magnet
عضو جدید
سایت مرجع یاهو که بزرگترین پورتال جهان و دومین سایت اینترنتی پربیننده در دنیا محسوب می شود سرانجام از "تکزبانی" خارج شد و با ایجاد بخش زبان عربی به عنوان دومین زبان خود، کاربران اینترنت را غافلگیر کرد.
داستان از آنجا آغاز شد در سال 2009 مدیران یاهو تصمیم گرفتند که پورتال بزرگ "مکتوب" را خریداری کنند. مکتوب بزرگترین پورتال عربی ـ سعودی بود که در آن زمان دارای شانزده میلیون کاربر بود.
سایت مکتوب به وسیله کارشناسان به قیمت یکصد میلیون دلار (بیش از یکصد میلیارد تومان) ارزشگذاری شد و مذاکرات مدیران یاهو برای خرید آن آغاز گردید. به این ترتیب، یاهو که به ادعای خود بیست میلیون کاربر عرب دارد با خرید سایت مکتوب، جذب شانزده میلیون کاربر این سایت را نیز هدف گرفت.
گزارشی از بخش زبان عربی یاهو (مکتوب)
بخش عربی سایت یاهو (یا همان مکتوب)، همانند یاهوی انگلیسی، سایتی پورتال است که در آن هرچیزی که مورد نیاز یک کاربر است را میتوان یافت: پست الکترونیک، اخبار، اتاقهای گفتوگو، بازرگانی و اقتصاد، گردشگری و توریسم (به خصوص در کشورهای عربی)، مسایل اسلامی، ازدواج اینترنتی ویژه عربهای مسلمان (با عنوان بنت الحلال!)، تین ایجرها (زیر بیست سالهها)، الحلوة(دنیای زنان)، ورزش، عکس، هنر، ستارگان سینما و موسیقی، ویدئو، مسنجر، فرومها و انجمنهای اینترنتی و بخشها و سایتهای دیگر، از جمله سایتهای فعال و پربیننده مکتوب است.
آنچه باعث شده تا حضور سایت مکتوب در یاهو، نگرانی دردمندان جهان اسلام را برانگیزد، نخست اهتمام این سایت به عنوان یک پورتال پربازدید، به محلی برای ترویج اباحهگری میان جوانان جهان اسلام است. بخصوص که با بخشهایی چون هنر و ستارههای سینما و موسیقی، چترومها، بنت الحلال و همینطور ویدئوها و فیلمهایی که خالی از صحنههای مخالف عفت عمومی و اسلامی نیستند، قصد دارد تا محبوبیت خود را در صدر نگه دارد!
دوم آنکه این سایت با پوشش خبرهای مربوط به فلسطین و انقلابهای خاورمیانه از زاویه دید غربیها سعی دارد تا افکار عمومی جهان عرب را برای پذیرش مشروعیت دولت اسرائیل آماده کند! بنابر نظرسنجیهای خود غربیها هنوز هم درصد بسیار بالایی از مردم عرب، رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک جهان عرب میدانند؛ حال جهتدهی مکتوب و یاهو به سمت مخالف این باور عمومی اعراب و مسلمانان است!
مسأله سوم و از همه مهمتر و نگرانکنندهتر، "بخش اسلام یاهوی عربی" است که افکار وهابی و سلفی را به عنوان اسلام واقعی به خورد جهانیان می دهد!
متأسفانه در بخش اسلام مکتوب، گذشته از آنکه یکی از دو قرائت اصلی اسلام ـ یعنی مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) ـ کاملاً به فراموشی سپرده شده است، افکار و آموزه های فقهی، کلامی و اعتقادی سلفی و وهابی به عنوان اسلام معرفی می گردد! ضمن اینکه پاسخ به سؤالات فقهی مراجعان انبوه سایت نیز بر اساس مذهب کاربران پاسخ داده نمیشود؛ بلکه پاسخها بر اساس مذهب و فرقه موردنظر رهبران سایت منتشر می گردد!
یاهو و مکتوب زنگ خطر تخریب افکار صحیح اسلامی و عقاید اهل بیتی را به صدا درآورده و اگر مدیران فضای آیتی ایران فکری برای جایگزین کردن سایتی شیعی و انقلابی با این سایت و یا تقویت پایگاههای موجود نکنند، باید ـ با عرض تأسف ـ شاهد افزایش تمایلات سلفیگری میان کشورهای اسلامی و یا در حاشیه ماندن شیعیان در جهان اسلام باشیم!
منبع
داستان از آنجا آغاز شد در سال 2009 مدیران یاهو تصمیم گرفتند که پورتال بزرگ "مکتوب" را خریداری کنند. مکتوب بزرگترین پورتال عربی ـ سعودی بود که در آن زمان دارای شانزده میلیون کاربر بود.
سایت مکتوب به وسیله کارشناسان به قیمت یکصد میلیون دلار (بیش از یکصد میلیارد تومان) ارزشگذاری شد و مذاکرات مدیران یاهو برای خرید آن آغاز گردید. به این ترتیب، یاهو که به ادعای خود بیست میلیون کاربر عرب دارد با خرید سایت مکتوب، جذب شانزده میلیون کاربر این سایت را نیز هدف گرفت.
گزارشی از بخش زبان عربی یاهو (مکتوب)
بخش عربی سایت یاهو (یا همان مکتوب)، همانند یاهوی انگلیسی، سایتی پورتال است که در آن هرچیزی که مورد نیاز یک کاربر است را میتوان یافت: پست الکترونیک، اخبار، اتاقهای گفتوگو، بازرگانی و اقتصاد، گردشگری و توریسم (به خصوص در کشورهای عربی)، مسایل اسلامی، ازدواج اینترنتی ویژه عربهای مسلمان (با عنوان بنت الحلال!)، تین ایجرها (زیر بیست سالهها)، الحلوة(دنیای زنان)، ورزش، عکس، هنر، ستارگان سینما و موسیقی، ویدئو، مسنجر، فرومها و انجمنهای اینترنتی و بخشها و سایتهای دیگر، از جمله سایتهای فعال و پربیننده مکتوب است.
آنچه باعث شده تا حضور سایت مکتوب در یاهو، نگرانی دردمندان جهان اسلام را برانگیزد، نخست اهتمام این سایت به عنوان یک پورتال پربازدید، به محلی برای ترویج اباحهگری میان جوانان جهان اسلام است. بخصوص که با بخشهایی چون هنر و ستارههای سینما و موسیقی، چترومها، بنت الحلال و همینطور ویدئوها و فیلمهایی که خالی از صحنههای مخالف عفت عمومی و اسلامی نیستند، قصد دارد تا محبوبیت خود را در صدر نگه دارد!
دوم آنکه این سایت با پوشش خبرهای مربوط به فلسطین و انقلابهای خاورمیانه از زاویه دید غربیها سعی دارد تا افکار عمومی جهان عرب را برای پذیرش مشروعیت دولت اسرائیل آماده کند! بنابر نظرسنجیهای خود غربیها هنوز هم درصد بسیار بالایی از مردم عرب، رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک جهان عرب میدانند؛ حال جهتدهی مکتوب و یاهو به سمت مخالف این باور عمومی اعراب و مسلمانان است!
مسأله سوم و از همه مهمتر و نگرانکنندهتر، "بخش اسلام یاهوی عربی" است که افکار وهابی و سلفی را به عنوان اسلام واقعی به خورد جهانیان می دهد!
متأسفانه در بخش اسلام مکتوب، گذشته از آنکه یکی از دو قرائت اصلی اسلام ـ یعنی مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) ـ کاملاً به فراموشی سپرده شده است، افکار و آموزه های فقهی، کلامی و اعتقادی سلفی و وهابی به عنوان اسلام معرفی می گردد! ضمن اینکه پاسخ به سؤالات فقهی مراجعان انبوه سایت نیز بر اساس مذهب کاربران پاسخ داده نمیشود؛ بلکه پاسخها بر اساس مذهب و فرقه موردنظر رهبران سایت منتشر می گردد!
یاهو و مکتوب زنگ خطر تخریب افکار صحیح اسلامی و عقاید اهل بیتی را به صدا درآورده و اگر مدیران فضای آیتی ایران فکری برای جایگزین کردن سایتی شیعی و انقلابی با این سایت و یا تقویت پایگاههای موجود نکنند، باید ـ با عرض تأسف ـ شاهد افزایش تمایلات سلفیگری میان کشورهای اسلامی و یا در حاشیه ماندن شیعیان در جهان اسلام باشیم!
منبع
آخرین ویرایش: