سلام دوستان
امروز صورتم رو اصلاح میکردم با خودم گفتم تو اینترنت درباره ریش وصورت و حکم تراشیدن صورت یه جستجویی بکنم اطلاعاتی بدست بیارم، که به مطلبی از سایت اهل سنت برخوردم ، که در مورد وجوب گذاشتن ریش بحث کرده بود
-----------------------------------------------------------------------------------------------
بسماللهالرحمنالرحيم
نحمده ونصلي على رسوله الکريم
بلند گذاشتن ريش و کوتاه نمودن سبيل از فطرت است
1- از حضرت عائشه -رضي الله عنها- روايت شده است که رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود:
«عشر من الفطرة: قص الشارب، وإعفاء اللحى، والسواک واستنشاق الماء وقص الأظفار، وغسل البراجم، ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء».
ده چيز از فطرتاند: کوتاه کردن سبيل، بلند گذاشتن ريش، مسواک، آب در بيني نمودن، کوتاه نمودن ناخنها، شستن بندها و مفاصل، کندن موي زيربغل و تراشيدن موي زير ناف و استنجاء.
زکريا که يکي از راويان اين حديث است از مصعب روايت کرده است که فرمود: دهمي را فراموش کردهام که ممکن است مضمضه باشد. وکيع گفت: انتقاص الماء: يعني استنجاء. رواه مسلم و ابوداود
شيخ (رحمه الله) در (بذل المجهود شرح سنن أبيداود) در توضيح اين گفتار حضرت رسول -صلى الله عليه وسلم-: «عشر من الفطرة» يعني ده خصلت از خصلتهاي انبياء هستند که در اين آيه به ما دستور داده شده است تا از آنها پيروي نماييم:
﴿أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ﴾. (انعام: 90)
پس گويا ما بر اين فطرت آفريده شدهايم. از بيشتر علما چنين منقول است.
يا هم مراد سنت ابراهيمي -عليه السلام- ميباشد، يا آنچه طبيعتهاي سالم بر آن آفريده شدهاند از اخلاق نيکو و خوبي آن با خردشان ترکيب يافته است و اين قول روشنتر ميباشد و هم مراد از فطرت، دين است؛ چنانکه خداوند -عزوجل- فرموده است:
﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا﴾ (روم: 30).
يعني: دين خداوند که براي نخستين مخلوط از بنيآدم برگزيده است و اين افعال از توابع دين هستند به حذف مضاف، پس معنايش چنين ميشود، ده تا از توابع دين هستند. حافظ در فتح البارياز ابوشامه نقل کرده است که: مراد از فطرت در حديث باب آنست که اگر کسي اين چيزها را به انجام برساند فاعل آن متصف به صفت فطرتي خواهد شد که خداوند -عزوجل- انسانها را بر آن آفريده و آنان را براي آن اعمال برانگيخته و ترغيب داده است تا در هر صورت بر کاملترين و گراميترين صفات حايز گردند.
حافظ در جايي ديگر فرموده است: قاضي بيضاوي فطرتي را که در حديث آمده است بر تمام معاني وارده حمل نموده است از جمله، اختراع جلبت، دين و سنت، پس فرموده است: فطرت همان سنت کهني است که انبياء عليهمالسلام آن را برگزيده و شرايع بر آن اتفاقنظر دارند و گويا آن امر جبلياي است که بر آن آفريده شدهاند.
پيامبر اکرم -صلى الله عليه وسلم- به بلند گذاشتن ريش دستور داده؛ خود نيز ريش مبارک را بلند ميگذاشت. چنانکه در برخي احاديث وارد شده است:
بخاري و ابوداود از ابومعمر روايت نمودهاند که فرمود: ما به حضرت خباب گفتيم: آيا رسول اکرم -صلى الله عليه وسلم- در ظهر و عصر قرائت ميخواند؟ فرمود: آري، گفتيم: از کجا فهميدي؟ فرمود: از تکان خوردن ريش مبارک ايشان. اين لفظ بخاري است و در ابوداود آمده است: ما گفتيم، چگونه تشخيص داديد؟ فرمود: از جنبيدن ريش مبارک ايشان -صلى الله عليه وسلم-.
-------------------------------------------------------------------------------------------
در این مطلب حرف از فطرت آمده است ، و فطرت را ده عمل بالا معرفی کرده است و سنت کهنی نام برده است که انبیا آنهارو برگزیده اند، و این ده تا فعل رو از توابع دين دانسته ان
از نظر من هشت موردشون پسندیده هستن! بجز کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش
حالا نظر شما درباره کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش چیست؟
امروز صورتم رو اصلاح میکردم با خودم گفتم تو اینترنت درباره ریش وصورت و حکم تراشیدن صورت یه جستجویی بکنم اطلاعاتی بدست بیارم، که به مطلبی از سایت اهل سنت برخوردم ، که در مورد وجوب گذاشتن ریش بحث کرده بود
-----------------------------------------------------------------------------------------------
بسماللهالرحمنالرحيم
نحمده ونصلي على رسوله الکريم
بلند گذاشتن ريش و کوتاه نمودن سبيل از فطرت است
1- از حضرت عائشه -رضي الله عنها- روايت شده است که رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود:
«عشر من الفطرة: قص الشارب، وإعفاء اللحى، والسواک واستنشاق الماء وقص الأظفار، وغسل البراجم، ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء».
ده چيز از فطرتاند: کوتاه کردن سبيل، بلند گذاشتن ريش، مسواک، آب در بيني نمودن، کوتاه نمودن ناخنها، شستن بندها و مفاصل، کندن موي زيربغل و تراشيدن موي زير ناف و استنجاء.
زکريا که يکي از راويان اين حديث است از مصعب روايت کرده است که فرمود: دهمي را فراموش کردهام که ممکن است مضمضه باشد. وکيع گفت: انتقاص الماء: يعني استنجاء. رواه مسلم و ابوداود
شيخ (رحمه الله) در (بذل المجهود شرح سنن أبيداود) در توضيح اين گفتار حضرت رسول -صلى الله عليه وسلم-: «عشر من الفطرة» يعني ده خصلت از خصلتهاي انبياء هستند که در اين آيه به ما دستور داده شده است تا از آنها پيروي نماييم:
﴿أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ﴾. (انعام: 90)
پس گويا ما بر اين فطرت آفريده شدهايم. از بيشتر علما چنين منقول است.
يا هم مراد سنت ابراهيمي -عليه السلام- ميباشد، يا آنچه طبيعتهاي سالم بر آن آفريده شدهاند از اخلاق نيکو و خوبي آن با خردشان ترکيب يافته است و اين قول روشنتر ميباشد و هم مراد از فطرت، دين است؛ چنانکه خداوند -عزوجل- فرموده است:
﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا﴾ (روم: 30).
يعني: دين خداوند که براي نخستين مخلوط از بنيآدم برگزيده است و اين افعال از توابع دين هستند به حذف مضاف، پس معنايش چنين ميشود، ده تا از توابع دين هستند. حافظ در فتح البارياز ابوشامه نقل کرده است که: مراد از فطرت در حديث باب آنست که اگر کسي اين چيزها را به انجام برساند فاعل آن متصف به صفت فطرتي خواهد شد که خداوند -عزوجل- انسانها را بر آن آفريده و آنان را براي آن اعمال برانگيخته و ترغيب داده است تا در هر صورت بر کاملترين و گراميترين صفات حايز گردند.
حافظ در جايي ديگر فرموده است: قاضي بيضاوي فطرتي را که در حديث آمده است بر تمام معاني وارده حمل نموده است از جمله، اختراع جلبت، دين و سنت، پس فرموده است: فطرت همان سنت کهني است که انبياء عليهمالسلام آن را برگزيده و شرايع بر آن اتفاقنظر دارند و گويا آن امر جبلياي است که بر آن آفريده شدهاند.
پيامبر اکرم -صلى الله عليه وسلم- به بلند گذاشتن ريش دستور داده؛ خود نيز ريش مبارک را بلند ميگذاشت. چنانکه در برخي احاديث وارد شده است:
بخاري و ابوداود از ابومعمر روايت نمودهاند که فرمود: ما به حضرت خباب گفتيم: آيا رسول اکرم -صلى الله عليه وسلم- در ظهر و عصر قرائت ميخواند؟ فرمود: آري، گفتيم: از کجا فهميدي؟ فرمود: از تکان خوردن ريش مبارک ايشان. اين لفظ بخاري است و در ابوداود آمده است: ما گفتيم، چگونه تشخيص داديد؟ فرمود: از جنبيدن ريش مبارک ايشان -صلى الله عليه وسلم-.
-------------------------------------------------------------------------------------------
در این مطلب حرف از فطرت آمده است ، و فطرت را ده عمل بالا معرفی کرده است و سنت کهنی نام برده است که انبیا آنهارو برگزیده اند، و این ده تا فعل رو از توابع دين دانسته ان
از نظر من هشت موردشون پسندیده هستن! بجز کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش
حالا نظر شما درباره کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش چیست؟