صنعت هواپیمایی کشور

صنعت هواپیمایی کشور


  • مجموع رای دهندگان
    47

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز از سوالتون تعجب می کنم ما ساخت هواپیمای باریک پیکر رو با an140 شروع کردیم او الان تمام مدل های این هواپیما (باری, مسافری,نظامی‏)‏ تولید میشه و گام بعدی افزایش سهم ساخت ایران به ۸۰ درصد است چون بیش از ۸۰ درصد صرفه اقتصادی نداره این هواپیما از سیستم انالوگ استفاده می کنه اما گام دوم ساخت هواپیمای متوسط است که ایران با اوکراین قراردادی برای ساخت an148 امضا کرده است این قرارداد دو فرصت استثنایی رو در اختیار مهندسین هواپیماسازی ایران قرار میده اول اینکه موتور های این هواپیما برخلاف an140 که توربوپراپ بودند توربوفن هستند دوم سیستم این هواپیما برخلاف an140 که انالوگ بود تمام دیجیتال محسوب میشه و این اولین تجربه مهندسین ما در این دو زمینه است
خب من از دید کلان وضعیت کشور گفتم که اینجا محل بحثش نیست وگرنه شاید به گفته شما ما کارهایی در این زمینه اغاز کردیم
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
این رو هم اضافه کنم که تمام این موفقیت های ما در زمینه هواپیماسازی بر پایه صنعت شرق است و قطعا با توجه به این که اختلاف تکنولوژیکی بین غرب و شرق وجود داره زیاد برای دوستداران صنایع هوایی جالب نیست اما در شرایط تحریم که ما فرصت همکاری با شرکت های بزرگ نظیر بویینگ و ایرباس رو نداریم بهتر از بیکار بودن محسوب میشه و اصولا سیستم هوایی شرق در مقایسه با غرب از سوانح بیشتری برخورداره و این یکی از عیوب ای همکاری ما با شرق محسوب میشه
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
این رو هم اضافه کنم که تمام این موفقیت های ما در زمینه هواپیماسازی بر پایه صنعت شرق است و قطعا با توجه به این که اختلاف تکنولوژیکی بین غرب و شرق وجود داره زیاد برای دوستداران صنایع هوایی جالب نیست اما در شرایط تحریم که ما فرصت همکاری با شرکت های بزرگ نظیر بویینگ و ایرباس رو نداریم بهتر از بیکار بودن محسوب میشه و اصولا سیستم هوایی شرق در مقایسه با غرب از سوانح بیشتری برخورداره و این یکی از عیوب ای همکاری ما با شرق محسوب میشه

بله به هر حال در این شرایط تحریم و مشکلات موجود همین شرقی ها نیز غنیمت هستند
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
امار 57 درصد استفاده در صورت اجبار و 19 درصد بدون هیچ استفاده ای واقعا نشان از بی اعتمادی به وضعیت هوایی دارد
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت هواپیمایی ماهان (اولین شرکت خصوصی کشور)
سال 1371:
هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود
سال 1372:
آغاز فعالیت جدی در عرصه کشور با برقراری پروازهای منظم تهران-کرمان. تعداد کارکنان به 100 نفر افزایش یافت
سال 1373:
اولین پرواز بین المللی ماهان با پرواز تهران به مقصد دمشق آغاز گردید
سال 1375:
در این سال تعداد مسافرین حمل شده از ابتدای عملیات به یک میلیون نفر رسید
سال 1376:
فعالیتهای پروازی باری با دو فروند هواپیمای ایلوشین آغاز گردید
سال 1377:
پروازهای برنامه ای دو بار در هفته ازتهران به دوبی آغاز گردید. در سالهای اخیر دوبی به یکی از مهمترین مسیرهای بین المللی ماهان تبدیل شده است
سال 1378:
اولین هواپیمای ایرباس مدل 300 به ناوگان هواپیمایی ماهان ملحق گردید
سال 1379:
عضویت در سازمان بین المللیIATA . شروع پروازهای برنامه ای از تهران به مقصد بانکوک
سال 1380:
ورود ایرباسهای مدل 310 و تقویت ناوگان و بالا رفتن توان شرکت جهت انجام پروازهای دوربرد به مسیرهای خاوردور
سال 1381:
افزایش مقاصدجدید پروازی همچون دوسلدورف در آلمان، کلمبو در سری لانکا و دهلی در هند به شبکه پروازی ماهان
سال 1382:
دهمین سالگرد فعالیت هواپیمایی ماهان در عرصه کشور و حمل بیش از 5 میلیون مسافر در طول ده سال فعالیت مستمر
سال 1383:
مسیر بیرمنگام در انگلستان به عنوان دومین مقصد اروپایی هواپیمایی ماهان راه اندازی گردید
سال 1384:
ورود 4 فروند ایرباس مدل 320 به ناوگان ماهان و تبدیل شدن ماهان به تنها شرکت هواپیمایی دارنده ناوگان مدرن در کشور
سال 1385:
شروع پروازهای ماهان به مقاصد منچستر انگلستان و لاهور در پاکستان
سال 1386:
افزایش تعداد پروازهای دوبی به دو بار در روز و روزانه شدن پروازها به بانکوک. پیوستن 3 فروند هواپیمای مدرن بوئینگ 400-747 به ناوگان به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافری جهان با ظرفی 436 مسافر
سال 1387:
برگزاری جشن شانزدهمین سال تأسیس هواپیمایی ماهان. برقراری پروازهای برنامه ای به شهر استانبول
سال 1388:
پروازهای تهران-دوبی به سه پرواز روزانه افزایش یافت و مسیر مشهد به بانکوک در شهریور ماه این سال عملیاتی گردید.
باشگاه مسافرین کثیرالسفر هواپیمایی ماهان به نام Mahan & Miles راه اندازی شد. و تعداد کارکنان ماهان از مرز 3000 نفرگذشت. پنج فروند هواپیمای مدرن ایرباس A300-600 به ناوگان پیوست.

سال 1389:
افتتاح پرواز مستقیم از تهران به آلماتی در قزاقستان
سال 1390:
پروازهای مستقیم بین تهران و شانگهای و همچنین اصفهان به استانبول آغاز گردید. تعداد مسافرین حمل شده ماهان در این سال به 4.8 میلیون مسافر رسید.
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت هواپیمایی اسمان
شرکت خدمات هوایی آسمان یکی از شرکتهای هواپیمایی ایران است که در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی ایر تاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل یافت. این شرکت از سال ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگان واگذار گردیده‌است.
از زمان واگذاری این شرکت به صندوق بازنشستگان فعالیت این شرکت رشد چشمگیری داشته‌است.[نیازمند منبع] سیاست این شرکت استفاده از هواپیماهای کوچک بوده و بیشتر ناوگان این شرکت را هواپیماهای فوکر ۱۰۰ که دارای ظرفیت ۱۰۵ نفر می‌باشد تشکل داده‌است. دفتر مرکزی این شرکت در تهران و سه پایگاه در مشهد، شیراز و دوبی می‌باشد. تعدادی از مقاصد خارجی این شرکت دوبی، کویت، بحرین، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان می‌باشد.
 

parastoo kh

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تو سفرهای کیش استفاده کردم همه توپولوف بودن جامم همیشه پیش بال یه صحنه وحشناکی داشتتتتت
پارسال هم بندرعباس رفتم که در حال سقوط بود:cry:
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تو سفرهای کیش استفاده کردم همه توپولوف بودن جامم همیشه پیش بال یه صحنه وحشناکی داشتتتتت
پارسال هم بندرعباس رفتم که در حال سقوط بود:cry:
متاسفم که تمام تجربیاتتون تلخ بودن ایشالا چندتا سفر خارجی با هواپیمایی های خارج برید عوضش در بیاد
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
هواپیمایی آتا
هواپیمایی آتا یک شرکت هواپیمایی است که در شهر تبریز تأسیس شده‌است. این شرکت با تصویب هیئت دولت در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷ شمسی به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور راه‌اندازی شد. شرکت هواپیمایی آتا فعالیت خود را با ۴ فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس MD-۸۳ با ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر آغاز نموده و در حال حاضر (اردیبهشت ۱۳۹۰)یک فروند دیگر بوئینگ MD و دو فروند ایرباس ۳۲۰ به ناوگان اضافه گردیده و قرار است تعداد هواپیماهای این شرکت به ۱۵ فروند افزایش یابد.[۱][۲]
حمید حاجی زاد منصور مدیر عامل شرکت آتا است. مالک اصلی محمدرضا زنوزی مطلق می‌باشد.
نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۸ هجری شمسی همزمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری، از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت پذیرفته‌است. این شرکت در آینده علاوه بر شهرهای داخلی، به شهرهای خارجی نظیر مسکو، آنکارا، باکو، ایروان، نجف و نخجوان نیز سرویس‌دهی خواهد داد.[۱][۲]
پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا از تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ هجری شمسی از تبریز به مقصدتهران انجام شد و روزانه دو پرواز در این مسیر انجام می‌دهد. حمید حاجی زاد منصور گفت: در مدت یکسال و در چهارچوب برنامه های میان مدت، تعداد ناوگان هوایی این شرکت به ۹ فروند خواهد رسید و در همین راستا روز سه شنبه ۱۶/۰۱/۱۳۹۰یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباسA320 به این ناوگان افزوده شد و در فرودگاه تبریز به زمین نشست که به زودی در مسیرهای داخلی و خارجی پرواز خواهد کرد. وی افزود: از این مدل هواپیما۳ فروند خریداری شده است و به زودی ۲ فروند دیگر به ناوگان هواپیمایی آتا اضافه خواهد شد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا اظهار امیدواری کرد در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نام گرفته است در راه توسعه و پیشرفت ناوگان هوایی کشور و ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافرین اقدامات درخور و مناسبی انجام گیرد.
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران، پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده‌است. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته‌است. این فرودگاه مجهز به سامانه‌های آی‌ال‌اس و وی‌اوآر است. طراح این پروژه به دست طراح فرح پهلوی ساخته شده است .
بر پایه آمار منتشر شده، در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۱۰۹ هزار پرواز از این فرودگاه انجام شد که در نتیجه آن ۱۱۲ هزار تن بار و ۱۳ میلیون تن مسافر اقدام به جابجایی از این فرودگاه کردند.[۲]

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
امار 57 درصد استفاده در صورت اجبار و 19 درصد بدون هیچ استفاده ای واقعا نشان از بی اعتمادی به وضعیت هوایی دارد
سلام ........خیلی موافق این حرف شما نیستم( نمیگم اعتماد کافی دارن ........ولی اینگونه هم نیست که بی اعتماد باشن) ...........آیا جذابیت سفر با هواپیما به اندازه جذابیت با وسایل شخصی است ؟
میشه از آمار کشورهای دنیا بزارین در این باره .......... در دنیا چند درصد در مسافرت های داخلی از هواپیما استفاده میکنند ؟

به نظر من تنها فایده هواپیما اینه که مسافت را در مدت خیلی کمتری میتونی طی کنی ........به خصوص استفاده از هواپیما تو ماموریتها لازم میشه .........وگرنه مثلا وقتی اسم مسافرت میاد کی دوست داره طبیعت اطراف رو ول کنه و با هواپیما مسافرتش رو طی کنه ؟!
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ........خیلی موافق این حرف شما نیستم( نمیگم اعتماد کافی دارن ........ولی اینگونه هم نیست که بی اعتماد باشن) ...........آیا جذابیت سفر با هواپیما به اندازه جذابیت با وسایل شخصی است ؟
میشه از آمار کشورهای دنیا بزارین در این باره .......... در دنیا چند درصد در مسافرت های داخلی از هواپیما استفاده میکنند ؟

به نظر من تنها فایده هواپیما اینه که مسافت را در مدت خیلی کمتری میتونی طی کنی ........به خصوص استفاده از هواپیما تو ماموریتها لازم میشه .........وگرنه مثلا وقتی اسم مسافرت میاد کی دوست داره طبیعت اطراف رو ول کنه و با هواپیما مسافرتش رو طی کنه ؟!
من حرف شما رو قبول دارم که هیچی مثل استفاده از ماشین برای دیدن مناظر وطبیعت نمیشه ولی خب اینکه بحث به اجبار پیش اومده بیشتر از دید امن بودن یا نبودن است که دوستان نظر میدن وگرنه گفتم که دلایل زیادی چون گران بودن - در دسترس نبودن همیشگی بلیط - کمبود فرودگاه و ... و همینطور دیدگاه شما درباره نامناسب بودن سفر هوایی برای استفاده از طبیعت و زیبایی های اون توکشور ما باعث کمتر استفاده کردن از هواپیما میشه و اگه وقت کنم باید یه تایپیک بزنم ببینیم دوستان نظرشون درباره سفر با وسایل مختلف (ریلی - دریایی - هوایی - زمینی) چیست
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه بین‌المللی امام
در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته‌است. این فرودگاه ظرفیت جابجایی سالانه ۵٫۴ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار را دارا است و ظرفیت آن تا ۵٫۶ میلیون نفر قابل افزایش است.برای ساخت این فرودگاه ۲۶۰ میلیارد تومان که ۶۰ میلیون دلار آن ارزی بوده‌است، هزینه شده. پس از افتتاح، تمامی پروازهای خارجی از فرودگاه مهرآباد تهران به این فرودگاه منتقل گردیده‌است (به جز پروازهاییکه مقصد آنان جده، مدینه یا دمشق است).[۱] فاز یک این فرودگاه در دست تکمیل است و برای راه اندازی آن ۳۵۰ میلیارد تومان درخواست شده‌است.[۲] رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون نفر از اهداف مسئولان این طرح اعلام شده‌است.[۳][۴] در سال ۱۳۸۶ گمرک فرودگاه امام خمینی با ثبت ورود و خروج ۲٬۶۵٬۰۰۰ مسافر، جای فرودگاه مهرآباد را به عنوان پرترددترین گمرک هوایی مسافری گرفت.
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت هواپیماسازی ایرباس
ایرباس (به انگلیسی: Airbus) شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز در کشور فرانسه واقع و فعالیت‌های شرکت در سراسر اروپا گسترده است.

ایرباس بزرگترین شرکت هواپیماسازی دنیا است[۱][۲][۳] و تقریباً نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند.
این شرکت دارای ۵۷٬۰۰۰ کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می‌پذیرد.[۴] این شرکت همچنین دارای شعباتی در کشورهای آمریکا، ژاپن و چین است.
شرکت ایرباس از آغاز کار در سال‌های دهه ۱۹۷۰، توسعه و استفاده از تکنولوژی‌های نوین و برتر در صنعت هواپیمایی را به ابزار اصلی پیروزی در رقابت با شرکت‌های دیگر از جمله بویینگ‌ تبدیل کرد. فناوری‌هایی مانند استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در سازهٔ هواپیما، کامپیوتریزه کردن بخش عمده‌ای از سامانه کنترل پرواز و نیاز به تنها دو نفر در کابین خلبان، و دیجیتالی کردن سامانه کنترل هواپیما (Fly-by-Wire) نمونه‌هایی از تکنولوژی‌های توسعه داده شده توسط ایرباس هستند که نه تنها به رشد این شرکت کمک کردند بلکه هم اکنون بصورت استانداردهایی در صنعت هواپیمایی دنیا درآمده‌اند.
ایرباس بطور مشخص شاخهٔ هواپیماسازی شرکت دفاعی هوافضایی اروپا (EADS) است. شرکت ایرباس نخست به صورت کنسرسیومی از تولیدکنندگاه هوافضا بنیان گذاشته شد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، این موسسه تبدیل به شرکتی با سهام مشترک شد که در آن ۸۰ درصد سهام متعلق به EADS و ۲۰ درصد سهام متعلق به شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز در بریتانیا بود. در اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی، بی‌ای‌ئی سیستمز تمامی سهام خود را به EADS واگذار کرد.[۵]




 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوئینگ؛ ۱۹۱۶ تا كنون

"بوئینگ" بزرگترین شرکت هوافضای جهان و پیشرو در زمینه تولید هواپیماهای جت تجاری و سیستم های دفاعی، فضائی و امنیتی در سال ۱۹۱۶ توسط "ویلیام بوئینگ" تاسیس شده است.
مازیار دانیالی در ادامه ترجمه اين مطلب در سايت پول‌نيوز آورده است: "بوئینگ" بزرگترین شرکت هوافضای جهان و پیشرو در زمینه تولید هواپیماهای جت تجاری و سیستم های دفاعی، فضائی و امنیتی در سال ۱۹۱۶ توسط "ویلیام بوئینگ" تاسیس شده است. این شرکت فعالیت خود را با سرمایه اولیه صد هزار دلاری و با نام شرکت "محصولات هوایی پاسفیک" آغاز کرد. اما یک سال بعد به بوئینگ تغییر نام داد. در ابتدا، بوئینگ به ساخت هواپیماهای کوچک به ویژه نمونه هایی با قابلیت فرود بر روی آب مشغول بود که به "مدل C" مشهور بودند.
در سال ۱۹۱۸ و پس از پایان جنگ جهانی اول موج عظیمی از هواپیماهای ارزان و کارکرده ارتشی به بازار هواپیماهای تجاری سرازیر شدند و کار برای فروش هواپیماهای نو بوئینگ دشوار شد. در نتیجه این شرکت حوزه فعالیت های خود را تغییر داد و به تولید میز، مبلمان و قایق مشغول شد. اما در سال ۱۹۱۹ با تولید "مدل "B۱، بوئینگ جدی تر از گذشته فعالیت های خود در صنعت هوانوردی را دنبال کرد.
در سال ۱۹۲۸ مدل "B۱E" با قابلیت حمل چهار سرنشین و سپس مدل ۸۰ با قابلیت حمل ۱۲ سرنشین از سوی بوئینگ عرضه شدند. در سال ۱۹۳۴ و به واسطه "قانون پست هوایی"، خطوط هوایی و تولیدکنندگان از اینکه تحت چتر حمایتی یک شرکت باشند، منع شده و در نتیجه، بوئینگ به سه شرکت کوچکتر "Boeing Airplane Company"، "United Airlines" و "United Aircraft Corporation" تقسیم شد. پس از این رویداد، ویلیام بوئینگ سهام خود را فروخته و این شرکت را ترک کرد.
در سال ۱۹۵۷ بوئینگ بمب افکن بسیار موفق و مشهور "B۵۲" را تولید کرد و در همان سال جت مسافربری ۷۰۷ را نیز روانه بازار کرد. پس از آن و در طی یک دهه مدل های ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۴۷ نیز به خانواده سری ۷ بوئینگ اضافه شدند. در همین دوران بود که بوئینگ همکاری های خود با سازمان فضایی "ناسا" در زمینه طراحی و تولید موشک و سفینه های فضایی را افزایش داد. به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان آمریکا، این شرکت تامین کالا و خدمات خطوط هوایی و دولت آمریکا و ۱۵۰ کشور جهان را بر عهده دارد. محصولات بوئینگ و خدمات آن شامل هواپیماهای تجاری و نظامی، ماهواره ها، تسلیحات، سیستم های دفاعی و الکترونیک، سیستم های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی و ... می شود.
بوئینگ سابقه ای طولانی در زمینه نوآوری و امور هوا فضا داشته و همچنان فعالیت های خود را برای تامین تقاضا و نیاز مشتری هایش گسترش می دهد. از جمله توانایی ها و ظرفیت های این شرکت می توان به طراحی و تولید هواپیماهای تجاری کارآمد، سیستم های یکپارچه نظامی و دفاعی، ارائه راهکارهای دقیق در زمینه فناوری هوایی و ... اشاره کرد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر شیکاگو واقع شده و دارای بیش از ۱۷۰ هزار نفر کارمند در آمریکا و ۷۰ کشور جهان است. از این رو، بوئینگ یکی از متنوع ترین، بااستعدادترین و مبتکرترین نیروهای کار جهان را در اختیار دارد. بیش از ۱۴۰ هزار نفر از کارمندان این شرکت دارای مدرک دانشگاهی در رشته های مختلف تجاری و فنی از بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کالج و دانشگاه در سراسر جهان هستند.
فعالیت های این شرکت به دو بخش "هواپیماهای تجاری بوئینگ" و "دفاع، فضا و امنیت بوئینگ" تقسیم می شود. حمایت کننده این دو بخش "شرکت سرمایه ای بوئینگ" که تامین امور مالی جهانی این شرکت را انجام می دهد، است. "گروه خدمات بوئینگ" نیز طیف گسترده ای از خدمات را در سراسر جهان ارائه می کند و بخش "مهندسی، عملیات و فن آوری بوئینگ" به توسعه، حمایت، به کارگیری و کسب فناوری ها و فرآیندهای مبتکرانه کمک می کند.
بخش هواپیماهای تجاری بوئینگ؛ با توجه به قدمتی نزدیک به یک قرن، بوئینگ به مدت بیش از ۴۰ سال عنوان برترین تولید کننده هواپیماهای جت تجاری جهان را در اختیار داشته است. این در حالی است که با ادغام دو شرکت بوئینگ و "مکدانل داگلاس" در سال ۱۹۹۷، سابقه بوئینگ در این زمینه با تاریخچه هواپیماهای داگلاس گره خورده و در مجموع به میراثی ۷۰ ساله در رهبری صنعت هوانوردی تجاری مبدل شد. امروزه محصولات تجاری مطرح بوئینگ شامل خانواده های ۷۳۷، ۷۴۷، ۷۶۷ و ۷۷۷ و جت های کوچک این شرکت می شود. فعالیت های اخیر این شرکت نیز بر تولید مدل ۷۸۷ دریم لاینر و ۷۴۷-۸ متمرکز بوده است. تقریبا ۱۲ هزار فروند هواپیمای تجاری این شرکت در سراسر جهان عملیاتی بوده که حدود ۷۵ درصد از ناوگان هوایی جهان را شامل می شود.
این در حالی است که بخش "خدمات هوانوردی تجاری بوئینگ" در هر زمان پشتیبانی های فنی لازم برای کمک به اپراتورهای بخش نگهداری هواپیماها را ارائه کرده تا در بهترین شرایط عملکرد خود قرار گیرند. این بخش خدمات مهندسی، اصلاح، تدارکات و اطلاع رسانی را به مشتری های جهانی خود که شامل خطوط هوایی مسافری و باری و تاسیسات نگهداری و تعمیرات اساسی می شود، ارائه می کند.
بوئینگ همچنین از طریق بخش "خدمات آموزش و پرواز" خود که بزرگترین و جامع ترین ارائه کننده خدمات در این زمینه است، به آموزش خدمه پرواز و اپراتورهای نگهداری هواپیماهایی که دارای بیش از ۱۰۰ صندلی هستند، می پردازد.
بخش دفاع، فضا و امنیت بوئینگ ؛ ارائه خدمات به سیستم های پیشرفته و ارتقای تاسیسات هوایی، دریایی، زمینی و فضایی ارتش ها، دولت ها و مشتری های دیگر در دستور کار این بخش قرار دارد. علاوه بر طراحی، تولید، بهسازی و پشتیبانی از جنگنده ها، بمب افکن ها، انتقال دهنده ها، سوخت رسان های هوایی، موشک ها و ... برای استفاده های نظامی، شهری و تجاری، این بخش توسعه و ارتقا ظرفیت ها و توانایی ها از طریق فناوری های شناسایی و نظارتی، و ارتباطی و اطلاعاتی را بر عهده دارد. همچنین این بخش فعالیت های خود را به حوزه های جدید مانند سیستم های بدون سرنشین، امنیت فضای مجازی اینترنت، مدیریت انرژی و پشتیبانی و تدارکات گسترش داده است.
شرکت خدمات سرمایه بوئینگ؛ این بخش همکاری نزدیکی با بخش هواپیماهای تجاری و دفاع، فضا و امنیت بوئینگ داشته و تنظیم و فراهم کردن منابع مالی در راستای تسهیل فروش و تحویل محصولات تجاری و نظامی این شرکت را بر عهده دارد.
بخش مهندسی، عملیات و فناوری بوئینگ؛ اهداف اصلی این بخش پشتیبانی از واحدهای تجاری این شرکت از طریق ارائه خدمات فنی با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه ممکن در حوزه های مختلف مانند فناوری اطلاعات، تحقیق و فناوری، و آزمایش و ارزیابی است. حصول اطمینان از تامین خدمات و فناوری در مواقع نیاز، حفظ رقابت پذیری و پیشرفت های سازگار با محیط زیست از جمله وظایف این بخش است. این سازمان توجه ویژه ای به تضمین موفقیت آمیز بودن توسعه برنامه ها و تلاش برای جذب، توسعه و حفظ نیروی کار ماهر و فنی در کلاس جهانی دارد.
گروه خدمات بوئینگ؛ رشد سودآور از طریق فراهم کردن خدمات زیرساختی مورد نیاز برای اداره فعالیت های جهانی بوئینگ در دستور کار این بخش قرار دارد. این بخش طیف گسترده ای از خدمات را در سراسر جهان انجام می دهد که از آن جمله می توان به خدمات تاسیساتی، مزایای کارکنان و خدمات، استخدام، امنیت، حمل و نقل و ... اشاره کرد. همچنین این بخش خدمات مسافرتی جامعی به کارکنان بوئینگ ارائه کرده و مدیریت فروش و خرید تمام اموال استیجاری و ملکی آن را نیز بر عهده دارد.
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئیس سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد
جزئیات خروج 25 فروند هواپیمای فرسوده ناوگان/بوئینگ‌های 727 و 707 در اولویت
خبرگزاری فارس: معاون وزیر راه با بیان اینکه سازمان هواپیمایی در سال جاری برنامه دارد 25 فروند هواپیمای دارای سن بیش از 30 سال را از ناوگان خارج کند، گفت: بوئینگ‌های 727 و 707 برای از رده خارج کردن در اولویت هستند.

کاپیتان رضا نخجوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های هواپیمایی وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: هم‌اکنون 14 ایرلاین فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها یک شرکت هواپیمایی(ایران‌ایر) دولتی است و 13 ایرلاین دیگر خصوصی هستند.

* برنامه‌ریزی برای خروج 25 فروند هواپیمای فرسوده از ناوگان هوایی

وی با تأکید به اینکه برنامه‌های سازمان هواپیمایی اغلب بر کاهش متوسط عمر ناوگان متمرکز است، اظهار داشت: برنامه داریم 25 فروند هواپیما با متوسط سن بالا را در شرکت‌های هواپیمایی با هواپیماهای دارای سن کمتر جایگزین کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ارتقاء کیفیت و کمیت ناوگان از اهداف موردنظر سازمان هواپیمایی در سال جاری است، خاطرنشان کرد: برای از رده خارج کردن هواپیما طول عمر مفید ملاک عمل است که برای تعیین آن میزان ساعت هواپیما تعیین‌کننده است و در مورد سن ناوگان نیز کارکرد هواپیما ملاک عمل قرار می‌گیرد.
نخجوانی با اشاره به اینکه شرایط فنی تأیید و نگهداری و تاریخچه هواپیما برای ورود هواپیما مورد توجه است، خاطر نشان کرد: رعایت سختگیرانه مقررات فنی و عملیاتی، در راستای انجام پروازهای ایمن است.

* گام اول، خروج بوئینگ‌های 727 و 707 با سن بیش از 30 سال

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: قاعدتاً برای جایگزینی این 25 فروند هواپیما، خروج هواپیماهای دارای سن بیش از 30 سال، اولویت اول سازمان هواپیمایی کشوری است که بیشتر شامل بوئینگ 727 و بوئینگ 707 است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در گام دوم هواپیماهای دارای سن بین 25 تا 30 سال را از ناوگان هوایی کشور خارج می‌کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: به همین ترتیب در گام‌‌های بعدی هواپیماهای نوین را جایگزین هواپیماهایی فرسوده‌تر خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امید است در سال جاری بتوانیم 25 الی 30 فروند هواپیمای فرسوده با سن بیش از 30 سال را از ناوگان هوایی کشور خارج کنیم.

* بیشترین هواپیمای فرسوده از ایران‌ایر خارج می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این هواپیماهایی که از ناوگان هوایی کشور خارج می‌شوند از چندین ایرلاین انتخاب خواهند شد که قاعدتاً ایران‌ایر به دلیل دارا بودن تعداد هواپیماهای بیشتر، با خروج بیشتر هواپیمای فرسوده از ناوگان خود مواجه است.
انتهای پیام/ح
 

engage

اخراجی موقت
زیادم تخصیر اینا نیست مثلا ایران ایر با کل درآمدش از بدو تاسیس فقط میتونه دوتا ایرباس 380 بخره!!
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیادم تخصیر اینا نیست مثلا ایران ایر با کل درآمدش از بدو تاسیس فقط میتونه دوتا ایرباس 380 بخره!!
به نظر من اینطوری نیست و مدیریت صحیحی تو هواپیمایی های ما نیست وگرنه تا الان رشد بیشتری میکردن
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
اگه وقت کنم باید یه تایپیک بزنم ببینیم دوستان نظرشون درباره سفر با وسایل مختلف (ریلی - دریایی - هوایی - زمینی) چیست
مطمئنا تاپیک جذابی میشه، چون بحث حمل و نقل خودش بحث گسترده ای هست و طرفداران خاص خودش رو داره!

زیادم تخصیر اینا نیست مثلا ایران ایر با کل درآمدش از بدو تاسیس فقط میتونه دوتا ایرباس 380 بخره!!
ق

ایران ایر زمانی دومین ایرلاین جهان بود. (ناوگان / امنیت)
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمئنا تاپیک جذابی میشه، چون بحث حمل و نقل خودش بحث گسترده ای هست و طرفداران خاص خودش رو داره!


ق

ایران ایر زمانی دومین ایرلاین جهان بود. (ناوگان / امنیت)

تایپیک مسافرت با ان مشخصاتم ایجاد شد دوست عزیز
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing 747) معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.
تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بوده است. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.
پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.

 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایرباس 300
مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اينكه يك موفقيت تجاري در كار خودش كسب كرده مشهور و مهم شناخته مي شود٬ بلكه اولين طرح اروپايي در زمینه هواپیــــــــماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقـیت محســـــــوب می شود. CASA از اســــــــپانيا،Aerospatiale از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و British Aerospace از انگلــستان در اواخر دهه 1960 به هم پيوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت هواپیـمایی دو موتــــــــــوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر كردن بازار پهن پیکرها به وجود آوردند. ايـن ایــــرباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحـان ایـــــــرباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طـــــــرح A300 پسوند B تعلق گرفت كه نشان دهنده تغییرات براي این مدل محسوب می شود.
دو نمونه اصلی A300-B1 ساخـــــــته شدند كه اولین آن از تولوز فرانسـه در 28 اكتبر 1972 و دومي در 5 فوريه سال بعد پرواز کـرد. General Electric CF6 انتــــــخاب ارباس برای نيروي محركه مدل A300 مي باشـــــــــــــد. به دنبال نمونه اصلي A300B1، مدل A300B2 با 65/2 متر بدنه کشــــــــــــــــیده تر در 23 مي 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد.
دیگر مدل های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای رانـدمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزايـش وزن براي حمل بار مفيد بيشتر، B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مـدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پيشـــــرفته. تعداد كمي از مدلهاي تغییر پذیر A300C نيز ساخته شدند که برای ورود بار به بخــش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قــــرار دارد استفاده می شود.
در اواخر توليد مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مــــــدل A300-200FF پيشنهاد شد که مشتریان آنVASP، Tunis Air و Garuda بودند. در نــــــــهایت توليد A300B4 در مي 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصـــلاح شده از مدل B4 بود تولید این هواپیــــــما را ادامه داد. این مـدل که کــــــــه A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشـــیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مـــــــدل های A300 قديمي اكنون به عنوان هواپيماي باري مورد استفاده قرار مي گيرد.
عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 897km/h
برد: 6,670km معادل 3,600nm، در مدلA300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm
وزن عملیاتی:
90,115kg معادل 198,665lb با موتور CF6
90,065kg معادل 198,565lb با موتور PW-4000
بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg معادل 365,745lb
ابعاد:
طول: 54.08m معادل 177ft
ارتفاع: 16.62m معادل 54ft
دهانه بال: 44.84m معادل 147ft
مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft²
گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر
مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی.
بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017kg بار در مـــدل A300-600F.
موتور:
دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5
دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158
بیشترین رانش موتور:
262.4kN :CF6-80C2A1 معادل 59,000lb
273.6kN :CF6-80C2A5 معادل 61,500lb
249kN :pW-4156 معادل 56,000lb
258kN :pW-4158 معادل 58,000lb





 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
بدهی ایرلاین‌ها قسط بندی شد
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۴

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون فروش سوخت به تمامی ایرلاین‌ها در فرودگاه‌های کشور به طور اعتباری انجام می‌شود، اعلام کرد: با توافق انجام شده با شرکتهای هواپیمایی، بدهی ایرلاین‌ها قسط بندی شده است.
علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر درباره جزئیات شرایط جدید فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی، گفت: در حال حاضر قیمت جدید فروش سوخت به ایرلاین‌ها توسط ستاد هدفمندی یارانه ها تعیین می شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر با توافق انجام گرفته مقرر شده است بدهی شرکتهای هواپیمایی به طور قسط بندی شده دریافت شود، تصریح کرد: بر این اساس، فروش سوخت به تمامی ایرلاین ها هم به طور اعتباری 15 روزه انجام خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه مذاکرات با شرکتهای هواپیمایی بدهکار برای دریافت مطالبات دولت در حال انجام است، اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای توقف فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی بدهکار نداریم.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت همچنی از آغاز عرضه بنزین یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور خبر داد و یادآور شد: در شرایط فعلی ساخت خط لوله انتقال سوخت یورو به فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران به پایان رسیده است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با اعلام شرایط جدید فروش سوخت به ایرلاین‌های داخلی از فروش نقدی به شرکتهای هواپیمایی بدهکار از اول اردیبهشت ماه امسال خبر داده است.

به گزارش مهر، با موافقت ستاد هدفمندی یارانه ها سال گذشته قیمت فروش سوخت به هواپیماها 400 تومان تعیین شد، بر این اساس به دلیل درخواست ایرلاین‌های داخلی 50 درصد فروش سوخت به طور نقدی و مابقی به طور اعتباری در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی قرار گرفته است.

بر اساس مصوبه جدید ستاد هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شده از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی صرفا به صورت نقدی انجام شود، ضمن آنکه آن دسته از شرکتهای هواپیمایی که از قبل قرارداد اعتباری و یا پیش خرید امضا کرده‌اند، فروش سوخت به طور اعتباری به آنها انجام می شود.

این در حالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما در پروازهای خارجی برای ایرلاین‌های داخلی از 400 تومان به 1143 تومان خبرداده است.

هم اکنون روزانه یک تا 1.2 میلیون لیتر سوخت به شرکتهای هواپیمایی بین‌المللی فروخته می‌شود، از این میزان 30 درصد خرید سوخت توسط ایرلاین‌های بین‌المللی و مابقی توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی انجام می‌گیرد.
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
و اینم معروف ترین هواپیما بین ایرانی جماعت که امروز بسیار کم و به ندرت در خطوط هوایی ایران دیده میشود و شاید بعد از این اصلا دیده نشود :
توپولوف 154
توپولف-۱۵۴ هواپیمایی میان‌برد و ساخت شرکت توپولف در کشور روسیه است که نخستین بار در ۴ اکتبر ۱۹۶۸ (میلادی) به پرواز در آمد. این هواپیما قابل مقایسه با بویینگ ۷۲۷ است اما مصرف سوخت بیشتر و اندازه کابین کمتری دارد.

توپولف ۱۵۴ هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای متوسط هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق، همچنین تا اندازه‌ای در اروپای شرقی و ایران به کار خود ادامه می‌دهد . توپولف ۱۵۴ مدل توسعه یافته‌ای از هواپیماهای توپولف ۱۰۴ (Tu - ۱۰۴)، آنتونف ۱۰ (An – ۱۰) و ایلوشین ۱۸ (ll-۱۸) می‌باشد . معیار طراحی در توسعه این سه هواپیما تا اندازه‌ای متفاوت بود که شامل، قابلیت پرواز در فرودگاه‌های کوچک و پرواز در ارتفاع بالا می‌باشد. برای دستیابی به این اهداف در طراحی توپولف ۱۵۴ از سه موتور Kuznetsov NK-۸ که قابلیت پرواز بهتر را می‌دادند استفاده شد، همچنین این موتورها نسبت مناسبی را از نیروی جلوبرنده به وزن ایجاد می‌کردند. اولین پرواز توپولف ۱۵۴ در چهارم اکتبر ۱۹۶۸ انجام شد و اولین محصول آزمایشی آن در سال ۱۹۷۱ برای شرکت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ (Feb ۱۹۷۲) سرویس دهی آن به صورت رسمی به شرکت‌های هواپیمائی آغاز شد.
سه موتور مدل‌های مختلف هواپیمای توپولف گوناگون می‌باشد که شامل موتور Kuznetsov برای مدل Tu-۱۵۴ اولیه، نمونه بهینه سازی شده آن در مدل Tu-۱۵۴A با قدرت موتور بالاتر و تحمل وزن بیشتر بهنگام بلند شدن (Max Takeoff Weight) و باز هم افزایش قدرت در Tu-۱۵۴B جهت تحمل وزن بیشتر هنگام بلند شدن و همچنین Tu-۱۵۴S نمونه هواپیمای باری ‏Tu-۱۵۴B می‌باشد.

محصول کنونی Tu-۱۵۴M می‌باشد که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۲ انجام داد . تولید این هواپیما تحولی بزرگ‌تر در عرصه ساخت هواپیماهای توپولف به حساب می‌آمد که با موتورهای قابل اطمینان Soloviev نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار اقتصادی تر و سریعتر بود.

مشخصات فنی [ویرایش]هواپیمای توپولف با سه موتور Kuznetsov NK-۸ برای مدل‌های ‏Tu-۱۵۴ ، Tu-۱۵۴A و Tu-۱۵۴B و همچنین سه موتور Soloviev D-۳۰KU در مدل Tu-۱۵۴M با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-۱۵۴ عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-۱۵۴M قابلیت پرواز تا حداکثر سرعت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می‌باشد.

حداکثر تحمل وزن توپولف ۱۵۴ عادی: ۹۰۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر تحمل وزن توپولف ۱۵۴ ام: ۱۰۰۰۰۰ کیلوگرم

فاصله دوسر بالها: ۵۵/۳۷ متر

مساحت سطح بال‌ها: ۵/۲۰۱ مترمربع

طول هواپیما: ۹/۴۷ متر

ارتفاع: ۴/۱۱ متر

قابلیت حمل مسافر: ۱۵۸ تا ۱۶۴ مسافر در مدل‌های ‏Tu-۱۵۴ ، Tu-۱۵۴A ، Tu-۱۵۴B و ۱۸۰ مسافر در مدل Tu-۱۵۴M



 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
هواپیمای فوکر 100
فوکِر (به هلندی: Fokker) یک شرکت هواپیماسازی در کشور هلند است. این شرکت بر روی تولید هواپیماهای مسافربری کوچک تا متوسط تمرکز دارد. فوکر در سال ۱۹۱۲ در آلمان راه اندازی شد. بعد از جنگ جهانی اول به هلند تعلق گرفت. نام این شرکت برگرفته از نام موسس آن آنتونی فوکر است.
فوکر ۱۰۰ (به انگلیسی: Fokker 100) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت فوکر کشور هلند است. این هواپیما از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. این هواپیماها از روی مدل قدیمی تر فوکر اف ۲۸ ساخته شدند [۱]. در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباسفوکر ۱۰۰ دارای دو موتور توربوفن در دو سوی انتهای بدنه‌است.
فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۱ متر
طول: ۳۵٫۵ متر
ارتفاع: ۸٫۵ متر
ظرفیت مسافر: ۱۰۹ نفر
بیشینه سرعت: ۸۱۶ کیلومتر بر ساعت
محدوده پرواز: ۱۵۵۰ کیلومتر

آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی‌شود. در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. ایران ایر با داشتن ۲۸ فروند فوکر ۱۰۰ یکی از بزرگترین اپراتورهای این هواپیماست .




 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم امار واقعا جالب تولید و فروش هواپیمای توسط دو شرکت معروف :

آمار فروش هواپیماهای شرکت ایرباس و مقایسه آن با شرکت بوئینگ در جدول زیر آمده است:


۲۰۱۱۲۰۱۰۲۰۰۹۲۰۰۸۲۰۰۷۲۰۰۶۲۰۰۵۲۰۰۴۲۰۰۳۲۰۰۲۲۰۰۱۲۰۰۰۱۹۹۹۱۹۹۸۱۹۹۷۱۹۹۶۱۹۹۵۱۹۹۴۱۹۹۳۱۹۹۲۱۹۹۱۱۹۹۰۱۹۸۹
http://www.www.www.iran-eng.ir//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Flag_of_Europe.svg/22px-Flag_of_Europe.svg.png ایرباس۱۲۳۱۵۷۴۲۷۱۷۷۷۱۳۴۱۷۹۰۱۰۵۵۳۷۰۲۸۴۳۰۰۳۷۵۵۲۰۴۷۶۵۵۶۴۶۰۳۲۶۱۰۶۱۲۵۳۸۱۳۶۱۰۱۴۰۴۴۲۱
http://www.www.www.iran-eng.ir//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/22px-Flag_of_the_United_States.svg.png بوئینگ۴۹۵۵۳۰۱۴۲۶۶۲۱۴۱۳۱۰۴۴۱۰۰۲۲۷۲۲۳۹۲۵۱۳۱۴۵۸۸۳۵۵۶۰۶۵۴۳۷۰۸۴۴۱۱۲۵۲۳۶۲۶۶۲۷۳۵۳۳۷۱۶
منبع ۲۰۱۱: تعداد سفارش‌های دریافتی ایرباس تا ۳۱ اکتبر <http://www.airbus.com/company/market/orders-deliveries/>
منبع ۲۰۱۱: تعداد سفارش‌های دریافتی بوئینگ تا ۱۶ نوامبر <http://active.boeing.com/commercial/orders/index.cfm>

تعداد سفارش‌های دریافت شده برای هواپیما
۲۰۱۱۲۰۱۰۲۰۰۹۲۰۰۸۲۰۰۷۲۰۰۶۲۰۰۵۲۰۰۴۲۰۰۳۲۰۰۲۲۰۰۱۲۰۰۰۱۹۹۹۱۹۹۸۱۹۹۷۱۹۹۶۱۹۹۵۱۹۹۴۱۹۹۳۱۹۹۲۱۹۹۱۱۹۹۰۱۹۸۹
http://www.www.www.iran-eng.ir//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Flag_of_Europe.svg/22px-Flag_of_Europe.svg.png ایرباس۴۱۸۵۱۰۴۹۸۴۸۳۴۵۳۴۳۴۳۷۸۳۲۰۳۰۵۳۰۳۳۲۵۳۱۱۲۹۴۲۲۹۱۸۲۱۲۶۱۲۴۱۲۳۱۳۸۱۵۷۱۶۳۹۵۱۰۵
http://www.www.www.iran-eng.ir//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/22px-Flag_of_the_United_States.svg.png بوئینگ۳۸۷۴۶۲۴۸۱۳۷۵۴۴۱۳۹۸۲۹۰۲۸۵۲۸۱۳۸۱۵۲۷۴۹۱۶۲۰۵۶۳۳۷۵۲۷۱۲۵۶۳۱۲۴۰۹۵۷۲۶۰۶۵۲۷۴۰۲
منبع: تعداد هواپیماهای تحویلی ایرباس تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ <http://www.airbus.com/company/market/orders-deliveries/>
منبع: تعداد هواپیماهای تحویلی بوئینگ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ <http://active.boeing.com/commercial...laystandardreport.cfm&optReportType=CurYrDelv

تعداد هواپیماهای تحویل داده شده
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی به امار تولید این دو شرکت (تنها این دو شرکت) نشون میده که ترافیک هوایی یعنی چی
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان درباره صنعت هوایی کشور نظری ندارن؟
 
بالا