کشف کتیبه 3هزار ساله در عربستان + عکس

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرهنگ - رسانه ملی عربستان سعودی اعلام کرد باستان‌شناسان این کشور کتیبه‌ای به قدمت سه هزار سال در کوه‌های اطراف تبوک کشف کردند.
به گزارش خبرآنلاین، این اولین کتیبه به زبان هیروگلیف است که در عربستان و در 400 کیلومتری شهر مدینه پیدا شده و نام یکی از فرعون‌های مصر در آن آمده است. قدمت این کتیبه بیش از سه هزار سال است.
روی کتیبه نام «رامسس سوم» کنده شده و احتمالا این حکاکی حدود قرن دوازدهم پیش از میلاد صورت گرفته است. «رامسس سوم» از سال 1192 تا 1160 پیش از میلاد بر مصر حکمرانی می‌کرد.
این کشف در ماه ژوئیه امسال در واحه تایما صورت گرفت، باستان‌شناسان این منطقه را مسیر زمینی مهم برای رفت و آمد بین کرانه غربی عربستان و دره رود نیل می‌دانند. تحقیقات نشان داده این منطقه حدود دو هزار سال پیش از میلاد بنا شده است.

باستان‌شناسان در چند ماه اخیر تحقیقات خود در این واحه را گسترش داده‌اند و چند کتیبه مشابه دیگر نیز در صحرای سینا کشف کرده‌اند.
عربستان سعودی در چند سال گذشته تلاش زیادی برای ارتقاء سطح فرهنگی و اکتشافات باستان‌شناسی کرده است. اوایل امسال دولت این کشور بخشی از اکتشافاتش را در موزه لوور پاریس عرضه کرد.


منبع : http://www.khabaronline.ir/news-107066.aspx
 

Similar threads

بالا