ایرباس 300
مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اينكه يك موفقيت تجاري در كار خودش كسب كرده مشهور و مهم شناخته مي شود٬ بلكه اولين طرح اروپايي در زمینه هواپیــــــــماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقـیت محســـــــوب می شود. CASA از اســــــــپانيا،Aerospatiale از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و British Aerospace از انگلــستان در اواخر دهه 1960 به هم پيوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت هواپیـمایی دو موتــــــــــوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر كردن بازار پهن پیکرها به وجود آوردند. ايـن ایــــرباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحـان ایـــــــرباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طـــــــرح A300 پسوند B تعلق گرفت كه نشان دهنده تغییرات براي این مدل محسوب می شود.
دو نمونه اصلی A300-B1 ساخـــــــته شدند كه اولین آن از تولوز فرانسـه در 28 اكتبر 1972 و دومي در 5 فوريه سال بعد پرواز کـرد. General Electric CF6 انتــــــخاب ارباس برای نيروي محركه مدل A300 مي باشـــــــــــــد. به دنبال نمونه اصلي A300B1، مدل A300B2 با 65/2 متر بدنه کشــــــــــــــــیده تر در 23 مي 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد.
دیگر مدل های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای رانـدمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزايـش وزن براي حمل بار مفيد بيشتر، B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مـدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پيشـــــرفته. تعداد كمي از مدلهاي تغییر پذیر A300C نيز ساخته شدند که برای ورود بار به بخــش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قــــرار دارد استفاده می شود.
در اواخر توليد مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مــــــدل A300-200FF پيشنهاد شد که مشتریان آنVASP، Tunis Air و Garuda بودند. در نــــــــهایت توليد A300B4 در مي 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصـــلاح شده از مدل B4 بود تولید این هواپیــــــما را ادامه داد. این مـدل که کــــــــه A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشـــیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مـــــــدل های A300 قديمي اكنون به عنوان هواپيماي باري مورد استفاده قرار مي گيرد.
عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 897km/h
برد: 6,670km معادل 3,600nm، در مدلA300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm
وزن عملیاتی:
90,115kg معادل 198,665lb با موتور CF6
90,065kg معادل 198,565lb با موتور PW-4000
بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg معادل 365,745lb
ابعاد:
طول: 54.08m معادل 177ft
ارتفاع: 16.62m معادل 54ft
دهانه بال: 44.84m معادل 147ft
مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft²
گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر
مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی.
بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017kg بار در مـــدل A300-600F.
موتور:
دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5
دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158
بیشترین رانش موتور:
262.4kN :CF6-80C2A1 معادل 59,000lb
273.6kN :CF6-80C2A5 معادل 61,500lb
249kN

W-4156 معادل 56,000lb
258kN

W-4158 معادل 58,000lb