تولید ناب

KARA_DENIZ

عضو جدید
سلام
در این تاپیک قصد دارم در مورد تولید ناب مطلب قرار بدم .لطفا شما هم اگه مطلبی در این مورد دارید در این تاپیک قرار بدید:)
ممنون
 

forme1200

عضو جدید
سلام
پس چرا هیچ مطلبی اینجا نیست؟
لطفا اگه کسی در مورد تولید ناب و همچنین نت ناب مطلبی داره ممنون میشم برای من بفرسته
sohaaa777@yahoo.com
 

forme1200

عضو جدید
تولید ناب

[FONT=&quot] سلام امیدوارم این تاپیک براتون مفید باشه
[/FONT]

[FONT=&quot]مقدمــه[/FONT]
[FONT=&quot]قرن بیستم شاهد دو انقلاب در صحنه‌ تولید بود. انقلاب اول را پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون پی ریزی کردند که منجر به ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید صنعتی ( تولید دستی) شد و انقلاب دوم توسط «تاایچی اونو» در شرکت خودروسازی تویوتا صورت گرفت که با محوریت حذف اتلاف، اتمام عصر تولید انبوه و زایش تولید ناب را در پی داشت. پس می توان سه مرحله را در شیوه‌های تولید در نظر گرفت:[/FONT]
[FONT=&quot]1- تولید دستی (مبتنی بر حرفه و هنر):[/FONT][FONT=&quot] در این شیوه تولید، کارگران ماهر با به کارگیری ابزار آلات ماشینی چند کاره، محصولاتی غیراستاندارد را در حجم کم و تنوع بالا به صورت سفارشی برای خریدارانی خاص تولید می کردند. طبیعی است که این ویژگی منجر به قیمت زیاد محصول می شد. امروزه در ساخت ماهواره ها، سفینه های فضایی و مشتریان با سلیقه های خاص این شیوه کاربرد دارد. [/FONT]
[FONT=&quot]2- تولید انبوه: این شیوه تولید اولین بار توسط آدام اسمیت در قرن هیجدهم مورد تحلیل قرار گرفت و برتخصص و تقسیم کار و مفاهیمی چون مقیاس اقتصادی تولید و شیوه های تجزیه و تحلیل هزینه و سود و حجم فعالیت تاکید دارد. از ویژگیهای دیگر این شیوه تولید این است که محصول توسط متخصصان طراحی و بوسیله کارگران غیرماهر تولید می شود. نیروی کار به آموزش کم احتیاج دارد و سازماندهی به صورت ادغام عمودی کامل است. تنوع محصولات نیز محدود است ولی به خاطر حجم بالای تولید روند قیمتها نزولی است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]3- تولید ناب: [/FONT][FONT=&quot]خاستگاه تولید ناب ، کشور ژاپن است و برای اولین بار صنایع این کشور آن را مطرح کرده و به کار بردند. شاید علت این امر با محیط و موقعیت طبیعی و جغرافیایی کشور ژاپن و فرهنگ حاکم یر رفتار مردم آن ارتباط داشته باشند. ژاپنی ها به خاطر مواجه بودن با محدودیت وسعت، فضا و منابع طبیعی و جمعیت زیاد با انجام هر گونه کار بیهوده و بی فایده که منجر به اتلاف منابع مادی و انسانی آن ها شده به شدت مخالف هستند. آن ها تولید ضایعات و دوباره کاری تحمیل شده به وسیله کیفیت ضعیف و نامطلوب را اتلاف می دانند و تلاش می کنند تا محصولاتی بدون نقص و با کیفیت کامل تولید کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]آنان هم چنین معتقدند که نگهداری موجودی، موجب اشغال فضا و راکد ماندن سرمایه درسازمان می شود. هر گونه فعالیت، رفتار و تصمیمی که به افزایش ارزش افزوده محصول و خدمات کمک نمی کند، اتلاف ، بیهودگی و ضد ارزش تلقی می شود و باید حذف کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]نظریه نظام تولید به هنگام برای اولین بار در شرکت [/FONT][FONT=&quot]TOYOTA[/FONT][FONT=&quot] مطرح گردید. کارشناسان این شرکت در مطالعاتی که به منظور بهبود روش ها و سیستم ها انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که در فعالیت ها و عملیات شرکت هفت عامل وجود دارد که منشا و عامل اتلاف منابع سازمان هستند که عبارتند از: [/FONT]
[FONT=&quot]1. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از تولید اضافی [/FONT]
[FONT=&quot]2. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از طولانی بودن زمان انتظار( مشتری، ماشین، مواد و کارگر) [/FONT]
[FONT=&quot]3. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از حمل و نقل [/FONT]
[FONT=&quot]4. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از فرآیند تولید [/FONT]
[FONT=&quot]5. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از ذخیره و انبار غیر ضروری مواد [/FONT]
[FONT=&quot]6. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از حرکت اضافی [/FONT]
[FONT=&quot]7. [/FONT][FONT=&quot]اتلاف حاصل از تولید کالای معیوب[/FONT]

[FONT=&quot]این مطالعات مقدمه ای شد تا تاایچی اونو([/FONT][FONT=&quot]Taichi Ohono [/FONT][FONT=&quot]) که ابتدا یک کارشناس بود و بعدها از مدیران ارشد شرکت تویوتا گردید، نظریه جدیدی در مدیریت تولید ارائه کند. نظریه او همین است که امروز با عنوان تولید ناب معروف می باشد. تاریخ بسط و گسترش این تفکر به اواسط دهه 1970 بر می گردد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]

[FONT=&quot]تعریف تولید ناب[/FONT]
[FONT=&quot]نظام تولید ناب موضوعی است که افراد مختلف به صورت های متفاوتی آن را شرح داده اند و در متون مختلف با عبارت ها و تعبیرهای گوناگون تعریف شده است. آن چه در بین بسیاری از این تعریف ها و توضیحات مشترک می باشد، عدم تفهیم کامل موضوع تولید ناب است. در بسیاری از این نوشته ها و گفته ها از تولید ناب به عنوان تکنیکی در کنترل موجودی یاد شده است و آن را مترادف با موجودی صفر دانسته اند. تاایچی اونو در جایی می گوید[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot] (( موجودی صفر هدف بیهوده ای بیش نیست.))[/FONT]
[FONT=&quot]بعضی آن را نگرشی نو به تولید و بعضی دیگر نوعی روش می دانند. نظام تولید به هنگام برای افرادی دیگر، نوعی فلسفه و تفکر می باشد. هم چنین برخی از نویسندگان دیگر آن را یک استراتژی دانسته اند. یکی از نویسندگان معتقد است سیستم تولید ناب نه تنها همه مواردی را که در بالا اشاره شد دارا می باشد، بلکه چیزی بیشتر ازآن است. تفکر تولید ناب تنها به چند بخش از یک سازمان اختصاص داده نشده، بلکه برای انواع سازمان ها و همه بخش ها و واحدهای آن ها می باشد. [/FONT]
[FONT=&quot]نظام تولید ناب چیزی بیشتر ازمدیریت کالا و حمل و نقل مواد است. یک فلسفه و تفکر است که هدف آن حذف جامع و کامل اتلاف و جلوگیری از به هدر رفتن منابع در همه فعالیت ها می باشدو مبتکر این تفکر در این مورد گفته است:" هدف ما حذف جامع اتلاف و بیهودگی است."[/FONT]
[FONT=&quot]یکی از نویسندگان می گوید:" بعضی ها فکر می کنند نظام تولید ناب مانند لباس شیک است که شرکت تویوتا آن را از بازار خریداری و به تن کرده است. آن ها نیز می خواهند همین کار را بکنند اما خیلی زود متوجه می شوند که برای پوشیدن این لباس خیلی چاق هستند." [/FONT]
[FONT=&quot]در یک جمع بندی از تعاریف و توضیح هایی که در مورد تولید ناب ارائه شده است باید بگوییم:" نظام تولید ناب تفکر و نگرشی نوین در اداره سازمان های صنعتی است که با اصول تکنیک ها و روش های برخاسته از آن، حذف کامل و جامع اتلاف و افزایش بهره وری را در تمام فعالیت ها اعم از داخل و خارج سازمان دنبال می کند."[/FONT]
[FONT=&quot]عبارت مرتبط با ناب کلمه ژاپنی کایزن([/FONT][FONT=&quot]Kaizen[/FONT][FONT=&quot]) به معنی بهبود مستمر است. کایزن متدولوژی است که کانون آن بهبود مستمر فرآیند می باشد. اهداف اصلی کایزن عبارتند از افزایش بهره وری، افزایش توان عملیاتی، کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتری.[/FONT]
 

forme1200

عضو جدید
[FONT=&quot]ادامه...
[/FONT]

[FONT=&quot]اهداف درتولید ناب[/FONT]
[FONT=&quot]چون دیدگاه تولید گر ناب برکمال مبتنی است و همه چیز را با کمال می سنجد یعنی نزول قیمت ها، به صفر رساندن میزان عیوب، به صفر رساندن موجودی، تنوع بی پایان محصول، به صفر رساندن اتلاف که:[/FONT]
[FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot]تولید چیزهایی که کسی خواهان آن نیست.[/FONT]
[FONT=&quot]2-[/FONT][FONT=&quot]موجودی ها و کالاهای فروش نرفته ای که روی هم انبار می شوند. [/FONT]
[FONT=&quot]3-[/FONT][FONT=&quot]مراحلی از فرآیند که به راستی ضرورتی ندارد. [/FONT]
[FONT=&quot]4-[/FONT][FONT=&quot]جابه جایی نیروی انسان.[/FONT]
[FONT=&quot]5-[/FONT][FONT=&quot]حمل و نقل کالا از یک نقطه به نقطه ای دیگر بی هیچ هدف.[/FONT]
[FONT=&quot]6-[/FONT][FONT=&quot]توقف و انتظار، کارکنان برای انجام کاری در پایین جریان به دلیل انچام نگرفتن به موقع کاری در بالای جریان.[/FONT]

[FONT=&quot]اصول تولیدناب[/FONT]
[FONT=&quot]برای دست یابی به تولید ناب می بایست اصولی را یاد گرفت و آن ها را اجرا کرد، این اصول عبارتند از:[/FONT]
[FONT=&quot]1- [/FONT][FONT=&quot]کارگروهی:[/FONT][FONT=&quot] کار گروهی یکی از اصول مهم تولید ناب به شمار می رود و یک کارخانه با روش تولید ناب، هرگاه بخشی از محصول در خط تولید دچار مشکل شود کارگر می تواند خط را متوقف نموده تا بقیه کارکنان نیز برای هم فکری در رفع مشکل به یاری او بشتابند این روش برخلاف سیستم تولید انبوه است که اگر کارگر خط تولید اشکال در محصول مشاهده کرد ازآن می گذرد تا نهایتا هنگام بازرسی محصول اشکال مشخص شود.[/FONT]
[FONT=&quot]2- [/FONT][FONT=&quot]ارتباطات:[/FONT][FONT=&quot] در سیستم ناب اعضا گروه رسما متعهد می شوند دقیقا کاری را انجام دهند که همه اعضای گروه بر سر آن به توافق رسیده اند. رهبری در این میان نقش موثری دارد، رهبری، اعضا گروه را با همه پیچ و خم های کار که باید به توافق همه اعضا برسد مواجه می کند و نقش موثری در ارتباط با افراد با یکدیگر ایفا می کند.[/FONT]
[FONT=&quot]3- [/FONT][FONT=&quot]استفاده بهینه از منابع و حذف اتلاف ها: [/FONT][FONT=&quot]هر چیز که با تعریف ارزش سازگار نباشد یا به ارزش نیافزاید، تلفات نام دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]4- [/FONT][FONT=&quot]توانمند سازی کارکنان:[/FONT][FONT=&quot] چون این کارمندان هستند که به طور مستقیم با کار مورد نظر در ارتباط هستند، و بهتر از هر کس می توانند درباره آن نظر دهند و زودتر از هر کس تلفات را تشخیص دهند.[/FONT]
[FONT=&quot]5- [/FONT][FONT=&quot]توجه به واژه ارزش از دیدگاه مشتری:[/FONT][FONT=&quot] وظیفه هر تولید کننده ای تاثیر رضایت مشتری از طریق ارائه ارزش است. برای مثال هنگامی که شما ارزش را می افزایید در واقع شکل نامناسب یا کم تر محصول را برای جلب رضایت مشتری عوض می کنید و اگر شما ندانید که ارزش از دیدگاه مشتری چیست معمولا با مشکلات ناشی از کیفیت پایین محصول مواجه می شوید.[/FONT]
[FONT=&quot]و یا باید به این نکته بسیار مهم در تولید ناب در کارخانه دقت شود که کارگران تنها زمانی به تولید ناب پاسخ می دهند که نوعی حس تعهد دو جانبه موجود باشد. این حس که مدیریت به کارگران ماهر ارزش می نهد و به خاطر حفظ آن ها، از خود گذشتگی خواهد کرد و مسئولیت را به گروه کاری آنها واگذار می کند.[/FONT]

[FONT=&quot]مکانیزم اجرای تولید ناب چیست؟[/FONT]
[FONT=&quot] برای اجرای تولید ناب تکنیک های زیادی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از :[/FONT]
[FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot]ترسیم جریان ارزش[/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]Value Stream Mapping[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]2-[/FONT][FONT=&quot]محل کار دیداری([/FONT][FONT=&quot]Visual Workplace [/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]3-[/FONT][FONT=&quot]تعویض سریع/ کاهش زمان راه اندازی([/FONT][FONT=&quot]Quick Changer/ Setup Reduction[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]4-[/FONT][FONT=&quot]تولید سلولی([/FONT][FONT=&quot]Cellular Manufacturing[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]5-[/FONT][FONT=&quot]سیستم های کششی[/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]Pull Systems[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]6-[/FONT][FONT=&quot]نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع([/FONT][FONT=&quot]Total Production[/FONT][FONT=&quot]Maintenance[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]7-[/FONT][FONT=&quot]ساماندهی محیط کار([/FONT][FONT=&quot]Workplace Organization[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]8-[/FONT][FONT=&quot]تولید همگن([/FONT][FONT=&quot]Level Production[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]

[FONT=&quot]یکی از مکانیزم های مورد استفاده در تولید ناب، استفاده از سیستم های کششی است. مفهوم سیستم کششی در تولید ناب، توانایی پاسخگویی به کشش تقاضای مشتریان می باشد. سازمان های ناب عملیات خود را به گونه ای طراحی می کنند تا توانایی پاسخگویی به درخواست های در حال تغییر مشتریان را داشته باشدو مهم ترین مشخصه سیستم کششی، ارتباط دادن کلیه فعالیت های تولید و تامین به تقاضای واقعی مشتریان می باشد. برای راه اندازی سیستم کششی ، ارتباط دادن کلیه فعالیت های تولید و تامین به تقاضای واقعی مشتریان می باشد. برای راه اندازی سیستم کششی، از ابزاری به نام کانبان([/FONT][FONT=&quot]Kanban[/FONT][FONT=&quot]) استفاده می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]کانبان لغتی است ژاپنی که به معنای کارت حاوی اطلاعات است. سیستم کانبان شامل کارت های چاپ شده است که هر دسته مشخص از قطعه در جریان فرآیند تولید آن را به همراه دارد. پس از استفاده یا انتقال قطعات، کارت کانبان از روی آن ها برداشه شده و به فرآیندهای قبلی به عنوان سفارشی برای تامین یک دسته دیگر از قطعه مورد نظر بر می گردد. به عبارت دیگر سیستم کانبان یک سیستم اطلاعاتی است که تامین کالای مورد نیاز در زمان مورد نیاز و به مقدار مورد نیاز را تضمین می کند. این سیستم در واقع یک سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید در سطح کارگاه می باشد که سیستمی کم هزینه و با کارایی بالا است. نکته حائز اهمیت آن است که کانبان ضمن این که موجودی و کار در حین فرآیند([/FONT][FONT=&quot]W[/FONT][FONT=&quot]ork In Place[/FONT][FONT=&quot]) را کاهش می دهد ولی همیشه به معنی حذف کامل موجودی و [/FONT][FONT=&quot]WIP[/FONT][FONT=&quot]نیست.[/FONT]

[FONT=&quot]از جمله فواید استفاده از سیستم های کششی نظیر کانبان می توان به موارد زیر اشاره نمود: [/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]افزایش قابلیت پاسخگویی به نیاز مشتریان[/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]کاهش میزان انبارش درون انبارها و آزاد شدن فضا[/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]کاهش سرمایه راکد در انبارها [/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]کاهش هزینه حمل ونقل تامین کنندگان [/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]تسریع در دریافت بازخور مشکلات کیفی محصولات تولیدی[/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]کاهش زمان انتظار تحویل محموله ها [/FONT]
[FONT=&quot]تامین قطعات متناسب با میزان واقعی تولید، به جای استفاده از تئوری سفارش گذاری اقتصادی[/FONT]

[FONT=&quot]نتیجه گیری[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT]
[FONT=&quot]تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که در صدد حذف و از بین بردن هر فرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتاً فروش است که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند. در نگرش تولید ناب مونتاژگر (کارخانه اصلی) با یک دید سیستمی با مسائل برخورد می کند به طوری که در تلاش است یک رابطه برد-برد ([/FONT][FONT=&quot]Win-Win[/FONT][FONT=&quot]) با کل اجزای سیستم برقرار کند مونتاژگر ناب، عرضه کنندگان ([/FONT][FONT=&quot]Suppliers[/FONT][FONT=&quot]) یک رابطه نزدیک بر مبنای سود معقول ایجاد می کند. میان مدیریت و کار کردن نوعی تعهد وجود دارد که مدیریت به کار کردن ارزش و احترام قائل است و مسئولیت ها را به آنان واگذار می کند در مقابل مدیریت انتظار دارد که کار کردن پاسخگوی نیازهای مختلف کارخانه باشند. [/FONT]
[FONT=&quot]مهمترین رکن یک سیستم ناب، ارتباط با مشتریان است که فروشندگان شرکت ناب با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی دقیق در صدد ایجاد یک رابطه بین کارخانه و مشتریان هستند به نحوی که کارخانه بتواند نیازهای مختلف مشتریان را دقیقاً شناسایی کرده و با خلق یک محصول مناسب نیاز های مشتریان بخش های مختلف بازار را پاسخ دهد بنابر این در تولید ناب همه اجزای سیستم به طور مطلوب منتفع می شوند.[/FONT]
 
بالا