازه شروع کار است.» همچنین در بخشی از این برنامه نوبت به خبرنگاران رسید تا پرسش‌های خود را مطرح کنند. یکی از انتقادهایی که در این بخش مطرح شد، قرار ندادن آلبوم «بعد یازدهم» در اختیار خبرنگاران بود تا بتوانند پرسش‌های تخصصی‌تری از این اثر داشته باشند که مجری برنامه اعلام کرد آلبوم قرار است به صورت همزمان 20اسفند از سوی شرکت سونی در تمام دنیا منتشر شود و ارایه آن پیش از این زمان خلاف مقررات است. همچنین یکی دیگر از موضوع‌های مورد انتقاد خبرنگاران دعوت از اساتید موسیقی برای پذیرایی حین برگزاری جلسه پرسش و پاسخ بود که ناظری در پاسخ به این موضوع‌ گفت: «بیاییم نگاه مثبتی داشته باشیم. الان که اساتید دور هم جمع شده‌اند، به‌عنوان یک کار مثبت به آن نگاه کنیم.»

شوالیه آواز ایران نیز که در مراسم معرفی آلبوم فرزندش حضور داشت، سخنران دیگر این برنامه بود. او در ابتدای صحبت‌هایش در مورد مشکلات ارایه یک کار نو گفت: «وقتی جوان‌ها می‌خواهند یک کار نو انجام دهند، اگر از دیدگاه کلاسیک برخوردار نباشند، کار به هرز می‌رود. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد. ما افراد با استعدادی داریم اما چون خط مشی ندارند، به جایی نرسیده‌اند.»
به گفته او، حافظ ناظری در خانواده‌ای اهل ادبیات و موسیقی بزرگ شد اما به خواسته خودش از ایران رفت تا با موسیقی کشورهای دیگر آشنا شود. ناظری ادامه داد: «شاهد تلاش‌های حافظ بودم. او در این کار از تکنیک خاصی بهره برده و توانسته‌ سازی با نام خودش ابداع کند که بتواند با آن بنوازد و دکوری نباشد.» ناظری پدر بار دیگر بر تلاش‌های پسرش تاکید کرد: «پیشنهادهای زیادی به او کردند که فلان آهنگ را بخوان و... اما حافظ به دلیل علاقه‌ای که به ایران داشت روی عقایدش پافشاری کرد و حالا فضای جدیدی را به وجود آورده که از هیچ‌کس اقتباس نکرده است.»

لوریس چکناواریان، آهنگساز باسابقه نیز پس از شنیدن برخی از قطعات آلبوم «بعد یازدهم» گفت: «تحت‌تاثیر این موسیقی قرار گرفتم. هر کس باید حرف خودش را بزند و نباید مثل هم باشیم. وقتی این موسیقی را شنیدم احساس کردم یک نفر هست که شهامت دارد، حرف خودش را بزند. با 76‌سال وقتی به بخش‌هایی از این اثر گوش کردم، تازه فهمیدم چیزی بلد نیستم و هرچه آفریدم از من نبوده است.»

او خطاب به حافظ ناظری گفت: «خوشحالم که امروز حرف خودت را زدی. افتخار می‌کنم جوان‌ها، پرچم ملی ما را به دنیا نشان دادند.» جواد مجابی، نویسنده، شاعر و نقاش در سخنانی با اشاره به تاریخچه موسیقی به وضعیت موسیقی در زمان حاضر پرداخت: «موسیقی در عصر ما به یک حالت انفجاری در استادیوم‌ها و فضاهای باز چند هزار متری درآمده است. با اینکه موسیقی از حالت اشرافی به میان مردم آمده است ولی باز هم مشکلاتی برای موسیقیدان‌ها به وجود می‌آید که منطقی نیست. امیدوارم دست‌اندرکاران اعتبار موسیقی ملی ما را ببینند.» محمد سریر، رییس هیات‌مدیره خانه موسیقی هم درباره حضور بین‌المللی موسیقی ایران گفت: «ما باید موسیقی خودمان را به زبان بین‌المللی عرضه کنیم و وقتی می‌خواهیم بین‌المللی باشیم باید به زبان بین‌المللی سخن بگوییم بنابراین باید بر ظرفیت‌های هنری که بخشی از هویت ماست، تکیه کنیم.»





سحر آزاد

منبع: روزنامه شرق - شماره 1968 - 13 اسفند 1392









.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرهاد فخرالدينی به صحنه بازگشت... ياد ايامی كه اركستر ملی داشتيم

فرهاد فخرالدينی به صحنه بازگشت... ياد ايامی كه اركستر ملی داشتيم

فرهاد فخرالدينی به صحنه بازگشت

ياد ايامي كه اركستر ملي داشتيم







فرهاد فخرالديني چهار سال پيش از رهبري اركستر ملي كنار رفت و با كنار رفتن فرهاد فخرالديني امروز جز نامي از اركستر ملي باقي نمانده است. هر چند در ديدار رييس با هنرمندان، دكتر حسن روحاني قول مساعد دادند كه اركستر ملي دوباره فعاليت‌هايش را از سر گيرد. اما نقدا آنچه براي موسيقي ملي رخ داده و رخدادي قابل تامل براي موسيقي ملي است؛ بازگشت فرهاد فخرالديني به روي صحنه است به همراه گروه مهرنوازان. گروه مهرنوازان اركستري است كه به همت پيمان ميرآغاسي، شهرام توكلي، علي‌اكبر قرباني و سالار عقيلي تشكيل شده و رهبري اركستر برعهده فرهاد فخرالديني است. گروهي كه توسط بخش خصوصي پا گرفته است و تلاش بخش خصوصي است براي نفس كشيدن موسيقي ملي و موسيقي فاخر در روزگاري كه هنوز سرنوشت اركستر ملي مشخص نيست. شايد اركستر ملي جزو معدود مواردي است كه به دليل اهميت و خاص بودنش بايد از حمايت دولتي برخوردار باشد.

به هر روي همت بخش خصوصي و حضور موزيسين‌هاي درجه يك موسيقي ملي فرصتي فراهم كرده تا باز نواي اين موسيقي براي چند شبي در فضاي سالن برج ميلاد بپيچد.

فرهاد فخرالديني كه در اين چهار سال خانه‌نشيني تنها يك بار در سال 90 به همراه گروه «هم‌نوازان» به روي صحنه رفته بود

بار ديگر به همراه اين گروه روي صحنه آمد تا نه صرفا قطعاتي نوستالژيك و ملودي‌هايي خاطره‌انگيز كه قطعاتي كمتر شنيده شده كه در مختصات موسيقي ملي تعريف مي‌شود را براي علاقه‌مندان اجرا كند.

فخرالديني در گفت‌وگويي كه با روزنامه اعتماد داشت و روز گذشته منتشر شد درباره قطعاتي كه در نظر گرفته‌اند و براي اجرا تمرين كرده‌اند، گفت: در رپراتور موسيقي ملي ايراني آثار مختلفي وجود دارد اما ما در اين اجرا تلاش كرده‌ايم تا كارهاي تازه‌يي را ارائه بدهيم و بر اندوخته‌هاي موسيقايي‌مان بيفزاييم. از اين رو با آنكه حدود 220 قطعه تنظيم شده براي اجرا در دست دارم اما سعي كرده‌ايم حداقل 7-6 قطعه جديد را با تنظيم جديد براي اركستر مهرنوازان آماده كنيم. برخي قطعاتي كه در اين اجرا وجود دارند تنها يك بار توسط اركستر ملي اجرا شده‌اند اما چون قطعات زيبا و تاثيرگذاري هستند ما تصميم گرفته‌ايم كه براي دومين بار آنها را اجرا كنيم تا در خاطره عمومي مردم نقش ببندند. به عنوان مثال قطعه «چرا خاموشي؟» با ملودي فخري ملك‌پور و هارموني و اركستراسيون اينجانب... از طرف ديگر در اين ميان، آثار ديگري هم هستند كه عمدا آنها را تكرار مي‌كنيم. مثلا قطعه «خاك مهرآيين» از ساخته‌هاي علي‌اكبر قرباني يا قطعه «گيسو» به آهنگسازي فريدون حافظي و تنظيم خودم كه همواره با استقبال خوبي از سوي تماشاگران مواجه شده است.

فرهاد فخرالديني همچنين در گفت‌وگوي روز گذشته با روزنامه اعتماد از اهميت و حساسيت اركستر ملي و سرنوشت نامعلوم آن گفت و اينكه در مسوولان دولت يازدهم براي بازگشت او به صحنه تمايل وجود دارد: «مسوولان دولت فعلي دوست دارند كه من دوباره برگردم فعاليتم را با اركستر ملي از سر بگيرم. قرار است صحبت‌هاي مقدماتي انجام شود و اگر امكانش بود فعاليت‌هايم را با اركستر ملي ادامه خواهم داد...»

به هر ترتيب اين صحبت‌ها در زمان آينده رخ خواهند داد و ما با اتفاق و خبر مسلمي مواجه نيستيم. آنچه مي‌ماند اين يكي دو شب فرصت اجراي گروه مهرنوازان با رهبري فرهاد فخرالديني است كه به خوبي اصالت و ماهيت موسيقي ملي را دريافته‌اند و با اجراهاي درخشان‌شان ياد روزهاي خوب موسيقي و اركستر ملي را زنده نگه مي‌دارند، تا روزي كه اركستر ملي ساماني بگيرد و حال خوب موسيقي ملي را به آينده حوالت ندهيم و لذت ناب موسيقي ملي را در لحظه حال و در سالن‌هاي موسيقي كشورمان دريابيم.

بعد از چهار سال و چند ماه، ديشب، در سالن همايش‌هاي برج ميلاد شب فرهاد فخرالديني بود.

رهبر سابق اركستر ملي ايران كه پيش‌تر گفته بود در چهار سال و چند ماه گذشته به دليل «شرايطي كه در دولت قبلي وجود داشت» از موسيقي كناره‌گيري كرده بود، شامگاه گذشته با گروه «مهرنوازان»، دوباره روي صحنه آمد و قطعاتي را اجرا كرد كه براي خيل جمعيت ميانسال و كهنسال حاضر در سالن، خاطره‌انگيز بود.

اركستر مهرنوازان كه بيش از دو سال از آخرين حضورش بر صحنه مي‌گذشت، با همراهي سالار عقيلي و سرپرستي پيمان ميرآقاسي روي صحنه آمد.

از شروع كنسرت آنچه جلب‌توجه مي‌كرد و بر كيفيت اجرا تاثير مي‌گذاشت صدا‌برداري نادرست در سالن اجرا بود كه سبب مي‌شد صداي سازها به درستي به گوش حاضران نرسد و صداي خواننده در وضعيتي نامتناسب قرار گيرد كه اين نقصان بر كليت ارائه اجراي گروه تاثير مي‌گذاشت. با اين حال بخت يار حاضران بود كه استاد فخرالديني و گروهش با آمادگي كامل قدم بر صحنه گذاشتند. گروهي كه بخشي از نوازندگانش از نوازندگان زبده اركستر ملي هستند و با رهبري درخشان استاد فخرالديني اجرايي به يادماندني ارائه دادند.

گروه ميانسال مهرنوازان هم در جاي خود قرار گرفت و با تشويق بلند حاضران قطعه «سه‌ تابلو از سوئيت ابن سينا» اجرا شد.

رهبر اركستر بعد از اين قطعه بود كه سالار عقيلي را دعوت كرد تا در ميان نوازندگان قرار گيرد و قطعات «دور جواني» و «بهار دلكش» را اجرا كند.

بعد از اجراي قطعه «رنگ شرقي»، سالار عقيلي دوباره روي صحنه برگشت تا سه قطعه «خوش آمدي» «واي از شب من» و «نازنين يار من» را اجرا كند، تشويق‌هاي مكرر سالار عقيلي باعث شد تا يكي از حاضران با فرياد از مردم بخواهد كه به افتخار فخرالديني تشويق كنند!در قسمت دوم كنسرت اركستر مهرنوازان، قطعات «طرب‌انگيز» و «رنگ بيات شيراز» را بدون آواز اجرا كرد و قطعه‌هاي «چرا خاموشي» به ياد استاد احمد عبادي، «بهار من»، «قرارم باش»، «گيسو» و «خاك مهرآيين» با همراهي سالار عقيلي اجرا شد.

تشويق مكرر حاضران مثل همه كنسرت‌هاي ديگر، رهبر و خواننده كنسرت ديشب را هم مجاب كرد تا قطعه‌يي را به عنوان بيز اجرا كنند. سالار عقيلي گفت كه حسن ختام سرود «اي ايران» خواهد بود و همه حاضران ايستاده از آخرين قطعه كنسرت ديشب استقبال كردند و آخرين بند آن را به اشاره فرهاد فخرالديني، همخواني كردند.


يادي از سربداران

همچنين فرهاد فخرالديني روز سه‌شنبه در مراسم رونمايي از آلبوم موسيقي فيلم سربداران گفت: يكي از كساني كه هميشه به من محبت داشت و باعث شد كه در سريال سربداران همكاري كنم، محمدعلي نجفي بود زيرا آهنگسازي اين مجموعه ماندگار تلويزيون در شرايط بسيار خاصي ساخته شد.

وي ادامه داد: طي اين روزهاي خانه‌نشيني بود كه روزي محمدعلي نجفي به همراه كيهان رهگذر كه نويسنده مجموعه سربداران بود به همراه حسين عليزاده به منزل ما آمدند و از من خواستند، آهنگسازي اين سريال را انجام دهم كه ابتدا شديدا مخالفت كردم.

فخرالديني خاطرنشان كرد: هرچه از نجفي خواستم برايم فراهم كرد و ديگر راهي براي نپذيرفتن كار نداشتم.

وي به خاطرات دوران فيلم سربداران اشاره كرد و گفت: همراه فريدون مشيري و علي نصيريان در منزل افسانه بايگان بوديم و كنار هم نخستين قسمت آن را ديديم كه خودش خاطره‌يي فراموش نشدني است.

وي گفت: اين مجموعه با اركستر سمفونيك باكو و اركستر فيلارمونيك ژنو همراه شد و هيچگاه خاطره اجرا با هنرمندان سوييسي در مقر سازمان ملل از خاطرم نرفته است. رييس هيات‌مديره خانه موسيقي نيز دراين مراسم گفت: خلق آثار ماندگار كه تعداد آنها در موسيقي ما كم است علاوه بر توانايي‌هاي فردي و علمي نتيجه باروري انديشه‌يي است كه نيازمند پشتوانه فرهنگي ملي است.

اين آهنگساز همچنين اظهار كرد: اجراي موسيقي سربداران نشان‌دهنده ظرفيت موسيقي و آهنگساز ايراني بود كه توانست در زمان خود و حتي امروز براي ما اعتبار كسب كند، ما نه تنها بايد قدر فرهاد فخرالديني را بدانيم، بلكه بايد از وي به عنوان يك رهبر و راهبر حوزه موسيقي ياد كنيم كه همواره با ايجاد انگيزه براي جوانان راه‌هاي بسيار بزرگي را پيش روي آنها قرار داد و انگيزه‌هاي بزرگي در آنان ايجاد كرد.



منبع : روزنامه اعتماد - شماره 2915 - 15 اسفند 1392







.
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
احسان خواجه امیری خواننده‌ی موسیقی پاپ عکسی از خودش را در کنار پدرش ایرج خواجه امیری که در بیمارستان بستری شده، منتشر کرده است.


به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، ایرج خواجه امیری به دلیل بیماری روده در بیمارستان بستری شده و قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
احسان خواجه امیری با انتشار این عکس در صفحه‌ی اینستاگرامش،‌ برای همه‌ی بیماران طلب شفا و طول عمر کرده و نوشته پدرش فردا عمل دارد و از مردم خواسته تا برای او دعا کنند.
 

Similar threads

بالا