کویـــر نمک در ارومیه

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کویـــر نمک در ارومیه



در حالی که هر روز وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر شده و حیات از آن رخت بر می بنند، دولت به ارایه طرح های متعدد روی کاغذ بسنده کرده و بر اساس پیش بینی ها تا سه سال دیگر از دریاچه ارومیه جز نقطه ای روی نقشه که کانون طوفان های نمکی بخش های شمال غربی کشور و حتی قزوین و تهران خواهد بود، باقی نخواهد ماند. امروز از دریاچه ارومیه جز گودالی متشکل از محلول فوق اشباع نمک چیز دیگری باقی نمانده و تمامی پرندگانی که روزگاری در کنار این دریاچه بخشی از زندگی خود را می گذراندند مهاجرت کرده و دیگر شمال غرب ایران را برای اقامت انتخاب نمی کنند. هر روز هم از سطح دریاچه ارومیه کاسته می شود اما پروژه‌های سدسازی بر رودخانه های منطقه که شریان حیاتی دریاچه هستند، ادامه دارد.
آبهای زیر زمینی با صدها چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز و غیرمجاز بلعیده می شود و چشمه هایی که آب شیرین را وارد دریاچه می کنند تا از غلظت و شوری آن کاسته و ادامه حیات را برای تنها سخت پوست ساکن دریاچه ارومیه یعنی آرتمیا فراهم کنند، یکی پس از دیگری خشک می شود. در مجموع وضعیت دریاچه ارومیه به حدی اسفناک است که مرداد ماه سال گذشته رنگ دریاچه آب شور ایران به سرخی گرایید تا شاید زنگ خطری باشد برای مسوولانی که مدیریت منابع آب را به بدترین شکل ممکن در منطقه اجرا کرده اند اما هیچ گشایشی حاصل نشد.
طرح های زیادی برای نجات دریاچه ارومیه در کارگروه بحرانی که به همین منظور تشکیل شده است، تدوین شد اما هیچ یک از طرح ها تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است. تغییر شیوه های آبیاری در مزارع استان های آذربایجان شرقی و غربی، بارورسازی ابرها، انتقال آب از خزر و یا دو رودخانه مرزی زاب و ارس از جمله طرح هایی هستند که یا از نظر کارشناسی با مشکلات عدیده ای مواجه اند و یا اینکه از بعد اقتصادی اجرای آن چندان مقرون به صرفه نیست. محمد باقر صدوق، معاون محیط های طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست تعداد برنامه های تدوین شده برای نجات دریاچه ارومیه را 24 طرح دانسته و می گوید: تا کنون به جز بارور سازی ابرها هیچ اقدام عملی برای نجات ارومیه انجام نشده است.
وی در خصوص انتقال آب از رودخانه های مرزی برای نجات ارومیه می گوید: از نظر کارشناسی انتقال آب بین حوضه ای روش صحیحی برای نجات دریاچه ارومیه نیست. صدوق تعداد سدهای مورد بهره برداری در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را 29 سد اعلام کرده و تصریح می کند: 17 سد در این حوضه آبخیز در دست ساخت است. این روزها حتی یک سانتیمتر تغییر در ارتفاع آب دریاچه ارومیه به تیتر مطبوعات داخلی تبدیل می شود چرا که اندک افزایشی در سطح آب دریاچه ارومیه امید به ادامه حیات آن را افزایش می دهد. سازمان محیط زیست افزایش 40 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه در سال جاری را حاصل تلاش های این سازمان برای بارور سازی ابرها در راستای نجات ارومیه اعلام می کند و با افتخار به ساکنین منطقه وعده می دهد به زودی سایر طرح های نجات دریاچه نیز انجام خواهد شد. اعتراض های مردمی به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه ادامه دارد و بسیاری معتقدند افزایش آب دریاچه ارومیه ناشی از بارش های فصلی بوده و ارتباطی با اجرای طرح بارورسازی ابرها ندارد. ناصر آق عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیای کشور در خصوص بارورسازی ابرها به عنوان تنها اقدام عملی سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفظ حیات دریاچه ارومیه تردید می کند.
آق می گوید: از اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست برای نجات دریاچه چندان اطلاعی ندارم اما انتقال آب از رودخانه مرزی زاب آغاز شده است. این پژوهشگر در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای ورود آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اظهار می دارد: برنامه ریزی ها برای اجرای کامل پروژه در حال انجام است اما واقعا نمی دانم که چه مدت برای انتقال آب به دریاچه زمان نیاز است. وی با اشاره به خشک شدن 12-10 کیلومتر از نوار ساحلی دریاچه ارومیه، خاطر نشان می سازد: با خشک شدن دریاچه ارومیه بادهای نمکی به سمت شهرهای مختلف سرازیر می شود. آق می افزاید: اگر امروز هیچ باد شوری به سمت شهرها نمیوزد به دلیل آن است که نمک های دریاچه روی هم انباشته شده اند اما با فرسایش تدریجی، بادهای شور، مزارع کشاورزی و شهرهای استان های مجاور دریاچه ارومیه را تهدید خواهند کرد. وی نیمی از سطح دریاچه ارومیه را خشک شده اعلام کرد و گفت: سدسازی ها مانع ورود آب به دریاچه ارومیه شده اند و به اعتقاد سازمان آب منطقه ای، این سازه ها فقط 50 درصد در خشکی دریاچه ارومیه نقش داشته اند.
این عضو پژوهشکده آرتمیا تاکید می کند: در حال حاضر بهترین راه برای نجات دریاچه ارومیه آب رسانی به آن است. وی انتقال آب از رود ارس و دریای خزر را روشی علمی ندانسته و می افزاید: انتقال آب از این دو منطقه هزینه سنگینی در بر دارد که به وسیله دولت قابل تامین نیست. عضو پژوهشکده آرتمیا می افزاید: نمکهای حاشیه دریاچه نیز باید به سرعت از منطقه تخلیه شوند تا از غلظت و شوری دریاچه کاسته شود زیرا بارش باران، نمکها را شسته و مجددا به دریاچه باز می گرداند.
وی یکی از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه برای زمانی که به طور کامل از احیای آن قطع امید شد را تقسیم کردن دریاچه به دو نیم می داند. آق می گوید: باید دریاچه ارومیه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده و با ایجاد دیوار آب نیمه جنوبی را که عمق کمتری دارد در نیمه شمالی پمپاژ کرد تا حداقل نیمی از دریاچه ارومیه نجات یابد. وی می افزاید: این پیشنهاد را بارها مطرح کرده ام اما به آن توجهی نشده است.
اظهارات عضو پژوهشکده آرتمیای کشور در خصوص به دو نیم تقسیم کردن دریاچه ارومیه به هیچ وجه مورد پذیرش کارشناسان محیط زیست نیست. بسیاری از کارشناسان این اقدام را تیر خلاص بر پیکر نیمه جان دریاچه ارومیه دانسته و این رفتار را منطبق با مسایل زیست محیطی نمیدانند. این عده بر این اعتقادند حتی انتقال آب بین حوضهای همچون مسکنی است که درد دریاچه ارومیه را تسکین میدهد و تنها راه نجات دریاچه مدیریت بهینه آب در داخل حوضه آبخیز آن است.
حسن عباس نژاد، مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص میزان خشک شدن دریاچه ارومیه می گوید: در حال حاضر از 570 هزار هکتار مساحت آبی دریاچه حدود 250 هزار هکتار به شورهزار تبدیل شده است. وی می افزاید: این سطح در مقایسه با ارتفاع ماکزیمم آب دریاچه ارومیه در سال 1374 حدود 6.5 متر کاهش داشته و حدود 2.5 متر از تراز اکولوژیک آن کمتر است. عباس نژاد اذعان می دارد: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، بحران زیست محیطی زیادتر شده و دریاچه تمام ویژگیهای زیستی و غیرزیستی خود را از دست خواهد داد و این به منزله نابودی دریاچه است. وی در خصوص اجرای طرحها برای نجات دریاچه ارومیه میگوید: طرح ها فعلا اجرایی نشده اند، در صورتی که اجرایی شود بخشی از حقالسهم دریاچه یعنی حدود 9/3 میلیارد مترمکعب آن در قالب طرحهای گفته شده تامین می شود. مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی تصریح میکند: با اجرای طرح ها دریاچه در تراز 1274 متر نگه داشته خواهد شد و این به منزله حفظ ویژگیهای زیستی این زیست بوم با ارزش است. وضعیت دریاچه ارومیه همچنان در حالت هشدار است. نیازهای آبی دریاچه ارومیه تامین نشده و تمامی پیشبینی ها بر حذف کامل آن از اکوسیستم منطقه دلالت دارد. اقدامات اجرایی نیز در جلسات کارشناسی بارها و بارها بررسی میشوند اما به مرحله اجرا درآمدن آنها نیاز به زمانی طولانی دارد. پس میتوان نتیجه گرفت که در کنار گرد و غبارهای عربی که سلامت بسیاری از مردم کشور را تهدید می کند در آینده ای نه چندان دور شاهد سونامی نمکی خواهیم بود که تاثیر آن بر سلامتی انسان فقط ایجاد بیماری های تنفسی نیست.
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا وضع اسفناکی داره!
شماها فقط از طريق اخبار و چن تا عکس از اين ماجراها خبر دار ميشين ولی مايی ک اينجاييم کاملا نابوديش رو از نزدیک حس ميکنيم...

سالی نبود ک تابستون واسه آب تنی و شنا نریم دریاچه ولی امسال وع خیلی خرابتره...آدم غصه ش میگیره!:cry:

يک ماه پيش با روش باردار کردن ابرها ۵۰ سانت آبش رو بالا آوردن!
ولی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نيس...
انتقال آب از رود ارس هم ک بررسی شد و بدليل متفاوت بودن کيفيت اين دو. تاييد و عملی نشد...
يکی از دلايلشم زدن سد های مختلف اطراف درياچه س ک جلوی رودخونه های ورودی به درياچه رو ميگيرن...و

اینکه چرا مسئولین جلوی آب سد رو باز نمیکنن جای سواله؟؟؟؟؟؟
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
این خبر ها هم در این رابطه هستند



کسی گوشش بدهکار نیست که !

مهم نیست اصلا براشون ..... حالا بجای اینکه پل هوایی بکشن برای اونجا راحت میتونن آسفالت خوشگل بکنن اونجارو ....


اگر اهل ارومیه هستید همایش تغییر اقلیم تشریف ببرید... 2 مرداد برگزار میشه ... در مورد همین دریاچه ارومیه خیلی صحبت میشه ... اما کو گوش شنوا .....


شایدم اونجا رو کردن پیست سر خوردن روی یخ !!! حیف که نمک داره و یخ زود آب میشه .... خوب کاری نداره که به لطف باد تمام این نمک ها برداشته میشن و از سال های آینده اونجا میشه همه کار کرد ....

لجن ایران ارزش داشت که در این دریاچه بود ...... خوشبختانه من سال 88 رفتم این دریاچه در حال خشک شدن را از نزدیک دیدم...

بچه ها پیشنهاد من به شما اینه ... هرجایی که دیدنی هست رو برین ببینین ... فکر نکنم با این پیشرفت زیبایی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری داره تا چند سال آینده چیزی ازشون باقی بمونه ...

و این نکته رو خالی از لطف نمیدونم : فاجعه .....

منبع محفوظ ......
تخریب تخت جمشید در 8 سال گذشته = تخریب تخت جمشید حدود 400 سال قبل

8 سال دیگه احتمالا اون ویرانه ای که میبینیم هم دیگه نمیبینیم ... چون برای ایران ارز آوری داره قرار هست که سر پا بمونه وگرنه آقایون هیچ علاقه ای به این سوسول بازیا ندارن !!!
 

panjere

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا جای تاسفه .
تو کشور های در حال توسعه و جهان سومی, همیشه طبیعت قربانی انسانها میشه.
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه فقط بحث خشک شدن درياچه بود باز مشکلی نبود....اينم ميشد مث درياچه های ديگه ک خشک شدنو...

ولی مشکل جدی ک مربوط ب کشاورزان:
با خشک شدن اين درياچه شور چيزيش ک ازش ميمونه نمک!

نمک هم در اثر وزش باد و...براحتی جابجا ميشه!
و در زمين های کشاورزی اطراف نشست ميکنه و ديگه اون زمينا غير قابل کشت ميشن!
اونطور ک يکی از کارشناسا بررسی ميکرد اين خطر فقط اروميه و شهرستانای اطراف رو شامل نميشه بلکه خاک های کشاورزی رو تا مرکز ایران(شايدم بيشتر) از بین میبره و غیر قابل کشت میکنه!
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ارومیه ---2 مرداد ماه دهکده تفریحی- توریستی چی چست


همایش تغییر اقلیم هست .. در مورد همین موضوع قرار هست بحث بشه ;)


امیدواریم حداقل کسی پیدا بشه و کمی بفکر باشه !
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارومیه ---2 مرداد ماه دهکده تفریحی- توریستی چی چست


همایش تغییر اقلیم هست .. در مورد همین موضوع قرار هست بحث بشه ;)


امیدواریم حداقل کسی پیدا بشه و کمی بفکر باشه !
اگه برسم حتما ميرمو... نتايجشو براتون ميزارم....

حتی اساتيد و هئيت علمی دانشکده کشاورزی هم با نامه و..خواستار رسيدگی شدن...
اميدوارم ديگه اينبار مسئولين دست پر بيان!
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اگه برسم حتما ميرمو... نتايجشو براتون ميزارم....

حتی اساتيد و هئيت علمی دانشکده کشاورزی هم با نامه و..خواستار رسيدگی شدن...
اميدوارم ديگه اينبار مسئولين دست پر بيان!


منم 1 مقاله دادم اونجا :D که پذیرفته شده اما ربطی به ارومیه و دریاچش نداره !


اگه شد از همینجا تمام مقالات رو در اختیار شما قرار میدم.. اما متاسفانه خودم نمیرم و یکی دیگه میرن چون من 3 مرداد امتحان دارم !!! اما کسی که میره اونجا از بچه های همین باشگاه هست :gol:

بد نیست این همایشه ...بینش انسان به مسائل پیرامونش بیشتر میشه :gol:


اما سعی کن حتما تشریف ببری
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم 1 مقاله دادم اونجا :D که پذیرفته شده اما ربطی به ارومیه و دریاچش نداره !


اگه شد از همینجا تمام مقالات رو در اختیار شما قرار میدم.. اما متاسفانه خودم نمیرم و یکی دیگه میرن چون من 3 مرداد امتحان دارم !!! اما کسی که میره اونجا از بچه های همین باشگاه هست :gol:

بد نیست این همایشه ...بینش انسان به مسائل پیرامونش بیشتر میشه :gol:


اما سعی کن حتما تشریف ببری

از اين جهت گفتم اگه برسم ميرم چون خود منم ۱ تا ۵ ام امتحان دارم...
باشه پس اگه منم نتونستم برم حداقل يه نفر از بچه های باشگاه هس ک خبر رسانی مستقيم کنه!
خوبه!
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دریاچه ارومیه کفن پوش شد/ طوفان نمک مخربتر از ریزگردهای عربی

دریاچه ارومیه کفن پوش شد/ طوفان نمک مخربتر از ریزگردهای عربی

آخرش هم کار خودشو کرد !!! :(




دریاچه ارومیه کفن پوش شد/ طوفان نمک مخربتر از ریزگردهای عربی
ارومیه - خبرگزاری مهر: بیش از 15 سال از هشدارهای زیست محیطی مبنی بر خشک شدن و نابودی دریاچه ارومیه می گذرد، اما به دلیل اجرایی نشدن یک طرح عملی برای برون رفت این تالاب از وضعیت بحرانی موجب شده دریاچه ارومیه رفته رفته رخت کفن بر تن کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر طرح های متعدد با اعتبارات کلان از جمله بارورسازی ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و... به تصویب رسیده ولی در حال حاضر موانع زیادی از جمله عدم اجرای کارشناسی، کمبود اعتبار بر سر راه اجرایی شدن این طرح ها قرار گرفته تا دریاچه ارومیه روز به روز با بحران شدید دست و پنجه نرم کند.​
عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ارس، حضور تیم بارورسازی ابرها در آذربایجان غربی شرقی، بی توجهی به نقش استفاده از آب های زیرزمینی و کاهش منابع ورودی به دریاچه ارومیه، بالا بودن میزان تبخیر آب، کاهش بارندگی ها، احداث سدها از جمله مشکلاتی است که مسئولان مهمترین علل بحرانی شدن دریاچه ارومیه عنوان می کنند اما متاسفانه تاکنون راهکارهای عملی که برای برون رفت از این مشکلات طراحی شده قربانی بروکراسی های اداری و یا مانورهای تبلیغاتی و رسانه ای برخی مسئولان ودستگاه های اجرایی ذیربط شده است.​
طرح های دریاچه ارومیه با کاهش اعتبار شدید مواجه است
استاندار آذربایجان غربی در خصوص بحران فعلی دریاچه ارومیه با بیان اینکه با سه راهکار جدی، کاهش بحران دریاچه ارومیه را پیگیری می کنیم اظهارداشت: این سه راهکاری در حال عملیاتی شدن هستند ولی متاسفانه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.​
وحید جلال زاده انتقال آب از حوزه های دیگر آبی به دریاچه ارومیه، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و باروری ابرها در حوزه بارندگی دریاچه ارومیه از جمله این راهکار ها ذکر کرد و بیان داشت: در حوزه کشاورزی نیز با توسعه آبیاری تحت فشار استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان اقدامات خوبی درحال انجام است و اعتبار خوبی نیز برای پنج سال آینده پیش بینی شده است که باید سریع تر جذب شود.
بارورسازی ابرها نیمه دوم سالجاری اجرایی می شود
وی با بیان اینکه در بحث باروری ابرها در سال گذشته مطالعات خوبی انجام شد که امیدواریم امسال در فصل پاییز اقدامات خوبی انجام شود گفت: مراحل اجرایی این طرح در حال اتمام بوده و تا نمیه دوم سال اجرایی می شود.​
این اظهارات در حالی عنوان می شود که جلال زاده اواسط سال 89 از بومی سازی بارورسازی ابرها در کشور و اجرایی شدن آن از پاییز یا زمستان سال 89 خبرداد بود.​
اجرای طرح بارورسازی ابرها که دو سالی است از سوی سازمان محیط زیست کشور و اصرار کارشناسان این سازمان مبنی بر بهترین راه نجات دریاچه ارومیه قوت گرفته است در حال حاضر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی واقع شده است.

در این خصوص نیز امیرشاهرخ حسنعلی‌ زاده، رئیس سازمان هواشناسی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: روش باورر سازی ابرها،‌ روشی است که از سوی بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست رد شده است.​
وی با وجود اصرار سازمان محیط زیست کشور برای اجرای این طرح، بارورکردن ابرها برای نجات دریاچه ارومیه را صرف هزینه اضافی می‌ داند ومی‌ گوید: با بارورکردن ابرها دریاچه ارومیه سیرآب نمی‌شود.​
در این میان استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب بین حوزه ای گفت: طرح انتقال آب از حوزه آبریز زاب به دریاچه ارومیه کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن نیز با 150 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است که امیدواریم با رایزنی های انجام شده بودجه اختصاصی به این پروژه ها افزایش یابد.
جلالزاده با اشاره به اختصاص هزار میلیارد ریال در قالب بحث ریزگردهای عربی، نجات تالابهای بین المللی در معرض تهدید اظهارداشت: یکی دیگر از طرح های نجات دریاچه ارومیه انتقال آب از حوزه آبریز ارس به دریاچه ارومیه با 250 میلیارد ریال است که هنوز اجرایی نشده است.​
جلال زاده گفت: متاسفانه حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ارس پرداخت نمی شود و این آب مستقیم به دریای خزر سراریز می شود.​
طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه اجرایی نشد
بحث انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نیز از طرحهای بحث برانگیز است؛ نماینده مردم ارومیه انتقال آب از رودخانه ارس با اختصاص اعتبارات کلان طرحی با هدف تامین آب شرب شهرهای تبریز عنوان می کند.​
نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اجرایی نشدن این طرح اظهارداشت: با اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه تنها آب شرب شهرهای صوفیان و شبستر از استان آذربایجان شرقی تامین می شود.​
وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح هنوز اجرایی نشده و دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار نامناسب هر روز در حال نابود شدن است.​
قاضی پور اظهارداشت: مهم ترین علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه، برون رفت از بحران خشکی این دریاچه است اما متاسفانه در اصل این پروژه قرار است آب شرب شهرستان های شبستر و صوفیان را تامین کند و کسی به فکر دریاچه ارومیه نیست.
وی پینشهاد داد: آذربایجان شرقی آب شرب لازم برای شهرهای خود را از ارس تامین کند و اجازه بدهد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از رودخانه زرینه رود که در حال حاضر برای تامین آب شرب به تبریز منتقل می شود به دریاچه ارومیه سرازیر شود.​
بر اساس اعلام برخی کارشناسان در روزهای گذشته رود خانه زرینه رود 48 درصد آب دریاچه ارومیه را تامین می کرد اما متاسفانه آب این رودخانه در قالب عملیات اجرایی دو مرحله برای تامین آب شرب، صنعت و گردشگری آذربایجان شرقی به این استان منتقل می شود.​
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نخستین تاثیر نابودی دریاچه روی مردم را مهاجرت اعلام کرد و بیان داشت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود کشاورزی به طور کامل از بین می رود و به طور جدی می توانم بگویم که استان آذربایجان از بین می رود.
طرح بارورسازی ابرها باید در آذربایجان غربی مستقر می شد
قاضی پور همچنین با انتقاد از اجرای نه چندان موفق طرح بارورسازی ابرها در استان آذربایجان شرقی گفت: این طرح باید در استان آذربایجان غربی اجرا می شود.​
آنچه از صحبت های مسئولان و وضعیت فعلی دریاچه ارومیه می توان انسباط کرد موازی کاری، عدم مدیریت اصولی و عدم اعتقاد راسخ مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه بیش از کمبود اعتبار و طرح های اجرا نشده ای است که مرگ دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور دنیا را شتاب بخشیده است.​
استاندار آذربایجان غربی 18 تیرماه سالجاری در نشست با اصحاب رسانه از کمبود اعتبارات اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه گلایه مند است از طرفی نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعلام می کند هیچ کمبود اعتبار برای اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه وجود ندارد عدم مدیریت صحیح از منابع موجود را مشکل اصلی بیان می کند.​
اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه به اندازه کافی وجود دارد
قاضی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه به اندازه کافی وجود دارد اظهارداشت: باید زمینه استفاده درست و مناسب در قالب طرح ها و راهکارهای عملی از این اعتبارات فراهم شود.​
وی ادامه داد: چرا مسئولان اعتبارات کلان برای برگزاری جشن های نوروزی شاهنشاهی یا جشنواره های متعدد را تامین می کنند اعتبارات نجات دریاچه ارومیه ازوضعیت بحرانی را نه؟​
ریزگردهای عربی یا طوفان نمک
متاسفانه در سالهای اخیر پدیده گرد و غبار از کشورهای عربی مشکلات زیست محیطی زیادی برای بخش ها و مناطق مختلف کشور به وجود آورده است، به گفته کارشناسان در صورت نابودی دریاچه ارومیه که برخی مسئولان زیست محیطی مدت زمان آن را سه الی چهار سال تخمین زده اند شاهد هجوم طوفان نمک در بخش های مختلفی از کشورمان خواهیم بود.​
به گفته نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خشک شدن دریاچه ارومیه آسیب های جهانی به دنبال خواهد داشت​
در حال حاضر بروز پدیده گرد و غبار در کشورهای عربی ناشی از بی توجهی مسئولان این کشور به محیط زیست بوده و کم توجهی به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه مشکل مشابه همانند بحران گرد و غبار در منطقه از جمله طوفان نمک را به وجود می آورد.​
قاضی پور معتقد است در صورت بروز طوفان نمک نه تنها کشور بلکه کشورهای منطقه ازجمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ... نیز با مشکلات زیست محیطی مواجه می شوند.​
حذف سهم کشاورزان مناطق محروم برای توسعه آبیاری تحت فشار
صرفه جویی آب دربخش کشاورزی و استفاده از آبیاری تحت فشار در حال حاضر حلقه مفقوده ای است که نمی توان گفت مورد بی توجهی بلکه کم توجهی قرار گرفته است چرا که اجرای این طرح با توجه به اهمیتی که دارد رضایت بخش نبوده و باید با شتاب هر چه سریعتر اجرایی شود، استاندار آذربایجان غربی در این زمینه نیز گفت: با تصویب اخیر دولت نیز سهم کشاورزان در مناطق محروم برای توسعه آبیاری تحت فشار حذف شده که این موضوع نیز در تسریع در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار موثر خواهد بود.
دریاچه ارومیه از سال 76 شروع به خشک شدن کرده است و در عرض 13 سال، سطح آب دریاچه کاهش زیادی پیدا کرد و در حال حاضر دریاچه مملو از نمک، گویی که کفن پوشیده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.​
دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی واقع شده و حوضه آبریز آن علاوه بر این دو استان، کردستان را هم دربر می گیرد.​
خشک شدن دریاچه ارومیه، خطر تبدیل شدن قسمت زیادی از زمین های استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به نمکزار را به همراه دارد و تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار به اراضی بیابانی کشور اضافه کرده است.




مسئولین نظام همه با هم واقعا خسته نباشید ;)
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مرگ درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي است

مرگ درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي است

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، علي نظري‌دوست پيش از ظهر امروز در جلسه بررسي وضعيت درياچه اروميه اظهار داشت: 20 ميليارد متر مكعب آب كمبود حوزه درياچه اروميه است كه سالانه بايد بيش از 3 ميليارد متر مكعب از سوي سه استان آذربايجان شرقي، غربي و كردستان بايد تامين شود.
وي افزود: شركت آب منطقه‌اي استان در زمينه باروري ابرها ايفاي نقش كرده و در زمينه لايروبي درياچه اروميه نيز گام‌هاي موثر برداشته مي‌شود.
نظري‌دوست با بيان اينكه انتقال بين حوزه‌اي جزو طرح‌هاي مصوب درياچه اروميه نيست، ادامه داد: انتقال آب بين حوزه‌اي به آذربايجان شرقي و غربي براي تامين آب درياچه اروميه به عنوان يك روش بلند مدت مطرح بوده و روش‌هاي سريع و كم هزينه‌تري در اين زمينه وجود دارد.
اين مسئول يادآور شد: در زمينه انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه برخي مشكلات از قبيل تبعات اجتماعي و علاقه‌مندي مردم و كشاورزان براي بهره‌برداري از اين آب شيرين در مسير وجود دارد.
رئيس دبيرخانه ملي ستاد احياي درياچه اروميه ادامه داد: مشاور بين‌المللي نيز در زمينه احياي درياچه اروميه به كار گرفته شده و برنامه بلند مدت در اين زمينه نياز است.
وي عنوان كرد: درياچه اروميه با روند فعلي تا چهار سال آينده به طور قطعي خواهد مرد و نتايج مخرب آن در كشاورزي و محيط زيست با پودرشدن نمك‌هاي بستر درياچه و پراكنده شدن آن در زمين‌هاي كشاورزي مشخص خواهد بود.
رئيس دبيرخانه ستاد حوزه درياچه اروميه خواستار اعمال روش‌هاي سختگيرانه در زمينه صرفه‌جويي و مديريت روش‌هاي آبياري و كشت شد و اضافه كرد: اگر درياچه اروميه خشك شود ديگر زمين‌هاي كشاورزي باقي نخواهد ماند كه امروز در مورد تامين آب آنها اصرار مي‌شود.
اين مسئول با بيان اينكه نخستين جلسه شوراي منطقه‌اي و ستاد درياچه اروميه در مرداد ماه برگزار مي‌شود، بيان داشت: در اين جلسه در زمينه مديريت درياچه اروميه برنامه‌ريزي مي‌شود.
درياچه اروميه كه در گذشته «چيچست» ناميده مي‌شد به دليل داشتن ارزش‌هاي اكولوژيك و منحصر به ‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره يك شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شوراي عالي در سال 1354 به عنوان پارك ملي ارتقا يافت.
همچنين در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و كره مسكون) به عنوان يكي از مناطق بين‌المللي ذخيره‌گاه‌هاي زيست كره در سطح جهان به ثبت رسيده است.
اين درياچه با تمام جزاير آن در سال 1354 به عنوان يكي از تالاب‌هاي بين‌المللي در كنوانسيون رامسر ثبت و از سوي مؤسسه بين‌المللي تالاب‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
هم اكنون در اين درياچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزيست و 26گونه ماهي زيست مي‌كند.
درياچه اروميه داراي 102 جزيره است كه همه آنها از سوي سازمان يونسكو به عنوان ذخيره‌گاه طبيعي جهان به ثبت رسيده است، اما اين زيست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودي است، زيرا به گفته مسئولان سازمان محيط زيست، كاهش ميزان نزولات جوي، پايين بودن بازده آبياري كشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه و عدم اختصاص آب كافي براي تأمين نياز بيولوژيكي رودخانه‌هاي منتهي به درياچه از عوامل تشديدكننده بحران و كويري شدن منطقه به شمار مي‌رود.
همچنين چند سالي است كه عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به ‌فردترين تالاب جهان به دليل ميزان پسرفت آب، به تهديدي جدي براي ساكنان منطقه تبديل شود، در نتيجه پس روي آب درياچه، وسعت آن به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و برخي قسمت‌هاي جنوبي درياچه غيرقابل دسترسي و تبديل به نمك‌زار شده كه اين پديده مي‌تواند فجايع زيست محيطي بسيار زيادي را همراه داشته باشد كه يكي از آنها، به جاي ماندن روستاهاي خالي از سكنه در شرق اين درياچه است.
هم اكنون پنج روستاي حاشيه اين درياچه خالي از سكنه شده‌اند.


کم کم ارومیه هم قابل سکونت نیست !!! راه حلش ! مالچ پاشی ... نتیجش حذف اکوسیستم اونجا .....



 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
پسروي 1500 كيلومتري درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي

پسروي 1500 كيلومتري درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي

محمد اشرف‌نيا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز با اشاره به برگزاري جلسه بررسي وضعيت درياچه اروميه در تبريز اظهار داشت: ‌اين جلسه با حضور مسئولاني از وزارت نيرو و سازمان محيط زيست برگزار شد.
وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي مختلف متولي مديريت وضعيت درياچه اروميه وخروج آن از شرايط بحراني هستند، افزود: جهاد سازندگي، محيط زيست و وزارت نيرو در اين زمينه مسئوليت دارند.

* 24 طرح براي مديريت درياچه اروميه مصوب شد
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: 24 طرح با اعتبار 13 هزار ميليارد ريال براي مديريت درياچه اروميه مصوب شده است.
اشرف‌نيا يادآور شد: از ميان اين 24 طرح پنج طرح متعلق به جهادكشاورزي با اعتبار 8 هزار و 780 ميليارد ريال براي اجراي روش‌هاي نوين آبياري و اصلاح روش‌هاي كشت اختصاص داده شده است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي تاكيد كرد: سازمان منطقه‌اي آب و محيط زيست نيز در مجموع 19 طرح را در زمينه مديريت تامين منابع آب اين درياچه بر عهده دارند.
وي ادامه داد: يك هزار و 520 كيلومتر مربع پسروي درياچه اروميه در حوزه آذربايجان‌شرقي رخ داده كه اين روند در مدت چند سال گذشته رخ داده است.
اشرف‌نيا گفت: مسئولان استاني تلاش كرده‌اند تا وظيفه خود را انجام دهند و در همين زمينه از طريق ستاد بحران و ستاد درياچه اروميه براي جذب اعتبار اقدام شده است.
اين مسئول ابراز داشت: تامين منابع استاني براي احياي درياچه اروميه ممكن پذير نيست و اين مسئله بايد به صورت ملي دنبال شود.
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي عنوان كرد: با توجه به مديريت كلان كشوري در زمينه ستاد بحران و ستاد درياچه اروميه اين موضوع بايد به صورت كشوري دنبال شود.
درياچه اروميه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده و در عرض 13 سال، سطح آب درياچه كاهش زيادي پيدا كرد و در حال حاضر درياچه مملو از نمك، گويي كه كفن پوشيده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.

درياچه اروميه بين دو استان آذربايجان غربي و شرقي واقع شده و حوضه آبريز آن علاوه بر اين دو استان، كردستان را هم دربر مي گيرد.
خشك شدن درياچه اروميه، خطر تبديل شدن قسمت زيادي از زمين هاي استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي به نمكزار را به همراه دارد و تاكنون 200 هزار هكتار به اراضي بياباني كشور اضافه كرده است.



مسئولین نظام همه با هم واقعا خسته نباشید ;)
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
محمد اشرف‌نيا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز با اشاره به برگزاري جلسه بررسي وضعيت درياچه اروميه در تبريز اظهار داشت: ‌اين جلسه با حضور مسئولاني از وزارت نيرو و سازمان محيط زيست برگزار شد.
وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي مختلف متولي مديريت وضعيت درياچه اروميه وخروج آن از شرايط بحراني هستند، افزود: جهاد سازندگي، محيط زيست و وزارت نيرو در اين زمينه مسئوليت دارند.

* 24 طرح براي مديريت درياچه اروميه مصوب شد
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: 24 طرح با اعتبار 13 هزار ميليارد ريال براي مديريت درياچه اروميه مصوب شده است.
اشرف‌نيا يادآور شد: از ميان اين 24 طرح پنج طرح متعلق به جهادكشاورزي با اعتبار 8 هزار و 780 ميليارد ريال براي اجراي روش‌هاي نوين آبياري و اصلاح روش‌هاي كشت اختصاص داده شده است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي تاكيد كرد: سازمان منطقه‌اي آب و محيط زيست نيز در مجموع 19 طرح را در زمينه مديريت تامين منابع آب اين درياچه بر عهده دارند.
وي ادامه داد: يك هزار و 520 كيلومتر مربع پسروي درياچه اروميه در حوزه آذربايجان‌شرقي رخ داده كه اين روند در مدت چند سال گذشته رخ داده است.
اشرف‌نيا گفت: مسئولان استاني تلاش كرده‌اند تا وظيفه خود را انجام دهند و در همين زمينه از طريق ستاد بحران و ستاد درياچه اروميه براي جذب اعتبار اقدام شده است.
اين مسئول ابراز داشت: تامين منابع استاني براي احياي درياچه اروميه ممكن پذير نيست و اين مسئله بايد به صورت ملي دنبال شود.
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي عنوان كرد: با توجه به مديريت كلان كشوري در زمينه ستاد بحران و ستاد درياچه اروميه اين موضوع بايد به صورت كشوري دنبال شود.
درياچه اروميه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده و در عرض 13 سال، سطح آب درياچه كاهش زيادي پيدا كرد و در حال حاضر درياچه مملو از نمك، گويي كه كفن پوشيده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.

درياچه اروميه بين دو استان آذربايجان غربي و شرقي واقع شده و حوضه آبريز آن علاوه بر اين دو استان، كردستان را هم دربر مي گيرد.
خشك شدن درياچه اروميه، خطر تبديل شدن قسمت زيادي از زمين هاي استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي به نمكزار را به همراه دارد و تاكنون 200 هزار هكتار به اراضي بياباني كشور اضافه كرده است.



مسئولین نظام همه با هم واقعا خسته نباشید ;)

تغییرات اکوسیستم و فنوتیپی در هر دوره زمانی مثلا یک قرن در تمام جهان امری طبیعی است//
البته بشر هم این روندو تسریع می کند///تشکر
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تغییرات اکوسیستم و فنوتیپی در هر دوره زمانی مثلا یک قرن در تمام جهان امری طبیعی است//
البته بشر هم این روندو تسریع می کند///تشکر

بله درسته اما تابع توزیع نرمال نیست :gol:

یک قرن هم نیست ..... نقشه های هوایی دریاچه ارومیه رو نمیشه با 5 سال پیش مقایسه کرد... یعنی نمیشه کویر را با دریاچه مقایسه کرد... خیلی از عوامل دخیل هست .... بعضی هاش جنبه سیاسی داره ..... چطور آب رودخانه ارس سد های کشاورزی رو پر میکنه ... اما ورودی اون به دریاچه صفر شده .... حالا میان میگن بیایم به دریاچه ارومیه آب بدیم ؟!؟! اون هم از رود ارس ؟! چرا نمیگن قبلا هم اینکارو میکردیم اما الان نه !!!
دقیقا بالای دریاچه ارومیه رو نگاه کنید .. سرانه مصرف آبشون رفته بالا ... اما اکوسیستمش مثل ایران نیست ... یعنی دریاچه ارومیه اونهارو هم فلج میکنه.... حالا خودشون میدونن آب ارس رو ندند به ایران دیگه آن ها هم زمین کشاورزی ندارند ....
اونجا زرینه رود داره .... نداره ؟ کجا میره ؟

نماینده ارومیه که خیلی باحاله .... میخواد از سد پیرانشهر ... آب را انتقال بده به دریاچه !!! جالب اینجاست که مشکل شیب زمین رو محاسبه نکردند ایشون چون سوادشون خیلی خیلی بالاست ! خودشون میخوان شیب آب رو هل بدند اونوری !

بعدش میاد میگه مگه قم که اونهمه کویری هست به کجا آسیب رسونده !!! عمق فاجعه در خود ایشونه ... اما ایشون مسئول نیست .... استاندار بیشتر مسئوله .... از اونجایی که همه خودشون رو عقل کل میدونن و نمیخوان از مشاور استفاده کنن این مشکلات پیش میاد...

دریاچه ارومیه از سال 46 یک منطقه حفاظت شده اعلام شد ...


مگه اونجا تلخه رود نداره ؟!؟

منتظر خبر های بعدی باشید .....


به لطف مسئولان نظام در تالاب انزلی هم فلزات بسیار سنگین پیدا شده .... حالا فلز سنگین چیه ؟! از نظر اونا حتما آهن قراضه پیکان مدل 54 انداختن توش .... باور نمیکنید ؟ برید از یکی از مسئولین شهرتون که در زمینه منابع طبیعی فعالیت دارند سوال کنید... آقا/خانم فلزات سنگین چی هستن ؟؟ بیاین همینجا بگید میدونستن یا نه ...

مسئولان نظام که میگم یعنی اونها باید پاسخگو باشند... چون نیستن ... باری به هر جهت شنیدین ؟! این از همون نوعش هست ... تا یک سال بارندگی خوب میاد به به و چه چه میکنن میگن خدارو شکر شرش از سرمون کم شد ..... هیچ کس نیومد درست برنامه ریزی کنه... برنامه ریزی های سطحی بر پایه و اساس برداشت های شخصی و نه علمی باعث شد ایران به ویرانه تبدیل بشه .... نشده ؟ خوب کم کم میشه .... دیگه چیزی به اسم سازمان حفاظت محیط زیست هم نمیتونه جلوی این لجام گسیختگی رو بگیره ...

فرجام کارشون از الان هویداست ......

مینشینیم و خوشبینانه به فنا شدن منابع ملی و طبیعی ایران می نگریم ....

باشد که آیندگان ما را ...... فرض کنند....
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
برای نمونه عکس هایی رو در زیر قرار میدم
اما با عکس هایی که من در مجله جدید هواشناسی جهانی دارم زمین تا آسمون فرق میکنه ....
اما خالی از لطف نیست...






















 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
من چون امتحان داشتم نتونستم برم...:(
دوستی که قرار بود بیان و حضور داشته باشن اگه اومدن میشه بگن آخر پیشنهاد و طرح ها به کجا رسید؟؟:gol:
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
تايپيك اجماع درياجه اورميه ااااااااااااا يالقيز گول قان آغلير




اورمو دنیزجیگی آزربایجانئن کؤکؤدؤر
قوروسا،کؤکؤن قورور
سو گؤنؤ سات 22 الینده سو
استادیوم


روز بازی شهرداری و تراکتور هر کس یک بطری آب با خودش به استادیوم بیاورد و روی آن بنویسد "برای کمک به دریاچه اورمیه" قبل از بازی باید هزاران بطری جلوی درب ورودی ورزشگاه روی زمین قرار داده بشه تا جلب توجه کنه، این طوری ممکنه عکاسان زیادی از این واقعه عکس بگیرند و حداقل در چند روزنامه و یا خبرگزاری منتشر بشه



تايپيك اجماع درياجه اورميه ااااااااااااا يالقيز گول قان آغلير



 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سرپرست مديريت آب و خاك و امورفني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: وضعيت بحراني درياچه اروميه نه تنها اراضي حاشيه درياچه بلكه كل اراضي كشاورزي اين استان را در معرض تهديد قرار داده است.
سيدخليل هاشمي روز پنجشنبه در جلسه كميته تخصصي آب، كشاورزي و منابع طبيعي اين استان كه با هدف بررسي آيين نامه اجرايي قانون تعيين تكليف چاههاي آب كشاورزي برگزار شد،افزود: اغلب چاههاي كشاورزي استان به خصوص در دشت حاشيه درياچه اروميه بيش از حد شور شده و نه تنها براي زراعت و باغداري مناسب نيست بلكه بتدريج خاصيت بازدهي زمين هاي كشاورزي را نيز كاهش مي دهد.
وي با بيان اينكه آذربايجان شرقي در يك منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد، گفت: متوسط ميزان بارندگي استان در سال 250 ميليمتر و توزيع زماني و مكاني آن در سطح استان نامناسب است.
هاشمي با تاكيد بر ضرورت رفع موانع عملياتي شدن شيوه هاي آبياري تحت فشار و نوين در استان گفت: برق دار نبودن چاه ها ، يكپارچه نبودن زمين‌ها ، وجود بادهاي موسمي، نداشتن آب كافي و عدم آشنايي كشاورزان سنتي با روش‌هاي مكانيزه از مشكلات عمده اجرايي كردن اين طرح است.
وي با اشاره به اينكه توسعه آبياري تحت فشار در راس برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي قرار دارد، افزود : در سال 90 متعهد به تبديل 10 هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي استان به سيستم هاي آبياري تحت فشار هستيم.
براساس تجزيه و تحليل مركز پايش خشكسالي اداره كل و مركز تحقيقات هواشناسي كاربردي استان آذربايجان شرقي، در سال زراعي – آبي 90-89 (مهر لغايت بهمن ماه 89) ميانگين بارش استان از لحاظ (سينوپتيك-خودكار- اقليم شناسي- باران سنجي) 61 درصد و از لحاظ ميانگين ايستگاه هاي سينوپتيك 57 درصد نسبت به ميانگين دوره آماري كاهش داشته است.
 

Similar threads

بالا