کشف ستاره اي در سکوت مطلق

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توسط تلسکوپ کپلر رصد شد
کشف ستاره اي در سکوت مطلق
جام جم آنلاين: حرکات متوازن ميان سه ستاره اي که به تازگي توسط تلسکوپ کپلر رصد شده است توجه شديد اخترشناسان را به خود جلب کرده زيرا اين سه ستاره در خاموشي و سکوت کامل يکديگر را همراهي مي کنند.

به گزارش مهر، بيشتر ستاره ها به اين شهرت دارند که در محيط داخلي خود صداي غرشي ايجاد مي کنند و کپلر نيز مي تواند چنين صدايي را از تغيير در شدت نور ستاره ها بشنود. با اين همه اخترشناسان گزارش داده اند يکي از سه ستاره اي که به تازگي توسط کپلر مشاهده شده در سکوت عجيبي به سر مي برد.
اين ستاره عظيم سرخ رنگ HD181068A نام داشته و در مدار خود دو کوتوله سرخرنگ دارد که در مدار يکديگر در حرکتند. مطالعه بر روي صداي ستاره ها به ارتعاش شناسي اختري شهرت دارد و کپلر نيز تا به حال توانسته است ارتعاشات دروني بيش از 500 ستاره را محاسبه کند.
از آنجايي که فرايندهاي حرارتي در ميان ستاره ها توده هايي از مواد را از هسته ستاره به سمت بالا مي کشانند، در نتيجه فشاري که امواج ناشي از اين حرکت وارد مي آورند، امواج صوتي با فرکانس بسيار پايين به وجود مي آيند. همچنين از آنجايي که طي اين فرايند گازها فشرده و رها مي شوند، تغييرات حرارتي منجر به تغيير در نور ساطع شده از ستاره خواهد شد.
اما ستاره HD181068 نمونه اي غير عادي است و يکي از ابتدايي ترين دلايل عجيب بودن آن، داشتن سيستم کسوف سه گانه است. از زاويه ديد کپلر دو ستاره دوتائي با گردش به دور يکديگر از مقابل هم عبور مي کنند و در عين حال با عبور از مقابل ستاره عظيم سرخ، در اين ستاره نيز ايجاد گرفتگي مي کنند.
آنچه در اين سيستم ستاره اي سه تايي در حال وقوع است را تنها مي توان با اندازه گيري مقادير ناچيز نوري که به واسطه عبور ستاره ها از مقابل يکديگر ***** مي شوند، درک کرد. اين اولين سيستم ستاره اي سه گانه اي نيست که توسط کپلر کشف شده است در ماه فوريه نيز سيستم سه تايي ديگري به نام KOI126 توسط اين تلسکوپ کشف شد.
اما سکوت اين ستاره غول پيکر باعث شگفتي محققان شده است زيرا اختر شناسان معتقدند ستاره سرخ رنگي به اين بزرگي بايد تپش داشته باشد. بهترين پيشنهاد براي توجيه سکوت مطلق اين ستاره کشش گرانشي موجود ميان سه ستاره است که مي تواند ارتعاشات دروني HD181068 را خاموش کرده باشد.
شايد اين پديده به اين دليل رخ دهد که دو ستاره کوچکتر در 0.9 روز مدار يکديگر را دور مي زنند در حالي که انتظار مي رود دوره ارتعاشات صوتي ستاره سرخ رنگ نيمي از اين مدت زمان باشد. به اين شکل احتمال مي رود ستاره هاي دوتائي ارتعاشات ستاره بزرگ را به واسطه وارد کردن نيروي گرانشي درست در لحظه آغاز ارتعاشات، خنثي کرده و از بين مي برند.
 

Similar threads

بالا