کشف یک کرم‌ دریایی عجیب

*E.Kh*

عضو جدید
گونه‌های جانوری بسیاری روی زمین زندگی می‌کنند که ما تاکنون آنها را ندیده‌ایم و در نتیجه هیچ ذهنیتی از حیات و شکل ظاهری آنها نداریم و همین امر باعث شده که افکار عمومی از تنوع، وضعیت زندگی و حتی انقراض این جانورانِ بعضا عجیب، کمیاب و شگفت‌انگیز غافل بماند.

یک کرم عجیب دریایی نمونه بارزی از همین جانوران ناشناخته است.
این کرم که «پارشمن لوله‌ای» نام دارد یک جانور بسیار عجیب و شبیه یک قنداق در هم پیچیده است.
این اسم به دلیل داشتن ظاهری شبیه به کاغذ «پارشمن» انتخاب شده است. کاغذ «پارشمن» در گذشته از پوست دباغی شده حیوانات تهیه و برای نوشتن از آن استفاده می‌شده است.

شکل عجیب این گونه جانوری، شناختِ دقیق آنها را بسیار دشوار می‌کند و به راحتی نمی‌توان اجزای بدن آنها را تشخیص داد. تشخیص سر و سایر اجزای ظاهری این کرم عجیب نیز بسیار دشوار است.

این کرم «U» شکل که اندازه و ظاهری شبیه موز دارد کاملا با زندگی در دریا، شن و لجن سازگار است. بدن این کرم که معمولا دور از چشم سایر موجودات و در زیر شن‌های دریا زندگی می‌کند بسیار نرم، ضعیف و شکننده است اما این اندام به خوبی با روزنه‌های بدن برای تصفیه ذرات خوراکی معلق در آب هماهنگ عمل می‌کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی مونگابی، کرم «پارشمن لوله‌ای» با استفاده از زواید موجود روی بدن خود، اقدام به ایجاد ضربات نبضی شکل و منظمی کرده که این ضربات مانند یک پمپ عمل کرده و آب را به حرکت درمی‌آورند و در نتیجه آب محتوی مواد مغذی وارد منافذ بدن این کرم می‌شود.



کرم‌های ساکن رسوبات، مانند کرم «پارشمن لوله‌ای» دارای اهمیت اکولوژیکی فوق‌العاده‌ای هستند.
آنها با زیر و رو کردن رسوبات کف دریا، میزان زیادی از آب‌ها را برای جذب مواد غذایی فیلتر می‌کنند که این مسئله یک فرایند بسیار مهم در چرخه غذا و انرژی در حیات وحش محسوب می‌شود.
 

Similar threads

بالا