آموزش اصطلاحات رایج J2EE

beginner2001

عضو جدید
با سلام
یه سری اصطلاحات رایج وپر کاربرد درj2ee هست که هر چی مطلب از سایتای مختلف میخونم بیشتر گیج میشم
یکی لطف کنه و خیلی ساده وقابل فهم اونا رو توضیح بده
ممنون میشم

1.web application
2.(آیا منظور همون سرور هست ؟)web server
3.web client
4.server
5.application server
6.application client
7.RMI
8.CGI
9.API
10.EJB
11.java baens
12.CORBA

توی گوگل سرچ کنی خیلی مطلب پیدا میکنی ! کدومش رو مشکل دارین بگین تا در حد سوادم رفع ابهام کنم
 

Mehdi.A

عضو جدید
web application
web application یا برنامه تحت وب به برنامه ای گفته می شود که تحت وب کار کند. به عبارتی دیگر هر برنامه ای که از از پروتکل HTTP و زبان HTML (و مشتقات آن) در امور ارتباطات و نمایش استفاده می کند را یک برنامه تحت وب یا اصطلاحا web application می نامیم. به عنوان یک نمونه ساده و کلی می توان به کلیه برنامه هایی که در جستجوگرهای مختلف مانند IE یا FireFox اجرا می شود اشاره کرد.
2.(آیا منظور همون سرور هست ؟)web server
هنگامی که یک برنامه تحت وب نوشته و آماده اجرا می شود می بایست آن را در یک محیط قابل اجرا راه اندازی نمود. این محیط باید قابلیت پشتیبانی از پروتکل HTTP را داشته باشد (و البته برخی قابلیتهای دیگر). به این محیط که خود نیز یک نرم افزار است، web server گفته می شود که از انواع رایج آن برای برنامه های تحت وب جاوایی می توان به web server معروف Tomcat اشاره کرد. سرور مذکور در قالب یک بسته نرم افزاری در یک کامپیوتر نصب و اجرا می شود. سپس می توان با استقرار برنامه تحت وب آماده اجرا در آن، اقدام به راه اندازی آن نمود. اصطلاحا به محیط راه اندازی برنامه های تحت وب، Web Server گفته می شود.
3.web client
هر کاربری که به منظور دسترسی به اطلاعات و سرویسهای مورد نظر خود از وب استفاده کند، کاربر وب گفته می شود. به عنوان مثال کاربرانی که از برنامه های تحت وب استفاده می کنند (مثلا خود شما). البته در مباحث معماری نرم افزار، از این اصطلاح برای کلیه کاربران تحت وب یک سیستم استفاده می شود که می تواند شامل کاربران انسانی یا نرم افزاری باشد. همچنین گاهی اوقات از این اصطلاح برای جستجوگرهای وب نیز استفاده می شود.
4.server
سرور نرم افزاری: یک نرم افزار با قابلیت دریافت درخواستهای کاربران (تحت پروتکلهای مختلف) و بازگرداندن پاسخ، مانند Tomcat.
سرور سخت افزاری: یک ماشین که از نظر قابلیتهای سخت افزاری به مراتب قوی تر از یک PC برخوردار است. با توجه به حجم عظیم و تعدد درخواستهای کاربران یک سیستم، ماشینی که میزبان سرور نرم افزاریست، می بایست قابلیتهای بالایی در زمینه پردازش، حافظه و سرویسهای سخت افزاری داشته باشد. از این روی، از ماشینهای خاصی به این منظور استفاده می شود که در اصطلاح به آنها سرور گفته می شود، مانند انواع سرورهای سخت افزاری HP و Sun.
5.application server
سرور برنامه یا Application Server نیز یک برنامه نرم افزاریست مشابه سرور وب. با این تفاوت که سرور برنامه از قابلیتهای بیشتری برخوردار است. از جمله این قابلیتها می توان به پشتیبانی از EJB، JMS و غیره نام برد. از جمله سرورهای برنامه ای معروف و رایج در محیط جاوا می توان به JBoss اشاره نمود. سرورهای برنامه معمولا یک سرور وب نیز در درون خود دارند، به عنوان مثال JBoss یک سرور Tomcat در خود دارد.
6.application client
کاربران یک سیستم (انسانی و سیستمی)
7.RMI
Remote Method Invocation (فراخوانی از راه دور متد): یکی از تکنولوژیهای جاوایی جهت توزیع و یکپارچه سازی سیستمهای متکثر و بزرگ. چگونه یک برنامه جاوایی در ماشین من قادر به فراخوانی متد یا برنامه ای در ماشین شما می باشد؟ RMI روشیست که جاوا پیشنهاد می کند، که البته مخصوص برنامه های جاواییست. به عبارتی دیگر تنها دو برنامه جاوایی می توانند با استفاده از RMI با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. چنانچه یکی از طرفین این ارتباط، یک برنامه غیر جاوایی باشد می بایست از نسخه جاوایی Corba استفاده شود که به RMI-IIOP شناخته می شود (Remote Method Invocatin Internet Inter ORB Protocol). فراخوانی از راه دور یکی از قدیمی ترین و عمیق ترین مباحث نرم افزاریست.
8.CGI
Common Gateway Interface: هرچی سعی کردم خیلی ساده تعریفش کنم نتونستم. حتما با Servlet آشنایی دارید. Servlet نسخه بهینه شده جاوا از CGI است. اگر توانستی Servlet را به خوبی تعریف کنی، با کمی کاستی می توانی به تعریف CGI هم برسی. درضمن CGI مختص جاوا نیست.
9.API
Application Programming Interface: اگه قرار باشه یک برنامه ساده جمع کردن دو عدد را بنویسی، حتما کار ساده ای خواهد بود. ولی اگر قرار باشد یک برنامه جمع آوری اطلاعات از کاربر، پردازش اولیه، ذخیره در پایگاه داده و بازیابی بنویسی، دیگر کار راحتی نخواهد بود. اما همانطور که می دانی، برنامه های بزرگ و پیچیده هم از کدهای ساده ساخته می شوند. در هنگام نوشتن یک برنامه بزرگ، حتما با بخشهایی از کد مواجه می شوی که معمولا خیلی وقت گیر و تکراری هستند. یک عده آدم خیر دیده خوش مشرب، یه گوشه ای از دنیا می نشینند دور هم و این کدهای وقت گیر و تکراری را می نویسند تا امثال ما در جریان تولید سیستمهای مثلا بزرگ خود دیگر ناچار به دوباره نویسی آنها نباشیم. به این کدهای از پیش نوشته شده که البته می بایست تحت یک استاندارد بسته بندی خاص نیز ارایه شوند، واسط برنامه نویسی سیستم یا همان API گفته می شود. معمولا استفاده کردن از این واسطها بصورت فراخوانی متدهایی خاص و یا ساختن یک شیئ و سپس فراخوانی متدهای آن شیئ صورت می گیرد.
11.java baens
تعریفش سخت و طولانیه، ببخشید.
10.EJB
Enterprise Java Beans: یکی از مؤلفه های معماری Java EE. حتما با معماری مذکور آشنایی دارید. این معماری از تعدادی مؤلفه نرم افزاری تشکیل شده که از آنها مانند وسایل ساخت یک نرم افزار استفاده می شود. EJB که سه نوع BMP، CMP و MDB دارد، مؤلفه ایست که در بخش پردازشگر سیستمها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی دیگر، ما از Servlet یا JSP برای بخش نمایش استفاده می کنیم و از EJB برای بخش پردازنده اطلاعات و از سایر مؤلفه ها برای کاربردهای دیگر. درضمن، EJB هیچ ربطی به Java Beans ندارد.
12.CORBA
Common Object Request Broken Architecture: روشی برای توزیع و یکپارچگی سیستمها که مختص جاوا هم نیست.
 

Similar threads

بالا