داستان اشک‌ریختن حضرت آدم بر نام امام حسین(ع)

redonly

کاربر فعال
کاربر ممتاز
جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود که همه مصیبت‌ها در نزد او کوچک باشد...کشته می شود در حالتی که تشنه باشد و بی کس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد.

صاحب کتاب «در الیمین» در تفسیر این آیه مبارکه از قرآن کریم «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» می فرماید: خلاصه معنی چنان است که آدم (ع) در ساق عرش کلمه چند نگریست، جبرئیل او را بیاموخت که بدان کلمات که اسماء پیغمبر و آل پیغمبر بود پناهنده شود و بدین گونه سخن کند: «قال: یا حمید بحق محمد، یا عالی بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن و الحسین و منک الاحسان».

خدا را بدین کلمات سوگند داد، چون به نام حسین(ع) رسید آتش از قلبش برانگیخت و آب از چشمش بریخت. گفت: ای جبرئیل، چه شد که در ذکر پنجم قلب من بشکافت و اشک من جاری شد؟ جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود که همه مصیبت‌ها در نزد او کوچک باشد.

گفت ای برادر آن چه مصیبتی است؟

قال: یقتل عطشاناً غریباً وحیداً فریداً، لیس له ناصر ولا معین و لو تراه یا آدم و هو یقول وا عطشاه وا قله ناصراه حتی یحول العطش بینه و بین السماء کالدخان فلم یجبه احد الا بالسیوف و شرب الحتوف، فیذبح ذبح الشاه من قفاه و ینهب رحله اعدائه و تشهر رؤسهم، هو و انصاره فی البلدان و معهم النسوان، کذالک سبق فی علم الواحد المنان.

گفت: کشته می شود در حالتی که تشنه باشد و بی کس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد. ای آدم، اگر او را ببینی در حالتی که می گوید: «وا عطشاه وا قله ناصراه» تا گاهی که از تشنگی چشمش چنان تاریک می شود که آسمان را نتواند دید و هیچ کس او را جواب نگوید الا با زبان شمشیر و شراب مرگ . پس، او را می‌کشند چنانکه گوسفند را از قفا سر میبرند، و احمال و اثقال او را دشمنان او به نهب و غارت می برند و سر او و اصحاب او را بر سنان‌ - نیزه‌ها - می کنند و در شهرها می گردانند و اهل‌بیت او را اسیر می گیرند. و این صورتی است که از پیش به علم خداوند واحد برگذشته است.

چون این سخن به پایان رفت، آدم و جبرئیل چون زنانی بچه مرده، گریستند...

منبع: ناسخ التواریخ، ج 1، ص 275
 

zhilamo

عضو جدید
لطفا این روشنفکری خود را با ذکر دلیل بفرمایید

مگر شمایی که خرافه پرستی میکنید می دونید دلیل چیه؟
اگر می دونستی دلیل چیه اون موقع بی دلیل خرافه رو قبول نمی کردی چه برسه به اینکه بپرستی...
 

د ا ن ش گ ا ه

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا این روشنفکری خود را با ذکر دلیل بفرمایید
این روشنفکریشون ناشی از اون بشقاب گرده ی بالای پشت بومه
به مقدسات میگن خرافه
اما به یسری آشغال که میان اون تو خزعلفات بار مغزشون میکنن میگن اعتقاد
متاسفم
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
مگر شمایی که خرافه پرستی میکنید می دونید دلیل چیه؟
اگر می دونستی دلیل چیه اون موقع بی دلیل خرافه رو قبول نمی کردی چه برسه به اینکه بپرستی...

نشد دیگه بر فرض من خرافه پرست
خواهشا بگید کدام قسمتش خرافه است تا به نتیجه برسیم
 

zhilamo

عضو جدید
این روشنفکریشون ناشی از اون بشقاب گرده ی بالای پشت بومه
به مقدسات میگن خرافه
اما به یسری آشغال که میان اون تو خزعلفات بار مغزشون میکنن میگن اعتقاد
متاسفم

من امثال تو رو آشغال هم نمی بینم. بی هویت

نشد دیگه بر فرض من خرافه پرست
خواهشا بگید کدام قسمتش خرافه است تا به نتیجه برسیم

خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
لطفا این مطالب رو بخونید تا دلایلم رو بدونید تاپیک : در تالار گفتگوی آزاد
خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
من امثال تو رو آشغال هم نمی بینم. بی هویت



خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
لطفا این مطالب رو بخونید تا دلایلم رو بدونید تاپیک : در تالار گفتگوی آزاد
خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!

نه باز هم نشد فعلا همین تاپیکو به نتیجه برسونیم(به قول ما اصفهانیها-گاماس گاماس)
 

zhilamo

عضو جدید
نه باز هم نشد فعلا همین تاپیکو به نتیجه برسونیم(به قول ما اصفهانیها-گاماس گاماس)

من این تاپیک رو الان در واقع در جواب این تاپیک باز کردم... من از شما خیلی خوشم میاد و به شما احترام خاصی قائل هستم... چون خیلی محترم هستید... فقط راستش از آوتارت خوشم نمی یاد...
خواهش میکنم بیایید اونجا و بحث رو اونجا ادامه میدیم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
ببینید دوست عزیز وقتی می گویید خرافه نمی توانید کل عقاید یک شخص یا گروه را زیر سوال ببرید بلکه باید مصداقی با آن برخورد کنید
فکر کنم تو این مصداق هنوز به نتیجه نرسیده باشیم
 

zhilamo

عضو جدید
ببینید دوست عزیز وقتی می گویید خرافه نمی توانید کل عقاید یک شخص یا گروه را زیر سوال ببرید بلکه باید مصداقی با آن برخورد کنید
فکر کنم تو این مصداق هنوز به نتیجه نرسیده باشیم

خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
لطفا این مطالب رو بخونید تا دلایلم رو بدونید تاپیک : در تالار گفتگوی آزاد
خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!
لطفا این مطالب رو بخونید تا دلایلم رو بدونید تاپیک : در تالار گفتگوی آزاد
خرافه پرستی انگار بخشی از وجودمان شده است...؟!

خواهشا فعلا برای این تاپیک دلیل بیارید تا ببینیم کجایش خرافه است
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود که همه مصیبت‌ها در نزد او کوچک باشد...کشته می شود در حالتی که تشنه باشد و بی کس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد.

صاحب کتاب «در الیمین» در تفسیر این آیه مبارکه از قرآن کریم «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» می فرماید: خلاصه معنی چنان است که آدم (ع) در ساق عرش کلمه چند نگریست، جبرئیل او را بیاموخت که بدان کلمات که اسماء پیغمبر و آل پیغمبر بود پناهنده شود و بدین گونه سخن کند: «قال: یا حمید بحق محمد، یا عالی بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن و الحسین و منک الاحسان».

خدا را بدین کلمات سوگند داد، چون به نام حسین(ع) رسید آتش از قلبش برانگیخت و آب از چشمش بریخت. گفت: ای جبرئیل، چه شد که در ذکر پنجم قلب من بشکافت و اشک من جاری شد؟ جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود که همه مصیبت‌ها در نزد او کوچک باشد.

گفت ای برادر آن چه مصیبتی است؟

قال: یقتل عطشاناً غریباً وحیداً فریداً، لیس له ناصر ولا معین و لو تراه یا آدم و هو یقول وا عطشاه وا قله ناصراه حتی یحول العطش بینه و بین السماء کالدخان فلم یجبه احد الا بالسیوف و شرب الحتوف، فیذبح ذبح الشاه من قفاه و ینهب رحله اعدائه و تشهر رؤسهم، هو و انصاره فی البلدان و معهم النسوان، کذالک سبق فی علم الواحد المنان.

گفت: کشته می شود در حالتی که تشنه باشد و بی کس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد. ای آدم، اگر او را ببینی در حالتی که می گوید: «وا عطشاه وا قله ناصراه» تا گاهی که از تشنگی چشمش چنان تاریک می شود که آسمان را نتواند دید و هیچ کس او را جواب نگوید الا با زبان شمشیر و شراب مرگ . پس، او را می‌کشند چنانکه گوسفند را از قفا سر میبرند، و احمال و اثقال او را دشمنان او به نهب و غارت می برند و سر او و اصحاب او را بر سنان‌ - نیزه‌ها - می کنند و در شهرها می گردانند و اهل‌بیت او را اسیر می گیرند. و این صورتی است که از پیش به علم خداوند واحد برگذشته است.

چون این سخن به پایان رفت، آدم و جبرئیل چون زنانی بچه مرده، گریستند...

منبع: ناسخ التواریخ، ج 1، ص 275

خواهشا فعلا برای این تاپیک دلیل بیارید تا ببینیم کجایش خرافه است

کتاب ناسخ التواریخ نوشته محمد تقی و عباسقلیخان سپهر کتاب معتبر مذهبی نبوده
و بارها نویسنده در آن اشاره کرده که باورهای عمومی مردم در این کتاب بیان شده
همان طور که در این کتاب یه مستی حضرت نوح اشاره شده!
با توجه به این که حتی احادیث هم از گزند تحریف به دور نیستند پس استفاده از این منبع که از لحاظ تاریخی و سندی ارزش مدرک قرار گرفتن ندارد قابل قبول نیست
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرافه گرایی و خرافه پرستی تا کجا؟

شما هنوز فرق مسائل اعتقادی رو با خرافه نمیدونی .
توی دین به مسائلی اشاره میشه که با عقل جور در نمیاد مثل تولد حضرت عیسی بدون وجود پدر .
ما این نوع مسائل را خرافه نمیدانیم حتی اگر بنظر غیر منطقی بیاد.
 

Similar threads

بالا