دوستداران دکتر علی شریعتی بیان اینجا

ensan1

عضو جدید
دوست داشتن
در هم نگريستند اما سرشار از مهرباني .
چشم ها شان هر كدام پياله ي پر از شراب سرخ
كه در كام تشنه ي چشمان هم مي ريختند
و كم كم بر هر دو لب
لبخندي آهسته باز مي شد ،
لبريز از محبت ،
سيراب از دوست داشتن ،
نه عشق ،
دوست داشتن !
لحظاتي اين چنين ،
خوب و شيرين و نرم و خاموش گذشت .






خدایا به هر که دوست میداری بفهمان که عشق از زندگی کردن برتر است و به هر که دوست تر میداری بچشان که دوست داشتن از عشق هم برتر است...
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
هبوط
مرا كسي نساخت ، خدا ساخت ؛
نه آن چنان كه " كسي مي خواست " ،
كه من كسي نداشتم .
كسم خدا بود ، كس بي كسان .
او بود كه مرا ساخت آن چنان كه خودش خواست .
نه از من پرسيد و نه از آن " من ديگر " م .
من يك گل بي صاحب بودم .
مرا از روح خود در آن دميد .
و بر روي خاك و در زير آفتاب ،
تنها رهايم كرد .
" مرا به خودم واگذاشت " .
 

ensan1

عضو جدید
هبوط
مرا كسي نساخت ، خدا ساخت ؛
نه آن چنان كه " كسي مي خواست " ،
كه من كسي نداشتم .
كسم خدا بود ، كس بي كسان .
او بود كه مرا ساخت آن چنان كه خودش خواست .
نه از من پرسيد و نه از آن " من ديگر " م .
من يك گل بي صاحب بودم .
مرا از روح خود در آن دميد .
و بر روي خاك و در زير آفتاب ،
تنها رهايم كرد .
" مرا به خودم واگذاشت " .


چو انسان را فرستادیم بیرون***جمال خویش بر صحرا نهادیم
 

ensan1

عضو جدید
هر مذهبی ، مکتبی و انقلابی از دو عنصر ترکیب می شود : عقل و عشق .یکی روشنایی است ودیگری حرکت. یکی شعور و شناخت می بخشد و به مردم بینایی می دهد و دیگر نیرو و جوشش و جنبش میافریند. در یک جامعه روشنفکران آگاه و دانشمندان مسئول ، کارشان نشان دادن راه است و شناساندن مکتب یا مذهب و آگاهی بخشیدن به مردم ، و مردم مسئولیتشان روح دادن و نیرو و حرکت بخشیدن است. *


*فاطمه فاطمه است




 

Atefeh86

عضو جدید
من رقص دختران هندی را از نماز والدینم بیشتر دوست دارم، زیرا آنها با عشق میرقصند و اینان از روی عادت عبادت می کنند.
زنده یاد دکتر ع.شریعتی
روحش شاد
 

ensan1

عضو جدید
انسانها چهار دسته اند:
دسته اول

آنانی که وقتی هستند هستند، وقتی که نیستند هم نیستند

عمده آدم‌ها. حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آن‌هاست که قابل فهم می‌شوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.



دسته دوم

آنانی که وقتی هستند نیستند، وقتی که نیستند هم نیستند

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویت شان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصیت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آیند. مرده و زنده‌شان یکی است.


دسته سوم
آنانی که وقتی هستند هستند، وقتی که نیستند هم هستند

آدم‌های معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.

دسته چهارم
آنانی که وقتی هستند نیستند، وقتی که نیستند هستند

شگفت‌انگیزترین آدم‌ها. در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم، اما وقتی که از پیش ما می‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک می‌کنیم. باز می‌شناسیم. می‌فهمیم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما همیشه عاشق این آدم‌ها هستیم. هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرقه در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می‌آید که چه حرف‌ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد این‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.
 
آخرین ویرایش:

مرشدانه

عضو جدید
روحی که پیام دارد ,
نه مرید می طلبد نه عاشق
در رهگذرعمر چشم انتظار ایستاده است و وجودش ندایی ست که آشنایی را می خواند.
 

پرواز@

کاربر بیش فعال





مذهب شوخي سنگيني بود كه محيط با من كرد و من سال ها مذهبي بودم بدون آنكه خدايي داشته باشم.
 

ensan1

عضو جدید
من آرزو می كنم كه روزی سطح شعور و شناخت مذهبی، در این تنها كشور شیعهء جهان، به جائی برسد
كه سخنگوی رسمی مذهب ما
فاطمه را آنچنان كه سلیمان كتانی – طبیب مسیحی – شناسانده است،
و
علی را آنچنان كه دكتر جورج جرداق – طبیب مسیحی – توصیف می كند
و
اهل بیت را، آنچنان كه ماسینیون كاتولیك تحقیق كرده است
و
ابوذر غفاری را آنچنان كه جودة السحار نوشته است
و حتی
قرآن را آنچنان كه بلاشر – كشیش رسمی كلیسا- ترجمه نموده است
و
پیغمبر ما را آنچنان كه ردنسن- محقق یهودی- می بیند، بفهمد
و ملت شیعه و محبان اهل بیت و متولیان رسمی "ولایت" و مدعیان مذهب حقهء جعفری روزی بتوانند به
ترجمهء آثار این كفار رسمی توفیق یابند.
 

hadis-fa

عضو جدید
[FONT=&quot]انسان به اندازه ای که به مرحله انسان بودن نزدیک می شود،احساس تنهایی بیشتری می کند[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

ensan1

عضو جدید
هزارو دویست سال پیش ، پدر شیمی قدیم – جابر بن حیان – در کلاس ” مسجد پیامبر ” نزد امام صادق (ع) ، رئیس مذهب شیعه درس شیمی فرا می گیرد و هزار و دویست و پنجاه سال بعد نزد پیروان پیامبر و شیعیان امام صادق (ع) درس شیمی در کلاس مدرسه حرام می شود.
هزار و دویست سال پیش ما برای اولین بار در یک کشور اروپایی -آندلس – بی سوادی را ریشه کن می کنیم و هزارو دویست سال بعد بی سوادی جامعه ما را ریشه کن میکند.آنها بیدار شدند و ما به خواب رفتیم .مسیحی ها و جهود ها یکی شدند و ما صد تا ، آنها پولدار شدند و زوردار و ما فقیر و ضعیف !و کار ما ؟

یک دستمان هم مشغول کشمکش های قدیمی اند و نفهمیده اند در دنیا چه خبر شده است.. یک دسته هم که فهمیده اند که دنیا دست کیست ، نشسته اند مثل میمون آدم ها را تماشا میکنند و هر کار آنها می کنند اینها هم اداشان را در می آورند ! در چشم اینها فقط فرنگی ها آدمند ! ادم حسابی اند .. چون فرنگی ها پول دارند ، زور دارند. ما ها دیگر فقیر شده ایم خوبی هایمان هم حقیر شده اند و آنها که پولدار شده اند عیب هاشان هم هنر شده !

انها میخواهند همه مان و همه چیزمان را میمون بار بیاورند و میمون وار ….استادهامان را ، شهر هامان را ،شاعرهامان را،بزرگهامان را،هنرمندانمان را،زنها ،زندگیمان، خانواده هامان را و … و حتی بچه هامان را !
آنها فقط از یک چیز می ترسند که ما دیگر از آنها تقلید نکنیم . چطور می شود که از انها تقلید نکنیم ؟ کاری کنیم که بتوانیم خودمان * بفهمیم *. آنها فقط از فهمیدن تو می ترسند . از تن تو هر چقدر هم که قوی باشد ترسی ندارند. از گاو که گنده تر نمی شی ، می دوشنت ، از خر که قوی تر نمی شی ، بارت میکنند ، از اسب که دونده تر نمی شی ، سوارت می شن !


"یک جلویش تا بی نهایت صفر"
 

ensan1

عضو جدید



http://shariyati-09.blogfa.com/post-8.aspx


علی یک رهبر سیاسی و اجتماعی منحصر به عنوان امام در جامعه ی مدینه ُ در جامعه ی غربُدر جامعه ی اسلام آن موقع نیست.
یک امام است یعنی به تاریخ می خواهد نشان ُ به انسان می خواهد نشان بدهد که شما که نیازمند به نمونه های اعلای فضائل بی نقصُ فضائل مطلق بودید و به نمونه های اینهارا در ذهنتان بعنوان قهرمانان برجسته مطلق می ساختید برای اینکه سر مشق زندگی ایده آلتان باشد........ من همه ی آن فضائل را در یک فرد انسانی محقق کردم .

معنی "من کتاب ناطقم " اینست ُنه "من رهبر شما هستم"برای اینکه رهبر شما نباید شکست بخورد اما"نمونه"نباید بلغزدُ نباید کوچکترین ضعف در زندگیش داشته باشد ُنباید کوچکترین نقصُ کوچکتریتن آلودگی در هیچ یک از فضائلش و احساساتش و اندیشه هاش و اعمالش در زندگیش داشته باشد.

"امام"است یعنی ... یعنی سرمشق های ایده آل و متعالی انسانی است که انسان می تواند زندگیش را بر اساس آن مدینه های فاضله و آن انسان متعالی دارای آن فضائل مطلق که در عالم نیست و نمیتواند در فرد باشد ُدر عالم محقق است و انسان دنبال آن سرمشق می رود . سرمشق ها متعالی است ُ سر مشق ها مطلق است ُ امام در "علی" محقق است.
بنابراین "علی بعنوان"نمونه عدالت"...

نمونه عدالت نمیتواند یک ظلم را بخاطر مصلحت بپذیرد."مصلحت آلوده میکند حقیقت را " مصلحت علی تحمل معاویه است برای اینکه بعد پیروز بشود. چرا؟ این تحکل معاویه بعنوان یک رهبر سیاسی جامعه مجاز است اما بعنوان کسی که میخواهد نمونه ی عدالت باشد ُ عدالتی که هیچ ضعف و هیچ شکست ندارد و یک ذره ظلم و نادرستی را تحمل نمی کند به هیچ قیمتی . برای این ضعیف است . برای این نقص است و.... می خوتهد نشان بدهد به عالم ُبه آینده ....

"علی "رهبر جامعه مدینه نیست ُرهبر جامعه ی عرب قرن هفتم نیست .....
به عنوان نمونه ی انسان آینده نشان بدهد که وقتی یک اصلی را حق میدانیم ُوقتی یک فضیلتی را فضیلت می دانیم ُهرگز بخاطر هیچ مصلحتی ُپلیدی را ُ ضعف را و خیانت را هرگز نباید تحمل کنیم ُو او بقیمت سر نوشت "پرومته"ولو بقیمت سرنوشت خودم که یک ربع قرن باید تحمل کنم رنج را ُچرا که من ولو به قیمت نابود شدن سرنوشت خودم و همه ی فرزندانمُ باید این کوچکترین ضعف را و نقص را تحمل نکنم. چرا که من رب النوع فضائل ایده آل انسانی هستم که همواره انسان ها دغدغه ی داشتن و پرستیدن و خواستنش را و تقلیدش را داشته اند و در روی زمین وجود نداشته .... این نمونه های متعالی اساطیری نباید ضعیف باشندُ نباید با مصلحت ُ با سود جوئیُ برای پیروزیُ برای موفقیت خودشان آلودگی داشته باشند.نمونه است. رهبر نیستُ راهنما است . امام مبین است .امام مبین تنها رهبر اجتماع نیست رهبر یک جامعه ای که من را می خواهد رهبری بکند و ببرد به یک طرفیُنباید شکست بخورد ُاا نمونه متعالی مطلق نباید چنین ضعفی را تحمل کند. این است که علی........می بینیم... قهرمان متعالی سخن گفتن و زیبا سخن گفتن و پاک سخن گفتن است. نمونه اعلا و متعالی شهامت و گستاخی در جنگ است . نمونه عالی پاکی روح در حد اساطیر و تخیل فرضی انسان در طول تاریخ است و نمونه اعلای محبت و رفت و لطافت روح است و نمونه عالی دوست داشتن در حد نمونه های اساطیری است نمونه علی عدل خشک و دقیقی است که حتی برای مرد خوبی مانند "عقیل" برادرش قابل تحمل نیست و نمونه اعلای تحمل است در جایی که تحمل نکردن خیانت است و نمونه اعلای همه زیبائیها است و همه فضائلی است که همواره انسان نیازمندش بوده و نداشته و "علی" به این معنا امام است."امام" انسانی است از آن گونه که باید باشد اما نیست و تاریخ و انسان همواره می ساخته..... اما این امامی است از آن گونه که باید باشد و نیست ... ولی در تاریخ یک نمونه است.
و "علی".. نه تنها"علی"امام است...و در طول تاریخ هیچ شخصیتی باز این امتیاز را نداشته که یک خانواده ُامام است. یک خانوادهُ امام است. یعنی"خانواده اساطیری است . خانواده ای که
پدر علی است
مادر زهرا است
پسر آن خانواده حسین است
و دختر این خانواده زینب است.
 

ensan1

عضو جدید
یکی از خاطرات دکتر شریعتی در زندان:
روزی یکی از سرباز هایی که که نگبان سلول من بود سوال کرد تو را برای چی گرفته اند؟اسلحه داشتی؟


جواب دادم بلی.
پرسید چندتا داشتی ؟ جوتب دادم دو سه تا . گفت مارکش چه بود جواب دادم خودکار
 

..:PURE:..

عضو جدید
کاربر ممتاز

[h=2]زن ار دیدگاه یک اندیشمند[/h]
زن عشق مي كارد و كينه درو مي كند... ديه اش نصف ديه توست و مجازات زنايش با تو برابر... مي تواند تنها يك همسر داشته باشد و تو مختار به داشتن چهار همسرهستي .... براي ازدواجش ــ در هر سني ـ اجازه ولي لازم است و تو هر زماني بخواهي به لطف قانونگذار ميتواني ازدواج كني ... در محبسي به نام بكارت زنداني است و تو ... او كتك مي خورد و تو محاكمه نمي شوي ... او مي زايد و تو براي فرزندش نام انتخاب مي كني....او درد مي كشد و تو نگراني كه كودك دختر نباشد .... او بي خوابي مي كشد و تو خواب حوريان بهشتي را مي بيني .... او مادر مي شود و همه جا مي پرسند نام پدر ...و هر روز او متولد میشود؛ عاشق می شود؛ مادر می شود؛ پیر می شود و میمیرد... و قرن هاست که او؛ عشق می کارد و کینه درو می کند چرا که در چین و شیارهای صورت مردش به جای گذشت، زمان جوانی بر باد رفته اش را می بیند و در قدم های لرزان مردش؛ گام های شتابزده جوانی برای رفتن و درد های منقطع قلب مرد؛ سینه ای را به یاد می اورد که تهی از دل بوده و پیری مرد رفتن و فقط رفتن را در دل او زنده می کند...و اینها همه کینه است که کاشته می شود در قلب مالامال از درد...!و این رنج استو همگی میدانیم ان اندیشمند که بود...دکتر شریعتی



+ نو
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوشبختی ما در سه جمله است : تجربه از دیروز،استفاده از امروز،امید به فردا
ولی ما با سه جمله دیگر زندگی میکنیم:حسرت دیروز،اتلاف امروز،ترس از فردا.<<دکتر شریعتی>>
 

ensan1

عضو جدید
[h=2]خطر خطر خطر !!![/h] خطر..این است.خطری که همیشه حرفش را می زنیم این است که وقتی یک واقعیت جاویدرا در یک ظرف متغیر کهنه شدنی قرار بدهیم...چون این معنی همیشه با این قالب همراه بوده ..با گذشت چند نسل بصورت سنتی وارثی در می آید و نسل بعد نمی توانند تشخیص بدهند که محتوی-ایدئولوژی-مکتب-ایمان-کدام است..وظرف-زبان..بیان..منطق..علوم و سنت و استدلال کدام.؟

وبه ناچار این هردو را بغلط..لازم و ملزوم هم می دانند..وچون این ظرفها نمی تواند در همه زمانها باقی بماندوجبرانابود میشود پس می رودبه عقب رانده می شودواصلاوخودبخودقابلیت ماندن و استعمال ندارد..اگریک نسل آگاه و معتقدوآشنابا این محتوی که اسلام و مذهب است...این را احیاواستخراج نکند و در ظرفهای بیانی ارائی و علمی متناسب با زمان خودش..دیگر بار تجدید و مطرح نکند..ظرف ومظروف..هردو نابود می شوند

مثلااگربه همان منبر سه پله ای مسجد النبی و پیغمبر(ص)بسنده کنیم بعد از آنکه همه ی صداها..همه ی آوازهاوشعرها..وهمه ی موسیقی ها و سخنرانی ها..روی موج های بلند و کوتاه در سراسر دنیا پخش شد و منطقه ی وسیعی از کره ی زمین با رادیو و تلویزیون و مطبوعات و بلندگوها و فیلم ها..پوشش فکری گرفت...اگر عالیترین و نجات بخش ترین و با حقیقت ترین سخنان را هم بگوئیم...در محدوده تنگ مجلس خصوصی خواهد ماند و خواهد مرد..وبگوش دنیا نخواهد رسید
...

اسلام شناسی
 

یک دختره

عضو جدید
کاربر ممتاز
وایییییییییییییییییی تور وخدا اسم شریعتی رو ندارید.... یکجوری میشم..... من بخاطر این ........ 2نمره از درس ادبیاتم کم شد بس که با دبیر ها واستادها سرش بحث میکردم.... بابا بدم میاد ازش چون.....

کسی نمیتونه قانع ام کنه....
 

northstar2

عضو جدید
خدایا کفر نمی‌گویم
پریشانم
چه می‌خواهی‌ تو از جانم؟!
مرا بی‌‌آنکه خود خواهم، اسیر زندگی ‌کردی
خداوندا!
اگر روزی ‌زعرش خود به زیر آیی
لباس فقر پوشی
غرورت را برای ‌تکه نانی
‌به زیر پای‌ نامردان بیاندازی‌
و شب آهسته و خسته
تهی‌ دست و زبان بسته
به سوی ‌خانه باز آیی
زمین و آسمان را کفر می‌گویی
نمی‌گویی؟!
 

s_aa

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبارخواهیم خفت
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
به سه چیز تکیه نکن:
غرور،دروغ،عشق
آدم با غرور میتازد
با دروغ میبازد
و با عشق میدرد
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
دور باش اما نزدیک،
من از نزدیک بودن های دور میترسم.
<<دکتر شریعتی>>

من عاشق این جملشم خیلی معنی داره.
اگه موافقین نظر بدین
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
وایییییییییییییییییی تور وخدا اسم شریعتی رو ندارید.... یکجوری میشم..... من بخاطر این ........ 2نمره از درس ادبیاتم کم شد بس که با دبیر ها واستادها سرش بحث میکردم.... بابا بدم میاد ازش چون.....

کسی نمیتونه قانع ام کنه....
چرا بدت میاد ؟ باهاش موافق بودی که بحث میکردی یا مخالف؟؟؟؟؟؟؟
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر شریعتی

دکتر شریعتی

هر چیز هست برای مصلحتی است،و هر که هست برای منفعتی است،و هیچ چیز به خودش نمی ارزد
 

Similar threads

بالا