کی و چطور و برای چی !

100af

مدیر تالار مهندسی صنایع
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تاریخچه پیام نور

دانشگاه پيام نور براساس تصميمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شوراي عالي انقلاب فرهنگي عملاً با پذيرش اولين گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسيس شد.

اين دانشگاه پس از تأسيس، با پذيرش اولين گروه دانشجويي خود در 5 رشته تحصيلي ودر 28 مركز باقيمانده از دانشگاه ابوريحان بيروني ودانشگاه آزاد ايران از مهرماه سال تحصيلي 68-1367 فعاليت آموزشي خود را‌ آغاز كرد.توسعه دانشگاه وتأسيس شعب جديد از محل كمك هاي مردمي و محلي وامكانات مهيا شده از سوي هيأت مؤسس انجام مي شود
يكي از اركان توسعه علمي كشور گسترش آموزش است كه رشد اجتماعي و شكوفايي استعدادها را به همراه دارد و زمينه‏ساز خلاقيتهاي انساني است. آموزشهاي متعارف و جاري به تنهايي براي برقراري اين ركن مهم كافي نيست. توجه به روشهاي جديد آموزشي و اجراي برنامه‏هايي از قبيل آموزش نيمه حضوري آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازي براي دستيابي به هدفهاي توسعه بسيار ضروري است.

آموزش نيمه حضوري نظامي آموزشي است كه، با بهرهگيري از فناوري آموزشي، استفاده از كتابهاي درسي خودآموز و دانشجو محوري در يادگيري، ضرورت حضور دانشجو در كلاسهاي درسي را كاهش ميدهد. و در واقع، در اين نوع آموزش عملاٌ مي توان كلاسهاي تدريس را به كلاسهاي مرور درس و رفع اشكال گروهي تبديل كرد.

مزاياي اين نظام آموزشي عبارت است از دانشجو محوري، امكان مطالعة مستقل، پوشش فراگير، ارائة دروس در وقت كمتر از لحاظ حضور ضروري دانشجو و، در نتيجه، كاهش هزينه ها و وابستگي كمتر به الزامات آموزشي نسبت به روشهاي مرسوم، و در عين حال، اثربخشي آموزش.

مهم‌ترين هدف و معناي آموزش باز كاهش موانع زماني و مكاني و محدوديتهاي مربوط به برخي مقررات نظام آموزشي متعارف است. به گونه‌اي كه زمينه‏هاي ارائة آموزش عالي به افرادي فراهم آيد كه به علت دوري يا دسترسي نداشتن به مراكز آموزشي و محدوديتهاي زماني و شغلي و اقليمي براي بهره‏مندي از آموزش متعارف امكان كمتري دارند.

آموزش نيمه حضوري عبارت است از سازماندهي به فرايند ياددهي ـ يادگيري، به گونه‌اي كه هر مركز آموزشي در انتخاب و كاربرد راهكارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه‏ و ساير وسايل ارتباط جمعي توانا باشد.

در اين نوع آموزش، بهره‏گيري از فناوري‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرايند يادگيري را با مشاركت خود يادگيرندگان تسهيل مي‌كند.

ابر دانشگاه پيام نور بزرگترين شبكه آموزش عالي دولتي در كشور است كه در ميان دانشگاه هاي باز دنيا رتبه ششم و در آسيا رتبه دوم را دارد.


آموزش باز

اين اصطلاح بيشتر نوعي نگرش به نظام آموزشي است كه مطابق نيازهاي يادگيرنده طراحي مي شود و سعي مي كند موانع را از سرراه آموزش يادگيري بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتي و رسوم مي تواند براين تعريف باز يا بسته باشد.



1- جدايي ياددهنده و يادگيرنده (معلم و شاگرد) از يكديگر، هم از نظر مكاني و هم از نظر زماني

2- ارايه آموزش به وسيله سازمان نه معلم

3- استفاده از فناوري در آموزش، با به كارگيري ابزارهاي ارتباطي جديد براي آموزش

4- تأمين ارتباط دو سويه ميان سازمان ياددهنده (معلم) و يادگيرنده

5- ارائه و تشكيل كلاسهاي رفع اشكال فردي و گروهي و ممنوعيت تشكيل كلاسهاي آموزشي صرفا حضوري

6- مشاركت معلم در شكل صنعتي شده فرايند يادگيري ـ ياددهي به عنوان عامل اصلي

7- فردي و خصوصي كردن يادگيري ( در اين نظام يادگيرنده تعيين كننده زمان ومكان يادگيري متناسب با استعدادها و علايق و به طور كلي توانايي ها و ويژگيهاي فردي خود مي باشد).




آموزش از راه دور، نظام آموزش نويني براي سازمان دادن به فرآيند يادگيري ـ ياددهي است كه يك مركز آموزشي را، به منظور انتخاب و كاربرد راه كارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه ها و ساير وسايل ارتباط جمعي، ياري ميدهد. همچنين با بكارگيري اين نوع آموزش و با بهرهمندي از فناوريهاي جديد در ارائه خدمات آموزشي از راه دور، فرآيند يادگيري با مشاركت خود يادگيرندگان سهل تر مي شود.



چشم انداز دانشگاه

بيانيه چشم انداز در افق 1404 هجري شمسي:

با اتكال به قدرت لايزال الهي در راستاي تحقق آرمان ٌ دسترسي به آموزش عالي براي همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و كوشش همه ذينفعان و برنامه ريزي دقيق و شفاف دانشگاه پيام نور در افق چشم انداز، دانشگاهي است اسلامي، پيشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترين دانشگاه باز در دنياي اسلام با جايگاه اول علمي و فناوري در سطح دانشگاه هاي باز منطقه آسياي جنوب غربي در عين ممتاز و معتبر بودن در سطح جهاني، جامع و فراگير در گستره سرزميني و فرا سرزميني و منطبق با استانداردهاي جهاني و ملي در توليد و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتيد دانشگاه هاي معتبر داخلي و خارجي براي تربيت مؤثرترين دانشجويان در عرصه هاي مورد نياز كشور خصوصاٌ تربيت دانش آموختگان براي توسعه و تعالي مناطق كمتر برخوردار كشور.​
 

Similar threads

بالا