خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حمله ایران به شرکت نفت سعودی و گاز قطری

حمله ایران به شرکت نفت سعودی و گاز قطری

به گزارش سکونیوز به نقل از تابناک، چندی پیش خبری در رسانه‌های جهان عرب منتشر شد، مبنی بر حمله ویروسی به تأسیسات و رایانه‌های شرکت نفتی عربستان سعودی «آرامکو».
چند روز پس از آن خبر نیز بار دیگر، خبر دیگری در رسانه‌های عرب زبان منتشر شد، مبنی بر حمله ویروسی به تأسیسات و رایانه‌های شرکت گاز قطر «راس»؛ نام این ویروس «شامون» بوده و پس از حمله به تأسیسات و رایانه‌ها، همه اطلاعات آن را تخلیه کرده و به جای آن، تصویر پرچم ایالات متحده آمریکا را گذارده که در حال آتش گرفتن و سوختن است.
اکنون و پس از گذشت چند هفته از آن دو خبر، آسوشیتدپرس آمریکا با انتشار گزارشی به نقل از شماری کار‌شناس، مدعی شده که حمله ویروسی به دو شرکت «آرامکو» و «راس» کار جمهوری اسلامی ایران بوده است.
در این گزارش که روزنامه «دیلی هیرالد» آمریکا نیز آن را منتشر کرد،‌ نخست شرح مفصلی از این حمله ویروسی به این دو تأسیسات عربی آمده و سپس ایران را عامل اصلی آن معرفی کرده است.
این گزارش در ادامه به نقل از «جفری کار»، رئیس شرکت «تایا» ـ که مقر اصلی آن در ایالت ورجینیای آمریکاست و در زمینه امنیت شبکه فعالیت می‌کند ـ افزود: وجه تشابه بسیاری بین ویروس «شامون» و «استکسنت» ـ که در سال ۲۰۱۰ به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کرد ـ وجود دارد. از همین روی، می‌توان نتیجه گرفت که ایرانی‌ها ویروس «استکسنت» را کنترل کرده و اکنون برای انتقام گرفتن علیه شرکت‌های عربستان و قطر استفاده کرده‌اند.
«جفری کار» همچنین افزود: گویا، ایران یک «ارتش قدرتمند الکترونیکی» تشکیل داده و با بهره از این ارتش حملاتی سنگینی را انجام می‌دهد.
از سوی دیگر، در این گزارش به نقل از «ویتالی کاملوک»، رئیس بخش ویروس‌ها در شرکت امنیتی «کاسپرسکی لاپ» روسیه آمده است: چنین ادعایی به هیچ وجه درست نیست و ایران دستی در این موضوع نداشته، زیرا به نظر می‌رسد، اصلا حمله به این دو شرکت، عملیاتی تخریبگرانه نبوده است. دقیقا نمی‌شود منبع و محل اصلی حمله را شناسایی و مشخص کرد.
در همین حال، روزهای گذشته نیز خبری در رسانه‌های عربی منتشر شد که در آن، هکر‌ها و حمله کنندگان به تأسیسات شرکت نفت سعودی، عربستان را تهدید کرده بودند که در آینده‌ای نزدیک، اطلاعاتی را که از این شرکت بدست آورده‌اند، منتشر خواهند کرد.
آنان اعلام کردند که بنا بر اطلاعات به دست آمده، بخشی از درآمد شرکت نفت عربستان ـ که بزرگترین شرکت تولید کننده نفت در جهان به شمار می‌رود ـ راهی سوریه می‌شده تا در اختیار گروه‌های مسلح مخالف حکومت «بشار أسد» رئیس جمهور سوریه قرار گیرد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مصر خرید نفت از ایران را تکذیب کرد

مصر خرید نفت از ایران را تکذیب کرد

وزیر نفت مصر مذاکره برای خرید نفت خام از ایران را به شدت تکذیب کرد.

به گزارش پانا نیوز به نقل از خبرگزاری‌ها، در فاصله کوتاهی پس از آن‌که رستم قاسمی از مذاکره برای فروش نفت ایران به مصر خبر داد، رسانه‌های مطرح بین‌المللی از جمله بلومبرگ، رویترز، وال استریت ژورنال و ... به انعکاس گسترده این خبر پرداختند.

درحالی که همکاری نفتی مصر با دومین عضو موثر اوپک و منبع قابل اطمینان عرضه نفت می‌توانست برای این کشور هم در بازار نفت اعتباری بین‌المللی داشته باشد اما وزیر نفت مصر در اظهاراتی عجولانه مذاکره نفتی با ایران را رد کرده است!

با وجودی که برای نخستین بار این مقامات مصری بودند که موضوع افزایش مبادلات اقتصادی و همکاری نفتی با ایران را مطرح کردند، اکنون وزیر نفت مصر موضوع مذاکرات دوجانبه برای واردات نفت از ایران را تکذیب کرده است.

اسامه کمال به رویترز گفت: "تمام آن‌چه درباره برگزاری مذاکرات برای واردات نفت ایران توسط مصر منتشر شده عاری از واقعیت است." وی همچنین مدعی شد: "من می‌توانم تایید کنم که وزارت نفت مصر تاکنون وارد این‌گونه مذاکرات نشده است و تمام آنچه در این زمینه گفته شده کاملا غیرحقیقی است."

اظهارات اخیر وزیر نفت مصر درباره مذاکرات نفتی با ایران درحالی مطرح می‌شود که این عضو دولت مصر پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه دولتی الاهرام این کشور با اشاره به این‌که سفر رییس جمهور مرسی به ایران "درهای روابط اقتصادی را بین دو کشور می‌گشاید" گفته بود قاهره مخالفتی با واردات نفت از ایران و فراوری آن در پالایشگاه‌های مصر ندارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
«واردات ناگهانی» که سازندگان داخلی تجهیزات پیشرفته نفتی را از دور خارج می‌کند

«واردات ناگهانی» که سازندگان داخلی تجهیزات پیشرفته نفتی را از دور خارج می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در برنامه این هفته ثریا که به موضوع ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت اختصاص داشت، مسعود سلطان‌پور مدیرعامل سابق تأسیسات دریایی مهمان تلفنی برنامه تأکید کرد: هر جا اراده کافی مدیریتی وجود داشته باشد هیچ مشکل فنی در داخلی‌سازی تجهیزات نفتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در بسیاری موارد پیچیده‌ترین تجهیزات نفتی که تجهیزات چرخنده بسیار سریع مانند توربو ژنراتور، توربو پمپ، توربو کمپرسور و امثال آن است در داخل ساخته شده است اما واردات ناگهانی این تجهیزات سازندگان داخلی را از دور خارج کرده است.

وی به پمپ‌های نفت و کمپرسورهای گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی به عنوان مثال‌هایی در این زمینه اشاره کرد.

*تنبلی مدیران در توجه به ساخت داخل/فروشنده لیسانس حاکم پروژه است

همچنین در مستندی که از پژوهشگاه صنعت نفت در ثریا پخش شد بر این نکته تأکید شد که آسان بودن واردات تجهیزات نفتی در گذشته، فرهنگ غلط مدیران و نگاه اشتباه به پژوهش باعث تنبلی سازمان‌ها در توجه به ساخت داخل شده است.

پژوهشگران این پژوهشگاه مطرح کردند که فروش دانش یا لیسانس یکی از سودآورترین تجارت‌هاست؛ تا امروز بارها و بارها یک لیسانس واحد را در کشور خریده‌ایم اما دیگر کشورهای در حال توسعه یک دانش را یکبار می‌خرند و با تغییراتی آن را دوباره می‌سازند اما ما حلقه اتصال محکمی بین پژوهش و صنعت نداشته‌ایم.

در این مستند همچنین مطرح شد که ما تصور می‌کنیم فناوری به کشور منتقل شده است در حالی که تنها تجهیزات خارجی به کشور وارد شده است.

پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت معتقد بودند ما پژوهشگران قابل و ماهری در کشور داریم و مشکل اصلی مدیریت پژوهش است، انتقال تکنولوژی به اندازه‌ تحقیقات در دسترسی و ساخت داخل مؤثر نیست.

این پژوهشگران تأکید کردند دیگر امکان رسیدن از آزمایشگاه به صنعت به وسیله کار فردی وجود ندارد و نیازمند کار گروهی نظام‌مند هستیم.

*شرایط تحریم فضا را برای ساخت داخل بازتر کرده است

آنها تأکید داشتند تحریم‌ها و نیاز ما جدی ترین انگیزه برای رسیدن به ساخت داخل تجهیزات در صنعت نفت شده است.

در این مستند بر این نکته تصریح شد که معمولا هزینه لیسانس و دانش فنی در برابر تجهیزات زیاد نیست اما کسی که دانش فنی را ارائه می‌کند بر پروژه حاکم می‌شود و تعیین می‌کند تک‌تک قطعات باید از چه کسی و کجا خریداری شود چنانکه اگر ما خودمان لیسانس ایجاد کنیم ساخت تجهیزات نیز توسط سازندگان داخلی انجام خواهد شد.

پژوهشگران صنعت نفت معتقد بودند شرایط تحریم امکان طی کردن ره صد‌ساله ساخت داخل تجهیزات را در مدت کوتاهی فراهم کرده است و هر قدر فضای خارجی تنگ‌تر شود صحنه برای هنرنمایی داخلی فراخ‌تر می‌شود.

*تنها 6 درصد از لیسانس‌های طرح های جدید پالایشی داخلی است

مجری برنامه ثریا با نمایش یک نمودار اظهار داشت که تنها 6 درصد از لیسانس‌های مربوط به طرح‌های پالایشی جدید آن هم لیسانس‌های جزئی از داخل تأمین شده و 94 درصد طرح‌های جدید پالایشی لیسانس خارجی دارند.

در این برنامه حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری با حضور در استودیوی برنامه اظهار داشت: گرفتاری‌های سازندگان فقط از مجموعه صنعت نفت ناشی نمی‌شود و گمرک، بانک‌ها، وزارت اقتصاد و قوانین و مقررات در این زمینه تأثیر زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری اضافه کرد: سازندگان نیز باید خود را به روز کنند چنانکه حفر یک حلقه چاه در دریا 60 میلیارد تومان هزینه دارد و باید از کالای با کیفیت در آن استفاده شود.

بهمنی همچنین اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت جهاد‌سازندگی تصمیم‌گیری در خود روستاها بود اما در صنعت نفت همه تصمیمات به طور متمرکز در تهران گرفته می‌شود و فرآیند تصمیم‌گیری طولانی است.

وی اضافه کرد: کار جهادی به تفیذ اختیارات نیاز دارد چنانکه آقای آقازاده چنین اختیاراتی را ارائه کرد و ایرانی‌ها در مهار چاه‌ها درخشیدند.

*دره مرگ رساندن تکنولوژی به مرحله تجاری سازی

براساس این گزارش محمدعلی عمادی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت نیز به عنوان مهمان تلفنی در برنامه ثریا حاضر شد و اظهار داشت: اگر صنعت نفت را لوکوموتیو پیشرفت فناوری در کشور بدانیم اهمیت پژوهش در این زمینه مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: فرآیند تبدیل تکنولوژی به مرحله تجاری‌سازی دره مرگ نامیده می‌شود که در این مرحله نیازمند کارگروهی و ایجاد یک پل انسانی هستند چنانکه بیشتری ضعف کشور در همین مرحله به چشم می‌خورد.

به گزارش فارس در برنامه ثریا مستندی درباره مهار چاه شماره 50 دهلران و شهادت یکی از سرداران سپاه پاسداران در جریان مهار این چاه پخش شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران برای فروش نفت خود به کسی تخفیف نمی‌دهد/صادرات ادامه دارد

ایران برای فروش نفت خود به کسی تخفیف نمی‌دهد/صادرات ادامه دارد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس مجله اقتصادی میس در گزارشی تحلیلی نوشت: بارها در مورد این مسئله سوال شده که چرا ایران برای فروش نفت خود در شرایط تحریم تخفیف های قابل توجهی به مشتریانش ارائه نمی کند؟ این موضوع در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از مشتریان نفت ایران خود را برای معاف شدن بیشتر از تحریم های آمریکا آماده می کنند. این کشورها قصد دارند آمریکا را راضی کنند تا اجازه دهد با قیمتی پایین تر میزان نفت بیشتری از ایران بخرند.

این گزارش افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا امسال تحریم های بی سابقه ای را علیه صادرات نفت این کشور به اجرا گذاشته اند. تحریم نفتی اتحادیه اروپا، تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران و اقدامات اتخاذ شده به منظور جلوگیری از پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران، همگی دست به دست هم داده اند تا تولید و صادرات نفت ایران به میزان قابل توجهی کاهش یابد. از آنجایی که 80 درصد درآمدهای دولت ایران از محل فروش نفت تامین می شود، این موضوع ضربه سختی به اقتصاد این کشور تلقی می شود.

با توجه به اهمیت فروش نفت برای ایران، بسیاری از تحلیلگران تصور می کردند که تهران برای تشویق مشتریانش به دور زدن تحریم ها و تداوم واردات نفت از این کشور، تخفیف های قابل توجهی را به خریداران نفت خود پیشنهاد خواهد داد. با توجه به موقعیتی که ایران در آن قرار داشت، یعنی هزینه های تولید نفت اش به 3 تا 7 دلار در هر بشکه رسیده بود در حالی که بهای نفت این کشور بشکه ای 100 دلار بود، پیشنهاد ارائه تخفیف دور از انتظار نبود. ایران قیمت نفت را در بودجه سالیانه اش 80 تا 85 دلار در هر بشکه در نظر گرفته است. بنابراین، حتی اگر تخفیف پیشنهادی عددی دو رقمی باشد، این کشور باز هم با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

در صورت پیشنهاد تخفیف قابل توجه، صرف نظر کردن از این پیشنهادات و کاهش واردات از ایران برای مشتریان سخت خواهد شد. از نظر تئوریک، یک تخفیف 15 تا 20 دلاری در هر بشکه نفت خام، موجب کاهش زیاد درآمدهای نفتی ایران نخواهد شد و مشتریان نفت ایران را قانع خواهد کرد تا برای افزایش واردات خود از این کشور به چانه زنی بیشتر با آمریکا بپردازند. اما آنچه از عملکرد چند ماه گذشته ایران در بازار نفت برداشت می شود، بسیار متفاوت با داستان پیش گفته است. صادرات ایران و تولید نفت این کشور از ماه ژانویه به میزان زیادی کاهش یافته است، اما ایران هنوز تمایلی از خود برای پیشنهاد تخفیف بیش از 2 دلاری نشان نداده است. حال سوال اساسی اینجاست که: چرا ایران تلاش نمی کند تا سطح صادرات نفت خود را با ارائه تخفیف های بیشتر در همان حد قبلی حفظ کند؟

بر اساس این گزارش مذاکره کنندگان ایرانی در شرکت ملی نفت ایران به خوبی می دانند که پیشنهاد ارائه تخفیف همانند یک جاده شیب دار و لغزنده است. اگر آنها ارائه تخفیف های بیشتر را آغاز کنند، مشتریانشان تقاضای قیمت های کمتری را خواهند کرد. این اصلی ترین قاعده حاکم بر رقابت در بازار است. هرچند تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ماه جولای اجرایی شده، اما صادرات نفت ایران پیش از آن یعنی از ژانویه به میزان زیادی افت کرده بود. سیاست گذاران ایرانی به خوبی می دانستند که اگر ارائه تخفیف های بیشتر را پیش از آغاز رسمی تحریم ها شروع کنند، مجبور خواهند بود پس از شروع تحریم ها، تخفیف های به مراتب بیشتری را به مشتریانشان بدهند. بنابراین کاملا منطقی به نظر می رسید که مقامات ایرانی تخفیف کمتری را برای خریدن زمان بیشتر به منظور برقراری تعادل بین واقعیت های حاکم بر بازار و توانایی هایشان جهت خنثی کردن تحریم ها پیشنهاد بدهند.

جو روانی حاکم بر بازار نیز باید در این باره مورد توجه قرار گیرد. اگر پیش از تشدید تحریم ها در ماه جولای، ایران تخفیف های بیشتری را پیشنهاد می داد، این موضوع را به بازار القا می کرد که تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته و تحریم نفتی موثر واقع شده است، در حالی که مقامات تهران در اظهار نظرهای رسمی خود همواره بر بی اثر بودن تحریم ها تاکید داشته اند. بعلاوه این مسئله با عکس العمل مشتریان اصلی نفت ایران به تحریم های جدید همزمان بود. به طور مثال، چین اعلام کرده بود که قصد دارد صادرات نفت خود از ایران را کاهش دهد و کره جنوبی هم مدعی شده بود که واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. این اظهارات که به معنای موثر واقع شدن تحریم ها بر مشتریان اصلی نفت ایران بود، تاثیر روانی بسیار زیادی به دنبال داشت. با این حال، پس از انجام پاره ای مذاکرات، این کشورها بدون اینکه بتوانند تخفیف عمده ای از ایران بگیرند، واردات نفت خود از این کشور را از سر گرفتند.

ایران به جای ورود به مسیر ارائه تخفیف، راه های دیگری را برای حفظ سطح صادرات نفت خود در پیش گرفته است. ایجاد محدودیت های جدی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران یکی از اصلی ترین موانع موجود بر سر راه صادرات نفت ایران در طی ماه های گذشته بوده است. مقامات ایرانی با اعلام اینکه محموله های نفتی شان را خودشان بیمه خواهند کرد و از تانکرهای ایرانی برای حمل نفت استفاده خواهند نمود، به این محدودیت ها پاسخ دادند. کاملا مشخص است که ایران از ظرفیت تانکری کافی برای حمل تمام نفت خود برخوردار نیست، اما به هرحال، تهران توانسته با ارائه تخفیف ناچیز به فروش نفت خود ادامه دهد. برای مثال، ایران با ارائه تخفیف نیم دلاری در هر بشکه، ممکن است بتواند مشتریان خود را به خرید نفت اش قانع کند، بخصوص اگر ریسک پوشش بیمه ای محموله های نفتی اش را خود بر عده بگیرد.

این گزارش افزود: حفظ اتحاد بین کشورهای تحریم کننده نفت ایران در دراز مدت، بزرگترین چالشی است که آمریکا و اتحادیه اروپا با آن مواجه اند. اگر تحریم ها برای چند سال ادامه یابد و پیشرفتی در قانع کردن ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای اش به دست نیاید، به احتمال فراوان مشتریان اصلی نفت ایران نظیر چین، هند و ژاپن تحریم ها را خواهند شکست. حتی اگر این اتفاق نیز رخ ندهد، حفظ وضعیت کنونی تحریم ها برای آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار پرهزینه خواهد بود. اگر ایران تخفیف بیشتری را پیشنهاد دهد، از نظر تئوریک انگیزه بیشتری را به چین، ژاپن و کره جنوبی برای نقض تحریم ها خواهد داد. ایران به خوبی به این مسئله واقف است و به همین علت است که از ابتدا تخفیف زیادی به مشتریان اصلی اش پیشنهاد نداده تا در موقع مناسب تخفیف های بیشتر را برای تضعیف هر چه بیشتر تحریم ها ارائه کند.

جنبه های فنی تولید نفت نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرند. تولید نفت ایران به طور طبیعی هر سال کاهش می یابد. عواملی نظیر جنگ 8 ساله با عراق و عدم وجود سرمایه گذاری خارجی، تولید نفت ایران را از 5 میلیون بشکه در روز به سطح فعلی یعنی کمتر از 3 میلیون بشکه در روز کاهش داده است. ایران سعی کرده که از طریق سرمایه گذاری داخلی در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفتی اش میزان تولید خود را در سطح فعلی حفظ کند. این کشور همچنین بزرگترین برنامه تزریق گاز در خاور میانه را برای حفظ سطح تولید نفت خود در میادین اصلی اش به اجرا گذاشته است. با این حال، با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ سرمایه گذار بین المللی ای در این کشور حضور ندارد و درآمدهای نفتی تهران به سرعت در حال کاهش یافتن است، ایران قادر به جلوگیری از این روند طبیعی کاهش تولید نفت خود نیست. این موضوع همچنین بدان معناست که بخش عمده ای از کاهش تولید نفت ایران نه به دلیل تحریم نفتی، بلکه ناشی از عدم وجود سرمایه گذاری کافی است که بر استراتژی های فروش نفت ایران نیز تاثیر گذاشته است. کاهش طبیعی تولید نفت همچنین به این معناست که ایران از نظر استراتژیک نفت مازاد زیادی برای ارائه با تخفیف زیاد در اختیار ندارد. بنابراین مشکلات تاریخی و عدم وجود سرمایه گذاری به اندازه تحریم های فعلی بر استراتژی نفتی ایران تاثیر گذار است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

صادرات نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از یونایتدپرس، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران علی‌رغم تحریم های غرب علیه این کشور افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود از بازار نفت اعلام کرد که واردات نفت از ایران در ماه آگوست به 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این درحالی است که واردات نفت از ایران در ماه جولای به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.

منابع رسمی ایران، گزارش رسانه ها و محافل غربی در مورد کاهش صادرات نفت ایران به این سطح را تایید نمی کنند. ایران پیش از تحریم ها روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت به بازار جهانی صادر می کرد که تنها 500 هزار بشکه در روز از این رقم به اروپا صادر می شد. حتی برخی معتقدند صادرات نفت ایران به اروپا نیز متوقف نشده و از راه های غیرآشکار ادامه دارد.

به عقیده تحلیلگران با نزدیک شدن فصل سرما تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت و صادرات نفت ایران بیشتر خواهد شد.

بر این اساس ترکیه در صدر کشورهایی قرار دارد که واردات نفت از ایران طی ماه اوت را افزایش داده اند. ترکیه با افزایش خرید روزانه 50 هزار بشکه ای نفت خام از ایران واردات نفت خود از این کشور را به 200 هزار بشکه در روز رسانده است.

تهران این هفته اعلام کرد که شرکت های خصوصی روز یکشنبه برای اولین بار با موفقیت نفت این کشور را به بازار جهانی صادر کردند. بر اساس توافق به عمل آمده با شرکت های خصوصی ای که هویت آنها مشخص نیست، این شرکت ها اجازه دارند حدود 20 درصد مجموع صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی را انجام دهند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت ترکیه از ایران ۴ برابر شد

واردات نفت ترکیه از ایران ۴ برابر شد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس رویترز طی گزارشی به معرفی خریداران نفت ایران پرداخت و نوشت شرکت های چینی یونیپک و ژوهای ژنرونگ واردات خود از ایران را در سه ماهه ابتدایی امسال به دلیل اختلاف بر سر مفاد قرارداد با این کشور به حدود نصف کاهش دادند. اما شرکت یونیپک پس از حل اختلافات، از ماه آوریل خرید نفت از ایران به همان میزان سال قبل را آغاز کرده است.

واردات نفت چین از ایران در ماه جولای 28 درصد نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته است. البته واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن بالاترین حجم واردات نفت در طی 11 ماه گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای وزارت تجارت ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در ماه جولای برای اولین بار پس از سال 1981 به صفر رسید. آمارهای وزارت تجارت ژاپن با آمارهای بخش ترخیص گمرکی این کشور متفاوت است که نشان داد ژاپن 126 هزار و 726 بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که 52.5 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

دولت هند از ابتدای جولای به پالایشگاه های دولتی خود اجازه داده تا با پوشش بیمه ای ایران و تانکرهای این کشور نفت وارد کنند. همین مسئله موجب تداوم واردات نفت هند از ایران علیرغم تحریم های غرب شده است. هند همچنین پوشش بیمه ای محدودی را برای تانکرهای داخلی خود جهت حمل نفت ایران اختصاص داده است.

این گزارش افزود سئول اولین مشتری عمده نفت ایران بود که اعلام کرد به دلیل مشکلات ناشی از تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا واردات نفت خود از ایران را متوقف می کند. اما این کشور که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می شود در ماه جولای روزانه 137 هزار و 400 بشکه نفت از ایران وارد کرد که 42 درصد کمتر از واردات نفت کره از ایران در سال گذشته است.

واردات نفت ترکیه از ایران در ماه های گذشته روندی بسیار نوسانی داشته، به طوری که حجم واردات در ماه جولای به 48 هزار بشکه در روز رسیده، اما در ماه آگوست به 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این حال ترکیه همچنان تنها کشور اروپایی است که به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

تمام مشتریان دیگر نفت ایران در اروپا در سال 2011 و اوایل 2012 به دلیل اعمال تحریم ها، خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرده اند. شرکت های توتال و رویال داچ شل فرانسه، هلنیک پترولیوم و موتور اویل یونان، سپسا و رپسول اسپانیا، ای آر جی، ایپلوم، ساراس و انی ایتالیا از شرکت هایی هستند که در تحریم ایران مشارکت دارند.

شرکت انی ایتالیا از تحریم ها معاف شده و برای تسویه بدهی خود با ایران اجازه خرید نفت از این کشور را دارد، اما منابع مطلع می گویند مسئولان انی تصمیم گرفته اند تا زمانی که وضعیت بیمه محموله های نفتی ایران مشخص نشده از این کشور نفت خریداری نکنند.

آفریقای جنوبی نیز در ماه جولای هیچ محموله نفتی ای از ایران وارد نکرده است. در ماه می واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران به 67 هزار بشکه در روز رسید، اما از ماه ژوئن پرتوریا ترجیح داد نفت کشورهای دیگری همچون عربستان را با نفت ایران جایگزین کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت طلا در بازار جهانی/ نفت هم 118 دلار شد

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی/ نفت هم 118 دلار شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، کارشناسان انرژی بر این باورند که اجرای سیاستهای انبساطی جدید از سوی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای نفت و در نتیجه قیمت آن خواهد داشت .

بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل لحظه ای با افزایش 1.63 دلاری به 118.04 دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با 1.53 دلار افزایش به بیش از 99.84 دلار رسیده است .

فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره بانکی را تا اواسط سال 2015 میلادی بدون تغییر حفظ کند و هر ماه بیش از 40 میلیارد دلار برای خریداری اوراق قرضه و بدهی اختصاص دهد . هدف اصلی فدرال رزرو آمریکا از اجرای سیاستهای انبساطی جدید پولی کمک به افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری است .

ارزش دلار آمریکا نیز روز جمعه به پایین ترین حد خود در برابر یورو در چهار ماه اخیر رسیده است و هم اکنون هر یورو در برابر 1.308 دلار معامله می شود. ارزش دلار در برابر یورو طی این هفته حدود 5 درصد کاهش داشته است.

قیمت جهانی طلا نیز در روز جمعه بیش از 30 دلار نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت و به 1775 دلار در هر اونس رسید. علاوه بر کاهش ارزش دلار افزایش امیدواری نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی جهان نیز در افزایش قیمت طلا موثر بوده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران نفت خود را چگونه به فروش می رساند

ایران نفت خود را چگونه به فروش می رساند

رویترز با این ادعا که این اطلاعات را از داده های کشتیرانی بدست آورده است افزوده است که نفت خام ایران شبانه در کشتی های خالی تخلیه می شود و منتظر مشتریان آسیایی خود می مانند . بنا براین گزارش ایران نفت خود را در بندر لوبان مالزی که وسعت آن به اندازه مانهاتان است تخلیه می کند .
بنا براین گزارش حداقل دو نفتکش بزرگ در هفته های اخیر بار خود را تخلیه کرده اند و چندین نفتکش ایرانی دیگر نیز عازم این بندر هستند .
رویترز مدعی است که یک نفتکش به بندر چین اعزام شده است در حالی که سه نفتکش دیگر که حجم ان به اندازه ۶ میلیون بشکه است به مقاصد نامعلومی حرکت کرده اند .
بندر لوبان بنا براین گزارش ، کمتر از ۱۰ کیلومتر ساحل دارد و معمولا برای پارک کشتی ها به کار می رود تا ذخیره کردن نفت . افراد مطلع می گویند که این بندر محل ایده آلی برای فروش نفت به نام غیرایرانی به خریداران است .
در همین رابطه یک بیمه گر نفتکش گفته است که نفتکش تحت پوشش بیمه او نفت را از یک نفتکش ایرانی گرفته است و در تاریخ ۱۶ آگوست هم دولت بریتانیا مطلع بوده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اوپک 52 ساله شد

اوپک 52 ساله شد

این سازمان طی سالهای گذشته فراز و نشیب های زیادی طی کرده است.سازمانی که با صدور قطعنامه ای که از سوی ۵ کشور نفتخیز ،ایران،عربستان،کویت،عراق و ونزوئلا در ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ در کنفرانس بغداد امضا شده بود،تاسیس شد.
قطر در ژانویه ۱۹۶۱، لیبی و اندونزی در آوریل ۱۹۶۲ ،ابوظبی در سال ۱۹۶۷که پس از تشکیل امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱ جای خود را به این کشور داد،الجزایر در سال ۱۹۶۹ و نیجریه و اکوادور و گابن در اوایل دهد هفتاد به این سازمان ملحق شدند البته اکوادور در سال ۹۲ و گابن در سال ۹۶ از اوپک خارج شدند . اما اکوادور درخواست خود را مبنی بر عضویت دوباره در این سازمان در ۲۰۰۷ مطرح کردو اندونزی در ۲۰۰۹ عضویتش را به خال تعلیق دراورد.
اعضای اوپک در حال حاضر: الجزایر ،آنگولا ،اکوادور،ایران،عراق،کویت،لیبی،نیجریه،قطر،عربستان سعودی،امارات متحده عربی و ونزوئلا هستند.
بر مبنای اساسنامه اوپک، هدف اصلی سازمان ایجاد هماهنگی و وحدت در خط مشی های نفتی کشور های عضو و تعیین بهترین شیوه ها برای تعیین منافع فردی و جمعی آنان است.اوپک،روش ها و وسایل تامین تثبیت قیمت ها در بازار های بین المللی نفت را با حذف نوسانات مضر و غیر ضروری پیش بینی خواهد کرد.مصالح ملت های تولیدکننده و ضرورت تضمین درامدی ثابت برای کشورهای تولیدکننده ،عرضه کافی اقتصادی و منظم نفت به ملت های مصرف کننده و یک بازده منصفانه به سرمایه آنهایی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می کنند،همواره مورد توجه واقع خواهد شد.
هرکشور دیگری با داشتن میزان قابل توجهی صادرات نفت خام ،که اساسا منافعی مشابه کشورهای عضو داشته باشد ،در صورت موافقت اکثریت سه چهارم اعضای رسمی و از جمله رای موافق اعضای موسس می تواند عضو رسمی سازمان شود.
مقر سازمان اوپک در شهر وین اتریش و زبان رسمی در این سازمان انگلیسی است.اوپک از سه بخش اصلی کنفرانس،هیات عامل و دبیرخانه تشکیل شده است.در سال ۱۹۶۵ تغییرات مهمی در اساسنامه اوپک به وجود آمد.ازجمله این تغییرات این بود که روابط عمومی منحل و وظایف آن مستقیما به دبیرخانه سپرده شدو واحد اقتصادی به بخشی مستقل زیر نظر دبیرخانه تبدیل شد.تغییر بعدی ایجاد کمیسیون اقتصادی بود که این کمیسیون در زمینه تحکیم و تثبیت قیمت نفت زیر نظر دبیرخانه فعالیت می کند.در سال ۱۹۷۰ نیز در اجلاس اوپک تصمیم به ایجاد یک آژانس خبری مستقل گرفته شد که این آژانس چگونگی تصمیمات و فعالیت های اوپک را گزارش می دهد. خبرگزاری اوپک خبرهای خود ر امستقیما از اعضای اوپک و به طور روزانه دریافت می کند.
ایران و اوپک
ایران از موسسان اوپک است و نخستین دبیرکل اوپک از ایران انتخاب شد.
در دهه ۱۹۶۰ ایران تمایل به ایفای نقش رهبری سازمان داشت،نقشی که سایر اعضای قدرتمند اوپک هم در پی کسب آن بودند و همین امر جناح بندی را داخل اوپک شکل داد.
در انتهای دهه ۱۹۶۰ و در پی تحولات خاورمیانه موقعیت اوپک نیز دگرگون شد.،به قدرت رسیدن قذافی در ۱۹۶۸ در لیبی و افزایش قیمت نفت تولیدی این کشور در سال ۱۹۷۱ که چندی بعد الجزایر نیز همین سیاست را در پیش گرفت باعث شد تا دیگر کشورهای عضو اوپک هم خواستار افزایش قیمت نفت شوند.ایران که تا آن زمان از طیف محافظه کار اوپک به شمار می رفت،تغییر جهت داده و به کشورهای رادیکال سازمان (لیبی و الجزایر) پیوست ودر سال ۱۹۷۰ رهبری مذاکرات تعیین قیمت نفت با شرکت های نفتی را در تهران بر عهده گرفت.
با جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل که منجر به تحریم نفتی دولت های عربی به غرب شد.ایران به خاطر روابط و پیوندهایی که با آمریکا داشت به صدور نفت خود ادامه داد که این عدم همراهی با دولت های عربی عضو اوپک تبلیغات منفی را متوجه ایران ساخت.
ایران در جریان افزایش قیمت نفت منتفع شد و تا سال ۱۹۷۶ به عنوان حافظ توازن در اوپک معروف بود و همواره از افزایش قیمت نفت جانبداری می کرد برخلاف عربستان که از تولید انبوه و کاهش قیمت نفت حمایت می کرد.در مجموع پیش از پیروزی انقلاب ،دولت ایران با توجه به اهمیت نفت برای اقتصاد و امنیت ملی نوعی سیاست ایجاد پیوند بین سیاست منطقه ای ،نفت و رشد اقتصادی در پیش گرفت.از نفت برای تامین مالی رشد اقتصادی و تقویت بنیه نظامی استفاده می شد و این دو نیز برای حفظ صادرات نفت و رهبری در اوپک و در امور امنیتی منطقه بکار گرفته می شد.دوستی ایران با ایالات متحده امریکا و مصالحه با شرکت های نفتی و سیاست تهدید و تطمیع شاه در قبال دولت های عربی به توفیق این سیاست کمک کرده بود.
پیروزی انقلاب منجر به کاهش شدید صدور نفت شد که این عامل به همراه آغاز جنگ تحمیلی وضعیت بازار جهانی نفت را به شدت تخت تاثیر قراردادو باعث بروز دومین بحران و شوک نفتی شد. با پیروزی انقلاب دیدگاههای ایران به کلی دگرگون شد.رویکرد انقلابی ایران ،پیوند سه گانه نفت ،اقتصاد و امنیت را به هم زد و به طور کلی استراتژی سیاست خارجی ایران را تغییر داد .این تحولات به همراه تسخیر سفارت آمریکا در تهران و شروع جنگ،جمهوری اسلامی را در تعارض با بازیگران قدرتمند نفتی در بازارهای جهانی و اوپک قرار داد و اختلاف شدیدی درون اوپک بین ایران و دولت های محافظه کار عربی ایجاد کرد.ایران و عربستان علیه یکدیگر موضع گیری های تندی می کردند و جمهوری اسلامی در کنار لیبی و الجزایر در برابر جناح محافظه کار اوپک به رهبری عربستان ایستاد.سیاست نفتی اوپک با پیروزی انقلاب بر محدودسازی تولید و افزایش قیمت نفت متمرکز شد.تولید نفت که ذر سال های پایانی رژیم پهلوی تا ۶/۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود به ۵/۲ میلیون بشکه در روز تقلیل یافت.صادرات نفت به رژیم صهیونیستی و آفریقای جنوبی هم قطع شد.در پی حمله عراق به ایران در سال ۱۹۸۰ تولید نفت ایران باز هم کاهش یافت و در مقابل عربستان و عراق و سایر شیخ نشین های خلیج فارس تولید خود را افزایش دادند.ایران نیز با توجه به جناح بندی هایی که درون سازمان علیه خود می دید،ناچار شد به طور غیرهماهنگ و انفرادی عمل کند و سیاست افزایش تولید و کسب سهم بیشتر از بازار را در پیش گرفت و قیمت نفت در این دوره موضوعی درجه دوم برای ایران به شمار می رفت.
در سال ۱۹۸۶که ایران بندر فاو را فتح کرد،عربستان سیاست عرضه هرچه بیشتر نفت در بازار را ذر پیش گرفت که باعث سقوط شدید قیمت ها شد.پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی در سال ۱۹۸۸ جناح بندی های ایجاد شده هنوز بر فضای اوپک حاکم بودچنانکه دستیابی به توافقی در زمینه میزان سهمیه اعضا،تعیین سقف تولید اوپک ،بازه قیمت نفت و تنظیم استراتژی بلندمدت برای اوپک حتی پس از خاتمه جنگ تحمیلی دشوار به نظر می رسید.اما تدریجا نفت دوباره جایگاه خود را به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی و بنیان قدرت نظامی در ایران به دست آورد و جمهوری اسلامی به عنوان دومین قدرت اوپک با اتخاذ سیاست تنش زدایی توانست روابط خود را با عربستان ، کویت و حتی عراق بهبود بخشد.با آغاز این دوره نوین که همراه با بازسازی کشور و اجرای برنامه های اول و دوم توسعه بود،توجه ایران به ثبات قیمت نفت و قابل پیش بینی بودن درآمدهای نفتی معطوف شد و جمهوری اسلامی توسعه روابط و گسترش مناسبات نفتی با سایر شرکت های نفتی بین المللی را در دستور کار قرار داد و شرایط را برای جلب سرمایه های خارجی فراهم ساخت.در راستای همین سیاست جدید ایران توانست به تدریج ظرفیت تولید خود را بالا برد،پالایشگاه آبادان را بازسازی کند،مراحل اول و دوم و سوم مجتمع پتروشیمی بندر امام را تکمیل کند ،پروژه های بازسازی،اکتشاف و افزایش تولید را با مشارکت شرکت های خارجی اجرا نماید و میدان گازی مشترک پارس جنوبی را توسعه دهد.خط مشی ایران هم بر استراتژی بازاریابی جدید برای نفت خام استوار بود.این روند با اتخاذ سیاست تقابلی غرب با تهران بر سر برنامه هسته ای ایران و تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی کند شد و ایران نیز رتبه دومی خود در اوپک را به عراق واگذار کرد و در حال حاضر به نظر می رسد ایران ترجیح می دهد به بازارهای باثبات تر همپیمانان خود وارد شود و معاملات نفتی را به صورت تهاتری ادامه دهد.باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که در نشست یکصد و پنجاه و هفتمین اجلاس وزارتی اوپک با تصمیم اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، ریاست اوپک در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از ۳۶ سال و برای دومین بار به ایران واگذار شد. همچنین سه ماه پیش ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه اوپک، غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت در دولت نهم را به عنوان نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی سازمان اوپک معرفی کردکه نشست مقام های اوپک برای مذاکره درباره انتخاب دبیرکل تازه این سازمان به تأخیر افتاد و به احتمال زیاد در ماه اکتبر سال جاری میلادی این مذاکرات از سر گرفته می شود.
اوپک در عصر جدید
با وجود آنکه به ادعای برخی نقش ایران طی سالهای اخیر در اوپک کمرنگ شده اما این سازمان در مجموع طی چند سال گذشته انسجام بیشتری پیداکرده و اعضای آن حداقل در ظاهر در بازار نفت وحدت رویه نشان داده اند هرچند گزارش هایی از تخطی برخی کشورها از سهمیه تولید حکایت می کند اما علاوه بر سایر مولفه های بازار می توان برای این سازمان هم با سهمی حدود 40 درصد از عرضه جهانی نقشی در معادلات بازار نفت و روند قیمت ها قائل شد ،نقشی که کارشناسان هنوز بر سر حدود تاثیر گذاری آن در بازار جهانی به توافق نرسیده اند؛ به ویژه آنکه روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت غیر اوپک به تازگی رتبه اول جهان را ازآن خود کرد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ارزانترين بنزين‌هاي جهان كدامند؟

ارزانترين بنزين‌هاي جهان كدامند؟

به نوشته اين سايت خبري در حالي كه آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها هزينه‌هاي سنگيني را بابت بنزين خودروهايشان پرداخت مي‌كنند، مردم در برخي از كشورهاي ديگر به راحتي و با آرامش باك خودروهاي خود را به لطف يارانه‌هاي دولتي پر از بنزين مي‌كنند. با اين وجود اثبات شده كه بيشتر يارانه‌هايي كه دولت به خريد سوخت مي‌دهد به نفع ثروتمندان بوده و به جيب آنها مي‌رود.
صندوق بين‌المللي پول تخمين مي‌زند كه ۶۵ درصد از يارانه سوخت در آفريقا در سال ۲۰۱۰ به نفع ۴۰ درصد از خانوارهاي ثروتمند در اين قاره بوده است. همچنين در همان سال براساس اعلام آژانس بين‌المللي انرژي تنها هشت درصد از ۴۱۰ ميليارد دلار يارانه دولتي سوخت در سراسر جهان به جيب ۲۰ درصد از جمعيت فقير جهان رفته است.
در همين حال شركت بيمه بريتانيايي "استاولي هد" در تازه‌ترين گزارش خود به معرفي ارزان‌ترين بنزينهاي جهان پرداخت. ۱۰ كشوري كه قيمت هر ليتر بنزين در آنها از ساير كشورها كمتر است، به شرح زير است:
ونزوئلا 5 سنت ،عربستان سعودي 13 سنت ، ليبي 14 سنت ، تركمنستان 19 سنت ، بحرين 21 سنت ، كويت22 سنت ، قطر 24 سنت ، مصر 30 سنت ، عمان و الجزاير ۳۲ سنت .
در این گزارش نام کشور ایران نیامده است . ایران دو قیمت بنزین 400 و 700 تومانی دارد که بر مبنای نرخ ارز مرجع یعنی دلار 1226 تومانی قیمت هر لیتر بنزین 400 تومانی در ایران 32 سنت و بنزین 700 تومانی 57 سنت است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ورود ایران به باشگاه سازندگان دکل حفاری چاه های نفت و گاز

ورود ایران به باشگاه سازندگان دکل حفاری چاه های نفت و گاز

مسئول کنسرسیوم ساخت دکل های حفاری از ساخت ۱۷ دکل حفاری خشکی با استفاده از توانمندی داخلی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با ساخت این دکل ها در ردیف معدود کشورهای سازنده دکل حفاری قرار گرفته است.

حمیدرضا طیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: قرارداد ساخت سه دستگاه دکل حفاری با موافقت رئیس جمهوری به جهاد دانشگاهی واگذار شد که هم اکنون این دکل ها در مرحله تحویل نهایی قرار دارند.
مسئول کنسرسیوم دکل های حفاری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: همچنین در قرارداد سه جانبه ای که تیر امسال میان وزارت نفت، سازمان صنایع دفاع و جهاد دانشگاهی بسته شد، داخلی سازی ۱۴ دستگاه دکل حفاری با قدرت ۲۰۰۰ اسب به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنعت نفت در قالب یک کنسرسیوم کلید خورد.
طیبی با بیان این که این دکل ها در مدت زمان ۲۸ ماه ساخته خواهد شد، افزود: بر اساس این قرارداد در مدت ۱۰ماه از زمان آغاز کار، دو دستگاه دکل آماده تحویل به وزارت نفت خواهد بود و پس از آن، هر سه ماه دو دستگاه دکل دیگر ساخته و تحویل خواهد شد.
این مقام مسئول مبلغ قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه دکل حفاری را حدود ۳۰۰ میلیون یورو بر اساس مشخصات دکل اعلام و تصریح کرد: این دکل ها بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته شده و با برندهای معتبر رقابت می کنند.
وی گفت: از حدود دو سال پیش تهیه نقشه راه ایجاد صنعت ساخت دکل های حفاری خشکی از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت مطرح و جهاد دانشگاهی به عنوان قطب فناوری در زمینه ساخت دکل انتخاب شد.

ساخت دکل ملی با ۷۰ درصد دانش ایرانی

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: با ساخت ۱۰ دکل از سوی متخصصان داخلی حجم ساخت داخل از ۳۵ درصد به ۵۴ درصد و دانش طراحی دکل نیز از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد می رسد؛ ضمن آنکه تجهیزات اصلی دکل در کشور ساخته می شود.
به گفته طیبی چهار دستگاه از ۱۴ دستگاه اعلام شده،‌ دکل ملی است؛ به گونه ای که ۷۰درصد دانش فنی و تجهیزات آن ساخت داخل خواهد بود.
وی در باره روند ساخت چهار دستگاه دکل حفاری ملی گفت: با تامین بودجه مورد نیاز از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت و ساخت چهار دستگاه دکل باقی مانده، حجم ساخت داخل از ۵۴ درصد به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و با کار مشترکی که با قطب های علمی، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سازندگان تجهیزات صنعت نفت انجام می دهیم قادر خواهیم بود با دستیابی به دانش فنی، صاحب برند ایرانی ساخت دکل های حفاری شویم.
طیبی افزود: پس از تصویب نقشه راه ساخت دکل، کنسرسیومی میان جهاد دانشگاهی علم و صنعت و شرکت فن آوران پارسیان تشکیل شد تا با استفاده از توانمندی دانشگاه های کشور و سازندگان داخلی بتوانیم ۱۴ دکل حفاری مورد نیاز صنعت نفت را بسازیم.
وی افزود: یکی از اهداف مهم تشکیل کنسرسیوم ساخت دکل های حفاری استفاده از توانمندی های داخلی برای تامین نیازمندی های کشور و دریافت گواهینامه های بین المللی برای ورود به بازارهای دنیا است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ايـران همچنـان دوميـن توليدكننده نـفـت اوپـك اسـت

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91062514376
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰



ايران همچنان در رتبه دوم توليد نفت اوپك قرار دارد؛ روند صادرات ايران تقريبا ثابت است و خبر چهار برابر شدن صادرات نفت ايران به تركيه دروغ است.

نماينده ايران در اوپك با تاكيد بر اين‌كه براساس آمارهاي رسمي جايگاه ايران در توليد نفت اوپك همچنان دوم است و با اشاره به خبر منتشر شده مبني بر سوم شدن جايگاه ايران در توليد نفت اوپك به خبرنگار ايسنا گفت: من از آمار رسمي خودمان مي‌توانم دفاع كنم، خبري كه منتشر شده براساس منابع غير رسمي است و من پاسخگوي آنها نيستم.

سيدمحمدعلي خطيبي طباطبايي با تاكيد بر اين‌كه ‌«براساس آمار رسمي جايگاه ما كماكان جايگاه دوم اوپك است»، خاطرنشان كرد: اوپك هم منابع رسمي و هم منابع غير رسمي را اعلام مي‌كند بايد به منابع رسمي استناد كرد؛ مطبوعات عامل غير رسمي را مي‌بينند و بعد جنجال مي‌كنند.

آمار رويترز اهداف سياسي را دنبال مي‌كند

وي همچنين با كذب خواندن خبر چهار برابرشدن صادرات نفت ايران به تركيه كه از سوي خبرگزاري انگليسي رويترز منتشر شده بود، تصريح كرد:آمارهايي كه رويترز مي‌دهد، به هيچ عنوان درست نيست. آمارهاي اين خبرگزاري در مورد كاهش يا افزايش صادرات نفت نيز كلا غلط است. اين رسانه با اهداف سياسي آمارها را ارائه مي‌كند و بنابراين آمارهاي رويترز را كلا رد مي‌كنم.

نماينده ايران در اوپك با تاكيد بر اين‌كه صادرات نفت ايران روند ثابتي دارد، خاطرنشان كرد: با اعلام چند برابر شدن صادرات ما به يك كشوري، مي‌خواهند ايجاد حساسيت كنند. صادرات ما يك روند ثابت دارد و آماري مبني بر چهار برابر شدن يا يك چهارم شدن ناگهاني صادرات، غلط است.

خطيبي تاكيد كرد: رويترز با اهداف سياسي سعي مي‌كند نوسانات را نشان دهد.

مجموعه اوپك در بازار نفت تعيين‌كننده است نه يك كشور

وي در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر اينكه عراق مي‌خواهد جايگاه تعيين ايران در بازار نفت را بگيرد، گفت: اين موضوع درست نيست. از نظر آمار رسمي ما جايگاه خودمان را حفظ كرده‌ايم.

نماينده ايران در اوپك ادامه داد: در مورد تعيين كننده بودن بايد گفت كه مجموعه اوپك تعيين كننده است. نمي‌توانيم بگوييم كه در اوپك يك كشور نقش تعيين كننده دارد و ديگران تعيين كننده نيستند.

خطيبي در پايان خاطرنشان كرد: اينكه يك كشور در بازار نفت تعيين كننده است، حرف درستي نيست.

به گزارش ايسنا خبرگزاري انگليسي رويترز چند روز پيش در گزارشي به بررسي ميزان صادرات نفت خام ايران به كشورهايي مانند چين، كره‌جنوبي، ژاپن و هند پرداخت و در حاشيه آن در محاسباتي كه مباني آن نيز معلوم نبود، اعلام كرد: "صادرات نفت خام ايران به تركيه در جولاي سال جاري ميلادي معادل 48 هزار بشكه در روز بود كه اين رقم در ماه آگوست به بيش از 200 هزار بشكه رسيد."
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آمريكا معافيت 11 كشور از تحريم نفت ايران را تمديد كرد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91062514137
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲



آمريكا در اقدامي كه نشانه ديگري از شكست تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران است، معافيت ژاپن و 10 كشور اروپايي خريدار نفت ايران را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين تمديد معافيت به معني اين است كه اين 11 كشور به مدت 180 روز ديگر مي‌توانند به خريد نفت ايران ادامه دهند، بدون اينكه از نظام مالي آمريكا محروم شوند.

وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه معافيت 10 كشور اروپايي بلژيك، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و انگليس را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد مي‌كند.

براساس قانوني كه رييس جمهور آمريكا در سال 2011 امضا كرد، اين معافيت كه به تمام خريداران عمده نفت ايران اعطا شده، بايد هر شش ماه يك بار مورد بررسي قرار گيرد.

آمريكا همچنين در 11 ژوئن(تير) گذشته كره جنوبي و هند را از تحريم‌هاي مالي خود معاف كرد و انتظار مي‌رود معافيت آنها در ماه دسامبر(آذر) تمديد شود.

به گزارش خبرگزاري رويترز، هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا گفت: ژاپن سومين مصرف كننده بزرگ نفت جهان، اقدامات قابل توجهي را در زمينه كاهش واردات نفت از ايران اتخاذ كرده است.

ژاپن در ماه مارس اولين خريدار آسيايي نفت ايران بود كه در ماه مارس گذشته از تحريم‌هاي مالي آمريكا عليه مشتريان نفت ايران معاف شد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] اولين محموله نفت ايران در راه كره جنوبي است

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91062514234
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸



در پي ازسرگيري صادرات نفت ايران به كره جنوبي، اولين نفتكش ايران تا پايان ماه جاري به اين كشور مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) كره جنوبي كه در برنامه‌هاي غرب براي كاهش صادرات نفت ايران يك بازيگر كليدي به حساب مي‌آيد، قصد دارد مجددا از ايران نفت بخرد.

كره جنوبي پس از دو ماه وقفه‌اي كه در واردات نفت اين كشور از ايران بوجود آمد، اين ماه قصد دارد دست‌كم شش ميليون بشكه نفت از ايران وارد كند به طوري كه اين ميزان از برنامه قبلي سئول براي واردات چهار ميليون بشكه نفت از ايران بيشتر است.

اين محموله نفتي در مسير انتقال به كره جنوبي است. اولين محموله از سه محموله شركت ملي نفتكش ايران در تاريخ 10 سپتامبر(20 شهريور) ايران را ترك كرده و تا پايان اين ماه به كره جنوبي مي‌رسد. شركت نفتي اس كي اينوويشن مشتري اين محموله نفتي است. همچنين دو نفتكش ديگر ايران تا پايان اين ماه ايران را به مقصد كره ترك خواهند كرد و تا ماه اكتبر به كره جنوبي خواهند رسيد.

به گزارش نشريه پلاتس، كره جنوبي براي از سرگيري واردات نفت از ايران پيشنهاد تهران را مبني بر تحويل اين محموله‌ها با نفتكش‌هاي شركت ملي نفتكش ايران و بيمه جمهوري اسلامي ايران قبول كرده است.

اما آنچه درباره اين محموله‌ها جلب نظر مي‌كند، حجم آن‌هاست به طوري كه كره جنوبي در شش ماه اول سال 2011 و قبل از آنكه بحث تحريم نفت ايران شروع شود، 41 ميليون و 650 هزار بشكه (ماهانه شش ميليون و 940 هزار بشكه) از ايران نفت وارد كرد و واردات از سرگيري شده كره جنوبي تقريبا نزديك به واردات قبلي اين كشور از ايران است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هماي سعادت بر سر بانوان نفت نشست/خانم‌ها جاي آقايان را مي‌گيرند

هماي سعادت بر سر بانوان نفت نشست/خانم‌ها جاي آقايان را مي‌گيرند

پانانيوز: با صدور يكي پس از ديگري احكام انتصاب و افزايش حضور خانم‌ها در عرصه‌هاي بالاي مديريتي در صنعت نفت، هماي سعادت در حالي بر سر بانوان صنعت نفت نشسته كه پيش بيني مي‌شود با شتاب اين تغيير و تحولات به‌زودي تعداد خانم‌ها و آقايان متخصص نفت برابر شود.
به گزارش خبرنگار پانا نيوز، آمارهاي رسمي وزارت نفت حاكي از آن است كه تا پايان سال 1388 از هر 100 نفر شاغل در صنعت نفت 93 نفر مرد و هفت نفر خانم بودند، اين رقم در پايان سال 1389 به هشت خانم در برابر 92 مرد افزايش يافت و هم اكنون تعداد بانوان شاغل در نفت در مقايسه به آقايان نسبت 9 در برابر 91 است.
با اين وجود در 2 سال گذشته فضا براي فعاليت بانوان متخصص در صنعت نفت باز تر شده است و اگر بگوييم اين روزها هماي سعادت بر سر خانم‌ها در صنعت نفت كشور نشسته است هم گفته بي راهي نيست و چه بسا اگر محدوديت‌هاي فني و عملياتي فعاليت خانم‌ها در مناطق دور افتاده عملياتي و يا بر روي سكوهاي دريايي نفت و گاز نبود، امروز تعداد خانم‌هاي نفتي با آقايان برابري مي كرد.
تابستان سال گذشته پانا نيوز از انتصاب خانم لادن ارادتمندي به عنوان رئيس اداره برنامه ريزي و توسعه مديريت سامانه هوشمند سوخت در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران خبر داد كه اين انتصاب " نوبرانه" نفتي با موجي از هيجان در بين بانوان صنعت نفت روبرو شد.
با اين وجود اين روزها با انتصابات متعدد، خانم‌ها حتي در عرصه‌هاي مديريتي صنعت نفت هم به تدريج عرصه را بر آقايان نفتي تنگ مي كنند.
چند هفته قبل خانم نوشين نجار به عنوان سرپرست جديد شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي ايران منصوب شد و رستم قاسمي وزير نفت هم اخيرا با صدور احكامي جداگانه سركار خانم نازيلا عاكفيان مديركل بهره وري و توسعه كارآفريني وزارت نفت را به عنوان عضو شوراي تحول اداري وزارت نفت منصوب كرد.
نكته جالب توجه آن است كه در اين شورا چندين معاون وزير نفت همچون احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت نفت، جواد اوجي مديرعامل شركت گاز، عليرضا ضيغمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش نفتي، عبدالحسين بيات مديرعامل صنايع پتروشيمي، محسن خجسته مهر معاون برنامه ريزي هم به عنوان اعضاي شوراي تحول اداري وزارت نفت حضور دارند.
در ادامه مشاركت بيشتر خانم‌ها در عرصه‌هاي مديريتي صنعت نفت، اخيرا كريم سلحشور معاون توسعه منابع انساني وزارت نفت در احكامي تعدادي از بانوان نفتي را به‌عنوان عضو كارگروه ويژه بانوان شاغل در صنعت نفت منصوب كرد تا فضا براي رقابت بيشتر متخصصان مرد و زن بيش از گذشته مهيا شود.
سپس احمد خالدي معاون امور بين الملل وزارت نفت بود كه فاطمه مشايخي را هفته گذشته به عنوان سرپرست اداره كل آفريقايي، عربي و آمريكاي لاتين وزارت نفت جانشين حسن *****ان كرد تا حضور بانوان در جبهه‌هاي مديريتي تقويت شود.
همه اين انتصابات نويد مي‌دهند كه به تدريج با شكست انحصار حضور آقايان در عرصه‌هاي مديريتي به تدريج برخي از بانوان متخصص هم در تصميم گيري‌هاي كلان صنعت نفت مشاركت خواهند كرد.
اين در حالي است كه معاون منابع انساني وزير نفت اخيرا از صدور دستوراتي به اداره تشكيلات و روشهاي وزارت نفت براي بهبود شرايط جذب و فعاليت خانم‌ها در صنعت نفت به پانا نيوز خبر داده و اعلام كرده است: هدف از اين فعاليت ها كاهش تصميم گيري هاي سليقه اي براي فعاليت خانم‌ها در صنعت نفت است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
صعود صادرات نفتی عراق به ۶ میلیون بشکه تا سال ۲۰۱۷ میلادی

صعود صادرات نفتی عراق به ۶ میلیون بشکه تا سال ۲۰۱۷ میلادی

طبق گفته وزیر نفت عراق تا سال ۲۰۱۷ میلادی میزان صادرات نفتی این کشور به روزانه ۶ میلیون بشکه صعود خواهد کرد .
به گزارش سکونیوز به نقل از " اکونومیک تایمز" عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق روز شنبه اعلام کرد که انتظار می رود سال آینده میزان صادرات نفتی روزانه عراق به ۲.۹ میلیون بشکه افزایش یابد .
طبق گفته این مقام ارشد عراقی در سال ۲۰۱۴ میلادی تولیدات روزانه عراق به ۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال ۲۰۱۵ این رقم به روزانه ۳.۷۵ میلیون بشکه صعود خواهد کرد .
وی گفت بی شک تا سال ۲۰۱۷ هدف عراق رساندن سطح صادرات روزانه به ۶ میلیون بشکه است .
این کشور که هم اکنون یکی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) به شمار می رود روزانه ۳.۲ میلیون بشکه تولیدات نفتی دارد .
عراق پس از سال‌ها جنگ و تحريم در حال تبديل شدن به يكي از بزرگترين منابع نفت در بازار است و براي اين منظور قراردادهاي بزرگي را با شركت‌هاي خارجي براي توسعه ميادين نفتي جنوبي خود امضا كرده است
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
قاسمی: قـيـمـت واقـعـي نـفـت بيش از ۱۵۰ دلار است

قاسمی: قـيـمـت واقـعـي نـفـت بيش از ۱۵۰ دلار است

رستم قاسمي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر اين‌كه قيمت نفت هنوز بسيار كم است، قيمت واقعي هر بشكه نفت خام را بيش از ۱۵۰ دلار اعلام كرد.
وي با اظهار اينكه امكان افزايش قيمت نفت بيش از قيمت كنوني نيز وجود دارد، گفت:در زمستان همواره قيمت نفت افزايش مي‌يابد، پس امسال هم طبيعي است كه افزايش قيمت نفت را در زمستان داشته باشيم.
وزير نفت يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت نفت را كاهش ۱۷ درصدي توليد نفت درياي شمال به دلايل فني عنوان كرد.
درپی اعلام سیاست‌های محرک اقتصادی از سوی فدرال رزرو آمریکا و احتمال افزایش تقاضا برای مصرف سوخت و نگرانی‌ها در مورد گسترش نا آرامی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنين تحريم‌هاي نفتي ايران بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح در طی چهار ماه گذشته رسید.
اين شرايط موجب شد اميدها به افزايش تقاضاي جهاني نفت خام بيشتر شود و در نتيجه آن بهاي نفت‌خام برنت به بشكه‌اي حدود ۱۱۸ دلار و قيمت هر بشكه نفت خام صادراتي ايران به ۱۱۳ دلار افزايش يابد.
همچنين يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت نفت خام سقوط شدید ارزش دلار است به طوري‌ كه ارزش دلار طی هفته گذشته شش سنت کاهش داشته است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
400 میلیارد دلار سرمایه گذاری ،هزینه جایگزین کردن اتم به جای نفت

400 میلیارد دلار سرمایه گذاری ،هزینه جایگزین کردن اتم به جای نفت

سکونیوز: هفته نامه انگلیسی زبان " میس" نوشته است که به جز ایران ، چهار کشور دیگر در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا ( منا) بدنبال برنامه های هسته ای کردن نیروگاههای خود هستند .

به گزارش سکو نیوز این هفته نامه نوشته است که به رغم اینکه مقامات تهران در حال حاضر به لحاظ گسترش فعالیت های هسته ای تحت فشارهای بین المللی قرار گرفته اند اما کمتر از دو هفته پیش ، ایران با تکمیل ظرفیت نیروگاه بوشهر به نخستین کشور عضو منا در آغاز طرح « تمرکز بر روی انرژی جایگزین نفت» بدل شد.
فعالیت های هسته ای ایران در این زمینه در شرایطی صورت می گیرد که کشورهای «منا» ماه گذشته طی نشست ویژه ای که برگزار کردند خواهان سرمایه گذاری بر روی بحث استفاده از منابع انرژی جایگزین شده بودند.
این هفته نامه نوشت : در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ کشورهای عضو «منا» طی نشستی توافق کردند تا هزینه ای معادل ۴۰۰ میلیارد دلار را به سرمایه گذاری برای یک چنین طرحی اختصاص دهند. هدف از توافق برای یک چنین سرمایه گذاری هنگفتی، افزایش تقاضا برای نفت و کاهش وابستگی به منابع نفتی عنوان شده بود .
در کنفرانس ماه گذشته امارات متحده، ترکیه، اردن و عربستان سعودی از جمله کشورهای مهم و تاثیر گذار در این زمینه عنوان شدند. امارات متعهد شده تا سال ۲۰۱۷ یکی از بزرگترین پروژه های خود در این راستا را آغاز کند. ترکیه و اردن هم متعهد شده اند تا سال ۲۰۱۳ راکتورهای خود در «روساتوم » و«مجدل» را راه اندازی کنند.
اما در آوریل ۲۰۱۰ عربستان سعودی اعلام کرد با موافقت ملک عبدالله تصمیم به گسترش سرمایه گذاری در زمینه استفاده از سوخت های جایگزین و کاهش وابستگی به سوخت های هیدروکربنی گرفته است. در ژوئن ۲۰۱۱ مقامات سعودی اعلام کردند که ضرف ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته ای راه اندازی خواهند کرد که تا سال ۲۰۳۰ ، بیست درصد از تقاضای برق در عربستان سعودی از سوی این نیروگاه ها تامین خواهد شد.
منا به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا ،اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می‌رود. حدود این منطقه از کشور مراکش در شمال غربی قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا ایران، شرقی‌ترین کشور منطقه خاورمیانه امتداد می‌یابد. این منطقه دارای ۶۰ درصد منابع نفتی و ۴۵ درصد منابع گازی جهان است. اقتصاد این کشورها رابطه تنگاتنگی با تغییرات جهانی بهای نفت دارد. این منطقه یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های برداشت نفت در جهان محسوب می شود. از اینرو ذخایر نفت کشورهای این منطقه بیشتر از سایر مناطق کره زمین کاهش یافته و فرسودگی ادوات حفاری و استخراج نفت نیز مشهودتر است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران به انحصار ۳ غول نفت جهان پایان داد

ایران به انحصار ۳ غول نفت جهان پایان داد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی برخی از کشورهای اروپایی برای کاهش صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران، اخیرا برخی از کشورهای اروپایی توقف صنعت خودروسازی کشور را با عدم عرضه برخی از گریدهای خاص پتروشیمی ویژه صنعت خودروسازی هدف گذاری کرده بودند.
با توافق چند شرکت نفتی و پتروشیمی بزرگ جهان، قرار بود فروش دو گرید خاص و پیجیده پتروشیمی به برخی از خودروسازی‌های ایران متوقف شود و در این صورت تولید خودرو در ایران به دلیل افزایش تامین برخی از قطعات از خارج به شدت کاهش پیدا می‌کرد.
پیگیری‎‌های خبرنگار مهر نشان می دهد اخیرا با مشارکت متخصصان داخلی صنعت پتروشیمی، دو گرید استراتژیک و انحصاری پتروشیمی تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده است که با دستیابی ایران به دانش فنی این ۲ محصول جدید پتروشیمی، رسما طرح تحریم فروش این محصولات با شکست روبرو شده است.
در حال حاضر طرح تولید نیمه صنعتی گرید ضربه‌پذیر پلی پروپیلن و یک پلی اتیلن سنگین جدید در صنعت پتروشیمی ایران آغاز شده است که با تولید بومی این محصولات امکان تولید باک خودرو و سپر انواع خودرو در داخل ایران فراهم می‌شود. در شرایط فعلی صنعت پتروشیمی ایران با سابقه حدود ۵۰ سال علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد ارزی، ماموریت جدیدی به منظور خنثی سازی برخی از تحریم های بین المللی پیدا کرده است و پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه و افزایش تنوع تولید محصولات، امکان مقابله با تحریم‌های بیشتر فراهم شود.

جزئیات مقابله با تحریم واردات یک محصول پتروشیمی

رضا رحمانی در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز تولید یک محصول انحصاری و استراتژیک در صنعت پتروشیمی ایران، گفت: برای نخستین بار در ایران امکان تولید محصول جدید پتروشیمی" گرید ضربه‌پذیر پلی پروپیلن" فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه این گرید پلی پرپیلن در صنایع خودروسازی ایران و جهان به منظور تولید سپر انواع خودرو کاربردهای فراوانی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر خط تولید در مقیاس نیمه صنعتی این محصول پتروشیمیایی در مجتمع پتروشیمی شازند راه اندازی شده است.
مدیر عامل پتروشیمی شازند با اعلام اینکه در حال حاضر بازار گریدهای پلی پروپیلن ویژه تولید سپرخودرو " گریدهای راکتوری" در ایران حدود ۶ هزار تن در سال است، اظهار داشت: بر این اساس، بخش عمده ای از این محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز بازارهای داخلی از خارج کشور واردات می شود.
این مقام مسئول در تشریح برخی از ویژگی های فنی و عملیاتی تولید این محصول جدید پتروشیمی، توضیح داد: گریدهای راکتوری ایجاد فاز الاستومریک کاملا پراکنش یافته با سایز قطرات ریز در ماتریس پلی پروپیلن است که ضربه پذیری محصول نهایی را بدون نیاز به افزودن برخی از افزودنی ها بهبود می بخشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون به علت اعمال تحریم‌ها امکان واردات این نوع گریدهای راکتوری به شدت کاهش یافته است، اظهارداشت: برخی از صنایع پایین دستی خودروسازی به مصرف گرید های بی کیفیت تر کامپاندی روی آورده اند.
رحمانی با اشاره به اینکه بر این اساس تعریف یک طرح تحقیقاتی این نوع گرید خاص پتروشیمی در مقیاس نیمه صنعتی به منظور دستیابی دانش فنی در مقیاس صنعتی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: استفاده آزمایشی از این محصول جدید پتروشیمی در برخی از صنایع خودروسازی با موفقیت انجام شده است.
مدیرعامل پتروشیمی شازند با تاکید بر اینکه پس از کسب این موفقیت در مقیاس نیمه صنعتی، تدوین دانش فنی و تهیه کاتالیست تولید این گرید در مقیاس صنعتی در واحد پلی پروپیلن پتروشیمی شازند با توجه به نیاز بازار به زودی آغاز می شود، خاطرنشان کرد: با این تولید صنعتی یک گام بلند برای مقابله با تحریم برخی از کشورهای غربی و خودکفایی کشور از واردات یک محصول استراتژیک پتروشیمی برداشته شده است.

شکست انحصار ۳ غول پتروشیمی جهان

وی در ادامه از تولید یک پلی اتیلن سنگین جدید برای تولید باک خودرو خبر داد و افزود: هم اکنون نیاز سالانه کشور به این پلیمر حدود ۶۰۰۰ تن است.
مدیر عامل پتروشیمی شازند با یادآوری اینکه به علت حساسیت باک خودرو از لحاظ ملاحظات زیست محیطی و ایمنی تنها برای سه گرید خاص در سطح جهان بریا تولید این محصولات وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر در کل جهان تنها معدود شرکتهایی همچون بوریالیز، بازل و توتال فرانسه مجوزهای استفاده در تولید باک را دریافت کرده اند .
این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون لیسانس تولید این گرید خاص در اختیار هیچ یک از شرکت‌های فعال پتروشیمی در منطقه خاورمیانه نیست، تاکید کرد: از سوی دیگر تاکنون گریدی پتروشیمیایی با مشخصات مورد نیاز شرکت‌های خودرو سازی ایران برای این منظور خاص در کشور تولید نشده بود .
به گفته رحمانی کامپاند باک خودرو تولید شده در پتروشیمی شازند (اراک) در اختیار یکی از شرکت‌های تولید کننده باک خودرو قرار گرفت و باک تولید شده آزمایش‌های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشت و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزايش صادرات نفت خام ايران/برابر شدن ايران با قطر در پارس جنوبي تا سال92

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91062917527
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵



وزير نفت از افزايش صادرات نفت خام كشور خبر داد و اعلام كرد كه تا پايان سال آينده ميزان برداشت گاز ايران از ميدان مشترك پارس جنوبي با كشور قطر برابر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رستم قاسمي كه در جلسه غيرعلني صبح امروز مجلس شوراي اسلامي به نمايندگان ملت در مورد وضعيت فروش نفت گزارش مي‌داد، از افزايش صادرات نفت‌خام كشور در شهريورماه خبر داد و گفت: با توجه به افزايش صادرات نفت كشور درآمدهاي نفتي ايران طي ماه جاري نسبت به مردادماه افزايش يافته است.

اين عضو هيئت دولت با اشاره به عدم بيمه نفتكش‌هاي حمل كننده نفت ايران از سوي شركت‌هاي بيمه‌گر خارجي، از دور اين زدن تحريم‌ سخن گفت و افزود: يكي از مشكلاتي كه بر سر راه صادرات نفت وجود دارد، عدم بيمه نفتكش‌ها از سوي شركت‌هاي خارجي است كه وزارت نفت با تامين نفتكش‌هاي مورد نياز، اين مشكل را برطرف كرده است.

وزير نفت همچنين خاطرنشان كرد كه صادرات نفت ايران طي ماه‌هاي آينده بهتر خواهد شد.

قاسمي در ادامه اين جلسه تاكيد كرد: در صورت تامين اعتبار 65 هزار ميليارد توماني مورد نياز براي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، تا پايان سال آينده ميزان برداشت گاز كشور از اين ميدان مشترك با قطر برابر خواهد شد.

او با اشاره به اين كه سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي تا پايان سال 1392 افزايش خواهد يافت، خاطرنشان كرد كه بدين ترتيب درآمدهاي نفتي ايران به دليل افزايش برداشت گاز ازميدان مشترك پارس جنوبي افزايش خواهد يافت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هشدار وزارت نفت به واردکنندگان کالاهای چینی

هشدار وزارت نفت به واردکنندگان کالاهای چینی

معاون وزیر نفت با هشدار نسبت به ورود کالاهای چینی با برند ایرانی به طرحهای صنعت نفت، اعلام کرد: استفاده از این دسته کالاها منجر به ایجاد حوادث در صنعت نفت کشور خواهد شد.
حمدالله محمدنژاد امروز در گفتگو با مهر درباره ورود گسترده کالاهای غیر استاندارد چینی با برند ایرانی به طرح‌های صنعت نفت ایران، گفت: صنایع نفت و گاز یکسری از صنایعی بوده که فعالیت در آنها با ریسک، فشار و درجه حرارت بالا همراه است.

معاون مهندسی و ساخت داخل وزیر نفت با اعلام اینکه استفاده از کالا و تجهیزات غیر استاندارد و با کیفیت فنی پایین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی منجر به وقوع حوادث متعدد خواهد شد، تصریح کرد: بر این اساس به تمامی مدیران صنعت نفت تاکید شده که در اجرای طرح های مختلف صنعت نفت فقط از کالا و تجهیزات داخلی و خارجی با استاندارد بالا استفاده شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استفاده از کالاهای غیر استاندارد در پروژه‌های صنعت نفت ممنوع است، اظهار داشت: از سوی دیگر در سالجاری استفاده از کالا و تجهیزات ساخت داخل در اولویت و دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار دارد.

وی با اشاره به برخورد وزارت نفت با سازندگان داخلی کالا و تجهیزات که سفارش کالاهای بی کیفیت به سازندگان چینی را می‌دهند، بیان کرد: به مدیران صنعت نفت اعلام کرده‌ایم که حق استفاده از کالاهای خارج از استانداردهای تعریف شده را ندارند.

به گفته این معاون وزیر نفت، استفاده از کالاهای غیر استاندارد که با برند ایرانی در چین ساخته می شود می تواند منجر به حادثه و خسارت‌های جانی و مالی در طرح‌های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت کشور شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه‌اندازی 2 مخزن جدید ذخیره‌سازی گاز در شرق ایران

راه‌اندازی 2 مخزن جدید ذخیره‌سازی گاز در شرق ایران

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی از راه اندازی 2 مخزن جدید ذخیره‌سازی گاز در شرق ایران خبر داد و اعلام کرد: مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه تا بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.
مسعود سامی‌وند در گفتگو با مهر درباره مهمترین طرح‌های در دست اجرای ذخیره سازی گاز طبیعی ایران، گفت: در حال حاضر نخستین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در مخزن سراجه قم راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با اعلام اینکه هم اکنون عملیات اجرایی پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه خراسان از پیشرفت اجرایی مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: بر اساس روند اجرایی عملیات ساخت پیش بینی می شود تا بهمن ماه سالجاری مخزن ذخیره سازی شوریجه خراسان در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

در مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان 6 دستگاه تربوکمپرسور و3 دستگاه توربین نصب شده است و پیش بینی می‌شود فاز اول این مخزن با ظرفیت تزریق 10 میلیون متر مکعب گاز و فاز دوم این پروژه با ظرفیت تزریق 20 میلیون متر مکعب گاز در روز در برنامه پنجم توسعه راه اندازی شود.

این مقام مسئول همچنین از آغاز عملیات اجرایی طرح ذخیره سازی در گنبد نمکی نصرآباد کاشان خبر داد و افزود: مطالعات اولیه نشان می دهد که در این پروژه امکان ذخیره سازی 5 تا 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز در مخزن نصرآباد کاشان در گروی انجام عملیات حفاری است، بیان کرد: با توسعه حفاری امکان ظرفیت سازی در این مخزن گنبد نمکی وجود دارد.

سامی وند در ادامه از تکمیل برخی از مراحل مطالعاتی برای ذخیره سازی گاز در مخزن یورتشای ورامین خبر داد و تاکید کرد: این مخزن با مشارکت داخلی و خارجی برای ذخیره سازی گاز طبیعی در نزدیکی تهران آماده می شود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز اردیبهشت ماه سالجاری در جمع خبرنگاران با اشاره به خروج یک شرکت فرانسوی از طرح ذخیره سازی مخزن یورتشا ورامین گفته بود: با خروج این شرکت فرانسوی هم اکنون قراردادی با یک شرکت اروپای امضا شده است.

سامی وند با اعلام اینکه در حال اضر مراحل تامین فاینانس طرح ذخیره سازی یورتشا با مشارکت یک شرکت اروپایی نهایی شده است، تصریح کرده بود: به زودی با صدور مصوبه نهایی شرکت ملی گاز عملیات ایجاد ذخیره سازی گاز در مخزن یورتشا آغاز می‌شود.

ظرفیت نهایی مخزن یورتشای ورامین را 230 تا 550 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برآورد می شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
صادرات نفت ايران به چين به 374 هزار بشكه در روز رسيد


» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070100300
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷



آمار گمرك چين نشان مي‌دهد كه واردات نفت اين كشور از ايران در ماه اوت به 374 هزار بشكه در روز بوده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اداره گمرك چين اعلام كرد: واردات نفت چين از ايران در ماه اوت نسبت به دوره مشابه سال قبل با 20 درصد كاهش به پايين‌ترين سطح پنج ماهه گذشته رسيد.

بر اين اساس چين به عنوان دومين كشور بزرگ مصرف كننده نفت جهان در ماه اوت يك ميليون و 580 هزار تن (حدود 374 هزار بشكه در روز) از ايران نفت وارد كرده است.

واردات نفت چين از ايران نسبت به ماه گذشته حدود 18درصد كاهش يافته و دومين كاهش متوالي ماهانه واردات نفت چين از ايران پس از كاهش 28 درصدي در ماه ژوئيه است.

چين به عنوان بزرگترين مشتري نفت ايران واردات خود را از ايران را به رغم تحريم‌هاي آمريكا ادامه داده است. هونگ لي سخنگوي وزارت امور خارجه گفته است: خريد نفت از ايران كاملا موجه و قانوني است.

آمريكا اعلام كرده كه چين به دليل كاهش واردات نفت از ايران از يك معافيت 180 روزه در زمينه واردات نفت از ايران برخوردار شده است.

اين در حاليست كه كاهش واردات نفت چين از ايران در نيمه اول امسال به دليل اختلاف با شركت ملي نفت ايران بر سر قيمت بوده است.

بر اساس قانون يكجانبه آمريكا، بانك و موسسات مالي كشورهايي كه از معافيت آمريكا برخوردار نشوند قادر به همكاري با نظام مالي آمريكا نخواهند بود. ايران در اين ماه 8.6 درصد نفت چين را تامين كرده است. اين رقم در ماه ژوئيه 8.8 درصد و در ماه ژوئن 12 درصد بود.

واردات نفت چين از ايران در سه ماه اول امسال 347 هزار بشكه در روز در سه ماهه دوم 516 هزار بشكه در روز و در ماه‌هاي ژوئيه و اوت به طور متوسط 415 هزار بشكه در روز بوده است.

به گزارش ایسنا، ايران در نيمه نخست امسال چهارمين تامين كننده نفت چين در ماه اوت بوده و پس از عربستان، انگولا و روسيه قرار داشته است.

بر اساس آمار گمرك چين، واردات نفت خام چین از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی بالغ بر 9 میلیارد و پنج میلیون و 612 هزار و 327 دلار شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 2011 کاهش 13 درصدی را نشان می‌دهد.

در همین مدت عربستان سعودی با بیش از 23.8 میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین بود. آنگولا با 18.1 میلیارد دلار و روسیه با 11 میلیارد دلار رده های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. عمان نیز بعد از ایران با صادرات 7.5 میلیون دلاری نفت خام به چین جایگاه پنجم را بدست آورد.

کل واردات نفت خام چین در مدت زمان یاد شده با رشد 25 درصدی نسبت به نیمه اول 2011 به بیش از 118.2 میلیارد دلار رسید.

به این ترتیب می‌توان تخمین زد که ايران در نيمه اول سال 2012 سهمی معادل 7.6 درصد از کل واردات نفت خام چین را به خود اختصاص داده است.

همچنین آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که ایران در نیمه نخست امسال پنجمین صادرکننده بزرگ استیرن به چین بوده است. در این مدت صادرات استیرن ایران به چین با کاهش 18 درصدی به بیش از 220.7 میلیون دلار رسید. کره‌جنوبی، عربستان سعودی، ژاپن و تایوان رده های اول تا چهارم را در این بخش به خود اختصاص دادند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ايران سناريوي آينده انرژي جهان را پيش بيني مي‌كند




» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070100614
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷



رييس پژوهشكده مطالعات راهبردي فناوري موسسه مطالعات بين المللي انرژي مي گويد با راه اندازي رصدخانه ملي صنعت نفت در آينده اي نزديك، امكان پايش تحولات و فناوري هاي روز در صنايع نفت وگاز فراهم مي شود.

فرهنگ فصيحي از راه اندازي مركز پايش و تحليل فناوري هاي صنعت نفت توسط پژوهشكده مطالعات راهبردي فناوري موسسه مطالعات بين المللي انرژي در آينده‌ نزديك خبر داد و گفت: پوشش تحليلي فناوري‌هاي مربوط به طرح‌هاي اولويت‌دار صنعت نفت از جمله مهم‌ترين اهداف راه‌اندازي اين مركز است.

وي ادامه داد: هم اكنون 20 طرح اولويت دار در اين طرح كه به سفارش معاونت پژوهش وفناوري وزارت نفت و مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران تدوين مي شود، شناسايي شده و در دستور كار قرار گرفته است.

رييس پژوهشكده مطالعات راهبردي فناوري موسسه مطالعات بين المللي انرژي درباره شيوه كار و نتايج حاصل از راه اندازي اين مركز نيز گفت: فناوري هاي مورد نياز در صنايع نفت و گاز بر مبناي طرح هاي پيشنهادي استخراج مي شود و از اين طريق امكان ارائه مشاوره براي سرمايه گذاري و اجراي پروژه آينده‌نگاري در صنعت نفت فراهم مي شود.

وي توضيح داد: با راه اندازي رصدخانه ملي صنعت نفت همچنين امكان پيش بيني آينده انرژي جهان و تعيين مختصات نفت و گاز كشورمان در بعد جهاني فراهم مي‌شود و شركت ملي نفت ايران نيز به عنوان وزنه مقتدر بازار جهاني انرژي مي تواند با بهره مندي از اين پتانسيل ايجاد شده، تكنولوژي هاي مورد نياز را طراحي و از آن ها بهره برداري كند.

وي اضافه كرد: همچنين پايش هوشمندانه فناوري هاي حفاري در آب هاي عميق ميادين نفت وگاز به سفارش شركت نفت خزر در قالب اين پروژه در حال انجام است.


طراحي نظام نوآوري بخشي صنعت نفت


فصيحي همچنين از طراحي نظام نوآوري بخشي صنعت نفت به عنوان يكي از اولويت هاي اصلي پژوهشكده مطالعات راهبردي فناوري موسسه مطالعات بين المللي انرژي نام برد و گفت: در اين طرح كه به سفارش معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت در حال انجام است، 21 عنوان طرح به عنوان مهم ترين سرفصل هاي مطالعات راهبردي معرفي شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شركت نفت، وي ادامه داد: چكيده مطالعات فاز صفر انجام شده باعث تدوين طرح جامع سياست گذاري و مديريت نوآوري صنعت نفت (سمن) شده است.

رييس پژوهشكده مطالعات راهبردي فناوري موسسه مطالعات بين المللي انرژي تاكيد كرد: با راه اندازي نظام نوآوري بخشي صنعت نفت، حدود 7 طرح كليدي صنعت نفت كه مبناي خودكفايي صنعت نفت در مديريت تكنولوژي است، تعريف شده و در دست پيگيري است.

فصيحي در ادامه با بيان اينكه اين طرح ها بايد به مدل انتقال فناوري ارتقا يابند گفت: بايد از وجود سازوكارهاي لازم براي اجراي طرح هاي پژوهشي صنعت نفت مطمئن شويم؛ بر همين مبنا يكپارچه سازي طرح هاي تعريف شده براي استقرار نظام جامع پيشنهادات را مبناي عمل خود قرار داده ايم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توليد از اولين فاز 35ماهه پارس جنوبي در نيمه اول 92


» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070100244
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸



مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از توليدي‌شدن اولين فاز "قرار‌داد‌هاي 35 ماهه" ميدان گازي پارس جنوبي در نيمه نخست سال آينده خبر داد.

موسي سوري در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين‌كه فاز 22، 23 و 24 ميدان گازي پارس جنوبي اولين فاز قرار‌داد‌هاي 35 ماهه است كه به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: توليد گاز از اين فاز در نيمه‌ي اول سال 92 محقق مي‌شود.

او با اشاره به اين كه فاز 22 تا 24 پارس جنوبي يكي از طرح مهرماندگار دولت در ميدان گازي پارس جنوبي است، اظهار كرد: توسعه مشترك اين سه فاز در ميان " قراردادهاي 35 ماهه" بيشترين پيشرفت را داشته است.

رستم قاسمي - وزیر نفت - نيز پيش با اشاره به اين كه در ساخت پالايشگاه‌هاي "فازهاي 35 ماهه" ركورد پالايشگاه‌سازي شكسته شد، گفته بود كه با وجود اينكه 27 ماه از قراردادهاي 35 ماهه مي‌گذرد پيشرفت اين فازها بين 60 تا 65 درصد است. اين در حالي است كه شركت‌هاي خارجي توسعه دهنده فازهاي توسعه يافته پارس جنوبي در مدت زمان بيشتري به اين ميزان از پيشرفت دست يافته‌اند.

وزير نفت همچنين با ابراز اميدواري از اين‌كه اولين سكوي فازهاي 35 ماهه سال آينده به مقصد عسلويه بارگيري شود، از افزايش پاداش پيمانكار سازنده اين سكو در صورت محقق شدن اين امر خبر داد.


به گزارش ايسنا، ساخت پالايشگاه فاز 22،23، 24 پارس جنوبی بيش از 63 درصد پيشرفت داشته است. اين پالایشگاه از چهار واحد تصفیه گاز با ظرفیت روزانه تصیفه 14 میلیون متر مکعب براي هر واحد تشكيل شده است كه نخستین واحد تصفیه گاز اين پالايشگاه در اردیبهشت‌ماه سال آینده راه‌اندازي مي‌شود.


به گفته فرهاد ایزدجو ـ مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی ـ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده واحدهای دوم تا چهارم اين پالايشگاه نیز به ترتيب در ماه های تیر، مرداد و شهریور سال آینده شروع به کار خواهند کرد در مهرماه 1392 مراحل تست و تکمیل عملیات راه اندازی، انجام می‌شود.


وي همچنين اعلام کرد: بر اساس برنامه، تا اوایل مهر امسال واحد بخار پالایشگاه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی (به عنوان نخستین واحد پالایشگاهی) راه اندازی می‌شود، همچنین عملیات پایپینگ این فازها آبان امسال به پایان می رسد.


در این طرح 4 سکوی دریایی و 38 حلقه چاه به منظوراستخراج 56 میلیون متر مکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، حدود 3هزار تن ال پی جی، 2 هزار و 750 تن گاز اتان و 400 تن گوگرد در روز پيش‌بيني شده است.

همچنین ساخت سکوی این فازها با 38 درصد، عملیات حفاری با 27 درصد و خطوط لوله با 38 درصد پیشرفت دردست اجراست.

اعتبار کل طرح توسعه این طرح پنج میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام شده است که تاکنون بیش از 2 میلیارد و 241 میلیون دلار از این مبلغ هزینه شده است. همچنين از صندوق توسعه ملي نيز براي شتاب بخشي به پيشرفت اين طرح منابع مالي اختصاص يافته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایران برنده تحریم نفتی یکجانبه اروپایی




» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91070100104
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱



ماجرای تحریم نفتی ایران از سوی اروپایی‌ها به نقطه‌ای رسیده است که نتایج خود را آرام آرام نشان می‌دهد؛ هرچند هنوز سرمای زمستانی هوا خانه‌های مشتریان پیمان شکن را تحت تاثیر قرار نداده است، اما سردی فضای حاکم بر بازوهای رسانه‌ای اتاق فکرهای سیاسی سرنوشت خوبی را برای این طرح متصور نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هرچند مشتریان غربی نفت ایران زمانی که تحریم های یکجانبه را علیه ایران به تصویب رساندند، با نگرانی از سرمای زمستان اجرای تحریم را شش ماه به عقب انداختند، اما به نظر می ‌رسد حتی فصل کاهش تقاضا برای نفت نیز نتوانسته اهداف تعیین شده برای تحریم‌هایی که قرار بود "فلج کننده" باشد را محقق کند.

هرچند در زمان اجرای این طرح از سوی اروپایی‌ها هم برخی کارشناسان معتقد بودند اثر روانی خروج نفت ایران از بازار نفت به گونه‌ای خواهد بود که با صعود نردبان قیمت‌ها، اثرات کاهش صادرات نفت خنثی می‌شود اما اروپایی‌ها کماکان از این طرح به عنوان برگ برنده خود در مواجهه با ایران نام می‌بردند!

درحال حاضر، هرچند طراحان تحریم نفتی ایران اصرار دارند به افکار عمومی جهانی القا کنند که طرحشان شکست نخورده است، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب شده است نه تنها درآمد نفتی ایران ناشی از کاهش صادرات تحت تاثیر قرار نگیرد، بلکه با صادرات نفت کمتر، درآمد سابق کسب شود و همچنین بخشی از نفت صادراتی پیشین نیز ذخیره شود تا فرصت برای کسب درآمد در آینده نیز برای ایران حفظ شود.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت با وجود اينكه ميزان فروش نفت ايران در دو ماه گذشته اندكي كاهش يافت و این اتفاق بر درآمدهاي ارزي كشور تاثير گذاشت، اما در نيمه دوم شهريورماه و در پي كاهش عرضه نفت ايران به بازارهاي جهاني بهاي آن به شدت افزايش يافت و درآمدهاي كشور از اين محل به رقم‌ بالايي رسيد.

به اعتقاد شمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي افزايش بهاي نفت به سرعت كاهش فروش نفت را جبران كرد و هم‌اكنون ايران از اين موضوع دچار خسراني نشده است.

هرچند سخنگوی اقتصادی دولت صراحتا اعلام کرده کاهش صادرات نفت به کاهش درآمد نفتی ایران منجر نشده است، غربی‌ها کماکان سعی می‌کنند طرح اجرایی خود را توجیه پذیر جلوه دهند، به طوری که اخیرا شبکه خبری بی.بی.سی به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است تحریم، یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران را کم کرده و بنابر بر پیش بینی وزارت دارایی آمریکا درآمد نفتی ایران تقریبا نصف خواهد شد!

در همين زمينه وزير نفت با تاكيد بر اين كه توليد نفت خام ايران امسال كاهش نمي‌يابد از اعلام آمار جديد ذخاير هيدروكربوري كشور خبر داد.

رستم قاسمي در پاسخ به اين سوال كه توليد نفت كشور امسال در مقايسه با سال گذشته چه مقدار افزايش خواهد يافت، گفت: حجم توليد نفت خام كشور درسال جاري همان توليد سال گذشته است.

وزير نفت همچنين از اعلام حجم جديد ذخاير نفت و گاز كشور خبر داد و گفت: با توجه به اكتشاف ميدان‌هاي جديد نفت و گاز در سال گذشته، در حال جمع‌بندي اين ارقام هستيم.

اين عضو هيات دولت اظهار كرد كه بعد از ارائه آمار جديد ذخاير نفتي ايران به سازمان كشورهاي توليدكنندگان نفت (اوپك)، حجم جديد ذخاير ايران به زودي اعلام مي‌شود.

قاسمي با اشاره به اينكه هم اكنون نفت خام درجاي ايران بيش از 600 هزار ميليارد بشكه است، گفت: حجم ذخاير قابل برداشت نفت ايران 154 ميليارد بشكه است كه با روش‌هاي جديد برداشت مي‌توان اين رقم را افزايش داد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یعنی شما میگین ایران برنده هست؟!!!!!!!

ماجرای تحریم نفتی ایران از سوی اروپایی‌ها به نقطه‌ای رسیده است که نتایج خود را آرام آرام نشان می‌دهد؛ هرچند هنوز سرمای زمستانی هوا خانه‌های مشتریان پیمان شکن را تحت تاثیر قرار نداده است، اما سردی فضای حاکم بر بازوهای رسانه‌ای اتاق فکرهای سیاسی سرنوشت خوبی را برای این طرح متصور نیست.
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
یعنی شما میگین ایران برنده هست؟!!!!!!!

هنوز نه. و کاملا برنده هم نه.
از طرفی سرمایه گذاریهای سنگینی برای توسعه میادین نفتی ایران مخصوصا میادین مشترک صورت گرفته تا کشورمون از سایر کشورها بی نیاز بشه. پس از لحاظ نفتی و صادرات نفتی تقریبا برنده ایم.
ولی از سایر لحاظ خیلی داریم ضربه میخوریم. مثلا بی ارزش شدن پول ایران و بالا رفتن قیمت دلار. کم شدن اجناس مختلف و به تبع اون گرفتاری کارگاهها و کارخونه های بزرگ وارد کننده لوازم و تجهیزات. کم شدن اجناس در دسترس مردم. که البته یه بازاهای سیاهی داره شکل میگیره.
کشور ما باید از خط خیلی از مسائل میگذشت اینم به نحوی یکیشون بود. بحث در این مورد خیلی وسیع هست. در صورت تمایل بهم پیغام بدید
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كره جنوبي دومين محموله نفت ايران را بارگيري كرد




جام جم آنلاين: همزمان با از سرگيري واردات نفت كره جنوبي از ايران پس از يك وقفه دوماهه، بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت كره جنوبي هفته گذشته دومين محموله نفت ايران را بارگيري كرد.




يك منبع آگاه دولت كره جنوبي امروز(چهارشنبه) گفت: اين محموله‌ دو ميليون بشكه‌‌اي تحت پوشش بيمه ايران به كره جنوبي منتقل خواهد شد.
سخنگوي شركت مادر اس كي انرژي (بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت كره جنوبي) هفته گذشته تاييد كرده بود كه محموله‌ ديگري از نفت ايران با همين حجم در حال حاضر در مسير انتقال به كره جنوبي قرار دارد.
منبع آگاه در وزارت اقتصاد كره جنوبي با بيان اينكه محموله‌ي اول پالايشگاه اس كي هنوز به كره جنوبي نرسيده، افزود: اين پالايشگاه هفته گذشته دومين محموله نفت ايران را بارگيري كرده است.
شركت "هيونداي اويل بانك" ديگر پالايشگاه كره جنوبي نيز تا پايان اين ماه يك محموله دو ميليون بشكه‌‌اي از نفت ايران را بارگيري خواهد كرد.
پالايشگاه‌هاي كره جنوبي قصد دارند از ماه سپتامبر حداكثر ميزان قيد شده در قرارد‌اد‌هاي نفتي خود با ايران را كه 200 هزار بشكه در روز است، از ايران وارد كنند.
با توجه به اينكه واردات نفت كره جنوبي از ايران در سال جاري نسبت به سال گذشته كاهش يافته، بعيد است از سرگيري واردات نفت اين كشور از ايران مانع تمديد معافيت كره جنوبي از تحريم‌هاي هاي مالي آمريكا در ماه دسامبر شود.
كره جنوبي به عنوان پنجمين وارد‌كننده بزرگ نفت در جهان اولين مشتري آسيايي نفت ايران بود كه اعلام كرد پس از اجرايي شدن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، واردات نفت خود را از ايران متوقف خواهد كرد. (ايسنا)
 

Similar threads

بالا