گرد آوری تکنولوژی های دکل های حفاری نفت

سلام
برای یک پروژه تحقیقاتی میشه به این سوالا جواب بدین؟

1- عمیق ترین مته حفاری تا چه عمقی حفر میکند؟

2- چه شرکتی از کدام کشور پیشرفته ترین فناوری حفاری چاههای نفتی را دارد؟

3- تکنولوژی کشور چین در این زمینه تا چه حد قابل استفاده است؟

ایا دکل های حفاری تا عمق پنج کیلومتر و یا بیشتر وجود دارند؟

با تشکر
 
پایان ساخت بزرگترین دکل حفاری نفت به همت بخش خصوصی

ساخت بزرگترین دکل حفاری نفت با همت بخش خصوصی در مشهد به پایان رسید.
مدیر اجرایی این طرح در گفتگو با خبرنگار ما زمان ساخت این دکل را یک سال اعلام کرد وافزود:
کار طراحی واجرای این دکل را یک گروه 28 نفره از متخصصان داخلی کشورمان انجام داده اند .
احمد جدیربا اشاره به اینکه برای ساخت این دکل 20 میلیارد ریال هزینه شده است افزود:
ساخت این دکل در داخل کشور سه میلیون دلار صرفه جویی ارزی نیز در برخواهد داشت .
وی گفت:ویژگی این دکل در مقایسه با نمونه خارجی قابلیت استفاده درمناطق کوهستانی است.
مدیر اجرایی این طرح با اشاره به اینکه این دکل وانایی حفاری تا عمق هفت کیلومتر در داخل زمین را داراست افزود :
20 دستگاه تریلی امروز این دکل را به اهواز منتقل می کنند .
وی گفت :شرکت سازنده این دکل حفاری ، ساخت بزرگترین دکل حفاری نفت در ایران را نیز با 15 میلیون یورو هزینه
و پیشرفت 30 درصدی در دستور کار دارد که تا یک سال آینده به بهره برداری می رسد.

منبع:
http://mashhad.irib.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=3226&Itemid=299
 
تاریخچه و انواع سکوهای دریایی

تاریخچه و انواع سکوهای دریایی

تاریخچه و انواع سکوهای دریایی


سکوهای چوبی (سکوهای اولیه)

احتمالا اولین تلاش جهت دستیابی به نفت در بستر دریا در کالیفرنیا حدود سال 1900 میلادی به ثمر رسید که

چاه های نفت از روی اسکله ای متصل به ساحل و به فاصله 500 متر از ساحل حفر گردید.

در سال 1909 در دریاچه ۱فری در ۲کادوپاریش لا با استفاده از شمعهای چوبی و دکلهای حفاری چوبی سکویی

چوبی ساخته شد و از روی آن چاه هایی حفر گردید.بدین ترتیب اتصال سکو به ساحل از بین رفت و سکو با

استفاده از شمع در دریا احداث گردید.

در سال 1920 یک سکوی چوبی در آبهای کم عمق دریاچه۳ ماراسی بیو واقع در ونزوئلا ساخته شد و از روی آن عملیات حفاری انجام پذیرفت .البته از آنجایی که شدت امواج در این دریاچه به مراتب کمتر از دریا میباشد نمیتوان آن را سکوی دریایی قلمداد نمود.

در سال 1930 در جنوب لوئیزیانا از روی یک سکوی چوبی که کانالی در کنار آن جهت استفاده از سرویس بارجها و قایقها جهت حمل و نقل احداث شده بود حفاری صورت گرفت.

ایجاد سکوهای چوبی با استفاده از شمع های چوبی همچنان ادامه یافت به نحوی که در سال 1933 سکویی در اعماق 7/3 متری آب و به فاصله یک کیلومتری از ساحل احداث گردید.

در سال 1937 شرکت ۴برون اندروت آمریکایی در فاصله 6/1 کیلومتری از ساحل یک سکوی چوبی در

عمق 3/4 متری احداث نمود.

عملیات احداث سکوهای چوبی تا سال 1940 ادامه یافت و پس از آن به علت شروع جنگ جهانی دوم

گسترش عملیات معلق گردید.

ferry 1

caddo parish la 2

maracibio 3

brown & root 4

سکوهای فولادی

در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به دلیل نیازهای جنگ صنایع فولاد پیشرفت شایان توجهی نمود و پس

از پایان جنگ سازه های فولادی از جمله سکوهای فولادی رواج یافتند .اولین سکوی فولادی در سال 1946

میلادی در عمق 3/4 متری ساخته شد شایان ذکر است که جهت احداث این سکو 238 شمع به کار رفت.

اولین سکوی فولادی از نوع ۱شابلونی با روش ساخت کنونی (یعنی ساخت در ساحل و پس از حمل نصب در

محل) در سال 1947 در آبهای خلیج مکزیک ساخته شد که این سکو در 29 کیلومتری از ساحل و در عمق

1/6متری نصب گردید. سپس یک سکوی دیگر از این نوع در عمق 2/15 متری احداث شد و بدین ترتیب

یک صنعت جدید متولد گردید . در طول دوره پیشرفت سکو سازی به موازات پیشرفت صنایع فولاد به مرور

قطر شمع ها بزرگتر گردیده و از تعداد آنها کاسته شد و روشهای اجرایی بهبود یافت .

در سال 1949 ده سکو در خلیج مکزیک احداث گردید که در اثر نیروی امواج طوفانی این سکوها یا کاملا

از بین رفت و یا صدمه کلی بر آنها وارد آمد.

در سال 1955 برای اولین بار با ساخت سکویی به طور کامل در ساحل و حمل توسط بارج و نصب به

وسیله بارج های جرثقیل دار عظیم درعمق 5/30 متری ساخت سکوهای بلند تر رواج یافت و روز به روز

بر ابعاد سکوها افزوده گردید .سکوها در اعماق بیشتر و به فاصله دورتر از ساحل نصب شدند .

در سال 1976 کمپانی نفتی 2شل اعلام کرد که بلند ترین سکوی نفتی دنیا را در آبهای خلیج مکزیک نصب

خواهد کرد . این سکو کامل و مجهز به تمامی تجهیزات (دکل حفاری مخازن- گل حفاری –محل اقامت افراد-

وسایل تولید و غیرو...)بود نام این سکو کونیاک گذارده شد و در فاصله 160 کیلومتری جنوب شرقی ایلت

لوئیزیانا و حدود 15 کیلومتری دهانه می سی سی پی در عمق 9/310 متری نصب گردید که حدود 9/22

متر سکو نیز (علاوه بر عمق آب )از آب بیرون بود این سکو دارای 24 شمع با قطر خارجی 122 سانتیمتر

و ضخامت جداره شمع ماکزیمم برابر 35/6 سانتیمتر بوده که وزن کلی سکو بالغ بر 53500 تن متریک می

باشد و برای موج به ارتفاع 9/22 متر و پریود 12 ثانیه و سرعت باد معادل 150 مایل در ساعت و زلزله

خطی 0/2Gو در حالت پلاستیک0/4G طراحی گردیده است مدل کامپیوتری این سکو شامل 700 گروه و

2000عضو میباشد کمپانی شل و 14 کمپانی دیگر در این کار شرکت داشتند که هزینه آن بالغ بر 250

میلیون دلار گردید.

در حال حاضر بلند ترین 3سکوی ثابت شابلونی در عمق 5/315 متری در خلیج مکزیک نصب گردیده و

سکوهای عظیم از نوع ثابت وزنی 4بتونی در دریای شمال احداث گردیده است و برای اعماق خیلی زیاد

از سکوهای شناور و سکوهای 5پایه کششی استفاده میگردد . در سال 1984 میلادی در اعماق 6/609 متری

به وسیله شرکت 6بکتل یک سکوی پایه کششی نصب گردید .

همانگونه که تشریح گردید در روند تکاملی ساخت سکوها از آنجایی که مسائل نفتی –سیاسی و بعضا نظامی

(از جمله سکوی رادار تکزاس )مطرح بوده شتاب زیادی به چشم میخورد و این صنعت که میتوان گفت حدود

50 سال قدمت دارد مراحل پیشرفت زیادی را پشت سر نهاده است . به موازات پیشرفت سکوهای فوق الذکر

سکوهای حفاری مانند سکوهای 7خود بالابر و 8غوطه ور و9 نیمه غوطه ور نیز مراحل تکاملی خود را طی

نموده اند.

template platform 1

shell co 2

template fixed platform 3

gravity platform 4

tension leg platform 5

bechtel 6

jack up 7

submersible 8

semi-submersible 9



سکوهای ثابت

سکوهای ثابت نوع۱ شابلونی

این نوع سکو معمولا در آبهای کم عمق تر نصب میگردد .و البته امروزه از این نوع در اعماق 5/315 متری نیز نصب شده است ولی معمولا بیشتر تا عمقی حدود 100 متر از آنها استفاده میگردد .

نام گذاری این سکو بدین سبب میباشد که از پایه های سکو به عنوان هادی جهت نصب شمع ها استفاده میشود (شمع ها از داخل پایه سکو یا از خارج و متصل به پایه سکو کوبیده میشوند) به این سکو اصطلاحا سکوی ۲جاکت نیز گفته می شود

این سکو شامل قسمتهای زیر می باشد:

۱ -جاکت یا یک قاب فضایی که جهت سرویس دادن در نصب شمع ها و به عنوان ۳مهاری های جانبی برای شمع ها طراحی گردیده اند .

۲ -شمع ها که منتقل کننده بار افقی و عمودی دائمی به کف دریا میباشند.

۳ -۴روسازه که شامل خرپاهای فضایی و عرشه های ضروری جهت تحمل بارهای بهره برداری و دیگر بارها می باشد

قسمت اعظم این نوع سکوها در دنیا (حدود 60% کل این سکوها)در خلیج مکزیک واقع می باشند که بلند ترین سکو از این نوع در عمق 5/315 متری در آبهای خلیج مکزیک نصب گردیده است .

از این نوع سکو علاوه بر خلیج مکزیک در دریاچه ماراسی بیو –خلیج فارس –آفریقا علی الخصوص نیجریه و سواحل کالیفرنیا استفاده می گردد.

نصب سکوی ثابت از سال 1955 در خلیج فارس متداول گردید و در سال 1964 اولین سکوی ثابت در آبهای ایران نصب گردید . و هم اکنون حدود 135 سکوی ثابت نوع شابلونی در آبهای ایران در خلیج فارس و متعلق به ایران وجود دارد. سکوهایی که در خلیج فارس نصب میشوند در مقایسه با سکوهای خلیج مکزیک در مقابله با امواج و طوفانهای ضعیف تری طراحی می گردند.

در سواحل کالیفرنیا عامل تعیین کننده ابعاد سکوها زلزله می باشد نه امواج ناشی از طوفان در دریا .

در آلاسکا فشارهای ناشی از یخ به ضخامت 2/1 الی 8/1 متری وارده بر سکو به مراتب بحرانی تر از نیروهای ناشی از زلزله و امواج ناشی از طوفان می باشد .این نیروها به حدی زیاد است که سکوی ثابت از نوع شابلونی برای این منطقه جوابگو نبوده و مناسب نمی باشد . به همین دلیل از نوع سکوی تراز شونده و یا سکوی تک پایه مونوپاد استفاده می گردد

سکوهای ثابت دریایی اصولا از مزیت خاصی برخوردارند زیرا هزینه نصب آنها نسبتا پایین و سکوهای پایداری می باشند که در خارج از سطح آب بدون ایجاد حرکت مهمی میتواند عملیات حفاری و تولید و دیگر کارها مانند بر روی آنها انجام گیرد. در خلیج مکزیک قابل دسترس بودن وسایل ساخت و سولت حمل و نصب بر رونق سکوهای ثابت دریایی در آن منطقه افزوده است .

tamplate 1

jacket 2

lateral bracing 3

super structure 4

سکوی حفاری خود بالابر ( jack up rig)

سکوهای خود بالا بر سکوهایی هستند که بر روی آب شناورند و تا محلی که باید جهت حفاری یا کارهای دیگر عمل کنند بر روی آب مانند کشتی حرکت مینمایند .پس از استقرار در محل حفاری با جک های پنوماتیک-هیدرولیک یا الکتریک پایه های سکو تا کف دریا پایین رانده میشوند و بعد سطح عرشه را به سمت بالا تا ارتفاعی که لازم است بالا برده تا از اثرات موج مصون بماند و یا ارتفاع لازم جهت حفاری را کسب نماید.

سکوی خود بالابر در مواقع اسقرار در محل پایداری زیادی دارد و میتواند عملیات حفاری حتی تا اعماق 140 متری از روی آن انجام گیرد ولی معمولا برای اعماق 15 الی 100 متر از آن استفاده میگردد.

بر روی این سکو محل اسکان پرسنل –1محل فرود هلیکوپتر-دکل حفاری-جرثقیل-قایق نجات و دیگر وسایل ضروری تعبیه میگردد.

شایان ذکر است که دولت ایران در سال 1363(ه.ش)یک دستگاه سکوی حفاری خود بالا بر از شرکت هیتاچی ژاپن خریداری کرد که این دستگاه با حدود 8300 تن وزن خالص و مساحت 4000 متر مربع و با پایه های قابل نصب تا عمق 93 متری قابلیت حفاری تا عمق 6100 متری را دارا می باشد.این دستگاه دارای امکانات لازم از قبیل خوابگاههای متعدد- نماز خانه-رستوران –سالن کنفرانس-باشگاه-بهداری-محل فرود هلیکوپتر و دیگر امکانات فنی جهت حفاری میباشد و مجموعا امکانات زندگی جهت حدود یکصد نفر را دارا می باشد که دولت ایران علاوه بر این سکو یک سکوی خود بالابر دیگر به نام شهید مدرس را دارا می باشد.

منبع: http://www.naft-shimi.mihanblog.com/post/98
 
آشنايي با ابزار و وسايل حفاري جهت‌دار

آشنايي با ابزار و وسايل حفاري جهت‌دار
آن‌چه که در پی می‌آید، ویرایش نخست «آشنایی با ابزارها واصطلاحات حفاری» و سومین بخش از مقاله‌ی « آشنایی با روش‌های نوین حفاری» از مجموعه‌ی متون آموزشی مفاهیم مهندسی نفت، ویژه‌ی خبرنگاران سیاستی و سیاست‌پژوهان بخش بالادستی نفت و اقتصاد انرژی است که در سرویس مسائل راهبردی دفتر مطالعات خبرگزاری دانشجویان ایران، تدوین شده است. دراین قسمت از مجموعه مقالات معرفی حفاری جهت‌دارسعی می‌شود برخی دستگاه‌ها و ابزارهای اصلی که درحفاری جهت‌دار به کار برده می‌شوند به صورت خلاصه معرفی گردد.
ابزارها
1- لوله‌های طوقه‌ (Drill Collar):
لوله‌های فولادی سنگین و سختی هستند که درانتهایرشته‌های حفاری به منظور تأمین وزن روی مته (WOB) و هم‌چنین سختی رشته حفاریقرارمی‌گیرند. ازنظر ساختار بدنه دوگونه مارپیچی و صاف وجود دارد (شکل1) که درحفاریجهت‌دار نوع مارپیچی ترجیح‌ داده می‌شود. شیارهای مارپیچی که روی بدنه لوله طوقهتوسط ماشین تراشیده می‌شود، سبب کاهش سطح تماس لوله با دیواره چاه به میزان 40درصدمی‌گردد درحالی که تنها 40درصد از وزن لوله کاهش می‌یابد. این کاهش سطح تماس باعثکاهش احتمال چسبیدن لوله به دیواره چاه (Differential Sticking) و گیرکردن آنمی‌شود. لوله طوقه به طور میانگین 31 فوت طول دارد و ازنظر اندازه طول لوله و جنسفولادی آن، غیراز لوله طوقه معمولی سه نوع لوله دیگر وجود دارد.
- لوله طوقه کوتاه کهدرطول‌های 15- 10- 5 فوت ساخته می‌شوند.
- لوله طوقه غیرمغناطیسی که از آلیاژخاصی از فولاد زنگ نزن با کیفیت بالا ساخته می‌شود.
- لوله طوقه غیرمغناطیسیکوتاه.
2- ساب شناور (Float Sub)
یک لوله کوتاه که یک سرآن پین (نرینه) و سردیگر آنباکس (مادینه) است و محلی برای قرارگرفتن شیرشناور (Float Valve) می‌باشد. معمولاًبالای موتورهای دکل (PDM) نصب می‌شود.شیرشناور برای جلوگیری از حرکت سیال حفاری بهسمت بالا از درون لوله حفاری تعبیه می‌شود. و در واقع یک شیر یک‌طرفه است که اجازهمی‌دهد گل از داخل رشته حفاری وارد چاه شود اما مسیر برگشت ان را می‌بندد وگاهی‌اوقات درساب بالای مته (Bit Sub) هم نصب می‌شود.
- تثبیت کننده‌ها (Stabilizer)
تثبیت کننده‌ها جزء ضروری تقریباً همه رشته‌هایحفاری درچاه‌های جهت‌دار هستند. تثبیت‌کننده‌های نزدیک مته (Near bit Stabilizer) معمولاً جایگاه شیرشناور هم هستند. برروی لوله تثبیت کننده تیغه‌هایی نصب شده که بهصورت 360 درجه سطح لوله را پوشش می‌دهد و معمولاً روی این تیغه‌ها توسط مواد سختپوشش داده می‌شود.
وظایف اصلی تثبیت کننده‌ها عبارتند از:
1- کنترل انحراف چاه
2- کاهش خطر چسبیدن لوله به چاه (Differential Sticking)
3- تراشیدن و صاف کردن ناهمواری‌ها و کجی‌های چاه (Dogleg)
ازنظر نحوه اتصال تیغه‌ها به بدنه لوله دونوعتثبیت کننده وجود دارد:
1- تیغه‌های جوش‌داده شده (Welded blade stabilizer)
دراین نوع، تیغه‌ها توسط عملیاتجوشکاری و حرارت بالا، با کیفیت بالا به بدنه لوله متصل می‌شوند. تیغه‌ها می‌توانندمستقیم و یا مارپیچی باشند (شکل 2). این نوع تثبیت کننده‌ها درسازندهای سخت توصیهنمی‌شوند چراکه احتمال کنده‌شدن تیغه‌ها وجود دارد. این نمونه بیشتر برای چاه‌هایبا قطر زیاد و یا در سازندهای نرم مناسب است، چراکه امکان استفاده از حداکثر شدتجریان سیال حفاری را فراهم می‌کنند، درضمن این نوع تثبیت کننده ارزان‌تراست.
2- تیغه‌های یکپارچه Integrat – blade stabilizer
دراین مدل یک قطعه فلز یکپارچه بهشکل لوله درآمده و توسط دستگاه، تیغه‌ها روی آن شکل می‌گیرند. این نمونه از نمونهقبل گران‌تراست. در این نمونه لبه بیرونی تیغه‌ها کمی گرد شده‌اند تا از آسیب‌رسیدن به دیواره جلوگیری شود و هم‌چنین تماس تیغه با بدنه چاه بیشتر گردد. اینتثبیت کننده‌ها معمولاً توسط کربید تنگستن(نوعی آلیاژ فلزی) پوشش داده می‌شوند (شکل 3).
4- غلتک‌های تراشنده (Roller Reamer)
این تراشنده‌ها به منظور حفظ اندازه چاه، کاهشگشتاور (Torque) درلوله و هم‌چنین ثابت نگه‌داشتن رشته حفاری دردونوعنزدیک متهورشتهحفاریموجودند و معمولاً درسازندهای سخت مفید می‌باشند (شکل 4).
5- توربین (Turbin)
این دستگاه براساس مکانیزمچرخش گریز از مرکز (سانتریفیوژ) سیال کارمی‌کند. انرژی ازسرعت و حجم سیال حفاری بهیک استاتور (Stator) ثابت و زاویه‌دار منتقل می‌شود که سبب ایجاد یک نیروی چرخشی درروتور (Rotor) مقابل آن می‌گردد (شکل 5). هرترکیب استاتور و روتور یک گام (Stage) نامیده می‌شود. یک توربین درعملیات حفاری جهت‌دار ازچندین گام تشکیل شده است. اینوسیله امروزه چندان متداول نیست و معمولاً توسط متخصصان رانده می‌شود.
6- ساب خمیده (Bent Sub)
ساب خمیده لوله دارای پین و باکس می‌باشد که قسمت پین (نرینه) باید با باکس (مادینه) هم‌سایز و هم‌سازباشد. پین معمولاً با زاویه‌ای نسبتبه محور بدنه ساب ساخته می‌شود. این زاویه معمولاً بین 1 تا 3 درجه استکه به اندازه 1/2 درجه تغییر می‌کند. سابخمیده بلافاصله بالای PDM یا توربین قرارمی‌گیرد و با اعمال نیرو به مته سبب حرکت آن دریک مسیر کمانی شکلمی‌شود.
7- چاله‌بازکن (Hole Opener)
این وسیله یک ابزار لوله‌ای شکل با قطر ثابت است کهبرای بازکردن چاه‌های هدایت‌گر (Pilot Well) استفاده می‌شود. برای سازندهای مختلفدارای برشگرهای متفاوت است که می‌توان آن‌ها را درمحل چاه عوض کرد (شکل 7).
8- وایپ استاک (Whip- Stock)
یک وسیله ایجاد انحراف درچاه است که درچاه‌های باز (Openhole) و یا جداری شده (Cased hole) کاربرد دارد. ویپ استاک درچاه باز قابلبازیابی است و معمولاً برای ایجاد یک انحراف عمیق درچاه‌های با حرارت بالا و یادکل‌های کوچک مورد استفاده است. درچاه جداری شده برای ایجاد انحراف از مسیراولیه ازدرون جداری‌ها (Casing) به کارمی‌رود، درون جداری محکم و ثابت می‌شود تا اجازهانحراف ازدرون آن را بدهد و سپس در پایان کار درهمان جا، رها می‌شود (شکل 8).
9- جارهای حفاری (Drilling Jar)
برای اعمال ضربه به سمت بالا یا پایین طراحیشده‌اند، درچاه‌های جهت‌دار همراه رشته حفاری رانده می‌شوند تا درهنگام گیرکردنلوله (Pipe Stock) درچاه با اعمال ضربه آن را آزاد کنند. جارهای می‌توانندهیدرولیکی، مکانیکی و یا هیدرومکانیکی باشند (شکل 9).
10- موتورهای قابلهدایت (Steerable Motor)
ازآخرین دستاوردهای تکنولوژی حفاریجهت‌دار است: این دستگاه یک PDM است که هم می‌تواند بچرخد و با حفر سازند به پیشرود و هم درصورت لزوم جهت‌ داده شود. یک غلاف خمیده این امکان را می‌دهد که درهنگامجهت‌دهی، دستگاه نسبت به محوررشته حفاری منحرف شود و با استفاده ازاین انحرافمی‌توان اصلاحات کوچک را درمسیر چاه اعمال کرد (شکل 10).
اصطلاحات
1- Differential Sticking :
هنگامی که اختلاف فشارسیال درون چاه و فشار سازندزیاد باشد فشار سیال باعث چسباندن لوله به دیواره چاه و درنتیجه گیرکردن آن می‌شود.
2- Dogleg:
میزان خمیدگی کلی درمسیر چاه را گویند که شامل تغییراتزاویه عمودی (inclination) و یا زاویه افقی (Azimooth) می‌باشد.
3- Near bit Stabilizer :
تثبیت کننده‌ای که درست بالای مته نصب می‌شود .
4- Open hole :
قسمتی از چاه که درآن لوله جداری (Casing) نصب نشده است.
5- Casing :
لوله‌های فولادی محکم و پایداری هستند که برای محافظت ازدیواره چاه و یک سری وظایف دیگر بعد از حفاری درون هرقسمت از چاه قرارداده می‌شوند.
6- Pilot hole :
چاهی با قطر کمتر از قطر نهایی که برای ایجاد انحراف اولیهدرمسیر چاه حفر می‌گردد.
7- Weight On bit :
وزنی که معمولاً توسط لوله‌های طوقه برروی مته اعمال می‌شودکه به عملیات حفاری و سرعت پیشروی آن کمک کند.

منبع، به نقل از کاربر بهرام در پست : http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/191079
 
بخش های مختلف در دکل حفاری


اصولا" در حفار ی دورانی دو نوع دكل وجود دارد :
I. دكل استاندارد كه با چهار پایه (Leg) كه روی یك پی چهار گوش قرار دارد و هر دفعه قطعه قطعه می كنند.
II. دكل خود فراز یكبار موقع ساخت سر هم بندی می شود = دكل چاقوئی = Jackknife Mast
هر دكل بر روی زیر سازه ای (Substructure) بنا میشود كه كار آن :

الف) نگهداری سكوی دستگاه حفاری و تامین فضا برای تجهیزات و كارگران
ب ) تامین فضا برای فورانگیر های زیر سكوی د ستگاه حفاری

معمولا" ظرفیت بار یك د كل استاندارد از ۲۵۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰ پوند ( ۱۲۵ تن تا ۷۵۰ تن ) تغییر میكند و بادهائی با سرعت ۱۰۰ تا ۱۳۰ مایل در ساعت ( ۲۰۸ - ۱٦۰ كیلومتر در ساعت ) را می تواند تحمل نماید بدون اینكه احتیاج به مهار دكل با سیم باشد.
قسمت های مختلف یك دكل حفاری :
1.جعبه قرقره تاج و سكوی تاج (میزاب ) Crown Block & Water Table
2.دكل خود فراز Mast
3.سكوی دكلبان Monkey Board
4.جعبه قرقره متحرك Traveling Block
5.قلاب Hook
6.هرز گرد Swivel
7.گیره بالا بر Elevator
8.كلی Kelly
9.بوش رانش كلی Kelly Bushing
10. بوش اصلی Master Bushing
11. سوراخ اتصال Mouse Hole
12. گمانه (چاهك كلی ) Rat Hole
13. آچار چپ Back up Tongs
14. آچار راست Make up Tongs
15. گردونه حفاری Draw works
16. وزن نمای حفاری Weight Indicator
17. تابلو حفار Driller’s Console
18. اتاق حفار Dog House
19. خرطومی كلی Rotary Hose
20. انباره روغن فورانگیر Accumulator Unit
21. راهرو Cat Walk
22. سرسره Pipe Ramp
23. خرك های لوله Pipe rack
24. زیر سازه دكل Substructure
25. ناودان برگشت گل Mud Return Line
26. الك لرزان Shale Shaker
27. چند راهه كاهنده (فورانگیر) Choke Manifold
28. جدا كننده گاز گل Mud – Gas Seperator
29. گاز زدا Degasser
30. حوضچه های گل Reserve Pits
31. مخازن گل Mud Pits
32. لای زدا Desilter
33. ماسه زدا Desander
34. پمپ های گل Mud Pumps
35. خروجی پمپها Mud Discharge Lines
36. سیلوهای مواد فله گل و سیمانBulk Mud Components Storage
37. انبار مواد گل Mud Hose
38. مخازن آب Water Tanks
39. مخزن گازوئیل Fuel Storage
40. موتورها و .......Engines & Generators
41. مجموعه فورانگیر گل Blow – out Preventor Stack
42. كابل حفاری Drilling Line
توضیح بخش های مختلف دكل حفاری ( نمای كناری):
١- های دریل یا (Hi drill) كه محافظت كننده فضای حلقوی یا آنولوس است.
۵٫٤٫۳٫٢- Top Rams و Shear Rams وBlind Rams و Rams Bottom كه اینها والوهائی هستند كه برای جلوگیری از فوران در زیر سكو نصب میگردند و در مواقع اضطراری Shear Rams را بكار برده و كلا"ارتباط فضای بیرون و داخل چاه را قطع می كنند. به مجموعه اینRams ها BOP یا Blow-out Preventor گفته می شود و وظایف مهار كنندگی را دارند.
٦- Cellar = كه در زیر دكل و روی زمین به توسط سیمان درست شده و حالت یك گودال مكعبی شكل را دارد و حفاری از انتهای آن شروع می شود.
۷- BOP كه در بخشهای و و و توضیح داده شده است.
۸- لوله حفاری كه با Rotary Table درگیر است.
٩- Kelly Bushing = كه شش گوش یا سه گوش یا مربعی است و درون Rotary Table قرار گرفته و هنگامی كه روتاری تیبل می چرخد Kelly Bushing و لوله های متصل به آن نیز گردش میكند.
۱۰ –Kelly Cock = لوله ها به آن متصل شده و هرز گرد بوده و لوله حاوی گل حفاری نیز به آن متصل می شود.
١١- Travelling Block = سیم های بكسل حفاری روی آن قرار گرفته و توسط آنها رشته های حفاری بالا و پائین میشوند.
١۲ – Kelly = لوله ای است كه شش گوش بوده و در بخش بالائی دریلینگ پایپز قرار می گیرد و Kelly Bushing آنرا می چرخاند.
١۳ – Crown Block = كه در انتهائی ترین قسمت استرینگ قرار می گیرد و در انتهای دكل حفاری و وظیفه آن بالا و پائین بردن مجموعه حفاری است.
۱٤ – Monkey Board = كه سكوئی است كه دكلبان روی آن ایستاده و لوله ها را جابجا نموده و آنها را كم یا زیاد می كند.
۱۵ – Rat Hole = كه مجموعه كلی را درون آن قرار می دهند برای لوله پائین یا لوله بالا.
۱٦ – Steal Line Measurment = SLM كه لوله ها را متراژ كرده كه چه میزان لوله درون چاه وجود دارد.
۱۷ – Mouse Hole = كه لوله ای را كه قرار ات به رشته حفاری اضافه نمایند درون آن قرار می دهند.
تشریح بخش های مختلف سكوی حفاری در نمای پلان :
١- روتاری تیبل كه چرخیده و مجموعه لوله ها و استرینگ و كلی بوشینگ و متعلقات آنرا درون و بیرون چاه بچرخش در می آورد.
۲ – Driller’s Console كه در صفحات بعدی مفصلا" توضیح داده خواهد شد و محل استقرار حفار بوده و از این محل كنترل می گردد.
۳ – Blow-out Preventor = BOP كه در مواقع فوران از فوران چاه جلوگیری می كند و و یك دستگاه از آن هم در كنار كمپها قرار دارد.
٤ – Dog House كه محل استقرار افراد حفاری بوده و دستگاه Geolograph درون آن قرار دارد كه مسائل مربوط به چاه را ثبت می نماید(٩٫۷ ).
۵ – Drilling String یا رشته حفاری كه هر استند شامل سه شاخه بوده و هر شاخه ۳۱ فوت میباشد برابر با ۹ متر و توسط Tool Joint ها بیكدیگر اتصال می یابند كه جمعا" هر استند برابر با ۵/۳۰ متر طول دارد و در كنار دكل بحالت آویزان قرار دارند و از قسمت زیر Monkey Board آویزان هستند. رشته حفاری شامل لوله های حفاری Drilling Pipes و لوله های دیواره ضخیم مخصوصی است كه لوله های وزنه Dirilling Collars نامیده میشوند. طول هر كدام از لوله های حفاری ۳۰ فوت است و شاخه (Joint of Pipes) لوله نامیده می شود و انتهای طرفین هر شاخه رزوه دارد. طرفی كه رزوه های داخلی دارد مادگی (Pin) و انتهای دیگر آن با رزوه های خارجی نرینه (Box) نامیده میشود. دو انتهای رزوه دار لوله پیوند (Tool Joint) نام دارند و در واقع قسمتهای جداگانه ای هستند كه بوسیله سازنده ایكه رزوه ها راطبق مشخصات كارخانه درست میكند به قسمتهای خارجی لوله حفاری جوش می شوند. گاهی استند شامل ۳ لوله یا شاخه را سه تائی (Thribble) می نامند. استندها را كه طول آنها در حدود ۰ ۹ فوت میباشد می توان در دكلی كه ارتفاع آن١۳٦ فوت است جا داد.
٦ – لوله های وزنه كه قطر داخلی آنها از استندها كمتر بوده و در بیرون آن حالت مارپیچی دارند و برای اضافه شدن وزن استرینگ های حفاری بكار می روند و پیوند جوشی ندارند و نرینه و مادینه روی خودشان تراش شده است.
۷ – تانك نیتروژن كه شلنگهائی از قسمت Rams ها به اینجا وارد شده و فشار برای پشت والوها را فراهم می كند چون والوهای Rams بصورت هیدرولیكی عمل می كنند.
۸ – جعبه ابزار كه وسایلی از قبیل رابط های لوله های حفاری و غیره در آن نگهداری می شود. در پشت آن كابل حفاری یدك قرار دارد.
بخش های مربوط به گل حفاری و پمپاژ آن :
٩ – Mud Shaker و تانك زیر آن = كه گل حفاری روی توری شیكر آن ریخته و دو بخش دارد:
الف) Desilter (لای زدا) سیلت زدا
ب ) Desander كه اولی ذرات سیلت (در اندازه سیلت) را جدا می كند و دومی قطعات با اندازه ماسه را جدا سازی مینماید و مواد اضافی بعد از خروج از تانك زیرین آن به حوضچه ای رفته و ته نشین می كند.
۱۰ – Degasser یا تانك جدا كننده گاز = در این تانك گازهائی كه بهمراه گل حفاری بالا آمده جدا می گردد.
١١ – Mud Tank = كه در تانك گل وزن و ویسكوزیته و آلكالن و . . . . گل حفاری توسط گل شناس اندازه گیری میشود و در صورت كم بودن وزن یا هر مسئله دیگری ( در شماره ۱٢ توضیح داده شده است ).
١٢ – مخزن اضافه كننده مواد = در این مخزن موادی كه مورد نیاز است تا تركیب گل بحالت اولیه بازگردد به آن اضافه میشود.
١۳و١٤ – پمپهای گل یا Mud Pumps = كه دو دستگاه بوده و گل را با فشار بدرون Stand Pipes و در نهایت Drilling Pipes فرستاده و از طریق Kelly Cock بدرون چاه پمپ می شود و در بالای آن یك وسیله قرار دارد بنام Damper كه جلوی ضربات ناگهانی را كه پمپ وارد میكند گرفته و كار آن بسیار با اهمیت است. هر كدام از Mud Pump ها سه پمپ دارد یعنی Triplex است.
١۵- Draw Box = كه برق AC را به DC تبدیل كرده و كابل آن روی Crown Block می رود.
١٦- Drum مربوط به كابلها = كه به استرینگ ها متصل بوده و بالا و پائین بردن رشته های حفاری را انجام میدهد.
١۷- ژنراتورهای تولید برق است كه با گازوئیل كار كرده و سه دستگاه می باشد و همیشه دو دستگاه از آنها مشغول بكار بوده و یكی در حالت Stand by قرار دارد.
١۸- سكوی حفاری یا Platform = كه كل تجهیزات حفاری درون آن و یا در زیر آن روی سطح زمین قرار دارد .
١٩- Choke Manifold = كه افت فشار را باعث شده در هنگام خروج سیال از چاه و والوهائی دارد.
BHA) Bore Hole Assembly) :
ابزار بكار رفته در زیر Drilling Pipes را BHA گویند ، این ابزار عبارتند از:

الف) Drilling Collars = درحفاری معمولا"بین۲ تا۱۰ Collar بكارمی برند.
ب) Heavy Drilling Pipes = لوله هائی كه از نظر مقاومت و وزن بین Drilling Pipes و Drilling Collars هستند.
پ) Subها = لوله هائی كه كوچكتر از لوله های حفاری هستند كه بین كالرها قرار میگیرند.
Sub های مهم عبارتند از :
ُStabilizer : لوله ای استوانه ای با چند تیغه (زائده) بر روی خود كه به دیواره چاه چسبیده و باعث قرار گرفتن رشته های حفاری در وسط چاه می شود بعبارت دیگر از برخورد رشته حفاری بدیواره چاه جلوگیری می نماید.
Bit Sub : ایجاد اتصال بین مته و Collar یا Sub های بالائی می كند.
Cross Over Sub : اتصال بین دو لوله با اندازه های متفاوت را ممكن می سازد.
Rimmer : وسیله ای است دارای سه یا شش تیغه از جنس فولاد تنگستن كه بالای مته بسته شده و باعث یكنواخت كردن قطر چاه می گردد. این وسیله عموما" بل از راندن لوله های جداری یا آستری رانده می شود.

تهیه کننده: مهندس بهرامی
به نقل از : http://www.naft-shimi.mihanblog.com/post/69
 

سلام
چون معمولا اینجا گاهی اوقات بی بخار میشه و من هم حوصله منتظر شدن برای دریافت جوابم را نداشتم
رفتم اینترنت را زیر و رو کردم و مطالب را گرد اوری کردم تا هم به درد خودم بخوره و هم برای استفاده دوستان اینجا قرار دادم.
متن زیر را با جستجو در ویکیپدیا گرد اوری کردم که البته چون مطالب زیاد بود خلاصه بعضی مطالب را به انگلیسی اوردم
و لینک اصل مطالب را قرار دادم تا در صورت نیاز مطالعه نمائید.

تحقیقی در باره حفاریهای عمیق و چاههای عمیق حفاری شده جهان!


================================
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Shaheen_Oil_Field

میدان الشاهین قطر
این میدان در سال 1992 کشف شد
در می سال 2008 میلادی رکورد جهانی حفاری به عمق 12290 متر و عمق افقی 10900 متر ثبت شد.
که کل عملیات در طول 36 روز انجام شد.

از سال 2004 تا اگوست 2009 تانکر غول پیکر Knock Nevis
عظیم ترین نفتکش کره زمین
ماموریت حمل نفت استخراجی این میدان را بعهده داشت.
و در سال 2009 با باز نشسته شدن این غول نفتکش جای خود را به نفتکش عظیم
FSO Asia داد.
این میدان هم اکنون روزانه 260 هزار بشکه نفت تولید میکند.

==================================
http://en.wikipedia.org/wiki/Kola_Superdeep_Borehole

حفاری روسیه

این حفاری در روسیه در سال 1979 شروع شد و برنامه ریزی شد تا سال 1993 تا عمق 15 کیلومتری حفاری انجام گردد. اما بر خلاف انچه پیش بینی شده بود دمای عمق زمین به جای یکصد درجه حدود 180 درجه بود و در سال 1992 این حفاری متوقف شد. یکی از مهمترین علتهای این امر عدم توانائی مته برای تحمل دمای 300 زیر زمین اعلام شده است.

این پروژه در سال 2003 که عمق حفاری ایجاد شده به 8578 متر میرسید به دلیل عدم اختصاص بودجه تعطیل شد و پروژه در سال 2005 جمع آوری و تجهیزات به صورت ضایعات فروخته شد. و در سال 2008 سایت ممنوع الورود اعلام شد.

==================
http://en.wikipedia.org/wiki/Sakhalin-I

پروژه ساخالین روسیه
برای این پروژه سه میدان تعریف شد که شامل:
Chayvo, Odoptu, and Arkutun-Dagi.

سرمایه گذاری کل پروژه به حدود 10 الی 12 میلیارد دلار بر اورد گردید.
که در نوع خود بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در تاریخ روسیه بود.

بر اورد شده بود این پروژه 14 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نماید و در امد مالیاتی دولت را افزایش دهد.

در این پروژه حدود 2.3 میلیارد بشکه نفت و حدود 17 تریلیون متر مکعب گاز کشف شد

در سال 2007 شرکت اکسون موبیل امریکا روزانه 250 هزار بشکه نفت تولید کرد و 140 میلیارد متر مکعب گاز استخراج کرد.

==============
روش حفاری افقی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Directional_drilling

در سال 1990 صدا حسین کویت را متهم کرد که به روش افقی با حفاری چاه نفتی ، نفت داخل خاک عراق را استخراج میکند. و با جنگ در سال 1991 و حمله به کویت و جنگ خلیج فارس، در نهایت سازمان ملل با رسم مجدد مرز عراق و کویت یازده چاه نفتی را به عراق تحویل داد.

==============

روش حفاری افقی توسعه یافته :

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_reach_drilling

تا سالها پیش حفاری تا عمق 1500 متر روش حفاری توسعه یافته تلقی میشد در حالی که
امروزه حفاری تا عمق 12 میلومتری بعنوان روش حفاری توسعه یافته تلقی میشود.



==============

فهرست بخشهای یک دکل حفاری
http://en.wikipedia.org/wiki/Drilling_rig_(petroleum)


====================
مطالب برای مطالعه بیشتر:

مرکز تحقیقات حفاریهای عمیق اکادمی علوم براتیسلاوای اسلواکی

http://en.wikipedia.org/wiki/Research_Centre_for_Deep_Drilling


فناوریهای جدید در عرصه حفاری:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_drilling_technologies

فناوری فوق پیشرفته حفاریهای بسیار عمیق پلاسمای الکترونیک:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_deep_drilling_technology

سوپر نفتکس غول پیکر ناک نویس:

http://en.wikipedia.org/wiki/Knock_Nevis

توضیحاتی درباره حفاری های نفت:

http://en.wikipedia.org/wiki/Drilling_rig_(petroleum)

فهرست مقالات انگلیسی عمیق ترین حفاریهای جهان:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Deepest_boreholes
 
یه کم یاد داشت اینجا میزارم و به مرور با کمک دوستان تکمیل میکنم:

طبق اماری که در اوردم

یک دکل حفاری دریائی معمولا از دویست میلیارد تومان تا سیصد میلیارد تومان

بعضیها پائین تر و بعضیها بالاتر قیمت دارند.

وزارت نفت ایران این دکل ها را به صورت استیجاری برای حفاری در اختیار میگیرد و برای هر روز اجاره حدود دویست تا سیصد میلیون تومان اجاره پرداخت میکند

برای هر دکل حفاری بسته به نوع تجهیزات افراد مختلفی کار میکنند که متوسط حقوق یک مهندس حفاری از یک و نیم میلیون تا دو میلیون تومن در ماه در ایران است

اما در سایر کشورها این رقم بالاتر میرود

بعنوان مثال ممکن است در کشورهائی مانند قطر حقوق یک مهندس حفاری ماهیانه به ده میلیون تومن هم برسد

دکل های حفاری بر اساس مدل و سال تولید وفناوری به کار رفته ارزش گذاری میشوند

بعضی از دکلها ی دریائی مانند کشتی روی اب معلق هستند و با لنگر ثابت میشوند

و بعضی از دکلها با پایه های فلزی و یا بتونی داخل عمق دریا ثابت میشوند.

طبق برنامه وزارت نفت در ایران حدود 2400 چاه نفتی در سالهای اینده باید حفر شود




===============
سوالات حل نشده:
1-
هزینه و زمان و سرمایه لازم برای هر چاه نفتی را باید پیدا کنم
2-
تعداد افرادی که در هر دکل حفاری کار میکنند متوسط حد اقل و حد اکثر را باید پیدا کنم

==============
 
معرفی دو شرکت بزرگ حفاری جهان:

==============
Schlumberger

شرکت سهامی عام سال تاسیس 1926 کشور هلند که در پاریس ، هق، هوستون دفترمدیریت دارد.

در امد شرکت در سال 2010 : 27 میلیارد دلار

تعداد کارمند: 108 هزار نفر

وب سایت: http://www.slb.com

بودجه تحقیقاتی برای توسعه فناوریهای حفاری در سال 2010 : حدود یک میلیارد دلار (ده هزار میلیارد ریال یا حدود یک تریلیون تومان)

توضیحات بیشتر در ویکی پدیا: http://en.wikipedia.org/wiki/Schlumberger

===============
Transocean Ltd


شرکت مسئولیت محدود تاسیس 1973 کشور سوئیس استان ژنو شهر ورنیر.

در امد شرکت در سال 2010 : 10 میلیارد دلار

تعداد کارمند: 18 هزار نفر

وب سایت:http://www.deepwater.com

بودجه تحقیقاتی برای توسعه فناوریهای حفاری در سال 2010 : هنوز نمیدونم! :redface:

توضیحات: این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای اجاره دکلهای حفاری متحرک به شرکتهای نفتی دنیا است که قیمت متوسط اجاره دکلها در سال 2010 به قیمتی حدود 282 هزار دلار بوده است.

کارمزد روزانه این شرکت برای دکلهای حفاری آبهای عمیق تا عمق سه کیلومتر روزانه 650 هزار دلار میباشد.

این شرکت حدود 25 هزار کارمند داشت که در سال 2010 تعداد ان را به 18 هزار کارمند کاهش داد.
این شرکت حدود 139 دکل حفاری دریائی متحرک دارد که سه دکل حفاری فوق عمیق را نیز در دست ساخت دارد.

این شرکت در بیست کشور جهان از جمله امریکا مالزی و اندونزی دفتر دارد. و نصف دکلهای حفاری دریائی جهان متعلق به این شرکت میباشد.

متوسط توان حفاری عمیق این شرکت 7600 متر میباشد.

این شرکت برای اولین بار در جهان در می سال 2008 در چاه شماره GSF Rig 127
میدان نفت الشاهین قطر موفق شد
با مته حفاری با توان حفر 6100 متر، حفاری به عمق 12289 متر را حفر نماید
که بیش از شش کیلومتر بیش از ظرفیتی است که مته برای ان منظور طراحی و ساخته شده بود.

توضیحات بیشتر در ویکی پدیا:http://en.wikipedia.org/wiki/Transocean

===============
مرکز تحقیقاتی
Schlumberger Cambridge که در سال 1985 توسط معمار معروف هاپکینز طراحی گردیده است


 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
با سلام
دوستان

دنباله مباحث این تاپیک رو از این به بعد بنده پیگیری میکنم

:)
 

varnik

عضو جدید
با عرض سلام مي خواستم 1 سوال بپرسم هر كي ميدونه لطفا راهنمايي كنه!!!
چطور ميتونن فشار روي سكوي نفتي رو محاسبه بكنن؟؟؟يعني نرم افزاري هست كه بشه فشار روي سكوي نفتي رو اندازه گيري كرد؟؟؟؟
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
مهندس منظورت چیه فشار چاه که اره محاسبه میشه و برنامه سیال حفاری بر طبق فشار چاه
ولی اگر منظورت سکو دریایی هست ، بله زمان طراحی سکو همه اینها محاسبه میشه چرا که اگر تعادل سکو رعایت نشه ، منجر به عدم فعالیت حفاری و گاها منجر به واژگونی سکو خواهد شد
 

Similar threads

بالا