جمعه، 20 آذر، 1388
حمل و نقل: شاخصهاي توسعه شبكه راههاي كشور با بهرهبرداري از نتايج طرح جامع حمل ونقل كشور اولويت بندي ميشود.
به گزارش ايلنا، به منظور بهرهگيري از ديدگاههاي مديران و كارشناسان اين سازمان براي اولويتبندي شاخصهاي توسعه شبكه راهها نشستي برگزار شد و در اين نشست شاخصهاي 7 گانه شامل بهبود سطح سرويس، هزينه اجرايي كم، كاهش هزينه عمومي سفر، عبور از مناطق جمعيتي، عبور از مناطق توريستي، عدم عبور از مناطق زيست محيطي و عضويت در شبكه راههاي ترانزيتي و بينالمللي بررسي و مقرر شد شاخصهاي يادشده پس از تعيين اهميت ضرايب و اولويتبندي آنها در جهت ارتقاي شبكه راههاي كشور استفاده شود.
كامران رحيماف معاون برنامهريزي سازمان در اين نشست اظهارداشت: براي نخستين بار از نتايج مطالعات طرح جامع حمل و نقل در نظام بودجهريزي در جهت توسعه و نگهداري راههاي كشور بهرهبرداري ميشود.
وي افزود: براساس اين طرح حجم تقاضاي بارو مسافر در افق چند ساله، توسعه شبكه راهها پيشبيني ميشود و در نهايت براساس نتايج اين طرح مشخص ميشود اين مدل ميتواند تنها براي نگهداري شبكه راهها استفاده شود يا اين كه امكان استفاده از آن براي توسعه راهها نيز وجود خواهد داشت.
رحيماف درخصوص امكانات اين مدل خاطرنشان كرد: در اين مدل امكان تخمين علمي ميزان اختصاص بودجه سالانه براي نگهداري راهها و پيشبيني زمان اضمحلال روسازي راهها براي بهسازي به موقع روكش راهها و حفظ كيفيت آنها وجود دارد.
وي افزود: متولي توسعه راهها دركشور وزارت راه و ترابري و شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور است، اما نظرات سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي در زمينه توسعه و ارتقاي راهها نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است.
معاون برنامهريزي درخصوص بهرهبرداري از نتايج طرح جامع حمل ونقل براي اولويت بندي پروژهها گفت: با همكاري دفتر طرح جامع حمل و نقل و بررسي نتايج طرح، سعي شده مطالعات آن را با اهدافمان هماهنگ و در راستاي تحقق اهداف سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي از آنها بهرهبرداري كنيم.
وي افزود: مدل طرح جامع حمل ونقل كشور بر مبناي وزندهي به چند شاخص است كه طي اين نشست با وزندهي و اولويتبندي اين شاخصها، بار ديگر با اين اولويتها مدل اجرا ميشود و براي نظام بودجهريزي سال آينده مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد.
براساس اين گزارش بهروز غروي مشاور رياست سازمان با بيان اين كه مطالعات طرح جامع حمل ونقل كشور در 2 مرحله اجرا شده است، افزود: اين مراحل شامل شناخت وضعيت موجود بخش حمل ونقل كشور و ارايه توصيههاي كوتاه مدت براي اصلاحات ساختاري، سازماني و مديريتي و ارايه برنامه زماندار اولويتبندي سرمايهگذاري توسعه زير ساختهاي حمل ونقل كشور شامل جادهاي، ريلي، دريايي و هوايي طي 20 سال آينده است.
وي افزود: در بخش جادهاي ضمن برآورد تقاضاي جابهجايي بار و مسافر طي 20 سال آينده، كمبودهاي عرضه طي دورههاي 5 ساله شناسايي و براي رفع آنها راهكارهاي مقتضي به صورت پروژهاي پيشنهاد شده است و از آن جا كه براي اجراي پروژههاي توسعه و ارتقاي محدوديتهاي بودجهاي، اجرايي و فني قابل توجهي وجود دارد،لذا مسئله اولويتبندي پروژهها از اهميت ويژهاي برخوردار است و 7 معيار معين شده نيز به عنوان شاخصهاي مهم براي اولويتبندي پروژههاي بخش جادهاي مشخص شدهاند.
همچنين فريدون مقدسنژاد مشاور رياست سازمان در امور نظارت بر پروژههاي بهسازي براهميت اولويتبندي پروژههاي نگهداري تأكيد كرد و افزود: پروژههاي اولويتدار بايد براي مقاطع زماني كوتاهمدت و بلندمدت مشخص شود و در امر نگهداري پل، تونل و آسفالت لحاظ شود.
وي اهميت برنامهريزي براي تخصيص بودجه موردنياز در 20 سال آينده براي نگهداري مطلوب راهها را يادآور شد و اولين گام در امر نگهداري راهها را برداشت اطلاعات دانست و گفت: بايد براساس عمر باقي مانده روسازي راهها مشخص شود كه كدام يك به رو سازي در سال آينده نياز دارند، همچنين با برداشت خرابيهاي چند ساله، مدلهاي پيشبيني تهيه شود تا معياري براي پيشبيني در سالهاي آينده باشد.
مقدسنژاد همچنين اظهارداشت: تعيين سطوح هشدار دهنده براي نگهداري راهها برمبناي وضعيت اقتصادي كشور است وما تلاش داريم ازاطلاعاتي كه در پژوهشكده حمل ونقل دراين زمينه تهيه ميشود، بهرهبرداري كنيم.
وي اهميت تهيه پروتكل برداشت اطلاعات را يادآور شد و افزود: با توجه به تجهيزات موجود در وزارت راه ترابري و توانمنديهاي كشور و وسعت شبكه راههاي اصلي و آزاد راهها، اين پروتكل تهيه و در مناطق مختلف كشور براي يك دوره چند ساله اين اطلاعات جمعآوري ميش
http://www.bananews.i