آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

ALI 7135

کاربر بیش فعال
علی جان من همیشه به کلماتی که انتخاب میکنم دقت میکنم، من نوشتم چیزی شبیه مونوریل والا اونقدر اطلاعات دارم که فرق منوریل از مترو رو بدونم! :)
در مورد زمان مترو که چند جا نوشتی باید بگم بهتره به تاریخ شروع پروژه در مشهد و تبریز نگاه کنی (خبرش قبلا بیرون اومده بود) بگذریم که در حد فاصل فلکه دانشگاه تا آبرسان به دلیل مشکلات خاک و... چند ماه دستگاهها معطل موندند. و حالا رکورد سگمنت گزاری در دست تبریزه.
باز بگزریم از عنایت ویژه ای که نسبت به بعضی شهرها است.

من هنوزم رو حرفم هستم که پس از تکمیل سه راه راهنمایی منظره ای جالب (علی الخصوص شبها) خواهد داشت.




و نقشه به روزتر که قبلا هم قرار داده بودم:


توضیح: خط 5 همون خط حومه به شهر جدید سهند است.
البته اطلاعات زیادی هست که اینجا جاش نیست و در Skyscraper و ویکیپدیا قرار دادم.
سلام شهرام جان ... من اصلا قصد جسارت نداشتم ببخشید
ببینید کار شروع پروژه قطار شهری مشهد با مترو تبریز تقریبا تو یک زمان انجام شد
یعنی زمان نقشه برداری و انتخاب بهترین مسیر تقریبا از سال 70 شروع شد
اصفهان هم کارشو تو همون سالها شروع کرد
دلیل اینکه به مشهد بیشتر از سایر شهرها اهمیت می دن اینه که مسافر بیشتر سالانه نسبت به شهرهای دیگه وارد مشهد میشه و اینکه مشهد دومین کلان شهر ایرانه
مجددا اطلاعات بیشتری تو این زمینه بهتون میدم
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
راستی این عکسی هم که از اون پل گذاشتی درست میگی خیلی قشنگه اما بسیار محدود
اما بلوار وکیل اباد مشهد حدود 19 کیلومتر
جالبه بدونین نمونه برداری این پلتون هم از روی پل جمهوری مشهد بوده که تو 18 ماه تموم شد
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
سلام شهرام جان ... من اصلا قصد جسارت نداشتم ببخشید
ببینید کار شروع پروژه قطار شهری مشهد با مترو تبریز تقریبا تو یک زمان انجام شد
یعنی زمان نقشه برداری و انتخاب بهترین مسیر تقریبا از سال 70 شروع شد
اصفهان هم کارشو تو همون سالها شروع کرد
دلیل اینکه به مشهد بیشتر از سایر شهرها اهمیت می دن اینه که مسافر بیشتر سالانه نسبت به شهرهای دیگه وارد مشهد میشه و اینکه مشهد دومین کلان شهر ایرانه
مجددا اطلاعات بیشتری تو این زمینه بهتون میدم
البته این بحث ها خیلی خوبه چون باعث افزایش اطلاعاتمون هم میشه.
فاز 1 از خط اول به طول 19 کیلومتر تشکیل شده از 8.5 کیلومتر همسطح و 10.5 کیلومتر تونل کم عمق هست. تونل کم عمق با توجه به عکسهایی که دیدم شبیه عملیات قسمت اول خط 1 تبریزه، هم تونل کم عمق هم مسیر همسطح نیاز به زمان بهره برداری کمتری نسبت به تونل های پر عمق دارن (همونطور که این بخش از مترو تبریز تو مدت زمان کم اجرا شده و چند سالیه منتظر قطار هست)
ولی مسئله زمانبر تونل های پر عمقه تا جایی که من اطلاع دارم تبریز، اصفهان، شیراز و اهواز مراحل تونل پر عمق در دست اجرا دارند.
در مورد تاریخ تا جایی که من اطلاع پیدا کردم از 73 برای مشهد برنامه ریزی شده و از 79 عملیات اجرایی شروع شده، سازمان مترو تبریز در سال 80 تاسیس شده و همون سال خط 1 به تصویب شورای ترافیک رسیده.

در کل صحبت روی این مسئله که کجا زودتر و کجا دیرتر شده هیچ تاثیری روی عملکرد سازمانها نداره ولی با اطلاع از عملکرد شهرداری تبریز در زمینه های مختلف در سالهای اخیر مطمئنم این مشکل ریشه در اعتبارات و مسائل دولتی داره. (همونطور که شهردار و شورای شهر تبریز هم تاکید کردند)

جالبه بدونین نمونه برداری این پلتون هم از روی پل جمهوری مشهد بوده که تو 18 ماه تموم شد
من در این مورد اطلاعی ندارم اگه منبعی داری در اختیار ما هم بزار استفاده کنیم.

البته یه مسئله ای هم هست که باید کمی در موردش تحقیق کنم، قطار شهری مشهد به عنوان Light Rail System عنوان شده ولی کلانشهر های دیگه به عنوان Metro!
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
البته یه مسئله ای هم هست که باید کمی در موردش تحقیق کنم، قطار شهری مشهد به عنوان Light Rail System عنوان شده ولی کلانشهر های دیگه به عنوان Metro!

اره درسته این سیستم مربوط میشه به قطار شهری اما باید اینو بدونین که سیستم قطار شهری بسیار جالب تر و پیچیده تر از مترو ...
البته در بیشتر جاها کاملا مشابه اند اما تفاوت های عمده ای هم دارند
مثلا واگن های قطار شهری مشهد قادرند در قوس 50 متری دور بزنند اما در متروی تهران باید این قوس حداقل 700 متر باشه
واگنهای قطار شهری مشهد به تنهایی قادرند در خط حرکت کنند و عما شنت رو هم انجام بدند یعنی انتهای خط نیازی به دور زدن ندارند چون هر واگن یک اتاق راهبر و یک شانتینگ دسک داره اما متروی تهران از دوسر به دو لوکومتیو وصله و اگر یکی از واگن ها از دیگری جدا بشه دیگه این قطار قادر به انجام عملیات شنت نیست
و کلی برتری های دیگه
ضمنا این که قطار شهری مشهد از نوع قطار های سبک باشه دلیل به راحتی انجام عملیات راه اندازی و ساخت و سازش نیست بلکه این نوع قطار ها به دلیل ظرافتی که دارند بسیار حساسند و نیاز به نگهداری بسیار بالایی دارند
یک نکته دیگه باید به عرض دوستان برسونم
((( قرار بود سال 74 یا 75 برای قطار شهری مشهد واگن تهیه بشه که به دلیل برخی مسائل این امر تحقق نیافت , قطار شهری مشهد حدود 2.5 یا 3 سالی هست که کامله اما بدلیل نبودن واگن ها شروع به کار کردن نکرد , تنها ریزه کاری هایی در تونل ها مونده بود که نهایت زمان مورد نیاز برای انجامش 2 ماه بود )))
این واگن هایی که برای قطار شهری مشهد اومده از چین وارد شده که البته اصلا چینی نیست
بوژی ها و موتور تراکشنش مربوط میشه به المان و سیستم سیگنالینگش ژاپنیه
قبلا هم قراردادهایی با سایر کشورها از جمله چک اسلواکی , روسیه و المان داشتیم که به دلیل وجود تحریم ها از امدن واگن ها جلوگیری کردند ....
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
salam

salam

sallam ali jan
mojtaba hastam
mamolan sorat metroha ta che ghad ziad mishe va dar metroha az che noe tormozi baraye negah dashtanesh estefade mishe?

sallam ali jan
mojtaba hastam
mamolan sorat metroha ta che ghad ziad mishe va dar metroha az che noe tormozi baraye negah dashtanesh estefade mishe?

سلام اقا مجتبی
تو سیستم مترو طبق استاندارد سرعت بهره برداری 40 تا و ماکزیمم سرعت از 60 تا بیشتر نمیشه
البته در قطار شهری مشهد به دلیل نزدیکی ایستگاهها به هم این اتفاق صورت نمی گیره
از سه نوع ترمز استفاده میشه
1 مگنتی
2 بادی
3 دینامیکی
استفاده اصلی از ترمز دینامیکی و بادیه
اما ترمز مگنتی برای ترمز اضطراری استفاده میشه یعنی اگر مشکلی در سیستم رخ بده بلافاصله با قدرت بالا قطار ترمز میشه که اونقدر این ترمز قوی که باعث سرخ شدن ریل خواهد شد
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
با سلام دوباره علي جان
ميخواستم بدونم درباره قطارهايي كه با نيروي مغناطيسي كار ميكنند اطلاعاتي داري؟

سلام
راستش نه خیلی اطلاعات ندارم
سعی میکنم تا آخر هفته اطلاعاتی از این نوع قطار ها پیدا کنم ...
 

ALI_AHORA

عضو جدید
به دوتا عکس بالا با دقت نگاه کنید
عکس از قطار شهری مشهد
در عکس بالا دقت کنید که ماژول وسط درب ورودی ندارد
ظرفیت این واگن حدود 250 نفر است که دارای 64 صندلی است و جزو پیشرفته ترین و با امکانات ترین قطارات روز محسوب می شود
 

ALI_AHORA

عضو جدید


عکس دوم مربوط به اتاق راهبر در قطار شهری مشهد است



عکس سوم شنتینگ دسک است که در انتهای هر واگن در قطار شهری قرار گرفته و باعث حرکت به سمت مخالف بر روی ریل میشود
البته ناگفته نماند که سیستم بسیار ساده ایی دارد و فقط موارد بسیار ضروری و یا در هنگام تعمیر و نگهداری قطارات از این سیستم استفاده می شود

 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام علی آقا
همه تاپیک رو خوندم
خیلی جالب بود برام بعضی قسمت هاش
دستتون درد نکنه



علی جان اینا اتصالی نیستن

توی این ویدئو ها باز شدن سـکسیونر نشون داده میشه (arc)
 

ALI_AHORA

عضو جدید
سلام علی آقا
همه تاپیک رو خوندم
خیلی جالب بود برام بعضی قسمت هاش
دستتون درد نکنه




علی جان اینا اتصالی نیستن

توی این ویدئو ها باز شدن سـکسیونر نشون داده میشه (arc)
سلام دوست عزیز
ممنون بابت توضیحاتتون
امکانش هست یک مقدار در این زمینه توضیح بدین
چون برای خود من هم نامفهوم بود چه اتفاقی می افته
خیلی خیلی ممنون
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
ممنون بابت توضیحاتتون
امکانش هست یک مقدار در این زمینه توضیح بدین
چون برای خود من هم نامفهوم بود چه اتفاقی می افته
خیلی خیلی ممنون

سلام
خواهش میکنم. چشم حتما باهم حرف میزنیم در این باره
چون تاپیک منحفف میشه از موضوع خودش ، یه جا دیگه یا تو خصوصی میرسم خدمتتون


http://up.iranblog.com/images/3mjsbmprtigz22j6z55.wmv
به عنوان مثال این یه اتصال 3فاز به هم هست
 
آخرین ویرایش:

ALI 7135

کاربر بیش فعال
خوب بریم سر بخت باد ها و نحوه استفاده از اونا
تو یکی از تاپیک های انجمن خوندم که با قطار های سریع السیر و از طریق توربین هایی که در مسیر اونا قرار میدن تولید باد می کنند
این کار اگرچه یک طرح بسیار جالبه اما هزینه های نگهداری اون بیشتر از سودش خواهد بود چون ما کل مسیر و نمی تونیم توربین قرار بدیم و اینکه اگر یک قسمتی از مسیر باشه توربین بعد از عبور قطار متوقف میشه و تولید برق پایان پیدا می کنه تا عبور قطار بعدی که معلوم نیست چند ساعت بعد باشه ... حالا اگه ما بحث و بچرخونیم و برگردیم به متروهای خودمون با همین قطار های کم سرعت هم میشه برق مجانی تولید کرد
اول اینکه نصب توربین بالای قطار که این خودش محاسبات دقیقی می خواد
اما میشه قبل هر ایستگاه تونل هایی کوچکی که دقیقا هم اندازه قطار باشند تعبیه کرد ....
ادامه بحث و با شکل براتون می ذارم تا بهتر منظورم و متوجه بشین ....
 

nilal.jvdn

عضو جدید
سلام
مطالب جالب و مفیدی مطرح شده.
من دانشجوی ترم آخر کارشناسی برق_ الکترونیک هستم و موضوع پروژه فارغ التحصیلیم "بررسی اثرات قطار برقی برکیفیت توان شبکه تغذیه" است.
اگربتونید مطلبی درمورد شماتیک سیستم برق قطار برقی ، نحوه طراحی ، بهینه سازی و ... برای جالب تر شدن و تکمیل اطلاعاتم دراختیارم بگذارید ممنون میشم.
مخصوصا که این مطالب درتخصص شماست.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام
مطالب جالب و مفیدی مطرح شده.
من دانشجوی ترم آخر کارشناسی برق_ الکترونیک هستم و موضوع پروژه فارغ التحصیلیم "بررسی اثرات قطار برقی برکیفیت توان شبکه تغذیه" است.
اگربتونید مطلبی درمورد شماتیک سیستم برق قطار برقی ، نحوه طراحی ، بهینه سازی و ... برای جالب تر شدن و تکمیل اطلاعاتم دراختیارم بگذارید ممنون میشم.
مخصوصا که این مطالب درتخصص شماست.
سلام دوست عزیز
تا جایی که بتونم کمکتون می کنم
 

rockastronomy

عضو جدید
برق مترو همون گرایش راه آهن برقی منظورتونه؟
آقا من این روزا درگیر انتخاب رشته برای کارشناسی ارشد هستم
گرایش راه آهن برقی چطوریاست؟
منظورم از نظر آینده ی شغلی و امنیت شغلیه ..
فارغ التحصیل این رشته چیکار ها می تونه بکنه و کجا ها مشغول به کار بشه؟
با تشکر
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
برق مترو همون گرایش راه آهن برقی منظورتونه؟
آقا من این روزا درگیر انتخاب رشته برای کارشناسی ارشد هستم
گرایش راه آهن برقی چطوریاست؟
منظورم از نظر آینده ی شغلی و امنیت شغلیه ..
فارغ التحصیل این رشته چیکار ها می تونه بکنه و کجا ها مشغول به کار بشه؟
با تشکر
سلام دوست عزیز
راستش من تا جایی که می دونم مهندسی راه آهن مربوط میشه به عمران اما یک رشته هست به اسم قطارهای برقی
اگه بتونی قبول بشی بازار کار خوبی داری به خاطر اینکه الان تو همه شهرها دارن مترو می زنند اگه این رشته ارشدش باشه فوق العادست
اما برق مترو مربوط میشه به برق و اینکه کارشناسی نداره و قرار بود امسال یا سال دیگه ارشدش وارد ایران بشه که یکجورایی یکم سخته اما بازار کار خوبی داره اگه اومده باشه حتما انتخابش کن
در حال حاضر فقط برق مترو کاردانی داره که فکر کنم اونم امسال سال آخرش بود
به خاطر اینکه تجهیزات گران قیمتی می خواد دانشگاهها کمتر این رشته رو میگیرن
ما ها که برق مترو بودیم از قطار شهری مشهد استفاده می کردیم
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
راه آهن برقی یکی از گرایشهای مهدسی قدرت در مقطع ارشد هست.
 

jafar_bagheri

عضو جدید
مهندسي راه‌آهن برقي

مهندسي راه‌آهن برقي

سلام دوست عزیز
راستش من تا جایی که می دونم مهندسی راه آهن مربوط میشه به عمران اما یک رشته هست به اسم قطارهای برقی
اگه بتونی قبول بشی بازار کار خوبی داری به خاطر اینکه الان تو همه شهرها دارن مترو می زنند اگه این رشته ارشدش باشه فوق العادست
اما برق مترو مربوط میشه به برق و اینکه کارشناسی نداره و قرار بود امسال یا سال دیگه ارشدش وارد ایران بشه که یکجورایی یکم سخته اما بازار کار خوبی داره اگه اومده باشه حتما انتخابش کن
در حال حاضر فقط برق مترو کاردانی داره که فکر کنم اونم امسال سال آخرش بود
به خاطر اینکه تجهیزات گران قیمتی می خواد دانشگاهها کمتر این رشته رو میگیرن
ما ها که برق مترو بودیم از قطار شهری مشهد استفاده می کردیم



با سلام
تا جايي كه من مي‌دانم، مهندسي راه‌آهن برقي يكي از گرايشات كارشناسي ارشد دانشكده راه‌آهن (دانشگاه علم و صنعت) است كه معمولاً براي فارغ‌التحصيلان رشته برق (گرايشهاي متفاوت) موقعيت مناسبي براي تحصيلات تكميلي است. فارغ‌التحصيلان اين گرايش عموماً در متروها و بعضاً راه‌آهن ايران و شركتهاي مشاوره يا پيمانكاران و سازندگان مربوط به متروها امكان اشتغال دارند. بر اساس علاقه و مدرك ليسانس اين فارغ‌التحصيلان مي‌توانند به عنوان كارشناس قدرت، انتقال، پست‌ها، مخابرات، سيگنالينگ و ... در متروها مشغول به كار شوند. هرچند در حال حاضر بازار براي كارشناساني كه اطلاعات كلي در خصوص تمام موارد فوق و تخصص در يكي از زمينه‌ها دارند بسيار مناسب است.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
با سلام
تا جايي كه من مي‌دانم، مهندسي راه‌آهن برقي يكي از گرايشات كارشناسي ارشد دانشكده راه‌آهن (دانشگاه علم و صنعت) است كه معمولاً براي فارغ‌التحصيلان رشته برق (گرايشهاي متفاوت) موقعيت مناسبي براي تحصيلات تكميلي است. فارغ‌التحصيلان اين گرايش عموماً در متروها و بعضاً راه‌آهن ايران و شركتهاي مشاوره يا پيمانكاران و سازندگان مربوط به متروها امكان اشتغال دارند. بر اساس علاقه و مدرك ليسانس اين فارغ‌التحصيلان مي‌توانند به عنوان كارشناس قدرت، انتقال، پست‌ها، مخابرات، سيگنالينگ و ... در متروها مشغول به كار شوند. هرچند در حال حاضر بازار براي كارشناساني كه اطلاعات كلي در خصوص تمام موارد فوق و تخصص در يكي از زمينه‌ها دارند بسيار مناسب است.
با تشکر همونطور که قبلا هم نوشتم قطار های برقی (را ه آهن برقی) یکی از گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی قدرت هست. بعضی از دانشگاهها هم کاردانی برق مترو دارن.
البته دوستان باید بدونند که این رشته با مهندسی راه آهن که به طراحی و ساخت زیر ساخت ها و... مربوط میشه و مربوط به مهندسی عمران هست متفاوته!
 

Similar threads

بالا