پيشواز ماه مهربون...

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
با خودم می گفتم چه خوب بود تا ما مبارک هرکی میاد این روزشمار و میبینه یه حدیث هم در مورد ماه مهربون بزنه

:gol:هرکی یه حدیث:gol:

:gol:آخرش خیلی میشه:gol:



فکر خیلی خوبیه ;)

من هر بار اومدم اگه خدا بخواد یه روایت می ذارم :gol:

رمضان ، ماهی است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است ؛ [ کتابی] که مردم را راهنما و [در بر دارنده ] نشانه های آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است . سوره مبارکه بقره آیه 185



میلاد امام حسن ، امام صبر و مهربانی و تقوا در این ماهه . پیشاپیش تبریک می گم این میلاد پر برکت رو ....


امام حسن (ع ) : خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه ای برای آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش برای خشنودی او از یکدیگر پیشی گیرند .
 

ساقي كوير

عضو جدید
..::7::..
روز مانده به آغاز ماه مهربون

قال رسول الله(صلى الله عليه و آله)
طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة
خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت‏سير مى‏شوند.


امام خمینی(رحمه الله)
شما در این چند روزی که به ماه رمضان مانده به فکر باشید خود را اصلاح کرده توجه به حق تعالی پیدا نمائید، از کردار و رفتار ناشایسته خود استغفار کنید، اگر خدای نخواسته گناهی مرتکب شده اید قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توبه کنید.
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
معنای واژه رمضان

معنای واژه رمضان



واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است، به معناى بارانى كه اوّل پاییز مى‏بارد و هوا را از خاك و غبارهاى تابستان پاك مى‏كند و یا به معناى داغىِ سنگ از شدّت گرماى آفتاب .

امّا درباره این كه چرا این نام بر یكى از ماه‏هاى سال، گذاشته شده است، زمخشرى (م 528 ق) گوید:

اگر پرسى: «چرا ماه رمضان را به این نام نامیده‏اند؟»، گویم: روزه در ماه رمضان، عبادتى دیرین است، و گویا عرب‏ها این نام را به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگى و چشیدن سختى آن، نهاده‏اند، همچنان كه به آن «ناتق (رنج‏آور)» هم گفته‏اند؛ چون سختى روزه، آنان را به رنج و زحمت مى‏افكند .

و گفته‏اند: چون نام ماه‏ها را از زبان قدیم نقل كرده‏اند، آنها را با زمان‏هایى كه در آنها قرار داشتند، نامیده‏اند و این ماه، در روزهاى گرم و داغ بوده است .

شمارى از روایات، این نامگذارى را به سبب نقشى دانسته‏اند كه ماه رمضان در پاكسازى آئینه جان از آلودگى‏هاى گناهان و پاكسازى روان از زنگار خطاها دارد. از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛‌ این ماه را رمضان نامیده‏اند: چون گناهان را مى‏زداید.

این وجه در نامگذارى، از یك سو با ریشه لغوىِ «رمضان» و از سوى دیگر با بركات، ره‌آوردها و آثار آن، هماهنگ و متناسب است .
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در توصيف ماه رمضان فرمودند:

هُوَ شَهرٌ دُعيتُم فيهِ إلى ضِيافَةِ اللهِ، و جُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللهِ، أنفاسُكُم فيهِ تَسبيحٌ، و نَومُكُم فيهِ عِبادَةٌ، ؛

آن، ماهى است كه در آن به ميهمانى خدا دعوت شده‏ايد و در آن، از اهل كرامت خدا قرار داده شده‏ايد. نفَس‏هايتان در آن، تسبيح است؛ خوابتان در آن، عبادت است؛ عمل(خيرِ) شما در آن، پذيرفته است؛ و دعاى شما در آن، مستجاب است.


 

ساقي كوير

عضو جدید
امام هادی علیه السلام :
فَرَضَ اللّه ُ تَعالی الصَّوْمَ لِیَجِدَ الْغَنِیُّ مَسَّ الْجُوع لِیَحْنُو عَلَی الْفَقِیرِ.
خداوند متعال روزه را واجب کرد تا غنی حس گرسنگی را بچشد. سپس بر فقیر مهر ورزد.
:gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

salvador

کاربر فعال ادبیات
کاربر ممتاز
امام رضا عليه السلام فرمود:
مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حدیث معراج آمده است که خداوند از پیامبر می پرسد:ای احمد آیا آثار روزه را میدانی ؟

پاسخ داد: خیر.

خداوند فرمودند:نتیجه روزه کم خوری و کم گویی است و آن حکمت به ارمغان می آورد و حکمت معرفت در پی دارد و معرفت یقین . و زمانی که بنده ای به یقین رسید باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند در سختی یا آسانی و این مقام خشنودهاست.
و هرکس طبق خشنودی من رفتار کند سه خصلت را به او میدهم : شکری که نادانی همراه آن نباشد یادی که فراموشی نداشته باشد و دوستیی که دوستی من را به دوستی افریدگانم ترجیح دهد .
هنگامی که او مرا دوست داشت من هم او را دوست خواهم داشت و.دوستی اورا در دل بندگانم میاندازم و چشم اورا به عظمت جلالم میگشایم و علم افریدگانم را از او پنهان نمیکنم . در تاریکی شب و روشنایی روز با او مناجات میکنم تا آنجا که سخن گفتن و همنشینی او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او میرسانم و اسراری را که از بندگانم پنهان کردده ام برای او اشکار میکنم ...عقل او را غرق در شناخت خود میکنم و درک اورا بالا میبرم . مرگ را بر او آسان میکنم تا وارد بهشت شود.و هنگامی که ملک الموت او را ملاقات کند به او میگوید : افرین بر تو و خوش به حالت ! خداوند مشتاق توست...
منبع : المراقبات نوشته حاج میرزا جواد ملکی تبریزی
 

ساقي كوير

عضو جدید
..::6::..
روز مانده به آغاز ماه مهربون

قال رسول الله(صلی ‏اللّه علیه و آله)
" اَنَّ الجَنَّةَ لَتُنجَدُ وَ تُزَینُ مِنَ الحَولِ اِلِی اَلحَولِ لدُخُولِ شَهرِ رَمَضانَ "
همانا بهشت تزیین و آراسته می ‏شود از سالی به سال دیگر به خاطر ورود به ماه رمضان .



حضرت آیت الله مظاهری(دامت برکاته)
ماه مبارک رمضان یک نعمت بزرگ از طرف خداوند متعال است. در این ماه مبارک ما مهمان خداوند و ذات باری تعالی میزبان ما است. اگر در این ماه توجه داشته باشیم، چنانچه نعمت دیگری جز تقوا نصیب و روزی ما نشود، بس است که بگوییم ماه مبارک رمضان نعمت بزرگی است.
 

N. fotros

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منم پیرو صحبت دوستان که هر روز یک حدیث در ارتباط با
ماه مبارک رمضان بگذاریم
منم امروز یک حدیث از امام باقر(ع) می ذارم
امید که با آماده سازی های لازم خودمون برای این ماه با عظمت
آماده کنیم...

قال الباقر علیه السلام:
بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1
 

ساقي كوير

عضو جدید
..::5::..
روز مانده تا ماه مهربون


قال اميرالمومنين عليه السلام:
فرض الله ... الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق‏
خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
نهج البلاغه، حكمت 252


آیت‌الله امینی(دامت برکاته)
در ماه مبارک رمضان سر سفره خدا بنشینید و به یکدیگر نزدیک شوید و اختلافات را کنار بگذارید.
 

ساقي كوير

عضو جدید
..::4::..
روز مانده تا ماه مهربون


قال الصادق(عليه السلام)
اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.
آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز كند.»
الكافى ج 4 ص 87، ح 1


حضرت امام خمینی(رحمه‌الله) درباره رمضان چنین می‏سرایند:
ماه رمضان شد،می‌‌و میخانه بر افتاد ----------------عشق و طرب و باده به وقت‏سحر افتاد
افـطـار به می‌ کـرد برم پـیـــر خـرابات----------------گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد
بـا بـاده وضو گیر که در مذهب رندان---------------در حضرت حق این عملت‏بارور افتاد
 

ساقي كوير

عضو جدید
از همه دوستانی که می تونن در تاپیک های ماه مهربون به طور منظم شرکت داشته باشن در خواست می شود جهت هماهنگی به این صفحه و یا این صفحه آمده و جهت تقسیم کار اعلام آمادگی کنند.تا سریع تر شروع کنیم.
:gol:وقتی نمونده رسید ماه مهربون:gol:
:w42::w42::w42::w42:
 

ساقي كوير

عضو جدید
پنجشنبه احتمالا روز اول ماه رمضان است

امسال، حدود 120 گروه رصدي براي رصد هلال ماه رمضان اقدام مي‌كنند/60 گروه براي استهلال تلسكوپ دارند/ كارشناسان معتقدند مشخصات ماه براي ديده شدن در روز سه‌شنبه بسيار كم و ضعيف است/ برخي كشورها دقت كافي در استهلال ندارند


عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري با استناد به نظرات كارشناسي گروه هاي استهلال، مي‌گويد به احتمال زياد روز پنجشنبه اول ماه رمضان است. او مي‌گويد شهروندان از اينكه در برخي از كشورها ماه رمضان زودتر از ايران اعلام مي شود نگران نباشند و مطمئن باشند كه استهلال در ايران با دقت كافي انجام مي شود. موحد نژاد اضافه كرد متاسفانه ما اطلاع داريم كه در برخي از كشورها افرادي كه تجربه كافي ندارند در زمينه رويت ماه اقدام مي‌كنند و در ديدن ماه دچار تعجيل و توهم مي‌شوند و گزارش‌هايي كه مي‌دهند از دقت كافي برخوردار نيست.

حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا اظهار كرد: حدود 120 گروه رصدي با تجهيزات و ابزار لازم براي رصد هلال ماه رمضان در روز سه شنبه، 29 ماه شعبان اقدام مي‌كنند.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: به طور معمول 29 هر ماه استهلال براي ماه جديد انجام مي‌شود و اگر هلال ماه ديده شد، ماه جديد شروع مي‌شود.
موحدنژاد تصريح كرد: البته نظر كارشناسان رويت اين است كه در روز سه‌شنبه هلال ماه رمضان ديده نمي‌شود و انتظار مي‌رود كه ماه رمضان همان‌گونه كه در تقويم آمده است از روز پنجشنبه آغاز شود، يعني پنجشنبه روز اول ماه رمضان باشد، زيرا كارشناسان معتقدند مشخصات ماه براي ديده شدن در روز سه‌شنبه بسيار كم و ضعيف است و پيش‌بيني آنها اين است كه روز سه‌شنبه هلال ماه رمضان ديده نمي‌شود و ماه شعبان 30 روزه شده و رمضان از پنجشنبه آغاز مي‌شود.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: استهلال در همه استان‌هاي كشور انجام مي‌شود اما در بعضي از استان‌هاي گروه‌هاي استهلال بيشتري براي رويت ماه وجود دارند.
او گفت: در استان‌هاي خراسان، اصفهان و فارس تعداد گروه‌ها بيشتر است و علت آن هم اين است كه ستاد استهلال در اين استان‌ها سابقه فعاليت بيشتري دارد، بنابراين در اين استان‌ها گروه‌هاي بيشتري براي استهلال شكل گرفته است.
موحد‌نژاد بيان كرد: گروه‌هاي استهلال از افراد علاقه‌مند و همچنين يك نفر از طرف امام جمعه آن شهر تشكيل شده است و گروه‌هاي استهلال زير نظر امام جمعه شهرها فعاليت مي‌كنند و علت آن هم اين است كه گزارش‌هايي كه در رابطه با استهلال داده مي‌شود بايد موثق باشد بنابراين افرادي كه براي رويت ماه مي‌روند بايد افراد قابل اعتمادي باشند. به همين جهت حتما يك نماينده از طرف امام جمعه در گروه حضور دارد.
او ادامه داد: رويت ماه يك كار علمي است بايد كارشناسان حضور داشته باشند كه بتوانند ماه را در جايي كه وجود دارد، رويت كنند و اين كار با استفاده از نرم‌افزارهاي نجومي انجام مي‌شود اما مسئله ديگري كه وجود دارد بحث اعتماد است بايد به فردي كه هلال ماه را ديده است اين اعتماد وجود داشته باشد كه در گفتار خود صادق است، بنابراين در گروه‌هاي رصدي بايد افراد شناخته شده و قابل اعتمادي وجود داشته باشد.
موحدنژاد گفت: از 120 گروهي كه امسال براي رويت ماه فعال شده اند، نيمي از دوربين‌هاي دوچشمي براي رصد استفاده مي‌كنند و حدود 60 گروه نيزتلسكوپ دارند.
موحدنژاد تصريح كرد: استهلال در ايران با دقت خوبي انجام مي‌شود و در اين زمينه ايران تجربه مناسبي دارد، بنابراين مردم نبايد از اين موضوع كه در برخي از كشورها قبل از ايران اول ماه اعلام مي‌شود، نگران باشند.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری توضيح داد: متاسفانه ما اطلاع داريم كه در برخي از كشورها افرادي كه تجربه كافي ندارند در زمينه رويت ماه اقدام مي‌كنند و در ديدن ماه دچار تعجيل و توهم مي‌شوند و گزارش‌هايي كه مي‌دهند از دقت كافي برخوردار نيست، آنها بدون اينكه مطمئن باشند چيزي كه ديده‌اند ماه است و يا چيزهايي كه ممكن است با ماه اشتباه گرفته شود، با اطمينان مي گويند كه ماه را ديده اند و مسئولان آن كشور ها بدون اينكه از شهادت و گواهي اين افراد مطمئن باشند در آن كشورها ماه رمضان، اعلام مي‌كنند.
موحدنژاد تصريح كرد: شهروندان ايراني مطمئن باشند كه در ايران استهلال با دقت كافي انجام مي‌شود و علاوه بر 120 گروهي كه به صورت رسمي براي رصد ماه رمضان فعال شده‌اند، گزارش‌هاي ديگري نيز به صورت پراكنده به ستاد استهلال ارائه مي‌شود كه اين ستاد آنها را ثبت و بررسي مي‌كند. سپس همه گزارش‌ها به خدمت مقام معظم رهبري ارائه مي‌شود.

منبع
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعمال روز بيست و هشتم ماه‏
- روزه داشتن‏

از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: كه هر كس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آن را به ماه رمضان متّصل كند، از گناهان، همانند لَحظه ولادت، پاك مى‏شود.

اعمال شب آخر ماه شعبان‏
- خواندن دعاى زير:
امام صادق (علیه السلام) در شب آخر شعبان و شب اول ماه مبارك رمضان اين دعا را مى‏خواند:
اَللّهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذى‏ اُنْزِلَ فيهِ الْقُرآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فيهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنَّا فى‏ يُسْرٍ مِنْكَ وَعافِيَةٍ يا مَنْ اَخَذَ الْقَليلَ وَشَكَرَ الْكَثيرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُكَ اَنْ تَجْعَلَ لى‏ اِلى‏ كُلِّ خَيْرٍ سَبيلاً وَمِنْ كُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ يا مَنْ عَفا عَنّى‏ وَعَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْنى‏ بِارْتِكابِ الْمَعاصى‏ عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ ياكَريمُ اِلهى‏ وَعَظْتَنى‏فَلَمْ اَتَّعِظْ وَزَجَرْتَنى‏ عَنْ مَحارِمِكَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْرى‏ فَاعْفُ عَنّى‏ يا كَريمُ عَفْوَكَ عَفْوَكَ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ يااَهْلَ التَّقْوى‏ وَيا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَكَ عَفْوَكَ اَللّهُمَّ اِنّى‏ عَبْدُكَ بْنُ عَبْدِكَ بْنُ اَمَتِكَ ضَعيْفٌ فَقيرٌ اِلى‏ رَحْمَتِكَ وَاَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنى‏ والْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَيْتَ اَعمالَهُمْ وَقَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَاَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَلايَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ وَلا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ وَكُلُّنا فَقيرٌ اِلى‏ رَحْمَتِكَ فَلا تَصْرِفْ عَنّى‏ وَجْهَكَ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ صالِحى‏ خَلْقِكَ فِى الْعَمَلِ وَالْأَمَلِ وَالْقَضآءِ وَالْقَدَرِ اَللّهُمَّ اَبْقِنى‏ خَيْرَ الْبَقآءِ وَاَفْنِنى‏ خَيْرَ الْفَنآءِ عَلى‏ مُوالاةِ اَوْلِيآئِكَ وَمُعاداةِ اَعْدآئِكَ والرَّغْبَةِ اِلَيْكَ والرَّهْبَةِ مِنْكَ وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْليمِ لَكَ وَالتَّصْديقِ بِكِتابِكَ وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ اَللّهُمَّ ما كانَ فى‏ قَلْبى‏ مِنْ شَكٍّ اَوْ رَيْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُيَلاءَ اَوْ رِيآءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ كُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْيانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَى‏ءٍ لا تُحِبُّ فَاَسْئَلُكَ يا رَبِّ اَنْ تُبَدِّلَنى‏ مَكانَهُ ايماناً بِوَعْدِكَ وَوَفآءً بِعَهْدِكَ وَرِضاً بِقَضآئِكَ وَزُهْداً فِى الدُّنْيا وَرَغْبَةً فيما عِنْدَكَ وَاَثَرَةً وَطُمَاْنينَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً اَسْئَلُكَ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ اِلهى‏ اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصى‏ وَمِنْ كَرَمِكَ وَجُودِكَ تُطاعُ فَكَانَّكَ لَمْ تُعْصَ وَاَ نَا وَمَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكَّانُ اَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَبِالْخَيْرِ عَوَّاداً يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ وَصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ صَلوةً دآئِمَةً لا تُحْصى‏ وَلا تُعَدُّ وَلا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ‏
اعمال آخر ماه شعبان‏
- سه روز روزه‏دارى در آخر شعبان‏


از امام صادق علیه السلام نقل شده است که هر کس سه روز از آخر ماه شعبان را روزه بگیردو به ماه مبارک رمضان متصل سازد،خداوند متعال ثواب روزه دو ماه متوالی را برای او بنویسد.



 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
به استقبال ماه باید رفت

به استقبال ماه باید رفت

خداوند به زمینیان وعده ضیافتی باشکوه در شب اول ماه رمضان را داده بود؛

اما هلال لاغر ماه، خود را پشت چادر پولک دار شب پنهان می کرد و مردمان، بر پنجه پایشان قد می کشیدند و در آسمان چشم می چرخاندند و ماه را نمی دیدند.


گروهی، از انتظار خسته شدند و میهمانی را فراموش کردند و به خانه هایشان بازگشتند.

گروهی دیگر، چشم به راه ماه ماندند تا روز میهمانی معلوم شود.

اما گروه سوم تصمیم گرفتند زودتر از موعد میهمانی به پیشواز آن بروند... آن شب ماه را در آسمان دلشان دیدند.

منبع : پایگاه حوزه
نزهت بادی
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علی بن الحسین زین العابدین «ع» در صحیفه سجادیه در دعای خویش هنگام ورود به ماه رمضان ، این ماه را «شهر القیام » نامیده اند . توفیق قیام در ماه مبارك رمضان خواسته معصومین (ع) بوده است و شیعیان را هم به سوی چنین دعایی دعوت می كرده اند . پیامبر گرامی «ص » هنگام ورود ماه رمضان می فرمود:
«حمد و ستایش خدایی را سزاست كه ما را به وسیله تو ای ماه مبارك گرامی داشت ، بار خدایا ما را به روزه و قیام در این ماه ، نیرومند و توانا بگردان »


 

ساقي كوير

عضو جدید
ازحضرت امام رضاعليه السلام منقولست كه هر كه سه روز از آخر ماه شعبان روزه بدارد و به ماه مبارك رمضان وصل كند حق تعالىثواب روزه دو ماه متوالى براى او بنويسيد و ابَوُالصّلت هَروى روايت كرده است كه درجمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضاعليه السلام رفتم حضرت فرمود كه اىابوالصَّلْت اكثَر ماه شعبان رفت و اين جمعه آخر آن است پس تدارك و تلافى كن درآنچه از اين ماه مانده است تقصيرهايى را كه در ايّام گذشته اين ماه كرده اى و بر توباد كه رُو آورى بر آنچه نافعست براى تو و دعا و استغفار بسيار بكن و تلاوت قرآنمجيد بسيار بكن و توبه كن بسوى خدا از گناهان خود تا آنكه چون ماه مبارك درآيد خالصگردانيده باشى خود را از براى خدا و مگذار در گردن خود امانت و حق كسى را مگر آنكهادا كنى و مگذار در دل خود كينه كسى را مگر آنكه بيرون كنى و مگذار گناهى را كه مىكرده اى مگر آنكه ترك كنى و از خدا بترس و توكّل كن بر خدا در پنهان و آشكار امورخود و هر كه بر خدا توكّل كند خدا بساست او را و بسيار بخوان در بقيّه اين ماه اين دعا را:
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْتَكُنْ غَفَرْتَ لَنا
خدايا اگر در آن قسمتاز ماه شعبان كه گذشته
فيما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فيما بَقِىَ مِنْهُ
ما را نيامرزيده اى در آن قسمت كه از اين ماه مانده بيامرزمان
 

ساقي كوير

عضو جدید
خطبه پیامبر اکرم در جمعه آخر ماه شعبان

قال الإمام الباقر علیه‏السلام: خَطَبَ رَسولُ الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله النّاسَ فی آخِرِ جُمُعَةٍ مِن شَعبانَ، فَحَمِدَ الله‏َ و أثنى عَلَیهِ، ثُمَّ قالَ:
«أیُّهَا النّاسُ، قَد أظَلَّکُم شَهرٌ فیهِ لَیلَةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، و هُوَ شَهرُ رَمَضانَ؛ فَرَضَ اللّه‏ُ عز و جل صِیامَهُ، و جَعَلَ قِیامَ لَیلِهِ نافِلَةً، فَمَن تَطَوَّعَ بِصَلاةِ لَیلَةٍ فیهِ کانَ کَمَن تَطَوَّعَ بِسَبعینَ لَیلَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ، و جَعَلَ لِمَن تَطَوَّعَ فیهِ بِخَصلَةٍ مِن خِصالِ الخَیرِ وَالبِرِّ کَأَجرِ مَن أَدّى فَریضَةً مِن فَرائِضِ اللّه‏ِ تَعالى، و مَن أدّى فیهِ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ِ تَعالى کانَ کَمَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ِ تَعالى فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ … . (۱)
امام باقر علیه‏السلام روایت می‌کند: پیامبر خدا در آخرین جمعه شعبان، خطبه خواند. خدا را حمد و ثنا گفت و سپس فرمود:
«اى مردم! ماهى بر شما سایه افکنده که در آن، شبى است بهتر از هزار ماه، و آن، ماه رمضان است . خداوند، روزه‏اش را واجب ساخته و نماز در شبش را مستحب قرار داده است . پس هر کس یک شب در آن، نماز مستحب بخواند، گویا هفتاد شب نماز مستحب در ماه‏هاى دیگر خوانده است. و براى کسى که در آن، کار نیک مستحبّى از کارهاى نیک انجام دهد، پاداشى همچون پاداش کسى قرار داده که واجبى از واجبات الهى را انجام داده است، و هر کس در آن، واجبى از واجبات خداوند را ادا کند، همچون کسى خواهد بود که در ماه‏هاى دیگر، هفتاد واجب از واجبات الهى را انجام داده است.
پیامبر اکرم فرمودند: شما از چهار خصلت، بى‏نیاز نیستید: دو خصلت که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، و دو خصلت که از آن دو، بى‏نیاز نیستید. امّا آن دو خصلتى که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، شهادت به این است که: معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدایم. و اما دو خصلتى که از آن بى‏نیاز نیستید، از خداوند، نیازهایتان و بهشت را بطلبید و از خداوند، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.»
این ماه، ماه صبر است و پاداش صبر، بهشت است. این ماه، ماه مواسات (همدردى با دیگران در نیازها) است و ماهى است که در آن، خداوند، روزىِ مؤمن را مى‏افزاید. هر کس مؤمن روزه‏دارى را در آن افطار دهد، نزد خداوند، پاداش آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته‏اش را دارد.»
گفتند: اى پیامبر خدا! همه ما توان افطار دادن به روزه‏دار را نداریم .
فرمود: «خداوند، کریم است؛ این ثواب را به کسى نیز مى‏دهد که براى افطار دادن، جز بر جرعه‏اى شیر یا جرعه‏اى آب و یا چند خرما قدرت ندارد و بیش از این را نمى‏تواند .
هر کس در این ماه بر برده خویش سبک بگیرد، خداوند هم حسابش را سبک مى‏گیرد .
ماه رمضان، ماهى است که آغازش رحمت، میانش آمرزش، و پایانش اجابت و آزادى از آتش دوزخ است.
شما از چهار خصلت، بى‏نیاز نیستید: دو خصلت که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، و دو خصلت که از آن دو، بى‏نیاز نیستید. امّا آن دو خصلتى که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، شهادت به این است که: معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدایم. و اما دو خصلتى که از آن بى‏نیاز نیستید، از خداوند،
نیازهایتان و بهشت را بطلبید و از خداوند، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.»:gol::gol:
-----------
۱- المقنعة: ۳۰۶، الکافی: ۴/۶۶/۴، تهذیب الأحکام: ۳/۵۷/۱۹۸ و ج ۴/۱۵۲/۴۲۳، من لا یحضره الفقیه: ۲/۹۴/۱۸۳۱، فضائل الأشهر الثلاثة: ۷۱/۵۱، بحار الأنوار: ۹۶/۳۵۹/۲۶ .
 

ساقي كوير

عضو جدید
از همه دوستانی که می تونن در تاپیک های ماه مهربون به طور منظم شرکت داشته باشن در خواست می شود جهت هماهنگی به این صفحه و یا این صفحه آمده و جهت تقسیم کار اعلام آمادگی کنند.تا سریع تر شروع کنیم.
:gol:وقتی نمونده رسید ماه مهربون:gol:
:w42::w42::w42::w42:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز

مردمان گرسنه، با دست های خالی و دهان های باز، برای میهمانی می شتافتند.

می ترسیدند دیر برسند و سهم کمتری از رزق و روزی به آنها برسد.

از یکدیگر سبقت می گرفتند تا جای بیشتری سر سفره بیابند و بیشتر بخورند.

اما ضیافت خدا خالی بود، هیچ خبری از خوراک و خوردنی نبود.
آنها که عادت به نان و آب داشتند، از وسط سفره گذشتند و بازگشتند؛ گرسنه آمدند و گرسنه رفتند.

دور سفره میهمانی خدا خلوت شد.

فقط آنهایی ماندند که به جای نان، دنبال نور آمده بودند.

پس سر سفره نشستند و لقمه ای نور برداشتند و وجودشان از برکت همان لقمه، روشن شد.


منبع : پایگاه حوزه
نزهت بادی
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوای دلنشین ربنا با صدای استاد شجریان

نوای دلنشین ربنا با صدای استاد شجریان

http://www.askdin.com/attachment.php?attachmentid=4450&d=1280652131

Rabana shajaryan [askdin.com].mp3




﴿رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ﴾(سوره آل عمران-آيه ۸)
باراِلها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت.


﴿إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ﴾(سوره المؤمنون-آيه ۱۰۹)
زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند باراِلها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی.


﴿إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا﴾(سوره الكهف-آيه ۱۰)
آنگاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: باراِلها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیلهٔ رشد و هدایتی کامل مهیا ساز.


﴿وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾(سوره البقرة-آيه ۲۵۰)
چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.


منبع : مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
 

ساقي كوير

عضو جدید
..::3::..
روز مانده به آغاز ماه مهربون


قال الكاظم(عليه السلام)
دعوة الصائم تستجاب عند افطاره
دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.


علامه حسن زاده آملی می نویسد
وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(ع) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.
 

N. fotros

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال الصادق علیه السلام:


انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.


امام صادق علیه السلام فرمود:


خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.


من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
 

ساقي كوير

عضو جدید
خوشا بحال روزه داران





قال رسول الله صلى الله عليه و آله


طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة


رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:



خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت‏سير مى‏شوند.
 

ساقي كوير

عضو جدید


قال ابو جعفر (عليه السلام):

لكل شى‏ء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان (4)

براى هر چيزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است.
بنا بر اين امتيازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماههاى ديگر بيشتر است.



 

ساقي كوير

عضو جدید

بوی رمضان می آید و من،
بی قرار مولایم؛

با حلول رمضان، بوی عرفان در کوچه های شهر ایمان می پیچد.
فضای روحانی رمضان،
فصلی است برای شکوفایی دل های عاشق،
دل های تشنه حقیقت.
رمضان، ماه رهایی از فرش،
ماه پیوند با عرش،
ماه رسیدن به خانه دوست است.
می شود در فضای ملکوتی رمضان تکثیر شد و به
«نورٌ علی نور»
رسید.
طعم آبی رمضان، آسمانی از عشق را برای عاشقان طریقت به ارمغان می آورد.
در فصل نورانی رمضان،
می شود به کانون روشنی از نور رسید.
در رمضان می توان در لابه لای گل های توحید،
در خانه همیشه روشن خورشید، در همه جای هستی،
خدا را احساس کرد...
...و در رمضان، باید دل به دوست سپرد و مجذوب دوست شد.
رمضان می آید؛
با کوله باری از تجرد نور می خواهد بیاموزد که یکی هست و هیچ نیست جز او.
می خواهد بگوید اگر سر کلاس خودسازی بنشینی، درمی یابی که عددی جز یک نیست؛
زیرا مصداقی جز یکی نیست.
رمضان آمده تا بگوید گر تو این انبان زِ نان خالی کنی،
گنج معرفت می شود.
آمده تا بگوید دهان از طعام بربند تا خورنده میوه درخت عشق شوی که منادی، دیروقتی است تو را به سوی خدا می خواند و تو در بند طعام و لباسی.
رمضان آمد تا شلاق به تن غفلت بزند و دست نوازش بر سر فطرت کشد؛ شاید غبار از جان برافتد.
رمضان آمده است؛
[SIZE=+0]مثل بهار چمن زارهای احساس.

خوش آمد!

[/SIZE]
 

Similar threads

بالا