افتخار من اینست که شیعه هستم

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
بی مقدمه ، شاید به بهانه فاطمیه و شاید ...


از بچگی هرچی از حضرت زهرا شنیدیم، خونه پرش، جریان حدیث کساء و شهادت ایشون و فدک و سیلی و تابوت و قبر مخفیشون بوده...
همه ما معتقدیم که امام زمان میاد و قبر مخفی حضرت زهرا رو نشون می ده؟! نه؟!

من یه سئوال دارم!
امام زمان میاد، قبرم نشون می ده! اما ما که الان هیچی از واقعیت جریان حضرت زهرا نمی دونیم چطوری مدعی همراهی با ظهور هستیم که حالا بفهمیم بالاخره این معمای بزرگ شیعه جوابش چیه؟!

هرچی کتاب و دفتر دستک (اگر بگیم خوب که ظلمه!) تا الان راجع به ایشون هست، خوباش متون ادبی و شعرای امثال شریعتی و سید مهدی شجاعی و احمد عزیزی که هیچ دانش خاصی بجز احساس
به آدم نمی ده یا نهایتا چند تا کتاب مثل منتهی الامال و سیره زندگی و غیره که اونا هم...!

تو این مدت من چندین جلد کتاب در سیره، زندگی حضرت زهرا(س) خوندم که متاسفانه:
- در خیلی از این کتب داستان شهادت ایشان تحریف شده و یا اصلا نقل نشده و خیلی بی تفاوت و بنابر مصلحت، از کنارش عبور شده!
- اختلاف عمر با ایشان بخاطر نقل جعلی حدیث از پیامبر و موضوع فدک، به شکلی خاص و کاملا مغرضانه مطرح شده است!
"حضرت فاطمه از برخورد نادرست عمر و اینکه حدیثی را که پیامبر نگفته به آن نسبت داده است سخت ناراحت شد ...
روایت کرده اند که فاطمه پس از برگشت از مسجد سخت بیمار شد و بیماری او طولانی گردید طوریکه امید بهبود در وی نبود.../
داستان های عبرت انگیز از زندگانی حضرت زهرا/داستان فدک
- از ایشان یک شخصیت مادی و دنیوی، خانه دار، حقیر و امی که همیشه گرسنه، درحال شیر دادن بچه و آسیاب کردن گندم هستند ترسیم شده است!
- جریان ایمان آوردن یهودی و مسیحی و... بر اثر نور چادر ایشان، لباس فاخر ایشان و ... نقل شده!
......................
چند وقت پیش تو مترو دو تا دانشجوی تاریخ حرف می زدن که آقا عرب بادیه نشین! رو چه به در که حالا بسوزه و میخش بره تو پهلوی دختر پیغمبر که شهید شده باشه... و تاکید داشت که اینو استادشون که خیلیم حالیشه گفته!
البته بهش گفتم "بهتره تعریف عرب رو ببینی و فرق عرب بادیه نشین رو با عرب شهر نشین بدونی.
یه نگاهیم به تاریخ تمدن ویل دورانت بنداز، زشته شما تاریخ می خونی اطلاعاتت از من علوم پایه ای فنی کمتره راجع به رشتت!" و اونم تو کما رفت!
" ...در داخل شبه جزیره خود، شهرها و کاخ ها و معابد ساخته بودند" تاریخ تمدن ویل دورانت / اقوام سامی بگذریم که دو سال پیش هم یکی از روزنامه های ناوزین مربوط به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری نوشته بود " رحلت حضرت زهرا" و نه شهادت!
با این تفاسیر حالا بشینیم منتظر که امام زمان (عج) قبر مخفی حضرت رو نشون بده! غیر از اینه که خود حضرت زهرا (س) هنوز در دل های ما مخفیه و ناشناخته؟!
بهتر نیست کنار دو دهه فاطمیه، روضه گوش کردن و مشکی پوشیدن، یکم غربت ایشون رو از دلا پاک کنیم؟
بهتر نیست ببینیم چجوری دین مارو، اصول مارو و باورهای ما رو تحریف یا نابود می کنن و ما نمی فهمیم!
کاری برای غربت ائمه شیعه و اسلام مظلوم بکنیم!
منبع : باشگاه خبرنگاران
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلمة الحق 10 - تشرف سرخ پوستان به اسلام


---«(بسم الله الرّحمن الرّحيم)»---

در خبر نامه ی داخلی جامعه ی مدرّسین حوزه ی علمیّه قم ،شماره ی 137 مورّخ66/3/30 صفحه ی 6خبر جالبی بدین شرح آمده است:
سرخ پوستان سه قبیله از قبایل داکوتای شمالی و منطقه ی قطب در هنگام نیاز و نیز گم کردن راه در بین یخ ها و جنگل های قطبی،از فردی به نام "مهدی"کمک می طلبند که تا همین اواخر از ارتباط این نام با اسلام و یا اصولأ از مکتب اسلام نیز اطّلاعی نداشته اند و پس از کسب اطّلاع از این موضوع ، تعدادی از دانشجویان بومی سرخ پوست نوار قطب (شمال) ،به دین اسلام مشرّف شده اند.

توضیح این خبر نامه:
زبان شناسان و محقّقین زبان های بومی آمریکای شمالی کشف کرده اند که ریشه ی کلمه ی "مهدی" در زبان های بومی اولیّه در کشور های شمالی و جنوبی آمریکا از جنبه ی بسیار مذهبی و اسرار آمیزی برخوردار است. (روزنه هایی از عالم غیب؛ص20/تألیف:آیت الله محسن خرازی)

یا رب آن مونس جان،محرم اسرار کجاست
وان طبیب دل بی طاقت بیمار کجاست
یک جهانند گرفتار فراقش یا رب
آن رهاننده ی این جمع گرفتار کجاست

- کاري از فعّالان ظهور مشهد -
«الهّم عجّل فرج مولانا الامام الهادي المهدي القائم بالامرک و جعلنا من خيرٍ انصاره ي و اعوانه ي»
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلمة الحق 12 - معرفت و شناخت امام زمان

---«(بسم الله الرّحمن الرّحيم)»---
از امام زمان(عج) بترسیم یا نه؟!

بعضی ها آمده اندو در باره ی حضرت مهدی(عج) تبلیغات خشنی کرده اند و حتّی بعضی کتب به دروغ این مطلب را نوشته اند(که سندی معتبر ندارد)که حضرت مهدی(ع) آنقدر افراد را می کشند که خون صفحه ی زمین را فرا می گیرد و تا رکاب حضرت بالا می آید.

این قبیل روایات دروغین،ساخته و پرداخته ی دست دشمنان است.هدف این است که رابطه ی عاطفی با حضرت را کم کنند.
حضرت مهدی(ارواهنا له الفدا)مبلّغ رحمت خداست ، کانون عاطفه و محبّت و انسانیّت هستند.انقلاب حضرت در درجه ی اول یک انقلاب نظامی نیست،در درجه ی اول یک انقلاب فرهنگی است.ما حدیث بسیار پر معنایی داریم که می فرماید:
«إذا ظهر المهدی،وضع الله یده علی رؤوس الانام» : هنگامی که حضرت مهدی ظهور می کند،خدا دست مهدی را بر سر مردم می گذارد«فأکمل بها عقولهم» : پس عقل مردم کامل می شود.
آن زمان است که تحوّل فرهنگی پیدا می شود و به استقبال حکومت مهدی(عج) می روند.
پس اگر کشتاری واقع می شود،مال آن گروهی است که دشمن حق و عدالت اند و الّا بقیه از طریق انقلاب فرهنگی است... .
حضرت ولی عصر(ع) محبوب دلهاست و به همی ی بشریّت علاقه دارند،این الفاظ دشمنان نباید میان آن حضرت و مردم جدایی بافکند.
ما یک زیارت خوبی داریم.. و آن زیارت آل یاسین است،بعدش هم یک دعاست که من دو سه جمله از این زیارت و دعای بعدش را خدمت شما می خوانم:
در آنجا در باره ی حضرت مهدی(عج)،ما می گوییم:النّ«الولی النّاصح» : خیر خواه جهان بشریّت است؛«سفینة النجات» :کشتی نجات است که ما را از غرق شدن در آب نجات می دهد نه این که افراد را غرق کند؛«علم الهدی» :پرچم هدایت است؛«نور أبصار اوری» : نور چشمان تمام دنیاست؛«خیر من تقمص و ارتدی»بهترین فرزندان آدم است و «مجلی العمی»نا بینایی ها و نا آگاهی ها را از بین می برد.
بنابراین،حضرت مهدی کانون محبّت،کانون عاطفه و خیر خواه همی ی بشریّت است و از هر نظر،کسی است که به وسیله ی انقلاب فرهنگی،دنیا را پر از عدل و داد می کند.ایشان کسی نیستند که آنقدر خون بریزند که خون تا رکابشان برسد.اینها سخنان دشمنانی است که می خواهند جدایی بیافکنند.(لازم به ذکر است که ایشان گردن آن طور که وصف شده نمی زنند،تنها شیطان جسمیّت پیدا می کند و ایشان طی نبردی حماسی ،این ملعون مرتود را گردن خواهند زد و این پایان شیطان رجیم در دنیا خواهد بود.ولی نفس عمّاره همچنان باقی خواهد ماند.)
در احادیث ما،مهدی(عج) به دو چیز شبیه شده است:
اول به نور آفتاب عالم تاب،نوری که تربیّت کننده است و نابود کننده نیست.
دوم به «ماء معین»؛یعنی آب جاری که کارش زنده کردن است،حیات است،همه ی این موجودات زنده از برکت آب زنده اند،

مهدی (عج) آب جاری و نور آفتاب است؛یعنی کانون هدایت،محبّت،پرورش و تربیّت است.حضرت مهدی(عج) این چنین مؤقعیّتی دارد.
(سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی؛هزار و یک نکته پیرامون امام زمان(عج)،نکته ی 766)

 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
گوشت خرچنگ؛ حلال یا حرام؟




فروش محصولات حرام دریایی، از جمله فروش گوشت کوسه و خرچنگ و برخی دیگر از ماهیان و آبزیان حرام‌‌گوشت در برخی شهرهای کشورمان شیوع پیدا کرده است.

حیوانات حلال‌گوشت، ضوابط و معیارهای مشخصی دارند که گاهی بی اطلاعی از این موضوع موجب می‌شود، کسانی که در پی تنوع در غذاها و طعم‌های متفاوت هستند، اغذیه ای، که از نظر شرع اسلام حرام است را مصرف کنند.

فقها و مراجع تقلید "دامت برکاتهم" معیاری برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان کرده اند، آنها فرموده‌اند: خوردن گوشت حیوانات دریایی حرام است(1) مگر ماهیانی که پولک (فلس) داشته باشند(2) و خرچنگ چون فلس ندارد و از چنین ویژگی برخوردار نیست، بنابراین خوردن آن حرام است.(4)
علاوه بر این معیار کلی، برای حرمت خوردن گوشت خرچنگ، دلیل خاصی هم برای حرمت خرچنگ، در احادیث اهلبیت علیهم السلام وجود دارد. امام موسی کاظم (علیه‌السلام) می‌فرمایند: خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.(3)
با بررسی‌های به عمل آمده نسبت به نظر مراجع تقلید "ادام الله ظلهم" در مورد گوشت خرچنگ به این نتیجه رسیدیم که همه علمای شیعه "دامت برکاتهم" خوردن گوشت خرچنگ را حرام می‌دانند و بنا به گفته آیة الله مهدی هادوی تهرانی ، صاحب نظر در دانش های دینی، مسئله حرمت خوردن گوشت خرچنگ، مسئله اختلافی نیست که یکی از علما آن را جایز بداند و دیگری حرام (همه مراجع و علما گوشت خرچنگ را حرام می دانند). در تعابیر فقها معیاری برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده‌اند: آنچه از روایات بدست می‌آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی‌شود یعنی خوردن آن حرام است، مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست. مراجع گرانقدر نسبت به پاسخ استفتاء زیر چنین فرموده‌اند:

استفتاء: خرید و فروش و استفاده از گوشت خرچنگ و خرگوش چه صورت دارد؟
حضرت آیة الله خامنه‌ای: خوردن آن حرام است.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: حرام است.
حضرت آیة الله بهجت: خرچنگ و خرگوش حرام است .
حضرت آیة الله مکارم شیرازی: جایز نیست و فروختن آن به غیر مسلمین اشکالی ندارد.

در جامعه اسلامی مردم بر اساس اعتمادی که به حکومت اسلامی دارند، تصور می‌کنند که هر چه فروخته می‌شود حتما منع شرعی ندارد و براحتی از خوردنی‌ها تناول می‌کنند. چرا که متاسفانه خیلی از مسلمانان، از خیلی از احکام بی اطلاع هستند. خوب نتیجه این می‌شود که مثلا چون نسبت به حرمت گوشت خرچنگ بی‌خبرند از آن می‌خورند.

حضرت آیة الله تبریزی: حرام است. اگر به کفار به شکل صوری بفروشند و قصد استنقاذ نسبت به آن داشته باشند مانعی ندارد.
حضرت آیة الله سیستانی: خوردن آن حرام است ولی خرید و فروش چون منفعتی غیر از خوردن دارد اشکال ندارد.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: گوشت خرگوش و خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست. چنانچه منافع محلله داشته باشد از قبیل خوراک طیور و غیره، فروختن آن برای این جهت اشکالی ندارد.(5)


در بخش استفتائات پایگاه اینترنتی آیة الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این که آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است این گوشت حرام توصیف شده است.
آیة الله مجتبی تهرانی: نیز در بخش مرتبط با استفتائات خود در پاسخ به خوردن گوشت خرچنگ پاسخ داده‌اند که حرام است.
استاد هادوی تهرانی: در تعابیر فقها، معیار (و ملاکی) برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. (به طور کلی) گوشت حیوانات دریایی (حرام است)و خورده نمی‌شود، مگر ماهی هایی که پولک(فلس) داشته باشند و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست،( پس طبق این معیار، خوردن آن حرام است).

از طرف دیگر اعتراض به دولت کشور اسلامی‌مان وارد است که چرا نظارتی بر رستوران‌ها و مراکز خرید و فروش مواد غذایی نمی‌شود که براحتی گوشت خرچنگ و کوسه فروخته می‌شود و نیز در رستوران‌ها غذاهای متنوعی با آن پخته می‌شود و مردم هم با این نگاه که در این کشور غذای حرامی در رستوران‌ها سرو نمی‌شود از آن می‌خورند. براستی چه کسی پاسخگو به این وضعیت اسفناک حاکم بر وضعیت غذایی کشور است. نتیجه: بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که همه فقها و علما به اتفاق، خوردن گوشت خرچنگ را حرام می‌دانند. ولی در اینجا سوال اساسی مطرح می‌شود که چرا در جامعه اسلامی ما حرمت گوشت خرچنگ از میان رفته و براحتی در رستوران‌های کشور اسلامی‌مان گوشت خرچنگ سرو می‌شود؟!

در جامعه اسلامی مردم بر اساس اعتمادی که به حکومت اسلامی دارند، تصور می کنند که هر چه فروخته می‌شود حتما منع شرعی ندارد و براحتی از خوردنی‌ها تناول می‌کنند (و اشکالی هم بر مردم نیست، چرا که مجوز حلیت بازار مسلمین، چنین اجازه ای به آنان می دهد، الا این که خلاف آن ثابت شود)، لیکن متاسفانه خیلی از مسلمانان، از بسیاری از احکام بی اطلاع هستند. خوب نتیجه این می‌شود که مثلا چون نسبت به حرمت گوشت خرچنگ بی‌خبرند، با علم به این که این گوشت، گوشت خرچنگ است، مع الوصف، از آن می‌خورند.

شایان ذکر است که این بی اطلاعی، دلیل نمی‌شود که خوردن گوشت حرام، اثر وضعی خود را بر خورنده نگذارد. ضمن این که بی اطلاعی از احکام، دلیل قانع کننده و موجهی نیست. چرا که همه مسلمانان وظیفه دارند که احکام را بدانند و اگر جایی دچار شک و شبهه‌ای شدند حتما از مرجع تقلید خود بپرسند. بویژه در این زمان؛ که یافتن پاسخ سوالات خیلی راحت شده است و از طریق اینترنت می‌توان به سایت علما مراجعه کرد و سوال خود را پرسید و یا با یک تلفن به دفتر مراجع تقلید، پاسخ سوال خود را یافت .

و اما از طرف دیگر و با توجه به اصل صحت در بازار مسلمانان، اعتراض به دولت اسلامی‌مان وارد است، چرا نظارتی بر رستوران‌ها و مراکز خرید و فروش مواد غذایی ندارند که براحتی گوشت خرچنگ و کوسه و یا بدتر از آن ، فروخته می‌شود و نیز در رستوران‌ها غذاهای متنوعی با آن پخته می‌شود و مردم هم با این نگاه که در کشور اسلامی، غذای حرامی در رستوران‌ها سرو نمی‌شود از آن می‌خورند. براستی چه کسی پاسخگو به این وضعیت اسفناک حاکم بر وضعیت غذایی کشور است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
نمیدونم چرا اهل سنت اینقدر واسه این معجزه احترام قائلند و میان زیارت!
این معجزه واسه حق بودن و برتری مولا کافی نیست؟!!
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاست های اقتصادی حضرت علی (ع)

یکی از انحرافات و آسيب ‏هاى اجتماعى که جوامع انسانى در طول تاريخ خود، از آن رنج ‏برده ‏اند، مساله فقر و نابرابری درآمدها و پایین بودن وضع معیشتی توده اکثریت جامعه است؛ثروت هاي عمومي توسط افراد خاص و طبقاتي ويژه دست به دست گشته و مردم عادي از دستيابي به آن محروم گشته اند.

هنگامي كه امير مؤمنان علي(ع) زمام حكومت را به دست گرفت، جامعه اسلامی از ارزش ها و دستاوردهای دوران رسول خدا(ص) فاصله بسیار گرفته و دچار نابسامانی های فراوانی شده بود.از مهم ترین این نابسامانی ها شکاف روز افزون طبقاتی بود، چرا که سنت نبوی(ص) در تقسیم بیت المال رعایت نمی شد[1]؛بیشترین سهم اموال دولتی و غنایم جنگی به گروهی متنفذ و یا وابسته به خاندان خلافت و نیز کارگزاران حکومتی اختصاص داده می شد و تنها، سهم ناچیزی از آن به توده اکثریت مردم می رسید. نتیجه این تبعیض، ایجاد اختلاف طبقاتی شدید و نارضایتی عجیب بود.

بنابراین، مشكل اساسی اقتصادی جامعه اسلامی، مساله كمبود درآمد ملی نبود؛ همه نابسامانی‏ ها از نحوه توزیع ثروت سرچشمه می ‏گرفت.


علی(ع) برای حل معضلات اقتصادی، تمام تلاش خود را بر توزیع عادلانه بیت ‏المال و تقسیم منصفانه درآمد ملی - همانند زمان رسول خدا(ص)- مصروف داشته و بهای زیادی نیز در این راه پرداختند.
ابن ابى الحديد از قول ابو جعفر اسكافى آورده است كه روز دوم پس از بيعت با على (ع) آن حضرت به منبر رفت و خطبه ‏اى ايراد كرد.
در آن خطبه راه و رسم خود را كه ادامه سيره پيامبر(ص) بود مشخص نمود و مساوات در تقسيم سرانه بيت المال را اعلام كرد.
همين سخنان نخستين چيزى بود كه خوگرفتگان به تبعيض ‏ها آن را خوش نداشتند و همين موجب كينه و مخالفت با امام(ع) شد.

آن حضرت(ع) به صراحت فرمود:من شما را به راه روشن پيامبرتان (ص) خواهم برد و به آن چه فرمان داده شده ‏ام درباره شما عمل خواهم كرد، اگر به آن چه مى‏خواهم [تن سپاريد و] مستقيم شويد و [البته‏] از خدا بايد يارى جست.
بدانيد كه موضع من نسبت به رسول خدا (ص) پس از رحلت او همچون موضع من در دوران زندگى اوست. [2]



همین موضع را در خطبه ‏اى چنين فرمودند:« دفاتر حقوق و عطايا را [كه پیشتر بر ملاك‏هاى طبقاتى تعيين شده بود] از بين بردم و مانند رسول خدا (ص) سرانه را به مساوات تقسيم كردم و آن را در دست توانگران قرار ندادم.»[3]

هنگامی که از سوی اطرافیان و نزدیکان خود مورد اعتراض قرار گرفتند،فرمودند:« امّا اعتراضى كه شما در امر تقسيم بيت المال به طور مساوى (بر من) دارید، حكمى نبوده كه به رأى خود صادر كرده باشم يا مطابق خواسته دلم باشد؛ بلكه من و شما مى دانيم اين همان دستورى است كه پيامبر خدا(ص) آورده و انجام داده است.»[4]


لذا حضرت(ع) محكم و استوار بر سيره مساوات ايستاد و با وجود همه مخالفت ‏ها، سرانه بيت المال را به صورت تساوى ميان همگان تقسيم كرد و تبعيض‏ هاى گذشته را زدود و ميان خودی و غیر خودی، عرب و غير عرب تفاوت نگذاشتزیرا توزیع ناعادلانه درآمدهای ملی، معضل فقر و تنگدستی جامعه اسلامی را در پی داشت.

امام علي (ع) در مورد فقر و بيچارگي دوران پيش از خود مي فرمايد:«به هر سو كه مى خواهى نگاه كن ! آيا جز فقيرى كه با فقر دست به گريبان است، يا ثروتمندى كه نعمت خدا را كفران كرده ... شخص ديگرى را مى بينی؟»[5]


امیرمومنان علی(ع) که وارث چنين وضعيتي بود. برای ریشه کن کردن فقر و تنگدستی تلاش فراوان کردند. زیرا به خوبی می دانستند که اقتصاد با اعتقادات و دین مردم ارتباط مستقیم دارد.ایشان در این رابطه می فرمایند:« فقر نيمى از كفر است.»[6]

و به فرزندش(محمد حنفيه) فرمودند:« فرزندم! من از تهيدستى بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر، كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان مى كند، و عامل دشمنى است.»[7]

از این رو، آن حضرت(ع) يكي از اهداف حكومت را «اصلاح چشمگير وضعيت مردم و آباداني شهرها» برشمردند.[8]


شهید مطهری در توضیح این مطلب می گوید: آنقدر اين اصلاح، اساسى باشد كه [تشخيص آن‏] احتياج به فكر و مطالعه نداشته باشد، علائمش از در و ديوار پيدا باشد؛به عبارت ديگر سامان به زندگى دادن، شكمها را سير كردن، تن ‏ها را پوشانيدن، بيماري ها را معالجه كردن، جهل ها را از ميان بردن، اقدام براى بهبود زندگى مادى مردم، زندگى مادى مردم را سامان دادن.[9]

امام در فرمان خود به مالک برخی نكات و راهکارهای اقتصادي اشاره مي كنند: پيش از آنكه به فكر درآمد و گرفتن وجهى از مردم باشى به فكر آبادى و عمران و ايجاد منبع درآمد براى مردم باش؛ مردم بايد درآمد داشته باشند تا بتوانند به حكومت كمك كنند.زيرا بدون آبادانى و ايجاد اشتغال براى مردم ، هرگز نمى توان از مردم كمك گرفت و اگر كسى بدون رسيدگى به وضع درآمدى و اشتغال براى جامعه ،فقط به فكر گرفتن ماليات و عوارض باشد ، شهرها را به ويرانى تبديل خواهد كرد، و مردم را (در اثر گرانى و ندارى ) نابود خواهد ساخت ، و سرانجام حكومت ، پايگاه مردمى خود را نيز از دست خواهد داد.[10]


به هر حال با این که در دوران کوتاه مدت امیرمومنان علی(ع) نه تنها خبری از غنايم هنگفت جنگی همانند زمان حاکمان پیشین نبود بلکه وجود نا امنی ها و جنگهای شدید داخلی مشکلات حکومتی را دو چندان کرده بوداما آن حضرت(ع) برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش فراوان کردند که نتیجه آن ارتقای سطح زندگی مردم کوفه بود، چنان كه خود حضرت(ع) وضعیت معیشتی مردم کوفه را این گونه بیان کردند«تمام مردم كوفه داراى زندگى مرفهى هستند، حتى پايين ‏ترين افراد نان گندم مى‏ خورند(توجه داشته باشيد نان جو خوراك فقيران بود) و خانه و سرپناهى دارند و از آب آشاميدنى گوارايى (آب فرات) مى‏ آشامند.»[11]

بر این اساس در جامعه تحت حکومت امیرالمؤمنان (ع) حتی ضعیف ترین دهک ها نیز مشکل مسکن و خورد و خوراک نداشتند و جامعه به یک ثبات نسبی اقتصادی رسیده بود.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=www.MASAFPORTAL.com=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

منابع:

[1]- طبري،تاريخ الأمم و الملوك،تحقيق:محمد أبو الفضل ابراهيم،بيروت،دار التراث،1387-1967،چاپ دوم،ج3،صص164-165.

[2]- ابن أبي الحديد،شرح نهج البلاغة،تحقیق:محمد أبو الفضل إبراهيم،دار إحياء الكتب العربية - عيسى البابي الحلبي وشركاه،1378 - 1959 م ،چاپ اول،ج7،ص36

[3]- کلینی،الکافی، تحقيق: علي اكبر غفاری،طهران،دارالکتب الاسلامیه،134،چاپ چهارم،ج8،صص60-61.

[4]- نهج البلاغه، كلام 205.

[5]- نهج البلاغه ، خطبه 129.

[6]- مجلسی،بحارالانوار، تحقيق: علي اكبر غفاری،بیروت،موسسه الوفاء، 1403 - 1983 م،چاپ دوم،ج75،ص12.

[7]- نهج البلاغه ، حكمت 311.

[8]- نهج البلاغه ، خطبه 131.

[9]- شهيدمطهرى،مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏24، ص: 113

[10]- نهج البلاغه ، نامه 31.

[11]- ابن أبي شيبة كوفي،المصنف، تحقيق: سعيد اللحام،بیروت، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع،1409 - 1989م،چاپ اول،ج8،ص157؛ ابن شهر آشوب،مناقب آل أبي طالب،نجف اشرف،الحیدریه،1376-1956م،ج1،ص367.
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا شيعيان در اذان بر ولايت علي(ع) شهادت مي‌دهند؟
پرسشی است که حضرت آیت الله العظمی سبحانی به ان در پایگاه خود پاسخ داده اند.

متن پاسخ ایشان به این شرح است:

شيعيان در اذان پس از شهادت بر رسالت پيامبر گرامي (ص)، بر ولايت اميرمؤمنان علي بن ابي طالب (ع) گواهي مي‌دهند، و اين مسأله در تمام بلاد شيعي مشاهده مي‌شود، در اين باره توضيح چند نكته ضروري است:

1.تمامي فقهاي شيعه بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه شهادت ثالثه «شهادت بر ولايت علي(ع) » جزو اذان نيست و لذا هنگامي كه فصول اذان را مي‌شمارند، آن را هجده فصل بيشتر نمي‌دانند كه عبارتند از:4 تكبير، 2 بار شهادت بر وحدانيت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پيامبر(ص)، 2 بار «حيّ علي الصلاة»، 2 بار «حي على الفلاح»، 2 بار «حيّ على خير العمل»، 2 تكبير و 2بار تهليل و اين سخني است كه فقهاي شيعه جملگي بر آنند.

2. اگر فردي شهادت سوم را به عنوان جزئي از اذان بگويد، كار حرامي مرتكب شده و گناه كرده است.

3. شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئيت جايز و يا مستحب است و اين استحباب، دو مبنا دارد:الـف: علـي(ع) به حكم قـرآن و حـديث رسول گرامي(ص)، وليّ خـداست.ب: امام صادق (ع) فرمود: هر گاه به رسالت پيامبر(ص) شهادت داديد، بر ولايت علي (ع) نيز گواهي دهيد.در اثبات اصل نخست و اين كه علي (ع) ولي خداست، گذشته از حديث متواتر غدير و روايات متواتر كه پيامبر گرامي (ص) كراراً فرموده است: يا عليّ أنت وليّ كلّ مؤمن بعدي،\
[1]
قرآن مجيد نيز بر ولايت علي(ع) تصريح كرده است، آنجا كه مي‌فرمايد: «إِنّما وليُّكُم اللّهُ ورسولُه وَالّذينَ آمَنُوا الّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاة وَهُمْ راكِعُون * وَمَنْ يَتَوَّلَ اللّه وَرَسُولهُ وَالّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزبَ اللّه هُمُ الْغالِبُون».\
[2]
«تنها ولي و سرپرست شما خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‌اند; همانها كه نماز را برپا مي‌دارند و در حال ركوع زكات مي‌دهند و كساني كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، حزب و جمعيت خدا پيروز است».

مفسران اتفاق نظر دارند كه اين آيه در حقّ اميرمؤمنان علي (ع) وارد شده است، آنگاه كه فقيري وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد و حضرت که در حال ركوع بود، با انگشت خود به فقير اشاره كرد كه انگشتر را از دست او برگيرد و در آن هنگام دو آية ياد شده فرود آمد.مدارك نزول اين حديث فزونتر از آن است كه در اينجا ذكر شود، امّا به عنوان نمونه به چند مورد در پاورقي اشاره مي‌كنيم.\
[3]
بدين ترتيب، با توجه به آيه مذكور و آيات و روايات متعدد ديگر، آشكار مي‌گردد كه اميرمؤمنان (ع) ولي و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است. در خصـوص نكته دوم نيز قـاسم بن معاويه، از اصحاب امام صادق و كاظم‘، از آن حضرت چنين نقل كرده است:«هر گاه كسي از شما به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر گواهي داد، براي تكميل شهادت به ولايت علي (ع) نيز گواهي دهد».\
[4]
بنابر آنچه گفته شد، احدي از شيعيان آن را به عنوان جزئي از اذان نمي‌گويد وحتي برخي در اقامه براي اينكه از ديگر اجزا تميز داده شود، فقط يك بار آن را مي‌گويند و در اين صورت مشكلي در اين مورد نخواهد بود.

منبع:شفقنا (پایگاه بین الملل همکاری های خبری شیعه)

پی نوشت ها :
[1] . كنز العمال:6/396، حديث 6048.
[2] . مائده/55ـ56.
[3] . تفسير طبري:6/86; ابو بكر جصاص: أحكام القرآن:2/542; ابوالحسن واحدي نيشابوري در اسباب النزول:148; زمخشري در كشاف:1/422و مرحوم علاّمه اميني نزول آيه را در حقّ علي‌ابن ابي‌طالب عليه السَّلام از 66 منبع سني نقل كرده است،حتّي حسان بن ثابت كه در واقعه حاضر بود، چند بيتي درباره اين رويداد گفت كه يكي را يادآور مي‌شويم: فأنت الذي أعطيت إذ أنت راكع فدتك نفوس القوم يا خير راكع تو كسي هستي كه در حال ركوع بخشيدي . ارواح ديگران فداي تو گردد، اي بهترين ركوع كننده.
[4] . احتجاج طبرسي:83.
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- احادیث تکان دهنده درباره ظهور

تعدادی از احادیث بی شمار از پیامبر اکرم حضرت محمد رسول الله(درود خدا بر او باد) به نقل از منابع روایی شیعه و سنی آورده ایم که به روزگار غریبی اسلام در آخرالزمان و ظهور امام عصر( درود خدا بر او باد) مربوط است. مضامین احادیث آنقدر تکان دهنده و به روز هستند که انگار روزگار ما را مرور می کنند:پیامبر خدا محمد مصطفی ( که درود خدا بر او باد) در روایتی فرمود:

روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد ، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند .

مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد ، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است .
در آن هنگام خداوند ، آنان را از باران به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد .

اگر در جمع آنها باشی به تو دروغ گویند

زمانی بر مردم بیاید که چهره هایشان چهره های آدمیان ولی دل هایشان دل های شیاطین باشد ، بسان گرگان درنده خونریز باشند. از منکرات اجتناب نکنند، پیوسته به کارهای ناپسند خویش ادامه دهند ، اگر در جمع آنها باشی به تو دروغ گویند و اگر خبری برایشان بازگویی تو را دروغگویی شناسند و چون از آنها غایب باشی غیبتت کنند . افراد بد بر آنان مسلط شود که آنان را به انواع عذاب معذب دارند، نیکانشان دعا کنند ولی اجابت نشود.

شکم هاشان خدایان آنها، و زنانشان قبله گاهشان و پولشان دین شان

در جایی دیگر رسول خدا فرمود : زمانی بر مردم بیاید که شکم هاشان خدایان آنها شود، و زنانشان قبله گاهشان و پول شان دین شان شود و کالاهای دنیوی را مایه شرف و اعتبار و ارزش خویش دانند .

از ایمان جز نامی و از اسلام جز آثاری و از قرآن جز درس نماند. ساختمان های مسجدهایشان آباد باشد ولی دلهایشان از جهت هدایت خدا خراب شود .

در آن روزگار است که خداوند، آنها را به چهار بلا مبتلا سازد .نخست: تجاوز به ناموسشانو دوم: هتک حرمت از ناحیه زورمندان و ثروتمندانشان ،سوم: خشکسالی،چهارم: ظلم و ستم از جانب زمامداران و قاضیان .

اصحاب از سخنان آن حضرت سخت به شگفت آمدند و گفتند : یا رسول الله ! مگر آنها بت پرست هستند؟ پیامبر فرمود : آری هر پول و درهمی به نزد آنها بتی است که در حد پرستش به آن تعلق خاطر دارند .آنچنان از علما بگریزند که گوسفند از گرگ گریزد

از پیامبر خدا در منابع شیعه و اهل تسنن روایت شده است که در جایی دیگر فرمود:
روزگاری بیاید که مردم شان آنچنان از علما بگریزند که گوسفند از گرگ گریزد. در آن هنگام، خداوند آنها را به سه بلا دچار سازد :نخست آنکه برکت از مالشان بگیرد ،دوم: ستمگران را بر آنها مسلط سازدو سوم انکه بی ایمان از دنیا بروند .
 

sina_anis

عضو جدید
کاربر ممتاز
2- احادیث تکان دهنده درباره ظهور

یکی از اصحاب از پیامبر پرسید: یا رسول الله دین مردم شان چگونه خواهد بود؟
پیامبر فرمود : زمانی بر مردم بیاید که هر کس دین خویش را به سختی حفظ کند . دینداری شان بسان کسی ماند که آتش در دست خود نگه دارد.
از قرآن جز رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند


در جایی دیگر در بحارالانوار جلد۵۲ص۱۹۰ پیامبر فرمود : زمانی برسد که از قرآن جز رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند ، آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از اسلام دورتر باشند. مسجدهاشان از حیث ساختمان آباد ولی از نظر هدایت، خراب باشد.
در میان مردمانشان قرآن و اهل آن در اقلیت باشند. مومنانشان در میان مردم باشند ولی در میان آنها نباشند، با مردم باشند ولی براستی با مردم نباشند ، زیرا هدایت با ضلالت همراه نیست گرچه در کنار یکدیگر باشند .

به اندک نانی پیش هرکسی کرنش کنند


در بحار ج ۷۷ص۳۶۹ آمده است پیامبر در اواخر عمر خود اصحاب را جمع کردند و فرمودند: زمانی بر مردم بیاید که اخلاق انسانی از آنان رخت بربندد چنانکه اگر نام یکی را بشنوی به از آن بود که آن را ببینی یا اگر او را ببینی به از آن است که او را بیازمایی. چون او را بیازمایی، حالاتی زشت و ناروا در او مشاهده کنی .
دینشان پول و قبله گاهشان زنانشان شود. برای رسیدن به اندک نانی پیش هرکسی کرنش کنند نه خود را در پناه اسلام دانند و نه به کیش نصرانی زندگی کنند . بازرگانان و کاسبان شان رباخوار و فریبکار ، و زنانشان خود را برای نامحرمان بیارایند. در آن هنگام اشرارشان بر آنها چیره گردند و هر چه دعا کنند به اجابت نرسد .
آنچنان به قوانین اسلامی بی اعتنا بشوند که…


روزگاری خواهد امد که مردمانشان به پراکندگی مصمم باشند و از هماهنگی و اتفاق نظر و اتحاد بدور شوند. آنچنان به قوانین اسلامی بی اعتنا بشوند که گویی آنان خود پیشوای قرآن بودند نه قرآن پیشوای آنها . از حق جز نامی نزد آنها نمانده باشد و از قرآن جز خط و ورقی نشناسند.بسا یکی در درس قرآن و تفسیر وارد شود ، هنوز جا خوش نکرده از دین خارج شود . و چون در آخرالزمان دینتان دستخوش افکار گوناگون روایات جدید شود، کمتر کسی از شماست که دینش را حفظ کند.هنگامی که معیشت جز با گناه تامین نگردد

در کنزالاعمال حدیث ۳۱۰۰۸ آمده است یکی از اصحاب پرسید دین خدا چگونه خواهد شد؟
پیامبر(ص) فرمود : زمانی بر مردم بیاید که هیچ دیندار دینش برایش سالم نماند جز اینکه از قله کوهی بگریزد یا از سوراخی به سوراخ دیگر پناه برد چون روباه که با بچه هایش چنین کند ، و این آخرالزمان باشد .


هنگامی که معیشت جز با گناه تامین نگردد ، چون این وضع پیش آید عزب بودن و تجرد حلال شود ، در آن روزگار است که مرد به دست پدر و مادرش تباه و گمراه شود و اگر پدر و مادر نداشته باشد به دست زن و فرزندش و اگر زن و فرزند نداشته باشد، چه بسا هلاکت و تباهی اش به دست خویشان و همسایگانش باشد که او را به تهیدستی و فقر سرزنش کنندو بترسانند و تکالیفی بر او نهند که وی از عهده ان بر نیاید تا گاهی که او به پرتگاه های هلاکت سقوط کند .

و نیز از پیامبر خدا در کتاب کنزالاعمال، حدیث ۲۹۰۳۲۴ روایت شده است که فرمود : در آخرالزمان دغلبازان و فریبکارانی بیایند که حدیث هایی نو و روایت هایی جدید از دین بر شما بخوانند، انچنان که نه شما و نه پدرانتان چنین حدیث هایی نشنیده باشید. پس دوری گزینید از آنها. مبدا به دام تزویر و فریب شان بیافتید .

از علی بن ابی طالب(ع) درباه آخرالزمان پرسیده شد : آیا در آن زمان مومنانی وجود دارند؟ فرمود: آری . باز پرسیده شد: آیا از ایمان آنان بر اثر فتنه ها چیزی کاسته می شود؟ فرمود: نه ، مگر آن مقدار که قطرات باران از سنگ خارا بکاهد اما آنان در رنج بسر برند.

امیرالمونین (ع) فرمود : زمانی بر مردم بیاید که مقرب نباشد جز به سخن چینی ، و جالب شمرده نشود جز فاجر بودن ، و تحقیر نشوند جز افراد با انصاف، در آن زمان دستگیری مستمندان زیان بشمار آید و صله رحم لطف وبزرگواری بشمار آید .(نهج/حکمت ۱۰۲)

امام سجاد(ع) فرمود : چون خداوند می دانست در آخرالزمان اهل فکر دقیق النظر خواهند آمد، از این جهت قل هوالله و احد و آیاتی از سوره حدید نازل کرد. بحار ۶۰/۱۸
بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید


امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار ۳۶/۴۵

پیامبر (ص) فرمود :« این دین مدام برپا خواهد ماند و گروهی از مسلمانان از آن دفاع کنند و در کنار ان بجنگند تا قیامت بپا شود » و فرمود « در هر عصر و زمانی گروهی از امتم مدافع احکام خدا باشند و از مخالفان باکی نداشته باشند » کنزالاعمال حدیث۳۴۴۹۹و۳۴۵۰۰

در جای دیگری فرمودند: « چون در اخرالزمان دینتان دستخوش افکار گوناگون گردد، بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید که به دل هایشان دیندارند و دین انها از الایش به افکار مصون ماند." بحار
۵۲/۱۱۱
 
بالا