همایش ها و کنفرانس های معماری

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امضای الزیویر

امضای الزیویر

سلام دوستان،

احتمالا در جریان مصوبه وزارت علوم ایران برای تحریم پایگاه
انتشاراتالزویر هستید، تصمیمی که می تواند برای جامعه دانشگاهی ایران
تبعاتبسیار منفی داشته باشد. طوماری مستدل در اعتراض به این تصمیم توسط
جمعیاز دانشگاهیان آماده شده ، از شما دعوت می کنم با رفتن به لینک زیر
آنراامضا نمایید:
http://elsevier.feedbackiran.org/
چند نکته در اهمیت اعتراض به این تصمیم و مفید بودن بالقوه این نامهلازم
به ذکر است:
1- هرچند که بعضی این تصمیم را جدی نمی گیرند و لغو سریع آنرا بدیهیمی
گمارند، با توجه به تصمیم رسمی وزارت علوم در جلسه ای با حضور سرانچندین
دانشگاه ریسک لغو نشدن بسیار زیاد است و فشار جامعه دانشگاهی در
جهتتغییر این سیاست موثر خواهد بود.
2- این اعتراض جنبه سیاسی ندارد چرا که در درون ایران وبسایتها
وروزنامه هایی از جناح های مختلف به آن اعتراض کرده اند و لذا نگرانی
ایبرای امضا کنندگان نامه به همراه نخواهد داشت. در ضمن تاکنون بیش از
2200نفر که عمدتا ساکن ایران و بعضا اساتید انشگاههای ایران هستند این
نامهرا امضا نموده اند.
کار امضا چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد.
با تشکر،
 
  • Like
واکنش ها: raha

ye marde

عضو جدید
آرزویی نکو حتی پرواز ، حتی مرگ هم میتواند درودی باشد شایسته....

فلسفه! هنر! معماری! مثل شبکه گرافه که از هم جدا نشدنی... خیلی از سبکها اول به صورت مکتب فکری بوده بعد در هنر نمود پیدا کرده و بعد به معماری تبدیل شده ... تو این تایپیک میخواهیم در موردشون صحبت کنیم ....

لزوم

اگه بخواهید خدتون خط بکشید فبها... اما اگه بخواهید یه سبک خاصی کار کنید باید مکتب فکریشو بدونید.

شروع

اولین شروع به عهده اولین علاقه مند به پرسه....!؟ بقیه بازدید کننده ها و من در حد سوادم جواب میدیم .... همکاری خیلی نزدیکی رو بین خودمون و تالار فلسفه میبینم

منتظرم....
 

sasan sharifi

عضو جدید
مسابقه معماري

مسابقه معماري

سلام به همه دوستان.خواستم به اطلاع برسونم بانك رفاه قصد برگزاري يك مسابقه معماري رو داره.آگهي و اطلاعات كليش تو روزنامه همشهري تاريخ 13/9/90 هم درج شده.جوايز خوبي هم داره.فكر كنم شانستون رو امتحان كنيد بد نباشه
 

پیوست ها

  • farakhane mosabeghe memari_agahi.jpg
    farakhane mosabeghe memari_agahi.jpg
    44.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی موضوع جالب و گسترده ایی رو برای بحث انتخاب کردین.فقط در عجبم چرا دو روزه تاپیک باز شده کسی نیومده.من خودم الان دیدمش.
اتفاقا امروز یه جایی داشتم میخوندم که نوشته بود فلسفه روح زمان است و معماری کالبد زمان.همونطور که روح زمان تغییر میکنه کالبد زمان هم تغییر میکنه و همین عامل باعث بوجود اومدن سبک های مختلف معماری میشه.فلسفه همونطور که خودتونم گفتین ربط مستقیمی نه تنها به معماری بلکه تقریبا به اکثر علوم داره.
کاشکی بقیه دوستان هم بیان و بتونیم اینجا یه بحث و تبادل نظر مفیدی رو داشته باشیم. امیدوارم تاپیک پا برجا بمونه و پربار هم باشه.
منتظر نظرات خودتون هم راجع به توضیح بیشتر درباره موضوع تاپیک هستیم.
 

ye marde

عضو جدید
خیلی موضوع جالب و گسترده ایی رو برای بحث انتخاب کردین.فقط در عجبم چرا دو روزه تاپیک باز شده کسی نیومده.من خودم الان دیدمش.
اتفاقا امروز یه جایی داشتم میخوندم که نوشته بود فلسفه روح زمان است و معماری کالبد زمان.همونطور که روح زمان تغییر میکنه کالبد زمان هم تغییر میکنه و همین عامل باعث بوجود اومدن سبک های مختلف معماری میشه.فلسفه همونطور که خودتونم گفتین ربط مستقیمی نه تنها به معماری بلکه تقریبا به اکثر علوم داره.
کاشکی بقیه دوستان هم بیان و بتونیم اینجا یه بحث و تبادل نظر مفیدی رو داشته باشیم. امیدوارم تاپیک پا برجا بمونه و پربار هم باشه.
منتظر نظرات خودتون هم راجع به توضیح بیشتر درباره موضوع تاپیک هستیم.

خدا امواتت رو بیامورزه بلاخره یکی یخو شیکوند ... انگیزه من از ایجاد تایپیک از اونجایی شروع شد که دیدم تو تایپیکای مختلف حرفای زیادی در مورد مشکلات معماری و اینا زده میشه بچه ها هم حرفای جالب زیادی میگن اما هیچکدومدوشون به اصل موضوع که ریشه در تفکر اجتماعی داره اشاره نمی کنه... تفکر جامعه هم چی شکل میده فلسفه قالب نمود شده در جامعه... ازاونجایی که تایپیک فلسفی بود خواستم فلسفی شروعش کنم...با سوال
 

ye marde

عضو جدید
کوبیسم

کوبیسم

بخشی از مکتب فکری واقع گرایان یا naturealism که اول به صورت مکتب فکری بوده بعد توسط پیکاسو و براک وارد نقاشی و بعد توسط دوست عزیز و معروفمون لوکربوزیه وارد معماری شد

من یه سری مطلب دارم که شاید جالب باشه:

کوبیسم(مکعبگرایی در معماری):

(به فرانسوی: Cubisme) یکی از سبک‌های هنری است.هنرمندان این مکتب معتقد بودندکه در یک زمان یا یک لحظه از یک زاویه دید نمی توان به تمام هستی آن واقف گشت و "برای کشف یک تناسب حقیقی و کامل،فدا کردن شکل ظاهر سطحی ضرورت دارد.
کوبیست ها به این نتیجه رسیده بودند که نه فقط باید چیزها را همه جانبه دید، بلکه باید پوسته ظاهر را شکافت و به درون نگریست. نمایش واقعیت چند وجهی یک شی مستلزم آن بود که از زوایای دید متعدد به طور همزمان به تصویر در آید، یعنی کل نمودهای ممکن شیء مجسم شود. ولی دستیابی به این کل عملا غیر ممکن بود. بنابراین بیشترین کاری که هنرمند کوبیست می توانست انجام دهد، القای بخشی از بی نهایت امکاناتی بود که در دید او آشکار می شد. روشی که او به کار می برد تجزیه صور اشیاء به سحطهای هندسی و ترکیب مجدد این سطوح در یک مجموعه به هم بافته بود. بدین سان، هنرمند کوبیست داعیه واقعگرایی داشت، که بیشتر نوعی واقع گرایی مفهومی بود تا واقعگرایی بصری.( یعنی باز کردن اشکال و مفاهیم... حالا اگه شکله هندسی اگه مفهومه که عمق گرایی....)


مکتب کوبیسم و یا به معنای لغوی آن مکعب گری در سال 1907 با اجرای و نمایش تابلو دوشیزگان آوینیون توسط پیکاسو پایه گذاری ش، گرچه آن تابلو به دید مردم نابه هنجار می نمود و هم از نظر پیکاسو کاری ناتمام از نظر هنری.

Chicks-from-avignon.jpg
این همون نقاشی دوشیزگان معروفه ... بابت دید باز هنری پیکاسو عذر می خوام....
Dora_Maar_Au_Chat.jpg
بببینید چه طوری صورت رو گسترده کرده

با پا به عرصه گذاشتن مکتب کوبیسم، ضوابط دیرینه هنرهای نقاشی و پیکره تراشی از پایۀ و بن دگرگون شد، و ابتکار و اهتمام بزرگترین هنرمندان زمان را به خود موقوف ساخت، کوبیسم در قیاس با دیگر جنبش های هنری پیش از خود، گسست مثبت تری از اصول و شیوه رنسانس محسوب می شود، کوبیسم از یک سو به هنر پیش از یونان چشم دارد(پس تا حدودی به پست مدرن ها هم احساس ارادت داره !) و از سوی دیگر به آینده و راه پیش رو هنری. باید گفت آنچه کوبیسم را از مکتبهای دیرین متمایز می دارد این است که کوبیسم هنر تقلیدگری نیست، بلکه هنری است ادراکی که می تواند تا مرحله آفرینش تعالی یابد.

کوبیسم ریشه‌هائی نیرومند در هنر قومی ـ قبلیه‌ای آفریقائی دارد (اینجاست که میگم تفکرات پست مدرن یا فرا پست مدرن داره اینجاست!) .از ویزگی های این سبک میتوان به مواردی چون تقلیل اشکال به ساختارهای هندسی ،نمایش بخش های پنهان یک موضوع در منظر مخاطب به صورت همزمان ، و اینکه تمام فرم های طبیعت به استوانه و کره و مخروط قابل تجزیه اند اشاره داشت.

ادوار کوبیسم:

کوبیسم به سه دوره تقسیم می شود دوره اول که به کوبیسم اولیۀمعروف است به تابلوهایی گفته می شود که بین سالهای 1905 تا 1908 کشیده شده اند، مرحله دوم آن که به کوبیسم تحلیلی معروف است، تاکید بیشتری به فرایند جستجوی بصری دارد، هنرمندان سعی می کردند تا مجموعه ای از نقاط دید و پرسپکتیوهای مختلف را در اثر خود ارائه کنند در در این آثار توجه به رنگ یا تقریباً نادیده انگاشته می شد و یا شدیداً به چند مایه رنگ آبی، خاکستری، یا قهواه ای روشن که هماهنگ با سنگینی حجم های موجود در نقاشی است محدود می شدند.
دوره سوم کوبیسم که به کوبیسم ترکیبیخوانده می شود، رنگ واپس می نشیند و هنرمند با کلاژ کلمات حروف وبافت های نامقبول سطح تابلو را پر می کند. معمولاً از سطوح واقعی همچون کارتن، کاغذ دیواری یا روزنامه در سطح کار نقاشی استفاده می شود.

دوستان تاثیر همین دوره های کوبیسم بر هنر بود که سبکهای آشنایی مثل دیکانستراکشن... فولدینگ...... پیدایش کیهانی.... به وجود بیاد!

لو کوربزیه هم که مه با تفکراتش و کاراش آشناییم ... لوکربوزیه اولین کسی بود که کوبیسم رو وارد معماری کرد...

این بود دانسته های من حالا اگه کسی بیشتر میدونه بفرماد اگه هم که نه میتونیم در موردش بیشتر صحبت کنیم

در پرانتز.... آی مردشدم خانم کوبیسم آخه !؟
 

ye marde

عضو جدید
بله... کوبیسم شاخه ای از مکتب فکری واقع گرایانه که جای تعمل بس بسیار دارد... حالا که من مایه اولیه رو اضافه کردم دوستان اگه نظری دارن بفرمان اگه هم که نه مبحث بعدی رو شروع کنیم
 

DDDIQ

مدیر ارشد
نظر خاص و چندان متفاوتی نسبت به کوبیسم ندارم سبکی که پیامدش در معماری تندیسگرایی و فرم های آزاد بود ...
ولی نکته جالب اینه که اسم و رسم سبک های هنر و یا که معماری رو که ما میشناسیم انگار در غرب برای ما تعریف شدن ولی همین سبک کوبیسم , در هنر ایرانی کوبیسم رو میتونیم ببینیم در نقش و نگار های فرش و قالی و یا کاشیکاری ها و نقوش مسجد و...
 

ye marde

عضو جدید
نظر خاص و چندان متفاوتی نسبت به کوبیسم ندارم سبکی که پیامدش در معماری تندیسگرایی و فرم های آزاد بود ...
ولی نکته جالب اینه که اسم و رسم سبک های هنر و یا که معماری رو که ما میشناسیم انگار در غرب برای ما تعریف شدن ولی همین سبک کوبیسم , در هنر ایرانی کوبیسم رو میتونیم ببینیم در نقش و نگار های فرش و قالی و یا کاشیکاری ها و نقوش مسجد و...

تاثیر کوبیسم باعث تندیسگری شد و فرم های آزاد شد وگرنه خود کوبیسم که خط و مشش مشخصه... درمورد کوبیسم در معماری اسلامی هم من معماری ایران رو در زمان (مخصوصا) صفویه، یه سبک خاص میبینم یعنی سبکی که از هیچ مکتب فکری غربی خاصی پیروی نکرده اما همه رو در خودش داره ، کوبیسم یه بی تفاوتی خاصی نسبت به اقلیم ، فرهنگ ، و... داره یعنی مغایرت تماتم عیار با معماری پایدار و معماری ایران باستان داره ... کوبیسم مثل بیشتر مکاتب فکری صدر مدرنیته حرف خودشو میزنه این میتونه نشات گرفته از همون واقع گرایی باشه ...در معماری کار کردن رو مکتبی که از اصول معماری پایدار فاصله گرفته با این که میتونه عبور از یک دوره گذار باشه اما کاره چندان درستی نیست به نظر من البته
 

n!mv

عضو جدید
من برداشتای خودم رو راجع به کوبیسم می گم ، یکی از مواردی که توی کوبیسم وجود داره ، تغییر زاویه دیده ، همونجور که توی آثار پیکاسو و ... وجود داره ، سوال واسه من اینه که توی معماری چنین تاثیری دیده نمی شه ، این یعنی آوردن بحث زمان توی معماری ، که زمان رو حس کنیم ، توی هر لحظه یه پرسپکتیو ببینیم از همون جنس ، من تا حالا با این مورد توی معماری برخورد نکردم ، خوشحال میشم دوستان موردی بحث کنند، تا از کلی گویی وارد جزییات بشیم ، مرسی
در مورد کوبیسم در زمان صفوی هم لطفا بیشتر توضیح بدید ،خیلی درک نکردم ...
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ببخشید اگه حرفم مرتبط با کوبیسم نیست اما تو یه مسا له ای تو موضوع این تاپیک دل پری دارم که فقط دلم میخواست باهاتون درمیون بزارم
متاسفانه 99% معمارای عزیز و دانشجوهای محترم معماری اصلا نمیدونن چطوری دونستن این فلسفه ها و ...میتونه تو طراحی بهشون کمک کنه
الان همه شدن حراف از دکترا و ارشد و کارشناسی گرفته تا....استایدو....باور کنین بارها دیدم طرف میره یه قوطی کبریت درست میکنه خیلی هنر کنه یه لباس قشنگم تن این مکعبش میکنه بعد میشینه ساعتهااااا مخ همه رو میخوره و فلسفه میگه راجع به این یه قوطی کبریتش که ادم میمونه!!!!!!اخرشم جالبه که نمرشم به خاطر زبونش(نه کارش) میگیره(حالا اینو تو محیط دانشگاه گفتم) تو محیطای کاری و جدی هم زیاد از این اتفاقا میافته مخصوصا خیلی از این کارایی که تو مجله معمار و مسابقات به عنوان ساختمونای برتر و مدرن تو ایران معرفی میشن فقط قوطی کبریتایین که معماراشون حرافا و فلسفه بافای خوبی بودن!!!!!
اینو همیشه باید در نظر داشت که اگه شما 100000000000000 جور هم فلسفه پشت معماریت داشته باشی باید به این فک کنی که از بقل این بنا قراره یه کارگر هم رد شه قراره یه دانشجو یه مهندس یه راننده یه بچه و خلاصه هر قشری ممکنه از بقلش رد شه و نگاش کنه که مسلما اون 1000000000000 تا فلسفه ای که بافتیم واسه کارمون زمانی درسته که چه اون کارگر چه مهندس چه پیر و چه جوون که از کنار اون بنا رد شدن یا داخلش شدن از وجود اون بنا لذت ببرن بدون اونکه اون فلسفه های شما رو بدونن وگرنه همه اون حرافی ها چه فایده اگه قراره بین 5 تا دونه معمار بگیم مام بلدیم فلسفه بگیم برای کارامون وقتی (مردم)از دیدنه معماریمون لذت نبرن!!!
فقط خواستم یه معضلی که بدجور همه گیر شده تو این جریان فلسفه در معماری رو باهاتون درمیون بزارم و 100 البته دونستن این فلسفه ها و (درست و صحیح و درجای خود)به کار بردنشون میتونه خیلی به معماریمون کمک کنه:gol:
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
    • پنج‌شنبه, دسامبر 29, 2011
    • زمان
      08:00 قبل از ظهر until 06:00 بعد از ظهر
  • Whereسالن شهیدآوینی دانشگاه تهران
  • شرحدومين سمينـار معمـاري با حضور نادر تهرانی رئيس دانشکده معماری دانشگاه ام آی تی آمریکا با موضوع: آموزش معماری – نقد در معماری - جايگاه و نقش متريال در معماری - ازoffic dA تاNADAAA- معرفی برخی از پروژه های موفق - پانل معماران مدعوازايران
    گواهي شرکت در سمينار نيز ارائه خواهد شد.
    توجه: خواهشمنداست چنانچه تمایل به شرکت در این سمینار دارید ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نفرمائيد تا برنامه ریزی دقیقی جهت پیش بینی ظرفیت سالن وامکانات بهتر برای شما صورت پذیرد.

    معماران مدعو پانل: حسین شیخ زین الدین - رضا دانشمیر – محمد محمدزاده - علی حمیدی مقدم

    نحوه ثبت نام:
    1-واريزمبلغ 65 هزار تومان به شماره حساب صادرات 0325601063002 و يا به عابربانک 8214-9576-6910-6037 به نام خانم زهراکاظمی نژاد
    2-ارسال تاريخ ومشخصات فيش واريزشده و مشخصات کامل فرد(نام و نام خانوادگی، سن، شماره همراه و ثابت، آدرس دقيق پستی، آخرين مدرک تحصيلی، آدرس ايميل شخصی، نام محل کاروياتحصيل) به آدرس ايميل sharestan@raminerad.com

    جهت دریافت پوستر و توضیحات به آدرسwww.raminerad.com مراجعه فرمایید.
    زمان سمینار: پنجشنبه 8 دی ماه 90 از ساعت 8 الی 18
    مکان: پرديس هنرهای زيبا دانشگاه تهران - سالن شهيد آوينی


    همکار برگزاری سمینار: قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران
    مهلت ثبت نام: تا 2 دی ماه
    همکاران برگزاری سمینار: فصلنامه شارستان – قطب علمی فناوری دانشگاه تهران
    سخنران اصلی سمینار: نادر تهرانی
    سخنرانان پانل سمینار:– حسین شیخ زین الدین – رضا دانشمیر– محمد محدزاده – علی حمیدی مقدم
    میزبانان : دکتر حامد مظاهریان (قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران) – رامین صفری راد (فصلنامه شارستان)


    مدیر سمینار: رامین صفری راد
    مديراجرايي: غزاله چايچی
    مشاور سمينارها: نسرين سراجی
    مشاوراجرايی: حميدرضاناصرنصير
    حامی رسانه ای: فصلنامه شارستان



    گزارش تصويری سمينار در نشريه شارستان منتشر خواهد شد.
    در صورت نياز به کسب اطلاعات بيشتر با شماره 09383629906 تماس و یا پیامک ارسال فرمایید و يا با ايميل sharestan@raminerad.com تماس حاصل فرمائيد.


    توضیح:
    سمینارهای معماری در حال برگزاری در قالب برنامه ای مدون و در جهت تجمیع نظریه های معمارانی است که در دهه اخیر کمتر تحت تاثیر معماری جلوه های ویژه قرار گرفته اند و همچنین فعالیت معماری خود را با مطالعه و تحقیق پیش می برند. سمینار اول با حضور "نسرین سراجی" رئیس مدرسه بوزار و آکادمی هنرهای زیبای وین در تاریخ 21مهرماه90 برگزار گردید. دومین سمینار، سمینار پیش روست و گروه برگزار کننده در صدد تداوم این سمینارها به صورت فصلی می باشند...

 

ye marde

عضو جدید
من برداشتای خودم رو راجع به کوبیسم می گم ، یکی از مواردی که توی کوبیسم وجود داره ، تغییر زاویه دیده ، همونجور که توی آثار پیکاسو و ... وجود داره ، سوال واسه من اینه که توی معماری چنین تاثیری دیده نمی شه ، این یعنی آوردن بحث زمان توی معماری ، که زمان رو حس کنیم ، توی هر لحظه یه پرسپکتیو ببینیم از همون جنس ، من تا حالا با این مورد توی معماری برخورد نکردم ، خوشحال میشم دوستان موردی بحث کنند، تا از کلی گویی وارد جزییات بشیم ، مرسی
در مورد کوبیسم در زمان صفوی هم لطفا بیشتر توضیح بدید ،خیلی درک نکردم ...

بله کاملا درسته این تعریف خوب و عامه پسندی بود از کوبیسم که از حد بیان من خارج بود ببین برای نمود کوبیسم در معماری شما باید یکم خلاقیت و قدرت تامیم هم داشته باشی من بشما ویلا ساویی و کارهای اولیه لوکوربوزیه رو معرفی میکنم ببین کارهای اینچنینی از چند حجم ساده تشکیل شده که مصالح خود حجم ها و حس هاشون نزدیک به همه به طوری که بیرون کار رو ببینی معمولان داخلش رو حدس میزنی... مخصوصا که این کارها و کلا کوبیسم در معماری دوره دوم و سوم کوبیسمه که رنگ درش حذف شده و سفید و یا کرم کلا تک رنگ انجام شده ...
 

ye marde

عضو جدید
ببخشید اگه حرفم مرتبط با کوبیسم نیست اما تو یه مسا له ای تو موضوع این تاپیک دل پری دارم که فقط دلم میخواست باهاتون درمیون بزارم
متاسفانه 99% معمارای عزیز و دانشجوهای محترم معماری اصلا نمیدونن چطوری دونستن این فلسفه ها و ...میتونه تو طراحی بهشون کمک کنه
الان همه شدن حراف از دکترا و ارشد و کارشناسی گرفته تا....استایدو....باور کنین بارها دیدم طرف میره یه قوطی کبریت درست میکنه خیلی هنر کنه یه لباس قشنگم تن این مکعبش میکنه بعد میشینه ساعتهااااا مخ همه رو میخوره و فلسفه میگه راجع به این یه قوطی کبریتش که ادم میمونه!!!!!!اخرشم جالبه که نمرشم به خاطر زبونش(نه کارش) میگیره(حالا اینو تو محیط دانشگاه گفتم) تو محیطای کاری و جدی هم زیاد از این اتفاقا میافته مخصوصا خیلی از این کارایی که تو مجله معمار و مسابقات به عنوان ساختمونای برتر و مدرن تو ایران معرفی میشن فقط قوطی کبریتایین که معماراشون حرافا و فلسفه بافای خوبی بودن!!!!!
اینو همیشه باید در نظر داشت که اگه شما 100000000000000 جور هم فلسفه پشت معماریت داشته باشی باید به این فک کنی که از بقل این بنا قراره یه کارگر هم رد شه قراره یه دانشجو یه مهندس یه راننده یه بچه و خلاصه هر قشری ممکنه از بقلش رد شه و نگاش کنه که مسلما اون 1000000000000 تا فلسفه ای که بافتیم واسه کارمون زمانی درسته که چه اون کارگر چه مهندس چه پیر و چه جوون که از کنار اون بنا رد شدن یا داخلش شدن از وجود اون بنا لذت ببرن بدون اونکه اون فلسفه های شما رو بدونن وگرنه همه اون حرافی ها چه فایده اگه قراره بین 5 تا دونه معمار بگیم مام بلدیم فلسفه بگیم برای کارامون وقتی (مردم)از دیدنه معماریمون لذت نبرن!!!
فقط خواستم یه معضلی که بدجور همه گیر شده تو این جریان فلسفه در معماری رو باهاتون درمیون بزارم و 100 البته دونستن این فلسفه ها و (درست و صحیح و درجای خود)به کار بردنشون میتونه خیلی به معماریمون کمک کنه:gol:

آسمان آبی حتی اگر ممنوع! آرزوی منست برای تو
ببین عزیزم من تازه کارم تو این سایت ... اما اومدم چند تا تایپیکی که تو مایه های فکریم بود (مایه و نمای فکری منم مثل تو با یکم تفاوت) رو خوندم و به نظر خودم کاره بقیه دوستام رو تکمیل کاردم این تایپیک راه اندازی شد که فلسفه اغازین خیلی از سبکها و کارها مشخص شه بعد معرفی شه بعد براش راهکار پیشنهاد شه ... شما حق داری اما ببین بیان خیلی چیزا هست که حضور داره و نمیشه تاثیراتش رو نقض کرد ... مثلا تکلم و استفاده از بیان قوی .... ولی ازون طرف هم حق با شماست نمیشه این همه انتظار از مردم از همه اقشار داشت من این تایپیک رو راه اندازی کردم که بهش پرداخته شه.... بازم ممنونم
 

ye marde

عضو جدید
یادمون نره که دونستن حرچند بی پایه و اساس و بی موضوع(با موضوعات مختلف) باعث باز شدن ذهن و روشن شدن فکر میشه و پختگی در کارها رو با خودش میاره پس از شما خواهش میکنم بی موضوع بدونید.
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
در برخورد با اثر معماری معمولاً مقوله‌های مختلفی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. بسیار مشاهده شده كه از یک بنای واحد معماری نتیجه‌گیری‌های فلسفی و اعتقادی شده، برای مثال بارها شاهد نسبت دادن وحدانیت و یکتایی یک بنا به مثابه وحدانیت وجود متعالی پروردگار بوده‌ایم، یا به عبارت دیگر گفته شده چون فلان بنای تاریخی تک است و دارای ویژگیهای منحصر بفردی در دوره خود است پس معمار آن بنا را به نیت پرودگار خود ساخته است.
در مرحله اول چند تعریف ارائه می‌شود:
فهم حضوری: اگر انسان مطلبی را خودش درک کند به آن فهم حضوری گویند، مانند: حس تنفر، عشق و...
فهم حصولی: اگر انسان مطلبی را از بیرون از وجود خود درک کند به آن فهم حصولی گفته می‌شود، مانند: داغ بودن شی‌ایی.
رابطه نظم و معماری: انسان برای رسیدن به هدف زیستی خود در جهان مادی فضایی را برای خود می‌سازد که به این هدف خود برسد، پس فضای زیستی خود را با هدفی که در پیش دارد شکل (نظم) می‌دهد.
اما فلسفه معماری چیست؟
فلسفه معماری ویژگیهای روحانی و فرا واقعی (خارج از کارکرد و کالبد و سازه) است که ما به معماری نسبت می‌دهیم. اما چنین چیزی غیرقابل قبول است، معماری باید در کنار معماری نقد شود، یک بنا در قیاس با بنای دیگر منحصر بفرد شناخته می‌شود، ما هیچگاه نمی‌توانیم چیزی را بدون داشتن معیاری نقد و بررسی کنیم، اما این معیار از کجا گرفته شده مسلماً معیارهایی که ما برای شناخت یک بنای خوب معماری داریم از درون خود معماری الهام گرفته شده است.
 

ye marde

عضو جدید
ممنون از نظر لطفت و مطالب جالبت

ببین عزیزم و قتی بحث فلسفه و حضور فلسفه میاد مقوله فلسفه در طراحی مطرح چرا که فلسفه پشت خطه که خط رو مفهوم و درخشان به عبارتی پویا یا به عبارتی زیبا میکنه.... برای نقد هم همینطور که شما گفتی فلسفه قائل میشن اما من مد نظرم فلسفه پشت کاره نه پس کار البته فلسفه پس کار هم میتونه تایتل جدید و جالبی باشه که به مخ من هم خطور نکرده و میشه روش کارکرد

بازم ممنون به ما سر به زن
 

after the rain

عضو جدید
فراخوان مسابقه طراحی نمای ساختمان ادارات و شعب بانک رفاه

فراخوان مسابقه طراحی نمای ساختمان ادارات و شعب بانک رفاه

http://armanshahr.com/3-X-X-0-1016.html
بانك رفاه در نظر دارد در راستاي يكسان نماهاي ادارات و شعب خود با توجه به الگوي معماري اسلامي – ايراني، مسابقه اي ملي را با قضاوت اساتيد و كارشناسان برجسته رشته معماري برگزار نمايد.
-اين مسابقه تلاشي خواهد بود براي دستيابي به الگوي كاربردي، جهت تغييرات متناسب با زمان در نماهاي شعب و ادارات بانك رفاه و تجربه اي جديد در به كارگيري توان علمي و حرفه اي جامعه معماري ايران
-كمك به ساختن نشانه هاي هويتي جديد
هدف از طراحي مجدد در حوزه نماهاي شهري ، دستيابي مجدد به نوعي از انسجام و هماهنگي در حوزه فعاليت هاي بانك رفاه است كه در اين راستا ارائه قالب هاي مفهومي و كاربردي ميتواند در ارائه ساختارجديد، كمك به ساختن نشانه هاي هويتي را شدت بخشد.

خواسته هاي اصلي برنامه (اهداف مسابقه):
الف – طراحي بر اساس الگوي اسلامي و ايراني
ب – در برداشتن ويژگي ها و معيارهاي بانك رفاه ( سابقه تاريخي 50 ساله – چشم انداز – ماموريت –
ارزشها و افتخارات )
ج – قابليت تطبيق و اجرا با مصالح ساختماني پايدار از نظر جنس، رنگ، فراواني و مقاومت در برابر فرسودگي
د – قابليت اجراء در ابعاد مختلف
ه - صرفه جوئي در مصرف انرژي
و – در نظر گرفتن مقياس در نماهاي شهري بر اساس عناصر پيشنهادي
ذ – مكان يابي صحيح تابلوي سردرب در طراحي نما
ح- ماندگاري فرم و نماي پيشنهادي
-پرداختن به تصاوير و نشانه هاي هويتي جديد كه با فرهنگ – عقايد و آداب و شئون اجتماعي، هماهنگي داشته باشد.
-در نظر گرفتن نوعي ماندگاري در طراحي و اجراء و ارائه پيوندي مناسب.
-توجه به مفاهيم شهري و فرهنگ تصوير سازي در حوزه هاي شهري متفاوت.​

تركيب هيئت داوران
:
در اين مسابقه سعي شده از توان و تخصص هيئت داوران در جلب طراحان برجسته استفاده گردد.
آقاي جعفر صفايي مزيد - عضو هيئت مديره بانك رفاه كارگران
آقاي دكتر علي اكبر صارمي - معمار
آقاي دكتر شهاب كاتوزيان - معمار
آقاي مهندس شهرام گل اميني - معمار
آقاي مهندس علي محمد محسني مقدم - سازه
خانم مهندس ناهيد ساغري معمار - ناظر اداره ساختمان بانك رفاه كارگران

جوايز مسابقه:
طرح برنده رتبه اول به مبلغ 100.000.000 ريال (صد ميليون ريال) و لوح تقدير
طرح برنده رتبه دوم به مبلغ 60.000.000 ريال (شصت ميليون ريال) و لوح تقدير
طرح برنده رتبه سوم به مبلغ 30.000.000 ريال (سي ميليون ريال) و لوح تقدير
طرح هاي منتخب چهارم و پنجم هر كدام به مبلغ 10.000.000 ريال (ده ميليون ريال) و لوح تقدير
لوح تقدير به 10 اثر برگزيده

فهرست مدارك:
دياگرام هاي تحليل نمابر اساس ايده هاي طراحي
تصاوير سه بعدي از نماي پيشنهادي
پلان، نما، برش از نماهاي پيشنهادي در مقياس 1:50
معرفي سيستم هاي اجراء با توجه به مصالح مصرفي
جزئيات اجرائي در مقياس 1:10 و 1:20
نحوه گسترش نما در ابعاد مختلف

توضيحات :
الف – ارتفاع و عرض مناسب جهت طراحي نما، 4 متر و 8 متر در نظر گرفته شود.
ب – امكان جابجائي در طول مي بايست در خصوصيات طراحي لحاظ گردد.
ج – طراحي و جانمايي تابلوي بانك با توجه به نماي پيشنهادي و هم چنين ورودي شعب حائز اهميت
ميباشد.
د – ابعاد تابلوي معرفي بانك متناسب با ابعاد طراحي نما در نظر گرفته شود.

نحوه ارائه مدارك:
- كليه نقشه ها و دياگرام ها، تصاوير سه بعدي و توضيحات نوشتاري روي يك شيت A0
و چسبيده روي فوم
- هيچگونه معرفي از طراح در روي شيت ها ذكر نگردد.
- توضيحات نوشتاري در خصوص ايده هاي طراحي بر روي يك برگ كاغذ A4
تبصره : ارائه فايل مربوط به كليه نقشه ها، تصاوير سه بعدي و توضيحات نوشتاري روي لوح فشرده همزمان با تحويل مدارك الزامي مي باشد.

زمانبندي مسابقه:
ثبت نام اوليه: از تاريخ 1390/9/19 تا تاريخ 1390/9/30 (ساعت 4 بعد ازظهر)
آخرين مهلت تحويل مدارك مسابقه: تاريخ 1390/11/15 (ساعت 4 بعد از ظهر)
قضاوت هيئت داوران: از تاريخ 1390/11/18 تا تاريخ 1390/11/19
اعلام رسمي نتايج هيئت داوران و مراسم پاياني مسابقه : به تاريخ 1390/11/25
* زمانبندي اعلام شده به هيچ وجه تغيير نمي يابد.

تحويل مدارك:
كليه مدارك مسابقه در تاريخ اعلام شده مي بايست به آدرس زير تحويل گردد و در صورت ارسال از طريق پست تاريخ تحويل به پست دو روز زودتر از تاريخ تحويل مدارك مسابقه خواهد بود.

آدرس تحويل مدارك:
تهران – خيابان سهروردي شمالي – خيابان خرمشهر – خيابان مرغاب – كوچه سرمد – پلاك 31 – شركت خدمات مهندسي مشاور ايران
تلفكس : 4-88532362 و 88532370
جهت اطلاعات بيشتر مي توانيد به تلفن 885323720 داخلي 9، واحد طراحي و مهندسي شركت خدمات مهندسي مشاور ايران تماس حاصل نمائيد.
سایت مرتبط:www.refah-bank.ir
منبع خبر: خانه معماران آرمانشهر www.Armanshahr.com
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یادمون نره که دونستن حرچند بی پایه و اساس و بی موضوع(با موضوعات مختلف) باعث باز شدن ذهن و روشن شدن فکر میشه و پختگی در کارها رو با خودش میاره پس از شما خواهش میکنم بی موضوع بدونید.
تو تکمیل حرفام اینو بگم که من اصلا با این موضوع و اینکه 100% داشتن فلسفه پشت یه کار به بهتر بودن اون کار کمک میکنه مخالف نیستم و حتما و 100البته همینطوره اما صحبتای منم یه بیماریه همه گیر بین معماراست (یا بهتره بگم معمارنماها)که قابل انکار نیست و البته نکته دیگه اینه که تو بحث فلسفه داشتن تو کار معماری معمارای عزیز تکلم و بیان قوی که باید منجر به فهم بیشتر موضوع شه رو با قلنبه سلنبه حرف زدن که بدتر منجر به عدم درک موضوع میشه اشتباه گرفتن متاسفانه!
در هر صورت تاپیکه عالیه موفق باشین;)
 

ye marde

عضو جدید
تو تکمیل حرفام اینو بگم که من اصلا با این موضوع و اینکه 100% داشتن فلسفه پشت یه کار به بهتر بودن اون کار کمک میکنه مخالف نیستم و حتما و 100البته همینطوره اما صحبتای منم یه بیماریه همه گیر بین معماراست (یا بهتره بگم معمارنماها)که قابل انکار نیست و البته نکته دیگه اینه که تو بحث فلسفه داشتن تو کار معماری معمارای عزیز تکلم و بیان قوی که باید منجر به فهم بیشتر موضوع شه رو با قلنبه سلنبه حرف زدن که بدتر منجر به عدم درک موضوع میشه اشتباه گرفتن متاسفانه!
در هر صورت تاپیکه عالیه موفق باشین;)

آها ... حالا داری درست میگی... ببین اون بر میگرده به یه جریان فکری که تو ایران تشکیل شده ... میخوام خواهش کنم اول مباحث فلسفی رو تا به یه جایی برسونیم بعد بریم سر اصل مطلب کار بسیاره ... مثل اعتقاد همیشگی من که میگم ما روند منطقی فلسفی رو طی نمی کنیم اینجام میخوام که بیاییم برای یکبارم که شده روندشو از پیش تعیین شده فقط تعریفف کنیم
 

djmehdi33

عضو جدید
دفتر فنی خیلی محدوده ولی تو شرکت مشاوره همه کار میتونی بکنی
از خفه کردن پیرزن تا طراحی کلانشهر:)
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه معماری و شهرسازی ایران 1404

آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه معماری و شهرسازی ایران 1404

ه گزارش معماری نیوز ، دبیرخانه مسابقه معماری و شهرسازی ایران 1404 با ارسال بیانیه‌ای آخرین مهلت ارسال آثار را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:

دبیرخانه مسابقه معماری و شهرسازی ایران در افق سال 1404 پیرو برگزاری این رویداد فرهنگی اعلام داشت، جهت پاسخگویی سریع به مخاطبین محترم، در بخش راهنمای جشنواره سایت اینترنتی مسابقه به نشانی www.1404.irac.ir ، از مجموع سوالات مطرح شده، 23 سوال مهم در سایت درج گردیده است.

فرهیختگان گرامی سوالات خود را در صفحه راهنمای جشنواره (با پر کردن فرم نظر دهید در انتهای صفحه) مطرح و منتظر دریافت پاسخ باشند. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. همچنین دبیرخانه مسابقه در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 آماده پاسخگویی تلفنی با شماره 66487866-021 می باشد.

لازم به ذکر است جشنوار معماری ایران 1404 در دو بخش طراحی معماری و بخش مطالعات مکتوب(پایان نامه،کتب ومقالات) در سه گروه خانه ،محله وشهر برگزار می گردد ، شرکت کنندگان می توانند آثار خود را تا 30 آذر ماه به دبیرخانه این جشنواره به آدرس : خیابان حافظ –تقاطع خیابان سمیه – حوزه هنری – مرکز معماری ارسال نمایند.
 

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

بسیار عالی من هم حتما سعی می کنم همکاری کنم و هر دو هفته یک بار مقاله بدم.

اول یکی از دوستان لطف کنه چهارچوب مقاله نویسی رو بگه تا همه بتونن با الگویی واحد کار کنن.

دوم /در مورد روش تحقیق تو ضیحاتی باشه تا همه بدونن چه جوری باید تحقیق کنن...

سوم...خلاصه کتاب های خوب معماری کاری بسیار پسندیدست...که من با همه وجود حاضرم شما همکارای جون رو تو این زمینه به سمت کتاب های پر محتوی تر هدایت کنم.

اگر نیاز بود خودم این مراحل رو طی کنم ( ! ) بهم بگید چون متاسفانه خیلی خوب نمی تونم تایپ کنم و کاهلیم میاد.

یا علی
 

arashitect

عضو جدید
درود
پیشنهاد میکنم عنوان تاپیک به بررسی تاثیر مکاتب هنری در معماری عوض بشه.چرا که عنوان فلسفه در معماری میبایست صرفا به مطالعه و نقد زیباشناسی در معماری بپردازه که اینطور که معلومه در تاپیک منظور نظر نیست.توضیح بیشتر:
معنی مکتب فکری: مجموعه یا گروهی از افراد که ویژگی‌های فکری مشترک خود و یا چشم‌انداز فلسفی، رشته، اعتقادی، جنبش اجتماعی، جنبش فرهنگی و جنبش هنری خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند.
معنی فلسفه:فَلسَفه مطالعهٔ مسائل کلی و اساسی پیرامون موضوعاتی چون وجود، آگاهی، ارزش ها، خرد، ذهن و زبان است.
تنها بخشی از فلسفه که به هنر ربط پیدا میکنه مطالعه زیباشناسی و تفکر در چیستی زیبایی هستش.
 

kashane

عضو جدید
سلام. منم یکساله که فارغ التحصیل شدم. الان تو دفتر معماری مشغول به کارم. دوست دارم واسه ارشد بخونم ولی انگیزه شو ندارم. در ضمن از مرحله 2 ش هم میترسم.
 

a.m18

عضو جدید
سلام من سه ساله فارغالتحصیل شدم، دو سالشو کار کردم الانم دانشجوی ارشدم ، دنبال یه کار نیمه وقت می گردم ( 4 روز در هفته )
 

ye marde

عضو جدید
درود
پیشنهاد میکنم عنوان تاپیک به بررسی تاثیر مکاتب هنری در معماری عوض بشه.چرا که عنوان فلسفه در معماری میبایست صرفا به مطالعه و نقد زیباشناسی در معماری بپردازه که اینطور که معلومه در تاپیک منظور نظر نیست.توضیح بیشتر:
معنی مکتب فکری: مجموعه یا گروهی از افراد که ویژگی‌های فکری مشترک خود و یا چشم‌انداز فلسفی، رشته، اعتقادی، جنبش اجتماعی، جنبش فرهنگی و جنبش هنری خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند.
معنی فلسفه:فَلسَفه مطالعهٔ مسائل کلی و اساسی پیرامون موضوعاتی چون وجود، آگاهی، ارزش ها، خرد، ذهن و زبان است.
تنها بخشی از فلسفه که به هنر ربط پیدا میکنه مطالعه زیباشناسی و تفکر در چیستی زیبایی هستش.

ممنون از اعلام نظرت

ببین ما نمب تونیم فلسفه و حضور محسوسش رو در معماری به مفاهیم زیبایی شناسی محصور کنیم... شما ببهتر از من میدونی که مکاتب فکری که از فلسفه های خاصی پیروی میکنن در چهار کنج زندگیشون رخنه میکنه حتی عکس العمل هاشون نسبت به وقایع اطراف عوض میشه مثال عرض میکنم وقتی همین بحث کاربر با محیط اطراف مطرح میشه نمیشه از نقش معماری که کاربر باش درگیره گذشت... مثلا شما برای یه ساختمان دولتی نمی تونی از دیکانس که مکتب شالوده شکنیه استفاده کنی .... یا همون داستانه قدیمیه خونه های مدرن طراحی شده توسط لوکوربوزیه تو بنگلادش ... ببین بحث معماری که مطرح میشه همه چی دخیله....این رسیدن به کاربری معماری در فلسفه های مختلفه که من و خیلیای دیگه رو به چالش میکشه... نمی دونم تونستم منظورم رو برسونم
 

Similar threads

بالا