***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب کارای خاصی نیست که کسی ندونه
به نظرم همین که واجبات و محرمات رو به خوبی رعایت کنیم کافی باشه و خدا هم ازمون راضی میشه

مگه ابن ملجم هم اينكارا رو نميكرد
اون ملعون نماز شبشم فراموش نمي كرد و هميشه ميخوند
مطمئنين كه انجام به واجبات و ترك محرمات كافيه؟
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مگه ابن ملجم هم اينكارا رو نميكرد
اون ملعون نماز شبشم فراموش نمي كرد و هميشه ميخوند
مطمئنين كه انجام به واجبات و ترك محرمات كافيه؟

نه مطمئن نیستم:redface:
ولی برای خودم میگم من این کارا رو بکنم باید خدا رو شاکر باشم چون انجام واجبات مهمترینه، حداقل راه رو برام هموار میکنه
قتل جزء واجبات نبود که اون ملعون انجام داد، اون اصن آدم نبود که بخواین مقایسش کنین
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب کارای خاصی نیست که کسی ندونه
به نظرم همین که واجبات و محرمات رو به خوبی رعایت کنیم کافی باشه و خدا هم ازمون راضی میشه

اصلا بیاین سزاوار تحقق وعده صادقانه رو تعریف کنید چی هست دقیقا ؟ بعد در مورد اینکه چه جوری بهش برسیم بحث بشه
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه مطمئن نیستم:redface:
ولی برای خودم میگم من این کارا رو بکنم باید خدا رو شاکر باشم چون انجام واجبات مهمترینه، حداقل راه رو برام هموار میکنه
قتل جزء واجبات نبود که اون ملعون انجام داد، اون اصن آدم نبود که بخواین مقایسش کنین
دوست عزيز در مثل مناقشه نيست
خيلي ادم هاي ديگه هم بودن كه همين شكل بودن، يعني واجباتشون رو انجام ميدادن ولي زمان آزمون خراب كاري كردن
بنده خيلي كوتاه عرض ميكنم: تا از طرف معشوق كششي نباشه تقلاي عاشق بيچاره هيچ اثري نداره
انجام واجبات جزء اصول اساسي تدين هستش ولي به نظر بنده كافي نيست
يه مثال كوچيك: پيامبر فرمودند: يه دقيقه تفكر و كسب علم و معارف از هفتاد سال عبادت بهتره(نقل به مضمون بود)
اميدوارم منظورمو رسونده باشم
يا علي
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصلا بیاین سزاوار تحقق وعده صادقانه رو تعریف کنید چی هست دقیقا ؟ بعد در مورد اینکه چه جوری بهش برسیم بحث بشه
سلام دوست عزيز
با توجه به متن اصلي خطبه و مواردي كه توي اين بخش بحث ميشه منظور از وعده صادقانه، بهشت تعبير شده
وقتي بحث سزاوار وعده صادقانه ميشه يعني كاري بكنيم كه لايق ورود به بهشت باشيم
براي رسيدن بهشت هم خيلي راه هاي فرعي وجود داره كه بايد به شاه راه اصلي يعني قرآن و عترت برسه
يا علي
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزيز در مثل مناقشه نيست
خيلي ادم هاي ديگه هم بودن كه همين شكل بودن، يعني واجباتشون رو انجام ميدادن ولي زمان آزمون خراب كاري كردن
بنده خيلي كوتاه عرض ميكنم: تا از طرف معشوق كششي نباشه تقلاي عاشق بيچاره هيچ اثري نداره
انجام واجبات جزء اصول اساسي تدين هستش ولي به نظر بنده كافي نيست
يه مثال كوچيك: پيامبر فرمودند: يه دقيقه تفكر و كسب علم و معارف از هفتاد سال عبادت بهتره(نقل به مضمون بود)
اميدوارم منظورمو رسونده باشم
يا علي

حق با شماست
برای همین میگم باید اول این ها رو بتونم انجام بدم تا بتونم به بقیه مسائل برسم
راه های فرعی بدون راه اصلی هم که فایده نداره
ولی قبول اصل و فرع باید با هم باشه
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه هفته پنجم

برنامه هفته پنجم

<< بسم الله الرحمن الرحیم >>



سلام من دوست آقا احسان هستم. بدلیل اینکه ایشون نتونستن بیان از من خواستن برنامه این هفته رو بذارم .
ان شالله جمع بندی رو دراولین فرصت قرار میدن.


دوستان پایان هفته ی چهارم را اعلام می کنیم
و با مدد از شاه نجف مولا علی علیه السلام به سراغ برنامه ی هفته ی پنجم می رویم.
:gol:

ادامه خطبه 83 از خطبه های شگفت اور مولا که به خطبه غرا معروف است.


شنبه:


از جعل لکم اسماعا ..... اونفعت النواحب


حکمت 26
و درود خدا بر او فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهاى زبان، و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.

یکشنبه:


از وقد غودر .... وتارات اهواله


حکمت 27
و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.

دوشنبه:

از فاتقوالله .... حجیجا وخصیما

حکمت 28

و درود خدا بر او فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.

سه شنبه:

از اوصیکم بتقوی الله .... وسنن مراحه

حکمت 29
و درود خدا بر او فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.

چهار شنبه:

از فظل سادرا .... انا بالله عائذون

حکمت 30
و درود خدا بر او فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است.

پنج شنبه:


عبادالله .... انتهای خطبه

حکمت31 رو این هفته نمیخونیم .
حکمت 32:

و درود خدا بر او فرمود: نيكوكار از كار نيك بهتر، و بدكار از كار بد بدتر است.

جمعه هم جمع بندی مطالب در طول هفته

دوستان التماس دعا
:gol:

 
آخرین ویرایش:

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
خداوند مددتی را برای زندگی شما مقدر نمود و آن را از شما مخفی داشت، و از آثار پیشینیان برایتان عبرت هایی بر جای گذاشت.
پیش از آنکه به آرزوهایشان برسند مرگ به سویشان شتافت ریسمان اجل ناگهان گسیخت و آنان را از خواسته هایشان جدا ساخت.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
كسى چيزى را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهاى زبان، و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.

شنبه:راه های پند پذیری (راه های شناخت)
خدا گوش هایی برای پند گرفتن از شنیدنی ها. چشم هایی برای کنار زدن تاریکی ها به شما بخشیده است
مدت زندگی شما را مقدر فرمود و از آثار گذشتگان عبرت های پند آموز برای شما ذخیره کرد ..خوشی ها و زندگی راحتی که پیش از مرگ داشتند سرانجام دست مرگ گریبان آن ها را گرفت و میان آن ها و آرزو هایشان جدایی افکند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
حكمت 25 (زبان، آينه دل)
وَ قَالَ عليه السلام مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ
ودرود خدا بر او فرمود:

هر كس آنچه را در دل پنهان كند از زبانش فرو ريزد و در سيمايش خوانده شود.

چون انسان مطلب مهمی از قبیل دشمنی،کینه ویا دوستی ونظایراینها را در دل پنهان می دارد وپدیده های زبانی عبارت از نوعی وجود نفسانی و وسیله ی اظهار آن است،برای شخص ممکن نیست بطور کامل آنچه در دل دارد مخفی نگه دارد،زیرا رعایت این پنهانکاری تنها برای عقل میسر است تا بر طبق مصلحتی که می بیند ان را پنهان می دارد،اما عقل گاهی به یک کار مهم دیگری سرگرم واز مراقبت بر پنهان داشتن غفلت می ورزد،در نتیجه خیال،آن را از دست عقل می رباید ودر ضمن سخنان بی اندیشه بر زبان می آورد،و همینطور،چون تصورات وامور نفسانی ریشه ی آثار ظاهری انسان مانند زردی ترس وسرخی شرم می باشند،بعضی از امور پنهانی را نمی شود از آثار ظاهری در رنگ چشم وصورت جدا کرد،گواه براین مطلب تجربه است.

شرح نهج البلاغه: کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی


درود بر امیر مومنان چقدر فصیح ومختصر؛ به نظر من هیچ کدووم از ترجمه های فارسی نمیتونند معنای واقعی کلمات ایشون رو به حق بجا بیارند
من خیلی خوشم اومد
تنها چیزی که میشه اضافه کرد این: رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
حكمت 25 (زبان، آينه دل)
وَ قَالَ عليه السلام مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ
ودرود خدا بر او فرمود:

هر كس آنچه را در دل پنهان كند از زبانش فرو ريزد و در سيمايش خوانده شود.

چون انسان مطلب مهمی از قبیل دشمنی،کینه ویا دوستی ونظایراینها را در دل پنهان می دارد وپدیده های زبانی عبارت از نوعی وجود نفسانی و وسیله ی اظهار آن است،برای شخص ممکن نیست بطور کامل آنچه در دل دارد مخفی نگه دارد،زیرا رعایت این پنهانکاری تنها برای عقل میسر است تا بر طبق مصلحتی که می بیند ان را پنهان می دارد،اما عقل گاهی به یک کار مهم دیگری سرگرم واز مراقبت بر پنهان داشتن غفلت می ورزد،در نتیجه خیال،آن را از دست عقل می رباید ودر ضمن سخنان بی اندیشه بر زبان می آورد،و همینطور،چون تصورات وامور نفسانی ریشه ی آثار ظاهری انسان مانند زردی ترس وسرخی شرم می باشند،بعضی از امور پنهانی را نمی شود از آثار ظاهری در رنگ چشم وصورت جدا کرد،گواه براین مطلب تجربه است.

شرح نهج البلاغه: کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی


درود بر امیر مومنان چقدر فصیح ومختصر؛ به نظر من هیچ کدووم از ترجمه های فارسی نمیتونند معنای واقعی کلمات ایشون رو به حق بجا بیارند
من خیلی خوشم اومد
تنها چیزی که میشه اضافه کرد این: رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون

عالي بود
مرسي و يا علي:gol:
 

هستی_101

عضو جدید
بااین که نزدیک است دوری و جدایی از دنیا و انتقال و کوچ کردن به اخرت و لرزیدن از اضطراب و نگرانی درد مصیبت و سختی جان کندن و اب دهان فرو دادن از بسیاری غم و اندوه و چشم به اطراف داشتن برای درخواست فریاد رسی و یاری جستن از خدمتگزاران (یا فرزندزادگان)و خویشان و دوستان و همسران
پس ایا خویشان (سختی های مرگ را)دفع می کنند؟و ایا شیون انها سودی دارد؟
 

kamyab-90

عضو جدید
حکمت 26
و درود خدا بر او فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهاى زبان، و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.
من فقط اینو می دونم که گفتند به چیزای خوب و مثبت فکر کنید تا به همونا عمل کنید .حتی توی فکرمون هم نباید کارهای غیر مثبت باشه.
منظورم اینه که مثبت اندیشی در همه چیز اعمال ما رو تحت الشعاع قرار میده .
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکشنبه:عبرت از مرگ(فوق العاده زیبا و تأمل برانگیز بود دوس دارم همشو بنویسم)

او (انسان پس از مرگ) را در سرزمین مردگان می گذارند، و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند.
حشرات درون زمین، پوستش را می شکافند، و خشت و خاک گور بدن او را می پوساند، تند بادهای سخت آثار او را نابود میکنند، و گذشت شب و روز، نشانه های او را از میان بر میدارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشی می گردند،و استخوان ها بعد از آن همه سختی و مقاومت، پوسیده می شوند و ارواح در گرو سنگینی بار گناهند...


((واااااااااااای بر ما اینا در مورد ماست...وای بر من...چرا باور نمیکنیم....این عاقبت ماست..چرا این همه فخر فروشی و غرور.... چرا عبرت نمیگیریم... دیگه چی میخواییم.... چه نشانه های بزارن تا ما پند بگیریم.....این دنیا چی داره؟؟؟؟؟؟؟واقعا چی داره ؟؟؟؟؟ اون لذت ها چقد ارزش دارن که تمام عذاب هارو به جون میخریم....))

اما افسوس که دل ها سخت شده، پند نمی پذیرد، و از رشد و کمال باز مانده و راهی که نباید برود می رود..گویا انها هدف پند ها و اندرز ها نیستند و نجات و رستگاری را به در به دست آوردن دنیا می دانند...

چه خوب مولا جواب حرفامو داده.....

بدانید که باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده، و پرتگاه های وحشت زا، و ترس های پیاپی..

الهی و ربی من لی غیرک....الهی العفو...الهی ارحم عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین...آمین
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.

من خوب متوجه نشدم..منظور اینه که:
تا جایی که میتونی با مشکلات سازگاری نشون بده و کنار بیا..
یا اینکه خداوند به هرکسی به اندازه تواناییاش سختی میده و امتحانش به اندازه ظرفیتشه؟
یا هیچ کدام؟
لطفا یکی از دوستان گلم توضیح بدن..ممنون میشم..

 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.

من خوب متوجه نشدم..منظور اینه که:
تا جایی که میتونی با مشکلات سازگاری نشون بده و کنار بیا..
یا اینکه خداوند به هرکسی به اندازه تواناییاش سختی میده و امتحانش به اندازه ظرفیتشه؟
یا هیچ کدام؟
لطفا یکی از دوستان گلم توضیح بدن..ممنون میشم..

با توجه به شرح ابن میثم يعنى تا وقتى كه بيمارى تو را از پا در نياورده و ناتوان نساخته ، تحت تأثير بيمارى قرار نگير و از دست او ناتوان مشو ، بلكه به صورت افراد تندرست باش .
بعضى گفته‏اند در اين سخن اشارتى است بر پوشيده داشتن بيمارى ،
چنان كه پيامبر ( ص ) فرموده است : « پوشيده داشتن صدقه ، بيمارى و مصيبت از جمله گنجهاى نيكوكارى است » و چه بسا فايده آن نوعى تحمّل مشقت و رياضت باشد ، و رياضت و تحمّل سختى كمك به طبيعت انسان است و او را در برابر بيمارى مقاوم مى‏سازد ، و بعضى از بيماريها به وسيله حركات بدن از بين مى‏روند .
 

هستی_101

عضو جدید
پس ای بندگان خدا از خدا بترسید مانند ترسیدن خردمندی که فکر و اندیشه (روز رستاخیز)دل او را مشغول ساخته و خوف و ترس (از عذاب الهی)بدنش را رنجور نموده و عبادت و بندگی شب،خواب اندک اوراهم از دستش گرفته
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه : معرفی الگو های پرهیزگاری
از خدا چون خردمندی بترسید که دل را به تفکر مشغول کرده، و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته
ترس از خدا را برای ایمن ماندن در قیامت پیش فرستاده، از تمام راه ها جز راه حق چشم پوشیده، وبهترین راهی که انسان را به حق می رساند می پیماید..
در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
برترين‌ مرتبه‌ زهد، پنهان‌ داشتن‌ زهد است.
حضرت علی (ع) در تعریف زهد از آیه شریفه لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ استفاده کرده ومی فرماید: زهد بین دو کلمه از قرآن است ؛ که خدای سبحان فرمود : «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید» کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
زهد داشتن یعنی عدم‌ وابستگي‌ به‌ امكانات‌ و نعمت‌هاي‌ دنيوي‌ و كوتاه‌كردن‌ آرزوها و آمال‌ خيال‌پردازانه‌ درباره‌ دنيا!
انسان زاهد، گرچه‌ از نعمت‌هاي‌خدادادي‌ رويگردان‌ نيست‌، ولي‌ نعمت‌هاي‌ دنيوي‌ را ابزار و زمينه‌ جلب‌رضای‌ الهی‌ و تامين‌ سعادت‌ و كمال‌ خويش‌ تلقي‌ مي‌كند و بنابراين‌ ضمن‌مراقبت‌ از آن‌ نعمت‌ها، هنگام‌ از دست‌ دادن‌ آن‌، جزع‌ و فزع‌ نمي‌كند، بي‌تاب‌ نمي‌شود، و خود را نمي‌بازد.
پرهيز از زهدفروشي‌، عدم‌تظاهر به‌ زهد و توجه‌ به‌ عمق‌ معني‌ و مفهوم‌ «زهد»، خود از لوازم‌ زهد و بي‌رغبتي‌ نسبت‌ به‌ دنيا است‌.
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
این همون ریا نکردنه دیگه؟ درسته؟
مخفیانه و در خفا ثواب کردنه دیگه؟

نه ریا که گناهه! با زهد فرق میکنه!
میگه وقتی دستور خدارو انجام میدی(ترک معصیت میکنی) مخفیانه انجام بده.
بعضیا زهدشون رو مردم میبینن و متوجه میشن که این بنده خدا آدم زاهدیه ولی بعضیا بعد از مرگشون متوجه میشن.

یه تحلیل دیگه هم میشه ازش در اورد.اونم اینکه شاید منظورش این هست که بهترین زهد همون ترک معصیت در اعتقادات و عملیات باشه.

شاید میشه یه تحلیل دیگه هم ازش در اورد اونم اینکه بهترین زهد همون ترک گناهی هست که در خلوت صورت بگیره.

(شایدم هیچ کدوم از اینا نباشین)
این عقل کوچیک ما بیشتر از این کار نمیکنه
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
این همون ریا نکردنه دیگه؟ درسته؟
مخفیانه و در خفا ثواب کردنه دیگه؟

به نظر بنده هم زهد آشكار جز براي ريا و خودنمايي نيست
پيامبر (ص) فرموده اند: خداوند به صورت ها و كردارهاي شما نگاه نمي كند بلكه به دلهاي شما مي نگرد
فكر كنم اين جمله پيامبر (ص) همون معني رو بده
يعني براي خودنمايي جلوي كسي كار خدايي انجام نديم كه هيچ فايده اي نداره ، چون خدا به قلب و نيت ما نگاه ميكنه و به قول زينب خانم از ماديات دنيا براي جلب رضايت خدا و رسيدن به كمال مطلوب استفاده كنيم
يا علي
 

kamyab-90

عضو جدید
حکمت 28
و درود خدا بر او فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.

من اینطور فهمیدم که یعنی نباید برای مردم زندگی کرد. لازم نیست به همه توضیح بدی چرا وقتی می تونی ماشین ...میلیونی سوار شی، یه ماشین در حد نیازت سوار میشی.
 
بالا