گفتگو با معماران و طراحان منظر

roya_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
- معماری منظر چیست و چه تعریفی دارد؟

معماری منظر، علمی است نو، طبیعت‌گرا، مخاطب محور و عملكرد گرا و ناشناخته در ایران كه با تلفیقی از خاطرات، نیازها و زیبایی شناسی مشترك مردم، فضای بیرونی شهر را طراحی و هدایت می‌كند. اما در پروژه‌های سیما و منظر شهری در سراسر كشور، عدم تخصص و بی‌توجهی به اصول و تكنیك‌های مربوط به سیما و منظر شهری سبب تكرار، تشابه و التقاط ناموفق سبك‌های خارجی و داخلی و گاه نابودی عناصر و بافت‌های ارزشمند تاریخی شده است.

- عبارت و ترجمه نادرست واژه شهرسازی، ناآگاهی از اصول علمی و تكنیك‌های رایج در معماری منظر، سبب شده كه مسوولان (حتی اكثر كارشناسان معماری) تصور كنند شهر را همانند ساختمان می‌توان ساخت، در حالی‌كه شهر یك پدیده جاندار همانند انسان است كه آن‌را نمی‌توان ساخت، بلكه تنها می‌توان مطابق با استعداد‌هایش هدایت كرد. نظر شما در این باره چیست؟
معماری منظر، شاخه‌ای است منشعب از رشته معماری در تعریف و كاركرد كلاسیك آن كه مجموعه گسترده‌ای را از طراحی اشیا و لوازم صنعتی گرفته تا ساختمان و محوطه‌های شهری و راهسازی و... در بر می‌گرفت. اما از قرن 19 به بعد به تدریج به رشته‌ها و شاخه‌های متعددی تقسیم شد كه آنها را با عناوینی چون طراحی ساختمان و شهرگرایی یا Orbanism كه در فارسی به غلط شهرسازی ترجمه شده، می‌شناسیم. این تقسیمات اگرچه از قرن 19 مطرح شده اما تنها طی 3 یا 4 دهه اخیر است كه هر یك از این رشته‌ها به طور حرفه‌ای و سازمان یافته و مستقل از رشته معماری در زمینه‌های مختلف متمركز شده‌اند. به گونه‌ای كه معماران ساختمان تنها به طراحی توده حجمی ساختمان با استفاده از مصالح معدنی یا سینستیك (Synsetic) یا مصنوعی متمركز شدند و رشته Orbanism یا شهرگرایی یا به اصطلاح رایج در ایران «شهرسازی» نیز به اعتبار اینكه شهر مقوله‌ای صرفاً متكی به معماری نیست و تئوری یا اصول خاص خود را دارد از این مجموعه كلی مجزا شد. رشته معماری منظر نیز در همین راستا رشته‌ای مستقل و بسیار جدید است كه به طراحی فضاهای باز بیرونی می‌پردازد. طبیعتا این فضا هم عناصر متنوعی دارد كه از درختان و گیاهان گرفته تا حوض و استخر و جوی‌ها، پیاده رو یا پیاده راه‌ها و خیابان‌ها، پارك‌ها، مبلمان شهری و مانند آن را در بر می‌گیرد. این عناصر عمدتا در محدوده‌ای جای دارند كه دانش كلاسیك معماری در این زمینه چندان جوابگو نبوده است. در واقع معماری منظر یك بسته نرم‌افزاری كامل است كه مجموعه عوامل موثر بر طراحی فضاهای بیرونی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس امكانات یا محدودیت‌های آن، سیما و منظر شهری را طراحی و برنامه ریزی می‌كند

- منظور از عوامل موثر بر طراحی فضاهای بیرونی چیست؟
عوامل موثر بر فضاهای بیرونی عمدتاً شامل تمام جنبه‌های زیبایی شناسی، فرهنگی، هویتی، اجتماعی، اقتصادی و تمام شرایط و ویژگی‌های انسانی شامل تاریخ، سنن، آداب، روانشناسی فردی و اجتماعی است. به طور كلی عوامل موثر بر فضاهای بیرونی یا محیط خارجی مجموعه پارامترهایی است كه برای یك زندگی جمعی مطرح و مورد نیاز است پارامترهایی كه عمدتا غیر مادی است و از جنس معیارهای مورد نظر در طراحی توده حجمی ساختمان نیست.

- معماری منظر به عنوان یك رشته فنی _ هنری در طراحی سیمای شهری چه اهدافی را مد نظر قرار می‌دهد و چه تمایز یا اشتراكی با سایر رشته‌های مربوط به معماری دارد؟

سه هدف به طور عمده در معماری منظر مورد توجه است و كسانی كه تئوری‌های مربوط به این رشته را مطالعه می‌كنند، می‌آموزند كه طراحی فضاهای بیرونی یا جمعی یا همان Public space، نخست از لحاظ فرهنگی _ هویتی همچنین زیبایی‌شناسی هنری و سرانجام از لحاظ كاركردی یا عملكردی، چگونه باید باشد و به چه مواردی باید توجه شود. بنابراین یك معمار منظر بخش مهمی از عمر یادگیری‌اش را صرف آموختن این وجوه می‌كند. توجه به وجه زیبایی شناسی هنری بیشتر به خوانایی محیط منجر می‌شود و وجه فرهنگی _ هویتی، مسایل نشانه شناسی و ذهنی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و توجه به وجه عملكردی به معنی توجه به تامین نیازهای عمومی مخاطبان یا استفاده كنندگان است. در حالی كه معماری توده ساختمانی بیشتر به ایستایی و مقاومت بنا و مسایلی از این دست می‌پردازد همین طور طراحی صنعتی كه بیشتر به طراحی ابزار و وسایل صنعتی می‌پردازد. البته این رشته فصل مشترك زیادی هم با سایر رشته‌ها دارد اما دنیای امروز این تقسیم بندی‌ها را بر هم زده است. در عین حال رشته معماری منظر علم یا حرفه‌ای میان رشته‌ای یا inter disipliner است كه مرزهای مشتركی با سایر رشته‌ها دارد ولی نگاه تازه‌ای به معماری محیط یا فضای بیرونی دارد كه به ویژه در كشورهای پیشرفته صنعتی طی دهه‌های اخیر رشد سریع و اهمیت چشمگیری یافته است.

- مهمترین علت رشد سریع این رشته در كشورهای پیشرفته صنعتی چیست؟
محبوبیت و اهمیت فضاهای عمومی و كاركرد آن برای مردم كه علاوه بر مردم و سكنه بومی هر منطقه، ویژگی‌های آن كاراكتر خاص از شهر را به نمایش می‌گذارد و معرف آن شهر است. و از این رو در صنعت گردشگری نیز اهمیت خاصی دارد. به عنوان مثال یك گردشگر در شهری همانند پاریس، برای آشنایی با این شهر و جنبه‌های مختلف فرهنگ عمومی آن، داخل بناها و ساختمان‌های عمومی شهر نمی‌شود، بلكه در فضاهای عمومی همانند خیابان شانزه لیزه، برج ایفل و... گردش می‌كند كه از جنس فضاهای بیرونی است. فضاهای بیرونی هدف عمده تمام توریست‌ها برای آشنایی و دیدار از شاخصه‌های فرهنگی _ اجتماعی یك شهر یا منطقه است كه اینها همه در ذیل معماری منظر جای می‌گیرد و امروزه با منافع ملی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف به شدت مرتبط شده است.

- در حال حاضر معماری منظر در ایران چه جایگاهی دارد و متخصصان و اولیا امور تا چه حد در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با سیمای شهری به تئوری و تكنیك‌های مرتبط با آن توجه می‌كنند؟
رشد كاربرد اصول معماری منظر در ایران اگر نگوییم در حد صفر، در حد یك است و به‌رغم اهمیت و رشد سریع این رشته در جهان، توجه به این رشته در ایران صرفاً، در سطح محافل آكادمیك و دانشگاهی مطرح است. بنابراین تنها می‌توان به فارغ التحصیلان امیدوار بود كه در آینده در این رشته تخصص لازم را كسب و كار جدی خود را به طور حرفه‌ای آغاز كنند. اما آنچه تاكنون در طراحی فضاهای بیرونی كشورمان صورت گرفته، عمدتاً توسط معمارانی انجام شده كه نه متخصص معماری منظر، كه علاقه‌مند به طبیعت بوده‌اند. از این‌رو به دلیل عدم توجه به اصول و تكنیك‌های اساسی در این رشته، در 95 درصد از پارك‌های كشور شاهد تكرار و تشابه عناصر و تزیینات هستیم. زیرا طبق تعاریف كلاسیك، پارك عبارت است از مجموعه‌ای از درختان با مسیر‌های مارپیچ و استخرها، در حالی‌كه در تعاریف و تئوری‌های جدید معماری منظر هر پارك متناسب با امكانات نیاز مخاطبانش طرحی ویژه و منحصر به فرد را ایجاب می‌كند و درست همانند یك فیلم در سینما، حرف خاصی برای مخاطب دارد و مخاطبان در این فضاها، فقط درخت و آب و چمن نمی‌بینند، بلكه رشد می‌كنند و می‌آموزند زیرا در این پارك‌ها اموری چون مرور خاطرات، دیدارهای اجتماعی با گروه‌های مختلف مردم و... امكان‌پذیر است. در معماری منظر، طراح فضای عمومی باید در یابد كه انسان‌ها و مخاطبان در هریک از فضاهای عمومی به چه چیزی نیاز دارند، این مكان در چه فضای اجتماعی _ اقتصادی واقع شده و در نهایت چگونه می‌توان آن را طراحی كرد. بنابراین معماری منظر، رشته‌ای كاملاً طبیعت‌گرا، عملكردگرا و مخاطب محور است كه به جنبه‌های تاریخی _ هویتی و خاطرات جمعی و روان شناسی و كلاً نیاز روانی مخاطبانش توجه جدی دارد. زیرا نیاز روانی مخاطب در موفقیت طراحی برای یك فضای عمومی نقش تعیین كننده‌ای دارد. یك بانك اگر معماری بدی داشته باشد، فرد برای گذران امور بانكی خود ناگزیر از مراجعه به آن است. اما یك پارك اگر بد ساخت یا بی‌ارتباط با نیازهای فرد باشد، به سرعت و به آسانی طرد و رد می‌شود. به دلیل تجارب ناخوشایند سال‌های گذشته، برخی از مسوولان و اولیا امور نیز متوجه اهمیت این رشته شده‌اند اخیراً برخی دستگاه‌های دولتی همانند شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سامان‌دهی و اجرای برخی پروژه‌های خود به رشته معماری منظر و روش‌های آن در اجرای این پروژه‌ها توجه كرده‌اند اما این‌ها همه در حد گام‌های آغازین است.

- مشخصا كدامیك از پروژه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معماری منظر و تكنیك‌های مطرح در این رشته علمی _ هنری توجه داشته است؟
در حال حاضر گروه پروژه‌های منظر و محیط كه به تصویب شورای گسترش آموزش عالی هم رسیده است طراحی و اجرای چند پروژه را بر عهده گرفته است كه از جمله آنها زندان قصر در تهران است، دیگری پردیس كوروش در چرخاب برازجان و همچنین سامان‌دهی باغ‌های تاریخی عباس‌آباد بهشهر كه سایت ناشناخته و بكری است كه آثاری از دوره تاریخی و پیش از اسلام حداقل از عصر ساسانی تا صفویه در آن موجود است. مورد دیگر پروژه صفه فرهاد تراش بیستون است كه البته ناتمام مانده و دیگری یك پروژه تفریحی فراغتی است در نزدیكی شوشتر كه به سفارش وزارت نیرو در دستور كار كارشناسان قرار دارد. اما همین جا ضروری است كه تاكید كنم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به نوع مسوولیت و ماهیت فعالیتی كه دارد بیش از هر نهاد و دستگاه دیگری مصرف كننده و متقاضی به كارگیری اصول و تكنیك‌های معماری منظر در هدایت و برنامه‌ریزی فضاهای بیرونی است. زیرا تبدیل تمام سایت‌های تاریخی طبیعی موجود در كشور به یك قطب یا هدف گردشگری، مستلزم اجرای پروژه‌های سامان‌دهی ویژه‌ای است كه انحصاراً در تخصص معماری منظر است. از آن‌رو كه ایجاد جاذبه یا هدف‌های گردشگری به معنی اجرای پروژه‌هایی مخاطب محور است كه مبتنی ‌بر نیازها و علایق گردشگران است. نیاز و علایق افراد نیز مسبوق به گرایشات فرهنگی، اجتماعی و طبیعی آنهاست. پس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری‌ها سازمان محیط زیست و سازمان مسكن و شهرسازی و... به ترتیب متقاضیان و مصرف كنندگان خدمات تخصصی ویژه‌ای هستند كه رشته معماری منظر ارایه می‌كند. در حال حاضر طی بررسی‌های صورت گرفته در مجموعه دارایی‌های موجود در حوزه باغ ایرانی، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شده است كه در برنامه‌های استراتژیك این سازمان،باغ های عباس آباد بهشهر به عنوان یكی از نقاط استراتژیك باغ‌های ایرانی ثبت و سامان‌دهی شود. اهمیت این باغ در سراسر كشور، از آن رواست كه حتی در شیراز كه به شهر باغ‌ها شهره است از چنین باغ‌های طراحی شده، متمایز و متفاوتی برخوردار نیستیم. نكته جالبی كه به این باغ از نظر تاریخی _ هنری، اهمیت استراتژیك داده است، نمایش جلوه‌های مختلف جریان آب است. این كار كه با استفاده از تكنیك‌های ظریف تراش سنگ، انجام می‌شود در اصطلاح معماری امروز معروف به تكنیك سینه كبكی است به گونه‌ا‌ی كه مثلا ریزش آبشار در مجاری آب، گاه به صورت یك پرده توری جریان می‌یابد. در باغ‌های تاریخی عباس آباد بهشهر با 10 نمونه از اجرای این تكنیك‌های ظریف و دقیق مواجه هستیم. اهمیت این باغ‌ها زمانی آشكارتر می‌شود كه بدانیم آخرین دستاورد اروپاییان در اجرای این تكنیك‌ها مثلاً در باغ سیتروئن فرانسه كه در سال 1997 افتتاح شده، بیش از سه مورد و در پارك لاویلت همین كشور، تنها یك نمونه بوده است. این بدان معناست که متخصصان فن در اروپا با تمام تجهیرات وروش‌ها‌ی مدرن روز، تنها سه حالت از ریزش آب را پیدا كرده یا قادر به اجرای آن بوده‌اند در حالی كه در باغ‌ بهشهر، تاكنون 10 نمونه از اشكال مختلف ریزش آب در مجاری و آبروهای زیبا به دست آمده است كه از نظر تاریخی _ هنری و تكنیك كار آثاری منحصر به فرد و جهانی است. جالب‌تر آنكه فرانسویان همان سه نمونه را در تمام ژرورنال‌ها و محافل اطلاع‌رسانی دنیا، بارها و بارها مطرح و هزاران مقاله و عكس درباره آن چاپ كرده‌اند اما جای تاسف است كه ما درباره آن 10 نمونه هنرمندانه كهن در باغ های عباس آباد بهشهر، حتی یك مقاله چاپ شده هم در دست نداریم!
نمونه دیگر، زندان قصر است كه در واقع كار عملی بسیار جالبی برای دانشجویان رشته معماری منظر است. اولین نكته جالب در این مورد تضاد معنایی آشكار در نام این بناست كه تركیب متضادی از «زندان» به‌علاوه «قصر» است كه یكی در لبه طیفی از مثبت بی‌نهایت و دیگری در لبه طیف منفی بی‌نهایت، از شرایط زیستگاه انسانی است و این تضاد مستتر در واژه و عبارت ظاهری خود به تنهایی گویای داستان درازی است كه طی زمانی دراز بر این بنا رفته است. بدین معنا كه ابتدا قصر پادشاه، یعنی فتحعلی‌شاه قاجار بوده كه بعدها در دوره رضا شاه به زندان تغییر كاربری یافته است. بنابر اصول معماری منظر، در طراحی هر پروژه‌ای از این دست‌، این تضاد در واژه باید خود را نشان دهد. به گونه‌ای كه حالت جمع اضداد میان قصر و زندان، هر لحاظ شده باشد و در عین حال كاربری امروزش را به عنوان یك فضای عمومی یا Public space در منطقه 7 تهران حفظ كند. اجرای این پروژه می‌تواند متضمن یك فضای سبز، محلی برای فروش میوه، كیوسك پست و روزنامه و ایستگاه‌های فرهنگی دیگر از این دست باشد.
به هر روی از دیدگاه معماری منظر آنچه كه در تحقق و تعریف فضای جمعی اهمیت دارد، اجرای پروژه‌ها به گونه‌ای است كه اولاً فضای جمعی مورد نظر عملكرد چندگانه در تامین نیازهای مادی و مخاطبان داشته باشد نه صرفاً یك عملكرد كلی. در عین حال این فضا چنان‌كه از نامش پیداست یك فضای اختصاصی نیست، دیوار و حصاری ندارد و در تمام ساعات شبانه روز و برای همه اقشار اجتماعی قابل دسترس است. این اهداف كه به ویژه در اجرای پروژه سامان‌دهی زندان قصر اهمیت بسیار دارد، در یك برداشت كلاسیك از پروژه‌های سامان‌دهی به روش‌های معمول در ایران هیچگاه مورد توجه نبوده است.


- چه عاملی سبب بروز این بی‌توجهی‌ها در برداشت‌های رایج از معماری فضاهای بیرونی و پروژه های جاری در ایران بوده است ؟
مهمترین عامل تصور غالب طراحان این نوع پروژه‌ها است که عموماً تصور می‌شود منظور از فضای بیرونی، یك محوطه درختكاری است با استخر و راه‌های پیچ در پیچ. طبق همین نگرش یا سلیقه، طرج ایجاد یك موزه در محل زندان قصر هم، به اعتبار این كه زمانی یك قصر قاجاری بوده، حداكثر كاری است كه می‌تواند اجرا شود. بدیهی است كه در این قبیل طرح‌ها هیچ یك از نیازهای زیبایی شناسانه مردم امروز، همانند میل به نوآوری و كاربرد ایده‌ها و تكنولوژی نو كه تركیب پیچیده‌ای است از عناصر متضاد كهنه و نو، منفی و مثبت و تبدیل این عناصر متضاد به یك مجموعه واحد و مستقل، در یك بافت شهری امكان‌پذیر نخواهد بود.

- در آغاز این گفت گو اشاره به تجارب تلخ رشته شهرسازی یا به عبارت بهتر شهرگرایی Orbanism و ترجمه و تعریف و كاربرد نادرست این اصطلاح در ایران داشتید، نتایج و تجارب تلخ ناشی از این قبیل اشتباهات چه در زمینه معماری ساختمان و چه در مورد شهرسازی چه تاثیری بر كاركرد و آینده معماری منظر در ایران داشته و یا خواهد داشت؟
در حال حاضر به دلیل غیبت و عدم حضور كارشناسان رشته معماری منظر، پروژه‌های متعددی در این زمینه در دست اجراست كه بدون توجه به اصول و تكنیك‌های معماری منظر به كار برنامه‌ریزی و طراحی سیمای شهری، كنترل و نظارت آن مربوط است. زیرا سیمای شهری به هر حال در معرض شكل‌گیری و گسترش است و حتی با ایجاد تحصیلات آكادمیك در رشته معماری منظر نیز ممكن است این رشته به همان سرنوشت تلخی دچار شود كه معماری ساختمان و شهرسازی در ایران به آن دچار شده است. اما تنها كار ممكن آن است كه سنگ بنای كار را درست بگذاریم. در رشته معماری شهری، عامل مهم در بروز نتایج تلخی كه شما به آن اشاره دارید. تلقی و برداشت مكانیكی از كار كرد و حوزه تخصصی این رشته، از اساس پی‌ریزی آن در ایران است. به گونه‌ای كه حتی ترجمه و نامگذاری آن نیز تحت عنوان شهرسازی اشتباه بوده است.
امروزه در هیچ یك از محافل معتبر علمی جهان با اصطلاح Orban Constraction مواجه نمی‌شویم، بلكه صرفا با اصطلاح Orbanism یعنی شهرگرایی یا طراحی و هدایت امور شهری مواجه هستیم. زیرا شهر همانند پل یا ساختمان نیست كه كسی بتواند آن‌را بسازد و به دلیل همین اشتباه بسیاری از مسوولان تصور می‌كنند اگر یك معمار شهر ساز را در اجرای پروژه‌های شهری به كار گیرند تمام مشكلات شهری حل می‌شود. در حالی‌كه در Orbanism موضوع اصلی، هدایت شهر بر‌اساس امكانات و محدودیت‌های آن است نه ساختن آن، مثل یك انسان كه می‌توان آن‌را بر اساس استعداد و توانایی‌هایش هدایت كرد و نمی‌توان ساخت و احداث كرد.


- ظاهرا این تفكر نادرست به دلیل نا آگاهی و یا ضعف علمی – تخصصی، هنوز هم بر اذهان مسوولان و كارشناسان شهر سازی ایران غلبه دارد و اجرای طرح‌های جامع یا تفصیلی به وی‍ژه در بافت‌های تاریخی و عواقب ناگوار و خسارت‌های عموماً جبران ناپذیر آن در این بافت‌ها، نمایانگر تداوم این قبیل نگرش‌هاست، با این همه در سال‌های اخیر با اصطلاح یا عبارت طرح‌های راهبردی مواجه هستیم آیا این عبارت حاكی از تجدید نظر مسوولان دراین زمینه نیست؟
متاسفانه سنگ بنای رشته معماری شهری از اساس كج گذاشته شده است و طبیعی است كه به‌راحتی رفع نمی‌شود. سال گذشته وزارت مسكن و شهرسازی همایشی تحت عنوان« سیما و منظر شهری» برگزار كرد و انتظار می‌رفت كارشناسان این رشته با توجه به امكانات دسترسی به اطلاعات روز آمد و مطرح جهانی متوجه تولد رشته‌ای به نام معماری منظر ظرف 4 دهه گذشته در كشورهای پیشرفته صنعتی یا حداقل ایجاد دپارتمان معماری منظر در دانشگاه‌های کشور شده باشند اما با كمال تعجب از هیچ یك از اساتید رشته معماری منظر در دانشگاه‌های کشور دعوت نشده بود، در حالی‌كه سیما و منظر شهری موضوع انحصاری در تخصص معماری منظر است. جالب‌تر آن كه در بیانیه پایانی این همایش نوشتند: «منظر یعنی عینیتی كه خارج از انسان به طور مستقل وجود دارد.» در حالی‌كه هیچ چیزی خارج از انسان وجود ندارد. و منظر یك پدیده عینی _ ذهنی است و شهر نیز تنها دارای كالبد نیست بلكه دارای كاراكترمشخص و خاص خود است . ایده یا اصطلاح «طرح راهبردی شهرها» به جای طرح‌های جامع و تفصیلی هم بیش از 50 سال است كه در دنیا مطرح است اما در ایران این عبارت تنها 2 یا 3 سال است كه اسماً مطرح شده و در عمل هیچ نمونه جدی و مطرحی در این زمینه سراغ نداریم اما به هر حال اصطلاح طرح راهبردی هم در معماری شهری حكایت از دستور العمل‌های مربوط به« هدایت و راهبرد» شهر است نه ساخت شهر. اما در عمل هنوز همان برداشت مكانیكی كه شهر را می‌توان ساخت در پروژه‌های جاری سیما و منظر شهری غلبه دارد. امیدواریم با تربیت متخصصان معماری منظر و ورود نخستین گروه از فارغ التحصیلان این رشته تجدید نظر لازم در اذهان مسوولان و كارشناسان امور شهری نیز تحقق یابد.

منبع : asianews.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش ها: hoss

raha

مدیر بازنشسته
معرفی مختصر معمار :
مهندس مهرداد ایروانیان متولد شیراز فارغ التحصیل از دانشگاه U.S.L آمریکا در رشته معماری.

پیش از شروع به اجرای پروژه های معماری با نمایش آثار بصورت نمایشگاهی کار خود را شروع کرد . پس از بازگشت به شیراز نسبت به تاسیس دفتر طراحی خود اقدام نمود. در سال 70 اولین پروژه محوطه سازی پارک حاشیه ای چمران و محوطه سازی خواجوی کرمانی را به صورت همزمان آغاز نمود . در سال 2000 کاندیدای دو جایزه آقاخان برای منظره نگاری شد و در سال 2002 برنده جایزه اول منظره نگاری ماربل از جامعه معماران ایتالیا و دولت ایتالیا شد.
با توجه به فعالیت ایشان در زمینه معماری منظر به صورت حرفه ای در شهر شیراز، بر آن شدیم که مصاحبه ای ترتیب دهیم و نظرات ایشان را در باب معماری منظر جویا شویم.




باغ بلند چمران


خواجوی کرمانی

رفعت : تعریف شما از معماری منظر چیست؟
مهندس ایروانیان: منظر پایان ندارد ”حال” یک مرحله از تداوم تعلیق و گشایش اقتصادی است. در واقع تنها در حال عواقب اجتماع سیستمهائی با ظرفیت اقتصادی که در نهایت به قلمرو و مرز بندی و معنای منفرد می انجامد و در یک آن معنای جزء و کل به نحوی ارائه می کند که سابقه طولانی پرورش و توسعه بر مبنای اقتصاد و وابستگی آنامورفیک فشار جداره های اسموزیک در قالب بافت ها ، جنبه های کروماتیک ، تغییرات نور و ...... کمرنگ می گردد. بی پایانی منظره معنای پس زمینه و نیروی مولد اقتصاد را به طور آشکار نشان می دهد و کشف بی ثباتی تنها با اتکا به تنازع بقاء سیستم ها و تفوق نیروها است . منظره همیشه ناپایدار می ماند چرا که عناصر حتی در مقیاس میکروتایم که دارای پایداری زمانی مکانی هستند با تاثیر نور و زمینه های فرار رنگی فوق ایستا می گردند . بدین لحاظ دریا با جابجائی همه متن خود بالاترین رده ناپایداری حتی در مقیاس میکروتایم را داراست و دنباله این ناپایداری متن صحرا است که با ذرات عناصر خود به تعریف یک سیستم مونارکی واحد می نشیند. منظره ائی که کم وبیش فارغ از همزیستی مسالمت آمیز عناصر است و یک پرده نمایش انفرادی است .اما هر دو منظره بعنوان نفوذ کنندگان به درون چارچوب یا آلتراسیستمها هستند با فشردگی میدیائی که می تواند احجام را در سطح دیگری از وزن یا چگالی یا برون رفت از شکل در جائی که شکل خود یک عملکرد ورای عملکرد دارد و این برون رفت به پایان لحظه ائی تثبیتی که سیستمهای همجوار برای ارائه وحدانیت شکلی خود ناشی از اقتصاد ارائه نموده اند می رسد. غرق شدن در میدیای دیگر و اتصال بیکران اعضا فارغ از جنبه های متفاوت ارائه به معنای فضای باز و باقی مانده از سخت اشاره دارد. فضا خارج از سخت شکل می گیرد. اما خارج خود مدیا است و فضا.
اما آیا بدین ترتیب مناظر مستقل از فضا می ماند یعنی فضا به معنی کسر از کل یا همیشه میزان فضا یکسان اما جابجائی توده منظره تنها معنا دارد و تراکم و پراکندگی تاثیری در فضا باقی نمی گذارد . اما فراتر از آزادی کند حرکت ما در میان غلظت گازی نا پیدا ، پیداست که فضای تحرک نیز از ذرات ریز قابل گذشت که خود موانع محسوب می گردند انباشته اند: یا گاز یا جامد ، ماده سیاه. همگی دال بر پربودن همیشکی فضا است . پس بدین سان منظره که متکی بر همجواری دو مدیا با غلظت بیشتر وکمتر است سرشار از خالی های میکرو کم تراکم است که نادیده انگار می شود.پس منظره نه حد غائی بل غیر دقیق تراکم ها باقی می ماند به این دلیل که شرایط متوسط حاکم بر استدلالات و تجزبه و ترکیب مدیاها یا سختی ها و نرمی ها است. دریافت منظره دوگانگی سطوح مقیاس را از میان بر می دارد و تنها با اتکا به یک نوع مقیاس قابل ارائه می گردد.
در اینجا باید به معنای باغ توجه کرد که به تعریف قلمرو میکروکانتکس می پردازد هدف باغ ایرانی تعریف ارزش گذاری وراء انتزاعی به مانند همه باغ های دیگر است.
صرامی: به نظر شما پروژه های منظر چه اهدافی را دنبال میکند؟
مهندس ایروانیان: جهان نانو در مقیاس متفاوت به ارائه آثار خویش می نشیند و به این ترتیب نمایش سیستماتیک یک محور شده و بریده تک مونولوگ را یادآور است. عمق فضا یعنی لایه های نادیده غیرقابل افشاء موجود که پوکی خویش را لایه به لایه پنهان می سازند و تنها در حاشیه جداره های با مقیاس متوسط به همجواری دوکل با تراکم متفاوت می نشینند مثل زمین و آسمان – مثل آب و بستر منظر برپایه براندازی ، اقتدار کوچ وار عناصر را در دستور کار دارد : کوچ بی پایان در مقیاس وسیع یا دوران کوتاه رفت و برگشت . کوچ در غلظت کم صورت می گیرد . در عین حال که خود غلظت کم نیز همیشه در حال کوچ است و تنها در مقیاس دیگر به بروز صور خویش و ارائه نمایش دیگران می پردازد. کوچ راز بی پایان فضاست . اما کوچ همیشه با معنای تصادف و خوردگی همراه است. تفاله ها معنا می یابند و خرابه ها بعنوان نشانه های انتقال در حال معنی می شوند. تصادف جزء فنا ناپذیر کوچ است و بالطبع منظره با مقیاس متوسط برای یک درک از الکترون تا ماده سیاه نیز فارغ از تاثیر همگانی وجود کوچ و تصادف نیست . اما منظره تابع همه قوانین ادراک است که فاصله بخش اجتناب ناپذیر تشکیل دهنده رویدادهائی برای فهم می شود . مفهوم زیبائی در قالب فاصله و قوانین آن ارائه می شود که در این میان ادراک رنگ و تناسبات را در بر می گیرد. منظره با فاصله و کوچ و مهاجرت نور به انستیتووار کردن خود وارد می شود.
بدین ترتیب منظر در یک پروسه تغییر نیاز به تاکید پیدا می کند یعنی کنترل همه عوامل در زمان کوتاه که در برگیرنده بسته فاصله - کوچ است . اهداف معماری منظر ترتیب توالی وقوع حوادث است که زمان جزء لاینفک و کنترل کننده آن است . این عمل چیزی جز یک تزریق پروبیوتیک به سیستم نمی باشد. اما میان آنچه اهلی و طبیعی تفاوت می گذارد و در هر حال منظر خوانده می شود . روش تحلیلی انتزاعی بیرون آمده از فرایندهای طبیعی ( انتخاب ) خارج از برنامه ریزی فردی است که در هر دو مورد طبیعی و اهلی صادق است و فراتر از آن اکنون پی آمدهای انتزاعی شیمیائی جهان خود ساخته را تحت الشعاع قرار داده اند. تا جائی که شیمی باور همگان از دانش دسته بندی شده و انتزاعی است که حاصل تقطیر و ترکیب است.
و در بسیاری از موارد منظر خاص خود را برپا نموده و فراتر از آن جهان خود ساخته نیز در بسیاری موارد تاثیرپذیر از هدایت خواسته یا ناخواسته برنامه ریزی مصنوع بوده مثل میراث باغ ها یا تمام گله های طبیعی که دست ساز هستند. اکنون به تدقیق می توان ریشه های شکل گیری هدایت شده را در طول تاریخ شکل و عملکرد بررسی نمود و نتایج آن را نه از دیدگاه طبیعی و مصنوعی نگریست بلکه با در نظر گرفتن محتوای اقتصادی به ظهور رسیدن همه پدیده ها به درک رفتار شکل و عملکردی عناصر دست یافت و بیش از این چیزی را در جداول جداگانه طبیعی و مصنوعی قرار نداد.

صرامی: تاثیر جغرافیای محیط بر طراحی منظر را چگونه می دانید؟
مهندس ایروانیان: با توجه به تعاریف مطرح شده جغرافیا یک پی آمد اقتصادی است.
که با خود همه نوع در برگیرندگی عناصر را دارد . به ناچار همه رفتار و کنش های مندرج در یک نوع قلمرو رفتاری است وطبیعتا نیازمند توسعه یا چرخش یا انسداد در راستای برنامه ریزی اقتصادی خویش است. کانتکس همه موجودیت اقتصادی رفتار و زیست را در خود خلاصه می کند.
کانتکس خود مولد عکس العمل مورد نیاز است و با کنار هم قراردادن سیستم ها خود به خود رده بندی ارزشی هر چند در محدوده یک قلمرو را به نمایش می گذارد. در واقع کانتکس نماینده ارزش گذاری عناصر در یک قلمرو است این ارزش گذاری برحسب غلظت و فاصله تعیین می گردد و با معنای کوچ توسعه می یابد.

رفعت: جایگاه مردم و مسائل شهری در طراحی منظر از دیدگاه شما چگونه است؟
مهندس ایروانیان: استفاده کنندگان یعنی درگیرشوندگان با منظره بخشی از منظره هستند یعنی دیگر عناصر معماری یعنی دیگر عناصر فضا .آنها به راحتی معنای رنگ – شکل – غلظت – کوچ را به نمایش می گذارند و پارینه ای از نظام ادراک یک قلمرو می گردند. به این ترتیب نظام سلسله مراتبی کانتکس به پیچیده ترین شکل ممکن از رویدادهای فیزیکی نایل می شود. رویدادی که سلسله مراتب رابه سمت بحران هدایت می کند و به نمایش جلوه های پیچیده ائی از مفاهیم می رسد. در این حال مفهوم بحران تنها در چارچوب مصداق زمانی قابل بررسی و اشاره است چرا که از هر لحاظ ورود درگیرشوندگان به وقایع زمانی مندرج در سر فصل هائی چون کوچ . فاصله که بی شک توابعی از مفهوم و قواعد زمان شرطی هستند منجر می گردد و نتیجه این مداخله تنها ورود مقیاس های زمانی نوین و یا اصطلاحاً سرعت متفاوت به ضمیر آگاه یا ناآگاه قلمرو است.

صرامی: شهر از منظر توریسم را چگونه ارزیابی می کنید؟!
مهندس ایروانیان: شهرها از نظر توریسم از جنبه هائی گوناگون قابل مشاهده هستند بهشت مینو جائی برای آرمان سازی یا توسعه رویا یا کالبد شکافی بی رحمانه توسعه نیافتگی . هر دو جنبه از دیدگاه توریسم مورد توجه است. بنظر می آید ایران در زمره ترکیب دو مورد قرار گرفته با تمایل بیشتر در طی سی سال اخیر به سمت بی برنامگی و توسعه نیافتگی که به ناچار به همراه خویش فضا های معلول را به ارمغان می آورد و همچنین روابط فضائی زمانی مختص خود .

رفعت: دو پروژه ی منظری در دست طراحی یا اجرای دفتر طراحی خود را معرفی کنید ؟
مهندس ایروانیان: دو پروژه در دست اقدام اول" احیاء چشمه جوشک" که سر منشاء آب جهت آبیاری باغات شیراز است و دوم" احیاء چشمه آب رکنی" که منشاء تاریخی آن به چندین قرن پیش باز می گردد. هر دو پروژه خارج از محدوده شهر قرار دارند و از این نظر که این توسعه منظره در خارج از متن شهرها و چارچوب قراردادی پارک سازی و احاطه مصنوع یا غیر قرار می گیرند متفاوت و مورد توجه من هستند.




پروژه احیاء چشمه جوشک




پروژه احیاء چشمه آب رکنی

رفعت: آینده معماری منظر را در ایران چگونه می بینید؟
مهندس ایروانیان: اگر به همین ترتیب مثل این سی سال گذشته پیش برویم زیاد امیدوار کننده نیست مگر اینکه سیستم مدیریت شهری تغییرات اساسی پیدا کند و مدیران با فرهنگ شهرنشینی و اصولا فرهیخته مستولی شوند که بالطبع همراه خویش تعاریف نوین منظر و مجریان این گونه ایده ها را به همراه خواهند آورد.

نویسندگان :
رسول رفعت (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران)
عباس صرامی (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ox_man_2007

عضو جدید
موضوعاتی که در معماری منظر مطرح می باشند در واقع انعکاسی هستند از تمایلی که به بررسی دوباره آنچه که به مفهوم طبیعت می پردازد و پرسش بنیادین در ارتباط ما با محیط و اینکه خود را در جهان چگونه می بینیم.


در ادامه سری مصاحبه ها با معماران منظر مطرح جهان در این شماره مجله اینترنتی معماری منظر با دیوید.ن.باک معمار منظر و مدیر گروه معماری منظر دانشگاهUEL در لندن مصاحبه ای کوتاه را انجام داده است که در ادامه می خوانید.


شما معماری منظر را چگونه توصیف می نمایید؟
موضوعاتی که در معماری منظر مطرح می باشند در واقع انعکاسی هستند از تمایلی که به بررسی دوباره آنچه که به مفهوم طبیعت می پردازد و پرسش بنیادین در ارتباط ما با محیط و اینکه خود را در جهان چگونه می بینیم. معماری منظر در واقع منشوری است که به واسطه آن می توان به درون خود و به جهان گسترده تری از بیرون نگریست. این تعبیر مرا به یاد نقل قولی از "پل سزان" می اندازد که آنچه ما به آن نیاز داریم نوری است برای سنجش فاصله میان خود و جهان.


منابع، ایده ها و مفاهیم مورد استفاده شما در کار طراحی منظر چیست؟
دو منبع اصلی در پروژه حاضر مورد استفاده قرار گرفته است . تجربیاتی که از کار در ژاپن به دست آوردم به خصوص شناخت تاریخ و گذشته غنی باغ های ژاپنی و نیز تمایل فراوانی که ( علیرغم نداشتن استعداد) به موسیقی داشتم. شناخت راه های متعددی که در آنها تشابه زیادی میان موسیقی و منظر وجود دارد، به خصوص محیط های پویا که زمان یک عامل ساختاری اولیه ارجح بر عامل مادی است همواره ذهن مرا به خود مشغول می کرد.


با این حال این بررسی بر روی روش های جدید پژوهش، ثبت و نمادگذاری صورت گرفته است که امکان پیوستگی زمان را در طراحی هایی را که چارچوب تصویری پرسپکتیو استاتیک را ایجاد می کند، فراهم می سازد. اخیراً ما بر روی امکانی برای ارتباط میان این ایده و " توسعه اساسی " طراحی توپوگرافیک بررسی هایی انجام داده ایم. اشاره شد که به نظر می آید مدل های کامپیوتری مهندسی شهری مانعی در جهت رسیدن به کیفیت های شاعرانه فضا باشد. این پژوهش مروری بر روی نظریات تحلیل گر موسیقی " شنکر" است که پیشنهاد قطعه ای موسیقی برای همبستگی در اندیشه اتحاد ساختاری را ارائه کرد. به بیان دیگر ساختاری که از پیش زمینه تا پس زمینه توسط یک " تک دانه یا سلول" رشد یافته و در طی زمان تغییر کرده است. ما یک موضوع را انتخاب کردیم و بسیاری از طراحی ها را توسعه داده و همچنین طراحی های انجام شده که در شکافتن این موضوع کمک می کند را مورد بررسی قرار دادیم ، استفاده از این نشانه ها به عنوان نمونه برای توسعه توپوگرافیکی مدل ها در پارکی در شرق لندن صورت گرفته است.

آیا می توانید روند طراحی خود را توضیح دهید؟ چگونه پروژه خود را آغاز کرده و طراحی را به چه صورت توسعه داده اید؟
روش موجود در انگلستان به طور سنتی بر اساس نظریه " به کار گیری نبوغ مکان" است که توسط شاعر انگلیسی " الکساندر پوپ" در سال 1731 مطرح شد. در این شیوه به سایت مشخصی پرداخته می شود. هنگامی متوجه نظریه مرتبط با نبوغ لوسی شدم که در آن وسعت زمین بیشتر از یک خیابان در نظر گرفته می شد.
طرح های این اروپایی معاصر با آن مرا متقاعد نکرد. . من درابتدا بر روی طراحی منظر شهری و نه طراحی روستایی ویرجیل کار کردم ، بنابراین محتوا برای توسعه مفاهیم پروژه فقط مختص سایت نیست بلکه پیش از آنکه هر پروژه را به عنوان فرصتی برای تحقیق در نظر بگیریم، ترجیح دادم در حیطه علایق شخصی خودم کار کنم.در این زمان ایده استفاده از نیروی توپوگرافیکی در مناظر شهری برای خلق فضاها مرا جذب کرد. ما با هنرمندی اهل کاستاریکا برای یک منظره موقتی برای بی ینال (دوسالانه) هنر معاصر لیورپول کار کردیم. این تاسیسات برگرفته از نظریه زبان جهانی فوتبال همانند تجلیل از تاریخ ورزش شهر بود. ما مجذوب این نکته که چگونه مردم در خلا قانونی متقابلا رفتار می کنند، بودیم. اگرچه حداکثر ارتفاع تنها 2/1 متر بود اما فضای اطراف را جهت ایجاد منطقه ای به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان فراهم می کرد.

اهمیت کیفیت ساختاری در ارتقاء پروژه معماری منظر چیست؟ و شما در روند ساختار طرح های خود چه اقدامی انجام می دهید؟
من این شانس را داشته ام که بر پروژه های بسیاری کار کنم و به سرعت متوجه این نکته شوم که طرح ها می توانند روش های مرتبط با ساختار و نیز یک پروژه را تامین کنند اما نمی توانند هدف را اعمال کنند.
من برای حصول اطمینان از این امر تقریبا هر روز وقت زیادی را در سایت صرف می کردم. طرح ها همیشه نیازمند شناخت موقعیت های پیش بینی شده هستند و تنها کسی که می تواند طرح را در ایده های اصلی اش شناسایی کند، معمار منظر است.

چگونه با افراد حرفه ای دیگر مانند معماران و طراحان شهری مشارکت و همکاری می کنید؟
مشارکت هسته اصلی طرح است. آنچه ما در طی کار کردن با طراحان نور و مهندسان در آسیا و انگلستان کشف کردیم این است که تفاوتی بین مشارکت حرفه ای با دیگر طراحان در پروژه و مشارکت با خلاق وجود دارد. مسلماً بهترین پروژه ای که من بر روی آن کار کردم شامل نوع دوم همکاری است.

شما اخیرا کتابی در رابطه با معماری منظر که بر روی شرق آسیا متمرکز است منتشر کرده اید، هدف و اصول شما در رابطه با این کتاب چیست؟
فرهنگ آسیا و نیز احترام شدید به گذشته و اشتیاق به آینده آنان مرا جذب کرده است. به طور ساده من خواهان معرفی این موضوع به غرب هستم. معماری ایتالیایی خاطر نشان کرده است که تنها چیز جدید در جهان تاریخی است که شما نمی دانید و من فکر می کنم که تجربیات من از زندگی در ژاپن هسته علایق من به منظر را تشکیل داده است. در کوچک سازی روش های غیر منتظره برای استفاده از مواد مورد نیاز و در احتمالات نمونه وار منظر برای حضور در فرهنگ یک کشور. در واقع این به واسطه شناخت و در نتیجه تجربه شکل گرفته در ژاپن است که من افکارم را در مورد کیفیات طرح های خاص از طریق انتشاراتی در انگلستان با مخاطبان گسترده تری در میان گذاشتم.


شما رهبر برنامه در معماری منظرMA در UCLA هستید . در رابطه با برنامه ها و اولویت های خود برای دانشجویان در این زمینه توضیح دهید؟
من بسیار خورسندم که مدرسه از من برای توسعه یک برنامه معماری و منظر MA دعوت کرد. ما بر روی احتمالات موقتی در منظر و نیز تحقیق بر روی موضوعی متفاوت در هرسال با استفاده از سایت BROWN FIELD در لندن برای ایجاد یک منشور برای دیدن احتمالات جدید برای مناظر شهری کار کردیم.
امسال موضوع در رابطه با واسطه منظر، زمان و حافظه و چگونگی امکان استفاده از خاطرات خوش گذشته از مناظر دوران کودکی برای شکل سازی مجدد تاریخ منظر عمومی، است. در این ارتباط فیلم " خاطرات فردا" فیلمی از کارگردانی فرانسوی "کریس مارکر" برای دانشجویان نمایش داده شد. این فیلم داستان مردی را بازگو می کند که برای سفر در زمان انتخاب می شود تا با خاطراتی که از گذشته خود دارد گذشته و آینده را به هم پیوند زند .
سپس دانشجویان دعوت شدند که فیلم های کوتاه خود را بسازند که حیطه علایق شخصی خود را در منظر کشف کنند. در این فیلم مفهوم زمان گنجانده شده است بنابراین ایده هایی که از آن به وجود می آید شامل عناصر مرتبط با زمان می شود. برای نیمسال اول دانشجویان ایده های خود را از طریق مطالعات بیشتری که شامل طراحی، تاسیسات پایه ای سایت و مطالعه مواد می شود، بررسی کردند و آن را توسعه دادند. سپس آنها این ایده ها را با به کار گیری آنها در طرح منظر عمومی در لندن آزمایش کردند. بنابراین برنامه به طور منطقی از چیزی مفهومی و کلی به چیزی خاص تبدیل شد. اما تمامی کارها برگرفته از یک ایده منظر است که بر کیفیت موقت منظر و تجربه متمرکز است .کیفیت بالای پیشنهادات دانشجویان مرا هیجان زده کرد. شما می توانید نمونه هایی از این موارد را در سایت ببینید.

در آخر پیشنهادات شما برای دانشجویان مشتاق معماری منظرچیست؟
معجزه معماری منظر این است که شما می توانید راه های متفاوت بسیاری را دنبال کنید. پیشه شما می تواند آن چیزی باشد که می خواهید بسازید. اما پیشنهادی که من فکر می کنم می توانم به شما ارائه دهم این است که در ابتدای کار خود بر روی تمرینات طراحی کار کنید که پروژه های ساختمانی هستند نه اینکه تنها ایده هایی را بر روی کاغذ خلق کنید. خلاقیت واقعی نمی تواند بدون یک درک کامل و با جزییات از عملی بودن و مشکلات ساختاری وجود داشته باشد. تنها بعد از فهم این نکته شما می توانید واقعا شروع به تصور یک چیز جدید کنید. با کلامی از شاعر اسپانیایی " آنتونیو ماکادو" سخنم را پایان می رسانم که "هیچ راهی وجود ندارد ، راه ها با راه رفتن ساخته می شوند."
امیدوارم در این زمینه موفق باشید.
منبع: ماهنامه تخصصی منظر - آیدا آل هاشمی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
-معماری منظر را چگونه تعریف می کنید؟

فضای زیست انسانی دارای دو بخش فضای بسته و فضای باز است. به آن قسمت از فضای باز که در آن زندگی و حیات اتفاق می افتد فضای بیرونی می گوییم. در حقیقت معماری منظر نقش طراحی فضای باز یا فضای بیرونی را در محیط زندگی دارد. این فضای باز یا فضای بیرونی می تواند اعم از فضای معماری دارای عملکردهای مختلف یا شهری دارای عملکردهای مختلف باشد. منظور از فضای معماری دارای عملکردهای مختلف فضاهای مسکونی، بهداشتی، تجاری، آموزشی و … و منظور از فضای شهری میدان و فضاهای باز مثل پارک و فضاهای تفریحی و تفرجی است. در واقع معماری منظر طراحی فضای باز بیرونی در بخش معماری و شهری را در بر می گیرد که به آنها به ترتیب Landscape Architecture و Urban Landscape می گوییم.

-اهداف مورد نظر در معماری منظر چیست؟ طراح منظر قصد دارد از طریق پروژه خود به چه هدفهایی دست یابد؟
بر اساس تعریفی که از معماری منظر داشتیم هدف اصلی مشخص می شود؛ یعنی زندگی در فضای بیرونی و تامین نیازهای آن. علاوه بر این تامین نیاز فاکتور دیگری که بر طراحی موثر است مسائل محیطی است. در حقیقت تامین این نیازها در فضای بیرونی بر اساس محیط با هدف استفاده انسانی از این فضا صورت می گیرد. طراحی منظر دارای نقش حریم نیست بلکه معماری منظر و منظر شهری دارای خصوصیت طراحی عملکردی فضاهای بیرونی هستند.

-پروژه ها و زمینه کاری معماری منظر در جامعه حرفه ای چگونه است؟

پروژه هایی که به وسیله معماران منظر انجام می گیرد به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول پروژه های Planning یا برنامه ریزی منظر و دسته دوم پروژه های Design یا طراحی منظر هستند.
در بخش Planning معماران منظر اهداف برنامه ریزی را دنبال می کنند. در این حالت ممکن است فرایند به طراحی ختم نشود. مثلا در بحث برنامه ریزی فضاهای آموزشی در معماری منظر صرفا نحوه برخورد ما در روشهای طراحی در فضاهای آموزشی بیان می شود اما طراحی فضاهای آموزشی انجام نمی گیرد. در پروژه های دسته دوم برنامه ریزی به طراحی تبدیل می شود. در طراحی ما به توجه به مسائل محیطی و عملکردی به طرح کالبدی می رسیم که دارای قابلیت استفاده یا برداشت است. اهدافی که در بخش طراحی دنبال می کنیم رسیدن به فضای کالبدی است که با توجه به محیط طراحی شده و اهداف عملکردی پروژه بر اساس تعاریف برنامه ریزی قابلیت کاربرد داشته باشد.

- رشته معماری منظر چه نیازهایی را برآورده می سازد که رشته های معماری و شهرسازی قادر به تامین آنها نیستند؟
در معماری از ابتدا بحث در باره طراحی فضاهای بسته بوده و هست . نگرش معماری در فضای باز مبتنی بر Site Planning می باشد که تقریبا تنها بحث دسترسی را عنوان می کند. رشته معماری منظر در حقیقت یک حلقه تکاملی در معماری است و طراحی منظر را با توجه به مبانی محیطی (اعم از محیط طبیعی، محیط مصنوع و محیط رفتاری انسان) تعریف می کند و در نهایت به ایجاد محیط عملکردی منجر می شود. در معماری هیچ گاه پردازش فضای بیرونی انجام نمی شود. در حالیکه در معماری سنتی ما و در حقیقت به نوعی در باغسازی ایرانی این توجه به فضای بیرونی همواره مد نظر بوده است؛ خواه به وسیله معمار منظر یا به وسیله معماری که دارای تخصص ذاتی – نه تخصص آکادمیک- معماری منظر بوده است. بعدها در دوران مدرنیسم این حلقه فراموش شده و حیات و زندگی در فضای بیرونی که منظور نظر معماری منظر است مورد بی توجهی قرار گرفته است. نیاز به این نوع زندگی باعث شد که این رشته در دنیا جایگاه ویژه ای بیابد.
در بخش شهرسازی هم با توجه به اینکه نگرش طراحی خرد در فضاهای شهری وجود ندارد و تنها به طراحی جداره ها اکتفا می شود حضور معماری منظر برای طراحی منظر شهری – طراحی فضاهای باز شهری بر مبنای نگرش معماری منظر- کاملا ضروریست. فضای باز شهری از دید Urban Landscape دارای خصوصیات کارکردی است که برگرفته از ویژگیهای محیط طبیعی، مصنوع، انسانی و عملکردی است.

- برای توسعه معماری منظر در ایران چه باید کرد؟
ما رشته معماری منظر را در مقیاس Architecture Landscape به حد نهایی به صورت آکادمیک توسعه داده ایم. این رشته در زمینه منظر شهری تا حدود %۴۰-۳۰ در ایران آموزش داده می شود که باید این آمار به %۱۰۰ برسد و ارتباط تنگاتنگی بین برنامه ریزان شهری و برنامه ریزان منظر شهری برقرار شود. بخش دیگری که باید توسعه یابد منظر آمایشی یا منظر سرزمین است که به نوعی معماری محیط یا Environmental Design نامیده می شود. ما در رشته معماری منظر تا حد کارشناسی ارشد در بخش طراحی فعال هستیم و باید در بخش برنامه ریزی هم خود را فعالتر کنیم. در این زمینه باید برای رشته های مرتبط هم برنامه ریزی داشته باشیم و در بخش برنامه ریزی گیاهی، برنامه ریزی خاک، آب و محیط توسعه یابیم و حدود دخالت این رشته ها را در بخش برنامه ریزی مشخص کنیم. آخرین موردی که باید توسعه یابد دوره های دکترای برنامه ریزی معماری منظر و طراحی معماری منظر است.

-حرف آخر:
رشته معماری منظر در ایران رشته بسیار جوانی است که تنها حدود ۶ سال سابقه آموزش و ۱۲ سال سابقه برنامه ریزی دارد ولی از نظر ارتباط با موضوع دارای سابقه زیادی است و این ارتباط در معماری سنتی ما – چه در باغ ایرانی و چه در حیاط ایرانی- همیشه برقرار بوده است. البته این رشته از نظر آکادمیک در دنیا سابقه ۶۰-۵۰ ساله دارد. در بسیاری از کشورها هنوز این رشته با وجود کاربردش مطرح نشده است. در دنیا کشورهای انگشت شماری این رشته را به صورت آکادمیک تدریس می کنند که این کشورها عمدتا جزء کشورهای پیشرفته هستند. این باعث خوشبختی است که در ایران ما توانستیم این رشته را راه اندازی کنیم. معماری منظر رشته ای است که می تواند معماری را با صلابت و قوام بیشتری در جامعه حرفه ای مطرح کند. برای توسعه این رشته باید در جامعه فرهنگ سازی صورت گیرد و کاربرد معماری منظر برای عموم مشخص و معرفی شود. علاوه بر این باید حد و حدود دخالت رشته های وابسته که در امر برنامه ریزی به معماری منظر کمک می کنند تعریف شود تا تداخل اندیشه، برنامه ریزی و طراحی صورت نگیرد. در دنیا عمدتا دانشکده های معماری و شهرسازی مبتکر و ایجاد کننده این رشته هستند و در ایران هم این مساله به همین نحو بوده و خواهد بود.

نویسنده : عطیه غفوری (انجمن ‌علمی معماری منظر دانشگاه شهیدبهشتی )
منبع گفتگو :نشریه اینترنتی معماری منظر
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
معرفی معمار:




- مفهوم منظر چیست؟ آن را با کدام رشته ها مرتبط می دانید؟
طراحی منظر با رشته های معماری و طراحی شهری مرتبط اما با آنها متفاوت است؛ تا به حال در کشور ما این حرفه تعریف درستی نداشته است. در سایر کشورهای جهان به دو صورت به این حرفه می رسند:

- اول باید حرفۀ معماری آموخته شود و بعد به صورت تخصصی طراحی منظر.
- از رشته های دیگر به طراحی منظر میتوان رسید که در هر صورت رشته ای «میان دانشی» است و تخصص های گوناگون در آن می گنجد، مثل گیاه شناسی که مرحوم فرهاد ابوضیا خبره ترین بود و پیش از فوتش در حال تدوین فهرست گل و گیاه های وحشی ایران زمین بود و 6000 نوع آنها را جمع آوری کرده بود.(در ضمن چقدر خوب بود اگر پیگیری میشد و این کتاب به چاپ میرسید.) ولی همۀ خانم هایی که می بینید کنار بزرگراه هایمان بالای سر چند باغبان ایستاده اند و به آنها دستور میدهند که چه گل و گیاهی را در کجا بکارند، آنها هم همگی طراح منظر هستند. مهندسان و معماران یا شهرسازانی که طرحهای کلان فضاهای سبز را با لکه گذاری روی نقشه های بزرگ مقیاس مشخص میکنند، آنها هم طراحی منظر انجام میدهند. در واقع در طراحی منظر، مقیاس کار بسیار حائز اهمیت است و آن را به گرایش های متفاوت میکشاند، از خانم خانه داری که باغچۀ حیاط خودش را باغبانی میکند تا شهرسازانی که مناطق وسیعی را جهت درختکاری روی نقشه های طرحهای جامع شهرهایمان و پیرامون آنها با رنگ سبز می پوشانند.

- گرایشهای منظر را چگونه دسته بندی میکنید؟

مهندسی کشاورزی، گیاه شناسی، طراحی و باغ آرایی پارک های شهری، طراحی فضاهای سبز در مقیاس کلان

- نظریه پردازی در این حوزه را چگونه ارزیابی میکنید؟
نظریه پردازی در حرفۀ طراحی منظر به هزاران سال پیش بر میگردد و به باغ سازی ایرانی، چینی و ژاپنی در تاریخ بشر. دو نوع «باغ مادر» داریم، باغ ایرانی و باغ ژاپنی و این دو نوع مولد سایر مکتب های طراحی منظر هستند. راجع به این دو کهن الگو خیلی کتاب و مقاله نوشته شده، ترجیح می دهم مطالب تکراری بیان نشود. ریشۀ طراحی در غرب در قرن نوزدهم توسط Capability Brown و در آمریکا در قرن نوزدهم توسط Frederick Law Olmsted پایه گذاری شد، اولی با احداث پارک های عظیم شهری و دومی که معروف ترین کارش Central Park نیویورک است. فقط تجسم کنید اگر Manhattan این پارک را نداشت، چه فاجعه ای بود و در مییابید که Olmsted بهترین ارثیۀ طراحی را به شهر نیویورک اهدا کرده است و البته شهرداران آن توانستند از او قدردانی کنند و اثر او را وجب به وجب حذف کنند.
اما در دهۀ 1960 جنبش زیست محیطی متولد شد که در حیطۀ طراحی منظر بنیانگذار آن Ian McHarg بود. او با کتاب Nature Design With، پایۀ علمی طراحی منظر را به وجود آورد و از همان زمان استفاده از رایانه را در این رشته باب کرد.
کارهای Kevin Lynch، به خصوص در کتاب Site Planning در ادامۀ برخورد علمی با طراحی منظر نوشته شد و در زمان معاصر جنبش اکولوژیست ها با حضور Adriaan Geuze و George Hargreaves ادامه دارد، اینها در عین استقبال از تنوع و پیچیدگی طبیعی در طراحی و تقلید از طبیعت، به دنبال «پایداری» هستند. جدیدترین نظریه پرداز در زمان حال Kongjian Yu هست که با کتاب The Art of Survival نظریه های اکولوژیست ها را چند گام پیش برده است و به سیستم های کلان زیربنایی در طراحی منظر رسیده است.

- نقد را در این حوزه چگونه ارزیابی می کنید؟

از آنجا که ما هنوز جامعۀ دموکراتیکی نیستیم، فرهنگ نقد هم نداریم، نه در ادبیات، نه در سینما، نه در هنر... و البته نه در معماری. در ایران همه فکر میکنند نقد یعنی کوباندن، در صورتیکه هدف از نقد، بر طرف کردن اشکالات و رسیدن به راه حل های بهتر است. نقد باید سازنده باشد تا به کار بیاید.

- آموزش دانشگاهی این حوزه را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا متناسب با نیازهای جامعۀ ما هست؟

متأسفانه از حوزه های دانشگاهی ایران خیلی دور هستم و جسته گریخته میشنوم دوستانم چه درس می دهند یا دوستانی که در دفتر ما کار می کنند چه یاد گرفته اند. تا جایی که می دانم هنوز نه این حرفه جایگاهی در فرهنگ ما دارد و نه تعریف درست این رشته در حوزه های دانشگاهی مطرح شده است.

- ضوابط و آیین نامه ها، قوانین و استانداردها را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلاً اطلاعی ندارم که چنین چیزهایی برای طراحی منظر وجود داشته باشد. شاید برای «طراحی محیط»... آن هم مطمئن نیستم. شما ما را ارشاد کنید!

- نقش مهندسان مشاور را در این حوزه چگونه ارزیابی می کنید؟

مهندسان مشاور می توانند بسیار مؤثر باشند و با به کارگیری متخصصان طراحی منظر در پروژه هایشان این حرفه را گام به گام باب کنند.

-با توجه به مسائل یاد شده چشم اندازهای این حوزه را چگونه می بینید؟

بسیار درخشان. چون که همه مان داریم به این نتیجه می رسیم که باید به طبیعت باز گردیم.

- دربارۀ پایداری و منظر با نگاه به فرهنگ ایرانی چه نظری دارید؟
باید قبول کنیم که کشور جهان سومی و عقب افتاده ای هستیم و مدام دنباله روی غرب هستیم. من دايماً به این فکرم که چرا باید همۀ اشتباهات غرب را تکرار کنیم؟ چرا نمیتوانیم به سوابق درخشان فرهنگ خودمان رجوع کنیم و از آنجا بیاموزیم. باغ ایرانی الگوی طراحی منظر پایدار است، چرا کاهلی می کنیم و نمی خواهیم باغ ایرانی مدرن بسازیم؟

- یک سایت تحلیلی در حوزۀ منظر لازم است به چه موضوعات سودمند و پراهمیتی بپردازد؟

بی نهایت کار، بی نهایت عملکرد و بی نهایت تأثیر. ولی تازه اول خط هستیم و اگر اجازه بدهید، قدم به قدم پیش برویم. در ضمن هر چه سؤال های شما دقیق تر باشند، جواب های دقیق تری دریافت خواهید کرد.
منبع گفتگو :معمارنت
 

landscape3

مدیر تالار مقالات علمی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مزدک روحانی معمار منظریه که متولد و بزرگ شده ی کشور پاریس است..ایشون در ایالات متحده فناوری باغبانی(Horticulture Technology)و طراحی چشم انداز(Landscape Design) را مورد مطالعه قرار دادن و سپس به عنوان یک معمار و متخصص در ساختن و طراحی منظر در فرانسه آموزش دیده اند.ایشون در ایالات متحده.فرانسه و استرالیا فعالیت داشته و در حال حاضر در شرکت طراحی منظر رابینسون در نیوکاسل(انگلستان)مشغول به کار هستند...

در میان تلاش هایش در باغ های خصوصی.مراکز عمومی شهر.پارکها.باغ ها و تحولات زیاد مسکن..پروژه های اخیر شامل طرحی برای مدیریت یک شهر بزرگ و ارزیابی اثرات زیست محیطی در مناطق است..در مصاحبه ای که سایت iwanttobealandscapearchitect با ايشون انجام داده از ايشون پرسيده شده كه تا حالا از اين همه فعاليت خسته نشده ايد؟ايشون اينگونه جواب ميدهند:خير..هيچ روزي براي من معمولي و خسته كننده نيست و هر روز چيز جديدي بدست مي آورم و به اطلاعاتم افزوده ميشه..چون من هميشه ميخواستم يك معمار منظر باشم چون يك معمار منظر زندگي روزمره را ميسازد!!!


يك روز يك معمار منظر مي تواند يكCAD technicianباشد..روز بعد در محيط زيست..و روز ديگر يك نقشه بردار..بنابراين ما كارهاي مختلفي براي انجام داريم..و شما هر روز چيز جديدي ياد ميگيريد و اين فوق العاده لذت بخش است!!!


منبع:landscape3.ir

برای دانلود و دیدن ادامه گفتگو به لینک زیر مراجعه کنید :


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا