چرا حجاب؟؟؟؟

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند وقت پیش یکی از دوستان میگفت در راستای امر به معرف یا نهی از منکر مثلا کسایی که تذکر میدن خودشون زیاد اطلاعاتی ندارن
برای همین گفتم یه تایپک اختصاص بدیم و ابتدا از آیات و احادیث مشهور در این زمینه استفاده کنیم و بعد از بعدهای روانشناسی و غیر ورود پیدا کنیم
لطفا کسانی که اطلاعات دقیق دارن همکاری کنن
 
آخرین ویرایش:

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوره نور آیه 31

سوره نور آیه 31

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (024 | نور - 31)
و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را (از بى عفتى) حفظ كنند و زينت خود را ـ جز آن مقدار از آنان كه نمايان است ـ آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، وزينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان، يا بردگانشان [= كنيزانشان]، يا مردان سفيه وابسته (به آنها) كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند; و (به زنان با ايمان بگو: هنگام راه رفتن) پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينتِ پنهانيشان دانسته شود(و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد). و اى مؤمنان همگى به سوى خدا بازگرديد، تا رستگار شويد.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيات 32ـ33 سوره احزاب

آيات 32ـ33 سوره احزاب

موردخطاب واقع شدن زنان پيامبر در آيات 32ـ33 سوره احزاب جهت تأکيد است‌، نه اختصاص داشتن حکم به آنان چرا که در اين آيات دستوراتي آمده است که اختصاص به زنان پيامبر ندارد مانند: بپاداشتن نماز، پرداختن زکات‌، اطاعت از خدا و رسول و...
بنابراين حکم حجاب و دوري از نامحرام نيز(که دراين آيات آمده‌) اختصاص به آنان ندارد، بلکه همانند نماز و زکات و... مشترک بين آنان و ديگران مي‌باشد.(ر.ک‌: الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، ج‌، ص‌، جماعة المدرسين / تفسير نمونه‌، آية‌الله مکارم شيرازي‌، ج‌، ص‌ـ292، دارالکتب الاسلامية‌.)
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق آیات باید دستوارت پیامبر و اهل بیت یا اولی الامر را اجرا کنیم

طبق آیات باید دستوارت پیامبر و اهل بیت یا اولی الامر را اجرا کنیم

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذالِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (004 | نساء - 59)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر (خدا)و پيشوايان (معصوم) خود را. و هر گاه در امرى نزاع داشتيد، آن را به خداو پيامبر باز گردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد. اين (كار براى شما) بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال رسول الله

قال رسول الله

قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : ... لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَيْرِ ذي مَحرمٍ ارَبَعة اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ.
«تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 624»
رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: زن در پيش برادر و فرزند خود اگر يك پيراهن بپوشد كه تا زانوان يا ساق پاي او مستور باشد كافي است ولي در نزد نامحرمان، زن بايد چهار لباس داشته باشد: پيراهن، روسري يا مقنعه، چادر و شلوار.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : ايُّ اِمْرَاَةٍ تطيَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَيتِها فَهِيَ تُلْعَنُ حتّي ترجَعَ الي بيتِها مَتَي ما رَجَعَتْ.
«بحارالانوار، ج 100، ص 247»

رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هر زني كه خود را خوشبو نمايد و از منزل خارج شود تا زماني كه بر مي گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائكه) قرار مي گيرد.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اكيَّهُ اللهُ عَلي وجهِهِ في النّارِ فقال الامام علي - عليه السّلام - : و ما تلك الطاعة؟ قال: ياذن لها في ... و لبس الثياب الرقاق.
«بحارالانوار، ج 74، ص 53»

رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هر كس از زنش اطاعت كند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افكند. امام علي - عليه السّلام - عرض كردند: منظور از اطاعت زن چيست؟ حضرت فرمود: اينكه به او اجازة رفتن به حمامهاي عمومي، عروسي هايي كه در آن گناه مي شود و مجالس آوازه خواني بدهد و نيز اجازه دهد تا در ميان نامحرمان لباس نازك بپوشد.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال رسول الله

قال رسول الله

قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : اذا رأيْتُمُ اللاّتي القَيْنَ عَلي رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا يُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.
«كنزالعمال، ج 16، ص 392»

رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: زماني كه ديديد زناني موهاي سر خود را مثل برآمدگي پشت شتر نموده و در ميان نامحرمان ظاهر مي شوند، به آنها بگوئيد كه نمازشان قبول نيست.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
تذکر پیامبر به خواهر عایشه

تذکر پیامبر به خواهر عایشه

اسماء خواهر عایشه با لباس نازک نزد رسول خدا (ص) حاضر شد حضرت روی خود را از او برگرداند وفرمود : ای اسماء وقتی زن به بلوغ می رسد نباید چیزی از بدن او آشکار گردد مگر این و این و اشاره به دو کف دست وصورتش کرد.
سنن داود ، ج 4 ، ص 64.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال الامام علي - عليه السّلام

قال الامام علي - عليه السّلام

قال الامام علي - عليه السّلام - : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلي رسول الله - صلّي الله عليه و آله - ... فقالَ، يا عليُّ، ... رايتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها يَغْلي دماغُ راسها ... فانّها لا تُغَطّي شَعْرَها من الرّجالِ.
«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: (روزي) من و فاطمه خدمت رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - رسيديم، (ديدم كه ايشان شديداً گريه مي كنند. عرض كردم: پدر و مادرم فدايت، اي رسول خدا، چه چيزي شما را به گريه انداخته است؟) حضرت فرمود: اي علي شبي كه مرا به آسمانها بردند. زناني از امت خود را ديدم كه در عذاب هاي بسيار سختي به سر مي بردند، به ياد عذاب سخت آنها افتادم و گريه بر من غلبه نمود، زناني را ديدم كه از موهاي سر خود آويزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان مي جوشيد ... پس آنها كساني هستد كه در دنيا موهاي سرشان را از مردان نامحرم نمي پوشانند.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحار، ج 104، ص 37.

بحار، ج 104، ص 37.

امّ سلمه نقل مي کند:در محضر پيامبر صلي الله عليه و آله بودم . يکي از همسرانش به نام ميمونه نيز آنجا بود. در اين هنگام ، ابن امّ مکتوم که نابينا بود به حضور رسول خدا صلي الله عليه و آله آمد. پيامبر صلي الله عليه و آله به من و ميمونه فرمود:- حجاب خود را در برابر ابن مکتوم رعايت کنيد!پرسيدم :- اي رسول خدا! آيا او نابينا نيست ؟ بنابراين حجاب ما چه معني دارد؟پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:- آيا شما نابينا هستيد؟ آيا شما او را نمي بينيد؟زنان نيز بايد چشمانشان را از نامحرم ببندند.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن

بررسي لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن

يكي از احكام ثابت اسلام كه همه مذاهب اسلامي بر آن اتفاق دارند. دستور رعايت حجاب براي بانوان است و از آن جا كه بخش قابل توجهي از جهان اسلام را اهل تسنن، تشكيل مي‌دهند، اين مسأله در تمام جهان اسلام مطرح است، در اين نوشتار ديدگاه مفسران و فقهاي اهل تسنن در زمينه اصل لزوم پوشش و محدوده آن با توجه به آيات، روايات و استنباط‌هاي فقها مورد بررسي قرار گرفته و دلايل و مباني آن مطرح شده است و در ادامه به اين سؤال پاسخ داده شده كه از منظر فقهاي اهل تسنن آيا نظام اسلامي و حكومت مشروع ديني در زمينه حجاب و پديده بي‌حجابي مسئوليت دارد؟ دلايل و راهكارهايي كه بر بستر فقه در اين زمينه مي‌توان فرض نمود، نيز مورد بررسي قرار گرفته است، از دلايل مهم اين مسأله مي‌توان به «تعزير گناهكار»، «امر به معروف و نهي از منكر» و «حفظ شعائر مسلمان‌ها»، اشاره نمود.
 

پیوست ها

  • بررسي لزوم و حدو&#.rar
    40.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال الامام علي - عليه السّلام - : زكاةُ الجمالِ العِفافُ.
«تصنيف غررالحكم، ص 256، ح 5409»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: زكات زيبايي، عفت و پاكدامني است.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز

قال الامام علي - عليه السّلام - : قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : ... و رايتُ اِمرَاةً تاكُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها ... فاِنَّها كانَتْ تَزيّنُ بَدَنها للنّاس ... .
«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: در شب معراج زناني را ديدم كه گوشت بدن خود را مي خوردند در حاليكه آتش جهنم از زير آنها شعله ور بود ... همانا آنها كساني هستند كه خود را براي مردم نامحرم زينت مي كنند.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز

عن بعضِ اصحابِنا، عن ابي عبدالله - عليه السّلام - قالَ: قلتُ لَهُ: ما يحّل للرّجالِ ان يَري من المراةِ اذا لَمْ يَكُنْ محرما؟ قالَ: الوَجْهُ و الكفّان و القَدَمان .
«وسائل الشيعه، ج 14، باب 109، ح 2»

يكي از شيعيان از امام صادق - عليه السّلام - سؤال مي كند: چه قسمتي از بدن زن نامحرم را اگر مردي ببيند مرتکب حرام نشده است؟ حضرت فرمود: صورت و دست ها و دو قدم.
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا حجاب مهم است؟
فلسفه پوشش در اسلام
فلسفه پوشش در اسلام شامل مواردی می‌شود که هر کدام به جنبه‌های روانی، خانوادگی، اجتماعی، بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او برمی گردد. در واقع پوشش زن در اسلام در این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد. زنان چون مظهر جمال خداوند هستند و همینطور به این دلیل است که میل به خود نمایی و خود آرایی دارند، پوشش در اسلام به آن‌ها اختصاص یافته است و برای مردان هم مسئله کنترل نگاه بیان شده است. اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می‌آید. در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجان‌ها و التهابهای جنسی افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلل شده و افراد آن به بیماری‌های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است. جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی برمی گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی‌های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانوادهٔ خود کمک می‌کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن، با رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب‌های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می‌شود.
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
حجاب

جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می‌شود. همانطور که در مورد قبلی مطرح کردیم کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب‌های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می‌شود شهید مطهری در این باره می‌فرمایند که بر عکس آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده‌اند و گفته‌اند: ((حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع است)) بی‌حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است. و این کاملا در کشورهای غربی معلوم است و چه رسوایی‌هایی که در اینباره در این جوامع پیش آمده و می‌آید. و بالاخره آخرین جنبه که بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است موجب ارزش و احترام زن می‌گردد، زنان هر چقدر که در جامعه و در رفتارشان با نامحرمان عفیف‌تر و با وقار‌تر باشند بر ارزششان افزوده می‌شود و احترامشان بیشتر می‌شود و مردان اجازه هر نوع برخوردی با آنان را به خود نمی‌دهند. حال غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن درآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است به راحتی می‌تواند به تمامی جامعه آسیب زند و به سمت نیل باهداف خود پیش برود.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز

قال الامام علي - عليه السّلام - : يَظْهَرُ في آخَرِ الزّمانِ و اقْتِرابِ السّاعَةِ - وَ هُوَ شرّ الازمِنَةِ - نِسْوَةٌ كاشِفاتٌ، عارياتٌ مُتَبَرِّجاتُ ... .
«من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 390»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: در آخر الزمان و نزديكي هاي قيامت - كه بدترين زمانها خواهد بود - زنان حجابهاي خود را برخواهند داشت و بدنهايشان را به نامحرمان نشان خواهند داد و سرهاي خود را زينت نموده در معرض ديد نامحرمان قرار مي دهند، اينها از دين خارج شده و در انواع فتنه ها داخل خواهند شد، به شهوات تمايل دارند و به سمت لذت هاي زود گذر شتاب مي كنند، حرام هاي الهي را حلال خواهند شمرد و آنها جايگاه ابديشان جهنم است.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
با نام و یاد خدا
در برخی از ترجمه ها شاید جلباب را چادر نوشته باشند
البته معمول به پوششی تفسیر می شود که برای کل بدن است و با توجه به گشاد بودنش حجم بدن را می پوشاند








 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن

گاهی وقتها هم بعضی افراد مثلاً بد حجابی و بی‌حجابی را تمدن می‌دانند و پوشش را املی فکر می‌کنند.

قرآن می‌فرماید که: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی» (احزاب/33) «تَبَرُّج» از برج است.
ما به چه برج می‌گوییم؟ ساختمان‌هایی که خودش را نشان می‌دهد.

«تَبَرُّج» یعنی خانم از خانه بیرون می‌آیی خودت را برج نکن. این کرامت انسان است.

من بارها گفتم. کسی که خودش را آرایش می‌کند در خیابان می‌آورد، یعنی مردم حراج شدم.

اسلام می‌گوید: خانم تو حراج نیستی. هرکس می‌خواهد به تو نگاه کند، باید خرج تو را بدهد. یک میلیون، ده میلیون. باید میلیون‌ها تومان صرف کند، خانه تهیه کند. آبش، گازش، برقش، تلفنش، زندگی تو را باید کامل تأمین کند، اگر نوکر تو شد، حق دارد به تو یک نگاهی بکند. وگرنه به هر جوان هرزه‌ای خودت را عرضه کنی، این حراج کردن است.

خدا به زنهای پیغمبر می‌گوید: «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُن» (احزاب/33) از خانه بیرون نیایید، بعد می‌گوید: اگر می‌خواهید بیایید، بیرون بیایید، چون زن گاهی لازم است از خانه بیرون بیاید. مشکلی نیست. حضرت زهرا، زنان پیغمبر تا درون جبهه‌ها هم با پیغمبر می‌رفتند. بیرون بروند مشکل ندارد. نماز جماعت، حج، زیارت، تحصیل، مداوا، خدمت به جامعه.

زن مثل مرد می‌تواند موجود فعالی باشد، اما خودش را برج نکند. چون وقتی برج کردی دل چه کسی راضی می‌شود؟ «فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ» (احزاب/32)

«یَطْمَعَ» طمع می‌کند. یعنی دلش هوا می‌کند. چه کسی؟ «الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ» آن کسی که در قلبش مرض است، یعنی بیماردلان‌اند، روحش بیمار است، یک آدم عیاش و هوس باز است، او دنبالت راه می‌افتد. خودت را برج کردی، خودت را حراج کردی، هرزه‌ها عقب تو راه می‌افتند. این کمال است؟

بعد قرآن می‌گوید: «تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّة» (احزاب/33) خیلی قشنگ است. این جاهلیت مهم است. یعنی خانم فکر نکن این تمدن است. این جاهلیت است.

اگر برهنگی تمدن بود، همه‌ی حیوان‌ها متمدن بودند. چون حیوان‌ها لباس ندارند. پیراهن ندارند. اگر لباس نداشتن تمدن است، حیوان‌ها هم متمدن هستند.

حجة الاسلام قرائتی


 
آخرین ویرایش:

یک دختره

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهش گفتم: امام زمان عج رو دوست داری؟
گفت: آره ! خیلی دوسش دارم
گفتم: امام زمان حجاب رو دوست داره یا نه؟
گفت: آره!
گفتم : پس چرا کاری که آقا دوست داره انجام نمیدی؟
گفت: خب چیزه!…. ولی دوست داشتن امام زمان عج به ظاهر نیست ، به دله
گفتم: از این حرف که میگن به ظاهر نیست ، به دله بدم میاد
گفت: چرا؟
براش یه مثال زدم:
گفتم: فرض کن یه نفر بهت خبر بده که شوهرت با یه دختر خانوم دوست شده و الان توی یه رستوران داره باهاش شام می خوره. تو هم سراسیمه میری و می بینی بله!!!! آقا نشسته و داره به دختره دل میده و قلوه می گیره.عصبانی میشی و بهش میگی: ای نامرد! بهم خیانت کردی؟ بعد شوهرت بلند میشه و بهت میگه : عزیزم! من فقط تو رو دوست دارم. بعد تو بهش میگی: اگه منو دوست داری این دختره کیه؟ چرا باهاش دوست شدی؟ چرا آوردیش رستوران؟ اونم بر می گرده میگه: عزیزم ظاهر رو نبین! مهم دلمه! دوست داشتن به دله…
دیدم حالتش عوض شده
بهش گفتم: تو این لحظه به شوهرت نمیگی: مرده شور دلت رو ببرن؟ تو نشستی با یه دختره عشقبازی می کنی بعد میگی من تو دلم تو رو دوست دارم؟ حرف شوهرت رو باور می کنی؟
گفت: معلومه که نه! دارم می بینم که خیانت می کنه ، چطور باور کنم؟ معلومه که دروغ میگه
گفتم: پس حجابت….
اشک تو چشاش جمع شده بود
روسری اش رو کشید جلو
با صدای لرزونش گفت: من جونم رو فدای امام زمانم می کنم ، حجاب که قابلش رو نداره
از فردا دیدم با چادر اومده
گفتم: با یه مانتو مناسب هم میشد حجاب رو رعایت کرد!
خندید و گفت: می دونم ! ولی امام زمانم چــــــادر رو بیشتر دوست داره
می گفت: احساس می کنم آقا داره بهم لبخنــــــــــد می زنه
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : اذا رأيْتُمُ اللاّتي القَيْنَ عَلي رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا يُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.
«كنزالعمال، ج 16، ص 392»

رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: زماني كه ديديد زناني موهاي سر خود را مثل برآمدگي پشت شتر نموده و در ميان نامحرمان ظاهر مي شوند، به آنها بگوئيد كه نمازشان قبول نيست.

من الان واسم سوال پیش اومد!

منظور از برآمدگی چیه؟ یعنی از زیر روسری هم نباید برآمدگیِ موها معلوم باشه؟ برآمدگی چقدر باشه گناه محسوب میشه؟ آخه خیلی از خانوما موهاشونو بالا می بندن... بالاخره برآمدگی ایجاد میشه دیگه!

با تشکر.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
من الان واسم سوال پیش اومد!

منظور از برآمدگی چیه؟ یعنی از زیر روسری هم نباید برآمدگیِ موها معلوم باشه؟ برآمدگی چقدر باشه گناه محسوب میشه؟ آخه خیلی از خانوما موهاشونو بالا می بندن... بالاخره برآمدگی ایجاد میشه دیگه!

با تشکر.

با یاد و نام خدا
بعضیام شاید موشون بلند نباشه ولی یه کشی میذارن که الکی حجمی از مو نشون بده زیر روسری یا مقنعشون
ولی میشه جوری موهای بلندم بست که تابلو نباشه
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
با یاد خدا


خانووووم....شــماره بدم؟؟؟؟

گلهِ برسونمت؟؟؟؟
خانوم چن لحظه از وقتتو به مــــا میدی؟؟؟؟
اینها جملاتی بود که دخترک در طول مســیر خوابگاه تا دانشگاه می شنید!
بیچــاره اصـلا" اهل این حرفـــــها نبود...این قضیه به شدت آزارش می داد
تا جایی که چند بار تصـــمیم گرفت بی خیــال درس و مــدرک شود و
به محـــل زندگیش بازگردد.
روزی به امامزاده ی نزدیک دانشگاه رفت...
شـاید می خواست گله کند از وضعیت آن شهر لعنتی....!
دخترک وارد حیاط امامزاده شد...خسته... انگار فقط آمده بود گریه کند...
دردش گفتنی نبود....!!!!
رفت و از روی آویز چادری برداشت و سر کرد...وارد حرم شدو کنار ضریح
نشست.زیر لب چیزی می گفت انگار!!! خدایا کمکم کن...
چند ساعت بعد،دختر که کنار ضریح خوابیده بود با صدای زنی بیدار شد...
خانوم!خانوم! پاشو سر راه نشستی! مردم می خوان زیارت کنن!!!
دخترک سراسیمه بلند شد و یادش افتاد که باید قبل از ساعت ۸ خود را
به خوابگاه برساند...به سرعت از آنجا خارج شد...وارد شــــهر شد...
امــــا...اما انگار چیزی شده بود...دیگر کسی او را بد نگاه نمی کرد..!
انگار محترم شده بود... نگاه هوس آلودی تعـقــیبش نمی کرد!
احساس امنیت کرد...با خود گفت:مگه میشه انقد زود دعام مستجاب
شده باشه!!!! فکر کرد شاید اشتباه می کند!!! اما اینطور نبود!
یک لحظه به خود آمد...
دید چـــادر امامــزاده را سر جایش نگذاشته...!
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
با یاد خدا

سوال :با سلام اگر از زير چادر نماز كمي موهاي سر و دست ها از آرنج به پايين مشخص باشد يعني رنگ پوست و مو مشخص باشد ايرادي دارد؟
پاسخ :اگر چادر نازك و بدن نما باشد، نماز با آن باطل است؛ هرچند نامحرمي در آن مكان نباشد، مگر آنكه زير چادر پوشش كامل داشته باشد.(العروة الوثقى، ج 1، فى الستر و الساتر، الثانى.)
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
توجه!

رهبر انقلاب؛ دیدار روحانیون در سفر خراسان شمالی، مهر 91

به اين كانونهاى فرهنگى - هنرى برويد و پذيراى جوانها باشيد. با روى خوش هم پذيرا باشيد؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبيّه»، كه ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا كنيد. ممكن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد.

بعضى از همينهائى كه در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقيه‌ى آقايان - الان در اين تريبون از آنها تعريف كرديد، خانمهائى بودند كه در عرف معمولى به آنها ميگويند «خانم بدحجاب»؛ اشك هم از چشمش دارد ميريزد. حالا چه كار كنيم؟ ردش كنيد؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به اين جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به اين اهداف و آرمانهاست. او يك نقصى دارد.
مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى اين حقير باطن است؛ نمى‌بينند.
«گفتا شيخا هر آنچه گوئى هستم / آيا تو چنان كه مينمائى هستى؟». ما هم يك نقص داريم، او هم يك نقص دارد. با اين نگاه و با اين روحيه برخورد كنيد. البته انسان نهى از منكر هم ميكند؛ نهى از منكر با زبان خوش، نه با ايجاد نفرت.



.......
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیپ صوتی

کلیپ صوتی

3 کلیپ صوتی از استاد پناهیان
در مورد حجاب
کلیپ ها 5 دقیقه ای است
برخورد عقلی با مسئله حجاب
 

پیوست ها

  • hejab-panahian.rar
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از فلسفه های حجاب ایجاد امنیت بیشتر زن در برابر مردان است

یکی از فلسفه های حجاب ایجاد امنیت بیشتر زن در برابر مردان است

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به نام خدا
در زمان های گذشته، بخاطر نبودن حکومت عدل و همچنین قوانین بازدارنده؛ و روی کار بودن حکومت های پادشاهی و دیکتاتوری، جان و مال و ناموس افراد از شرّ ایادی حکومت در امان نبوده است. همچنان که چنین ضرب المثلی رایج شده بوده است: استر ذهبك و ذهابك و مذهبك : پول و مسافرت و عقیده خود را آشكار نكن!
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[/FONT]​
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

چنان که نقل شده است در زمان انوشیروان عادل!! ، نقل شده كه وقتی‏ یكی از سرهنگان ارتش او زنی زیبا داشت . انوشیروان به قصد تجاوز به زن‏ او در غیاب او به خانه‏اش رفت . زن جریان را برای شوهر خود نقل كرد . بیچاره شوهر ، دید زنش را كه از دست داده سهل است جانش نیز در خطر است . فورا زن خویش را طلاق گفت . وقتی انوشیروان مطلع شد كه وی زنش‏ را طلاق داده است به او گفت شنیدم یك بوستان بسیار زیبائی داشته‏ای و اخیرا آن را رها كرده‏ای ، چرا ؟ گفت جای پای شیر در آن بوستان دیدم‏ ترسیدم مرا بدرد . انوشیروان خندید و گفت دیگر آن شیر به آن بوستان‏ نخواهد آمد .


[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]البته این امر، مختص به ایران نبوده است، بلکه در اکثر مناطق اوضاع چنین بوده است، شهید مطهری در کتاب داستان راستان ، چنین نقل کرده است که: در زمان «معتضد»، بازرگان پیری از یكی از سران سپاه مبلغ زیادی طلبكار بود به هیچ وجه نمی توانست آن را وصول كند. ناچار تصمیم گرفت به خود خلیفه متوسل شود؛ اما هر وقت به دربار می ‎آمد، دستش به دامان خلیفه نمی رسید؛ زیرا دربانان و مستخدمان درباری به او راه نمی دادند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

بازرگان بیچاره از همه جا مأیوس شده بود كه شخصی او را به نزد خیاطی فرستاد و گفت: «این خیاط می‎تواند گره از كار تو باز كند.» بازرگان پیر در حالی كه مطمئن بود او نیز نمی تواند كاری انجام دهد، به نزد خیاط رفت، زیرا در جایی كه افراد سر شناس شهر نتوانسته بودند او را یاری دهند، پس چگونه یك خیاط ساده می ‎توانست چنین كند. اما وقتی ماجرا را برای خیاط تعریف كرد، او با خونسردی گفت: «برو به آن سپاهی بگو، اگر پولم را ندهی، خیاط از تو شكایت می‎كند.» تاجر درمانده ‌حال فكر كرد كه خیاط بیهوده سخن می ‎گوید؛ ولی برای آن كه آخرین در را هم زده باشد، پیش مرد سپاهی رفت و جمله خیاط تكرار كرد. بر خلاف انتظارش، رنگ مرد پرید و فوری پول او را داد. این ماجرا بازرگان پیر را در شگفتی فرو برد و پیش خیاط برگشت و با اصرار زیاد از او خواست تا علت را بگوید.

او نیز چنین تعریف كرد: «شبی از خیابان عبور می‎ كردم و افسری از سپاه عثمانی را دیدم كه مست از شرابخواری عربده می‎ كشید و فحش می ‎داد. در همین وقت زنی از خیابان می ‎گذشت كه افسر مست راهش را بست. زن با التماس و فریاد از رهگذران كمك خواست. ولی مردم از ترس، جرأت نداشتند جلو بروند. من پیش رفتم و با نرمی از او خواستم تا از سر راه زن كنار برود. او با چماقش به من حمله كرد و دوستانش را هم فرا خواند تا مرا دور كنند. جمعیت از ترس متفرق شد و من هم ناچار شدم برای حفظ جانم در برابر آن سربازان مست از آن جا دور شوم. ولی فكر زن بیچاره لحظه ای رهایم نمی كرد و با خود می‎ اندیشیدم كه چطور او را یاری دهم. یكدفعه فكری به ذهنم رسید. فورا به مسجد رفتم و از بالای مناره با صدای بلند اذان گفتم. ناگهان دیدم فوج سربازهای سواره و پیاده به خیابان ها ریختند و همه پرسیدند: «این كسیت كه در این وقت شب اذان می‎گوید؟» من وحشت زده خودم را معرفی كردم. گفتند: «زود پایین بیا كه خلیفه تو را خواسته است.» مرا نزد خلیفه بردند. اوكه منتظر من بود، علت اذان گفتنم را پرسید. من هم جریان را از اول تا آخر برایش نقل كردم. او فوری دستور داد آن افسر را باز داشت كنند. از آن پس، من هر گاه با چنین مظالمی رو به رو می‎ شوم، همین برنامه را اجرا می‎ كنم، یعنی اذان می‎ گویم. از آن به بعد، تمام افسرها از من حساب می ‎برند.» {1}

البته این امر امروزه نیز در اکثر کشور ها بخاطر زیاد شدن ظلم و ستم نیز، به وفور دیده می شود. با بررسی روزنامه ها و اخبار آنها، موارد زیادی را می توان یافت که از علت های تجاوز و آزار جنسی، همین وضع بد پوشش بوده است. این امر چنان امروزه پر رنگ شده است که برخی از مسلمانان نیز چنین تصور کرده اند که علت داشتن حجاب و پوشش در اسلام نیز به همین خاطر است و حجاب در اسلام بخاطر بالا بردن امنیت اجتماعی و فردی زنان می باشد.

اما با بررسی منابع اسلامی ، چنین فلسفه ای نمی تواند، دلیل بر وجود احکام حجاب در اسلام باشد. شاید در یک هدف فرعی تر، بتون امنیت را نیز یکی از فوائد حجاب بشمار آورد؛ اما نمی توان علت اصلی آن محسوب کرد.

مسلما حجاب های افراطی و عقائد افراطی درباره پوشیدن زن معلول همین نوع‏ جریانهای تاریخی است . ولی باید ببینیم آیا فلسفه پوشش زن در اسلام همین‏ است؟ در منابع اسلامی، سخنی که نشان دهنده این باشد که فلسفه ی حجاب را بالا بردن امنیت زن، از تجاوز مردان باشد، دیده نمی شود .

علاوه بر آن ( که در منابع نیامده است ) یک اشکال فنی تری نیز به این فلسفه بافی وارد است و ان اینکه؛ اگر مثلا زمانی بخاطر بوجود آمدن شرایط فردی یا اجتماعی، زمانی برسد که دیگر زنان و دختران، در خطر تجاوز و ... نباشند و از این حیث امنیت کامل برقرار شود، آیا در چنین شرایطی می توان حکم به عدم وجوب پوشش داد؟ آیا دیگر با تثبیت چنین اوضاعی پوشش و حجاب ضرورت نخواهد داشت؟!

البته که چنین نیست و علت وضع حجاب امری بالاتر از این می باشد. بلکه علت چیز دیگری است که در پست های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

یا علی

======================================

1- برگرفته از کتاب "مسئله حجاب" استاد شهید مطهری
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
منبع[/FONT]
 
بالا