همایش ها و کنفرانس های معماری

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه اشتباه نکنم
مدرسه غیاثیه خرگرد توسط قوام الدین شیرازی و پس از او پسرش غیاث الدین بوده

بله کاملا درسته،مدرسه غیاثیه خرگرد،میان خواف و جام در سالهای 842 تا 848 قمری ساخته شده است که لقب زیباترین مدرسه ایران را دارد.

منبع:کتاب سبک شناسی معماری
تالیف:دکتر محمد کریم پیرنیا

لطفا سوال بعدی رو مطرح کنید..
 

aziarchitect

عضو جدید
سلام....
یه بار دیگه سلام دادم اما نه به رسم همیشه...این بار سلام به زندگی دادم چون شایداگه خوست خدانبود منم الان زنده نبودم.
من الان نزدیکای محل زلزله ام.اونقداینجا زلزله وپس زلزله اومده که دیگه برام عادی شده.حتی رغبت تکون خوردن وفرار به جای امن رو ندارم.7روز تو چادر موندیم.دیوارای خونمون ترک ورداشته..سقف و...شکرخدا اوضاع ما خوبه.اما چیزی که دلمو میسوزونه صحنه هاییه که شاید تا اخرعمرازیادم نره.ازهرخانواده1یا2نفر زنده موندن.قربون خدا برم هرچی داغه برا این مردم فقیروبی چیزه..تازه کمکهای نقدی جمع آوری میشه که بدن براشون یه خونه بسازندیا...کاش اینا قبل این صورت میگرفت تا هیچ خانواده ای داغدار نمیشد.الان اون وام یا پولی که میدن کدوم زخم این داغدیده ها رو درمون میکنه؟خونه بی پدر..یا بی مادر ..یا بی برادر وخواهر چه لطفی داره؟؟.وای از این طایفه ی زنده کش مرده پرست
دلم اونقد پرغصه اس که حتی نمیتونم تایپ کنم.ما معمارا خودمون اونقد وجدانمونو خفه کردیم که دیگه...خدا شاهده از من خواستن پلان طبقه اول یه خونه ای روبدم.دیدم همکف اصلا توانایی نگه داشتن اینهمه بارو نداره.ندادم.گفتم من هیچ وقت همچین کاری رو نمیکنم.یه مهندس دیگه15ت گرفت وپلان روکشید وامضا خوابوند زیرش...الان اون خونه تو این زلزله شده کابوسی که صاحبش داره ازترسه فرو ریختنش سکته میکنه...اخه انصافه؟بیمارستان داشتن میساختن.نیمه ساخت تو زلزله ریختش.شما فک کن اگه این بیمارستانو بااین اصول میساختن وافتتاح میشدوزلزله میومد چقد آدم مرده بود؟چه آماری میخواست بده رسانه ها توشمار کشته هاش!!!!!!!!!!
میخوام بگم تو جامعه ما همه پزشکا رو مسئول نجات جون ادما میدونن اما باید بگم نه تنها دکترا بلکه معمارو...وهر انسان در هر پست ومقامیه مسئوله حفظ ونجات جون آدماس.اینو فراموش نکنیم
درنیابد حال پخته هیچ خام پس سخن کوتاه باید والسلام
 

مزیدی

عضو جدید
مجموعه عالی معماری و هنری ایرانی در قرن 16 میلادی ( دهم هجری ) در جهان بی نظیر بوده است؟
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نقل قول از آرمانشهر:

[h=3]پناهگاه های شنی، ایده دانشجویان معماری اعزامی به مناطق زلزله زده + عکس و روش کمک به این حرکت[/h]

این روش توسط سازمان ملل برای احداث پناهگاه های اورژانسی مورد تقدیر قرار گرفته است و به عنوان روشی برای ساخت اقامتگاه در ماه و مریخ به ناسا ارائه شده است.

شفاف نوشت:

جمعی از دانشجویان معماری که طبق برنامه قبلی قصد اجرای کارگاه ساخت خانه‌های گنبدی با کیسه‌های شنی را داشتند، به دلیل وقوع زلزله کارگاه خود را در ابعادی وسیع تر به مقصد مناطق زلزله زده آذربایجان تغییر دادند. این گروه قصد دارند در سه سفر سه سرویس حمام-دستشویی و سه اتاق امن برای دوره گذر از بحران احداث کنند.


این ساختمان‌های مقاوم که اولین بار توسط مرحوم نادرخلیلی، معمار و نویسنده شهیر ایرانی و استاد مدرسه معماری کالیفرنیای جنوبی معرفی شد. این روش توسط سازمان ملل برای احداث پناهگاه های اورژانسی مورد تقدیر قرار گرفته است و به عنوان روشی برای ساخت اقامتگاه در ماه و مریخ به ناسا ارائه شده است. هر چند که این روش مورد تقدیر دپارتمان توسعه مسکن و شهرسازی آمریکا قرار گرفته بود، هنگامی که پس از زلزله بم خلیلی بار دیگر به ایران آمده بود و روش سریع و ارزان خود را برای اسکان زلزله زدگان معرفی کرد طرح وی مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دولت خاتمی قرار نگرفت. طرح‌های او برای یک خانواده هفت نفری، قابلیت ساخته شدن در ظرف مدت یک هفته را داشتند.

در همین رابطه گروه دانشجویان معماری، که اولین گروه پیشتاز آنها پس از عید فطر در منطقه حاضر خواهند شد، با استقبال از کمکهای مردمی نیازمندی‌های خود را به شرحی که در ادامه خواهد آمد اعلام کرده‌اند. همچنین این گروه اعلام کرده‌اند که برای سفر اول نیاز به همراهی یک «تکنیسین تاسیسات» دارند. لازم به ذکر است که این فعالیت مورد تایید «شفاف» است.

تلفن تماس برای هماهنگی و اطلاعات بیشتر:
محمدرضا چینی فروشان، دبیرکانون معماری آستانه 09357751414

لینکهای مرتبط:
- لینک پایگاه مرجع خانه‌های شنی: http://calearth.org
- وبلاگ کارگاه: http://kavirworkshop.blogfa.com



اقلام مورد نیاز برای تجهیز کارگاه:

ساخت مجتمع سرپناه اضطراری مقاوم و حمام-دستشویی سرهم (منطقه‌ی زلزله‌زده‌ی آذربایجان)

پناهگاه شنی:

اقلام:
ـ آبرسانی اوّلیه
ـ منبع 1000 لیتری آب (ترجیحا با عایق حرارتی روی آن)
ـ بانکه دسته دار 20لیتری آب آشامیدنی (با در سفت درست حسابی) 6 عدد
ـ بانکه دسته دار 20لیتری پلاستیکی بیکار (روغنی، نفتی هم باشه طوری نیست) برای کار بنایی
ـ پمپ آب کوچک سیّار 1 عدد (مشخّصات فنّی: آزادپور، صیرفیانپور)

ـ برق رسانی اوّلیه
1- سیم رابط کلفت 100متری با 10 پریز و 10 دو شاخ محکم و ماندگار
2- سیم برق معمولی (برای لامپ و سرپیچ) 100 متر
3- لامپ 100وات با سرپیچ خوب (ترجیحا رنگ سفید) سفید 15عدد
4- سه راهی: 5عدد با سیم بلند
5- پریز سه‌شاخه تقسیم تکی: 5عدد
6- کلید و پریز تکی: هر کدام 10 عدد
7- فازمتر و سیم‌چین 2عدد
8- چسب برق

ـ ابزار بنایی و غیره
- کمچه 5عدد / ماله 5عدد (ضدزنگ)
- بیل 10 عدد / استامبولی 10عدد ضدزنگ (دست2 هم مانعی نداره)
- کلنگ 3عدد / تیشه 1عدد
- فرغون 2عدد /
- شمشه آلمینیومی 2متری (4عدد) / تراز حبابدار عمودی-افقی (طول 60 سانتی، 1 عدد)
- قرقره بنّایی قلّابدار یک عدد
- جعبه ابزار فلزّی بزرگ 2عدد
- تخته بنایی 3متری 5عدد
- طناب کنفی قطر 6میل (یک توپ کوچک)
- فز دستی با تیغه ی آهن و سنگ و چوب

ـ سرویس بهداشتی و حمام سرهم (همه چیز برای 5باب، ابعاد داخلی 120 در 150 سانت) ازجمله
- در آلومینیومی خوب (عرض 50 یا 60): مشابه
- پنجره ی هواکش کوچک (باید خوب کیپ بشه موقع حمام کردن در سرما): مشابه
- روشویی کوچک و کاسه توالت ایرانی کوچک و کم عمق (با 5عدد چاه بست)
- شیرآلات دستشویی - لوله آب سرد و گرم با عایق دور آن ـ اتّصالات و لوله فاضلاب
- اقلام نصبی (پرده ی بین حمام و دستشویی، جالباسی، جاصابونی، ...) (هر کدام 5 عدد)
- کاشیکاری کف و بدنه

ـ کیسه های طولی
- پارچه متقال 240گرم (عرض 2متر، طول 50 متر) 10 تاقه + 5 تاقه زاپاس
- چرخ خیاطی دستی (غیربرقی) 1عدد
قرقره ی «نخ»ی خیّاطی از جنس محکم (به اندازه ی 3000متر دوخت زدن)

ـ لوله (کاربرد سازه ای)
- لوله pvc قطر نیم اینچ پوست‌کلفت (بریده شده در قطعه‌های30 سانتی و 25 سانتی- هر کدام 100 تا)
- لوله‌ی پلی اتیلن قطر 250 میلیمتر (فشار 4بار، یا بیشتر) دو شاخه 6متری.

ـ اجاق هیزم‌سوز وسط اتاق
- بخاری ذغالی استوانه‌ای (ترجیحا با دودکش در بالا) 2 عدد
- لوله بخاری آلومینیومی (انعطاف پذیر) 6متری (2 عدد)
- سردودکش 2 عدد
- 150 آجر

ـ مصالح عمده (ترجیحا برای تهیه در آذربایجان)
- ماسه بادی: 3 خاور
- سیمان: 4 تن
- گچ: 1تن
- خاک رس: 1تن
- شن ریز: 1تن
- سیم خاردار معمولی (ترجیحا با خارهای هرچه بلندتر): 5توپ (حدود 2000 متر طول)

ـ عایقکاری
فعلاً :
- قیر: 2 پیت (معمولا 17 کیلویی)
- نفت: 6 تا 20 لیتری

ـ خورد و خوراک
ـ برای 15 نفر کارگر در طول 10روز (اقلام اصلی قابل نگهداری برنج و روغن و عدس و ماش و ... + انواع کنسرو)
 

M.shamaei

عضو جدید
سلام
در حقیقت دور اندیشی دیگه جایی نداره تو زندگی روز انه فقط لحظه مهم شده و به اخر جاده کمتر کسی هست که نگاه کنه شاید این موضوع باعث بشه به خودشون بیان اما گذراست برای دوامش در کل زندگی چه راه هلی به نظرت می رسته ؟
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون.:gol:

مرحله 5- سوال12

سبک" نرماندی" از زیر مجموعه های کدام مکتب های معماری است؟

سبک نرماندی: به مناطق جنوبی آلمان، نورمان (نرمان) گفته می شده است. شیوهای که از معماری رومانسک در این مناطق معمول بود موجب شد که آثار معماری دیگری نیز به همین شیوه در کشورهای دیگر نظیر فرانسه و انگلستان بوجود آید. البته این سبک دوران تکامل خود را در فرانسه طی نمود پس از اینکه وایکینگها به آیین مسیحیت گرویدند در شمال ماندگار شدند و تقریبا به طور ناگهانی نشان دادند که مدیرانی ماهر و شایسته اند و به سرعت رموز معماری را آموختند و بناهایی در سبک رومانسک ایجاد کردند و چند سبک رومانسک را با نوآوری هایشان به اعتلاء رساندند که این سبک ها بعدا منبع اصلی سبک گوتیک گردیدند. از جمله مهمترین این سبک ها، سبک نرماندی بود که کلیسای با ارزشی همانند ((سنت آتین)) در کان فرانسه پدید آوردند.
تاق زنی جناغی و سقف های شیب دار چوبی را بایستی یکی از ویژگیهای معماری سبک نورماندی محسوب نمود.

منبع : ایران شهر ساز
انجمن تخصصی شهرسازی و معماری

و فکر میکنم تحت تاثیر مکتب او مانیسم (Humanisme ) بوده .
 

مزیدی

عضو جدید
یه سری عکسهایی دیدم از زلزله بم شاید 80 درصد خرابی این زلزله نقص ساختمانها به دلایل مختلف بود نمی دونم باید از خودمون شرمنده باشیم یا مثل همیشه دیگران رو مقصر بدونیم
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
سبک نرماندی: به مناطق جنوبی آلمان، نورمان (نرمان) گفته می شده است. شیوهای که از معماری رومانسک در این مناطق معمول بود موجب شد که آثار معماری دیگری نیز به همین شیوه در کشورهای دیگر نظیر فرانسه و انگلستان بوجود آید. البته این سبک دوران تکامل خود را در فرانسه طی نمود پس از اینکه وایکینگها به آیین مسیحیت گرویدند در شمال ماندگار شدند و تقریبا به طور ناگهانی نشان دادند که مدیرانی ماهر و شایسته اند و به سرعت رموز معماری را آموختند و بناهایی در سبک رومانسک ایجاد کردند و چند سبک رومانسک را با نوآوری هایشان به اعتلاء رساندند که این سبک ها بعدا منبع اصلی سبک گوتیک گردیدند. از جمله مهمترین این سبک ها، سبک نرماندی بود که کلیسای با ارزشی همانند ((سنت آتین)) در کان فرانسه پدید آوردند.
تاق زنی جناغی و سقف های شیب دار چوبی را بایستی یکی از ویژگیهای معماری سبک نورماندی محسوب نمود.

منبع : ایران شهر ساز
انجمن تخصصی شهرسازی و معماری

و فکر میکنم تحت تاثیر مکتب او مانیسم (Humanisme ) بوده .

بله کاملا درسته.ممنون از توضیحات کاملتون.

منبع:آشنایی با معماری جهان
تالیف:دکتر محمد ابراهیم زارعی
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 5 - سوال 13

ساختمانی که میس وندروهه را بلند آوازه کرد در کجا بنا شد ؟ و کیفیاتی که در معماری این ساختمان پدیدار شد در شمار مبانی معماری .............د رآمدند . این کیفیات چه ها بودند ؟

(لطفا با ذکر منبع.)
 

مزیدی

عضو جدید
سلام من هم می خوام همکاری داشته باشم فقط چون بچه دارم بیرون رفتن وکارهای خارج از خونه برام مشکله اگه تو خونه می تونم کاری بکنم بهم بگید مثل جمع آوری اطلاعات از سایت های مختلف یا کاری دیگه. مرسی.
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 5 - سوال 13

ساختمانی که میس وندروهه را بلند آوازه کرد در کجا بنا شد ؟ و کیفیاتی که در معماری این ساختمان پدیدار شد در شمار مبانی معماری .............د رآمدند . این کیفیات چه ها بودند ؟

(لطفا با ذکر منبع.)

دوستان اگه نیاز به راهنمایی هست ، بگید لطفا .
 

landscapedesigne

عضو جدید
برنامه نهمین دوره هم اندیش انجمن مفاخر معماری ایران
شهریور91

4شنبه1/6/91:معماری کتابخانه
4شنبه8/6/91:بداعت منظر
4شنبه15/6/91:دلوار
4شنبه29/6/91:حافظه تاریخی تهران

از ساعت 4 الی 7 بعدازظهر

حضور کارشناسان و دانشجویان ازاد است
گواهی مشارکت در هم اندیشی ها در پایان هر دوره صادر میگردد

محل برگزاری:موزه هنر امام علی (ع)
خ ولیعصر.4راه نیایش.بلوار اسفندیار.پ35

همایش روز 8 شهریور بازم تشکیل میشه؟! اخه نه که تهران بلکل تعطیله ...
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همایش روز 8 شهریور بازم تشکیل میشه؟! اخه نه که تهران بلکل تعطیله ...

سلام متاسفانه اطلاعی ندارم/تماس بگیرید
22036065/22024847

**********************************

فراخوان اولین همایش فضاهای عمومی شهری پایدار





همایش صدسال معماری وشهرسازی معاصر ایران در کرج


 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
MESOPOLIS TEHRAN WORKSHOP






کارگاه آموزشی MESOPOLIS

با همکاری مدرسه معماری Ecole Speciale d'Architecture پاریس و دانشکده معماری دانشگاه تهران
با حضور مدرسانی از کانادا، فرانسه، ایتالیا و ایران


مهلت ثبت نام تمدید شد.

زمان برگزاری:
26 شهریور تا 1 مهرماه 1391
(مدرسان کانادایی، فرانسوی، ایتالیایی و ایرانی)

19 تا 22 شهریور؛ گروه بندی، مطالعه، بررسی و پژوهش (مدرسان ایرانی)

کارگاه مزوپلیس یک پروژه طراحی تحقیقاتی و تجربی در مورد شهر تهران با همکاری مدرسه معماری Ecole Speciale d'Architecture فرانسه است که در جستجوی بازتوانبخشی شبکه های زیرزمینی آبرسانی (قنات-های) فراموش شده تهران در راستای پیوند مجدد آن با شهر و به عنوان نمادی بوم شناسانه برای آینده تهران است.
این کارگاه در جستجوی شناخت شهر تهران و آب های زیرزمینی آن در طی پژوهش در چهار منطقه و قنات مهم تهران خواهد بود. طراحی ها و پیشنهادهای مداخلات با در نظر گرفتن الگوها و پارادایم های همسایگی، جابجایی و تغییر مسیرها، منظرهای پویا، گیاه ها و شهر، انرژی های منفعل، گونه شناسی ساختمان های جدید و بازیابی آب های زیرزمینی ارایه خواهد شد.

به شرکت کنندگان گواهینامه شرکت در کارگاه از سوی مدرسه معماری Ecole Speciale d'Architecture پاریس و دانشکده معماری دانشگاه تهران ارائه خواهد شد.

هزینه ثبت نام در کارگاه: 350.000 تومان
مکان برگزاری: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا






برای اطلاعات بیشتر: www.hydrocity.ca
Email: info@ceat.ir
 

پیوست ها

  • mesopolis-register.jpg
    mesopolis-register.jpg
    45.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
با سلام و درود به همه دوستان هنرمند و معمارم

دوستان عزیزم شاید تاحدودی در جریان فعالیت های صورت گرفته در مورد نشریه آنلاین تالار معماری قرار گرفته باشید ...
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته اولین شماره نشریه تا اواخر آذرماه ارائه خواهد شد که به منظور هر چه بالاتر بردن سطح کیفی و علمی , و رسیدن به سطحی قابل قبول و همچنین تداوم بخشیدن به این نشریه نیاز به مشارکت و همکاری همه شما دوستان عزیزم داریم
شما میتوانید تخصص خود و نوع همکاری را که میتوانید با این نشریه داشته باشید برای بنده به صورت خصوصی ارسال بفرمائید


فعالیت هایی همچون
- در قسمت تحریریه ؛ جمع آوری مطالب و مقالات ( توانایی نوشتن مقاله و یا دریافت مقالات از اساتید معماری) تهیه گزارش و یا آموزش هایی برای نشریه و...
- برگردان و ترجمه متن های تخصصی معماری خارجی
- گرافیک و صفحه آرایی
- و یا اگر مطلب خاصی دارید که تنها میتوانید در اختیار نشریه قرار دهید


امیدوارم شما دوستان عزیزم ما رو در این حرکت جمعی یاری بفرمائید

سپاسگزارم
مانا و انوشه باشید


___
پانوشت:
- لازم به ذکر است عملکرد و فعالیت اعضا به منظور تداوم بخشیدن به نشریه پس از اولین شماره مورد بررسی قرار گرفته و سپس عناوین لازم داده خواهد شد

سلام منم می خوام هرجور که می تونم کمک کنم.مخصوصا تو قسمت ترجمه فک می کنم مفیدتر باشم
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمانی که میس وندروهه را بلند آوازه کرد ،پاویون آلمان در بارسلونا بود.
و کیفیاتی که در معماری این ساختمان پدیدار شد در شمار مبانی معماری مدرن در آمدند.
این کیفیات :

ترکیب فضاهای بیرونی و درونی بوسیله دیوارهای شیشه ای
پلان ازاد متاثر از دیوارهایی که به هم ختم نمیشوند
ایجاز در معماری در قالب سطوحی صاف و مسطح و فارغ از هرگونه تزیین


منبع:کتاب فضا, زمان, معماری(با تغییر و تلخیص )



درباره ی بنا:


در پاویون بارسلونا در سال 1929, میس وندر روه با مهارتی استادانه فضا های داخلی و خارجی را با هم ترکیب کرده.به گونه ای که شخص به طور قطع نمی تواند بگوید چه زمانی داخل ساختمان می شود و چه زمانی خارج از آن قرار می گیرد.
در این بنا دیوارها در حد سقف ها متوقف نمی شوند و بصورت آزاد در فضا ادامه می یابند.حتی در این بنا دیواری وجود دارد که از سقف خارج شده , استخر مجسمه را دور می زند و مجددا به داخل ساختمان برمی گردد.سقف ها نیز از حد دیوارها فراتر می روند و این بازی با دیوارها و سقف, حس جالبی از تعلیق و حرکت ایجاد می کند. وجود عنصر شفاف و سبک شیشه نیز بر حس تعلیق می افزاید.
این بازی با دیوارها به واسطه ی وجود ستونهای باربر که وزن سقف را بجای دیوارهاتحمل می کنند امکان پذیر شده است.اما خود این ستونها به حالت کاملا ظریف و غیر بارز طراحی شده است که سبکی را در بنا افزایش می دهد.
با اینکه بنا بسیار ساده وبدور از پیچیدگی های آزار دهنده است, اما برای اشراف کامل به بنا باید در داخل آن حرکت کردو میس بصورتی کاملا ظریف و زیبا , حس کنجکاوی را در بیننده بر می انگیزد و شخص بدون آنکه آزرده شود, آرام در بنا حرکت کرده و شناخت خود را از اثر کامل می کند.به علاوه شخص همواره می تواند مسیر جدیدی را برای برگشت خود انتخاب کند و تکراری بودن راهها ملال انگیز نشود.
به علاوه وندر روه کاملا هنرمندانه فضاهای مختلف را با هم ترکیب کرده .بطور مثال برای ارتباط بین دو بخش مجزای بنا از یک دیوار طویل و ساده که از زیر سقف قسمت اصلی آغاز شده , وارد فضای خارجی گشته و در زیر سقف دیگر پایان پذیرفته استفاده کرده است.
در کل این پاویون یکی از استادانه ترین و کامل ترین پاسخ ها برای سوال موجود در ذهن معمار بوده است.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ساختمانی که میس وندروهه را بلند آوازه کرد ،پاویون آلمان در بارسلونا بود.
و کیفیاتی که در معماری این ساختمان پدیدار شد در شمار مبانی معماری مدرن در آمدند.
این کیفیات :

ترکیب فضاهای بیرونی و درونی بوسیله دیوارهای شیشه ای
پلان ازاد متاثر از دیوارهایی که به هم ختم نمیشوند
ایجاز در معماری در قالب سطوحی صاف و مسطح و فارغ از هرگونه تزیین


منبع:کتاب فضا, زمان, معماری(با تغییر و تلخیص )



درباره ی بنا:



در پاویون بارسلونا در سال 1929, میس وندر روه با مهارتی استادانه فضا های داخلی و خارجی را با هم ترکیب کرده.به گونه ای که شخص به طور قطع نمی تواند بگوید چه زمانی داخل ساختمان می شود و چه زمانی خارج از آن قرار می گیرد.
در این بنا دیوارها در حد سقف ها متوقف نمی شوند و بصورت آزاد در فضا ادامه می یابند.حتی در این بنا دیواری وجود دارد که از سقف خارج شده , استخر مجسمه را دور می زند و مجددا به داخل ساختمان برمی گردد.سقف ها نیز از حد دیوارها فراتر می روند و این بازی با دیوارها و سقف, حس جالبی از تعلیق و حرکت ایجاد می کند. وجود عنصر شفاف و سبک شیشه نیز بر حس تعلیق می افزاید.
این بازی با دیوارها به واسطه ی وجود ستونهای باربر که وزن سقف را بجای دیوارهاتحمل می کنند امکان پذیر شده است.اما خود این ستونها به حالت کاملا ظریف و غیر بارز طراحی شده است که سبکی را در بنا افزایش می دهد.
با اینکه بنا بسیار ساده وبدور از پیچیدگی های آزار دهنده است, اما برای اشراف کامل به بنا باید در داخل آن حرکت کردو میس بصورتی کاملا ظریف و زیبا ,حس کنجکاوی را در بیننده بر می انگیزد و شخص بدون آنکه آزرده شود, آرام در بنا حرکت کرده و شناخت خود را از اثر کامل می کند.به علاوه شخص همواره می تواند مسیر جدیدی را برای برگشت خود انتخاب کند و تکراری بودن راهها ملال انگیز نشود.
به علاوه وندر روه کاملا هنرمندانه فضاهای مختلف را با هم ترکیب کرده .بطور مثال برای ارتباط بین دو بخش مجزای بنا از یک دیوار طویل و ساده که از زیر سقف قسمت اصلی آغاز شده , وارد فضای خارجی گشته و در زیر سقف دیگر پایان پذیرفته استفاده کرده است.
در کل این پاویون یکی از استادانه ترین و کامل ترین پاسخ ها برای سوال موجود در ذهن معمار بوده است.

خوب سوال بعدم مطرح ميكردي دوستي
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 5 - سوال 14

معماران بناهای زیر :

1- مدرسه خان شیراز
2- مسجد گوهرشاد
3-مسجد شیخ لطف الله
4- مسجد امام اصفهان


1.استاد حسین شماع شیرازی
2.استاد قوام الدین شیرازی
3.استاد محمد رضا اصفهانی
4.استاد علی اکبر اصفهانی
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 5- سوال15

گنبد "عقاب" در کدام بنا قرار دارد؟

مسجد اموي

در دوران خلافت عباسي، والي دمشق اقدام به ساختن گنبدبيت‏المال در حياط مسجد كرد تا بيت‏المال را در آن نگهداري نمايند. در سال 1006 م.گنبد النوفره ساخته شد، و در سال 1069 م. مسجد دچار آتش‏سوزي شد و آتش‏سوزي درخانه مجاور مسجد شروع شده و سپس به مسجد سرايت كرد و امكان سيطره آن وجود نداشت وقسمت‏هاي عظيمي از مسجد سوخت ولي بعدا با كمك برخي از اهالي شهر مسجد بازسازي گرديد.
در دوران حكومت امير سلجوقي «تتش»، وزير وي به هزينه سلطان اقدام به ترميم گنبد عقاب وستون‏هاي چهارگانه و طاق‏هاي آن و سقف مسجد و مقصوره آن نمود و در سال 1089 م.ديوار شمالي از سمت شرق مسجد ترميم شد و در سال 1109 م. ديوار شمالي از سمت غرب ترميم شد و در سال 1150 م. ساعت بزرگي بر روي رواق در شرقي مسجد نصب شد. در سال1179 م. سلطان صلاح‏الدين ايوبي دستور داد كه دو ستون زير گنبد عقاب و گلدسته شمالي ترميم شده و يك گلدسته جديد ساخته شود.
 

Similar threads

بالا