۱۰ فرمول عملی برای مثبت اندیش شدن

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راه های مثبت اندیش شدن


آیا مثبت اندیش شدن در زندگی کار دشواری است؟ تاثیر افکار مثبت در زندگی غیر قابل انکار است. همه ما آرزو داریم با یک عینک نیمه پر لیوان را ببینیم، با این حال تجربه های زندگی به ما می گوید که همه چیز همیشه بر وفق مراد نیست و باید به نیمه خالی هم نگاه کرد.
در این میان تعادل میان افکار مثبت و منفی از همه چیز مهم تر است. تعادل باید به گونه ای باشد که هیچ وقت با دید منفی به موضوعات نگاه نکنیم. در عین حال جوانب احتیاط و عقل را نیز در نظر بگیریم. برخی از افراد بسیار منفی اندیش هستند، این همان عدم تعادل است. برای مثبت اندیشیدن با تعادل مناسب نیاز نیست تا کارهای سختی انجام داد. یک برنامه ریزی درست و به کارگیری برخی تکنیک ها بسیار کارساز و مفید هستند.


برای مثبت اندیش شدن هر آنچه فکر می کنید را باور نکنید​


برای مثبت اندیش شدن هر آنچه فکر می کنید را باور نکنید


برای مثبت اندیش شدن لازم است به برخی از تفکرات و گفتگوهای درونی خود گوش ندهید. زندگی بدون داشتن افکار منفی سخت است. گاهی اوقات باید به گونه ای دیگر فکر کرد به همان اندازه که با نگاه به آینه به افکار مثبت توجه می کنید، بهتر است چیزهای منفی را تا حدودی نبینید. چیزهایی چون احساس پیری، چربی برجسته شدن در بدن و… . به هر چه به خود می گویید، گوش ندهید. گاهی با نگاه به آینه احساس می کنید امروز چاق شده اید. احتمال این که اشتباه می کنید را بپذیرید، این احتمال گاهی بسیار ضریب بالایی دارد.


برای مثبت اندیش شدن بر روی چیزی که می خواهید متمرکز شوید​


برای مثبت اندیش شدن بر روی چیزی که می خواهید متمرکز شوید


ما همیشه سریع آن چیزهایی را نمی خواهیم لیست می کنیم. مدت زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی چیزهایی را که نمی خواهیم می کنیم. یکی از گام های مثبت اندیش شدن، حذف چنین کارهایی در زندگی روزمره است. هنگامی که با مشکلی مواجه می شوید، در مورد چیزی که اشتباه است و باید برطرف شود صحبت نکنید. صحبت های خود را با نتیجه نهایی شروع کنید. نتیجه نهایی آن چیزی است که می خواهید، همان چیزی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید.


مثبت اندیش شدن با تمرکز بر روی لحظات خوش​


مثبت اندیش شدن با تمرکز بر روی لحظات خوش


سعی کنید خود را با لحظات خوش محاصره کنید. ما همیشه نمی توانیم در تعطیلات باشیم و یا حتی در کنار کسانی که بهترین ها را برای ما به ارمغان می آورند. اما می توانیم خود را در لحظات خوشی که داشته ایم، محاصره کنیم. با یادآوری و نگاه به عکس های آن لحظات احساس خوش آن زمان را مرور کنید. به دنبال عکس هایی باشید که در درون شما واکنش مثبت ایجاد می کنند. عکس هایی که باعث لبخند شما می شوند. خاطراتی را مرور کنید که صدای خنده بلند شما را به ناخودآگاه در می آورند. سعی کنید روزانه خود را با این لحظات درگیر کنید.



شبکه های اجتماعی یکی از راههای مثبت اندیش شدن​


شبکه های اجتماعی یکی از راه های مثبت اندیش شدن


زندگی در شبکه های اجتماعی همیشه هیجان انگیز به نظر می رسد. بنابراین گاهی برای مثبت اندیش شدن به افراد توصیه می شود در شبکه های اجتماعی فعال باشند. مردم فقط در مورد چیزهای قابل توجه پست می گذارند. معمولا هر روز یک تکه از بخش های شاد و جذاب زندگی خود را به اشتراک می گذارند. خودتان نیز همین کار را بکنید.
تکه های شاد از لحظات زندگی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این روند شما را ترغیب می کند تا در زندگی به دنبال لحظات مثبت و شادتان باشید. بنابراین به شما یادآوری می شود که همیشه چیزی برای خوشحال بودن و افتخار کردن به آن وجود دارد.



برای مثبت اندیش شدن خود را با افراد حامی محاصره کنید​


برای مثبت اندیش شدن خود را با افراد حامی محاصره کنید


افرادی که برای شما ارزش قائل هستند و از شما حمایت می کنند را در اطراف خود نگه دارید. این افراد احساس خوبی در مورد خودتان به شما می دهند. کسانی که شما را در زندگی بالا می برند و برایتان ارزش قائل هستند به مثبت اندیش شدن شما بسیار کمک می کنند. یکی از را ه های مثبت اندیش بودن این است که از کسانی که شما را پایین می آورند و مدام انتقاد می کنند، فاصله بگیرید. همان طور کسانی را که از شما حمایت می کنند را بیشتر وارد زندگی خود کنید. در مقابل شما نیز از آن ها حمایت کنید و به رشد و پرورش آن ها کمک کنید.


برای مثبت اندیش شدن، فعال باشید​


یکی از راههای مهم در مسیر مثبت اندیش شدن فعالیت است. ورزش تولید اندروفین خون را که باعث خوشحالی می شود را افزایش می دهد. بنابراین شما با ورزش کردن به بالاترین میزان طبیعی اندروفین برای خوشحالی می رسید. با ورزش کردن و فعالیت شدید حتی فرصت گفتگوی درونی منفی با خود را ندارید. چرا که آن قدر حس خوبی در خود ایجاد کرده اید که ذهن تان فرصت منفی نخواهد داشت.


برای مثبت اندیش شدن به طبیعت بروید​


برای مثبت اندیش شدن به طبیعت بروید


برخی اوقات صرف زمان برای درک جهان در مثبت اندیش شدن تاثیر شگرفی دارد. این که جهان چیزی بزرگ تر و پیچیده تر از چیزی است که شما دارید. صرف زمان برای قدردانی از زیبایی های طبیعت باعث بهبود خلق و خو می شود. طبیعت در کاهش استرس و تقویت شادی تاثیر به سزایی دارد.


برای مثبت اندیش شدن پذیرش خود را تمرین کنید​


برای مثبت اندیش شدن پذیرش خود را تمرین کنید


یکی از نکات مهم برای مثبت اندیش شدن پذیرش خودِ واقعی افراد است. شما ممکن است یک مدل نباشید، حتی یک ورزشکار المپیک یا دانشمند هم نباشید. اما مشکلی نیست، بهتر است به خود و نکات مثبت خود نگاه کنید. به تمام چیزی که هستید، بیاندیشید. خود را بابت نقاط ضعف خود سرزنش نکنید. با چنین تفکرات منفی به خود آسیب وارد نکنید. بر روی نکات مثبت خود تمرکز کنید و کارهایی را که توانایی انجام آن را دارید به بهترین نحو انجام دهید. این موضوع بدان معنی نیست که نقطه ضعف های خود را بهبود نبخشید. اما برای بهبود بخشیدن نیازی نیست بر روی نکات منفی و ضعف خود بیش از حد تمرکز کنید. آگاهی از این نکات کافی است.



کمال گرایی را رها کنید​


این که تصور کنید در هر کاری می توانید کامل باشید، غیر ممکن است. هیچ کس در همه کارها کامل نیست. یکی از راههای مثبت اندیش شدن رهایی از کمال گرایی است. این موضوع در مورد مسابقه ها و سرگرمی ها بیشتر صدق می کند. به عنوان مثال اگر در یک مسابقه تنیس که برای اولین بار شرکت کرده اید، برنده نشدید، به معنای ضعف شما نیست.
اول باید به آن مسابقه به عنوان یک سرگرمی نگاه کنید. سرگرمی که با پیشرفت و یادگیری همراه است. مسابقه نشان دهنده دستاوردهای شما در آن سرگرمی است. با تمرین بیشتر می توانید در گام های بعدی به دستاوردهای بیشتری برسید. اگر پیشرفت کمی داشتید، خود را سرزنش نکنید، این همان کمال گرایی است. سعی کنید همیشه پیشرفت کنید اما بدانید شما هرگز کامل نیستید. همیشه چیزی وجود دارد که می خواهید به آن برسید.


برای مثبت اندیش شدن حضور کامل شما لازم است​


برای مثبت اندیش شدن حضور کامل شما لازم است


یکی از تکنیک های مثبت اندیشی این است که تمرکز خود را در حضور برای انجام هر کاری قرار دهید. اگر با کسی صحبت می کنید بر روی صحبت و معاشرت با آن فرد تمرکز کنید. وقتی چیزی می نویسید و یا موسیقی گوش می دهید، حتی وقتی غذایی می خورید، در لحظه حضور داشته باشید. یکی از راه های مثبت اندیش شدن حضورِ در لحظه در حین انجام کارها و لذت بردن از آن لحظه است. در لحظه زندگی و از آن لذت ببرید.
نیازی به استرس بیش از حد در مورد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، نیست. شما نمی توانید آن چه را در گذشته رخ داده، تغییر دهید. بسیاری از اتفاقات در آینده دستِ شما نخواهند بود. بنابراین پیش بینی آینده امری غیر ممکن است. تنها می توانید در لحظه ای که در آن قرار دارید، زندگی کنید و تصمیم بگیرید. این بدان معنا نیست که برنامه ریزی برای آینده خود نداشته باشید. تنها کافی است آینده را پیش بینی نکنید.

سخن پایانی​


سخن پایانی مثبت اندیش شدن


در زندگی روزمره تمامی افراد با افکار منفی، گفتگوی درون و تصورات آزار دهنده دست و پنجه نرم می کنند. برای رهایی از این فشارهای روزانه بهتر است گاهی افکار منفی را نادیده گرفت. شاید لازم باشد تا کمی در راستای مثبت اندیش شدن قدم برداشت. سازمان دهی ذهن و توجه به سلامت و تندرستی بدن و زندگی در لحظه می تواند کمک بسیار زیادی به از بین بردن افکار منفی کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۰ راهکار موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی​



10 راهکار موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی


منفی فکر کردن و رها کردن ذهن با افکاری آسیب زننده می‌تواند بعد از مدتی به یک عادت خطرناک برای همه ما تبدیل شود. زمانی که ذهن شروع به منفی بافی می‌کند، مبارزه کردن با آن افکار منفی نوعی تشدید وضعیت خواهد بود و ذهن در چنین موقعیتی حالتی تدافعی به خود می‌گیرد و هر لحظه بیشتر افکار منفی را در خود پرورش می‌دهد. پاکسازی ذهن از افکار منفی و استفاده از روش‌های موثر برای گمراه کردن ذهن و سوق دادن آن به سمت مثبت اندیشی، بهترین راهکار برای رهایی از این مشکل است. تفکر منفی موجب ایجاد اضطراب و دلهره در افراد می‌شود و می‌تواند روال طبیعی زندگی را مختل کند. ذهن ما همیشه آماده پذیرش افکار منفی و آسیب زننده است و این ما هستیم که باید از طریق استراتژی‌های درست و اصولی مثبت اندیشی را تمرین کنیم و سرنوشت خودمان را تغییر دهیم.

۱- افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید


یک روش جالب برای دفع افکار منفی و و مزاحم پاکسازی ذهن از افکار منفی این است که افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید و با خودتان تکرار کنید و بفهمید که این ذهنیات چقدر پوچ و خنده‌دار هستند. می‌توانید با فردی مورد اطمینان و دوستی صمیمی در این مورد صحبت کنید و افکار منفی‌تان را بنویسید و برای او بخوانید و سپس با هم به این تصورات بخندید.



۲- لبخند بزنید


برای پاکسازی ذهن لبخند بزنید


خندیدن بهترین راهکار برای پاکسازی ذهن از افکار منفی است. سعی کنید به هر دلیلی لبخند بزنید و زمانی که افکار منفی به ذهنتان خطور می‌کند، لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و سریع یک جک یا داستان خنده‌دار را به یاد بیاورید.
لبخند زدن شادی آور است، باعث می شود محیط شادی داشته باشیم. زمانی که استرس داشته باشید بهترین و راحت ترین راه برای حل این موضوع لبخند زدن است.
وقتی لبخند می‌زنید، فشار خون شما به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می‌شوند صورت را بالا می‌کشند و همین باعث این می‌شود که نیازی به کشیدن عصله با بالا رفتن سنتان نداشته باشید.
وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می‌شود و می‌توانید کارهایتان به دور از استرس و با بازدهی بهتر انجام دهید.


۳- با خودتان حرف بزنید


یکی از ویژگی‌های افکار منفی این است که هر لحظه شما را به تشدید اوضاع وادار می‌کند و دوست دارد که زمان امور را در دست بگیرد و تمام فکر و ذهنتان را آلوده کند. مبارزه کردن با افکار منفی هیچ فایده‌ای ندارد، تنها راهکار این است که با خودتان حرف بزنید و بگویید که این فکرها حقیقت ندارند. روز خودتان را با بی‌توجهی به افکار منفی آغاز کنید و هر بار به خودتان بگویید که این افکار واقعا برایتان اهمیتی ندارد. با تمرین کردن این روش یک عادت می شود و دیگر افکار منفی کمتر می توانند ما را اذیت کنند.


۴- نفس عمیق بکشید​


نفس عمیق کشیدن برای پاکسازی ذهن


برای پاکسازی ذهن از افکار منفی هر زمان که این افکار به ذهنتان خطور می‌کند، در هر شرایطی که هستید کارتان را متوقف کنید. سپس بایستید و پاهایتان را به هم جفت کنید و سه نفس عمیق بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید و به هیچ عنوان عجله نکنید. بهتر است در فضای آزاد نفس بکشید و با هر بازدم همه افکار پوچ را از ذهنتان خالی کنید.
برای نفس عمیق کشیدن، پس از فرو بردن هوا یا عمل دم نفس خود را یک تا دو ثانیه نگه دارید. سپس عمل بازدم را به آرامی انجام داده و اجازه دهید معده پایین برود. این تکنیک را تکرار کنید تا کم کم آرامش بر شما غلبه کند.


۵- به افکار منفی‌تان زمان دهید


اگر با افکار منفی‌تان همراه شوید، هیچگاه از بین نخواهند رفت و هر لحظه بیشتر در ذهن شما رسوخ می‌کنند. بهتر است زمانی که فکرهای منفی در ذهنتان زیاد شد ۱ دقیقه به آن‌ها زمان دهید که از بین بروند و از ذهن شما خارج شوند. برای این کار بهتر است ساعت را روی یک دقیقه تنظیم کنید و به خودتان بگویید که بعد از این زمان دیگر هیچ افکاری را در ذهنتان راه نخواهید دارد.




۶- ورزش کنید



ورزش کردن برای پاکسازی ذهن


ورزش کردن آن هم در هوای آزاد تاثیر زیادی بر سلامت روح و روان ما دارد. تاثیر افکار منفی بر بدن در دراز مدت آسیب زننده است. اگر می‌توانید در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید و روزانه ورزش کنید. می‌توانید خودتان شروع به پیاده‌روی و ورزش کنید و در تمام طول ورزش با خودتان جملاتی مثبت و امیدوارکننده را مرور کنید. به این ترتیب ریشه افکار منفی را کم کم ضعیف کرده و به مثبت‌اندیشی روی می‌آورید.


۷- محیط خود را تغییر دهید


برای اینکه راحت‌تر بتوانید ذهنتان را از افکار منفی پاکسازی کنید و به مثبت ‌اندیشی گرایش پیدا کنید، بهتر است در محیطی که بیشتری زمان را در آن سپری می‌کنید تغییراتی ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید الگوهای فکری‌تان را به سمت جدیدی هدایت کنید و آماده پذیرش تغییرات باشید. برای این کار می‌توانید چیزی جدید و انرژی بخشی مثل گل به محیط‌تان اضافه کنید و یا با اضافه کردن یک لوستر یا سیستم نورپردازی جدید فضای اتاق‌تان را روشن‌تر از قبل کنید.


۸- افکارتان را یادداشت کنید


برای پاکسازی ذهن افکارتان را یادداشت کنید



احتمالا شما هم در مورد نوشتن افکار و موثر بودن این روش برای پاکسازی ذهن از افکار منفی چیزهایی شنیده‌اید. بهتر است یک قلم و خودکار بردارید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه تمام نگرانی‌ها و فکرهای منفی و آزاددهنده‌تان را روی کاغذ پیاده کنید. سپس کاغذ را به ریزترین حالت ممکن تکه تکه کنید و مچاله کنید و دور بریزد و خودتان را از همه احساسات منفی رها کرده و مثبت‌اندیشی را جایگزین کنید.


۹- به افکار منفی‌تان پاسخ دهید


برای افتادن در دام مثبت‌اندیشی هر بار که فکر منفی به ذهنتان ورود می‌کند، به سرعت به آن پاسخ دهید. افکار منفی به شما می‌گوید که موفق نمی‌شوید، اما شما در پاسخ بگویید من می‌توانم و مطمئنم که راه درست برای رسیدن به هدفم را پیدا می‌کنم. برای همه افکار منفی‌تان یک پاسخ داشته باشید و به محض ورود به ذهن به آن جواب دهید.


۱۰- افکار منفی‌تان را مسخره کنید


مسخره کردن افکار منفی برای پاکسازی ذهن


درست مثل یک بازی، زمانی که افکار منفی وارد ذهنتان شد، به خصوص در مورد افکار منفی در کودکان، یک عکس‌العمل خاص برای آن در نظر بگیرید و سریع واکنش نشان دهید. مثلا زبان خود را بیرون بیاورید، روی دست خود بزنید، لبخند بزنید و یا هر کاری که می‌دانید برای شما موثر است. این افکار را مسخره کنید و بدون اینکه به آن توجه کنید به کارتان ادامه دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مثبت اندیشی چیست ؟ ۱۰ اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها​



مثبت اندیشی چیست ؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت یک هنر است. مشکلات زندگی، بیماری و گاهی بیکاری و بی‌پولی همه و همه دلایل اصلی هجوم غم و احساس ناامیدی در زندگی هستند. این در حالی است که گرفتار شدن در چنگال غم و اندوه نه تنها هیچ کدام از مشکلات بالا را حل نمی‌کند بلکه حتی نیرو و توان شما را برای برآمدن از پس این مشکلات هم می‌گیرد. روز ۱۳ سپتامبر روز جهانی مثبت اندیشی است. اما مثبت اندیشی چیست ؟ ۱۰ اصل همیشگی خوشحالی، شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی جهت رسیدن به موفقیت و رفع مشکلات را از سایت Personal Ecellence بخوانید.


۱- یک اصل عجیب؛ غر بزنید، غر و شکایت را سرکوب نکنید​


روز جهانی مثبت اندیشی؛ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


اگر واقعا بخواهیم توضیح بدهیم که مثبت اندیشی چیست باید بگوییم که یک فرد شاد و خوشحال و مثبت اندیش فردی نیست که در یک شرایط پاستوریزه و بدون مشکل زندگی می‌کند، بلکه فردی است که مجموعه‌ای از نگرش‌های خاص را برای روبرو شدن با شرایط مختلف دارد. یکی از مهم‌ترین اصول همیشگی شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت برای رسیدن به موفقیت سرکوب نکردن منفی‌نگری است. شاید به نظر شما عجیب برسد اما این اصل مهم برای دستیابی به احساس خوب و مثبت است. چرا؟ چون برخی مردم تصور می‌کنند که شادی یعنی لبخند زدن، صحبت کردن درباره چیزهای مثبت و شکایت نکردن و غر نزدن و مواجه نشدن با افکار منفی.
اما روش یک روش سالم و نرمال نیست. این‌که شما در شرایط بد و سخت غر بزنید و شکایت کنید و ناراحت کنید یک مسئله طبیعی است. زمانی که شما این احساسات منفی را سرکوب می‌کنید و سعی می‌کنید خوشحال و شاد باشید مسائل منفی و غرهایی که در ذهن‌تان به آن‌ها فکر می‌کنید در وجودتان انباشته می‌شوند.
حتی اگر این غر و شکایت‌ها خودشان را نشان ندهند و شما آن‌ها را مخفی کنید اما هستند و وجود دارند و در زمانی که فکرش را هم نمی‌کنید روی سرتان هوار می‌شوند. در حقیقت یکی از دلایل اصلی بروز افسردگی در برخی افراد ابراز نکردن احساسات منفی و شکایات و حل نکردن آن‌هاست که سرانجام به شکل افسردگی در فرد بروز می‌کنند. پس چطور از پس احساسات منفی و غر و شکایات بربیاییم و آن‌ها را حل کنیم؟

*منفی‌ها را به طور منظم تخلیه کنید​


هر از گاهی محتویات ذهن‌تان را خالی کنید و بعد از فکر کردن به موارد منفی آن‌ها دور بریزید و بی‌خیال شوید. با مدیتیشن ذهن‌تان را آرام کنید. بازی کنید، پیاده‌روی کنید، گاهی داد بزنید و موزیک گوش دهید.

*عامل اصلی حال بد خود را پیدا کنید​


از خودتان بپرسید چه چیزی حالم را بد و من را غمگین می‌کند. پاسخ‌های‌تان را یادداشت کنید، پاسخ‌ها قطعا شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

*یک لیست قدم به قدم تهیه کنید​


یک لیست از عواملی که ناراحت‌تان می‌کند تهیه کنید و به نکات که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

۲- مشخص کنید وقتی که ناراحتید دقیقا چه کارهایی برای تغییر باید انجام دهید​


مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


زمانی که ناراحت هستید برای عوض کردن حال و هوای‌تان بهتر است سه کار را قدم به قدم انجام دهید. دلیل ناراحتی را پیدا کنید، مراحلی که ناراحتی را رفع می‌کنند شناسایی کنید، سپس قدم به قدم آن مراحل را طی کنید.
اگر بخواهیم بدانیم مثبت اندیشی واقعا چیست باید بگوییم که این یکی از اصول شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی است که اگر نکته‌ و مسئله‌ای شما را ناراحت می‌کند، ریشه ناراحتی را پیدا کنید و آن را رفع کنید. نگذارید غم و ناراحتی مدت طولانی کنار شما بمانند.
۱- صورت مسئله را پاک نکنید بلکه آن را درست حل کنید. منتظر نمانید، هر چه بیشتر صبر کنید غم و ناراحتی بیشتر می‌شود.
۲- تمرکز بر آن‌چه می‌توانید انجام دهید تاثیر می‌گذارد. این بدان معناست که A حال حاضر و کنونی شماست و B افکار و اعمالی که می‌توانید کنترل کنید. روی مسائل گذشته و آینده و اعمال و رفتار دیگران که در اختیار و کنترل شما نیست تمرکز نکنید.
۳- یکی از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که بدانید هر مسئله‌ای حل شدنی است.
۴- زمانی که کاری را انجام دادید کار را روی روال انداخته‌اید. شما آن‌چه را که می‌توانستید انجام دادید و زمان آن است که اجازه دهید جهان هم کارش را انجام دهد.

۳- عقاید و نظرات‌تان را به روز کنید​


یکی دیگر از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که اگر تمام آن‌چه که لازم بود را انجام دادید و ناراحتی‌تان برطرف نشد، بهتر است عقایدتان را کمی عوض و در صورت لزوم به روزرسانی کنید.
بهترین عقاید آن‌هایی هستند که شما را قوی‌تر و البته اصلاح می‌کنند. اگر عقیده و نظری شما را غمگین و از خوشحالی دور می‌کند بهتر است در آن تجدیدنظر کنید و تغییرش دهید.

۴- به جنبه مثبت مسائل نگاه کنید​


مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


احتمالا شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که: پشت هر ابر سیاهی یک رنگین‌کمان است. این بدان معناست که هیچ حال بد و موقعیت غم‌انگیزی همیشگی نیست.
برای مثال به موارد منفی زیر دقت کنید:
*دیر رسیدن سر یک قرار ملاقات مهم
*شکست خوردن در زمینه کاهش وزن
*رد شدن در یک مصاحبه کاری
*اخراج شدن از کار
*شکست عشقی
*مواجه شدن با یک موقعیت سخت در زندگی
هر کدام از این موقعیت‌های منفی و غم‌انگیز یک جنبه مثبت دارند که معمولا از نگاه افراد دور می‌ماند:
مثلا وقتی دیر سر یک قرار مهم می‌رسد به اهمیت زمان‌بندی پی می‌برید و هر چند سخت است اما سرانجام یاد می‌گیرید درست زمان‌بندی کنید. زمانی که در برنامه کاهش وزن خود شکست می‌خورید کم کم به نواقص و اشتباهات برنامه کاهش وزن خود پی می‌برید و برای دوره‌های بعدی دیگر مرتکب این اشتباهات نمی‌شوید. نتیجه؟ قطعا به کاهش وزن دلخواه خود می‌رسید. زمانی که در یک رابطه احساسی شکست می‌خورید احتمالا با طرف مقابل سازگار و همسان نبوده‌اید، این امر باعث می‌شود تا در روابط بعدی بیشتر دقت کنید و با فردی همسان و سازگار با خود ارتباط برقرار کنید.
موارد بالا واقعیت هستند نه تخیل. بسیاری افراد بعد از رد شدن در یک مصاحبه شغلی، کار بهتری پیدا می‌کنند و بسیاری هم بعد از شکست در یک رابطه عاطفی، فرد مناسب و همسان خود را پیدا می‌کنند.

۵- روی اهداف تمرکز کنید​


روی اهداف و انتظارات خود تمرکز کنید نه روی حواشی آن‌ها. یکی دیگر از مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که تعریف درستی از هدف خود داشته باشیم. زمانی که روی هدف به جای حاشیه تمرکز کنید هم خوشحال‌تر هستید و هم کمتر دچار احساس ناامیدی و شکست می‌شوید.

۶- به خاطر چیزهایی که دارید شکرگزار باشید​


روز جهانی مثبت اندیشی؛ مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


یکی از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید شکرگزار باشید. مهم نیست که کجای زندگی هستید، همیشه مردمی هستند که وضعیت سخت‌تری از ما دارند و از ما عقب‌تر هستند. برای مثال اگر چه هر یک از ما دوست داریم خانه‌ای بهتر از آن‌چه در حال حاضر داریم، داشته باشیم اما به این فکر کنید که در حال حاضر وضعیت شما بسیار بهتر از افراد زیادی است که بی‌خانمان هستند و در سرمای سخت زمستان پناهی ندارند. اگر مجبور هستید سخت کار کنید وضع‌تان بهتر از کسانی است که شغلی ندارند و اگر همسایه خوبی ندارید به این فکر کنید که احتمال داشت مشکلات بدتر از این داشته باشید.

۷- ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها را در مقابل مشکلات بگذارید​


بسیاری از افراد دوست دارند انرژی خود را فقط صرف مشکلات کنند. بهتر است به جای این‌که انرژی خود را هدر دهید و یک خروار مسئولیت روی سر خودتان بریزید و به هیچ کار خودتان هم نرسید به ایده‌آل‌های خود فکر کنید. یکی دیگر از اصول شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که از خود بپرسید دیدگاه آرمانی من چیست؟
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قرار دادن آرمان‌ها در برابر مشکلات این است که به جای فکر کردن به محدودیت‌ها به آرمان‌های خود فکر می‌کنید، علاوه بر این آن‌چه را که می‌خواهید با وضوح بیشتری پیش روی خود می‌بینید و به ایده‌آل‌های خود در زندگی نزدیک‌تر می‌شوید و نیز حالا شما یک وضعیت ذهنی مثبت دارید که آسان‌تر چالش‌های پیش روی خود را بردارید.

۸- در زندگی هدف داشته باشید​


داشتن هدف در زندگی، آن هم یک هدف قدرتمند و الهام‌بخش راه ورود با یک زندگی شاد است.

۹- خودتان انتخاب می‌کنید که شاد باشید یا غمگین​


روز جهانی مثبت اندیشی؛ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


یکی دیگر از مهم‌ترین اصول برای شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که بدانید اساسا شاد بودن و داشتن یک زندگی شاد انتخاب شخصی خود شماست. قرار نیست حتما موضوع یا مسئله‌ای رخ دهد تا شما احساس شادی کنید. تا زمانی هم که خودتان نخواهید هیچ فرد دیگری نمی‌تواند شما را شاد کند. اگر در شرایطی قرار گرفتید که خارج از کنترل شما بود نگذارید این مسئله روی احساسات شما تاثیر بگذارد.

۱۰- به این فکر نکنید که «چه می‌شد اگر»…​


بسیاری از ما عاشق این جمله هستیم: چه می‌شد اگر! مثلا چه می‌شد اگر این اتفاق به جای آن اتفاق می‌افتاد. چه می‌شد اگر من این کار را به جای آن کار انجام می‌دادم. اگر چه ذهن ما توسط «چه می‌شد اگرهای» زیادی محاصره شده است اما گفتن این جمله هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. به جای آن بهتر است بپرسید چه کاری می‌توانم انجام دهم که دفعه بعد این اتفاق نیفتد. در حال حاضر کار متفاوتی که می‌توانید انجام دهید این است که یک «کار متفاوت» انجام دهید. بنابراین به جای فکر کردن در مورد این‌که چه می‌شد اگر، با خودتان بگویید: دفعه بعد بهتر انجامش می‌دهم. فکر کردن به گذشته شما را نابود می‌کند در حالی که آینده شما را اصلاح می‌کند و می‌سازد و این همان نگرشی است که دنیایی متفاوت برای شما می‌سازد.
 

Similar threads

بالا