اومدي بحث بچه گانه بكني؟!!! خب منم ميگم اسلام دوست داره اعدامش كنه!!
البته موارد 1 و 3 ميل خودشه ولي جار زدن به علت دوست داشتن با دانستن اينكه عاقبتش ميتونه مرگ باشه فقط از يك ناقص العقل برمياد و از اونجايي كه ما داريم بحث عقلي و منطقي ميكنيم پس دليل پشتش رو اونم براي انسان عاقل بيار!!
گاهی لازمه. بحث بچگانه رو میگم.
================================================
سعی میکنم مساله رو باز کنم تا مشخص بشه که اوضاع از چه قراره:
اینجا شخص میگه؛ من دوست دارم اعلام کنم که دیگه مسلمون نیستم
و اسلام هم میاد میگه منم دوست دارم تورو اعدام کنم.
حالا که اینجا ، تقابل بین دو تا دوست داشته، حق با کیه.
اصولن ما چه موقع میتونیم کاری رو که دوست داریم انجام بدیم.
در نگاه اول تا زمانی که ما با عملمون به دیگران ضرری نمیزنیم میتونیم اون کارو انجام بدیم.
خب ممکنه بگیم که زندانی کردن یه مجرم ، ضرری برای اون محسوب میشه، پس ما نمیتونیم این کارو بکنیم.- چون داریم بهش ضرر میزنیم- نکته اینه که اینجا، عمل اولیه محجرم(جرمی که انجام داده) باعث این مجاازات شده. و اگه ما بدون دلیل بخایم یکیو بندازیم زندان، چون داریم بهش ضرری میزنیم کار اشتباهیه
حالا میشه اون قانون بالا رو اصلاح کرد و اینطوری نوشت.
ما حق نداریم به کسی ضرر بزنیم مگر اینکه ضرری زده باشه.
اما این قانون هم جای اصلاح داره، چرا؟ تصور کنید کسی یه تخم مرغ میدزده و بهش 100 سال حبس بدن، این کار درسته؟
==================================
پس میشه گفت:ما حق نداریم به کسی ضرر بزنیم مگر اینکه ضرری زده باشه. و ضرری که ما میزنیم باید متناسب با ضرری باشه که اون شخص زده.
===========================
حالا در مواجهه با این بحث ارتداد.
شخص از اسلام برگرده، باید اعدام بشه.
اولین نکته:
اگر شخصی از اسلام برگرده ضرری زده؟
ببینید. اگه کسی، آدم بکشه(بی دلیل)، مشخصه که ضرر زده، این رو همه عقلای آدم قبول دارن.( هر کی قبول نداشت میزنیم میکشیمش)
اما آیا اگر کسی از اسلام برگرده ضرری به کسی زده؟
اینجا معمولن میگن که بله که ضرر زده، چون مردم دنباله رو این شخص میشن و از اسلام خارج. اون دنیا میرن جهنم و روزی 100 بار میمیرن. چه ضرری از این بالاتر
جوابش اینه که اولن اگه یه عده به صرف اینکه، فلانی از دین برگشت، ما هم برگردیم، مرتد بشن، مقصر واقعی کیه اینجا؟ اون مردم احمق سست ایمان یا اینی که گفته من دیگه مسلم نیستم؟
هر کدوم چقدر مقصرند؟
دومن: از کجا معلوم برگشتن از اسلام ضرر باشه؟ شاید بزرگترین سود باشه؟؟!!! در اینجا قطعن شما نمیتونین به این استدلال کنید که چون من دلایلی دارم که فکر میکنم اسلام بهترین دینه ، پس هست. زیرا که طرف مقابل هم دقیقن دلایلی برای خودش داره که باید از اسلام خارج شد.
در اینجا ممکنه بگن که، نه. دلایل مخالف اسلام، به درد نمیخوره. اما این چیزیو عوض نمیکنه. درسته که گاهی بعضیا لج میکنن و حقیقت رو نمیپذیرند و در روز روشن میگن: الان شبه . اما در این مورد خاص
اگر ما نگاه کنیم به عقلای عالم، هیچ اکثریتی( حتی نسبی) نمیگه که خارج شدن فرد از اسلام ضرره. بنابراین نمیشه خروج از اسلام رو ضرر دونست بدین دلیل که مسلمین این فکر رو دارن.
خب
حتی اگه بگیم در برگشتن از دین انسانهای بعدی اون شخصی که ادعای مرتد بودن کرده واقعن مقصره. ولیکن
در نهایت. اگه ثابت نشه که خروج از اسلام ضرره- که نشده و گویا اکثر عقلای دنیا غیر مسلمانند- نمیشه مرتد رو حتی کوچکترین مجازاتی کرد. چون اصلن معلوم نیست ضرری زده باشه.
پس برای این بخش دو چالش پیش روست که تا زمانی که هر دو ثابت نشدن نمیشه به مرحله بعد رفت.
این دو رو که ثابت کردیم، وارد مرحله بعد میشیم تازه!
========================
بحث دوم در مورد اندازه جرم و مجازاته (تناسبشون) که میشه شبیهموضوع بالا؛ بحث کرد که من الان خسته ام. خودتون بهش فکر کنید
