خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغییر مدیر عامل پالایشگاه شهید تندگویان تهران

تغییر مدیر عامل پالایشگاه شهید تندگویان تهران

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران، در این حکم که از سوی علیرضا ضیغمی صادر شده است، ناصر بابایی به عنوان سرپرست جدید پالایشگاه نفت شهیدتندگویان تهران منصوب شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین در بازدید از روند پیشرفت پروژه های این شرکت، از خدمات محسن قدیری، مدیرعامل پیشین شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران، قدردانی کرد.
ضیغمی ضمن بازدید از طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران و ابراز خرسندی از فعالیت های انجام شده در آن، از واگذاری بخش عمده ای از سهام این شرکت به سهام عدالت خبر داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمل و نصب جکت ۴۰۰۰ تنی نفتی به دست مهندسان ایرانی

حمل و نصب جکت ۴۰۰۰ تنی نفتی به دست مهندسان ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات بارگیری زیر سازه سکوی FZ-A در روز دوشنبه 91.2.11 انجام خواهد شد.
در فاز نخست این طرح دو زیر سازه FY-A و FZ-A همراه با خط لوله صادراتی گاز و خطوط لوله درون میدانی به طول 156 کیلومتر به اجرا در می‌آید و با تکمیل آن امکان افزایش تولید نفت میدان فروزان میسر خواهد شد.
عملیات طراحی و ساخت زیر سازه FZ-A که در قالب قرارداد منابع داخلی از سوی شرکت نفت فلات قاره به شرکت توسعه پترو ایران واگذار شده، از اردیبهشت ماه 89 توسط متخصصان داخلی در خرمشهر آغاز شد.
این زیر سازه که یکی از بزرگترین زیرسازه‌های ساخته شده در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود، در عمق 50 متری دریا و در میدان مشترک فروزان در مجاورت سکوهای موجود نصب خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این زیر سازه تا آخر ماه در بستر آبهای نیلگون خلیج فارس جای خواهد گرفت.
وزن این سکو حدود 4000 تن بوده و ابعاد اصلی آن 36 متر و به ارتفاع 55 متر است.
عمق آب در محل نصب سکو در دریا در حدود 50 متر است. برای ساخت این جکت بیش از 14 کیلومتر جوشکاری انجام شده است.عملیات حمل سکو که از فردا آغاز خواهد شد، شامل دو مرحله خواهد بود.
در مرحله اول که در 10 اردیبهشت انجام می‌شود، انتقال پایه تا محل بارگیری در کنار بارج حمل کننده صورت می‌گیرد و در مرحله دوم که در روز بعد انجام خواهد شد، سکو بر روی بارج بارگیری می‌شود.
عملیات تثبیت سکو بر روی بارج ظرف مدت 10 روز انجام شده و پس از آن سکو آماده حمل به سمت محل نصب در دریا خواهد بود.
در صورت مساعد بودن شرایط جوی پیش‌بینی می‌شود که 4 روز بعد از ترک خشکی، عملیات نصب آن در دریا آغاز شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش واردات چین، علت دیگر افزایش قیمت نفت

افزایش واردات چین، علت دیگر افزایش قیمت نفت

به نقل از پایگاه اینترنتی چرون، هر چند بسیاری معتقدند تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران موجب حفظ قیمت بالای نفت در بازارهای جهانی شده است، اما عامل دیگری نیز در این بین وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و آن تقاضای فزاینده چین برای مصرف نفت و کم بودن ذخایر استراتژیک این کشور است.
افزایش واردات نفت چین بدان معناست که این کشور نمی خواهد در شرایطی قرار بگیرد که در جریان یک مناقشه که موجب افزایش بهای نفت شده، برای بدست آوردن نفت به زحمت بیافتد. این همان علتی است که موجب رشد واردات نفت چین در سال 2012 شده است.
در حال حاضر میزان ذخایر استراتژیک نفت چین به 170 میلیارد بشکه می رسد، اما احتمالا این کشور باز هم ظرفیت ذخیره نفت بیشتری را دارد. هر چند برخی از افزایش خرید نفت توسط چین در شرایطی که بهای نفت به شدت افزایش یافته، گیج شده اند، اما احتمالا چین به این مسئله می اندیشد که وقوع هرگونه جنگ با ایران می تواند بهای نفت را بیش از میزان فعلی نیز افزایش دهد.
در ماه فوریه، واردات نفت چین به 5.9 میلیون بشکه در روز رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در ماه مارس، این روند تا حدی تعدیل شد، اما همچنان میزان واردات روزانه نفت پکن به 5.55 میلیون بشکه می رسد. بنابراین، در شرایطی که تقاضا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا برای نفت تا حدی کاهش یافته، چین در حال افزایش واردات نفت است و این مسئله موجب عدم کاهش بهای نفت شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسلام آباد به درخواست آمریکا برای انصراف از خرید گاز ایران بی‌اعتنا باشد

اسلام آباد به درخواست آمریکا برای انصراف از خرید گاز ایران بی‌اعتنا باشد

به نقل از روزنامه نیشن پاکستان، با انتشار آگهی مناقصه ساخت و تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در روز جعمه از سوی وزارت گاز و منابع طبیعی پاکستان، گام دیگری در تکمیل این پروژه برداشته شد.
بر اساس اسناد منتشره، این پروژه به منظور انتقال گاز طبیعی از نقطه ای در داخل خاک ایران در نزدیکی شهر بندری گواتر پاکستان به یک مجتمع گازی در منطقه نواب شاه انجام می گیرد. ایران پیشنهاد اختصاص 500 میلیون دلار کمک را برای تکمیل این پروژه مطرح کرده است که بخش قابل توجهی از هزینه 1.5 تا 1.8 میلیارد دلاری برآورد شده برای تکمیل این پروژه به شمار می رود. این پروژه با مخالفت سرسختانه آمریکا مواجه شده است. آمریکا با انعقاد قرارداد همکاری هسته ای با هند، این کشور را متقاعد ساخت که از پروژه مذکور کنار بکشد و تلاش می کند پاکستان را نیز وادار به انصراف از این پروژه بنماید. اما پاکستان نمی تواند نسبت به منافع ملی خود بی اعتنا باشد، زیرا این کشور با کمبود گسترده در زمینه انرژی مواجه است که موجب شده، صنایع مختلف این کشور از رشد باز بمانند و شهروندان بسیاری از کار بیکار شوند. به همین علت است که پاکستان بر اجرای این طرح پافشاری کرده و علیرغم مخالفت های آمریکا حاضر نیست از اجرای این پروژه دست بکشد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط کارشناسان پاکستانی این طرح قرار است تا دسامبر 2014 به اتمام برسد.
مخالفان این پروژه باید تاکنون به این واقعیت رسیده باشند که انصراف بانک صنعتی و بازرگانی چین لطمه ای به جنبه مالی پروژه وارد نکرده است و پاکستان باید تمرکز خود را نه تنها در به اتمام رساندن طبق برنامه این پروژه بلکه بر تکمیل پیش از موعد آن ملحوظ دارد تا انتقال گاز از طریق این خط لوله در زودترین زمان ممکن آغاز گردد. این تنها یک پروژه در زمینه انرژی برای پاکستان نیست، بلکه راهی است برای کاستن از برخی مشکلات اقتصادی داخل این کشور است.
شایان ذکر است که روابط بین دو کشور به خط لوله انتقال گاز محدود نخواهد ماند، بلکه گفتگو هایی به منظور انتقال روزانه 70 تا 80 هزار بشکه نفت خام از ایران به پاکستان در حال انجام است. این مسئله موجب ارتقای سطح همکاری های دو کشور در زمینه های دیگر شده و به این معنا خواهد بود که پاکستان نه تنها از نظر واردات گاز طبیعی، بلکه از نظر تامین نیازهای نفتی نیز به ایران وابسته خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف پارس جنوبی جدید در خوزستان تکذیب شد/محدث: میدان جدید نفتی است

کشف پارس جنوبی جدید در خوزستان تکذیب شد/محدث: میدان جدید نفتی است

سیدمحمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به کشف میدان هیدروکربوری جدید در جنوب غربی خوزستان گفت: این میدان نفتی است و دارای حجم زیادی از نفت است که در مناطق مرزی واقع شده است.
وی ادامه داد: خبری که برخی از رسانه‌ها مبنی بر گازی بودن این میدان منتشر کرده‌اند تکذیب می‌شود.
محدث در ادامه خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری عملیات اکتشاف ادامه می‌یابد و قرار است در این سال میادین جدیدی را کشف و اعلام کنیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت ششمین چاه پیمای نفتی مدرن در گچساران

ساخت ششمین چاه پیمای نفتی مدرن در گچساران

ابراهیم مرادی' روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: همزمان با سال 'تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی' این سیستم سنجش مخازن نفتی بومی سازی شد و به تعداد نیاز داخلی تولید خواهد شد. وی، هزینه ساخت چاه پیماه مدرن در داخل کشور را 11 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای ساخت این دستگاه معادل قیمت خارجی آن 38 میلیارد و 500 میلیون ریال صرفه جویی ارزی شده است.
وی کارآیی چاه پیمای مدرن ساخت کشور را سنجش مخازن ،حرارت، فشار و ثبت تحولات درون چاه نفت عنوان کرد و گفت: قبل از ساخت این سیستم از چاه پیمای ساخت آمریکا که فرسوده نیز شده بود، استفاده می شد.
وی از آغاز ساخت هفتمین چاه پیمای بومی توسط متخصصان ایرانی در سال جاری را یادآور شد و گفت: ساخت نخستین چاه پیمای مدرن ابداعی در بهار سال گذشته توسط متخصصان نفت و گاز گچساران رونمایی شد.
شهرستان گچساران به عنوان بام نفتی ایران در 155 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
لایحه صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت به مجلس رفت

لایحه صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت به مجلس رفت

رستم قاسمی در گفتگو با مهر با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از پیمانکاران و سازندگان داخلی صنایع نفت و گاز کشور در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: اخیرا لایحه پیشنهادی تاسیس صندوق حمایت از سازندگان داخلی صنعت نفت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه با تصویب کلیات تاسیسات این صندوق امکان حمایت بیشتر از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت و گاز فراهم می شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود به زودی نتایج نهایی تاسیس صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت اعلام شود.

این عضو کابینه دولت دهم همچنین خواستار کاهش واردات برخی از اقلام و کالاهای نفت و گاز از خارج کشور شد و افزود: مجموعه وزارت نفت و تولیدکنندگان داخلی باید خود را قانع کنند که به جای واردات، از کالا و تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند.

به گفته این مقام مسئول قطعا خرید داخلی کالا و تجهیزات نفت و گاز بزرگترین حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه با وجود تحریمها هم اکنون بخش عمده تجهیزات و کالاهای اساسی و مورد نیاز صنعت نفت توسط سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تامین می شود، تاکید کرد: پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه بیش از 80 درصد کالاهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز توسط سازندگان داخلی تامین شود.

وزیر نفت همچنین در آخرین نشست خبری خود (فروردین ماه 1391) با بیان اینکه کالاهای ساخت داخلی نسبت سازندگان شرق اسیا مشکل کیفیت ندارد، گفته است: اخیرا دستوراتی در سطح وزارت نفت صادر کرده‌ام که حتی کالاهای داخلی با کیفیت پایین تر از کشورهای شرق آسیا هم در صنعت نفت مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش مهر، در سالجاری وزارت نفت منشوری چندین ماده ای به منظور تسریع در ساخت و تولید کالاهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز صادر کرده است که پیش بینی می ود با اجرای کامل این منشور امکان توسعه ساخت داخلی تجهیزات و کالاهای نفتی فراهم شود.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه حدود 30 میلیارد دلار انواع کالا و تجهیزات در طرحهای مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور مورد استفاده قرار می گیرد که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری سهم داخل از فروش کالا به وزارت نفت از مرز 12 میلیارد دلار عبور کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از سیستم کنترل مرکزی ویژه چاه های گاز ترش در منطقه خانگیران

بهره برداری از سیستم کنترل مرکزی ویژه چاه های گاز ترش در منطقه خانگیران

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی (روز پنج شنبه 7 اردیبهشت ) در منطقه عملیاتی خانگیران درباره اجرای این سیستم اظهار کرد: این پروژه به مدت چهار سال با استفاده از شبکه محلی LAN با بستر کامل فیبر نوری به صورت مستقل و بدون ارتباط با شبکه های دیگر روی خطوط فشار قوی به عنوان بستر ارتباطی به بهره برداری رسید.
مهندس مهدی فکور افزود: با اجرای این پروژه به طول 215 کیلومتر، ضریب امنیت شبکه به طور کامل تضمین شده و نفوذ ناپذیری بدافزارهای رایانه ای از دیگر شبکه ها را ناممکن می کند.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به دیگر کاربردهای این سیستم افزود: این سیستم می تواند وضعیت باز و بسته شدن شیرآلات، نمایش تعدادی از اعلام وضعیت های فرآیند، نمایش سیگنال های آنالوگ از قبیل درجه حرارت و فشار وضعیت جریانی چاه ها را کنترل و دستورهایی از قبیل راه اندازی، بستن و توقف اضطراری در تمام مراکز و تغییر مقداری دبی جریانی گاز چاه ها را اجرا کند.
بر اساس این گزارش، منطقه عملیاتی خانگیران در 185 کیلومتری مشهد مقدس با توان تولید روزانه 65 میلیون متر مکعب گاز، خوراک پالایشگاه شهید هاشمی نژاد را برای مصارف خانگی و صنعتی پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و نیروگاه نکا را به عهده دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرداخت تسهیلات بدون بهره به سازندگان نفتی با دستور وزیر نفت

پرداخت تسهیلات بدون بهره به سازندگان نفتی با دستور وزیر نفت

سیروس تالاری در گفتگو بامهر با اشاره به ابلاغ منشور حمایت از ساخت داخل توسط وزیر نفت، از این مصوبه به عنوان یک انقلاب جدید صنعتی در سطح صنایع نفت و گاز کشور یاد کرد و گفت: با استفاده از تمامی ظرفیت سازندگان و پیمانکاران داخلی تحریم‌ها نمی‌تواند چرخ‌های صنعت نفت و گاز ایران را متوقف کنند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار کالا و تجهیزات از سازندگان و تولید کنندگان داخلی خریداری شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در سالجاری پیش بینی می شود خرید داخلی از سازندگان ایرانی به 10 تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی یکی از راهکارهای سازندگان داخلی برای مقابله با تحریم نفتی غرب را ایجاد کنسرسیوم عنوان کرد و افزود: اگر این سیاست در سال 91 عملیاتی شود، ظرفیت‌های گسترده‌ای را در حوزه ساخت داخل آزاد خواهد شد زیرا سازندگان ایرانی از رقابت تخریبی رها شده و رقابت سازنده فضای کسب و کار اعضا را تضمین خواهد کرد.

به گفته این فعال اقتصادی، فعالیت مشترک سازندگان تجهیزات صنعت نفت و گاز در قالب کنسرسیوم موجب می شود تا صنعت نفت برای توسعه و پایداری خود فرصت پیدا کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت همچنین در خصوص افزایش واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، یادآور شد: در حال حاضر کیفیت کالاهای تولید داخل در صنعت نفت به مراتب بهتر از محصولات مشابه چینی و کره جنوبی است.

تالاری در تشریح برخی از مشکلات سازندگان داخلی با اعلام اینکه شرکتهای داخلی برای کسب اعتبارات باید 20 درصد سود بپردازند در صورتی که شرکتهای خارجی حداکثر پنج درصد پرداخت می کنند، افزود: همچنین مالیات و عوارض برای شرکتهای داخلی در مقایسه با شرکتهای خارجی بیشتر است.

به گفته وی، این مسائل باعث شده است قیمت کالای تولید داخل حدود 30 درصد گران تر از مشابه خارجی باشد که ضروری است دولتمردان برای این مشکل چاره اندیشی کنند.

این فعال اقتصادی همچنین از دستور وزیر نفت برای پرداخت نقدینگی بدون بهره به سازندگان تجهیزات صنعت نفت خبر داد و افزود: در صورت اجرایی شدن مصوبات جدید وزارت نفت، معادل 50 تا 70 درصد قراردادها، نقدینگی بدون بهره در اختیار سازندگان تجهیزات نفت و گاز قرار می گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف یک میدان گازی بزرگ در خوزستان

کشف یک میدان گازی بزرگ در خوزستان

به گزارش خبرنگارمهر ، بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت در حال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی ایران به بیش از 33 تریلیون متر مکعب رسیده که با این حجم ذخایر پس از روسیه، ایران جایگاه دومین دارنده ذخایر گاز جهان را به خود اختصاص داده است.

در حالی که فعالیت‎‌های اکتشافات جدید گاز طبیعی در بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان همچون امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و کویت نتایج مطلوبی به همراه نداشته است اما ایران در کشف میادین گازی گوی سبقت را از رقبای منطقه‌ای خود ربوده است.

سال گذشته با کشف و شناسایی سه میدان و سازندهای مخزنی جدید در مجموع بیش از 847 میلیارد متر مکعب به ذخایر گاز طبیعی ایران افزوده شد که کشف این حجم گاز حدود سه برابر بیش از برنامه‌های مصوب شرکت ملی نفت ایران در سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که فعالیت جدید اکتشافی در برخی از سازندهای مرزی در مناطق جنوب شرق کشور (استان خوزستان) منجر به کشف یک میدان نسبتا عظیم گاز طبیعی شده است.

سیدمحمود محدث مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر درباره جزئیات کشف این ذخایر جدید گاز طبیعی در سازند "ژوراسیک" یکی از میادین بزرگ نفت کشور در استان خوزستان، گفت: در این میدان نفتی تاکنون چاه‌های اکتشافی حفاری شده منجر به کشف ذخایر عظیم نفت سنگین و نیمه سنگین در سازندهای فهلیان، زبیر و گرگان شده است.

این مقام مسئول با اشاره به کشف ذخایر عظیم گاز طبیعی در سازند ژوراسیک این میدان نفتی، تصریح کرد: بر این اساس توسعه فعالیت‌های مطالعاتی، زمین شناسی و حفاری در سازند ژوراسیک این میدان نفتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه به زودی حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در سازند ژوراسیک آغاز می شود، تاکید کرد: عمق چاه جدید به بیش از پنج هزار متر می رسد که با حفاری آن اطلاعات کامل تری از وضعیت مخزن، حجم ذخایر گاز طبیعی و برخی از مشخصات گاز حاصل خواهد شد.

این در حالی است که مطالعات اولیه انجام گرفته در سطح شرکت ملی نفت نشان می دهد که حجم ذخایر گاز طبیعی در این سازند مخزنی نزدیک به ذخایر گاز ایران در میدان پارس جنوبی است اما این موضوع هنوز به تایید رسمی مقامات وزارت نفت نرسیده است.

در صورت حفاری یک حلقه چاه جدید اکتشافی می‌توان درباره حجم دقیق ذخایر گاز طبیعی و مقایسه آن با ذخایر گازی ایران در میدان پارس جنوبی اظهار نظر کارشناسی شده‌تری ارائه کرد.

به گزارش مهر، میدان پارس جنوبی بزرگترین منبع گاز جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد.

مساحت این میدان گازی حدود 9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

بر اساس برآوردهای انجام شده، ذخیره گاز در بخش ایرانی این میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی بوده که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به 50 درصد از ذخایر گاز ایران را تشکیل می دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت نفت خزر ساخت شناورهای لنگرانداز و آلاینده روب را به مناقصه عمومی گذاشت

شرکت نفت خزر ساخت شناورهای لنگرانداز و آلاینده روب را به مناقصه عمومی گذاشت

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، علی اصولی با بیان این که شرکت نفت خزر از همه سازندگان داخلی برای تامین تجهیزات حمایت می کند، گفت: این شرکت با اشتیاق دست همکاری به سوی این سازندگان دراز می کند و از تمام متخصصان و سازندگان داخلی تقاضا دارد با جدیت و توان کامل وارد روند تامین نیاز این شرکت شوند.

وی افزود: با واگذاری کار تولید تجهیزات موردنیاز این شرکت به سازندگان داخلی، علاوه بر تامین تجهیزات موردنیاز شرکت در عملیات آب های عمیق دریای خزر، شاهد ارتقای فنی و صنعتی و همچنین ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز خواهیم بود.
اصولی با اشاره به برنامه ساخت دو شناور آلاینده روب و دو فروند شناور لنگرانداز در این شرکت گفت: ساخت این شناورها را به مناقصه عمومی گذاشته ایم تا امکان حضور گسترده همه سازندگان داخلی کشور برای اجرا و تامین این تجهیزات فراهم شود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان این که فرآیند تامین از طریق خرید، آسانی و شتاب بیشتری را برای ما فراهم می کند، افزود: با پذیرفتن مشکلات اجرایی ساخت و ساز، هدف بزرگ تری را دنبال می کنیم که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشتند و سمت و سوی اقتصادی و صنعتی کشور را تبیین کردند
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پراکندگی گوگرد در محیط زیست عسلویه مهار می شود

پراکندگی گوگرد در محیط زیست عسلویه مهار می شود

مسعود نصوری' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: ساخت انبار مکانیزه ذخیره سازی گوگرد در کنار مجتمع بندری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساماندهی شده است و به این مرکز انتقال داده می شود. وی ادامه داد: بر اساس مذاکراتی که با مجتمع گاز پارسی و همچنین نفت و گاز پارس صورت گرفت، تا شش ماه دیگر ساخت انبار مکانیزه ذخیره سازی گوگرد به اتمام می رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اضافه کرد: گوگرد تولیدی در این بخش برای مصارف داخلی و صادراتی انتقال داده می شود که در این میان هر قدر بازار صادرات را مدیریت کنیم در این بخش به ارزش افزوده بیشتری دست می یابیم.
پیش از این، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، در مورد گوگردهای پراکنده در محیط زیست عسلویه به ایرنا گفته بود: عملیات ساخت انبار مکانیزه ذخیره سازی گوگرد تا 6 ماه آینده به اتمام می رسد و به این ترتیب تا 6 ماه آینده این مشکل در عسلویه حل می شود.
'مهدی جمشیدی دانا' در مورد خطرات ناشی از پراکندگی گوگرد در محیط زیست عسلویه، گفت: گوگرد برای مصرف داخلی و همچنین صادرات از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است اما هم اکنون به دلیل اینکه انبار مکانیزه ذخیره سازی در حال ساخت است از انبار قبلی استفاده می شود.
وی همچنین بر بازاریابی داخلی گوگرد تاکید کرد و گفت: استفاده از گوگرد در ساخت آسفالت می تواند عمر آسفالت را تا 50 درصد افزایش دهد و علاوه بر این تحقیقات نشان داده که گوگرد را می توان در بخش کشاورزی نیز مورد استفاده قرار داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم منطقه آزاد اروند شدیم/ نامه قاسمی به رئیس‌جمهور

تحریم منطقه آزاد اروند شدیم/ نامه قاسمی به رئیس‌جمهور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امیرسعید نجفی حقی در یک نشست خبری در جریان بارگیری جکت 6 پایه میدان فروزان اظهار داشت: تولید فعلی میدان فروزان اسفندیار 40 هزار بشکه است که با اجرای پروژه توسعه جدید تولید این میدان مشترک به 100 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
وی افزود: در سال 88 قرارداد اجرای تجهیزات این میدان با شرکت تاسیسات دریایی منعقد شد اما اجرای آن نیز با مشکلات کارفرمایی و منابع مالی روبرو بود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در امور پروژه‌ها اضافه کرد: براساس این قرارداد ساخت دو جکت، ساخت دو عرشه تولید و مسکونی،‌احداث 102 کیلومتر خط لوله 24 اینچ و 54 کیلومتر خطوط درون میدانی و ایجاد ارتباطات درون سکویی و کابل دریایی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره کارفرمای اصلی و پتروایران کارفرمای ثانویه این میدان تعریف شدند،‌گفت:‌کل اجرای قرارداد بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد اما در چند ماه گذشته قرارداد به دو قسمت تقسیم شد که براساس آن ساخت جکت و احداث خطوط لوله با کارفرمایی پتروایران بر عهده تاسیسات دریایی گذاشته شد و ساخت عرشه نیز مستقیما به تاسیسات دریایی واگذار شد.
نجفی اضافه کرد: سال گذشته عملیات اجرای 102 کیلومتر خط لوله بین میدان فروزان و جزیره خارک و 54 کیلومتر خطوط لوله درون میدانی به پایان رسیده است.
وی جکت اصلی فروزان را یکی از بزرگترین جکت‌های نصب شده در خلیج فارس دانست و گفت: تنها جکت فاز یک پارس جنوبی از این جکت بزرگتر بوده است.
نجفی وزن جکت و متعلقات آن را 4 هزار تن اعلام کرد و گفت: زمان مفید ساخت این جکت در تاسیسات دریایی از شهریور 90 تا کنون تقریبا 8 ماه بوده است و این جکت که اولین جکت 6پایه تاسیسات دریایی محسوب می‌شود ظرف 17 تا 20 روز نصب خواهد شد.
*ساخت سکوهای میدان فروزان توسط یک شرکت کره‌ای
وی افزود: در همکاری با یک شرکت کره‌ای ظرف 24 ماه آینده دو عرشه فروزان نیز تکمیل خواهد شد که با تکمیل آن مرحله دوم توسعه فروزان کامل می‌شود.
نجفی حجم کل قرارداد این پروژه را 530 میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: 265 میلیون دلار صرف ساخت تاپ‌ساید و بقیه به لوله‌‌گذاری ساخت جکت اختصاص خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: در سه ماه پایانی سال گذشته به یک بن‌بست مالی در پروژه فروزان برخورد کرده بودیم که شاید یکی از دلایل آن تعدد کارفرمایان بود چنانکه در زمان آغاز لوله‌گذاری درون میدانی با اوج بحران مالی این پروژه مواجه بودیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد:‌با توجه به توافقات انجام شده و تقسیم کار با وجود اینکه وضعیت مالی پروژه به طور کامل حل نشده اما در حال حاضر وضعیت از چند ماه پیش بسیار بهتر است.
*قرارداد احداث یک یارد تاسیسات نفتی در ونزوئلا در آستانه انعقاد
نجفی در ادامه با اشاره به دو پروژه تاسیسات دریایی در هند به ارزش 460 میلیون دلار گفت: این دو پروژه که یکی از آنها پروژه دیوان است در ماه‌های پایانی اجرا به سر می‌برند و به زودی تحویل کارفرمای هندی خواهند شد.
وی افزود: هنوز پروژه جدید خارجی نگرفته‌ایم اما در مناقصات شرکت کرده و فضای تحریم را دور می‌زنیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد: در جنوب شرق ونزوئلا احداث یک یارد ساخت تجهیزات فراساحل را در دست انجام داریم که قرارداد آن در آستانه انعقاد است و کار تقریبا شروع شده است.
نجفی در ادامه در خصوص پروژه‌های تاسیسات دریایی در پارس جنوبی گفت:‌ در فازهای متعددی از پارس جنوبی از جمله فازهای 9 و 10، 12، 15 و 16، 17 و 18، 14، 19 و 20 و 21 بخش عمده اجرای تاسیسات فراساحل بر عهده تاسیسات دریایی است.
وی با بیان اینکه در فاز 9 و 10 در مراحل پایانی تحویل موقت قرار داریم گفت:‌دو چاه از این دو فاز باقیمانده که در صورت تکمیل تحویل پروژه کامل می‌شود و از زمان تحویل تجهیزات و تاسیسات 12 ماه ضمانت می‌شود.
*حفاری 36 حلقه چاه میدان رشادت توسط تاسیسات دریایی/ورود 4 دکل جدید حفاری دریایی تا سال آینده
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تنها پروژه حفاری فعلی تاسیسات دریایی را حفر 22 حلقه چاه فاز 14 اعلام کرد و گفت: از این به بعد به جد وارد بخش حفاری خواهیم شد چنانکه قرارداد حفاری 36 حلقه چاه را در میدان رشادت دریافت کرده‌ایم.
نجفی اضافه کرد: برای ساخت چند دکل حفاری سفارش داده ایم که امیدواریم ظرف 12 ماه آینده 3 تا 4 فروند دکل را در اختیار بگیریم.
وی با اشاره به نصب سه پایه و جکت و 230 کیلومتر لوله‌گذاری فاز 15 و16 گفت: در صورت پایان ساخت سکو توسط شرکت‌های صف و ایزوایکو آماده نصب آنها هستیم.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی به پایان لوله‌گذاری 440 کیلومتری فاز 12 اشاره کرد و گفت:‌جکت‌های این فاز قبلا نصب شده است و سه عرشه آن نیز در شرف تکمیل در تاسیسات دریایی با پیشرفت 73 تا 80 درصدی هستند؛‌چنانکه براساس تعهد ما یک عرشه از این فاز تا اوایل پاییز 91 راه‌اندازی شده و گاز آن آماده تحویل خواهد بود.
*سال 91 سال نصب تجهیزات دریایی/نصب دو سکوی فازهای 17 و 12 پارس جنوبی تا پایان تیرماه
نجفی ادامه داد:‌در نیمه اول تیرماه عرشه فاز 12 و در نیمه دوم تیرماه یکی از سکوهای فاز 17 بارگیری و نصب خواهد شد.
وی تاکید کرد: ما در بخش اجرایی و عملیات ساخت و ساز و نصب هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل ما تامین کالا و مواد اولیه پروژه‌هاست.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی به خط لوله سیری عسلویه به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های در شرف تحویل تاسیسات دریایی اشاره کرد و گفت:‌ کارفرمای اصلی این پروژه نیز نفت فلات قاره است و 290 کیلومتر خط لوله احداث شده در مراحل نهایی تست‌های پایانی و تزریق گاز نیتروژن قرار دارد که در هفته اول تیرماه یا انتهای مرداد ماه خط لوله تحویل داده خواهد شد.
نجفی با بیان اینکه کل بخش فراساحل فازهای 19 و 20 و 21 از پروژه‌های 35 ماهه پارس جنوبی برعهده تاسیسات دریایی است گفت:‌در فاز 14 حفاری 22 حلقه چاه و نصب سازه‌هایی که تسط ایزوایکو ساخته می شود بر عهده ماست.
وی افزود: اولین جکت فازهای 35 ماهه که جکت فاز 21 بود در مهرماه سال گذشته نصب شده و دومین جکت فازهای 35 ماهه یعنی A19 نیز به تازگی نصب شده است.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد:‌آماده‌ نصب جکت فاز 14 نیز هستیم اما زودترین زمان بارگیری این جکت توسط ایزوایکو نیمه دوم اردیبهشت‌ماه است.
نجفی با بیان اینکه اگر جکت فاز 14 آماده نشود ابتدا جکت فروزان را نصب خواهیم کرد گفت: بعد از این نصب 2 سکوی میدان رشادت را انجام خواهیم داد و پس از آن یک جکت از فاز 19 و یک جکت از فاز 20 را تا پایان شهریور نصب خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه امسال سال نصب تاسیسات در پروژه‌های فراساحل است گفت: در مجموع در سال 91 جمعا 48 فعالیت نصب خواهیم داشت که 5 جکت تاسیسات دریایی به علاوه 4 جکت فاز 14 و همچنین 5 عرشه فازهای 12 و 17 و 18 و دو عرشه میدان رشادت را شامل خواهد شد؛ چنانکه 45 هزار تن تاسیسات در مجموع امسال نصب می‌شود.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی در ادامه اظهار داشت: سال 89 مجموع پروژه‌های شرکت 590 میلیون دلار بود که در سال 90 به 1.6 میلیارد دلار رسید؛ این مسئله به معنی تحقق 80 درصدی بودجه 2.1 میلیارد دلاری تاسیسات دریایی است.
نجفی اضافه کرد:‌امسال حجم پروژه‌های در دست انجام ما 1.4 میلیارد دلار است که با توجه به پروژه‌های جدید مانند حفاری میدان رشادت به بالای 2.3 میلیارد دلار خواهد رسید.
*نصب جکت‌ها و لوله‌گذاری فازهای 35 ماهه را قطعا طبق زمانبندی انجام خواهیم داد
وی در پاسخ به پرسش فارس در زمینه امکان رسیدن به زمانبندی 35 ماهه برای تحویل فازهای پارس جنوبی گفت:‌ در بخش لوله‌گذاری حتما به زمانبندی فازهای 35 ماهه می‌رسیم چنانکه هر فاز 210 تا 230 کیلومتر لوله‌گذاری دارد و ماآنرا در زمانبندی به پایان خواهیم برد.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تاکید کرد: در ساخت و نصب جکت‌ها نیز قطعا به زمانبندی می‌رسیم و در رابطه با سکوها نیز باید بگویم اولین عرشه فازهای 20 و 21 در ماه سی و پنجم قرارداد و اولین عرشه فاز 19 در ماه سی و ششم قرارداد تکمیل خواهد شد و ما تمام تلاش خود را برای اجرای به موقع سکوهای فازهای 35 ماهه به کار خواهیم بست .
نجفی اظهار داشت:‌ در تامین مالی مشکل خاصی نداریم چنانکه با همت وزیر محترم نفت و مدیرعامل شرکت در پایان سال مالی گذشته محدودیت‌های مالی ما به خوبی برطرف شد و با توجه به جلسه دو هفته پیش ما با وزیر و اقدامات انجام شده توسط ایشان نوید کمترین مشکل در تامین مالی فازهای پارس جنوبی را می‌دهیم.
وی تصریح کرد: اگر مشکل مالی و تامین کالا نداشته باشیم تحقق برنامه‌های زمانبندی پارس جنوبی دور از دسترس نیست.
*منطقه آزاد اروند بزرگترین تحریم کننده تاسیسات دریایی/ مکاتبه وزیر نفت با رئیس جمهور برای حل این مشکل
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی در ادامه تاکید کرد: اما بزرگترین مشکل تاسیسات دریایی نه تامین مالی،‌نه تامین کالا و نه عملیات اجرایی است بلکه بزرگترین مشکل ما ممانعت‌ها و محدودیت‌های منطقه آزاد اروند و گمرک آن است چنانکه بعضی کالاهایی که با خون دل تهیه می‌شود 155 روز در منطقه آزاد اروند معطل شده و عوارض بسیار سنگینی روی آن وضع می‌شود.
نجفی با بیان اینکه با وجود تاکید وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت این مشکل هنوز برطرف نشده است گفت: بزرگترین تحریم ما نه توسط خارجی ها بلکه توسط منطقه آزاد اروند انجام می‌شود.
وی افزود: وزیر نفت در حال مکاتبه با رئیس محترم جمهور برای بیان تاثیر این مشکل بر پیشرفت پارس جنوبی هستند تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی اضافه کرد: به عنوان نمونه 598 عدد Bull valve فاز 12 که یکی از مهمترین فازهای پارس جنوبی محسوب می‌شود مدتهاست در گمرک اروند باقیمانده است.
نجفی افزود: در عین حال به عنوان مثال دیافراگم‌های لاستیکی جکت فروزان سه ماه و نیم در گمرک اروند معطل ماند و پروژه را به تاخیر انداخت با وجود اینکه ما این دیافراگم‌ها را با هواپیما حمل کرده بودیم که به جای یک ماه یک هفته زمان برای رسیدن آن به دست ما صرف شود اما محدودیت‌های گمرک اروند اجازه نمی‌دهد.
وی با اشاره عوارض 1، 3 و گاه 15 درصدی گمرک اروند روی مواد اولیه این شرکت گفت: ما مشکلی با پرداخت عوارض نداریم اما این عوارض در قرارداد ما با POGC دیده نشده و هیات مدیره منطقه آزاد بنا به میل خود این عوارض را افزایش می‌دهد.
قائم مقام مدیرعامل تاسیسات دریایی تصریح کرد: اگر این محدودیت‌ها ادامه یابد تاسیسات دریایی بر خلاف میل خود چاره‌ای جز انتقال یاردهای شرکت از خرمشهر نخواهدداشت.
نجفی افزود: جایگزین ما نیز منطقه ویژه پارس جنوبی در عسلویه است که به هیچ وجه مشکلات این چنینی ندارد و امکانات وسیعی نیز در اختیار ما خواهند گذاشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت لیبی به سطح عادی باز‌گشت

تولید نفت لیبی به سطح عادی باز‌گشت

به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه میس عبدالرحمن بن یزا تاکید کرد میزان تولید نفت لیبی به سطح قبل از آغاز بحران سیاسی و در گیری های داخلی این کشور رسیده است .
بر اساس این گزارش وی تصریح کرد میزان تولید نفت لیبی هم اکنون به بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است . وی ابراز امیدواری کرد میزان تولید نفت لیبی تا اواسط سال 2012 میلادی به بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز برسد .
تولید نفت لیبی پیش از آغاز درگیری های داخلی و تنشهای سیاسی به 1.6 میلیون بشکه در روز می رسید ولی با آغاز درگیری های داخلی که منجر به سقوط رژیم قرافی شد تولید نفت لیبی به کمتر از 100 هزار بشکه در روز رسیده بود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انقلاب علیه ۶۰۰۰ شاهزاده سعودی نفت را به بالای 200 دلار می‌رساند

انقلاب علیه ۶۰۰۰ شاهزاده سعودی نفت را به بالای 200 دلار می‌رساند

به گزارش خبرگزاری فارس نشریه میس در ابتدای این مقاله نوشت لیبی که در شمال آفریقا واقع شده است و پس از تونس با وقوع انقلاب روبرو شده است با تولید 1.6 میلیون بشکه در روز بیش از دو درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد .
الجزایر نیز در شمال آفریقا واقع است و با تولید 1.9 میلیون بشکه نفت با کیفیت در روز ، سهم مهمی در عرضه انرژی مورد نیاز بازارهای جهانی دارد .
بر اساس این گزارش عربستان نیز 10 درصد تولید جهانی نفت را در اختیار دارد و با داشتن 4 میلیون بشکه مازاد تولید نفت در شرایط عادی ، بزرگترین ذخایر نفت جهان را نیز دارد . وقوع انقلاب در لیبی قیمت نفت آمریکا را به بیش از 100 دلار و قیمت نفت برنت دریای شمال را نیز به 115 دلار افزایش داده است . به نظر می رسد قیمت نفت برنت بیشتر از قیمت نفت سبک آمریکا تحت تاثیر انقلاب های عربی قرار گرفته است .
نشریه میس در ادامه به سه سناریوی مختلف در خصوص تاثیرات انقلاب کشورهای عربی بر قیمت نفت پرداخته است و می نویسد ، سناریوی نخست این است که اگر انقلاب لیبی به الجزایر نیز گسترش یابد عرضه جهانی نفت با کاهش چشمگیری روبرو می شود و ظرفیت مازاد تولید نفت عربستان نیز قادر به تامین تقاضای بازار نخواهد بود .
اگر این سناریو به وقوع بپیوندد قیمت جهانی نفت به بیش از 150 دلار در هر بشکه خواهد رسید . عربستان تنها می تواند بخشی از کمبود عرضه نفت الجزایر را تامین کند . البته به نظر می رسد دولت الجزایر از وقایع لیبی و تونس درس عبرت گرفته است و بنا بر این وقوع این سناریو احتمال کمی دارد . سناریوی دوم نیز این است که انقلاب بحرین به عربستان نیز کشیده شود . عربستان ده درصد تولید جهانی نفت را در اختیار دارد و اگر این سناریو اتفاق بیفتد قیمت جهانی نفت به بیش از 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید . عربستان بیش از 6 هزار شاهزاده دارد . البته مشکلات عربستان شبیه بحرین نیست . مشکلات عربستان ربطی به قیمت مواد غذایی و سوخت ندارد . معترضین عربستانی به اصلاحات اجتماعی و سیاسی نیاز دارند .
سناریوی سوم نیز این است که انقلاب لیبی به الجزایر گسترش پیدا نکند و انقلاب بحرین نیز منجر به تغییر رژیم این کشور نشود . به نظر می رسد سناریوی سوم محتمل ترین سناریوی ممکن باشد . به نظر می رسد انقلاب لیبی آخرین انقلاب موفق در بین کشورهای عربی باشد . بر اساس این سناریو قیمت نفت سبک آمریکا به 110 تا 120 دلار خواهد رسید .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفاهم‌نامه میدان نفتی منصوری فردا امضا می‌شود

تفاهم‌نامه میدان نفتی منصوری فردا امضا می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تفاهم نامه توسعه میدان نفتی منصوری فردا با حضور وزیر نفت و شرکت نفت پارس امضا می‌شود.
سال گذشته نیز قرارداد توسعه میدان نفتی یاران با شرکت نفت پارس و با حضور شرکت مهندسی توسعه نفت و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
روند قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۲ صعودی است

روند قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۲ صعودی است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، رویترز در گزارشی به بررسی قیمت نفت در سال 2012 میلادی پرداخته و عوامل افزایش یا کاهش قیمت نفت را بررسی کرده است.
بر اساس این گزارش، قیمت نفت در سال جاری به علت تنش با ایران افزایش خواهد یافت و تولیدکنندگان بزرگ که با ظرفیت کامل در 3 ماهه دوم نفت استخراج می‌کنند در انتظار کاهش فصلی قیمت‌ها هستند.
بر این اساس، درحالی که مدت و چشم‌انداز تحریم صادرات نفت ایران همچنان قیمت نفت را افزایش می‌دهد، تحلیلگران چشم‌انداز خوبی برای نفت برنت ترسیم ‌می‌کنند.
میشائیل کرید یک اقتصاددان گفت: درحالی که خطر حمله به ایران کمی از بین رفته است اما این موقعیت هنوز از حل شدن کامل فاصله دارد.
بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی رویترز از 38 تحلیلگر، قیمت نفت برنت دریای شمال به طور متوسط در سال جاری میلادی، 117.30 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود که نسبت به نظرسنجی پیشین در ماه مارس 2.60 دلار افزایش یافته است.
تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را در هر یک از نظرسنجی‌های ماهانه پیشین این خبرگزاری در مجموع 12.10 دلار در هر بشکه افزایش داده‌اند. کمتر از نیمی از تحلیلگران در آخرین نظرسنجی، انتظار دارند که قیمت نفت در سال جاری به طور متوسط به بیش از 120 دلار در هر بشکه برسد.
این گزارش می‌افزاید، قیمت در قراردادهای نفتی در 3 ماهه نخست افزایش یافت و به 128.40 دلار در هر بشکه رسید. از آن زمان این قیمت بیش از 7 درصد کاهش یافته و به 119 دلار رسیده است.
بانک «سوسیئیت جنرال» نیز بالاترین پیش‌بینی از قیمت نفت در سال 2012 را برای نفت برنت برابر با 127.40 دلار در هر بشکه یا بیش از 8 دلار بالاتر از قیمت کنونی نفت درنظر گرفته است.
مایک ویتنر رئیس تحقیقات نفتی گفت: تعهد عربستان برای کاهش قیمت‌ها ظرفیت اضافی را کاهش خواهد داد و بازار را با قطع احتمالی تولیدات دیگر کشورها بیشتر آسیب‌پذیر شود. وی افزود: این محرک اصلی چشم‌انداز قیمت بالای نفت خام است.
2 تحلیلگر نفتی در یاداشتی نوشته‌اند: ما معتقدیم عربستان سعودی در حال ساخت ذخایر نفتی برای تامین تقاضای فصلی خود در تابستان است بدون اینکه مجبور باشد صادرات خود را به شدت کاهش دهد.
تحلیلگران موسسه بارکلیز معتقدند که تولید اوپک که حدود یک سوم ذخایر جهان را استخراج می‌کند در بالاترین سطح خود تاکنون قرار دارد.
در ادامه این گزارش آمده است، با وجود پیش‌بینی افزایش قیمت برای تمام سال اما بسیاری از تحلیلگران کاهش قیمت نفت برنت را در طی 3 ماهه دوم پیش‌بینی می‌کنند اما تاکنون نگرانی‌ها در مورد قطع تولید نفت و نگرانی‌های‌ ژئوپلتیکی قیمت نفت را در سال جاری تقویت کرده است.
در این میان، برخی از تحلیلگران معتقدند که خطر تنش با ایران فروکش کرده است و این امر بالقوه اشاره به کاهش بیشتر قیمت نفت دارد.
جولیان جسوپ اقتصاددان ارشد جهانی در«کپیتال اکانومیست» توضیح داد: اگر به اقتصاد آشفته جهانی کاهش میل به خطر و افزایش ارزش دلار اضافه شود، قیمت نفت برنت می‌تواند به کمتر از 100 دلار تا پایان سال برسد.
به گزارش رویترز، پیش‌بینی انجام دور بعدی سیاست‌های مالیاتی از سوی بانک مرکزی اروپا و آمریکا قیمت نفت را تقویت خواهد کرد.
بر اساس نظرسنجی رویترز، قیمت برنت به طور متوسط به 115.40 دلار در سال 2013 خواهد رسید که بیش از پیش‌بینی ماه مارس برابر با 113.40 دلار است.
این گزارش عوامل اصلی افزایش قیمت نفت در طولانی‌مدت را چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان معرفی کرده است.
تحلیلگران موسسه بارکلیز انتظار دارند که افزایش تولید خودرو و مالکیت آن تقاضا برای کالاهای اساسی را در 5 سال آینده افزایش دهد. این امر رشد سریع تقاضا برای سوخت حمل و نقل و مواد مورد استفاده در ساخت خودروها را افزیش خواهد داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت چین کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کند

دولت چین کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، رئیس اتحادیه کشتی داران چین گفت، پکن در حال بررسی ارائه تضمین های دولتی برای کشتی های خود به منظور ادامه واردات نفت از ایران، پس از اجرای تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای ماه جولای است.
تحریم های جدید اتحادیه اروپا شامل توقف صادرات نفت ایران به اروپا و همچنین ممنوعیت شرکت های بیمه و بیمه مجدد اتحادیه اروپا از پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران در تمام نقاط جهان است. حدود 90 درصد پوشش های بیمه ای از سوی شرکت های بیمه غربی تامین می شود، بنابراین این اقدامات حمل و نقل نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، اصلی ترین مشتریان نفت این کشور را تهدید می کند.
قیمت های جهانی نفت به دنبال نگرانی ها از احتمال ایجاد اختلال در صدور نفت ایران، از ماه اکتبر تا کنون حدود 20 درصد افزایش یافته است.
ژانگ شوگو، دبیر کل اتحادیه کشتی داران چین اظهار داشت: «اوپراتورهای کشتی ها نگران این مسئله هستند که اگر موضوع بیمه حل نشود، آنها دیگر قادر به انجام سفارشات برای حمل نفت ایران نخواهند بود.»
وی افزود: «ما نگرانی خود را مطرح کرده ایم و سازمان های ذی ربط دولتی در حال بررسی موضوع هستند.»
ایران، دومین تولید کننده بزرگ اوپک، بخش عمده ای از صادرات روزانه 2.2 میلیون بشکه ای نفت خود را به آسیا و مشتریان اصلی ای صادر می کند که هنوز راهی را برای دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا دارند.
ژانگ افزود: «ما توجه ویژه ای را به این مسئله مصروف داشته ایم، کشور (چین) نیازمند نفت است و این وظیفه ماست که نفت خام را (به کشورمان) حمل کنیم... اما ما نیازمند راه حلی از سوی دولت هستیم تا بتوانیم از پذیرش این ریسک پرهیز کنیم.»
هند و کره جنوبی، همانند چین در حال بررسی ارائه تضمین های دولتی به نفتکش های خود هستند. شرکت های حمل و نقل هندی هفته گذشته اعلام کردند که حتی با وجود پوشش بیمه ای محدود که احتمال متضرر شدن آنها را در صورت وقوع یک تصادف یا نشت نفت افزایش می دهد، همچنان به ترانزیت نفت ایران ادامه می دهند.
به گفته ژانگ، شرکت های بیمه چین و صاحبان کشتی ها حاضر نیستند خود این ریسک را بپذیرند و مداخله دولت در این مورد ضروری به نظر می رسد. مسئولان شرکت پی اند ال کلاب، بزرگترین شرکت بیمه چین اوایل ماه جاری به رویترز گفتند، که پوشش بیمه ای جایگزین برای تانکرهای داخلی چینی را به منظور حمل نفت ایران تامین نخواهند کرد.
کارشناسان می گویند، بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل دریایی چین متعلق به شرکت هایی نظیر کشتی رانی چین، گروه کوسکو و نفتکش های نانجینگ هستند که تحت پوشش بیمه ای شرکت های اروپایی قرار داشتند.
یک سوپر تانکر که قابلیت حمل حدود 2 میلیون بشکه نفت را داراست، به میزان یک میلیارد دلار در مقابل خسارت های فردی و آلودگی های زیست محیطی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد.
ژانگ افزود، چندین سازمان دولتی چین در حال بررسی درخواست کشتی داران چینی هستند، اما مشخص نیست که چه زمانی تصمیم گیری نهایی در این زمینه اعلام خواهد شد.
تا همین چند وقت پیش، چین با خرید بیش از 20 درصد نفت صادراتی ایران، بزرگترین مشتری نفت این کشور محسوب می شد، اما آمارهایی که هفته گذشته منتشر شد، نشان می دهد که میزان خرید نفت چین از ایران در ماه مارس امسال در مقایسه با ماه مارس سال گذشته، به نصف کاهش یافته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت همزمان ۱۰سکوی پارس جنوبی در خرمشهر

ساخت همزمان ۱۰سکوی پارس جنوبی در خرمشهر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین بدوی در جریان نشست خبری پیش از بارگیری جکت 6 پایه میدان فروزان در خرمشهر اظهارداشت: از دوم فروردین تاکنون 4 جکت به مقصدهای مختلف از یارد خرمشهر تاسیسات دریایی بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه هر ماه یک یا دو جکت را برای نصب ارسال می‌کنیم گفت: 5 جکت 4 پایه در حال ساخت در یارد خرمشهر است و دو جکت نیز از یک ماه پیش تا الان برای نصب در پارس جنوبی ارسال شده است.
بدوی با اشاره به ساخت 10 سکو در یارد خرمشهر تاسیسات دریایی اظهار داشت: 5 سکو 70 تا 80 درصد پیشرفت دارند و ساخت 5 سکو نیز به تازگی آغاز شده که 2 تا از این سکوها در یارد جدید مهدویان ساخته می‌شود.
وی این سکوها را شامل 3 سکوی فاز 12 و 2 عرشه فاز 17 و 18 و 3 عرشه فاز 19 و 2 عرشه فازهای 20 و 21 دانست.
وی در تشریح فعالیت ساخت جکت در این یارد گفت: 2 جکت فازهای 20 و 21 در این یارد ساخته می‌شود که یکی از آنها نصب شده است؛ از فاز 19 نیز ساخت 3 جکت برعهده ماست که یکی از آنها نصب شده و 2 جکت میدان فروزان را نیز می‌سازیم که یکی از آنها در حال بارگیری است.
مدیر یارد خرمشهر تاسیسات دریایی افزود: 6 عدد سه پایه برای فاز 12 و 2 عدد سه پایه برای فازهای 17 و 18 و 4 عدد سه پایه برای فازهای 20 و 21 و 6 عدد سه پایه برای فاز 17 و 2 عدد سه‌پایه نیز برای میدان فروزان در حال ساخت در یارد خرمشهر هستیم.
وی رکورد ساخت یک جکت در تاسیسات دریایی 5 ماه اعلام کرد و گفت: برای ساخت سه‌پایه‌ها بطور متوسط 3.5 تا 4 ماه زمان اختصاص می‌دهیم و متوسط زمان ساخت سکوها نیز 24 ماه است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نفل از آسوشیتد پرس وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست 2012 به کمتر از 2.2 درصد رسیده است .
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کاهش رشد اقتصادی آمریکا تاثیر منفی زیادی بر تقاضای انرژی این کشور خواهد داشت . بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 13 سنت کاهش به کمتر از 104.80 دلار رسیده است . قیمت نفت روز جمعه نیز با 38 سنت افزایش به بیش از 104.93 دلار رسیده بود .
بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن نیز با 15 سنت کاهش به کمتر از 119.68 دلار رسیده است .
رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی 2011 به بیش از 3 درصد رسیده بود . رشد اقتصادی چین نیز در سه ماه نخست 2012 میلادی به کمتر از 8.1 درصد رسیده است که این پایین ترین رقم در سه سال اخیر به شمار می رود . قیمت جهانی نفت از 75 دلار در ماه اکتبر به بیش از 110 دلار در ماه گذشته رسیده است .
افزایش رشد اقتصادی آمریکا و ام دواری ها نسبت به بهبود شرایط اقتصادی چین تاثیر زیادی بر قیمت نفت در ماه گذشته داشته است . به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتشار اخبار نا امید کننده نسبت به شرایط اقتصادی جهان در روز های اخیر تاثیر زیادی در روند نزولی قیمت نفت داشته است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
محدث بار دیگر کشف پارس جنوبی جدید را تکذیب کرد

محدث بار دیگر کشف پارس جنوبی جدید را تکذیب کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته یکی از روزنامه های صبح خبر مهمی مبنی بر کشف میدان گازی با ذخایر معادل پارس جنوبی در جنوب خوزستان منتشر کرده بود که محمود محدث مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به طور کلی این خبر را تکذیب کرد.
صبح امروز نیز بار دیگر مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی وزارت نفت " شانا" اعلام کرده است هنوز فعالیت اکتشاف به اتمام نرسیده است و مدیریت اکتشاف برای ارزیابی پتانسیل های جدید گازی در لایه های عمیق معادل افق ژوراسیک برنامه مطالعاتی و تفسیر اطلاعات لرزه نگاری را نهایی کرده است و براین اساس طراحی حفاری چاه اکتشافی برای عمق 5000 متر را در دست تهیه دارد.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به وسعت منطقه اکتشافی خاطرنشان کرده است: وجود پتانسیل های قابل توجه در این منطقه دور از دسترس نیست ولی نتیجه قطعی از حجم ذخیره بعد از حفاری و آزمایش های لازم و نیز ارزیابی توان تولید آن مشخص می شود
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نیجریه تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه می رساند

نیجریه تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه می رساند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ دیزانی آلیسون مادوکه تاکید کرد نیجریه قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا سال 2020 میلادی به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد .
بر اساس این گزارش وی تصریح کرد نیجریه همچنین قصد دارد با انجام عملیات اکتشاف ، میزان ذخایر نفتی خود را 40 میلیارد بشکه افزایش دهد . بر این اساس وی افزود نیجریه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا همچنین در نظر دارد میزان تولید گاز مایع طبیعی خود را 20 میلیون تن در سال افزایش دهد . این رقم هم اکنون به 26 میلیون تن در سال رسیده است .
بر اساس آمارهای بلومبرگ میزان تولید نفت نیجریه طی ماه جاری به بیش از 2.1 میلیون بشکه در روز رسیده است . وزیر انرژی نیجریه افزود این کشور هم اکنون 37 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و 187 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی در اختیار دارد .
وی افزود نیجریه می تواند با افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام خود طی سالهای آینده جایگاه مهمتری در بازار جهانی نفت داشته باشد . حملات جنبش آزادی بخش خلیج نیجر طی سالهای 2006 تا 2009 میلادی موجب شد تا تولید نفت این کشور بیش از 28 درصد کاهش یابد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادعای رویترز در مورد کاهش تولید نفت ایران طی ماه آوریل

ادعای رویترز در مورد کاهش تولید نفت ایران طی ماه آوریل

به گزارش خبرگزاری فارس رویترز در ادامه افزود میزان صادرات نفت ایران هم اکنون به کمترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده است .
بر اساس این گزارش میزان تولید 12 کشور عضو سازمان اوپک نیز طی ماه جاری میلادی به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسیده است . بر این اساس ساموئل سیسزوک کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد بدون افزایش تولید نفت عراق و عربستان طی ماههای اخیر امکان جبران کمبود تولید و صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی انرژی وجود نداشته است . در غیر این صورت قیمت نفت به شدت افزایش می یافت ولی افزایش تولید نفت عربستان و عراق موجب شده است تا حد زیادی از روند صعودی قیمت نفت به علت کمبود تولید و صادرات نفت ایران جلوگیری شود .
وی در ادامه تصریح کرد غیر از عربستان و عراق ، میزان تولید نفت امارات و کویت نیز با افزایش روبرو شده است . بر اساس گزارش اوپک میزان تولید نفت اعضای این سازمان طی ماه آوریل به بیش از 31.57 میلیون بشکه در روز رسیده است . این رقم در ماه گذشته به کمتر از 31.32 میلیون بشکه در روز رسیده بود . میزان تولید نفت اوپک در ماه آوریل به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسیده است .
در ماه آوریل میزان تولید نفت عراق با بیشترین افزایش در بین اعضای اوپک روبرو شده است . میزان تولید نفت عراق طی ماه آوریل با 230 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسیده است . میزان تولید نفت عربستان نیز طی ماه آوریل به مرز 10 میلیون بشکه در روز رسیده است .
روی میسون کارشناس ارشد انرژی نیز تاکید کرد کاهش فروش و صادرات نفت ایران موجب شده است تا این کشور بخش زیادی از نفت تولیدی خود را ذخیره کند . بر این اساس تولید نفت ایران در ماه آوریل به کمتر از 3.15 میلیون بشکه در روز رسیده است که پایین ترین رقم از سال 1990 میلادی به شمار می رود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران ۲۱ درصد افزایش یافت

واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران ۲۱ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس آمارها نشان می دهد، ارزش واردات نفت خام آفریقای جنوبی از ایران در مارس افزایش یافته و به 434.8 میلیون دلار رسیده است، در حالی که ارزش واردات نفت این کشور از ایران در ماه فوریه 364 میلیون دلار بود.
به گزارش رویترز، بخش درآمدهای دولت آفریقای جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که بزرگترین اقتصاد آفریقا در ماه مارس، 506 هزار تن نفت خام از ایران خریداری کرده، در حالی که ماه گذشته حجم خرید نفت این کشور از ایران 417 هزار و 188 تن بوده است. بدین ترتیب واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران در ماه مارس از نظر ارزش نسبت به ماه قبل از آن 19 درصد و از نظر حجم 21 درصد افزایش داشته است.
آفریقای جنوبی تحت فشار غرب برای همراهی با تحریم ها علیه ایران و کاهش واردات نفت خود از این کشور قرار دارد، اما به نظر می رسد که پرتوریا تسلیم فشارهای آمریکا برای کاهش سطح روابط تجاری خود با ایران نشده است.
در ماه ژانویه، آمارهای منتشره نشان می داد که واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران در مقایسه با متوسط واردات ماهانه 280 میلیون دلار در حد صفر باقی مانده، اما در ماه فوریه مجددا به حجم خرید این کشور از ایران افزوده شد.
بر اساس آمارهای ماه مارس، مجموع نفت وارداتی آفریقای جنوبی به 1.6 میلیون تن رسید که 38 درصد آن از نیجریه، 32 درصد از ایران و 22 درصد از عربستان تامین و مابقی از آنگولا خریداری شده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری توسعه فاز 2 میدان منصوری امضا شد

تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری توسعه فاز 2 میدان منصوری امضا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس این قرارداد فاز 2 میدان منصوری با هدف افزایش تولید این میدان به 150 هزار بشکه بین شرکت متن به نمایندگی از شرکت ملی نفت و شرکت انرژی تدبیر زیرمجموعه شرکت نفت پرشیا به مدیریت غلامحسین نوذری وزیر سابق نفت امضا شد.
در مراسم امضای این قرارداد رستم قاسمی وزیر نفت، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت، ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت متن و غلامحسین نوذری وزیر سابق نفت و مدیرعامل شرکت نفت پرشیا حضور داشتند.
ارزش این قرارداد بین 800 میلیون تا یک میلیارد دلار برآورد می‌شود و تولید زود هنگام 20 هزار بشکه‌ای آن تا 24 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
میدان منصوری در 50 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار گرفته است و براساس این قرارداد که به صورت EPCF با انرژی تدبیر منعقد شده حفر 12 حلقه چاه تولیدی جدید، 2 حلقه چاه تزریق پساب، احداث تأسیسات جمع‌آوری، تراکم و انتقال گازهای همراه تولیدی با ظرفیت حدود 64.5 میلیون فوت مکعب در روز و احداث یک واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی جدید با امکان فراورش نفت با 20 درصد آب همراه در دستور کار قرار گرفته است.
براین اساس تولید نفت میدان منصوری در 48 ماه آینده به 150 هزار بشکه در روز و تولید گاز آن به 22 میلیون و 500 هزار فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
تولید زود‌هنگام این طرح 1392 و ظرفیت نهایی تولید در سال 1395 محقق خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشنهاد ایران برای ساخت خط لوله انتقال گاز خود در خاک پاکستان

پیشنهاد ایران برای ساخت خط لوله انتقال گاز خود در خاک پاکستان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، عاصم حسین وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به مجلس پاکستان اطلاع داد که ایران 250 میلیون دلار برای خط لوله ایران و پاکستان موسوم به «آی‌پی» پیشنهاد داده است.
به گزارش «بیزینس ریکوردر»، وی توضیح داد: طی بازدید معاون رئیس‌جمهور ایران در امور بین‌الملل از پاکستان در 5 فوریه، طرف ایرانی ساخت خط لوله «آی‌پی» در پاکستان و 250 میلیون دلار تامین وجه برای این پروژه را پیشنهاد کرده است.
عاصم حسین افزود: نمایندگان پاکستانی به زودی برای بحث در مورد جزئیات این پیشنهاد به ایران سفر خواهند کرد.
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان تصریح کرد: در حال حاضر پاکستان برای تامین تسهیلات این خط لوله با کشورهای بسیاری در حال مذاکره است و این روند ادامه دارد.
وی اضافه کرد: با این حال، تاکنون هیچ توافق قطعی صورت نگرفته است.
عاصم حسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعتراضات آمریکا در مورد این پروژه افزایش یافته است، گفت: پاکستان تاکنون هیچ پیام رسمی از سوی آمریکا در مورد این پروژه دریافت نکرده است اما تعدادی بیانیه‌های عمومی در این‌باره از سوی دولت آمریکا وجود داشته است.
این مقام پاکستانی به مجلس این کشور خبر داد که ایران تامین 80 هزار بشکه نفت خام در روز به پاکستان را نیز پیشنهاد داده است.
وی افزود: جزئیات این پیشنهاد در حال بررسی است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش تولید زودهنگام ۲۰ هزار بشکه‌ای میدان منصوری تا ۲۰ ماه آینده

افزایش تولید زودهنگام ۲۰ هزار بشکه‌ای میدان منصوری تا ۲۰ ماه آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رجبعلی رحمتی در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه فاز 2 میدان منصوری با بیان اینکه این میدان سال 42 کشف شده و در سال 53 بهره‌برداری از آن آغاز شده است گفت: بر اساس برآورد‌های جدید این میدان 3.3 میلیارد بشکه نفت درجا دارد که تا بحال 900 میلیون بشکه آن برداشت شده و امکان برداشت 600 میلیون بشکه نفت دیگر وجود دارد.
وی افزود: تولید فعلی میدان 100 هزار بشکه است که با اجرای این تفاهم‌نامه توسط شرکت نفت پرشیا به 150 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
قائم مقام متن اضافه کرد: فاز اول توسعه منصوری توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت در سال 85 انجام شد که از محل آن 40 هزار بشکه به تولید نفت این میدان افزوده شد.
وی اظهار داشت: به زودی یک واحد نمک‌زدایی با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز در این میدان به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز 2 نیز یک واحد 75 هزار بشکه‌ای نمک‌زدایی دیگر به اضافه تأسیسات فراورش و تراکم گاز در این میدان احداث خواهد شد.
وی افزود: ظرفت 20 ماه آینده 20 هزار بشکه افزایش تولید زودهنگام را در این هنگام شاهد خواهیم بود و ظرف 48 ماه از امضای این تفاهم‌نامه با تکمیل فاز 2 و افزایش تولید 50 هزار بشکه‌ای، تولید این میدان به 150 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
بر پایه این گزارش بر اساس مطالعات جدید انجام شده علاوه بر افزایش حجم ذخایر درجای میدان منصوری از 2.1 به 3.3 میلیارد بشکه، ضریب بازیافت نفت این میدان نیز از 30 درصد به 45 درصد افزایش یافت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
امسال ۲۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی می‌بندیم/اولویت با میادین مشترک است

امسال ۲۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی می‌بندیم/اولویت با میادین مشترک است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد قلعه‌بانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز 2 توسعه میدان منصوری با اشاره به بستن قراردادهای توسعه میادین در سال گذشته گفت: این فرایند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت در حالیکه سه شنبه هفته آینده و هفته بعد از آن قراردادهای دیگری امضا خواهند شد.
وی افزود: سال گذشته 25 میلیارد دلار قرارداد بستیم و امسال نیز بین 20 تا 25 میلیارد دلار قرارداد خواهیم بست که بیشتر آن‌ها در میادین مشترک خواهند بود چنانکه امیدواریم حسب دستور وزیر محترم نفت قراردادهای همه میادین مشترک در سال جاری بسته شده و برای توسعه آن اقدام شود.
*مدیرعامل متن: تا از تامین منابع مالی مطمئن نشدیم پای قرارداد نیامدیم
براساس این گزارش ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت متن نیز در این مراسم با بیان اینکه حجم موافقت‌نامه برای تولید نهایی 800 میلیون تا یک میلیارد دلار است گفت: قرارداد در قالب سرویس، کانترکت و به صورت EPCF بسته می‌شود.
وی تأکید کرد: هفته آینده حسب دستور وزیر نفت قرارداد مؤثر خواهد شد و تلاش می‌کنیم بخشی از تولید 20 هزار بشکه‌ای زود هنگام را سریعتر از زمان وعده داده شده محقق کنیم.
وی منبع تأمین مالی این قرارداد را ستاد اجرایی فرمان امام، منابع بانک‌ها و دیگر منابع دانست و گفت: تا زمانیکه از توانایی شرکت نفت پرشیا برای تأمین مالی مطمئن نشدیم برای امضای قرارداد اقدام نکردیم.
مدیرعامل متن در پایان گفت: تولید نفت یادآوران 2 یا 3 ماه گذشته آغاز شد و در حال حاضر 16 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود که در صورت رسیدن دو قطعه مهم کل تولید 20 هزار بشکه‌ای این میدان به زودی محقق خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینترنت داخلی نفتی‌ها همچنان قطع/سایت شرکت ملی گاز خارج از دسترس

اینترنت داخلی نفتی‌ها همچنان قطع/سایت شرکت ملی گاز خارج از دسترس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته گذشته وزارت نفت و مجموع شرکت های زیر مجموعه این وزارت خانه مورد حمله سایبری قرار گرفت که براین اساس به مدت 5 روز پرتال اصلی این وزارت خانه به همراه 4 شرکت اصلی قطع شد.
این گزارش حاکی است به گفته مسئولان وزارت نفت این حمله سایبری نتوانسته است به اطلاعات صنعت نفت آسیبی وارد کند زیرا این وزارت خانه از تمامی اطلاعات موجود فایل پشتیبانی تهیه کرده بودند.
این در حالی است که هم اکنون و با گذشته چند روز از این اتفاق، از مجموع پرتال های صنعت نفت سایت های شرکت ملی گاز ایران و سایت های وایسته با مشکل مواجه است و نتوانسته به روز رسانی شود به همین دلیل هم اکنون قابل رویت نیستند.
گزارش خبرنگار فارس اضافه می کند پرتال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز پس از این حادثه تغییر یافته است و اطلاعاتی همانند آمار مصرف، صادرات و غیره به طور کلی دیگر در این پرتال جدید وجود ندارد و تنها اطلاعات کلی از صنعت نفت به چشم می خورد.
شنیده های خبرنگار فارس حاکی از این امر است که اینترنت داخلی برخی از شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت همچنان قطع شده و تنها استفاده از شبکه اینترانت امکان پذیر است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به 119 دلار در هر بشکه رسید

قیمت جهانی نفت به 119 دلار در هر بشکه رسید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز افزایش تولیدات صنعتی چین در ماه اوریل تا حد زیادی مانع از کاهش قیمت نفت به علت ادامه بحران مالی و بدهی در منطقه یورو و کاهش تقاضای انرژی در آمریکا شده است .
کاهش رشد اقتصادی اسپانیا و وقوع دومین رکود اقتصادی در این کشور از سال 2009 میلادی نیز تاثیر منفی زیادی بر بازارهای مالی جهان داشته است . بر اساس این گزارش سازمان بین المللی انرژی نیز پیش بینی کرد چین امسال حدود 50 درصد رشد تقاضای جهانی نفت را به خود اختصاص خواهد داد .
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی افزایش تولیدات صنعتی چین نشانگر بهبود شرایط اقتصادی این کشور است هر چند رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست 2012 به کمترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است . این گزارش حاکی است قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه ژوئن با 18 سنت کاهش به کمتر از 119.29 دلار رسیده است . قیمت نفت در ماه آوریل حدود 3 درصد کاهش داشته است که این نخستین بار در چهار ماه اخیر است که قیمت نفت با کاهش روبرو شده است .
در بازار نیویورک نیز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا با 10 سنت کاهش به 104.77 دلار رسیده است . این نخستین کاهش قیمت نفت آمریکا در هفت روز گذشته است . کاهش قیمت نفت در حالی است که نگرانیهای بین المللی نسبت به وضعیت بحران بدهی منطقه یورو همچنان ادامه دارد . کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست 2012 نیز بر این نگرانیها دامن زده است . افزایش تولید نفت اوپک طی ماه آوریل نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت نفت داشته است .
تولید نفت اوپک طی ماه اوریل به بالاترین حد خود از سال 2008 میلادی رسیده است . افزایش تولید نفت عربستان و عراق تاثیر زیادی در این مساله داشته است . این دو کشور تا حد زیادی کاهش تولید نفت ایران را جبران کرده اند . بر اساس گزارش رویترز میزان تولید نفت ایران طی ماه گذشته به پایین ترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده است.
 

Similar threads

بالا