گفتمان معماری ...

mi.ab.kr.ir

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما بحث محدودیت فضایی رو مثال آوردین ماکه از انگلستان یا ژاپن که بدتر نیستیم تو این زمینه چطور اونا تونستن با همین شرایط معماری پایدار و سبز رو حاکم کنند؟؟؟
به نظر من ما بیهوده و از روی جمود فکری چسبیدیم به معماری سنتی و ول کنشم نیستیم،به نظر من اجداد ما راه خودشونو رفتن ما هم باید راه خودمون رو بریم و به نظرم مهمترین علتشم هم مدرنیسم علیل و نصفه و نیمه ای که در ایران ایجاد شد..
اول اينكه من نگفتم بريم سراغ معماري سنتي
گفتم ما سابقه معماري داريم كه وقتي هيچ كس از معماري پايدار چيزي نمي دونست پدران ما داشتن اصول اونو رعايت مي كردن
2تا سوال دارم 1- خانه 80متري كه فقط 6 متر نورگيري از ضلع شمال داره و دو خوابه است مابقي نورش از فضاي نورگير به عمق 9 طبقه تامين ميشه شرائط رعايت اصول معماري پايدار را داره؟؟؟؟
2- آيا ژاپن ساختار خانواده و حتي فرهنگ زندگي يكي با ايران دارد.
فراموش نكنيد كه خانه هاي كوچك انگستان دو نوعند كه اغلبشون به سبك ويكتوريا ساخته مي شن كه اصلا قابل قياس با خانه ها ي ما ندارن
 

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول اينكه من نگفتم بريم سراغ معماري سنتي
گفتم ما سابقه معماري داريم كه وقتي هيچ كس از معماري پايدار چيزي نمي دونست پدران ما داشتن اصول اونو رعايت مي كردن
2تا سوال دارم 1- خانه 80متري كه فقط 6 متر نورگيري از ضلع شمال داره و دو خوابه است مابقي نورش از فضاي نورگير به عمق 9 طبقه تامين ميشه شرائط رعايت اصول معماري پايدار را داره؟؟؟؟
2- آيا ژاپن ساختار خانواده و حتي فرهنگ زندگي يكي با ايران دارد.
فراموش نكنيد كه خانه هاي كوچك انگستان دو نوعند كه اغلبشون به سبك ويكتوريا ساخته مي شن كه اصلا قابل قياس با خانه ها ي ما ندارن
عزیز من اصول معماری پایدار رو مکان مشخص نمیکنه معمار مشخص میکنه،بعدم شما کلان گیر دادی به مسئله نور.عزیز من نور که تنها فاکتور در طراحی نیست بعدشم اگههمه جا 600متر ضلع نورگیری باشه که دیگه احتیاجی به راه حل معمارانه نیست .شما یه سر به کتاب نور در معماری بنداز ببین معمارا با حداقل سطح نورگیر چه کارا که نکردن!!
من بحثم سر اینکه ما از اینور نمیخایم از سنت به معنای قدیمی و اینکه کپی مثلا طاق رو بزنیم و بگیم این شد معماری سنتی دست برداریم و از اونورم درگیر این ساختمان هایی هستیم که در هیچ قاعده و سبکی نمیگنجن ...
 

mi.ab.kr.ir

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیز من اصول معماری پایدار رو مکان مشخص نمیکنه معمار مشخص میکنه،بعدم شما کلان گیر دادی به مسئله نور.عزیز من نور که تنها فاکتور در طراحی نیست بعدشم اگههمه جا 600متر ضلع نورگیری باشه که دیگه احتیاجی به راه حل معمارانه نیست .شما یه سر به کتاب نور در معماری بنداز ببین معمارا با حداقل سطح نورگیر چه کارا که نکردن!!
من بحثم سر اینکه ما از اینور نمیخایم از سنت به معنای قدیمی و اینکه کپی مثلا طاق رو بزنیم و بگیم این شد معماری سنتی دست برداریم و از اونورم درگیر این ساختمان هایی هستیم که در هیچ قاعده و سبکی نمیگنجن ...

50% يا بيشتر از موارد مطرح در معماري پايدار با نور خورشيد ارتباط داره مساله فقط تامين روشنايي نيست:smile::smile::smile:
من دارم از رعايت مسايل اقليمي و معماري پايدار در معماري سنتي حرف مي زنم شما از طاق و تويزه
اين نهايت سطحي نگري درباره معماري سنتي ايرانه
واقعا تاسف انگيزه
 
آخرین ویرایش:

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
50% يا بيشتر از موارد مطرح در معماري پايدار با نور خورشيد ارتباط داره مساله فقط تامين روشنايي نيست:smile::smile::smile:
من دارم از رعايت مسايل اقليمي و معماري پايدار در معماري سنتي حرف مي زنم شما از طاق و تويزه
اين نهايت سطحي نگري درباره معماري سنتي ايرانه
واقعا تاسف انگيزه
تاسف بر انگیز اینه که نکته بنده رو دریافت نمی کنید،بنده خودم کاردانی مرمت خوندم و با مسائل مورد اشاره شما آشنا هستم.بحث من سر اینه که اساسا آیا معماری ایران در این طاق و تویزه خلاصه میشه که هر جا بحث پیش میاد همه همینو پیش می کشن؟؟
آیا معماری ایران که بر اساس مصالح بوم آورد شکل گرفته هنوز هم کاملا میتونه در دنیای صنعتی سازی نیاز هارو برآورده کنه؟؟؟
در مورد نور هم شما هر چی بحث کردن بیشتر در مورد سطح نورگیر بحث کردین که در تامین روشنایی موثره....
در ضمن به جای اظهار تاسف و علامه دهر دونستن خودتون بحث رو پیش ببرین...
ممنون:smile:
 

mi.ab.kr.ir

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاسف بر انگیز اینه که نکته بنده رو دریافت نمی کنید،بنده خودم کاردانی مرمت خوندم و با مسائل مورد اشاره شما آشنا هستم.بحث من سر اینه که اساسا آیا معماری ایران در این طاق و تویزه خلاصه میشه که هر جا بحث پیش میاد همه همینو پیش می کشن؟؟
آیا معماری ایران که بر اساس مصالح بوم آورد شکل گرفته هنوز هم کاملا میتونه در دنیای صنعتی سازی نیاز هارو برآورده کنه؟؟؟
در مورد نور هم شما هر چی بحث کردن بیشتر در مورد سطح نورگیر بحث کردین که در تامین روشنایی موثره....
در ضمن به جای اظهار تاسف و علامه دهر دونستن خودتون بحث رو پیش ببرین...
ممنون:smile:

همه كتاب استاد پيرنيارا خونديم
و كم بيش از نقدهايي كه در مورد اين كتاب شده اطلاع داريم
اساتيد بزرگواري هم كلا مطالب اين كتاب را رد كردند
اگر به حرفهاي من دقت مي كرديد مي ديد كه من نگاه سطحي نگر به معماري سنتي نداشته ام كه انطور پاسخ داديد.

سوما من گفتم با اين شرائط كه براي يك خانه متصور شدم و با وضعيت سطوح نورگير كه البته محل ورود آفتا و نور خورسيد است رعايت اصول معماري پايدار دشواره و حتي در بعضي موارد ناممكنه (پس با اين حرف اصلا منظورم نورگيري و روشنايي تنها نبود)
 

artman

کاربر فعال
سلام دوستان :در اینکه ورودی و خروجی معماری زیاد شده شکی نیست.
متاسفانه این مساله روی بازار کار این رشته تاثیر منفی گذاشته . تو خیابون هم که نگاه میکنی ریز ودرشت یه خط کش T با یه تخته شاسی زیر بقلشه .
بد بختانه هم دانشگاه ازاد هم دانشگاههای غیر انتفاهی بی رویه دانشجو میگیرن.
مثلا در همین شیراز 4 دانشگاه غیر انتفاهی هست که هر سال بیش از 400 نفر دانشجوی ناپیوسته میگیره یا دانشگاههای ازاد که هر دانشگاه بین 100 تا 150 نفر در سال میگیره .
منفعتش مال دانشگاهها .ضررش مال دانشجوی بیچاره.
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ب اسلام خدمت مديران و كاربران هميشه فعال تالار معماري
من چند وقته توي ذهنم هميشه اين سوالات هست گفتم مطرح كنم شايد همه ما بهش فكر كنيم
1-چرا توي كشور ما يك طرح ساختمان را در عرض چند ماه طراحي ميكنند ولي در چند سال اجرا ميكنند ولي در خيلي كشور هابرعكس اين موضوع هست دليل ان چيست بي تجربگي در حيطه طراحي اهميت ندادن به وقت.. استاندارد نبودن مصالح به كار رفته
2-بهتر نيست يك طراح قبل از اينكه طراحي بكند يك مجري با تجربه باشد
3-چرا بعضي از طراحان ما تا اجرا نشدن طرح پي به اشكالات طرح نميبرن و باعث دوباره كاري هاي متعدد ميشود
4-چرا در حيطه طراحي اهميت زيادي به اجراي تاسيسات يك ساختمان داده نمي شود وبحث انرژي خيلي كم اهميت هست
مديران تالار من نميدانستم ارسال اين تايپك را در چه تالاري انجام دهم اگر در صورت تائيد انرا به جاي مناسب انتقال دهيد
موفق و پيروز باشيد
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
با سپاس از محسن جان عزیز برای طرح سوال و گفتگوی خوبی که داشتن
به نظرم من گستره بزرگی از عوامل هستن که در این مساله دخالت دارند و اگر منصفانه قضاوت کنیم شاید حدودا نیمی از این عوامل مربوط به مشکلات طراحی هستند که در مراحل مطالعه و طراحی به ظرفیت های اجرایی و بهره برداری توجه کمتری میشه! و که با افزایش زمان اجرا هزینه اجرا طرح هم بالاتر میره و شاید خود دلیلی بر نقص اجرا طرح بشه!
و نبود آمار دقیق و استانداردها و آیین نامه های که با شرایط و اقلیم ایران مطابقت داشته باشه
مطالعات ناقص قبل از اجرای طرح و رجوع نکردن به طرح ها و نمونه های موردی پیشین ( و شاید نبود اطلاعات از طرحهای اجرایی قبلی)
درجه بندی های نا مناسب و ....! شرکت های مشاور و پیمانکار که باید از روی همین درجه بندی ها شرکت های مناسب برای اجرای طرح انتخاب شوند ( شاید عدم وجود شرکت های خصوصی کافی در پروژه ها)
و نبودن ارتباط مناسب بین تیم طراحی و اجرا و نظارت و دخالت کمتر تیم طراحی در زمان اجرای پروژه ها در ایران
کافی نبودن و کم بودن رشته ها و افراد متخصص کافی برای اجرا در ایران
و....

بیشتر سعی داشتم تا گفتگو رو بازتر کنم در ادامه با شرکت بیشتر دوستان موضوع رو دنبال میکنیم
 
آخرین ویرایش:

archi girl

عضو جدید
با تائيد گفته هاي DDDIQاضافه كنيد جابجايي مديران و به تبع اون عوض شدن سليقه ها . نبود نظارت كافي روي اجرا - طراحي - ...
وقتي مديران يا هر انسان ايرانيه ديگري خودش رو كارشناس ارشد ميدونه كه در هر زمينه اي صاحب نظره و بدون در نظر گرفتن عواقب تصميمش طراحي يك ساختمان رو در پروژه هايي مثل ساختمان اداره ما بهم ميريزه اينطوري ميشه كه با تعويض 4 مدير يه پروژه( 3 ساله ) توي 8 سال و با هزينه چند برابري تمام ميشه و تازه بعدشم اعمال نظر هاي بعدي واسه برداشتن و گذاشتن ديوار و در شروع ميشه .
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من فکر میکنم یکی از اصلیترین دلایلش دقت نکردن معمارا توی یه چیزای جزئی ولی مهم باشه و بعدش دخالت کارفرما توی طرح و به نسبتش سود بیشتر واس خودش!! نظارتم که میشه گفت صورت نمیگیره که بخوایم بهش گیر بدیم!!
 

DDDIQ

مدیر ارشد
من فکر میکنم یکی از اصلیترین دلایلش دقت نکردن معمارا توی یه چیزای جزئی ولی مهم باشه و بعدش دخالت کارفرما توی طرح و به نسبتش سود بیشتر واس خودش!! نظارتم که میشه گفت صورت نمیگیره که بخوایم بهش گیر بدیم!!

و خب ممکنه یکی از دلایل دقت نکردن بر میگرده به همان ضعف در مرحله مطالعات پروژه که آرشیتکت و طراح پروژه آمار و اطلاعات و آیین نامه های استاندارد کافی در اختیار ندارن ! و یا اشتباهات و نقایصی که در طول جمع آوری سایت هست و توجه نمیشه و داده های کافی و مناسب به معمار طرح نمیرسه!!
و از نمونه های موردی اجرا شده پیشین اطلاعات مستند شده هم در اختیار نیست!! که متوجه اشکلات مشابه احتمالی در طرح شد! معماران معمولا از روی تجارب و.. به اشکلات احتمالی در طرح پی میبرن
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
و خب ممکنه یکی از دلایل دقت نکردن بر میگرده به همان ضعف در مرحله مطالعات پروژه که آرشیتکت و طراح پروژه آمار و اطلاعات و آیین نامه های استاندارد کافی در اختیار ندارن ! و یا اشتباهات و نقایصی که در طول جمع آوری سایت هست و توجه نمیشه و داده های کافی و مناسب به معمار طرح نمیرسه!!
و از نمونه های موردی اجرا شده پیشین اطلاعات مستند شده هم در اختیار نیست!! که متوجه اشکلات مشابه احتمالی در طرح شد! معماران معمولا از روی تجارب و.. به اشکلات احتمالی در طرح پی میبرن
حرف شما کاملا درسته!ولی ما هنوز ساختمانایی داریم که طراحی میشن و موقع اجرا تازه میفهمند که مثلا داکت نداره یا کانال کولر براش پیش بینی نشده و خیلی از این موارد!!!
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دليل اول خب اينه كه طرح چندان كارايي نداريم اگه هم داشته باشيم معمولا ازنظرسازه زياد قابل اطمينان نيست:D اگه هم خيلي خوب باشه و مشكلي نداشته باشه مشكل عظييييييييييييييم تو ايران اجراي غلطهه! فك كنيد! طرحهايي كه الان خيلي خوب و شاخص ديده ميشن سازه هاي جديدن و ايران بي نهايت ضعيفه در زمينه اتصال
ماهنوز نتونستيم اتصالات تيروستونمون رو درست انجام بديم ديگه چه رسد به سازه هايي با اتصالات دقيق ديگه !!


مطالعات كم اوليه!
عدم همكاري گرو مشاوري!ميدونيم كه براي اجراي يه طرح خوب مهندس عمران معماري مكانيك و الكترونيك بايد تو يه دفتركنارهم و باهم كار كنند اما دريغ!هر كسي ميشينه تو دفترخودش ميگه پروژه رو بفرستيد من بخش تاسيسات رو تو دفترم كار ميكنم بعدش ميفرسته ه دفتر مهندس سازه اونم ميبينه جايي كه مهندس معمار گذاشته پذيرايي يه ستون 1*1بايدرد شه و ارخودشو ميكنه بعد وسط اجرا همه اينا بروزپيدا ميكنه وحالا ار ميخوابه كه اين مشكل رفع بشه

بعدم كه هزينه ناهماهنگ با كار و اوووووووووه تادلتون بخواد مشكلات اينچنيني كه طرح اسان نمود اول ولي افتاد مشكلها:D
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دليل اول خب اينه كه طرح چندان كارايي نداريم اگه هم داشته باشيم معمولا ازنظرسازه زياد قابل اطمينان نيست:D اگه هم خيلي خوب باشه و مشكلي نداشته باشه مشكل عظييييييييييييييم تو ايران اجراي غلطهه! فك كنيد! طرحهايي كه الان خيلي خوب و شاخص ديده ميشن سازه هاي جديدن و ايران بي نهايت ضعيفه در زمينه اتصال
ماهنوز نتونستيم اتصالات تيروستونمون رو درست انجام بديم ديگه چه رسد به سازه هايي با اتصالات دقيق ديگه !!


مطالعات كم اوليه!
عدم همكاري گرو مشاوري!ميدونيم كه براي اجراي يه طرح خوب مهندس عمران معماري مكانيك و الكترونيك بايد تو يه دفتركنارهم و باهم كار كنند اما دريغ!هر كسي ميشينه تو دفترخودش ميگه پروژه رو بفرستيد من بخش تاسيسات رو تو دفترم كار ميكنم بعدش ميفرسته ه دفتر مهندس سازه اونم ميبينه جايي كه مهندس معمار گذاشته پذيرايي يه ستون 1*1بايدرد شه و ارخودشو ميكنه بعد وسط اجرا همه اينا بروزپيدا ميكنه وحالا ار ميخوابه كه اين مشكل رفع بشه

بعدم كه هزينه ناهماهنگ با كار و اوووووووووه تادلتون بخواد مشكلات اينچنيني:D

مرسی سحر جان واقعا سازه رو خوب اومدی!!
حتی استادای طرحمونم خیلی هاشون از سازه ها و مصالح جدید سر در نمیارن که ماها بخوایم یاد بگیریم!! بعدم تا یه طرحی میزنی میگن این نمیشه اجرا کرد و سریع رد میشه!! وقتی چهار سال از عمرت اینجوری طراحی کرده باشی دیگه بعدشم خیلی کم پیش میاد که بخوای بری سراغ سازه جدید!
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من معمارها خیلی کمتر از سایرین مقصرن...
اول اینکه به طراحی (جز در مورد پروژه های خیلی بزرگ) اهمیت کمی داده می شه... یعنی همه فکر می کنن خودشونم یه پا معمارن.... حرف من هم تایید حرف بچه هاست... دوم اینکه داده های غلط به معمار عرضه می شه (مثلا ممکنه شیب زمین درست محاسبه نشده باشه).... و سوم بین طراحی و سازه ناهماهنگی پیش میاد و متاسفانه بخاطر فرهنگ غلط حاکم که هرطرف می خواد حرف خودشو به کرسی بنشونه درگیری بوجود میاد و کار می خوابه... بهترین راه حل در درجه اول ارزیابی دقیق نقشه های معماری، سازه و تاسیسات در مرحله ی پیش از اجراست و بعد ارتقای سیتمهای سازه ای... بالاخره تا کی قراره سازه هایی که بسادگی خارج از ایران اجرا می شه تو ایران شبیه رویا باشه؟؟؟
 

ASDNA

عضو جدید
سلام

سلام

درود بر محسن بابت طرح این موضوع و درود بر صدیق عزیز که به پروفایل کم تحرک من سر می زنید؛

دست گذاشتید روی یکی از اساسی ترین مشکلات این مملکت

شاید در مورد روند طراحی
(Design Process) مطالبی خوانده باشید اما به جرات می توانم ادعا کنم اگر هم اکنون یک تاپیک در مورد کیفیت و مفهوم روند طراحی و اجزای آن ارسال کنید به یک جواب واضح نمی رسید

طراحی در هر زمینه ای نیاز به طی یک مسیر دارد ، مسیری که هر بخش آن با فرد یا گروه متخصص مربوط به همان بخش تحت نظر ناظرین متخصص و صادق و امانتدار قابل پیشبرد است. گویی با هر مرحله پیشرفت روند طراحی ، از یک پله نردبان بالاتر می رویم بدین ترتیب هرچقدر که بالاتر می رویم افق دید ما نسبت به فرصت و تهدید های پیرامون پروژه ، همچنین نقاط قوت و ضعف خود پروژه روشن تر و وسیع تر می شود.

هرچقدر این افق روشن تر باشد ، امکان بروز شرایط پیش بینی نشده کمتر می شود.

فکر می کنم از صحبت های بالا ، گروهی بودن امر پیشبرد روند طراحی به راحتی استنباط می شود. متاسفانه تفاوت ما با کشور های پیشرو از همین نقطه آغاز می شود . اینکه ما ظرفیت کار گروهی ، تحت سیستم مدیریت جامع را نداریم . می دانم که برای این ادعای من مثال نقض هم وجود دارد اما مهم فراوانی پروژه هایی است که از عوامل گفته شده رنج می برند.

از درون روند طراحی بی پایه و اساسی که هم اکنون بر بسیاری از پروژه های ایران حاکم است مشکلاتی قابل استخراج هستند که از میان آنها می توان به مواردی که دوستان در بالا اشره کردند و موارد زیر اشاره نمود :

1- عدم احساس مسوولیت در قبال اهداف پروژه
2- عدم استخراج و ارائه اطلاعات درست در هر مرحله از روند طراحی و اجرا
3- عدم استفاده از افراد متخصص در هر مرحله
4- عدم وجود نگاه سیستمی در پروژه ها ( وجود نگاه سلیقه ای ، یعنی با تعویض یک مدیر ، جهت روند طراحی هم عوض می شود)
5- تاثیر گرفتن پروژه ها از عرصه هایی که نه تنها سودی برای یک پروژه ندارند بلکه همیشه مضر هستند مثل تسویه حساب های شخصی و گروهی
6- عدم وجود اعتماد بین اجزای تشکیل دهنده سیستمی که می باید روند طراحی و اجرا را به درستس پیش ببرد

و هزاران عامل دیگر که هم از حوصله این بحث خارج است و هم ...

 
آخرین ویرایش:

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلیل اینکه ما هنوز روند طراحی و اجرای درستی تو کشورمون نداریم،این 2 روند کاملا پیوسته و تارعنکبوتی هستند،یعنی اینکه طراح در روند طراحی به تنهایی عمل نمیکنه بعد کاررو واگذار کنه روند طراحی یه جریان رفت و برگشته از طراح به سازه از طراح به تاسیسات و.... اما چیزی که در کشور ما هست و از اون ضربه میخوریم اینکه این تخصص ها انگار دشمن هم هستن و اصلا همو قبول ندارن.بیشتر مشاورها طرحو که تحویل میدن دیگه اصلا انگار این پروژه اصلا مربوط به اونا نیس،اونایی هم که وایمیسن سر کار با بد رفتاری و عدم همکاری پیمانکار مواجه میشن،خلاصه همه همو رقیب هم میدونن مهمم نیس که اصلا تو حیطه هم هستن که اصلا رقابتی وجود داشته باشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
و چیزی که منو به شخصه آزار میده عدم تایید طرح های خوب در پروژه های عمومی و دولتی هست،وقتی یه بنایی هر روز در دید چندین هزار نفر هست باید به اون آدمها احترام گذاشت به زیبا شناسی و روانشون احترام گذاشت...چی بگم...
 

arashitect

عضو جدید
ب اسلام خدمت مديران و كاربران هميشه فعال تالار معماري
من چند وقته توي ذهنم هميشه اين سوالات هست گفتم مطرح كنم شايد همه ما بهش فكر كنيم
1-چرا توي كشور ما يك طرح ساختمان را در عرض چند ماه طراحي ميكنند ولي در چند سال اجرا ميكنند ولي در خيلي كشور هابرعكس اين موضوع هست دليل ان چيست بي تجربگي در حيطه طراحي اهميت ندادن به وقت.. استاندارد نبودن مصالح به كار رفته
2-بهتر نيست يك طراح قبل از اينكه طراحي بكند يك مجري با تجربه باشد
3-چرا بعضي از طراحان ما تا اجرا نشدن طرح پي به اشكالات طرح نميبرن و باعث دوباره كاري هاي متعدد ميشود
4-چرا در حيطه طراحي اهميت زيادي به اجراي تاسيسات يك ساختمان داده نمي شود وبحث انرژي خيلي كم اهميت هست
مديران تالار من نميدانستم ارسال اين تايپك را در چه تالاري انجام دهم اگر در صورت تائيد انرا به جاي مناسب انتقال دهيد
موفق و پيروز باشيد
درود فراوان.
جواب اکثر سوالات شما در یک نکته اساسی که ریشه در فرهنگ ما داره نهفته است.
عدم توجه به تخصص.متاسفانه در کشور ما هر مدیری (چه دولتی چه خصوصی)خودش رو علامه دهر میدونه و در همه زمینه ها صاحب نظر.فرهنگ استفاده از مشاور به هیچ روی در ایران جا نیفتاده.همین عامله که باعث میشه مثلا برای سرامیک کردن یک اشپزخانه سرامیک متری 100 تومنی کار بشه اما از مشورت یک متخصص در زمینه برق در مورد نیازهای الکتریکی اون اشپزخانه استفاده نشه .نتیجه این نحوه برخورد با اجرا در عمل کاملا واضحه.
1-درمورد طولانی شدن زمان اجرا که معمولا پای مساییل مالی در میانه که اونهم به عدم استفاده از متخصصین براورد هزینه و همچنین نحوه بودجه ریزی در طرحهای عمرانی برمیگرده.
2-طراحی و اجرا دو فاز متفاوت هستند که توسط دو اکیپ مجزا انجام میشوند.اما در مدیریت استاندارد میبایست مشاوری جهت تطبیق و نظارت مابین طراحی و اجرا وجود داشته باشه که بازهم ما این حلقه مدیریتی رو نداریم.
3-طراح کارش طراحیه و وظیفه تطابق طرح با نقشه های اجرایی و اجرای نهایی بر عهده مشاور هستش.البته بعضی مشاوران رتبه بالا که دارای نیروی متخصص در مساییل اجرایی هستن راسا هم طراحی میکنن هم با اجرا مطابقتش میدن.
4-روی نقطه حساسی دست گذاشتید.متاسفانه مهندسین تاسیسات و برق کشور ما فارغالتحصیلان رشته های مکانیک برق قدرت یا الکترونیک هستند و تخصص چندانی در مورد ساختمان ندارند.به این معنی که ما مهندسی با عنوان مهندس تاسیسات ساختمانی در کشور نداریم.در نتیجه مهندسین تاسیسات ما به صورت تجربی میبایست به کار اجرا تبحر پیدا کنند که اونهم زمانگیره.مثالی براتون میزنم.یک مهندس مکانیک نقشه کانال کشی کولر یک ساختمان رو بر اساس استانداردها و محاسباتش طراحی میکنه.اما این نقشه در زمان اجرا به کار نمیاد.چرا؟چون مهندس مکانیک ما اطلاعی در مورد سازه ساختمان تیر و ستونها نداره و در بیشتر موارد کانالها به تیرهای سقف برخورد میکنن .کانال ساز هم نقشه هارو میندازه کنار و بر اساس تجربه خودش کانال کشی میکنه. مثال دیگه:شما یه اپارتمان ساختید که همه پنجره هاش دو جداره هستن.دیوارها و سقف و کف هم عایق بندی شده و بحث بهینه سازی انرژی رو کاملا بهش توجه کردید.وقتی میخواهید کنتور گاز رو نصب کنید و مهندس گاز برای بازدید از ساختمان شما میاد از شما میخوان یک دریچه 20 در 20 رو در تراس تعبیه کنید.چرا؟تامین هوای احتراق پکیج.حرفشون هم درسته و مطابق مفررات ملی ساختمان هستش اما پس بهینه سازی مصرف سوخت و اینهمه هزینه جهت عایق بندی چی؟یک دریچه 20 در 20 به اندازه کل عایق کاری شما پرت حرارتی ایجاد میکنه.
امید وارم منظورم رو رسونده باشم.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
چون هيچي سر جاي خودش نيست محسن خان
چون افراد نالايق در راس ميايستن و افراد لايق چون زياد ميدانند ميترسند
چون حتي نجار به خودش اجازه ي طراحي ميده
و 1000 چون و چراي ديگر
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سپاس فراوان از دوستان و نقطه نظرات عالي
واقعا به نكته هاي خوب و سازنده اي اشاره كرديد
1 - عدم دانش كافي
2- عدم برآورد هزينه هاي دقيق
3- استفاده نكردن ازنيروي متخصص و دربعضي موارد كمبود تخصص
4- منافع شخصي افراد
5- مديران نا لايق و غير متخصص
6-عدم هماهنگي عومل اجرا و نظارت و طراح
7- قبول نكردن اشتباه فردي وپافشاري هاي بي مورد
وخيلي نكته هاي ظريف و بجاكه دوستان اشاره كردند
حالا اين سوال پيش مياد كه چكار بايد كرد از كجا بايد اين معظل را حل كرد
دانشگاه.... سازمان نظام مهندسي.... برنامه وبودجه .... دولت ....فرهنگ سازي عمومي .... تدوين يك قانون ويا ........
 

کدخدا

مدیر بازنشسته
با سپاس فراوان از دوستان و نقطه نظرات عالي
واقعا به نكته هاي خوب و سازنده اي اشاره كرديد
1 - عدم دانش كافي
2- عدم برآورد هزينه هاي دقيق
3- استفاده نكردن ازنيروي متخصص و دربعضي موارد كمبود تخصص
4- منافع شخصي افراد
5- مديران نا لايق و غير متخصص
6-عدم هماهنگي عومل اجرا و نظارت و طراح
7- قبول نكردن اشتباه فردي وپافشاري هاي بي مورد
وخيلي نكته هاي ظريف و بجاكه دوستان اشاره كردند
حالا اين سوال پيش مياد كه چكار بايد كرد از كجا بايد اين معظل را حل كرد
دانشگاه.... سازمان نظام مهندسي.... برنامه وبودجه .... دولت ....فرهنگ سازي عمومي .... تدوين يك قانون ويا ........
من ریشه تمام این موارد رو در عدم تخصص تیم مجری می دونم.
ساختمونایی که شما از روند ساخت و مدت زمان اون گلایه میکنید عموما ساختمان ویا بهتر بخایم بگیم پروژه هایی است که با بودجه های سنگین دولتی انجام میشه مانند موزه ها و ساختمان ادارات دولتی.
حالا چرا؟
معمولا در پروژه های دولتی تیم مجری رو کارفرما از بین دستگاه خودش انتخاب می کنه و نتیجه این میشه که اون افراد با دید کارمندی (حقوق ماهیانه )به پروژه نگاه میکنند و هر چه پروژه بیشتر طول بکشه حقوق این عده هم تامین خواهد شد.
حالا چی میشه که پروژه با بودجه ای بیش از بودجه تعیین شده اجرا می شه؟
یه علتش همون زمان بیشتره که بالا گفتم .
اما علت دوم:
کارمندایی که با دید کارمندی وارد پروژه میشوند دید محدود اونها و حقوق محدود و عدم تخصص اونها باعث می شه پیمانکاران عزیز این موضوع رو متوجه شده و پیمانکاران غیر متخصص با پیشنهاداتی (عموما مالی)به تیم مجری پروژه کارمندایی که با حقوقای پایین کارکردن رو وسوسه می کنه وکار رو به پیمانکاران غیر متخصص میدن.
نتیجه:
مجری غیر متخصص.
پیمانکار غیر متخصص.
حالا فقط یه ضلع دیگه مثلث مونده که معمولا مشاورین هستن.
مشاورین هم که بعد از کش و قوس های مختلف و رفتن و اومدن های پیاپی و شاکی شدن از عدم تخصص کارفرما دل به کار نمی دن
......
و نتیجه می شه یه پروژه درب و داغون حاصل همکاری دو تیم غیر متخصص با یه تیم متخصص اما خسته.
که بهتر از این نخواهد بود.
 

ensan1

عضو جدید
سلام دوست گرامی

وظیفه معماری ساختن و سازماندهی کردن "فضاست"

و عمران (البته در گرایش های مربوط به ساختمان ) رفتار
یکی از عناصر سازنده ی فضا که "سازه" نام دارد را بررسی میکند.

البته در بخش طراحی سازه های خاص (که معمار در نظر دارد حتما با فرم خاصی اجرا شود) که نیاز به خلاقیت و تفکر بیشتری داشته،همراهی مهندسین سازه با معماران ضروریست این قضیه رو میتونید در مستند ساخت برج العرب دوبی مشاهده کنید..

 
آخرین ویرایش:

ASDNA

عضو جدید
محسن عزیز ؛

برای از بین رفتن این معضلات باید حال مردم خوب شود . منظورم از مردم همه از جمله خودمان است . مهندس و پزشک ، کارمند و ... از میان مردم بر می خیزند.

چگونه است که همین مردم در گذشته به طبیعت احترام می گذاشتند ، به حریم انسانی احنرام می گذاشتند ...

خلاصه کنم اگر راهی پیدا کردید که بازار دروغ و ریا از سکه بیفتد ، باقی مشکلات حل خواهند شد.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
دوستان عزیزم
همه ما تا به حال کتابهای مختلفی با
مضمون هنری و معماری رو مطالعه کردیم که بعضی از اونها برای ما تاثیرگذار بودن ! و مسلما قسمتهای از این کتاب برای ما جالب بوده و نظرمون رو جلب کرده !!
می تونیم این قسمت ها رو به عنوان نقل قول از این کتاب که میتونه خودش بهترین معرفی از اون کتاب باشه اینجا قرار بدیم که خود میتونه بهترن بهانه برای جلب
نظر باقی دوستان به خواندن کتاب باشد ...


فقط چند نکته به نظرم میرسه پیشنهاد میکنم :

از ارسال نظرات شخصی و غیر مرتبط در مورد کتاب خودداری کنید !
در پست ها فقط نقل قول به همراه اسم کتاب و نویسنده به عنوان معرفی
لطفا مضمون نقل قول ها در رابطه با معماری و یا مرتبط با معماری که میتونه برای دیگران مفید باشد!

بهتر هست که پست ها زیاد طولانی نشود!
نقل قول حداکثر در چند سطر باشه تا از حوصله خواندن خارج نشه!
و ممکنه از یک کتاب چند قسمت و نقل قول جالب داشته باشیم همه رو میتونیم تو یک پست در چند نقل قول قرار بدیم


پست هایی که این مشخصه ها رو نداشته باشند با عذرخواهی فراوان حذف خواهند شد!
با تشکر و سپاس
انوشه باشید
:gol:


----
پانوشت : لازم به ذکر است مشابه ادبی این تاپیک در تالار ادبیات موجود میباشد نوشته های ماندگار...
 
آخرین ویرایش:

ensan1

عضو جدید
"خانه یا شهر مستقیما و با شکل بناهایش یا تزیین و نقشه حیات پیدا نمیکند؛بلکه با کیفیت رویدادها و موقعیت هایی که در آن ها فراهم می آوریم حیات می یابد .موقعیت ماست که به ما امکان میدهد چنان باشیم که هستیم."

"آفتابی که بر لب پنجره می تابد و بادی هم که بر سبزه ها می وزد رویداد است،اینها هم درست مثل رویدادهای اجتماعی در ما تاثیر میگذارند."

معماری و راز جاودانگی- کریستوفر الکساندر
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام محسن جان
سپاس از همه دوستان به خاطر احساس مسئولیت و شرکت در بحث و مطرج کردن نقطه نظرات .

با اکثر نظرات دوستان بزرگوارم موافقم . ذکر چند نکته رو ضروری می دونم . حتما دوستان فیلمهای مستندی که راجع به سازه های عظیم هست رو دیدن . مرحله به مرحله ساخته شدن بزرگترین شاهکارهای معماری و سازه ای دنیا رو وقتی از نزدیک می بینید و لمس می کنید ، خلاء خیلی از نکاتی رو که دوستان هم عنوان کردند رو به وضوح در پروژه های عمرانی و معماری کشورمون مشاهده خواهید کرد .
قبول کنیم که افرادی که فقط تحصیل می کنن ، متخصص نیستن و متاسفانه تا کسی به تخصص در رشته خودش نرسه امکان انجام یک کار عملی مناسب رو نخواهد داشت .
متخصصین کمی داریم . . متخصص ، متخصص تربیت می کنه و غیر از این امکان نداره هیچ تحصیلی نمی تونه متخصص تربیت کنه . تئوریسین ها نمی تونن متخصصین موفقی باشن و این به نظر من عمده ترین مشکل ما در تمام گوشه و کنار کارهای معماری و پروژه های عمرانی هست . و بر خلاف کارهای قدیمی و کوچک که به دست یک نفر و یا مهارت یک نفر ساخته می شد ، پروژه های امروز باید به دست تیمهای مجرب و متخصص انجام بشه و یک شاهکار در گرو همکاری یک گروه شکل می گیره و این معادله ای هست که متغیرهاش ، جواب نهاییش رو تعیین می کنن .
 

raha

مدیر بازنشسته
با نمایان شدن جنبه های کیفی فضا، بی درنگ کاربردهای کمی شان به دست می آیند. بدینسان برداشت مثبت و زنده وار از فضا، بانی تمام آفرینندگیهای معماری ست.

حس وحدت / نادر اردلان و لاله بختیار
 

raha

مدیر بازنشسته
... شگرد هنر همین آشنایی زدایی است، یعنی دشوار کردن ادراک بیان. کارکرد زیبایی شناسانه یعنی قالب های بیانی را دشوار کردن.

در هنر خود موضوع اهمیتی ندارد، نکته ی مهم تجربه ی «هنری بودن» موضوع است. بیان هنری یا هنری کردن مهم است و نه آنچه به بیان در می آید.


حقیقت و زیبایی / بابک احمدی
 

الهه بهادری

کاربر بیش فعال
یک نقاش میتواند تابلو هایش را در خانه یا در اتلیه اش نقاشی کند.ازادی او در این زمینه که چه چیز میخواهد بکشد حداکثر به اندازه بوم محدود میشود.
اما معماری چنین نیست..
زیبایی شناسی در معماری
یورگ کورت گروتر
 

Similar threads

بالا