◄[ علل به وجود آمدن زلـــــــزله ]►

◄[ علل به وجود آمدن زلـــــــزله ]►


  • مجموع رای دهندگان
    2

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زمين لرزه

به علت ذخيره شدن مقادير انرژي در درون زمين و با توجه به نظريه جابجايي قاره ها تغيرات عمده اي در قسمت هاي سطحي زمين رخ مي دهد كه زمين لرزه يكي از اين تغيرات است. به عبارت ديگر زمين لرزه پديده انتشار امواج در زمين به علت آزاد شدن مقدار زيادي انرژي ناشي از اغتشاش سريع در پوسته زمين و يا در قسمت هاي بالايي گوشته در مدت كوتاه مي باشد. يك زمين لرزه شديد ممكن است ناشي از شكست سنگ بستري به طول بيش از 100 تا 400 كيلومتر و عرض و ضخامت چندين كيلومتر باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پديده زلزله

وقتي زلزله اي به وقوع مي پيوندد تنها باعث تكان خوردن زمين نمي گردد بلكه ممكن است با پديده هاي مختلف ديگر همراه باشد. لرزشهاي ناشي از زلزله حركات پوسته اي تشكيل گسل و سونامي ( امواج سهمگين درياها و اقيانوسها در اثر زلزله )
 

atbina

عضو جدید
عوامل زیادی باعث زلزله میشه و منظور از زمین لرزه جنبش نیرومند زمینه و از این رو مهمترین عامل تئوری صفحات تکنونیکه. زمین از یک سری صفحات اصلی تشکیل شده که این صفحات به شکل های مختلف نسبت به هم حرکت میکنن و خود این صفحات دوباره از چندین صفحه فرعی تشکیل میشن و زمانی که تنش بین این صفحات از حدش خارج بشه باعث زلزله میشه (یک کش رو در نظر بگیر که به یک تکه چوب وصله و رو یه میزه، با افزایش نیرو اول نیروی اصطکاک جلو حرکت رو میگیره و به حد آستانش که رسید یهو با شتاب یه ذره حرکت میکنه تا اینکه دوباره تنش بین دو سطح با افزایش نیروی کش زیاد بشه و یعنی در واقع وقوع زلزله بعدی)، مواد مذاب تو جبه وقتی میاد بالا و به سطح زمین نزدیک میشه چون سرد میشه چگالیش زیاد میشه و با سنگین شدنش دوباره فرو میره تو عمق، این بالا و پایین رفتنا کار همون کش رو میکنه و سطح تماس بین صفحات تکتونیک هم همون سطوح چوب و میزه.
بقیه عوامل مثل انفجار های هسته ای و خالی شدن چاه های نفت و ریزش معادن قدیمی و فشار هیدرواستاتیک سدها در واقع با وارد کردن شک نیرویی باعث میشن اون نیرویی که مونده تا صفحات رو هم بلغزند رو زودتر تامین کنه.

موفق باشید:smile:
 

Similar threads

بالا