آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام ... تو بحث بالا گفتم فن ها حالت مکنده دارن ... اصلاح میکنم که اغلب حالت مکش رو انجام می دن وگرنه قابلیت دمنگی رو هم دارن ....
مثلا اگر بین دو ایستگاه اتش سوزی ایجاد بشه یکی از فن ها عمل دمندگی رو انجام می ده تا دود رو به ایستگاه بعدی نزدیک تر کنه .... و فن بعدی با مکش دود باعث تمیزی محیط میشه ....
ضمنا این فن ها توسط اتاق فرمان کنترل دور میشن و همچنین توسط سنسورهای حرارتی (حساس به گرما) در مواقعی که ایستگاه از حد مجاز گرم تر بشه شروع به کار می کنن و بسته به نیاز , میزان دورشون تنظیم میشه ...
یک سیستم دیگه هم تو قطار شهری هست که اون صرفا برای خنک کنندگی به کار میره که به ایر واشرها معروفن .....
ایر واشرها کارکردی مشابه کولرهای آبی دارن ....
اگه 4 تا پست برگردین عقب تر و اون عکسها رو نگاه کنین بیشتر متوجه منظورم میشید ....
هوا از قسمت ابتدایی وارد ایر واشر میشه .... بعد از عبور از نوعی دریچه مشابه پوشال کولر ( که عکاشونو براتون بعدا تو تاپیک می ذارم ) و گرفته شدن گرد و غبارش وارد قسمتی میشه که هوا با رطوبت مخلوط بشه (4 تا پست بالاتر) اون لوله هایی که تو عکس می بینید مثل آب پاش عمل می کنند و قطرات اب رو تو فضا بخش می کنن . باعث مرطوب کردن هوا میشن ....
کف همون قسمت از آب پر شده ....
بعد از مرطوب شدن هوا توسط موتوری که در اتاقک بعدی تعبیه شده و وظیفه چرخوندن پره ها رو بر عهده داره از طریق کانال ها وارد محیط میشه ....
این پره ها شکل بزرگ شده پره های کولرند که با محوری که در کنارشون دارن و تسمه ایی که به موتور وصله عمل چرخش رو انجام می دن ....
سوالی بود در خدمتم ....
 

Amarok

عضو جدید
با سلام

مطلب جالبی بود

فقط یه سوال داشتم نه در با ره سیستم تهویه!

در باره این که چرا گاهی اوقات قطار های مترو از حرکت می ایستند و روشنایی داخل واگن ها می ره؟

آیا مربوط به نحوه عملکرد این سیستمه یا ما با یک اشکال فنی روبرو هستیم؟

از توجه شما سپاسگزارم
 

سمانه*

عضو جدید
با سلام

مطلب جالبی بود

فقط یه سوال داشتم نه در با ره سیستم تهویه!

در باره این که چرا گاهی اوقات قطار های مترو از حرکت می ایستند و روشنایی داخل واگن ها می ره؟

آیا مربوط به نحوه عملکرد این سیستمه یا ما با یک اشکال فنی روبرو هستیم؟

از توجه شما سپاسگزارم
با اجازه علی آقا .
البته این نظر شخصی منه .
شاید مشکل از همون پست هایی که گفتن باشه . البته این طوری که تو پستهای قبلی من خوندم تا 5 , 6 ساعت بعد از قطع برق روشنایی داریم . البته اضطراری .
نمی دونم شاید هم ممن اشتباه متوجه شدم .
 

Amarok

عضو جدید
با اجازه علی آقا .
البته این نظر شخصی منه .
شاید مشکل از همون پست هایی که گفتن باشه . البته این طوری که تو پستهای قبلی من خوندم تا 5 , 6 ساعت بعد از قطع برق روشنایی داریم . البته اضطراری .
نمی دونم شاید هم ممن اشتباه متوجه شدم .

فکر نکنم این مشکل از قطع برق باشه

چون چند دقیقه حتی چند ثانیه بیشتر طول نمی کشه!

من مرتبا از مترو استفاده می کنم و تقریبا این همیشه اتفاق می افته (که با توقف های ناگهانی و ناخوشایندی هم همراهه!)
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
به نظر من مشکل مربوط به تغذیه میشه و فکر نمیکنم مشکل سیستم باشه، البته ممکنه این مشکل ها موقتی باشه، مثلا در خط جدید متروی تهران در ایستگاه انقلاب قبل از رسیدن به ایستگاه با یه قیچی مسیر رفت به مسیر برگشت انتقال داده میشه که در این هنگام برای چند ثانیه شاهد قطع برق هستیم.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
با سلام

مطلب جالبی بود

فقط یه سوال داشتم نه در با ره سیستم تهویه!

در باره این که چرا گاهی اوقات قطار های مترو از حرکت می ایستند و روشنایی داخل واگن ها می ره؟

آیا مربوط به نحوه عملکرد این سیستمه یا ما با یک اشکال فنی روبرو هستیم؟

از توجه شما سپاسگزارم
سلام ... راستش اولین باره که چنین چیزی می شنوم ... نمی دونم شاید مشکل فنی باشه .... شاید هم ICE MAN عزیز درست میگه ...
البته حرفهای سمانه خانم هم تا حدودی درسته ....
ممنون میشم اگه بیشتر در موردش توضیح بدی تا بتونیم با هم فکری به جواب برسیم ....
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
به نظر من مشکل مربوط به تغذیه میشه و فکر نمیکنم مشکل سیستم باشه، البته ممکنه این مشکل ها موقتی باشه، مثلا در خط جدید متروی تهران در ایستگاه انقلاب قبل از رسیدن به ایستگاه با یه قیچی مسیر رفت به مسیر برگشت انتقال داده میشه که در این هنگام برای چند ثانیه شاهد قطع برق هستیم.

ICE MAN جان منظور از قیچی همون سوزنهای خطه ؟؟؟؟
دقیقا منظورتون رو متوجه نشدم ... اگه منظورت همون سوزن های که باید بگم تو اون لحظه ایی که قطار در مسیر جابجایی انجام میده به هیچ عنوان قطع برق و نداریم فقط به دلیل اینکه قطار باید با حداقل سرعت از روی این سوزن ها عبور کنه سرعتش بسیار کم میشه تا حادثه ایی رخ نده ...
مثلا اگه ریل تعیین خط به خط اصلی کاملا برخورد نکرده باشه باعث ایجاد مشکل میشه و گاها دیده شده که قطار از خط خارج شده ...
اگه جسارت کردم عذر می خوام ....
 

سمانه*

عضو جدید
سلام علی آقا
از دوستم شنیدم که قطار شهری مشهد هم رو خط اومده و تو وکیل آباد برای انجام تست فعالیت کرده
می تونی یکم از قطار شهری مشهد برامون توضیح بدی؟
دوست دارم بدونم بعد از این همه مدت چیز با ارزشی هست یا نه؟
 

سمانه*

عضو جدید
راستی شنیدم که موتور واگنهای مترو تهران AC ,
مشهد هم که موتورهاش AC پس چرا سرعت راه اندازی مترو تهران بالاتره ؟؟؟ یعنی زود تر اوج میگیره
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
ICE MAN جان منظور از قیچی همون سوزنهای خطه ؟؟؟؟
دقیقا منظورتون رو متوجه نشدم ... اگه منظورت همون سوزن های که باید بگم تو اون لحظه ایی که قطار در مسیر جابجایی انجام میده به هیچ عنوان قطع برق و نداریم فقط به دلیل اینکه قطار باید با حداقل سرعت از روی این سوزن ها عبور کنه سرعتش بسیار کم میشه تا حادثه ایی رخ نده ...
مثلا اگه ریل تعیین خط به خط اصلی کاملا برخورد نکرده باشه باعث ایجاد مشکل میشه و گاها دیده شده که قطار از خط خارج شده ...
اگه جسارت کردم عذر می خوام ....
علی جان، بله منظورم همون سوزن بود راستش اون لحظه کلمه دقیق به ذهنم نیومد.
من این مسئله رو چند بار تو ایستگاه انقلاب تجربه کردم، راستش امکانی هم نداشتم دقیقتر پرس جو و ... کنم.
وقتی خط قطار از خط رفت به خط برگشت منتقل میشه روشنایی قطار برای چند لحظه قطع میشه، حدس خود من جدا شدن کفشک ها از ریل سوم در مسیر رفت و اتصال دوباره به ریل سوم مسیر برگشته، که تو این فاصله زمانی برای چند لحظه روشنایی قطع میشه.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
آشنايي با پست‌هاي KV 63/20 متروي تهران

جايگزيني روز افزون انرژي الكتريكي بجاي ساير منابع انرژي و افزايش مصرف آن در اثر گسترش شهرنشيني, افزايش جمعيت, افزايش و توسعه واحدهاي مختلف صنعتي, خدماتي, كشاورزي و برقي شدن اكثر لوازم, لزوم تعيين انرژي درخواستي را ايجاب مي‌نمايد. در گذشته با ايجاد نيروگاههاي كوچك تا حدودي انرژي درخواستي مشتريان همراه با مشكلات فراوان تامين مي‌گرديد. امروزه تامين انرژي الكتريكي مورد نياز مراكز مصرف كه معمولاً از مراكز توليد (نيروگاهها) دور مي‌باشد بوسيله احداث خطوط و سيستم‌هاي انتقال ميسر مي‌گردد. مراحلي كه طي مي‌شود تا يك نيروگاه, پست و يا خط انتقال انرژي به مرحله بهره‌برداي برسد عبارت است از : - مطالعات اوليه - طراحي - تهيه و نصب راه اندازي - و بالاخره بهره برداري وجود شبكه‌هاي سراسري توليد و انتقال انرژي و بهره برداري صحيح از تجهيزات نصب شده در شبكه هاست كه منجر به تامين انرژي الكتريكي مورد نياز مراكز مصرف مي‌گردد. لذا شبكه‌هاتوليد و انتقال انرژي مي‌بايست از توانايي كافي جهت تامين و تداوم انرژي در هر نقطه از مراكز مصرف برخوردار باشد و اين مهم جز به پايداري شبكه امكان پذير نيست و پست‌ها يكي از قسمتهايي است كه نقش اساسي در تامين پايداري شبكه ايفا مي‌كند به طور كلي انرژي الكتريكي با ولتاژي كمتر از 20 كيلو ولت بوسيله نيروگاهها توليد و جهت انتقال اين انرژي در چندين مرحله ولتاژ توليدي را افزايش و كاهش داده تا به مركز مصرف برسد تمام اين مراحل در پستها انجام مي‌شود.

مقاله موجود در سایت Power2 :
آشنايي با پست‌هاي KV 63/20متروي تهران
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
علی جان، بله منظورم همون سوزن بود راستش اون لحظه کلمه دقیق به ذهنم نیومد.
من این مسئله رو چند بار تو ایستگاه انقلاب تجربه کردم، راستش امکانی هم نداشتم دقیقتر پرس جو و ... کنم.
وقتی خط قطار از خط رفت به خط برگشت منتقل میشه روشنایی قطار برای چند لحظه قطع میشه، حدس خود من جدا شدن کفشک ها از ریل سوم در مسیر رفت و اتصال دوباره به ریل سوم مسیر برگشته، که تو این فاصله زمانی برای چند لحظه روشنایی قطع میشه.

سلام به دوست عزیزم ....
میگم تو پست های قبلی درباره UPS گفتم یادتون هست ....
اگه خاطرتون باشه گفتم یو پی اس ها یا همون سیستم برق اضطراری به صورت online تو مدار قرار گرفته با قطع برق بدون هیچ توقفی وارد مدار میشن و جایگزین سیستم اصلی میشن ....
حالا من اطمینان دارم که اون یک ماجرایی داره که سعی میکنم امارشو در یارم ...
اینکه سیستم ما ocs باشه یا ریل سوم مهم نیست چون برق اضطراری داریم ...
اون مدتی که برق قطع میشه چقدره؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال



میبینی دوست گلم ....
هیچ دلیلی نداره برق تو این نقطه بخواد قطع بشه چون قطار توقفی نداره بلافاصله وارد خط بعدی میشه و به دلیل اینکه بوژی های قطار بزرگه بدون قطع شدن برق و از خط بعدی میگیره ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
راستی شنیدم که موتور واگنهای مترو تهران AC ,
مشهد هم که موتورهاش AC پس چرا سرعت راه اندازی مترو تهران بالاتره ؟؟؟ یعنی زود تر اوج میگیره

موتورهای تراکشن متروی تهران DC و سرعت راه اندازی بالا تر از قطارشهری مشهد ولی تراکشن قطارشهری مشهد 600 AC و سرعت راه اندازیش پایین تره ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
به کل مجموعه دستگاه یک بوژی میگن و موتوری که روی این دستگاهها سوارِ به موتورهای کشنده یا تراکشن (traction motors) معروفند ...
این موتورها دو نوع AC و dc داره
در عکس اولی می تونین موتور تراکشن و بقیه قسمت ها رو مشاهده کنید
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
البته خارج از موضوعه ولی همونطور که دوستان علاقه مند به قطار مطلع هستند معادل کلمه بوژی در فارسی (که کاربردش محدود به قطارها نیست) هزار چرخ است.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
البته خارج از موضوعه ولی همونطور که دوستان علاقه مند به قطار مطلع هستند معادل کلمه بوژی در فارسی (که کاربردش محدود به قطارها نیست) هزار چرخ است.

خیلی خیلی ممنون ...
نمی دونستم ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام ice man جان ببخشید من به این اسم صداتون میکنم چون اسم واقعیتونو نمی دونم ....
نگفتی قطار روی سوزن ها به چه مدت روشناییش قطع میشه ؟
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
به کل مجموعه دستگاه یک بوژی میگن و موتوری که روی این دستگاهها سوارِ به موتورهای کشنده یا تراکشن (traction motors) معروفند ...
این موتورها دو نوع AC و dc داره
در عکس اولی می تونین موتور تراکشن و بقیه قسمت ها رو مشاهده کنید
سلام علی جان
ممنون بابت زحماتی که میکشی
میخواستم بپرسم آیا هر لوکوموتیو تنها یک بوژی داره چون بنظر میرسه که کل تراکشن لوکوموتیو روی یک الکتروموتوره !
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
سلام ice man جان ببخشید من به این اسم صداتون میکنم چون اسم واقعیتونو نمی دونم ....
نگفتی قطار روی سوزن ها به چه مدت روشناییش قطع میشه ؟
علی جان، شهرام هستم، حدود 2 ثانیه البته همونطور که نظرم رو گفتم قطع از واگنهای جلویی شروع میشه و به ترتیب به واگنهای پشتی میرسه
 

Similar threads

بالا