آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

سلام


خیلی ممنون علی آقا بخاطر ایجاد این تاپیک پربار و مفید .
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. ممنون از اطلاعاتی که میدید. یک سوالی داشتم. کنترل و هدایت مترو برعهده راننده هست یا اتاق فرمان؟ منظورم سرعت هست. توقف ها به نظرم میآد به عهده راننده باشه، بیشتر منظورم اینه که راننده از کجا می دونه کی باید سرعتش رو کم و زیاد کنه؟
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
..... باید بگم که ولتاژ 25 کیلو ولت مستقیما وارد شبکه بالا سری نمیشه .... اول تو ترانسهای کاهنده کاهش بعد مورد استفاده قرار میگیره ....

من درست متوجه نشدم ولی فکر میکنم از نظر فنی بهتره که ولتاژ بالا روی خط اصلی قرار بگیره یکی بدلیل مصرف توان بالای موتور (800 کیلووات) دوم بعلت مسافت زیاد خط ( 41 کیلومتر ) که هر دو عامل باعث اتلاف حرارتی هستند. از ترانسفورماترهای رزینی که مخصوص محیطهای کوچک هستند و نیاز چندانی به نگهداری ندارند میشه در خود قطار برای پایین آوردن ولتاژ استفاده کرد . البته همه اینا حدس بود ! ببخشید .
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان .... بحث امروز درباره نوعی قطار به نام تراموا .....
این قطار معمولا از یک یا دو واگن تشکیل شده که در سطح شهر همراه با ترافیک سطح شهر حرکت می کنه.طبق استانداردها ظرفیت حمل این قطار کمتر از 4000 نفر در ساعته.طرح هندسی این قطارها به گونه ایی که انها رو قادر می سازه از شیب های بسیار تند به راحتی عبور کنه و مشکلی نداشته باشه .... این سیستم فقط از طریق شبکه بالاسری تغذیه میشه....طول این قطارها کمتر یا برابر 60 متر .... وزن این قطارها حدود 100 تن .... هدوی که این قطارها دارند نامنظمه و تقریبا 15 دقیقه طول میکشه .....ناگفته نماند این قطار دارای سیستم سیگنالینگ نیست و راننده وظیفه کنترل قطار رو به عهده داره ....
مزایا:نزدیکی ایستگاههای و درهای بسیار برای تعویض مسافر
معایب:وابستگی آن به ریل که انکان مانور ان رو در ترافیک کم میکه .. قیمت بالای واگنها و تاسیسات برقی .... آلودگی صوتی ریل ها

علی جان میتونی یه مختصری از سیستم سیگنالینگ رو توضیح بدی ؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام. ممنون از اطلاعاتی که میدید. یک سوالی داشتم. کنترل و هدایت مترو برعهده راننده هست یا اتاق فرمان؟ منظورم سرعت هست. توقف ها به نظرم میآد به عهده راننده باشه، بیشتر منظورم اینه که راننده از کجا می دونه کی باید سرعتش رو کم و زیاد کنه؟
سلام .....
ببین دوست من کنترل سرعت قطار به عهده راننده است .... اما تا یک حد خاصی .... مثلا تو قطار شهری مشهد تعریف کردن که سرعت از 60 تا نباید بیشتر بشه پس اگر سرعت از 60 بیشتر بشه از اتاق فرمان به راننده توسط زنگی که داخل کابینش نصب کردن هشدار می دن ... بعد از اون هم اصلا راننده های قطار هر 30 ثانیه باید هشیاری خودشونو نشون بدن یعنی یک دکمه ایی کف کابین قرار داره که باید هر 30 ثانیه توسط راننده زده بشه و اگر این زمان به 60 ثانیه برسه و راننده متوجه نشه و هوشیاری خودشو اعلام نکنه کل قطارها به صورت اتومات از اتاق فرمان ترمز می شن و در جا بی توقف می موننن ..... ضمنا سنسورهایی که در توونل مترو نصب شده و با روشن شدن چراغها راننده متوجه کم و زیاد کردن سرعت میشه ....
امیدوارم متوجه شده باشین .... باز هم سوالی بود من در خدمتم
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
من درست متوجه نشدم ولی فکر میکنم از نظر فنی بهتره که ولتاژ بالا روی خط اصلی قرار بگیره یکی بدلیل مصرف توان بالای موتور (800 کیلووات) دوم بعلت مسافت زیاد خط ( 41 کیلومتر ) که هر دو عامل باعث اتلاف حرارتی هستند. از ترانسفورماترهای رزینی که مخصوص محیطهای کوچک هستند و نیاز چندانی به نگهداری ندارند میشه در خود قطار برای پایین آوردن ولتاژ استفاده کرد . البته همه اینا حدس بود ! ببخشید .
سلام .....
ببین دوست من تو سیستم مترو به این صورت نیست که یک منبع تغذیه اول خط بذارن و یکی دیگه آخرش ... در اصل هر 2 ایستگاه در میان یک ترانس تغذیه خط داره که ولتاژ 20 کیلو واردش میشه و به ولتاژهای دیگه تبدیل میشه .....
ضمنا ولتاژ بالا به هیچ عنوان نمی تونه مستقیم وارد خط بشه مثل این می مونه که شما به TV خونتون برق 400 ولت بدین ... در واقع برای هر دستگاهی میزان ولتاژی تعریف شده ....
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام .....
ببین دوست من کنترل سرعت قطار به عهده راننده است .... اما تا یک حد خاصی .... مثلا تو قطار شهری مشهد تعریف کردن که سرعت از 60 تا نباید بیشتر بشه پس اگر سرعت از 60 بیشتر بشه از اتاق فرمان به راننده توسط زنگی که داخل کابینش نصب کردن هشدار می دن ... بعد از اون هم اصلا راننده های قطار هر 30 ثانیه باید هشیاری خودشونو نشون بدن یعنی یک دکمه ایی کف کابین قرار داره که باید هر 30 ثانیه توسط راننده زده بشه و اگر این زمان به 60 ثانیه برسه و راننده متوجه نشه و هوشیاری خودشو اعلام نکنه کل قطارها به صورت اتومات از اتاق فرمان ترمز می شن و در جا بی توقف می موننن ..... ضمنا سنسورهایی که در توونل مترو نصب شده و با روشن شدن چراغها راننده متوجه کم و زیاد کردن سرعت میشه ....
امیدوارم متوجه شده باشین .... باز هم سوالی بود من در خدمتم
ممنون مهندس. واقعا اطلاعات مفید و جالبی داری. معلوه که تو این زمینه شاغل هستی
در مورد سیستم پیش رانش قطارها هم می خواستم از تون اطلاعاتی بگیرم. باید بشینم پست های قبلی رو بخونم
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام .....
ببین دوست من کنترل سرعت قطار به عهده راننده است .... اما تا یک حد خاصی .... مثلا تو قطار شهری مشهد تعریف کردن که سرعت از 60 تا نباید بیشتر بشه پس اگر سرعت از 60 بیشتر بشه از اتاق فرمان به راننده توسط زنگی که داخل کابینش نصب کردن هشدار می دن ... بعد از اون هم اصلا راننده های قطار هر 30 ثانیه باید هشیاری خودشونو نشون بدن یعنی یک دکمه ایی کف کابین قرار داره که باید هر 30 ثانیه توسط راننده زده بشه و اگر این زمان به 60 ثانیه برسه و راننده متوجه نشه و هوشیاری خودشو اعلام نکنه کل قطارها به صورت اتومات از اتاق فرمان ترمز می شن و در جا بی توقف می موننن ..... ضمنا سنسورهایی که در توونل مترو نصب شده و با روشن شدن چراغها راننده متوجه کم و زیاد کردن سرعت میشه ....
امیدوارم متوجه شده باشین .... باز هم سوالی بود من در خدمتم

خیلی جالب بود ممنون . ولی بیچاره راننده دلم به حالش میسوزه!

سلام .....
ببین دوست من تو سیستم مترو به این صورت نیست که یک منبع تغذیه اول خط بذارن و یکی دیگه آخرش ... در اصل هر 2 ایستگاه در میان یک ترانس تغذیه خط داره که ولتاژ 20 کیلو واردش میشه و به ولتاژهای دیگه تبدیل میشه .....
ضمنا ولتاژ بالا به هیچ عنوان نمی تونه مستقیم وارد خط بشه مثل این می مونه که شما به TV خونتون برق 400 ولت بدین ... در واقع برای هر دستگاهی میزان ولتاژی تعریف شده ....

بازم ممنون . علی آقا من با توجه به پستهای قبلی اون حدسیات رو زدم مثلا در مورد :

خط 5
تغذیه: روش تغذیه بالاسری (25 کیلو ولت AC)
موتور اصلی: DC با تحریک سری و توان 800 کیلو وات

راستی حداکثر جریان قابل انتقال با پانتوگراف چقدره ؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام دوستان .... به نظر شما بحث بعدی سیستم تهویه مترو باشه یا سیستم برق یا روشنایی ؟؟؟؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
جت فن

جت فن

خوب پس با اجازه دوستان بریم سر بخت سیستمهای تهویه تو مترو......
ببینین دوستان تهویه هر ایستگاه در مترو یا قطار شهری توسط دوتا جت فن صورت می گیره این جت فن ها قدرت بسیار بالایی دارن و در دو سمت مخالف ایستگاه تعبیه شدن ... یعنی یکی اول ایستگاه و دومی آخر ایستگاه .....
این جت فن ها اونقدر قدرت دارن که می تونن به راحتی عمل تهویه رو انجام بدن .... تو قطار شهری مشهد این فن ها دارای ولتاژ 400 ولت .... توانشون طبق پلاکشون (خیلی خوانا نبود) 20/132 کیلو وات بود که نفهمیدم یعنی چی ؟
فرکانس 50 نیاز داشتن .... 925 RPM سرعتش بود و باقی اطلاعات مشخص نیست خیلی .... چون از رو عکسهایی که خودم گرفتم ااطلاعات رو می دادم .... حالا عکس ها رو امروز حتما براتون می ذارم ....
برای راه اندازی این جت فن ها از سه تا تابلو استفاده میشه .... MCC & DCU BOX & VSD تابلوی ام سی سی تابلوی قدرت .... وی اس دی تابلوی فرکانس و دی سی یو باکس تابلوی فرمان .... تا این جا سوالی هست بپرسید ؟؟؟
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب پس با اجازه دوستان بریم سر بخت سیستمهای تهویه تو مترو......
ببینین دوستان تهویه هر ایستگاه در مترو یا قطار شهری توسط دوتا جت فن صورت می گیره این جت فن ها قدرت بسیار بالایی دارن و در دو سمت مخالف ایستگاه تعبیه شدن ... یعنی یکی اول ایستگاه و دومی آخر ایستگاه .....
این جت فن ها اونقدر قدرت دارن که می تونن به راحتی عمل تهویه رو انجام بدن .... تو قطار شهری مشهد این فن ها دارای ولتاژ 400 ولت .... توانشون طبق پلاکشون (خیلی خوانا نبود) 20/132 کیلو وات بود که نفهمیدم یعنی چی ؟
فرکانس 50 نیاز داشتن .... 925 RPM سرعتش بود و باقی اطلاعات مشخص نیست خیلی .... چون از رو عکسهایی که خودم گرفتم ااطلاعات رو می دادم .... حالا عکس ها رو امروز حتما براتون می ذارم ....
برای راه اندازی این جت فن ها از سه تا تابلو استفاده میشه .... MCC & DCU BOX & VSD تابلوی ام سی سی تابلوی قدرت .... وی اس دی تابلوی فرکانس و دی سی یو باکس تابلوی فرمان .... تا این جا سوالی هست بپرسید ؟؟؟
مهندس این سیستم تهویه رو توضیح بدی ممنون میشم؟ جت فن ها که گفتی هوا رو می دن بیرون؟ یا کانال کشی و هوای تازه و اینها چطورین؟
 

Behzad nejati

عضو جدید
سلام خدمت دوست گلم علی جان خیلی ممنون که وقت میزاری و توضیح میدی شما تجربه های بسیار ارزشمندی داری که در اختیار دوستان قرار میدی یه دنیا ممنون
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
مهندس این سیستم تهویه رو توضیح بدی ممنون میشم؟ جت فن ها که گفتی هوا رو می دن بیرون؟ یا کانال کشی و هوای تازه و اینها چطورین؟

سلام اخوی ....
فنهایی که گفتم و عکسشون رو هم گذاشتم حالت مکنده دارن .... یعنی یکی از آخر ایستگاه و یکی هم از اول ایستگاه وظیفه مکش هوا رو بر عهده دارن .... البته این فن ها به خاطر قدرت بسیار بسیار بالایی که دارن مستقیما به سکوهای توقف قطار وصل نیستند و هوا رو از طریق تونل با قدرت بالا درون خودشون و بعد از اتاقکهایی که پشت این فنها قرار داره هوا رو بیرون می برن ..... شاید متوجه نشده باشین .... ببین واضح تر بگم برای هر فن 2 یا 3 تا اتاق لازمه ....
یک اتاق برای قرار دادن خود فن ... دومی اتاق برای خروج هوا (یعنی پشت فن درون این اتاقها قرار داره و هوا از این اتاقها به بیرون و فضای باز منتقل میشه)
سومی که شاید خیلی هم ضروری نباشه برای ورودی فن یعنی دهنه ورودی وصل به این اتاقهای و یک دریچه حفاظ دار که به تونل وصله با این اتاق در ارتباطه ....
البته گاها دهنه ورودی رو مستقیم طرف تونل می دن .... ضمنا ناگفته نماند موقعی که دستگاه روشنه 3 تا اتاقی که گفتم با دریچه هایی که دمپر نام دارن به هم وصلن و باید این دریچه ها حتما بسته بمونن .... حالا این دیچه ها خودشون کلی جای بحث دارن که حتما سر بخت اونا هم می ریم ....
 

Similar threads

بالا