ز سال 2008 هیوندای با استخدام یکی از خبرهترین طراحان دنیا به کلی ساز و کار خود را متحول کرد. دقت کنید تقریباً بعد از آن بود که انواع سانتافهها، سوناتاها، آزراها، توسانها، جنسیسها و وراکروزها با چهرههایی دلفریب راهی بازار شدند.
نسل پنجم آوانته در سال 2011 هم یکی از آنها. خودرویی مدرن که به وضوح میشود ژن طراحی مدلهای جدید سوناتا و i30 را دید. جالب است بدانید تنها سه خط تولید، این الانترا را میسازند. خود کره، تایوان و البته آلابامای آمریکا. محصولی که کلاسهای کوپه و سدان آن نیز تولید شده است. برای این خودرو سه نوع پیشرانه در نظر گرفته شده است. 1.6 لیتری Gamma، 1.8 لیتری NU و 2 لیتری Theta که هر سه با توجه به قوانین جدید میتوانند کاندیدای ورود باشند.
جعبهدندهها نیز شامل 6 سرعته دستی و اتوماتیک خواهند بود. به احتمال 99 درصد نسخه اتوماتیک وارد بازار ایران میشود. تغییر قیافه این خودرو تنها با جسورتر شدن چراغها و جلوپنجره و سپرها همراه نبوده است. کاهش ضریب اصطکاک مقابل هوا نیز یکی از ویژگیهای این الانترا است. شاید حجم پیشرانهها آشنا باشد ولی هیوندای به تایید موسسه EPA آمریکا هر سه این پیشرانهها را تقویت و به عبارتی بهینه کرده است.
اجازه بدهید حالا که اینجا هستیم به داستان جنجال بزرگ این خودرو در بازار آمریکا اشاره کنیم. شرکتهای خودروسازی قدرت، گشتاور، ابعاد، سرعت و خلاصه کلیه مشخصات فنی محصولات خود را در کاتالوگهای رسمی در اختیار خریدار (خواه یک فرد خواه یک کشور) قرار میدهند. این هیوندای به همراه چند مدل دیگر در کنار برخی از تولیدات کیاموتورز سال گذشته میلادی محکوم به درج اطلاعات نادرست در قسمت مصرف سوخت شدند.
اتهامی که میتوانست به اعتبار جهانی این خودروساز لطمه بزند. البته قضیه با مطرح کردن این نکته که عدد مربوطه مربوط به بازارهای دیگر است و برای بازار آمریکا مصرف به گونهای دیگر خواهد بود، فیصله پیدا کرد.
این داستان زمانی فاش شد که سایت «پاپیولار مکانیک» در تستهای درازمدت مصرف میانگین این خودرو را بررسی میکرد.
این خودرو چه دارد؟
الانترا با 8 نوع ترکیب رنگی برای بیرون و 3 نوع رنگبندی برای داخل کابین تولید میشود. از نظر ایمنی 5 ستارهای که از NHTSA کسب کرده است، نگرانی را برطرف میکند. این خودرو 10 سال یا 160 هزار کیلومتر گارانتی شده است.
این خودرو قویتر از کرولا است. محض اطلاع آنهایی که این کرهای را با آن ژاپنی هی مقایسه میکنند. حتی فضای داخلیاش از سیویک نیز بیشتر است. روی کنسول این خودرو یک صفحه LCD لمسی 7 اینچی نصب شده است که تصویر دوربین عقب را نمایش میدهد. روی مدلهای GLS میتوان سیستم صوتی 360 واتی حرفهای را دید. روی همین مدل سانروف هم تعبیه شده است. تهویه مطبوع دو حالته و گرمکن تنها برای سرنشینان جلو تعبیه شده است.
در تستهای میدانی مجلات خارجی به این نکته اشاره شده است که معکوس کشیدن روی جعبهدنده اتوماتیک این خودرو به کندی همراه است. شتابگیری و گشتاورش هم نسبت به رقبا تعریف چندانی ندارد.
داخل: احتمالاً بین 110 تا 120 میلیون تومان |

