◄ اخــبار نـــظام مهنــدسي ►

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها: افزایش قانونگرایی در ساخت و ساز نتیجه اجرای شناسنامه فنی است[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۰۹:۲۲








مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: افزایش قانونگرایی در حوزه ساخت و ساز و ایجاد مستندات قانونی در جزییات ساخت و ساز از نتایج اجرای شفاف شناسنامه فنی ملکی ساختمان است که به نوبه خود در کیفیت ساخت و ساز و بازسازی موثر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس حاجوی در پنل فرصت ها، چالش ها و راهکارهای شناسنامه فنی ملکی ساختمان اظهار داشت: ایجاد پایش و نظارت و آگاهی بخشی و ارتقای دانش برای مخاطبان ساخت و ساز از دیگر نتایج اجرای شفاف شناسنامه فنی ملکی ساختمان است.

وی در ادامه افزود: ساخت و ساز مقاوم و مطلوب باید دارای شناسنامه فنی ملکی باشد و چنین ساخت و سازی باید بیشتر جزء مطالبه عمومی شود. حاجوی برگزاری همایش شناسنامه فنی ملکی را در تولید فرهنگ بسیار موثر ارزیابی و تصریح کرد: البته این نوع فرهنگ سازی نباید به گونه ای باشد که آسیب های خود را به دنبال داشته باشد و در واقع فرهنگ سازی در این زمینه باید به ساخت و ساز استاندارد کمک کند. این مقام مسئول با ارائه این پیشنهاد که باید در آسیب شناسی شناسنامه فنی ملکی ساختمان از مجموعه های مدیریت شهری استفاده شود، گفت: یک سوی صدور و اجرای این سند، شهراری ها هستند و در راستای هم افزایی باید وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها نقطه نظرات خود را ارائه دهند و این تعامل و هم افزایی یک اصل است. حاجوی با انتقاد از اجرایی نشدن شناسنامه فنی ملکی ساختمان در سال های اخیر گفت: آسیب شناسی شناسنامه فنی ملکی ساختمان بسیار اهمیت دارد. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه در فاز اجرایی شناسنامه فنی ملکی باید طبقه بندی و مرحله بندی در دستور کار قرار بگیرد، گفت: در مورد اجرای شناسنامه فنی ملکی ساختمان نمی توانیم یک نسخه واحد را برای کل کشور بپیچیم و باید در ابتدا در شهرهای بزرگ اجرا شود تا آسیب های آن مشخص شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رییس انجمن سازه های پیش تنیده استرالیا مطرح کرد: تشریح جزئیات توسعه سیستم های پیش تنیده در دنیا[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۰۹:۲۵







رییس انجمن سازه های پیش تنیده استرالیا با اشاره به تاریخچه راه اندازی سیستم پیش تنیدگی در دنیا از فعالیت انجمن متبوعش در کشورمان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مایکل اونیل در جریان برگزاری همایش شناسنامه فنی ساختمان اظهار داشت: سیستم پس تنیدگی در دنیا در سال های 1920 از اروپا شروع شد ولی عمدتا در زمینه پل سازی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سیستم پس تنیدگی بیشتر برای ساختمان سازی و انبوه سازی کاربرد دارد و اجرای آن سبب تسریع در روند ساختمان سازی می شود خاطرنشان ساخت: در کشور استرالیا بازار بسیار خوبی برای بکارگیری این سیستم ایجاد شد و با گذشت 33 سال، بسیاری از ساختمان های معروف و نیز ساختمان های مسکونی زیادی نیز با استفاده از این روش اجرایی شد. رییس انجمن سازه های پیش تنیده استرالیا ادامه داد: در سال 1980 این سیستم وارد آسیای شرقی شد و در کشور مالزی بسیاری از پروژه های ساختمانی با این روش اجرایی شد. اونیل تاکید کرد: در سال های 1990 این سیستم وارد بازار خلیج فارس شد و درست در زمان هایی که ساخت و ساز و اجرای پروژه های بسیار خوب رایج بود از این سیستم استفاده شد که نمونه آن اجرای هتل برج العرب و مسجد بزرگ دبی بود. وی با اشاره به اینکه پس از آن کشورهای نظیر عمان، عربستان، قطر و... نیز از این سیستم در صنعت ساختمان خود استفاده کردند تاکید کرد: در حال حاضر با رایزنی هایی که انجام دادیم به دنبال آن هستیم که در بازار ایران این سیستم را اجرایی کنیم و با کسب مجوزهای قانونی برخی از پروژه ها را نیز در دست اقدام داریم که از جمله آن مرکز فرهنگی و تجاری ولنجک است و امیدواریم که رابطه سازنده ای با صنعت ساختمان ایران داشته باشیم. اونیل ادامه داد: سیستم پیش تنیده سیستم پیچیده ای که اجرای آن مشروط بر کنترل دقیق مصالح و روش های اجرا و طراحی است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رییس شورای هماهنگی تشکل های فنی و حرفه ای کشور: جامعه مهندسان حامی عملیاتی شدن شناسنامه فنی ملکی ساختمان[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۰۹:۵۰






رییس شورای هماهنگی تشکل های فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه بیش از 18 سال است که دستورالعمل های صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان تدوین شده است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر راه و شهرسازی و شهرداری به عنوان افرادی که وظیفه قانونمندی شناسنامه فنی ملکی را دارند باید بسترهای لازم به منظور اجرای هرچه سریعتر این قانون را فراهم آورند.



به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس خوانساری در اولین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان با اعلام این مطلب، اظهار کرد: جامعه مهندسان کشور قاطعانه، حمایت خود را از اجرای این قانون اعلام می کند چرا که اجرایی نشدن شناسنامه فنی ملکی تبعات بسیار ناگواری برای صنعت ساختمان کشور در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر بسیاری از سازندگان برای کسب سود بیشتر به ساخت و ساز غیرتخصصی روی آورده اند توضیح داد: هم اکنون بسیاری از شهروندان به هنگام خرید مسکن هیچ گونه اطلاعاتی از مشخصات ملک مدنظر ندارند و این در حالی است که در کشورهای اروپایی شناسنامه فنی ملکی ساختمان سال هاست که وجود دارد. وی با بیان اینکه شهرداری ها نباید بدون کنترل دقیق و در نبود شناسنامه فنی ملکی مجوز پایان کار را صادر کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ساخت و سازهای انبوهی در کشور انجام می شود که عمر ساختمان ها ساخته شده بسیار کوتاه است و شاهد هستیم که شهرداری ها نیز به راحتی مجوز ساخت و ساز مجدد را صادر می کنند. این رویه در واقع فاجعه ای خاموش در کشور است که تولید ناخالص ملی را به شدت با چالش مواجه می کند. رییس شورای هماهنگی تشکل های فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به اینکه صدور شناسنامه فنی ملکی، زمینه ساز، سر و سامان یافتن نمای ساختمان های شهرها است، گفت: در حال حاضر یکی از مهم ترین نیازهای صنعت ساختمان صدور شناسنامه فنی ملکی است که همه مسئولین ذی صلاح باید زمینه لازم برای اجرای دقیق و بی کم و کاست آن را فراهم کند و جامعه مهندسین کشور نیز قطعا پشتیبان و حامی مسئولین خواهند بود.
خوانساری با بیان اینکه خرید مسکن یکی از بزرگترین و گران ترین خریدهای یک خانواده ایرانی تلقی می شود، اضافه کرد: متاسفانه ساخت و سازهای فعلی و کیفیت ساختمان های موجود باعث سرافکندگی است و وزیر راه و شهرسازی که خود از دست اندرکاران تدوین قوانین مقررات ملی ساختمان است باید تمام تلاش خود را برای ایجاد تغییر در روند فعلی داشته باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]معاون فنی سازمان پدافند غیر عامل کشور: شناسنامه فنی نیازمند اجرای کامل مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۰۹:۵۶







به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس تورج گواهی با بیان این مطلب گفت: «شناخت پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و ساز امری است که لازم است پیش از هر گونه اظهارنظر در خصوص شناسنامه فنی به آن اشاره شود.»

وی در تشریح این موضوع با اشاره به اینکه اقداماتی که مبتنی بر دانش و تکنولوژی روز و غیرمسلحانه در حوزه حفظ جان انسان ها و صیانت از سرمایه های جانی و مالی مردم در برابر تهدیدات غیرطبیعی و خصمانه پدافند غیرعامل عنوان می شود اضافه کرد:«پدافند غیرعامل در صنعت ساخت و ساز کشور، در مراکز عمومی و مجتمع های مسکونی تعریف می شود و اولویت آن، ساختمان هایی است که در حاشیه مراکز حائز اهمیت قراردارند از این رو در مبحث 21 قوانین و مقررات ملی ساختمان، موارد مرتبط ذکر شده است.» معاون فنی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: «لازم است برای حفظ جان انسان ها، سرمایه های مادی و معنوی و حتی توزیع زیرساخت های اساسی این مبحث را مدنظر داشت.



وی با اشاره به وجود مراکز تحقیقاتی، زیستی، اتمی در مناطق مختلف شهر و تبعات ناشی از حوادث بیوتروریستی که این مراکز را تهدید می کنند، برنامه ریزی در خصوص پیاده سازی پدافند غیرعامل در آنها حائز اهمیت است.»


وی در ادامه افزود: «مخازن سوخت تهران، پالایشگاه ها، کارخانه های سیمان و شریان های حیاتی در طرح های توسعه شهری، مسکن مهر و مکان یابی آن و عدم پیش بینی دسترسی های لازم، نماهای شهری، پل های احدث شده در شهر تهران و تهدیدات مرتبط با آن این سوال را بوجود می آورد که تا چه اندازه تامین ایمنی جان انسانها در آن دیده شده و در طرح های جامع شهری و تفصیلی، ابعاد ایمنی در آنها و تدابیر مرتبط این مسئله لحاظ شده یا نه؟» به گفته مهندس گواهی بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که تاکنون این موارد مغفول مانده و همین امر آسیب های جانی، مالی و معنوی بسیاری در پی خواهد داشت اما اقداماتی نیز در حال انجام است و برنامه ریزی هایی در دستورکار قرار گرفته و ساختمان هایی که در حریم چنین مراکزی قرار دارند ملزم به رعایت الزاماتی باشند تا خطرات احتمالی کاهش یابد.


در ادامه وی افزود:«در حال حاضر در شهر تهران راه های دسترسی، خروج های اضطراری برای مجموعه های عمومی و اسکان برای 30 درصد جمعیت تهران در نظر گرفته شده است و زاویه نگاه پدافند غیرعامل عمدتا به شناسایی آسیب هایی است که مراکز خطرآفرین برای مراکز پرجمعیت در پی خواهد داشت.» به گفته معاون سازمان پدافند غیرعامل از سه سال گذشته سند الزام آوری در دستورکار وزارت راه و شهرسازی و سازمان پدافند غیرعامل تدوین و ابلاغ شده و رعایت آن از آبان سال گذشته برای ساختمان هایی که مشمول مقررات ملی ساختمان می باشند ضروری است. وی در خصوص شناسنامه فنی ملکی ساختمان و اهمیت آن گفت: «اهمیت این شناسنامه و جایگاه آن بر همگان روشن است و تنها تاکید بر الزاماتی است که در مبحث21 مقررات ملی ساختمان آمده و لازم است در شناسنامه لحاظ گردد. در شروع کار می توان این مسئله را تنها در ساختمان هایی پیاده کرد که در مجاورت مراکز خطرآفرین قرار دارند.»


گواهی در پایان اظهار داشت: «در طرح های توسعه و کالبدی شهری، بند الف ماده 215 برنامه پنجم توسعه به اهمیت اهداف پیاده سازی شده پدافند غیرعامل اشاره دارد و دبیرخانه ماده 215 نیز روند این برنامه ها کنترل می کند از این رو از 2 سال پیش، در ساخت و ساز شهری، با تفاهم نامه ای که سازمان پدافند غیرعامل کشور با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منعقد نموده، امید می رود فرصت بوجود آمده، ساخت و سازهای مشمول مبحث21 را در مسیر اجرای قانون قرار دهد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]دستاوردهای همایش شناسنامه فنی در اصلاح قانون نظام مهندسی استفاده می شود[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۰:۱۱







به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس سیدمهدی هاشمی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان با بیان این مطلب گفت : دستاوردهای همایش شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در اصلاح قانون نظام مهندسی استفاده می شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از دستاوردهای نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان در جهت اصلاح قانون نظام مهندسی گفت: پیشنهادات تکمیلی ارائه شده در این همایش که بتواند قانون را با کیفیت بالاتری اصلاح کند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد : صدور شناسنامه فنی ملکی به عنوان یک کار جهادی عمر ساختمان های کشور را حداقل تا 100 سال افزایش می دهد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]در نخستین همایش شناسنامه فنی صورت گرفت : تجلیل از استان های پیشرو در صدور شناسنامه فنی[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۱:۱۴






به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، همزمان با برگزاری اولین همایش ملی شناسنامهفنی و ملکی ساختمان که با حضور بیش از 600 دست اندرکار صنعت ساختمان و میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد ، از مهندس علیرضا سنایی دشتی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، علی فرخ زاد، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، مهندس رییسی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی ، مهندس حمیدی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان و مهندس فرج الله رجبی، رییس سازمان نظام مهندسی استان فارس و نیز مهندس سعید خان احمدلو رییس سازمان نظام مهندسی استان قم نیز به عنوان استان های پیشرو در صدور شناسنامه فنی ملکی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است مراسم قدردانی با اهدای لوح و تندیس یادبود توسط مهندس سید مهدی هاشمی، رییس کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و دکتر شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صرفه جویی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی با اجرای شناسنامه فنی

۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۲:۲۷







به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمانکشور به نقل از خبرنگار «صما» مهندس سید قوام الدین شاهرخی، ریس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان با اعلام این مطلب بعنوان ریس پنل تخصصی شناسنامه فنی ملکی در اولین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان اظهار کرد: در حال حاضر در اجرای دقیق شناسنامه فنی ملکی بسیار ناموفق عمل کرده ایم.

وی در واکنش به پیشنهاد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر مبنی بر رتبه بندی شناسنامه فنی ملکی ساختمان براساس کیفیت واحدهای مسکونی گفت:

اگر قرار باشد شناسنامه فنی ملکی صادر شود می بایست تمامی ساختمان ها با حداکثر استانداردهای مهندسی ساخته شود و اینکه ساختمان ها به صورت عالی، خوب، متوسط و... ساخته شوند به معنای آن است که کارآیی شناسنامه فنی زیر سوال می برد و این فرآیند باعث می شود که سازندگان مجددا خود را مقید به اجرای قوانین ساخت و ساز ندانند.
وی ادامه داد: اگر شناسنامه فنی به ساخت واحدهای با کیفیت منجر نشود این امر باعث می شود که مجددا روال فعلی که در ساخت و ساز وجود دارد تکرار شود. شاهرخی تاکید کرد: ما ادعا داریم که شناسنامه فنی می بایست سبب افزایش کیفیت ساختمان و ارتقای مولفه های شهرسازی شود و اجرای آن می بایست به درستی انجام شود. این کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان ساخت: هدف از برپایی این همایش و گردهمایی نمایندگان انبوه سازی، کاردان ها، نظام مهندسی در این مراسم واکاوی مشکلات مربوط به این حوزه است و با این رویکرد مقصر دانستن یکدیگر چاره ساز نخواهد بود. شاهرخی افزود:

برخی از آیتم ها در شناسنامه اضافی است و می بایست حذف شود، به عنوان مثال ذکر این مولفه که آیا کارگر دارای کارت مهارت است یا خیر، مطلوب نیست چرا که اصلا نمی بایست کارگر ماهر در فرآیند ساخت و ساز فعالیت کند و با این رویکرد لازم است که در شناسنامه فنی ساختمان بازنگری شود و برخی از آیتم ها حذف و برخی نیز اضافه شود.
این کارشناس مسکن ادامه داد: لازم است که در فرآیند شناسنامه فنی شرایطی ایجاد شود که به تمامی آیتم های مربوط به ساخت شامل طراحی معماری، سازه مکانیک و سازه نمره بدهیم تا از این طریق شاخص کیفیت در هر یک از این آیتم ها مشخص شود. وی گفت: براساس آمارها سالیانه 200 میلیون متر مربع در کشور ساخت و ساز انجام می شود که اگر میانگین هزینه ساخت و ساز را 500 هزار تومان در نظر بگیریم این امر به معنای آن است که سالیانه 100 هزار میلیارد تومان در ساختمان ها هزینه صرف می شود. شاهرخی ادامه داد:

براساس آمارها میانگین عمر مفید ساختمان ها در کشور ما حدود 30 سال است حال اگر اجرای شناسنامه فنی سبب افزایش کیفیت ساخت مسکن شود و یک سال به عمر مفید ساختمان ها بیفزاید این امر باعث می شود که سالیانه 3 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک شود.
وی خاطرنشان ساخت: حال اگر شناسنامه فنی ساختمان سبب افزایش دوبرابری عمر ساختمان ها شود و عمر مفید ساختمان ها را از 30 سال به 60 سال افزایش دهد این امر باعث می شود که سالیانه 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک شود، این در حالی است که در اکثر کشورها عمر مفید ساختمان ها صد سال است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]از سوی دبیرخانه دائمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان منتشر شد: قطعنامه نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۲:۳۰






نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان روز گذشته (15 دی ماه سال جاری ) با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس و معاونت وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سازمان نظام مهندسی استان ها، شورای هماهنگی تشکل های حرفه ای و مهندسی کشور، کانون سراسری انبوه سازان کشور، کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور و 15 انجمن و نظام کاردانی و تشکل های مردم نهاد نیز از دیگر شرکت کنندگان این همایش ملی بودند. در این راستا متن قطعنامه نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان که در همایش قرائت شد به شرح ذیل است.

سپاس خدای را که صاحب جان است، قبضه در دست او و صاحب مکانیست که منزلگه جان و اوست جان جانان، صاحب خانه ایست که خاکش همه عنبر و مشک است، این خانه چرخ است که چون زهره و ماه است، و این خانه عشق است که بی حد و کرانه است، پس شکر بی حد و کرانه بر تمامی رحمت و الطافش که از حرکت سیل و نهار باران لطفش در همه حال جاریست چه در دل و چه در جسم.


ضمن تشکر و خیرمقدم مجدد به کلیه عزیزان و سرورانی که در طول همایش و به منظور برگزار کردن هر چه باشکوهتر آن در جهت اعتلاء و ارتقاء نظام مهندسی کشور و در اجرای قانونمندتر و توانمندتر ساختن این نظام خصوصا با حمایت وزارت راه و شهرسازی، همچنین جناب آقای مهندس هاشمی، ریاست محترم کمیسیون عمران و نماینده مجلس شورای اسلامی، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سازمان نظام مهندسی استان ها، سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور، سازمان نظام کاردانی استان ها، شورای هماهنگی تشکل های حرفه ای و مهندسی کشور، کانون سراسری انبوه سازان کشور، کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور و 15 انجمن و تشکل های مردم نهاد در اولین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان که به منظور تحقق و غنیمت بخشیدن به صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان براساس اعمال آیین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی که حاصل تلاش و سعی بلیغ مدیران دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی و حسب منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که همواره و در کلیه مقاطع تاریخی و حسب موضوع، از جمله مقوله و بحث پیرامون نظام مهندسی کشور، بیانات و فرمایشاتشان راه گشای حرکت نسبت توسعه و تعالی این نظام مقدس بوده و هست، تشکر و قدردانی نموده و به منظور فراهم ساختن بسترهای لازم و اعتلای نظام مهندسی کشور براساس 4 عنصر الف- تفکر، ب- علم، ج- معنویت ، د- ارتقاء کیفیت زندگی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند، هدف برگزاری این همایش گردید تا با همکاری و همیاری وزارت محترم راه و شهرسازی، سازمان محترم نظام مهندسی، شهرداری ها و دهیاری ها، کاردان ها و معماران تجربی و با فراخوان و دعوت از کلیه صاحب نظران و نخبگان و فعالان در صنعت ساختمان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و پس از تلاش های موثر کلیه این عزیزان و با اتکال به خداوند سبحان و با تأسی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، صدور شناسنامه فنی ملکی، کشور عزیزمان را در آستانه تحولی شگرف برگرفته از سه اصل 1- امنیت 2- آسایش 3- زیبایی زیستن را برای هموطنانمان فراهم و مهیا سازد (انشاءالله)



فلذا ماحصل برگزاری و اهتمام این همایش با توجه به تلاش و مساعی های صورت پذیرفته توسط اساتید، صاحب نظران و همکاری توأم گروه های تخصصی و کمیسیون های مربوطه، ضمن تائید و تاکید بر اهداف و گام های استوار مبتنی بر علم، این قطعنامه در 7 بند به سمع و نظر عزیزان می رسد. 1. ایجاد دبیرخانه دائمی همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان به منظور هماهنگی و مشارکت سازمان ها و ارگان های ذیربط به منظور ارایه برنامه های راهبردی و عملیاتی.


2. دبیرخانه دائمی همایش موظف خواهد بود حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص کلیه نکات مرتبط بر امر ساختمان سازی و سازمان نظام مهندسی کشور، پیگیری های لازم و مجدانه خویش را جهت اجرایی نمودن برنامه راهبردی، ضمن اخذ مطالب و انعکاس و گزارش به وزیر محترم پاسخگو باشد.


3. دبیرخانه دائمی همایش ضمن اعلام آمادگی خود در جهت هماهنگی با سازمان ها و ارگان های ذیربط از جمله وزارت راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، وزارت کشور، شهرداری ها، بخشداری ها و سایر، همکاری ها و هماهنگی های لازم و موثر را در جهت مبادلات و اخذ آگاهی های لازم براساس ضوابط و آیین نامه های فنی و مهندسی و به کارگیری آنها در فرایند ساخت و تولید ساختمان ها و صدور شناسنامه فنی ملکی همواره اهتمام ورزد.


4. دبیرخانه دائمی همایش ضمن اعلام آمادگی، موظف خواهد بود تا با برنامه ریزی صحیح و ملحوظ داشتن کلیه دانش های تخصصی فنی و رعایت استانداردهای لازم به منظور نهادینه ساختن شناسنامه فنی ملکی ساختمان از حمایت ها و پشتیبانی های لازم و معنوی سازمان های ذیربط و اخذ شناسنامه های لازم استاندارد و مرغوبیت کالاها و تولیدکنندگان در صنعت ساختمان حسب رتبه بندی و معرفی آنها به جامعه صنعت ساخت و ساز در کشور برخوردار باشد.


5. دبیرخانه دائمی همایش موظف است به منظور اطلاع و آگاهی بیشتر مخاطبین (جامعه علمی تخصصی) و به جهت صیانت از حق و حقوق شهروندان نسبت به برگزاری نمایشگاه سالانه با مشارکت و حضور ذی نفعان اقدام نماید.


6. دبیرخانه موظف به تهیه و تدوین گزارش عملکردی حسب زمانبندی های لازم و ارسال آن به وزارتخانه های مرتبط، سازمان ها و نهادهای ذینفع خواهد بود.


7. دبیرخانه همایش وظیفه دارد به منظور ثبات، استمرار و تسریع در برنامه راهبردی و عملیاتی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، از نقطه نظرات کلیه افراد حقیقی، حقوقی که صرفا جنبه تخصصی و کارشناسی باشد را در پایان هر دوره از برگزاری همایش های سالانه به صورت کتاب همایش تدوین، چاپ و در دسترس جامعه و قاطبه مهندسین و شهروندان قرار دهد.



این خانه که پیوسته در او بانگ چغانه است

از خواجه بپرسید که این خانه چه خانه است؟ خاک و حس این خانه همه عنبر و مشک است بانگ در این خانه همه بیت و ترانه است این خانه چرخ است که چون زهره و ماه است وین خانه عشق است که بی حد و کرانه است با سلام و صلوات بر ختم رسل و منجی عالم
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]۱۹ دی ماه سالجاری در مشهد ؛ همایش صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی برگزار می شود[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۱۴:۳۱






به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
، نخستین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی (چالش ها و راهکارها) نوزدهم دی ماه با شعار صادرات پایدار ، محور توسعه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار می شود.



مهندس پور حسینی دبیر این همایش گفت:امروزه بخش مهمي از صادرات كشورها به صادرات خدمات فني و مهندسی كه داراي ارزش افزوده بالايي مي باشد اختصاص دارد و این کشورها اشتغال زایي كسب درآمد هاي ارزي، آشنایي با دانش فني و تكنولوژي و حمايت از صادرات كالاها و خدمات و همچنين بازار گشایي بسياري از منابع خود را در قالب يارانه هاي پنهان و آشكار، برقراري مشوق هاي گوناگون و ايجاد تسهيلات بانكي و خطوط اعتباري به اين مهم اختصاص داده اند بطوريكه سهم صادرات خدمات فني و مهندسي 20درصد از صادرات جهاني كالا و خدمات را بخود اختصاص داده است.




نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: در چند ساله گذشته سهم خدمات فني ومهندسي از صادرات غير نفتي كشور به 4 ميليارد دلار در سال رسیده و رقم قابل قبولي را به خود اختصاص داده است ولي تا رسيدن به جايگاهي كه كشورمان شايسته آن است فاصله زيادي را بايد طي كنيم.



وی خاطر نشان کرد: افزايش رشته هاي دانشگاهي و تنوع آن در بخش فني و مهندسي و ورود هر ساله دانش آموختگان به بازار و آشنا نبودن آنها با بازارهاي هدف و چگونگي ورود به بازار و سپس رقابت جهاني و سهم اندك استان در بخش خدمات فني و مهندسي ایجاب می کند كه آموزش بعنوان يكي از محورهاي مهم و مؤلفه هاي اساسي مورد توجه قرار گيرد لذا كميسيون صادرات نظام مهندسي ساختمان استان پس از حضور در دو نمايشگاه اختصاصي در كشورهاي افغانستان و قزقيزستان تصميم به برگزاري كلاسهاي آموزشي و همايش هاي ملي و استاني بمنظور آشنایي شركتهاي فعال در اين حوزه و دانش آموختگان رشته هاي مختلف مهندسي با آخرين دستاوردهاي علمي و نیز برگزاري اولین همايش خدمات فني و مهندسي در استان خراسان رضوي گرفت.



وی در ادامه به اهداف این همایش اشاره کرد و یادآور شد: آشنایي و آموزش شركتهاي فني و مهندسي با آخرين يافته هاي علمي در حوزه صادرات خدمات ، تبيين سازوكار ورود شركتهاي استان به بازار جهاني و ارایه خدمات در كلاس بين المللي ، شناسايي امكانات بازارهاي منطقه اي و چگونگي نفوذ به اين بازارها ، آشناسازي شركتها از توان يكديگر در يك تعامل و همكاري هم افزايي سازنده به منظور حضور قوي و پررنگ در بازارهاي پيراموني و فرا منطقه اي ، همكاري دانشكده هاي فني و مهندسي با فعالان اقتصادي در اين حوزه به منظور كسب سهم مناسب از بازارهاي منطقه اي و فرا منطقه اي ، آشنایي شركتها و افراد حقيقي از چگونگي برگزاري مناقصات در بازارهاي هدف و تهسيلات ايجاد شده توسط دولت و برنامه توسعه پنجم و آگاهي شركت كنندگان در همايش با آخرين آیين نامه اجرایي صادرات خدمات فني ومهندسي و ماده 19 آیين نامه از جمله اهداف این همایش است.




وی افزود : این همایش همچنین سعی دارد اهداف دیگری همچون فرهنگ سازي و ايجاد باور ملي در خصوص صادرات خدمات فني و مهندسي ، تشويق فعالان اقتصادي در حوزه خدمات فني ومهندسي به حضور شايسته در بازارهاي هدف با توجه به توانمنديهاي استان ، بررسي موانع و چالشهاي ورود شركتهاي خدمات فني و مهندسي به بازارهاي هدف ،- شناخت بازارهاي هدف و امكان سنجي ورود به اين بازارها ، استفاده از نظرات انديشمندان و محققان در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي ، بهره جستن از تجربيات تشكلها وشركتهاي فعال موجود در اين حوزه و ارایه راهكارهاي عملياتي برای ارتقای صادرات خدمات فني و مهندسي استان خراسان رضوي را محقق سازد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]ضرورت تامین نیاز سالانه مسکن برای جلوگیری از افزایش قیمت[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۰۹:۰۸







دبیر انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد: با توجه به نیاز سالانه کشور به 1.5 میلیون واحد مسکونی، باید ساخت و سازها افزایش یابد در غیر این صورت نیاز مسکن انباشته می‌شود و تبعات خود را در افزایش ناگهانی قیمت‌ها نشان می‌دهد.




به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به تاثیر آزادسازی معاملات مسکن مهر بر بازار مسکن کشور، اظهار کرد: پیش از این نیز این واحدهای مسکونی خرید و فروش می‌شدند.


وی افزود: به دلیل اینکه این واحدهای مسکونی پیشتر به صورت وکالتی و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شد اکنون نیز تاثیری در قیمت‌گذاری مسکن در بازار آزاد ندارد.


به گفته بیگدلی قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل دیگری افزایش یا کاهش می‌یابد و آزادسازی معاملات مسکن مهر تاثیری بر افزایش یا کاهش قیمت‌ها ندارد.


وی با اشاره به چرخه افتادن دو میلیون واحد مسکن مهر به بازار اقتصادی مسکن اظهار کرد: این دو میلیون واحد مسکونی مهر پس از تحویل هریک از واحدها وارد چرخه اقتصادی شده‌اند اما آنچه بیش از این مهم است نیاز سالانه کشور به 1.5 میلیون واحد مسکونی است.

دبیر انجمن انبوه سازان افزود: سالانه به 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز است و باید ساخت و سازها افزایش یابد در غیر این صورت نیاز مسکن انباشته می‌شود و تبعات خود را در افزایش ناگهانی قیمت‌ها نشان می‌دهد.

وی معتقد است: در حال حاضر بیان طرح‌های مسکن و طرح‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی دردی از کمبود مسکن دوا نمی‌کند و باید راهکارهای اساسی در این باره در نظر گرفته شود.


به گفته بیگدلی باید با افزایش ساخت و ساز از ورود سونامی مسکن به کشور جلوگیری کنیم چراکه با تامین بودن نیاز مسکن و افزایش ساخت و ساز، قیمت‌ها نیز کنترل می‌شوند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان معتقد است: انبوه‌سازان محکوم به تولید هستند و باید به نسبت نیاز بازار مسکن تولید کنند اما صرف گفتن وجود طرح‌هایی همچون مسکن اجتماعی و ... برای نیاز مسکن موثر نیست بلکه باید این برنامه‌ها اجرایی و تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی معاملات مسکن مهر خبر داد و گفت که به زودی بخشنامه آزادسازی معاملات مسکن مهر به شهرهای جدید ابلاغ می‌شود که کارشناسان و مسئولان مسکن معتقدند آزادسازی معاملات مسکن مهر حق متقاضیان است اما باید پیش از اجرا، ساز و کار اداری و قانونی آن فراهم شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]مهندس فرج زاده ها در پنل تخصصی شناسنامه فنی: اصلاح قانون نظام مهندسی تداوم خواهد داشت[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۱:۵۵






نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دارای دو وظیفه مهم شامل وضع قوانین و دیگری نظارت بر حسن اجرای قوانین است، گفت : یکی از بزرگترین انتقادهایی که به مجلس وارد می شود این است که در سال های گذشته وظیفه دوم خود را به درستی انجام نداده است اما خوشبختانه در دوره اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون عمران این نیاز را احساس کرده اند که پس از گذشت نزدیک به 18 سال باید قوانین نظام مهندسی مورد بازبینی قرار گیرد.






به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس علی فرج زاده ها درپنل اصلاح قانون نظام مهندسی اولین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان ،با اعلام این موضوع اظهار کرد: محرک اصلی بازبینی قانون نظام مهندسی، مجلس بوده که این مسئله کاملا قانونی و در راستای مسئولیت های مجلس می باشد .




وی ادامه داد: در جلسات کارشناسی که اعضای نظام مهندسی با نمایندگان مجلس داشته اند اهم نظرات سازمان نظام مهندسی انعکاس داده شد .


مهندس فرج زاده ها با اشاره به تصویب 9 ماده از 42 ماده قانون سازمان نظام مهندسی ، توضیح داد: در مهر ماه سال جاری در قالب یک طرح یک فوریتی 9 ماده از 42 ماده اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی مورد تصویب قرار گرفت . اما این تصویب نباید باعث ایجاد این شائبه شود که تصویب این قوانین فقط در همین حد باقی خواهد ماند و ادامه دار نخواهد بود . وی تصریح کرد : در چند ماهی که از به تصویب رسیدن طرح یک فوریتی مذکور می گذرد بسیاری از فعالان صنعت ساختمان ابراز نگرانی می کنند که چرا 9 ماده از 42 ماده مورد بازبینی قرار گرفته است .



نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوراضافه کرد : هم اکنون کارگروهی در کمیسیون عمران متشکل از نمایندگان صنوف ،تشکل ها و دولت تشکیل شده است تا نقطه نظرات آنها در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم در اینده ای نزدیک به جمع بندی نهایی در زمینه بازبینی قوانین برسیم و درنظر داریم پس از تایید نهایی کمیسیون عمران، در صحن علنی مجلس در صف لایحه های یک فوریتی قرار بگیرد . وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم که تا اسفند ماه سال جاری نظر نهایی مجلس را برای بازبینی قانون و تمامی 42 ماده جلب کنیم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور : چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري ایران افتتاح می شود[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۳:۱۸






چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري،دكوراسيون داخلي وخانه مدرن جمهوری اسلامی ایران ، فردا 18 دی ماه با حضور مهندس سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تهران گشایش می یابد .




به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از ستاد خبری چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري،دكوراسيون داخلي وخانه مدرن؛ در این نمایشگاه بین المللی صدها شرکت داخلی و خارجی از ایران و 12 کشور جهان، حضور خواهند داشت . در چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري ایران که تلفیقی از دانش، هنر و صنعت است،سازمان ها، ارگان ها، بنگاههای اقتصادی، دستگاههای دولتی و خصوصی و شرکت های داخلی و خارجی؛ نوین ترین و جدیدترین توانمندی های خود در حوزه های مختلف طراحي و مشاوره معماري و دكوراسيون داخلي و همچنين آخرين دست آوردها و توليدات حوزه های نانوتكنولوژي و بيوتكنولوژي را ارائه کرده اند .


در این نمایشگاه همچنین انواع دکوراسیون داخلی ،انواع پرده، کاغذ دیواری، پوشش های تزئینی، تجهیزات دکوراسیون، دیوارپوشی، لوازم ویژه دکوراسیون و تزئینی، مبلمان ورزشی و تفریحی ، انواع لوازم الکترونیکی شامل هوشمندسازی، سیستم های کنترل از راه دور، سیستم های ایمنی ساختمان، سیستم های پالایشی مواد و دیگر محصولات و طرح ها ، به معرض نمایش گذاشته می شود .


در چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري، دكوراسيون داخلي وخانه مدرن؛ بیش از 250 شرکت داخل و خارجی؛آخرین دستاوردها ، طرح ها ، توانمندی ها ، محصولات و تولیدات خودشان را در فضائی بالغ بر 16 هزار متر مربع و در شش سالن 6-7-27-25-10و11 محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، عرضه می کنند.


چهارمين نمايشگاه بين المللي معماري،دكوراسيون داخلي وخانه مدرن نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش مشارکت کننده داشته است که این موضوع نشان از رشد و توسعه حوزه طراحی و معماری صنعت ساختمانی کشور دارد.


در چهارمین نمایشگاه بين المللي معماري ایران که از سوی شركت نمانگر،یکی از با سابقه ترين شركت هاي برگزار کننده نمايشگاههاي بين المللي، برپا می شود، کشورهای عربستان- فنلاند- مالزي-ايتاليا- چين- انگلستان- تايوان- تركيه-كره-هلند و هنگ كنگ ، حضور و مشارکت دارند.

معرفی توانمندی های داخلی درحوزه تولید محصولات و خدمات معماری و دکوراسیون ، آشنائی شرکت های ایرانی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا ، معرفی آخرین توانمندی ها و فناوری های نوین به ویژه در حوزه محصولات نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی ،ایجاد فرصت های تجاری جدید ، اشتغالزائی ، فراهم کردن زمینه تعامل بین دانشگاه و تولیدکنندگان و شناسایی پتانسیل خدمات صادراتی حوزه دکوراسیون کشور ، مهمترین اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون، است.

چهارمین نمایشگاه بین المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون، ، از 18 تا 21 دی ماه هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، آماده بازدید علاقمندان خواهد بود .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رییس کمیسیون مشورتی بانوان نظام مهندسی خراسان جنوبی: کمیسیون مشورتی گامی به سوی ارتقا جایگاه بانوان مهندسان[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۶:۰۱





رییس کمیسیون مشورتی بانوان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با اشاره به اهداف این کمیسیون گفت:کمیسیون مشورتی بانوان با هدف پیگیری افزایش حضور و فعالیت جامعه بانوان مهندس زن و سایر مهندسین استان و ارتقاء توانمندی های قشر بانوان تحصیل کرده و همچنین درجهت ارتقاء خدمات آموزشی و رفاهی برای گروه مهندسین خانم تشکیل شده است.





به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس بنفشه میرکاظمی در گفت و گو با خبرنگار «صما» با اعلام این مطلب اظهار داشت:از ابتدای امر، فعالیت های مهندسی معطوف به قشر آقایان بوده است، اما متاسفانه در حال حاضر به نظر می رسد که به دلایل کاملا غیرمعقول حضور بانوان در صحنه های مهندسی به سهولت پذیرفته نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: برپایی کمیسیون مشورتی بانوان در استان ها و هم چنین معرفی پتانسیل های بانوان در این عرصه موجبات ترویج فرهنگ حضور مهندسان خانم خواهد شد.



میر کاظمی حضور پررنگ بانوان در کمیسیون مشورتی را موجب ارتقا جایگاه مهندسان خانم دانست و گفت: فعالیت کمیسیون مشورتی بانوان بستگی به حضور و نوع فعالیت اعضاء تشکیل دهنده آن را دارد و چنانچه بانوان ما خواهان دستیابی به جایگاه های حقیقی و حقوقی خویش باشند از طریق کمیسیون های منسجم سریعتر به این مهم دست خواهند یافت. رییس کمیسیون مشورتی بانوان با اشاره به فرهنگ سازی لازم برای حضور مفید بانوان در حوزه ساخت وساز اظهار داشت: به نظر می رسد که عدم احقاق حقوق بانوان مهندس در طی سالیان متمادی و احساس ناامیدی از کسب جایگاه های فنی و اجرایی را در بانوان ما نهادینه شده است که در راستای رفع این معضل فرهنگ سازی و افزایش اعتماد به نفس در بانوان با پررنگتر کردن موفقیت های بانوان مهندس می تواند موثر واقع شود.


وی در خصوص اینکه مهندسان اعم از خانم و آقا از حقوق و توانایی یکسانی برخوردار هستند،بیان کرد: به عبارت دیگر اثبات این امر که مهندسین ما اعم از خانم و یا آقا دارای حقوق و توانایی های مساوی هستند به مردم ، مدیران و مسئولان بزرگترین گام در راستای اهداف کمیسیون مشورتی بانوان است. رییس کمیسیون مشورتی بانوان در ارتباط با موانع پیش روی کمیسیون مشورتی بانوان اظهار داشت: از بزرگترین معضلات و ضعف ها در این حوزه عدم اطلاع رسانی کافی به قشر مهندسین خانم به خصوص حضور در صحنه های فعالیت های مهندسی است . میرکاظمی در پایان خاطر نشان کرد:کمیسیون مشورتی بانوان استان امیدوار است با برگزاری جلسات و شناسایی بانوان مهندس فعال و تشویق سایر همکاران جهت حضور در صحنه های مهندسی به رشد فعالیت های بانوان موفق عمل کند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]گلوگاه شناسنامه فنی قوانین متناقض شهرداری است[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۶:۰۵






رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه برگزاری همایش شناسنامه فنی ملکی نقش بسیار موثری درفراهم کردن زیرساختها برای اجرایی کردن این مهم دارد اظهارداشت: قطعا این همایش می تواند زمینه سازتعامل دستگاه های مرتبط برای اجرای طرح شناسنامه فنی ملکی شود.



به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مصطفی قلی خسروی در حاشیه همایش فنی ملکی اظهار داشت: اگر همایش شناسنامه فنی ملکی پیشتر برگزارشده بود امروزبخش اعظمی از ساختمانهای ما دارای شناسنامه فنی ملکی بودند.
وی بابیان اینکه درکشورهای پیشرفته صدورشناسنامه فنی ملکی برای ساختمانها امری نهادینه شده است خاطرنشان ساخت: دراین کشورها شناسنامه فنی ملکی ضمن اینکه سندی است که تمامی مشخصات یک ملک را شفاف می کند درعین حال درزمان معامله نیزکمک شایانی به طرفین معامله می کند. رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درعین حال درباره تبعات عدم صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانها اظهارداشت: این امر باعث می شود که مالکان تحت تاثیرنامشخص بودن مشخصات فنی ملکشان،قیمت گذاری خود را براساس سلیقه وبدون هیچ ضابطه ای انجام دهند وخریداران نیز چاره ای جزء تمکین به این قیمتها ندارد. خسروی درعین حال ازجمله پیش شرطهای اجرای طرح شناسنامه فنی ملکی را تعامل دستگاه ها دانست وگفت: درحال حاضرقوانین ضد ونقیضی درحوزه شهرسازی ومعماری وجود دارد که عملا باعث می شود دست اندرکاران ساخت وساز بدون هیچ دغدغه ای مقررات ملی ساختمان را تحت تاثیرسودجوی خود زیرپا بگذارند.




رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: به عنوان مثال درحالی که براساس کمیسیون ماده پنج شهرداری ،قانون گذارپیش بینی های لازم برای نادیده گرفتن مقررات ملی ساختمان وضوابط شهرسازی درنظرگرفته است اما همزمان درماده صد شهرداری قانون به گونه ای تدوین شده است که متخلفان پول تخلف خود را به شهرداری پرداخت کنند. خسروی خواستارتجدید نظروبازنگری درقوانین مذکورشد واظهارداشت: بدون شک اگرقوانین مربوط به شهرسازی به گونه ای باشد که راه تخلف ونقض مقررات ملی ساختمان بسته شود می توان امیدوار بود که زیرساخت های اجرای شناسنامه فنی ملکی درکشور ایجاد شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]در پنل تخصصی فرصت ها، چالش ها و راهکارهای شناسنامه فنی ملکی عنوان شد: صرفه اقتصادی و قانونگرایی حاصل اجرای واقعی شناسنامه فنی[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۶:۱۹






به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پنل تخصصی فرصت ها، چالش ها و راهکارهای شناسنامه فنی ملکی ساختمان که به ریاست قوام الدین شاهرخی، مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، حاجوی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، حسن ابوتراب مدرس دانشگاه، علیرضا سنائی دشتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، مهدی موذن رییس نظام کاردانی، فریدون بلغاری مدیرکل نظارت بر استاندارد سازمان استاندارد و مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور به عنوان اعضا حضور داشتند. آنچه در ذیل می خوانید ماحصل موضوعات بررسی شده در پنل مذکور است.




صرفه جویی 100 هزار میلیارد تومانی با اجرای شناسنامه فنی ساختمان



شاهرخی، مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های وزارت راه و شهرسازی به عنوان ریس این پنل تخصصی گفت: شناسنامه فنی ملکی، اطلاعات و مشخصات فنی ملک را در خود جای می دهد که در سال 1382 با تلاش مسئولان در وزارتخانه و سایر نهادهای ذی ربط تدوین شد و در سال 1384 نیز ابلاغ شد، اما متاسفانه تا امروز شاهد نبوده ایم که اجرای دقیق و تاثیرگذاری از این قانون نمود پیدا کند.
ریس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان در ادامه افزود: در حال حاضر در اجرای دقیق شناسنامه فنی ملکی بسیار ناموفق عمل کرده ایم.
وی در واکنش به پیشنهاد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر مبنی بر رتبه بندی شناسنامه فنی ملکی ساختمان براساس کیفیت واحدهای مسکونی گفت: اگر قرار باشد شناسنامه فنی ملکی صادر شود می بایست تمامی ساختمان ها با حداکثر استانداردهای مهندسی ساخته شود و اینکه ساختمان ها به صورت عالی، خوب، متوسط و... ساخته شوند، به معنای آن است که کارآیی شناسنامه فنی زیر سوال می رود و این فرآیند باعث می شود که سازندگان مجددا خود را مقید به اجرای قوانین ساخت و ساز ندانند.
وی ادامه داد: اگر شناسنامه فنی به ساخت واحدهای با کیفیت منجر نشود این امر باعث می شود که مجددا روال فعلی که در ساخت و ساز وجود دارد تکرار شود.



شاهرخی تاکید کرد: ما ادعا داریم که شناسنامه فنی می بایست سبب افزایش کیفیت ساختمان و ارتقای مولفه های شهرسازی شود و اجرای آن می بایست به درستی انجام شود.
این کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان ساخت: هدف از برپایی این همایش و گردهمایی نمایندگان انبوه سازی، کاردان ها، نظام مهندسی در این مراسم واکاوی مشکلات مربوط به این حوزه است و با این رویکرد مقصر دانستن یکدیگر چاره ساز نخواهد بود.
شاهرخی افزود: برخی از آیتم ها در شناسنامه اضافی است و می بایست حذف شود، به عنوان مثال ذکر این مولفه که آیا کارگر دارای کارت مهارت است یا خیر، مطلوب نیست چرا که اصلا نمی بایست کارگر ماهر در فرآیند ساخت و ساز فعالیت کند و با این رویکرد لازم است که در شناسنامه فنی ساختمان بازنگری شود و برخی از آیتم ها حذف و برخی نیز اضافه شود.


این کارشناس مسکن ادامه داد: لازم است که در فرآیند شناسنامه فنی شرایطی ایجاد شود که به تمامی آیتم های مربوط به ساخت شامل طراحی معماری، سازه مکانیک و سازه نمره بدهیم تا از این طریق شاخص کیفیت در هر یک از این آیتم ها مشخص شود.
وی گفت: براساس آمارها سالیانه 200 میلیون متر مربع در کشور ساخت و ساز انجام می شود که اگر میانگین هزینه ساخت و ساز را 500 هزار تومان در نظر بگیریم این امر به معنای آن است که سالیانه 100 هزار میلیارد تومان در ساختمان ها هزینه صرف می شود.
شاهرخی ادامه داد: براساس آمارها میانگین عمر مفید ساختمان ها در کشور ما حدود 30 سال است حال اگر اجرای شناسنامه فنی سبب افزایش کیفیت ساخت مسکن شود و یک سال به عمر مفید ساختمان ها بیفزاید این امر باعث می شود که سالیانه 3 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک شود.


وی خاطرنشان ساخت: حال اگر شناسنامه فنی ساختمان سبب افزایش دو برابری عمر ساختمان ها شود و عمر مفید ساختمان ها را از 30 سال به 60 سال افزایش دهد، این امر باعث می شود که سالیانه 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک شود، این در حالی است که در اکثر کشورها عمر مفید ساختمان ها صد سال است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]اجرای شناسنامه فنی ملکی کمک بزرگی به مردم است[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۶:۲۰






به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درجریان برگزاری اولین همایش شناسنامه فنی ملکی که درمحل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد درپنل اصلاح قانون نظام مهندسی اظهارداشت: قانون نظام مهندسی ساختمان ازجمله قوانینی است که ازجامعیت کافی برخورداست و قانونگذار درتصویب آن تمامی موارد مربوط به مهندسی را مد نظرقرارداشته است.




رییس پنل اصلاح قانون در همایش شناسنامه فنی با بیان اینکه در دولت الکترونیک گام های اولیه برای تامین زیرساخت های این مهم برداشته شده است گفت: یکی ازاولین گام ها در دولت الکترونیک باید اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت الکترونیک مانع ازرواج فساد و رشوه می شود واز همین رو کارسازمان نظام مهندسی وشهرداری در صدور جوازهای مختلف مربوط به ساخت وساز وهمچنین شناسنامه فنی ساده تر می شود. خسروی با اشاره به اینکه نباید نگران ایرادات شناسنامه فنی ساختمان بود اظهارداشت: ایرادات وارده به شناسنامه فنی ملکی ساختمان سطحی است وتمام این ایرادات را می توان در راستای تحقق دولت الکترونیک حل کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان ساخت:به رغم تلاشهای مجلس شورای اسلامی هنوز موضوع کارگران ماهر درساخت وساز مغفول مانده است ودرواقع هدف ازتصویب قانون بیمه کارگران ساختمانی شناسنامه دار کردن این کارگران بود.



وی با اشاره به اینکه در18 سال اخیرازاجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان غفلت شده است گفت: اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی کمک بزرگی به مردم در راستای سرمایه گذاری وخرید مسکن است.


عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به اینکه درپروسه ساخت وساز منافع مردم مغفول مانده است اظهارداشت: مسکن یک کالای فرسایشی است درصورت صدورشناسنامه فنی ملکی تغییرات آن ظرف سالهای مختلف مشخص می شود. خسروی اجرای شناسنامه فنی ملکی را موجب دفاع ازحقوق مالکان دانست وگفت: با صدورشناسنامه فنی ملکی مشخصات فنی هرساختمانی به طوردقیق قابل استعلام است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ چهارمین نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی افتتاح شد[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ - ۱۴:۲۶







چهارمین نمایشگاه بین‌المللی معماری، دکوراسیون داخلی و خانه مدرن امروز با حضور مهندس سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افتتاح شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این نمایشگاه بیش از 250 شرکت داخلی و نمایندگان کشور‌های عربستان، فنلاند، مالزی، ایتالیا، چین، انگلستان، تایوان، ترکیه، کره، هلند و هنگ‌کنگ حضور دارند.
این نمایشگاه به معرفی توانمندی‌های داخلی در حوزه تولید محصولات و خدمات دکوراسیون و معماری می‌پردازد. همچنین در حوزه محصولات نانوتکنولوژی و بیو‌تکنولوژی، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید، اشتغالزایی، فراهم‌کردن زمینه‌ی تعامل دانشگاه و تولید‌کنندگان فعالیت می‌کند.
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی معماری، دکوراسیون داخلی و خانه مدرن از 18 تا 21 دی‌ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد : صادرات خدمات فنی مهندسی باید به ۵۰ میلیارد دلار برسد[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ - ۱۸:۵۸






رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت که مهمترین اولویت اقتصادی کشور است و در بحث صدور و توسعه خدمات فنی و مهندسی مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها در یک تفاهم و تعامل جمعی پرداخته شود.





به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس سید مهدی هاشمی در همایش صادرات خدمات فنی و مهندسی استان خراسان رضوی در مشهد افزود: نباید نخست به دنبال تبرئه کردن خود باشیم بلکه باید مسائل و مشکلات را در هر حوزه احصاء نموده و در یک همکاری همه جانبه آنها را مرتفع سازیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز از مهمترین اولویتهای اقتصادی کشور ایجاد اشتغال است گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی هم نیروی متخصص و جوان لازم را داریم و هم ظرفیت آن وجود دارد لذا می توان با توجه به همین بخش و رونق صادرات آن تا حدی این امر محقق شود.



او با اشاره به ظرفیتهای کشورهای منطقه در این زمینه افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی در کنار ایجاد اشتغال، زمینه انتقال فناوری، تجربه و نیز تعامل بین المللی را فراهم می کند. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مسیر موانع اجرایی وجود دارد، به عنوان خادم مردم در مجلس شورای اسلامی مطالبه کننده و پیگیر این امر هستیم و بر عدم اجرای قوانین در این زمینه نظارت و پیگیری خواهد شد.


وی با بیان اینکه کار مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است گفت: اگر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیازمند وضع یا لغو قانونی هستیم آمادگی داریم تا آن را هرچه زودتر محقق کنیم اما مجلس مجری نیست. مهندس هاشمی اظهارداشت: همچنین موضوع ناهماهنگیها و حمایتهای لازم از سوی سفارتخانه ها را نیز پیگیری خواهم کرد اما در هر صورت مشکل در درون دستگاه اجرایی و عموما بخش دولتی ما است. وی در ادامه با انتقاد از کاهش صادرات غیرنفتی طی سالهای اخیر افزود: در واقع طی این مدت از ظرفیتهای موجود از جمله نیروی انسانی متخصص خوب بهره نگرفته ایم.

او گفت: با وجود آنکه امروز مشکلات این حوزه کلان، منطقه ای و نیز محلی است اما با توجه به محدودیت شدید صادرات نفتی نباید کاهش صادرات غیرنفتی را می داشتیم . رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: باید در جایی که محدودیت فروش فرآورده های نفتی و میعانات گازی را داریم به جای افت شدید شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و پر شدن خلاء ایجاد شده می بودیم. وی در ادامه افزود: از 250 هزار مهندس فعال در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به عنوان بزرگترین تشکل غیردولتی تخصصی، 10 درصد در خراسان رضوی هستند اما آیا سهم این استان از صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز همین میزان است.



وی گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده در کشور، صادرات این بخش 50 میلیارد دلار در سال تعیین شده که سهم خراسان رضوی بر این مبنا پنج میلیارد دلار است. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با این حال خراسان رضوی پارسال در مجموع یک میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشت که از این میزان فقط دو میلیون دلار آن خدمات فنی و مهندسی است. مهندس سید مهدی هاشمی گفت: این استان باید سهم خیلی بیشتری در صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشد لذا پرداختن به علل این موضوع ضروری است .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]شناسایی ۹۹ گود پر خطر در تهران و دستور توقف[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ - ۰۹:۲۴



معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از شناسایی 99 گود پر خطر در تهران خبر داد و گفت: دستور توقف برای اکثر این گودها داده شده است.



به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس رضا حیدریون در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به کاهش 50 درصدی میزان حوادث گودبرداری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: ادامه روند کاهشی میزان گودبرداری‌های پر خطر نیازمند همکاری بیشتر سازمان‌های مرتبط است.




وی افزود: در صورتی که شهرداری تهران همکاری خود با سازمان نظام مهندسی ساختمان را افزایش دهد میزان گودبرداری‌های پر خطر نیز کاهش می‌یابد چراکه ایجاد حوادث گودبرداری مخاطرات اجتماعی در پی دارد.


به گفته حیدریون نظارت بر امر گودبرداری تنها وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست و سازمان نمی‌تواند به سازندگان دستور دهد اما شهرداری به دلیل وجود رابطه مستقیم با مالک و سازنده می‌تواند بر حضور سازنده ذی صلاح تاکید کند.

وی افزود: اگر این همکاری میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان نباشد قطعا تعداد حوادث افزایش می‌یابد.
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی تمام انرژیِ خود را بر نظارت بر امر گودبردری‌ها گذاشته و امیدواریم شهرداری نیز با همکاری بیشتر به کمک سازمان آید چراکه ایمن سازی ساختمان‌ها به نفع مردم است.
حیدریون معتقداست: رخ دادن هر حادثه گودبرداری علاوه بر خسارات مالی و جانی، مخاطرات اجتماعی در بر دارد.
وی با اشاره به کاهش 50 درصدی حوادث گودبرداری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: تاکنون 12 هزار پروژه بازدید شده است.
به گفته حیدریون در نیمه دوم سال تعداد حوادث به دلیل ساخت و ساز بیشتر اندکی افزایش می‌یابد.
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: حلقه‌های مختلفی در بخش ساخت و ساز و گودبرداری دخیل هستند که همکاری هریک کاهش خسارات را در بر دارد.
وی معتقد است: تا زمانی که سازنده ذی صلاح در پروژه‌ها حضور نداشته باشد، کنترل کیفی ساختمان نیز کاهش می‌یابد و منجر به حادثه می‌شود.
حیدریون افزود: اگر بخواهیم آمار حوادث را به سمت صفر ببریم باید اجزای مختلف حلقه ساخت و ساز خانه همچون شهرداری‌ها، وزرات راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان با یکدیگر هماهنگ شوند تا حضور مهندسان مجری در پروژه‌های ساختمانی اجباری شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]آغاز فعالیت سامانه ثبت الکترونیکی خدمات مهندسی در البرز[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۲۹





با تصویب کمیته اجرایی ماده 33 و تایید رییس سازمان نظام مهندسی استان البرز از روز شنبه 21 دی ماه 92 تمامی امور ثبت و توزیع خدمات مهندسی در سطح استان تنها در محل سازمان و از طریق سامانه این سازمان انجام می پذیرد.




به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کشور ، با راه اندازی سامانه الکترونیکی سازمان و یکپارچه سازی سیستم ثبت و توزیع خدمات مهندسی در سطح استان به قدیمی ترین خواسته مهندسان البرز جامه عمل پوشانده شد.

مهندس مهدی حاجی قاسمی رییس سازمان نظام مهندسی البرز در خصوص راه اندازی این سامانه و چگونگی اجرای آن ، با تاکید بر انتقاد ها و تقاضاهای قریب به اتفاق مهندسان برای اجرایی شدن این امر گفت: یکپارچه سازی نظام ثبت و توزیع خدمات مهندسی از وظایف ذاتی و تاکید شده سازمان در قانون نظام مهندسی است که به جهت نو پا بودن سازمان تاکنون بخشی از این وظایف با بهره گیری از ظرفیت های مهندسی شهر کرج، تحت نظارت سازمان در کانون مهندسان کرج به انجام می رسید که با راه اندازی سازمان الکترونیک نظام مهندسی ساختمان استان البرز، این امر در تمامی شهرهای استان به طور یکپارچه و در قالب این سامانه به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به تصریح قانون و تذکرات مکرر وزارت راه و شهر سازی و سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: این نگرش که می بایست ثبت و ارجاع تمامی امور حقیقی و حقوقی به طور یکپارچه توسط سازمان انجام پذیرد همواره وجود داشته است و نظر سنجی ها نیز حاکی از مطالبه جدی مهندسان برای یکپارچه سازی سیستم در تمامی استان بوده است. ضمن اینکه سابقه و قدمت تشکل های مهندسی در البرز به خودی خود این مطالبه را ایجاد می کرد که استان در خصوص اجرای دقیق قوانین و مقررات نیز همچون گذشته پیشرو و پیشگام باشد .



رییس سازمان نظام مهندسی استان البرز افزود: هیات مدیره سازمان از ابتدای تشکیل سازمان نظام مهندسی البرز همواره بر انجام این امر تاکید داشتند و در دوره جدید هیات رییسه نیز به طور ویژه، رییس سازمان را ملزم به نظم بخشی به خدمات مهندسی در سطح استان کردند.


حاجی قاسمی اجرای سامانه یکپارچه را پایانی برهمه انتقادهای مطرح شده در خصوص عدم هماهنگی نظام مهندسی البرز با سایر استانهای کشور و پاسخ به یکی از مطالبات جدی اعضای سازمان برشمرد و تصریح کرد: تحقق این امر گام بلندی در جهت تحقق عدالت در توزیع درخواست های خدمات مهندسی میان اعضا خواهد بود و همه مهندسان و مراجعان سازمان از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

وی کانون مهندسان کرج را یکی از قدیمی ترین تشکل های مهندسی کشور قلمداد کرد و با برشمردن ویژگی های بارز و غیر قابل چشم پوشی این تشکل ، بر بهره گیری از این ظرفیت ها در جهت اعتلای هر چه بیشتر نظام مهندسی استان تاکید کرد.

حاجی قاسمی افزود : هیات رییسه سازمان قصد دارد از ظرفیت های بالقوه و بالفعل این تشکل در جهت اعتلای صنف و جامعه مهندسی بهره بگیرد.



رییس سازمان همچنین دفتر فنی کانون مهندسان کرج را استوانه علمی مهندسی در استان برشمرد و از تصمیم سازمان برای تقویت این دفتر در آینده نزدیک خبر داد.

ویژگی های سامانه یکپارچه الکترونیکی نظام مهندسی استان:
مهندس علیرضا صنوبر با تشریح ویژگی های سامانه یکپارچه الکترونیکی سازمان گفت: با راه اندازی این سامانه از روز شنبه 21 دی ماه 92 کلیه خدمات مهندسی و ثبت و ارجاع کار به ارایه کنندگان حقیقی و حقوقی خدمات مهندسی در سطح استان تحت یک سیستم واحد انجام خواهد گرفت .
مدیر واحد ماده 33 سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، افزایش سبد درآمدی اعضای سازمان با توجه به افزایش نظارت سازمان بر همه نقاط استان، در کنار بسترسازی مناسب جهت پیاده کردن دقیق قانون نظام مهندسی ساختمان و مقررات ملی ساختمان را از اولین مزایای سامانه یکپارچه دانست و افزود: با توجه به افزایش تعداد اعضای سازمان، در این طرح یکپارچه کردن سهمیه مهندسان در سطح استان به عنوان راهکاری در جهت افزایش درآمد مهندسان و توزیع عادلانه تر کار میان همکاران مدنظر قرار گرفته است ضمن اینکه سازمان قادر خواهد بود در خصوص عملکرد خود در حوزه ماده 33 ، پاسخگویی شایسته تری به اعضا و شهروندان داشته باشد.


صنوبر با تاکید بر تقاضاهای پیوسته مهندسان برای تمرکز ثبت و ارجاع کار در سازمان، به تلاش شبانه روزی پرسنل سازمان برای راه اندازی شدن سامانه یکپارچه در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد با حذف مراجعات و ترددهای زاید و غیر ضروری موجبات رضایت هرچه بیشتر مراجعان فراهم گردد ضمن اینکه امیدوارم بتوانیم از ابتدای سال 93 سهمیه استانی را در رابطه با خدمات مهندسی اجرایی کنیم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان: افزایش وام مسکن منجر به گرانی یکباره خانه نمی‌شود[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۴۸






مبلغ وام مسکن که به 35 و 50 میلیون تومان افزایش یافته باعث رونق بازار مسکن می‌شود اما افزایش این تسهیلات به گونه‌ای نیست که افزایش ناگهانی قیمت خانه را در برداشته باشد اما در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر هم نیست چراکه یکی از عوامل متعدد در افزایش قیمت مسکن، افزایش مبلغ وام مسکن است.


به گزارش روابط عمومی سازمان نظاممهندسی ساختمان کشور ، مهندس سید مهدی هاشمی - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور - در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به آخرین مصوبه افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بهتر است وام مسکن به ساخت و ساز خانه تعلق گیرد.
وی افزود: بهتر است افزایش وام مسکن برای اقشار مختلف در بخش ساخت باشد تا رونق در عرضه مسکن نیز بیش از پیش شود اما می‌توان از همین فرصت ایجاد شده نیز برای رونق بازار مسکن استفاده کرد.
مهندس هاشمی اظهار کرد: افزایش مبلغ وام مسکن به 50 تومان تنها افزایش قیمت را در برندارد و می‌تواند بازار را با رونق در خرید همراه کند اما بهتر است برنامه‌هایی برای افزایش عرضه در مقابل افزایش تقاضا ایجاد شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: افزایش مبلغ وام مسکن رونق بازار را در بر دارد اما این افزایش قیمت به گونه‌ای نیست که افزایش ناگهانی مسکن ایجاد شود.
به گفته مهندس هاشمی افزایش وام مسکن کمک خوبی برای خانه‌دار شدن اقشار جوان جامعه است و قدرت خرید جوانان را افزایش می‌دهد.
وی تاکید کرد: به نسبت افزایش قدرت خرید مسکن برای اقشار جوان، رونق در بازار مسکن نیز ایجاد می‌شود اما نمی‌توان گفت این افزایش وام ها در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است: عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن موثر هستند که یکی از این عوامل افزایش وام مسکن است.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته بانک مرکزی افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن را تصویب کرد که براساس آن اوراق گواهی خرید خانه از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین وام مسکن برای زوج‌های جوان برای هر کدام 25 میلیون و جمعا 50 میلیون تومان برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی در نظر گرفته شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]سازمان نظام مهندسي ساختمان گلستان برگزار مي‌كند فراخوان ارسال آثار به جشنواره يادداشت نويسي با موضوع نظام مهندسي ساختمان[/h] ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ - ۱۱:۳۶








به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
، در اين جشنواره كه با موضوع نظام مهندسي ساختمان برگزار مي‌شود مشارکت بیشتر مهندسان در پیگیری دغدغه های سازمانشان، شناخت مهندسان اهل قلم و استفاده از توانمندی آنان در آینده، استفاده از مقالات منتخب در سایت ها و نشریات و استفاده از ایده‌ها و مسائل پیشنهادی مهندسان در مقالات به عنوان اهداف جشنواره ذكر شده است.
شركت‌كنندگان در جشنواره كه مي‌بايست عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان در يكي از استان‌هاي كشور باشند در محورهاي زير «اهمیت ترویج مقررات ملی ساختمان در میان توده مردم و روش‌های انجام آن»، «آشناسازی توده مردم با لزوم هزینه برای خدمات مهندسی به مانند سایر هزینه‌های صنعت احداث» و «آشنایی مهندسان با لزوم حمایت از منتخبین خود در هیئت مدیره برای دستیابی به اتحاد بیشتر» يادداشت‌هاي خود را به عرصه رقابت مي‌گذارند. براي اين جشنواره همچنين جوايز نفيسي در نظر گرفته شده است. به طوري كه در هر محور علاوه به اعطاي لوح تقدير و تنديس جشنواره به سه مقام اول تا سوم، به نفر اول مبلغ 10 ميليون ريال، به نفر دوم مبلغ هفت ميليون ريال و به نفر سوم مبلغ چهار ميليون ريال اهدا خواهد شد. هیئتی متشکل از 5 نفر (یک نماینده از روابط عمومی؛ یک نماینده از کمیته پژوهش؛ یک نماینده از مدیریت اجرایی؛ یک نماینده از کمیته انتشارات و یک نماینده از کمیته آموزش) به ریاست نماینده روابط عمومی وظیفه داوری این جشنواره را بر عهده خواهند داشت. علاقمندان به شركت در اين جشنواره تا اول بهمن ماه سال جاري فرصت دارند تا يادداشت‌هاي خود را كه حداقل 3000 كلمه و به همراه فايلword آن خواهد بود به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. پنجم اسفندماه مصادف با سالروز تولد خواجه نصيرالدين طوسي و روز مهندس نيز برندگان اعلام خواهند شد. نشاني ارسال مقالات گرگان، خيابان وليعصر؛ عدالت 36، سازمان نظام مهندسي ساختمان گلستان، طبقه دوم، دبيرخانه اولين جشنواره سراسري يادداشت‌نويسي است
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]یادداشت/ معماری اسلامی[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۳ - ۱۰:۲۵ یاداشت دکتر حسن ابوتراب / استاد دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
معماری اسلامی، ایرانی تفاوت در ساختمانها و بناهای قبل از اسلام یا ساختمانها و بناهای بعد از اسلام نه در ساختمان و نه در شکل آنها و نه حتی در طرح نقشه آنهاست، بلکه در منظر و لباسی است که اسلام بر اندام ساختمانهای دوره ساسانیان پوشانده و خواسته است مفهومی به آنها بدهد که معماری ایرانی با معماری مردمی که تحت رژیم و سبک اسلامی زندگی می کنند، به وضوح متمایز باشند.

برخلاف ادعا و اظهارات برخی از اشخاص و افرادی که متاسفانه از جایگاه صاحبنظر نیز وجود دارند، مبنی بر اینکه در ایران چیزی یا اسمی به نام معماری اسلامی و یا صرفا معماری اسلامی، ایرانی نداریم و آنچه که هست را باید به نام معماری دوران اسلامی بنامیم مکررا و در جاهای مختلف حتی رسانه های جمعی عنوان نموده اند، لیکن علیرغم یک چنین اظهارات غلطی در کشور عزیز ما یا آنچه که ما را یعنی کشور ما را در دنیا بعنوان شاخص برتری داده کلیه آثار بناها و ارگ ها، کاخ ها، مساجد و مقابریست که از دوران های قبل و بعد از اسلام معماری و سبک معماریمان بعنوان معمار اسلامی، ایرانی بر جهانیان معرفی نموده تا جایی که ایران شناس و معمار معروف فرانسوی شادروان آندره گدار ومولف 3 جلد کتاب آثار ایران می نویسد: تفاوت در ساختمانها و بناهای قبل از اسلام یا ساختمانها و بناهای بعد از اسلام نه در ساختمان و نه در شکل آنها و نه حتی در طرح نقشه آنهاست، بلکه در منظر و لباسی است که اسلام بر اندام ساختمانهای دوره ساسانیان پوشانده و خواسته است مفهومی به آنها بدهد که معماری ایرانی با معماری مردمی که تحت رژیم و سبک اسلامی زندگی می کنند، به وضوح متمایز باشند.
معماری اسلامی، ایرانی همان معماری خالص ایرانیانی است که حتی در قبل از اسلام نیز دارای دین و آیین مبتنی بر یکتاپرستی استوار بوده که پس از ورود و قبول دین مبین اسلام کلیه بناها، کاخ ها، مقابر، مساجد، خانه ها و... دارای آرایش و پیرایه های بی نظیر و بدیل، زیبا و دلنواز متاثر از سایر علوم مستتر در علوم اسلامی نظیر هنر موسیقی و نقاشی، نجوم و ریاضیات گردید به عبارت ساده تر و در تعریف معماری اسلامی، ایرانی باید اینگونه بیان داشت معماری اسلامی و ایرانی معماری است که دارای سبک ،سیاق و استخوان بندی هاییست مانند گوشواره ها و قوس های ساسانیان، اشکانیان که در بر آن و جامه ای از پوشش فاخریست از نقش ها و طرح های مختلف از جمله هندسی که با انواع زینت های ساختمانی نظیر رسمی بندی ها، مقرنس کاری ها، انواع گره ها، خطوط و نقوش زینتی (دکوراتیو) نظیر کوفی معقولی، نسخ، ثلث، نستعلیق و سایر هنرهای اسلامی آراسته گردیده اند، در معماری اسلامی، ایرانی که برگرفته از روح الهی است کلیه عناصر و جزییات و ترکیب بندی های طراحی شده و نقشه ها (پلان ها) همگی از منشاء علومی برخوردار است که نهایتا انسان که مظهر کامل صفات الهی بر عالم خاک محسوب می گردد، همواره خود را در عین آسایش، امنیت (استحکام بناها) و زیباییهای خداوندی خود را می جوید و این خود کاویدن (زندگی چه در داخل فضاهای مسکونی و چه در فضاهای جامعه باز شهری) و مکان های مرتبط با کار، سعی و تلاش برای خوب زیستن همواره سیری متعالی و به قول مولانا(ره) دائما در سیر سروریست فلذا علاوه بر چیرگی و غالب روح معنوی از ذات اقدس احدیت در زندگی انسانها در رسیدن به کمال و فضایل برگرفته از شارع مقدس و در ارتباط با علوم دیگر نظیر علم مُدُن و یا شهرنشینی و سکنی گزیدن در کنار مردم دیگر با استفاده از شاخص ها و عوامل نهفته در عالم عقل به نوعی اسباب و ابزار رسیدن به این صفات و کمال الهی در خود را تسریع می بخشد که مسائلی مانند:


الف- نحوه استفاده و یا عملکرد ساختمان یا بناب- مکان یابی و استقرار ساختمان یا بناج- تعیین نوع و نحوه طراحی براساس علوم ارثماطیقی(محاسبات ریاضی و اعدادی) به نحوی که کلیت و جامعیت ساختمان یا بنا، گویای انواع آرایش ها و پیرایه های زینتی معماری و ارایه کننده پیامی حسب عملکرد و استفاده از ساختمان یا بنا باشد.در سه شاخص و پارامترهای فوق که جزء اساس و امّهات معماری اسلامی و ایرانی محسوب می گردند همانا اساس و امّهات سه پایه، جمال، جلال و کمال استوار می باشد، در اینجا جای دارد از ذکر خیر زحمات جناب آقای پرفسور دکتر سید حسین نصر نیز داشته باشیم، ایشان در کتاب علم در اسلام اعتقاد دارند: معماری اسلامی از بطن قرآن شریف سرچشمه می گیرد، هر چند در برخی متون دیده می شود معماری و هنر آن را مسلمین از نوع و منابع معماری ایرانیان قبل از اسلام مانند ساسانیان اقتباس و برداشت کرده اند به طوری که مساجد اسلامی دارای شکلی بیرونی بصورت رمزی تجلی اسماء و صفات خداوندی است که گنبد دوار آن جلوه گر جمال الهی و مناره ها یا گلدسته های آن نیز به نشانه جلال خداوند و کمال در بنا را جلوه گر می نماید که از بطن و دل بروز و ظهور اینگونه نشانه ها ، نشانه های دیگری بروز می یابند که عبارتند از توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادات و احترام، اقتصاد، ذکر و آنچه که در علوم اسلامی در ابعاد مختلف فلسفه نظری و عملی و منشآت و منتجات آن را محقق می سازد نظیر علوم برین یا ماورالطبیعه، ریاضیات یا علوم میانیین و علوم طبیعی یا علوم زیرین که از اینجا سایر علوم عملی میسر می گردد مانند علوم اخلاق و تربیت، علوم مرتبط با جامعه یا تدبیر منزل و سیاست مُدُن یا مدنیت ،علی النهایه استوار ساختن بناها و یا ساختمان هایی با پیروی از سبک و سیاق صحیح و مطلوب برگرفته از معماری اسلامی - ایرانی، درب های مختلفی از حکمت های متعالی را در مقابل انسان می گشاید که تمامی اجزا و ترکیبات و محتوای آن رو به سوی هماهنگی و یا هارمونی دارند که نهایتا به وحدت و وجود ذات اقدس الله داشته و شامل عوامل وحدت بخشی را می توان تحت عناوین ذیل تقسیم بندی نمود.



1- تقارن: وحدت در محوریت یا مرکزیت
2- تناسب: وحدت در ابعاد و اندازه ها
3- توازن: وحدت در هماهنگی یا هارمونی
4- تعادل: ایجاد وحدت در هارمونی ها و هماهنگی ها
5- توافق: وحدت در عمل و فکر در انتخاب عملکرد و معماری
6- تطابق: ایجاد وحدت با طبیعت و بنا
7- نشانه: وحدت در شکل و نماها
8- تجانس: وحدت در جنس و صفت است
9- تناظر: وحدت در دید و بصر
10-تساوی: در کلیه اجزاء و عناصر
بنابر این شناخت و بکار گرفتن شاخص ها و پارامترهای فوق یک اثر هنری را به هنر اسلامی به ویژه در معماری اسلامی بوجود می آورد زیرا معماری اسلامی و نهایتا علم معماری بر اصول ریاضیات و هندسه استوار بوده، به همین دلیل ایدئولوژی هنر اسلامی هندسه است و غیرقابل تغییراست که حسب زمان و مکان، هنری بر این عرصه مبنا قرار می گیرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد: برگزاری همایش شناسنامه فنی وملکی گامی موثر در جهت فرهنگ سازی[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۳ - ۱۱:۵۶


http://www.www.www.iran-eng.ir/data/newspics/orginal/3294.jpg​



به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
، مهندس علی فرج زاده ها در گفت و گو با خبرنگار «صما» با تاکید بر این مطلب اظهار داشت: در صنعت ساختمان اصل کار اجرا و ساخت ساختمان است که عموما توسط افراد غیرمتخصص یا به اصطلاح بساز بفروش ها انجام می شود.


نائب رییس اول شورای مرکزی ساختمان در ارتباط با نقش اولین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان بیان کرد: برگزاری این همایش خوشبختانه توانست نقش بسزایی را در فرهنگ سازی برای عموم مردم ایفا کند.وی ادامه داد: شناسنامه واقعی فنی ملکی برای بهره برداری بسیار مفید است، به عبارتی که بهره برداران تنها عاملین ذینفع صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان هستند.صدور شناسنامه از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد و تنها نیازمند تعامل مناسب میان دستگاه های ذیربط است.فرج زاده ها در ارتباط با اینکه برخی از مسئولین نهاد یا سازمان دیگری را متولی صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان می دانند، گفت: طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی استان تنها متولی صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت اطلاعات فنی و تخصصی مصالح به کار رفته در ساختمان، تجهیزات و غیره توسط مجری به سازمان نظام مهندسی انعکاس داده می شود که در حال حاضر انبوه سازان مجریان ساخت محسوب می شوند.نائب رییس اول شورای مرکزی با اشاره به دستورالعمل اجرایی صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان در سال 87 توسط وزارت راه و شهرسازی وقت اظهار داشت: متاسفانه تا به امروز هنوز این امر محقق نشده است و این امر تنها نیازمند تعامل مناسب میان شهرداری، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است. متاسفانه در کشور برای اجرای قانون نیز نیازمند لایحه هستیم. نائب رییس اول شورای مرکزی با اشاره به اینکه مسکن در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، بیان کرد: با توجه به این موضوع باید در امر نگهداری ساختمان دقت بیشتری شود که صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان یکی از راهکارهای افزایش عمر ساختمان است.فرج زاده ها در پایان خاطرنشان کرد: شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید در نقل و انتقالات مبادله شود که در این میان نیز باید سازمان ثبت و اسناد مداخله کند و پیش نیاز انتقال اسناد به صورت قطعی بین خریدار و فروشنده وجود شناسنامه فنی ملکی ساختمان است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]با حضور اساتید و پیشکسوتان تأسیسات مکانیک کشور هشتمین میزگرد ماهنامه فنی مهندسی شمس برگزار شد[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۳ - ۱۴:۵۵







به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
، با حضور اساتید و پیشکسوتان رشته مهندسی مکانیک هشتمین میزگرد ماهنامه فنی مهندسی شمس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مقارن ظهر امروز برگزار شد .


در این میزگرد که اعضاء گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی حضور داشتند چالش های موجود در اجرای مقررات ملی ساختمان در بخش تأسیسات ساختمان بحث و تبادل نظر شد .گفتنی است در این میزگرد مهندس علی فرج زاده ها نایب رییس اول شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز حضور داشت . مشروح این میزگرد در ماهنامه شمس منتشر می شود .گزارش تصویری : هشتمین میزگرد ماهنامه فنی مهندسی شمس
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای شهر، شهردار و مسئولان شهرداری تهران: معماری شهری در جهت تحقق سبک زندگی اسلامی قرار گیرد[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۴ - ۱۰:۰۷


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معمظ رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران، با اشاره به لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی، تأکید کردند: در اداره کلان شهر تهران و همچنین در اداره کشور باید روحیه خدمت به مردم با نیت خدایی و با تکیه بر علم و درایت یا همان روحیه مدیریت جهادی حاکم باشد تا بتوان از مشکلات عبور کرد و به پیش رفت.



ایشان ضمن تبریک به اعضای دوره جدید شورای اسلامی شهر و همچنین شهردار تهران به دلیل به دست آوردن فرصت خدمت به مردم، اهمیت تهران را فراتر از یک کلان شهر دانستند و گفتند: تهران، از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خط دهنده برای شهرهای سراسر کشور، مطرح است.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر افزودند: با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حمل و نقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است.


حضرت آیت الله خامنه ای، رمز این موفقیت ها را مدیریت جهادی دانستند و تأکید کردند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

ایشان با اشاره به حضور سلایق و دیدگاههای سیاسی مختلف در شورای اسلامی شهر تهران، خاطرنشان کردند: تا هنگامی که نیت همه اعضای شورا، خدمت به مردم و کار برای آنها باشد، این دیدگاههای مختلف، در مسیر این هدف والا، تفاوتی نخواهند داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به اعضای شورای چهارم شهر تهران تأکید کردند: شما تلاش کنید با همت بر کار و خدمت، تجربه خوبی به یادگار بگذارید.

ایشان در ادامه چند نکته را نیز درخصوص شهرداری تهران بیان کردند.


تعامل دو سویه شهرداری تهران و دولت، نخستین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: این موضوع، توصیه همیشگی من بوده است که متأسفانه در برخی برهه ها، به آن عمل نشد و مشکلاتی بوجود آمد اما باید شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای تعامل با دولت انجام دهد و البته به دولت نیز برای همکاری با شهرداری و شورای شهر توصیه شده است.

ایشان با اشاره به سخنان رئیس شورای شهر تهران مبنی بر حضور وزرا در جلسات شورا خاطرنشان کردند: این روند تعامل و همکاری باید ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع معماری ساخت و سازها در تهران نیز اشاره کردند و گفتند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی ترین مسائل خود بدانند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت و سازها بر فضای سبک زندگی افزودند: باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، بگونه ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان پذیر باشد.



مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی، موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی، آن را بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است، اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.

ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای قوی و صحیح فرهنگی، خاطرنشان کردند: در مراکز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده کرد که واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و مردم سالاری دینی باشند.

رهبر انقلاب اسلامی، مراقبت از ریخت و پاش ها در شهرداری و تقویت روحیه درست کاری و امانتداری را مورد تأکید قرار دادند و درخصوص روابط شورای شهر و شهرداری افزودند: شورای اسلامی شهر باید، علاوه بر نظارت بر شهرداری و هدایت آن، حمایت هم بکند و کارها براساس تفاهم، برادری و داشتن وظیفه مشترک به پیش رود.



حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر قدر دانستن باغات و درخت های تهران و حفظ این ثروتهای ملی، به موضوع ساخت و سازها در ارتفاعات تهران و لزوم جلوگیری از تبدیل منابع طبیعی به ساختمان نیز اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین از زحمات و خدمات اعضای شورای شهر سوم و مهندس چمران رئیس این شورا، تشکر و قدردانی کردند.
در این دیدار آقای قالیباف شهردار تهران در گزارشی از عملکرد شهرداری تهران، عدالت محوری، کاهش فاصله طبقاتی در شهر، گسترش روحیه جهادی و فرهنگ کار و تلاش، تأکید بر کارهای علمی و مطالعاتی و خرد جمعی، مشارکت مردم و نخبگان در اداره شهر، مبارزه جدی با فساد اداری و مالی، توجه به مساجد و حسینیه ها و حوزه های علمیه، شفافیت و قانونمداری و هماهنگی و همدلی با اعضای شورای شهر را از رویکردها و جهت گیری های شهرداری تهران عنوان کرد.

وی همچنین گزارشی از اقدامات شهرداری در 8 سال گذشته از جمله ساخت 235 کیلومتر بزرگراه، 330 پل، افزایش خطوط مترو به 162 کیلومتر، ساخت 10 هزار صندلی سینما و ساخت باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب و سراهای محله ارائه کرد.

همچنین آقای مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شورا از تشکیل سه کمیسیون ویژه نظارت، سلامت، و معماری و شهرسازی در شورا به منظور بررسی و حل مشکلات خبر داد.

وی با اشاره به تجربیات، تخصص و سابقه ایثارگری اعضای شورای شهر از همکاری خوب و نزدیک شورا با دولت و مجلس خبر داد و گفت: همراهی و همدلی اعضای شورای شهر ارزشمند است و می تواند در حل مشکلات مؤثر باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]افتتاح نخستین ساختمان خورشیدی در تهران[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۴ - ۱۳:۱۳


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن چراغی، عضوکانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران و معمار و مجری طرح پروژه در نشست خبری خود درباره جزئیات این پروژه گفت: باتوجه به شمار قابل توجهِ روزهای آفتابی در شهر تهران،(میانگین 260 - 250 روز در سال) درساخت این ساختمان از انرژی خورشیدی برای تأمین آبِ گرمِ مصرفی ساختمان بهره گرفته شده است.




وی بااشاره به افزایش جمعیت و اتمام منابع انرژی فسیلی وپیامدهای زیست‌ محیطی حاصل از بکارگیری انبوه سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن، ضرورت بهره‌گیری از انرژی خورشیدی درساختمان‌ها را دوچندان می‌کند اظهار کرد: براساس آمارها بخش ساختمان حدود 40 درصد ازکل مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است. وی افزود: این میزان مصرف انرژی درمقایسه با کشورهای پیشرفته تقریباً سه برابراست بدین ترتیب یکی ازابزارهای مؤثّربرای صرفه جویی انرژی درساختمان استفاده ازانرژی خورشیدی است. چراغی سازوکار اجرایی کردن این پروژه را تشریح کرد: درفرآیند اجرا باتوجه به مبحث نوزدهم مقررات ساختمان درصدد صرفه جویی انرژی درساختمان پیشنهادی از سوی شرکت مبنا داده شد تا استانداردهای مربوط به مصرف انرژی رعایت شود. عضوکانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران تاکید کرد: بر این اساس می‌توان «رتبه انرژی»، دریافت کرد. وی افزود: براین اساس با رعایت کردن شاخص های مورد نظردراین زمینه موفق به دریافت گواهینامه کارآیی انرژی ساختمان شدیم که به موجب آن رتبه چهارونیم ستاره انرژی از پنج ستاره را دریافت کردیم. چراغی درباره جزئیات دریافت این گواهینامه اضافه کرد:عایق کاری جداره های بیرونیِ ساختمان،استفاده ازبویلرچگالشی،نصب آبگرمن خورشیدی،استفاده ازسیستم سنجش میزان مصرف انرژی برای هرواحد آپارتمانی ونیزسیستم کنترل هوشمند خانگی ازجمله مواردی بوده که ساختمان را مشممول دریافت این گواهینامه کرده است.


این عضوکانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران بااشاره به توجیه نبودن دستگاه های خدمات رسان درمواجهه با این شیوه ازساخت افزود: اداراتِ برق،گازوسازمانهای مرتبط، اساساً آیین نامه ودستورعملی که مطابق با این روش خدمات رسانی کنند ندارند وبراین اساس علی رغم کوشش برای کاهش مصرف انرژی دراین ساختمان مطابق بااستانداردها وروشهای رایج انشعاب دریافت شده است. وی تأکید کرد:براساس آمارهای موجود حدود 20 الی 30 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از مشکلات مربوط به تأسیسات واحدهای مسکونی است؛ چرا که استفاده از سوختهای فسیلی با آلایندگی همراه است.دراین میان صرفه جویی درمصرف انرژی نه تنهاازلحاظ کاهش هزینه هاقابل بررسی است، بلکه می توان با عایق بندی واستفاده بهینه ازانرژی های خورشیدی وبکارگیری فناوری های روزدنیا زمینه سازجلوگیری ازآلودگی هوا شویم. چراغی درباره دلایل عدم نهادینه شدن این روش درساخت وسازها، گفت: درکشورِما باتوجه به اینکه سوخت های فسیلی تقریباً رایگان است درنتیجه اراده ای برای استفاده از این روش درساختمانها وجود ندارد این درحالی است که با اجرای فازبعدی هدفمند کردن یارانه ها قطعاً بهره گیری ازاین روش به یک الزام تبدیل خواهد شد. عضو کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران درعین حال ادامه داد: رعایت کامل مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ونیزبهره گیری ازانرژی خورشیدی درساخت وسازها باعث می شود که به طورمیانیگن سالیانه 50 و25 درصد به ترتیب درمصرف گازوبرق، صرفه جویی شود ودرعین حال با توجه به کوچک شدن اندازه تأسیسات و تجهیزات موتورخانه، ازاین رو عملا ًشاهد کوچک شدن فضای تأسیسات ساختمان خواهیم شد که درنتیجه آن می توان ازاین فضا برای مصارف دیگرنظیرپارکینگ ومشاعات استفاده کرد. چراغی در پایان تخصیص بخشی ازدرآمد حاصل ازهدفمند کردن یارانه هارا به موضوع بهینه کردن مصرف انرژی درساختمان ها خواستارشد وگفت: درکشورهای اروپایی علی رغم اینکه روزهای آفتابی بسیارکمی هست اما استفاده ازاین روش سالهای سال درصنعتِ ساختمان رایج است. چراغی گفت: علاوه براین، حتی درکشورهای همسایه نظیرترکیه نیزبهره گیری از انرژی خورشیدی درساخت وسازهاچندین سال است که رواج دارد.براین اساس با توجه به شرایط مناسب اقلیمی کشورمان، زمینه بسیارمساعد تری برای استفاده ازانرژی خورشیدی وجود دارد. این کارشناس معماری درپایان اظهارامیدواری کرد که مسؤولان با انجام مطالعات کارشناسی درباره چگونگی استفاده ازانرژی خورشیدی درساخت وسازها برای استفاده از این نوع روش درساختمان سازی ها زمینه مساعدی فراهم شود
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : قیمت خدمات مهندسی در کشور واقعی نیست[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۱۱


رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: قیمت خدمات مهندسی در کشور واقعی نیست و باید منطقی شود. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به لزوم افزایش هزینه دریافت پروانه ساختمانی، گفت: بخشی از دلایل امضا فروشی مهندسان ساختمانی، پایین بودن کیفیت ساخت و ضعف نظارت، طراحی و اجرا برای این است که قیمت واقعی کار پرداخت نمی‌شود.



رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه مهندسان از لحاظ مالی تامین نمی‌شوند، افزود: باید به سمتی برویم که قیمت‌ها واقعی‌سازی شوند، چرا که هزینه خدمات مهندسی در جاهای مختلف دنیا بین 5 تا 10 درصد است، در صورتی که در کشور ما هزینه این خدمات بین 2 تا 3 درصد است و باید این قیمت منطقی شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ساختمان‌ها، مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما این خدمات برای اینکه پایه آنها ضعیف و پایین بسته شده، افزایش خاصی ندارد و حداقل انتظار مهندسان فراهم نمی‌شود و از طرفی زمینه بروز برخی تخلفات فراهم می‌شود.

مهندس هاشمی اضافه کرد: برای جلوگیری از امضا فروشی و بالا بردن کیفیت ساخت‌ها باید از طرفی قیمت‌ها را واقعی کرده و از طرف دیگر با متخلفان به صورت جدی برخورد کنیم. گفتنی است روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه سال 93 تصویب کرد که هزینه دریافت پروانه ساختمانی در شهرها و روستاها افزایش پیدا کند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]همایش روئسا واعضای حقوقدان شورای انتظامی برگزار می شود[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۱۹


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس سید قوام الدین شاهرخی رئیس شورای انتظامی کشور گفت : پنجمین همایش ادواری روئسا و اعضای حقوقدان شورای انتظامی استان ها سوم بهمن ماه سال جاری به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان بوشهر برگزار می شود .



وی افزود : همچنین این نشست با حضور روئسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها برگزار می شود .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]افزایش هزینه دریافت پروانه ساختمانی در شهرها و روستاها[/h]۱۳۹۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۳۱


عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۳ از افزایش هزینه دریافت پروانه ساختمانی با تحمیل حق بیمه سهم کارفرما برای کارگران ساختمانی بر متقاضیان دریافت پروانه در سال آینده خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1393 در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به عدم تصویب بند 89 قانون بودجه 93، گفت: با عدم تنفیذ بند 89 قانون بودجه 1392 در سال 1393، توسط کمیسیون تلفیق بودجه و تحمیل حق بیمه سهم کارفرما برای کارگران ساختمانی بر متقاضیان دریافت پروانه، سال آینده شاهد افزایش هزینه دریافت پروانه ساختمانی در شهرها و روستاها خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: براساس بند 89 این هزینه از محل عوارض متمرکز سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت و متقاضیان پروانه ناچار به پرداخت هزینه حق بیمه نبودند
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
V ◄ نظام مهندسی ► پرسش و پاسخ نظام مهندسی 643

Similar threads

بالا