عکاسی معماری

negin jo0on

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آبشارهای شوشتر
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
sahar.jpg

مدرسه مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز-زمستان 1390

این جا یکی از عناصر تاریخی مهم میدان صاحب آباد (امروزه صاحب الامر ) تبریز بود که امروزه به خاطر تخریب های زیادش ارزش زیبایی خودش رو خیلی از دست داده اما در حال مرمته و امیدوارم شکوه قبلیش رو پیدا کنه و در اون بخش از شهر دوباره جنبه های ارزشی خودش رو نشون بده
 

mehrazban

کاربر بیش فعال
مشاهده پیوست 116294

درود بر شما ...
این عکس شما خیلی زیباست و به گمانم با دوربین نیمه حرفه عکس رو گرفتین ، از این بابت میگم چون فوکوس توی عکس کاملا مشخصه و اتفاقا ً خیلی عکستون رو زیبا کرده ... وجود یه عنصر عمودی مثل اون تنه ی درخت تونسته یه کادر برای عکس ایجاد کنه گر چه فاصله اش از لبه تصویر خیلی زیاده و به نوعی جلوی دید رو بیشتر گرفته تا اینکه بخواد کادر تعریف کنه و قسمت کوچیکی که از یه تنه دیگه درون عکس ( سمت راست تصویر ) دیده میشه مزاحمت ایجاد می کنه ولی از این بابت که قرینگی هم نداره ( در دو طرف عکس وجود نداره ) چشم رو به سمت راست عکس متمایل می کنه !؟؟؟ که ایکاش شما با استفاده از این ویژگی که درون عکستون مشهود هست ، سوژه ی خاصی رو دنبال می کردین که در واقع اون رو برای بیننده تصویر می کردین ... که متأسفانه وجودش خالیه !؟
در کل استفاده از فوکوس های نا منظم عکس رو زیبا می کنه بدین معنی که اون قسمت از عکس که وضوح داره نقطه ی تأکید و قسمت های تار عکس تنها نقش پس زمینه و نمایش کادر رو به عهده می گیرن ( البته بگم که گاهی دقیقا ً برعکس اتفاق میوفته یعنی قسمت تار مراد عکاس قرار می گیره ) ولی توی عکس شما با اینکه موضوع عکس قطعا ً یک بنای معماریه ولی شما قسمت تار عکس رو به بنا و قسمت وضوح عکس رو به درخت اختصاص دادین و از اونجایی که سطح نمایش بنا تمام عکس رو شامل میشه در حالی که درخت قسمت اندکی از تصویر شماست ( سطح بنا بیشتر از سطح درخت ) ، لذا نمی تونین بگین منظور عکس بنا بوده نه درخت !!! چون همیشه قسمتی که خیلی کوچیکه نقش هدف رو بازی می کنه و قسمت بزرگ پس زمینه است ... و از این بابت زیبایی تصویر شما زیر سوال می ره !!!

مگر اینکه بخواهیم برای عکس شما یک تفسیر خاص قائل بشیم بدین معنا که شما مثلا ً می خواستین :

- استواری معماری سنتی رو به وسیله ی عنصری جاندار و لطیف مثل درخت بیان کنین !!!

- باز هم از استوار و عمودی بودن عنصر درخت استفاده کردین تا به پایدار بودن معماری سنتی برسین !!!

- با تار نشون دادن بنای درون عکس می خواستین نادیده گرفتن معماری سنتی توسط جامعه رو بیان کنین و اینکه معماری سنتی ما رو به فراموشیه !!!

- دور بودن بنا در عکس نسبت به سایر عناصر می تونه کهنگی و اصالت رو بیان کنه ...
( که البته برای رسیدن به این مقصود حتما ً می بایست عنصر معماری دیگه ای رو هم توی تصویر خودتون ، نشون میدادین ... که به نوعی تقابل بین دو دوره از معماری رو به تصویر می کشیدین )

و ...

ولی در کل عکس زیبایه و از بازی نور و سایه خیلی خوب استفاده کردین ، ساعت گرفتن عکس مناسبه ، کنتراست عکس هم به نظرم خوبه چه کنتراست های رنگی و چه کنتراست های سیاه و سفید !!!
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
عکس و معماری !

عکس و معماری !

با عرض سلام و احترام ، حضور ِ دوستان ِ خوب و همیشه فعال .:gol:

خوشحالم که این تاپیک روند ِ رو به رشدی رو داره طی میکنه ، و از مهجوری در اومده ، که دلیلش ، حضور ِ گرم ِ همه ی شما عزیزان هستش .

همانطوری که دوست ِ خوبم سحر جان در ابتدا فرمودن ، اگر انشاالله مخاطبین ِ تاپیک به حدّ ِ نصاب برسه ، اقدام به برگزاری مسابقات ِ عکاسی خواهیم کرد .

با سپاس و احترام . . .




و اما بعد ، یک عکس رو از آرشیوم انتخاب کردم ، که تمایل دارم بزارمش اینجا ، به چند دلیل !
اول اینکه شاید تصور ِ همگانی بر این هستش که عکسهای ارایه شده در این تاپیک ، حتما باید از بناهای معماری ِ شاخص باشه و برای گرفتن ِ عکس ، باید حتما به مناطق ِ خاص بریم !! که اصلا اینطور نیست . شاید در همسایگی ِ جایی که زندگی میکنیم ، یک سوژه ی زیبا ، آموزنده ، و بکر وجود داشته باشه ، که منتظر هست تا یک دانشجو ، یا دانش آموخته ی معماری شکارش کنه ، و ازش یاد بگیره . که همانا ، اولین هدف ِ این تاپیک هم آموزش هستش ؛
دوم اینکه پیشنهاد بدم که دوستانی که عکس میزارن ، ترجیحا ً ،یک نکته ی جالب و آموزنده ، یا چیزی که نظرشون رو جلب کرده (از لحاظ ِ مبانی نظری ، زیبایی شناسی و . . . ) رو به همراه ِ عکس ، بیان کنند .




IMG_1460-1.jg.jpg


و اما درباره ی عکس :

شاید به ظاهر ، این عکس خیلی ساده و معمولی باشه ، اما به شدت بهش علاقه دارم . علی الخصوص که از تکنیکی که در طراحی ِ پشت ِ ساختمان ( جبهه ای که رو به همسایه هست ) استفاده شده ، برای ورود ِ نور که یکی ارزشمند ترین آیتم های معماری هستش ، بهره گیری کردن ، بدون ِ اینکه "حریم همسایه" مورد ِ تعرض قرار بگیره .
در پشت ِ این شیشه ها ، یک void قرار داره ، که گمان میکنم در هر طبقه ، حداقل به دو فضا نوررسانی کنه .
و همچنین ، تصور کنید که به جای این تکنیک ، اگر دیوار ِ سخت و خشن ، ظرافت ِ شیشه ها رو می بلعید ، و یک جداره ی صلب و بی روح از سیمان ، در منظر ِ ما قد عَلَم میکرد ، چه مصیبت ِ وحشتناکی برای ما (به عنوان ِ بیننده ای که در حیاط قرار داریم ) ، رخ می داد ؟!
___________________________________

:gol::gol::gol:
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حمام سلطان امیر احمد کاشان-اردیبهشت 91

این عکس رو خیلی اتفاقی گرفتم و اصلا تنظیماتم رو انجام نداده بودم اما خیلی دوستش دارم اگه تنظیماتم رو انجام میدادم کمی میرفتم عقب تر تا تزیینات گچ کاری کامل بیفته از پایین هم همینطور...
IMG_9362.jpg
 

arch_boy

عضو جدید
حمام سلطان امیر احمد کاشان-اردیبهشت 91

این عکس رو خیلی اتفاقی گرفتم و اصلا تنظیماتم رو انجام نداده بودم اما خیلی دوستش دارم اگه تنظیماتم رو انجام میدادم کمی میرفتم عقب تر تا تزیینات گچ کاری کامل بیفته از پایین هم همینطور...
مشاهده پیوست 117340

اون نور سمت چپ عکس ماله چیه ؟؟؟ نور قلاشه یا از نور های خود اونجاست ؟؟؟؟
اما هر چی که هست تقارن عکس رو بهم زده..درسته که عکس در کل متقارن نیست اما عکاسی از بناهای متقارن باید مفاهیم متقارن گرایانه داشته باشه..مثلاً نور پردازی متقارن...
موفق باشید...
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اون نور سمت چپ عکس ماله چیه ؟؟؟ نور قلاشه یا از نور های خود اونجاست ؟؟؟؟
اما هر چی که هست تقارن عکس رو بهم زده..درسته که عکس در کل متقارن نیست اما عکاسی از بناهای متقارن باید مفاهیم متقارن گرایانه داشته باشه..مثلاً نور پردازی متقارن...
موفق باشید...

گفتم که عکس کاملا اتفاقیه!
اون هم نور خود حمام هست
منم هدفم تقارن نبوده:gol:
 

mahsa.mahsa

عضو جدید
کاربر ممتاز
Click here to view the original image of 800x600px and 30KB.

Click here to view the original image of 800x600px and 30KB.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=115202&d=1348776748

این عکسو اذر ماه 89 گرفتم از نقش جهان اصفهان

Click here to view the original image of 800x600px and 40KB.

Click here to view the original image of 800x600px and 40KB.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=120885&d=1351846832
 

mahsa.mahsa

عضو جدید
کاربر ممتاز

mahsa.mahsa

عضو جدید
کاربر ممتاز
این عکسو ترم 5 انداختم برای پروزه معماری اسلامی رفته بودم کاشان تاریخش پایین عکس هست

Click here to view the original image of 800x600px and 70KB.

Click here to view the original image of 800x600px and 70KB.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=120889&d=1351847646
 

mahsa.mahsa

عضو جدید
کاربر ممتاز
lick here to view the original image of 800x600px and 30KB.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=115202&d=1348776748

این عکسو اذر ماه 89 گرفتم از نقش جهان اصفهان

Click here to view the original image of 800x600px and 40KB.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=120885&d=1351846832
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک عکس،یک سازه

یک عکس،یک سازه

سلام
اول اینکه این عکس را از توی ماشین در اتوبان گرفتم به خاطر کیفیت پایینش ببخشید
دوم ادامه ی ماجرا:
محل عکس:تهران اتوبان همت پل فجر
اینطور که من فهمیدم در محدوده ی تپه های عباس اباد اخیرا طراحی های متنوع ِ فرهنگی و رفاهی صورت گرفته .این پل هم بخشی از طرح هست که 2طرف تپه را به یکدیگر مرتبط میکند و البته اینکه ادم رو میباشد نه ماشین رو
نکته ی قابل توجه در اینجا سازه ی اونه که به صورت کابلی هست ودهانه ی وسیعی رو پوشش داده. شاید در نگاه اول بنظر برسه که پل داره این گیره بنفش رنگ را تحمل میکنه.
ولی واقعیت اینه که این گیره وظیفه ی نگه داری از پل رو به وسیله ی کابل های کشیده شده از کف پل دارد.

درسته که عکس خوب گرفته نشده ولی سوژه ی خوبی بود برای اینکه حداقل دانسته های سرکلاس را روی ان ببینم :smile::gol:
Capture.jpg
 

mehrazban

کاربر بیش فعال
مهیارسامسونگ; [URL="http://www.8pic.ir/" گفت:

بسیار عکس های زیبایی گرفتین ... و میشه اونا رو به عنوان عکس هایی از بناهای معماری عنوان کرد !!!
خصوصا ً عکس چهارم ( برج آزادی ) ... به نظرم خیلی زیباست !!! و اگه عکس دومتون ( پل ) از پرسوناژ کمتری برخوردار بود و یا زمان گرفتن عکس رو بهتر انتخاب می کردین ، عالی می شد ... مثلا ً غروب !

در کل می تونم بگم حس پرسپکتیو که از نشانه های عکس های معمارنه است توی عکسای شما خیلی خوب نشون داده شده ... به جزء عکس سوم ( پل عابر پیاده )
 

mehrazban

کاربر بیش فعال
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=121134&d=1351968919مشاهده پیوست 121134

بسیار عکس زیباییه ... واقعا ً میشه روحیه و حالات معماری سنتی رو دید ...

به نظرم چیزی که خیلی عکس شما رو زیبا کرده ، عدم تقارن روزنه سقف ( هورانه - هورنو ) نسبت به کادر انتخابی شماست بگونه ای که تونستین یک عنصر کاملا ً هندسی و متقارن رو به زبان معماری و غیر متقارن نشون بدین !!!

من از این کار شما برداشت های خیلی زیادی به ذهنم میرسه که به نظرم می تونه یه نشانه و یا زنگ خطر باشه ;)

ممنونم که این عکس زیبا رو به ما نشون دادین !!!
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اینجا نمازخانه دانشکده ماست
چند روز پیش این عکس رو با چرخوندن دوربین و تنظیم سرعت شاتر گرفتم(البته این عکسی که میذارم رو با موبایل گرفتم انشالله عکس با دوربین عکاسی رو بعدا میذارم) البته هیچ تکنیک خاصی رو مد نظر نداشتم فقط بازی رنگهای شیشه های رنگی همیشه برای من جذابه
rang.jpg
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روستای کپ عکسها مربوط به فروردین 91
وقتی در جاده ی منتهی به آبشار آب پری درشهر رویان یکی از شهرهای ساحلی شهرستان نور واقع در استان مازندران قرار می گیرید از روستاهای مختلف که در دامنه های پوشیده از انبوه درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته عبور می کنید،که همین خاصیت بارز باعث شده بافت سنتی روستاها یکی پس از دیگری از بین برود و جایگزین آن ویلاهای مختلف که هیچ نشانی از معماری بومی منطقه ندارد سر از خاک بیرون بیاورد،نمونه ی بارز این روستاها روستای کالج است که در مسیر رسیدن به روستای کپ قرار گرفته.
کپ روستای ست که از این قاعده مستثنی نبوده است اما اگه به دنبال نمونه خانه های سنتی استان مازندران برای یافتن گونه ی مسکن این منطقه باشید در این روستا هستند خانه های که همچنان قدیمی و پا بر جا است.

IMG_8513.jpg

IMG_8520.jpg
 
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
IMG_8490.jpg

IMG_8573.jpg


پیدا کردن گونه ی معماری با اقلیم گرم خشک در استانهای کویری مانند یزد کاشان با وجود تعداد بی شمار خانه های سنتی کار ساده تری به شمار می رود،اما پیدا کردن گونه ی معماری سنتی مناطق معتدل و مرطوب کاری به مراتب سخت تر است و یکی از دلایل عمده ی آن ساخت و ساز بی رویه ی ویلا حتی در دامنه ها و قله ها و روستاهای صعب العبور می باشد اگر چه در سال های اخیر با جمع آوری تعدادی از خانه های گیلان در موزه میراث روستای گیلان کمک شایانی در حفظ گونه های ان منطقه کردن اما نادیده گرفتن گونه های در حال انقراض معماری سایر استانها ی شمالی کشور نیز قابل چشم پوشی نمی باشد.
 
آخرین ویرایش:
بالا