خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ورود 5 دکل جديد حفاري به پارس‌ جنوبي


جام جم آنلاين: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح سیاست‌های جدید وزارت نفت برای توسعه ناوگان حفاری در پارس جنوبی از ورود 5 دستگاه دکل جدید حفاری به فازهای این میدان مشترک گازی تا پایان سالجاری خبر داد.

"موسی سوری" درباره آخرین وضعیت توسعه ناوگان دکل‌های حفاری ایران به منظور توسعه فعالیت‌های حفاری فازهای پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس، گفت: در حال حاضر تعداد 13 دستگاه دکل حفاری در فازهای مختلف این میدان مشترک گازی به طور همزمان مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه پیش بینی می شود تا پایان سالجاری دست کم پنج دستگاه دکل جدید حفاری در پارس جنوبی مشغول به کار شوند، تصریح کرد: قرار است این تعداد دکل دریایی به ترتیب آبان و آذر ماه امسال در برخی از فازهای پارس جنوبی فعال شوند.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسش درخصوص آخرین اقدامات انجام گرفته به منظور ارائه تسهیلاتی به پیمانکاران برای توسعه ناوگان حفاری پارس جنوبی، اظهار داشت: با موافقت وزیر نفت قرار است مبلغ 40 میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت خرید و یا اجاره دکل های حفاری دریایی در اختیار پیمانکاران پارس جنوبی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه با ارائه این پیش پرداخت روند ورود دکل‌های جدید حفاری دریایی به فازهای پارس جنوبی تسریع می‌شود، بیان کرد: این طرح پیشنهادی از اواخر سال گذشته تاکنون اجرایی شده است که در نهایت اجرای آن افزایش تعداد دکل‌های حفاری در میدان مشترک پارس جنوبی را به همراه داشته است.

سوری با یادآوری اینکه در مجموع پیش بینی می‌شود تا سال آینده تمامی دکل های مورد نیاز فازهای مختلف پارس جنوبی تامین شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس، سال اینده پارس جنوبی با کمبود دکل های حفاری روبرو نخواهد شد.

در همین حال، محسن خجسته مهر معاون برنامه ریزی وزیر نفت اخیرا با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دکل های حفاری در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، اعلام کرده است: تا پایان سال 1389 در مجموع تعدا 26 دستگاه دکل حفاری در میادین مشترک نفت و گاز ایران مشغول به کار بوده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل دکل‌های حفاری در میادین مشترک به 53 دستگاه افزایش یافته است، بیان کرده است: در مجموع در دو سال گذشته تعداد دکل‌های حفاری شاغل در میادین مشترک دو برابر شده است.(مهر)

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رايزني براي انتخاب نوذري به عنوان دبيركل اوپك

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070804848
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶



«ايران با توجه به اهميت موضوع، براي انتخاب دبيركل اوپك كانديدا معرفي كرد. غلامحسين نوذري كانديداي ايران است، تمام كارهاي لازم براي حمايت از وي انجام شده و اين كانديدا به ميزان ديگر كانديداها شانس انتخاب‌شدن دارد.»

محمدعلي خطيبي طباطبايي، نماينده ايران در اوپك، در گفت و گو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه دو سوم اعضاي اوپك، كانديدا معرفي نكرده‌اند، گفت: فقط چهار كشور كانديدا معرفي كرده‌اند كه يكي از آن‌ها ايران است. معرفي كانديدا از سوي ايران نشان مي‌دهد كه ايران در اين زمينه فعال است و اين موضوع برايش اهميت دارد و از آن حمايت مي‌كند.

وي در مورد انجام رايزني‌هاي لازم در اين زمينه نيز تاكيد كرد:اقدامات لازم براي حمايت از نوذري را انجام داده‌ايم و تمام كارهاي مورد نياز صورت گرفته است. چهار كشور براي انتخاب دبيركل اوپك كانديدا معرفي كرده‌اند و اين يك رقابت است.

نماينده ايران در اوپك در مورد شانس نوذري براي انتخاب شدن گفت: نوذري به اندازه بقيه كانديداها شانس دارد. انتخاب دبيركل بر اساس اجماع وزرا صورت مي‌گيرد و اعضا نهايتا نظرات خود را به وزرا منتقل مي‌كنند، ولي حق انتخاب ندارند؛ انتخاب بر اساس اجماع است.

نماينده ايران در اوپك در واكنش به مطرح شدن موضوع آشتي مجدد ايران با كشورهاي عربي در اوپك، اظهار كرد: ايران قهر نكرده كه آشتي كند؛ اين موضوع بحث سياسي است. ما نمي‌توانيم با كسي قهر باشيم، درحال حاضر ايران با همه كشورهاي عربي رابطه و رفت‌وآمد دارد و با هيچ‌كدام قطع رابطه نكرده‌ايم. برخي وزراي كشورها با يكديگر ملاقات مي‌كنند و قهري صورت نگرفته است.

به گزارش ايسنا،اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپك) برای تصمیم‌گیری درباره دو موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار در آینده بازار نفت جهان اواخر خردادماه گذشته گردهم آمده بودند، در موضوع اول اعضا تصمیم‌ گرفتند حداقل در کوتاه‌مدت با تثبیت وضعیت موجود توليد، بازارها را با شوک جدیدی مواجه نکنند تا در آینده بار دیگر تصمیم‌های جدید بگیرند.

اما بدون شک مهم‌ترین دستور کار نشست خردادماه، انتخاب دبیرکل جدید اوپک برای سه سال آینده بود که در این راه رقابت آشکاری بین ایران، عربستان، عراق و اکوادور وجود داشت. در نهايت انتخاب دبیرکل جدید این سازمان بی‌نتیجه ماند تا فعالان بازار نفت برای شناسایی دبیرکل جدید اوپک حداقل تا شش ماه بعد يعني آذر ماه به انتظار بنشینند.

به اين ترتيب عبدالله سالم البدری لیبیایی تا 22 آذر ماه بايد منتظر شناسایی جانشین خود باشد.

رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا، پس از نشست خردادماه در این زمینه گفته بود:ما 4 نامزد از بهترین‌ها را داریم و پیشنهاد کرده‌ایم که در قالب ساز و کاری به توافق برسیم. در نشست آتی در این مورد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] صادرات نفت ايران به تركيه در ماه اوت تقريبا 5 برابر شد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070805342
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳



آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه واردات نفت تركيه از ايران در ماه اوت تقريبا پنج برابر شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آمارهاي رسمي حاكي از اين است كه واردات نفت تركيه از ايران در ماه اوت تقريبا پنج برابر شده است و پالايشگاه "توپراش" اين كشور در اين ماه روزانه بيش از 221 هزار بشكه نفت ازايران وارد كرده است. اين در حالي است كه واردات تركيه از ايران در ماه قبل‌تر(ژوييه) 48 هزار بشكه در روز بوده است.
برخي از اين محموله‌ها كه در ماه اوت وارد تركيه شده در ماه ژوييه بارگيري شده، اما آمارهاي رسمي براساس تاريخ ورود جمع‌آوري شده است.
آمارهاي كشتيراني پيشتر در اوايل ماه سپتامبر نشان داده بود كه روزانه حدود 200 هزار بشكه نفت خام ايران در ترمينال‌هاي عالياقا و توتونچي‌فيليك تخليه شده است.
تركيه در ازاي كاهش 20 درصدي واردات نفت خود از ايران از معافيت 180 روزه از تحريم‌هاي مالي آمريكا عليه كشورهاي طرف معامله ايران برخوردار شده است.
به گزارش تريد عربيا، براساس آمار‌هاي رسمي واردات ماهانه نفت تركيه در ماه اوت 495 هزار و 440 بشكه در روز بوده كه نسبت به ماه ژوييه كه 343 هزار و 891 بشكه در روز بود 44 درصد افزايش نشان مي‌دهد. بزرگترين تامين‌كنندگان نفت تركيه در ماه اوت ايران و سپس عربستان و عراق بوده‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توليد گاز از مگاپروژه پارس جنوبي تا پايان بهمن‌ماه

توليد گاز از مگاپروژه پارس جنوبي تا پايان بهمن‌ماه

[h=1] توليد گاز از مگاپروژه پارس جنوبي تا پايان بهمن‌ماه

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91071006653
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷



توليد گاز از مگاپروژه پارس جنوبي تا پايان بهمن‌ماه محقق مي‌شود.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجواد شمس ـ‌ مديرعامل شركت پتروپارس ـ در جريان بارگيري سكوي فاز 12 پارس جنوبي گفت: آنچه در حال حاضر در فاز 12 پارس جنوبي نشانه‌ گرفته‌ايم، راه‌اندازي اين فاز تا پايان بهمن‌ماه امسال است.
وي با اعلام اين‌كه تمام بخش‌هاي اين فاز به صورت هماهنگ توسعه مي‌يابند، گفت: خط لوله اين مگاپروژه به طول 400 كيلومتر ساخته شده و آماده‌ بهره‌برداري است.
شمس با تاكيد بر اين‌كه در روند پيشرفت توسعه‌ فاز‌هاي پارس جنوبي مديريت پروژه نيز ارتقاء يافته است، خاطر نشان كرد: پيمانكاران حاضر در اين فاز در هر مشكلي كه پيش بيايد چه مالي و چه تامين كالا بر آن فائق مي‌شوند به همين دليل ملت ايران نيز بايد به متخصصان و پيمانكاران ايراني براي فتح قله‌هاي جديد اعتماد كنند.
مديرعامل شركت پتروپارس با اشاره به اين‌كه در ساخت تجهيزات مورد نياز فاز 12، 65 درصد داخلي‌سازي شده است، گفت: رقم فراتر از تعهدات شركت پتروپارس است.
به گفته‌ وي قطعات و تجهيزاتي كه به صورت ثابت مورد نياز صنعت نفت است بيشتر در ايران ساخته مي‌شود و به‌طور كلي با وجود شرايط سخت كليه‌ قطعات مورد نياز اين مگاپروژه تهيه شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مصرف بنزين 64 ميليون ليتر در روز است/پالايشگاه‌هاي جديد تا پايان سال مي رسند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91071208164
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵



معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش با رد منفي‌بودن تراز مصرف و توليد بنزين، از وارد‌ مدار شدن پروژه‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه‌ها تا پايان امسال خبر داد.


عليرضا ضيغمي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با پيش‌بيني كاهش مصرف بنزين در روزهاي آينده اعلام كرد: روند پيشرفت پروه‌هاي پالايشگاهي كشور مناسب است و طبق برنامه تا پايان امسال با بهره‌برداري از اين طرح‌ها توليد بنزين كشور افزايش مي‌‌يابد.


وي با اشاره به دو طرح‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه شهيد تندگويان تهران و آبادان كه پيش ازاين در مدار توليد قرار گرفته است گفت: به زودي نيز قرار است طرح‌هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند اراك و لاوان به بهره‌برداري برسد.


وي هم‌چنين از وارد مدار شدن طرح‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه‌هاي تبريز، اصفهان و بندر‌عباس تا پايان امسال و نيمه اول سال آينده خبر داد و گفت: با تكميل طرح‌هاي پالايشگاهي كشور علاوه بر تامين بنزين مورد نياز كشور مي‌توان نسبت به صادرات اين فرآورده نيز اقدام كرد.


مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوده‌هاي نفتي با اشاره به اين‌كه در سال 85 و قبل از عرضه سوخت با كارت و اجراي هدفمند‌سازي يارانه‌ها مصرف بنزين بيش از 73 ميليون ليتر در روز بود، گفت: با اجراي اين قانون ميانگين مصرف بنزين كاهش چشم‌‌گيري يافت به‌طوري كه ميانگين مصرف روزانه بنزين سال گذشته 60 ميليون ليتر بود.


وي با اعلام اين‌كه در حال حاضر ميانگين مصرف روزانه بنزين 63 تا 64 ميليون ليتر در روز است، خاطر نشان كرد كه با وجود آنكه در طي شش سال گذشته هر سال حدود يك ميليون خودرو وارد خيابان‌ها ‌شد، اما توانستيم با همكاري مردم مصرف اين فرآورده را به خوبي كنترل كنيم.


ضيغمي با تاكيد بر اين‌كه مشكلي براي تامين بنزين مورد نياز كشور نداريم، اظهار كرد: توليد بنزين در واحد‌هاي پتروشيمي موقتي است و تنها از محصولات پتروشيمي(ريفرمت) به عنوان افزايش‌دهنده‌ اكتان بنزين استفاده مي‌‌شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عملیات حفاری در میدان نفتی آذر آغاز شد





ایلام_ شانا _ گروه نفت: عملیات حفاری در میدان نفتی آذر، صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت و با راه اندازی رسمی نخستین دکل حفاری در محل این میدان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان ایلام، برای توسعه میدان نفتی آذر قرار است 19 حلقه چاه حفاری شود و شرکت های نفت و گاز پرشیا، از شرکت های زیرمجموعه شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، ملی حفاری و گلوبال پتروتک، این تعداد چاه را حفاری کنند.نخستین دکل مستقر شده در این میدان مربوط به شرکت نفت و گاز پرشیا بوده و قرار است دومین دکل از سوی شرکت ملی حفاری ظرف چند روز آینده در محل میدان استقرار یابد.میدان نفتی آذر یکی از میدان های مشترک با کشور عراق است که 2 میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت درجا دارد و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام واقع شده است. پیش بینی شده است در مجموع 400 میلیون بشکه از نفت این میدان قابل تولید باشد که با فرض قیمت ثابت 100 دلار به ازای هر بشکه نفت، ارزش این میدان دست کم 40 میلیارد دلار خواهد بود.تاسیسات روزمینی برای فرآورش و انتقال نفت تولیدی این میدان نیز، شامل یک واحد بهره برداری و شبکه های انتقال و خطوط لوله است.قرارداد 1.9 میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آذر در غرب ایران مهر ماه سال گذشته با کنسرسیوم داخلی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی صنعت نفت امضا شد.تولید نفت از میدان آذر به صورت زودهنگام طی 36 ماه آینده به 30 هزار بشکه در روز و در مدت 55 ماه به روزانه 65 هزار بشکه در روز خواهد رسید.نفت میدان آذر با درجه API 32 جزو نفت خام های مرغوب به شمار می رود.

پیش از امضای قرارداد توسعه میدان نفتی آذر با شرکت های داخلی، قرار بود شرکت گازپروم روسیه توسعه این میدان را بر عهده بگیرد، اما با تعلل این شرکت روسی، این شرکت از مذاکرات توسعه میدان آذر کنار گذاشته شد و کنسرسیوم ایرانی جای آن را گرفت.به گزارش شانا، معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر نفت پس از راه اندازی دکل حفاری میدان نفتی آذر از پالایشگاه گاز ایلام نیز بازدید کردند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
گر تحریم‌ها تشدید شود سراغ "طرح شماره دو" (پلان بی) خواهیم رفت/ تولید نفت ایران روزانه چهار میلیون بشکه است

گر تحریم‌ها تشدید شود سراغ "طرح شماره دو" (پلان بی) خواهیم رفت/ تولید نفت ایران روزانه چهار میلیون بشکه است

به گزارش نفت نیوز مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در کنفرانس انرژی در دوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت افزایش فشار تحریم‌ها صادرات نفت خود را قطع خواهد کرد.


وی افزود: اگر تحریم‌ها تشدید شود ما نفت‌مان را برای خود نگه می‌داریم و صادر نخواهیم کرد. قاسمی تاکید کرد: مقدار صادرات نفت ما هرچه باشد، تاثیر زیادی روی قیمت‌ها دارد.


وزیر نفت خاطرنشان کرد: به رغم تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران و تحریم مالی آمریکا که باعث کاهش خرید مشتریان نفت ایران شده، ما هیچ مشکلی در تولید یا صادرات نفت نداریم.


وی همچنین گفت: ایران هیچ کدام از میادین نفتی خود را تعطیل نکرده است.


قاسمی گفت: تهران برای ادامه مسیر بدون درآمدهای نفتی دارای یک "طرح شماره دو" است.


وی افزود: ما یک طرح برای اداره کشور بدون درآمدهای نفتی آماده کرده ایم. تاکنون ما هیچگونه مشکل جدی نداشته ایم اما اگر تحریم‌ها تشدید شود ما سراغ "طرح شماره دو" (پلان بی) خواهیم رفت.


قاسمی با بیان اینکه نبود نفت ایران در بازار قیمت نفت را بالا خواهد برد، افزود: اگر شما تحریم‌ها را افزایش دهید ما صادرات نفت به جهان را قطع خواهیم کرد. ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد زیرا مردم عادی از آن لطمه خواهند دید. ما نمی‌خواهیم شاهد مشکلات مردم اروپا و آمریکا باشیم.


وزیر نفت افزود: ایران خواهان یک قیمت منطقی برای نفت است و به دنبال افزایش قیمت نیست.


قاسمی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تولید فعلی نفت ایران در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا ظرفیت پالایش داخلی از 1.5 میلیون بشکه در روز به دو میلیون بشکه رسیده است.


وی در پاسخ به این سوال که در صورت توقف صادرات نفت ایران قیمتهای جهانی چقدر افزایش خواهد یافت، گفت: ما نمی توانیم دقیقا پیش‌بینی کنیم، اما اگر میلیونها بشکه نفت ایران از بازار حذف شود، این افزایش قیمت طبیعی است.


وزیر نفت همچنین گفت که ایران به دلیل افزایش مصرف محصولات تصفیه شده که قبلا مجبور به واردات آنها بود، مقدار بیشتری از نفت تولیدی خود را در داخل کشور استفاده می‌کند. با گسترش ظرفیت پالایش در کشور ایران دیگر نیازی به واردات محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل ندارد.


قاسمی گفت: در حال حاضر، ما فرآورده نفتی وارد نمی‌کنیم و مصرف نفت در ایران در سطح بالایی است. مصرف روزانه بنزین ما 90 میلیون لیتر در روز است.


وی همچنین گفت که تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر منع واردات گاز طبیعی ایران، هیچ تاثیری بر تولید گاز ایران نداشته است. وزیر نفت پیشتر در جمع خبرنگاران با رد گزارش‌های منتشر شده در باره کاهش تولید نفت کشور به زیر سه میلیون بشکه،‌ تولید نفت ایران را چهار میلیون بشکه در روز اعلام کرد.


رستم قاسمی وزیر نفت در حاشیه کنفرانس انرژی در امارات متحده عربی گفت: تولید نفت ایران چهار میلیون بشکه در روز است.


قاسمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد تولید کنونی نفت ایران گفت: تولید ایران در حال حاضر چهار میلیون بشکه در روز است.


وی افزود: نفت یک مسئله تجاری است نه یک مسئله سیاسی. زمانی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، به نفع برخی از کشورها است. ما نمی‌خواهیم قیمت نفت افزایش پیدا کند. نفت باید یک قیمت منطقی داشته باشد.


وزیر نفت با رد برخی گزارشها مبنی بر کاهش تولید نفت ایران به حدود 2.7 میلیون بشکه در روز، گفت: ایران همچنان چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.


در حالیکه آمارهای رسمی ایران که در اختیار سازمان کشورهای صادرکننده نفت قرار گرفته نشان می‌دهد ایران در ماه اوت روزانه سه میلیون و 750 هزار بشکه نفت تولید کرده، منابع ثانویه در تخمین‌هایی که توسط اوپک منتشر شده مدعی هستند که ایران در ماه سپتامبر روزانه دو میلیون و 720 هزار بشکه نفت تولید کرده است.


وزیر نفت گفت: با وجود تلاشهای کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت ایران در حال حاضر با ظرفیت کامل نفت تولید می‌کند.


وی افزود: ایران 30 سال با تحریم‌های آمریکا روبرو بوده اما بخش نفت خود را با موفقیت اداره کرده است.


آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) اوایل ماه اکتبر در گزارشی تخمین زد که صادرات نفت ایران از روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه در پایان سال 2011 به روزانه 860 هزار بشکه در ماه سپتامبر(ماه گذشته) رسیده است.


وزیر نفت با رد این ارقام گفت: صادرات نفت ایران در ماههای اخیر ثابت باقی مانده است.


صندوق بین‌المللی پول اوایل امسال تخمین زد که متوسط تولید نفت ایران در سال 2012 رقم سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد بود. براساس برآورد این صندوق متوسط تولید نفت ایران در سال 2011 به میزان چهار میلیون و 100 هزار بشکه در روز بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کمبود کارت سوخت در پمپ بنزین‌ها

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080502731
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷



رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت با اشاره به وعده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای صدور کارت مورد نیاز جایگاه‌داران اظهار کرد: با وجود وعده‌های داده شده، هنوز با کمبود کارت مواجه هستیم.
ناصر رییسی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این سوال که آیا تعداد هفت تا 10 کارت سوخت برای هر جایگاه کافی است؟ اظهار کرد: از هفته‌ دوم هر ماه تقاضا برای استفاده از بنزین آزاد به دلیل اتمام 60 لیتر سهمیه بنزین 400 تومانی افزایش می‌یابد. اگر یک جایگاه به صورت شبانه‌روزی با حداقل 10 کارگر کار کند، نیاز به تعداد بیشتری کارت جایگاه وجود دارد.
به گفته‌ وی هر سکوی جایگاه سوخت بین چهار تا هشت نازل دارد که با وجود یک کارت برای هر سکو سوخت‌گیری خودروهای خواهان بنزین آزاد بین 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و این موجب تراکم خودرو در جایگاه و برخورد بین کارگر و مردم می‌شود.
رییسی‌فر با اعلام این‌که هر جایگاه عرضه سوخت به‌طور متوسط بین 15 تا 20 کارت سوخت نیاز دارد، گفت: ضروری است که در اختیار هر کارگر در یک سکو حداقل دو تا سه کارت قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کمبود کارت سوخت جایگاه‌داران پیش از اجرای کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی بود یا بعد از اجرای این مصوبه اتفاق افتاد؟ تصریح کرد: در ابتدا تعداد کارت کافی در اختیار جایگاه‌داران قرار داده شده بود، اما بعد از مدتی تعدادی از این کارت‌ها سوزانده شد.
رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت با اظهار این‌که پیش از این با سوختن کارت سوخت جایگاه‌داران بلافاصله کارت دیگری در اختیار آنها قرار می‌گرفت، گفت: درحال حاضر صدور کارت جایگاه در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود. ضمن این که به علت فرسوده‌شدن کارت و سیستم کارت‌خوان جایگاه‌داران، بسیار شاهد خطای کد 25 هستیم این درحالی است که در گذشته کد خطای 25 نادر بود.
رییسی‌فر همچنین از محدودیت دفعات استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران نیز گله کرد و توضیح داد: هر کارت جایگاه‌دار در روز می‌تواند 256 بار مورد استفاده قرار گیرد، این درحالی است که در صورت فروش به موتورسیکلت‌ها و افرادی که به دلیل تمام‌شدن بنزین خودرویشان با ظرف سوخت خریداری می‌کنند در نیمه‌ی روز اکثر کارت‌های جایگاه‌داران به علت اتمام ظرفیت استفاده، غیرفعال می‌شود.
رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت با اشاره به جلسه چند روز پیش جایگاه‌داران با مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: آقای روحانی معتقد بود مشکلی برای عرضه‌ی بنزین آزاد وجود ندارد و در صورت بروز مشکلی تلاش خواهد شد که آن را حل کنند. این در حالیست که با وجود وعده داده شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همچنان با کمبود کارت مواجه هستیم.
این درحالیست که سید ناصر سجادی - قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی- پیش از این در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا با کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی محدودیتی در عرضه این بنزین توسط کارت سوخت جایگاه‌داران ایجاد شده است؟ گفته بود: با وجود کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این بنزین وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه کارت جایگاه‌دار برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است گفت: این درحالی است که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای استفاده از بنزین 700 تومانی از کارت جایگاه‌دار استفاده ‌کنند.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مردم توصیه کرده بود: بهتر است دارندگان خودرو از کارت سوخت خود برای مصرف بنزین 700 تومانی استفاده کنند،
وی همچنی با رد این موضوع که تعداد کارت‌های در اختیار جایگاه‌داران کاهش یافته است، گفت: اواخر هر ماه به دلیل کاهش سهمیه بنزین 400 تومانی استفاده از بنزین 700 تومانی افزایش می‌یابد به همین دلیل ازدحام در جایگاه‌ها نیز زیاد می‌شود که این به معنی کمبود کارت جایگاه‌داران نیست. به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد .
سجادی با اظهار اینکه تعداد کارت‌های سوخت در اختیار هر جایگاه بستگی به فروش آن و صلاحدید شرکت پخش آن منطقه دارد، گفت: اگر 3 هزار جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل در کشور وجود داشته باشد، به طور متوسط هر جایگاه دارای 7 تا 10 کارت سوخت است.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که اگر کارت جایگاه‌داران باطل شود در چه مدتی کارت جایگزین آن تحویل داده خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: صدور کارت المثنی برای خودروهای شخصی 20 روز است، اما برای آنکه مردم در جایگاه‌ها دچار سرگردانی نشوند، صدور کارت المثنی برای جایگاه‌داران در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای نفت برنت به بیش از 108 دلار به ازای هر بشکه رسید

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080503017
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵



بهای نفت برنت در روز پنجشنبه به بیش از 108 دلار به ازای هر بشکه رسید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزایش بهای نفت برنت بعد از آن صورت گرفت که اطلاعات اقتصادی مثبتی درباره بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، آمریکا منتشر شد.
انتشار این اطلاعات امیدها را درباره بهبود وضعیت اقتصادی در آمریکا و رشد تقاضای نفت این کشور افزایش داد. با این وجود چشم انداز اقتصادی برای اروپا همچنان ناامید کننده است.
روز پنجشنبه بهای هر بشکه نفت برنت با 51 سنت افزایش به بشکه‌ای 108.36 دلار رسید.
به گزارش رویترز، بهای نفت آمریکا هم هر بشکه 50 سنت افزایش یافته و به 86.23 دلار رسید. این افزایش در حالی رخ داد که بهای نفت آمریکا پنج فصل پیاپی با افت روبرو شده بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید 550 میلیون متر مکعبی گاز از 8 فاز پارس جنوبی

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080502742
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶



با تولیدی شدن هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی تولید ایران از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان در سال 1392 به حدود 550 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حال حاضر تولید از 10 فاز اول پارس جنوبی عملی شده است که حاصل آن روزانه بیش از 290 میلیون متر مکعب گاز است که با تکمیل و یا تولید زودهنگام از هشت فاز در حال توسعه تا پایان سال 92 حجم تولید از این میدان مشترک با افزایش 250 میلیون متر مکعبی به حدود 550 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
محسن خجسته‌مهر- معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت- با اعلام این که تا پایان سال آینده تولید از هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی آغاز می‌شود گفت: از امسال تا پایان سال 92 به تدریج این هشت فاز وارد مدار تولید می‌شود.
در این میان گاز سه فاز 12، 15و 16، 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی تا پایان امسال وارد مدار تولید می‌شود و سه فاز 22، 23 و 24 در سال 1392 محقق می‌شود.
اعتبار کل طرح توسعه این طرح، پنج میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام شده است که تاکنون بیش از 2 میلیارد و 241 میلیون دلار از این مبلغ هزینه شده است. همچنین از صندوق توسعه ملی نیز برای شتاب بخشی به پیشرفت این طرح منابع مالی اختصاص یافته است.
به گزارش ایسنا، برای تکمیل فازهای میدان گازی پارس جنوبی حدود 40 میلیارد دلار نیاز است؛ یعنی هر سال 20 میلیارد دلار تا هدف تولید 800 میلیون متر مکعب گاز در روز محقق شود. این در حالیست که سرمایه مورد نیاز برای توسعه بزرگترین میدان گازی ایران در سال گذشته 22میلیارد دلار تصویب شده بود که فقط 50درصد ازآن تامین شد. البته در سال گذشته با وجود تامین نشدن سرمایه مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی حدود 40 میلیارد دلار عاید کشور شد.
بودجه سال 1391 این شرکت نیز 21 میلیارد دلار مصوب شده است که به گفته سوری، در صورت تامین 40 میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز فازهای پارس جنوبی طی دو سال می‌توان سالانه 110 میلیارد دلار درآمدزایی کرد. البته اگر هر بشکه نفت را 50 دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل به میزان 110 میلیارد دلار در سال خواهد بود.
این در حالیست که در صورت محاسبه هر بشکه نفت 100 دلار، این رقم به بیش از 220 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.
در واقع با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی یک درصد افزایش می‌یابد که به گفته اقتصاددانان، در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد ملی ندارد.
در صورت تکمیل طرح های توسعه‌ای، تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به یک میلیارد متر مکعب می‌رسد که 800 میلیون متر مکعب آن از مخزن مشترک و 200 میلیون متر مکعب آن از بخش غیر مشترک میدان گازی پارس جنوبی خواهد بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کره جنوبی در ماه جاری 8 میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080302103

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵



کره جنوبی در ماه اکتبر در مجموع هشت میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از نشریه پلاتس، یک منبع آگاه کره جنوبی گفت: پالایشگاه‌های "نوآوری اس کی" و "هیوندای اویل بانک" قرار است در مجموع در ماه اکتبر هشت میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کنند.
این واردات هشت میلیون بشکه‌ای، حتی دو میلیون بشکه بیشتر از مقداری است که در ابتدا برنامه ریزی شده بود.
براساس قرارداد سالانه دو کشور که از ماه گذشته از سرگیری شد، کره جنوبی ماهانه شش میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.
پالایشگاه‌های کره جنوبی اواخر ماه گذشته واردات نفت از ایران را برای تحویل در ماه اکتبر از سر گرفتند به طوری که قرار است ماهانه شش میلیون بشکه(200 هزار بشکه در روز) از ایران نفت وارد کنند که بالاترین رقم قید شده در قراردادهای طرفین است.
قرار‌داد‌های دوره‌ای اس کی‌ انرژی با ایران در سال جاری شامل واردات دو نفتکش بسیار بزرگ در ماه(چهار میلیون بشکه) و همچنین قرار‌داد‌های هیوندای شامل واردات یک نفتکش بزرگ(دو میلیون بشکه در ماه) است.
کره جنوبی که تقریبا تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و یکی از خریداران عمده نفت ایران است، در میان 12 کشوری است که از معافیت تحریمهای مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران برخوردار شده است.
به گزارش ایسنا، ‌با توجه به محموله‌های نفتی که تحت پوشش بیمه ایران در ماه اکتبر وارد کره جنوبی شدند، این کشور پس از یک وقفه دو ماهه واردات نفت خود را از ایران از سرگرفت.
اطلاعات شرکت ملی نفت کره جنوبی امروز دوشنبه نشان می‌دهد، مجموع واردات نفت کره جنوبی در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته با 2.8 درصد کاهش به 78 میلیون و 360 هزار بشکه یا دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید.
این آمار حاکی از اینست که پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان و یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران در 9 ماه اول امسال 38 میلیون و 770 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.
تهران برای دورزدن تحریم‌های غرب و همچنین تداوم صادرات به مشتریان اصلی خود در آسیا پیشنهاد کرده محموله‌های نفتی صادراتی به کره جنوبی را تا سقف یک میلیارد دلار بیمه می‌کند.
به گزارش رویترز، از چهار پالایشگاه کره جنوبی دو پالایشگاه اس کی ‌انرژی و هیوندای اویل بانک وارد‌کننده نفت ایران هستند.
شرکت نفت هیوندای کره جنوبی چندی پیش یک محموله دیگر از نفت ایران را که سومین محموله بزرگ برای تحویل در ماه اکتبر است، از ایران بارگیری کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخواست معافیت «شل» از تحریم ایران برای تسویه بدهی میلیاردی خود

درخواست معافیت «شل» از تحریم ایران برای تسویه بدهی میلیاردی خود

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، شرکت رویال داچ شل، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به دنبال دور زدن تحریم ها علیه ایران است تا بتواند از طریق صادرات غلات و در قالب معاملات تهاتری با ایران توسط شرکت آمریکایی کارگیل، بدهی 1.4 میلیارد دلاری خود به این کشور را تسویه کند.

شل قصد دارد بدهی خود را که به دلیل دیرکرد، هر روز سود آن افزایش می یابد به ایران بپردازد، اما به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا قادر نیست از طرق معمول حساب خود را با شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

این شرکت امیدوار است بتواند اجازه مقامات آمریکایی، انگلیسی و آلمانی را برای تسویه بدهی خود در قالب صادرات غلات به تهران کسب کند. مقامات این کشورها برای موافقت با صدور کالاهای مرتبط با اهداف بشردوستانه به ایران تحت فشار قرار دارند.

یک منبع آگاه در این باره اظهار داشت: «شل می خواهد بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران را بپردازد. آنها تمایل دارند روابط دوستانه شان را برای روزهایی که تحریم ها برداشته خواهد شد، حفظ کنند.»

یک منبع دیگر در گفت‌وگو با رویترز افزود: «مبادلات تهاتری تنها راه پیش روی شل است... آنها در حال بررسی چندین گزینه هستند. اصلی ترین گزینه شرکت کارگیل است.»

مقامات شرکت شل و شرکت کارگیل حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده اند.

شرکت شل تا پیش از فرا رسیدن موعد اجرای تحریم های اتحادیه اروپا در ابتدای جولای به خرید نفت از ایران ادامه می داد و این در حالی بود که سایر شرکت های نفتی اروپایی خواهان توقف پیش از موعد واردات نفت از ایران بودند.

تقاضای موافقت با پیشنهاد پرداخت پول نفت ایران در قالب معاملات تهاتری، آمریکا و انگلیس را بر سر یک دو راهی قرار داده است. در حالی که این کشورها می خواهند از انجام هر کاری که فشار اقتصادی بر ایران را کاهش دهد، خودداری ورزند، اما از سوی دیگر نیز با اتهامات بسیاری در زمینه تحمیل تحریم های غیر انسانی بر مردم ایران مواجه اند. در صورتی که این کشورها با پیشنهاد شرکت شل مخالفت کنند، این بدان معنا خواهد بود که کشورهای اروپایی عمدا از رسیدن کالاهای اساسی بشردوستانه به ایران جلوگیری می کنند.

یک منبع مطلع گفت: «آنها قصد دارند به این پیشنهاد نه بگویند، زیرا کل این ایده (تحریم) به منظور کاهش درآمدهای نفتی ایران مطرح شده، اما تحریم ها اکنون با این واقعیت در هم آمیخته که این موضوع مربوط به صادرات مواد غذایی است.»

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهار نظری در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت خزانه داری انگلیس نیز گفت، نمی تواند درباره موارد خاص اظهار نظر کند، اما وی افزود: «دولت انگلیس به طور کامل از رژیم سرسختانه تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می کند.» وزیر امور اقتصادی آلمان نیز از هرگونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد آمریکایی موسوم به دفاع از دموکراسی که البته طرفدار وضع تحریم های سرسختانه علیه ایران است، اظهار داشت: «مبادله ای که برای مستثنی شدن از تحریم های بانکی، بیمه ای، حمل و نقل و ممنوعیت معامله با شرکت ملی نفت ایران به موافقت سه کشور نیاز دارد، مبادله بسیار پیچیده ای است... آنها نگران این مسئله هستند که این مورد به رویه ای برای سایر شرکت هایی که به ایران بدهی دارند تبدیل شود.»

منابع غربی می گویند تحریم های امسال در زمینه بانکی، نفت، بیمه و حمل و نقل علیه دولت ایران موجب کاهش نیمی از صادرات نفت ایران شده است.

تحریم ها صادرات غلات و سایر مواد غذایی را در بر نمی گیرند، اما ایران که دسترسی خود به سیستم بین المللی بانکی را از دست داده، ناگزیر است برای واردات غلات مبلغ بیشتری را بپردازد. تجار غلات انتظار دارند ایران تا پایان سال 2012، حدود 5 میلیون تن گندم از بازار آزاد خریداری کند که بخشی از آن از شرکت آمریکایی کارگیل خواهد بود.

محموله غلات مورد نظر داچ شل به ارزش 1.4 میلیارد دلار 80 درصد نیاز سالیانه ایران به واردات گندم را برطرف می سازد. غلات صادراتی به ایران می تواند شامل گندم، ذرت و جو باشد که با محاسبه هزینه حمل و نقل، قیمت هر تن آن حدود 300 دلار خواهد بود.

در صورت انجام این مبادله، ایران که با کاهش ذخایر ارزی مواجه است، موقتا از پرداخت میلیون ها دلار برای خرید گندم از بازار آزاد بی نیاز خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عربستان گزینه خوبی برای دبیرکلی اوپک نیست/ابهام در انتخاب مجدد البدری

عربستان گزینه خوبی برای دبیرکلی اوپک نیست/ابهام در انتخاب مجدد البدری

احمد الهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به شرایط دبیرکل اوپک و انتخاب فرد اصلح در این سمت گفت: اعضای اوپک نباید به لابی هایی که از سوی برخی کشورهای اروپایی برای دبیرکلی عنوان می شوند توجه کنند، زیرا اوپک سازمانی مستقل است و می تواند در بازار انرژی جهان نقش موثری داشته باشد.

این کارشناس انرژی کویتی ادامه داد: بنابراین این سازمان باید با توجه به شرایطی که درآینده پیش می آید تصمیم گیری و وضعیت عرضه نفت را مشخص کند.

وی تصریح کرد: دبیر کلی که‌ در راس این سازمان قرار می گیرد باید مستقل عمل کرده و وابسته به هیچ کشور صنعتی نباشد، زیرا در غیر این صورت این سازمان استقلال خود را از دست می دهد.

الهاشمی خاطرنشان کرد: در بین افرادی که نامزد سمت دبیرکلی اوپک شده اند باید فردی انتخاب شود که نه تنها خود بلکه کشورش نیز در طول تاریخ هیچ وابستگی به اروپا و آمریکا و حتی کشورهای صنعتی شرقی نداشته باشد.

وی ادامه داد: از این رو عربستان علی رغم اینکه بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است اما گزینه خوبی برای دبیر کلی نیست و از ابتدا نیز نباید خود را نامزد دبیرکلی اوپک معرفی می کرد.

این کارشناس انرژی کویتی تصریح کرد: اما دیگر نامزدهای دبیرکلی که از کشور عراق، ایران و اکوادور هستند به نظر می رسد که شرایط یکسانی داشته باشند و می توانند دبیر کل این سازمان شوند.

الهاشمی اظهار داشت: نکته مهمی را که باید دبیرکل جدید به آن توجه کند این است که شرایط اقتصادی و سیاسی همه اعضای اوپک را در نظر گرفته و بعد برای آینده این سازمان سیاست گذاری کند.

وی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه اعضای اوپک باشد این است که در طول تاریخ اوپک سابقه نداشته است یک دبیرکل برای بار مجدد انتخاب شود،بنابراین گمانه زنی هایی که در روزهای اخیر مطرح می شود، حاکی از حضور مجدد البدری در این سمت است می تواند آینده اوپک را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در نشست آتی اوپک، اعضا باید به جمع بندی رسیده و از بین سه کشور ایران، عراق و اکوادور یکی را به عنوان دبیرکل انتخاب کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
طوفان در آمریکا قیمت جهانی نفت را به مرز ۱۱۱ دلار رساند

طوفان در آمریکا قیمت جهانی نفت را به مرز ۱۱۱ دلار رساند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس در حالی که قیمت جهانی نفت طی روزهای اخیر و در اثر عملکرد ناامید کننده شرکت های غربی در سه ماه سوم 2012 روندی نزولی را طی می کرد سایه تهدید شدیدترین طوفان 100 سال اخیر بر سر تاسیسات نفتی آمریکا باعث افزایش قیمت نفت در روز جمعه شد.

به گزارش بلومبرگ کارشناسان هواشناسی آمریکا پیش بینی کرده اند طوفان سندی که تاکنون 41 نفر در سواحل دریای کارائیب را به کام مرگ کشانده است طی روزهای آینده به شمال شرقی آمریکا برسد و تاسیسات نفتی این کشور را درنوردد.

بر اساس پیش بینی ها احتمال می رود این طوفان با طوفانی که از سمت دیگر به سمت آمریکا در حرکت است آمیخته شود و بدین ترتیب شدیدترین طوفان 100 سال اخیر با سواحل آمریکا برخورد کند.

افزایش رشد اقتصادی آمریکا به 2 درصد نیز علت دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه عنوان شده است.

بر اساس این گزارش در ابتدای معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به کمتر از 108 دلار رسیده بود که این رقم در ادامه معاملات این روز بیش از 2 دلار افزایش یافت و به 110.77 دلار در هر بشکه رسید.

فیل فلین، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: اگر طوفان مزبور نزدیک آمریکا نمی شد همچنان ادامه کاهش قیمت نفت را تجربه می کردیم. اگر طوفان پالایشگاه ها را به تعطیلی بکشاند و هوا سرد شود به ویژه باید شاهد افزایش قابل توجه قیمت سوخت باشیم. همچینن پیش بینی شده است این طوفان میلیون ها نفر در آمریکا را در خاموشی فرو ببرد.

قیمت جهانی نفت در هفته گذشته 4.8 درصد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 13 درصد کاهش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری ایران برای ساخت خط لوله صلح در پاکستان

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری ایران برای ساخت خط لوله صلح در پاکستان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از اکسپرس تریبیون، تهران و اسلام‌آباد بر سر پرداخت وام 250 میلیون دلاری از سوی ایران برای ساخت پروژه خط لوله صلح به توافق رسیدند.

یک مقام آگاه گفت: ما قراردادها برای وامی به ارزش 250 میلیون دلار از ایران میان 2 کشور را نهایی کرده‌ایم. توافق نهایی پس از عید قربان در طی ملاقات نمایندگاه ایران از اسلام‌آباد به امضا خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، این اقدام با جود فشار آمریکا صورت گرفته است. همچنین ایران وام دیگری به ارزش 250 میلیون دلار از بانک‌های تجاری خود برای این خط لوله پیشنهاد کرده است. تهران پشتیبانی مواد و مصالح نیز ارائه خواهد داد.

به گفته این مقام آگاه، ایران مجموعا 500 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در این خط لوله تامین خواهد کرد و سرمایه باقی‌مانده توسط پاکستان از طریق مجموعه‌ای از مالیات توسعه زیرساخت گاز، نوعی مالیات که توسط مصرف‌کنندگان داخلی گاز پرداخت می‌شود، تهیه خواهد شد. دولت پاکستان انتظار دارد که 30 میلیارد روپیه مالیات از مصرف‌کنندگان در سال 2013-2012 به دست آورد.

شرکت آلمانی «آی‌ال‌اف» طراحی مهندسی این خط لوله و گزارش موقتی امکان‌سنجی را کامل و هزینه پروژه را میان 1.2 تا 1.5 میلیارد دلار برآورد کرده است.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: اگر این پروژه با حضور شرکت‌های محلی انجام شود، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

بسیاری معتقدند که پیشنهاد ایران بهترین گزینه موجود در میان فشارهای آمریکا است. به گفته مقامات ایران، انتظار می‌رود، این خط لوله تا نیمه نخست سال آینده شمسی برابر با 20 مارس 2013 میلادی به نقطه صفر مرزی برسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقاضای نفت در چین افزایش یافت

تقاضای نفت در چین افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، پلاتز به نقل از اطلاعات دولت چین نوشت: تقاضای نفت چین در ماه سپتامبر به رکورد 9.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، این تقاضا نسبت به سال گذشته در ماه سپتامبر 9.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد و به 40.12 میلیون تن یا به طور متوسط برابر با 9.8 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان است.

افزایش تقاضای نفت در ماه سپتامبر پس از رکود اقتصادی چین در ماه آگوست صورت گرفت و نشان‌دهنده ‌این امر است که پالایشگاه‌های چین به سرعت به سوی زمستان پیش می‌روند و خود را مهیا می‌سازند.

در ماه آگوست تقاضای نفت چین 1.5 درصد کاهش یافت و 8.95 میلیون بشکه در روز عنوان شد که کمترین میزان از سپتامبر سال 2011 را به خود اختصاص داد. این کاهش دومین کاهش در سال جاری بود.

نخستین کاهش در ماه ژوئن صورت گرفت و تقاضای نفت این کشور 1.9 درصد کاهش یافت و به 9 میلیون بشکه‌ در روز رسید. افزایش تقاضای نفت در ماه سپتامبر از رکورد پیشین تقاضای نفت در چین در ماه فوریه که برابر با روزانه 9.77 میلیون بشکه بود، پیشی گرفته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خط لوله صادرات نفت عراق به ترکیه منفجر شد

خط لوله صادرات نفت عراق به ترکیه منفجر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از سایت خبری الیوم السابع خط لوله صادرات نفت عراق به ترکیه صبح امروز منفجر شد.

این گزارش حاکی است، شرکت بوتاش ترکیه اعلام کرده است انفجار این خط با مواد منفجره و در مرز عراق و ترکیه صورت گرفته است.

پس از انفجاز این خط لوله صادراتی آتش منطقه را فراگرفت به همین دلیل تیم های خاموش کننده آتش فورا به منطقه اعزام شدند و تاکنون آتش به طور کامل خاموش شده است.

این گزارش اضافه می کند: حدود 26 روز قبل این خط لوله صادرات نفت منفجر شده بود و این دومین بار است که کمتر از یک ماه این خط لوله منفجر می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشگاه ایران پلاست، میزبان 20 کشور جهان

نمایشگاه ایران پلاست، میزبان 20 کشور جهان

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: فرصت های سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی در نمایشگاه ایران پلاست، معرفی می شود.

به گفته ˈعبدالحسین بیاتˈ روند آماده سازی و برگزاری نمایشگاه ایران پلاست به نحو مطلوب در حال انجام است و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری موفق این رویداد بین المللی در صنعت پتروشیمی انجام شده است.

وی گفت: در نمایشگاه امسال به توسعه صنایع تکمیلی و حضور پر رنگ آنها توجه ویژه شده است و مجتمع های بزرگ پتروشیمی کشور می توانند با بخش های میان دستی و تکمیلی، مذاکره و تفاهم های سازنده داشته باشند.

بیات تصریح کرد: نمایشگاه ایران پلاست، فرصتی مناسب است تا صاحبان فناوری و سرمایه گذاران، همگام با فعالان صنعت پتروشیمی ایران با نیازسنجی و شناسایی توانمندی های یکدیگر به رایزنی و مذاکره بپردازند.

** نمایشگاه ایران پلاست، میزبان 20 کشور جهان

بر اساس این گزارش، هشتمین نمایشگاه ایران پلاست میزبان نمایندگانی از حدود 20 کشور جهان خواهد بود.

کشورهای چین، ترکیه، تایوان و هند به صورت پاویون در نمایشگاه حضور دارند و نمایندگانی از سایر کشورها از جمله آلمان، اتریش و ایتالیا در نمایشگاه حضور خواهند یافت.

به گفته ˈسید روح الله وحید کیانیˈ سرپرست هشتمین نمایشگاه ایران پلاست، در این دوره از نمایشگاه حدود 600 شرکت ایرانی و خارجی در فضایی به وسعت 20 هزار متر مربع حضور دارند.

در هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، فعالان صنعت پلاستیک در پنج گروه، مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات پلیمری، محصولات ساخته شده و نیمه ساخته، خدمات فنی و مهندسی و کامپوزیت‌های پلیمری حضور خواهند داشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
80 میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود

80 میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در سفر به عسلویه به خبرنگار شانا گفت: بزرگ ترین زیرساخت صنعتی و اقتصادی کشور در منطقه ویژه پارس قرار دارد و طبیعی است که توسعه این منطقه باید متوازن و یکپارچه صورت گیرد؛ از این رو آمایش سرزمین و ایجاد الگوهای صنعتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی باید در این منطقه فراهم شود.

وی با اشاره به برخورداری پارس جنوبی از هشت درصد ذخایر گازی جهان و نیمی از ذخایر گازی کشور تصریح کرد: منطقه ویژه پارس، بزرگ ترین مجموعه صنعتی کشور و مهم ترین زنجیره ارزش صنعت نفت است که توسعه آن متضمن رشد اقتصاد کلان کشور در آینده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: اهمیت راهبردی پارس جنوبی ما را وادار به تدوین و نهایی کردن سند توسعه راهبردی منطقه ویژه پارس به عنوان یکی از اولویت های اساسی وزارت نفت می کند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که منطقه ویژه پارس، تولید ثروت را به عهده دارد، افزود: تداوم این توسعه به تولید ثروتی بزرگ برای کشور منجر می شود و محور این توسعه، شاخص هایی را که به عنوان رشد هشت درصدی اقتصاد کشور طبق برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است، ارتقا می دهد.

خجسته مهر یادآور شد: سند توسعه راهبردی منطقه ویژه پارس از سوی موسسه مطالعات بین المللی انرژی و همکاری بخش های دانشگاهی و سایر مدیریت ها و واحدهای تخصصی وزارت نفت در دست تدوین است.

به گفته وی، پس از تدوین و نهایی شدن این سند، توسعه این منطقه بر اساس نقشه راه استاندارد، طبق روش ها و الگوهای جهانی انجام خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارتقاء امنیت اطلاعات مخازن نفت و گاز کشور با بومی سازی نرم افزار PVT Pro

ارتقاء امنیت اطلاعات مخازن نفت و گاز کشور با بومی سازی نرم افزار PVT Pro

به گزارش پایگاه nioc، احمد تولایی در همایش یکروزه معرفی نرم افزار PVT Pro با بیان این مطلب گفت: با طراحی و ساخت نرم افزار PVT Pro توسط مرکز فناوری مپصا وابستگی صنعت نفت در این زمینه به شرکت های خارجی قطع شد.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: جلوگیری از سرقت اطلاعات استرتژیک میادین نفت و گاز کشور توسط بیگانگان و صرفه جویی ارزی از مزیت های دیگر این سامانه است.

وی با بیان اینکه بایستی ظرفیت های موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات درکشور را شناسایی و مدیریت کرد گفت: فاوای نفت، ظرفیت های این حوزه را به ویژه در بخش ساخت نرم افزارهای تخصصی پشتیبانی و حمایت می کند.
تولایی یاد آورشد: مدیریت اکتشاف از پیشگامان ایجاد سامانه بالادستیPVT بوده است واولین سامانه بالادستیPVTدر سال 81 در شرکت ملی نفت ایران پایه گذاری شد.

فاز دوم سامانه دیسپچینگ تا یک ماه آینده اجرا می شود
وی افزود: کارهای مطالعاتی مربوط به این پروژه انجام شده و با عملیاتی‌کردن آن می‌توان درهر لحظه کل فعالیت‌هایی که در جریان تولید نفت وگاز اتفاق می‌افتد را مانیتور، ثبت، ارزیابی ، کنترل و هدایت کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه قابلیت‌های کنترل سامانه دیسپچینگ بسیار وسیع است، گفت: توسط سامانه دیسپچینگ می توان اطلاعات لحظه‌ای را از مراکز بهره‌برداری، انتقال و چاه‌ها به صورت متمرکز دریافت کرد.
وی با تاکید بر اینکه امنیت جزو لاینفک اطلاعات بوده و اطلاعات بدون امنیت مفهومی ندارد، تصریح کرد: با راه‌اندازی کامل این سامانه اقدامات اساسی در راستای ارتقای امنیت انجام می گیرد.

تولایی سامانه دیسپچینگ را موتور محرک ایجاد میادین هوشمند نفت و گاز عنوان کرد و افزود: فاز دوم و مدارک مربوط به مناقصه این سامانه آماده و مناقصه این سامانه کمتر از یک ماه آینده آغاز خواهد شد و ظرف دوسال آتی این پروژه به پایان خواهد رسید.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران همچنین در مورد سامانه بانک اطلاعاتی بخش بالادست صنعت نفت گفت: اولین نسخه سامانه بانک اطلاعاتی حوزه بالادست صنعت نفت، در سال 84 با ساماندهی 2 هزار و 500 قلم اطلاعات ایجاد شد .
وی افزود: فازدوم سامانه بانک اطلاعاتی بخش بالادست صنعت نفت در سال 85 مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات موجود در این بانک اطلاعاتی به 14 هزار قلم افزایش یافت.

به گفته وی اردیبهشت سال گذشته، نسخه جدید بانک اطلاعاتی بخش بالادستی صنعت نفت، با تمامی اطلاعات و امکانات نسخه قبلی، بازنویسی شد و پیش بینی می شود نسخه اصلی تا سال آینده آماده بهره برداری باشد.
تولایی تاکید کرد: ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی در بخش بالادست صنعت نفت، به کاربران امکان دسترسی تمامی اطلاعات در این حوزه را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: هسته اصلی تمامی سامانه ها از جمله دیسپچینگ و ERP سامانه بانک اطلاعاتی بخش بالادستی است.
همچنین در ادامه این همایش، صادق نژاد؛ مدیر عامل مرکز فناوری مپصاد گفت: نرم افزار بومی PVT Pro ، علاوه بر اینکه نرم افزار PVTرا پشتیبانی می کند، قابلیت های نرم افزار مشابه نمونه خارجی را نیز دارد.
وی پشتیبانی نرم افزار PVT Pro در ایران، امکان تغیر این نرم افزار بر اساس مشتری، قابلیت سفارشی سازی بر اساس نیاز مشتری، امکان اضافه کردن روابط تجربی مربوط به مخازن نفت و گاز کشور، آموزش دوره ای این نرم افزار در داخل کشور را ازدیگر مزایایی پشتیبانی این نرم افزار در داخل کشور خواند.
وی با تاکید بر اینکه این نرم افزار قابلیت رقابت با نمونه خارجی دارد، گفت: این نرم افزار از سال 2009 تا 2012 در شرایط مختلف مورد ازمایش قرار گرفته است.
صادقی نژاد: رسم نمودار دو فازی برای سیالات مخازن گاز میعانی با دقت و سرعت بالا، تعداد زیاد معادله های تجربی برای تخمین خواص ترکیبات سنگین، رسم نمودار سه گانه از ویژگی های دیگر این نرم افزار است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پیشنهاد عجیب شل برای دور زدن تحریم های نفتی ایران

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080603420
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶



شرکت نفتی شل به دنبال این است که با دور‌ زدن تحریم‌های نفتی ایران، بدهی یک میلیارد و 400 میلیون دلاری خود را به ایران پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت نفتی شل به دنبال این است که با دور‌ زدن تحریم‌های نفتی ایران، بدهی یک میلیارد و 400 میلیون دلاری خود را به ایران از طریق قرار‌داد تهاتر غلات به وسیله شرکت کشاورزی آمریکایی "کارگیل" پرداخت کند.

شل به دنبال بازپرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران است که به دلیل پرداخت‌نشدن سود آن بالا رفته است. این شرکت نتوانسته بدهی‌های مربوط به قبل از اجرایی‌شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا را با شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

شرکت شل امیدوار است که بتواند مجوز آمریکا، انگلیس و هلند را که برای موافقت با این موضوع به دلایل بشردوستانه تحت فشار هستند، به دست آورد.

این توافق به این شرکت اجازه می‌دهد که پول لازم برای تحویل محموله‌های غلات به تهران را در اختیار شرکت کارگیل بگذارد.

یک منبع بین‌المللی صنعت نفت گفت: شرکت شل خواهان پرداخت بدهی‌های خود به شرکت ملی نفت ایران است. آنها می‌خواهند روابط دوستانه خود را برای دوران پس از لغو تحریم‌ها حفظ کنند.

یک منبع دیگر گفت: این معامله تنها راه پیش‌روی شل است. آنها گزینه‌های زیادی را بررسی کرده‌اند، اما گزینه‌ی اصلی آنها شرکت کارگیل است. دو شرکت شل و کارگیل درباره‌ی این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند.

شرکت شل در دوران قبل از اجرایی‌شدن تحریم‌های اروپا در تاریخ اول ژوییه به خرید نفت ایران ادامه داد. این شرکت در تابستان نتوانست مجوز دولت انگلیس برای پرداخت بدهی خود به تهران را از طریق انتقال بانکی به دست آورد.

این توافق پیشنهادی شرایط سختی را برای انگلیس و آمریکا که دو کشور از شش کشور مذاکره‌کننده با ایران درباره‌ برنامه هسته ای، هستند به وجود می‌آورد.

در شرایطی که آنها خواهان اجتناب از هرگونه کاهش فشار مالی بر ایران هستند، در عین حال اگر با این موضوع مخالفت کنند، به جلوگیری عمدی از عرضه‌ مایحتاج انسان‌دوستانه ایران متهم خواهند شد.

یک منبع صنعت نفت گفت: آنها مایلند که با این مساله مخالفت کنند، زیرا برنامه‌ کلی آنها کاهش درآمد‌های نفتی ایران است، اما این حقیقت که معامله موجود شامل تحویل مواد غذایی به ایران است مساله را پیچیده می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت نمی‌تواند درباره‌ مسائل خاص اظهار‌نظر کند، اما در عین حال افزود که دولت آمریکا از تحریمهای سخت اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می‌کند.

وزارت امور اقتصادی هلند نیز از اظهار‌نظر درباره‌ی این موضوع خودداری کرد.

مارک دوبویتس رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که لابی‌گر اصلی تحریمهای سخت تر علیه ایران است، گفت: این یک معامله‌ بسیار پیچیده است که به سه دور موافقت دولت‌ها با معافیت‌ از تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی و معامله با شرکت ملی نفت ایران احتیاج دارد.

وی افزود: آنها نگران این هستند که یک بدعت نادرست برای شرکت‌های دیگری که به ایران بدهکار هستند به وجود بیاید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] فروش نفت‌خام به مردم در قالب اوراق سلف

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080603579
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱



معاون وزیر نفت از برنامه ریزی برای فروش نفت خام به مردم در قالب انتشار اوراق سلف نفتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد قلعه بانی تصریح کرد: فروش اوراق بهادار سلف نفتی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف شده و قرار است با اجرای این روش، سرمایه کلان و جزء افراد حقیقی و حقوقی در این صنعت به کار گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تامین سرمایه از محل فروش اوراق بهادار سلف نفتی یا صکوک سلف نفتی را به عنوان ابزار عملیاتی برای تامین مالی پروژه های جدید و توسعه طرح های نفتی اعلام و تصریح کرد: با استفاده از این روش، مردم می توانند در تولید و استخراج نفت سرمایه گذاری کنند و سود قابل توجهی نصیب آنها شود.

قلعه بانی تصریح کرد: تنوع ابزارهای مالی سبب جذب نقدینگی موجود در دست اقشار مختلف می شود که اگر نقدینگی جذب شده به درستی به پروژه های توجیه پذیر اختصاص یابد، در سطح کلان اقتصاد، کارآیی تخصیص منابع خواهیم داشت که این خود در بهره وری اقتصاد و توسعه کشور، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی یکی از ابزارهای مهم در زمینه پوشش ریسک نوسان های قیمتی را ابزار سلف اعلام کرد.

شرکت ملی نفت سالانه به 30 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بر اساس تصمیم گیری، فروش اوراق بهادار سلف نفتی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف شد.

انتشار اوراق سلف نفتی سال گذشته در وزارت نفت مطرح ولی انتشار این اوراق با تاخیر رو به رو شد. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امسال نیز دوباره این موضوع در وزارت نفت مطرح شده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران در سال 90، دو نماد برای خرید این اوراق در نظرگرفته شده است و افراد با دلار و ریال می توانند این اوراق را بخرند که در نماد اول خرید و فروش برمبنای دلار است و چنانچه ارزش هر بشکه نفت در زمان سررسید به 140 دلار برسد، سود آن سالانه (تا 4 سال) 10 درصد و اگر بهای هر بشکه نفت به 160 دلار برسد، سود آن سالانه 15 درصد محاسبه می شود که 10 تا 15 درصد سود روی دلار، جاذبه خوبی برای خریداران ایجاد می کند.


به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، در نماد دوم خرید و فروش نفت برمبنای ریال و سود سالانه روی نرخ ریال 20 تا 25 درصد درنظرگرفته شده است؛ بنابراین پرداختی افراد تا دو برابر قابل افزایش است که این رقم از سودی که بانک ها به عنوان نرخ پنج ساله سپرده گذاری در نظرگرفته اند (حدود 21.68 درصد) بیشتر و سودآورتر است.

بر اساس برنامه وزارت نفت، سال گذشته مقدار نفت در هر قرارداد 10 بشکه و حداقل مقدار تحویل فیزیکی در محموله ها یک میلیون بشکه تعیین شده بود. امکان انتقال این اوراق (خرید و فروش اوراق) از فردی به فرد دیگر تا زمان سررسید وجود دارد؛ به همین دلیل به این نوع قرارداد سلف موازی گفته می شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ایران روزانه 383 هزار و 963 بشکه نفت به چین صادر کرد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080603660
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵



واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر به 383 هزار و 963 بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آمار اداره گمرک چین حاکی از اینست که واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل‌تر(اوت) تفاوت چندانی نداشت و تنها 0.3 درصد کاهش یافت.

اما واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته 24.1 درصد کاهش داشت و به یک میلیون و 570 هزار تن(383 هزار و 963 بشکه در روز) رسید.

میزان واردات نفت این کشور از ایران در ماه سپتامبر نسبت به اوت 0.3 کاهش یافت، اما افزایش واردات چین از کشور‌های دیگر باعث شد که ایران از رتبه‌ سوم بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین در ماه اوت به رتبه‌ پنجم برسد.

در 9 ماه اول امسال واردات نفت چین از ایران 15 میلیون و 800 هزار تن بوده (422 هزار و 679 بشکه در روز) که نسبت به دوره مشابه سال قبل 22 درصد کاهش داشته است.

عربستان و آنگولا همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین در ماه سپتامبر بودند. عمان با افزایش ماهانه 77.8 درصدی و افزایش سالانه 7.2 درصدی به رتبه‌ سوم صعود کرده و روزانه 483 هزار و 743 بشکه نفت به چین صادر کرده است.

همچنین واردات نفت چین از امارات افزایش یافته و با افزایش 80.6 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش 314.4 درصدی نسبت به ماه اوت به 260 هزار و 123 بشکه در روز رسیده است.

واردات نفت چین از عراق با 23.7 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 199 هزار و 124 بشکه در روز رسیده. چین در ماه گذشته هیچ نفتی از قطر وارد نکرده است
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پیشرفت 85 درصدی طرح توسعه و نوسازی سکوی فروزان

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080603349
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲



طرح توسعه و نوسازی تاسیسات میدان نفتی فروزان در بخش ساخت عرشه ها و خطوط لوله زیردریایی، تاکنون بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود مطابق با برنامه، تا پایان سال جاری اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه تاسیسات میدان فروزان که بخش ساخت عرشه‌ها و خطوط لوله زیردریایی آن از مهر ماه سال گذشته به شرکت مهندسی و ساخت
تاسیسات دریایی واگذار شده است تا پایان شهریورماه سال جاری، حدود 85 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود تا پایان سال به طور کامل اجرایی شود.

این گزارش حاکیست علاوه بر آنکه ساخت و نصب جکت یکی از جکت ها پایان یافته، ساخت جکت دیگر نیز با حدود 90 درصد پیشرفت کار رو به اتمام است و فعالیت های تفصیلی پروژه و تامین کالا نیز طبق برنامه در دست اقدام است.

یک جکت 6پایه ی این طرح، قریب به چهار هزار تن وزن دارد و تمامی فعالیت های اجرایی و ساخت آن توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی صورت پذیرفته است.


گفتنی است پیش از این نیز مدیرتولید شرکت نفت فلات قاره ایران از امضای قرارداد بین شرکت نفت فلات قاره و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به منظور ساخت سکوی فراورش در میدان گازی فروزان خبر داده و اعلام کرده بود: بر اساس این قرارداد شرکت تاسیسات دریایی مکلف است سکوی فراورش را در مدت زمان 20 ماه آماده سازد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مصر به دنبال واردات گاز از قطر و الجزایر است

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080603663
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶



همزمان با افزایش تقاضای داخلی گاز در مصر، این کشور برای عمل به قراردادهای خود در زمینه صادرات گاز، با واردات گاز از الجزایر موافقت کرده و در حال مذاکره با قطر برای یک قرارداد مشابه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) هشام قندیل نخست وزیر مصر گفت: ما به یک توافق کلی با طرف الجزایری برای واردات گاز از این کشور دست یافته‌ایم اما هنوز در حال مذاکره درباره مقدار آن هستیم.

وی گفت: قاهره همچنین در حال بررسی واردات نفت خام الجزایر به مصر است.

علاوه بر این قندیل گفت: مصر در حال گفتگو با قطر برای واردات گاز طبیعی مایع برای پوشش نیاز داخلی است.

قطر، بزرگترین تولید کننده ال ان جی جهان در ماه سپتامبر اعلام کرد: در ماه سپتامبر اعلام کرد که 18طی پنج سال آینده میلیارد دلار در پروژه‌های گردشگری و صنعتی در امتداد ساحل دریای مدیترانه در مصر سرمایه گذاری خواهد کرد.

مصر نیز به دنبال پشتیبانی از سایر کشورهای عربی و جامعه بین المللی پس از ناآرامی های سیاسی پس از قیام که به برکناری حسنی مبارک سال گذشته تشویق بسیاری از سرمایه گذاران و گردشگران بسته شده است.

قندیل گفت: ما به سختی در تلاش برای جذب سرمایه هستیم. ما توافق‌هایی به ارزش 18 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در کنار دریای مدیترانه حاصل کرده ایم.

این پروژه‌ها عبارتند از پروژه هشت میلیارد دلاری کارخانه گاز، برق و آهن و فولاد در ورودی شمالی کانال سوئز و پروژه 10 میلیارد دلاری برای یک تفرجگاه توریستی عظیم در ساحل مدیترانه هستند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
چین 383 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد

چین 383 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بر اساس اطلاعات اداره گمرک چین، واردات نفت این کشور از ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته تفاوت چندانی نداشته و تنها 0.3 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر برابر با یک میلیون و 570 هزار تن نسبت به سال گذشته معادل 24.1 درصد کاهش داشته و نسبت به ماه آگوست (اوت) 0.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به نوشته این گزارش، افزایش واردات چین از کشور‌های دیگر در ماه اوت سبب شد ایران از رتبه‌ سوم بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت این کشور به رتبه‌ پنجم تنزل کند.

در 9 ماه نخست امسال واردات نفت چین از ایران 15 میلیون و 800 هزار تن برابر با 422 هزار و 679 بشکه در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته برخی منابع صنعتی، شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین شرکت نفتی آسیا به علت تعمیرات در پالایشگاه خود واردات نفت از ایران را در ماه ژوئیه و سپتامبر متوقف کرد.

عربستان و آنگولا در ماه سپتامبر همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین بودند. عمان با افزایش ماهانه 77.8 درصدی و افزایش سالانه 7.2 درصدی به جایگاه سوم صعود کرده است و روزانه 483 هزار و 743 بشکه نفت به چین صادر می‌کند.

همچنین واردات نفت چین از امارات نسبت به سال گذشته 80.6 درصد و نسبت به ماه گذشته 314.4 درصد افزایش یافته و به 260 هزار و 123 بشکه در روز رسیده است.

واردات نفت چین از عراق نیز با کاهش 23.7 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده و به 199 هزار و 124 بشکه در روز رسیده است. چین در ماه گذشته هیچ نفتی از قطر وارد نکرده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرارسیدن فصل سرما صادرات نفت اوپک را افزایش خواهد داد

فرارسیدن فصل سرما صادرات نفت اوپک را افزایش خواهد داد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، موسسه اویل مومنتز افزود میزان صادرات سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در چهار هفته منتهی به دهم نوامبر به بیش از 23.84 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم نسبت به چهار هفته قبل از آن بیش از 0.8 درصد رشد خواهد داشت .

بر اساس این گزارش میزان صادرات نفت اوپک در چهار هفته قبل از این مدت به بیش از 23.64 میلیون بشکه در روز رسیده است . بر این اساس آمارهای این موسسه تحقیقاتی شامل صادرات نفت آنگولا و اکوادور نمی شود .

روی میسون رییس موسسه اویل موومنتز در این باره تاکید کرد افزایش تقاضای انرژی با توجه به آغاز فصل سرما در مناطق شمالی کره زمین تاثیر زیادی بر افزایش صادرات نفت اوپک خواهد داشت . پالایشگاههای بزرگ جهان نیز برای افزایش ظرفیت تولید فرآورده های نفتی آماده شده اند .

بر این اساس میزان صادرات نفت کشورهای خاورمیانه شامل عمان و یمن نیز در این مدت با 1.5 درصد رشد به بیش از 17.49 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . میزان ذخایر نفتی شناور در نفتکشهای بزرگ نیز در این مدت با 0.3 درصد کاهش به کمتر از 469.43 میلیون بشکه خواهد رسید . این رقم پیش از این به بیش از 470.76 میلیون بشکه رسیده بود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سریلانکا پالایشگاه تعطیل‌شده خود را با نفت عربستان راه می‌اندازد

سریلانکا پالایشگاه تعطیل‌شده خود را با نفت عربستان راه می‌اندازد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از کلمبو پیج، ساسیل پرماجایانتا وزیر نفت سریلانکا گفت: کمبود سوخت در این کشور نخواهیم داشت چراکه دولت از منابع دیگر نفت خام وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی افزود: اعتبارنامه‌ها برای واردات 215 هزار تن نفت در ماه نوامبر منتشر شده است و 2 کشتی با محموله نفت خام در ماه آینده به بندر کلمبو خواهد رسید.

این مقام نفتی سریلانکا توضیح داد: قوانین برای واردات بیشتر محموله‌های نفتی از عمان و عربستان تنظیم شده است.

به گفته یک مقام نفتی این کشور، یک کشتی با ظرفیت 80 هزار تن نفت سبک عمان در 10 نوامبر و یک کشتی دیگر با محموله 130 هزار تن نفت سبک عربستان ماه دسامبر به بندر کلمبو خواهد رسید.

تنها پالایشگاه این کشور «سپوگاسکاندا» از روز گذشته به علت عدم دریافت نفت خام ایران در اثر تحریم‌ها علیه ایران فعالیت خود را متوقف کرد؛ احتمالا این پالایشگاه از نیمه ماه نوامبر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گفته منابع آگاه، این پالایشگاه که روزانه 50 هزار بشکه نفت را پالایش می‌کند تنها می‌تواند نفت ایران را پالایش کند. کمبود نفت ایران، سریلانکا را مجبور کرد تا سوخت پالایش شده از دیگر منابع وارد کند.

سخنگوی دولت سریلانکا گفت: واردات سوخت پالایش شده برای این کشور هزینه‌ای اضافی برابر با 1.2 میلیارد دلار دربردارد اما انتظار افزایش قیمت سوخت را نداریم.

در این میان، ایران به سریلانکا خرید نفت بدون گشودن اعتبارنامه به منظور غلبه بر تحریم‌های آمریکا را پیشنهاد داده است.

پیش از این، دولت سریلانکا اعلام کرده بود در مورد بحران نفتی که این کشور به علت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با آن روبرو شده است با سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] حجم سرمایه‌گذاری‌ های صنعت نفت امسال به 40 میلیارد دلار می‌رسد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91080906084
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷



وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت مقتدرانه از تحریم های غرب عبور خواهد کرد، گفت: امسال حجم سرمایه گذاری ها در صنعت نفت با رشدی جهشی به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، وزیر نفت امروز (سه شنبه 9 آبان) در نشستی با اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان صنعت نفت افزود: طرح تحول توسعه صنعت نفت در قالب برنامه‌ای به مجلس ارائه و الزام های اجرایی شدن آن نیز به مجلس و دولت تقدیم شده است و با پیگیری هایی که صورت گرفت کمک های خوبی نیز از سوی مجلس و دولت برای توسعه صنعت نفت انجام شد.

رستم قاسمی توسعه میادین مشترک را از اولویت های طرح تحول توسعه صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: امروز توسعه همه فازهای پارس جنوبی در حال انجام است که با اجرای طرح توسعه در این فازها معادل 6 میلیون بشکه نفت درآمد کشور افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: بیشتر میادین مشترک کشور تعیین تکلیف شده اند و تنها دو یا سه میدان باقی مانده که تا پایان سال نیز تکلیف این میادین مشخص می شود.

وزیر نفت از سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در سال گذشته در صنعت نفت خبر داد و گفت: برای نخستین بار است که چنین رقمی در صنعت نفت سرمایه گذاری شده به گونه ای که سال 89 این رقم حدود 13 تا 15 میلیارد دلار بوده است و بر اساس برنامه ریزی میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت امسال به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با استفاده از روش های جدید تامین منابع مالی کمک های خوبی از سوی مجلس برای تامین منابع مورد نیاز پروژه های صنعت نفت انجام شده است که از جمله آن می توان به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و صندوق انرژی فاند بانکها اشاره کرد.

قاسمی با تاکید بر تکیه بر داخلی سازی و تامین نیازهای صنعت نفت از منابع داخلی گفت: امروز برای تامین همه کالاهای مورد نیاز صنعت نفت سند مشخصی در قالب برنامه زمان‌بندی، هماهنگی با قطب های علمی و شرکت های تجاری تنظیم می شود که امیدواریم با اجرای این برنامه در کوتاه مدت کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از داخل تامین شود.

وی در تشریح برنامه وزارت نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه گفت: تا پایان سال 94 ظرفیت تولید نفت کشور باید به روزانه 5 میلیون و 500 هزار بشکه، و تولید گاز باید به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در روز و تولید محصولات پتروشیمی نیز باید به روزانه 100 میلیون تن در سال برسد.

وی یکی از هدف گذاری های تحریم دشمن علیه صنعت نفت را کند کردن روند توسعه در این صنعت دانست و گفت: امروز با وجود همه مشکلات طرح ها و پروژه های صنعت نفت با شتاب در حال اجراست.

وزیر نفت تصریح کرد: با وجود فشارهای اخیر برای تحریم نفت ایران موفق شده ایم با تمهیداتی خاص از این موانع عبور کنیم.

قاسمی با بیان بهبود روند صادرات نفت ایران در ماه های اخیر، گفت: پیگیری های لازم برای بهتر شدن شرایط صادرات نفت در دست انجام است و این عملیات هم اکنون با روندی رو به رشد در حال انجام است.

وزیر نفت نیروی انسانی را از ارکان مهم بهره وری و گردش چرخ تولید در صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: طرح جامع خدمات کارکنان صنعت نفت با هدف تقویت ارائه خدمات به این کارکنان در بخش های مختلف در دست اجراست.

وی درباره برنامه صنعت نفت برای بهبود شرایط بازنشستگان این صنعت گفت: باید برای بهبود نیازهای مختلف کارکنان و بازنشستگان به ویژه موضوع بهداشت و درمان تلاش شود.

وزیر نفت از خرید بیمارستان جدید صنعت نفت در تهران خبر داد و گفت: بیمارستان موجود صنعت نفت هم اکنون شرایط مناسبی ندارد که قرار است بیمارستان بسیار مجهز و مناسبی برای کارکنان صنعت نفت خریداری شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، وی تعداد بازنشستگان صنعت نفت را 60 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: در سال های گذشته تلاش های مختلفی برای واگذاری بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شد ولی با پیگیری های انجام شده و ارائه دلایل منطقی ما مخالفت خود را با واگذاری این سازمان اعلام کردیم.

وی توجه به رفع نیازمندی ها و بهبود شرایط بازنشستگان صنعت نفت را از اولویت های این صنعت اعلام و تصریح کرد: همه امتیازهایی که کارکنان شاغل در صنعت نفت دارند بازنشستگان نیز باید از آن بهره مند شوند و از امکانات موجود آنان استفاده لازم را ببرند.


قاسمی تاکید کرد: صندوق سرمایه گذاری صنعت نفت باید به سمت جذب پروژه هایی برود که سوددهی و درآمد خوبی را به همراه داشته باشند ما نیز تلاش می کنیم شرکت های سودده را به این صندوق واگذار کنیم.
 

Similar threads

بالا