خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت هند کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کند

دولت هند کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی لایو مینت، شرکت دولتی بیمه عام هند به منظور کمک به صنعت حمل و نقل دریایی هند جهت مقابله با تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران با پوشش بیمه ای مسئولیت در قبال شخص ثالث کشتی های حامل نفت ایران تا مبلغ 50 میلیون دلار موافقت کرد.
سونیل تاپار، مسئول بخش نفتکش های غول پیکر شرکت کشتی رانی دولتی هند گفت: «شرکت بیمه عام هند هفته گذشته ضمن تماس با کشتی داران هندی اعلام کرده مایل است پوشش بیمه ای حداکثر به میزان 50 میلیون دلاری در مقابل تصادفات و نشت نفت برای هر سفر دریایی را به عهده بگیرد.»
شرکت بیمه عام هند، که تنها شرکت بیمه مجدد در بازار داخلی هند است، هنوز اظهار نظری در این خصوص انجام نداده است.
هند که 80 درصد نیاز خود به انرژی را از طریق واردات تامین می کند، سالانه حدود 14 تا 15 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می کند. ایران پس از عربستان، بزرگترین تامین کننده نفت هند محسوب می شود.
تحریم های اتحادیه اروپا، از ابتدای ماه می شرکت های بیمه اروپایی را از بیمه کشتی های حامل محصولات پتروشیمی ایران منع می کند. این شرکت ها همچنین از ابتدای ماه جولای حق ندارند تانکرهای حامل نفت ایران را بیمه کنند.
سابیاساچی هاجارا، رئیس شرکت کشتی رانی دولتی هند گفت، حتی پوشش بیمه ای 50 میلیون دلاری نیز مناسب است. وی افزود: «از نظر تجاری، این یک تصمیم عمل گرایانه است تا حداقل بتوانیم از این پوشش بیمه ای ناچیز بهره مند شویم. طی فاصله بین ایران تا هند، سفر دریایی کوتاهی محسوب می شود و طی 10 سال گذشته، هیچ ادعای خسارتی در این زمینه مطرح نشده است. بنابراین، حتی با پوشش بیمه ای بسیار محدود از نظر تجاری برای ما انجام چنین سفرهای دریایی ای امکان پذیر است.»
کولکارنی افزود: «داشتن یک پوشش بیمه ای کم بهتر از نداشتن هیچ پوشش بیمه ای است.»
گفتنی است، یک سوپر تانکر که قابلیت حمل 2 میلیون بشکه نفت خام را دارد، معمولا به میزان یک میلیارد دلار در مقابل خسارت های فردی و آلودگی های زیست محیطی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سود شرکت نفتی بریتیش پترولیوم کاهش یافت

سود شرکت نفتی بریتیش پترولیوم کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بیریتیش پترولیوم تولید‌کننده نفت انگلیسی اعلام کرد که با وجود افزایش قیمت نفت، کاهش سود این شرکت بزرگ‌تر از انتظار بوده است چراکه تولیدات آن پس از نشت نفت در خلیج مکزیک سبب شد، این شرکت میدان‌های نفتی خود را برای پرداخت خسارت بفروشد.
به گزارش رویترز، شعبه لندن این شرکت افزود: «بی‌پی» به انتشار اسناد خود ادامه خواهد داد و برخی از میدان‌های کوچک خود را در خلیج مکزیک توسعه نمی‌دهد.
سخنگوی این شرکت گفت: از منطقه خارج نمی‌شویم اما تلاش می‌کنیم تا بر میدان‌های بزرگ‌تر در انجا تمرکز کنیم.
«بی‌پی» دومین گروه بزرگ نفتی اروپا از نظر بازار اعلام کرد: سود خالص این شرکت 4.93 میلیارد دلار در 3 ماهه نخست بوده است و در مقایسه با 5.61 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته کمتر است.
بر اساس گزارش این شرکت، تولید نفت و گاز به جز همکاری مشترک با روسیه کمتر از 6 درصد برابر با 2.45 میلیون بشکه بوده است. شرایط سخت در پالایش منجر به کاهش سودها شده است.
شرکت «شل» هفته گذشته سود 16 درصدی را گزارش کرد درحالی که رقیب آمریکایی آن «کونوکوفیلیپز» یک درصد و «اکسون موبایل» 11 درصد کاهش را گزارش کردند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پالایشگاه ژاپنی در مورد قرارداد خرید نفت ایران هنوز تصمیمی نگرفته است

پالایشگاه ژاپنی در مورد قرارداد خرید نفت ایران هنوز تصمیمی نگرفته است

شانیچی کیتو مدیرعامل «ایدمیتسو کوسان» سومین پالایشگاه بزرگ ژاپن گفت: این شرکت هنوز تصمیمی در مورد قرارداد مدت‌دار سالانه خرید نفت از ایران از ماه آوریل را نگرفته است.
به گزارش رویترز، این درحالی که قراردادهای مدت‌دار تنها یک درصد مجموع خرید این پالایشگاه است.
کیتو افزود: این شرکت از آخرین خرید خود از ایران در ژانویه 2011 تاکنون میزان خرید نفت را افزایش نداده است.
این گزارش می‌افزاید: تحریم‌های جهانی تاکنون بر خرید نفت ایران از سوی ژاپن به عنوان سومین خریدار بزرگ نفت ایران تاثیراتی داشته است.
ماه گذشته یک منبع تجاری گفته بود که ژاپن در آوریل 80 درصد خرید نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد.
برآوردها نشان می‌دهد که قراردادهای مدت‌دار خرید نفت ایران توسط شرکت مزبور تا پایان ماه مارس در حدود 7 هزار بشکه در روز بوده است اما مقامات این شرکت از اظهارنظر خودداری کردند.
«ایدمیتسو» 4 پالایشگاه در ژاپن دارد و ظرفیت کلی آن 640 هزار بشکه نفت خام در روز است.
یک منبع آگاه گفت: شرکت‌های بزرگ ژاپنی خرید نفت ایران از جمله «شوا شل» و «کوسمو ایل» قراردادهای مدت‌دار خرید نفت از ایران از ماه آوریل را تمدید کرده‌اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش سرمایه‌گذاری قطر در پروژه های نفت و گاز

افزایش سرمایه‌گذاری قطر در پروژه های نفت و گاز

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فرانس پرس موسسه اینوستمنت منجمنت که وابسته به دولت قطر است اعلام کرد قطر قصد دارد بیش از 250 میلیون دلار از طریق بانک انگلیسی بارکلی در صنایع وابسته به منابع طبیعی و انرژی سرمایه گذاری کند .
بر اساس این گزارش بانک بارکلی انگلیس در شرکت هایی که در منابع طبیعی نفت و گاز و معادن در نقاط مختلف جهان فعالیت دارند ، سرمایه گذاری می کند . دولت قطر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران بانک بارکلی به شمار می رود و حدود 7 درصد سهام این بانک متعلق به دولت قطر است .
قطر با سرمایه گذاری چشمگیر در صنعت گاز خود طی سالهای اخیر علاوه بر دستیابی به رشد بالای اقتصادی ، به بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان تبدیل شده است .
 

milad.2m

عضو جدید
قرارداد نفتی ایران و اسپانیا در گرو نتیجه مذاکرات بغداد

قرارداد نفتی ایران و اسپانیا در گرو نتیجه مذاکرات بغداد


مهرداد عمادی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اینترنتی ترند نیوز تاکید کرد نهایی شدن قرار داد 1.6 میلیارد دلاری ایران و اسپانیا در زمینه تجهیزات و امکانات صنعت نفت بستگی زیادی به نتیجه مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 خواهد داشت .
بر اساس این گزارش ایران قصد دارد بدهی خود به اسپانیا بابت خرید تجهیزات صنعت نفت را از طریق صادرات نفت خام به این کشور بپردازد . بر این اساس عمادی افزود اتحادیه اروپا در شرایط کنونی این قرار داد را متوقف کرده است و اگر مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران موفقیت آمیز باشد ، اتحادیه اروپا بررسی این قرار داد را در دستور کار می گذارد . بی شک اگر مذاکرات ایران و کشورهای غربی به بن بست برسد ، اتحادیه اروپا اجازه نهایی شدن این قرار داد را نخواهد داد .
دور آخر مذاکرات ایران و کشورهای غربی 14 آوریل در استانبول ترکیه برگزار شد و دو طرف نتایج این مذاکرات را مثبت و سازنده ارزیابی کرده اند . شهر بغداد پایتخت عراق میزبان برگزاری این مذاکرات در روز 23 می خواهد بود . عمادی افزود قرارداد ایران و اسپانیا مدتها قبل از اعمال تحریمهای اروپا بر ضد ایران امضا شده است و اتحادیه اروپا نیز پیش از این نگرانی خود را نسبت به این قرار داد اعلام کرده بود . تا زمانی که اتحادیه اروپا نظر نهایی خود را در خصوص این قرار داد اعلام نکند ، هیچ چیزی قطعی نشده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سه ابهام پتروشیمی‌ها به اصلاحیه مجلس بر قانون هدفمندی و طرح دو پیشنهاد

سه ابهام پتروشیمی‌ها به اصلاحیه مجلس بر قانون هدفمندی و طرح دو پیشنهاد

به گزارش فارس هم اکنون مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه ها است اصلاحیه‌ای که شاید یادآوری برخی نکات پیش از نهایی شدن آن در مجلس ضروری باشد.

این گزارش حاکی است براساس تبصره بند ب ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها الزاماتی برای نحوه قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی توسط دولت تعیین شده است که می گوید «جهت تشویق سرمایه‌گذاری، ‌قیمت "خوراک" واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ‌برای مدت حداقل ده سال پس از تصویب این قانون ‌هر مترمکعب حداکثر شصت و پنج درصد قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس بدون هزینه انتقال تعیین می‌شود.» که باید اضافه کرد این بند از قانون دارای ابهاماتی است که در زیر بیان می شود.
* منظور از خوراک چیست بر اساس این گزارش در متن لایحه پیشنهادی دولت فقط به قیمت گاز طبیعی، آنهم به صورت کلی بدون گذاشتن تفاوتی میان واحدهای پتروشیمی و سایر مصرف‌کنندگان اشاره شده است؛ اما کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس آن را اصلاح کرد و شرایط ویژه‌ای را برای قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی در نظر گرفت. بنابراین ،پیشنهاد کمیسیون ویژه نقص پیشین را در مورد خوراک گاز طبیعی اصلاح کرد، ولی در مورد خوراک مایع که سهم بالایی از خوراک پتروشیمی‌ها را به خود اختصاص داده است، هیچ چیزی را بیان نکرده است. با این حال آن چه به تصویب مجلس رسید تفاوت زیادی با مصوبه کمیسیون ویژه داشت و در آن قیمت «خوراک واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی» تعیین شد، در صورتی که مشخص نبود منظور از عبارت خوراک تنها گاز طبیعی است یا شامل خوراک مایع نیز می شود. *مشخص نبودن روند تغییر قیمت خوراک این گزارش حاکی است، از ابهامات اصلی این بند نحوه تغییر قیمت‌ خوراک پتروشیمی ها است که فقط سقف قیمتی حداکثر 65درصد قیمت سبد صادراتی برای مدت حداقل ده سال پس از تصویب این قانون بیان شده است. به عبارت دیگر در این بند از قانون مشخص نیست که روند قیمتی پلکانی و با شیب ثابت خواهد بود یا دفعی و به یکباره است و تا ده سال ثابت می‌ماند و یا در پنج سال اول مانند سایر بخش‌ها افزایش یافته و پنج سال دوم ثابت است. بنابراین گزارش با وجود چنین ابهامی نمی توان به سرمایه‌گذاران چشم‌انداز مشخصی ارائه کرد و در نتیجه جذابیت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کاهش خواهد یافت. *مشخص نبودن منظور از "قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس" در حالی قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس به‌عنوان معیار اصلی تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، اعلام شده که این قیمت برای گاز طبیعی موجود نیست یا خوراک برخی از واحدهای پتروشیمی اتان است که در سبد صادراتی جایگاهی ندارد به همین دلیل قیمت‌گذاری گاز طبیعی و اتان مشتق شده از آن بر اساس این قانون با ابهام مواجه است. *عدم تسری تخفیف‌های خوراک به زنجیره تولید براساس این گزارش تولید محصولات پتروشیمی بصورت زنجیره های وابسته به یکدیگر است اما در این قانون به تسری تخفیفهای خوراک در ادامه زنجیره تولید، اشارهای نشده و در نتیجه تمام تخفیف‌‌های خوراک به واحدهای بالادستی پتروشیمی ختم می‌شود که این موضوع یکی از مهمترین نواقص این قانون است. برای اجرایی شدن این تبصره از قانون، نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت در جلسه مورخ 8 آذرماه 1389 مصوبه ای را به تصویب رساندند که در مورخ 18 آذرماه 1389 از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد که در این مصوبه، فرمول‌هایی برای محاسبه قیمت گاز طبیعی ، اتان و گاز غنی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی مقرر شد. بر این اساس قیمت خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی به ازای هر متر مکعب در سال اول(سال پایه) 29 درصد قیمت سبد صادراتی و برای سال‌های آتی، بر اساس فرمول‌ زیر (با استفاده از ضریب قیمت سالیانه) به گونه ای تعیین شود که سالانه 4درصد اضافه شود و در پایان سال دهم به 65درصد برسد. این گزارش حاکی است فرمول اول برای قیمت گذاری گاز طبیعی عبارت است از: قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی = ضریب قیمت سالیانه*(215/0- (میانگین قیمت سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن * 118/0)) در واقع، با استفاده از ضریب قیمت 29درصد برای سال اول، حداکثر تخفیف (71درصد) در این سال اعمال شده و در سال دهم (1398)، با استفاده از ضریب قیمت 65درصد حداقل تخفیف 35درصد لحاظ می‌شود. لازم به ذکر است در رابطه بالا، واحد قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی، دلار بر میلیون بی‌تی‌یو و واحد میانگین قیمت سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن، دلار بر بشکه است. فرمول دوم برای قیمت گذاری گاز اتان عبارت است از: قیمت گاز اتان =قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی* نسبت ارزش حرارتی اتان به متان در حجم یکسان (برابر 1.8)*تأمین هزینه استحصال اتان از گاز طبیعی (برابر1.3)* ضریب تبدیل واحد سنت بر متر مکعب به دلار بر تن (برابر 7.9) در این فرمول قیمت گاز اتان به ازای هر تن در سال اول (سال پایه) 145 دلار و 11 سنت تعیین شد. لازم به ذکر است در رابطه بالا، واحد قیمت گاز اتان، دلار بر تن و واحد قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی، سنت بر مترمکعب می باشد. با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت گاز طبیعی تحویلی به صنایع پتروشیمی به عنوان سوخت یا خوراک برابر با 70 تومان(حدود 7 سنت) به ازای هر متر مکعب و قیمت اتان تحویلی برابر145.11 دلار در هر تن تعیین شد. لازم به ذکر است تعیین این قیمت خوراک (گاز طبیعی) در سالهای 1389 و 1390، براساس اقتصاد واحدهای اوره و آمونیاک و با درنظر گرفتن نرخ IRR (بازگشت سرمایه) حدود 19درصد صورت گرفت. *مقایسه وضعیت قیمت گاز ایران با هنری‌هاپ حال مناسب است قیمت خوراک گاز صنایع پتروشیمی کشور طبق این فرمول را برای سالهای 1390 و 1391 محاسبه کرده و با قیمت گاز در بازار آمریکا (یکی از بازارهای اصلی تجارت گاز طبیعی در جهان که به هِنری هاب شناخته می‌شود) مقایسه کنیم. برای انجام این کار، از متوسط قیمت هر بشکه سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در سال گذشته میلادی استفاده ‌‌شد یعنی مثلاً قیمت گاز در سال 1390 (که 9 ماه نخست آن در سال 2011 واقع است). بر این اساس متوسط قیمت هر بشکه سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در سال 2010 تعیین و بر همین اساس، متوسط قیمت هر بشکه سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در سالهای 1390 و 1391 به ترتیب برابرست با78.4 و 94 دلار محاسبه می شود با توجه به این موضوع و با درنظر گرفتن نرخ ارز در بودجه سال 1390 و نرخ رسمی (بانک مرکزی) آن در سال 1391، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در سال 1390 برابرست با 2.98 دلار بر میلیون بی تی یو (معادل با 112 تومان هر متر مکعب) و در سال 1391 برابرست با 4.02 دلار بر میلیون بی تی یو (معادل با 176 تومان هر متر مکعب)است.
از سوی دیگر قیمت گاز در بازار آمریکا در سال های 1389 و 1390 به ترتیب برابر بوده است با 4.38 و 3.99 دلار بر میلیون بی‌تی‌یو است. با توجه به این آمار، قیمتهای محاسبه شده برای گاز براساس این فرمول بسیار بالا بوده و به سرعت به قیمت بازارهای جهانی نزدیک می شود، به طوری که به نظر می رسد در صورت استفاده از این فرمول در سال 1391، قیمت خوراک گازی پتروشیمی تقریباَ برابر با قیمت گاز در بازار هنری هاب آمریکا شود. با توجه به نکات فوق، نواقص و مشکلات اصلی استفاده از این فرمول در صنعت پتروشیمی عبارتست از: *پیچیدگی زیاد و غیرقابل استفاده بودن این گزارش حاکی است طبق این فرمولها ، قیمت گاز خوراک واحدهای پتروشیمی اولاً متناسب با تغییرات قیمت نفت‌خام تغییر می‌کند،ثانیاً تابع نرخ تسعیر ارز است و همچنین با کاهش سالانه تخفیف، افزایش می‌‌یابد و حتی ممکن است از قیمت متوسط گاز در جهان هم فراتر رود. بنابراین از فرمولهای فوق نمی‌توان قیمت مشخصی را برای ارزیابی‌های اقتصادی در یک بازه زمانی استخراج کرد یا نمی‌توان از آن در مذاکرات با مشتریان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی که مایل به عقد قراردادهای بلندمدت هستند، استفاده کرد به همین دلیل پیچیدگی با وجود ابلاغ آن از سال 1389، قیمت‌های گاز خوراک در 2 سال اخیر بصورت اعلان قیمت‌های ثابت بوده و عملاً این فرمول کاربردی نداشته است. *تبعیت قیمت محصولات تولیدی بر پایه گاز (مانند متانول) از قیمت بالای نفت‌خام براساس این گزارش تعیین قیمت گاز براساس قیمت نفت‌خام یا سایر حامل‌های انرژی عمدتاً برای عرضه آن در بازارهای انرژی و از منظر مبادلات تجاری انرژی صورت می‌گیرد، حال آنکه در واحدهای پتروشیمی از گاز عمدتاً به عنوان خوراک (ماده اولیه تولید) استفاده می‌شود. استفاده از فرمول فوق، موجب تبعیت قیمت محصولات تولیدی بر پایه گاز نظیر متانول، از قیمت بالای نفت‌خام و نوسانات شدید آن شده و باعث کاهش قدرت رقابت‌پذیری اینگونه محصولات در بازار می‌شود. علاوه بر این، بخاطر ارتباط قیمت خوراک با قیمت نفت در این فرمول، بسیار بعید است که این قیمت خوراک در شرایط رکود بازار محصولات پتروشیمی بتواند صرفه اقتصادی لازم را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. *کاهش جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش تولید گاز از منابع غیرمتعارف در جهان، بر قیمت گاز تأثیرکاهنده داشته است ولی پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت‌خام افزایش یابد که در این‌صورت با استفاده از فرمول مذکور قیمت گاز و در نتیجه خوراک واحدهای پتروشیمی بسیار بالا و بیش از قیمت گاز در سایر مناطق جهان خواهد شد و به تبع آن جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران خارجی کاهش یافته و مشارکت آنها در اینگونه طرح‌ها را محدود می‌نماید. *از دست رفتن توان رقابت با کشورهای رقیب منطقه با اعمال این فرمولها، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در کشور از قیمت خوراک در کشورهای رقیب منطقه بمراتب بیشتر شده و علاوه بر اینکه قدرت رقابت پذیری محصولات این کشورها را در شرایط رکود بازار در مقایسه با محصولات کشور ما بیشتر می کند،موجب جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در این کشورها می شود. باید گفت براساس پیش‌بینی مؤسسات جهانی، قیمت گاز خوراک در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات طی سال‌های آتی (تا سال 2019 میلادی) حداکثر بین 1.5 تا 2 دلار بر میلیون بی‌تی‌یو خواهد بود و همچنین در سال 1390 قیمت خوراک گاز طبیعی در ایران1.96 دلار بر میلیون بی‌تی‌یو و در کشورهای اصلی رقیب آن در منطقه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی و قطر به ترتیب 0.8 و 0.9 دلار بر میلیون بی‌تی‌یو بوده است. *کاهش رقابت‌پذیری مجتمع‌ها و واحدهای تولیدی در سال‌های اولیه که تخفیف اعلام شده در بالاترین میزان ممکن است (71درصد)، این واحدها احتمالاً مشکلات جدی نخواهند داشت ولی با گذشت زمان و کاهش شدید میزان تخفیف، اثرات انکارناپذیر آن در کاهش رقابتپذیری آنها در بازارهای جهانی در مقابل رقبایی که همچنان مزیت خوراک خود را در سطح پیشین حفظ نمودهاند، آشکار خواهد شد. *تأثیرات منفی بر روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای با اجرای قانون و کاهش تخفیف‌ها، طرح‌های توسعه‌ای کنونی (که در 4 تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند) و آینده صنایع پتروشیمی، با مشکل افزایش قیمت خوراک و دور شدن هر چه بیشتر از قیمت‌های رقابتی منطقه مواجه خواهند شد و به‌دنبال آن امکان جذب سرمایه جهت اجرای این طرح‌ها با موانع متعددی مواجه خواهد شد. درپایان این گزارش اضافه می کند: ابهام اصلی این تبصره از قانون استفاده از عبارت مبهم و نامشخص «قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس» به عنوان معیار قیمت گذاری خوراک گازی بوده است و همین موضوع باعث شده تا دولت فرمولی برای محاسبه آن ارائه کند که پیچیده و غیرقابل قبول بوده و استفاده از آن موجب کاهش جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و از دست رفتن توان رقابت با کشورهای رقیب منطقه شده و حتی تأثیرات منفی بر روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می شود اولا، نحوه قیمت گذاری خوراک مایع و گاز از یکدیگر تفکیک شده و ثانیا، مبنای قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مشابه با متن بند ب ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه ها، ((متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی)) قرار داده شود که نسبتا شفاف و قابل قبول بوده و نیاز به تعریف یا ارائه رابطه ای برای محاسبه آن نمی باشد. در نتیجه در تبصره بند (ب) ماده 1 بعد از عبارت «تصویب این قانون» دو عبارت الف- خوراک گاز: هر متر مکعب حداکثر 50 درصد متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی (بدون هزینه انتقال) و ب- خوراک مایع: معادل حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی (فوب) خلیج فارس (بدون هزینه انتقال) » اضافه شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش کارگروه برای رسیدگی به مشکلات کارکنان مناطق نفتخیزجنوب تشکیل شد

شش کارگروه برای رسیدگی به مشکلات کارکنان مناطق نفتخیزجنوب تشکیل شد

به گزارش ایرنا در دیدار کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با معاون وزیر نفت که در تالار نفت اهواز برگزار شد ، سلحشور به همراه مدیران کل معاونت منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت و هیات همراه، ضمن تشریح برنامه های آن معاونت در زمینه توسعه و بهبود و ضعیت کاری همکاران، به سوالات حاضران در خصوص مسایل مربوط به حوزه منابع انسانی نیز پاسخ داد.

ساماندهی کارکنان ارکان ثالث ، ارتقای سازمان و سمت های حداقلی، چگونگی محاسبه سوابق مفید کارکنان پس از تعدیل مدارک تحصیلی، وضعیت کارکنان رسمی مشمول طرح ممتازان، بازنشستگان، خانواده ایثارگران و مسایل بهداشت و درمان کارکنان نیز بخش دیگری از پرسش های مطروحه در این نشست چهار ساعته بود.
معاون وزیر نفت در منابع انسانی و مدیریت در ابتدای این دیدار در سخنانی، نقش مناطق نفت خیز جنوب در تولید نفت کشور را یادآور شد و گفت: مناطق نفتخیز جنوب خط مقدم تولید است و مسئولان کشور به خصوص وزارت نفت، به تولید پایدار و صیانتی نفت و گاز به عنوان یک تکلیف راهبردی اهتمام ویژه دارند.
سلحشور با اشاره به نقش کلیدی نیروی انسانی در پیشبرد اهداف صنعت نفت گفت: تغییرات جدید در نحوه انعقاد قرارداد با نیروهای شخص ثالث بدون شک منجر به بهبود وضعیت این نیروها نسبت به گذشته خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسش های مطرح شده در زمینه امنیت شغلی این گروه از کارکنان تاکید کرد: آنچه استمرار کار و ادامه همکاری این گروه از همکاران را تضمین می کند، نیاز وزارت نفت به خدمات این افراد و نیروی کار است.
معاون وزیرنفت افزود: کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می توانند درخواست ها و پیشنهادهای خود را در زمینه جذب و نگهداشت، فرآیند ساختار و سازمان، خدمات اسکان، فرهنگی و رفاهی، آسیب های اجتماعی و بهداشت و درمان، مقررات و دستورالعمل ها و آموزش به این کارگروه ها ارائه داده و اطمینان داشته باشند یک یک درخواست ها، گله ها و شکایات مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ خواهدشد.
سلحشور با اشاره به راه اندازی مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی معاونت منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت اظهار داشت: همچنین تمام کارکنان صنعت می توانند نظرها، پیشنهادها، سوال ها و شکایت های خود را از طریق این مرکز اعلام کنند تا نسبت به آنها رسیدگی شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر ایران بخواهد با روشهای غیر صیانتی نفت تولید کند قطعا ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه را در شرایط فعلی دارد

اگر ایران بخواهد با روشهای غیر صیانتی نفت تولید کند قطعا ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه را در شرایط فعلی دارد

غلامحسین نوذری در گفتگو با مهر درباره تلاش‌های عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت به منظور همراهی با طرح تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، گفت: در حال حاضر عربستان و حتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌توانند جای نفت ایران در بازار جهانی را بگیرند.

وزیر اسبق نفت با اعلام اینکه میزان تولید نفت خام عربستان در ماه‌های گذشته با کاهشی حدود 700 هزار بشکه ای همراه بوده است، تصریح کرد: با این وجود برخی از کشورهای عربی درباره کاهش تولید نفت خود پنهان کاری را در دستور کار قرار داده اند.

این عضو کابینه دولت نهم با بیان اینکه کاهش تولید نفت عربستان موجب شده است که برخی از کشورهای اروپایی روی نفت ایران حساب باز نکنند، اظهار داشت: از سوی دیگر، تحریم نفت ایران توسط اروپا هم کار ساده ای نیست به طوری‌که اتحادیه اروپا برای عملیاتی کردن این موضوع یک زمان بندی 6 ماهه تعریف کرده اند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه هم اکنون اجرای طرحهای ضربتی افزایش تولید نفت در کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر به کاهش تولید نفت این کشورها شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر مخازن هیدروکربوری این کشورها در نیمه دوم عمر خود به سر می‌برند طرح افزایش تولید نفت در بلندمدت تداوم ندارد.

وی با بیان اینکه اگر ایران هم بخواهد با روشهای غیر صیانتی نفت تولید کند قطعا ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت را در شرایط فعلی دارد، تاکید کرد: اما این روش تولید نفت به صلاح کشور نیست و مطمئن باشید عربها با این روش ضربتی افزایش تولید نفت باید خسارت‌های جبران ناپذیری را پرداخت کنند.

نوذری افزایش تولید نفت را مهمترین استراتژی مفابله با تحریم اروپا عنوان کرد و افزود: باید با متنوع سازی ابزارهای مالی و اعتباری امکان جذب سرمایه گذاری‌های بیشتر، امکان افزایش تولید نفت را فراهم کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت در دولت نهم با اعلام اینکه در شرایط تحریم نباید از بازارهای نفتی خود در کشورهای مختلف جهان عقب نشینی کنیم، تبیین کرد: در حال حاضر هم بخشی از کاهش تولید نفت ایران به طور تکلیفی بوده است.

این عضو کابینه دولت نهم ظرفیت فعلی تولید نفت خام ایران را حدود چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی باید بازارهای نفتی ایران را تقویت کنیم و حتی با بازاریابی‌های جدید زمینه افزایش ظرفیت صادرات نفت کشور فراهم شود.

در همین حال محسن قمصری اخیرا در خصوص طرح افزایش تولید نفت عربستان به منظور تصاحب بازارهای نفتی ایران در کشورهای مختلف جهان، اظهار کرده است: با قاطعیت اعلام می‌کنم که عربستان نمی‌تواند جای نفت ایران در بازار جهانی را بگیرد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه اگر نفت ایران به بازار اروپا قطع شود قطعا بازار دیگری برای نفت ایران ایجاد خواهد شد، تاکید کرده است: زیرا در شرایط فعلی بازار جهانی نفت یک بازار "بالانس" است.

به گفته وی، اگر صادرات نفت خام ایران به یک منطقه قطع شود این کسری عرضه توسط بازار دیگری پوشش داده می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون مشتری برای نفت ایران زیاد است، گفته است: در حال حاضر عمده تولید نفت خام عربستان از نوع نفت سبک بوده این در حالی است که تقاضا برای خرید نفت ترش و متوسط این روزها در بازار جهانی بالا است.

به گزارش مهر، علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا به سران کشورهای اروپایی و آمریکایی وعده داده است با افزایش تولید و صادرات نفت کشورش خلا تحریم نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران خواهد کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین وضعیت تامین مالی مجتمع گاز و گاز مایع 3100 / بومی سازی ساخت توربین با حمایت صنعت نفت

آخرین وضعیت تامین مالی مجتمع گاز و گاز مایع 3100 / بومی سازی ساخت توربین با حمایت صنعت نفت

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از اختصاص بودجه یک هزار و 450 میلیون دلاری این طرح خبر داد و افزود : این طرح از آذر سال گذشته شروع شد و مدت اجرای آن 36 ماه می باشد. در این طرح پروژه خدمات مدیریت طرح ، تسطیح و محوطه سازی ، خدمات نظارت کارگاهی، خدمات ژئوتکنیک، جابجایی خطوط لوله دو حلقه چاه ، مهندسی پایه ، پیشرفته و تهیه اسناد EPC و طراحی کمپ دوران ساخت تاکنون انجام شده و قرار است مهندسی تفصیلی ، خرید ، اجرا و راه اندازی تامین مالی طرح توسط پیمانکار EPCF انجام شود.
مهندس مهدی فکور، با اشاره به اینکه احداث سیستم جمع آوری گازهای همراه نفت در غرب کشور روزانه حدود270 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری و برای فرآورش به این پالایشگاه منتقل می شود، تصریح کرد : گازهای استحصال شده جهت تزریق به میدان نفتی چشمه خوش و دهلران ارسال خواهد شد و میعانات گازی نیز به میزان روزانه ۴۶ هزار بشکه به پتروشیمی دهلران منتقل خواهد شد .
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی، محصولات این طرح مشتمل بر گاز متان و C2+ و نفتا می باشد. همچنین میزان گاز ورودی به کارخانه NGL3100 روزانه 270 میلیون فوت مکعب پیش بینی شده است که پس از جداسازی مایعات گازی از خوراک ورودی، گازهای ترش به واحد شیرین سازی هدایت می شود و گاز شیرین شده با گازهای شیرین میادین چشمه خوش مخلوط و به واحد نم زدائی ارسال می شود. پس از عملیات نم زدائی، گاز خشک به واحد استحصال اتان فرستاده می شود در این واحد اتان و عناصر سنگین تر از گاز استحصال می شود.
گاز سبک تولیدی جهت تراکم و تزریق در مخازن نفتی به ایستگاههای تقویت فشار چشمه خوش و دهلران ارسال می شود و مایعات گازی استحصال شده جداگانه به مجتمع پتروشیمی دهلران و یا مارون ارسال خواهد شد.

ساخت توربین با حمایت صنعت نفت بومی می شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از انعقاد قرارداد ساخت توربین‌ با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خبر داد.
مهندس مهدی فکور در گفت‌وگو با شانا با اشاره به ساخت قطعه ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور از امضای قرارداد ساخت توربین با ( استصنا ) خبر داد و گفت: سال گذشته با تعمیر و نگهداری توربین‌ها، ثابت کردیم که می‌توان انحصار شرکت‌های خارجی را شکست و پس از سرویس‌های انجام شده، حدود 9 ماه است که ایستگاه تقویت فشار نار بدون مشکل در حال فعالیت است.
فکور همچنین از انعقاد مجموعه قراردادهایی با هدف ساخت، نصب، راه‌اندازی و طراحی بومی با برآورد اولیه یکصد میلیارد تومان در حاشیه نمایشگاه هفدهم با شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: در 6 ماه نخست امسال 70 درصد این قراردادها اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، امضای قرارداد با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت را گام مثبتی برای استفاده از توان داخل برشمرد و اظهار کرد: قرار است پروژه‌هایی که تامین کالای آنها بیش از 70 درصد است، به ‌صورت مستقیم با سازندگان داخلی منعقد شود.
فکور قرارداد یادشده را نگرشی جدید در میان قراردادهای اجرایی خواند و افزود: در گذشته ما با یک پیمانکار قرارداد می‌بستیم و این پیمانکار قرارداد بخش‌های دیگر را نیز خود منعقد می‌کرد، اما با انجام این کار، دیگر بهانه‌هایی مانند دیر رسیدن یا کمبود کالا پذیرفته نمی‌شود.
وی تصریح کرد: با انجام این کار، پویایی و شکوفایی در کارگاه‌های سازندگان ایجاد می شود، همچنین به لحاظ مالی، هم کالا و قطعات سازندگان داخلی به فروش می‌رسد و هم در بخش بازگشت سرمایه، سود قابل توجهی از سرمایه‌گذاری روی پروژه نصیب آنها خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: امیدواریم با حمایت از کار و سرمایه ایرانی، از توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت استفاده مناسبی شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکمیل پروژه خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز

تکمیل پروژه خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ، این خط لوله اکنون آماده بهره‌برداری است و تا سه ماه آینده با ظرفیت اولیه انتقال روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت خام به بهره برداری خواهد رسید .
بر اساس این گزارش محمد الحملی ، وزیر نفت امارات ، در مصاحبه با رویترز تاکید کرد راه‌اندازی این خط لوله به خاطر روبرو شدن با مشکلاتی که در آزمایش‌های اولیه پیش آمده بود به تاخیر افتاده بود ، اما هم اکنون تست نهایی انجام شده و مشکلی برای راه‌اندازی این پروژه وجود ندارد .
بر این اساس این خط لوله 360 کیلومتری ، نفت تولیدی در شرق ابوظبی را از میادین نفتی حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان منتقل خواهد کرد . به این ترتیب امارات دیگر نیازی به انتقال نفت خود با نفتکش و از طریق تنگه هرمز نخواهد داشت .
این گزارش حاکی است احداث این خط لوله در سال 2008 میلادی به یک پیمانکار چینی واگذار شد و ظرفیت نهایی آن 1.8 میلیون بشکه در روز است . امارات هم اکنون روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند . وزیر نفت امارات افزود این خط لوله برای متنوع کردن مسیر انتقال نفت صادراتی حوزه خلیج فارس در نظر گرفته شده است . هم اکنون روزانه 17 میلیون بشکه نفت ، معادل 20 درصد از کل نفت تولیدی جهان در جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم ایران شرکت‌های اروپایی را از دور رقابت با چینی‌ها حذف کرد

تحریم ایران شرکت‌های اروپایی را از دور رقابت با چینی‌ها حذف کرد

به نقل از رویترز، منابع آگاه در بازار حمل و نقل دریایی گفتند، به دنبال اجرایی شدن تحریم های اتحادیه اروپا علیه دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، شرکت های کشتی رانی چینی سود کلانی از حمل محصولات پتروشیمی ایران نصیب خود کرده اند.
تحریم های اتحادیه اروپا که پوشش بیمه ای تانکرهای حامل محصولات پتروشیمی ایران را توسط شرکت های بیمه ای این اتحادیه ممنوع می سازد، از ابتدای ماه می اجرایی شده ، و بسیاری از کشتی های فعال در این بخش را از دور رقابت با کشتی های چینی خارج نموده است.
در سوی دیگر، شرکت های بیمه چینی، ملزم به اعمال این تحریم ها نیستند و ظرفیت پوشش بیمه ای کشتی های حامل محصولات پتروشیمی مورد نیاز دومین مصرف کننده نفت جهان و اقتصاد قدرتمند چین را دارند.
بر اساس آمارها، نیمی از تولیدات پتروشیمی ایران به کشورهای آسیایی صادر می شود. در این میان، چین، با خرید 22 درصد کل تولیدات پتروشیمی ایران، بزرگترین مشتری محصولات پتروشیمی این کشور محسوب می شود، به نحوی که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در طی یک ساله منتهی به 20 مارس، حدود 14 میلیارد دلار بوده است.
یک فعال عرصه حمل و نقل دریایی در سنگاپور که حاضر نشد نامش فاش شود گفت: «به نظر می رسد که چین تنها مشتری ای است که قادر و مایل به انجام این کار است، زیرا کشتی های چینی می توانند از پوشش بیمه ای شرکت های بیمه چینی برخوردار شوند.»
حدود 90 درصد پوشش بیمه ای تانکر های جهان، توسط شرکت های بیمه ای غربی انجام می گیرد، بنابراین، تحریم ها حمل و نقل نفت خام ایران به مشتریان عمده نفت این کشور نظیر چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را تهدید می کند.
برخی از کشتی داران می گویند، دو شرکت چینی سینوچم و نانجینگ تانکرز فعال ترین ها در بخش تجارت تولیدات پتروشیمی ایران بوده اند که بیش از دو برابر گذشته، محصولات پتروشیمی از ایران خریداری کرده اند. یکی از سخنگویان شرکت نانجینگ تانکرز از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد، و مقامات شرکت سینوچم نیز حاضر به مصاحبه در این زمینه نشدند.
شرکت سینوچم، معمولا هر ماه بین 20 تا 30 هزار تن محصولات پتروشیمی از ایران وارد می کند. یک مقام مطلع در بخش صنایع چین گفت، تحریم ها نیمی از ظرفیت معاملات محصولات پتروشیمی سینوچم با ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
تجار می گویند، صاحبان کشتی ها در بخش تجارت محصولات پتروشیمی بین ایران و چین، بعضا حتی تقاضای پرداخت 100 دلار در هر تن برای استفاده از یک تانکر 10 هزار تنی را مطرح می کنند، که این نرخ، دو برابر نرخ حدود یک ماه پیش است. افزایش قیمت مشابهی نیز در نرخ کرایه کشتی های حامل محصولات پتروشیمی بین ایران و هند، دومین مشتری بزرگ نفت و محصولات پتروشیمی تهران، گزارش شده است.
مازلان رازاک، کارشناس حمل و نقل دریایی بین المللی اظهار داشت: «بسیاری از کشتی ها متعلق به شرکت های غربی هستند و این حرکت برخی کشتی ها را محدود می کند، البته نه همه آنها را.»
محصولات پتروشیمی معمولا در تانکرهای کوچک با حداکثر توناژ بین 10 تا 20 هزار تن حمل می شوند و نیازمند پوشش بیمه ای کمتری نسبت به سوپر تانکرهای 300 هزار تنی ای هستند که بخش عمده حمل و نقل نفت خام ایران به چین را بر عهده دارند.
بر اساس برآوردهای کارشناسان صنعت بیمه، یک تانکر حامل مواد شیمیایی نیازمند پوشش بیمه ای با مسئولیت در مقابل شخص ثالث به میزان کمتر از 5 میلیون دلار است، در حالی که یک تانکر حمل نفت بسیار بزرگ، حداقل به پوشش بیمه ای 150 میلیون دلاری نیاز دارد.
مشکلات متعدد کشتی داران چینی در برخورداری از پوشش بیمه ای ناشی از تحریم ها علیه ایران، پکن را بر آن داشته تا تضمین های دولتی را برای ادامه کار این تانکرها اختصاص دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سقوط ۷ دلاری قیمت نفت با تشدید بحران اقتصادی آمریکا

سقوط ۷ دلاری قیمت نفت با تشدید بحران اقتصادی آمریکا

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس قیمت جهانی نفت طی روزهای اخیر و تحت تاثیر تشدید نگرانی ها نسبت به بحران اقتصادی آمریکا سقوط کرده است.
قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا پیش از پایان معاملات هفته به 98.49 دلار رسید که این رقم نسبت به روز قبل از آن 4.05 دلار کاهش داشته است. قیمت نفت در روز پنج شنبه نیز با کاهش 3 دلاری مواجه شده بود.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در روز جمعه به 113.16 دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن 2.83 دلار کاهش داشته است. قیمت این نفت در روز پنج شنبه نیز حدود 4 دلار کاهش داشته بود. قیمت جهانی نفت به پایین ترین رقم طی دو ماه گذشته رسیده است. طی ماه های اخیر و در اثر تشدید تنش ها بر سر پرونده هسته ای ایران قیمت جهانی نفت به بالای 127 دلار در هر بشکه رسیده بود. انجام مذاکرات ایران و 5+1 و فروکش کردن تنش ها مهمترین علت کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر بوده است.
گزارش رسمی بازار کار آمریکا نشان می دهد روند اشتغال زایی در اقتصاد این کشور طی ماه آوریل کندتر شده است اگرچه نرخ بیکاری این کشور به 8.1 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا در ماه آوریل 115 هزار فرصت شغلی جدید در این کشور ایجاد شد که این رقم کمترین میزان اشتغال زایی در اقتصاد آمریکا طی 6 ماه گذشته بوده است. به دنبال انتشار این گزارش شاخص بورس های آمریکا نیز 3.9 درصد سقوط و ارزش برابری دلار در برابر یورو حدود یک سنت افزایش یافت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم‌های اروپا علیه ایران عجولانه بود/ اجرای آن‌ها ممکن نیست

تحریم‌های اروپا علیه ایران عجولانه بود/ اجرای آن‌ها ممکن نیست

به نقل از بلومبرگ، تحریم نفتی اروپا علیه ایران، تبعات پیش بینی نشده ای را بر بازار حمل و نقل بین المللی در پی داشته و تعیین این مسئله را که آیا کشتی ها از سوخت تحت تحریم استفاده می کنند یا نه، تقریبا غیر ممکن ساخته است.
بر اساس اعلام بارکلیز کپیتال، نفت کوره تولید ایران بخش قابل توجهی از ترکیب مورد استفاده به عنوان سوخت کشتی ها به شمار می رود. برآوردهای بارکلیز نشان می دهد، ایران در سال گذشته حدود 8 درصد از نفت کوره صادراتی به آسیا، بزرگترین بازار مصرف این فرآورده را به خود اختصاص داده که حدود یک سوم آن به بندر فجیره امارات، بزرگترین بندر سوخت گیری مجدد کشتی ها در خاور میانه صادر شده است.
اتحادیه اروپا تحریم نفتی را علیه این کشور به تصویب رسانده است که از ابتدای ماه جولای اجرایی خواهد شد. به موجب این تحریم ها، شرکت های بیمه 27 کشور عضو اتحادیه، نباید کشتی های حامل نفت ایران و یا کشتی هایی را که سوخت مورد استفاده خود را از ایران تامین می کنند، مورد پوشش بیمه ای قرار دهند. بر اساس این گزارش، ناوگان بین المللی دریایی امسال بیش از 145 میلیارد دلار برای تهیه سوخت مورد نیاز خود هزینه خواهد کرد.
بن ناولز، کارشناس حقوق تجارت بین الملل نیز در این باره گفت: «تحریم ها کاملا با عجله وضع شده اند و در آنها بند هایی وجود دارند که تبعیت از آنها غیر ممکن است و یا نمی توان در مورد آنها کاملا به روشنی عمل کرد.»
پیتر ساند، از تحلیلگران شورای بین المللی دریایی بالتیک که نمایندگی 35 درصد از مالکان کشتی ها را بر عهده دارد، گفت: «این مشکلی است که ما پیش بینی اش نمی کردیم.» وی افزود: «ما نمی دانیم چه میزان نفت کوره ایران قبلا با سوخت مورد استفاده کشتی ها مخلوط شده است.»
بر اساس اعلام گروه بین المللی پی اند ال، که 13 عضو آن پوشش بیمه ای 90 درصد کشتی های تجاری را بر عهده دارند، کشتی هایی که تحریم ها را نقض کنند، پوشش بیمه ای خود در مقابل خطراتی همچون نشت نفت در دریا و تصادفات دریایی را از دست خواهند داد. بر اساس برآورد میزگرد بین المللی اتحادیه های کشتی رانی، حدود 90 درصد از تجارت جهانی توسط سفرهای دریایی انجام می گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت پاکستان شرکت می‌کند

ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت پاکستان شرکت می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، حدود 200 شرکت از 30 کشور جهان در نمایشگاه نفت، گاز و انرژی پاکستان به نام «پی‌اُ‌جی‌ای‌ای 2012» شرکت خواهند کرد.
به گزارش دیلی تایمز، دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت انرژی پاکستان از 8 تا 10 ماه می سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه تجهیزات و ماشین‌های مربوط به بخش‌های نفت، گاز و انرژی به نمایش درخواهد آمد و کشورهای آلمان، ایران، هند، ایتالیا، پاکستان، قطر، سنگاپور، ترکیه، امارات و آمریکا پیشرفت‌های تکنولوژیکی خود را به معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش دو برابر و نیمی تولید نفت از میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه

افزایش دو برابر و نیمی تولید نفت از میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برای میدان فروزان که در جوار میدان اسفندیار یکی از مهمترین میادین مشترک ایران و عربستان محسوب می‌شوند، یک پروژه جدید افزایش تولید پیش بینی شده است. بر اساس این گزارش گفته می‌شود عربستان در حال حاضر با استفاده از 18 سکوی سرچاهی، قریب به 400 هزار بشکه در روز از این میدان نفت برداشت می‌کند. ایران در حال حاضر با استفاده از دو سکوی بهره‌برداری و یک سکوی مسکونی، یک دهم عربستان یعنی 40 هزار بشکه در روز از این میدان نفت برداشت می‌کند. بر اساس قراردادی که سال 88 بین نفت فلات قاره و پتروایران منعقد شد، ساخت یک سکوی بهره‌برداری، یک سکوی مسکونی، خطوط لوله انتقال و دورن میدانی و جکت‌ها و تجهیزات مربوطه به شرکت تاسیسات دریایی به عنوان پیمانکار ثانویه سپرده شد تا با نصب تاسیسات و تجهیزات مربوطه میزان تولید نفت این میدان به 100 هزار بشکه در روز افزایش یابد. با این وجود به دلیل عدم پرداخت‌های مناسب توسط کارفرمای اصلی یعنی نفت فلات قاره و همچنین مشکلاتی که کارفرمای ثانویه یعنی پتروایران با آن مواجه بود، پیشرفت پروژه چندان رضایت‌بخش نبود. با حل نشدن این مشکلات به خصوص مشکلات مالی، قرارداد توسعه فروزان به دو بخش تقسیم شد. امیرسعید نجفی حقی قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی در امور پروژه‌ها در این باره گفت:" ‌کل اجرای قرارداد بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد اما در چند ماه گذشته قرارداد به دو قسمت تقسیم شد که براساس آن ساخت جکت و احداث خطوط لوله با کارفرمایی پتروایران بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد و ساخت عرشه نیز مستقیما به تاسیسات دریایی واگذار شد." تاسیسات دریایی ساخت سکوها را به یک شرکت کره ای سپرد چنانکه نجفی در این باره می‌گوید:" در همکاری با یک شرکت کره‌ای ظرف 24 ماه آینده دو عرشه فروزان نیز تکمیل خواهد شد که با تکمیل آن مرحله دوم توسعه فروزان کامل می‌شود." سال گذشته عملیات اجرای 102 کیلومتر خط لوله بین میدان فروزان و جزیره خارک و 54 کیلومتر خطوط لوله درون میدانی به پایان رسیده و اولین جکت این میدان که به سکوی بزرگ بهره‌برداری جدید تعلق دارد نیز به تازگی بارگیری شده و برای نصب ارسال شده است. *تولید 60 هزار بشکه نفت از میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه جدید در حال حاضر در بخش ایرانی فروزان دو سکوی بهره‌برداری و یک سکوی مسکونی فعال است و با اضافه شدن یک سکوی بزرگ بهره‌برداری و جداسازی آب دیگر و سکوی مسکونی 70 نفره مرتبط با آن، تولید ایران از این میدان مشترک به 100 هزار بشکه افزایش می‌یابد،اما نکته قابل توجه درباره توسعه این میدان آن است که 60 هزار بشکه‌ای که قرار است به تولید نفت ایران از این میدان اضافه شود بدون حفر چاه جدید در این مرحله اتفاق خواهد افتاد. البته این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که پیش از این در اوائل دهه هشتاد در قالب یک قرارداد بیع متقابل انجام یک عملیات لرزه‌نگاری و اکتشاف در میدان فروزان اسفندیار به همراه حفر دو حلقه چاه اکتشافی، 16 چاه افقی جدید و حفاری و تعمیر 7 حلقه چاه افقی موجود در دستور کار قرار گرفته و توسط پترو ایران انجام شده است اما اغلب این چاه‌ها در حال حاضر تولیدی بوده و در مدار بهره‌برداری قرار دارند. بر این اساس با تولید 258 میلیون متر مکعب در روز گاز میدان فروزان پس از پایان مرحله دوم توسعه این میدان، گاز شیرین این میدان تا حدی در خود سکوهای بهره‌برداری تصفیه شده و بخشی از آن به میدان دوباره تزریق خواهد شد تا با افزایش فشار مخزن، تولید بیشتر از این میدان را محقق کند. بر این اساس در واقع با تزریق گاز و اضافه شدن تاسیسات تصفیه نفت از آب و نمک‌زدایی، ظرفیت بهره‌برداری از چاه‌های قبلا حفر شده در این میدان افزایش خواهد یافت. بقیه گاز میدان فروزان نیز بوسیله یک خط لوله به جزیره خارک منتقل می‌شود تا با گذراندن دیگر مراحل تصفیه، در NGL این جزیره به عنوان خوراک مورد استفاده قرار بگیرد. بر این اساس بخش بزرگی از تاسیسات تصفیه نفت و گاز و همچنین دو واحد توربوژنراتور و کمپرسور برای ارسال گاز به سمت خارک و تزریق مجدد به میدان روی سکوی جدید میدان فروزان تعبیه خواهد شد. حجم کل قرارداد پروژه افزایش تولید فروزان 530 میلیون دلار است که 265 میلیون دلار آن صرف ساخت سکو و بقیه به لوله‌‌گذاری و ساخت جکت اختصاص خواهد یافت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکل حفاری دریایی سحر 2 نیمه دوم امسال وارد خلیج فارس می شود

دکل حفاری دریایی سحر 2 نیمه دوم امسال وارد خلیج فارس می شود

هدایت الله خادمی در گفت و گو با شانا افزود: دستگاه حفاری سحر یک را سال گذشته وارد کردیم و هم اکنون آماده انتقال به خلیج فارس و آغاز حفاری در میدان فرزاد A است.


خرید 14 دستگاه حفاری خشکی و دریایی


مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تداوم برنامه خرید و ساخت دستگاه های حفاری در این شرکت خبر داد و گفت: به دستور وزیر نفت، برای خرید 4 دستگاه حفاری دریایی و 10 دستگاه حفاری خشکی برنامه ریزی کرده ایم که امیدواریم در صورت تامین به موقع منابع مالی براساس زمان بندی انجام شده آنها را برای عملیات آماده کنیم.


مهندس خادمی ارزش هر دستگاه حفاری دریایی را 170 میلیون دلار و هر دستگاه حفاری خشکی را 25 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: به این ترتیب، برای ساخت یا وارد کردن چهار دستگاه حفاری دریایی به حدود 700 میلیون دلار و برای 10 دستگاه خشکی به 250 میلیون دلار سرمایه نیاز داریم.


وی با بیان این که درتلاش هستیم با تامین منابع مالی، دو دکل حفاری دریایی را در سال جاری وارد کنیم، گفت: تلاش می شود حداقل 3 دکل خشکی نیز تا پایان سال به ناوگان حفاری شرکت افزوده شود.


مدیرعامل شرکت حفاری شمال هدف این شرکت از وارد کردن این دستگاه ها کمک برای افزایش تولید نفت و گاز یا نگهداشت سقف تولید است.


مذاکره با بانک های داخلی برای تامین اعتبار


مدیرعامل شرکت حفاری شمال یکی از راه های تامین منابع مالی را مذاکره با بانک های داخلی خواند و یادآور شد: سال گذشته بانک ملت برای خرید سحر یک 50 میلیون یورو به این شرکت وام داده بود.


وی اظهار امیدواری کرد دیگر بانک ها نیز با شرکت در فرآیند تامین منابع مالی، این شرکت را در خرید دستگاه های حفاری یاری دهند.


مذاکره با کشورهای همسایه برای حفاری


مهندس خادمی با بیان این که حفاری شمال، شرکتی بین المللی است و در وندورلیست بسیاری از کشورها قرار دارد، از درخواست برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و آسیایی برای عملیات حفاری خبر داد.


وی ادامه داد: برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر، در بازارهای بین المللی برنامه های بسیاری داریم ولی کار در کشورهای همسایه را به دلیل نزدیکی به کشور و امکان پشتیبانی بیشتر ترجیح می دهیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصدومیت سه نفر از نیروهای پیمانکاری پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی

مصدومیت سه نفر از نیروهای پیمانکاری پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی

یکی از کاربران نفت نیوز که این خبر را از عسلویه برای ما ارسال کرد در این باره نوشت: « در زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه پنجم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در هفته گذشته طی دو حادثه متوالی با فاصله یکی دو ساعت سه نفر از همکاران قراردادی تعمیرات با سوختگی شدید بالای 70 درصد مجروح شدند. »
وی نحوه سوختگی این سه نفر را بر اثر گوگرد مذاب و انفجار در واحدهای نم زدایی گاز ذکر کرد.
این کاربر نفت نیوز تحلیل خود را درباره این حادثه اینگونه بیان کرد: « با قرار دادن این حادثه با حوادث مشابه طی چند ماه اخیر در این مجتمع شامل حادثه شدید زیست محیطی BURN PIT فازهای 6و7و8 و همچنین مرگ یک نفر در پروژه واحد بودار کننده در فاز یک به دلیل ریزش آوار در سال گذشته و حوادث مشابه دیگر به یک نکته مشترک و قابل تامل در این حوادث میرسیم و آن بایکت خبری، مسکوت ماندن و عدم درز اینگونه حوادث در بیرون از مجتمع و از طرفی مصاحبه های و گزارش های مسئولین از آمارهای عجیب و غریب ده ها میلیون ساعت کارکرد بدون حادثه می باشد.
برخورد ناصحیح با این حوادث که شامل گذاشتن سرپوش بر آنها، کتمان و جلوگیری از انتشار دلائل وقوع آنها در شرکتی که به واسطه حضور شرکت فرانسوی توتال در زمان ساخت فازهای 2و3 از آن به عنوان دروازه ورود سیستم نوین مدیریت HSE به صنعت نفت ایران یاد می شود عجیب و تامل برانگیز می باشد چرا که در سیستم شرکت توتال کوچکترین حوادث به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت و نتایج خروجی از آن به طور کامل در اختیار عموم پرسنل جهت یادگیری و جلوگیری از وقوع مجدد قرار می گرفت ولی متاسفانه هم کنون سیستم HSE رویکردی متفاوت را درپیش گرفته به طوری که حتی این اطلاعات در اختیار خود پرسنل شاغل در مجوعه نیز قرار نمی گیرد چه برسد به اطلاع رسانی ملی.»
به گزارش نفت نیوز، تاکنون شرکت مجتمع پارس جنوبی درباره این حادثه خبر خاصی منتشر نکرده است.
البته ممکن است این عدم اطلاع رسانی بخاطر قطعی اینترنت در عسلویه و غیر فعالی بودن سایت این شرکت باشد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت لیبی کاهش یافت

تولید نفت لیبی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز سخنگوی شرکت نفتی آگوکوی لیبی تاکید کرد به دنبال ادامه اعتراضات داخلی که منجر به تعطیلی دفاتر این شرکت در دو هفته اخیر شده است، میزان تولید شرکت نفت آگوکو ده هزار بشکه در روز کاهش داشته است.


بر اساس این گزارش عبدالجلیل معیوف تصریح کرد میزان تولید نفت این شرکت در منطقه بنغازی از روز پنجشنبه تا کنون 30 هزار بشکه در روز کاهش یافته است و تولید نفت این شرکت هم اکنون به 340 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.


بر این اساس معترضین از روز 23 آوریل تا کنون ورودی اصلی شهر را مسدود کرده اند و اجازه ورود و خروج کارمندان شرکت آگوکو را نمی‌دهند. شرکت آگوکو نسبت به ادامه روند نزولی تولید نفت این شرکت در صورت ادامه وضع کنونی هشدار داده است. وی افزود بیش از 100 نفر از کارمندان این شرکت در بیرون از شهر بنغازی منتظر ورود به شهر هستند.


تولید نفت لیبی در شرایط عادی به 1.6 میلیون بشکه در روز می رسد که با آغاز درگیری های داخلی سال گذشته که منجر به سرنگونی رژیم قذافی شد این رقم به شدت کاهش یافت و به 100 هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت لیبی طی ماههای اخیر بار دیگر افزایش یافته است و برخی گزارشها حاکی از عادی شدن روند تولید نفت این کشور طی روزهای اخیر است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سقف افزایش قیمت نفت و گاز در قانون هدفمندی و قیمت فروش داخلی بنزین تعیین شد

سقف افزایش قیمت نفت و گاز در قانون هدفمندی و قیمت فروش داخلی بنزین تعیین شد

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با 128 رای موافق، 22 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر با کلیات طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر تعیین سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافقت کردند و وارد جزئیات این طرح شدند.

نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از 90 درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد.
نمایندگان مجلس با اصلاح بخش دیگری از ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند میانگین قیمت فروش گاز طبیعی به گونه‌ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم معادل حداقل 75 درصد و حداکثر معادل متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.
همچنین در تبصره این ماده مصوب شد جهت تشویق سرمایه‌‌گذاری، قیمت خوراک، گاز و مایع واحد‌های صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل 10 سال پس از تصویب این قانون هر متر مکعب حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی در مبداء خلیج‌فارس تعیین شود.
نمایندگان مجلس جزئیات این طرح را نیز با 138 رای موافق، 8 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر به تصویب رساندند.
به گزارش ایسنا، پیش از این در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تنها کف قیمت حامل‌های انرژی تعیین شده بود که با مصوبه امروز مجلس سقف افزایش قیمت نفت و گاز نیز تعیین شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرایط ایران برای فروش سوخت به اعراب / صف نفتکش‌های بدون سوخت در امارات

شرایط ایران برای فروش سوخت به اعراب / صف نفتکش‌های بدون سوخت در امارات

به گزارش مهر، امارات متحده عربی از فرصت هشت سال جنگ تحمیلی ایران استفاده کرد و با راه‌اندازی مخازن ذخیره سازی و مراکز عرضه دریایی سوخت به کشتی‌ها (بانکرینگ) در خلیج فارس درآمدی سالانه 20 تا 22 میلیارد دلاری را هدف گذاری کرد.

در حال حاضر حدود 80 درصد بازار فروش بانکرینگ منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز در اختیار سرمایه گذاران اماراتی است به طوری که از بندر فجیره این کشور شیخ نشین به عنوان دومین مرکز سوخت رسانی دریایی به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان یاد می شود.

با این وجود، این کشور عربی بخش عمده‌ای از خوراک مورد نیاز مراکز بانکرینگ بندر نفتی فجیره را با واردات نفت کوره با کیفیت و کم گوگرد از پالایشگاه‌های نفت ایران تامین و پس از خرید نفت کوره ایران با یک مرحله پالایش امکان عرضه آن به کشتی‌ها و نفتکش‌های عبوری خلیج فارس را فراهم می‌کند.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد سال گذشته به طور متوسط روزانه 31 میلیون لیتر نفت کوره از ایران به کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس، چین و شرق آسیا صادر شده که یکی از بزرگترین مشتریان خارجی نفت کوره ایران بندر فجیره امارات بوده است.

از سوی دیگر، پس از تنگ تر شدن حلقه تحریمها و فشارهای بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران، کشور همسایه امارات متحده عربی هم از افزایش این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد و حتی محدودیت‌هایی را برای تجار و بازرگانان دو کشور در مناطق تجاری این کشور همچون دبی به وجود آورد.

افزایش تحریم‌ها توسط دولت ابوظبی و کاهش تبادلات بانکی بین ایران و امارات، در نهایت دامن صنعت بانکرینگ این کشور عربی را هم گرفته است به طوری‌که در حال حاضر سرمایه‌گذاران بندر فجیره قادر به پرداخت منابع مالی خرید نفت کوره از ایران نیستند.

گرانی سوخت صدای اعراب را درآورد

در چند روز گذشته کاهش صادرات نفت کوره ایران به بندر نفتی فجیره واکنش‌هایی را در رسانه‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس به همراه داشته است به طوری‌که اماراتی‌ها مدعی شده‌اند که ایران به جای این کشور عربی، نفت کوره مرغوب خود را به بازار چین و یا سنگاپور عرضه می‌کند.

تجار نفتی امارات هم با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی واردات سوخت مایع از ایران غیر ممکن شده است، تاکید کرده اند: کاهش عرضه نفت کوره توسط ایران منجر به گرانی بهای سوخت کشتی‌ها در بندر فجیره شده است.

در همین حال، بانک بارکلیز انگلیس اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: در نتیجه تحریم‌های غرب علیه ایران صادرات نفت کوره ایران از امارات به سمت سنگاپور در حال تغییر جهت است و این مسئله بندر فجیره را با افزایش هزینه‌های خود مواجه ساخته است.

در شرایط فعلی بندر فجیره امارات، تقریبا یک سوم خرید ماهانه یک میلیون تنی نفت کوره خود را از ایران تامین می کند که با سخت تر شدن تحریم‌ها، احتمالا نفت کوره ایران به قطب دریایی سنگاپور صادر خواهد شد که چهار برابر بندر فجیره امارات، نفت کوره خرید و فروش می کند.

کاهش صادرات نفت کوره ایران به امارات علاوه بر گران شدن بهای سوخت کشتی ها و نفتکشها، حتی اختلالاتی را هم برای عبور و مرور کشتی ها در خلیج فارس به دلیل کمبود و گرانی سوخت به وجود آورده است.

شرایط ایران برای فروش سوخت به امارات

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران ایران قصد توقف صادرات نفت کوره به امارات را ندارد، گفت: در شرایط فعلی هر خریداری که بهتر نفت کوره را بخرد، سوخت می فروشیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، افزود: علاوه بر خرید با قیمت مناسب شرایط پرداخت منابع مالی حاصل از فروش سوخت هم در اولویت شرکت ملی نفت قرار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر خلاف نفت خام بر روی بازار هدف نفت کوره حساسیت نداریم، تصریح کرد: بر این اساس، ایران بر اساس شرایط بازار امکان عرضه نفت کوره خود به چین، سنگاپور و یا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را دارد.

وی همچنین با اعلام اینکه صادرات نفت کوره ایران به امارات ادامه دارد، یادآور شد: شرکت خارجی باید توان پرداخت منابع مالی حاصل از خرید نفت کوره را داشته باشد.

با این وجود ،در شرایط فعلی یکی از مهمترین نگرانی‌های فعالان صنعت بانکرینگ در سواحل و بنادر ایرانی در خلیج فارس فروش و صادرات نفت کوره توسط پالایشگاه‌های نفت داخلی به شیخ نشینان اماراتی است به طوریکه صادرات بی رویه نفت کوره حتی منجر به تسریع در ورشکستگی تعدادی از مراکز عرضه سوخت به کشتی‌ها در بنادر ایران شده است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنایع نفت و گاز این روزها به عنوان فرشته نجات صنایع بانکرینگ ایران یاد می کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید زودهنگام روزانه 16 هزار بشکه نفت از میدان یادآوران

تولید زودهنگام روزانه 16 هزار بشکه نفت از میدان یادآوران

ناجی سعدونی در گفت و گو با شانا افزود: برنامه تولید زودهنگام از این میدان با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز پیش بینی شده بود که در حال حاضر تولید 16 هزار بشکه آن محقق شده است.


سعدونی درباره عملکرد پیمانکار چینی این طرح گفت: این شرکت به دلیل دسترسی مناسب به منابع مالی و اجرایی این کشور از پشتیبانی خوبی برخوردار است.


وی افزود: پیمانکار چینی موفق شد ظرف 16 ماه به برنامه تولید زودهنگام دست پیدا کند.


به گفته سعدونی، با تحویل قطعه های اصلی پیش بینی می شود ظرف یکی دو هفته آینده، برنامه تولید زودهنگام 20 هزار بشکه ای محقق شود.


به گزارش شانا، میدان نفتی یادآوران در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته که از میدان های مشترک با کشور عراق است.


طرح توسعه این میدان در سه فاز پیش بینی شده که هدف از اجرای فاز نخست، دستیابی به تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت اعلام و در خلال اجرای این فاز، تولید زودهنگام روزانه 20 هزار بشکه نفت سبک از لایه فهلیان نیز تعریف شده است.


همچنین در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران، حفاری ۱۰۰ حلقه چاه و دستیابی به تولید ۱۸۰ هزار بشکه و در فاز سوم این طرح، حفاری ۱۰۵ حلقه چاه و دستیابی به مجموع تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت سبک و سنگین برنامه ریزی شده است.


حجم نفت درجای میدان یادآوران بیش از ۱۲ میلیارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزایش این رقم تا حدود ۳۰ میلیارد بشکه نیز وجود دارد. همچنین گاز همراه نفت این میدان حدود ۱۲.۵ تریلیون فوت مکعب و مایعات گازی آن حدود ۱.۹ میلیارد بشکه تخمین زده شده است که به ترتیب حدود ۲.۷ تریلیون فوت مکعب گاز و ۳۹۷ میلیون بشکه مایعات گازی آن قابل استحصال است.


این میدان دارای سه لایه اصلی سروک، کژدمی و فهلیان است که نفت لایه فهلیان سبک و نفت لایحه سروک سنگین است.


قرارداد توسعه فاز نخست این میدان به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در آذر ۱۳۸۶ به امضای شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) به عنوان کارفرما و شرکت سینوپک چین رسید و شرکت چینی کار خود را از مرداد ۱۳۸۷ آغاز کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش تولید نفت میدان مسجدسلیمان از 25 هزار به 17 هزار بشکه در روز

کاهش تولید نفت میدان مسجدسلیمان از 25 هزار به 17 هزار بشکه در روز

سیدکمال موسوی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به عنوان قدیمی ترین میدان نفتی منطقه خاورمیانه گفت: سال گذشته فاز اول طرح توسعه این میدان نفتی توسط پیمانکار چینی تحویل شرکت ملی نفت ایران شد.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان از احتمال امضای فاز دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با پیمانکار چینی خبر داد و افزود: هنوز امضای این قرارداد با این شرکت آسیایی نهایی نشده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر از محل توسعه فاز اول میدان نفتی مسجدسلیمان 17 تا 18 هزار بشکه افزایش تولید نفت حاصل شده است، اظهار داشت: این در حالی است که ظرفیت تولید نفت در فاز اول این میدان قدیمی نفت کشور حدود 25 هزار بشکه در روز است.

وی با اشاره به برطرف شدن برخی از اشکالات فنی فاز اول طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان، بیان کرد: در کنار توسعه فاز دوم این میدان نفتی، هم اکنون یک طرح ضربتی افزایش تولید نفت در این میدان در دستور کار قرار دارد.

موسوی با یادآوری تعمیر و نصب تجهیزات درون چاهی "اس.آر.پی" در هشت حلقه چاه قدیمی میدان مسجدسلیمان، یادآور شد: تاکنون سه حلقه چاه به طور کامل راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان با تاکید بر اینکه در مجموع با اجرای این طرح ضربتی امکان افزایش روزانه بیش از دوهزار بشکه نفت خام در قدیمی ترین میدان نفتی خاورمیانه وجود دارد، اظهارداشت: در شرایط فعلی با استقرار یک دستگاه حفاری، عملیات تعمیرات چاه ها در حال انجام است.

به گزارش مهر، هدف از اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان افزایش تولید 25 هزار بشکه در روز نفت خام بوده است، ضمن آنکه ارزش قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با شرکت چینی حدود 200 میلیون دلار برآورد می‌شود که با گذشت بیش از پنج سال اجرای این پروژه نفتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در شهرستان مسجدسلیمان و در استان خوزستان واقع شده که در سال 1287 خورشیدی (1908 میلادی) توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد.

تاکنون 317 حلقه چاه در این میدان پیر نفتی حفاری شده که 285 حلقه چاه از این تعداد در مخزن آسماری تکمیل شده است. حداکثر تولید نفت از مخزن آسماری مسجدسلیمان در سال 1312 شمسی به میزان 112 هزار بشکه در روز بوده شده که پس از گذشت 103 سال از کشف میدان، میزان دبی نفت به تدریج کاهش یافته است.

از سوی دیگر، قرار است بخشی از گازهای همراه نفت میدان مسجدسلیمان توسط خز لوله ای 20 اینچی به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی به بندر ماهشهر ارسال شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت 10 سکوی پارس جنوبی در خرمشهر

ساخت 10 سکوی پارس جنوبی در خرمشهر

به گزارش شانا، مدیر یارد خرمشهر در شرکت تاسیسات دریایی در جمع خبرنگاران با اعلام این که پنج جکت چهارپایه (برای نصب عرشه) دریارد خرمشهر در حال ساخت است، افزود: پنج سکو از این تعداد با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت و ساخت پنج سکوی دیگر نیز به تازگی آغاز شده است.


حسین بدوی افزود: ساخت هفت جکت در یارد خرمشهر انجام می شود؛ تاکنون دو جکت نصب شده است و بر اساس برنامه، جکت های بعدی نیز به مرور از یارد خرمشهر خارج و برای نصب به دریا منتقل می شود.


وی در تشریح پروژه های در دست ساخت در یاردهای این شرکت گفت: ساخت سه عرشه فاز 12، دو عرشه فازهای 17 و 18، سه عرشه فاز 19، دو عرشه فازهای 20 و 21 هم اکنون در یاردهای خرمشهر انجام می شود.


مدیر یارد خرمشهر در شرکت تاسیسات دریایی در تشریح فعالیت ساخت جکت در این یارد گفت: دو جکت فازهای 20 و 21 در این یارد ساخته می‌شود که یکی از آنها نصب شده است.


وی ادامه داد: ساخت سه جکت فاز 19 نیز در یارد خرمشهر انجام می شود و هم اکنون یکی از آنها نصب شده است و ساخت دو جکت میدان فروزان نیز از سوی شرکت تاسیسات دریایی انجام می شود و عملیات بارگیری یکی از آنها پیش تر انجام شد.


بدوی در باره روند ساخت سه پایه ها (برای نصب مشعل و پل روی آنها) در این شرکت افزود: 6 سه پایه برای فاز 12 و 2 سه پایه به همراه فلر و دیگر متعلقات برای فازهای 17 و 18 و چهار سه پایه برای فازهای 20 و 21، 6 سه پایه برای فاز 19 و دو سه‌پایه نیز برای میدان فروزان در یارد خرمشهر حال ساخت است.


وی از کاهش زمان ساخت سکو در یارد خرمشهر خبر داد و افزود: برای ساخت یک سکو به صورت متوسط 20 تا 24 ماه زمان اختصاص می دهیم ولی بر اساس برنامه قرار است این دوره زمانی به نصف کاهش یابد.


بدوی رکورد ساخت یک جکت در تاسیسات دریایی را پنج ماه اعلام و تصریح کرد: برای ساخت سه‌پایه‌ها به صورت متوسط سه تا چهار ماه و برای ساخت چهارپایه گاه تا دوسال نیز طول کشیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاری میدان گازی کیش به پیشرفت 70 درصدی رسید

حفاری میدان گازی کیش به پیشرفت 70 درصدی رسید

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری روز شنبه ( 16 اردیبهشت) در گفت و گو با شانا با اشاره به بازدید روز پنج شنبه گذشته وزیر نفت از طرح توسعه این میدان اظهار کرد: پیش بینی می شود متراژ نهایی حفاری در چاه‌های میدان گازی کیش به حدود 60 هزار متر برسد.

مهندس مهران مکوندی افزود: حفاری 12 حلقه چاه توسعه‌ای و یک حلقه چاه تعمیری در پروژه توسعه میدان گازی کیش با به کارگیری دستگاه‌های حفاری خشکی 54 و 61 فتح این شرکت روی دو کلاستر A و B در دست اجراست.

وی با بیان این که شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) حفاری طرح توسعه میدان گازی کیش را در چارچوب قراردادی به صورت کلید در دست به شرکت ملی حفاری ایران واگذار کرده است، زمان اجرای این پروژه را 36 ماه اعلام کرد.

مکوندی گفت: این چاه ها به صورت دسته‌ای در دو کلاستر A و B در حال حفاری است که با توجه به موقعیت جزیره، 6 حلقه چاه روی یک کلاستر و 7 حلقه روی کلاستر دیگر حفاری می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری افزود: متخصصان این شرکت در اجرای این پروژه برای نخستین بار یک ریل کشنده دستگاه حفاری خشکی (PONY BASE) را که به دست متخصصان داخلی طراحی شده است، به کارگرفتند که نقش قابل توجهی در شتاب بخشی به کار دارد.

وی به حفاری همزمان (Bath Drilling) در میدان گازی کیش اشاره و اظهار کرد: در این شیوه حفاری ضمن آسان تر شدن کار و صرفه ‌جویی در هزینه‌ها، حفاری چاه ‌ها پرشتاب تر می‌شود.

مکوندی ادامه داد: حفاری یک حلقه چاه تعمیری و 6 حلقه چاه توسعه‌ای در کلاستر B از بهمن 88 و حفاری 6 حلقه چاه توسعه‌ای در کلاستر A از مهر 89 آغاز شد و بر اساس برنامه انتظار می رود ظرف دو تا سه ماه آینده مراحل تکمیل و تحویل چاه ها به کارفرما محقق شود.


مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، روز پنج شنبه (14 اردیبهشت) در بازدید از طرح توسعه میدان گازی کیش با اشاره به ظرفیت های بالای آن به عنوان بزرگ ترین میدان گازی مستقل ایران، خواهان شتاب بخشی در پایان حفاری چاه های این میدان شد.

وی در این سفر از دکل 61 فتح شرکت ملی حفاری ایران که در حال حفاری در جزیره کیش است، بازدید کرد و در جریان آخرین مراحل حفاری توسط این دکل قرار گرفت.

مهندس احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نیز در این دیدار با تاکید بر شتاب بخشی به حفاری و بهره برداری از میدان گازی کیش، توسعه این میدان را یکی از اولویت های کاری شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد.

به گزارش شانا، شرکت متن، توسعه میدان گازی کیش را از سال 1386 با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده و برای سرمایه‌گذاری و توسعه میدان گازی کیش، شرکت نفت و گاز کیش (KOGC) تأسیس شده است.

حجم گاز درجای میدان کیش 66 تریلیون فوت‌مکعب و حجم میعانات گازی در جای آن ۵۱۴ میلیون بشکه برآورده می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالعات 3ساله برداشت هلیوم نتیجه نداد/روسها در پارس چنوبی چه می‌کنند؟

مطالعات 3ساله برداشت هلیوم نتیجه نداد/روسها در پارس چنوبی چه می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ذخایر گاز هلیوم در دنیا نزدیک به 40 میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود و پارس جنوبی بیشترین میزان هلیوم جهان را در خود جای داده است. موسی سوری مدیرعامل نفت و گاز پارس پیش از این گفته بود: "28درصد ذخایر هلیوم متعلق در پارس جنوبی، 27درصد در روسیه و 26درصد آن در آمریکا است.


*مطالعات تولید هلیوم از پارس جنوبی تا پایان سال به اتمام می‌رسد


موسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: بعد از سفر مقام معظم رهبری به عسلویه و تأکید وزیر محترم وقت نفت، مطالعات تولید هلیوم را با یک شرکت خارجی آغاز کردیم.


وی با بیان اینکه مطالعات اولیه این شرکت به دست ما رسیده است، افزود: نقطه نظراتی به این مطالعات اضافه شد و در اختیار شرکت مشاور طرف قرارداد ، قرار گرفت.


مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: امیدواریم در سال جاری این مطالعات به نتیجه رسیده و پایان یابد و بتوانیم بعد از آن سناریوهای مختلف تولید هلیوم را بررسی کرده و با برآورد بودجه به سمت تولید حرکت کنیم.


وی تاکید کرد: هنوز اهداف تولیدی هلیوم مشخص نشده است که به غلظت مولی هلیوم در لایه گاز بستگی زیادی دارد.


سوری افزود: هلیوم همراه گاز طبیعی در واحدهای تولیدی LNG‌ جدا می‌شود و اما باید روش‌های فنی اقتصادی مناسب برای تولید آن پس از انجام مطالعات استخراج شود.


*مطالعات طولانی و بی‌نتیجه روس‌ها برای برداشت هلیوم از پارس جنوبی


وی پیش از این گفته بود:" قطر با برداشت سالانه 25 میلیون متر مکعب گاز هلیوم، جایگاه پنجم را در زمینه برداشت از این گاز دارد و قرار است با دستیابی به تولید سالانه 58 میلیون متر مکعب، جایگاه خود را به رتبه دوم در جهان ارتقا دهد."


به گزارش فارس، در حال حاضر هلیوم همراه گاز طبیعی در پارس جنوبی به همراه گاز این میدان استخراج شده و سوزانده می‌شود. بر این اساس دو سال و نیم پیش مطالعات تولید هلیوم و جداسازی آن در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به یک شرکت خارجی از روسیه سپرده شد. این شرکت روسی مطالعاتی را که تصور می‌شد 5 یا 6 ماه طول بکشد 2 تا 3 سال ادامه داد و هنوز نیز هیچ نتیجه‌ قابل اتکایی از این مطالعات ارائه نکرده است. چنانکه هنوز حتی مشخص نیست ظرفیت تولید هلیوم ایران از این میدان چه میزان می‌تواند باشد.


با توجه به عدم نتیجه‌گیری روس‌ها، پروژه‌های کوچک مطالعاتی توسط کارشناسان ایرانی نیز انجام شد که به دلایل مختلف از جمله نبود منابع علمی و تجربه کافی در این زمینه به نتیجه خاصی منجر نشد.


در عین حال توجه به این نکته نیز ضروری است که با توجه به تفاوت طراحی پالایشگاه‌های در حال فعالیت فازهای مختلف پارس جنوبی و همچنین پیچیدگی تفکیک هلیوم از گاز طبیعی در تاسیسات، در کنار عدم امکان توقف طولانی مدت پالایشگاه‌های گازی برای اعمال تغییرات لازم، اجرای پروژه‌های تفکیک و برداشت هلیوم از گاز در پارس جنوبی با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است.


با این وجود در طراحی پالایشگاه‌های فازهای جدید پارس جنوبی که از یکی از پالایشگاه‌های قدیمی گاز در این منطقه الگوگیری شده‌اند نیز برنامه ریزی خاصی برای نصب تاسیسات تفکیک هلیوم در نظر گرفته نشده است. با توجه به این مساله به نظر نمی‌رسد آنچنان که این موضوع رسانه‌ای و تبلیغاتی شده است، تولید عملیاتی هلیوم از پارس جنوبی در اینده نزدیک اتفاق بیفتد.


بر این پایه چندی پیش یکی از رسانه‌ها با وجود مشخص بودن وجود ذخایر هلیوم در پارس جنوبی از سال‌ها پیش و تعریف پروژه مطالعاتی برای یک شرکت روسی در این باره از 2 یا 3 سال گذشته، از کشف ذخایر عظیم هلیوم در پارس جنوبی خبر داده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعمال فشار کلینتون به دهلی‌نو برای کاهش واردات نفت ایران

اعمال فشار کلینتون به دهلی‌نو برای کاهش واردات نفت ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از سفر 2 روزه خود به دهلی‌نو در هفته جاری برای ترغیب این کشور به کاهش بیشتر در واردات نفت خام از ایران استفاده خواهد کرد.


به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام رسمی همراه کلینتون در بنگلادش در بدو ورود وی به هند گفت: این موضوع در صدر دستورکار کلینتون در مذاکرات با رهبران هند خواهد بود.


هند با نیاز چشمگیری به انرژی کاهش هایی در واردات نفت از ایران صورت داده است اما مقامات رسمی می‌گویند که آمریکا خواستار کاهش‌های بیشتری است.


این مقام آگاه افزود: روند مذاکرات خوب است اما ما واقعا به تضمینی از سوی هند نیاز داریم.


وی خاطرنشان کرد: هند اخیرا واردات از عربستان را به منظور جبران کاهش واردات از ایران افزایش داده است و آمریکا مشتاق است که هند دیگر منابع جایگزین خود را افزایش دهد.


چندین کشور اروپایی و ژاپن با کاهش واردات نفت از ایران معافیت دریافت کرده‌اند اما هند و چین به همراه کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی هنوز چنین معافیت‌هایی دریافت نکرده‌اند.


این مقام آمریکایی اظهار داشت: کارلوس پاسکوآل مامور ویژه آمریکا در مسائل انرژی جهان در ماه می به دنبال مذاکرات کلینتون به هند سفر خواهد کرد.


هند به علت نیاز به انرژی در مقابل خواسته آمریکا برای یافتن جایگزین برای نفت ایران ایستاده است. این مقام رسمی گفت: پارلمان هند به ویژه در کنار آمدن با خواسته‌های واشنگتن در مورد ایران مقاومت می‌کند.


هیلاری کلینتون پس از بازدید از کلکته بزرگ‌ترین شهر شرق هند به دهلی‌نو سفر خواهد کرد که این سفر با سفر نمایندگان تجاری ایران برای یافتن فرصت‌هایی در بازار هند همزمان شده است.


این مقام آمریکایی حضور نمایندگان ایران را کم اهمیت و در مورد کالاهای مصرفی دانست و گفت: من فکر نمی‌کنم ما در مورد این موضوع خیلی نگران باشیم.


وی تصریح کرد: کلینتون در مذاکرات خود بر ادامه اصلاحات اقتصادی و آزادسازی تجارت از جمله کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مالی و دادن مجوز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای غرب برای گشودن شعبه در این کشور تاکید خواهد کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فروش نفت صادرتی به اروپا در بورس؛راهبرد مقابله با تبعات تحریم

فروش نفت صادرتی به اروپا در بورس؛راهبرد مقابله با تبعات تحریم

از زمان تصویب تحریم خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، کارشناسان حوزه نفت و انرژی طی مصاحبه‌ها و گزارشهایی نظرات خود را برای مقابله با این تحریم‌ها تبیین کردند. عاصمی‌پور (قائم مقام سابق شرکت ملی نفت) در یادداشتی راه‌حل مقابله ایران با تحریمهای اروپایی را افزایش تولید و فروش با تخفیف به بازارهای جدید عنوان کرد. از سوی دیگر میرکاظمی (وزیر سابق بازرگانی و وزیر سابق نفت) مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس انجام داد. در این مصاحبه ایشان راه مقابله با تحریم نفتی را در کاهش تولید و رسیدگی به چاه‌هایی که از آنها به صورت صیانتی برداشت نشده‌است، دانست.


محاسبات نشان می‌دهد کاهش تولید و قطع صادرات نفت به اروپا ضرری را متوجه کشور نمی‌کند، چرا که حذف نفت صادراتی به اروپا از بازار (حدود 1.3% از معاملات نفت دنیا)، منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد. این افزایش دست‌کم 13% خواهد بود اما مؤسسات و کارشناسان افزایش 20 تا 30 درصدی را هم پیش‌بینی کرده‌اند.


افزایش قیمت نفت می‌تواند کاهش درآمد ناشی از کاهش صادرات نفت به اروپا را جبران کند. همچنین در شرایطی که میانگین قیمت فروش نفت ایران در سال 90 چیزی نزدیک به 110 دلار در هر بشکه بوده است، پیش‌بینی قیمت 85 دلار در هر بشکه نفت در بودجه باعث شده است نوسانات قیمت نفت به کاهش درآمدهای بودجه منتهی نشود.


بنابراین تحریم نفتی بهترین فرصت برای قطع فوری صادرات به اروپا و رسیدگی به چاه‌ها و میادینی است که تا کنون به صورت غیرصیانتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و احیاناً نیاز به تعمیرات اساسی دارند.


از سوی دیگر تقاضای موجود در بازار نفت، از به فروش نرفتن نفت ایران جلوگیری خواهد کرد اما تلاشهای آمریکا برای همراه کردن کشورهای آسیایی در کاهش سهم ایران در واردات این کشورها و درخواست کاهش قیمت نفت صادراتی ایران از سوی شرکت چینی سینوپک در کنار تحریم اتحادیه اروپا، نشان‌دهنده افزایش قدرت چانه‌زنی مشتری‌های نفت ایران است.


به دلیل همین شرایطِ بهتر خریداران و شرایطِ سخت‌تر ایران به عنوان عرضه‌کننده، ایران ناگزیر از دادن امتیازهایی مانند تخفیف در قیمت است. عاصمی‌پور نیز در یادداشت خود یکی از راهکارهای حفظ و ایجاد تنوع در بازار فروش نفت ایران را ارائه تخفیف در نرخ پریمیوم عنوان کرده است،اما سؤال اساسی اینجا است که، اگر لازم است ایران برای فروختن نفت خود به مصرف‌کننده‌های جدید تخفیف دهد، این کاهش قیمت باید چقدر باشد و در چه سازوکاری انجام شود؟ سازوکاری که منجر به حفظ بازار ایران شود و در بلندمدت ضرری را متوجه کشور نکند.


سازوکار بورس نفت می‌تواند بهترین سازوکار برای فروش نفت به بالاترین قیمت ممکن باشد،چرا که اگر قرار است نفت ایران ارزان‌تر فروخته شود باید اجازه داد این قیمت جدید در فضای رقابت خریداران شکل بگیرد. در این صورت افزایش تعداد خریداران و ایجاد رقابت میان آنها - هر چند ممکن است بعد از چند بار عرضه و فروش به قیمتهای پایین‌تر ایجاد شود – در نهایت منجر به فروش نفت ایران به بالاترین قیمت ممکن خواهد شد به طوری که حتی در صورت وجود تقاضاهای پایدار برای نفت دیگر نیازی به تخفیف و کاهش قیمت نخواهد بود.


بنابراین ضروری است شرکت ملی نفت، نفتی را که پیش از این به اروپا صادر می‌شده در بورس نفت عرضه کند و به هر کشور یا شرکتی اعم از داخلی یا خارجی که خواستار خرید نفت و حضور در این بازار است، اجازه ورود دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم انداز صادرات نفت ایران به ۷ مشتری آسیایی خود در سال ۲۰۱۲

چشم انداز صادرات نفت ایران به ۷ مشتری آسیایی خود در سال ۲۰۱۲

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که با کاهش خرید نفت ایران از سوی خریداران آسیایی به علت تحریم‌ها، ایران حداقل 192 هزار بشکه در روز از قراردادهای نفتی یا حدود 9.5 درصد صادرات جهانی خود را از دست می‌دهد.


بر اساس این گزارش، پالایشگاه «مانگالور» و شرکت نفتی «عصار» به عنوان بزرگ‌ترین خریداران هندی نفت ایران و شرکت «اینترنشنال یونایتد پترولیوم و کمیکال» چین حدود 15 درصد واردات خود از ایران را کاهش داده یا درنظر دارند که کاهش دهند.


بر اساس این گزارش، ژاپن تنها کشور آسیایی است که معافیت از تحریم‌ها را از سوی آمریکا دریافت کرده همچنین این کشور کاهش‌هایی در واردات نفت از ایران صورت داده است. درحالی‌که شرکت «جی‌ایکس نیپن ایل اند انرژی» در حال مذاکره برای خرید روزانه 10 هزار بشکه نفت از ایران است، شرکت نفتی «کاسمو» در نظر دارد که واردات خود را 25 درصد کاهش دهد.


تحریم‌های غرب که درنظر دارد درآمدهای نفتی ایران را کاهش دهد پرداخت پول خرید نفت از ایران به ارزهای خارجی و یافتن بانک‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و بیمه حمل دریایی نفت را برای خریداران آسیایی مشکل ساخته است.


ایران در 6 ماه نخست سال 2011، به طور متوسط 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است. خریداران آسیایی حدود 62 درصد ذخایر نفت ایران در این دوره زمانی را خریداری کرده‌اند.


خلاصه فروش نفت ایران به پالایشگاههای آسیایی و تاجران در سال 2011 و وضعیت قراردادهای سال 2012 با توجه به بیانیه‌های دولت‌ها، اطلاعات گمرک، گزارش‌های رسانه‌ها و مصاحبه‌ها با مقامات شرکت‌ها به این شرح است اما ممکن است که به علت اینکه شرکت‌ها این قراردادها را اعلام نکرده‌ باشند، تغییر کند:


چین


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 557 هزار بشکه در روز


چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران و مخالف محدودیت‌های تجاری با ایران است. وزیر امور خارجه این کشور گفت: تحریم صادرات نفت ایران سازنده نیست.


محموله‌های نفتی ایران به سوی چین برای چهارمین ماه در ماه مارس به پایین‌ترین سطح در 22 ماه گذشته رسید؛ این امر به علت تاخیر در امضای قراردادها رخ داده است.


بر اساس اطلاعات سازمان گمرک پکن، واردات چین 6.2 درصد کاهش یافت و به 1.08 میلیون تن برابر با 254 هزار بشکه در روز رسید.


شرکت «تونیپک» چین در امضای قراردادهای مدت‌دار خود برای سال جاری به علت مسائل پرداخت پول نفت تاخیر کرد. این شرکت خرید مدت‌دار خود در سال 2012 را 15 درصد کاهش داد.


هند


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 350 هزار بشکه در روز


هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران یک حساب به روپیه در یک بانک دولتی این کشور برای پرداخت 45 درصد پول نفت ایران اختصاص داده است و برای برخی از پرداخت‌های معاملات پایاپای کالاهای اساسی در نظر گرفته است.


به گفته جایپال ردی وزیر نفت و پراناب موخرجی وزیر دارایی و رنجان ماتای وزیر امور خارجه هند، این کشور به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.


مقامات دولتی آمریکا در 14 مارس گفتند که در صورتی که هند خرید نفت از ایران را کاهش ندهد ممکن است مورد تحریم این کشور قرار گیرد.


3 مقام آگاه هندی گفتند: درحالی که دولت این کشور از پالایشگاه‌های خود نخواسته است تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند، دولت در جستجوی یافتن ذخایر جایگزین است و به تدریج وابستگی خود به نفت ایران را کاهش خواهد داد.


یک منبع آگاه گفت: پالایشگاه «مانگلور» قرارداد خود برای خرید نفت ایران را تمدید کرد؛ این قرارداد 12 ماهه، در ماه مارس 2013 به پایان می‌رسد و حجم آن به 120 هزار بشکه کاهش یافته است.


شرکت نفتی «عصار» این کشور که قراردادی برای خرید حدود 100 هزار بشکه نفت از ایران دارد حدود 85 درصد از 90 درصد حجم مورد توافق را خواهد خرید. شرکت هیندوستان پترولیوم قرارداد 60 هزار بشکه‌ای خود با ایران را تمدید کرده است.


مدیر مالی شرکت نفتی «ایندین» گفت: این شرکت در نظر دارد که قرارداد 30 هزار بشکه‌ای خود را تمدید کند و این شرکت برای حمل این نفت نفتکش اجاره کرده است.


شرکت نفتی «بهارات» قراردادی برای خرید روزانه 20 هزار بشکه نفت با ایران دارد. یک مقام رسمی این شرکت از امکان قطع واردات از ایران و خرید از منبع دیگر خبر داد و گفت: فراهم کردن بیمه کشتی پس از جولای مشکل می‌شود.


ژاپن


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 313 هزار بشکه در روز


یک مقام وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفت: این وزارتخانه در 21 ماه مارس از پالایشگاه‌های خود درخواست کرد تا کاهش‌هایی اعمال کنند اما حجم‌های خاصی اعلام نکرد.


بر اساس اطلاعات وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در ماه مارس به بالاترین میزان در یک سال رسید و محموله‌های نفتی به 42 درصد افزایش یافت و به حدود 355 هزار بشکه در روز رسید


یک مقام رسمی شرکت جی ایکس انرژی گفت: این شرکت که قراردادی از ژانویه تا دسامبر برابر با 83 هزار بشکه در روز با ایران دارد، مذاکرات تمدید خرید 10 هزار بشکه نفت اضافی را به تعویق انداخته است.


شرکت نفتی «کاسمو» نیز واردات نفت ایران را تا 25 درصد در سال جاری کاهش می‌دهد. بخشی از این پالایشگاه ژاپنی متعلق به کشور ابوظبی است.


کاتسوهیسا مائدا سخنگوی شعبه توکیو این شرکت گفت: قرارداد سالانه واردات 30 هزار بشکه در روز با ایران به امضا رسانده است. این قرارداد 40 هزار بشکه کمتر از سال گذشته است.


ساتوشی یوشیدا سخنگوی «شوا شل سکیو» نیز گفت: مذاکرات قرارداد این شرکت برای کاهش 100 هزار بشکه‌ای در سال جاری در حال پایان یافتن است.


شرکت ژاپنی «ادمیتسو کوسان» سومین پالایشگاه بزرگ ژاپن اعلام کرد که در نظر دارد حجم‌های قراردادهای خود را کاهش دهد. این شرکت مذاکرات با ایران برای وارادات نفت خام در سال مالی که از ابتدای آوریل آغاز می‌شود را آغاز نکرده است.


سخنگوی این شرکت از اعلام حجم کنونی قرارداد خودداری کرد.


شرکت «میتسوبیشی» محصول تغلیظ شده پارس جنوبی را برای تامین نفت پالایشگاه‌هایی چون «جی‌ایکس انرژی» می‌خرد. قرارداد این شرکت با ایران شامل گزینه‌ای برای خریدار از 500 هزار بشکه تا یک میلیون بشکه در یک ماه است.


شرکت «تویوتا تسوشو» قرارداد خود با ایران برابر با خرید 5 هزار بشکه نفت در روز را تمدید نکرده است. این قرارداد برای ماه آوریل تا مارس 2013 است. این شرکت قرارداد دیگر در حال انجامی با ایران از ژانویه تا دسامبر دارد که حدود 40 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.


کره جنوبی


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 239 هزار بشکه در روز


دولت کره جنوبی اعلام کرده است که تصمیمی در مورد کاهش واردات نفت از ایران تا پایان ماه ژوئن خواهد گرفت.


بر اساس آمار شرکت ملی نفت کره جنوبی، صادرات نفت ایران به این کشور 22 درصد کاهش یافته است و به 17.7 میلیون بشکه در 3 ماهه نخست سال جاری در مدت مشابه سال گذشته رسیده است.


شرکت «اس‌کی اینوویشن» و «هیوندای اُیل بنک» تنها پالایشگاهای کره جنوبی هستند که نفت ایران را می‌خرند.


رئیس اداره برنامه ‌ریزی «اس‌کی اینوویشن» بزرگ‌ترین پالایشگاه کره جنوبی گفت: این شرکت با دولت کره در مورد کاهش واردات نفت از ایران مشورت کرده است اما هنوز میزان کاهش مشخص نشده است. ماهانه 10 تا 15 درصد نفت پالایشگاه سئول از ایران خریداری می‌شود.


شرکت «هیوندای» روزانه 70 هزار بشکه در سال 2011 از ایران خریداری کرده است که این میزان حدود یک ششم کل حجم خرید آن شرکت از ایران بوده است.


بر اساس آمار «ایکانومیک دیلی» در 19 مارس، این شرکت حدود 20 درصد نفت خود را در ماه مارس از ایران وارد کرده است که در سال 2011 برابر با 30 درصد بوده است.


مالزی


پتروناس اینگن 65 هزار بشکه در روز


واحد «پتروناس» در آفریقای جنوبی واردات خود را به تعویق انداخته است. «اینگن» دومین پالایشگاه بزرگ‌ این کشور است که در دوربان قرار دارد و ظرفیت 135 هزار بشکه نفت در روز را دارد. این شرکت معمولا 80 درصد نفت خود را از ایران می‌خرد که به گفته سخنگوی خود، «موجودی احتیاطی» دارد.


سریلانکا


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 31 هزار بشکه


ایران بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت سریلانکا است. سوسیل پرماجایانثا وزیر نفت این کشور گفت: عربستان و عمان به این کشور برای جایگزینی نفت ایران پاسخ مثبت داده‌اند.


این کشور سالانه 13 تا 14 درصد محموله‌های نفتی خود را از ایران وارد می‌کند و در نظر دارد که آنها را به 10 درصد در سال کاهش دهد.


تایوان


واردات از ایران در سال 2011 برابر با 30 هزار بشکه در روز


بر اساس آمار بخش انرژی وزارت امور اقتصادی تایوان، این کشور کمتر از 4 درصد نفت خود را از ایران تهیه می‌کند.


شرکت «سی‌پی‌سی» در نظر دارد که واردات خود را از جولای به علت مشکلات پرداخت پول نفت متوقف کند. این شرکت قرارداد ژانویه تا دسامبر خود با ایران برای خرید 22 هزار بشکه در روز را تمدید کرده است.


همچنین شرکت پتروشیمی «فورموسا» قرارداد مدت‌دار 2012 خود را تمدید کرده است.


بر اساس این گزارش، اکثر قراردادهای سالانه برای خرید حجم ثابتی نفت خام پالایشگاها با شرکت ملی نفت ایران از ژانویه تا دسامبر یا آوریل تا مارس است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
لیبی کاهش تولید نفت خود را تکذیب کرد

لیبی کاهش تولید نفت خود را تکذیب کرد

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ شرکت ملی نفت لیبی موسوم به ان او سی در بیانیه ای اعلام کرد شرکت نفت عربین گلف موسوم به آگوکو میزان تولید نفت خود را کاهش نداده است . این در حالی است که روز گذشته سخنگوی شرکت نفتی آگوکوی لیبی اعلام کرد به دنبال ادامه اعتراضات داخلی میزان تولید این شرکت 10 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.


سخنگوی شرکت نفتی آگوکوی لیبی تاکید کرد به دنبال ادامه اعتراضات داخلی که منجر به تعطیلی دفاتر این شرکت در دو هفته اخیر شده است، میزان تولید شرکت نفت آگوکو ده هزار بشکه در روز کاهش داشته است. بر اساس این گزارش عبدالجلیل معیوف تصریح کرد میزان تولید نفت این شرکت در منطقه بنغازی از روز پنجشنبه تا کنون 30 هزار بشکه در روز کاهش یافته است و تولید نفت این شرکت هم اکنون به 340 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. بر این اساس معترضین از روز 23 آوریل تا کنون ورودی اصلی شهر را مسدود کرده اند و اجازه ورود و خروج کارمندان شرکت آگوکو را نمی‌دهند. شرکت آگوکو نسبت به ادامه روند نزولی تولید نفت این شرکت در صورت ادامه وضع کنونی هشدار داده است.


وی افزود بیش از 100 نفر از کارمندان این شرکت در بیرون از شهر بنغازی منتظر ورود به شهر هستند. تولید نفت لیبی در شرایط عادی به 1.6 میلیون بشکه در روز می رسد که با آغاز درگیری های داخلی سال گذشته که منجر به سرنگونی رژیم قذافی شد این رقم به شدت کاهش یافت و به 100 هزار بشکه در روز رسید.


تولید نفت لیبی طی ماههای اخیر بار دیگر افزایش یافته است و برخی گزارشها حاکی از عادی شدن روند تولید نفت این کشور طی روزهای اخیر است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اوپک تصمیمی برای افزایش تولید نفت ندارد

اوپک تصمیمی برای افزایش تولید نفت ندارد

به نقل از رویترز یوسف یوسفی تصریح کرد ممکن است اوپک در آینده مساله افزایش سقف تولید سازمان را بررسی کند ولی در شرایط کنونی هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است .
بر اساس این گزارش وزیر نفت الجزایر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا اوپک قصد افزایش سقف تولید نفت خود را دارد ، افزود در شرایط کنونی هنوز هیچ پیشنهادی در این خصوص مطرح نشده است ولی ممکن است در آینده نزدیک این پیشنهاد در نشست اوپک مطرح شود .
بر این اساس نشست آتی اوپک قرار است روز 14 ژوئن در شهر وین برگزار شود . مهمترین موضوع این نشست بررسی سیاستهای تولید و سهمیه اعضای سازمان خواهد بود . در نشست قبلی اوپک که در دسامبر 2011 برگزار شد سقف رسمی تولید سازمان به 30 میلیون بشکه در روز افزایش داده شد . قیمت جهانی نفت در ماه مارس به بیش از 128 دلار رسید که این بالاترین رقم از سال 2008 میلادی به شمار می رود .
برخی مقامهای اوپک بر این باورند که افزایش قیمت جهانی نفت به ضرر رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و صنعتی خواهد شد و این مساله در بلند مدت به ضرر تقاضای جهانی انرژی است . الجزایر مانند ایران و ونزوئلا مخالف افزایش تولید اوپک است.
 

Similar threads

بالا