◄ اخبــــــــــار فرهنــــــــــــگی و هنــــــــــری ►

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از هم تخریب در بافت تاریخی و این*بار سمنان!

یکی از کارشناسان طرح بازسازی بافت تاریخی سمنان گفت: با تأخیر در برگزاری جلسه*ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برای تصویب طرح بازسازی بافت تاریخی سمنان، چند بنای دیگر در این بافت تخریب شدند.
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بافت تاریخی سمنان با 18 هکتار وسعت و بناهای ارزشمندش، نگین شهرستان سمنان محسوب می*شود؛ اما در سال*های گذشته، اجرای پروژه*های عمرانی، آسیب*هایی را به این بافت وارد کرده و آن را تخریب کرده است. به همین دلیل، یک سالی است که عده*ای تلاش می*کنند تخریب*های واردشده به این بافت را بازسازی کنند تا هویت آن دوباره زنده شود. در این راستا، طرحی تهیه شده که ابتدا باید در کمیته*ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود.
بهروز مرباغی در این*باره توضیح داد: طرحی را که برای سامان*دهی بافت تاریخی سمنان تهیه* کرده*ایم متفاوت است و فقط به تعیین یکسری ضوابط همخوان با میراث فرهنگی نمی*پردازد. در این طرح برای تک*تک پلاک*های تاریخی باید طرح معماری بدهیم تا علاوه بر رعایت اصول میراث فرهنگی، قابلیت زندگی امروزی هم در آن*ها وجود داشته باشد. اجرای این طرح منوط به برگزاری جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی است، اما هنوز در نوبت هستیم. در حالی که از اسفندماه سال 90 منتظریم و از خردادماه امسال نیز به*صورت کتبی چندبار برای تشکیل شورا درخواست داده*ایم، ولی اتفاقی نیفتاده است.
او اظهار کرد: وقتی طرح*های میراث فرهنگی و سامان*دهی، بویژه در بافت*های تاریخی طبق برنامه پیش نروند، بافت تاریخی آسیب می*بیند. ما هم برای بافت تاریخی سمنان برنامه*ریزی کرده بودیم که بدانیم در سال اول چه کارهایی باید انجام شوند تا پس از آن، در یک دوره*ی پنج ساله عملیات سامان*دهی به پایان برسد؛ اما حالا یک سال گذشته و جلسه*ای برای تصویب کلیات طرح برگزار نشده است.
مرباغی گفت: به*واسطه*ی همین تعلل*ها، حداقل ضرری که به بافت تاریخی سمنان وارد شده، تخریب چند پلاک تاریخی دیگر است؛ یکی از این بناها، عمارت زیبایی بود که به دوره*ی پهلوی تعلق داشت که حالا تخریب شده است.
وی در پایان یادآوری کرد: کمیته*ی فنی سازمان میراث فرهنگی مشغله*ی زیادی دارد، ولی باید هرچه زودتر تکلیف این طرح روشن شود تا آن را اجرا کنیم.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلیل عزیمت «خواجه نصیر» به قلعه الموت/ ماجرای عجیب سرداب خواجه
خبرگزاری فارس: خواجه نصیرالدین طوسی را پس* از وفات، در کاظمین* دفن* کردند و بنا به وصیتش آیه* 18 سوره کهف را بر مزارش نوشتند: «و سگ آنها دست*هاى خود را بر دهانه غار گشوده بود». جالب اینکه پیش از تدفین اتفاق فوق*العاده عجیبی رخ داد.



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در ادامه معرفی مفاخر و بزرگان شیعه، در این شماره به معرفی «خواجه نصیرالدین طوسی» می***پردازیم.



در شماره**های پیشین «ابن*فهد حلی»، «سیدبن طاووس»، «سید بحرالعلوم»، «شیخ مفید»، «شیخ صدوق»، «شیخ کلینی»، «علامه حلی»، «سید مرتضی»، «سید رضی»، «شیخ طوسی» و «امین الاسلام طبرسی» معرفی شدند.


ولادت
ابو جعفر، محمد بن محمد بن حسن طوسى معروف به «محقق طوسى»، «خواجه»، «خواجه نصیر الدین طوسى» و «استاد البشر» دانشمند، ریاضی دان، متکلم، فیلسوف و عارف بزرگ شیعه در سال 597 هجری قمری در طوس متولد شد.
*اصل* خواجه* از جهرود [= چاه* رود] قم* بوده* و چون* نیاکانش* به* طوس* رفته* و در آنجا توطن* اختیار کرده* بودند، خواجه* هم* آنجا از مادر به دنیا آمد و از این* رو «طوسی» مشهور شد.
پدرش محمد بن حسن از فقهاى امامیه و محدثان طوس بود و خواجه در تحت تربیت چنین پدر دانشمندى پرورش یافته است.
تحصیلات
او در آغاز کودکى قرآن مجید را آموخت و اقسام علوم ادبى از قبیل صرف و نحو و اشتقاق و مبانى علل و لغت را فرا گرفت و احادیث نبوى و آثار بزرگان دین را آموخت و در نزد پدر به تحصیل علم فقه و اصول و حدیث پرداخت.
او نزد دایى خود مقدمات منطق و حکمت را یاد گرفت و بر حقایق علوم طبیعى و الهى واقف گشت.
در این دوران به تحصیل علوم ریاضى از قبیل حساب و هندسه، جبر و موسیقى رو آورد و با دقت تمام تحصیل کرد.
گفته*‏*اند او نزد کمال الدین محمد حاسب از شاگردان افضل الدین کاشانى و دوست و همدم پدرش فن ریاضى را خوانده است.
نقل شده است که بعد از وفات پدرش بنابر وصیت او که گفته بود به جاهایى برو که در آنجا اساتید فن هستند، به مسافرت پرداخته و در هر جا عالمى یافته از او بهره گرفته تا این که در نیشابور اقامت گزید.
اقامت در نیشابور
شهر نیشابور با آنکه در حمله‏ طایفه‏ غز دچار خرابى بسیار شده بود و بیشتر مساجد و مدارس آن در آن واقعه ویران شده بود و کتابخانه**‏هاى مهم آن به غارت رفته بود و بسیارى از دانشمندان ساکن در آنجا یا کشته شده یا جلاى وطن اختیار کرده بودند، بنابراین تا حمله‏ مغول اهمیت علمى خویش را از دست نداده بود و در زمان هجرت خواجه به آنجا باز هم مجمع علما، فقها، راویان حدیث، حکما و اطبا بود.
در این شهر خواجه، نزد بسیارى از فقها و حکماى عصر خویش تلمذ نمود و به رتبه‏ علمى والایى دست یافت و جزو کسانى شد که انگشت نما بود.
با حمله‏ مغول به ایران و فتح شهرها و خرابى آنها بدست ایشان که مردم یا کشته شدند یا آواره‏ بیابان گردیدند، خواجه از کسانى بود که براى حفظ جان خویش نیشابور را ترک کرد و حیرت زده در اطراف بلاد مى‏*گشت و مأمنى مى*‏جست.
در این زمان از طرف علاء الدین محمد پادشاه اسماعیلیان، ناصر الدین عبد الرحیم بن ابى منصور محتشم در قلعه‏ اسماعیلیان در قهستان خراسان حاکم بود.
او مردى فاضل و سخى بود و چون آوازه‏ فضل و دانش و تبحر خواجه در علوم را شنید، خواجه را به قهستان دعوت کرد و خواجه نیز که آنجا را ایمن*‏ترین نقطه در خراسان یافت این دعوت را پذیرفت و به قهستان رفت. ناصر الدین مقدم او را غنیمت شمرد و بر احترام و اکرام و رعایت خاطر او بى‏*نهایت کوشید و از محضر او استفاده کرد.
تاریخ دقیق ورود خواجه به قلعه‏ قهستان مشخص نیست و بعد از سال 619 هجری قمری است که از استاد خود سالم بن بدران اجازه‏ روایى گرفته است و اگر به دعوت ناصر الدین رفته باشد باید بعد از سال 624 هجری قمری باشد که این سال ابتداى فرمان ‏فرمایى اوست.
در قلعه‏ اسماعیلیان واقع در قهستان زمینه‏ تحقیق و مطالعه براى خواجه فراهم شد و او در این زمان کتاب طهارت ابن مسکویه‏ رازى را ترجمه کرد و با اضافه‏ مطالب جدیدى آن را به نام «اخلاق ناصرى» براى ناصر الدین نوشت.
کتاب «الرسالة المیمنیة» در علم هیئت و چندین کتاب دیگر از تألیفات او در این زمان است.
رفتن خواجه نصیر به قلعه الموت
خواجه بعد از مدتى به قلعه‏ الموت به نزد علاء الدین محمد رفت. درباره‏ علت رفتن خواجه به آنجا دو نظریه وجود دارد:
یکى این که علاء الدین شهرت و آوازه‏ خواجه را شنید ولى خواست از او استفاده نکند بنابراین او را دعوت نمود و خواجه با رضایت یا اکراه به آنجا رفت.
دوم این که در زمانى که خواجه در قهستان بود، نامه*‏*اى به ابن علقمى وزیر المستعصم بالله، خلیفه‏ عباسى نوشت و در آن به جلب رضایت او پرداخت تا نزد او با هم خلیفه را شیعه گردانند و همراه این نامه، نامه**‏*اى نیز براى خود خلیفه نوشت تا رضایت او را جلب کند.
علقمى که با آمدن خواجه موقعیت خود را در خطر مى*‏*دید مسأله را براى ناصر الدین نوشت و ناصر الدین خواجه را حبس نمود و سپس با خود به الموت برد.
خواجه در آنجا نیز به تحقیق و تألیف مشغول بود و اسماعیلیان زمینه را براى کار او فراهم مى*‏*نمودند و کتب بسیارى در اختیار او گذاشتند و دانشمندانى نیز از اطراف بر گرد خواجه جمع شدند. در این زمان هلاکوخان از طرف خان مغول براى سرکوب اسماعیلیان راهى ایران شد.
ناصر الدین فرمانرواى قلعه‏ مهستان به راحتى تسلیم شد و خود شاه رییس اسماعیلیان که در قلعه‏ الموت ساکن بود به تدبیر خواجه نصیر که وزارت او را بر عهده داشت تسلیم شد.
خواجه نصیر و هلاکو خان
وقتى هلاکوخان فضل و کمال خواجه را شنید و دانست که خود شاه به تدبیر او دست از مقاومت کشیده است او را ملازم خویش کرد.
بعد از راحتى خیال از جانب اسماعیلیان، هلاکوخان متوجه بغداد و خلافت عباسیان شد و با خواجه در این مورد مشورت کرد و از او خواست اوضاع کواکب را بررسى و نتیجه را بیان کند.
خواجه اوضاع را این گونه توضیح داد که خلافت عباسیان به زودى منقرض و نابود مى‏شود و این امر هلاکو را به فتح بغداد ترغیب کرد.
مخالفت بعضى دیگر از منجمین با جنگ با خلیفه و اظهار این که این کار آثار شومى در بر دارد در برابر استدلالات خواجه به جایى نیانجامید و هلاکوخان پس از محاصره‏ بغداد آن را به تصرف در آورد و خلافت عباسیان با کشته شدن آخرین خلیفه المستعصم بالله، منقرض شد.
تدبیر خواجه برای نجات جان مردم
در این زمان خواجه با تدبیر خود جان بسیارى از مردم و علما و اهل فضل و هنر را نجات داد و از غارت اموال بسیارى جلوگیرى کرد.
حکایت شفاعت‏**هاى او نزد هلاکو براى حفظ جان علما در تاریخ نگاشته شده است.
بیان امام خمینی درباره مناصب حکومتی خواجه نصیر
امام خمینی می*فرماید: شما مى*‏دانید این را که خواجه‏ نصیر که در این دستگاه*ها وارد مى*‏شد، نمى*‏رفت وزارت کند؛ مى‏*رفت آنها را آدم کند. نمى‏رفت که براى اینکه در تحت نفوذ آنها باشد. مى‏*خواست آنها را مهار کند تا آن اندازه*‏*اى که بتواند.
دیدار خواجه طوسی با محقق حلی
پس از فتح بغداد خواجه مسافرتى به حله‏ کرد و در آنجا با محقق اول (معروف به محقق حلى) دیدار و مباحثه کرد.
خواجه نصیر پس از ورود به حله براى دیدار با محقق حلی یکی از بزرگترین فقهای امامیه در مجلس درس او حاضر شد.
محقق در ابتدا به احترام خواجه درس را تعطیل نمود ولى با اصرار خواجه درس را شروع نمود و این مسأله را مطرح کرد که براى اهل عراق مستحب است کمى به طرف چپ قبله مایل شوند.
خواجه بر این گفته ایراد نمود که در این مورد استحباب معنایى ندارد زیرا اگر قبله واقعا مایل است باید به چپ میل نمود و اگر قبله مایل نیست، میل نمودن به چپ حرام است.
محقق در جواب فرمود این میل به چپ، میل از قبله به سوى قبله است و بعدا رساله**‏اى در این باب به نام «استحباب التیاسر لأهل العراق» نوشت و آنرا براى خواجه فرستاد و خواجه پس از مطالعه‏ رساله بر تبحر محقق اذعان کرده و بسیار تحسین نمود.
تاسیس رصد خانه مراغه توسط خواجه نصیر
بعد از فتح بغداد و برگشتن خواجه به مراغه در خدمت هلاکو، به امر پادشاه مأمور بستن رصد شد.
بعضى این کار را از پیشنهادات خود خواجه و موافقت هلاکو قلمداد کرده**‏اند و عده*‏اى آن را از آرزوهاى منکوقاآن جانشین چنگیزخان دانسته**‏اند و گفته*‏اند او در هندسه دستى داشت و به فکر افتاد در امپراطورى خویش رصدى ایجاد کند و ابتدا براى این کار جمال الدین محمد بن طاهر بن محمد زئیدى بخارى را انتخاب کرد ولى او با تمام فضائلى که داشت خود را مرد انجام آن ندید و اظهار عجز کرد.
منکوقاآن که آوازه‏ و تبحر خواجه را در علوم ریاضى شنیده بود و مى*‏*دانست که او در قلعه*‏*هاى اسماعیلیان است، وقتى که هلاکو را به ایران فرستاد هنگام وداع گفت که پس از تصرف قلعه*‏*هاى ملاحده، خواجه نصیر طوسى را که بطلمیوس دهر و اقلیدس عصر است و دیریست در دست ملاحده اسیر است به نزد ما بفرست تا به بستن رصدى که منظور است قیام کند.
ولى هلاکو او را به نزد خان نفرستاد زیرا یا مى**‏ترسید که او نتواند به این امر قیام کند یا چون حسن سیرت و صدق خواجه را مشاهده نمود و دوست داشت که او ملازم خودش باشد و بستن رصد به نام خودش تمام شود.
پس از هفت سال از حکومت هلاکو رصد ایلخانى بنا نهاده شد. هلاکو فرمان داده بود که خواجه هر قدر مال نیاز داشت از خزانه به او بدهند و یک دهم موقوفات تمام ممالک را نیز در اختیار خواجه گذاشته بود بر حسب درخواست خواجه جمعى از علماى ریاضى و ماهران در نجوم را از اطراف شهرها خواست تا دستبار خواجه باشند همانند:
- مؤید الدین عرضى که در علم هندسه و آلات رصد متبحر بود از دمشق‏
- نجم الدین کاتبى که در حکمت و کلام و منطق فاضل بود از قزوین‏
- فخر الدین اخلاطى متبحر و مهندس در علوم ریاضى از تفلیس‏
- فخر الدین مراغه*‏اى که طبیب و در علوم ریاضى استاد بود از موصل‏
- نجم الدین کاتب بغدادى که در اجزاء علوم ریاضى و هندسه و علم رصد مهارت داشت و نقاش نیز بود.
- محیى الدین مغربى که مهندس و در علوم ریاضى و اعمال رصد دانا بود
- قطب الدین شیرازى و جمعى دیگر از حکما و دانشمندان مانند شمس الدین شروانى و شیخ کمال الدین ایجى و حسام الدین شامى و نجم الدین شامى و نجم الدین اسطرلابى و سید رکن الدین استرآبادى و ابن الفوطى و صدر الدین على و اصیل الدین حسن پسران خواجه.
این رصدخانه با مشورت این علما در طرف شمال غربى شهر مراغه در بالاى تپه‏ بلندى که به زبان آذربایجانى رصد داغى (کوه رصد) مشهور است ساخته شد و در روز سه‏ شنبه چهارم جمادى الأولى سال 657 ه. ق شروع به بناى رصد نمودند و در سال 660 آلت‏*هاى رصدى به اتمام رسید.
ساخت کتابخانه بزرگ کنار رصدخانه‏
در جنب این رصدخانه کتابخانه‏ بزرگى ساخته شد که چهار صد هزار جلد کتاب داشت. آن زمان جمع کردن این همه کتاب، بسیار شگفت انگیز بود و جزو افتخارات تاریخی ایرانیان و شیعیان محسوب می*شود.
بنا به فرمان هلاکو کتب نفیس فراوانى که از بغداد و دمشق و موصل و خراسان به دست آمده بود و براى خواجه و همراهان وى لازم بود به آن کتابخانه نقل داده شد و خود خواجه نیز مأمورینى به بلاد اطراف مى‏*فرستاد که کتب علمى را در هر کجا بیابند براى او بخرند و بفرستند و در مسافرت‏*ها خودش هم هر جا کتابى یا اسطرلابى یا آلت نجومى دیگرى پیدا مى**‏کرد مى**‏خرید و آنرا به مراغه مى**‏آورد.
یک رصد کامل به سى سال وقت نیاز داشت ولى چون هلاکو تعجیل داشت خواجه مجبور شد نتایج کار خویش را در دوازده سال ارائه دهد و از این رو خواجه مجبور شد به کمک جدول**‏هاى زیج**هاى سابق و رصدخانه جدید به ترتیب زیج بپردازد و زیج ایلخانى را منتشر کند و خطاى چهل دقیقه**‏اى خورشید در اول سال را بر اساس حساب گذشتگان نشان داد.
اطلاع خواجه نصیر از طب و پزشکی
خواجه در بعضى از مصنفات خویش به کارهاى طبى و معالجات خود اشاره نموده است و این حاکى از اطلاع او از طبابت است.
خواجه داراى ذوق شعرى نیز بوده و اشعار بسیارى به زبان عربى و فارسى سروده است که به جز چند قطعه و چند رباعى و مثنوى کوتاه چیزى در دست نیست.
یکی از اشعار عرفانی خواجه نصیر چنین است:
موجود بحق، واحد اول باشد / باقی همه موهوم و مخیل باشد
هر چیز جز او که آید اندر نظرت / نقش دومین چشم احول باشد
اخلاق خواجه‏ نصیر / پاسخ کسی که خواجه را سگ خوانده بود
علامه‏ حلى درباره اخلاق خواجه مى**‏گوید: از شریف**‏ترین افرادى بود که ما دیده**‏ایم، هیچ*‏گاه از درخواست کسى دلتنگ نمى*‏شد و حاجت‏*مندى را رد نمى*‏کرد. زمانى کسى نامه‏*اى به او نوشت و او را سگ خواند، خواجه در جواب با توضیح خصوصیات سگ و نبودن آنها در خود به آن مرد پاسخ گفت.
مؤید الدین عرضى همکار خواجه در رصدخانه درباره‏ او مى‏گوید: او نسبت به علما از پدر نسبت به فرزندش مهربانتر بود و ما در سایه‏ او ایمن بودیم و با دیدنش خوشحال مى*‏شدیم.
حسن سیرت و حلم و فضائل حمیده را خداوند در او جمع کرده بود و او به جاى تمام عشیره و وطن و فرزندان ما بود هر کس او را داشته باشد چیزى کم ندارد و هر کس او را نداشته باشد چیزى ندارد.
استادان خواجه نصیر
1 - پدرش، فخر الدین محمد بن حسن شاگرد فضل الله راوندى، شاگرد سید مرتضى علم الهدى.
موضوع: مقدمات، صرف، نحو، قرآن، علم فقه و اصول و حدیث.
2 - نور الدین على بن ابى منصور محمد الشیعى، دائى خواجه.
موضوع: مقدمات منطق و حکمت و روایت. خواجه از طرف وی اجازه‏ روایى نیز داشت.
3 - برهان الدین محمد بن محمد بن على همدانى قزوینى
موضوع: حدیث. خواجه از جانب وی اجازه‏ روایى داشت.
4 - نصیر الدین أبو طالب عبد الله بن حمزة بن عبد الله، این شخص با سه واسطه از شیخ طوسى روایت مى‏**کند.
موضوع: حدیث.
5 - شیخ معین الدین مصرى ابو الحسن سالم بن بدران بن على مازنى.
موضوع: حدیث. وی از مشایخ روایى خواجه است.
6 - شیخ ابو السعادات اسعد بن عبد القاهر بن اسعد اصفهانى.
موضوع: حدیث.
7 - ابراهیم بن على بن محمد سلمى قطب الدین مصرى.
موضوع: علم طب و حکمت و مخصوصا قانون بوعلى.
8 - فرید الدین داماد نیشابورى، او به چهار واسطه شاگرد ابن سینا است.
موضوع: حکمت و مخصوصا کتاب اشارات.
9 - کمال الدین بن یونس موصلى.
موضوع: فقه، ریاضی و موسیقی
10- بعضى گفته**‏اند خواجه نزد ابن میثم بحرانى شارح نهج البلاغة فقه مى**‏خواند و ابن میثم نزد او حکمت مى*‏خواند.
شاگردان خواجه نصیر
1 - علامه‏ حلى
علامه‏ حلى یکى از علمای نامدار شیعه و اولین کسى است که به «آیت الله» ملقب شده است.
2 - قطب الدین شیرازى
خواجه، قطب الدین را به شاگردى اختیار کرد و قطب الدین با میل و رضاى خاطر ملازمت محقق طوسى را قبول کرد و با اصحاب وداع نموده به درخواست خواجه به مراغه رفت و استفاده از محضر استاد را فوزى عظیم شمرده، تألیفات فلسفى خواجه و همچنین علم هیئت و علوم ریاضى را نزد او خواند و مشکلات قانون را به یارى افکار حکیمانه‏ او بگشود و در آن علوم سرآمد اقران شد و خواجه او را «قطب فلک الوجود» نامید.
3 - کمال الدین ابو محمد رضا بن فخر الدین محمد بن رضى الدین محمد حسینى افطسى آبى.
او به مراغه آمد و بعضى از مصنفات فخر رازى را نزد خواجه قرائت کرد و خواجه جمیع روایاتى که از پدرش وجیه الدین محمد بن الحسن و دائیش نور الدین على بن محمد شیعى و دایى پدرش نصیر الدین عبد الله بن حمزه و غیر آنان شنیده بود به وى اجازه داد.
4 - سید رکن الدین ابو الفضائل
او نیز در مراغه خدمت خواجه رسید و در نزد خواجه به تحصیل علم پرداخت و چون بسیار ذکى و زیرک بود خواجه او را بعد از قطب الدین شیرازى بر سایر اصحاب خود مقدم مى**‏داشت و بعدها نیز از طریق مکاتبه سؤال‏**هایى از خواجه کرده است و در سال 671 ه ق که خواجه عازم بغداد شد، او ملازم وى بود.
5 - کمال الدین بغدادى معروف به ابن الفوطى
در سال 660 ه.ق از زندان مغول آزاد شد و به خدمت خواجه رسید و از او کسب علم و حکمت و علوم اوائل نمود.
6 - محیى الدین عباسى
7 - عماد الدین معروف به ابن الخوام
او احتمالا در علم حساب و ریاضى شاگرد خواجه بوده است.
8 - مجد الدین مراغى
معاصران خواجه نصیر
معاصران خواجه که با وی به نوعی در ارتباط بودند عبارتند از:
1 - أثیر الدین ابهرى، از مشاهیر حکماى اسلام و از شاگردان فخر رازى است و با خواجه رابطه‏ دوستى و مکاتبه داشته است و خواجه از طریق نامه چند سؤال فلسفى از او پرسیده است.
2 - شمس الدین کیشى، در اغلب علوم تبحر داشته است و در اصول و فروع و معقول و منقول صاحب تألیف است.
قطب الدین شیرازى از محضر او استفاده کرده و علامه‏ حلى او را در زمره‏ اساتید خود قلمداد کرده است و با خواجه مکاتباتى داشته و نامه*‏هایى بین آن دو رد و بدل شده است.
3 - ابو محمد عبد الحمید بن عیسى خسروشاهى معروف به شمس الدین خسروشاهى، شاگرد فخر رازى در کلام و حکمت.
او با خواجه در درس فخر الدین داماد بوده و خواجه از طریق مکاتبه سؤالاتى از او نموده است.
4 - ابن عربى، بعضى گفته‏*اند او با خواجه دوستى داشته و نامه*‏هایى بین آن دو رد و بدل شده است.
5 - صدر الدین محمد بن اسحاق قونوى، مکاتباتى با خواجه داشته و مسائلى را از او سؤال کرده است.
6 - محقق اول، جعفر بن حسن بن یحیى بن سعید هذلى حلى، ملقب به نجم الدین
خواجه در حله به درس او حاضر شد و بر مسأله‏ استحباب تیاسر قبله‏ اهل عراق اشکال نمود و محقق پاسخ داد.
7 - فرید الدین عطار.
خواجه او را در نیشابور ملاقات کرده و او را به پیرى خوش بیان و داراى کلام اهل معرفت توصیف نمود.
8 - المستعصم بالله
آخرین خلیفه‏ عباسى که به دست هلاکو و با همراهى خواجه کشته شد.
9 - هلاکوخان، فرزند تولى فرزند چنگیزخان
تأثیر خواجه در هلاکو موجب مسلمان شدن او شد و گفته**‏اند در حرم محترم ایلخان محرم گردید و بیگم همسر هلاکو را مسلمان گردانید و ایلخان و بیگم را پنهان از اعیان لشگر به شرف اسلام فائز گردانید و چنانچه مشهور است ایلخان را خود ختنه کرد.
10 - محتشم شهاب، یکى از حکماى اسماعیلیان که خواجه به درخواست او شرح اشارات را نوشت.
11 - فرید الدین طوسى، او از جمله حکما و مهندسان بود و بر طریقه‏ صوفیه زندگى مى*‏*کرد و در سال 657 ه ق به مراغه آمد و به حضور خواجه رسید و خواجه وقتى مى*‏خواست اساس رصد را بنا نهد از او در کار یارى جست و بر او اعتماد تمام داشت.
12 - خواجه شمس الدین محمد جوینى، او از وزراى نامى ایران و از دانشمندان و شعرا و نویسندگان به نام است و به فارسى و عربى شعر مى*‏*سرود.
خواجه با او رابطه‏ دوستى صمیمانه داشت و رساله‏ معروف «أوصاف الأشراف» را به نام و درخواست وى نوشت.
13 - عز الدوله ابو الرضا سعد بن منصور بن کمونه مشهور به ابن کمونه بغدادى، او از حکما و فضلاى معاصر خواجه است و تألیفات فراوانى دارد که معروفترین آن «شرح تلویحات» شیخ شهاب الدین سهروردى است و با خواجه مکاتباتى داشته و از خواجه سؤال‏هایى نموده و او جواب داده است.
14 - عین الزمان جیلى، او از مریدان شیخ نجم الدین کبرى است و با خواجه رابطه‏ دوستى داشته است و زمانى خواجه از وى بعضى مسائل حکمت و عرفان را پرسیده است و او جواب داده است.
تألیفات خواجه‏ نصیر
خواجه داراى کتاب‏*ها و رساله*‏هاى بسیارى است که در موضوعات گوناگون نگارش یافته است. بیشتر کتابهای خواجه به ترتیب موضوعی چنین است:
1) فلکیات و ریاضیات‏
1 - تحریر اقلیدس یا تحریر اصول هندسه
2 - تحریر مجسطى بطلمیوس موضوع
3 - تحریر الأکبر مالاناوس
4 - تحریر کتاب الماکر تاوذوسیوس
5 - تحریر کتاب المأخوذات فی أصول الهندسه ارشمیدس
6 - تحریر کتاب المعطیات فی الهندسه اقلیدس
7 - تحریر کتاب الکرة المتحرکه اطولوقس
8 - تحریر کتاب معرفة مساحة الأشکال البسیطة و الکرویة
9 - تحریر کتاب اللیل و النهار یا کتاب الأیام و اللیالی تاوذوسیوس
10 - تحریر کتاب المناظر اقلیدس
11 - تحریر کتاب جرى النیرین و بعدیهما ارسطوخس
12 - تحریر کتاب طلوع و غروب اطولوقس
13 - تحریر مطالع ابسقلاوس
14 - تحریر کتاب المفروضات ارشمیدس
15 - تحریر کتاب ظاهرات الفلک اقلیدس
16 - تحریر کره و اسطوانه یا شرح الکرة و الأسطوانة ارشمیدس
17 - «تحریر کتاب المساکن»، مؤلف: تاوذوسیوس، موضوع: بحث از دوازده شکل از اشکال هندسى، سال تحریر 653 ه ق.
18 – تحریر المخروطات
19 - رساله در احوال خطوط منحنیه
20 - کشف القناع عن أسرار شکل القطاع
21 - تربیع الدائرة
22 - رسالة فی انعطاف الشعاع و انعکاسه
23 - رساله در علم مثلث
24 - رساله در حساب و جبر و مقابله
25 - زیج ایلخانى
زیج نزد منجمان نام کتابى است که احوال و حرکات کواکب و مانند آن را که از رصد مشخص مى‏*کنند در آن ثبت مى‏*کنند.
26 – رساله*‏اى درباره قبله‏ تبریز
27 – رساله*‏اى در رمل»
28 - رساله*‏اى در احکام دوازده خانه‏ رمل
2) فلسفه و کلام‏
1 - تجرید العقائد یا تجرید الاعتقاد
کتاب تجرید از بهترین کتاب‏هاى مختصریست که در اصول عقائد نوشته شده است.
2 - قواعد العقائد
3 - فصول نصیریه
4 - تلخیص المحصل یا نقد المحصل
5 - شرح الإشارات ابن سینا
6 - مصارع المصارع
7 - رساله در صدور موجودات از حضرت حق
8 - رساله‏ اثبات جوهر مفارق
9 - فوائد ثمانیه در حکمت
3 ) اخلاق و عرفان‏
1 - اخلاق ناصرى
2 - أوصاف الأشراف
3 - آغاز و انجام
4 - رساله‏ آداب المتعلمین
4 ) علم منطق‏
3 - تجرید منطق
4 - تعدیل المعیار فی نقد تنزیل الأفکار
6 - مقولات عشر
5 ) علم طب‏
1 - الحواشی على کلیات قانون
2 – رساله**اى در جواب نجم الدین دبیران
3 - جواب خواجه در رفع تناقض سخن حنین و ابن سینا در رنگ بول
4 - جواب خواجه به یکى از حکما درباره‏ تنفس
5 - جواب خواجه به پرسش یکى از دانشمندان درباره‏ مزاج اعضاء
6 - ضوابط الطب
6 ) تاریخ‏
1 - ذیل جهان‏گشا
2 – رساله*‏اى در رسم و آیین پادشاهان قدیم
3 - خلافت نامه.
7 ) شعر
1 - معیار الأشعار یا رساله*‏اى در علم عروض
8 ) علم فقه‏
1 - جواهر الفرائض یا الفرائض النصیریة على مذهب أهل البیت علیهم*السلام
ماجرای جالب شکل هندسی قطاع از زبان علامه حسن زاده آملی
علامه حسن زاده آملی می**گوید: بنده حدود سی سال پیش صحبتی با یک ریاضیدان داشتم تا این که کلام کشید به این شَکل هندسی قطّاع.
من از او، به خاطر غرض الهی که در نظرم داشتم، سؤال کردم: عزیز من! از این شکل چند حکم هندسی می*توان استفاده کرد؟
گفت: شاید هفت تا ده تا حکم.
گفتم: مثلاً بیست تا چطور؟
گفت: شاید. ممکن است.
گفتم: دویست تا چطور؟ به من نگاه می*کرد که آیا دویست حکم هندسی می*توان از آن استنباط کرد و توقّف کرد.
گفتم: دویست هزار چطور؟ خیال می*کرد که من سر مطایبه و شوخی دارم و به مجاز حرف می*زنم.
بعد به او گفتم: آقا! این خواجه نصیرالدّین طوسی کتابی دارد به نام «کشف القناع عن اسرار شّکل القَطّاع» و جناب خواجه از این شکل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حکم هندسی استنباط کرده؛ یعنی قریب نیم میلیون شَکل هَندسی قَطّاع؛
بعد به او گفتم: این خواجه نصیر طوسی که راجع به یک شکل هندسی، یک کتاب نوشته و قریب پانصد هزار حکم از آن استنباط کرده، شما آن کتاب و خود خواجه را می*شناسی؟
گفت: نخیر.
بعد راجع شخصیت خواجه صحبت کردیم و به او گفتیم: این خواجه وقتی که در بغداد حالش دگرگون شد و دید دارد از این نشانه به جوار الهی ارتحال می**کند، وصیّت کرد: مرا از کنار امام هفتم، باب الحوائج الی الله، از این معقل و پناهگاه بیرون نبرید و در عیبه به خاک بسپارند و روی قبر در پیشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آیت الله، علاّمه. این (امام کاظم) امام است، حجت الله است، قرآن ناطق و امام ملک و ملکوت است. روی قبر من بنویسید: «وَ کَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیهِ بِالوَصِید» (و سگ آنها دستهاى خود را بر دهانه غار گشوده بود)
و این عالمی است صاحب این همه کتاب در حکمت، فلسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، علوم غریبه، معماری و مهندسی و بنا کننده رصدخانه مراغه و صاحب زیج ایلخانی و بالاخره خواجه نصیر الدّین طوسی و استاد بشر و استاد کلّ فی الکل امّا در پیشگاه امام هفتم این طور وصیّت می**کند که روی قبرش بنویسند.
وفات‏ خواجه نصیر
در سال 672 ه.ق در خدمت اباقاخان و عده‏ى بسیارى از شاگردان و یارانش به بغداد رفت اباقاخان در بغداد چندان توقفى نکرد و بزودى از آنجا حرکت نمود ولى خواجه براى رسیدگى به حساب اوقاف در بغداد ماند و بیش از یک ماه توقفش نگذشته بود که بیمار شد.
وصیت خواجه نصیر
خواجه وقتی* دید بیماری* دیگر علاج* ندارد، درباره* دفن* و کفن* خویش* با یاران* و نزدیکانش* مذاکره* کرد، گفتند: مناسب* آن* است* که* در جوار حضرت* علی*(ع) دفنش* کنند. او گفت* مرا شرم* آید که* در جوار* امام* کاظم (ع) بمیرم* و از آستان* او به* جای* دیگر برده* شوم.
پس* از وفاتش، در کاظمین* دفنش* کردند و بنا به وصیتش این* آیه* را بر مزارش نوشتند: «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیْهِ بِالْوَصیدِ؛ و سگ آنها دست*هاى خود را بر دهانه غار گشوده بود» (کهف/18)
ماجرای قبر خواجه نصیر
صاحب دیوان شمس*الدین جوینى وزیر و بزرگان و اعیان و دانشمندان بغداد جنازه‏ او را مشایعت کرده با ازدحامى عام به کاظمین آورده در پایین پاى آن دو بزرگوار قبرى حفر نمودند. سردابى ظاهر شد و جسد خواجه را در آن سرداب دفن کردند.
مى‏**گویند بعد از تحقیق مشخص شد الناصر بالله خلیفه‏ عباسى آن قبر را براى خودش ساخته بود و پسرش بر خلاف امر پدر، جای دیگر دفنش کرده بود و آنجا خالى مانده بود.
از غرایب اتفاقات آن که تاریخ تمام*شدن سرداب را روى سنگى کنده یافتند که روز یازدهم جمادى الأولى سال 597 هجری قمری همان روز تولد خواجه بود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فراخوان جشنواره ملی خوشنویسی رضوی

به نام خدا
صلی الله علیک یا عالم آل محمد (ع)
به مناسبت میلاد با سعادت عالم آل محمد (ع) - حضرت علی بن موسی*الرضا (ع) - و کریمه اهل بیت - حضرت فاطمه معصومه (س) - و همزمان با دهه کرامت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی جشنواره ملی خوشنویسی رضوی را برگزار می*کند.
اهداف:
– اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی.
– گسترش فعالیت*های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع).
– گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیرۀ، شخصیت و معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار گسترده*تر این آثار.

بخش*های جشنواره:
الف: ویژه اساتید:
در این بخش با دعوت از پیشکسوتان آثار آنان به نمایش گذاشته خواهد شد .
ب: مسابقه:
سایر هنرمندان خوشنویس می*توانند در این بخش شرکت کنند.

موضوعات:
الف: بیانات امام رضا (ع).
ب: روایات، اشعار مقالات مرتبط با امام رضا (ع).
ج: دل*نوشته، سفرنامه، وصف*الحال، حدیث نفس و عرض حال هنرمند خطاب به حضرت رضا (ع)

رشته*های جشنواره:
نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و تحریری

شرایط:
– هنرمند می*بایست برای شرکت در جشنواره به سایت anjomankhoshnevisanmashhad.com مراجعه نموده و ضمن ثبت نام و تکمیل فرم شرکت در جشنواره، حد اکثر تصویر 4 اثر خود را آپلود نماید.
– فایل آثار می*بایست با فرمت tiff با وضوح dpi300 و اندازه تقریبی cm15×10 سانتیمتر باشد.
– آثاری که فاقد کیفیت دیجیتالی فوق باشند در مرحله انتخاب بررسی نخواهند شد.
– در صورت راه*یابی به بخش مسابقه، اصل اثر به همراه فرم تکمیل شده به نشانی دبیرخانه ارسال گردد.
– آثار قاب شده به هیچ وجه پذیرفته نخواهد شد.
– حداکثر اندازه ضلع بزرگ آثار با احتساب پاسپارتو (حاشیه) cm 100 باشد.
– آثار بدون پاسپارتو پذیرفته نمی*شود.
– دبیرخانه، در قبال خسارت وارده به آثار از طریق پست، مسوولیتی نمی*پذیرد.
– تاریخ آفرینش آثار می*بایست 1391 و 1392 باشد.
– آثار در جشنواره یا نمایشگاه دیگری به نمایش گذاشته نشده باشد.
– اعلام وصول تصویر و همچنین اصل آثار راه یافته به مرحله مسابقه، از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره (anjomankhoshnevisanmashhad.com) خواهد بود.
– دبیرخانه مجاز است از تصاویر آثار ارسالی به صور مختلف (فیلم، عکس و ...) استفاده نماید.
– اصل آثار دریافتی پس از برگزاری جشنواره عودت داده خواهد شد.
– لازم است در هر دو مرحله ارسال، منابع مورد استفاده برای خلق اثر (شامل احادیث، روایات، اشعار، و مقالات) در فرم جشنواره قید شود.
– داوری در دو مرحله صورت خواهد گرفت و آثاری که تصاویرشان در مرحله اولیه انتخاب می*شود، به دور دوم داوری که توسط اساتید کشوری صورت می*گیرد، راه خواهند یافت.
– در صورت انتخاب تصاویر آثار، با هنرمندان تماس حاصل خواهد شد تا اصل اثر یا آثار را برای گزینش نهایی و شرکت در نمایشگاه به این دبیرخانه ارسال نمایند.
– انتخاب اثر یا آثار در مرحله اول توسط هیأت انتخاب الزاماً به معنی پذیرش آن*ها در بخش مسابقه نیست.
– تنها به هنرمندانی که آثارشان به مرحله نمایشگاهی راه می*یابد گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.
– این دبیرخانه تعهد باز پس فرستادن آثاری را که بدون هماهنگی ارسال می*شود، نخواهد داشت.
– آثار برگزیده پس از آراسته شدن به زیور طبع در اختیار علاقه*مندان قرار خواهد گرفت.

داوری:
– اسامی هیأت محترم داوران با تأیید دفتر امور هنرهای تجسمی کشور در سایت جشنواره اعلام خواهد شد.

جوایز:
در هر یک از رشته*های بخش مسابقه جشنواره به هشت نفر از برگزیدگان جوایز ارزنده*ای اهداء خواهد شد.

گاه شمار جشنواره:
شروع ثبت نام و پذیرش تصویر آثار : 20 اردیبهشت 1392
آخرین مهلت ارسال تصویر آثار : 17 مرداد 1392
اعلام نتیجه* ی اولیه*ی انتخاب آثار در پایگاه اینترنتی جشنواره : 23 مرداد 1392
تحویل اصل آثار : 26 مرداد تا 5 شهریور 1392
داوری نهایی : 7 و 8 شهریورماه 1392
اعلام نتایج نهایی از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره : 14 شهریور 1392
گشایش نمایشگاه و آیین تجلیل از برگزیدگان : 16 شهریور 1392
مراسم پایانی نمایشگاه : 28 شهریور 1392

................................
جهت مشاهده فراخوان با کیفیت بالا روی آنها کلیک فرمائید
................................


................................ ................................ ................................
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] با مجوز شمقدری مجمع عمومی «خانه‌ی اصناف سینمای ایران» تشکیل می‌شود/ توضیح وکیل خانه سینما
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92041912155
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵



مجمع عمومی «خانه‌ی اصناف سینمای ایران» عصر چهارشنبه 19تیرماه با مجوز جواد شمقدری جلسه تشکیل می‌دهد و قصد دارد با حضور 12 صنف اساسنامه‌ی «خانه‌ی اصناف سینمای ایران» را تصویب بکند.

حبیب‌الله کاسه‌ساز عضو هیأت نظارت سازمان سینمایی بر روند بازگشایی خانه سینما در گفت‌و‌گویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی جلسه‌ی ساعات قبل درباره‌ی روند برگزاری مجمع عمومی‌ «خانه‌ی اصناف سینمای ایران»،گفت: در این جلسه ابلاغی از سوی ریاست سازمان سینمایی به هیأت نظارت داده شد که طی آن مقرر شده است اعضای هیأت نظارت در جلسه‌ی مجمع عمومی صنوف قانونی شرکت کنند، بنابراین مجمع عمومی خانه‌ی اصناف سینمای ایران با حضور صنف‌های قانونی شده عصر امروز چهارشنبه 19تیرماه برگزار خواهد شد.

وی درباره‌ی تعداد اصناف حاضر در این مجمع عمومی گفت: تاکنون 12صنف برای حضور در مجمع عمومی اعلام آمادگی کرده و این مجمع براساس اساسنامه‌ی مصوب شورای عالی سینما برگزار خواهد شد.

کاسه‌ساز درباره‌ی دستور جلسه‌ی مجمع عمومی خانه‌ی سینمای جدید که قرار است در محل جامعه‌ی صنفی تهیه‌کنندگان برگزار شود، اظهار کرد: مهمترین دستور جلسه‌ی مجمع عمومی بررسی و تصویب اساسنامه‌ی مصوب شورای عالی سینماست. همچنین در صورتی که فرصت بشود انتخابات هیأت مدیره نیز انجام خواهد شد.

این عضو هیأت نظارت درباره‌ی استفاده از عنوان ثبت شده‌ی موسسه‌ی خانه‌ی سینما خاطر نشان کرد: اصل عنوان مجمع عمومی که توسط صنوف قانونی برگزار می‌شود، خانه‌ی اصناف سینمای ایران است. البته نام خانه‌ی سینما تنها توسط موسسه‌ی ثبت شرکت‌ها ثبت شده و این کار از طرف وزارت ارشاد انجام نشده است. در واقع قرار است پس از مجمع عمومی و تصویب اساسنامه، وزارت ارشاد نهایی شدن وضعیت خانه‌ی سینما را به ثبت شرکت‌ها اعلام و آن‌ها نیز این تشکل را ثبت کنند.

بنا بر این گزارش،اعضاء شورای نظارت بر روند بازگشایی خانه سینما که شمقدری مجوز حضورشان را در مجمع عمومی امروز داده است، عبارتند از جمال شورجه،عباس بابویهی و حبیب‌الله کاسه‌ساز هستند.

به گزارش ایسنا، چندی قبل رئیس جمهور در دستور صریح خود درباره بازگشایی خانه‌ی سینما به جواد شمقدری تأکید کرده بود که نباید با قدرت سازمانی مانع فعالیت‌های صنفی شد. نکته‌ی جالب توجه این است که رئیس جمهور چندی پیش دستور مجددی را درباره‌ی بازگشایی خانه‌ی سینما به رئیس سازمان سینمایی داده بود اما خبرها حاکی از آن است که شمقدری نیز در پاسخ‌اش امروز نامه‌ای نوشته و در آن تأکید کرده است که هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما روندی را در پیش گرفته‌اند که این نهاد صنفی تا دو ماه آینده هم بازگشایی نخواهد شد. نامه‌ای که به‌طور رسمی از سوی سازمان سینمایی منتشر نشده است و فقط برخی رسانه‌ها آن را منتشر کردند.

«مجمع عمومی خانه‌ی اصناف سینمای ایران» قرار است در حالی با مجوز سازمان سینمایی تشکیل شود که تنها 12 صنف در آن نماینده دارند. این در حالی است که پس از کشمکش‌های دو سال اخیر بیش از 15 صنف سینمایی حاضر به همکاری برای تعطیلی خانه‌ی سینما نشده‌اند.

در حالی امروز 19 تیر ماه «مجمع عمومی خانه‌ی اصناف سینمای ایران» در محل اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان قرار است برگزار شود که جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی در نامه‌ی 15 تیر ماهش به هیات مدیره‌ی خانه سینما در بندی اعلام کرد که اعلام فراخوان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در 19 تیرماه که توسط صنوف قانونی اعلام شده است (مجمع عمومی مدنظر شید ضیاء هاشمی) تا اطلاع ثانونی به تأخیر می‌افتد، یا کن لم یکن اعلام می‌شود.

از سوی دیگر خانه سینما، فراخوان مجمع عمومی‌اش را برای 6 مرداد ماه در روزنامه‌های کثیر الانتشار اعلام کرده است که دستور جلسه‌ی آن بررسی و تصویب یا رد مفاد پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه‌ی خانه سینماست.


به گزارش ایسنا،هیات ساماندهی صنوف سینمایی 28 خرداد ماه در پی اعلام خبر پایان فعالیتش نام صنوف ثبت شده و قانونی شده را که گفته می‌شود در این مجمع عمومی 19 تیر ماه حضور دارند به این شرح اعلام کرد: جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با ریاست سید ضیاء هاشمی، کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با ریاست سید مهدی سجاده چی، مدیران تولید ( پیمان جعفری)، چهره پردازان ( اکرم نویدی)، جلوه‌های ویژه ( اکبر محمدی)، مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی ( اصغر محبی) ، دستیاران فیلمبردار ( سید حسین قدیمی)، مدیران تدارکات ( رضا نوروزی) ، مدیران و طراحان، جلوه‌های بصری (سید امیر معتمدی) ، بازیگران و بدلکاران (علیرضا فتحی)، کارکنان لابراتوار( بهمن کریمیان) صنوفی هستند که در وزارت ارشاد ثبت قانونی شده‌اند.»

همچنین انجمن سینماداران و انجمن گویندگان نیز پس از انقلاب قانونا ثبت شده بودند و گفته می‌شود،مدیران سالنهای سینما هم به ریاست شهیدی انجمن خود را ثبت کرده‌اند.

**********
تحت تعقیب قرار گرفتن افرادی که به نام خانه سینما در مجمع عمومی امروز شرکت می‌کنند

اما وکیل و مشاور حقوقی خانه‌ی سینما تاکید کرد: مجمع عمومی که 19 تیر ماه قرار است برگزار شود، متعلق به خانه سینما نیست و ما این موضوع را به اداره‌ی ثبت شرکت‌های قوه قضائیه اعلام کردیم.

جمال خندان کوچکی در پی اظهارات متفاوت درباره اینکه مجمع‌عمومی موسوم به خانه سینما از سوی مسئولین صنوف سینمایی منتسب به وزارت ارشاد امروز مورخ 19 تیر ماه برگزار خواهد شد به خبرنگارسینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: این مجمع‌عمومی متعلق به خانه سینما نیست، چه اینکه هیات مدیره ، بازرس و اغلب قریب به اتفاق صنوف سینمایی عضو خانه سینما از چگونگی درخواست و تشکیل این مجمع عمومی مطلع نیستند و ما این موضوع را به اداره ثبت شرکت‌های قوه قضاییه نیز اعلام کرده‌ایم که صورتجلسه احتمالی افراد مذکور ربطی خانه سینما ندارد.

وی همچنین گفت: اما در عین حال به دوستانی که احیاناً در صدد برگزاری این مجمع عمومی غیرقانونی به نام خانه سینما هستند متذکر می‌شویم که مطابق قانون اشخاصی که با خدعه و نیرنگ خود را عضو مجمع عمومی معرفی نموده و در اخذ رای شرکت نمایند به مجازات حبس محکوم خواهند شد.

مشاور حقوقی خانه سینما تصریح کرد: با توجه به توافقات به عمل آمده از سوی نمایندگان هیات مدیره خانه سینما با دفتر ریاست جمهوری و مقامات سازمان سینمایی کشور مبنی بر چگونگی بازگشایی مجدد خانه سینما ، رئیس سازمان سینمایی کشور نیز به موجب نامه مورخ 15 تیر ماه که در جراید منتشر شده است، موضوع فراخوان برگزاری مجمع عمومی امروز مورخ 19 تیر ماه را از سوی اندک صنوف سینمایی ثبت شده در آن سازمان را منتفی دانسته است.

خندان همچنین گفت: با توجه به تصمیم هیات مدیره قانونی خانه سینما که در جراید نیز آگهی شده است، مجمع عمومی واقعی خانه سینما مورخ ششم مرداد ماه و با حضور تمامی 29 صنف سینمایی در محل ساختمان خانه سینما واقع در خیابان بهار برگزار می‌شود.

مشاور حقوقی خانه سینما در پاسخ به این سوال که یکی از ناظران سینمایی معرفی شده از سوی سازمان سینمایی گفته است مجمع عمومی خانه سینما نباید براساس اساسنامه کنونی خانه سینما که مورد ایراد وزارت ارشاد است برگزار شود به ایسنا گفت: تا زمانیکه اساسنامه کنونی خانه سینما به موجب مصوبه مجمع عمومی تغییر نکند چون در روزنامه رسمی منتشر شده از لحاظ قانونی ملاک و مناط اعتبار است و واضح است که نمی‌توان مجمع عمومی را براساس پیش نویس اساسنامه ای که هنوز به تصویب نرسیده است تشکیل داد، لذا دوستان اجازه دهند مجمع عمومی نسبت به تغییرات اساسنامه اتخاذ تصمیم کند، پس از آن مطمئناً موارد تغییر جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،فراخوان مجمع عمومی که امروز 19 تیر ماه قرار است، برگزار شود، 3 تیر ماه در روزنامه‌ با عنوان «فراخوان دعوت به مجمع عمومی جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما)» منتشر شده است.

انتهای پیام
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کد خبر: ۳۳۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶


احسان علیخانی مجری برنامه تلویزیونی «ماه عسل» که با پوشش خاصش در برنامه روز پنجشنبه واکنش‌ها و انتقادات فراوانی را برانگیخته بود، امروز بابت این موضوع از مخاطبان برنامه‌اش عذرخواهی کرد.

به گزارش قانون، علیخانی که هفته گذشته با شلوار قرمزرنگ به اجرای برنامه ماه عسل پرداخت که این اتفاق باعث بروز واکنش‌هایی در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی شد.

همین واکنش‌ها باعث شد این مجری تلویزیونی در ابتدای برنامه روز جمعه «ماه عسل» به ذکر توضیحاتی درباره این موضوع بپردازد. علیخانی با اشاره به این‌که بعد از سال‌ها اجرا در تلویزیون طبعا با قواعد این حوزه آشنایی کامل دارد، ادامه داد: «شلواری که من پوشیده بودم در اصل بادمجانی رنگ بود، اما در جریان پخش تلویزیونی رنگ‌ها پررنگ‌تر می‌شوند و این اتفاق‌ها رخ می‌دهد...»

او افزود: «می‌دانم اینجا سیرک نیست و باید شان و شئوناتش حفظ شود. اما با وجود این‌که بی‌تقصیر بودم بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنم.»
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ه گزارش افکارنیوز ، محمد شریف ملک زاده در حاشیه مراسم جشن ثبت ملی آئین سفره افطاری ایرانی که در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد افزود: این پرونده با محوریت جمهوری اسلامی ایران به زودی ثبت جهانی می شود. - وی اظهار داشت: تعداد زیادی از کشورهای مسلمان برای ثبت جهانی سفره افطاری از جمهوری اسلامی ایران تقاضاهایی داشته اند که این تقاضاها بررسی و تلاش ها در خصوص ثبت جهانی سفره افطاری مسلمانان آغاز شده است. - ملک زاده اضافه کرد: ثبت جهانی سفره افطاری مسلمانان می تواند به وحدت هرچه بیشتر بین کشورهای مسلمان کمک کند ...
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]بازیگر افسانه‌ای سینمای هند درگذشت[/h]
فرهنگ > سینما - پران بازیگر هندی که تعدادی از ماندگارترین ضدقهرمانان بالیوود را به تصویر کشید، از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پران روز جمعه بر اثر ذات‌الریه در بیمارستانی در بمبئی درگذشت. او 93 ساله بود.

پران از دهه 1940 وارد دنیای سینما شد و در بیش از 350 فیلم هندی نقش‌آفرینی کرد. او در نقش‌های مختلف ظاهر شد - قهرمان، ضدقهرمان، مکمل - اما بیش از همه برای بازی در نقش‌ آدم‌های بد شهرت داشت، به طوری که به او لقب «ضدقهرمان هزاره» داده بودند.

پران کریشان سیکاند معروف به پران بیش از دو هفته قبل در بیمارستان لیلاواتی در بمبئی بستری بود.

ماه مه بالاترین نشان دولت هند در حوزه سینما با حضور مانیش تواری وزیر اطلاعات و رسانه این کشور در خانه پران در بمبئی به او اعطاء شد.

پران متولد دهلی چند نشان مهم دیگر هم دریافت کرده بود، از جمله جایزه یک عمر دستاورد مجله فیلم‌فیر در 1997 و «ضدقهرمان هزاره» مجله استارداست در 2000.



او کار بازیگری را از دهه 1940 با بازی در نقش یک قهرمان در فیلم‌هایی چون «خانواده» و «زن» آغاز کرد. پران در دوران کاری خود که تا دهه 1990 ادامه پیدا کرد با بازی در نقش یک ضدقهرمان در فیلم‌هایی مانند «خواهر بزرگ»، «مرد آزاد»، «کشوری که رود گنگ در آن جاری است» و «اسم من جانی است» به شهرت فراوان دست پیدا کرد.

پران بخصوص با بازی در نقشی مکمل در فیلم «زنجیر» تولید 1973 در قالب ضدقهرمانی که به قهرمان تبدیل می‌شود، در یادها خواهد ماند.

جذابیت پران که چشمان تهدیدآمیزش، او را ترسناک‌ترین ضدقهرمان سینمای هند کرده بود، تماشاگران را مجذوب «زنجیر» کرد، فیلمی که کمک کرد آمیتاب باچان جوان یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های هند شود.
ظاهرا پران خودش باچان را برای بازی در «زنجیر» پیشنهاد کرده بود و آن‌ها بعدها در ده‌ها فیلم دیگر همبازی شدند.

باچان در توئیتر از او به عنوان «یک جنتلمن و بهترین همکار» یاد کرد و نوشت: «یکی دیگر از ستون‌های صنعت فیلمسازی فرو ریخت.»

اسوشیتدپرس / 12 ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری

5858
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] علیرضا افتخاری خطاب به شجریان: بیا همایونِ هم باشیم
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 92050100372
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴



علیرضا افتخاری در یادداشتی خطاب به محمدرضا شجریان نوشت: «بیا همایون هم باشیم.»

در این یادداشت که به طور اختصاصی در اختیار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار گرفته، نوشته شده است:

«ما آجر نیستیم که بمانیم. عمری از ما گذاشته است. باید هر کدام در نوای هم بخوانیم. ما یک جمع خانواده‌ایم. ما باید اسم همدیگر را صدا بزنیم. ما باید همایون هم باشیم. ما نباید ورود را از هم بپوشانیم و اجازه گذر را به یکدیگر ببندیم. ما از همدیگر می‌ترسیم. ما در یک باغ هستیم. با افکار یک درخت پربار باید سرزنده و شاداب، از دور یکدیگر را صدا بزنیم. نزدیک هم بیاییم با محبت. چرا دستخط‌هامان برای هم خوانا نیست. صدا بزن مرا. نزدیک‌تر بیا.

چرا هوا را آنچنان برای هم سرد کرده‌ایم که باید در دیدارهایمان با پالتوی زمستانی باشیم. نباید دیگران برای ما تصمیم بگیرند، کدام طرف برو، کدام طرف نرو.

ما همیشه در عزای همدیگر جمع می‌شویم آن هم با لباس‌های شیک. اما حیف کسی نیست برای خودمان شعر بگوید. کسی نیست ترقه‌ای به زمین بزند تا همه از حصاری که سرمای وجودمان را احاطه کرده، بیدار شویم.

من چرا در گذر وجود شما از کنار جدول‌های دسته جمعی بگذرم، آن هم غریب و تنها. دوست دارم یکی مرا صدا بزند با اسم کوچک رضا، رضا، رضا!

خود را به من بنما. پیغامت زیباست اما خود را بنما. ما ته خط رسیدیم. یکی هفتاد و دو سال، یکی هشتاد و دو سال. حال یکی کمتر، یکی بیشتر. چیز دیگری از راه مرگ نمانده است. کمی پای گرمای هم بنشینیم. این بهترین یادگاری است که برای هم می‌نویسیم.

محمدرضا شجریان دوستت داریم. اما نه با پیغام. خود را در لای یادداشت وزین‌ات نپیچ. غریبی نکن. می‌دانم هوا سرد است. خیلی سرد است. هوا مه آلود است. نه آفتابی، نه خورشیدی، نه آتشی.

بیا سکوت را بشکن با نوای خود.»

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو میزبان کدام کارگردان‌ها می‌شود؟
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92050100089
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳



شش ماه به آغاز برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر باقی است، جشنواره‌ی که به دلیل تغییر دولت هنوز دبیرش مشخص نیست اما با توجه به وضعیت تولید این روزهای سینمای ایران و فیلم‌های به نمایش درنیامده در دو سال گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که کدام کارگردان‌ها در جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو فیلم دارند.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، می‌گویند جشنواره فجر روندی سینوسی دارد، در یک‌ دوره لیست فیلم‌های حاضر پر است از نام کارگردانان چهره اما در دوره بعد افت می‌کند و کمتر کارگردان اسم و رسم‌داری را می‌توان در کاخ جشنواره مشاهده کرد. حالا گویا در جشنواره فجر امسال، نمودار سینوسی در بالاترین حد صعود خود قرار دارد.

خبرنگار ایسنا، آخرین وضعیت فیلم‌های کارگردانان که احتمال حضورشان در جشنواره فجر وجود دارد را بررسی کرده است. به‌نظر می‌رسد اگر حتی نیمی از این کارگردانان در سی و دومین جشنواره فجر شرکت کنند و نیم دیگر فیلم‌شان را برای دوره بعد نگه دارند، مخاطبان در هر دو سال با فیلم‌های درخور توجهی (حداقل از نظر اعتبار نام کارگردان) روبرو خواهند بود. همچنین در کنار همه این نام‌ها، نباید از کارگردانان جوان غفلت کرد که گاهی فیلم‌های آن‌ها گام‌های زیادی از آثار پیشکسوتان جلو می‌افتد.



مجید مجیدی

به‌نظر می‌رسد پروژه سینمایی مجید مجیدی که «محمد (ص)» نام دارد را باید پر هزینه‌ترین فیلم سینمای ایران دانست. البته تاکنون هزینه ساخت «محمد (ص)» اعلام نشده است، اما ارقام چند ده میلیاردی‌ درباره بودجه این فیلم بیان می‌شود.

مجید مجیدی که با «بچه‌های آسمان» نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده بود، برای ساخت «محمد (ص)» یک شهرک سینمایی ساخته و بخش‌هایی را هم در آفریقا جلوی دوربین برده است. همچنین در این پروژه افرادی مانند اسکات اندرسون مدیر جلوه‌های ویژه سینمای هالیوود و... با مجیدی همکاری کرده‌اند.

علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات، پانته‏‌آ مهدی‏‌نیا و... بازیگران این فیلم سینمایی بوده‌اند که از دوران جاهلیت و به‌هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) آغاز شده و در 12 سالگی ایشان در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب، به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد.

اگرچه فیلمبرداری «محمد (ص)» به‌پایان رسیده اما گفته می‌شود، جلوه‌های ویژه سنگینی نیاز دارد و هنوز معلوم نیست که فیلم به جشنواره می‌رسد یا نه.

احمدرضا درویش

احمد‌رضا درویش در سال‌های اخیر مشغول ساخت یک فیلم سینمایی درباره امام حسین (ع) است. او بیش از چهار سال روی بخش‌های مختلف تولید «رستاخیز» وقت گذاشته و نهایتا آن را به‌پایان رسانده است.

در «رستاخیز» که بودجه آن از بخش خصوصی تامین شده، طارق انوار تدوین‌گر نامزد اسکار در سال 2010 و استیفن واربک موزیسین برگزیده‌ی اسکار همکاری دارند.

این فیلم از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند و بازیگرانی مانند آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، انوشیروان ارجمند، علی جاویدفر، انوش معظمی، حمید جدیدی و میرطاهر مظلومی از بازیگران آن هستند. همچنین شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات، زهره‌حمیدی، پرویز پورحسینی، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی به‌عنوان بازیگر مهمان در این پروژه جلوی دوربین رفته‌اند.



ابراهیم حاتمی‌کیا

پروژه سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا درباره‌ی شهید چمران، یکی از پر سر و صداترین پروژه‌های سینمایی سال قبل بود. او با فیلم سینمایی «چ» دوباره به دوران دفاع مقدس بازگشته و قرار است دو روز و دو شب از زندگی شهید مصطفی چمران را روی پرده سینماها بیاورد.

برخی منتظر بودند تا این فیلم در جشنواره سال قبل، حداقل به‌شکلی محدود برای خبرنگاران به نمایش گذاشته شود اما کارهای فنی آن به‌طول انجامید و تاکنون نیز ادامه یافته است.

بازیگران اصلی فیلم سینمایی «چ»، فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران، سعید راد در نقش شهید تیمسار فلاحی، بابک حمیدیان، امیر دلاوری و مریلا زارعی هستند و این فیلم با احتمال قریب به‌یقین در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.

رضا میرکریمی

رضا میرکریمی که سال قبل به‌عنوان تهیه‌کننده، فیلم خوش‌ساخت «خسته نباشید» را به جشنواره فجر فرستاده بود، در مرحله‌ی پیش‌تولید یک فیلم سینمایی جدید است تا آن را کارگردانی کند.

میرکریمی هنوز برای فیلم جدیدش نامی انتخاب نکرده و تنها اطلاعات موجود درباره پروژه، این است که حضور هومن بهمنش در آن قطعی شده است. این فیلم داستان یک راننده تاکسی را روایت می‌کند که درگیر ماجراهایی می‌شود.

گفته می‌شود میرکریمی کارش را اواخر تابستان کلید می‌زند و با این حساب باید احتمال حضور او و فیلم جدیدش را در جشنواره فجر امسال خیلی زیاد دانست.


بهمن فرمان‌آرا

بهمن فرمان‌آرا که از سال 86 دیگر فیلمی نساخته گفته است که می‌خواهد پس از تغییر ریاست سازمان سینمایی یک فیلم جدید بسازد!

در همین زمینه یکی از سایت‌های سینمایی در گزارشی نوشته است که «فرمان آرا قصد دارد فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین ببرد. فیلمی که درخواست پروانه ساختش بعد از ایجاد تغییرات در سازمان سینمایی ارائه می‌شود. فیلم تازه فرمان‌آرا در حال و هوایی متفاوت با دیگر آثار این فیلمساز است و پیش‌بینی می شود در نیمه دوم امسال فیلمبرداری اش آغاز شود».



مسعود کیمیایی

جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی که به تازگی فیلمبرداریش آغاز شده است، در پیچ و خم تغییر اسم گیر کرده است. او که با نام «کلید شکسته» پروانه ساخت فیلمش را گرفته است پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور و به‌دلیل نماد کلید او، مجبور به تغییر این نام شد.

کیمیایی تاکنون «اسب‌ها می‌میرند»، «عرق سرد» و «متروپل» را به سازمان سینمایی پیشنهاد کرده که هر سه رد شده‌ا‌ند!
محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، مهناز افشار، پگاه آهنگرانی، شقایق فرهانی، یوسف مردایان، تینا پاکروان و ساعد سهیلی بازیگران اعلام‌شده‌ی فیلم جدید کیمیایی هستند. به‌نظر می‌رسد این فیلم برای نمایش در جشنواره فجر امسال آماده شود.

محمدمهدی عسگرپور

محمدمهدی عسگرپور که مدت‌هاست درگیر حواشی ادامه‌دار خانه سینما و معاونت سینمایی است، پس از چهارسال یک فیلم جدید سینمایی را به‌تهیه‌کنندگی حوزه هنری جلوی دوربین برده است.

«مهمان داریم» در مراحل پایانی فنی قرار دارد و پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، معصومه قاسمی‌پور و سهیلا گلستانی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

رامبد جوان

رامبد جوان که فیلم‌های سینمایی‌اش با استقبال خیلی خوبی در گیشه مواجه شده است، قصد دارد «خندنده» را به‌عنوان جدیدترین اثرش جلوی دوربین ببرد. او در گفت‌وگویی با ایسنا گفته بود که پیش‌تولید فیلم جدیدش را از مردادماه آغاز کرده و احتمالا آن را از اواخر شهریور یا اوایل مهر جلوی دوربین می‌برد.

«خندنده» یک کمدی اجتماعی است که فیلمنامه آن را پیمان معادی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: «فکر می‌کنید برای این که وقتی فردا صبح از خواب بیدار می‌شوید، روی لب مردم این شهر خنده ببینید، جادو لازم است؟»

به‌نظر می‌رسد اگر جوان بتواند فیلمش را شهریور یا مهر کلید بزند، می‌تواند آن را به‌جشنواره فجر برساند.

اسی نیک‌نژاد

بدون شک «لاله» یکی از پر سر و صداترین پروژه‌های چند سال اخیر سینمای ایران است که پس از ماه‌ها کش و قوس بین دولت، مجلس و رسانه‌ها توانست به‌کارگردانی اسی نیک‌نژاد جلوی دوربین برود. این فیلم فاخر نامیده شده‌ی سازمان سینمایی، آخرین مراحل فیلمبرداری خود را سپری می‌کند و احتمالا به‌زودی وارد مراحل فنی خواهد شد.

در «لاله» سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری (در نقش پدر لاله)، سینان تازچو (Sinan Tuzcu در نقش «امیر» مربی لاله)، نیکی کریمی، سام قریبیان و... بازی کرده‌اند.

به گفته مجری طرح «لاله»، این فیلم میلیاردی احتمالا در خارج از کشور تدوین خواهد شد.

محسن امیریوسفی

جدیدترین فیلم امیریوسفی، «آشغال‌های دوست داشتنی» که داستان آن در ایام پس از انتخابات سال 88 و حواشی مربوط به آن می‌گذرد، قرار بود در سی و یکمین جشنواره فجر (سال 91) رونمایی شود اما نهایتا اعلام شد که هنوز بخشی از فیلمبرداری آن باقی مانده و فیلم به جشنواره نرسید.

علی‌الحساب قرار است فیلم جدید کارگردان «آتشکار» که محصول بنیاد سینمایی فارابی است در جشنواره فجر امسال رونمایی شود.

شهاب حسینی، حبیب رضائی، هدیه تهرانی، نگارجواهریان، صابر ابر، شیرین یزدان بخش و اکبر عبدی بازیگران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هستند.

کمال تبریزی

درحالی که کمال تبریزی هنوز نتوانسته تکلیف دو فیلم «پاداش» و «خیابان‌های آرام» را برای اکران مشخص کند و پروانه ساخت «قبر دو طبقه» هم پس از یکی دو سال دوندگی و اصلاح به او داده نشد، او در پی ساخت یک فیلم کمدی رمانتیک جدید به‌نام «دردسرهای شیرین» است. این فیلم که پروانه ساخت آن صادر شده اکنون در مرحله پیش‌تولید است.

به گفته تهیه‌کننده، شکوه عشق در کنار مقولاتی چون پاکی طبیعت و محیط زیست، انرژی‌های پاک و مصرف بهتر و پاک‌تر از منابع و نعمات خداوندی دستمایه‌های اصلی قصه فیلم جدید کمال تبریزی هستند که از نگاه شخصیت اصلی زن داستان روایت می‌شوند.

فعلا کمال تبریزی از مرحله پیش‌تولید وارد مرحله تولید نشده است و بنابراین نمی‌توان به طور قطعی درباره حضور یا عدم حضور او در جشنواره سخن گفت.

سیروس الوند

سیروس الوند برای ساخت جدیدترین فیلمش به‌نام «عاشق شدی، بیا» به‌دنبال سرمایه‌گذار است. «پرتقال خونی» آخرین فیلم سینمایی الوند بود که در گیشه فروشی متوسط داشت.

فیلم جدید او یک فیلم اجتماعی است که به موضوع عشق زمینی و عشق آسمانی می‌پردازد. با توجه به نامشخص بودن وضعیت پروژه، معلوم نیست «عاشق شدی، بیا» به جشنواره سی‌ودوم فجر برسد.

بهرام توکلی

«یک داستان خانوادگی» جدیدترین فیلم بهرام توکلی، کارگردان جوان سینمای ایران است که می‌خواهد با آن یک جشنواره فجر دیگر را تجربه کند.

فیلم «اینجا بدون من» این کارگردان با واکنش‌های بسیار مثبت مخاطبان و منتقدان روبرو شد اما درباره «آسمان زرد کم‌عمق» او که در جشنواره سال قبل روی پرده رفت، اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشت.

فعلا درباره «یک داستان خانوادگی» که قرار است سعید ملکان آن را تهیه‌کند، هیچ‌ خبری به‌جز صدور پروانه ساخت منتشر نشده است. بهرام توکلی در چند سال گذشته معمولا پس از دریافت پروانه ساخت، کارش را در سکوت خبری جلو برده و بعید نیست که چند ماه دیگر خبر پایان کار فیلم جدید او را بشنوید.

فریدون جیرانی

جیرانی یکی از پرحاشیه‌ترین کارگردانان سینمای ایران در سال گذشته بود. «من مادر هستم» اگرچه توانست فروش خوب دو میلیارد تومان را تجربه کند اما طعم تجمع انصار حزب‌الله روبروی وزارت ارشاد را هم به مسوولان چشاند.

او اسفند سال 91 فیلمبرداری فیلم جدیدش که یک کمدی اجتماعی است را به نام «خواب‌زده‌ها» آغاز و چندی قبل به پایان رساند.

فرهاد اصلانی، ساره بیات، صابر ابر، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا و اکبر عبدی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی با نام قبلی «زندگی دوگانه فیروز» هستند که با نگاهی دینی ماجرای مردی میانسال را روایت می‌کند که بسیار خسیس بوده و بروز ماجراهایی، تحولی را در زندگی وی ایجاد می‌کند.

مرضیه برومند

مرضیه برومند قصد دارد، نوستالژی «مدرسه موش‌ها» را زنده کند. او که سال 64 نخستین نسخه از فیلم سینمایی «مدرسه موش‌ها» را روی پرده برده بود، این‌بار قصد دارد با تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکمت نسخه‌ی به‌روز شده این فیلم را بسازد.

اکنون تست صداپیشگی کاراکترها برای انتخاب 150 صداپیشه مورد نیاز فیلم آغاز شده و دکورهای فیلم درحال ساخت است بنابراین به‌نظر می‌رسد صاحبان فیلم به دنبال این هستند که فیلم‌شان را تا پایان امسال تمام کنند.

پوران درخشنده

پوران درخشنده که در جشنواره‌ی اخیر فیلم فجر، فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»‌اش توانست یکی از سیمرغ‌های مخاطبین را بگیرد.اکنون مشغول نگارش فیلمنامه فیلم اجتماعی دیگری است که به‌گفته خودش تحقیق درباره آن در مجتمع خانواده ونک و شوراهای حل اختلاف می‌گذرد. درخشنده در گفت‌وگویی اعلام کرده است که «خانم، مال معرفی کنید» که به‌موضوعی درباره طلاق می‌پردازد را پاییز کلید می‌زند.

علیرضا رییسیان

رییسیان که پس از «چهل سالگی» (سال 87) فیلم سینمایی دیگری نساخته بود، قصد دارد با پیدا شدن سرمایه‌گذار، تولید «دوران عاشقی» را آغاز کند.

او در گفت‌وگویی تاکید کرده است که هنوز برای حضور این فیلم در جشنواره فجر تصمیمی نگرفته است اما در هر صورت فیلم اجتماعی جدید این کارگردان تا آن زمان آماده خواهد شد.

سامان سالور

آخرین فیلم سینمایی سالور به نام «آمین خواهیم گفت» که در جشنواره سی‌ام فجر (سال 89) حاضر بود هنوز نتوانسته مجوز اکران بگیرد، اما این کارگردان جوان با گرفتن موافقت اصولی برای «تمشک» دنبال ساخت فیلم جدیدش است.

او در گفت‌وگویی بیان کرده است فیلم را از شهریور در شمال کشور جلوی دوربین می‌برد.

سعید سهیلی

سهیلی پس از «گشت ارشاد»‌اش که حواشی زیادی را برای سینمای ایران به‌راه انداخت، سراغ ساخت «کلاشینکف» رفته که به‌گفته خودش در راستای فیلم قبلی‌اش محسوب می‌شود.

او تاکید کرده بود که فیلم جدیدش را پس از انتخابات ریاست جمهوری کلید می‌زند تا یک فیلم اجتماعی دیگر را به کارنامه خود اضافه کند اما فعلا هیچ خبری از سعید سهیلی نیست و به‌نظر می‌رسد او می‌خواهد در سکوت خبری و به‌دور از حواشی کارش را جلو ببرد. به گفته سهیلی، «کلاشینکف» قصه تلخی دارد که با رگه‌های طنز به آن پرداخته می‌شود.


ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی که «قلاده‌های طلا»ی او درباره‌ی انتخابات سال 88، حواشی زیادی داشت ‌بار دیگر سراغ یک موضوع سیاسی تاریخی رفته است تا تجربه‌ای دیگر را به کارنامه خود اضافه کند.

«یتیم خانه ایران» فیلم جدید طالبی است که درباره‌ی تاریخ معاصر ساخته خواهد شد. البته این فیلم هنوز در مرحله نگارش فیلمنامه است و هنوز پروانه ساخت آن صادر نشده است.


مهدی کرم‌پور

مهدی کرم‌پور از جمله کارگردانانی است که حوزه هنری با اکران فیلم آخرش موافق نبود و همین امر باعث شد که اکران «پل چوبی» به‌تعویق بیفتد. این فیلم که در جشنواره فجر دوسال قبل شرکت کرده بود، اشاره‌ای به حواشی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دارد و قرار است در اکران دوم عید فطر (شهریورماه) روی پرده سینماها برود.

کرم‌پور اکنون در حال نگارش فیلمنامه «کیمیاگر» با موضوعی اجتماعی است که به گفته‌ی خودش آن را پاییز جلوی دوربین خواهد برد.
تهمینه میلانی

تهمینه میلانی که آخرین فیلمش به‌نام «یکی از ما دو نفر» را سال 89 ساخته بود، می‌خواهد سراغ پروژه سینمایی «فری کثیف» برود.

او از ابتدای سال 90 قصد ساخت این فیلم را داشت و چندی قبل درخواست صدور پروانه ساخت برای این فیلم را به سازمان سینمایی ارائه کرده است. به‌گفته میلانی، «فری کثیف» درباره خشونت در جامعه است و اینکه چگونه فقر با خودش فرهنگ می‌آورد. این فیلم داستانی واقعی دارد و شخصیت اصلی فیلم بنام فریدون، مرد جوان لمپنی گمشده در شهر است.

جهانگیر الماسی

جهانگیر الماسی بازیگر سینما، ساخت اولین فیلمش را به‌عنوان کارگردان با عنوان «رنج و سرمستی» آغاز کرد و چندی قبل فیلمبرداری آن را به‌پایان برد.

این فیلم در تهران، ایلام و مشهد فیلمبرداری شده و کیانوش عیاری تدوین همزمانش را برعهده داشته است. ماه‌چهره خلیلی، احمد کاوری، شهرام پوراسد و مهدی صبایی بازیگرانی هستند که در این فیلم با جهانگیر الماسی همکاری کرده‌اند.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد از جمله کارگردانانی است که فیلم نساختنش در سینما به چندین سال رسیده است. از آخرین ساخته پوراحمد (اتوبوس شب) تاکنون هفت سال می‌گذرد و اکنون او قصد دارد به‌تهیه‌کنندگی سعید سعدی «50 قدم به آخر مانده» را بسازد.


او اکنون نسخه بازنویسی شده فیلمنامه را برای جذب سرمایه به انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد سینمایی فارابی ارائه کرده است. به‌گفته سعدی، تلاش گروه بر این است که فیلم را برای جشنواره فجر آماده کند.

فیلم جدید پوراحمد داستان رزمنده‌ای است که در یک عملیات پایش روی مین می‌رود و 18 روز در خاک عراق گرفتار می‌شود اما طی عملیاتی توسط رزمندگان ایرانی نجات می‌یابد. این فیلم سینمایی سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی 8 نجف اشرف در عملیات والفجر 4 را نمایش می‌دهد.

شهاب حسینی

اگرچه شهاب حسینی تاکنون تجربه کارگردانی نداشته اما قطعا فیلمی که این بازیگر سینمای ایران بسازد، در جشنواره فجر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شهاب حسینی درخواست خود را برای صدور پروانه ساخت فیلم کمدی فلسفی «ساکن طبقه وسط» به سازمان سینمایی ارائه کرده است و احتمالا خودش نیز در آن بازی خواهد کرد.

گفته می‌شود این طنز فلسفی درباره یک نویسنده جوان است که وارد یک خانه سه طبقه می‌شود و در آن خانه درگیر اتفاقاتی خواهد شد.

رضا درمیشیان

رضا درمیشیان که دو سال قبل «بغض» را به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی‌اش ساخته بود، پس از کش و قوس‌های زیاد توانست پروانه ساخت «عصبانی نیستم!» را بگیرد.

«عصبانی نیستم!» یک فیلم اجتماعی و خیابانی است که هنوز تاریخ فیلمبرداری آن مشخص نشده است.

دکتر علی رفیعی

دکتر علی رفیعی که کارگردان مطرح تئاتر، قصد دارد برای ساخت سومین فیلم سینمایی‌اش سراغ یک سوژه ورزشی برود.

رفیعی در فیلم جدیدش که با نام «سالتو» مجوز ساخت گرفته است، جهانگیر کوثری را به‌عنوان تهیه‌کننده در کنار خود دارد که به گفته او فیلمبرداری آن احتمالا اوایل شهریورماه آغاز می‌شود.

این فیلم یک درام اجتماعی است که به ورزش کشتی می‌پردازد. قرار است پنج بازیگر اصلی در پروژه «سالتو» حضور داشته باشند. با توجه به گفته‌های جهانگیر کوثری، احتمالا باید «سالتو» را یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال دانست.

محمدرضا اسلام‌لو

محمدرضا اسلام‌لو در نخستین تجربه کارگردانی‌اش برای یک فیلم سینمایی، با کمک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «شهابی از جنس نور» را در لبنان جلوی دوربین برد.

فیلمبرداری این فیلم سال قبل آغاز و چندی قبل به‌پایان رسید. همچنین بخشی از مراحل فنی «شهابی از جنس نور» انجام شده و به‌نظر می‌رسد این فیلم به‌زودی آماده نمایش شود. نکته جالب توجه درباره فیلم اسلام‌لو این است که گفته می‌شود اولین نمایش آن در لبنان خواهد بود.

«شهابی از جنس نور» به زبان عربی ساخته شده است و بازیگر نقش اصلی آن امین زندگانی است که به هر دو زبان عربی و انگلیسی صحبت می‌کند. داستان فیلم از جنگ 33 روزه‌ی لبنان آغاز می‌شود و این جنگ در فیلم به نوعی تداعی تقابل سپاه نور و ظلمت است و بیشتر حالت سمبولیک دارد. براساس گفته‌های کارگردان فیلم، «شهابی از جنس نور» اولین فیلم درباره‌ی تکفیری‌هاست.
نادر طالب‌زاده

بالاخره پس از 25 سال غفلت، سینمای ایران قصد دارد درباره حادثه تلخ حمله به ایرباس فیلمی بسازد. این فیلم که با نام «ایرباس» شناخته می‌شود، توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نادر طالب‌زاده و بکستون وینترز سپرده شده و آن‌ها پیش‌تولیدش را آغاز کرده‌اند.

این فیلم محصول ایران و سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که بازیگران چون وال کیلمر و شان استون در آن بازی کنند. فعلا وضعیت ساخت این فیلم مشخص نیست.

مصطفی کیایی

مصطفی کیایی کارگردان جوان سینمای ایران که «ضد گلوله‌»‌اش با استقبال خوب سینمادوستان مواجه شده بود، پس از یک‌سال بالاخره توانسته پروانه ساخت فیلم جدیدش را با نام «خط ویژه» بگیرد.

این فیلم یک تریلر شهری است که قرار است در فصل تابستان جلوی دوربین برود تا بتواند برای جشنواره فجر آماده شود.


محمدرضا هنرمند

تقریبا 10 سال از آخرین فیلم سینمایی که محمدرضا هنرمند ساخته، می‌گذرد. او پس از این سال‌ها می‌خواهد «خواهران نازنین» را جلوی دوربین ببرد. هنرمند اکنون در حال بازنویسی فیلمنامه این فیلم است و به گفته‌ خودش مشخص نیست که چه زمانی فیلمبرداری‌اش را کلید بزند.

هنرمند هنوز برای صدور پروانه ساخت فیلمش اقدام نکرده و منتظر است تا پس از تغییر مدیریت‌ها این کار را انجام دهد. «خواهران نازنین» فیلمی در ژانر اجتماعی است که به گفته او برای تهیه‌کنندگی آن با حوزه هنری مذاکره شده است.

علیرضا امینی

علیرضا امینی پس از آنکه دو سال قبل با «انتهای خیابان هشتم» در جشنواره فجر شرکت کرد و فیلمش در گیشه با استقبال مخاطبان روبرو شد، مجددا سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و جدیدترین فیلم سینمایی خود با عنوان «بلوک 9 خروجی 2» را جلوی دوربین برده است.

فیلمبرداری این فیلم چندی قبل به پایان رسید و اکنون تدوین و دیگر مراحل فنی آن در حال انجام است. در «بلوک 9 خروجی 2» امیر جعفری‌، پانته‌آ بهرام‌، حمیدرضا آذرنگ‌، الهام کردا‌، شبنم مقدمی‌ و... ایفای نقش کرده‌اند و نخستین نمایش آن در جشنواره فجر خواهد بود.

گزارش از سید محمد صادق لواسانی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

اکران زود هنگام فیلم های عید فطر


5 فیلم سینمایی عید فطر یک هفته زودتر در سینماها به نمایش درمی*آید.


به گزارش فارس «حبیب کاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه شورا گفت: جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که فیلم*های اکران عید فطر که پیش از این مشخص شده است یک هفته زودتر در سینماها به نمایش گذاشته شود.

وی در ادامه درباره اکران زودهنگام فیلم*های توضیح داد: با توجه به این که یک هفته فیلم*ها زودتر از موعد مقرر اکران می*شود. این یک هفته در محاسبه نمایش فیلم*ها بر پرده سینما لحاظ نمی*شود.

بنابراین گزارش، فیلم*های سینمایی «دهلیز» در گروه سینمایی آزادی، «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» در گروه سینمایی آفریقا، «جا به جا» در گروه سینمایی عصرجدید، «فرزند چهارم» در گروه سینمایی قدس و «هیچ*کجا، هیچ*کس» در گروه سینمایی استقلال به نمایش درخواهد آمد.

این تصمیم در شرایطی از سوی شورای صنفی نمایش در نظرگرفته شده است که برخی از گروه*های سینمایی از سوی شورای صنفی نمایش آزاد اعلام شده است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

4سال كشمكش خانه سينما و ارشاد

اعلام انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد به*نوعی پیش*دستی در کاری تلقی می*شد که نهاد اعلام کننده مطمئن از پیروزی نبود و این پیش*دستی به*نوعی جوسازی برای برد کاذب به*حساب می*آمد تا بتواند مراجع ارشد تصمیم*گذار ایجاب این موضوع را لازم جلوه دهد.


به نوشته همشهری این اتفاق در حالی رخ داد که در دوره وزارت وزیر ارشاد دولت دهم و معاونانش عزم جدی برای محو خانه سینما وجود داشته و نتیجه*اش 4سال جنگ و گریز نرم اما بسیار جدی با این تنها نهاد صنفی اهالی سینما بوده است که در منازعات مختلف بازنده واقعی به*حساب آمده و پیش*دستی در اعلام این خبر به نوعی یک پاتک انتحاری در این باب محسوب می*شد و نقطه*ای است که نشان از لبریز شدن کاسه صبر متولیان فعلی ارشاد از منازعات باخت و برد دوسویه باخانه سینما حکایت داشت.


اگر به کیفیت و کمیت این تنازعات در 4سال گذشته نیک بنگریم البته اختلاف در گرایش*های سیاسی هم یکی از شاخصه*های آن است اما مشاهده می*کنیم اختلاف اصلی برسر رویکرد مدیریت خانه سینما به مقوله سینما و مدیریت فرهنگی و معاون سینمایی ارشاد بر سر نوع اداره سینماست که سر منشا ماجراست و باعث این منازعات وسیع شده است.


از یک سو، استفاده تام و تمام از منابع مالی، سیاسی از جانب معاون امور سینمایی برای از میدان به درکردن حریف و از سوی دیگر تجربه مدیریت خانه سینما در برخورد درست با اتفاقات و جریان*های مختلف از شاخصه*های اصلی این تنازع بوده است و این جنگ مغلوبه شده ابتدا از به تنگنا قراردادن خانه سینما در منابع مالی برای اداره آن شروع شد و کار به*جایی رسید که در دوره*ای خانه سینما حتی توانایی پرداخت دستمزد کارکنان خانه سینما را برای چند ماه نداشت و پس از آنکه اسپانسری برای خانه سینما پیدا شد، قطع مبلغ پرداختی حق همه اهالی سینما از سوی معاونت سینمایی در دستور کار قرار گرفت و ماجرا ادامه یافت.


اتفاقاتی از این قبیل که به نوعی بحران*سازی برای خانه سینما محسوب می*شد و صد البته تجربه مدیریتی عسگرپور در دهه*های پیشین در عرصه مدیریت فرهنگی در اینجا به کار او آمد و توانست با استفاده صحیح از این تجارب*کار این نهاد صنفی اهالی سینما را به گونه*ای به پیش ببرد که در اکثر منازعات نزد افکار عمومی معقول*تر جلوه کند و کار را به*جایی برساند که وزارت ارشاد رو به تصمیم انتحاری بیاورد و به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کند.


هنگامی*که شاخص*ترین کارگردانان سینما با گرایش*های سیاسی مختلف در مذمت تعطیلی خانه سینما، بیانیه داده*اند و فیلمسازی همچون کمال تبریزی ذم*شبیه به مدح دراین باب نوشت و این تصمیم را به سخره گرفت کار ارشاد و مراجع تصمیم*گیر دولتی در این باب سخت*تر شده پس فتیله آتش این تکرار تنازع فروکش کرد و سرافکندگی دیگری برای این مجموعه فراهم *آورد که تنازع بی*حاصلی بود که رهیافتی جز به هم خوردن تمرکز مدیریت عرصه فرهنگ نداشت و نشان دهنده سقف نگاه مدیریت فرهنگ و هنر بود؛ سقفی که اگر به افق میان مدت بسته می*شد (در این شرایط توقع افق بلند مدت داشتن از این تیم مدیریتی رویاپروری است) روانی بهتر چرخه فرهنگ و هنر را شامل می*شد و صد افسوس که مدیران همه هم و غم خود را صرف اموری می*کنند که حاصلی برای ما ندارد و اثر ماندگاری از آن مشاهده نمی*شود.


اکنون معاونت سینمایی به*شدت در حال تلاش است با چند صنفی که از خانه سینما جدا شده، مجمع عمومی برگزار کرده و هیات مدیره جدیدی از آن بیرون آورده اند، خانه سینما2 را به رسمیت بشناسد اما کدام خانه سینما را؛ خانه سینمایی که بیست و اندی از صنوف آن زیر لوای چتر معاونت سینمایی این دوره نیامده*اند و صنوف خود را به هر قیمتی سرپا نگه داشته*اند و حاضر نیستند در این قصه حضور یابند یا خانه سینمایی که معاونت سینمایی* دم از آن می*زند و می*خواهد با چند صنف نه*چندان مهم و شقوق مختلف تهیه*کنندگان سینما تشکیل دهد؟


به نظر می*رسد این تلاش*های شتابزده در میان مدت و طولانی*مدت هیچ نصیبی برای سینمای ایران ندارد و صدالبته شاید به لحاظ روانی تیم فعلی معاونت سینمایی را برای تاسیس خانه سینمای شماره2 راضی کند اما وقتی بیشتر صنوف سینما در خانه سینمای واقعی جمع شده*اند و حاضر نیستند در چنین اجتماعی حضور یابند این تشکل شتابزده ره به کدامین سوی خواهد برد؟ و چه نتیجه*ای از تشکیل این تشکل نصیب تیم فعلی معاونت سینمایی می*شود؟ این تلاش*های سراسیمه نتیجه*ای جز این نداشت که زمان خواندن غزل خداحافظی فرارسیده است و معاونت سینمایی را مجبور ساخته در این واپسین روزها با اقداماتی اینچنین خود را برنده این تنازع جلوه دهد؛ تنازعی که حاصلی جز به حاشیه رفتن رفتار معاونت سینمایی نداشت و فرمان هدایت سینما را از کنترل معاون سینمایی خارج ساخت... باید صبر کرد و آن هنگام به قضاوت نشست.... مطمئنا تیم بعدی میانه خوشی با اهالی سینما خواهد داشت.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] آخرین وضعیت برگزاری مجمع عمومی 6 مرداد ماه خانه سینما
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92050603252
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵



شش تن از نمایندگان صنوف سینمایی برای تحویل اساسنامه 25 صنف راهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ظهر امروز 6 مرداد ماه تعدادی از اعضای خانه سینما پس از حضور در ساختمان شماره 2 خانه سینما، اساسنامه 25 صنف سینمایی را برای دریافت رسید به وزارت ارشاد بردند.

افرادی که به نمایندگی از روسای اصناف سینمایی مسوولیت این کار را برعهده دارند‌، عبارتند از: غلامرضا موسوی،‌ حسن حسن‌دوست،‌ پروین صفری‌، صانعی مقدم‌، محمد آلادپوش و علی دهکردی.

غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان در این باره به نمایندگی از اعضای حاضر به ایسنا گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که نمایندگان هیات مدیره خانه سینما با سازمان سینمایی داشتند، مقرر شده بود که اصناف عضو خانه سینما اساسنامه‌های خود را برای ثبت قانونی تحویل سازمان سینمایی بدهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شش تن از اعضای خانه سینما به نمایندگی از روسای اصناف مسئولیت پیدا کرده‌اند که این کار را انجام دهند‌ و به این ترتیب خانه سینما به تفاهم‌نامه‌ای که در 13 تیر منعقد شده است، به طور کامل وفادار بوده است و با تحویل اساسنامه آخرین بند آن تفاهم‌نامه را اجرا می‌کند.

فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره برگزاری مجمع در تاریخ اعلام شده یعنی ششم مرداد ماه، گفت: تلاش می‌کنیم از طریق دفتر رئیس جمهور مجوز برگزاری مجمع امروز 6 مرداد ماه را در ساختمان شماره یک خانه سینما بگیریم.


*****

به گزارش ایسنا، در جلسه‌ی شورای رؤسای اصناف خانه سینما در یکم مردادماه ضمن بررسی مقدمات تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد به منظور اجرای توافقنامه 13 تیرماه در نهاد ریاست‌جمهوری، اساسنامه‌های اصناف عضو خانه سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شود.

همچنین دو روز قبل، هیات مدیره‌ی خانه سینما در جدیدترین بیانیه‌شان با تاکید دوباره بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ی 13 تیر ماه‌شان در دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کردند که همچنان بر برگزاری مجمع عمومی 6 مرداد ماه در محل خانه سینما اصرار دارند و مسوولان ذیربط شرایط برگزاری این مجمع عمومی را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه 2 مرداد ماه معاون اجتماعی ناجا در پی درخواست فرهاد توحیدی به نمایندگی از مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما مبنی بر تامین امنیت مجمع عمومی 6 مرداد ماه در تالار سیف‌الله داد، گفت: جلسه در مکانی غیر از خانه سینما برگزار شود.

منتظرالمهدی اعلام کرد: «در شرایط کنونی، به منظور اجتناب از وقوع هر نوع اقدامی که ممکن است به شان و منزلت اندیشمندان حوزه سینما آسیب برساند، صمیمانه از جنابعالی (توحیدی) و سایر دوستان اندیشمندتان درخواست می‌کنیم تا مجمع را در مکانی غیر از خانه سینما برگزار فرمایید (مگر آن که وزیر محترم ارشاد به صورت مکتوب خواهان برگزاری مجمع در خانه سینما باشد)، مطمئن باشید با فراهم‌شدن شرایط و از میان رفتن سوءتفاهمات، ما و شما و دیگر دوستانمان در حوزه سینما همراه و همگام با یکدیگر و در فضایی سرشار از تفاهم و حسن نیت، امورات مربوط به سینما را سر و سامان خواهیم بخشید. یادآور می‌شوم که ما همچنان از خانه سینما و اموال موجود در آن محافظت خواهیم نمود.»

فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما در همان روز در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا گفت: «تلاش می‌کنیم از طریق وزیر ارشاد یا رییس جمهور هماهنگی لازم را انجام بدهیم تا مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی ششم مردادماه در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود.»



نمایندگان صنوف سینمایی در خانه سینما




نمایندگان صنوف سینمایی در خانه سینما




نمایندگان صنوف سینمایی در خانه سینما


انتهای پیام


کد خبرنگار: 71219
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] حافظ موسوی: "استادمحمد" همیشه مرا تحت تاثیر قرار می‌داد
[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92050603061
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱



حافظ موسوی در پی درگذشت محمود استادمحمد، در یادداشتی با عنوان «ای کاش که جای آرمیدن بودی» از این هنرمند فقید تئاتر نوشت.

این شاعر و منتقد ادبی در پی درگذشت محمود استادمحمد - هنرمند عرصه‌ی نمایش - در متنی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشته، نوشته است: «عنوان این مطلب‌، عنوان مجموعه نمایشنامه‌های محمود استادمحمد است که دو سال پیش نشر «قطره» آن را منتشر کرد. وقتی محمود نسخه‌ای از کتاب را با دست خط مهربان خودش به من هدیه داد به فکر فرورفتم که چرا این عنوان را انتخاب کرده است؟ راستی چرا؟ محمود نویسنده درد و رنج تهی‌دستان بود. آیا این عبارت، فشرده همه درد و رنجی نبود که او شخصا تحمل کرده بود؟ محمود سال‌های بسیاری از زندگی کوتاهش را با درد و رنج سپری کرد، اما شرافتمندانه زیست و سربلند از میان ما رفت.

محمود استادمحمد یکی از استعدادهای درخشان تئاتر نوپای ایران در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه بود. او در سن هجده – نوزده سالگی با «شهر قصه» بیژن مفید به شهرت رسید، در 21 سالگی نمایشنامه «آسید کاظم» را براساس واقعه‌ای مستند نوشت و آن طور که خودش گفته و نوشته است، نصرت رحمانی‌، جوهر نمایشی آن واقعه را کشف کرده و محمود را تشویق به نوشتن آن کرده است.

در سن 22 سالگی «آسید کاظم» را به روی صحنه برد که با استقبالی کم‌نظیر روبرو شد و شهرت و محبوبیت فراوانی نصیب او کرد.

محمود استادمحمد پس از «آسید کاظم» بیش از ده نمایشنامه دیگر هم نوشته که بعضی از آنها بارها با بازی بازیگران صاحب نامی چون خسروشکیبایی‌، جمشید مشایخی‌، آهو خردمند‌، بهروز به‌نژاد و .. به روی صحنه رفت و با استقبال مواجه شد،‌ اما «آسید کاظم» همچنان شاهکار محمود استادمحمد باقی‌ ماند.

هفت- هشت سال پیش من بنا به دلایلی یاد نمایشنامه «آسید کاظم» افتادم و هوس کردم دوباره بخوانمش به محمود زنگ زدم و او لطف کرد و تنها نسخه‌ای را که در کتابخانه‌اش داشت به من امانت داد، دوباره خواندم و دیدم الحق و الانصاف برای خودش شاهکاری است اگر چه یک جورهایی آدم را یاد در «انتظار گودو» بکت می‌اندازد،‌ اما آنقدر ایرانی است و آنقدر در جزئیات و ریزه‌کاری‌های این نمایش و خلق زبان ویژه‌ی آن مهارت و استادی به کار رفته است که هنوز هم خواننده را شگفت‌زده می‌کند.

کاری که محمود استاد محمد‌، چه در «آسید کاظم» و چه در تعداد دیگری از آثارش با زبان کوچه و بازار مردم تهران و به ویژه زبان قشرهای خاصی چون‌، لوطی‌ها‌، اهل خرابات‌، معتادان و ... کرده است. آثار او را به گنجینه‌ی منحصر به فرد این زبان که بخش عمده‌ای از آن اکنون دیگر رواج چندانی ندارد، تبدیل کرده است. نمی‌دانم نصرت رحمانی در این زمینه چقدر روی محمود استاد محمد تاثیر گذاشته است اما خاطراتی که محمود از نصرت رحمانی نقل می‌کرد‌، مخصوصا خاطرات روزهایی را که با نصرت در قهوه‌خانه‌های محله دروازه دولاب گذرانده بود‌، دلبستگی مشترک آنها به این زبان و فرهنگ را نشان می‌داد. رد پای این زبان و فرهنگ در شعرهای نصرت هم هست.

رابطه محمود استاد محمد با نصرت رحمانی‌، رابطه خاصی بود. محمود در سال 43 با نصرت آشنا شده بود و از این آشنایی همواره به عنوان یکی از رویدادهای مهم زندگی‌اش یاد می‌کرد.

محمود پس از ده دوازده سال زندگی در غربت وقتی به ایران برگشت (سال 77) و دوباره به جمع دوستانش در کانون نویسندگان ایران پیوست، به طور مرتب علاوه بر حق عضویت خودش‌، حق عضویت نصرت رحمانی را هم می‌پرداخت. البته نصرت رحمانی در آن سال‌ها در رشت زندگی می‌کرد و از این موضوع خبر نداشت‌، ولی محمود حتی پس از مرگ نصرت هم خود را متعهد به این کار می‌دانست. رفتار او ریشه در سنت‌هایی زیبا و دوست‌داشتنی داشت.

محمود استاد محمد،‌ علاوه بر شخصیت‌ هنری‌اش‌، انسانی صمیمی و مهربان و رفیقی یکرنگ و بی‌ریا بود. او همیشه با شور و هیجان و عواطف زلال و انسانی‌اش مرا تحت تاثیر قرار می‌داد. در روزهای دشوار بیماری هر بار که می‌دیدمش گمان می‌کردم از وخامت وضع جسمانی‌اش بی‌خبر است که همچنان با شور و هیجان و امیدوارانه و با لحن حماسی و دراماتیک حرف می‌زند. اما او به خوبی مطلع بود و می‌دانست که مرگ در حوالی جسم نحیف‌اش پرسه می‌زند. با این حال، او مرگ را در درون خودش مغلوب کرده بود و دلش می‌خواست تا آخرین لحظه‌ی زندگی‌اش را هنرمندانه و با غرور پشت سر بگذارد.
چند ماه پیش به من زنگ زد که می‌خواهد از سه گانه‌ی «سپنج رنج و شکنج» یکی از اپیزودها را در مراسمی که برای بزرگداشت‌اش برپا می‌کنند، بخواند. می‌خواست بداند که من کدام اپیزود را پیشنهاد می‌کنم من اپیزود اول را پیشنهاد کردم اما گفتم:«محمود! فکر نمی‌کنی زیادی بلند باشد و نفس‌ات یاری نکند!» با اطمینان و اعتماد به نفس ستودنی به من گفت:«نه! مطمئن باش از پس‌اش برمی‌آم.»

محمود استادمحمد یکی از آن استعدادهای بی‌نظیر بود که در این سرزمین گل و بلبل پرپر شد. آنچه بر او به ویژه در این سال‌های اخیر رفت،‌ داستانی تکراری برای اهل قلم و هنر است و گفتن ندارد.

محمود در زندگی کوتاهش از پس بسیاری از دشواری‌ها برآمد و از پا درنیامد. این بار نیز او به مدد کلمات و زبانی که از خود به جا گذاشته است برمی‌خیزد و دوباره به زندگی‌اش ادامه می‌دهد.»


انتهای پیام
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقای بازیگر: زت الله انتظامی با استقبال از اکران مجدد فیلم*هایی چون "اجاره*نشین*ها" و "هامون" گفت: بسیار خوشحالم که این دو فیلم برای نسل امروز اکران شد تا بدانند سینمای ایران چه پشتوانه*های محکمی داشته است.


عزت*الله انتظامی بازیگر سینمای ایران که این روزها با دو فیلم "اجاره نشین ها" و "هامون" که در طرح "اذان تا اذان" در دو پردیس سینما ملت و تماشا روی پرده رفته*اند نقش*های قدیمی*اش زنده می*شود، به مهر گفت: فیلم "اجاره نشین ها" بیست و هفت سال و "هامون" بیست و چهارسال پیش اکران شد. در همان دوران حرف*های بسیاری درباره این فیلم زده*ام و دوران خوشی را با این دو فیلم گذرانده*ام.


بازیگر نقش عباس آقا در "اجاره نشین ها" افزود: داریوش مهرجویی فیلم*های زیادی ساخته است اما این دو فیلم و همچنین فیلم "گاو" از جمله آثار خوب این کارگردان و البته تاریخ سینمای ایران است که فکر می*کنم با وجود گذر زمان هنوز حرف برای گفتن دارند.


آقای بازیگر در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که طرح اکران فیلم های خاطره*انگیز ایده خوبی است، گفت: اکران فیلم*های خاطره انگیز طرح خوبی است و هم به ما و هم به نسل جدید یادآوری می کند که سینمایی با پشتوانه های محکم داشته ایم.


انتظامی با ذکر خاطره*ای از روزهای اکران "اجاره*نشین*ها" عنوان کرد: یادم هست فیلم "اجاره نشین*ها" در همان دوران با بلیت 5 تومانی در مدت اکران رقمی نزدیک به 50 میلیون تومان در گیشه فروخت. این آمار نشان می*دهد که همه ایران سال 1365 این فیلم را دیده*اند و این همان سینمایی است که امروزه کمتر یافت می شود.


وی ادامه داد: یکی از ویژگی*های "اجاره*نشین*ها" علاوه بر کارگردانی مهرجویی حضور بازیگران تئاتر بود که زیبایی و پختگی خاصی به کار بخشیده بود.


این بازیگر پیشکسوت در پایان صحبت*های خود گفت: نسل امروز آثار ارزشمند سینمای ایران را کمتر دیده*اند و اکران این دو فیلم فرصت مناسبی برای دیده شدن نمونه*هایی از این آثار است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اعلام فیلم*های جشنواره ونیز 2013

فیلم*های بخش رقابتی جشنواره ونیز 2013 با حضور یک فیلم از سینمای ایران در بخش "افق*ها" معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، برگزارکنندگان هفتادمین جشنواره فیلم ونیز امروز (پنج*شنبه) فهرست کامل بخش*های مختلف این جشنواره را در حالی اعلام کردند که سینمای ایران تنها یک نماینده در قدیمی*ترین رویداد سینمایی جهان دارد.

فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی «شهرام مکری»* یکی از 17 اثر دعوت شده به بخش "افق*ها" در جشنواره ونیز است. شهرام مکری در دومین تجربه کارگردانی خود که فیلمنامه آن را خودش نوشته، ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان را روایت می*کند که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می*شوند.

طبق اعلام قبلی برگزارکنندگان جشنواره ونیز ، فیلم «جاذبه» ساخته* «آلفونسو کوآرون» در مراسم افتتاحیه نمایش خواهد یافت و «آمازونیا» ساخته* «تیری راکوبرت» روز اختتامیه به روی پرده می*رود.

به گزارش اسکرین دیلی، 20 فیلم از کشورهای آمریکا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه،* یونان، آلمان، انگلیس، سوئیس، الجزایر، چین و همچنین رژیم*صیونیستی برای دریافت شیر طلا نامزد شده*اند.

فیلم «فیلومنا» ساخته استفان فریرز، «باد شدید می*وزد» ساخته* هایو میازاکی، «تام در مزرعه» ساخته* خاویر دلان، «مشهور ناشناخته: زندگی و دوران دونالد رامسفلد» ساخته* ارول موریس به همراه فیلم «قانون صفر» ساخته* تری گیلیام از مشهورترین آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره ونیز هستند.

در بخش خارج از مسابقه 11 فیلم برای نمایش در جشنواره ونیز حضور دارند که از سرشناس*ترین آن*ها می*توان به «ولسا، مردی از جنس امید» ساخته* جدید آندری وایدا، «تنگه*ها» ساخته* پل شرایدر و همچنین فیلم «موبیوس» ساخته "کیم کی دوک" با بازی «ژان دوژاردین» اشاره کرد.

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز امسال با ریاست «برناردو برتولوچی»، کارگردان سرشناس برنده*ی نخل طلا بر مسند هیأت داوران برگزار می*شود.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «مجله علمی»، این هفته با دکتر منصوری ورق می‌خورد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052816112
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸



«مجله علمی» در برنامه این هفته خود طرح تاسیس رصدخانه ملی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، فائزه نعمتی، مجری برنامه تلویزیونی مجله علمی به همین مناسبت، میزبان دکتر رضا منصوری، مجری طرح رصدخانه ملی ایران است و پیرامون مباحث مختلف مطرح درباره رصدخانه با وی گفت‌و‌گو می‌کند.

در این برنامه همچنین مستند کوتاهی از نحوه مکانیابی رصدخانه و تجهیزات پایش نجومی پخش خواهد شد.

مجله علمی یکی از باسابقه ترین مجموعه های علمی تلویزیونی است که پخش آن از سال 1383 در شبکه جهانی جام جم آغاز شده است.

ارائه تصویری از فعالیت‌ها و دستاوردهای متخصصان و محققان ایرانی فعال در داخل و خارج کشور از جمله اهداف این برنامه است که تهیه آن را سعید مشایخی برعهده دارد.

دوشنبه ساعت 16:15 از کانال IRIB3 و سه شنبه، ساعت 16:45 از کانال IRIB1 و ساعت 23:15 از کانال IRIB2 می توانید به تماشای این برنامه 45 دقیقه‌یی بنشینید.


برنامه تلویزیونی «مجله علمی»


انتهای پیام

کد خبرنگار: 71006
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخرین آمار فروش «هیس!»، «دهلیز» و «گذشته» به روایت سرتیپی

فروش فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی*زنند» به کارگردانی پوران درخشنده به یک میلیارد و 150 میلیون و «دهلیز» بهروز شعیبی به 350 میلیون تومان رسید.



علی سرتیپی مدیرعامل موسسه فیلمیران در گفت*وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره فروش فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی*زنند» بیان کرد: این فیلم پنج*شنبه گذشته (24 مردادماه) در تهران 71 میلیون تومان فروش داشت و با این حساب فروش کلی*اش در پایتخت به 750 میلیون تومان رسید.



وی ادامه داد: همچنین فروش «هیس!» در شهرستان*ها اکنون به 400 میلیون تومان رسیده است و استقبال بسیار خوب از فیلم خانم پوران درخشنده همچنان ادامه دارد.



این پخش*کننده درباره فروش* «دهلیز» بهروز شعیبی هم گفت: پنج*شنبه گذشته فروش این فیلم در تهران 31 میلیون تومان بود که با احتساب این رقم، فروش کلی فیلم در تهران از 240 میلیون تومان گذشت. همچنین فروش «دهلیز» در شهرستان*ها هم به 110 میلیون تومان رسیده است.



وی با تاکید بر افزایش استقبال از «دهلیز» در روز*های گذشته، خاطرنشان کرد: دو روز است که استقبال مخاطبان و به*تبع آن فروش فیلم آقای بهروز شعیبی افزایش یافته و به جایگاه دوم فروش سینماها آمده است. به*نظر می*رسد در روز*های آتی روند صعودی استقبال مخاطبان «دهلیز» همچنان ادامه داشته باشد.



علی سرتیپی درباره فروش «گذشته» اصغر فرهادی نیز عنوان کرد: این فیلم پس از 9 هفته اکران در سینماهای تهران، فروش یک میلیارد و 250 میلیون تومانی را رد کرده است و نمایش آن همچنان در پنج سینمای «آزادی»، «فرهنگ»، «ملت»، «زندگی» و «موزه سینما» ادامه دارد. نکته جالب توجه درباره «گذشته» این است که این فیلم همچنان با استقبال زیاد مخاطبان روبروست.
__________________
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محاسبه سرانگشتي ثروت مايکل داگلاس+تصاوير


تاریخ انتشار : سه شنبه, 22 مرداد 1392 12:56 محاسبه سرانگشتي ثروت مايکل داگلاس+تصاوير

ثروت اين بازيگر در حال حاضر 188 تا 200 ميليون دلار تخمين زده مي شود که در بخشهاي مختلف سرمايه گذاري شده است.



«مايکل داگلاس» بازيگر و تهيه کننده مطرح سينما است. او بازيگري را از دهه 60 با حضور در سريال خيابانهاي سان فرانسيسکو ، آغاز کرد و در فيلمهاي بزرگي ظاهر شد. او پس از بازي در فيلم «غريزه اصلي» به عنوان يکي از پردرآمدترين بازيگران هاليوود در سال 2000 معرفي شد .

ثروت اين بازيگر در حال حاضر 188 تا 200 ميليون دلار تخمين زده مي شود که در بخشهاي مختلف سرمايه گذاري شده است.

املاک «داگلاس»
«مايکل داگلاس» سه عمارت بزرگ دارد و بخشي از سرمايه خود را روي ملک سرمايه گذاري کرده است. او در سال 2010 عمارت (Bed Ford) در حومه نيويورک را به قيمت 5 ميليون و 250 هزار دلار خريداري کرد. ارزش اين ملک در حال حاضر حدود 10 ميليون دلار است.



ويلاي برمودار يکي ديگر از املاک اوست که در سال 2001 به قيمت 2 ميليون و 500 هزار دلار خريداري کرد. اين عمارت زيبا طرفداران زيادي در ميان ستارگان هاليوود دارد .



عمارت «سو آن سي» در ولز انگلستان است که داگلاس در سال 2003 به قيمت 1 ميليون و 700 هزار دلار خريداري کرد.



«مايکل» چندان هم ماشين باز نيست او فقط يک تويوتا پريسوس 36 هزار دلاري و يک رنجرور 99 هزار دلاري دارد.



موسسه (Dream)
در سال 1993 او موسسه Dream که در جهت کمک به بيماران صعب العلاج فعاليت دارد را با سرمايه 100 ميليون دلاري تأسيس کرد. او همچنين از حاميان موسسه خيريه کمک به بيماران ايدز (به رياست التون جان) نيز است.

بزرگترين قرادادهاي بازيگري او
ترافيک (2000) درآمد 10.000.000 ميليون دلار
پسران شگفت انگيز (2000) درآمد 5.000.000 ميليون دلار
يک قتل کامل (1998) درآمد 20.000.000 ميليون دلار
بازي (1997) درآمد 20.000.000 ميليون دلار
رئيس جمهور آمريکا (1995) درآمد 15.000.000 ميليون دلار
پيوست (1994) درآمد 12.000.000ميليون دلار
غريزه اصلي (1992) درآمد 15.000.000 ميليون دلار
منبع:cinemakhabar.ir

__________________
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

پیام تبریک خانه سینمای ایران به «علی جنتی»


خانه سینمای ایران در پیامی، انتخاب علی جتنی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم تبریک گفت.


به گزارش ایسنا، در متن ارسالی هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما آمده است:


« جناب آقای علی جنتی (وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی)


کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی و انتخاب شایسته جنابعالی را تبریک می*گوییم. یقین داریم که این مسؤولیت در لحظاتی دشوار بر دوش شما گذاشته شده است.


مطالبات انباشته اهل فرهنگ و هنر، به ویژه خانواده نجیب سینمای ایران که مدتهاست بی*پاسخ مانده است، در انتظار سرانگشت تدبیری است که از سوی جنابعالی و دولت یازدهم امید داریم.


سینمای بحران*زده که با افت شدید تماشاگر، دخل و خرج نکردن سالن*های نمایش و فقدان ساز و کارهای مناسب برای تولید فیلم*های مورد توجه تماشاگران روبرو است، تنها با همکاری تنگا*تنگ مدیران سینمایی، جامعه* اصناف و هنرمندان سینمای ایران نجات می*یابد.


امیدواریم با اتخاذ تدابیر شایسته برای حل و فصل مشکلات در کسب رای اعتماد جامعه هنرمندان نیز توفیق یابید.»
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استفاده جالب از سریال یوسف در عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

بر اساس یک قانون جدید دولت محلی «واسط» در جنوب بغداد برای مبارزه با آلودگی صوتی دستور داده است دستفروشان نفت و گاز در این منطقه باید به جای استفاده از بوق ها و صدای بطری و ... از آهنگ سریال یوسف پیامبر(ع) استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «اصوات العراق» دولت محلی «واسط» در جنوب بغداد در اقدامی جالب دستور داده است که دستفروشان نفت و گاز در این منطقه باید به جای استفاده از بوق ها و صدای بطری و ... از آهنگ سریال یوسف پیامبر(ع) استفاده کنند.

جبار الحجامی مسئول رسانه ای استان واسط عراق در شهر کوت گفته است: با هماهنگی بین اداره استانداری واسط و شورای آن این حکم برای کسانی که از گاری یا ماشین برای فروش نفت و گاز استفاده می*کنند لازم الاجرا شده است تا آلودگی صوتی موجود برچیده شود.

وی افزوده است: استفاده از بوق ها و صدای بطری و ... موجب ناراحتی بسیاری از مردم از جمله کودکان و پیران و بیماران شده و این امر با ذوق مردم منطقه سازگار نیست.

الحجامی به برخورد با مخالفان با این قانون خبر داده و تاکید کرده است: کمیته ای ویژه برای مقابله با مخالفان این دستور ایجاد شده و در ایست و بازرسی پلیس این مسئله پیگیری شده و در صورت مخالفت با قانون تذکر داده می شود و در صورت ادامه این تخلف مجوز پخش این افراد لغو خواهد شد.

به گزارش فارس، سریال های ایرانی چون «مختار نامه» و «یوسف پیامبر» مدت هاست در عراق طرفداران بسیاری داشته است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت یک سریال 100 قسمتی برای نخستین*بار در تاریخ تلویزیون

فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت:
علی دارابی در مراسم نشست شورای نظارت بر ارزیابی صداوسیما و حضور برنامه*سازان برنامه*های ماه رمضان اعلام کرد: «تلویزیون برای نخستین*بار در تاریخ خود اولین سریال 100 قسمتی خود را برای پخش در ماه رمضان سال آینده در دستور کار خود دارد.»
معاون سیما با اعلام این خبر درباره* جزئیات آن توضیح داد: «عنوان این سریال 100 قسمتی «کیمیا» است و قرار است به کارگردانی جواد افشار و تهیه*کنندگی محمدرضا شفیعی برای شبکه* دو سیما ساخته شود.»
دارابی درباره* تم این سریال نیز گفت: «این مجموعه* 100 قسمتی با محوریت خانواده* ایرانی و همچنین موضوع و مباحث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته خواهد شد.»
معاون سیما همچنین از تقدیر و تجلیل برنامه*سازان ماه رمضان امسال در هفته* آینده خبر داد و گفت:* «قرار است این تقدیر و تجلیل را هفته*ی آینده به صورت گسترده برگزار کنیم.»
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس جدید به سازمان میراث فرهنگی رفت



تودیع و معارفه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صبح امروز برگزار شد. به این ترتیب محمدعلی نجفی به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در این سازمان مستقر شد.



 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

حمید عسکری گفت:::

حمید عسکری که به تازگی و بعد از تور موفق کنسرتش در آمریکا، به ایران بازگشته است اول شهریور به سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران خواهد آمد تا بعد از مدت ها با هواداران تهرانی اش دیدار داشته باشد.

او که این روزها در حال کار روی آلبوم جدیدش است می گوید دلش برای کنسرت در ایران تنگ شده و برای کنسرت اول شهریور لحظه شماری می کند. جالب است بدانید حمید امسال به جز آلبوم «سرنوشت» که تا آخر شهریور وارد بازار خواهد شد یک آلبوم دیگر نیز منتشر خواهد کرد تا از این طریق بتواند غیبت چند ساله خود در باتزار موسیقی را به نوعی جبران نماید.

حمید در ابتدای صحبت هایش به تماشا می گوید: «راستش دلم برای استیج تهران تنگ شده! این کنسرت را با تراک «خوشبختی» که به تازگی منتشر کرده ایم آغاز خواهیم کرد و در ادامه دو سه قطعه از آلبوم جدید را هم اجرا خواهیم کرد. «خوشبختی» یکی از آهنگ های آلبوم «سرنوشت» است که آن را زودتر منتشر کردیم تا از این طریق بتوانیم با مخاطبین خود در ارتباط باشیم.»




این روزها سالن ها با ترافیک اجرا مواجه است و خواننده ها معمولا تصمیم می گیرند مخاطبین خود را غافلگیر کنند. حمید در این مورد می گوید: «ما دو دسته کنسرت داریم، یک دسته از کنسرت ها به نحوی است که بار احساسی آنها پایین است و بیشتر به مسائل نمایشی توجه می شود که در این نوع کنسرت ها باید به مسائل جنبی توجه کرد اما شما وقتی به کنسرت محسن یگانه یا احسان خواجه امیری می روید دیگر به دنبال اتفاق جنبی نیستید چون بار احساسی که در آهنگ این دوستان وجود دارد باعث استقبال مردم می شود. اصولا خواننده هایی که در کارهایشان به مسائل احساسی توجه دارند زیاد به دنبال اتفاقات ویژه و مسائل نمایشی نیستند و مخاطبانشان هم چنین توقعی از آنها ندارند.»

خواننده «کما» با بیان اینکه کارهای ما زیاد فانتزی نیست می گوید: «کارهای ما احساسی است و نیازی به ژانگولربازی نداریم. در واقع مخاطبان ما به دنبال سورپرایز نیستند و بیشتر بار احساسی کنسرت را دنبال می کنند. البته ما همیشه به دنبال صحنه آرایی هستیم اما به دنبال مسائل جنبی و نمایشی نیستیم.»

حمید عسکری ادامه می دهد: «نیما وارسته مدت هاست به عنوان رهبر ارکستر من فعالیت می کند و صمیمی ترین دوست من در عرصه موسیقی است. انشاءالله در این کنسرت آهنگ ها را با تنظیم های جدید اجرا خواهیم کرد که از این جهت اجرا را نسبت به کنسرت های گذشته متفاوت خواهد کرد.»

حمید در پایان صحبت هایش در مولد آلبوم بعدی اش هم می گوید: «کارهای آلبوم «سرنوشت» به پایان رسیده و انشاءالله تا آخر شهریور وارد بازار خواهد شد. مسائل مربوط به آلبوم بعدی هم در حال انجام است و انشاءالله اگر مشکل خاصی پیش نیاید تلاش می کنم آن آلبوم را هم شب عید وارد بازار کنم.»
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

مهناز افشار خواننده شد +تصاویر


مهناز افشار بازیگر سینما هم همانند بازیگران مشهور این عرصه خوانندگی را تجربه کرد. گرایش هنرمندان عرصه سینما به سمت موسیقی همچنان ادامه دارد و از قرار معلوم محبوبیت و گستردگی مخاطبان دنیای موسیقی، هنرمندان عرصه سینما را بیش از پیش به این وادی سوق داده است.
در همین راستا "مهناز افشار" هم به عنوان همخوان و دکلمه کننده ترانه ها در آلبوم روزبه نعمت اللهی حضور یافت و این عرصه را نیز تجربه کرد.

البته قطعه اي كه «مهناز افشار» در آن اشعاري را دكلمه كرده بود، به دليل دریافت نکردن مجوز از سوي دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اين آلبوم حذف شد و اين بازيگر فقط با عنوان تهيه كننده در اين آلبوم حضور یافت.

آلبوم نعمت اللهی قرار بود با نام "رویای روزهای بارانی" با 13 قطعه با اشعاری از مولانا، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، میثم یوسفی، لیلا رضایی، حسین غیاثی، مسرور نعمت الهی و شاهکار بینش پژوه و با حضور موزیسین هایی چون رضا تاجبخش، فردین قره گزلو، پیام قربانی و مرتضی ساعدی منتشر شود.

بخشی از درآمد این اثر که سیزده قطعه با نام های «مست و دیوانه»، «زخم»، «شبم سیاه و روزم سیاه»، «داروگ»، «زود بر می گردم»، «بارون گرفته حالمو»، «خدا نگهدار»، «قاصدک»، «رویای بارانی»، «تیر»، «شال»، «او» و «تردید» دارد، به انجمن حمایت از کودکان بی سرپرست اختصاص یافت.
بنابراین اتفاقاتی از این دست در آینده بیشتر رخ می دهد و بازیگران صاحب نام دیگری هم وارد این عرصه خواهند شد همانگونه که تاکنون چهره های مشهور سینمایی عرصه ی موسیقی را تجربه کردند.
اما دلیل تمایل این هنرمندان برای خواننده شدن عجیب به نظر می رسد؛ چرا که آنان در وادی شهرت چیزی کم ندارند و چرایی تمایل به حضور در دنیای موسیقی زیاد مشخص نیست البته حضور چهره های سینمایی در آلبوم خوانندگان به آنان در موفقیت بیشتر کمک می کند، هنر هم حد و مرزی برای تقسیم بندی های این شکلی قائل نیست.

 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
"مازيار عصري" و قبول همكاري با شبكه موسيقي

"مازيار عصري" گفت: وجود شبكه*هايي براي موسيقي تأثيرگذار خواهد بود.
"مازيار عصري" خواننده موسيقي پاپ، گفت: اگر شبكه*اي براي پخش موسيقي راه اندازي شود تأثير زيادي بر روي اين عرصه دارد و قطعاني و همكارانم با آن همكاري خواهيم كرد.
وي افزود: برنامه*هايي كه ما براي سازمان*ها و ارگان*ها داريم در صورت پخش از شبكه موسيقي بسيار بهتر و مؤثرتر خواهد بود و همه*ي مردم مي*توانند آن برنامه*ها را ببينند.
اين خواننده خاطر نشان كرد: امروزه براي تمام برنامه*ها از موسيقي استفاده مي*شود مانند فيلم*ها، سريال*ها، برنامه*هاي كودك، ولي شبكه*ي مختص موسيقي وجود ندارد در صورتي كه در تمام كشورها اين شبكه*ها وجود دارد و نبودن آن كاملا حس مي*شود.


"حميد عسگري" از شبكه*ي موسيقي مي*گويد

راه*اندازي شبكه هاي موسيقي لازم و ضروري است و بايد صحبت*هاي لازم در اين مورد انجام شود.
"حميد عسگري" خواننده موسيقي پاپ گفت: شبكه**ي موسيقي در تمام دنيا جزء موفق*ترين و پر بيننده*ترين شبكه*هاست نبودن اين گونه شبكه*ها باعث مي*شود مردم بيشتر به سمت برنامه**هاي ماهواره*اي سوق پيدا كنند.
وي افزود: در صورت راه*اندازي چنين شبكه*ي با آن همكاري خواهم كرد و موافق اين امر هستم.
 
بالا