***<<جلسات حفظ قرآن باشگاه مهندسان ایران>>***

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ص 186 را حفظ کردم.
انفال را دوره کردم.
جز های هفت و هشت را دوره کردم .
تشکر

در مورد پیامتان
تا آخر انفال حفظ کردم
شکر خدا آیاتی را که اخیرا حفظ کردم کمتر مشکل دارم . یعنی از صفحه 174 تا 186 .
جز های قدیمی را بیشتر مشکل دارم . برای تثبیت کردنش وقت زیادی لازم دارم . باید صفحه به صفحه رفع اشکال کنم . بدون برنامه ای که استاد بدهد ، این کار برایم خیلی سخت است .
روش حفظ کردنم به این صورت است که از قبل آیات آینده را گوش میکنم . (پرهیزگار) روز حفظ همان صفحه را چند بار گوش میکنم . ترجمه را برای خودم توضیح میدهم . و بعد یک آیه یک آیه شروع به حفظ میکنم .
از تاپیک خیلی مفیدتان ممنونم . جدا این تاپیک کار زیبایی بود . اجرتان با خدا .
 
آخرین ویرایش:

royalblue

عضو جدید
سلام اقا احسان
اولا ممنون از زحمتهاتون
دوما این جوابها رو با عرض شرمندگی نوشتم
و بابتشون شرمندم:cry::(
1- تا چه آیه‌ای حفظ هستید؟تا ایه 83
2- آیاتی که در اون اشکال دارید رو بنویسید. ایه ی 33و از ص7 تا 12

3- روش حفظ کردنتون رو کاملا توضیح بدید. از اول صفحه شروع میکنم به حفظ ولی نمیدنم چرا بعد از اینکه 3 4 ایه حفظ کردم احساس میکنم دیگه مغزم نمیکشه ولی با این حال ادامه میدم

4- طریقه مرور کردنتون رو کاملا توضیح بدیداکثرا از اول سوره شروع میکنم به خوندن البته باهمزمان با صدای قاری میخونم بعضی جاها جا میمونم و همین که دوباره به جایی میرسه که یادم میاد با اون ادامه میدم
5- آیا بعد از حفظ هر صفحه 5 صفحه قبل از اون رو مرور می‌کنید؟ نه خیر متاسفانه اگه هنر کنم یه صفحه قبلش رو مرور میکنم
6- آیا قبل از حفظ یک صفحه به صوت قاری گوش میدید؟ بله گوش میدم و سعی میکنم همزمان با اون بخونم
7- تفسیر می‌خونید؟ نه خیر نمیخونم
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز


سلام به همه‌ی دوستان خوبم
روزی جمعه است، اول یه صلوات بفرستید برای تعجیل در ظهور آقا

ممنون بخاطر پاسخ‌های کاملتون. همیشه ایراداتتون رو بگید، خجالت و شرمندگی هم نداره. باید ایرادات رفع بشه وگرنه در ابتدای کار کم میارید

خواهشی که ازتون دارم اینه که بدون عجله و با برنامه پیش برید. درست حفظ کردن خیلی مهمتر از سریع حفظ کردنه

خیلی مهم:
فکر می‌کنم پرسش‌هایی که من قرار میدادم رو بجز 2-3 نفر بقیه نمیخوندن. ازین به بعد حتما به یکی از اطرافیانتون بسپرید که ازتون بپرسه. هر جلسه هم باید بگید که پرسش و پاسخ داشتید یا نه.

راجع به تفسیر:
ان شاء الله تا دوشنبه نحوه قرار دادن تفسیرها مشخص میشه.

یه نکته:
چرا فکر می‌کنید بلد بودن معنی اشکال داره؟ قبل از حفظ هر آیه حتما باید معنی آیه رو بخونید، بعد آیه رو حفظ کنید. بدون معنی بودن قرآن که دلیل نمیشه شما معنی رو بلد نباشد. بدون معنی قرآن برای کمک به حافظه تصویریه که بیشترین تاثیر رو موقع به یاد آوردن حفظیات و مؤثر بودن زمانی که برای حفظ میزارید داره
این قسمت رو از پست fk_invisible براتون میزارم. حتما بخونید:
وش حفظ کردنم به این صورت است که از قبل آیات آینده را گوش میکنم . (پرهیزگار) روز حفظ همان صفحه را چند بار گوش میکنم . ترجمه را برای خودم توضیح میدهم . و بعد یک آیه یک آیه شروع به حفظ میکنم .
میزان محفوظات تا جلسه بعد
مرور
حفظ روزانه
میزان محفوظات
نام حافظ
‍۲۴ سوره بقره
مرور تمام آیات
….......................
آیه ۲۴ سوره بقره
dl_khaste
آیه 24 سوره بقره
هر روز تمام آیات
۱ آیه
آیه 20 سوره بقره
sara.hoseini90

آیه 56 سوره بقره
تثبیت و رفع اشکال آیات قبل
۱ آیه
آیه ۵۶ سوره بقره
IRAN DOKHT

آیه 57 سوره بقره
از 38 به بعد هر روز
2 شنبه و جمعه تمام آیات
۱آیه
آیه 54 سوره بقره
Nafis.68
صفحه 188
مرور جزء 9
جلسه‌ای یک صفحه
صفحه 187
fk_invisible
آیه 48 سوره بقره
26 تا 40 هر روز
2 شنبه و جمعه تمام آیات
۳آیه
آیه 40 سوره بقره
F A R Z A N E
…...............................
....................................
….....................
…................................
Vafa8989
صفحه ۲۲
مرور طبق برنامه گفته شده
نیم صفحه
صفحه 22
palmtree
صفحه ۳۳
مرور حفظیات
…........
صفحه ۳۳
صدای سکوت
صفحه ۳۴۳
تثبیت جزء ۵
….......
صفحه ۳۴۳
h-s90
آیه 83 سوره بقره
رفع اشکال آیات قبل

...............
آیه 83 سوره بقره
royalblue

آیه 28
حتی الامکان هر روز تمام آیات
جلسه‌ای یک صفحه
آیه ۲۴ سوره بقره
princesss*
آیه ۴۰
روزی 15 آیه
دوشنبه مرور تمام آیات
روزی ۲ آیه
آیه ۳۴ سوره بقره
mahsa66

آیه 10
هر روز تمام آیات
روزی 2 آیه
16
مهسا مشهدی
آیه 35
هر روز تمام آیات
روزی ۲ آیه
آیه 29 سوره بقره
Hesan 72
…............
…............
…............
…............
Ma$oud
آیه 27
هر روز تمام آیات
روزی 1 آیه
آیه 24 سوره بقره
TABASOM



  • Princess:
خدا رو شکر روند حفظتون درسته. فقط زمانی حفظ یک صفحه یا بخشی از یک صفحتون کامل شده که بتونید روان و بدون اشکال از ابتدای صفحه تا جایی که حفظ هستید، از حفظ بخونید. البته معمولا دقیقا بعد از تموم شدن حفظ آیات رو روان می‌خونید، اما با گذشت زمان که می‌خواید مرور کنید نیاز به فکر دارید تا آیات رو بخونید. این روند طبیعیه که پیش میاد. اگر آیاتی که تازه حفظ کردید رو با کمی تامل بتونید بدون ایراد بخونید یعنی درست پیش می‌رید.

  • Sara.hoseini
سارا خانوم دارید تنبلی می‌کنیدا. خیلی وقته جلو نرفتید. مطمئنم میتونید خیلی خوب حفظ کنید و پیش برید. سعی کنید تو کلاس حفظ هم شاگرد اول باشید.
در مورد روش حفظ: معنی آیه رو که حتما باید بدونید، اگر ندونید حفظ فایده‌ای نداره. صوت قاری بخاطر آهنگی که داره هم به راحت‌تر حفظ کردنتون کمک می‌کنه، هم به تجوید و زیبا خوندنتون. ضمن اینکه بیشترین مرور باید مربوط به آیاتی باشه که تازه حفظ کردید، نه آیاتی که تسلط کامل روشون دارید.
فقط زمانی حفظ یک صفحه یا بخشی از یک صفحتون کامل شده که بتونید روان و بدون اشکال از ابتدای صفحه تا جایی که حفظ هستید، از حفظ بخونید. البته معمولا دقیقا بعد از تموم شدن حفظ آیات رو روان می‌خونید، اما با گذشت زمان که می‌خواید مرور کنید نیاز به فکر دارید تا آیات رو بخونید. این روند طبیعیه که پیش میاد. اگر آیاتی که تازه حفظ کردید رو با کمی تامل بتونید بدون ایراد بخونید یعنی درست پیش می‌رید.

  • Nafis.68
سلام نفیسه خانوم. من بازم بخاطر نظمی که در پیشرفتتون دارید تشکر می‌کنم. واقعا تحسین برانگیزه و چیزیه که در برای دائمی بودن حفظ شدیدا بهش نیاز هست و کمتر کسی رعایت می‌کنه.
اگر به برنامه مروری که میدم دقت کرده باشید بیشتر مرور باید مربوط به قسمتی باشه که تازه حفظ کردید، یعنی قسمتی که تسلط کمتری دارید. قسمت‌هایی که کاملا مسلط هستید وارد حافظه بلند مدتتون شده و هفته‌ای 2 بار نیاز به مرور داره. اما بخشی که تازه حفظ کردید رو هر روز باید مرور کنید.
مرور کردنتون درسته، فقط هر چند وقت یکبار(مثلا هفته‌ای یا 2 هفته‌ای یکبار) به نوار هم گوش بدید و روخوانی داشته باشید. چون به مرور زمان ممکنه بعضی قسمت‌ها رو اشتباه بخونید که باید تصحیح بشه.
5 صفحه‌ای که گفتم بعد از حفظ هر صفحه‌هستش که برای شما تقریبا میشه هفته‌ای یکبار. وقت زیادی ازتون نمیگیره، و چون باید پیوسته 5 صفحه‌رو از حفظ بخونید به انسجام حفظیاتتون کمک می‌کنه
صوت قاری بخاطر آهنگی که داره هم به راحت‌تر حفظ کردنتون کمک می‌کنه، هم به تجوید و زیبا خوندنتون. اگر تجویدتون بدون ایراده نیاز کمتری دارید.

  • Mahsa66
از اول سوره گوش دادن خیلی خوبه البته بمرور زمان که محفوضیات زیاد بشه کمتر میشه اینکار رو انجام داد. مشخصه که خوب با نظم پیش میرید.
معمولا حفظ هر آیه نسبت به صفحه‌ای که توی اون قرار داره انجام میشه. فقط زمانی حفظ یک صفحه یا بخشی از یک صفحتون کامل شده که بتونید روان و بدون اشکال از ابتدای صفحه تا جایی که حفظ هستید، از حفظ بخونید. البته معمولا دقیقا بعد از تموم شدن حفظ آیات رو روان می‌خونید، اما با گذشت زمان که می‌خواید مرور کنید نیاز به فکر دارید تا آیات رو بخونید. این روند طبیعیه که پیش میاد. اگر آیاتی که تازه حفظ کردید رو با کمی تامل بتونید بدون ایراد بخونید یعنی درست پیش می‌رید. ضمن اینکه بیشترین مرور باید مربوط به آیاتی باشه که تازه حفظ کردید، نه آیاتی که تسلط کامل روشون دارید.
معنی آیه رو حتما باید بدونید، اگر ندونید حفظ فایده‌ای نداره. نیازی نیست که خودتون معنی کنید. قبل از حفظ هر آیه معنیش رو از روی یه قرآن دیگه یا از توی سایت‌ها نگاه کنید، معنیش همیشه توذهنتون میمونه.


  • Fk_invisible
خوب خدارو شکر که تو آیات جدید مشکلی ندارید. فقط مرور آیاتی که تازه حفظ کردید به هیچ وجه فراموش نشه. تو جزء‌های 6و7و8 چقدر ایراد داشتید؟
ان شاء الله جزء 9 که تموم شد، باید جزء 1 تا 4 رو مرور کنید. ضمن اینکه حتما به یک نفر از اطرافیان بگید جزء‌های 6و7و8و9 رو ازتون بپرسن که یادآوری بشه.
در کل به مرور هر قسمت که مشغول هستید باید از قسمت‌های دیگه‌ای که مرورشوون نمی‌کنید پرسش و پاسخ داشته باشید.


  • Royablue
خوب روش حفظ شما یکم مشکل داره، دلیلش هم اینه که یکم عجله دارید، معمولا آدم‌هایی که ضرریب هوشی بالایی دارند این روند رو طی می‌کنن. گوش دادن به صوت قاری خیلی کار خوبیه، معمولا بچه‌ها از زیرش در میرن. سعی کنید مواردی که می‌گم رو حتما اجرا کنید، وگرنه به مشکل می‌خورید:
اول اینکه تعریف حفظ شدن چی‌هست:
فقط زمانی حفظ یک صفحه یا بخشی از یک صفحتون کامل شده که بتونید روان و بدون اشکال از ابتدای صفحه تا جایی که حفظ هستید، از حفظ بخونید. البته معمولا دقیقا بعد از تموم شدن حفظ آیات رو روان می‌خونید، اما با گذشت زمان که می‌خواید مرور کنید نیاز به فکر دارید تا آیات رو بخونید. این روند طبیعیه که پیش میاد. اگر آیاتی که تازه حفظ کردید رو با کمی تامل بتونید بدون ایراد بخونید یعنی درست پیش می‌رید.
دوم اینکه کدوم قسمت‌ها رو باید مرور کنید:
اگر به برنامه مروری که میدم دقت کرده باشید بیشتر مرور باید مربوط به قسمتی باشه که تازه حفظ کردید، یعنی قسمتی که تسلط کمتری دارید. قسمت‌هایی که کاملا مسلط هستید وارد حافظه بلند مدتتون شده و هفته‌ای 2 بار نیاز به مرور داره. اما بخشی که تازه حفظ کردید رو هر روز باید مرور کنید
مهم:خوب طبیعیه که خسته بشید منم وقتی چندتا آیه حفظ می‌کنم خسته میشم. دلیلی نداره که بتونید یک صفحه رو پیوسته حفظ کنید، خودتون رو خیلی اذیت نکنید. هر وقت خسته شدید، میتونید یکم به مرور بپردازید، بعد برگردید و به حفظ ادامه بدید.
سوم اینکه چطوری مرور کنید:
باید آیات رو از حفظ بخونید، اگر جایی مشکل داشتید به قرآن نگاه کنید و بعد از حفظ ادامه بدید. گوش دادن با نوار همیشه توصیه میشه، اما مرور اصلی اینه که بتونید خودتون از حفظ بخونید.
5 صفحه‌ای که گفتم بعد از حفظ هر صفحه‌هستش که حتما باید انجام بشه، حتی اگه شده از برنامه مرورتون کم کنید. خوندن این 5 صفحه از همه مرورهایی که انجام میدید مؤثرتره چون باید پیوسته 5 صفحه‌رو از حفظ بخونید به انسجام حفظیاتتون کمک می‌کنه، علاوه‌براین این 5 صفحه هنوز وارد حافظه بلند مدت نشدند وبه مرور بیشتر نسبت به صفحات قبل نیاز دارند
یک صفحه‌ای براتون نوشتم. البته لازم بود. چون خیلی خوب پیش میرید، باید طریقه پیشرویتون هم درست باشه. برای 2شنبه حفظ جدید ننوشتم. ثفحاتی که مشکل دارید رو دوباره حفظ کنید، دقیقا با روشی که گفتم. چون حفظ دوباره محفوظاتتونه وقت کمی ازتون می‌گیره. به این کار می‌گن حفظ الحفظ. بعضی وقتا نیازه


  • مهسا مشهدی
مهسا خانوم پیامی که برای خانوم royalblue نوشتم رو بخونید. نمیدونم از دوشنبه حفظ جدید داشتید یا نه، براتون روزی دو آیه نوشتم، تا دوشنبه 6 آیه جدید باید حفظ کرده باشید. اگر زیاد بود بگید. هر روز هم تمام آیات رو مرور کنید

  • H-s90
قسمت‌هایی که تثبیت کردید رو رها نکنید. حتما به یکی از اطرافیانتون بسپرید که از قسمت‌های تثبیت شده سوال بپرسند. اگر توی صفحه‌ای یا جزءی مشکل دارید تا مشکلتون حل نشده جلو نرید.

  • Hesan
پیامی که برای خانوم royalblue نوشتم رو بخونید. نمیدونم از دوشنبه حفظ جدید داشتید یا نه، براتون روزی دو آیه نوشتم، تا دوشنبه 6 آیه جدید باید حفظ کرده باشید.

  • F A R Z A N E
پیامی که برای خانوم royalblue نوشتم رو بخونید. نمیدونم از دوشنبه حفظ جدید داشتید یا نه، براتون 8 آیه نوشتم، هر چند آیه‌ای که حفظ هستید تا دوشنبه 8 آیه جدید باید حفظ کرده باشید.
 
آخرین ویرایش:

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام!!!

اول از هم معذرت میخوام و شرمنده که دیر به دیر میام و بصورت منسجم در تاپیک شرکت ندارم!!!


،

من تا اخر صفحه 10 ( آیه 69 ) ...

دقیقا نمیتونم بگم در کدوم آیات مشکل دارم اما فکر میکنم بتونم مشکل ها رو برزطرف کنم!!

در مورد تفسیر ها هم باید حتما باشه و تصمیم بسیار خوبیه!!

اگر بتونم کمکی در مورد تفاسیر کنم ، هستم ...

التماس دعا از همه ...
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ، خسته نباشید
1- تا چه آیه‌ای حفظ هستید؟ تا آیه ی 40
2- آیاتی که در اون اشکال دارید رو بنویسید. از آیه ی 32 به بعد مشکل دارم که به خاطر مرور نکردنه
3- روش حفظ کردنتون رو کاملا توضیح بدید.اول خود آیه رو می خونم بعد معنیشو و بعد با تکرار حفظش می کنم
4- طریقه مرور کردنتون رو کاملا توضیح بدید. وقتی می خوام حفظ جدید داشته باشم ایات قبل و مرور می کنم و چون همه ی ایه هایی که قراره حفظ کنم تو یه روز حفظ می کنم میشه گفت در هفته یک روز یا دو روز مرور دارم!(خب وقت نمیشه دیگه!)
5- آیا بعد از حفظ هر صفحه 5 صفحه قبل از اون رو مرور می‌کنید؟بله
6- آیا قبل از حفظ یک صفحه به صوت قاری گوش میدید؟نه
7- تفسیر می‌خونید؟تفسیرایی که تو تایپیک بوده رو خوندم و میشه گفت نه



ممنون به خاطر زحماتتون
بابت کم کاریا و اذیتامم معذرت می خوام
حلالمون کنید
 

palmtree

کاربر فعال
سلام به همه دوستان
این پست رو خیلی وقته که می خواستم بزنم.
دعای قبل از تلاوت قرآن هست که خودم خیلی دوستش دارم. اگه قبل از خوندن قرآن بخونیمش خیلی خوبه.

در كتب حدیث نقل شده است كه امام ششم حضرت جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ قبل از قرائت قرآن، هنگامی كه قرآن به دست می‎گرفت، این دعا را می‎خواند:

اللّهمّ انّی اشهد انّ هذا كتابك المنزل من عندك علی رسولك محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله، و كلامك النّاطق علی لسان نبیّك، جعلته هادیا منك الی خلقك، و حبلاً متّصلاً فیما بَیْنَكَ وَ بین عبادك. اللّهمّ انّی نشرت عهدك و كتابك، اللّهمّ فاجعل نظری فیه عباده، و قرائتی فیه فكرا، و فكری فیه اعتباراً.
و اجعلنی ممّن اتّعظ ببیان مواعظك فیه، و اجتنب معاصیك، و لا تطبع عند قرائتی علی سمعی، و لا تجعل علی بصری غشاوه.
و لا تجعل قرائتی قرائه لا تدبّر فیها، بل اجعلنی اتدبّر ایاته و احكامه، اخذاً بشرایع دینك.
و لا تجعل نظری فیه غفله، و لا قرائتی هذراً، انّك انت الرّؤوف الرّحیم

بار خدایا! گواهی می‎دهم كه این همان كتابی است كه از سوی تو بر پیامبرت محمد بن عبدالله ـ صلّی الله علیه و آله ـ نازل شده، و سخن گویای توست كه بر زبان پیامبرت جاری گشته است.
خداوندا! تو قرآن را از سوی خویش راهنمای خلق و وسیله ارتباط میان خود وبندگانت قرار داده‎ای.
بار خدایا! من پیمان و كتابت را منتشر ساختم،‌از این رو ـ خدایا ـ نگاهم را در آن عبات و تلاوتم را همراه با اندیشه، و اندیشه‎ام را در آن مایه عبرت قرارده.
پروردگارا! مرا از كسانی قرار ده كه با اندرزهای آن پند گیرد و از نافرمانی تو برحذر باشد. و بر گوشم به هنگام تلاوت آن مهر مگذار و بر چشمم پرده مپوشان.
خداوندا! تلاوتم را تلاوتی كه در آن اندیشه نباشد قرار مده، بلكه مرا توفیق بده كه در آیات و احكامش بیندیشم، و قوانین آیین تو را به كار بندم.
خدایا! نگاهم را در قرآن مایه غفلت و تلاوتم را بیهوده گویی قرار مده، كه تو خود مهربان و بخشایشگری.

التماس دعا
 

صدای سکوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه ی دوستان مخصوصا آقا احسان(البته با تشکر فراوان)
وبیان عرض شرمندگی من این مدت نتونستم حتی مرور کنم چه برسه به حفظ جدید ، تنبیه اگه بود خوب بودا
روش حفظ را خواسته بودید
من اول صفحه ای که قرار است حفظ کنم را ترجمه ی آیاتش را میخونم تا بفهمم موضوع آیات چی هست در غیر این صورت هی دلم میخواد بدونم خدا اینجا چی گفته ونمیتونم حفظ کنم
بعد از شنیدن سه بار تکرار نرم افزار خودم یک بار آیه را میخونم ودیگه آیه را حفظ میشم ،آیات بعد هم به همین روش اما وقتی میخوام از حفظ بخونم از اول صفحه تا آیه ای که جدید حفظ کردم میخونم

هر بار صفحه قبل را هم میخونم و تقریبا دو سه روز یک بار مرور میکنم


اما الان
درخواست راهنمایی من تا 33 حفظ کرده بودم اما تا 30 بیشتر بلد نیستم اونم دست و پا شکسته در جز 2 و یکم از جز یک فراموش شده البته نه فراموش فراموش ولی خب نیاز به مرور داره تا یادم بیاد اما جز 2 را چکار کنم؟

راستی من هفتگی میتونم بیام اونم فقط دوشنبه ها پس هفتگی واسم برنامه بزارید یکم گرفتارم
وای خسته شدما به اندازه تمام این مدت که نبودم حرف زدم
فردا منتظر راهنماییتون هستم
 

"Sa Ba"

کاربر بیش فعال
سلام
من چند وقته دوره نکردم
1 آیه برام بزارین لطفا نگین تنبلم هااااا اون کنکور رو خراب کردم عذاب وجدان گرفتم دیر شروع کردم حالا این سه ماه رو جدی بگیرم ببینم کنکور بعدی اون غول میشه یا من:surprised:
اول آیه رو با معنی میخونم بعد با سه بار تکرار اینطور که بعد هر تکرار من هم تکرار میکنم حفظ میکنم
 

مهسا مشهدی

عضو جدید
:gol: :gol: :gol: :gol: :gol: :gol:
سلام . خدا قوت دوستان . ببخشید که تاخیر داشتم

1- تا چه آیه‌ای حفظ هستید ؟ تا آیه 16 حفظ هستم
:gol:
2- آیاتی که در اون اشکال دارید رو بنویسید. اگر هم اشکالی ندارید بگید که روی تمام آیات تسلط دارید. تا اینجا روی تمام آیات تسلط دارم
:gol:
3- روش حفظ کردنتون رو کاملا توضیح بدید. اگر هم مشکلی در حفظ دارید حتما بگید. خواهشا درست و کامل توضیح بدید
آیه ای رو که می خوام حفظ کنم اول به صوت قاری گوش می کنم
چندین بار تکرار می کنم تا کاملا ملکه ذهنم بشه
می رم سراغ آیه بعد و بعد از حفظ هر آیه آیاتی رو که تا حالا حفظ کردم از اول می خونم تا توالی آیات خوب تو ذهنم بمونه
:gol:
4- طریقه مرور کردنتون رو کاملا توضیح بدید ؟ در سوال 3 توضیح دادم
:gol:
5- آیا بعد از حفظ هر صفحه 5 صفحه قبل از اون رو مرور می‌کنید؟ هنوز محفوظاتم به 5 صفحه نرسیده
:gol:

6- آیا قبل از حفظ یک صفحه به صوت قاری گوش میدید؟ بله
:gol:
7- تفسیر می‌خونید؟ نه متاسفانه
:gol: :gol: :gol: :gol: :gol: :gol:

 

A R M A N

عضو جدید
سلام
احسان جان من هنوز قرآنی رو که تو پستای اول گفتی ندارم و به امید خدا چند روز آینده تهیه اش میکنم
ولی خوب فعلا فقط 6 آیه اول بقره رو کار کردم با قرآن عثمان طه که داشتیم ، فقط هم دوشنبه کار کردم ، ولی خوب چون اول کارم یکم طول میکشه که به قول خودمون به سرعت سنکرون برسم
اگر اشکال نداره من فقط دوشنبه ها گزارش کارم رو اینجا بدم

:gol:یا علی
 

Taßa§om

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

1- تا چه آیه‌ای حفظ هستید ؟ تا 27
2- آیاتی که در اون اشکال دارید رو بنویسید. اگر هم اشکالی ندارید بگید که روی تمام آیات تسلط دارید؟
اشکالی به اون صورت نیست خدارو شکر،منتها گاهی کسره فتحرو اشتباه میگم البته فقط گاهی!
3- روش حفظ کردنتون رو کاملا توضیح بدید. اگر هم مشکلی در حفظ دارید حتما بگید. خواهشا درست و کامل توضیح بدید؟

اول خود آیه و ترجمش رو می خونم،بعد ترتیل آیه توسط استاد پرهیزگار رو میشنوم.و با توجه به طول آیه اون رو به 2 یا 3 قسمت تقسیم می کنم.هر قسمت رو سه بار از رو و سه بار از حفظ می خونم.هر بار هم با قسمت جدید قبلیرو هم می خونم.و آخر هم 3 بارکل آیه رو از حفظ می خونم.


4- طریقه مرور کردنتون رو کاملا توضیح بدید؟
هر بار از اول شروع می کنم(چون هنوز صفحه 5ام هستم)
البته قبل از شروع به حفظ اون صفحه ای که آیه جدید توش هسترو هم از حفظ می خونم
روشم هم به این صورته که صدامو ضبط می کنم و آخرش به صدای خودم گوش میدم و با نگاه کردن به قرآن اشکال یابی می کنم.
آیا بعد از حفظ هر صفحه 5 صفحه قبل از اون رو مرور می‌کنید؟
هنوز صفحه 5 هستم و تا حالا این کار رو کردم.
آیا قبل از حفظ یک صفحه به صوت قاری گوش میدید؟
آیه ای حفظ می کنم و هر آیرو اول گوش میدم
7- تفسیر می‌خونید؟
تفسیر خیر اما سعی می کنم تامل کنم و علاوه بر ترجمه تحت الفظی به چیز بیشتری برسم

با سپاس فراوان
 
آخرین ویرایش:

royalblue

عضو جدید
سلام
منم تا ایه 57 حفظ الحفظ رو انجام دادم ولی متاسفانه دیروز از بس خسته بودم بعد از اومدن از یونی خوابیدم
امروز هم باز دیر از یونی وقتی داشتم مرور میکردم کلی از ایه ها رو با هم قاطی کردم ولی فکر کنم به خاطر خستگی بود
ولی ان شاا.. تا شب تا ص 11 حفظ الحفظ رو انجام میدم
مرسی . اجرتون با خدا اقا احسان
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز


سلام
راجع به روش حفظ و مرور (لطفا کامل بخونید):

1- مرور باید بیشتر روی آیات جدیدی باشه که حفظ کردید.
2- حفظ 5 درس (مرور 5 صفحه قبل از صفحه‌جدیدی که می‌خواید حفظ کنید) یکی از مهمترین مراحل حفظه. به هیچوجه در موردش سهل انگاری نکنید. این 5 صفحه‌ای که می‌گم دقیقا صفحاتی هستند که هنوز تو ذهنتون حک نشدند، بجز این به پیوستگیه آیات در ذهنتون خیلی کمک می‌کنه
3- سعی کنید حتما آخر شب آیاتی که می‌خواید روز بعد حفظ کنید رو گوش بدید و روخوانی کنید.
4- زمان: مرور روزی 7 صفحه از قرآن برای شما که آیات رو حفظ هستید فکر نمی‌کنم بیشتر از 10 دقیقه زمان ببره. اگر روزی 30 دقیقه هم زمان برای حفظ بذارید (مثلا 2 آیه در روز) میشه 40 دقیقه. یعنی میتونید هر 3 روز یک جزء رو مرور کنید و یک صفحه‌رو حفظ کنید. و هر 3 روز هم یکبار مرور 5 درس که 10 دقیقه زمان می‌گیره.
مروری که بهتون می‌گم غیر از مرور 5 درسه


5- دوستانی که برای تفسیر اعلام آمادگی کردند، m4material عزیز تا چند روز آینده هماهنگی لازم رو باهاتون انجام میده



میزان محفوظات تا جلسه بعد
مرور
حفظ روزانه
میزان محفوظات
نام حافظ
‍28 سوره بقره
مرور تمام آیات
1 آیه
آیه ۲۴ سوره بقره
dl_khaste
آیه 29 سوره بقره
هر روز تمام آیات
۱ آیه
آیه 24 سوره بقره
sara.hoseini90

آیه 56 سوره بقره
تثبیت و رفع اشکال آیات قبل
۱ آیه
آیه ۵۶ سوره بقره
IRAN DOKHT

آیه 61 سوره بقره
از 38 به بعد هر روز
2 شنبه و جمعه تمام آیات

۱آیه
آیه 57 سوره بقره
Nafis.68
صفحه 188
مرور جزء 9
جلسه‌ای یک صفحه
صفحه 187
fk_invisible
آیه 48 سوره بقره
طبق برنامه گفته شده
۳آیه
آیه 40 سوره بقره
F A R Z A N E
…...............................
....................................
….....................
…................................
Vafa8989
صفحه 57
مرور طبق برنامه گفته شده
نیم صفحه
صفحه 22
palmtree
صفحه ۳۳
تثبیت از ابتدا
…........
صفحه ۳۳
صدای سکوت
صفحه ۳۴۳
تثبیت جزء ۵
….......
صفحه ۳۴۳
h-s90
آیه 84 سوره بقره
رفع اشکال آیات قبل

...............
آیه 83 سوره بقره
royalblue

آیه 37
حتی الامکان هر روز تمام آیات
جلسه‌ای یک صفحه
آیه 28 سوره بقره
princesss*
آیه ۴۰
روزی 15 آیه
دوشنبه مرور تمام آیات

روزی ۲ آیه
آیه ۳۴ سوره بقره
mahsa66

آیه 22
هر روز تمام آیات
روزی 2 آیه
آیه 16 سوره بقره
مهسا مشهدی
آیه 35
هر روز تمام آیات
روزی ۲ آیه
آیه 29 سوره بقره
Hesan 72
آیه 25
هر روز تمام آیات
روزی 3 آیه
آیه 6 سوره بقره
Ma$oud
آیه 31
هر روز تمام آیات
روزی 1 آیه
آیه 27 سوره بقره
TABASOM
آیه 24
هر روز تمام آیات
جلسه‌ای یک صفحه
آیه 16 سوره بقره
Ghazal 1991
...................
طبق برنامه گفته شده
....................
آیه 69
Vahid_hse
  1. TABASOM:
سلام. روش حفظتون عالیه. حفظ کردن صدا کار بسیار مفیدیه که خیلی خیلی کم پیش میاد بچه‌ها انجام بدن. مشکلات اعرابی معمولا با گوش دادن به نوار برطرف میشه.
  1. Ma$ouD
سلام مسعود جان. تا هفته بعد تا انتهای آیه 25 حفظ کن. چون تعداد آیات کمه هر روز حداقل یکبار تمام آیات رو مرور کن.
3- مهسا مشهدی
سلام مهسا خانوم. روش حفظتون کاملا درسته. ان شاء الله محفوظاتتون که بیشتر شد راجع به نحوه مرور صحبت می‌کنیم.
  1. Nafis.68
سلام نفیسه خانوم. این آیاتی که اینبار قراره حفظ کنید یکم طولانی‌هستند. اگر لازم شد مرور رو کمتر کنید که بتونید کامل و درست حفظ کنید. اگر هم تا جمعه نتونستید حفظ رو تموم کنید بگید که به برنامه دوشنبه انتقالشون بدیم.
  1. Fk_invisible
سلام. تا آخر هفته جزء 5 رو حفظ مجدد کنید، دقیقا با همین روشی که حفظ جدید انجام میدید ( شامل مرور 5 درس هم میشه). حداقل روزی 7 صفحه همه از ابتدای جزء 1 مرور انجام یدید. ممکنه یکم سنگین باشه و به حفظ جدید نرسید، که ایرادی نداره. رفع اشکال جزء 5 از حفظ جدید مهمتره.
  1. Sara.hoseini
سلام سارا خانوم. من مطمئنم که پشتکار خیلی خوبی دارید، ان شاء الله که برای حفظ هم پشتکارتون رو بکار می‌گیرد. تا جمعه براتون یکصفحه نوشتم. برنامه آخر هفتتون رو یکم سنگینتر از اول هفته مینویسم
  1. Ghazal 1991
سلام غزل خانوم. خیلی ممنون. خیلی خیلی خوش آمدید. تا جمعه هم تا آیه 24، یعنی یک صفحه حفظ کنید. اگر دید نمیرسید بهم بگید.
  1. Princess
سلام. خیلی ممنون که هم منظم 1یش میرید، هم سروقت جواب میدید
  1. Dl_khaste
سلام. ان شاء الله که کنکور بعدی خوب میشه. بدون اغراق شما جزو فعالترین بچه‌ها هستید.
10- صدای سکوت
سلام. حفظ جدید رو متوقف کنید. از اول (صفحه 2) با همین روشی که تا الآن حفظ می‌کردید آیات رو دوباره حفظ کنید. زمان زیادی نمیگیره، اگر عجله نکنید، ان شاء الله تا هفته بعد مشکلاتتون رفع میشه. فقط خواهشا عجله نکنید، چون از صفحه 34 به بعد آیات خیلی سنگینی هست که ممکنه اگر آیات قبل رو درست بلد نباشید با حفظ آیات جدید با مشکل مواجه بشید.
ضمن اینکه قبل از هر حفظ یا بعد از اون حتما حتما باید 5 صفحه قبل رو بخونید نه یک صفحه.
  1. F A R Z A N E
سلام فرزانه خانوم.شما باید آیات جدیدی که حفظ می‌کنید رو بیشتر از آیات قبل مرور کنید.
در روش حفظ من گوش دادن به نوار رو ندیدم. حتما باید قبل از حفظ به نوار گوش بدید.
در مورد مرور دوبار در هفته تمام آیات خوبه. ولی 3 صفحه آخری که حفظ کردید رو باید هر روز مرور کنید. وقت خیلی کمی هم ازتون می‌گیره، شاید 10 دقیقه‌هم نشه. سعی کنید چند وقت یبار از نوار هم برای مرور استفاده کنید
  1. Vahid_hse
سلام. وحید جان خیلی دیر به دیر میای، اینطوری من برنامت رو نمیتونم دنبال کنم، مثلا الآن نمیدونم روزی چند صفحه حفظ می‌کنی؟. فقط میتونم نکاتی که بنظرم میرسه‌رو بهت بگم. برای مرور آیات رو به دو قسمت تقسیم کن. قسمتی که تسلط کمتری داری، که معمولا آخرین آیاتی که حفظ کردی هستند رو هرروز مرور کن. دو روز در هفته هم تمام آیات رو مرور کن.
~
 
آخرین ویرایش:

h-s90

عضو جدید
سلام وقتتون بخیر خوبید سعی می کنم طبق برنامه شما پیش برم ممنون
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستای خوبم
از این هفته یکم برنامه رو تغییر میدم. با توجه به اینکه مشخص کردن ساعت ۷ شب خیلی جواب نداد. روز جمعه و روز دوشنبه بطور کامل باشه برای گزارش دادن و شنبه و سه شنبه صبح هم پاسخ همه پیام‌ها و برنامه قرار داده میشه.

اگر نظری راجع به این پیام یا روند تاپیک دارید حتما بگید:)
 

Taßa§om

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
خسته نباشید دوستان

راستش من چند روز مسافرت بودم
اما سعی کردم تقریبا کنار نذارم هر چند کیفیت قبل رو نداشت اما تا آیه 30 حفظ کردم که نیاز به مرور درست حسابی داره

با تشکر
مویّد باشید
 

royalblue

عضو جدید
سلام
اقا احسان کار خوبی کردی منم فکر کنم اینجوری بهتر باشه
احتمالا من دوشنبه نتونم بیام اگه میشه تا جمعه واسه من تا ایه 89 بنوسید
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من تا آیه 47 حفظ شدم اون یه آیه روهم فردا حفظ می کنم.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا