لطفا برای حضرت زهرا فیلم نسازید!

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا برای حضرت زهرا فیلم نسازید!


در حاشیه خبر پروژه ساخت مجموعه تلویزیونی درباره حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها)
اخیرا آقای سلحشور طی گفت‎وگو‎هایی از قصد خود برای ساختن فیلم درباره حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها) خبر داده‎اند. فکر می‎کردم بعد از انتشار این خبر، واکنش جدی و قاطعی نسبت به آن صورت گیرد ولی به‎دلایل مختلف و قابل‎فهم، گویا متولیان امور دینی این روز‎ها به سیاست مشغول هستند و فرصت اظهارنظر درباره این موضوع را ندارند.


به هر حال شاید موفقیت نسبی ایشان در مجموعه تلویزیونی حضرت یوسف باعث شده تا ناکامی‎‎های پیشین را از یاد برده و جسورانه چنین موضوعی را مطرح کنند و از آن‎جا که احتمالا این گفت‎وگو‎ها را با هدف آزمودن فضای عمومی جامعه انجام داده‎اند، لازم است چند نکته مطرح شود:
اول: موفقیت احتمالی یک نفر در کار‎های قبلی به معنی امکان توفیق در همه کار‎ها نیست، چنان‎که در همان کار‎ها ? اگر دیگران کار را به‎دست می‎گرفتند، ممكن بود توفیق افزون‎تری به‎دست آورند.?
دوم: قرار نیست درباره هر موضوع تاریخی مستقیما اثری تولید شود، ممکن است یک کارگردان حتى موضوعی مانند حادثه کربلا را از زاویه قیام مختار روایت کند و در داخل و خارج از کشور هم بسیار مورد استقبال قرار گیرد.
سوم: موضوعات فراوانی جز روایت تاریخ اسلام وجود دارد که لازم است مخاطب با آن‎ها آشنا شود و متأسفانه تا‎کنون به آن‎ها توجه نشده است.
چهارم: شخصیت حضرت زهرا، (سلام‎الله‎علیها) با همه انبیا و معصومان (علیهم صلوات‎الله) تفاوت دارد. آن بزرگوار، ناموس خدا و به تعابیر روایات «لیله‎القدر» است. رازگونگی و در پرده بودن، ویژگی آن شخصیت عظیم و استثنایی است و کسی را یارای نزدیک شدن به آن حریم قدسی نیست و مخفی بودن قبر مطهرش نیز جدا از دلایل سیاسی، اسرار معرفتی دارد. حتى بزرگان علم و ایمان نمی‎توانند به‎راحتی از ایشان در کتاب‎ها بنویسند، چه رسد به این‎که کسی جرأت کند و از امکان نشان دادن چهره ایشان در سینما سخن بگوید.
پنجم: شاید کسی بگوید ایشان الگوی بانوان هستند و باید مخاطب جوان را با ایشان آشنا کرد. این بحث که قبلا درباره آن سخن گفته‎ایم، اصولا بحثی مبهم و حساس است. آن‎چه به اختصار می‎توان گفت این است که الگو بودن آن بزرگان در کلیات و برای طبقه مادون آن‎هاست و به همین ترتیب طبقه مادون آن‎ها در تفاصیل برای طبقه بعد از خود الگو هستند.?

یعنی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) که قرآن ایشان را اسوه حسنه معرفی می‎کند، در اساس و کلیت الگوی بشریت هستند به این معنا که یک انسان، در عین این‎که مثل سایر انسان‎هاست، چنین والاست، ولی امیرمؤمنان می‎فرماید: «و انتم لاتقدرون على ذلک» سطح شما این نیست. پیامبر، الگوی علی (علیه‎السلام) است و علی (علیه‎السلام) الگوی سلمان. سلمان فارسی، الگوی طبقه بعد و همین‎طور تا طبقات نازله دیگر در عصر و روزگار ما.
بدین ترتیب، وجود مقدس ائمه معصومین (علیهم‎السلام) تا قیامت در آن جلوه کلی، الگوی بشریتند ولی در تفاصیل، نمونه‎‎های عینی شاگردان و تربیت‌شدگان‎شان الگوی عملی ما تلقی می‎شوند. آنان سفینه نجات و کشتی هستند که کشتی‎‎های کوچک‎تر را نجات می‎دهند و کشتی‎‎های کوچک‎ترند که به داد قایق‎ها می‎رسند. غریقی که شب تاریک در میان دریا دست و پا می‎زند گرچه به نور امیدبخش آن کشتی بزرگ چشم دارد ولی نجاتش با قایقی کوچک است که بدان دسترسی دارد.?
رسول گرامی اسلام و معصومین (علیهم‎السلام) چون خورشید تابناک هستند که گرچه همه نور عالم از آنهاست ولی کسی را یارای خیره شدن به او نیست. هرگز نمی‎توان زندگی حضرت زهرا (سلام‎الله علیهما) را مستقیما برای مخاطب به تصویر کشید چنان‎که نمی‎توان درباره شخصیت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی ساخت. شاید برای نزدیک شدن به این هدف لازم باشد مثلا به شخصیت‎‎هایی چون اطرافیان اهل‎بیت (علیهم‎السلام) مانند حضرت خدیجه نزدیک شویم یا شخصیت جذاب و شگفت و عجیبی چون حضرت نرجس خاتون، مادر بزرگوار امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای مخاطب روایت کنیم.?

بلکه امروز اگر سخن از الگوی مستقیم باشد، باید ضمن حفظ قداست رازگونه صدیقه طاهره (سلام‎الله‎علیها) برای دختر جوان مخاطب هنر و سینما، از نمونه‎‎های دم دست و نزدیک تصویری ارائه کرد که زندگی روزمره‎شان در همین فضای ملموس، قابل‎فهم و درک باشد. و اصولا به‎دلیل محدودیت‎‎هایی که قالب سینما دارد، ظرفیت ارائه برخی پیام‎ها به شکل مستقیم وجود ندارد و به‎عبارت دیگر، سینما کوچک‎تر از آن است که نام عظیم وجود قدسی در آن قرار گیرد، پس باید در این فضا به اقتضائات خاص آن توجه کرد و به تناسب ویژگی‎هایش به‎دنبال مضمون و سوژه بود.
از سوی دیگر، حساسیت‎‎های گوناگونی که نسبت به شخصیت و تاریخ و مظلومیت تاریخی حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها) وجود دارد باعث می‎شود که نتوانیم به‎راحتی درباره این موضوع به اثر بین‎المللی برای مخاطب عام بیندیشیم و جالب این‎جاست که گویا آقای سلحشور با توجه به همین حساسیت اظهار داشته‎اند که این فیلم، مراحل خردسالی و نوجوانی حضرت، قبل از ازدواج با امیرمؤمنان (علیه‎السلام) را در بر خواهد گرفت.
معنی این حرف این است که در واقع فیلم در واقع تاریخ آغاز اسلام و زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را روایت خواهد کرد، لیکن از منظر دختر بزرگوار ایشان؛ که اگر چنین برداشتی درست باشد باید به‎خاطر داشت ساخت پروژه بزرگ پیامبراکرم (صلی الله علیه‎ وآله‎ وسلم) از چندی پیش توسط آقای مجید مجیدی آغاز شده است و بدین ترتیب دلیل خاصی برای کار تکراری و موازی وجود ندارد.
در عین‎حال باید به یاد داشته باشیم که منابع تاریخی و روایات درباره حوادث زندگی کوتاه آن بزرگوار نیز آن‎چنان گسترده نیست که بتوان از آن‎ها برای نگارش فیلم‎نامه‎ای سینمایی استفاده کرد. این آثار یا ناظر به فضایل و مقامات آن حضرت بوده یا نقل‎‎هایی هستند که بدون نمایش چهره ایشان، پدر، همسر و فرزندان بزرگوار‎شان قابل‎استفاده نخواهند بود.
شاید لازم باشد هنرمندان متعهد و دلسوزی چون جناب سلحشور، در برخی دیدگاه‎های خود تجدید نظر کنند و در عرصه‎‎های مهمی که هنوز کاری برای آن‎ها صورت نگرفته، وارد عمل شوند. فقط در حوزه تاریخ اسلام به تنهایی ما قرن‎ها سوژه، موضوع و ظرفیت‎‎های مهم داستانی داریم که کسی بدان‎ها نپرداخته است و قهرمانان آن‎ها - بعضا از بانوان مؤمن و وارسته و مجاهد و عالم - بهترین الگو‎های مخاطب هستند، چه رسد به دوران معاصر کشور خودمان که بسیار نمونه‎‎های عینی از تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تا مقاومت لبنان و کشور‎های منطقه وجود دارد. نمونه‎‎هایی که اگر برخی از ساده‎ترین آن‎ها در فضای فرهنگ غربی بود تا‎کنون از هر یک، نه یک فیلم و سریال بلکه نسخه‎ها و نمونه‎‎های گوناگون عرضه می‎شد و مخاطب ما هم نشان داده که به راحتی با آن‎ها ارتباط برقرار می‎کند، به شرط آن‎که هنرمندان و مدیران فرهنگی ما برای تولید و عرضه چنین آثاری پیش قدم شوند.

منبع: هفته‌نامه پنجره
 
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا برای حضرت زهرا فیلم نسازید!


در حاشیه خبر پروژه ساخت مجموعه تلویزیونی درباره حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها)
اخیرا آقای سلحشور طی گفت‎وگو‎هایی از قصد خود برای ساختن فیلم درباره حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها) خبر داده‎اند. فکر می‎کردم بعد از انتشار این خبر، واکنش جدی و قاطعی نسبت به آن صورت گیرد ولی به‎دلایل مختلف و قابل‎فهم، گویا متولیان امور دینی این روز‎ها به سیاست مشغول هستند و فرصت اظهارنظر درباره این موضوع را ندارند.


به هر حال شاید موفقیت نسبی ایشان در مجموعه تلویزیونی حضرت یوسف باعث شده تا ناکامی‎‎های پیشین را از یاد برده و جسورانه چنین موضوعی را مطرح کنند و از آن‎جا که احتمالا این گفت‎وگو‎ها را با هدف آزمودن فضای عمومی جامعه انجام داده‎اند، لازم است چند نکته مطرح شود:
اول: موفقیت احتمالی یک نفر در کار‎های قبلی به معنی امکان توفیق در همه کار‎ها نیست، چنان‎که در همان کار‎ها ? اگر دیگران کار را به‎دست می‎گرفتند، ممكن بود توفیق افزون‎تری به‎دست آورند.?
دوم: قرار نیست درباره هر موضوع تاریخی مستقیما اثری تولید شود، ممکن است یک کارگردان حتى موضوعی مانند حادثه کربلا را از زاویه قیام مختار روایت کند و در داخل و خارج از کشور هم بسیار مورد استقبال قرار گیرد.
سوم: موضوعات فراوانی جز روایت تاریخ اسلام وجود دارد که لازم است مخاطب با آن‎ها آشنا شود و متأسفانه تا‎کنون به آن‎ها توجه نشده است.
چهارم: شخصیت حضرت زهرا، (سلام‎الله‎علیها) با همه انبیا و معصومان (علیهم صلوات‎الله) تفاوت دارد. آن بزرگوار، ناموس خدا و به تعابیر روایات «لیله‎القدر» است. رازگونگی و در پرده بودن، ویژگی آن شخصیت عظیم و استثنایی است و کسی را یارای نزدیک شدن به آن حریم قدسی نیست و مخفی بودن قبر مطهرش نیز جدا از دلایل سیاسی، اسرار معرفتی دارد. حتى بزرگان علم و ایمان نمی‎توانند به‎راحتی از ایشان در کتاب‎ها بنویسند، چه رسد به این‎که کسی جرأت کند و از امکان نشان دادن چهره ایشان در سینما سخن بگوید.
پنجم: شاید کسی بگوید ایشان الگوی بانوان هستند و باید مخاطب جوان را با ایشان آشنا کرد. این بحث که قبلا درباره آن سخن گفته‎ایم، اصولا بحثی مبهم و حساس است. آن‎چه به اختصار می‎توان گفت این است که الگو بودن آن بزرگان در کلیات و برای طبقه مادون آن‎هاست و به همین ترتیب طبقه مادون آن‎ها در تفاصیل برای طبقه بعد از خود الگو هستند.?

یعنی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) که قرآن ایشان را اسوه حسنه معرفی می‎کند، در اساس و کلیت الگوی بشریت هستند به این معنا که یک انسان، در عین این‎که مثل سایر انسان‎هاست، چنین والاست، ولی امیرمؤمنان می‎فرماید: «و انتم لاتقدرون على ذلک» سطح شما این نیست. پیامبر، الگوی علی (علیه‎السلام) است و علی (علیه‎السلام) الگوی سلمان. سلمان فارسی، الگوی طبقه بعد و همین‎طور تا طبقات نازله دیگر در عصر و روزگار ما.
بدین ترتیب، وجود مقدس ائمه معصومین (علیهم‎السلام) تا قیامت در آن جلوه کلی، الگوی بشریتند ولی در تفاصیل، نمونه‎‎های عینی شاگردان و تربیت‌شدگان‎شان الگوی عملی ما تلقی می‎شوند. آنان سفینه نجات و کشتی هستند که کشتی‎‎های کوچک‎تر را نجات می‎دهند و کشتی‎‎های کوچک‎ترند که به داد قایق‎ها می‎رسند. غریقی که شب تاریک در میان دریا دست و پا می‎زند گرچه به نور امیدبخش آن کشتی بزرگ چشم دارد ولی نجاتش با قایقی کوچک است که بدان دسترسی دارد.?
رسول گرامی اسلام و معصومین (علیهم‎السلام) چون خورشید تابناک هستند که گرچه همه نور عالم از آنهاست ولی کسی را یارای خیره شدن به او نیست. هرگز نمی‎توان زندگی حضرت زهرا (سلام‎الله علیهما) را مستقیما برای مخاطب به تصویر کشید چنان‎که نمی‎توان درباره شخصیت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی ساخت. شاید برای نزدیک شدن به این هدف لازم باشد مثلا به شخصیت‎‎هایی چون اطرافیان اهل‎بیت (علیهم‎السلام) مانند حضرت خدیجه نزدیک شویم یا شخصیت جذاب و شگفت و عجیبی چون حضرت نرجس خاتون، مادر بزرگوار امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای مخاطب روایت کنیم.?

بلکه امروز اگر سخن از الگوی مستقیم باشد، باید ضمن حفظ قداست رازگونه صدیقه طاهره (سلام‎الله‎علیها) برای دختر جوان مخاطب هنر و سینما، از نمونه‎‎های دم دست و نزدیک تصویری ارائه کرد که زندگی روزمره‎شان در همین فضای ملموس، قابل‎فهم و درک باشد. و اصولا به‎دلیل محدودیت‎‎هایی که قالب سینما دارد، ظرفیت ارائه برخی پیام‎ها به شکل مستقیم وجود ندارد و به‎عبارت دیگر، سینما کوچک‎تر از آن است که نام عظیم وجود قدسی در آن قرار گیرد، پس باید در این فضا به اقتضائات خاص آن توجه کرد و به تناسب ویژگی‎هایش به‎دنبال مضمون و سوژه بود.
از سوی دیگر، حساسیت‎‎های گوناگونی که نسبت به شخصیت و تاریخ و مظلومیت تاریخی حضرت زهرا (سلام‎الله‎علیها) وجود دارد باعث می‎شود که نتوانیم به‎راحتی درباره این موضوع به اثر بین‎المللی برای مخاطب عام بیندیشیم و جالب این‎جاست که گویا آقای سلحشور با توجه به همین حساسیت اظهار داشته‎اند که این فیلم، مراحل خردسالی و نوجوانی حضرت، قبل از ازدواج با امیرمؤمنان (علیه‎السلام) را در بر خواهد گرفت.
معنی این حرف این است که در واقع فیلم در واقع تاریخ آغاز اسلام و زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را روایت خواهد کرد، لیکن از منظر دختر بزرگوار ایشان؛ که اگر چنین برداشتی درست باشد باید به‎خاطر داشت ساخت پروژه بزرگ پیامبراکرم (صلی الله علیه‎ وآله‎ وسلم) از چندی پیش توسط آقای مجید مجیدی آغاز شده است و بدین ترتیب دلیل خاصی برای کار تکراری و موازی وجود ندارد.
در عین‎حال باید به یاد داشته باشیم که منابع تاریخی و روایات درباره حوادث زندگی کوتاه آن بزرگوار نیز آن‎چنان گسترده نیست که بتوان از آن‎ها برای نگارش فیلم‎نامه‎ای سینمایی استفاده کرد. این آثار یا ناظر به فضایل و مقامات آن حضرت بوده یا نقل‎‎هایی هستند که بدون نمایش چهره ایشان، پدر، همسر و فرزندان بزرگوار‎شان قابل‎استفاده نخواهند بود.
شاید لازم باشد هنرمندان متعهد و دلسوزی چون جناب سلحشور، در برخی دیدگاه‎های خود تجدید نظر کنند و در عرصه‎‎های مهمی که هنوز کاری برای آن‎ها صورت نگرفته، وارد عمل شوند. فقط در حوزه تاریخ اسلام به تنهایی ما قرن‎ها سوژه، موضوع و ظرفیت‎‎های مهم داستانی داریم که کسی بدان‎ها نپرداخته است و قهرمانان آن‎ها - بعضا از بانوان مؤمن و وارسته و مجاهد و عالم - بهترین الگو‎های مخاطب هستند، چه رسد به دوران معاصر کشور خودمان که بسیار نمونه‎‎های عینی از تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تا مقاومت لبنان و کشور‎های منطقه وجود دارد. نمونه‎‎هایی که اگر برخی از ساده‎ترین آن‎ها در فضای فرهنگ غربی بود تا‎کنون از هر یک، نه یک فیلم و سریال بلکه نسخه‎ها و نمونه‎‎های گوناگون عرضه می‎شد و مخاطب ما هم نشان داده که به راحتی با آن‎ها ارتباط برقرار می‎کند، به شرط آن‎که هنرمندان و مدیران فرهنگی ما برای تولید و عرضه چنین آثاری پیش قدم شوند.

مگه فيلم حضرت مريم مشكلي داشت........

در ضمن فيلم هاي قبلي ايشون هم با مخاطب بالا به فروش و نمايش گذاشته شده......
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
مگه فيلم حضرت مريم مشكلي داشت........

در ضمن فيلم هاي قبلي ايشون هم با مخاطب بالا به فروش و نمايش گذاشته شده......
قطعا تفاوتهایی در زندگی رمز گونه حضرت زهرا با حضرت مریم در تمام اابعاد وجود دارد
و در ثانی با توجه به حساسیت هایی که هست و اینکه باید واقعیات نشان داده شود که امکانش نیست
همچنین نظر نویسنده مقاله هم این بوده که:
اصولا به‎دلیل محدودیت‎‎هایی که قالب سینما دارد، ظرفیت ارائه برخی پیام‎ها به شکل مستقیم وجود ندارد و به‎عبارت دیگر، سینما کوچک‎تر از آن است که نام عظیم وجود قدسی در آن قرار گیرد، پس باید در این فضا به اقتضائات خاص آن توجه کرد و به تناسب ویژگی‎هایش به‎دنبال مضمون و سوژه بود.
 

kahat

عضو جدید
مگه فيلم حضرت مريم مشكلي داشت........

در ضمن فيلم هاي قبلي ايشون هم با مخاطب بالا به فروش و نمايش گذاشته شده......

اولا که اون فیلم رو سلحشور نساخت! بعدش، توی اون فیلم به راحتی حضرت مریم(س) نشون داده شد که توی فیلم حضرت زهرا(س) امکانش نیست.
سوم و از همه مهمتر، سلحشور با ساختن فیلم حضرت یوسف(ع) گند زد ، اون سریال هیچ چی نداشت؛ به جز قصه ی جذابش که اون رو هم خدا نوشته بود! مزخرفاتی که توی اون سریال به نمایش در اومد(من جمله زن دوم گرفتن حضرت یوسف(ع) که تا این لحظه در هییییچ کتابی نوشته نشده ) بیشتر توهین به اون حضرت بود تا چیز دیگه:mad: من یکی که میرم جلو صدا و سیما اگه بخواد همچین حرکتی انجام بشه
 
بالا