اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طوفان و ريزگرد
طوفان‌هاي 120 روزه استان زاهدان به 200 روز افزايش يافته است
ايرن- مدير کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان با اشاره به تأثير پديده ريزگردها بر هواي استان، گفت: وجود پديده ريزگردها يکي از مشکلات استان است



مدير کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان با اشاره به تأثير پديده ريزگردها بر هواي استان، گفت: وجود پديده ريزگردها يکي از مشکلات استان است.

"خسرو افسري" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه سيستان و بلوچستان، با بيان اين‌که استان 11.3 درصد وسعت کل کشور را در بردارد، افزود: وسعت شن‌هاي روان در سيستان و بلوچستان نزديک به 6 ميليون هکتار است.

وي عنوان کرد: براي مبارزه با اين پديده، کارگروه بحران‌هاي زيست محيطي استان با دبيري اداره کل محيط زيست استان برگزار مي‌شود.

افسري تصريح کرد:‌ مبلغ 30 ميليارد تومان از سوي استانداري براي مبارزه با اين پديده اختصاص يافته است که به دستگاه‌هايي همچون هواشناسي، منابع طبيعي و شهرداري‌ها اختصاص مي‌يابد.

وي افزود: با توجه به خشکسالي‌هاي اخير، طوفان‌هاي 120 روزه به 200 روز افزايش يافته که اثرات مخربي را در استان برجاي گذاشته است. با توجه به اثرات مخربي که اين طوفان‌ها بر روي اقتصاد منطقه گذاشته، مهاجرت مردم استان به حاشيه شهرها افزايش يافته است.

افسري اظهار داشت: به مناسبت هفته هواي پاک نيز از 2 کارخانه سيمان استان که پيش از اين به دليل توليد آلودگي اخطارهايي دريافت کرده بودند، بازديد شده است.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بختگان در خشکسالي
باران های زمستانی هم به دریاچه بختگان کمکی نکرد.
ایرن- دریاچه بختگان که دومین دریاچه آب شور ایران محسوب می شود در فصل زمستان نیز از آب و باران نصیبی نبرد تا همچنان شوره زارها و گنبدهای نمکی تمام داشته های این روزهای دریاچه باشد.



به گزارش خبرنگار مهر، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب 117هزار و 47 هکتار و 242هزار و 223هکتار در 70 کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است.
دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.
بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال 1374 بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.
طی چند سال گذشته همزمان با خشک شدن دیگر دریاچه های استان فارس از جمله کافتر و پریشان، دریاچه بختگان نیز به طور کامل خشک شد و به دنبال آن مشکلات زیادی برای مردم مناطق اطراف دریاچه به وجود آمد.
خشک شدن دریاچه علاوه بر اینکه بر سلامت مردم تاثیر گذاشت باعث خشک شدن انجیرستانهای استهبان و نی ریز شد و هم اکنون مردم منطقه از این موضوع که اقلیم مناطق اطراف بختگان به در حال تبدیل شدن به اقلیم خشک است گله مند هستند.
هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید اخیر کارشناسان از دریاچه بختگان گفت: این دریاچه حدود 100 هزار هکتار است که به طور 100 درصد طی چند سال گذشته خشک شده و فقط از آن شوره زار و گنبدهای نمکی باقی مانده است.
علمدارعلمداری افزود: دریاچه بختگان شامل دو بخش بختگان و طشک است که قسمت بختگان به طور کامل خشک شده و فقط دریاچه ظشک که حدود 50 هزار هکتار است نزدیک به چهار هکتار آن هم در قسمت شمالی آبدار است.
وی با بیان اینکه دریاچه بختگان در حال نابودی است، بیان کرد: این دریاچه به دلیل بارشهای اخیر همچنان مرطوب است اما کماکان خطر گنبدها و سونامی نمک نیز بختگان را تهدید می کند و با فرا رسیدن فصل تابستان مشکلاتی از جمله پدیده ریزگردها و سونامی نمک نیز حیات تالاب را به خطر می اندازد.
هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران ادامه داد: خشک شدن دریاچه باعث ایجاد مشکلاتی برای انجیرستانهای استهبان و نی ریز شده و این انجیرستانها تحت تاثیر خشک شدن دریاچه بختگان از بین رفته اند.
علمداری افزود: علاوه بر این بالارفتن دمای محیط منجر شده که مناطق اطراف این دریاچه تابستانهای گرم و زمستانهای بسیار سردی را داشته باشند از این رو می توان پی برد که اقلیم منطقه به اقلیم خشک تبدیل شده است.





انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن







 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
کشف ارتباط مصرف منظم ماهی و کاهش حملات قلبی توسط استادایرانی هاروارد

کشف ارتباط مصرف منظم ماهی و کاهش حملات قلبی توسط استادایرانی هاروارد

داریوش مظفریان دانشمند ایرانی مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد در تحقیقات اخیر خود که در اجلاس انجمن قلب آمریکا ارائه کرده است نشان داد تنها ماهیهایی که پخته و یا کباب شوند می توانند افراد را از خطر ابتلا به حملات قلبی و فشار خون محافظت کنند.
بسیاری از ماهیهایی که به صورت سرخ شده سرو می شوند محتوی میزان کمی از اسید چرب امگا- 3 هستند. اسید چرب امگا- 3 می تواند کلسترول و دیگر فاکتورهای خطرات قلبی عروقی را بهبود بخشند.

به تازگی داریوش مظفریان دانشمند ایرانی مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا که نتایج یافته های خود را در اجلاس انجمن قلب آمریکا ارائه کرده است نشان داد تنها ماهیهایی که پخته و یا کباب شوند می توانند افراد را از خطر ابتلا به حملات قلبی و فشار خون محافظت کنند.

مظفریان در این خصوص توضیح داد: تمام ماهیهای خوراکی ارزش غذایی یکسانی ندارند. یک رژیم غذایی غنی از ماهی پیوندی طولانی با کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی دارد و توصیه می شود که این رژیم غذایی دو و یا بیشتر در هفته مصرف شود. به خصوص ماهیهای روغنی مثل قزل آلا و ماهی تن که محتوی میزان زیادی اسید چرب امگا- 3 هستند.

این محقق ایرانی افزود: این چربی سالم میزان HDL معروف به کلسترول خوب را در بدن افزایش داده و میزان تری گلیسیریدهای مضر را کاهش می دهد.

وی افزود: دانشمندان از مدتها قبل به این مسئله که امگا- 3 یک نقش کلیدی بسیار مهمی در کاهش بیماریهای قلبی ایفا می کند مشکوک بودند به همین علت ما در این تحقیقات نشان دادیم که چگونه مصرف ماهی می تواند تاثیرات مثبتی در کاهش حملات قبلی ایفا کند.

براساس گزارش International News Network ، داریوش مظفریان در تحقیقات خود قلب 5 هزار سالمند آمریکایی را که پرسشنامه ای در خصوص رژیم غذایی خود پر کرده بودند مورد آزمایش قرار داد. سپس با در نظر گرفتن فاکتورهایی که نقش مهمی در بیماریهای قلبی ایفا می کنند به خصوص غذاهای دیگر، کشف کرد افرادی که به طور منظم ماهی پخته و یا کباب شده را مصرف می کردند با احتمال بیشتری مواجه بودند که ضربان قلب و فشار خون کمتری داشته باشند و خون آنها در قلب بهتر جریان یابد.

در عوض کسانی که ماهی را به طور منظم به صورت سرخ شده و یا ساندویچ مصرف می کردند با سختی شریانی و دیگر مشکلات قلبی عروقی مواجه بودند.

نتایج تحقیقات داریوش مظفریان نشان می دهد از آنجا که ماهی سرخ شده محتوی میزان کمی اسید چرب امگا- 3 است علائم ناهنجاری عملکرد قلب در این افراد مشاهده شده است درحالی که مصرف منظم ماهی کباب شده و یا پخته شده میزان این اسید را به خصوص در ماهی تن و قزل آلا افزایش می دهد.



منبع : خبرگزاري مهر
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نفوذ مافيا براي تخريب بافت تاريخي تهران

نفوذ مافيا براي تخريب بافت تاريخي تهران

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متهم مي‌کند
نفوذ مافيا براي تخريب بافت تاريخي تهران
ايرن: « بافت تاريخي تهران در وضعيت بحراني قرار دارد.» اين جمله را معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور چند روز پيش و به هنگام بازديد از بازارچه عودلاجان که مرمتگران سرگرم مرمت بخش‌هاي فرو ريخته آن هستند اعلام کرده است




به گزارش همشهري آنلاين :علويان صدر همچنين در اظهارات خود براي نخستين‌بار از فعاليت مافيايي در بازار تهران خبر داده است که با برخورداري از يک سيستم هدايت‌شده، راهکارهاي قانوني را با نام و مشخصات خود طي مي‌کنند و با ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در بافت تاريخي تهران در حال از بين بردن هويت تاريخي نخستين نقطه از شکل‌گيري پايتخت هستند. علويان صدر به‌رغم آنکه به‌عنوان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌بايست از مشخصات سازندگان پاساژها و ساختمان‌هايي که از بخشنامه رعايت ارتفاع در بافت تاريخي شهر تهران عدول کرده‌اند مطلع باشد ولي هيچ نامي از آنها نبرده و تنها گفته است: پاساژهاي آنچناني در داخل بازار سنتي به نام افرادي معين در حال ساخته شدن هستند. ‌اين افراد مسير را شناخته و يک خط سير را شناسايي کرده‌اند. حتي برخي نهادهاي دولتي و غيردولتي نيز در حال انجام اين کار هستند و ما اعلام خطر مي‌کنيم که کنترل اين وضعيت از توان سازمان ميراث فرهنگي خارج شده است.
اعلام وجود سيستم مافيايي براي تخريب بازار تاريخي تهران به نفع ايجاد پاساژ و بهره‌برداري اقتصادي بيشتر از بافت تاريخي پايتخت که به گفته علويان صدر برخي نهادهاي دولتي و غيردولتي نيز در حال انجام اين اقدام در بازار تهران هستند اگرچه پيش‌تر سابقه نداشته است ولي نشان مي‌دهد که مسئولان سازمان ميراث فرهنگي توان مقابله با پديده تخريب بافت تاريخي شهر را ندارند.
پيش‌تر مسئولان سازمان ميراث فرهنگي کشور تلويحا شهرداري تهران را متهم به کم کاري در حوزه بازار تهران مي‌کردند و شهرداري تهران نيز همواره اعلام کرده است که بدون در نظر گرفتن قانون و مجوز سازمان ميراث فرهنگي اجازه هيچ‌گونه فعاليت ساخت‌وساز در بافت تاريخي تهران ازجمله بازار تهران را نمي‌دهد. مافياي بازار تهران چه افراد و نهادهايي هستند که با دانستن همه راهکارهاي قانوني بناهاي تاريخي به‌جاي مانده از دوره صفويه و قاجاريه را در هسته نخستين شکل‌گيري پايتخت فرو مي‌ريزند و به جاي آن پاساژهاي چندين طبقه احداث مي‌کنند؟ اين سؤالي است که روزنامه همشهري از محمدابراهيم لاريجاني مدير سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مي‌پرسد.محمدابراهيم لاريجاني که پيش‌تر انتقادهاي زيادي در موضوع بازار تهران به شهرداري داشته است به همشهري گفت: بازار تهران و بافت تاريخي شهر در فهرست بحران قرار دارد و مديريت شهري نيز با تاييد اين مطلب خواستار اقدام جدي سازمان ميراث فرهنگي است.
به گفته مدير سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران برخي تهديدهاي موجود در بازار تهران نه سازماندهي شده است و نه ارتباطي با مافيا دارد که مربوط به املاک شخصي مردم است؛ آنها مايل به تخريب و نوسازي ملک خود هستند.
آنطور که محمدابراهيم لاريجاني به همشهري گفت، آنجا که موضوع پاساژسازي در بازار تهران و بافت تاريخي مطرح است پاي مافياي بازار به ميان مي‌آيد و به احتمال قوي منظور معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور از مافيا نيز همين گروه است که با خريد ملک در بازار آنها را تجميع و تبديل به پاساژ مي‌کنند. آنطور که رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مي‌گويد، درصورتي که روند کنوني در بازار تهران ادامه يابد تا 20 سال ديگر بافتي به نام بافت تاريخي در بازار تهران وجود نخواهد داشت.
محمدابراهيم لاريجاني همچنين در پاسخ به اين پرسش که برخي کارشناسان عملکرد وي را در اداره ميراث فرهنگي تهران در وضعيت کنوني بافت تاريخي مورد سؤال مي‌دانند، گفت: در دوران مديريت ما حتي يک مجوز تخريب ابنيه بافت تاريخي و ساخت‌وساز در محدوده بافت تاريخي تصويب نشد. منتقدان بايد با سند و مدرک سخن بگويند و اگر مجوز ساخت‌وساز در بافت تاريخي تهران در دوران مديريت من صادر شده باشد به افکار عمومي اعلام کنند. هيچ مجوز احداث پاساژ در دوره من صادر نشد.مافياي بافت تاريخي چه کساني هستند؟ اين سؤالي است که مدير سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران نسبت به آن ابراز بي‌اطلاعي مي‌کند و مي‌گويد: در جريان مافيا نيستم ولي اينکه فردي هم که در عودلاجان پاساژ مي‌سازد کيست کاملا قابل شناسايي است.
مشکلي که در بازار تهران و بافت تاريخي وجود دارد اين است که به‌گفته لاريجاني مالک به‌منظور دريافت مجوز ساخت‌وساز ابتدا به شهرداري مراجعه مي‌کند و پس از آن شهرداري از سازمان ميراث فرهنگي استعلام مي‌کند که درصورت مغاير نبودن با قوانين و براساس قانون ساخت‌وساز در بافت تاريخي پس از اعلام نظر سازمان ميراث فرهنگي مالک قادر به ساخت‌وساز است، ولي گاه مالکين بناها خود را ملزم به رعايت قانون ساخت‌وساز نمي‌دانند و گاه ديده مي‌شود ارتفاع 5/7 متر به 15 متر رسيده است. به گفته لاريجاني اگر مالکين متخلف ملزم به تخريب ارتفاع غيرمجاز شوند ديگر فردي به‌خود اجازه تعدي به بافت تاريخي را نمي‌دهد.
بهروز کاشف مدير بافت‌هاي تاريخي شهر تهران ولي به تفاهم صورت گرفته در جلسات مشترک با سازمان ميراث فرهنگي درخصوص صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت تاريخي و بازار تهران اشاره کرد و گفت: صدور پروانه ساخت‌وساز در بازار تهران و بافت تاريخي شهر بدون هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي به هيچ وجه صحت ندارد و شهرداري تهران در موضوع بافت تاريخي ضوابط سازمان ميراث فرهنگي را اعمال مي‌کند. بهروز کاشف همچنين مي‌گويد: اگر مصداقي وجود دارد که شهرداري تهران صدور پروانه ساخت‌وساز در بازار تهران و بافت تاريخي را بدون مجوز و هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي انجام داده است آقايان بيايند و مصداقي اعلام کنند که اين اتفاق در کجاي بافت تاريخي افتاده است.
مديران شهري نيز اعلام مي‌کنند هيچ ساخت‌و‌سازي‌ در بازار تهران بدون هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي صورت نگرفته و اين درحالي است که مسعود علويان صدر معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي کشور از گودبرداري يک پاساژ در محله عودلاجان تهران در بافت تاريخي شهر خبر داده است که 20 متر داخل زمين پايين رفته است. آيا معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري که اعلام کرده است بافت تاريخي و بازار تهران به‌شدت در خطر است حاضر به افشاي نام مافياي بازار تهران که هويت تاريخي شهر را تهديد مي‌کند خواهد شد؟



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معاون سازمان محيط زيست:
میانگین عمق تالاب انزلی هیچگاه بیش از شش متر نبوده است 25 ایستگاه کیفیت آب تالاب بین‌المللی انزلی را اندازه‌گیری می‌کنند
ایرن- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه اکوتوریسم در تالاب‌ها منجر به استفاده بهینه از آن‌ها می‌شود.



دکتر اصغر محمدی فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص کاهش 7 متری عمق تالاب انزلی گفت: اگرچه در برخی از مناطق تالاب انزلی در زمان‌های مشخص عمق تالاب تا 12 متر هم گزارش شده است اما به طور میانگین عمق این تالاب هیچگاه بیش از شش متر نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: تالاب بین‌المللی انزلی از تالاب‌های مهم کنوانسیون رامسر است که پس از مشاهده کاهش عمق آن از شش متر به دو متر این تالاب در لیست مونترو قرار گرفت تا برای جلوگیری از بحران بیشتر در این تالاب اقدامات جدی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به علت ورود حجم بالای رسوبات از عمق این تالاب کم شده است، افزود: فاضلاب‌های شهری و همچنین شهر صنعتی رشت که عمده‌ترین عوامل آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت هستند از جمله دلایل مهم افزایش رسوبات به این تالاب بوده است.

محمدی فاضل خاطرنشان کرد: با بازدیدی که از این تالاب بین‌المللی صورت گرفت و گزارش‌هایی که دریافت شده راهکارهای خوبی برای کاهش ورود آلودگی‌های صنعتی به این تالاب در نظر گرفته شده است و در حال حاضر از 16 شهرک صنعتی استان 8 شهرک مجهز به تصفیه‌خانه شده‌اند.

وی با اشاره به مشارکت جایکا در احیای تالاب انزلی این اقدام مشترک ایران و ژاپن را مثبت عنوان و اظهار کرد: انتظار می‌رود در همه تالاب‌های کشور از نهادها و افکار و افرادی که برای حفاظت از محیط زیست تالاب‌ها حرفی برای گفتن دارند استفاده شود که این مهم در استان‌های مختلف تشویق می‌شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی و کیفیت آب این تالاب به ایسنا گفت: در 25 نقطه این تالاب ایستگاه برداشت اطلاعات آب تالاب وجود دارد و هر 15 روز میزان آلودگی آن گزارش می‌شود و در حال حاضر در حال کاهش است اما هنوز مطلوب نیست.

وی توسعه اکوتوریسم در تالاب‌ها را استفاده بهینه از آن‌ها دانست و تصریح کرد: مشارکت مردم محلی و ذینفعان تالاب در حفظ محیط زیست تالاب بسیار موثر است و راه‌اندازی سایت پرنده‌نگری در حیات وحش سلکه یک اقدام بسیار مهم در ارتقاء جذب توریسم تالاب انزلی است.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحقق روياي تهراني‌ها پس از44سال
بزرگترين درياچه مصنوعي کشور بهار سال آينده آبگيري مي‌شود
ايرن- معاون شهردارتهران: درياچه چيتگر تابستان91آماده بهره‌برداري مي‌شود



تهراني‌ها از ديرباز روياي داشتن يک درياچه مصنوعي در شهر خود را در سر مي پروراندند؛ کمتر کسي مي‌داند که سابقه طرح ساخت درياچه مصنوعي چيتگر به نخستين طرح جامع تهران که پيش از انقلاب اسلامي و در سال 1347 تدوين شد، بازمي‌گردد. اما از آن زمان تاکنون بسياري ساخت چنين درياچه‌اي را رويا مي‌دانستند و صرف‌نظر از مسائل فني، اما و اگرهايي در خصوص تامين آب درياچه مطرح مي‌کردند.

با اين وجود موضوع ساخت درياچه چيتگر در برنامه جامع دوم و سوم تهران نيز تکرار شد و در دوره اخير شهرداري تهران، بالاخره براي نخستين بار و در اين چند سال شهرداري تهران براي ساخت تنها درياچه مصنوعي پايتخت شکل گرفت. هم‌اکنون عمليات اجرايي ساخت درياچه چيتگر در فضايي به وسعت حدود 140 هکتار واقع در شمال پارک جنگلي چيتگر در محدوده شمال غرب پايتخت با سرعتي مضاعف دنبال مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران، سيد مازيار حسيني ـ معاون فني عمراني شهردار تهران در اين خصوص با اشاره به کلنگ‌زني پروژه درياچه مصنوعي چيتگر در مهرماه سال 89 با حضور شهردار تهران به ايسنا مي‌گويد: زمان‌بندي اين پروژه از ابتدا 30 ماهه بود و به اين ترتيب قرار بود اوايل سال 92 به بهره‌برداري برسد. اما از آنجا که محل اصلي تامين آب اين درياچه، آورده فصلي رود کن است و اين رودخانه در ارديبهشت ماه بيشترين ميزان آب را دارد، با تصميم شهردار تهران مقرر شد که در اجراي آن تسريع شود تا در بهار سال 91 بتوان درياچه را آبگيري کرد.

آن گونه که معاون شهردار تهران معتقد است آبگيري درياچه‌ها و سدها يک فرايند زمان‌بر و چند ماهه است. بنابراين اگر پروژه با سرعت عادي اجرا مي‌شد و در بهار 92 به بهره‌برداري مي‌رسيد، آبگيري يک سال به تعويق مي‌افتاد و عملا حدود يک سال بعد از بهره‌برداري، امکان استفاده از درياچه چيتگر براي شهروندان فراهم مي‌شد. اما هم‌اکنون زمينه برخورداري شهروندان از مزاياي اين درياچه در تابستان سال 92 فراهم شده است.

وي با اشاره به پيشرفت فيزيکي 97 درصدي تاسيسات درياچه چيتگر مي‌گويد: پيمانکاران مجزا به صورت موازي ساخت سد، درياچه، بند انحرافي و کانال‌ها را دنبال مي‌کنند تا فرصت آبگيري در بهار سال آينده از دست نرود.

به گفته وي هم‌اکنون پيشرفت فيزيکي پروژه به تراز تاج سد رسيده و تنها آب‌بندي بدنه درياچه باقي مانده که در حال انجام است.

حسيني در ادامه به پيچيدگي‌هاي فني ساخت درياچه چيتگر اشاره و با بيان اينکه آب بند کردن فضايي به وسعت 140 هکتار تجربه بي‌نظيري در کشور است، مي‌افزايد: براي انتخاب مصالح مورد نياز آب‌بندي، مشاور خارجي انتخاب شده که سخت‌گيرانه در محل توليد محصولات مورد نياز حضور مي‌يابد تا از کيفيت محصولات مورد استفاده مطمئن شود.

به گفته وي براي آب‌بندي درياچه چيتگر از محصولات چهار شرکت توليدکننده داخلي و خارجي استفاده مي‌شود تا علاوه بر ايجاد فضاي رقابتي و جلوگيري از افزايش قيمت، ضمن انجام آب‌بندي در کوتاه‌ترين زمان ممکن، به صنعت داخلي نيز کمک شود.

اما شايد يکي از چالش برانگيزترين موضوعات پيرامون درياچه مصنوعي چيتگر، تامين آب آن باشد.

معاون فني عمراني شهردار تهران در اين خصوص با اشاره به اينکه عمده آب اين درياچه از رود کن تامين مي‌شود، اعلام مي‌کند که طي توافق انجام شده با شرکت آب منطقه‌اي تهران، سهميه اين درياچه از آب رود کن، سالانه پنج ميليون مترمکعب خواهد بود.

حسيني همچنين با اشاره به چندين مطالعه زيست‌محيطي پيوست اين پروژه، بر ضرورت حفظ کيفيت مطلوب آب درياچه چيتگر تاکيد کرده و توضيح مي‌دهد: از آنجا که سطح برخي مواد نظير نيترات‌ها و فسفات‌ها در آب درياچه بالاتر از حد مورد نياز است، مطالعات مربوط به ساخت يک تصفيه‌خانه که به طور مرتب آب درياچه را تصفيه کند در حال انجام است.

وي با بيان اينکه براي راه‌اندازي اين تصفيه‌خانه از مشاوران خارجي توانمندي استفاده مي‌شود، خاطرنشان مي‌کند: ساخت اين تصفيه‌خانه به عنوان پروژه تکميلي درياچه چيتگر و پس از بهره‌برداري از درياچه موکول مي‌شود.

معاون فني عمراني شهردار تهران درباره اهميت رعايت ضوابط زيست محيطي در اين پروژه به ايسنا مي‌گويد: براي اجراي تمهيدات و ضوابط زيست محيطي اين پروژه، از چند شرکت مشاور داخلي و خارجي استفاده مي کنيم.

وي درياچه مصنوعي چيتگر را يک پروژه «انسان محور» توصيف مي‌کند و با بيان اينکه چاره‌اي به جز پايبندي به ضوابط زيست محيطي در چنين پروژه‌اي وجود ندارد، مي‌افزايد: اين درياچه در کنار جنگل چيتگر قرار است به فضاي تفرجگاهي و مفرح منحصر به فردي براي شهروندان تهراني و حتي ساير هموطنان تبديل شود، اما اگر ويژگي‌هاي زيست‌محيطي لازم را نداشته باشد، اصل ماهيت آن زير سوال مي‌رود. به همين دليل شهرداري تهران با دقت نظر ويژه‌اي مسائل زيست محيطي مربوطه را دنبال کرده است.

به گفته حسيني در مواردي حتي مسائل فني به دليل عدم همخواني با مسائل زيست‌محيطي تغيير يافته است و در مجموع سختگيرانه‌ترين کنترل‌هاي زيست‌محيطي در مورد اين پروژه انجام مي شود.

وي يادآور شد که توسعه فضاهاي تفرجگاهي و فرهنگي در اطراف درياچه چيتگر، همزمان با آغاز آبگيري دنبال مي‌شود تا شهروندان بتوانند در سال 92 از همه تمهيدات پيش‌بيني شده براي گذران مطلوب فراغت خود در اين منطقه، برخوردار شوند.

به گزارش ايسنا، به اين ترتيب به نظر مي‌رسد که با تحقق روياي پايتخت نشينان در آينده‌اي نه چندان دور، شهروندان لذت تنفس هوايي لطيف در کلانشهر آلوده تهران را تجربه کنند.

انتهاي پيام



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی

سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی

سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی
ایرن- سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی استان با شرکت کارشناسان و محیط بانان محیط زیست استان گیلان و کارشناس ناظر اعزامی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تاریخ 11/10/1390 آغاز و در تاریخ 27/ 10/1390 به پایان رسید.



به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گیلان، در مجموع در طول13 روز، پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکی زی وابسته به تالاب در 34 سایت تالابی استان شناسایی و سرشماری شد.

در مجموع 201022 قطعه پرنده از 76 گونه( 37 گونه آبزی، 29 کنارآبزی و 10 گونه خشکی زی وابسته به تالاب) شناسایی و سرشماری گردید که نسبت به سال گذشته(1389) 21 درصد جمعیت پرندگان مهاجر افزایش داشته است. مهمترین دلیل افزایش مهاجرت پرندگان، بارندگیهای مناسب، حفاظت مستمر و سردتر بودن هوا نسبت به سال گذشته بوده است.

این گزارش می افزاید:75 درصد از جمعیت پرندگان مهاجر و بیشترین تنوع پرندگان در سه تالاب بین المللی استان (تالاب انزلی، پنهگاه حیات وحش امیرکلایه و پارک ملی بوجاق) سرشماری و شناسایی گردید. که نشان از اهمیت و ارزش این تالاب ها در حفاظت از نسل پرندگان مهاجر دارد.

در این بین تالاب انزلی با جمعیتی بالغ بر 90907 قطعه از 38 گونه بیشترین تعداد را دارا بود که نسبت به سال گذشته جمعیت پرندگان مهاجر به این تالاب حدود 13 درصد افزایش داشته است و پس از آن تالاب امیرکلایه با 30706 قطعه از 35 گونه و پارک ملی بوجاق با 28538 قطعه پرنده از 49 گونه قرار داشتند. همچون سالهای گذشته پارک ملی بوجاق با توجه به تنوع زیستگاهی منحصر به فردش بیشترین تنوع پرندگان مهاجر استان را دارا بود(49 گونه).گونه های خوتکا( 65112 قطعه)، چنگر( 32404 قطعه) و اردک سرسبز( 16231 قطعه) به ترتیب بیشترین جمعیت را نسبت به سایر گونه‌ها دارا بودند کمترین جمعیت مشاهده شده متعلق به گونه های کشیم شاخدار، حاجی لک لک، آبچلیک آوازخوان، کاکائی اقیانوسی قطبی و شاهین بود.

در مجموع 6 گونه حواصیل، 4 گونه کشیم، 8 گونه کاکایی، 2 گونه پرستوی دریایی، 18 گونه آبچلیک و سلیم، 4 گونه یلوه، 2 گونه غاز، 2 گونه قو، 12 گونه اردک ، 2گونه اردک غاز نما ، 2 گونه باکلان، 1 گونه پلیکان، ا گونه کاکایی اقیانوسی، ا گونه فلامینگو، ا گونه لک لک به همراه 2 گونه سنقر، 2 گونه قرقی، 1 گونه کورکور، 2 گونه عقاب، ا گونه سارگپه ، 1گونه شاهین، 1 گونه ماهیخورک در این بررسی مشاهده و تعدادشان شمارش گردید.

خوتکا(65112 قطعه)، چنگر( 32404 قطعه) و اردک سرسبز( 16231 قطعه) به ترتیب بیشترین جمعیت را نسبت به سایر گونه‌ها دارا بودند.

پلیکان خاکستری(Vu)، اردک بلوطی(NT)، عقاب تالابی( Vu) و عقاب دریایی دم سفید(NT) از گونه های در خطر انقراض جهانی و قوی فریادکش، قوی گنگ، باکلان کوچک، غاز پیشانی سفید، مرگوس سفید، اردک چشم طلایی به همراه 6 گونه حواصیل، 2 گونه شاهین و7 گونه انواع قوش از گونه‌های حمایت شده بودند که در این بررسی مشاهده و تعدادشان شمارش شد که نشان از اهمیت زیستگاههای استان در حمایت از نسل این گونه‌ها در فصل زمستان دارد.

از نکات جالب در سرشماری اخیر شمارش 9 قطعه کاکایی مدیترانه‌ای در سواحل انزلی بود. این گونه از پرندگان بسیار کمیاب ایران است و در 35 سال گذشته فقط در سواحل استان گیلان به تعداد یک تا دو قطعه دیده شده بود. یک قطعه کاکائی اقیانوسی(اسکوا) قطبی، - از پرندگان کمیاب ایران – نیز در سرشماری اخیر بعد از 8 سال در سواحل رودسر مشاهده گردید.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​



 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دستگاه برگزیده معرفی شد

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دستگاه برگزیده معرفی شد

در يادواره شهيد رجايي
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دستگاه برگزیده معرفی شد
ایرن- در یادواره ی شهید رجایی از اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دستگاه برگزیده استان تقدیربعمل آمد



به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گیلان،در دومین روز از دهه فجر و در یاد واره شهید رجایی از اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دستگاه برگزیده استان با اهداء لوح تقدیر توسط استاندار گیلان تقدیر بعمل آمد. این مراسم که در جلسه شورای اداری و با حضور جناب آقای مهندس سعادتی استاندار گیلان و جناب آقای مهندس محمدی زاده معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفت؛ براساس گزارش کارگروه تخصصی پژوهش، فن آوری و تحول اداری استان و به استناد نتایج ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی ؛ این اداره کل با توجه به رشد قابل توجه اش نسبت به سایر دستگاهها مفتخر به عنوان دستگاه برگزیده شد.

در یادواره شهید رجایی و در اجرای فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور ارزیابی عملکرد و شناسایی دستگاهها و کارمندان برگزیده؛ از دستگاه های برتر هر استان به منظور بهبود افزایش بهره وری دستگاههای اجرایی تقدیر می شود.






انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پرویز رجبی درگذشت
ایرن: پرویز رجبی نویسنده مجموعه بزرگ پنج جلدی " هزاره های گمشده" روز جمعه در گذشت.



مرحوم پرویز رجبی در سال ۱۳۱۸ در قوچان متولد شد، از دانشگاه گوتینگن آلمان در رشته ایران شناسی و ترک شناسی دکترا گرفت؛ از سال ۱۳۷۳ ریاست بخش ایران شناسی دایره المعارف بزرگ اسلامی را پذیرفت؛ و در زمینه ایران شناسی بیش از چند ده کتاب و مقاله نوشت. رجبی در 1379 براثر سکته مغزی و فلج شدن نیمی از بدنش خانه‌نشین شد، اما هم‌چنان به کار تحقیق و ترجمه اشتغال داشت.

هزاره های گمشده، سده های گم شده، ایران شناسی، تاریخ ایران در دوره ایلامی، تاریخ ایران در دوره سلوکیان و اشکانیان، کریم خان زند و زمان او، و از زبان داریوش از جمله کتاب های ایشان است.

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
زخم تیغ شکارچیان بار دیگر بر پیکر حیات وحش ایران/قطع دست یک پلنگ ایرانی

زخم تیغ شکارچیان بار دیگر بر پیکر حیات وحش ایران/قطع دست یک پلنگ ایرانی

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: در تاریخ 12 بهمن امسال یک قلاده پلنگ در تله شکارچیان استان گلستان گرفتار شد و بعد از این، موضوع توسط اهالی محلی به اداره کل محیط زیست استان گلستان گزارش و فوراً اکیپی به محل اعزام شد.
وی ادامه داد: بعد از اعزام اکیپ تشخیص اولیه دامپزشک قطع عروق و اعصاب دست چپ پلنگ و عفونت شدید بود که در این خصوص پیشنهاد قطع عضو از ابتدا مطرح می‌شود اما مجوز این اقدام صادر نمی‌شود.
محمدی افزود: اما با وخامت وضع پلنگ و عدم پاسخگویی به درمان و به دلیل ضعف شدید جسمانی و عدم تمایل به تغذیه در تاریخ 21 بهمن سال جاری و به دستور اصغر محمدی‌ فاضل، معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به انتقال این حیوان به تهران اقدام می‌شود. مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: پس از انتقال این قلاده پلنگ به پارک پردیسان و براساس گزارش کارشناس بخش بیماری‌های سازمان حفاظت محیط زیست معلوم شد که پلنگ مذکور ماده بوده و حدود 6 ماه سن داشته است.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از انتقال این پلنگ دامپزشک پارک پردیسان معاینه و اقدامات رادیولوژی به عمل آورد و مشخص شد که به علت گیر کردن دست حیوان در تله، استخوان‌های ۲ عدد از انگشتان دست چپ دچار شکستگی شده و همچنین از ناحیه مچ دست (CARP) دچار در رفتگی و جابجایی شده است.
محمدی عنوان کرد: همچنین تعدادی از تاندون‌ها و عصب‌های مربوط به انگشتان دست چپ حیوان نیز قطع شده بود و این امر منجر شد، مچ دست به سمت عقب خم و عفونت از ناحیه آسیب دیده وارد بدن حیوان و سیستم گردش خون شود و به دنبال آن تب، بی‌حالی و بی‌اشتهایی را منجر شود.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در گزارش کارشناس بخش بیماری‌های سازمان محیط زیست آمده است که "به همین علت حیوان از تغذیه امتنا می‌کند اما با این حال از بدو ورود این گونه حیوانی درمان با آنتی بیوتیک‌های سفتری اسکون و جنتامایسین همچنین سرم تراپی و ویتامین‌تراپی ادامه داشته و روز سه‌شنبه 25 بهمن نسبت به تعویض پانسمان و بررسی ناحیه آسیب دیده اقدام می‌شود".
وی گفت: اما پس از این ماجرا در تاریخ 28 بهمن ماه کارشناسان و دامپزشکان پس از باز نمودن پانسمان دست پلنگ زخمی متوجه شدند که با توجه به آسیب‌های وارده و مرگ بافتی(نکروز) اندام مذکور قابلیت ترمیم نداشته است و باید جهت جلوگیری از انتشار عفونت در بدن در اسرع وقت نسبت به قطع آن اقدام شود.
محمدی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی به عمل آمده با بخش جراحی دانشگاه تهران، پلنگ زخمی در همان وضعیت بیهوشی به دانشکده دامپزشکی منتقل شد و پس از انجام اقدامات پیش از عمل نسبت به جراحی و قطع دست اقدام شد و متأسفانه دست چپ پلنگ دیروز در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران قطع شد.
وی ادامه داد: دست پلنگ زخمی از ناحیه دیافیز استخوان هیومروس(بازو) قطع شد تا پس از بهبود امکان استفاده به عنوان تکیه گاه وجود داشته باشد و متعاقباً عفونت وجود نداشته باشد.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به سیستمیک بودن عفونت و بی‌اشتها بودن پلنگ زخمی، در مدت زمان بیهوشی نسبت به سرم‌تراپی، ویتامین تراپی و همچنین درمان با آنتی‌بیوتیک وسیع الطیف سفتر‌یاکسون و جنتامایسین اقدام شده است و درمان آنتی ‌بیوتیکی تا بهبود کامل همچنان ادامه خواهد داشت.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ک قلاده پلنگ ايراني
به دلیل گرفتار شدن در تله کشاورزان دست خود را از دست داد
ایرن- مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک قلاده پلنگ به دلیل گرفتار شدن در تله کشاورزان منطقه گرگان در استان گلستان دست خود را از ناحیه کتف از دست داد.



مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی گفت: حدود 20 روز گذشته همکاران محیط زیست استان گلستان اعلام کردند که پلنگی در تله کشاورزان در منطقه گرگان گرفتار و از ناحیه مچ دست زخمی شده است.


وی اظهار داشت: آنها در محیط زیست استان اقدام به درمان این حیوان کردند که متاسفانه کاری از پیش نبردند و حدود یک هفته پیش حیوان را به تهران منتقل کردیم و به محض ورود توسط دامپزشکان سازمان محیط زیست و کلینیک دانشگاه تهران مورد معاینه قرار گرفت که از همان ابتدا نیز امیدی به بهبود حیوان نبود اما تلاش کردیم که عضو زخمی حیوان را حفظ کنیم.


محمدی ادامه داد: از آنجا که تله های بومی بسیار قوی هستند و به تله های ' پاگیر' معروفند از این رو حیوان تمام بافت دست خود را که در تله گیر کرده بود از دست داد و باعث عفونت آن بخش از اندام شد به گونه ای که در معاینات مشخص شد تاندون و رگ های خون رسانی حیوان در ان قسمت از بین رفته است.

وی گفت: به احتمال زیاد حیوان یک تا دو روز در تله گرفتار بود و در این مدت تلاش زیادی برای آزاد کردن خود کرد که این مساله باعث از بین رفتن بافت دست به طور کامل شد از این رو امکان پیوند نیز وجود نداشت.

وی افزود: دست پلنگ عفونت زیادی کرده بود و با آنتی بیوتیک های قوی سعی شد تا عفونت کنترل و کاهش یابد اما از آنجا که رگ خون رسانی حیوان از بین رفته بود گلبول های سفید آن نیز روند صعودی داشت که این مساله نشان دهنده موثر نبودن درمان بود.


محمدی گفت: اما متاسفانه به دلیل آسیب فراوانی که دست حیوان دیده بود عصر جمعه با مشورت دامپزشکان سازمان محیط زیست و کلینیک دانشگاه تهران و جراحان دامپزشک مجبور به قطع دست حیوان از کتف شدیم.


وی در پاسخ به این سوال که اگر حیوان از مچ دست آسیب دیده بود چرا از کتف قطع شد ، گفت: اگر از مچ قطع می کردیم حیوان با همان عضو آسیب دیده اقدام به حرکت می کرد که دراین صورت دوباره دست دچار عفونت می شد و چون استفاده از اندام مصنوعی مانند پروتز برای حیوانات وحشی مانند پلنگ کاربردی ندارد ، مجبور به قطع دست از کتف شدیم.


مدیر کل دفتر حیات وحش اظهارداشت: در حال حاضر این حیوان در محیط اسارت نگهداری می شود و با همکاری دانشگاه تهران تصمیم داریم به روش تلقیح مصنوعی برای تکثیر از این حیوان استفاده کنیم.

وی گفت: پلنگ بعد از شیر و ببر که متاسفانه نسلشان در ایران منقرض شده،بزرگترین و قوی ترین گوشتخوار در ایران محسوب می شود و در حال حاضر حدود 500 قلاده پلنگ در زیستگاه - های ایران وجود دارد.


محمدی افزود: نقاط پراکنش پلنگ بیشتر در مناطق کوهستانی ایران است اما به دلیل تله گذاری ، تصادف و شکار همواره شاهد از بین رفتن این حیوانات با ارزش هستیم.


به گفته وی این پلنگ ایرانی در منطقه قفقاز نیز وجود داشته اما امروز جمعیت آنها در این منطقه تقریبا از بین رفته است.

محمدی تاکید کرد: همکاران در محیط زیست استان گلستان در صدد پیدا کردن فردی هستند که تله را کار گذاشته و بدون شک با تله گذار برخورد قانونی خواهد شد و باید ضرر و زیان زیست محیطی را بپردازد.

وی ادامه داد: هر فردی به هر نحوی باعث تلفات و کشته شدن هر گونه از حیوانی شود سازمان محیط زیست با آنان به شدت برخورد می کند، از بومیان می خواهیم که برای دفع حیوانات از مزارع خود از کار گذاشتن چنین تله های خطرناکی خودداری کنند و از روش های معمول دیگر استفاده کنند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معاون سازمان حفاظت محيط زيست:
اهواز بیشترین میزان ریزگردها را در کشور دارد
ایرن- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اهواز بیشترین میزان ریز گردها دارد و یکی از کلان شهرهای آلوده کشور است.



به گزارش خبرنگارایرنا 'علی محمد شاعری' چهارشنبه شب در کارگروه ملی مبارزه با گرد وغبار در استانداری خوزستان افزود: برنامه جامع آلودگی هشت کلان شهر کشور به تصویب رسیده که این استان ها حدود 17 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند و اهواز نیز یکی از این کلان شهرها است.

وی ادامه داد: جدای از ریز گردها یکی از دلایل آلودگی شهر اهواز وجود 100 هزار خودروی فرسوده و 35 هزار موتورسیکلت فرسوده است که با تردد در شهر آلودگی فراوانی تولید می کنند.

شاعری گفت: 70 درصد گرد و غبار از کشور عراق وارد می شود و 30 درصد دیگر نیز از کشورهای عربستان، سوریه و... است.

وی ادامه داد: در کشور 140 ایستگاه سنجش گرد و غبار نصب شده که به صورت لحظه ای میزان غلظت گرد و غبار پایش و اطلاع رسانی لازم به مردم در این زمینه داده می شود.

شاعری افزود: 70 درصد سهم آلاینده ها در کشور مربوط به سوخت و خودرو ، 20 درصد صنایع و 10 درصد مصارف خانگی است.

وی گفت:، همچنین چهار هزار و400 صنعت بزرگ آلاینده در کشور داریم که سالانه باید 20 درصد آنها یا بسته و یا کنترل شوند و یا به تدریج به 30 کیلومتری شهرها منتقل شوند.

استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: خوزستان در چند سال اخیر به لحاظ تغییرات شرایط اقلیمی در کشورهای عربستان ، عراق ، اردن و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان ریزگردهایی شد که این ریزگردها ابتدا استان های غربی و سپس 18 استان کشور را در بر گرفت.

'سید جعفر حجازی' افزود: در سال 90 تعداد روزهایی که گرد و غبار وجود داشت به نسبت گذشته کاهش چشمگیری داشته که این به معنای حل مساله نیست بلکه وضعیت بارندگی نسبی خوب بوده و از دلایل کاهش گرد و غبارها است.

وی ادامه داد: تصمیم های مهمی در دولت های نهم و دهم برای خوزستان گرفته شده و انجام 200 هزار هکتار بیابان زدایی در خوزستان کار مهمی است که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این 200 هزار هکتار تبدیل به جنگل شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پارک های ملی دز و کرخه بعنوان الگوهای زیست محیطی سایر نقاط کشور تبدیل می شوند

ایرن- مهندس تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد که اقدامات شاخص در پارکهای ملی دز وکرخه در راستای احیاء گونه های نادرجانوری صورت گرفته است.



مهندس تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بابیان این مطلب که اقدامات شاخص در پارکهای ملی دز وکرخه در راستای احیاء گونه های نادرجانوری صورت گرفته و در حال حاضر با توجه به پروژه احیاء گوزن زرد ایرانی در این دو پارک تعداد 76 رأس گوزن زرد ایرانی دراین دوزیستگاه زیست می کنند گفت با توسعه فضاهای بیشتر و اقدامات گسترده در تلاش هستیم تا این پارکها را به عنوان الگو و مرجعی برای سایر نقاط کشور تبدیل کنیم. ایشان با اعلام این مطلب که قابلیت جنگلهای نیمه گرمسیری دز و کرخه برای احیاء شیر ایرانی مناسب است از عزم جدی استان برای احیاء این گونه در پارک ملی دز خبر داد و گفت بدنبال مفهوم جدیدی در حفاظت از محیط زیست در قالبسافاری پارکها هستیم تا بتوان یک سافاری پارک زیبا در ایران و در پارک ملی دز ایجاد کنیم و در فضائی نیم طبیعی شرایط زیست شیر ایرانی را فراهم آوریم . این مقام مسئول به ایجاد زیر ساخت ها و جانمایی زیست محیطی این گونه در استان اشاره کرد و ادامه داد ما به دنبال آن هستیم تا گونه شیرایرانی را از جنگلهای هندوستان به استان انتقال دهیم و با توجه به اینکه نزدیک به نیم قرن از انقراض این گونه در ایران می گذرد، جهت کسب تجربه کارشناسان محیط زیست استان نیز این کشور اعزام خواهند شد.این مقام مسئول انتقال این گونه در استان و کشور راباعث رونق بخش خصوصی و گردشگری در سطح ملی و فرا استانی خواهد شد و ما برنامه های مطالعه و تکثیر را بعد از انتقال در دستور کار خود داریم .


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​




 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نشاندن شاخ‌ يک قوچ کهنسال روي ديوار نبايد موجب افتخار و غرور باشد

ايرن- يک کارشناس محيط زيست با بيان اينکه محيط زيست ايران بيش از گلوله و شکار به حفاظت و حراست نياز دارد، گفت: ديگر دوران شاهان قاجار سرآمده است که در کوه‌هاي اطراف تهران روزي 100 شکار مي‌زدند بنابراين نشاندن شاخ‌هاي يک قوچ کهنسال روي ديوار هيچ خانه‌اي نبايد موجب افتخار و غرور باشد.



احسان محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با بيان اين مطلب اظهار داشت: اخيراً شاهد هستيم که موج کوتاه و سرسختي در حمايت از شکار در ايران عرض اندام کرده است و اقدام به فعاليت و حتي نامه‌نگاري به مقامات کرده‌اند که "آيا حضور فرهيختگان، صاحبان صنايع و صاحب منصبان و مقامات ديگر کشورها که در قالب شکارچي گردشگر وارد کشور مي‌شوند را مفيد به حال کشور نمي‌دانيد؟ آيا نمي‌دانيد آنان در پايان سفر به کشورمان تبديل به سفيران حُسن نيت ايران مي شوند"؟

ضابطه‌مند شدن شکار اتفاق خوبي بود که در محيط زيست افتاده است

وي با اشاره به اينکه ضابطه‌مند شدن شکار و ايجاد ظرفيت و تفويض اختيارات به استان‌‌ها در خصوص موضوع شکار اتفاق خوبي است که در سازمان حفاظت محيط زيست افتاده است، ادامه داد: بنده مدافع تام و تمام تصميمات سازمان حفاظت محيط زيست نيستم، کمااينکه شاهد بوديم برخي از مديران کل محيط زيست در استان‌ها حتي در روزنامه‌ها در آغاز فصل شکار فراخوان دادند که شکارچيان براي دريافت مجوز شکار به ادارات کل مراجعه کنند و خوشبختانه از سوي معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اين سازمان جلوي اين اتفاق گرفته شد اما اين امر نشان مي‌دهد که پيش از اين يک وحدت رويه در خصوص موضوع شکار وجود نداشته است و به صورت سنتي از اين امر استقبال شده است.

چشم طمع به چند ده دلار شيوخ عربي يا چشم آبي‌ها چه منفعتي دارد؟

محمدي عنوان کرد: هيچکس نمي‌تواند خودش را ايراني‌تر از پلنگ گلستان يا آهوي دشت موته بداند؛ همه اين موجودات قرن‌ها است در اين خاک زيسته‌اند و وظيفه ما است که از آنها حفاظت کنيم.

وي ادامه داد: چشم طمع داشتن به چند ده دلار شيوخ عربي يا چشم آبي‌ها و موبورها چه منفعتي دارد؟ آيا يک مشت دلار و ارز به اين مي‌ارزد که دشنه‌اي گلوي قوچ ايراني را بشکافد يا صداي نفير گلوله زيستگاه‌ها را براي ساير جانداران ناامن کند؟ بعضي‌ها گله مي‌کنند که قوانين جديد مانع از آن مي‌شود که گردشگر خارجي از زيبايي‌هاي ايران لذت ببرد! بنده معناي اين حرف را نمي‌فهمم که حتماً گردشگر خارجي بايد با اسلحه و دشنه‌اي که بوي خون مي‌دهد از طبيعت ايران لذت ببرد؟

گاهي مجبور مي‌شويم ببر سيبري را تحويل بگيريم

محمدي افزود: هنوز عکس شکارچياني که آخرين نمونه ببر ايراني را با آن هيبت منحصر به فرد و خيره کننده شکار کردند در دسترس است؛ پوست‌اش هم در پارک پرديسان بسيار پربيننده است. هر ايراني دلسوزي مقابل آن مي‌ايستد سرش را به نشانه افسوس تکان مي‌دهد و آرزو مي‌کند با معجزه ژنتيک بشود اين گونه را احيا کرد تا مجبور نباشيم ببر سيبري را در بسته بندي روسي تحويل بگيريم و بعد از مرگش از تهران تا لندن سوگواره برايش برگزار کنيم!

اين کارشناس محيط زيست بيان کرد: محيط زيست ايران بيش از شکار و گلوله به حفاظت و حراست نياز دارد؛ چطور برخي گمان مي‌کنند با شکار و کشتن مي‌توان آن را زنده و پويا نگهداشت؟!

افرادي آهوي نگون بخت را با اسلحه‌هاي خودکار به گلوله مي‌بندند

محمدي در ادامه گفت: در باورهاي مذهبي هم مقابل شکار مقاومت مي‌شود؛ همه ما امام رضا(ع) را ضامن آهو مي‌دانيم اما کساني در همين آب و خاک آهوي نگون بخت را با اسلحه‌هاي خودکار به گلوله مي‌بندند و بند از بندش وا مي‌کنند.

بيش از 100 محيط بان در طي اين سال‌ها با گلوله شکارچيان شهيد شده‌اند

وي تأکيد کرد: بيش از 100 محيط بان در طي اين سال‌ها با گلوله شکارچيان شهيد شده‌اند؛ گناه آنها جز حفاظت از گنجينه‌هاي طبيعي اين مرزو و بوم در مقابل طمع ورزي شکارچيان است؟

محمدي به تاريخچه شکار در ايران اشاره کرد و گفت: اگر زماني به خاطر باورهاي سنتي شکار به نوعي نشانگر مردانگي و شجاعت بود امروزه عرصه‌هاي بهتري براي نشان دادن اين خصلت‌ها در جامعه وجود دارد و نشاندن شاخ‌هاي يک قوچ کهنسال روي ديوار هيچ خانه‌اي نبايد اسباب افتخار و غرور شود؛ چه لذتي در"کُشتن" وجود دارد که آدم‌هايي با هيجان کمين مي‌کنند و دست و پا زدن حيواني را در خاک و خون تماشا مي‌کنند و بعد از جا مي‌جهند و چاقو از کمر بيرون مي‌آورند و گلوي حيوان را مي‌برند تا به قول خودشان "راحت‌اش" کنند که زجر نکشد.

نبايد کساني که از آن حفاظت و حراست مي‌کنند را تنها بگذاريم

اين کارشناس محيط زيست ادامه داد: وسعت مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محيط زيست بيش از چند کشور عربي است اما اين مناطق گاه صعب العبور را تنها 4 هزار محيط بان با حداقل امکانات حفاظت مي‌کنند پس انتظار اينکه آنها بتوانند پوشش دقيق و کاملي را بر انبوه شکارچيان غيرمجاز داشته باشند منطقي نيست به همين دليل مقابله با اين موضوع عزمي ملي مي‌طلبد و نبايد کساني که از آن حفاظت و حراست مي‌کنند را تنها بگذاريم.

وي خاطرنشان کرد: هر ايراني بايد خودش را يک حافظ محيط زيست بداند بنابراين طبيعت اين کشور و گونه‌هايش متعلق به هيچ نهاد و سازماني نيست و سکوت و دست روي دست گذاشتن همه ما باعث شده است کساني حتي تصميم‌هاي خوب و منطقي و کارشناسي شده را زير رگبار کلمات بگيرند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محیط زیست گنجینه گذشتگان است
ایرن- مهندس عامری گلستان معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در همایش سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی از محیط زیست با عنوان گنجینه گذشتگان یاد کرد.



مهندس عامری گلستان معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در همایش سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با بیان اینکه محیط زیست گنجینه ایست که از گذشتگان به ما رسیده و ما نسبت به آن بی توجه هستیم. خطاب به مسئولین محیط زیست اعلام داشت کار شما مقدس است و نباید در انجام وظیفه دچار ناامیدی شوید و هر گاه که خبر انقراض یک گونه از حیات وحش شنیده می شود انسان دچار غم و اندوه می گردد که چرا این گنجینه را از دست داده ایم و تلاش و کوشش می کنیم تا در حفظ سایر گونه ها غفلت نشود. ایشان با بیان اینکه در ادبیات برنامه ریزی، بر حفظ محیط زیست درکنار توسعه پایدار تاکید شده است و نمی توان توسعه را داشته باشیم و اجازه دهیم تا به محیط زیست آسیبی وارد شود، در اهداف کلان اقتصادی، برنامه حفظ محیط زیست در اولویت توسعه پایدار قرار دارد. این مقام مسئول گفت ما در تلاش هستیم که توسعه و محیط زیست را با هم
داشته باشیم. دو پدیده که عکس هم عمل می کنند و امیدواریم در این جهت تعامل بین محیط زیست و صنعت موفق باشیم.
مهندس عامری گلستان گفت ما خواستار توسعه پایدار هستیم توسعه ای که همه جوانب زیست محیطی در آن دیده شود و به آینده محیط زیست با وجود تلاش هایی که در این عرصه صورت می پذیرد خوش بین هستیم و باید تلاش کنید تا فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین اقشار مختلف جامعه توسعه یابد. و به عنوان معاون برنامه ریزی جهت حفاظت از محیط زیست تمام تلاش خودم را می نمایم و از محیط زیست حمایت خواهم کرد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انتقال براي بقا
30 هزار قطعه مرجان در سواحل چابهار جا به جا شد
ايرن: رييس مرکز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار گفت: 30 هزار قطعه مرجان دريايي همزمان با توسعه اسکله شهيد بهشتي به سايت جديد واقع در پايين دست هتل ليپار در بندر چابهار منتقل شد.



به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي:دکتر 'دانيال اژدري' روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا افزود: اين در حالي است که 200 تا 300 هزار قطعه مرجان در محل ساخت اسکله شهيد بهشتي چابهار در گستره اي به وسعت پنج هکتار وجود دارد. وي گفت: بر اساس قرارداد منعقده بايد 18 هزار قطعه از مرجانها به مکان جديد منتقل مي شد اما اين مرکز تحقيقاتي به منظورکمک به محيط زيست واهميت زندگي مرجانها، 60 درصد بيشتر از ميزان قرارداد نسبت به انتقال اين آبزي اقدام کرده است. او همچنين با انتقاد از عدم تامين اعتبارات مورد نياز براي جا به جايي مرجانها افزود: تاکنون از مبلغ يک ميليارد و 245 ميليون تومان اعتبار تعيين شده براي اين جا به جايي تنها 600 ميليون تومان پرداخت شده است. رييس مرکز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار گفت: پرونده جا به جايي مرجانها به همراه مدارک لازم تهيه و براي پرداخت مطالبات بر اساس قرارداد منعقده، به سازمان بنادر و دريانوردي ارسال شده است. اژدري افزود: تا قبل از اين جا به جايي مرجانها، ساخت اسکله شهيد بهشتي چابهار به سبب وارد شدن آسيب به محيط زيست دريايي و در خطر نابودي قرار گرفتن حيات اين گونه آبزي به مدت دو سال متوقف مانده بود. وي ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي در مدت توقف اين پروژه حدود 400 ميليارد تومان خسارت پرداخت کرد اما اکنون حاضر نيست مطالبات ما را براي انتقال مرجانها بر اساس قرارداد منعقده بپردازد. او اظهارداشت: اين در حالي است که محققين شيلات چابهار با همکاري و کار شبانه روزي نسبت به انتقال مرجانها اقدام کردند و مورد تشويق مجامع تحقيقاتي بين المللي قرارگرفتند. به گفته وي کار انتقال مرجانها که از خانواده هاي آگروپورا، بشقابي، سنگي و مغزي هستند با هماهنگي کليه نيروهاي متخصص از آبان ماه امسال آغاز شد. وي افزود: روش ابداعي انتقال انبوه مرجانها در چابهار با استفاده از سبد فلزي که به تاييد کارشناسان خارجي رسيده براي نخستين بار در جهان با موفقيت اجرا شد. رييس مرکز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار گفت: ايران پس از کشورهاي استراليا و آمريکا سومين کشور جهان به لحاظ داشتن فناوري انتقال انبوه مرجانها است. وي اضافه کرد: دراين روش غواصان مرجانها را به آرامي و بدون واردآمدن استرس از کف دريا جدا کرده و با قراردادن در سبد فلزي شناور در زير آب به قايقها منتقل مي کنند. او ادامه داد: قايقها سبدهاي شناور را با سرعت دو گره دريايي(دو مايل دريايي) به محل جديد که به صورت مصنوعي ساخته شده منتقل و با چسب مخصوص در زير آب چسباندند. وي گفت: مرجانها به سبب اينکه بيش از 30 هزار گونه آبزي را در خود پناه مي دهند نقش حائز اهميتي در اکوسيستم درياها دارند زيرا محل مناسبي براي زادآوري و توليد موادغذايي آبزيان هستند. رييس مرکزتحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار افزود: بعد از جنگلهاي حرا در کمربند سبز جهان، مرجانها در تثبيت گاز دي اکسيدکربن نقش اساسي ايفا مي کنند. وي گفت: مرجانها دي اکسيدکربن آب را گرفته و پس از ترکيب با کلسيم، هيکل خود را که از مواد آهکي است، مي سازند. او اظهارداشت: مرجانها بخاطرداشتن پاکترين نوع کلسيم تصفيه شده، درمصارف پزشکي از قبيل ساخت استخوان، دندانسازي و داروهاي علاج کننده بيماريهاي سخت همچون سرطان کاربرد دارند. وي با تاکيد بر قدمت چند دهه اي صنعت اکوتوريسم مرجانها در جهان گفت: بر اساس برآورد دانشمندان هر کيلومتر مربع کلني مرجانها بين 150 تا 600 هزار دلار سود عايد بشريت مي کند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غار عليصدر؛ در محاق بي تدبيري

غار عليصدر؛ در محاق بي تدبيري



آذر 90 سفري به همدان، شهري آميخته از گنجينه هاي آثار و ميراث فرهنگي، تاريخي و معنوي ايران زمين داشتم. شايد هر کس که نام همدان را مي شنود بر اساس ذوق و سليقه فردي، ابتدا ياد بوعلي سينا بيافتد، يا شهر تاريخي و آثار باستاني هگمتانه، و يا شايد غار عليصدر!
غار عليصدر، يکي از شگفت انگيزترين و زيباترين غارهاي آبي ايران است، و در نوع خود جزو نوادر در دنيا است. ولي واقعاً چقدر قدر اين سايت و جاذبه ارزشمند گردشگري را مي دانيم! در خلوت ترين زمان هاي بازديد از غار که نيمه دوم سال است آنجا بودم، قوطي هاي خالي نوشابه و پاکت هاي خالي چيپس و پفک شناور در آب هاي داخل غار، من را از گردشگر بودن عده اي بازديد کننده، شرمگين کرد. در زماني که من و دوستانم آنجا بوديم، گروه گردشگر ما به 9 نفر مي رسيد، و البته گروهي کم و بيش به همين تعداد هم از بازديد غار برگشته بودند. تصور اينکه در تابستان که حجم بازديدکننده و گردشگر به هزاران هزار نفر مي رسد و محوطه داخلي غار به چه صحنه اي از زباله هاي گردشگران عزيز در مي آيد، مرا متعجب مي کرد! در تابستان حجم زياد زباله هاي باقي مانده از گردشگران آنقدر زياد است که کارکنان داخلي غار مجبور به جمع آوري کيسه کيسه زباله در پايان هر روز مي شوند. البته زباله هايي که روي آب مي مانند، ولي چه بر سر آنهايي مي آيد که به زير آب مي روند؟
در حين بازديد از غار، راهنماي گردشگري که فردي بسيار علاقمند به غار بود و با عشق و لذت دانستني هاي خود از غار را به ما منتقل مي کرد، از خاموشي تعدادي از نورافکن ها در غار گفت، که چون گردشگر در اين فصل کم است، تعدادي از نورافکن هاي داخل غار خاموش است تا لطمه کمتري به غار وارد شود. پس او نيز مي داند که چقدر اين ميزان و حجم نور و نورافکن براي غار مضر است، ولي آيا مسئولين نيز مي دانند! شايد مي دانند که در اين فصل خاموش مي کنند، ولي حجم زياد گردشگر در نيمه اول سال، اولويت ها را عوض مي کند و رضايت بازديدکنندگان از غار بر خود غار ارجحيت دارد!
کاش ماجرا به همين جا ختم مي شد. شايد فلاش دوربين هاي عکاسي که خود بيشترين صدمه را به محيط غار مي زند، ممنوع بود. کاش کندن تکه هايي از استالاگميت ها و استالاگتيت هاي داخل غار به عنوان يادگاري ممنوع بود! و کاش خوردن و آشاميدن در داخل سايت هاي گردشگري ممنوع بود! نتيجه عدم رعايت اصول اوليه حفظ و نگهداري، بروز و رشد جلبک، باکتري و قارچ هايي است که غار را در خود مي بلعند. همچون سرطان پوست که شايد در ابتداي بيماري امکان درمان باشد، ولي در صورت گسترش، حيات را به مخاطره مي اندازد. اين غار و غارهاي مشابه در تاريکي و پاکيزگي خود است که حفظ مي مانند. چه ميزان و چه مدت نور، بايد بر اين قسمت غار تابيده باشد، و يا باکتري از زباله ها منتقل شده باشد، که اين حجم رشد باکتري و يا جلبک را در سطح فوقاني غار شاهد باشيم؟ وجود قوانين صحيح، فقط ميراث و آثار تاريخي و گردشگري را حفظ نمي کند، بلکه ميراث اخلاقي را نيز حفظ مي کند و آن رعايت بايدها و نبايدها است و حفظ هر آنچه که ارزشمند است. شايد وقت آن رسيده است به رعايت اصول و اخلاق و قانون عادت کنيم، نه تنها در داخل غار، حتي خارج از غار. شايد بايد قوانين جلوگيري کننده قاطعي صادر شود، همچون جرايم بالاي نقدي در صورت صدمه زدن (کندن و حکاکي تکه هاي استالاگميت ها، استالاگتيت ها و سنگ ها) به جاذبه ها و آثار تاريخي و گردشگري. قطعا زباله ريختن در سايت هاي گردشگري اهميت بيشتري از ريختن در خيابان ها و معابر عمومي دارد. پس همانطور که شاهد قوانين ايجابي و جريمه هاي نقدي بابت اين موارد در سطح شهر هستيم، انتظار داريم مسئولين سازمان ميراث نيز با صدور و وضع اين قوانين در حفظ آثار و جاذبه هاي گردشگري بيشتر از پيش بکوشند، البته اگر اين هنگامه تغيير مديريت ها اين فرصت و اجازه را بدهد تا مطالبات و خواست دوستداران گردشگري محقق شود!
عکس و گزارش
شيرين نيازمند


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همزمان با طرح استقبال از بهار سال 91 در منطقه 22 صورت مي گيرد؛
توزيع بيش از 30 هزار اصله نهال مثمر و غير مثمر به مناسبت روز درختکاري



اداره فضاي سبز منطقه 22 با اقداماتي که در طرح استقبال از بهار در دستور کار قرار داده، تا 15 فروردين ماه سال 91 ، چهره جديد و زيبايي براي بوستانها و فضاي سبز موجود در پهنه ي شمال غرب پايتخت رقم خواهد زد.

به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 22 ، حسين مرادي شهردار منطقه با اعلام اين خبر گفت: « همزمان با آغاز طرح استقبال از بهار، از ابتداي اسفند ماه امسال، رنگ آميزي المان هاي پارکي شامل سطلهاي زباله، نيمکتها ، پايه چراغها و ... را در 65 بوستان محلي همچنين رسيدگي به وضعيت تمامي سرويس هاي بهداشتي، شست و شوي ويژه روزانه، گند زدايي و رفع نقص آنها، رنگ آميزي فضاهاي مسقف موجود در بوستان ها و ... مدنظر قرار گرفته است. »

وي افزود: « پيش از اجراي طرح استقبال از بهار سال 91، کاشت 110 هزار پياز لاله در تمامي عرصه هاي فضاي سبز منطقه انجام شده که با شکفتن آنها در فصل بهار، اين محدوده از تهران لاله گون مي شود. در اين راستا کاشت نشاي فصلي مناسب نظير گل شب بوي زعفراني ، بنفشه ، قرنفل و ... در تمامي بوستانها و ديگر فضاهاي سبز انجام شده و از 15 اسفند ماه با کاشت گلدانهاي گل شب بو در ميادين اصلي و لچکي هاي واقع در حاشيه معابر اصلي و بصورت محدود در بوستانهاي سطح منطقه، به استقبال بهار خواهيم رفت. »

شهردار منطقه 22 در خصوص اقداماتي که همزمان با روز درختکاري در اين محدوده از تهران صورت مي گيرد، نيز خاطر نشان کرد: « در روز درختکاري و هفته منابع طبيعي افزون بر 10 هزار اصله نهال مثمر و غير مثمر خريداري شده توسط منطقه، بيش از 20 هزار نهال نيز از سوي سازمان پارکها و فضاي سبز شهر تهران براي توزيع ميان شهروندان، در اختيار منطقه قرار خواهد گرفت که کاشت نهال، توزيع بروشورهاي آموزشي و برگزاري کلاس هاي آموزشي نيز بخش ديگري از اين برنامه خواهد بود. در روز طبيعت نيز مطابق سالهاي گذشته برنامه هايي توسط شهرداري منطقه 22 براي شهروندان ، ديگر گروه هاي مردمي، مدارس و ساير ارگانها در نظر گرفته شده و اجرا مي شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ad_kh66

عضو جدید
غرس 12 میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی کشور.

غرس 12 میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی کشور.



همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور، 12 میلیون اصله نهال غرس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جلسه مطبوعاتی که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، با عالام این مطلب گفت: از 12 میلیون اصله نهال در نظر گرفته شده برای این هفته، 1.5 میلیون اصله نهال برای استان‌های شمالی و مابقی به دیگر استان‌های کشور اختصاص می‌یابد.

علیرضا اورنگی افزود: حدود 135 میلیون هکتار اراضی طبیعی در کشور وجود دارد که برای 126 میلیون هکتار آن سند به نام دولت اخذ شده است و از این مقدار 70 میلیون هکتار از نقشه‌های آنالوگ به رقومی تبدیل شده است و 40 میلیون هکتار نیز بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان اسناد کشور برای اجرای طرح کاداستر ملی به شکل اسناد تک‌برگی ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مساحت مراتع کشور حدود 85 میلیون هکتار است که ظرفیت آن برای 160 هزار خانوار تعیین شده است، اما در حال حاضر نزدیک به 900 هزار خانوار از این مراتع بهره‌برداری می‌کنند.

اورنگی ادامه داد: ظرفیت دامی که باید برای این مراتع اختصاص یابد، حدود 37 میلیون هکتار تعیین شده، اما در حال حاضر سه برابر مقدار فوق در مراتع وجود دارند که این امر باعث کاهش گیاهان مراتع کشور شده است.

وی تصریح کرد: 32.5 میلیون هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد و شش میلیون هکتار کانون بحران فرسایش بادی موجود است و برای جلوگیری از آن 2.5 میلیون هکتار عملیات مبارزه با این بحران در نظر گرفته شده است.



افتتاح 221 پروژه در هفته منابع طبیعی در بخش آبخیزداری

این مقام مسئول یادآور شد: در حوزه آبخیزداری طی هفته منابع طبیعی 221 پروژه در 32 استان کشور با اعتباری معادل 723 میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

اورنگی درباره تخریب منابع ملی در طول پنج ساله اخیر تأکید کرد: حدود 160 هزار هکتار از اراضی بازپس‌گیری و خلع ید شده و در اختیار دولت قرار گرفته است و اخیراً نیز پرونده‌ای با موضوع زمین‌خواری و با هماهنگی ریاست قوه قضاییه برای اعمال قطعی ماده 18 تشکیل شده است که بر اساس آن اقدامات قانونی برای بازپس‌گیری اعمال شده است.

وی اظهار داشت: بیش از 150 میلیارد تومان از اجرای این قوانین به نفع دولت بوده است.



آمار قطعی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها و تخریب جنگل‌ها وجود ندارد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره میزان تخریب جنگل‌ها با هدفمندی یارانه‌ها گفت: آمار قطعی در این زمینه وجود ندارد، اما از حدود چهار ماه پیش جلسه‌ای با همکاران وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برگزار شده است که بر اساس آن شرایط روستاها و مناطق جنگلی نامطلوب مورد ارزیابی قرار گیرد.

اورنگی در ادامه افزود: توافق شده است که گازرسانی برای اراضی که امکان تخریب به وسیله جنگل‌نشینان وجود دارد، انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در احکام برنامه پنجم توسعه، ساماندهی دام و طرح خروج دام‌ها از مراتع مطرح شده است که امیدواریم به برنامه‌های آن دست یابیم.

اورنگی درباره نهال‌های مورد نیاز برای کشور ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 میلیون نهال در کشور نیاز داریم، اما تمام ظرفیت‌های اسمی به بالفعل تبدیل نشده است و به همین دلیل سیاست است تا نهالستان‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شود تا بتوانیم به نیازهای کشور پاسخ مثبت دهیم.



اختصاص ردیف‌های اعتباری برای جنگل‌ها در بودجه سال 91

این مقام مسئول درباره ردیف اعتباری اختصاص یافته به بخش جنگل‌ها تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته در بودجه سال 91 دو تا سه ردیف اعتباری برای طرح صیانت از جنگل‌های تورانی و مرکزی و همچنین طرحی برای توسعه گیاهان دارویی و صنعتی اختصاص یافته است. همچنین در راستای توانمندسازی جوامع محلی از مشارکت NGOها استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: ردیف استانی مربوط به طرح مقابله با بیابان‌زایی با 32 میلیون تومان اعتبار به طرح استانی تغییر پیدا کرد.

اورنگی تأکید کرد: ایجاد اشتغال در کشور یکی از دغدغه‌های موجود است و در این راستا استفاده از ظرفیت‌های موجود ازجمله منابع طبیعی مدنظر است و کارگروهی نیز در این راستا تشکیل شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان منابع طبیعی اظهار داشت: هرگونه اخبار در این زمینه را تکذیب می‌کنیم، زیرا سازمان جنگل‌ها گسترده‌تر از آن است که بخواهد ادغام شود.

گفتنی است، امروز سرهنگ تقی ایروانی فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کشور، ادامه خدمتشان را در این سازمان تمدید نکرد


 
آخرین ویرایش:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دردسرهاي بهره‌برداري از يک معدن براي محيط زيست
ايرن:بهره‌برداري از معدن مس دره زرشک در شهرستان تفت (استان يزد) يکي از موضوعات جنجالي سال گذشته بود.



به گزارش همشهري آنلاين :برخي فعالان محيط‌زيست و اهالي منطقه با اعلام اينکه 2معدن مس، موجود در دره زرشک و علي‌آباد در آبخوان اصلي تامين‌کننده آب مورد نياز دشت يزد- اردکان واقع شده است با معدنکاوي در اين محدوده مخالف هستند.
مخالفان مي‌گويند که بهره‌برداري از معدن باعث بروز آلودگي‌هاي ناشي از اسيد سولفوريک و فلزات سنگين در منطقه مي‌شود که نتيجه آن، آلودگي منابع محدود آب و نابودي زيست‌بوم‌هاي منطقه تفت و دشت يزد - اردکان است. علاوه براين، کميته ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با هر گونه عمليات اکتشاف و استخراج مس از معدن «دره زرشک» مخالف است. براساس همين مخالفت‌ها، ديوان عدالت اداري حکمي مبني برتوقف عمليات معدنکاوي در اين معدن صادر کرده است اما اين عمليات کم وبيش ادامه دارد.
دکتر اسماعيل کهرم که روز سوم فروردين ماه جاري به دعوت شماري از فعالان محيط‌زيست به تفت سفر کرده است، دراين باره به همشهري گفت: برآوردها نشان مي‌دهد اين معدن بالغ بر 250 ميليون تن مس دارد.اين منبع عظيمي است که ما چه بخواهيم و چه نخواهيم از آن چشم پوشي نخواهد شد و به‌زودي عمليات استخراج مس از اين معدن آغاز مي‌شود کمااينکه راي کميته ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست و راي ديوان عدالت اداري را نقض کرده‌اند و اين نشان مي‌دهد به‌زودي عمليات استخراج مس از اين معدن آغاز مي‌شود. دراين ميان، تنها راه چاره براي حفظ زيست‌بوم‌هاي منطقه، رعايت معيارهاي زيست‌محيطي است.
تأکيد بر معيارهاي زيست‌محيطي
اين استاد دانشگاه با تاکيد براينکه اگر معيارهاي زيست‌محيطي به معناي واقعي رعايت شود تخريب‌ها به حداقل مي‌رسد، افزود: دوراهي محيط‌زيست و توسعه مسئله کشور ما نيست بلکه تمام کشورها با آن دست به گريبانند؛ با اين تفاوت که در کشورهاي توسعه‌يافته به شيوه‌اي رفتار مي‌کنند که هم اهداف توسعه محقق مي‌شود و هم محيط‌زيست مصون مي‌ماند.
درخصوص معدن مس تفت هم بايد واقعيت‌ها را درنظر بگيريم. آنچه مسلم است نمي‌توان از اين ثروت بزرگ چشم پوشيد، به‌ويژه آنکه طي 3 دهه اخير 30 هزار نفر از اهالي تفت به‌دليل کمبود اشتغال ناگزير به ترک اين شهر شده‌اند و جمعيت اين شهر در حال حاضر به 15 هزار نفر رسيده است به‌طوري که حتي باغ‌هاي اين منطقه در حال خشکيدن است و کسي نيست که آنها را احيا کند.
کهرم با اشاره به اينکه محيط‌زيست در هر شرايطي اولويت اول است خاطرنشان کرد: در جمع شهروندان تفتي فيلم‌هايي از 30 سال پيش درياچه اروميه نشان داده شد که طي آن وضعيت اروميه را در آن زمان به معرض نمايش مي‌گذاشت، همزمان فيلمي از وضعيت امروز اين درياچه نيز نمايش داده شد که نشان مي‌داد طي 3 دهه اخير جزيره‌هاي واقع شده دراين درياچه به‌دليل رفتار نامناسبي که ما با طبيعت داشته‌ايم نابود شده است.در کنار اين دو فيلم، فيلم کوتاهي از درياچه وان ترکيه نمايش داده شد که وضعيت مطلوب اين درياچه را نشان مي‌داد.در واقع هدف از نمايش اين فيلم‌ها آن بود که مي‌توان هم سد ساخت و هم درياچه را حفظ کرد؛ کاري که در ترکيه اتفاق افتاده است اما ما به‌دليل بخشي‌نگري و بي‌توجهي به معيارهاي زيست‌محيطي درياچه اروميه را قرباني سد‌سازي‌ کرده‌ايم. اين رويکرد حاکم بر پروژه‌هاي اجرايي کشور است.اين مسئله در باره معدن مس دره زرشک هم صادق است؛ يعني ما مي‌توانيم با رعايت معيارهاي زيست‌محيطي هم از اين معدن برداشت کرده و هم محيط‌زيست را حفظ کنيم.وي با تاکيد براينکه هيچ دلسوز محيط‌زيستي مخالف توسعه پايدار نيست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تکنولوژي تا اندازه‌اي پيشرفت کرده که هيچ بهانه‌اي براي استخراج معدن بدون تخريب محيط‌زيست وجود ندارد کما اينکه ما مي‌توانيم با استفاده از تکنولوژي 85 درصد آب را بازيافت کنيم. اگر برداشت، پايدار باشد هم اهداف اقتصادي تامين مي‌شود و هم محيط‌زيست مصون مي‌ماند.اين استاد دانشگاه در پايان گفت: ممکن است برخي کارشناسان و فعالان محيط‌زيست با اين نظرات مخالف باشند اما واقعيت آن است که در کشور ما هرگاه پاي طرح‌هاي عمراني و اقتصادي در ميان باشد ديگر کسي توجهي به محيط‌زيست نمي‌کند بلکه آنچه اولويت دارداجراي طرح به هر قيمتي است، فرقي هم نمي‌کند جنگل تخريب شود يا تالاب.نمونه آن، عبور لوله گاز از منطقه دناست که باعث نابودي بيش از 14هزار بلوط کهنسال شد. براين اساس بايد تلاش کنيم تا رعايت معيارهاي زيست‌محيطي دراجراي طرح‌هاي اجرايي نهادينه شود تا از اين طريق محيط‌زيست مصون بماند.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خطر انقراض 50 گونه جانوری در استان مرکزی
ایرن:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان این که نسل 50 گونه جانوری در استان مرکزی با خطر انقراض مواجه است، گفت: پستاندارانی مثل آهو ، پلنگ ، گربه پالاس ، زرده بره ، شنگ (سگ آبی) ، خرس و یوزپلنگ اکنون در مناطق زیستگاهی حیات وحش استان مرکزی به جمعیت محدود رسیده و یا جمعیت آن ها از بین رفته است.



به گزارش جام جم آنلاین:انصاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در دهه های اخیر در جنگل های بلوط شازند خرس و در هفتاد قله اراک یوزپلنگ زندگی می کرده که احیای این گونه های ارزشمند اکنون در دستور کار است. انصاری افزود : در 2 دهه گذشته هم حدود 3 هزار راس آهو در مناطق زیستگاهی هفتاد قله استان مرکزی زندگی می کردند که جمعیت این پستاندار نیز به شدت رو به کاهش است. وی گفت : جلوگیری از شکار بی رویه ، آموزش شکارچیان درباره نحوه شکار ، مدیریت آماری گونه های پستانداران ، حلقه گذاری پرندگان کمیاب تالاب میقان و تقلیل اسلحه های شکاری متناسب با جمعیت پستانداران از اقدامات محیط زیست استان مرکزی برای حمایت از گونه های درمعرض تهدید است.برای اجرای طرح های حمایتی پارسال 98 شکارچی متخلف در زیستگاه های طبیعی استان مرکزی دستگیر شدند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : این متخلفان در کنترل و گشت زنی محافظان محیط زیست در زیستگاه های حیات وحش استان شناسـایی شدند.اکنون 11 منطقه با مساحت 360 هزار هکتار شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین ، پناهگاه های حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان ، مناطق شکار ممنوع تالاب میقان اراک ، بازرجان تفرش ، کلاهه آشتیان ، چال خاتون شازند ، پلنگاب خنداب و خرقان زرندیه زیر نظر اداره کل محیط زیست استان مرکزی مدیریت می شود. استان مرکزی با 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار ، 205 گونه پرنده ، 54 گونه خزنده ، 40 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی و هزار و 336 گونه گیاهی رتبه سوم تنوع زیستی کشور را به خود اختصاص داده است. انصاری افزود : کَل یا پازن نماد زیست محیطی استان مرکزی و یکی از گونه های غالب جانوری به ویژه در زیستگاه هفتاد قله است و دُرنا هم به عنوان پرنده مهاجر که تحت حمایت های بین المللی است در تالاب میقان اراک زندگی می کنند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگ‌ترین کتیبه خط پهلوی در معرض فرسایش
ایرن:بزرگ‌ترین کتیبه خط پهلوی دنیا همچنان بدون کمترین حفاظتی در معرض عوامل فرسایشی قرار دارد و در صورت رسیدگی‌نکردن در آینده نزدیک اثری از آن باقی نخواهد ماند.



به گزارش جام جم آنلاین:کتیبه باستانی کرتیر که در مجاورت روستای سرمشهد در 80 کیلومتری کازرون استان فارس و در ارتفاع 30 متری از سطح زمین قرار دارد در دوران ساسانیان و در زمان پادشاهی بهرام دوم نوشته شده است.
باتوجه به این‌که این اثر از سال 1318 و در ردیف 336 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما پس از گذشت نزدیک به 80سال از زمان ثبت آن، هنوز هیچ‌گونه اقدام حفاظتی که بتواند ضامن بقای این خطوط باستانی و حفظ این کتیبه 11متر مربعی باشد، صورت نگرفته است.
معاون میراث فرهنگی استان فارس پیشتر در مورد فرسایش این کتیبه گفت که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، کتیبه کرتیر کازرون با پیش‌بینی اعتبار لازم مرمت می‌شود تا از روند فرسایش این اثر تا حدودی جلوگیری شود.اما عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون در این رابطه گفت: متأسفانه با وجود وعده مرمت، در 6 ماه گذشته اقدام چندانی برای حفاظت اصولی از این کتیبه منحصر به فرد و نقش برجسته زیرین آن صورت نگرفته است.محسن عباسپور افزود: پس از تجربه تلخ تخریب بخشی از نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان کازرون، حداقل این انتظار می‌رفت که مسوولان و نهادهای متولی، اقدامات ویژه‌ای را برای افزایش حفاظت‌های فیزیکی از نقوش برجسته و کتیبه‌های کازرون داشته باشند اما متأسفانه این اقدامات تنها به صورت حداقلی و محدود به آثار موجود در تنگ چوگان تحقق یافت و برای چنین آثاری هیچ اقدامی صورت نگرفته است.وی اظهار کرد: نگران این مساله هستیم که کم‌توجهی و بی‌مهری برخی از مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به حفاظت از این دست از آثار در نهایت موجب تکرار حوادث تلخی مانند تخریب نقش بهرام شود و آن موقع دیگر نمی‌توان جایگزینی برای این آثار یافت.این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه در منطقه سرمشهد، مدتهاست که اهالی منطقه حساسیت‌های خوبی در خصوص حفاظت از کتیبه کرتیر دارند اما بدون شک برای حفاظت اصولی از چنین اثر ارزشمند و بی‌نظیری باید اقدامات اصولی مانند فنس‌کشی متناسب با فضا، نورپردازی در شب، استقرار نگهبان دائمی برای کنترل کتیبه کرتیر، نقش برجسته بهرام و شهر تاریخی سرمشهد و... را انجام داد.عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون با بیان این‌که عمده‌ترین آسیب‌هایی که تا به حال به کتیبه کرتیر وارد آمده دارای 2 عامل اصلی انسانی و فرسایش‌های طبیعی است، اظهار کرد: کتیبه کرتیر به واسطه واقع‌شدن در موقعیت خاص کوهی که بر آن حجاری شده در معرض مستقیم عوامل فرسایشی از جمله بارش باران، تابش شدید نور خورشید و عوامل دیگری از این دست است که علاوه بر این موارد عدم محصور بودن این نقش باعث دسترسی راحت هر بازدیدکننده‌ای به آن شده به همین واسطه در برخی از قسمت‌های این کتیبه، یادگاری‌هایی ثبت شده و به این اثر تاریخی صدماتی جدی وارد آورده است.
وی اظهار کرد: شدت فرسایش‌های جوی در این اثر باستانی تا آنقدر است که علاوه بر ایجاد ترک‌هایی در کتیبه، جداشدن بخش‌هایی از آن و محوشدن برخی از کلمات که به صورت عمده از سالیان گذشته برجای مانده‌اند هم اکنون ورقه شدن برخی از قسمت‌های نقش و احتمال گسترش آنها به سایر قسمت‌ها و عدم مقابله با عواملی که در نهایت منجر به محوشدن سطرهای این کتیبه می‌شوند نیز از جمله آسیب‌های اساسی است که این اثر منحصر به فرد باستانی را با تهدیدی جدی مواجه کرده است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دریاچه بختگان جانی دوباره گرفت / بعد از 5 سال امید به احیای تالابها زنده شد

دریاچه بختگان جانی دوباره گرفت / بعد از 5 سال امید به احیای تالابها زنده شد

از روزی که دریاچه بختگان به نمک زار و بستر خشک آن به گورستان فلامینگوها تبدیل شد نزدیک به پنج سال می گذرد اما اکنون بخشی از حقابه تالاب در آن جاری شد تا این دریاچه جانی دوباره به خود بگیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حوالی سال 86 بود که استان فارس خشکسالی را تجربه کرد، تا آن زمان وضعیت دریاچه های استان بحرانی نبود اما از آن به بعد خشکی به شدت دریاچه ها را تهدید کرد.
تالابها یکی پس از دیگری خشک شدند و حقابه ای که مایه حیات آنها بود نیز به تالابها اختصاص نیافت تا بختگان، طشک، پریشان و سایر دریاچه ها طعم خشکی را بچشند.
دریاچه های طشک و بختگان تا قبل از خشکسالی از بزرگترین دریاچه های کشور محسوب می شدند. این دو دریاچه در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.
بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.
دریاچه بختگان در زمان خشکی
بختگانی که تا پیش از آن پناهگاه حیات وحش بود تن خشکیده آن در سال 86 به بعد به گورستانی برای فلامینگوها و سایر پرندگان مهاجر در تالاب تبدیل شد.
در آن زمان حدود هفت هزار جوجه فلامینگو از این تالاب جمع آوری و بخشی از آنان به جزیره علی یوسف در امتداد طشک منتقل اما حدود هزار جوجه دیگر در نمکزار این تالاب تلف شدند.

طی این سالها تالاب بختگان روند خشکی مطلق خود را طی کرد به گونه ای که این روزها از دریاچه فقط شوره زاری باقی مانده که نمکهای کف آن مرتب بر مزارع منطقه پاشیده و سبب مشکلات مختلفی برای مردم و اکوسیستم منطقه شد.

وضعیت سایر دریاچه های استان نیز بهتر از بختگان نبود.

دریاچه پریشان نیز به خشکی گرائید و پس از مدتی بستر خشکش در دست عملیات جاده سازی قرار گرفت!!!!.
:razz:

هرچند با تلاش دوستداران محیط زیست و کارشناسان روند ساخت جاده از وسط دریاچه منتفی شد اما این باعث نشد که پریشان احیا شود و اکنون نیز با کوشش جوامع محلی و دوستداران محیط زیست، از دریاچه فقط مساحتی چند هکتاری باقی مانده است.
دریاچه کافتر
کافتر نیز ازجمله دریاچه هایی بود که در مقابله با خشکی تاب نیاورد. دریاچه کافتر با وسعتی بیش از هفت هزار هکتار در بخش مرکزی شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار دارد.
این دریاچه در 35 کیلومتری جنوب اقلید فارس و در ارتفاع دو هزار و 300 متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود 24 کیلومتر و عرض آن شش کیلومتر است و یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس و از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می شود.
کافتر در کنار روستای کافتر واقع شده و دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی های کپور و آمور به شمار می رود. وجودچشمه سارها و قنوات متعدد علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و دیدنی زمینه مساعدی برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم کرده است.
تا قبل از خشکسالی سالانه حدود یک هزار تن ماهی کپور از دریاچه صید می شد و تا حدود دو سال پیش نیز صید ماهی در این دریاچه به 700 تا 800 تن در سال نیز رسید.
تالاب کمجان
اماکافتر نیز طی این سالها کاملا خشک و بسترش به زمین فوتبال تبدیل شد. خشکی دریاچه بر اشتغال بومیان نیز تاثیر گذاشت و بر همین اساس تعاونیهای صید ماهی نیز تعطیل شدند.
این وضعیت بحرانی برای دیگر دریاچه های استان نظیر کمجان و مهارلو نیز رقم خورد تا دوستداران محیط زیست در حسرت تالابهای ارزشمند فارس روزگار بگذرانند.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1569188
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سالی پر باران و جاری شدن زندگی در تالابها
این وضعیت سالها ادامه یافت تا اینکه امسال وضعیت بارشها به نسبت سالهای پیش از آن بهتر شود.
بارشهای چند ماه اخیر استان فارس که در برخی مناطق شکل سیلابی به خود گرفت باعث شد تن بی رمق تالابها کمی جان بگیرد.
از دیگر سوی تلاشهای مسئولان محیط زیست استان فارس برای اختصاص حقابه بختگان نیز ثمر داد و آب در بختگان جاری شد.

در کنار این موارد، کمکهای جوامع محلی و دوستداران محیط زیست نیز باعث شد دریاچه ها از وضعیت به شدت بحرانی خود کمی فاصله بگیرند تا امید به احیای تالابها بیشتر شود.
پریشان

یکی از اتفاقات خوشایندی که طی این روزها رخ داد ورود آب رودخانه کر به دریاچه بختگان بود که باعث شد آب با بخشی از تالاب آشتی کند و زندگی در تعدادی دیگر از تالابهای استان نیز جاری شود.


در این خصوص مدیر کل محیط زیست استان فارس به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بارشهای بسیار مناسبی که طی این مدت در استان فارس رخ داد سیلابها باعث شد که دریاچه کافتر تا حدودی وضعیت بهتری به خود بگیرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه سیلابها خیلی کمک کردند تا کافتر نسبت به وضعیت قبلی خود بهتر شود، افزود:

به لطف بارشهای اخیر و همچنین همکاری همکارانمان در امور آب، برای اولین بار طی این سالها حقابه بختگان از طریق رودخانه کر به دریاچه اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه طشک نیز آبگیری شده، افزود: برای بختگان فعلا حقابه ای حدود 40 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.
مدیرکل محیط زیست استان فارس اختصاص حقابه را حرکتی مناسب عنوان کرد و افزود: البته نیاز است که توجه بیشتری به حقابه بختگان شود زیرا این حقابه پشتوانه ای برای پایداری کشاورزی منطقه، اشتغال، گردشگری و حتی زادآوری پرندگان است.
کارنامی درپاسخ به این سئوال که" چاه های مجاز و غیر مجاز اطراف پریشان یکی ازمانع موثر در احیای آن هستند" بیان کرد: دو کمیته مدیریت تالاب پریشان به صورت محلی و استانی تشکیل شده که کمیته محلی با ریاست فرماندار کازرون فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه این کمیته فعالیتهای موثری را انجام داده، بیان کرد: در سال 90 برای اولین بار تعدادی از چاه های مسدود المنفعه شده ولی برای چاه های مجاز باید حتما کنتور هوشمند در نظر گرفته شود.
این مسئول تاکید کرد: برای چاه های غیر مجاز برنامه مسدود المنفعه کردن آنها در نظر گرفته شده و برای چاه های مجاز نیز مدیریت برداشت مدنظر است و همچنین موضوع جلوگیری از حفر چاه های جدید نیز به شدت در حال پیگیری است.
کارنامی یادآورشد:
خیلی از اراضی تصرفی تاکنون رفع تصرف شده و بر این اساس وقتی اراضی وجود نداشته باشد دیگر نیاز آبی نیز وجود نخواهد داشت و این امر به تالاب پریشان کمک خواهد کرد.


وی با اشاره به سایر تالابها نیز گفت: کمجان هم اکنون تقریبا آبگیری شده و وضعیت ارژن نیز در برخی از نقاط عمیق به یک متر رسید که این امر نیز خوشایند است.
به گزارش مهر، بارانهایی که طی مدت اخیر در استان فارس بارید به دریاچه های استان زندگی جدیدی بخشید و به دوستداران محیط زیست باوراند که هنوز امیدی برای نجات تالابها وجود دارد.
این امید باید در سایه تلاش مسئولان استان برای حفظ روند احیای تالابها به ثمر نشیند و اکنون که بارشها نیز شکل خوبی به خود گرفته، با مدیریت منابع آبی، تامین مناسب حقابه ها و جلوگیری از برداشت بی رویه و غیر منطقی، حیات را به دریاچه ها بازگرداند.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عضو فراکسيون محيط زيست مجلس:
مجلس پیگیر 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها است
ایرن- عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه مجلس پیگیر 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها است، گفت: منتظر گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی هستیم تا این لایحه را به صحن علنی مجلس بیاوریم.



انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص قانون 5 ساله شده معاینه فنی خودروها اظهار داشت: ما پیگیر 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها هستیم.

وی ادامه داد: دنبال این هستیم که کمیسیون‌هایی که باید 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها را باید مطرح می‌کردند، اعلام کنند تا برای این موضوع تغییر دستور نیز در نظر بگیریم و این موضوع را در الویت مجلس قرار دهیم بنابراین در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و هفته آینده آن را دنبال می‌کنیم.

محسنی‌بندپی گفت: سال گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها مصوب شد و گزارش نهایی در کمیسیون قضایی مجلس که کمیسیون اصلی است این بود که برای خودروهای سواری شخصی 5 سال و برای خودروهای عمومی 2 سال معاینه فنی در نظر گرفته شود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون صنایع نیز 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها را تصویب کرد و ما منتظر گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی هستیم تا این لایحه را به صحن علنی مجلس بیاوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا آخر مجلس هشتم اصلاح قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها به صحن علنی می‌آید؟ گفت: نمی‌دانم ولی هفته آینده این موضوع مشخص می‌شود.

به گزارش فارس اردیبهشت سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی را با عنوان "5 ساله شدن معاینه فنی خودروها" به تصویب رساند که پس از تصویب این قانون مسئولان تازه از خواب غفلت بیدار شدند و به قانون 5 ساله شدن معاینه فنی اعتراض کردند.

معاینه فنی خودروها که یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است، تأثیر بسزایی در تولید آلودگی هوا دارد چرا که به گفته برخی از مسئولان 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک یعنی خودروها می‌شود که جزء مهمی از این موضوع به معاینه فنی خودروها باز می‌گردد.

پس از تصویب قانون 5 ساله شدن معاینه فنی مسئولان کشور از جمله مسئولان سازمان محیط زیست که ادعای حفاظت از جان انسان‌ها را دارند از خواب بیدار می‌شوند و با اعتراضات پی در پی از بازگرداندن این قانون به 2 سال حمایت می‌کنند که از سال گذشته 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس قوت گرفته است.

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همايش ملي گرد و غبار در لرستان برگزار مي‌شود
ايرن:مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با اشاره به تصويب طرح جامع پسماند در اين استان گفت: تصويب اين طرح در کارگروه ملي مربوطه هم در حال پيگيري است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، بازگير روز جمعه در جلسه کميته صيانت از محيط زيست شهري و مديريت پسماند خرم آباد در محل شوراي شهر اظهار کرد: در کارگروه پسماند استان نزديک به سه سال است که تلاش شده راهبرد خوبي براي وضعيت پسماند شهرهاي استان تدوين شود و در نهايت يک سند با عنوان طرح جامع پسماند تعريف و به تصويب رسيد.
وي افزود: اين طرح در حال حاضر در اختيار شهرداري‌ها قرار دارد، با اين حال براي تصويب به کارگروه ملي هم ارسال شده و در حال پيگيري است که مي‌تواند منابع ملي را به همراه داشته باشد. مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان افزود: در اين طرح تمام روشها براي برخورد با پسماند و زباله‌هاي شهر شامل تفکيک از مبدا چگونه بايد ديده شود، روش اصولي جمع آوري چگونه است، انتقال بهتر چگونه است و حتي در اين طرح برخورد با پسماند و زباله‌هاي شهربه صورت کوچه به کوچه و محله به محله ديده شده و محله‌هاي دفن پسماند هم کاملا مشخص شده است. بازيگر با بيان اينکه در اين ارتباط تمام دستگاههاي اجرايي نظر داده‌اند، گفت: اين کار اقدامي است که دير شروع شده، اما نتيجه آن را مي‌توانيم در سال آينده ببينيم. وي با تاکيد بر اينکه بايد به فکر مقابله با آثار زيان بار پديده گرد و غبار در لرستان باشيم، يادآور شد: در اين راستا همايش ملي گرد و غبار با حضور 21 استان کشور در پايان ارديبهشت ماه به ميزباني لرستان برگزار مي‌شود و اميدواريم به نتايجي براي مقابله با آثار زيان بار اين پديده برسيم.




انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چهره‌های برجسته محیط زیست ایران
ایرن :او مهندس کریم "ساعی" تحصیل کرده دانشکده کشاورزی، اولین مدیر جنگلبانی کشور ایران بود. افرادی که در دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران تحصیل کرده‌اند، مزار پایه گذار جنگلداری علمی ایران را در پناه سایه درختان کهنسال دانشکده منابع طبیعی دیده‌اند.



گزارش از همشهری آنلاین:او بود که اولین بار آماری از مساحت جنگلهای کل کشور را تهیه کرد. کارها و آثار ماندگار او هنوز پس سال‌های طولانی زنده و پر طراوت هستند. بوستان ساعی و درختان تناور خیابان ولیعصر تهران به همت،‌ ابتکار و طراحی او شکل گرفت.
کریم ساعی در سال ۱۲۸۹ در مشهد متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسۀ عالی دانشکده فلاحت، دانشگاه تهران گذراند و با درجۀ مهندسی در سال ۱۳۱۰ فارغ‌التحصیل شد.
بعد از آن، او در دوره اعزام دانشجویان به خارج از کشور پذیرفته و برای مدت دو سال به مونپلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و در آنجا با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد.
موفقیت های تحصیلی او باعث شد تا مجله علمی، تخصصی فرانسه، او را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علم جنگل در آن سالها معرفی کند.
بوستان زیبای ساعی در دل دره‌ای در وسط شهر تهران
سرو و درختان بید مجنون بوستان ساعی، بسیار معروف هستند، زمانی این بوستان به واسطه طبیعت و درختان زیبایش به بوستان عشاق شهرت یافت.
آیا این مجسمه ببخشید! این مرد بزرگ و پدر بوستان ساعی را می‌شناسید؟
بفرمایید بوستان ساعی... یک بار دیگر با نگاهی و شناخت بیشتر به آن نگاه کنید
مهندس ساعی پس از آنکه در سال ۱۳۱۶ ، فوق لیسانس خود در رشته" آمار جنگل" از دانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت، به کشورش بازگشت.
با تاسیس "دایره جنگل" در ۱۳۱۷ به عنوان اولین نهاد مدیریت جنگل‌ها در کشور مهندس ساعی ریاست آن را برعهده گرفت.
بر اثر فعالیت و اقدامات پر تلاش او یک سال بعد این نهاد کوچک به "اداره جنگلبانی" و بعدها به "اداره کل جنگلها" توسعه و ارتقاء یافت.
در همان سالها او و همکارانش قوانین و مقررات جنگل را تدوین کرده و به تصویب مجلس آن زمان رساندند.
ساعی موفق شد تا در سال ۱۳۲۵ برای اولین بار مساحتی از جنگل های ایران را تخمین بزند. پس از آن در سال ۱۳۲۷ جلد اول و در سال ۱۳۲۹ جلد دوم کتاب "جنگل شناسی" را منتشر کرد که با نشر این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگلبانان کشور پی‌ریزی شد.
البته ریاست او بر اداره کل دوام چندانی نداشت و برخی از سودجویان که قوانین و مقررات جنگل منافع اقتصادی شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخی افراد پرونده شکایتی از ساعی را به دیوان کیفری بردند و او را از کار برکنار کردند.
با این حال ساعی خانه نشین نشد و پیشنهاد کرد تا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران رشته جنگل ایجاد شود و خود نیز به عنوان استاد در این دانشکده مشغول به کار شد.
با تأسیس بنگاه جنگل‌ها در سال ۱۳۲۸ او با سمت رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل این بنگاه، مشغول فعالیت شد.
در پانزدهم آذرماه ۱۳۲۸ نشریۀ مخصوص کارکنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامۀ "بنگاه جنگل‌ها" منتشر کرد. این نشریه اولین نشریۀ ایرانی در زمینۀ منابع طبیعی بود. پس از سالیان دراز هنوز هم این نشریه با نام فصلنامه "جنگل و مرتع" در حال انتشار است.
نوع کار و مسئولیت‌های این مهندس جوان باعث شده بود، او دائماً برای تحقیق و پژوهش در سفر باشد. ساعی در یکی از همین سفرها از دنیا رفت. پایان زندگی پر تلاش او در چهارم دی ماه ۱۳۳۱ هنگام بازگشت از شیراز به تهران در اثر سانحۀ سقوط هواپیما اتفاق افتاد.
چنارهای خیابان ولیعصر
چنارهایی که ایستاده می‌میرند
گویی خود می‌دانست که به دلیل سفرهای پی‌در‌پی عمری کوتاه دارد و در۴۲ سالگی وصیت کرده بود تا او را در دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک بسپارند.
مرگ زود هنگام مهندس کریم ساعی باعث تأسف فراوان جامعه علمی کشور شد و ضایعه درگذشت او در مطبوعات و محافل کشورهای بیگانه نیز بازتاب فراوان داشت.
مجسمه این بزرگ مرد در بوستان ساعی که با نام این بزرگ مرد نامگذاری شده است، بر روی نیمکتی نشسته است. به نظر می‌رسد، او در حال نظارت و حفاظت از بوستان‌ها و جنگل‌های کشورش است.
به نظر شما چند نفر این مجسمه را دیده، شناخته و یا اصلا به او توجه کرده‌اند؟



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تايج يک پژوهش در دانشگاه تربيت مدرس:
استنشاق هوای آلوده موجب سقط جنین می شود
ایرن: نتایج یک تحقیق که توسط پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است ، نشان می دهد که سقط جنین در مناطقی از تهران که غلظت منواکسیدکربن آن بالاتر است، 98 / 1 برابر بیشتر است .



به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ،آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ و صنعتی است و به طور جدی سلامت ساکنین این شهرها به خصوص افراد در معرض خطر از جمله زنان باردار را تهدید می کند. ' مریم مریدی ' کارشناس ارشد مامایی و بهداشت باروری در این مورد گفت :سکونت در مناطق آلوده می تواند به عنوان یک عامل خطر برای زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد باشد.اما در مورد ارتباط بین استنشاق هوای آلوده و سقط جنین تاکنون مطالعات کمی انجام شده است . وی ادامه داد: این پژوهش با هدف بررسی اثر منوکسیدکربن و بنزن محیط بر سقط خودبه خودی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام شد. در حال حاضر غلظت آلاینده های محیطی توسط ایستگاه های ثابت سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران به صورت روزانه و ساعتی اندازه گیری می شود و از این رو می توان با استفاده از این داده ها برای هر نمونه ، میانگین غلظت هر کدام از آلاینده های محیطی که در بارداری با آنها مواجهه داشتند ، محاسبه شود . این پژوهشگر افزود :در این پژوهش دو گروه 'مورد ' و 'شاهد ' در نظر گرفته شدند که این دو گروه از نظر سن ، سن همسر، میزان تحصیلات، متوسط درآمد خانوار، سابقه سقط قبلی، سابقه زایمان زودرس، سابقه تولد نوزاد با وزن کم، شاخص توده بدن، مدت زمان اقامت در تهران و مدت زمانی که درروز بیرون از منزل سپری می کنند، وضعیت تغذیه و میزان مواجهه با امواج الکترومغناطیس همسان بودند. مریدی گفت :یافته های این تحقیق نشان داد که میانگین غلظت منواکسیدکربن محیط در گروه مورد به طور معناداری بالاتر از گروه شاهد است و سقط جنین در مناطق آلوده 98/1 برابر بیشتر است . همچنین مشخص شد سقط جنین در افرادی که در فاصله کمتر از 100 متر از بزرگراه ها و مکان های پرتردد زندگی می کنند؛ بیشتر است . وی خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج این پژوهش آلودگی هوا و سکونت در نزدیکی مناطق پرتردد ، تهدید کننده سلامت مادر باردار و جنین است بنابراین ارایه آموزش های لازم در زمینه آثار سوء آلودگی هوا بر بارداری به زنان ساکن در مناطق پرتردد شهر و همچنین اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش این آلاینده ها پیشنهاد می شود . این پژوهش با راهنمایی دکتر سعیده ضیائی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جابه جایی مرجان‌های چابهار

جابه جایی مرجان‌های چابهار

همشهری آنلاین: رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران از از انتقال مرجان‌های واقع در محدوده طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به محدوده‌ای در حد فاصل هتل لیپار تا نزدیکی اسکله نیروی دریایی سپاه در خلیج چابهار توسط متخصصان مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار موسسه تحقیقات شیلات ایران خبر داد
دکتر عباسعلی مطلبی در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب و تشریح عملیات انجام شده توسط محققان موسسه گفت: شهریور ماه سال گذشته موافقتنامه‌ای بین مؤسسه عمران ساحل به عنوان کارفرما و مؤسسه تحقیقات شیلات ایران به عنوان پیمانکار به منظور اجرای پروژه مطالعه و انتقال مرجان‌های واقع در محدوده طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار منعقد شد.
پس از ابلاغ قرارداد از سوی کارفرما، بلافاصله یک ستاد نظارت علمی و فنی مرکزی در مؤسسه تحقیقات شیلات و یک ستاد عملیاتی با مدیریت مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار تشکیل و با انتخاب کارشناسان متخصص و مرتبط با پروژه، مسوولیت‌ها تعیین شد.
پس از برپایی کارگاه، تیم عملیاتی متشکل از غواصان حرفه‌‌ای و صنعتی در کشور شناسایی و از آنها جهت همکاری در این پروژه دعوت به عمل آمد و تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز تهیه شد.
وی تصریح کرد: بر اساس قرار داد مرجان‌های محصور شده بین دو دایک شمالی و جنوبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بایستی به محدوده‌ای در حد فاصل محدوده دریایی هتل لیپار تا نزدیکی اسکله نیروی دریایی سپاه در خلیج چابهار که توسط دستگاه نظارت و کارفرما تعیین شده است، انتقال می‌یافتند؛ بنابراین در مرحله بعدی متدولوژی پروژه تهیه و طی یک جلسه رسمی با حضور نمایندگان دستگاه نظارت (سازمان حفاظت محیط زیست ایران) و کارفرما، روش کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت با انجام اصلاحات متدولوژی مورد نظر تصویب و برای اجرا به تیم عملیاتی ابلاغ شد.
مطلبی با بیان اینکه برای این منظور طراحی سازه‌های بتنی در خود منطقه انجام و ساخت سازه‌ها آغاز شد، خاطرنشان کرد: برای حمل مرجان‌ها در زیر آب، سبدهای مخصوصی با قابلیت شناوری در هر عمق دلخواه توسط متخصصان مؤسسه تحقیقات شیلات طراحی و ساخته شد.
پس از آماده‌سازی تجهیزات ، ادوات عملیات انتقال مرجان‌ها و تثبیت آنها در آبان‌ماه سال گذشته به صورت آزمایشی انجام شد و طی آن هزار و 990 کلنی مرجان با موفقیت کامل با چهار روش پیشنهادی انتقال و تثبیت شدکه با بررسی و نظر مشاور خارجی طرح در نهایت روش نهایی جهت ادامه کار برای تثبیت مرجان‌ها با استفاده از سطوح صاف بلوک‌های بتنی و چسباندن مرجان‌ها با سیمان هیدرولیکی تعیین شد. همچنین عملکرد تیم عملیاتی حرفه‌ای مورد تأیید قرار گرفت.
رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران خاطرنشان کرد: با مشخص شدن روش نهایی کار، ابتدا عملیات بسترسازی در سایت جدید (واقع در محدوده دریایی پارک ساحلی هتل لیپار) با ساخت پچ‌هایی با ابعادی در حدود 5 × 10 متر مربع آغاز شد، پس از آن عملیات فاز نهایی انتقال و تثبیت مرجان‌ها از ابتدای دی‌ماه سال گذشته با تمامی توان آغاز و تا پایان دی‌ماه حدود 14 هزار کلنی مرجان در سایزهای بزرگ، متوسط و کوچک انتقال داده شد.
به گفته وی طی این عملیات مرجان‌هایی با قطر بیش از دو متر نیز انتقال داده شده که در نوع خود بی‌نظیر است.




مطلبی ادامه داد: از ویژگی‌های فاز عملیاتی این پروژه، همزمانی اجرای عملیات بسترسازی، جداسازی، انتقال و تثبیت مرجان‌هاست که با توجه به توان فنی بالا اجرا شده است که با توجه به محدودیت زمان کم، حجم بالایی از انتقال انجام شد؛ بنابراین در حال حاضر مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با در اختیار داشتن دانش و توان تخصصی بالا، امکان اجرای این ‌نوع عملیات را در سایر نقاط کشور و حتی در منطقه و سطوح بین‌المللی دارا است.
رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران درباره فاز نهایی عملیات انتقال مرجان‌ها گفت: پس از تعیین روش نهایی تثیبت مرجان‌ها توسط مشاور خارجی طرح و همچنین دستگاه نظارت،‌عملیات فاز نهایی انتقال و تثبیت مرجان‌ها در سایت جدید، محدوده دریایی پارک ساحلی هتل لیپار آغاز شد. عملیات بویه‌گذاری و قرنطینه سایت جدید، عملیات بسترسازی، عملیات انتقال مرجان‌ها، عملیات جداسازی مرجان‌ها،عملیات تثیبت مرجان‌ها و نقشه استقرار مرجان‌ها از جمله مراحل انجام کار بودند.
وی تاکید کرد: عملیات فاز نهایی از ابتدای دی ماه سال گذشته آغاز و تا نیمه بهمن ماه به طول انجامید و طی آن تعداد 18 هزار کلونی مرجان که تعهد این مرکز بوده با موفقیت کامل و تأیید دستگاه نظارت انتقال و تثبیت شد. طی عملیات انتقال سعی شد که گونه‌های متفاوت مرجان‌ در سایزهای مختلف انتقال داده شود. جهت حفاظت و پایداری بیشتر از مرجان‌های تثبیت شده یک دیواره بتنی اطراف پچ‌ها ساخته شد تا از صدمات احتمالی مرجان‌ها در مقابل نیروی امواج و جریانات دریایی جلوگیری به عمل آید.
رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با تاکید براینکه وضعیت مرجان‌های انتقال یافته و تثبیت شده در سایت جدید به طور مستمر مورد بررسی قرار گرفته است،افزود: مطابق بررسی‌های انجام یافته و مشاهدات، تمام مرجان‌های تثبیت شده در سلامت کامل بوده و هیچ نشانی از سفیدشدگی،‌شکستگی و جابه‌جایی مرجان‌ها از جای خود مشاهده نشده است. همچنین طبق مشاهدات، این محدوده محل زیست آبزیان به خصوص ماهی‌های تزئینی شده که زیبایی خاصی را به این محدوده بخشیده است.

منبع
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شوري آب کارون افزايش يافت/ استفاده از آب شيرين کن در خوزستان
ايرن: مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان از افزايش شوري آب رودخانه کارون و متعاقب آن ساير شهرهاي استان خبر داد.



به گزارش خبرنگار مهر ، محسن پويا پيش از ظهر دوشنبه در نشست خبري اظهار کرد: 70 درصد شهرهاي استان آب مورد نياز خود را از کارون برداشت مي کنند که اين رقم 80 درصد جامعه شهري را شامل مي شود.
وي با بيان اينکه کوچکترين تغيير وضعيتي در رودخانه کارون منجر به احساس وضعيت در تمام اين شهرهاي تحت پوشش مي شود، افزود: به عنوان مثال در مقطع شوشتر ميزان شوري آب 800 تا 900 ميکرو موس بوده که در حال حاضر با افزايش 600 ميکروموس اين رقم به يک هزار و 500 ميکروموس رسيده است.
پويا تصريح کرد: در حالت عادي، بيشترين ميزان شوري آب را در شهر هنديجان با ميزان هفت تا هشت هزار ميکرو موس و کمترين شوري را در شهرستان مسجد سليمان با اي سي 450 تا 600 شاهد هستيم.
وي در بخش ديگر سخنان خود از سرمايه گذاري بخش خصوصي در استفاده از آب شيرن کن ها خبر داد و گفت: در مجموع 17 ميليارد تومان در اين راستا سرمايه گذاري شده که 13 ميليارد تومان اين رقم مربوط به شهرهاي آبادان و خرمشهر و چهار ميليارد تومان نيز براي شهر هنديجان بوده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان مجموع توليد آب را در استان خوزستان در سال گذشته 351 ميليون متر مکعب عنوان کرد و افزود: استان رتبه چهارم را در اين زمينه در کل کشور کسب کرده است.
وي با بيان اينکه شش هزار و 157 کيلومتر شبکه آب در اختيار مردم قرار گرفته است، تصريح کرد: در بحث تصفيه خانه آب نيز 23 تصفيه خانه در سطح استان فعال هستند که از اين تعداد چهار تصفيه خانه در سال گذشته بهره برداري شده و در حال حاضر نيز سه تصفيه خانه در حال احداث هستند.
پويا به عملکرد شرکت آب و فاضلاب در سالهاي 85 تا 90 اشاره کرد و افزود: در بخش انشعابات واگذار شده ، براي 142 هزار مشترک جديد اين امکان فراهم شده که در مقايسه با 10 سال قبل اين رقم رشدي معادل 55 درصد داشته است.
وي احداث خطوط انتقال آب را دراين دوره پنج ساله 275 کيلومتر عنوان کرد و گفت: شبکه آب نيز به ميزان 823 کيلومتر توسعه يافته است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان همچنين به توسعه173 کيلومتري خطوط انتقال فاضلاب اشاره کرد و گفت: در مدت مذکور شبکه جمع آوري نيز 635 کيلومتر افزايش يافته است و در مجموع 800 کيلومتر توسعه شبکه انجام شده است.
پويا با بيان اينکه پنج شهر جديد به 16 شهري که عمليات فاضلاب در آنها شروع شده، اضافه شده است، افزود: در حال حاضر شاخص بهره مندي از شبکه فاضلاب در استان خوزستان 32 درصد است که با اجرايي شدن اين پروژه ها شاخص بهره مندي در استان افزايش مي يابد.
وي با اشاره به پروژه هاي افتتاح شده اظهار کرد: در اين دوره پنج ساله در بخش آبرساني به شهرهاي استان خوزستان 94 پروژه با اعتبار 225 ميليارد تومان ، در بخش اصلاح 128 پروزه و در بخش فاضلات 86 پروژه به بهره برداري رسيده است.
پويا به پروژه هاي مسکن مهر اشاره کرد وگفت: در اين بخش تعهد شرکت آب و فاضلاب خوزستان 455 کيلومتر شبکه آب بوده که تا پايان سال 90 در حدود 457 کيلومتر شبکه اجرايي و به 43 واحد مسکن مهر تحويل داده شده است.
وي افزود: همچنين در بخش شبکه فاضلاب نيز در مجموع 108 کيلومتر شبکه براي اين واحدها اجرايي شده است.





انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

Similar threads

بالا