ادامه ی آموزش Netbeans 6.8

efhc

عضو
سلام;);)
از این به بعد ما ادامه ی بحث آموزش Netbeans 6.8 رو در این تاپیک شروع می کنیم.
امیدواریم شما هم ما رو یاری کنید.;)




تکمیل زیرکانه ی کد


ادیتورهای جاوا در Netbeans IDE به شما کمک می کند تا سریعتر بتوان کد را بوجود آورد.
با توجه به حواس عام , این نوع تکمیل کد می تواند زمانی که شما قسمتی از کد را فراموش کرده اید بسیار مفید باشد. شما می توانید با مشاهده ی مثال های زیر چگونگی تکمیل کد را بیاموزید:


[FONT=&quot]
[/FONT]
تکمیل کد


جهت باز شدن کادر تکمیل کد باید Ctrl-Spaceرا فشار دهید.در حین تایپ شما لیستی از پیشنهادات باز خواهد شد.جهت اصلاح تنظیمات لازم در تکمیل کد مسیر زیر را دنبال کنید:

Tools>Options>Editor>Code Completion

مشاهده پیوست شکل 1.rar




[FONT=&quot] پیشنهاد اسامی برای متغیرها و مجموعه ها


[/FONT]
وقتی شما در حال اضافه کردن یک فیلد یا متغیری جدید هستید از Ctrl-Space جهت انتخاب نام متغیر متناسب با نوع آن استفاده کنید.
[FONT=&quot]یک پیشوندی را برای نام جدید تایپ کنید [/FONT],Ctrl-Space[FONT=&quot] رافشار دهید و نامی را که در کادر پیشنهاد شده را انتخاب کنید. [/FONT]مشاهده پیوست شکل 2.rar



[FONT=&quot]پایان قسمت سوم
موفق باشید
;)
[/FONT]
 

efhc

عضو
قسمت چهارم

قسمت چهارم

Breakpoint در Netbeans





Breakpoint ها در جاوا بطور سراسری تعریف می شوند .

جهت قرار دادن Breakpoint در پروژه:
1. بطور مثال اگر می خواهید شما یک برک پونت کلاس در پروژه سوار کنید , در لحظه ی اعلان آن کلاس یک ضمیمه ی point قرار می دهیم.
2. مسیر روبرو را جهت ایجاد Breakpoint جدید انتخاب کنید =>

Debug > New Breakpoint
3. در کادر باز شده ی جدید, شما باید یک نوع Breakpoint جدید از لیست کادر انتخاب کنید.
(تعدادی از پرکاربردترین اینها را در اینجا بیان می کنیم).برای مثال ما قرار دادن Breakpoint را در
یک متد نشان می دهیم.

سوار کردن Breakpoint در یک متد :
1. مسیر روبرو را جهت ایجاد breakpoint جدید انتخاب کنید =>

Debug > New Breakpoint
2. در کادر باز شده ی جدید , Method را از لیست انتخاب کنید.و کلید Ok را فشار دهید.
3. با کلیک راست روی آیکن Breakpoint متد, و انتخاب Properties از این قسمت تنظیماتی را ملاحظه کنید (تعدادی رو بیان می کنیم) :

A. Class name: نام کلاسی را که آن متد در آن قرار دارد را نشان می دهد. اگر این درخواست در
کلاسهای داخلی شده باشد , کادر چک می خورد.

B. Method name: نام متدی را که توسط Break point علامت خورده را نشان می دهد.
a. Stop On: تععین می کند که برنامه ی اجرا شده چه زمانی بایستد.بر اساس محتویات لیست
یکی را انتخاب کنید.
C . Print Text: پیام مشخصی جهت نمایش در پنجره ی خروجی . مشاهده پیوست شکل 1.rar







پایان قسمت چهارم;)

موفق باشید;);););););)
 

efhc

عضو
قسمت پنجم

قسمت پنجم

مشاهده ی مقادیر متغیر ها



شما از دو طریق می توانید مقادیر متغیر ها را مشاهده کنید :

1. ساده ترین و اولین راه این است که کرسر موس را روی متغیر قرار داده و نوع و مقدار متغیر را مشاهده
کنید. مشاهده پیوست شکل 1.rar




2. می توانید متغیر های محلی را در پنجره ای بنام Variable مشاهده کنید .این پنجره را از مسیر زیر پیدا کنید : ٌWindow>Debugging>Variables

مشاهده پیوست شکل 2.rar


پایان قسمت پنجم
موفق باشید;);)
 

efhc

عضو
قسمت ششم

قسمت ششم

Tracing در طول برنامه




جهت انجام Tracing در طول برنامه , در قسمت منو مسیر زیر را دنبال کنید :
Debug>Step Into

یا اینکه کلید F7 را فشار دهید.




یک خط Breakpoint مثلا در خط 23 شکل صفحه ی بعد قرار می دهیم

اگر کامپایلر درحال اجرای برنامه نباشد این حکم اشکال زدایی را شروع و اجرای برنامه را تا خط 23 آغاز می کند


با زدن F7 دو پنجره باز می شود : اولی با نام بسته ای که کد ما در آن قرار دارد ( در این کادر ما می توانیم هر بار با زدن کلید F8 خروجی مورد نظر خود را را مرحله به مرحله و خط به خط ببینید).
و پنجره ی دیگر نیز Debugger console است.



در ضمن :

با باز کردن دو پنجره ی دیگر بنام های Watches و Variables از منوی Window و قسمت Debugging می توانید از وضعیت متغیرها و مقدار آنها باخبر شوید.

مشاهده پیوست شکل 1.rar


پایان قسمت ششم
موفق باشید;););)
 

Similar threads

بالا