اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احياي ببر مازندران با ببر سيبري ناممکن است

احياي ببر مازندران با ببر سيبري ناممکن است

دکتر کهرم در گفت و گو با ايرن:
احياي ببر مازندران با ببر سيبري ناممکن است
ايرن – محمد محمد پور:"به هيچ وجه نمي توان با ببر سيبري،ببر مازندران را احيا کرد."



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،دکتر اسماعيل کهرم،کارشناس محيط زيست،در واکنش به اقدام سازمان محيط زيست براي احياي ببر مازندران با تکثير ببر سيبري،ضمن بيان مطلب فوق افزود:"ببر سيبري به علت اينکه در آب و هوايي سرد زيست مي کند دست کم 60 کيلو سنگين تر است.اين ببر با ببر مازندران تفاوت زيادي دارد و به هيچ عنوان نمي توان با تکثير آن نسبت به احياي ببر مازندران اميدوار بود." وي ادامه داد:"اينکه ببر از سيبري بياوريم يا شير از هندوستان،يک اقدام باغ وحشي است.سازمان محيط زيست نبايد چنين اقداماتي انجام دهد.اين گونه کارها تنها باعث سرگرمي مردم مي شود." کهرم در پاسخ به اين سوال که "پس چرا روسيه به دنبال احياي پلنگ قفقاز با استفاده از پلنگ ايراني است؟"به ايرن گفت:"ايران پلنگستان منطقه است.مي دانيم که منطقه قفقازشامل 6 کشور روسيه،قرقيزستان،ترکيه،گرجستان،ارمنستان وقسمتي از ايران(شمال غربي) مي شود.روسيه پلنگي از ايران مي خواهد که در منطقه قفقاز باشد اما ببر سيبري چه ربطي به ببر مازندران دارد؟تازه همان پلنگي که به روسيه برده شد هم اکنون به قرقيزستان برده شده؛کشوري که قرار است المپيک زمستاني در آن برگزار شود." اين استاد دانشگاه با اشاره به زيستگاهي که قرار است ميزبان ببرسيبري باشد،گفت:"تکثير در اين محيط اصلا جواب نمي دهد.ارتفاع سايتي که ساخته شده سه متر است در حالي که ببر 6 متر مي پرد.ببر بنگال و بالي در يک فضاي وسيع زيست مي کند اما در هتل هاي لاس وگاس هم مي توان ببر مشاهده کرد!منظورم اين است که زيستگاهي که براي ببرسيبري در نظر گرفته شده متناسب با کاري که قرار است انجام شود،نيست.وارد کردن ببر و شير اقدامي در سطح باغ وحش هااست نه اينکه سازمان محيط زيست که متولي محيط زيست کشور است بيايد ودست به چنين کارهايي بزند." کهرم با اشاره به سختي هايي که مردم ميانکاله متحمل مي شوند،اظهار داشت:"از اين پس کار مردم آنجا مي شود پيدا کردن غذا براي ببرهاي سيبري.سختي نگهداري آن هم بر دوش مردم منطقه است و نگهباناني که آنجا مجبور به مراقبت از اين ببرها هستند."

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
صنعت پرورش کروکوديل درحال رونق - كروكوديل‌هاي تايلندي وارد جزيره هنگام شدند

20کرکوديل براي پرورش وارد جزيره هنگام شهرستان قشم شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خليج فارس، اين کروکوديل‌ها از گونه کروکوديلوس پروزوس و از بهترين نوع پرورشي است كه شش کروکوديل12 تا 15 ساله و دو كروکوديل 6 تا 7 ساله و دو کروکوديل ديگر هم يکساله هستند.
ويـژگي اين کرکوديل‌ها نسبت بـه گونه بومي، سازگار بودن آنها با آب شور، نيمه شور و شيرين، رشد سريع‌تر و کيفيت و ارزش بيشتر پوست آن است.
اين کرکوديل‌ها از کشور تايلند وارد شده است. پس از تحقيقات و نتيجه موفقيت‌آميز پرورش، 15کروکوديل در تابستان امسال وارد جزيره هنگام شدند.
صاحب نخستين مزرعه پرورش کروکوديل در جزيره هنگام گفت: بـراي خريد و حمل اين کروکوديل‌ها 110 ميليون تومان هزينه شد.
سالاروند اظهار کرد: اسفند امسال 8 کروکوديل براي تخم گذاري آماده مي شود؛ اين کروکوديل‌ها در سن 12 تا 15 سالگي مي توانند تخم‌گذاري کنند. هر کروکوديل 40 تا 60 تخم مي‌گذارد که در دستگاه تبديل به نوزاد مي شود.
پرورش دهنده کروکوديل‌هاي جزيره هنگام مهمترين مشکل پرورش اين جانور را کمبود امکانات دامپزشکي و تخصصي بيان کرد و افزود: براي رسيدگي‌هاي دامپزشکي بايد از دامپزشکان قشم استفاده شود و در موارد حاد با دامپزشکان تايلند، مالزي و ايتاليا مشورت مي‌شود.
وي افزود: از 15 کروکوديل که تابستان امسال در مزرعه پرورش يافتند 7 کروکوديل کشته و پوست آنها براي صادرات آماده شده است.
پوست کروکوديل با ارزش‌ترين قسمت آن است که 70 درصد قيمت کروکوديل را تعيين مي کند. از خون کروکوديل به علت وجود آنتي بيوتيک در داورسازي استفاده مي شود.
آب و هواي گرم و مرطوب جزيره هنگام شرايط مناسبي را براي پرورش کرکوديل در اين جزيره ايجاد کرده است.
مزرعه پرورش کروکوديل به يکي از جاذبه‌هاي گردشگري جزيره هنگام تبديل شده است؛ اين مزرعه 2 هکتاري با اعتبار اوليه 5 ميليارد ريال با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ايجاد شده و ماهانه حدود يک ميليون تومان هزينه دارد.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد؛

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد؛

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد؛
بررسی طرح تشکیل وزارتخانه جدید "منابع زیست" در مجلس







سبزپرس- گروه قوای سه گانه: پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مستقل با عنوان "منابع زیست" به مجلس ارایه داده شده و هیات رئیسه آن را برای بررسی به کمیسیون کشاورزی و اجتماعی داده است.

به گزارش سبزپرس و به نقل از خانه ملت "اقبال محمدی" با اعلام این مطلب گفت: پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مستقلی با عنوان "منابع زیست" به مجلس ارایه شده و هیات رئیسه این پیشنهاد را برای بررسی به کمیسیون کشاورزی و اجتماعی ارجاع داده است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: به نظر می رسد ظرفیت لازم برای تشکیل وزارتخانه‌ای که بخش هایی از نهاد ریاست جمهوری مثل سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، وزارت راه، سازمان جنگل ها و در عین حال بخش مراتع وزارت جهاد کشاورزی را شامل شود، وجود داشته و تشکیل آن لازم باشد. نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تشکیل چنین وزارتخانه ای علاوه بر آنکه نظارت مستقیم مجلس را بر ثروت طبیعی کشور به دنبال دارد، باعث تمرکز مدیریتی در بسترهای هم سنخ موجود در وزارتخانه جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری می‌شود. سوء مدیریت محیط زیست قابل انکار نیست رییس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی در توجیه ضرورت تشکیل چنین وزارتخانه ای ادامه داد: تخریب گسترده محیط زیست و بی توجهی به گونه‌های خاص گیاهی و جانوری در سالهای اخیر به صورت مکرر دیده شده است که نشان دهنده سوء مدیریت محیط زیست است. محمدی تصریح کرد: آتش سوزی چندماهه جنگلها و عدم توان مسئولان ذیربط برای مهار آتش، در خطر قرار دادن گونه های نادر گیاهی و جانوری در کیش، شمال و مرکز کشور، مرگ ببر وارداتی و ... موضوعاتی است که در اذهان عمومی سابقه دارد و نشان دهنده ضعف مدیریتی منابع طبیعی جنگلها و محیط زیست است، بنابراین برای ممانعت از بروز و تکرار چنین اتفاقاتی مدیریتی یکپارچه و دقیق بر محیط زیست لازم است. پیش از این محمد جواد محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری خود در سال جدید گفته بود پيشنهادواگذاری بخشی از وظايف شيلات، استاندارد و سازمان جنگلها به سازمانحفاظت محيط زيست ارائه شده است و در عين حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاكيد دارند كه بخشی از وظايفوزارت نيرو نيز در بخش آب بايد به محيط زيست واگذار شود اما به اين مسالهمعتقد نيستيم.

http://isdle.ir/news/index.php?news=5431
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری: ایران برای زنده کردن حقوق کشورهای با پوشش کم جنگل پیشقراول است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری: ایران برای زنده کردن حقوق کشورهای با پوشش کم جنگل پیشقراول است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری:
ایران برای زنده کردن حقوق کشورهای با پوشش کم جنگل پیشقراول است







سبزپرس – گروه منابع طبیعی: مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه بین المللی تجهیز منابع مالی مدیریت پایدار جنگل ها در کشورهای با پوشش کم جنگل دوشنبه 23 آبان در هتل همای تهران برگزار شد.

به گزارش سبزپرس، در این کارگاه که نمایندگان 15کشور جهان و شش سازمان تخصصی بین المللی شرکت داشتند، تجهیز مدیریت منابع مالی کشورهای درحال توسعه و با پوشش کم جنگل و همچنین نقش مشارکت های مردمی و ورود بخش خصوصی در احیا و حفاظت از جنگل ها از جمله موارد مهمی بود که در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«علیرضا اورنگی» رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی سخنانی ضمن تشکر از نمایندگان و سفرای کشورهای با پوشش کم جنگل، اهمیت جنگل ها در زندگی بشر و نقش آن در شرایط آب و هوایی دنیای صنعتی امروز را بسیار پر اهمیت و اساسی خواند.
اورنگی با اشاره به سال 2011 به عنوان سال بین المللی جنگل آن را فرصت مناسبی برای برنامه ریزی جنگل ها دانست و در ادامه یادآور شد اگرچه تا پایان این سال فرصت چندانی باقی نمانده است ولی محدویتی برای تداوم فعالیت ها و برنامه ریزی ها وجود ندارد.
وی نقش ایران در اجلاس «ریو+20» را بسیار پررنگ خواند و تصریح کرد: ایران همیشه در راه زنده کردن حقوق کشورهای با پوشش کم جنگل نقش به سزایی را ایفا کرده است.
اجلاس ریو+20 از 30 خرداد تا اول تیرماه سال آینده در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار خواهد شد. این اجلاس به مناسبت بیستمین سالگرد برگزاری اجلاس زمین در سال 1992 برگزار می شود که در آن اجلاس، «دستورکار 21» به عنوان دستورالعمل دستیابی به توسعه پایدار در قرن بیست یکم به تصویب رهبران جهان رسیده بود. 10 سال قبل نیز اجلاس ریو+10 در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شده بود. اجلاس ریو+20 با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رییس سازمان جنگل ها در بخش دیگری از سخنان خود به اجلاس «باماکو» در سال 2004 در کشور مالی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به نقش محوری ایران در بین 71 کشور با پوشش کم جنگل جهان، اعضا متفق القول نسبت به تشکیل دبیرخانه فرآیند تهران در کشورمان رای دادند.
علیرضا اورنگی با بیان اینکه کارشناسان ایران در حوزه جنگل قادرند خدمات و تجربیات فنی خود را در زمینه احیای مناطق خشک و بیابانی به این کشورها ارائه کنند اظهار داشت: اتفاقات مهمی در بخش جنگل پیش رو داریم که تصمیمات آن می تواند در مدیریت منابع طبیعی این کشور ها بسیار اثر گذار باشد.
وی برگزاری اجلاس ریو در سال 2012 و دهمین اجلاس مجمع جنگل ملل متحد در ترکیه در سال 2013را از جمله اتفاقات خوشایند برای جنگل های دنیا برشمرد و یادآور شد: ثمرات این فعالیت ها برای کره زمین، احیا و گسترش جنگل ها و جوامع جهانی بسیار اثرگذار خواهد بود.



http://isdle.ir/news/index.php?news=7251
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معاون هماهنگي حوضه هاي آبريز شركت مديريت منابع آب ايران خبر داد: افزايش 30 برابري سطح پوشش برفي كشور

معاون هماهنگي حوضه هاي آبريز شركت مديريت منابع آب ايران خبر داد: افزايش 30 برابري سطح پوشش برفي كشور

سبزپرس – گروه منابع طبیعی: معاون هماهنگي حوضه هاي آبريز شركت مديريت منابع آب ايران از افزايش حدود 30 برابري سطح پوشش برفي كشور خبر داد.




به گزارش سبزپرس، «يعقوب همتي» در حالي مساحت پوشش برفي كشور از ابتداي سال آبي جاري تاكنون را 93 هزار و 883 كيلومتر مربع اعلام كرد كه اين ميزان در دوره زمانی مشابه سال گذشته سه هزار و 620 كيلومتر مربع بوده است.
وي با اشاره به بارش هاي خوبي كه در ماه هاي مهر و آبان سال جاري رخ داده است، گفت: بارش هاي سال آبی جاري تاكنون نه تنها از لحاظ ميزان بارش بسيار مطلوب بوده است بلكه حجم بسيار خوبي از آن نيز به صورت ريزش هاي برفي بوده است و در زمان كنوني كشور داراي ذخيره برفي خوبي است.
وي حجم آب معادل ناشي از ذوب برف را از ابتداي سال آبي جاري تاكنون درحالي 864 ميليون متر مكعب اعلام كرد كه اين ميزان در مدت مشابه سال آبي گذشته 8.24 ميليون متر مكعب اعلام شده است.
معاون هماهنگي حوضه هاي آبريز شركت مديريت منابع آب ايران ارتفاع پوشش برف در گيلان (محور اسالم به خلخال) را 50 سانتي متر و در ارتفاعات شمال آذربايجان شرقي در منطقه كليبر 60 سانتي متر و محدوده دشت ها را تا حدود 30 سانتي متر اعلام كرد.
وي همچنين ارتفاع برف در اردبيل (ارتفاعات مشكين شهر) را 80 سانتي متر عنوان كرد.
همتي بخش اعظم پوشش برفي را بيشتر در قسمت هاي حاشيه شمال درياي خزر به سمت غرب (از ارس تا گيلان و مازندران)، سمت شرق و غرب درياچه اروميه، آذربايجان شرقي، اردبيل، بخشي از ارتفاعات گيلان، آذربايجان غربي، ارتفاعات مازندران، تهران و بخش كوچكي از ارتفاعات خراسان رضوي اعلام كرد.


http://isdle.ir/news/index.php?news=7253
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روز دوشنبه در هتل همای تهران: تمبر ویژه سال جهانی جنگل رونمایی شد

روز دوشنبه در هتل همای تهران: تمبر ویژه سال جهانی جنگل رونمایی شد

سبزپرس – گروه منابع طبیعی: تمبر ویژه سال جهانی جنگل رونمایی شد.

به گزارش سبزپرس، سازمان جنگل ها و مراتع کشور با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اقدام به چاپ و انتشار تمبر یادبود سال جهانی جنگل کرد.
این تمبر که در شمارگان 16 هزار قطعه منتشر شده، روز دوشنبه (23 آبان ماه) در مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه بین المللی تجهیز منابع مالی مدیریت پایدار جنگل ها در کشورهای با پوشش کم جنگل در هتل همای تهران رونمایی شد.
تصویر این تمبر، نماد سال جهانی جنگل، به همراه پرچم ایران و همچنین نشان کشورهای با پوشش کم جنگلی است و در حاشیه آن نیز شعار «جنگل ها خانه ما هستند» به دو زبان فارسی و انگلیسی نقش بسته است.
سال 2011 میلادی توسط سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی جنگل نام گذاری شده است. دولت ها و گروه های مردمی دوستدار منبع طبیعی و محیط زیست در کشورهای مختلف با برگزاری نشست های علمی - تخصصی، برنامه های عمومی نمادین و مراسم درختکاری گسترده برگزار می کنند.






http://isdle.ir/news/index.php?news=7250
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جنگلها: ارتباط دوسويه مردم و منابع طبيعي، موجب حفاظت اين منابع مي‌شود

معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جنگلها: ارتباط دوسويه مردم و منابع طبيعي، موجب حفاظت اين منابع مي‌شود

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: ارتباط دوسويه بين مردم و منابع طبيعي، موجب حفظ و صيانت از اين منابع مي‌شود.[/h]



[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]به گزارش سبزپرس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها و مراتع، «عبدالحميد مهري‌لموکي» در جلسه‌اي که در محل سالن جلسات اداره‌کل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان‌مرکزي برگزار شد، افزود: با توجه به اهميت نيروي‌انساني به عنوان محور توسعه، بنا داريم در استان‌ها براي بررسي مسائل و مشکلات اداري، پرسنلي، خدمات، رفاهي و ساير موارد جلساتي تشکيل شود که البته بايد اين ارتباط دو‌سويه، مستمر بين سازمان و ادارات کل استان‌ها براي ايجاد انگيزه و پويايي هر‌چه بيشتر در نيرو‌ها ادامه يابد.
وي افزود: از نظر ارزش‌گذاري در زمينه نيرو و منابع مالي70 درصد وزن ارزشي نيروي انساني و 30درصد منابع است چراکه نيروي‌انساني محور توسعه هر سازمان محسوب مي‌شود.
مهري‌لموکي گفت: ما در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور وظيفه‌اي سنگين و خطيرداريم چراکه وظيفه حفظ و حراست، احيا، توسعه و بهره برداري اصولي از منابع طبيعي را برعهده داريم.
وي اظهار كرد: منابع‌طبيعي امانتي است در دست ما و بايد خوب از آن صيانت کنيم واگر درست از آن صيانت واستفاده شود فايده آن به جامعه برمي‌گردد.
وي گفت: مسئوليت ما در اين سازمان حساس است بايد توجه به نيروي انساني سرلوحه کار قرار بگيرد تا با انگيزه و خيالي راحت به امر حفظ و حراست از منابع طبيعي بپردازند.
مهري‌لموکي گفت: بايد به نيروي‌انساني توجه شود و از نظر کمي و کيفي منابع توسعه پيدا کند و بايد نگاه توسعه و تعاملي با نيروها باشد و برنامه ريزي شود و روابط سازمان با نيروها منطقي، تعاملاتي وارتباطي باشد.
وي افزود: بايد متناسب با فعاليت‌ها ساختار تعريف کنيم تا نيرو در جايگاه واقعي خود قرار گيرد و مسئوليت‌ها کاملا مشخص شود و از پراکندگي جلوگيري و بطور صحيح از نيرو‌ها استفاده شود.
در ادامه اين جلسه «يوسف يوسفي»، مديرکل منابع طبيعي وآبخيزداري استان‌مرکزي گفت: عليرغم اينکه موفقيت در عرصه‌هاي منا‌بع طبيعي به لحاظ دخا‌لت عوامل طبيعي و اقليمي و بهره برداري مردم کار بسيار سختي است ليکن خوشبختانه طي دو دهه گذشته با تلفيق ديدگاه‌هاي جهادي و متعهدانه کارشناسان در منا‌بع طبيعي استان موفقيت‌هاي چشمگير و بي‌نظيري در سطح کشور حا‌صل شده است که نمونه‌هاي موفق آن تهيه و اجراي طرح‌هاي مقابله با بيابان‌زايي همانند تثبيت شن‌هاي روان در کوير ميقان، احداث بيش از 2200هکتار پارک جنگلي و جنگلکاري، تهيه و اجراي بيش از 600 هزار هکتار طرح‌هاي مرتعداري و وجود نمونه‌هاي موفق استاني و ملي طرح‌هاي مرتعداري، اجراي موفق پروژه‌هاي آبخيزداري در سطح استان و داشتن نمونه‌هاي ملي و حتي بين‌المللي است.
وي افزود: رسيدن به موفقيت‌ها در زمينه حفظ منا‌بع‌طبيعي و انجام پروژه‌هاي اجرايي نياز به مشارکت مردم و بهره‌برداران، وجود اعتبارات و امکانات و همچنين وجود پرسنل دلسوز و مجرب دارد که در حال حاضر به لحاظ حاکميتي بودن اقدامات منابع طبيعي، ضرورت تقويت نيروي انسا‌ني وجود دارد.

[/FONT]
http://isdle.ir/news/index.php?news=7244
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل ها خبر داد؛ اراضی زیر کشت چوب سالانه 30 هزار هکتار افزایش می یابند

مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل ها خبر داد؛ اراضی زیر کشت چوب سالانه 30 هزار هکتار افزایش می یابند

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت : در صورت ارایه به موقع تسهیلات بانکی، طرح زراعت چوب در کشور سالانه تا 30 هزار هکتار توسعه می‌یابد.[/h]


[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]فریبرز غیبی در گفتگو با سبزپرس با بیان اینکه طرح زراعت چوب یکی از طرح های عمده سازمان جنگل هاست که با مشارکت مردم در اراضی مستثنات انجام می شود افزود: این در حالی است که هر سال 10 هزار هکتار به سطح کشت زراعت چوب افزوده می‌شود.
وی سطح زیرکشت چوب در کشور را 205 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: زراعت چوب از طرح‌های زودبازده است و ظرف سه تا پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد که به صورت پرداخت 90 درصدی وام با سود کم به زارعان انجام می شود.
وی با اشاره به این که امسال دو میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار از طریق ارایه تسهیلات بانکی به طرح ملی توسعه زراعت چوب اختصاص یافته است تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه 150 هزار هکتار به سطح زراعت چوب کشور اضافه می شود که این رقم معادل سالی 30 هزار هکتار افزایش سطح کشت است.
مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی در عین حال پیش‌بینی کرد با فراهم شدن شرایط و تامین به موقع تسهیلات، طرح زراعت چوب تا 500 هزار هکتار ظرف ده سال قابل توسعه است.
وی مصرف سرانه چوب کشور را سالانه 14 میلیون مترمکعب دانست و گفت: در بهترین شرایط نزدیک به 6.5 میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز کشور تامین می‌شود.
به گفته غیبی 2.5 میلیون مترمکعب چوب موردنیاز کشور از طریق زراعت، 1.5 میلیون مترمکعب از طریق چوب آلات باغات، 1.5 میلیون مترمکعب واردات و حدود 700 هزار مترمکعب از طریق برداشت قانونی از جنگل‌ها تامین می‌شود.
به گفته مدیر کل امور جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور در برنامه چهارم توسعه باید 70 هزار هکتار سطح زیر کشت انجام می شد که تنها در56 هزار هکتار عملیات زارعت چوب صورت گرفته است.
وی توسعه همگام زراعت و واردات چوب را از سیاست‌‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و در همین حال ابراز داشت: طرح ملی توسعه زراعت چوب با اهداف تولید چوب به صورت مکانیزه و علمی به منظور جلوگیری از تخریب جنگل و مشارکت مردم در حفاظت و بهره اقتصادی از جنگل‌ها اجرا می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به این که گونه‌های سریع الرشد مانند صنوبر، اوکالیپتوس، توسکا و گز در کشور کشت می‌شود بر توسعه کشت گونه‌های بومی تاکید ورزید.
وی با اشاره به احیای «کمیته ملی صنوبر» گفت: در این کمیته برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای تامین نیاز چوبی کشور و کاهش فشار بر جنگل های کشور ارایه می شود.
غیبی همچنین از توافق سازمان جنگل‌ها و مراتع با سازمان جهادکشاورزی استان تهران در زمینه زراعت چوب در اراضی جنوب تهران که از پساب‌ها و آبهای غیرمتعارف برای سبزی‌کاری استفاده می‌کنند خبر داد و پیش‌بینی کرد که سال آینده در نخستین مرحله، زراعت چوب در یک هزار هکتار از اراضی جنوب تهران اجرا شود./س.ک

[/FONT]
http://isdle.ir/news/index.php?news=7240
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزارش تصويري ـ تشريحي/ بهترين تصاوير زيست محيطي سال 2011

گزارش تصويري ـ تشريحي/ بهترين تصاوير زيست محيطي سال 2011

سبزپرس - گزارش تصویری: دفتر مؤسسه مديريت آب و منابع زيست‌محيطي انگلستان همه ساله با هدف افزايش سطح آگاهي هاي جوامع بين المللي اقدام به معرفي بهترين عكس هاي زيست محيطي سراسر جهان مي كند. بنابراين گزارش در رقابت‌هاي سال جاري ميلادي بيش از 10هزار عكس از 105 كشور جهان شركت داده شده كه در نهايت عكسهاي برتر در بخش هاي مختلف از طريق مجله معتبر « نشنال جئوگرافيك » به جهانيان معرفي شده اند؛



در نخستين عكس دو كودك زاغه‌نشين نپالي را در ميان زباله‌هايي انبوه مشاهده مي كنيم كه عكاس اين تصوير«چان‌كواك هانگ» از هنگ‌كنگ در مورد اين صحنه چنين گفته است: اين دو كودك با مادربزرگشان زندگي مي‌كنند. آنها هر روز در ميان زباله‌ها به دنبال چيزي براي فروش و تهيه غذا مي‌گردند. زماني كه اين عكس را گرفتم، چند روزي بود چيزي براي فروش پيدا نكرده بودند.


در عكس دوم پرنده ماهي خوري را مشاهده مي كنيم كه با شتاب به درون آب جسته تا غذايش را صيد كند.


در سومين عكس يك گروه از سگ‌هاي وحشي آفريقايي هنگام حمله به يك گراز را مشاهده مي كنيم كه در اطراف صحراي آفريقا رخ داده است.

چهارمين عكس متعلق به عكاسی انگليسي است كه تصوير بي نظيري از رعد و برق در آبشار «كاييتور» واقع در پارك ملي «كاييتور» در گينه را به علاقه مندان طبيعت تقديم كرده است.


شمشيربازي نام پنجمين عكس برتر زيست محيطي جهان است؛ در اين عكس مرغ مگس خوار ماده با ضربه اي سريع مرغ مگس خوار نر را مغلوب كرده است. اين عكس در كوهستاني آمريكاي مركزي گرفته شده است.


در عكس ششم طبيعت بي نظير جهان زير آب توسط «داج پرين» عكاس آمريكايي به تصوير كشيده شده است.


در عكس هفتم كه به طلا و نقره مشهور شده توسط يك عكاس نروژي گرفته شده كه رد طلايي عبور يك قايق را از پهنه آرام و نقره‌ فام آب نشان مي دهد.


«پنگوئن‌ها در آتش» هشتمين عكس این مجموعه است. اين عكس در بخش تغييرات اقليمي، برتر شناخته شده كه در آن گروهي از پنگوئن‌هاي آفريقايي در حال مهاجرت ديده مي‌شوند كه در كوه‌هاي اطراف آن آتش عظيمي در حال پيشروي است. گونه منحصر به فرد پنگوئن آفريقايي از سال 2010 ميلادي به فهرست قرمز جانداران در معرض خطر انقراض اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط‌ زيست « IUCN» راه يافته است.


در تصوير نهم پليكان‌هاي گرسنه به تصوير كشيده شده اند كه با منقار باز شنا مي‌كنند و ماهي ها را مي‌بلعند. اين تصوير توسط يك عكاس مجارستاني گرفته شده كه يكي از برندگان نهايي بخش طبيعت بوده است.


در آخرين تصوير «نيل وايت» تخريب يك جاده ساحلي در منطقه «يورك‌ شاير» كشور انگلستان را به تصوير كشيده است؛ اين تصوير كه در بخش تغييرات اقليمي برنده شناخته شده است منقطه اي را به تصوير كشيده است كه بالاترين نرخ فرسايش ساحلي را در ميان سواحل اروپا به خود اختصاص داده است. بنابراين گزارش فرسايش به طور متوسط سالي دو متر از خط ساحلي اين منطقه را از بين مي‌برد و بدين ترتيب روستاهاي ساحلي بسياري را تهديد مي‌كند!
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ژاپن هم گرفتار افزايش توليد گاز گلخانه‌اي دي‌اکسيدکربن شد

ژاپن هم گرفتار افزايش توليد گاز گلخانه‌اي دي‌اکسيدکربن شد

پس از 3 سال کنترل
ژاپن هم گرفتار افزايش توليد گاز گلخانه‌اي دي‌اکسيدکربن شد
ايرن:دولت ژاپن در بيانيه‌اي اعلام کرد که پس از سه سال کنترل، ژاپن هم براي اولين بار در طول اين مدت با افزايش توليد گاز دي اکسيدکربن ناشي از فرآيند‌هاي توليد انرژي مواجه شده است.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران و به نقل از ايسنا، اين بار توليد گاز دي‌اکسيدکربن در سال جاري ميلادي تا ماه مارس، 4/4 درصد افزايش يافته و به 12/1 ميليارد تن رسيده است.

مقامات اين کشور تصريح کردند که عامل اين رشد در سال‌هاي جاري، افزايش مصرف انرژي به دليل افزايش غيرمعمول گرماي هوا در تابستان و نيز زمستان‌هاي سردتر از حد معمول در ژاپن بوده است.






انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شهرهاي پاک کشور در هفته هواي پاک معرفي مي‌شوند

شهرهاي پاک کشور در هفته هواي پاک معرفي مي‌شوند

شهرهاي پاک کشور در هفته هواي پاک معرفي مي‌شوند
ايرن:مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شهرهاي پاک کشور در هر استان براساس ميزان آلايندگي‌ها و ساير شاخص‌هاي زيست محيطي در هفته هواي پاک انتخاب و معرفي خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،علي‌محمد شاعري در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص برنامه‌هاي هفته هواي پاک اظهار داشت: در هفته هواي پاک، شهرهاي پاک هر استان براساس ميزان آلايندگي‌ها و درجه آلودگي بررسي مي‌شود و به زودي در هر استان، يک شهر را به عنوان شهر پاک معرفي خواهيم کرد.
وي ادامه داد: 31 شهر پاک در کشور در هفته هواي پاک انتخاب و معرفي خواهد شد و شايد بر اين تعداد افزوده شود.
شاعري در خصوص معيارهاي محيط زيست براي معرفي شهر پاک در کشور تصريح کرد: سنجش‌هاي ما براي انتخاب اين شهرها براساس ميزان کنترل آلاينده‌هاي مونو اکسيدکربن، اکسيد گوگرد، اکسيد نيتروژن، ازن، ذرات معلق، سرانه فضاي سبز، مديريت پسماند، مديريت فاضلاب صحيح، سهم حمل و نقل عمومي در رفت و آمد، فرهنگ عمومي مردم، زيربناهاي مورد نياز براي بهداشت در شهرهاي سالم و ساير شاخص‌هاي سلامت و سرانه هاي زيست محيطي خواهد بود.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شهر پاک شهري است که سرانه فضاي سبز آن در حد استاندارد باشد، ميزان غلظت آلايندگي آن در حد مجاز و سهم حمل و نقل عمومي در حد استاندارهاي جهاني باشد.
شاعري ادامه داد:‌ از ديگر ويژگي‌هاي شهر پاک اين است که مردم بتوانند در آن شهر از هواي پاک، آب سالم و عوامل حياتي مانند هوا و خاک سالم بهره‌مند شوند.
وي تصريح کرد: شهرهاي پاک کشور در هفته هواي پاک سال جاري توسط سازمان حفاظت محيط زيست انتخاب و معرفي خواهد شد و حداقل يک شهر پاک در هر استان معرفي مي‌شود.
شاعري در پاسخ به اين پرسش که در استان تهران کدام شهر به عنوان شهر پاک معرفي خواهد شد، گفت: ما هم اکنون در حال انتخاب و بررسي هستيم و هنوز معرفي شهر پاک استان تهران نهايي نشده است.
هفته هواي پاک 29 دي‌ماه سال جاري است.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انتقاد شديد رييس سازمان محيط زيست از وزارت راه در ساخت جنگل ابر

انتقاد شديد رييس سازمان محيط زيست از وزارت راه در ساخت جنگل ابر

انتقاد شديد رييس سازمان محيط زيست از وزارت راه در ساخت جنگل ابر
ايرن:رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از عملکرد وزارت راه در رابطه با جاده سازي در جنگل ابر تأکيد کرد: پيشنهاد محيط زيست مبني بر جاده درجه يک روستايي در جنگل ابر تأييد شده و وزارت راه بايد بر اساس شروط تعيين شده اقدام کند.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، محمد جواد محمدي زاده افزود: جاده علي آباد - شاهرود مصوب سفر استاني هيئت دولت در شاهرود است و در سفر دوم و سوم هيئت دولت مورد تصويب واقع شده است.
وي يادآور شد: کاربري اين جاده از گذشته براي استفاده اهالي منطقه بوده و به عنوان يک جاده ترانزيتي هرگز مد نظر نبوده بلکه جاده اي که بتواند 2 نقطه را به يکديگر وصل کند. پيش از اين نيز اين جاده جيپ رو و تحت عنوان جاده گاز در حاشيه خط انتقال گاز وجود داشته و اهالي از آن استفاده مي کردند.
معاون رئيس جمهور افزود: از آنجايي که جاده مورد نظر فاقد مشخصات فني و مهندسي مورد نياز است، لذا تصويب شد که جاده اي بر اساس مهندسي ايجاد شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن ابراز تأسف از عملکرد وزارت راه و ترابري در رابطه با مسير جاده ابر، بيان کرد: متأسفانه وزارت راه و ترابري بر خلاف تعهداتي که داشت مسير جاده را در حد يک جاده چهار بانده با مشخصات جاده با دسترسي اصلي جاده شاهرود به طرف علي آباد را شروع کرد.
محمدي زاده با اشاره به مقاومت سازمان حفاظت محيط زيست درباره عملکرد وزارت راه و ترابري گفت: با شکايت سازمان حفاظت محيط زيست و دخالت سيستم قضايي عمليات متوقف شد.
وي اضافه کرد: البته بخشي از اقداماتي که در جاده صورت گرفته بود در حوزه سازمان جنگل ها بود که متأسفانه نه تنها مجوز اين سازمان را داشتند بلکه هيچ مجوزي نيز از دفتر ارزيابي زيست محيطي اخذ نکرده بودند.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: علي رغم اين که به مناطق حفاظتي سازمان محيط زيست نزديک نشده بودند به دليل اين که هيچ مجوز قانوني براي اين اقدامشان نداشتند، رأساً وارد عمل شديم و با احداث جاده مخالف و اجازه ادامه عمليات را نداديم.
وي گفت: پس از اين اقدام سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت راه و ترابري گزينه هاي جديدي را مطرح کرد که پس از بررسي ها مشخص شد که تخريب جنگل به ويژه گونه سرخدار که در خطر انقراض و داراي ارزش بالايي است را به دنبال دارد و موجب نابودي و تخريب تعداد زيادي از درختان مي شود.
اين مقام مسئول تصريح کرد: لذا با 2 تا 3 گزينه پيشنهادي وزارت راه و ترابري مخالفت شد و هيچ يک رأي نياورند.
محمدي زاده بيان کرد: سازمان حفاظت محيط زيست به اعتبار مصوب دولت موافقت اصولي با جاده داشت اما در زمينه مشخصات فني پروژه صحبت هايي مطرح شد. با توجه به اين که از روز اول نيز اعلام کرديم جاده روستايي با مشخصات فني يک جاده روستايي قبول داريم اجازه تعريض جاده را نداديم.
محمدي زاده با تأکيد بر اين که اجازه تعريض جاده در جنگل ابر را نخواهيم داد، گفت: تنها در زمينه رفع نواقص جاده موافقت داشته ايم اما با گزينه پيشنهادي جديدي که مستلزم تعريض جاده و تخريب عرصه ها بود موافقت نکرديم.
معاون رئيس جمهور با اشاره به مطرح شدن مشکلات جاده سازي در جنگل ابر در جلسه سوم هيئت دولت به استان گلستان، توضيح داد: در اين جلسه اعتراض خود را نسبت به عملکرد وزارت راه اعلام کرديم. بنابراين مصوب شد با کسب مجوز هاي لازم و طي تشريفات قانوني در اخذ مجوز دفتر ارزيابي زيست محيطي عمليات ادامه يابد.
وي ادامه داد: استاندار به عنوان حکم بين سازمان هاي محيط زيست، وزارت راه و ترابري و جنگل ها حکميت و گزينه را نهايي کند.
اين مقام مسئول گفت: بر همين اساس نمايندگاني از سوي 2 سازمان محيط زيست و جنگل ها، وزارت راه و ترابري و استانداري تعيين و گزينه مورد نظر بررسي و در نهايت با پيشنهاد و نظر محيط زيست مورد توافق استاندار نيز قرار گرفت.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از نظر ما بيش از 6 ماه است که پروژه با مشخصات فني جاده درجه يک روستايي که اصلاح شيب ها و پيچ هاي تند و آسفالت را در بردارد مورد تأييد است و به صورت مکتوب مراتب اعلام شده و وزارت راه براساس گزينه تأييد شده بايد اقدام کند.
وي ادامه داد: بنابراين تمام شيب ها، پيچ هاي تند، اصلاحات هندسي، آسفالت و ترميم نقاط حادثه خيز مورد تأييد ما است؛ با توجه به شرايط و مواردي که سازمان تعيين کرده، هيچ مانعي براي ادامه پروژه وجود ندارد و به صورت مکتوب مراتب نيز اعلام شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين که وزارت راه و ترابري بايد هر چه زودتر نسبت به اجراي پروژه و گزينه مورد تأييد شده اقدام کند، گفت: با توجه به اين که اتفاقات در اراضي سازمان جنگل ها رخ داده بود توقع داشتيم آنها مدعي باشند اما با شکايت سازمان محيط زيست عمليات جاده سازي در جنگل ابر متوقف شد.
وي ادامه داد: در اين رابطه سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محيط زيست توافق و تأييد کردند که در صورت رعايت موارد تعيين شده، هيچ مانعي براي ادامه پروژه وجود ندارد.
محمدي زاده درباره نظر و عملکرد استاندار گلستان نيز گفت: استاندار گلستان در رابطه با جاده جنگل ابر به عنوان حکم انتخاب شده و با پيشنهاد و نظر سازمان حفاظت محيط زيست موافق است.
معاون رئيس جمهور تأکيد کرد: توافقات و شرايط سازمان حفاظت محيط زيست بر انجام عمليات در حد جاده درجه يک روستايي است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا عمليات جاده سازي در جنگل ابر منجر به قطع درخت مي شود؟ گفت: اين ادعا که به هيچ وجه قطع درخت نخواهند داشت درست نيست؛ امکان دارد براي اصلاح پيچ جاده تغييرات مختصري ايجاد شود که در نهايت تعداد کمي درخت نيز قطع شود اما اجازه تخريب را به هيچ وجه نمي دهيم. ضمن اين که وزارت راه و شهرسازي مکلف شده تا چند برابر درختان قطع شده را در ارضي بکارد و جبران خسارات کند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
«فرهنگ‌ نامه حیات وحش ایران» نخستین فرهنگنامه تألیفی ایرانی در این زمینه است

«فرهنگ‌ نامه حیات وحش ایران» نخستین فرهنگنامه تألیفی ایرانی در این زمینه است

نویسنده‌ «فرهنگ‌نامه حیات وحش ایران(مهره‌داران)» درباره مهم‌ترین ویژگی این اثر گفت: برای نخستین‌بار در ایران کتابی درباره‌ حیات وحش کشورمان نوشته شده است که ترجمه و کپی‌برداری از آثار دیگر نیست و نویسندگان ایرانی آن‌ را تألیف کرده‌اند.



نویسنده‌ بخش «پستانداران» «فرهنگ‌نامه حیات وحش ایران(مهره‌داران)» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مهم‌ترین ویژگی این اثر را تألیفی بودن آن عنوان کرد و گفت: برای نخستین‌بار در ایران کتابی درباره‌ حیات وحش کشورمان نوشته شده است که ترجمه و کپی‌برداری از آثار دیگر نیست و نویسندگان ایرانی آن ‌را تألیف کرده‌اند.
فاطمه حسینی‌زواریی افزود: گونه‌های ایرانی، مهجور مانده‌اند و کودکان و نوجوانان کشورمان، فیل و زرافه را می‌شناسند ولی گور ایرانی و گوزن زرد را نمی‌شناسند. در این کتاب، متون تالیفی در کنار عکس‌هایی کاملاً ایرانی قرار گرفته است تا کودکان و نوجوانان را با گونه‌های مختلف حیوانات ایرانی آشنا کند.
وی با تاکید بر اصالت عکس‌های مجموعه، درباره ارتباط نویسندگان و عکاسان توضیح داد: عکاسان این مجموعه با ما هماهنگ بودند و عکس‌های موردنظر را تهیه کردند. در مورد بعضی از گونه‌ها نیز که امکان تهیه عکس فراهم نشد، تصویرگران زیر نظر کارشناسان تصاویر موردنیاز را تهیه کردند.
این نویسنده و پژوهشگر درباره زبان اثر گفت: بیشتر نویسندگان کتاب پیش از این نیز تجربه نوشتن برای کودکان و نوجوانان را داشتند، به عنوان نمونه برای مجلات رشد یا کتاب‌های درسی نوشته‌هایی را تالیف کرده‌ بودند و به همین دلیل متن کتاب با زبانی ساده و قابل استفاده برای عموم مردم نوشته شده است.
نویسنده مقالات علمی مجلات رشد ادامه داد: حیات وحش ما بی‌نظیر است. تنوع زیستی جانوران ایرانی آنقدر زیاد است که می‌توانیم به آن افتخار کنیم اما حتی در کتاب‌های درسی، داستان‌ها و شعرهای‌مان به این تنوع نپرداخته‌ایم. کودکان و نوجوانان ایرانی نمی‌دانند که تعداد گربه‌سانان ایرانی با تعداد این حیوانات در قاره‌ آفریقا برابری می‌کند. موضوعاتی از این دست را حتی بزرگ‌ترها هم نمی‌دانند!
ما از چیزی می‌توانیم حفاظت کنیم که آن‌را بشناسیم. یکی از ویژگی‌های این کتاب، بیان نقش حیوانات در زندگی روزمره است. نوجوانان ما باید بدانند که «ببر مازندران» چه تاثیری بر زندگی‌شان دارد. این گوشت‌خوار کمیاب، جمعیت طعمه‌اش، گراز را کنترل می‌کند اما با از بین رفتن ببر مازندران تعداد گرازها در منطقه افزایش می‌یابد و گرازها به مزارع هجوم می‌آورند و محصولات کشاورزی را نابود می‌کنند.
زواریی درباره ارتباط این فرهنگ‌نامه با برنامه درسی آموزش و پرورش توضیح داد: متاسفانه در کتاب‌های درسی گونه‌های ایرانی معرفی نشده‌اند در حالی که ما تاکیدمان بر معرفی مهره‌داران ایران بوده است.
«فرهنگ‌نامه‌ حیات وحش ایران (مهره‌داران)» را انتشارات طلایی نخستین‌بار در سال ۱۳۸۸ منتشر کرد و از آن زمان تا کنون این فرهنگ‌نامه ۷ جایزه مختلف هم‌چون جایزه‌ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده است.

مرجع حیات وحش ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خبر داد:

اجرای 15 پروژه تحقیقاتی در زمینه تهدیدات بیولوژیک


در حال حاضر موسسه تحقیقات شیلات کشور، 15 پروژه تحقیقاتی در زمینه تهدیدات بیولوژیک را در دستور کار دارد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: همچنان پیگیر به نتیجه رسیدن طرح تهدیدات بیولوژیک و طرحهای کلان پیش بینی شده در کشور هستیم.
دکتر عباسعلی مطلبی افزود: مطابق ماده 12 قانون برای پدیده کشند قرمز مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که در حال اخذ موافقتنامه های مربوطه هستیم تا طرح را در آبهای جنوبی با سرعت بیشتری طی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین این موسسه پیگیر است تا موافقتهای لازم را از معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در زمینه تهدیدات بیولوژیک اخذ کند.
مطلبی ادامه داد: اعتباری معادل 6/3 میلیارد تومان برای اجرای پنج پروژه ازجمله مبارزه با شانه دار اختصاص یافته است و پروژه های مربوط به کشند قرمز نیز با اعتباراتی که اختصاص یافته، در حال انجام است.
وی تصریح کرد: 15 پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم که در صورتی که اعتبارت تکمیلی اختصاص یابد، تعداد این پروژه ها افزایش یافته و به عدد 20 می رسد.

پایش و نمونه برداریهای دوره ای در حال انجام است
این مقام مسئول یادآور شد: پایش و نمونه برداریهای دوره ای نیز در زمینه شناسایی انواع جلبکها در حال انجام است.
مطلبی تاکید کرد: مبارزه با عروس دریایی از دیگر تهدیداتی است که مدنظر است و در پروژه های کلی پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کشند در آبهای کشور مهار شده است و پایش و نمونه برداری مرتبا در حال انجام است.
مطلبی همچنین گفت: این موسسه توانست پنج ایستگاه پایش را در زمینه مبارزه با کشند و سایر عوامل بیولوژیک فعال و تکمیل کند و همچنین تحقیقاتی را در زمینه احتمال انتقال کشند به مزارع میگو تحت بررسی قرار دادیم./


خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: شیلات
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
گیاهی با گل های زیبا، اما برگ های گوشتخوار

گیاهی با گل های زیبا، اما برگ های گوشتخوار

ایسنا:
دانشمندان موفق به کشف گیاهی گوشتخوار در برزیل شده اند که کرم های کوچک را در زیر زمین و با استفاده از برگهای چسبنده زیرزمینی خود به دام انداخته و آنها را می‌خورد.
بر اساس گزارش منتشر شده در Proceedings of the National Academy of Sciences، این گیاه گلدار در خاکهای ماسه‌ای در منطقه‌ای محدود از ساوانای استوایی سرادو در برزیل می‌روید.
این گیاه با نام Philcoxia minensis که دارای برگ های طبیعی بر روی زمین است تا انرژی را از خورشید دریافت کرده و دی اکسید کربن را به قند تبدیل کند، دارای شبکه‌ای از برگهای زیر زمین است که بسیار ریز بوده و هر یک به اندازه سر یک سوزن هستند.
این برگها دارای غده‌هایی هستند که ماده ای چسب مانند را ترشح می کنند که نماتودهای کوچک و کرم ها را به دام می اندازند.
رافائل اولیوریا، گیاه‌شناس دانشگاه کمپیناس در سائوپائولو از کاشفان این گیاه می‌گوید: هرگز گیاهی با برگ های زیر زمینی ندیده بودم و اصلا چنین ویژگی بی معنا بود، زیرا برگ های زیر زمینی نمی‌توانند نور خورشید را جذب کنند و بر این اساس فرضیه ای را مطرح کردیم مبنی بر این که برگهای زیر زمینی از کارکرد دیگری برخوردارند.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مديرکل محيط زيست خوزستان:
استانداردهاي آلودگي هوا سختگيرانه‌تر شود
ايرن: مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: استانداردهاي آلودگي هوا براي صنايع به ويژه نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها سختگيرانه‌تر شود.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استاديار دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر:

داروهای گیاهی در درمان ماهیان تاثیرگذار است
ایرن: استادیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دریای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: بعضی از اسانس‌های گیاهی اثرات مثبتی در کنترل آلودگی‌های میکروبی و قارچی ماهیان دارند.




انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادعاي رئيس شوراي شهر
دریاچه چیتگر هوای پایتخت را مرطوب می‌کند
ایرن- رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد دریاچه چیتگر در تعدیل رطوبت هوای پایتخت موثر است،گفت: برخی کارشناسان معتقدند با ایجاد دریاچه دیگری در منطقه شرق تهران می‌توان تبادلات طبیعی جریان هوا ایجاد کرد که در کاهش آلودگی هوا موثر است.



مهدی چمران با اشاره مراحل پایانی دریاچه چیتگر گفت:مشکلات فنی و اجرایی این پروژه برطرف شده است و تلاش می شود تا پایان امسال برای آبگیری آماده شود.

وی ادامه داد: تلاش می شود این دریاچه در فصل زمستان و بهار آبگیری شود در غیر این صورت بهره برداری آن به سال آینده موکول می شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تاثیر افتتاح این دریاچه در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: دریاچه چیتگردر تعدیل رطوبت هوای تهران موثر است. همچنین برخی از کارشناسان اعلام کردند اگر دریاچه دیگری در منطقه سرخه حصار احداث شود می توان تبادلات طبیعی جریان ها ایجاد کرد که در رفع آلودگی هوای تهران بسیار موثر است البته این طرح نیاز به مطالعه و کار کارشناسی بیشتری دارد.

شهردار تهران هفته گذشته اعلام کرده بود : کار دریاچه چیتگر را با یک برنامه 30 ماهه آغاز کردیم و هم اکنون از زمان بندی های پیش بینی شده جلوتر هستیم ودر فصل بهارآن را آبگیری می‌کنیم.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خطر عبور قطار از وسط زيستگاه گورخر ايراني
ايرن: در حاليکه مقدمات کار براي عبور راه آهن از وسط منطقه حفاظت شده بهرام گور در ني ريز فارس به عنوان يکي از اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني آماده شده بود محيط زيست براي اجراي پروژه هيچگونه مجوزي صادر نکرد تا اين زيستگاه از نابودي در امان بماند.



به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقي شهرستان ني ريز قرار دارد. وسعت اين منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترين نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و داراي آب و هواي گرم و خشک و بارندگي حدود 200 ميلي متر است.

اين محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مديريت اداره کل حفاظت محيط زيست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه اي در کشور بوده که جمعيت قابل ملاحظه و پويايي از گورخر ايراني را در خود جاي داده است.

حضور ديگر گونه هاي ارزشمند نظير کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبير و... ارزش اکولوژيکي اين زيستگاه پهناور را دو چندان مي کند و تماشاي حيات وحش به خصوص گونه هاي در معرض تهديدي نظر گورخر ايراني، هوبره و زاغ بور در اين منطقه به سادگي امکان پذير است.

در گذشته يوزپلنگ هم در اين منطقه وجود داشته اما در حال حاضر اين گونهدر منطقه از بين رفته است.

منطقه بهرام گور با توجه به اينکه هم منطقه کويري هم دشتي و هم کوهستاني از اهميت زيادي برخوردار است علاوه بر اين در اين منطقه زاغ بور که از گونه هاي اندميک است نيز وجود دارد.

طي مدت اخير خبرهايي مبني بر عبور راه آهن فولاد ني ريز به سيرجان از منطقه بهرام گور به گوش رسيد که اين مسئله باعث نگراني مسئولان محيط زيست استان و دوستداران اين حوزه شد.

دبير موسسه 13 فروردين در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: منطقه حفاظت شده بهرام گور يکي از مناطق بي نظير در کشور است، علاوه بر اين وجود گونه هاي نادر حيات وحش در اين منطقه بر اهميت آن افزوده است.

علي اکبر کاظميني با بيان اينکه بهرام گور اصلي ترين زيستگاه گورخر ايراني است، اظهار داشت: وجود اين گونه نادر بر زيبايي منطقه بهرام گور افزوده به گونه اي که در حال حاضر نزديک به 330راس گورخر در اين منطقه وجود دارند.

وي با اشاره به ايکه نبايد اجازه هيچگونه تجاوزي در اين منطقه داده شود، تاکيد کرد: در اين رابطه بايد تمامي عملياتهاي راهسازي و همچنين معادني که در اطراف اين منطقه حفاظت شده قرار دارند کنترل شود زيرا هرگونه دستکاري در منطقه باعث مي شود حيات گونه ها به خطر بيافتد.

دبير موسسه 13 فروردين ادامه داد: اداره کل محيط زيست استان بايد با ترميم کردن نقاط آسيب ديده منطقه باعث فراهم سازي احياي يوزپلنگ در بهرام گور شود و همچنين منطقه را به محلي براي جذب گردشگر تبديل کند.

وي در خصوص پروژه راه آهن نيز گفت: برنامه هايي در خصوصعبورقطار از وسط اين منطقه وجود داشت که با اقدام به موقع محيط زيست از اين کار جلوگيري شد.



گورخرهاي منطقه بهرام گور

کاظميني گفت: براي انجام هر پروژه راهسازي و يا راه آهن ادارات مربوطه ابتدا فعاليت خود را آغاز و سپس نسبت به دريافت مجوز اقدام مي کنند که اين امر مشکلاتي را از جمله تخريب مناطق به دنبال دارد.

وي تاکيد کرد: در انجام اين گونه عملياتها بايد از نظرات کارشناسان و متخصصان محيط زيست استفاده شود نه اينکه بدون توجه به نظرات و پيشنهادهاي کارشناسان نسبت به انجام هر پروژه اي اقدام شود.

دبير موسسه 13 فروردين در خصوص معايب عبور راه آهن از منطقه حفاظت شده بهرام گور گفت: اين امر اولا آرامش منطقه را بر هم زده و به دنبال آن باعث ايجاد جدايي بين دو قسمت بهرام گور يا جزيره اي شدن آن مي شود و با کوچکترن عامل خارجي حيات وحش از بين مي روند.

وي با بيان اينکه عبور و مرور حيات وحش نيز با مشکل روبرو مي شود، اظهار داشت: هرچه محدوده حفاظت شده بيشتر باشد گونه هاي حيات وحش راحتتر مي توانند غذا پيدا کنند و در صورتيکه راه آهن از وسط منطقه عبور کند حيات وحش براي کسب غذا با مشکل روبه رو شده زيرا محدوده گشتزني کمتر است.

به گفته کاظميني اين پروژه هم اکنون متوقف شده است.

دبير موسسه 13 فروردين گفت: در عملياتهاي راهسازي ارگان مربوطه ابتدا عمليات خود را آغاز و پس از اينکه سرو صداها بلند شد عمليات را متوقف کرده و براي اخذ مجوز اقدام مي کنند.

کارنامي: محيط زيست مجوز نداد

اما در اين ميان مدير کل محيط زيست استان فارس نيز به خبرنگار مهر گفت: اداره محيط زيست براي عبور راه آهن هيچگونه مجوزي نداده و بررسيها را نيز مشروط به اين کرده ايم که حتما بايد بر اساس نظر کارشناسي محيط زيست اقدام کنند.

حسينعلي ابراهيمي کارنامي با بيان اينکه خط راه آهن به ارزيابي زيست محيطي نياز دارد، اظهار داشت: علاوه بر اين خود اين واريانت از وسط منطقه امن عبور مي کرده که اين مسئله مورد تاييد محيط زيست نبوده و قرار شد واريانت آن اصلاح شود و تاکنون هم اصلاحيه به دست ما نرسيده است.

وي گفت: قرار است اين واريانت بر اساس نظر کارشناسان محيط زيست طراحي شود البته اين راه آهن مربوط به فولاد ني ريز - سيرجان است که طراحي اوليه اي که مجريان داده بودند از وسط منطقه حفاظت شده عبور مي کرد که مورد تاييد محيط زيست نبوده و نيست.

مدير کل محيط زيست استان فارس با بيان اينکه کارشناسان محيط زيست در خصوص اين راه آهن پيشنهاداتي داشته اند، اظهار داشت: قرار شده که بر اساس واريانتي که محيط زيست داده کار شود.

ابراهيمي کارنامي تصريح کرد: تاکنون مجريان طرح را به محيط زيست نداده اند در صورتي که قرار است اين طرح به محيط زيست داده شود و ما آن را بررسي کنيم.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي:
سايت نگهداري ببر سيبري تا پايان سال آماده مي شود
ايرن – محمد محمد پور:مديرکل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت از محيط زيست گفت:"تا پايان سال سايت نگهداري از ببرهاي سيبريايي آماده و به ما تحويل مي شود."





به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،حسين محمدي با اعلام اين خبر افزود:" به گفته مدير کل دفترحيات وحش و تنوع زيستي سازمان محيط زيست سايت ميانکاله براي نگهداري سه جفت ببر سيبريايي احداث شده است.
به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، حسين محمدي افزود:"سايت به گونه اي طراحي شده که سه جفت ببر بتوانند در آن زيست کنند اماتصميم گيري در اين باره که چه تعداد ببر به اين سايت منتقل شود بر عهده رييس سازمان محيط زيست است."
محمدي در گفت و گو با ايرن، با اعلام اين که در سايت،فضايي به مساحت 800 متر براي احداث مرکز تحقيقاتي در نظر گرفته شده،خاطرنشان کرد:"سايت تا پايان سال آماده مي شود و در اختيار سازمان محيط زيست قرار مي گيرد."
رئيس سازمان محيط زيست پيش تر با بيان اينکه کارشناسان روسي حدود از ميانکاله ديدن کرده‌اند، گفت: "پس از آماده‌سازي ميانکاله 4 توله ببر روسي به ايران وارد مي‌شوند.قرار سازمان محيط زيست با کشور روسيه بر اين بود که ما بتوانيم از روسيه ببر وارد کنيم و از ايران نيز پلنگ به روسيه بفرستيم."
بهار گذشته و در پي بازديد محمد جواد محمدي‌زاده از پناهگاه حيات وحش ميانکاله و انجام مذاکرات با پيمانکار پروژه، قرار بر اين بود تا پايان خرداد زيستگاه ببر وارداتي تحويل سازمان داده شود.
به گفته مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در صورت آماده نشدن پناهگاه حيات وحش ميانکاله و تأخير در تحويل آن پيمانکار به ازاي هر روز تأخير جريمه مي‌شود.
در حال حاضر بيش از 4 ماه از مهلت تحويل اين منطقه گذشته است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يادداشت تحليلي ايرن
هوا را از من بگير، آلودگي را نه
ابتدا: داستان چاه مرحوم ميرزا آقاسي را که اگر براي بقيه آب نداشت در عوض براي مقني نان داشت همه شنيده ايم. حالا حکايت ما است و موضوع آلودگي هوا. از اين همه بحث و فحص اگر اندکي هواي پايتخت صافتر نشده در عوض روزنامه نگاران يک موضوع کشدار دائمي به دست آورده اند براي گذران امور.



واقع امر اين است که موضوع کاهش آلودگي هوا قبل از آنکه يک پروژه مديريت محيطي باشد، در ايران عمدتا يک ماجراي ژورناليستي است. مثل يک سلبريتي است که هميشه نکته اي براي نوشتن در اختيار مي گذارد. روزنامه نگاران حرفشان را ميزنند و بيرون از ساحت رسانه ها زندگي کما في السابق، و حتي به قهقرارفته تر از سابق، ادامه دارد. در جاهاي ديگر شاهد بوده ايم که قيل و قال هاي روزنامه نگاران طرفدار محيط زيست اندک تاثيري بر حوزه هاي مرتبط داشته است. مثلا اينکه وزارت نفت در عبور لوله ها از پارکهاي ملي محتاطتر شده، وزارت راه با پنهانکاري بيشتر جاده ها را از زيستگاههاي حساس عبور ميدهد، وزارت نيرو سعي ميکند با سروصداي کمتر سدها را افتتاح کند و غيره. اما در حوزه آلودگي هوا نه پرده پوشي مي کنند و نه واپس مينشينند. مستندات بسيار بر ميتابد که آلايندگان غره تر از پيش بسيار هم پيشتر آمده اند. مي تازند بر اسب جفا، که مي توانند.
بعد: به ترتيب عوامل آلودگي هواي تهران عبارتند از خودروهاي غير استاندارد و سوخت نامناسب و ساخت و ساز غير اصولي و استقرار نامطلوب صنايع در پيرامون شهر. اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد بود که آن همه جارو جنجال برپا شد در باره يافته هاي طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران و از جمله اعلام اين نکته که اين بلا در پايتخت سالانه عامل مرگ به طور متوسط هشت هزار نفر است. حالا ببينيم متعاقب آن هياهوها مسئولان چه واکنشي داشتند: در آن زمان آلاينده ترين خودرو پيکان بود که قرار شد توليد آن متوقف شود ولي جالب است که پيکان اندکي اصلاح شده مدل دهه هفتاد جاي خود را به "روا" داد که به واقع مدلي از نسل اول اين خودرو يعني پيکان موسوم به جوانان بود. خودرويي با تکنولوژي سي سال قبل جاي خود را به خودرويي با تکنولوژي دست کم چهل سال قبل داد. در آن زمان گازوئيل مصرفي تهران 33 برابر حد مجاز گوگرد داشت، اما گازوئيلي که هم اکنون در تهران استفاده مي شود 100 برابر حد مجاز گوگرد دارد. بله 100 برابر! تا ده سال پيش تلاش مي شد حريم باد غالب يعني حوزه شمال غرب و دست کم دامنه هاي زير 1800 متر به طور جدي ممنوعيت ساخت و ساز داشته باشد، حالا کار به ساخت و ساز نه فقط در دامنه هاي بالاتر حتي به دره هاي پشت اين دامنه ها هم کشيده شده! ساخت و سازهايي که به گفته رئيس شوراي شهر حتي ماموران شهرداري هم امکان بازرسي از آنها را ندارند. جالبتر بحث خروج صنايع از حريم شهر است. دولت رسما قانون قبلي ممنوعيت استقرار صنايع در حريم 120 کيلومتري پايتخت را لغو کرد. عملا برگشتيم به عهد بوذرجمهر. شهرهاي جديد پيرامون پايتخت هم با برنامه ريزي غير اصولي به جاي آنکه امکاني براي جذب سرريز جمعيت متراکم خود تهران باشند به زمينه تازه اي براي جذب مهاجران تازه نفس تبديل شدند.

سرانجام: به مناسبت روز هواي پاک اين هفته روزنامه ها پر بودند از گزارش و خبر و تحليل در باره مسئله آلودگي هوا. اين يادداشت هم بر همين نمط تقرير شد. اين نيز بگذرد. تا سال بعد، شب به خير و موفق باشيد.
دکتر ناصر کرمي


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نشست گفت و گوي محيط زيست شهري
بيست و دومين نشست تالار گفتگوي محيط زيست شهري با موضوع سوخت پاک، خودروي پاک و هواي پاک برگزار شد
منابع ثابت ومتحرک 2 عامل مهم آلودگي هوااست که کاهش اين آلودگي ها مستلزم ارتقاء استاندارد منبع سوخت است.



ايرن- به گزارش روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران به مناسبت هفته هواي پاک بيست و دومين نشست تالار گفتگو محيط زيست شهري با موضوع سوخت پاک، خودرو پاک، هواي پاک در تاريخ 27/10/90 در بوستان نظامي گنجوي برگزار شد.
اين نشست با حضور مهندس وحيد نوروزي معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، مهندس صدرالدين عليپور مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروي شهرداري تهران، مهندس امير حسين وحدتي رييس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست برگزارشد.
مهندس وحيد نوروزي با اشاره به اينکه چالش هاي موجود در بحث آلودگي هوا نگرانيهاي بسياري از شهروندان را برانگيخته است گفت : در حال حاضر شرايط آلودگي هوا شرايط مناسبي نيست لذا اقدامات انجام شده نيز پاسخگو نبوده است .
وي ياد آور شد سال 79 زماني که اعلام کرديم پيکان بيشترين آلودگي را توليد ميکند با جبهه اي از اعتراضات مواجهه شديم حال آنکه اکنون از استاندارد هاي يورو 4 و يورو 5 صحبت مي‌شود که اين اقدام و اينکه خودرو سازان ملزم به تغيير استاندارد ها شدند بسيار ارزشمند است .
به گفته نوروزي بهتر است ارزش ها نيز هم پاي انتقادات مطرح شود اينکه سازمان محيط زيست با يک پله جهش استاندارد خودرو را از يورو 2 به يورو 4 افزايش داد يک ارزش است که بايد ناديده گرفته نشود .
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه ناهماهنگي و عدم تعامل بين دستگاه ها يکي از مهمترين عوامل عدم تحقق بندهاي برنامه کاهش آلودگي هوا است گفت : همه بايد براي کاهش آلودگي هوا تلاش و عمل کنند .
مهندس عليپور با تاکيد بر اينکه بيشتر آلايندگي در شهر تهران مربوط به خودروها است گفت کاهش آلودگي خودروهاي توليدي و انجام مداوم معاينه فني و بالا بردن کيفيت سوخت و حتي معرفي منابع جديد براي سوخت خودرويي از محورهاي اصلي تجربه جهاني کاهش آلودگي هواست که بهتر است ما نيز از اين تجارب استفاده کنيم.
وي افزود معاينه فني خودرو ها وطراحي قطعات کاهنده آلايندگي در خودروهاي توليدي و تعويض بموقع آن که از قطعات مشکل داردر صنعت خودرويي کشور است بايد در نظر گرفته شود در حالي که اکنون اين مسائل انجام نمي شود عليپور گفت قانون اخير جرايم رانندگي که معاينه فني خودرو را به 5 سال رسانده است بدترين قانون تصويب شده تاکنون است.
در ادامه رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه منابع ثابت ومتحرک 2 عامل مهم آلودگي هوااست گفت : اين دو مقوله به لحاظ سوخت مصرفي واحتراق ناشي از سوخت بيشترين آلودگي را توليد ميکنند که کاهش اين آلودگي ها مستلزم ارتقاء استاندارد منبع سوخت است .


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يوزها دور از کوير مي ميرند
ابتدا: معدود يوزهاي باقي مانده ايران عادت هاي تازه اي پيدا کرده اند. از جمله اينکه به جاي آهو به کل و بز هجوم مي برند و به تدريج ساکن دامنه ها شده اند. يعني گريزان از دشتها پناه آورده اند به سنگلاخهاي پايکوهي در جاهايي مثل خارتوران و احيانا خوش ييلاق.



اين عادت هاي تازه آيا نوعي انطباق با جبر زمانه است و مي تواند به بقاي آنها کمک کند؟ مطلقا نه. يوز يک حيوان دشت زي است. براي شکار عرصه گسترده اي مي خواهد که در آن سرعتش در دويدن و ناگهان از جا کندن را به کار گيرد. در دامنه ها توانايي يوز محدود مي شود. به واقع با کاهش امکان استارت زدن سريع و دويدن صد متر مسافت به سمت طعمه در کمتر از چهار ثانيه، يوز از نظر توانايي هاي جسمي به حيواني در حد روباه و شغال تقليل پيدا مي کند. اما يوز نه قدرت انطباق روباه را دارد و نه امکان همه چيزخواري شغال را. پس، وقتي صحبت از طرح احياي نسل يوز و افزايش جمعيت آن را مي کنيم مي بايست در وهله اول به دنبال بازگرداندن يوزهاي باقي مانده به دشتها و زيستگاه هاي ديرپا و طبيعي آن باشيم. اما کدام دشت و کدام زيستگاه؟
بعد: يوزها از سر شکم سيري دشتها را ترک نکردند. ماشينها و موتورسيکلتها آمده بودند و کف دستي زمين هموار از هجوم آنها در امان نمانده بود. پس يوزها به ناچار از دشتها دورتر و دورتر شدند و به دامنه ها پناه بردند. آما آنجا ناامني بود و اينجا گرسنگي. فرقي نمي کرد در هر دو حال جمعيت يوز بايد رو به کاهش مي رفت، که رفت. شايد در دامنه ها آن اوايل شرايط بهتر بود. اما ماشينها و موتورسيکلتها و لودرها و کمپرسي ها و . . به تدريج دامنه ها را هم تسخير کردند. ظاهرا براي يوزها نه راه پس هست و نه راه پيش. پارک ملي کوير روزگاري بهشت يوزها بوده است. اما وقتي همه جاي اين بيابان بي انتها به اشغال در آمده و حتي در حساسترين زون زيستي آن يعني سياهکوه بساط آوردهاي مجازي چند صد نفره برپا مي شود چطور مي توان اميدوار بود به بازگشت يوزها؟ مي گويند بايد خارتوران به زيستگاه ويژه يوزها تبديل شود. زيستگاه ويژه پيشکش! اگر مي توانيد چندتايي تردد ماشينها را در اين پارک ملي! کم کنيد. که نتوانسته ايد و نشده است. بهشت يوزها بهشت لودرها شده، روزگار لودرهاست.

سرانجام: چند تا يوز باقي مانده؟ احتمالا کمتر از چهل تا. مديران پروژه حفاظت از يوز آسيايي مدعي بقاي بيش از صد يوز هستند. البته منتقدان آنها مي گويند اعلام آماري اينقدر خوشبينانه فقط ترفندي است براي بقاي پروژه مذکور و عدم قطع اعتبار چرب و چيل مالي اش که بخش عمده آن از خارج مي آيد. اما اگر همين آمار خوشبينانه را هم ملاک قرار بدهيم باز هم چندان اميدي به بقاي يوز آسيايي، اين سريعترين دونده جهان، نيست. صد تا حداقل تعداد لازم براي بقاي يک گونه است. مضاف بر آن زيستگاه امن و مناسب و اراده کافي براي حفاظت هم لازم است. اولي مطلقا وجود ندارد و دومي هم به شدت مورد ترديد است. يک خشکسالي ديگر، يک بيماري واگير تازه و . . يوز ايران را به همانجا خواهد فرستاد که شير ايراني و ببر مازندران رفتند. پارک ملي کوير آنقدر بي برگ و بار شده که صحبت از انحلال و خروج آن از فهرست مناطق حفاظت شده هست. دامنه ها هم که جاي ماندن نيست. نه، نيم قرن سياه طبيعت ايران ( تا پنجاه سال پيش اميد به بقاي گونه هاي بي نظيري مثل شير و ببر وجود داشت و در همين پنجاه سال هم جمعيت حيات وحش ايران دست کم نود درصد کاهش يافته است) باز هم قرباني خواهد گرفت. نوبت يوز است و بعيد است که يوز آخرين باشد.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
خبرهای شیلاتی

خبرهای شیلاتی

درمان بیماری پوستی قارچی با داروی گیاهی جایگزین ((مالاشیت((

پژوهشگران كشور با استفاده از اسانس «آویشن» موفق به تولید دارویی برای درمان بیماری پوستی ماهی ها بر پایه گیاهی شدند كه این دارو با نام «فیتوشید» جایگزین داروی «مالاشید» شده است كه سمی است و خاصیت سرطان زایی دارد.
وحید گرجی، مجری طرح با تاكید بر این كه داروی «فیتوشید» جایگزین داروی «مالاشید» است، گفت: این دارو برای درمان نوعی بیماری پوستی ماهیان استفاده می شود. این بیماری منشا قارچی دارد كه بر روی سطح پوست ماهیان رشد و تكثیر می یابد و موجب زخم پوست ماهی می شود. وی با بیان این مطلب كه تنها داروی موثر برای درمان این بیماری داروی مالاشید است، اظهار داشت: به دلیل ماهیت پوست ماهی، امكان استفاده از دارو بر روی سطح پوست ماهی ها وجود ندارد از این رو این دارو به صورت «رنگ» بر سطح پوست ماهی قرار می گیرد. گرجی با بیان این كه استفاده از این دارو به دلیل سمی و سرطان زا بودن در دنیا ممنوع اعلام شده است، یادآور شد: این دارو به صورت قاچاق وارد كشور و از آن استفاده می شود. در این راستا با استفاده از تركیبات گیاهی اقدام به تولید داروی جایگزین «مالاشید» كردیم و در نهایت موفق به تولید داروی «فیتوشید» با منشا گیاهی شدیم. وی گفت: این دارو همانند مالاشید به صورت رنگ است كه بر سطح پوست ماهی قرار داده می شود و حاوی تركیباتی چون اسانس «آویشن» است. آویشن خاصیت ضد قارچی دارد و با اضافه كردن این اسانس به تركیبات دارو قادر است بیماری قارچی پوست ماهیان را برطرف كند
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
مدیركل شیلات استان گیلان از تولید نسل جدید ماهی خاویاری بنام بوری دن برای نخستین بار در كشور خبر داد

مدیركل شیلات استان گیلان از تولید نسل جدید ماهی خاویاری بنام بوری دن برای نخستین بار در كشور خبر داد.
به گزارش مهر، علی نقی سرپناه گفت: این نوع خاویار درعرض پنج سال به مرحله رشد كامل گوشت و خاویار می رسد در حالی كه هم اكنون فیل ماهی خاویاری كه در گیلان پرورش داده می شود درعرض پنج سال به رشد گوشتی و در طی 12 سال به رشد كامل خاویاری می رسد.
وی عنوان كرد: نسل جدید از ماهیان خاویاری با استفاده از فناوری میكرو سزارین و سونوگرافی ماهیان در شیلات گیلان تولید می شود.
ان مسوول همچنین اظهار كرد: حفظ و تكثیر ماهیان خاویاری با توجه به اهمیت و نقش این ماهیان در اقتصاد منطقه از جمله مهم ترین برنامه های شیلات گیلان است.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
برای نخستین بار در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهی شهید انصاری تکثیر و تولید انبوه لای ماهی به صورت مصنوعی انجام شد.

شیلنا- برای نخستین بار در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهی شهید انصاری تکثیر و تولید انبوه لای ماهی (Tinca tinca) به صورت مصنوعی انجام شد. به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران، تکثیر مصنوعی لای ماهی (Tinca tinca) به عنوان یکی از گونه های بومی و موثر در ایجاد تعادل بیولوژیک گونه نادر در کشور انجام شد. در همین راستا در سال جاری این مرکز در قالب برنامه تولید گونه های نادر ماهیان استخوانی و با جمع آوری مولدین مناسب با هدف دستیابی به بیونرماتیو مبادرت به تکثیر آن نمود. با این برنامه در مجموع 35 عدد مولد نر و 43 مولد ماده جمع آوری شد که با استفاده از هورمون سنتیتک اواپریم (Ovaprim) ، عصاره غده هیپونیز و ایجاد شرایط مساعد مساعد از تعداد 5 مولد ماده موفق به تولید و رهاسازی بیش 218 هزار عدد بچه ماهی حاصل از تکثیر مصنوعی و نیمه طبیعی بازسازی ذخایر آن شد. این در حالی است که به دلیل خصوصیات زیست شناختی و رفتارهای تغذیه ای، ضمن معرفی آن به صنعت آبزی پروری در کشور به عنوان یک گونه جدید، می توان از آن جهت مبارزه بیولوژیک با برخی از آلودگی ها به ویژه آلودگی های انگلی نظیر انگل دیپلوستوم (Diplostomon) بهره برد. گفتنی است لای ماهی از خانواده کپور ماهیان و با نام علمی Tinca tinca می باشد که در منابع آب های حوزه جنوبی دریای خزر وجود دارد. لای ماهی در گذشته نه چندان دور در آبگیرهای حوضه جنوبی دریای خزر به وفور صید می شد، صید این ماهی در قسمت شمالی دریای خزر عمدتاً مربوط به حوضه آبریز رودخانه ولگاست. هم اکنون ذخایر این گونه به دلیل فعالیت های انسانی به شدت آسیب دیده و تکثیر مصنوعی و پرورش آن در محیط های محصور از جمله راهکارهای اساسی در جهت حفظ این گونه ارزشمند تلقی می گرد
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
برای نخستین بار ماهی سفید در یکی از سدهای خاکی استان زنجان پرورش داده شد.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، ماهی سفید یکی از مهمترین ماهیان استخوانی دریای خزر است که تنها در این دریا و بیشترین تراکم آن در سواحل کشور وجود دارد. ماهی سفید تقریبا دلپسندترین و لذیذترین ماهی مصرفی مردم ایران به ویژه شمال کشور بوده و از جایگاه رفیعی بین مردم منطقه برخوردار است حال آنکه با توجه به عوامل مختلف محدودکننده نظیر صید بی رویه و صید ماهیان غیراستاندارد به ویژه در سالیان گذشته و از بین رفتن بخش اعظمی از جایگاههای تخمریزی طبیعی در رودخانه ها و تالاب انزلی و آلودگیهای مختلف زیست محیطی ذخایر فعلی این ماهی در دریای خزر مدیون برنامه بزرگ بازسازی ذخایر آن توسط سازمان شیلات ایران است. برغم تمامی امتیازات ویژه ماهی سفید متاسفانه توجه زیادی به خصوص در زمینه تحقیقاتی آن صورت نگرفته و منابع علمی موجود در این زمینه بسیار اندک و انگشت شمار است. در همین راستا به منظور تامین انواع مختلف پروتئین مفید و مورد نیاز مردم و خودکفایی در تولید از یک طرف و برنامه ریزی برای صادرات گونه های مختلف آبزیان پرورشی در انواع منابع آبی استان از طرف دیگر در حال انجام است که در این بین منابع آبهای سطحی از جمله سدهای خاکی استان تولید خوبی را به خود اختصاص می دهند. تاکنون انواع کپور ماهیان (کپور علفخوار ـ کپور معمولی ـ کپور نقره ای و کپور سرگنده)، شاه میگو، ماهی قزل آلا و برخی ماهیان بومی در این منابع تولید شده که در سال جاری علاوه بر این آبزیان، ماهی سفید دریای خزر نیز در یکی از سدهای خاکی بزرگ شهرستان ماهنشان تولید شده است. از آنجاییکه اینگونه یکی از مرغوبترین و اقتصادی ترین ماهیان دریای خزر به شمار می رود و در حال حاضر جهت تامین نیاز مردم استان این ماهی ارزشمند از استانهای شمالی وارد می شود لذا با برنامه ریزی برای تولید این آبزی در استان می توان سهم خوبی در تامین نیاز مردم شریف استان و سپس استانهای مجاور داشت. بدین منظور تعدادی از این ماهیان طی چهار ساله اخیر در سد خاکی رهاسازی شد و با استفاده از غذای طبیعی داخل سد (این ماهی از جانوران کف زی استفاده می کند) باگشت همزمان با انواع کپور ماهیان و شاه میگو به وزن هزار و 250 کیلوگرم رسیده اند و طبق برآورد کارشناسان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور که کار مطالعه روی این سد را انجام می دهند در سال جاری تا کنون 200 کیلو ماهی سفید دریای خزر برداشت شده است. گفتنی است، تاکنون در هیچ سد خاکی کشور این ماهی پرورش نیافته و همچنین درآمد حاصل از فروش این ماهیان به بهره برداران سد خاکی که عمدتا ساکنان روستا و جزو شرکت تعاونی روستایی هستند اختصاص می یابد. همچنین به دلیل کسب نتایج مطلوب از پرورش اینگونه، برنامه ریی برای رهاسازی بچه ماهی بیشتر و توسعه آن در دستور کار مدیریت شیلات و آبزیان استان خواهد بود.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
برای اولین بار در كشور:تاس ماهی خاویاری سیبری در اردبیل تولید می شود

برای اولین بار در كشور:تاس ماهی خاویاری سیبری در اردبیل تولید می شود


استاندار اردبیل گفت: برای نخستین بار در كشور پرورش آزمایشی تاس ماهی خاویاری سیبری در استان اردبیل پیش بینی شده است. منصور حقیقت پوردر جلسه بررسی طرح های كشاورزی اردبیل اظهار داشت: به دنبال مذاكرات انجام یافته با سازمان شیلات ایران این پروژه تا چند ماه آینده اجرایی خواهد شد. وی خاطرنشان كرد: از این گونه ماهی كه در مقابل سرما نیز مقاومت مطلوبی دارد می توان در چهار سالگی خاویار به دست آورد. حقیقت پور در ادامه با بیان اینكه هم اكنون یك هزار و 900 تا 2 هزار تن ماهی در سال از مزارع پرورش ماهی استان استحصال می شود افزود: با بهره برداری از سرمایه گذاری های در حال اجرادر فصل آب استان، از جمله سد بزرگ خداآفرین در شمال استان و اجرایی شدن اختصاص حق آبه استان اردبیل از قزل اوزن در جنوب استان، فرصت های ممتاز جدیدی برای توسعه آبزی پروری و حتی ایجاد شهرك های پرورش شیلات در استان فراهم خواهد شد. وی در ادامه سرانه مصرف سالانه ماهی در استان اردبیل را بیش از 4/7 كیلوگرم عنوان كرد و گفت: این رقم متاسفانه از میانگین كشوری كمتر است. حقیقت پور با اعلام اینكه نگاه ما به مقوله شیلات فرصت محور است، افزود: توسعه این امر علاوه بر اشتغالزایی و افزایش تولید ثروت در استان اردبیل به حفظ سلامت جسمانی مردم و نهایتا نشاط عمومی جامعه كمك خواهد كرد. استاندار اردبیل تشكیل اتحادیه پرورش دهندگان ماهی در استان اردبیل را پیشنهاد كرد و گفت: با تشكیل این اتحادیه اقدامات و كارهای انجام شده و نیاز این بخش سازمان دهی می شود. وی با اشاره به آغاز پرورش ماهی در برخی از ییلاقات عشایرنشین در دامنه سبلان اظهار داشت: در راستای بهره گیری بهینه از منابع خدادادی موجود در استان اردبیل امسال پرورش شاه میگوی آب شیرین در دریاچه شورابیل اردبیل نیز آغاز می شود.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]تخم دهی مولدین ماهی قزل آلای رنگین کمان[/h]
نوع مطلب: پرورش آبزیان ،


بارورشدن مولدین در شرایط های متفاوت زیستی از جمله فاکتورهای فیزیک و شیمیایی و کمیت و کیفیت آب در مزارع مختلف متغیر میباشد و معمولا نرها زودتراز ماده ها بالغ می شوند و بطور متوسط زمان بارور شدن مولدین بین 10000-12000 درجه روز طول می کشد و تجربه نشان داده که این حدود تعریف شده ثابت نبوده و تحت تاثیر سایر فاکتورهای آب بغیر از دما می باشد
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اين تذکر را جدي بگيريد
چاي دربند با آب فاضلاب
ايرن- دربند در کوهپايه هاي شمال تهران محل تفريح مردم اين شهر دودزده است تا ساعتي را در طبيعت و دور از هياهوي شهر استراحت کنند اما اينجا جايي است که چاي را با آب آلوده به فاضلاب تهيه مي‌کنند و آلوچه‌هايش پاتوق مگس‌هاست.



چاي با آب رودخانه‌‌اي که فاضلاب به آن مي‌ريزد، وقتي که آب رودخانه را به آب سرويس بهداشتي اشتباه مي‌گيرند و خوراکي‌هايي مثل آلوچه و لواشک که پاتوق مگس‌ها و حشرات است تنها گوشه‌اي از مشکلات بهداشتي دربند است. مشکلاتي که مسئولان وزارت بهداشت هم آن را تأييد مي‌کنند، جايي که درمانگاهش هم کنار طويله و فاضلاب است.

بيشتر مردم براي حفظ سلامتي و نشاط روحي و جسمي به تفريحات سالم از جمله حضور در فضاهاي خوش‌آب ‌و هوا و سرسبز مانند کوه‌ها نياز مي رود. از حضور در اين مکان‌ها انتظاري جزء ارتقا سلامت نيست ولي اگر در پي اين حضور افراد بيش از اينکه سالم شوند، بيمار شوند، آن وقت قضيه فرق مي‌کند.

يکي از اين تفرجگاه‌ها کوهپايه‌هاي دربند است که پذيراي مراجعان بسيار پايتخت نشينان به خصوص در ايام تعطيل است. حضور در دربند با آن تله‌کابين معروفش براي هر کسي جذابيت دارد ولي اين فقط در نگاه نخست است.

کمي که بيشتر دقت کني، ناهنجاري‌هاي خاصي از جمله مشکلات بهداشتي به وضوح مشخص مي‌شود. به طوري که کثيفي و غيربهداشتي بودن آن بيشتر از هر چيزي به چشم هر رهگذري مي‌رسد.

اغلب مردم در نگاه نخست و مراجعه اوليه به دربند مستور کوه و زيبايي آن مي‌شوند ولي با کمي دقت از عوامل بيماري‌زا اين مکان تفريحي عجايبي مشاهده مي‌کني که گويي هيچ نظارتي در کار نيست.

آلودگي آب رودخانه، ورود فاضلاب به آن و ريختن انواع آلودگي‌ها در اين آب روان، غيربهداشتي بودن مواد خوراکي از جمله چاي، گوشت و سوغاتي‌هاي عرضه شده در اين مکان تفريحي از جمله اين فهرست بلند بالاست.

ورود فاضلاب به رودخانه دربند

پس از گذشت از ميدان دربند، از کنار مجسمه سنگي کوهنورد هم عبور مي کنيم، آنجابا يک سرويس بهداشتي مواجه مي‌شوي که بوميان و مراجعه کنندگان دربند از ورود فاضلاب‌هاي اين سرويس بهداشتي به داخل رودخانه شکوايه دارند.

پر شدن چاه سرويس‌بهداشتي در ايام تعطيل

يکي از اين افراد در اين‌باره با گلايه از مشکلات اين سرويس بهداشتي مي‌گويد که در برخي شب‌ها به خصوص ايام تعطيل به دليل مراجعه زياد به سرويس بهداشتي، چاه آن پر مي‌شود به‌طوري که از برخي منافذ خروجي در اطراف محيط اين سرويس بهداشتي فاضلاب کاملاً بيرون مي‌رود و مشهود مي‌شود که باعث آلودگي شديد و بوي بد و متعفني را ايجاد مي‌کند.

وقتي هم که چاه سرويس بهداشتي بالا مي‌زند به دنبال آن اين فاضلاب‌ها وارد آب رودخانه مي‌شود و اين مسئله‌اي است که همه مسئولان آگاه هستند، حداقل از مردم بيشتر در جريان اين مسئله هستند.

حمل گوشت با الاغ

يکي از کوهنوردران که حضور مستمر در دربند دارد از مسائل غيربهداشتي غذايي اين منطقه بسيار گلايه دارد. مي‌گويد: در دربند حتي براي غذاي کوهنوردان اصول بهداشتي را رعايت نمي‌کنند. به‌طوري که با الاغ و قاطر گوشت به بالاي کوه حمل مي‌شود چون مي‌گويند اين گوشت‌ها را نمي‌توان بدون اين حيوانات به بالاي ارتفاعات برد ولي مي‌شود از راه ديگر يا حداقل به طرق بهداشتي اقدام کرد ولي کسي توجه نمي‌کند.

مي‌دانيم بهداشتي نيست ولي مي‌چسبد

زن و شوهري که بسيار سرزنده و شاد از يکي از مغازهاي معروف دربند براي خريد خوراکي آمده‌اند، مقداري آلوچه مي‌خرند و با هم هنگام کوهپيمايي ميل مي‌کنند، مي‌گويند مي‌دانيم که آلوچه‌ها بهداشتي نيست ولي در اينجا خوردن اين چيزها مي‌چسبد.

معلومه غير بهداشتي

مرد رو به زن مي‌کند و مي‌گويد ايشون مايل بود که اين آلوچه‌ها را بخريم و زن هم در ادامه مي‌گويد: خوب معلومه که اين آلوچه‌ها بهداشتي نيست.

مرد که ظرف آلوچه در دستش است به ظرف اشاره مي‌کنه و مي‌گويد مي‌بيني، گرد و خاک بر روي آلوچه‌ها معلوم است و خدا مي‌داند که آلوچه‌ها را در چه ظرف‌هاي ديگري نگهداري کرده‌اند.

کسي خوراکي بهداشتي پيدا نمي‌کنه

زن هم با تصديق غيربهداشتي بودن آلوچه‌ها ادامه مي‌دهد: ما مي‌دانيم موادي که در اين آلوچه‌ها استفاده مي‌شود بهداشتي نيست ولي شما هم يک نگاه به اطراف بيندازيد مي‌بينيد که هيچکدام از اين مغازه‌ها وضع مناسبي ندارند کسي هم بخواهد در اينجا خريدي کند فقط همين مواد غذايي وجود دارد و چاره‌اي نيست.

پاکسازي دربند به روش خاک سفيد

يکي از افرادي که از کنار اين زن و مرد عبور مي‌کرد، بعد از شنيدن اين حرفها مي‌گويد: بهداشتي کردن مواد غذايي دربند کار سختي نيست، مي‌توان بسياري از همين مواد خوراکي را با پوشش‌هاي نايلوني و رعايت مسائل بهداشتي از گرد و خاک و حشرات دور کرد ولي چه کنيم که مغازه‌داران عمل نمي‌کنند چون نظارت دقيق و سفت و سختي نمي‌شود بايد مثل جريان خاک سفيد اينجا را هم پاکسازي کنند.

مگس‌ها مشتري دائمي مغازه‌هاي دربند

بيشتر از مشتري‌ها در مقابل مغازه‌هاي دربند، مگس‌ها و انواع حشرات حضور فعال دارند، روي آلوچه، لواشک، زرشک، گردو يا هر مواد غذايي که براي فروش وجود دارد.

فروشنده‌: روش کثيفه از زير برات مي‌کشم

از مغازه‌دار مقداري آلوچه براي خريد تقاضا مي‌کني همان آلوچه‌اي که روي آن پر از مگس است را برايت بر مي دارد، ولي به مغازه‌دار تذکر مي‌دهي که اين آلوچه که پر از مگس است را در ظرف نريزد، مغازه‌دار مي‌گويد از روي آلوچه نمي‌دهم، کثيفه از زير برمي‌دارم که تميزتر است!

به ارتفاعات دربند که بروي در کنار هر گذري رستوران و محل استراحتي را مي‌بيني که برخي هم در داخل رودخانه‌، تختي براي پذيرايي گذاشته‌اند.

يکي از رستوران‌ها با شيلنگ بزرگ سياهي که از داخل رودخانه آب مي‌کشد در حال شست و شوي محوطه حياط رستوران است. يعني از همان رودخانه‌اي که در داخلش فاضلاب ريخته مي‌شود! وجود فضولات ديگري مانند قوطي‌هاي يکبار مصرف و آشغال‌هاي ديگر به همراه موش و حيوانات جونده در داخل رودخانه کاملاً مشهود است.


چاي با آب رودخانه آلوده به فاضلاب

يکي از پزشکان و متخصصان گوارش که در حدود ?? سال به طور منظم به رشته‌ کوهنوردي مي‌پردازد و پاي ثابت دربند است از مسائلي همچون استفاده رستوران‌داران از آب رودخانه براي تهيه چاي پرده برمي‌دارد و مي‌گويد: وضعيت بهداشتي در دربند به شدت اسفبار است، اين را به خاطر اينکه پزشک هستم نمي‌گويم بلکه در طول اين ?? سال بارها مسائل غير بهداشتي وحشتناکي ديده‌ام که يکي از آنها تهيه چاي با آب رودخانه است.

اشتباه گرفتن رودخانه به جاي سرويس بهداشتي

وي در ادامه با اشاره به اينکه مردم در وهله نخست نمي‌توانند به اين مسئله پي ببرند، مي‌افزايد: من خود شخصاً بارها به دربند مراجعه کرده ام و با رستوران‌داران و به خصوص کارگران آنان دوست و صميمي شده‌ام و توانسته‌ام به اين مسئله پي ببرم که رستوران‌داران بدون توجه به آلودگي رودخانه که حتي برخي افراد آن را با سرويس بهداشتي اشتباه مي‌گيرند از اين آب براي تهيه چاي استفاده مي‌کنند.

تأمين آب رستوران‌هاي دربند از رودخانه آلوده

اين پزشک کوهنورد مي افزايد: شما در کوه‌ها و منطقه کوهپايه‌اي دربند لوله‌کشي آب و فضلاب درستي مشاهده نمي‌کنيد و وقتي هم که دقت بيشتري کنيد مي‌تواني لوله‌هاي متعددي را در داخل رودخانه دربند ببينيد که آب را از رودخانه به داخل رستوران‌ها منتقل مي‌کنند البته رستوران‌داران عنوان مي‌کنند اين آب براي شست و شوي زمين و حياط است ولي بنده بارها شاهد تهيه چاي از اين آب بودم.

غذا و مواد ديگر خوراکي رستوران‌ها نيز به خصوص مغازه‌ها از جمله آلوچه، لواشک و سوغاتي‌هاي معروف آن کاملاً غير بهداشتي است و به وضوح مي‌توان انبوه مگس‌ها و حشرات و مشکلات متعدد ديگر بهداشتي را مشاهده کرد.

مي‌خواهي مريضي سخت بگيري بيا دربند

اين متخصص گوارش درباره مشکلات و بيماري‌هاي ناشي از مواد غذايي دربند مي‌گويد: مصرف مواد غذايي غيربهداشتي دربند از جمله آلوچه و لواشک که از رنگ‌هاي مصنوعي ساخته شده است، مي‌تواند باعث مشکلات گوارشي، روده‌اي و حساسيت‌هاي پوستي شود.

به گفته او، با يکبار حضور در دربند و مصرف اين گونه مواد فرد دچار انواع بيماري شده و گاهي برخي از اين بيماري‌ها در همان روزهاي اوليه و برخي بيماري‌ها به مرور زمان خود را نشان مي‌دهد، در مجموع مي‌خواهي مريضي سخت بگيري بيا دربند.

امدادگران کوهستان: هرگز خوراکي‌هاي دربند را مصرف نمي‌کنيم

يکي از امدادگران کوهستان که در ايام آخر هفته به عنوان امدادگر براي آماده‌باش و کمک به کوهنوردان و مردم در کوه در ايستگاه امدادي ميدان دربند حضور مي‌يابد از آلودگي‌هاي زياد اين منطقه دل‌ پردردي دارد و مي‌گويد ما امدادگران کوهستان در ‌حدود ?? ساعت در پايگاه‌هاي امدادي دربند در آخر هفته مستقر مي‌شويم و هرگز نيز از خوراکي‌هاي اينجا چيزي مصرف نمي‌کنيم.

خودکشي با آلوچه‌هاي دربند

مثلاً همين آلوچه‌هاي دربند آن قدر کثيف هستند که با خريد يک کاسه کوچک آن مطمئن باشيد تا قبل از تمام شدن کامل ظرف جان آدم را مي‌گيرد اگر کسي مي‌خواهد خودکشي کند يکي از اين ظروف آلوچه‌هاي دربند را بخورد!

همه مردم مسائل دربند را نمي‌دانند،اما مسئولان مي‌دانند

ما اگر هم در طول ?? ساعت استقرارمان در دربند احتياج به غذايي داشته باشيم فقط از وسايل خوراکي «در بسته» مثل کنسرو و آب معدني استفاده مي‌کنيم، حتي نان هم از دربند خريداري نمي‌کنيم.

مردم خيلي از اين مسائل غيربهداشتي دربند را نمي‌دانند ولي مسئولان مي‌دانند ما که مي‌دانيم هم به برخي مسئولان گفته‌ايم ولي هنوز بعد از گذشت سال‌ها همچنان اين مشکلات باقي است.

رودخانه يا سرويس بهداشتي

اين امدادگر کوهستان در ادامه به آلودگي آب رودخانه دربند نيز اشاره مي‌کند و مي‌گويد در ارتفاعات خيلي از افراد براي دستشويي کردن از رودخانه استفاده مي‌کنند و متأسفانه همان کثافات نيز توسط آب رودخانه به پايين مي‌آيد و رستوران‌داران و مغازه‌ها با کشيدن شيلنگ از داخل رودخانه از آب آن براي مصارف مختلفي استفاده مي‌کنند.

مواد غذايي درباز پاتوق مگس‌ها

گذرهاي دربند مملو از چاله‌هاي فراوان (در حال بهسازي) است. خودروها در فضاي باريک اين گذرها عبور مي‌کنند که باعث ايجاد گرد و خاک بسياري مي‌شود که به راحتي بر روي مواد غذايي دربند که معرف سوغاتي اين منطقه نيز است مي‌نيشند و غير بهداشتي بودن اين مواد را جدا از مگس‌ها و حشرات و در نهايت آب آن بايد در نظر بگيري.

فضله‌‌هاي حيوانات کفپوش گذرهاي دربند

در کنار اکثر ساختمان‌ها، فضله‌هاي حيوانات از جمله الاغ، قاطر و اسب که براي بارکشي در کوه‌هاي دربند استفاده مي‌شود مشهود است و اين در حالي است که درمانگاه هلال‌احمر نيز دقيقاً در مقابل فاضلاب و طويله حيوانات قرار دارد و امدادگران اين پايگاه از مشکلات بهداشتي دربند که به تنها درمانگاه سيار اين منطقه نيز رسوخ پيدا کرده بسيار مي‌رنجند.

يکي از اين امدادگران با گلايه‌ بسيار از مسئولان امر مي‌گويد در ساعت يک نيمه شب در ايام تعطيلات چاه فاضلاب پشت اين پايگاه امدادي پر مي‌شود و از مقابل در فاضلاب اين پايگاه بالا مي‌آيد. ما بايد در اين شرايط خدمات درماني و بهداشتي به مردم و آسيب‌ديدگان ارائه کنيم.تمام اين موارد را مسئولان آگاه هستند ولي دريغ از اقدامي کوچکي.

مغازه‌ها را مي‌بنديم، برمي‌گرديم باز مي‌کنند

احمدرضا فرسار، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با فارس در زمينه مشکلات بهداشتي دربند مي‌گويد ما تمام نظارت‌ها و اقدامات بهداشتي در دربند که داراي مشکلات عديده‌اي است را انجام مي‌دهيم ولي چه کنيم همين که کارهاي نظارتي را انجام مي‌دهيم و حتي برخي مغازه‌داران متخلف را با موازين قانوني پلمپ مي‌کنيم همين که برمي‌گرديم همان مغازه بار ديگر باز و فعاليت خود را آغاز مي‌کند.

اشتغال به قيمت جان مردم

وي مي‌افزايد: يکي از دلايلي که همچنان مناطق دربند با وجود نظارت‌هاي بسيار داراي مشکلات عديده بهداشتي است و به هيچ‌وجه مسائل آن برطرف نشده است مبحث اشتغال افراد در دربند بوده زيرا آنها پس از مشاهده استقبال مردم با وجود تمام نظارت‌ها و کنترل‌ها بار ديگر به فعاليت خودشان ادامه مي‌دهند.

اين مقام مسئول مي‌گويد: اين مردم هستند که باعث مي‌شوند تا روند بهداشتي دربند سر و سامان نگيرد زيرا مردم با وجود اطلاع از بهداشتي نبودن دربند باز مواد خوراکي را خريداري مي‌کنند.

حل مشکلات بهداشتي دربند فقط توسط مردم امکانپذير است

کاظم ندافي، رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت نيز با تأييد تمام مسائل و مشکلات بهداشتي دربند به خبرنگار فارس مي‌گويد: دربند سال‌هاست که دچار مشکلات بهداشتي است و يک عزم جدي از طرف تمام نهادها و سازمان‌هاي مرتبط از جمله شهرداري، فرمانداري، استانداري و نيروي انتظامي (اماکن) را مي‌طلبد.

وي مي‌افزايد: به واقع ‌حل غيربهداشتي بودن منطقه دربند فقط توسط مردم امکانپذير است. اين خود مردم هستند که بايد در دربند با مشاهده اين گونه مواد خوراکي کثيف خريداري نکنند ولي متأسفانه امروز عکس آن را مي‌بينيم.

نيروي انتظامي (اماکن) براي برچيدن مغازه‌هاي دربند اقدام کند

ندافي مي‌گويد: وزارت بهداشت بر اساس قانون و وظايفي که برعهده دارد از جمله نظارت و بازرسي مکان‌هاي توزيع، اقلام غذايي را کنترل مي‌کند ولي بايد اين گونه مکان‌هاي غيربهداشتي مانند دربند توسط نيروي انتظامي (اماکن) برچيده شود.

مغازه‌هاي دربند جواز فروش ندارند چه برسد به بهداشت

وي خاطرنشان کرد: ما بيشترين تمرکز نظارتي را بر مکان‌هايي که برحسب قانون جواز و اجازه فعاليت دارند داريم و اين در حالي است که اکثر مغازه‌هاي دربند جواز و اجازه قانوني فروش مواد غذايي را ندارند حال چه برسد به اينکه بهداشتي عمل کنند.

گزارش از علي رمضانپور(منبع:خبرگزاري فارس)



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

Similar threads

بالا