خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عبور استرالیا از قطر به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده ال ان جی جهان تا ۲۰۲۰

عبور استرالیا از قطر به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده ال ان جی جهان تا ۲۰۲۰

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس 24 ، استرالیا قصد دارد با بهره برداری از ذخایر عظیم گازی خود طی سالهای آینده و پیشی گرفتن بر قطر به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ال ان جی جهان تا سال 2020 تبدیل شود .


بر اساس این گزارش ، هفت پروژه از ده پروژه بزرگ ال ان جی جهان از سال 2007 میلادی تا کنون در استرالیا در حال اجرا است و استرالیا بیش از 183 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه های بزرگ گازی سرمایه گذاری خواهد کرد .


بر این اساس ، کریس گراهام کارشناس ارشد موسسه وود مکنزی تاکید کرد با اجرای این پروژه های بزرگ گازی استرالیا تا سال 2020 میلادی از قطر پیشی خواهد گرفت و به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ال ان جی جهان تبدیل می شود . قطر سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد ، میزان ظرفیت تولید ال ان جی قطر در سال 2020 میلادی به بیش از 77 میلیون تن خواهد رسید .


قطر قصد دارد زودتر از موعد تعیین شده به این هدف برسد چرا که میزان تقاضای ال ان جی چین در سال گذشته بیش از سی درصد افزایش داشته است و میزان واردات ال ان جی هند نیز تا سال 2015 میلادی سه برابر خواهد شد .


استرالیا هم اکنون چهارمین تولید کننده بزرگ ال ان جی جهان به شمار می رود . اندونزی و مالزی پس از قطر دومین و سومین تولید کنندگان بزرگ ال ان جی جهان به شمار می روند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، این برای نخستین بار در چهار هفته اخیر است که میزان ذخایر انرژی آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت جهان با افزایش روبرو شده است .


بر اساس این گزارش ، پس از انتشار گزارش موسسه آمریکن پترولیوم مبنی بر افزایش 1.35 میلیون بشکه ای ذخایر نفتی این کشور طی هفته گذشته قیمت جهانی نفت بیش از 0.7 درصد کاهش داشته است .


بر این اساس ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز قرار است امروز گزارش خود در خصوص میزان ذخایر نفت این کشور را منتشر کند . قیمت نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین نیز قرار داشته است . رشد اقتصادی چین از 8.1 درصد در سه ماه نخست امسال به کمتر از 7.6 درصد در سه ماه دوم رسیده است و پیش بینی می شود این رقم در سه ماه سوم به کمتر از 7.4 درصد خواهد رسید .


این گزارش حاکی است ، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 65 سنت کاهش به کمتر از 87.85 دلار رسیده است . قیمت نفت روز گذشته با 0.4 درصد رشد به 88.50 دلار رسیده بود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 11 درصد کاهش داشته است .


در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با 4 سنت کاهش به کمتر از 104.06 دلار رسیده است . بر این اساس میزان ذخایر بنزین آمریکا نیز طی هفته گذشته با رشد 2.35 میلیون بشکه ای روبرو شده است . میزان مصرف سوخت در آمریکا طی هفته گذشته 4.4 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشورهای عربی برای صادرات نفت خود به تنگه هرمز وابسته هستند

کشورهای عربی برای صادرات نفت خود به تنگه هرمز وابسته هستند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس 24 ، محمد الاسومی مشاور ارشد دولت دوبی تاکید کرد ، کشورهای نفت خیز عربی خلیج فارس باید با احداث بنادر مشترک در کشورهایی مثل یمن و عمان میزان صادرات نفت خود از طریق تنگه هرمز را کاهش دهند .


ایران تا کنون بارها تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز کرده است و این مساله به شدت صادرات نفت کشورهای عربی را تهدید می کند . بر اساس این گزارش ، وی تصریح کرد امارات با احداث خط لوله نفت جدید از منطقه حبشان به بندر فجیره نقش مهمی در کاهش وابستگی خود به تنگه هرمز داشته است و می تواند بخش مهمی از نفت خود را از طریق این خط لوله صادر کند .


بر این اساس ، وی به کشورهای عربی خلیج فارس هشدار داد تا زمانی که مسیر جایگزین دیگری برای صادرات نفت نداشته باشند به شدت به تنگه هرمز وابسته خواهند بود . وی افزود کشورهای عربی باید بر اساس منافع مشترک و راهبردی اقدام به احداث بنادر و ترمینالهای نفتی بزرگ در سواحل یمن و عمان کنند . کشورهای عربی همچنین می توانند خط لوله های انتقال نفت زیادی را به خلیج عمان احداث کنند تا از وابستگی این کشورها به تنگه هرمز کاسته شود .


وی افزود غیر از عربستان که می تواند بخشی از نفت خود را از طریق خط لوله صادر کند ، کویت بحرین و قطر برای صادرات نفت خام خود به طور کامل به تنگه هرمز وابسته هستند . وی گفت بخش زیادی از نفت عربستان نیز از طریق تنگه هرمز صادر می شود و بی ثباتی در این منطقه می تواند صادرات نفت این کشور را نیز تهدید کند .


وی افزود به نظر من کشورهای عربی باید به فکر مسیرهای جایگزین برای صادرات نفت خود به جای تنگه هرمز باشند و بهترین راهکار و مسیر جایگزین احداث ترمینالهای نفتی در یمن و عمان است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تكميل پالايشگاه فازهاي 17 و 18 روزانه 2 درصد پيشرفت دارد

تكميل پالايشگاه فازهاي 17 و 18 روزانه 2 درصد پيشرفت دارد

در مجموع 24 فاز پارس جنوبي، بهره برداري از 10 فاز هم اكنون در حال انجام است و 14 فاز در مراحل مختلف اجرايي قرار دارند. در اين بين، دو فاز 17 و 18 كه در قالب يك پروژه تعريف شده است در مجموعه پروژه هاي مهرماندگار دولت قرار گرفته تا با اهميتي كه در به بهره برداري رسيدن آن وجود دارد، تا پايان دولت دهم شاهد تكميل و به مدار سرويس آمدن آن باشيم.
اجراي پروژه فازهاي 17 و 18 با مشاركت سازمان گسترش و نوسازي ايران (IDRO) ، شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران (IOEC) و شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت (OIEC) در حال انجام است. از اينرو در خصوص آخرين وضعيت پيشرفت بخش خشكي اين دو فاز، خبرنگار خبرگزاري موج، گفتگويي با مجيد كريمي مدير سايت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي شركت گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) داشته است كه مشروح آن در ذيل مي آيد:
هدفگذاري توليد گاز و فرآورده هاي آن در بهره برداري از فازهاي 17 و 18 به چه ميزان است؟
هدفگذاري شده با بهره برداري از فازهاي 17 و 18 روزانه 56 ميليون مترمكعب گاز طبيعي، 80 هزار بشكه ميعانات گازي، 3100 تن LPG، 2800 تن اتان و 400 تن گوگرد توليد شود.
اين پروژه در مجموع اكنون چه ميزان پيشرفت اجرايي دارد؟
پيشرفت اجرايي پروژه در بخش مهندسي بيش از 95 درصد است و در بخش تأمين كالا پيشرفتي 84 درصدي دارد. در مجموع مي توان گفت، پيشرفت اجرايي پروژه به مرز 80 درصد رسيده است.
در خصوص پالايشگاه خشكي فازهاي 17 و 18 و جزئيات آن بفرماييد.
پالايشگاه ساحلي اين طرح در زميني به مساحت 160 هكتار و در مجاورت فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي احداث شده و شامل چهار واحد شيرين‌سازي گاز، واحد تثبيت ميعانات گازي و مخازن ذخيره آن، واحد شيرين‌سازي و نم‌زدايي گاز، تبريد گاز و جداسازي گازاتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مركپتان‌زدايي و تراكم گاز جهت انتقال، واحد بازيافت و دانه‌بندي گوگرد و واحد احياي منواتيلن گلايكول است.
ساخت اين پالايشگاه روزانه چه ميزان پيشرفت دارد و چه زمان بهره برداري از آن محقق مي شود؟
پالايشگاه ساحلي اين دو فاز، روزانه پيشرفتي در حدود 1.2 تا 2.5 درصدي دارد و مي توان گفت به طور متوسط روزانه 2 درصد پيشرفت اجرايي دارد. پيش بيني مي كنيم با توجه به پيشرفت مناسب آن، اولين واحد پالايشگاه آبان ماه امسال راه اندازي شود. پيشرفت اجرايي بويلرها نيز از 90 درصد عبور كرده و تست هاي مربوطه در زمان اجرا انجام شده و حتي محوطه سازي سايت نيز تكميل شده است.
به تكميل محوطه سازي سايت اشاره كرديد، تكميل ديگر جزئيات ساختاري سايت خشكي فازهاي 17 و 18 در چه وضعيتي قرار دارد؟
تست هاي پيش از راه اندازي آب خنك كن ها در حال انجام است و عمده كار تأمين تحهيزات برق و ابزار دقيق سايت انجام شده و طوري برنامه ريزي شده است تا دو ماه پيش از راه اندازي واحد اول پالايشگاه، در شهريور ماه بويلرها تكميل شده و تحت آزمايش بخار قرار گيرند. تست هاي لازم در مخازن ميعانات گازي انجام شده و هم اكنون آمادگي 100 درصدي براي بهره برداري دارند و مخازن LPG نيز تكميل شده و تنها پمپ هاي روي مخزن باقي مانده كه خريداري شده و در راه ايران است. همچنين با بهره برداري از پالايشگاه بايد سيستم اطفاي حريق سايت تكميل شده باشد كه در اين راستا تكميل سيستم آتشنشاني و اطفاي حريق سايت از برنامه هاي در دست اقدام است.
چه ميزان لوله گذاري بايد در سايت خشكي انجام شود و تاكنون چه ميزان اجرايي شده است؟
در مجموع 2 ميليون و 600 هزار قطر اينچ لوله گذاري در سايت خشكي بايد انجام شود كه از اين ميزان، نصب و اجراي يك ميليون و 200 هزار اينچ خط لوله سهم ايدرو و يك ميليون و 400 هزار اينچ سهم شركت اويك است كه تاكنون حدود 800 هزار اينچ لوله گذاري در سايت خشكي توسط ايدرو و 840 هزار اينچ توسط شركت اويك انجام شده است.
اين لوله گذاري روي سطح زمين انجام مي شود؟
فقط روي سطح زمين نيست بلكه اين لوله گذاري هم روي سطح زمين و هم زير سطح زمين انجام مي شود.
روزانه چه ميزان لوله گذاري انجام مي گيرد؟
در حال حاضر روزانه 3 هزار و 500 قطر اينچ لوله گذاري توسط ايدرو و 2 هزار قطر اينچ لوله گذاري توسط شركت اويك انجام مي شود.
با توجه به تأكيد وزير محترم نفت در كار شبانه روزي در پارس جنوبي براي سرعت دهي به پيشرفت پروژه ها، آيا اين كار مستمر در سايت فازهاي 17 و 18 نيز انجام مي شود؟
بله، هم اكنون 8 هزار نفر نيروي شاغل در اين پروژه در 3 شيفت كاري مشغول به كار هستند كه از اين تعداد، 6500 نفر را نيروهاي ايدرو تشكيل مي دهند. مطمئنا اين كار و تلاش مستمر تا وصول نتيجه در اين پروژه ادامه خواهد داشت.
آيا در مسير به سرانجام رساندن پروژه، چالشي نيز داريد؟
مهمترين موارد، تزريق به موقع نقدينگي، كار نيروي انساني و رسيدن به موقع تجهيزات است، نيروي انساني به طور مستمر در پروژه در حال فعاليت است، همچنين با مديريت انجام شده در تأمين تجهيزات، يا تجهيزات مورد نياز در سايت موجود است و از قبل تهيه شده و يا در حال تهيه است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. اگر تزريق نقدينگي به موقع انجام گيرد چالشي در اجراي كار نداريم.


 

pashnetala

عضو جدید
بچه ها دو تا از دوستام هلند هستند

بیچاره ها ویزاشون یمدید نمیکنه هلند

جالبتر اینکه واسه اینترنشیب و کار در زمینه نفت اصلا اپلیکیشن ایرانیارو نیگاهم نمیکنن

bp هم همین وضع حاکمه

دانمارکم همین جوریه در مورد کار نفتی

واقعا جای تاسف داره
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با هدف تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی // حفاری 4 حلقه چاه تا مخزن در مرحله تکمیل قرار گرفت

با هدف تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی // حفاری 4 حلقه چاه تا مخزن در مرحله تکمیل قرار گرفت

مدیر پروژه حفاری فازهای 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: با هدف تولید زودهنگام از این فازها حفاری 4 حلقه چاه توسعه ای تا مخزن انجام شد و هم اکنون در مرحله مشبک کاری و تکمیل قرار دارد.

به گزارش روابط عمومي شركت ملي حفاري ايران مهندس علیرضا لایجی روز دوشنبه ( 8 مرداد) با بیان این که حفاری در فازهای 17 و 18 به صورت کلید در دست (EPC ) از سوی اين شرکت اجرا می شود، افزود: با توجه به نحوه عملیات حفاری که از نوع دسته ای (جمعی) است، تکمیل هر حلقه چاه به طور جداگانه مدنظر نیست و حفاری چاه ها همزمان روی حفره های 22 حلقه چاه صورت می گیرد.
وی با بیان این که عملیات اجرایی پروژه حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شامل تجهیز کارگاه، تامین کالا و مواد و متعاقب آن شروع حفاری از روزهای نخست سال 1389 کلید خورد، اظهار کرد: طبق برنامه پیش بینی شده تا آذر امسال 8 حلقه چاه در فاز 18 آماده بهره برداری خواهد شد.
لایجی بیشرفت اجرای این پروژه را بالای 75 درصد برشمرد و گفت: مجموعه همکاران در این فازها تلاش دارند تا 7 حله چاه در فاز 17 نیز در دی ماه تکمیل و آماده بهره برداری شود.
مدیر پروژه حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی افزود: تولید زودهنگام از این دو فاز از ابتدا در دستور کار پروژه بوده است و با توجه به تحقق حفاری در این فازها براساس برنامه زمان بندی شده منطبق با نظر کارفرما با روند پرشتاب دنبال می شود و پیش از این یک حلقه چاه توصیفی به مخزن رسیده و نتایج بسیار خوبی در بر داشته است. وی توضیح داد: برای حفاری 22 حلقه چاه در فازهای 17 و 18 درمجموع نزدیک به 90 هزار متر حفاری خواهد شد، ضمن آن که مطالعه های لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه در تعهد این شرکت است.
نخستین دستگاه حفاری برای آغاز عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 26 اسفند 1388 در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری در 11 فروردین 89 آغاز شد و دومین دستگاه نیز 19 بهمن همان سال کار خود را در پارس جنوبی شروع کرد.
شرکت ملی حفاری ایران با داشتن توان تخصصی بالا و نیروی انسانی کارآمد، توانمندی لازم برای اجرای پروژه های حفاری به صورت کلید در دست را در بلوک های دریایی و خشکی دارد و با توجه به تقویت سازندگان داخلی توانسته است قطعات حفاری مورد نیاز پروژه ها را با ساخت داخل تامین کند.

منبع : شانا
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
گام های نهایی برای بهره برداری از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی

گام های نهایی برای بهره برداری از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی

لوله گذاری فازهای 17و18 پارس جنوبی با هدف انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از دریا به خشکی با موفقیت به پایان رسید.
به گزارش شانا، لوله گذاری فازهای 17و18 پارس جنوبی با استفاده از شناور سی مستر در فاز 17 از بهمن سال گذشته آغاز و پس از 105 کیلومتر لوله گذاری در 90 روز و 103 کیلومترلوله گذاری در فاز 18 در مدت 70 روز، مرداد امسال پایان یافت.

بر پایه این گزارش، رکورد لوله گذاری در این پروژه 210شاخه (معادل 2.5 کیلومتر) در روز بوده و برای انتقال لوله های پوشش داده شده از یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به کنار شناور لوله گذار از 10 شناور کشنده و بارج استفاده شد که در 32 محموله، لوله های فاز 17 و در31 محموله لوله های فاز18 را انتقال دادند.

پس از پایان لوله گذاری در فاز 17 ، به مدت چهار روز لوله گذاری نزدیک ساحل (shore pulling) فاز 18 انجام شد، همچنین پس از پایان لوله گذاری فاز 17 عملیات مساحی انجام و در این مدت از 128 موقعیت شناسایی شده تاکنون 120 موقعیت با نصب 151 عددBag اصلاح شده است.

همزمان با برآوردهای اولیه، ساخت اسپول های انتهای خط لوله نیز برای فازهای 17 و 18 در یک ماه گذشته آغاز شده و با خاتمه لوله گذاری فاز 18 ،عملیات مترولوژی در موقعیت قرارگیری خطوط لوله در کنار جاکت های اصلی(Target Box) هفته آینده انجام می شود، ضمن آن که با دریافت گزارش های مترولوژی در 15 روز آینده، ساخت اسپول ها نیز در یارد خرمشهر شتاب خواهد گرفت.

بر اساس اعلام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، پیش بینی می شود با ساخت و نصب اسپول ها، همچنین تست آبی خطوط لوله در چهار ماه و نیم آینده، بخش خط لوله فازهای17 و 18 به صورت کامل آماده تحویل به کارفرما باشد.

عملیات لوله گذاری این دو فاز میدان مشترک پارس جنوبی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شد.

بر اساس اعلام موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، پالایشگاه فازهای 17و 18 پارس جنوبی در سال جاری به تولید خواهد رسید و در بخش دریایی نیز با بهره برداری از یک سکو در هر فاز، تولید گاز از این میدان ها آغاز خواهد شد.

تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز، تولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع، از اهداف اجرای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی است.

 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
7 میلیارد مترمکعب گازهای گمشده 30 روزه جمع‌ آوری شد

7 میلیارد مترمکعب گازهای گمشده 30 روزه جمع‌ آوری شد

شرکت ملی گاز با اجرای یک طرح ضربتی در مدت 30 روز با اجرای پروژه‌هایی همچون تعویض کنتورهای توربینی با آلترسونیک و نصب و راه اندازی سامانه‌های جدید اندازه گیری و میترینگ حدود 7 میلیارد مترمکعب گازهای گمشده را جمع آوری کرد.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه ها و افزایش قیمت گاز طبیعی، شناسایی و جمع آوری گازهای گمشده گاز طبیعی در سطح زنجیره تولید، پالایش، انتقال و توزیع برق در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

بر این اساس در نخستین روزهای اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دیوان محاسبات با انتشار گزارشی از وجود کسری 7.9 میلیارد مترمکعبی در صنعت گاز کشور خبر داد و خواستار تعیین تکلیف این کسری و یا به اصطلاح گازهای گمشده شده بود.

در همین حال سازمان بازرسی کل کشور نرخ گازهای گمشده کشور را روزانه 30 میلیون مترمکعب و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت این نرخ را روزانه 50 میلیون مترمکعب اعلام کرده اند و آمارها در مجموع از اتلاف ماهانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در سطح صنعت گاز حکایت می‌کنند.

با این وجود از ابتدای سالجاری تاکنون اجرای طرح‌های جدیدی به منظور جمع آوری گازهای گمشده در زنیجره صنعت گاز عملیاتی شده است به طوری که در یکماه گذشته با اجرای پروژه‌هایی همچون تعویض کنتورهای توربینی با آلترسونیک و نصب و راه اندازی سامانه‌های جدید اندازه‌گیری و میترینگ، بخش عمده‌ای از گازهای گمشده شناسایی و جمع آوری شده است.

پیگیری‌های خبرنگار پانا نیوز از شرکت ملی گاز حاکی از ان است که در طول یکماه گذشته تاکنون حدود هفت میلیارد مترمکعب گازهای همراه گمشده شناسایی و مجددا به شبکه گاز تزریق شده است.

از سوی دیگر در حال حاضر در برخی از استان‌های جنوبی کشور همچون کرمان و خوزستان سرقت از علمک‌های گاز و ایجاد انشعابات غیر مجاز به طور ماهرانه‌ای افزایش یافته است و همسو با افزایش تدابیر قانونی شرکت ملی گاز برخی از مشترکان سودجو هم طرح‌های ابتکاری برای استفاده از گاز رایگان تعریف کرده اند.

برخی از مشترکان سودجو با نصب یکسری *****ها در کنتور گاز مانع چرخش سریع کنتورهای گاز می شوند ضمن آنکه در برخی از مناطق حتی از خطوط لوله فشار پایین گاز انشعاباتی به طور غیر مجاز گرفته شده است.

در برخی از موارد نوع سرقت گاز توسط برخی از مشترکان به قدری حرفه‌ای انجام می شود که ماموران شرکت ملی گاز ایران با گذشت چند ماه و تنها با مشاهده قبوض با رقم‌های پایین متوجه این تخلفات شده اند.

در همین حال پیش بینی می شود با راه اندازی سامانه کالیبراسیون صنعت گاز ایران در آینده ای نزدیک، علاوه بر شناسایی میزان دقیق انشعابات و تخلفات گازی، میزان حجم گازهای گمشده هم قابل شناسایی شود.

اخیرا هم تفاهم نامه‌ای بین شرکت ملی گاز و موسسه استاندارد برای ایجاد این مرکز کالیبراسیون امضا شده است و با راه اندازی این مرکز تمامی تخلفات گازی قابل شناسایی خواهند شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ادامه یکه‌تازی ایران در باشگاه نفت‌های 100 دلاری جهان

ادامه یکه‌تازی ایران در باشگاه نفت‌های 100 دلاری جهان

برای پنجیمن روز متوالی قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران افزایش یافت تا طلای سیاه ایرانی به یکه تازی‌های خود در باشگاه نفت‌های 100 دلاری جهان ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، همزمان با تنگ تر شدن عرصه تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران، بهای طلای سیاه در بازار جهانی هم به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.

بر این اساس همزمان با ادامه تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه همچون سوریه، عربستان سعودی، یمن و بحرین، کاهش نگرانی‌ها از بهبود اقتصاد اسپانیا به عنوان چهارمین غول اقتصادی منطقه یورو، افزایش تقاضای نفتی چین و رشد اقتصادی آمریکا از دیگر محرک‌های افزایش قیمت جهانی نفت در چند روز گذشته بوده است.

در همین حال امروز برای پنجمین روز متوالی به دنبال افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو، بهای نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر با 82 سنت افزایش به بشکه‌ای 90 دلار و 13 سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در سپتامبر با 17 سنت افزایش به 107 دلار و 97 سنت در هر بشکه معامله شده است.

همزمان با افزایش قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، بهای نفت خم سبک و سنگین ایران هم با افزایش چند سنتی روبرو شده است به طوری‌که برای نخستین بار در چند هفته گذشته قیمت نفت سبک ایران از مرز 100 دلار در هر بشکه عبور کرده است.

به گزارش پانا نیوز، مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: 28 ژوئیه سالجاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی 100 دلار و 53 سنت در هر بشکه معامله شده است.

همچنین نفت خام سبک ایران 28 ژوئیه 2012 میلادی برای عرضه در بازارهای شمالغرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 99 دلار و 64 سنت، 97 دلار و 43 سنت و 99 دلار و سه سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای 98 دلار و 95 به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 98 دلار و 25 سنت، 96 دلار و 43 سنت و 97 دلار و 63 سنت معامله شده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران بازیگر چراغ ‌خاموش بازار LNG

ایران بازیگر چراغ ‌خاموش بازار LNG

شعله جنگ گاز روسیه و قطر روشن شد
روسیه با استفاده از ذخایر قطب شمال قصد توسعه امپراطوری گاز و شکست انحصار قطر در بازار جهانی LNG را دارد و در آستانه کشمکش این دو غول بزرگ گازی،ایران با ذخایر گاز پارس‌جنوبی به بازیگر چراغ خاموش بازار جهانی LNG تبدیل خواهد شد.

به گزارش پانا نیوز، همزمان با تعلیق ساخت 5 کارخانه تولید LNG ایران در پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن، فردوسی و قشم، عملیات اجرایی تنها کارخانه تولید LNG کشور در عسلویه از مرز 60 درصد عبور کرده است.

تاکنون بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار در این پروژه تولید LNG سرمایه گذاری شده و برای آغاز تولید زودهنگام اولین محموله گاز مایع شده کشور به حدود 1.5 میلیارد دلار اعتبارات جدید مالی و اعتباری نیاز است.

یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه اخیرا با صدور دستوراتی توسط رستم قاسمی وزیر نفت مشکلات تامین منابع مالی ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال مرتفع شدن است، گفت: اخیرا حدود 100 میلیون یورو به‌منظور تسریع عملیات اجرایی این کارخانه LNG اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه بر اساس مصوبات دولت و وزارت نفت برای سالجاری اختصاص 500 میلیون یورو منابع مالی و اعتباری جدید هدف گذاری شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سال 1392 باید اولین محموله LNG ایران تحویل مشتریان خارجی شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی برای راه اندازی خط تولید زودهنگام LNG با توجه به محدودیت‌های مالی برنامه ریزی شده است، تاکید کرد: با راه اندازی اولین ترین 2 تا 2.5 میلیون تنی ایران ال.ان.جی و صادرات آن، منابع مالی تکمیل فاز اول و دوم این کارخانه گازی فراهم می شود.

وی حجم سرمایه‌گذاری برای راه اندازی فاز اول گارخانه ایران ال.ان.جی به‌منظور تولید سالانه 10.5 میلیون تن LNG را حدود 5 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت محموله‌های LNG در بازارهای جهانی به ویژه آسیا در سال اول هزینه‌های سرمایه گذاری در این مگا پروژه بازگشت داده می‌شود.

علاوه بر اختصاص منابعی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی هم یکی از راهکارهای تامین منابع مالی کارخانه ایران ال.ان.جی است که هم اکنون در دستور کار سهامداران این مگا پروژه گازی قرار گرفته است.


آغاز جنگ قطر و روسیه در بازار LNG

به گزارش مهر، پس از فاجعه اتمی در ژاپن و خاموش شدن تعدادی از نیروگاه‌های اتمی در این کشور آسیایی، تقاضا ژاپن و سایر کشورهای آسیایی همچون چین، هند، پاکستان و کره جنوبی در کنار ژاپن برای خرید محموله‌های LNG افزایش یافته است.

در شرایط فعلی قطر با تولید 77 میلیون تن LNG بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان بوده و این در حالی است که استرالیا هم با مشارکت شرکتهای آمریکایی برای تولید سالانه 63 میلیون تن LNG برنامه ریزی کرده اما کارشناسان با برآورد سطح ذخایر استرالیا از این کشور به عنوان یک بازیگر بلندمدت یاد نمی‌کنند.

از سوی دیگر روسیه با ساخت یک کارخانه LNG در شبه جزیره یامال (قطب شمال) با ظرفیت اولیه تولید سالانه 5 میلیون تن، یمن 6.7 میلیون تن و برخی از کشورهای آفریقایی همچون آنگولا، موزامبیک و کنگو استوایی هم به زودی به جرگه صادرکنندگان LNG جهان می‌پیوندند.

با این وجود همزمان با افزایش ظرفیت تولید LNG در کشورهای مختلف گازخیز جهان، تقاضا هم برای واردات این کالای استراتژیک اقتصادی افزایش قابل توجه‌ای یافته است به طوری‌که برآوردها نشان می‌دهد که فقط تقاضای واردات LNG توسط هند و چین به عنوان دو اقتصاد نوظهور جهان تا سال 2020 میلادی حدود 50 میلیون تن افزایش می‌یابد.

این در حالی است که تولید LNG در برخی از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده این محصول گازی همچون اندونزی، مالزی، برونئی و ترنیداد و توباگو و حتی استرالیا به دلیل نداشتن ذخایر عظیم گاز طبیعی تا چند سال آینده متوقف و یا به حداقل کاهش می‌یابد.

در این شرایط بدون شک ایران، قطر و روسیه 3 بازیگر جدید بازار جهانی LNG خواهند شد ضمن آنکه اخیرا با افزایش تنش‌های سیاسی بین روسیه و قطر، روسها با سرمایه گذاری‌های کلان چند میلیارد دلاری قصد دارند همچون صادرات گاز از مسیر خطوط لوله در بازار جهانی LNG هم یک امپراطوری جدید ایجاد کنند.

در همین حال با توجه به سطح بالای روابط نفتی ایران و روسیه پیش بینی می شود با ائتلاف این دو کشو در کنار کشورهایی همچون ترکمنستان و الجزایر به زودی تغییرات گسترده‌ای در بازار جهانی LNG ایجاد شود ضمن آنکه این چهار کشور به تنها 60 درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.


ایران بازیگر چراغ‌ خاموش بازار LNG

به گزارش مهر، برخی از کشورهای آسیایی همچون هند و چین هم با درک این واقعیت، اخیرا با وجود شدت گرفتن تحریم‌ها علیه صنایع نفت و گاز ایران، پیشنهادهای جدیدی برای سرمایه گذاری و پیش خرید محموله‌های LNG ایران مطرح کرده‌اند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر 11 شرکت خارجی برای خرید و امضای قراردادهای خرید LNG از ایران پیشنهادهای رسمی خود را ارائه کرده‌اند که در این بین در هفته‌های اخیر تقاضا شرکتهای هندی و چینی نسبت به سایر خریداران خارجی افزایش یافته است.

از این رو با توجه به پیش فروش تمامی محموله‌های LNG قطر به شرکتهای ژاپن، آرژانتین، انگلستان، کره جنوبی، هند و چند شرکت چینی و نامشخص بودن زمان آغاز تولید LNG روسیه از ذخایر گازی قطب شمال موجب افزایش تقاضا برای خرید گاز کارخانه ایران ال.ان.جی شده است.

مهمترین ویژگی کارخانه ایران ال.ان.جی نزدیکی به ذخایر گاز طبیعی میدان پارس جنوبی و امکان تامین بلندمدت تقاضای انرژی مشتریان خارجی است که پیش بینی می‌شود با تامین به موقع منابع مالی اولین محموله تا سال 2014 میلادی در بازارهای جهانی عرضه شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نصب دومین جکت فاز 19 پارس‌جنوبی

نصب دومین جکت فاز 19 پارس‌جنوبی

 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
توسط وزیر نفت/ بخشنامه توسعه فناوریهای انرژی کارآمد وتجدیدپذیر ابلاغ شد

توسط وزیر نفت/ بخشنامه توسعه فناوریهای انرژی کارآمد وتجدیدپذیر ابلاغ شد

بخشنامه توسعه فناوریهای انرژی کارآمد و تجدید پذیر در صنعت نفت از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، بخشنامه توسعه فناوریهای انرژی کارآمد و تجدید پذیر در صنعت نفت از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.در این بخش نامه آمده است: نظر به اهمیت ارتقاو به کارگیری فناوری های کاهش مصرف انرژی و مزیت های راهبردی، زیست محیطی، فنی واقتصادی مترتب بر آن و لزوم استفاده بهینه از سایر انرژی های پاک به عنوان جایگزین مناسب، مطابق با تکالیف ابلاغی از جمله قانون اصلاح مصرف انرژی که در آن وزارت نفت مکلف به شناسایی فناوری ها و راهکارهای اجرایی به منظور حمایت و تشویق برای ارتقای تحقیق و توسعه فناوری های مربوطه تا مرحله ساخت نمونه و تجاری سازی و افزایش بازده انرژی و ترویج انرژی های تجدید پذیر گردیده است و نیز بند هفتم سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، موردنظر مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش شدت انرژی به میزان یک دوم تاپایان برنامه ششم توسعه کشور و همچنین برخی مواد قانون بدینوسیله مراتب ذیل با قیداولویت اجرایی بالا جهت اقدام لازم ابلاغ می گردد:1- مدیریت های پژوهش وفناوری شرکت ها موظفند بر اساس نقشه راه تدوین شده در شورای راهبری توسعه فناوری های انرژی کارآمد و تجدید پذیر صنعت نفت نیازهای پژوهش و توسعه فناوری این حوزه راظرف مدت سه ماه از ابلاغ این بخشنامه، احصاء و سبد طرح های نهایی شده را در چارچوب نظام نامه پژوهش، فناوری و نوآوری تصویب و سریعا اجرایی نمایند.2- مدیریت مالی و برنامه ریزی شرکت ها موظف به تامین اعتبارات مالی مورد نیاز این ابلاغیه،جهت اجرای اقدامات مورد اشاره می باشند.3- شورای راهبری توسعه فناوری های انرژی کارآمد و تجدید پذیر صنعت نفت ضمن نظارت و کنترل بر اثر بخشی پروژه ها وهمکاری جهت تعمیم نتایج و دستاوردها به سایر شرکت ها، موظف است گزارش پیشرفت اقدامات را هر شش ماه یک بار به شورای معاونین وزارت نفت منعکس نماید.4- معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با همکاری شورای راهبری توسعه فناوری ها نسبت به تکمیل و روزآمدی نقشه راه فناوری های مورد نیاز این حوزه به تفکیک بخش های بالا دستی، پالایش، انتقال، ذخیره سازی، توزیع و پخش عمومی اقدام وبه شرکت ها ابلاغ می نماید.5- شرکت های اصلی و فرعی به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی و به روزآوری آن با هدف تعیین وضعیت مصارف انرژی و فرصت های توسعه فناوری های مربوطه اقدام می نمایند.6- روابط عمومی وزارت نفت و شرکت های تابعه،این بخشنامه را به نحو مقتضی در محل های مناسب نصب و در این خصوص فرهنگ سازی لازم انجام می پذیرد
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نتايج سياست غلط در صنعت پتروشيمي آشكار شد/ صادرات متانول به نصف رسيد

نتايج سياست غلط در صنعت پتروشيمي آشكار شد/ صادرات متانول به نصف رسيد

صادرات متانول پرحجم و كم ارزش با مشكلات و كاهش قابل توجهي روبرو شده است چنانكه در ۴ ماهه نخست سال جاري صادرات متانول نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف رسيده و در مقابل صادرات محصولات پر ارزش‌تر پليمري در مدت مشابه با افزايش قابل توجهي روبرو شده است.به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، به تازگي عبدالحسين بيات، مديرعامل شركت ملي پتروشيمي از راه اندازي بزرگترين مجتمع توليد متانول جهان در استان بوشهر خبر داده است. وي همچنين درباره راه‌اندازي ۹ مجتمع ديگر توليدكننده متانول در كشور با مشاركت بخش خصوصي سخن گفته است. نكته جالب توجه آن است كه درباره سرمايه‌گذاري براي راه‌اندازي مجتمع‌هاي جديد پليمري مدت‌ها است خبري منتشر نمي‌شود.بايد به اين نكته اذعان كرد كه دليل تمايل شديد بخش خصوصي براي راه‌اندازي مجتمع‌هاي متانولي اصلا موضوع پوشيده و پنهاني نيست و به لطف سياست‌گذاري و قوانين غلط مجلس در تعيين قيمت خوراك پتروشيمي‌ها در جريان تصويب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، پتروشيمي‌هاي گازي توليد كننده متانول از سود كلاني بهره مي برند چنانكه در بعضي موارد سود خالص اين پتروشيمي‌ها در يكسال با رقم كل سرمايه‌گذاري براي ايجاد آنها برابري مي‌كند.فارس پيش از اين در گزارش‌هاي متعددي به مضرات فراوان چنين تخفيف بي‌قاعده‌اي در خوراك گاز پتروشيمي‌ها اشاره كرده بود. به جز ضررهاي مستقيم مالي قابل توجه به منابع عمومي كشور، گاز ارزان قيمت و سودهاي نجومي همه سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي را به سوي پتروشيمي‌هاي متانولي و اوره و آمونياك سوق مي‌دهد. آن هم در شرايطي كه ارزش هر كيلوگرم محصولات پليمري به طور متوسط لااقل دو برابر متانول است و صادرات محصولات پليمري دو برابر متانول ارز وارد كشور مي‌كند. اخبار مربوط به ايجاد پتروشيمي‌هاي بزرگ متانولي عملا به معناي تاييد اين تحليل‌ها و تداوم اين سياست‌گذاري غلط در ايجاد واحدهاي پتروشيمي است.به اين موارد بايد اين نكته را نيز اضافه كرد كه در مقايسه با متانول، زنجيره ارزش پتروشيمي‌هاي پليمري به دليل طولاني بودن و تنوع محصولات ناشي از آن ارزش افزوده بسيار بيشتري در صورت استفاده از اين محصولات در داخل كشور ايجاد مي‌كند.با اين وجود به نظر مي‌رسد سياست‌گذاري‌هاي غلط و بدون در نظر گرفتن منافع ملي و اقتصاد صنعت پتروشيمي هنوز ادامه دارد و مورد تجديد نظر قرار نگرفته است و كشور در ميان مدت و طولاني مدت با عواقب آن روبرو خواهد شد.ذكر اين نكته نيز خالي از فايده نيست كه توليد بالاي متانول در ايران بازار جهاني اين محصول را اشباع كرده و باعث كاهش ارزش آن در اين بازارها شده است. علاوه بر اين رقابت فروشندگان ايراني متانول در بازارهاي عمده متانول مانند بازار چين نيز بر قيمت‌ها اثر منفي گذاشته است. اگرچه با تاسف بايد اذعان كرد كه قيمت بسيار پايين خوراك گاز اين واحدها همه ضررهاي ناشي از چنين بي‌تدبيري‌هايي را مي‌پوشاند و سود قابل توجهي را نيز براي آنها باقي مي گذارد.اما عواقب اين سياست‌گذاري غلط به تدريج در حال آشكار شدن است چنانكه صادرات متانول پرحجم و كم ارزش با مشكلات و كاهش قابل توجهي روبرو شده است چنانكه در ۴ ماهه نخست سال جاري صادرات متانول نسبت به مدت مشابه سالگذشته به نصف رسيده ودر مقابل صادرات محصولات پر ارزش‌تر پليمري در مدت مشابه با افزايش قابل توجهي روبرو شده است.در واقع توليد محصولات پر حجم و كم ارزش آن هم در مقياس وسيع آنچنان كه درباره توليد متانول در ايران عمل مي‌شود،‌ انعطاف و انتخاب‌هاي ممكن را در برابر مشكلات بسيار كاهش خواهد داد.بر اين اساس در صورت اضافه شدن صادرات محصولات پليمري، اين محصولات مي‌توانند به راحتي جاي خالي متانول را در بازار صادراتي كشور پر كرده و ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي را به ميزان بيشتري وارد كشور كنند. اما اين مساله مستلزم توجه بيشتر به ايجاد چنين واحدهايي به جاي واحدهاي متانول يا اوره و آمونياك است. اين همه در شرايطي است كه واحدهاي پليمري با مشكلات جدي ناشي از كمبود خوراك مايع دست و پنجه نرم كرده و به همين دليل اغلب اين واحدها با وجود توليد محصولات با ارزش‌تر، تنها با بخشي از ظرفيت نصب شده خود فعاليت مي‌كنند.از سوي ديگر تقريبا همه ۵ ميليارد دلاري كه از منابع صندوق توسعه ملي به توسعه صنعت پتروشيمي اختصاص يافته به مصرف ساخت پتروشيمي‌هاي گازي با سهامداران خصوصي خواهد رسيد تا از محل منابع با ارزش صندوق توسعه ملي و به بهاي ارزان فروشي گاز طبيعي، سود خالص قابل توجهي به جيب اين سرمايه‌گذاران خصوصي رفته و اقتصاد ملي از منافع كلاني محروم شود.بر اين مبنا تا زمان و فرصت مناسب از دست نرفته بهتر است به جاي ايجاد يك چرخه معيوب اقتصادي و تبديل صنعت پتروشيمي به يك صنعت رانت‌جو و ايجاد يك طبفه جديد جستجو كننده رانت از منافع ملي، با اصلاح سياست‌گذاري‌هاي مرتبط با اين صنعت، از ظرفيت كلان صنعت پتروشيمي براي رشد شاخص‌هاي اقتصادي كشور بهره برده شود.تنها براي نمونه مي‌توان به اشتغالزايي صنايع پايين‌دستي يا تكميلي پتروشيمي اشاره كرد چنانكه با مصرف داخلي تنها نيمي از محصولاتي كه سالانه از كشور به صورت خام صادر مي‌شود،‌ در داخل كشور مي‌توان ۲ ميليون شغل پايدار در كشور ايجاد كرد. اما صنايع پايين‌دستي نيز با مشكلات ناشي از سياست‌هاي غلط وزارت صنعت، معدن وتجارت به شدت رنج برده و بازارهاي خود را به تدريج در كشورهاي همسايه از دست مي‌دهد.

 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ زمانی برای افول درآمد غول های نفتی

سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ زمانی برای افول درآمد غول های نفتی

به گزارش سکونیوز به نقل از " وال استریت ژورنال " بر این اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت های بزرگ نفتی همچون شل اکسون موبایل و غیره نشان می دهد که در این دوره کاهش قیمت نفت و گاز تاثیر عمده ای بر سود مالی فصلی این شرکت ها داشته است .
اکسون موبیل :
با وجود آنکه در دوره سه ماهه دوم سال جاری این شرکت از رشد ۴۹ درصدی درآمدها خبر داده اما بخش عمده این افزایش درآمد از فروش دارایی های شرکت اکسون حاصل شده و سود عملکردی این شرکت در این دوره ۲۱ درصد پایین تر از دوره مشابه در یک سال گذشته بوده است . بر اساس این گزارش در این دوره سه ماهه درآمد خالص این شرکت به ۱۵.۹ میلیارد دلار برابر با ۳.۴۱ دلار در هر سهم رسیده که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۱۰.۷ میلیارد دلار بوده است .
رویال داچ شل:
شرکت شل نیز همانند اکسون با چالش مشابهی روبرو بوده و کاهش قیمت نفت زمینه ساز تنزل ۵۳ درصدی درآمدهای این شرکت شده است . طبق گفته " پیتر ووسر " مدیر اجرایی شرکت شل هم اکنون صنایع انرژی جهان با موقعیت پیچیده ای روبرو است و اقتصاد جهانی و بازار انرژی با نوسانات بی سابقه مواجه شده است . میزان درآمدهای شرکت شل در این دوره ۴.۱ میلیارد دلار برابر با ۶۵ سنت در هر سهم بوده که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۸.۷ میلیارد دلار برابر با ۱.۳۹ دلار در هر سهم گزارش شده بود . بر این اساس با وجود آنکه میزان تولیدات نفتی شل در این دوره رشد ۲ درصدی داشته و به ۳.۱ میلیون بشکه رسیده اما کاهش ۵۲ درصدی قیمت گاز طبیعی در آمریکا درآمد و سود مالی این شرکت را محدود کرده است . میزان سود این شرکت در این دوره ۱۳ درصد کاهش داشته است .
کونوکوفیلیپس:
درآمد شرکت نفتی کونوکوفیلیپس نیز در سه ماهه دوم سال جاری با ۳۳ درصد کاهش همراه بوده است . بر این اساس میزان تولیدات این شرکت در این دوره ۶ درصد کاهش داشته و به دلیل فروش داریی ها این رقم به روزانه ۱.۵۴ میلیون بشکه تنزل یافته است .درآمد خالص این شرکت در این دوره به ۲.۲۷ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۳.۴ میلیارد دلار برابر با ۲.۴۱ دلار در هر سهم گزارش شده بود .
توتال:
در میان شرکت های بزرگ نفتی در جهان تنها شرکت توتال است که در سه ماهه دوم سال رشد ۲ درصدی درآمد به ثبت رسانیده است .سود خالص این شرکت در این دوره با ۳.۵ درصد رشد به ۰.۵۹ یورو برابر با ۰.۷۳ دلار درهر سهم رسیده است . بازده این شرکت دراین دوره سه ماهه با ۲ درصد کاهش به ۲.۲۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است . این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ میلادی بازده تولیدات نفتی خود را سالانه ۲.۵ درصد افزایش دهد .
رپسول :
شرکت اسپانیایی رپسول نیز اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال سود خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنزل ۴۵ درصدی داشته و افزایش تولیدات این شرکت در لیبی و دیگر مناطق نتوانسته تاثیرات منفی ناشی از کاهش قیمت نفت و گاز در بازار جهانی را خنثی کند . بر این اساس سود خالص این شرکت در این دوره به ۲۷۴ میلیون یورو معادل ۳۳۲ میلیون دلار تنزل یافته است . این در حالی است که میزان تولیدات نفتی این شرکت در این دوره با ۸ درصد افزایش به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است .
گفتنی است قیمت نفت در این دوره با ۹ درصد کاهش نسبت به سه ماهه نخست سال همراه بوده و متوسط قیمت نفت خام برنت در این دوره ۱۰۸.۳دلار در هر بشکه بوده که این رقم ۷ درصد پایین تر از دوره مشابه در سال 2011 گزارش شده است
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
غول های نفتی با درآمد روزانه خود چه می کنند؟

غول های نفتی با درآمد روزانه خود چه می کنند؟

پنج غول بزرگ نفتی جهان از جمله بریتیش پترولیوم، شورون، کونوکوفیلیپس ،اکسون موبایل و شل به تازگی آمار مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ میلادی را منتشر کرده اند . بسیاری از ما انتظار داریم که این ۵ شرکت که نامشان در ۱۰ رده اول فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان قرار گرفته با درآمد روزانه ۳۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی ( برابر با هر دقیقه ۲۶۱ هزار دلار ) و ۳۶۸ میلیون دلار در هر روز در سه ماهه نخست سال جاری، سود مالی شان میلیاردها دلار از ارقام کنونی بیشتر باشد اما به نظر می رسد که برج این شرکت ها از خرجشان بیشتر است .نشریه اویل پرایس در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است .
سود مالی شرکت های بزرگ نفتی در ۲۴ ساعت :
سود مالی مجموع ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان در یک روز 375 میلیون دلار برآورد شده است که این به معنای سود سالانه ۱۳۷ میلیارد دلاری این شرکت ها در سال ۲۰۱۱ میلادی است . این در حالی است که در سال گذشته نرخ تولیدات نفتی این شرکت هاسیر نزولی داشته است .
بر این اساس در هر ۶۰ ثانیه این پنج شرکت ۲۶۱ هزار دلار درآمد کسب می کنند که این رقم بیشتر از ۹۶ درصد کل درآمدی است که خانواده های آمریکایی در طول یک سال کسب می کنند .
این ۵ شرکت روزانه در حدود ۶.۶ میلیون دلار تخفیف مالیاتی فدرال دریافت می کنند . در سال ۲۰۱۱ سه شرکت بزرگ نفتی داخلی در آمریکا روزانه ۱۰۰ میلیون دلار از سود خود ( برابر با ۵۰ درصد کل سود روزانه) را صرف خرید سهام خود کرده اند تا بدین وسیله هر چه بیشتر جیب مدیران و سهامداران خود را پر کنند .
از سوی دیگر کل صنایع نفت و گازی روزانه در حدود ۴۰۰ هزار دلار برای لابی با سناتورها و نمایندگان مجلس به منظور کاهش مالیات های پرداختی هزینه پرداخت می کند .
هر یک از مدیران اجرایی این ۵ شرکت بزرگ نفتی روزانه در سال گذشته ۶۰ هزار و ۱۱۰ دلار درآمد داشته اند این بدان معناست که در سال ۲۰۱۱ حقوق آنها به یکباره ۵۵ درصد رشد داشته است.رکس تیلرسون مدیر اجرایی شرکت اکسون در سال گذشته روزانه ۱۰۰ هزار دلار حقوق داشته است.
هزینه های میلیون دلاری شرکت های نفتی در زدو بندها و لابی های سیاسی :
به رغم آنکه این شرکت ها در صدر فهرست موفق ترین شرکت های جهان جای دارند اما این شرکت های بزرگ نفتی و گازی هر ساله ۴ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی دریافت می کنند .
از آغاز سال جاری تاکنون صنایع نفت و گاز آمریکا بیش از ۳۰.۵ میلیون دلار صرف کمپین های فدرالی کرده اند که البته از این میزان ۸۸ درصد نصیب جمهوری خواهان شده است . علاوه بر آن تا به امروز شرکت های بزرگ نفتی در این کشور ۳۷ میلیون دلار دیگر برای لابی با کنگره هزینه کرده اند که در راس این شرکت ها نام اکسون شل شورون و بی پی به چشم می خورد.
البته تلاشهای آنها برای لابی با کنگره نتیجه داده و کنگره کنونی شاید ضدترین کنگره با محیط زیست باشد که تاکنون در تاریخ آمریکا فعالیت داشته است . این ضدیت با محیط زیست کار بسیاری از شرکت های نفتی در این کشور را برای اجرای پروژه های نفتی آسیب رسان به محیط زیست آسان کرده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
غول های نفتی با درآمد روزانه خود چه می کنند؟

غول های نفتی با درآمد روزانه خود چه می کنند؟

پنج غول بزرگ نفتی جهان از جمله بریتیش پترولیوم، شورون، کونوکوفیلیپس ،اکسون موبایل و شل به تازگی آمار مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ میلادی را منتشر کرده اند . بسیاری از ما انتظار داریم که این ۵ شرکت که نامشان در ۱۰ رده اول فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان قرار گرفته با درآمد روزانه ۳۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی ( برابر با هر دقیقه ۲۶۱ هزار دلار ) و ۳۶۸ میلیون دلار در هر روز در سه ماهه نخست سال جاری، سود مالی شان میلیاردها دلار از ارقام کنونی بیشتر باشد اما به نظر می رسد که برج این شرکت ها از خرجشان بیشتر است .نشریه اویل پرایس در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است .
سود مالی شرکت های بزرگ نفتی در ۲۴ ساعت :
سود مالی مجموع ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان در یک روز 375 میلیون دلار برآورد شده است که این به معنای سود سالانه ۱۳۷ میلیارد دلاری این شرکت ها در سال ۲۰۱۱ میلادی است . این در حالی است که در سال گذشته نرخ تولیدات نفتی این شرکت هاسیر نزولی داشته است .
بر این اساس در هر ۶۰ ثانیه این پنج شرکت ۲۶۱ هزار دلار درآمد کسب می کنند که این رقم بیشتر از ۹۶ درصد کل درآمدی است که خانواده های آمریکایی در طول یک سال کسب می کنند .
این ۵ شرکت روزانه در حدود ۶.۶ میلیون دلار تخفیف مالیاتی فدرال دریافت می کنند . در سال ۲۰۱۱ سه شرکت بزرگ نفتی داخلی در آمریکا روزانه ۱۰۰ میلیون دلار از سود خود ( برابر با ۵۰ درصد کل سود روزانه) را صرف خرید سهام خود کرده اند تا بدین وسیله هر چه بیشتر جیب مدیران و سهامداران خود را پر کنند .
از سوی دیگر کل صنایع نفت و گازی روزانه در حدود ۴۰۰ هزار دلار برای لابی با سناتورها و نمایندگان مجلس به منظور کاهش مالیات های پرداختی هزینه پرداخت می کند .
هر یک از مدیران اجرایی این ۵ شرکت بزرگ نفتی روزانه در سال گذشته ۶۰ هزار و ۱۱۰ دلار درآمد داشته اند این بدان معناست که در سال ۲۰۱۱ حقوق آنها به یکباره ۵۵ درصد رشد داشته است.رکس تیلرسون مدیر اجرایی شرکت اکسون در سال گذشته روزانه ۱۰۰ هزار دلار حقوق داشته است.
هزینه های میلیون دلاری شرکت های نفتی در زدو بندها و لابی های سیاسی :
به رغم آنکه این شرکت ها در صدر فهرست موفق ترین شرکت های جهان جای دارند اما این شرکت های بزرگ نفتی و گازی هر ساله ۴ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی دریافت می کنند .
از آغاز سال جاری تاکنون صنایع نفت و گاز آمریکا بیش از ۳۰.۵ میلیون دلار صرف کمپین های فدرالی کرده اند که البته از این میزان ۸۸ درصد نصیب جمهوری خواهان شده است . علاوه بر آن تا به امروز شرکت های بزرگ نفتی در این کشور ۳۷ میلیون دلار دیگر برای لابی با کنگره هزینه کرده اند که در راس این شرکت ها نام اکسون شل شورون و بی پی به چشم می خورد.
البته تلاشهای آنها برای لابی با کنگره نتیجه داده و کنگره کنونی شاید ضدترین کنگره با محیط زیست باشد که تاکنون در تاریخ آمریکا فعالیت داشته است . این ضدیت با محیط زیست کار بسیاری از شرکت های نفتی در این کشور را برای اجرای پروژه های نفتی آسیب رسان به محیط زیست آسان کرده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
استراتژی غول های نفتی/بریتیش پترولیوم

استراتژی غول های نفتی/بریتیش پترولیوم

شکاف سیاسی در واشنگتن در پی عقد قرارداد نفتی چین و کانادا


خبرگزاری رویترز در تازه ترین گزارش خود از ایجاد شکاف سیاسی در میان احزاب آمریکایی در پی انعقاد قرارداد جنجالی شرکت چینی CNOOC و شرکت نیکسن کانادا خبر داده است .


چارلز اسچامر یکی از دموکرات های ارشد آمریکایی در نامه ای که به تیموسی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا نوشته آورده است که دولت آمریکا باید هر طور شده این قرارداد نفتی میان چین و کانادا را تا زمانی که چین به شرکت های آمریکایی اجازه سرمایه گذاری در این کشور را نمی دهد بلوکه کنند .
این سناتور ارشد دموکرات که یکی از منتقدان سرسخت شیوه های تجارتی چین و سیاست های پولی این کشور است در این نامه از کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا (CFIUS) خواسته است تا زمانی که چین پذیرای تعهدات لازم الاجرا در قبال شرکت های آمریکایی سرمایه گذار در این کشور نشده آمریکا نباید این قرارداد کلان نفتی را تایید کند .
گزارش ها حاکی است از آنجا که ۱۰ درصد دارایی های شرکت نیکسن کانادا در ایالات متحده آمریکاست و این شرکت فعالیت های اکتشافی و حفاری عمده ای در خلیج مکزیک دارد این کمیته می تواند بنابر دلائل امنیت ملی در قراردادهای نفتی این شرکت دخالت کند .
این نامه شاید بزرگترین انتقاد سیاسی است که تاکنون یکی از سران سیاسی آمریکا علیه این قرارداد کلان ۱۵.۱ میلیارد دلاری ابراز داشته است . این بزرگترین قرارداد نفتی ای است که چین تاکنون در خارج از کشور منعقد کرده و طبق گفته بسیاری از تحلیلگران می تواند دستیابی چین به دارایی های نفتی آمریکای شمالی را تسهیل کند . این امر نگرانی سیاسی زیادی در بین مقامات آمریکایی پدید آورده است .
در این نامه آمده است که دولت آمریکا و شخص گیتنر وزیر خزانه داری باید از این فرصت استفاده کرده و حداقل در مقابل امکان دسترسی آسان شرکت های آمریکایی به بازار چین را فراهم آورند .
گزارش ها حاکی است از سوی دیگر نانسی پلوسی مقام دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا ابراز نگرانی کرده که این قرارداد به دولت چین اجازه می دهد که از شرکت های بزرگ دولتی خود برای دست اندازی به منابع بزرگ انرژی در جهان استفاده کند .
از سوی دیگر این قرارداد در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمینه ساز موج جدید حملات انتقادی جمهوری خواهان به دولت اوباما شده است.
دیوید ویتر سناتور جمهوری خواه ایالت لوئیزیانا و دیگر جمهوری خواهان تاخیر سوال برانگیز اوباما در تصویب ساخت خط لوله "کی استون" از کانادا به تگزاس را دلیل هل دادن کانادا به سوی قراردادهای نفتی وسوسه برانگیز شرکت های چینی می دانند .
اوباما پیش از این گفته بود که بخشی از این خط لوله که از ایالت نبراسکا عبور می کند نیاز به بازنگری های زیست محیطی دارد .
گفتنی است شرکت نفتی سینوک « CNOOC» که یکی از شرکتهای بزرگ دولتی چین است با انعقاد این قراداد نفتی بزرگترین خرید شرکتی خارجی چین را رقم زده است. این شرکت چینی در قراردادی شرکت نفت و گاز نیکسن " Nexen" کانادا را خریداری کرده است. براساس این قرارداد، شرکت چینی همه میدانهای نفت و گاز این شرکت کانادایی را در غرب کانادا و خلیج مکزیک و مناطق دیگر از آن خود می کند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فر ۳ حلقه چاه در فاز ۱۲ پارس جنوبی با استفاده از روش حفاری افقی

فر ۳ حلقه چاه در فاز ۱۲ پارس جنوبی با استفاده از روش حفاری افقی

مهندس محمد جوادیان در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: با توجه به کم شدن شمار لایه های مخزنی در فاز ۱۲ چنانچه از روش حفاری معمولی در این فاز استفاده شود، تولید گاز از چاه های این فاز به شدت کاهش می یابد که برای جبران این مشکل، سه حلقه چاه به روش افقی (Horizental drilling) از سوی شرکت پوسکو (POSCO) در این فاز حفاری شد.
مدیر حفاری شرکت پتروپارس افزود: با آزمایش های انجام شده مشخص شد تولید گاز از چاه های این فاز با استفاده از روش حفاری افقی نسبت به استفاده از روش حفاری معمولی تا دو برابر افزایش می یابد که امیدواریم با بهره گیری از روش حفاری افقی، که تست این روش به زودی در فاز ۱۲ انجام می شود، تولید گاز از این چاه ها از روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب به روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب برسد.
به گفته وی، با استفاده از روش حفاری معمولی پس از گذشت حدود دو سال باید چاه را ببندیم؛ این در حالی است که این میزان تولید در مقابل هزینه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری برای حفاری هر چاه به صرفه نیست.
جوادیان گفت: با توجه به برنامه شرکت پتروپارس برای توسعه فازهای ۱۲، ۱۳،۱۴، ۱۷ و ۱۸ و ۲۲ تا ۲۴ در پارس جنوبی، در صورتی که این شرکت بخواهد به دستاوردهای جدیدی در این فازها برسد، ضروری است با راهبری موثر از روش های جدید در حفاری این فازها استفاده کند.
مدیر حفاری شرکت پتروپارس گفت: از نظر شرایط ژئوفیزیکی، لایه های گازی پارس جنوبی به تدریج به سمت کناره های مخزن در حال پیشروی هستند و مخزن لایه های پایینی خود را از دست خواهد داد؛ به این ترتیب کم کم به چاه هایی می رسیم که به جای چهار لایه گازی، تنها دو لایه دارند و این چاه ها از نظر اقتصادی و تولیدی دچار مشکل خواهند شد.
وی فاز ۱۲ پارس جنوبی را نقطه آغاز فعالیت های حفاری شرکت پوسکو معرفی و تصریح کرد: با توجه به واقع شدن این فاز در شرقی ترین ناحیه مخزن پارس جنوبی، عملیات حفاری در این بخش نسبت به دیگر بخش ها پیچیدگی بیشتری داشت و بر همین اساس از روش حفاری افقی و روش جدید حفاری OPEN HOLE در این فاز استفاده شد.
جوادیان تصریح کرد: شرکت پوسکو موفق شد با نوآوری در بخش های مختلف، نخستین چاه افقی را میدان گازی پارس جنوبی سپس تکمیل چاه ها به روش حفره باز (Open hole completion) را انجام دهد.
مدیر حفاری شرکت پتروپارس افزود: هم اکنون عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه در فاز ۱۲ تکمیل شده است و در فاز ۱۹ نیز عملیات حفاری آغاز شده و به زودی وارد مراحل بعدی حفاری می شویم.
به گفته وی، هم اکنون شرکت تخصصی حفاری پتروپارس سه دکل حفاری آبان ۸، DD۶ و سحر یک را در سه پروژه فاز ۱۲، فاز ۱۹ و فرزاد A مدیریت می کند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آسیب پالایشگاه هندی از تحریم نفتی ایران

آسیب پالایشگاه هندی از تحریم نفتی ایران

سکونیوز: شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور (MRPL) اعلام کرد که آن شرکت نتوانسته است در ماه جولای به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا تمامی محموله های نفتی قراردادی خود با ایران را وارد کنند . این شرکت ابراز امیدواری کرده که به زودی بتواند از طریق کشتی های نفتکش هندی واردات نفتی از ایران را از سر گیرد .

به گزارش سکونیوز به نقل از " اکونومیک تایمز هند" طبق گفته "پیپی اوپادهایا" ، مدیر اجرایی شرکت مانگالور قرار بود در ماه جولای ۴ محموله نفتی از ایران تحویل گرفته شود و این در حالی است که در این دوره تنها یک محموله نفتی ایرانی به این شرکت تحویل داده شده است .
از سوی دیگر "سادهیر واسودیا" هیات مدیره شرکت او ان جی سی ، اعلام کرده که واردات نفتی از ایران متوقف نخواهد شد و این شرکت به دنبال یافتن راه جایگزین از جمله واردات نفت از ایران با کشتی های هندی است.
وی تصریح کرد :نگرانی هایی در خصوص تداوم روند واردات نفت از ایران وجود دارد اما این بدان معنا نیست که ما از فردا واردات خود را از ایران متوقف خواهیم کرد.
طبق گفته "اوپادهایا" شرکت مانگالور یکی از بزرگترین خریدارن نفت در هند است اما به دلیل تحریم ها این شرکت واردات نفتی از ایران را از ۷.۳ میلیون تن در سال مالی ۲۰۱۱ - ۲۰۱۲ به ۵ میلیون تن کاهش داده است.
با وجود آنکه هند از معافیت های تحریمی ایالات متحده امریکا برخوردار است اما این معافیت ها مقوله حمل و نقل محموله های نفتی را پوشش نمی دهند.
انتظار می رود که پس از اجرای طرح پوشش دهی کشتی های حامل محموله های نفتی ایرانی توسط شرکت بیمه ای General Insurance Corp واردات نفتی از ایران از سر گرفته شود . این شرکت پذیرفته که نفتکش های داخلی هند را به ارزش ۵۰ میلیون دلار بیمه کند .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کاهش بازده نفتی اوپک در پی تحریم نفتی ایران

کاهش بازده نفتی اوپک در پی تحریم نفتی ایران

بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی خبرگزاری رویترز در ماه جولای بازده نفتی سازمان کشورهای صادر کننده نفت هرچه بیشتر از بالاترین رکود ماهانه خود در ماه آوریل فاصله گرفت که علت این امر کاهش تولیدات نفتی ایران به پایین ترین رقم در دو دهه اخیر اعلام شده است .

به گزارشی از " رویترز" که با جمع آوری اطلاعات از شرکت های نفتی مقامات اوپک و تحلیلگران منتشر شده ، میزان عرضه کشورهای عضو این سازمان در این ماه روزانه به طور متوسط ۳۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم پایین تر از تولیدات روزانه ۳۱.۶۳ میلیون بشکه ای این سازمان در ماه ژوئن بوده است .
در ماه ژوئن قیمت نفت در بازار جهانی به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه تنزل یافت و این در حالی است که عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک تمایل زیادی به نفت ۱۰۰ دلاری دارند . این امر گمانه زنی ها را در خصوص اقدام اوپک در کاهش سطح تولیدات به منظور افزایش دوباره قیمت ها تشدید کرد .
با این وجود "کارستن فریتچ" تحلیلگر کامرزبانک در فرانکفورت می گوید : کاهش روزانه ۴۵۰ هزار بشکه ای بازده نفتی اوپک و تنزل آن به ۳۱.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از آنی است که پیش بینی می شد .
در ماه آوریل سال جاری بازده نفتی روازنه اوپک به رکورد ۳۱.۷۵ میلیون بشکه در روز رسید اما از آن پس برای سه ماه متوالی بازده نفتی این سازمان سیر نزولی داشته است . با این وجود همچنان این سازمان ۱.۲ میلیون بشکه بالاتر از سقف روزانه تعین شده در نشست پیشین خود نفت روانه بازار جهانی می کند .
در این گزارش ادعا شده که بیشترین میزان کاهش تولید در این ماه به ایران اختصاص داشته و تولیدات نفتی روازنه ایران با ۱۵۰ هزار بشکه کاهش به ۲.۸۰ میلیون بشکه در روز رسیده که در صورت صحت ارقام تهیه شده این پایین ترین تولیدات روزانه نفتی این کشور از سال ۱۹۸۸ خواهد بود .
از سوی دیگر بازده نفتی عراق نیز به دلیل اختلال در تولیدات کرکوک در میادین شمالی روزانه ۳۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته و در آنگولا نیز عملیات تعمیری در میادین نفتی زمینه ساز کاهش بازده تولید روزانه در این کشور به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت در آفریقا شده است .
عربستان سعودی نیز در این ماه تولیدات نفتی خود را کاهش داده اما هنوز هم تولیدات نفتی این کشور بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ضرر بریتیش پترولیوم از قیمت گاز طبیعی

ضرر بریتیش پترولیوم از قیمت گاز طبیعی

به گفته مدیر «انجمن خدمات نفت و گاز» کانادا می گوید که اگر همچنان قیمت گاز طبیعی در سال جاری پایین باشد شرکت بریتیش پترولیوم متضرر خواهد شد.

به گزارشی به نقل از سایت «ونکوور سان»، کانادا سال قبل برای حفر چاه گاز تنها به ۱۲۵۰۰ مورد اکتفا کرد. این در حالی است که پیش بینی شده بود که این کشور دست کم ۱۳۱۵۰ حفر چاه داشته باشد. در سال ۲۰۱۱ نیز با روند افت قیمت گاز این کشور تنها ۱۲۸۶۰ مورد حفر چاه داشته است. در این میان نیز شرکت برتیش پترولیوم بالاترین سهم را در میان سایر شرکت های حفر چاه گاز داشته است. در کانادا این شرکت به عنوان یکی از فعالترین شرکت ها در این زمینه شناخته شده است. با این وجود ناظران اقتصادی می گویند با توجه به اینکه گاز در سال جاری قیمت نسبتا ضعیفی را تجربه کرده است ممکن است که این شرکت از این طریق ضربه بخورد.
«مارک سالک هلد» یکی از کارشناسان حوزه انرژی می گوید که اقتصاد ضعیف آسیا، اروپا و آمریکای شمالی در ضعیف بودن قیمت گاز تاثیر گذار بودند. این در حالی است که قیمت گاز در این اواخر به دلیل افزایش تقاضا اندکی بالا رفته است و تجربه افزایش قیمت ۳.۲۶ دلاری را در هر یک میلیون"بی تی یو "در بازار بورس نیویورک داشته است. بهار امسال قیمت به 2 دلار رسیده بود. دلیل افزایش قیمت گاز را کارشناسان به گرمای بی سابقه هوا در تابستان مربوط می دانند که شرکت های برق رسانی برای تولید برق بیشتر تقاضای بیشتری برای خرید گاز داشته اند. با این حال شرکت بریتیش پترولیوم می گوید که هنوز قیمت ها به نقطه ایده آل نرسیده است و این شرکت در آستانه ضرردهی در کانادا است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منع چارتر و فروش نفتکش به ایران در دور جدید تحریم ها

منع چارتر و فروش نفتکش به ایران در دور جدید تحریم ها

در پی توافق قانونگذاران آمریکایی در خصوص افزایش شدت تحریم های نفتی و مالی علیه ایران فروش و چارتر کشتی و ارائه خدمات کشتی رانی به هر نحو به ایران ممنوع خواهد شد .

به نقل از " لویدزلیست" این اقدام ایالات متحده آمریکا می تواند دنباله رو طرح اتحادیه اروپا در ممنوعیت پوشش بیمه ای به کشتی های نفتکش حامل نفت ایران و به خصوص ممنوعیت بیمه نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران باشد .
بر اساس پیش نویس این تحریم ها دولت های پرچم دار در صورتی که کشتی های ایرانی را تحت پرچم کشور خود در آورند مشمول تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت .
بر این اساس چنانچه مثلا یک شرکت کشتیرانی نفتکش دار در نروژ بخواهد قرارداد چارتر کشتی با ایران امضا کند مشمول تحریم های آمریکا قرار می گیرد . پیش نویس این قانون از هم اکنون منتشر شده و در دسترس تمامی شرکت هایی که کشتی می فروشند یا اجاره می دهند و یا خدمات بیمه ای و خدمات تعمیری به کشتی ها ارائه می دهند قرار گرفته است .
مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مورد مفاد لایحه دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران به توافق رسیده اند و تحریم های جدید که بخش های انرژی، کشتیرانی و بیمه را شامل می شود قرار است در روز چهارشنبه به رای نهایی گذاشته شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
متخصص جوان برتر صنعت نفت انتخاب می شود

متخصص جوان برتر صنعت نفت انتخاب می شود

به منظور شناسایی نخبگان و قدردانی از تلاش متخصصان جوان، برای نخستین بار فرآیند ارزیابی و انتخاب متخصص جوان برتر صنعت نفت در منطقه ویژه پارس جنوبی (عسلویه) اجرا می شود.




به گزارش شانا، روح اله تولایی گفت: به دستور مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، دستورعمل انتخاب متخصص جوان برتر صنعت نفت در شورای مرکزی کانون تفکر جوانان صنعت نفت تدوین و برای همه شرکت های فعال تابعه وزارت نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ارسال شده است.
تولایی ادامه داد: بر همین اساس همه کارمندان جوان رسمی و قراردادی شاغل در شرکت های تابعه وزارت نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) می توانند حداکثر تا شنبه (۲۸ مرداد) با مراجعه به "سایت اینترنتی متخصصان جوان صنعت نفت" به آدرس javanan.mop.ir فرم شرکت در فرآیند ارزیابی را دریافت و تکمیل کنند.
وی افزود: پس از بررسی و جمع بندی نتایج این ارزیابی، از برگزیدگان در سومین گردهمایی متخصصان جوان صنعت نفت که شهریور ۱۳۹۱ در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی برگزار می شود، از سوی مهندس رستم قاسمی قدردانی خواهد شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نفت سنگین صادر می‌کنیم، تلویزیون رنگی وارد می‌کنیم

نفت سنگین صادر می‌کنیم، تلویزیون رنگی وارد می‌کنیم

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که ایران در قبال صادرات نفت خام به کره جنوبی، از این کشور آسیایی تلویزیون رنگی ال.ئی.دی، یخچال و فریزر و ماشین لباس شویی وارد می کند.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، شرکت ملی نفت ایران مهر ماه سال گذشته به طور متوسط روزانه 264 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه‌های کره جنوبی تحویل داده است که میزان صادرات نفت در نوامبر سال 2011 میلادی (آبان و آذر 1390) به مرز 280 هزار بشکه در روز رسیده بود.

بر این اساس تا پیش از تصویب طرح تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا، خوراک اصلی نفت خام مورد نیاز 2 پالایشگاه بزرگ نفت کره جنوبی توسط ایران تامین می شد با این وجود مدتی است که کره‌ای ها تحت فشارهای آمریکا واردات طلای سیاه از ایران را به حالت تعلیق دراورده اند.

توقف صادرات نفت ایران به کره جنوبی، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت به طوری‌که عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توقف واردات لوازم صوتی و خانگی برقی از این کشور آسیایی به عنوان طرحی پیش دستانه خبر دادند.

سردار محمد نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم با بیان اینکه برخی کشورهای کوچک همچون کره‌جنوبی، ایران را تهدید به قطع واردات نفت می‌کنند، اعلام کرد: توقف صادرات نفت به چنین کشورهایی نه‌تنها خللی در روند اقتصادی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه کشورهای مدعی را با معضل بیکاری مواجه می‌کند.

با این وجود صادرات نفت ایران به کره جنوبی در حالی روندی رو به تعلیق را پشت سر می گذارد که واردات گسترده کالاهای کره ای به ویژه لوازم خانگی از شرکتهایی همچون ال جی، سامسونگ و دوو ادامه دارد.

در همین حال اخیرا گزارش‌های غیر رسمی منتشر شده مبنی بر اینکه در قبال صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی، از این کشور تلویزیون رنگی ال.ئی.دی، یخچال و فریزر و ماشین لباس شویی وارد می کنیم موضوعی که هنوز هیچ یک از مسئولان دولتی آن را تایید و تکذیب نکرده اند.

در این بین هونگ سوکوو وزیر اقتصاد کره جنوبی در واکنش به تهدید سفیر ایران در سوئل مبنی بر توقف واردات لوزام خانگی ساخت کره به ایران تنها به این جمله بسنده می کند: " واردات نفت از ایران از سر گرفته می شود اما زمان آن مشخص نیست."

همزمان با این اظهار نظر حجم صادرات نفت عربستان سعودی، امارات و کویت به کره جنوبی افزایش می یابد تا عملا جایگزین طلای سیاه ایراین در این کشور آسیایی شود.

دست آخر محمدعلی خطیبی مدیر جدید امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، درباره آخرین وضعیت صادرات نفت به کره جنوبی، می گوید: کره جنوبی همچنان خواهان ادامه تجارت نفتی خود با ایران است و هم اکنون دو طرف برای حل مشکلات موجود در حال مذاکره هستند.

این مقام مسئول در وزارت نفت همچنین روند صادرات نفت خام ایران عادی و طبیعی عنوان می‌کند و می‌افزاید: هم اکنون شرایط غیر عادی در معاملات نفتی ایران با مشتریان مشاهده نمی شود و تجارت نفت روند عادی دارد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ورود آمریکا به حیاط خلوت گاز قطر

ورود آمریکا به حیاط خلوت گاز قطر

با امضای قراردادی بین ژاپن و آمریکا برای صادرات LNG، عملا آمریکا به بازار ژاپن به عنوان حیاط خلوت LNG قطر وارد شد.

به گزارش پانا نیوز، در سالهایراخیر ژاپن یکی از مهمترین بازارهای گازی قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی بوده است با این وجود آمریکا با امضای قراردادهای فروش LNG با ژاپن عملا وارد حیاط خلوت گازی قطری ها شده است.

رویترز از توکیو با انتشار گزارشی، اعلام کرد: شرکت اوساکا گاز ژاپن (10 مرداد) اعلام کرد: این شرکت و شرکت چوبو الکتریک پاور به منظور واردات ال ان جی از آمریکا، قراردادی با شرکت فری پروت ال ان جی دولوپمنت مستقر در تگزاس امضا کرده اند.

شرکت اوساکا گاز در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس این قرارداد، هریک از این دو شرکت ژاپنی حق واردات 2.2 میلیون تن در سال ال ان جی را خواهند داشت.

شرکت فری پورت ال ان جی نیز اعلام کرد: قرارداد 20 ساله فروش ال ان جی با این دو شرکت ژاپنی امضا کرده است که کل ال ان جی تولیدی نخستین ترن کارخانه ال ان جی شرکت فری پورت به این شرکت ها اختصاص می یابد.

ظرفیت اولیه 3 ترن تولید LNG شرکت فری پورت حدود 13.2 میلیون تن در سال خواهد بود، ضمن آن که این شرکت احتمال می دهد مجوز سه ترن تولیدی خود را تا پایان سال 2012 در اختیار بگیرد.

دولت آمریکا پس از آن که برخی مصرف کنندگان سوخت و دموکرات ها در کنگره این کشور اعلام کردند فروش گاز به خارج از آمریکا شاید افزایش قیمت های داخلی این ماده را به همراه داشته باشد، صدور مجوزهای صادرات گاز را به تعویق انداخت.

شرکت چنییری انرژی تنها شرکت آمریکایی است که تاکنون مجوز صادرات گاز از پایانه لوئیزانیا آمریکا را به دست آورده است.

افزایش تولید داخلی گاز در آمریکا به دلیل تولید گاز رسی (شیل گس)، قیمت های گاز در اروپا و آسیا را به کمترین حد رسانده و سبب شده است که شرکت ها در 5 سال گذشته به توسعه پروژه های ال ان جی به منظور صادرات گاز روی آورند.

چنانچه مجوز همه پروژه های صادرات ال ان جی آمریکا صادر شود، این پروژه ها می توانند حدود 16 درصد از تولید روزانه گاز این کشور را صادر کنند. ژاپن نیز پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دلیل بروز زلزله مارس 2011 که منجر به تعطیلی بیشتر راکتورهای هسته‌ای آن شد، واردات ال ان جی خود را افزایش داده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
روزی 133 میلیون دلار زیان برای ایران

روزی 133 میلیون دلار زیان برای ایران

به گزارش سکونیوز خبرگزاری بلومبرگ در خبری اعلام کرد ایران روزانه 133 میلیون دلار از تحریم های نفتی زیان می بیند.
بر این اساس نزدیک به 52 درصد نفت ایران از طریق نفتکش ها حمل می شود که تحریم بیمه ای تانکر ها و نفتکش ها سبب شده که ایران نتواند روزانه 2/1 میلیون بشکه نفت خام خود را به فروش برساند.
بنا به این گزارش بر مبنای نفت بشکه ای 110 دلار که برای قیمت نفت خام ایران در ماه ژوئن محاسبه شده ،زیان ایران به 133 میلیون دلار در روز می رسد.
گفتنی است در پی توافق قانونگذاران آمریکایی در خصوص افزایش شدت تحریم های نفتی و مالی علیه ایران فروش و چارتر کشتی و ارائه خدمات کشتی رانی به هر نحو به ایران ممنوع شده است .
این اقدام ایالات متحده آمریکا می تواند دنباله رو طرح اتحادیه اروپا در ممنوعیت پوشش بیمه ای به کشتی های نفتکش حامل نفت ایران و به خصوص ممنوعیت بیمه نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران باشد .
بر اساس پیش نویس این تحریم ها دولت های پرچم دار در صورتی که کشتی های ایرانی را تحت پرچم کشور خود در آورند مشمول تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت .
مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مورد مفاد لایحه دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران به توافق رسیده اند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه میدان نفتی سومار به قرارگاه خاتم الاوصیاء سپرده شد

توسعه میدان نفتی سومار به قرارگاه خاتم الاوصیاء سپرده شد


به گزارش نفت نیوز، قرارداد طرح توسعه میدان نفتی سومار روز چهارشنبه (11 مرداد) میان مهدی فکور، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و سیدمحمد علیزاده، قائم مقام فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا امضا شد.


احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در آیین امضای این قرارداد، سومار را از جمله میادین غرب کشور خواند و گفت: این قرارداد در دو فاز اجرایی می‌شود که در فاز نخست تولید 5 هزار بشکه و در فاز دوم تولید 10 هزار بشکه در روز از این میدان برنامه‌ریزی شده است.


وی با اشاره به تعیین تکلیف 98 درصد از میدان های مشترک کشور اظهار کرد: در آینده برنامه داریم برخی از قراردادهای اولیه را که برای این میادین امضا شده است، نهایی کنیم.


قلعه‌بانی تاکید کرد: نهضت عقد قرارداد و تعیین تکلیف میادین کشور، اعم از مستقل و مشترک در شرکت ملی نفت ایران ادامه دارد.


گفتنی است، میدان نفتی سومار در غرب کشور، از توابع عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و در استان کرمانشاه واقع است که نفت تولیدی آن پس از فرآورش به پالایشگاه کرمانشاه ارسال می‌شود.


طبق اعلام مقام های وزارت نفت در زمان کشف این میدان، نفت درجای سومار 475 میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن 70 میلیون بشکه برآورد شده است.


تولید میدان نفتی سومار به 15 هزار بشکه در روز افزایش می یابد


مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ارزش قرارداد توسعه میدان نفتی سومار را 25 میلیون دلار و 519 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تولید میدان نفتی سومار طی دو مرحله به 15 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.


به گزارش نفت نیوز، مهدی فکور در آیین قرارداد توسعه میدان نفتی سومار یادآور شد: پیش تر شرکت نفت مناطق مرکزی تولید از این میدان را با ظرفیت 3 هزار بشکه در روز آغاز کرده که این حجم تولید از نخستین چاه حفر شده در میدان به دست آمده است.


وی افزود: طرح توسعه این میدان امروز در قالب یک قرارداد EPCF به قرارگاه خاتم‌الاوصیا واگذار می‌شود که در آن حفر دو حلقه چاه و ساخت مراکز انتقال و تفکیک‌کننده نفت و گاز، سیستم‌های پمپاژ و جمع‌آوری مورد توافق واقع شده است.


فکور با بیان این که طبق قرارداد تولید از میدان باید ظرف 24 ماه آینده انجام شود، گفت: در فاز نخست تولید 5 هزار بشکه و در فاز دوم تولید 10 هزار بشکه نفت از این میدان برنامه‌ریزی شده است.


قرارگاه خاتم‌الاوصیا آماده مشارکت در پروژه های نفتی است


در ادامه این مراسم سید محمد علیزاده جانشین فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا با بیان اینکه این قرارگاه از یک سال گذشته کار مطالعه و تخصیص بودجه برای توسعه میدان سومار را انجام داده بود، اظهار داشت: اگرچه برخی از کارهای اجرایی برای توسعه این میدان از پیشتر آماده شده بود ولی به دلیل برخی مسایل فنی و مطالعاتی و هماهنگی‌هایی که لازم بود با نفت مرکزی انجام شود، امضا قرارداد به امسال موکول شد.


وی با تاکید براین که براساس مطالاعات انجام در این میدان نفتی، ذخیره درجای آن بیش از حد انتظار بوده است، گفت: قرارگاه خاتم‌الاوصیا برنامه دارد تا تولید از میدان را پیش از زمان مقرر شده در قرارداد آغاز کند.


علیزاده با اشاره به شرایط امروز حاکم بر صنعت نفت کشور تاکید کرد: قرارگاه خاتم‌الاوصیا در کنار وزارت نفت برای تعیین تکیلف پروژه‌ها و توسعه میادین آماده هرنوع همکاری است.


جانشین فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا همچنین به حمایت‌های رستم قاسمی، وزیر نفت از پیمانکاران و سازندگان داخلی اشاره و از این حایت‌ها قدردانی کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نیجریه از روند کاهشی قیمت جهانی نفت ابراز نگرانی کرد

نیجریه از روند کاهشی قیمت جهانی نفت ابراز نگرانی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، لامیدو سانوسی تاکید کرد افت تقاضای جهانی انرژی و کاهش قیمت نفت تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی نیجریه داشته است .


بر اساس این گزارش وی تصریح کرد تشدید شرایط اقتصادی و مالی در منطقه یورو و ادامه روند صعودی قیمت مواد غذایی موجب رشد فشارهای تورمی در اقتصاد نیجریه خواهد شد .


نیجریه دومین اقتصاد بزرگ آفریقا به شمار می رود و جزء ده صادر کننده بزرگ نفت جهان است . نیجریه بودجه سال 2012 میلادی خود را بر اساس نفت 72 دلاری تنظیم کرده است و این در حالی است که قیمت نفت آمریکا طی هفته های اخیر به کمتر از 90 دلار رسیده است . پیش بینی می شود میزان صادرات نفت نیجریه در ماه سپتامبر 2012 میلادی به کمتر از 1.81 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .


وی افزود تشدید بحران بدهی منطقه یورو بی ثباتی شرایط اقتصادی آمریکا و کاهش رشد اقتصادی چین و هند تاثیر منفی زیادی بر تقاضای جهانی انرژی و قیمت نفت داشته است . وزارت دارایی نیجریه رشد اقتصادی 6 تا 7 درصدی را برای سال 2012 میلادی پیش بینی کرده است . نرخ تورم نیجریه طی ماه ژوئن به بیش از 12.9 درصد رسیده است . بانک مرکزی نیجریه نرخ بهره بانکی این کشور را در حد 12 درصد ثابت کرده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت عراق افزایش یافت

صادرات نفت عراق افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، وزارت نفت عراق اعلام کرد ، میزان صادرات نفت خام این کشور طی ماه جولای به بیش از 2.52 میلیون بشکه در روز رسیده است و این کشور از محل صادرات نفت در این مدت بیش از 7.5 میلیارد دلار در آمد کسب کرده است .


بر اساس این گزارش ، فلاح الامیری معاون بازاریابی وزارت نفت عراق در این باره تاکید کرد میزان صادرات نفت عراق از ترمینال بصره در این مدت به بیش از 2.22 میلیون بشکه در روز رسیده است . در این مدت روزانه 294 هزار بشکه نفت نیز از طریق شمال عراق به بندر جیهان ترکیه صادر شده است .


وی افزود میانگین قیمت هر بشکه نفت صادراتی عراق نیز در این مدت به 96.50 دلار رسیده است . بر این اساس میانگین صادرات نفت عراق طی ماه ژوئن به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده بود و این رقم در ماه می نیز به 2.45 میلیون بشکه در رروز رسید . عراق پنجمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به بیش از 106 دلار رسید

قیمت جهانی نفت به بیش از 106 دلار رسید

به نقل از رویترز ، کنگره آمریکا به تازگی طرح جدیدی برای اعمال تحریمهای بیشتر بر ضد فروش نفت ایران به تصویب رسانده است که بر اساس آن هر بانک، شرکت بیمه و شرکت کشتی رانی که به ایران برای فروش نفت خود کمک کند با تحریمهای سنگین آمریکا روبرو خواهد شد .


بر اساس این گزارش امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن با 47 سنت افزایش به بیش از 106.37 دلار رسید . قیمت نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با 46 سنت افزایش به بیش از 87.59 دلار رسیده است .


به اعتقاد کارشناسان انرژی ادامه درگیری ها در سوریه، تنش بر سر تنگه هرمز و عملیات تعمیر و نگهداری در دریای شمال و کاهش عرضه نفت اوپک می تواند بر روند صعودی قیمت نفت تاثیر گذار باشد . انجام عملیات تعمیر و نگهداری در میدانهای بزرگ نفتی دریای شمال موجب کاهش تولید نفت این منطقه در ماه سپتامبر خواهد شد .


موسسه تحقیقاتی اویل موومنتز نیز اعلام کرد میزان صادرات نفت اوپک در چهار هفته منتهی به 18 اوت با افت 120 هزار بشکه در روز روبرو خواهد شد .
 

Similar threads

بالا