کاربری حرفه ای نرم افزار MS Project 2007

کاربری حرفه ای نرم افزار MS Project 2007


  • مجموع رای دهندگان
    196

Sourena61

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزيز
اين تاپيک برای آموزش و رفع اشکال تا سطح حرفه ای برای برنامه ريزی و کنترل پروژه با استفاده از نرم افزار MS Project 2007 ايجاد شده است.
این رای گیری نمی تونه درست باشه. چون با توجه به اینکه نرم افزار برای چه سازمانی و در چه پروژه ای استفاده میشه هرکدومشون کارایی جداگانه ای دارند که نمی شه از هیچ کدومشون گذشت. من خودم برای استفاده راحت تر بسته به نوع گزارش ها و شخصی که بهش گزارش میدم از هر 2 تو 1 پروژه استفاده می کنم.
 

miepower2003

عضو جدید
منم با نظر Sourena61 موافقم
نمی تونه رای گيری با اين وضعيت درست باشه از مدير می خواهم اظهارنظر کنه.
 

ramin_mo66

عضو جدید
اما نظر من اینطوری نیست به نظر من msp و primavara اگر هم واسه سازمانهای مختلف باشه بازم msp رابطه کاربری بهتری ایجاد میکنه ;)
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از دوستان
برای شروع بحث لازم می دونم توضيحات مختصری را ارايه کنم و در فرصت های بعدی وارد موارد تخصصی تر بشم.
اصولا نرم افزارهای متعددی برای برنامه ريزی و کنترل پروژه وجود داره. با اين حال ، کاربرای ايرانی معمولا از Project يا محصولات Primavera مانند P3 , P3e , Project Management 5.0 يا P6 استفاده می کننن. شايد مهمترين علت محدود شدن بازار نرم افزاری ايران به اين دو ، اين باشه که از کاملترين نرم افزارها هستند و تنها امتياز رقيباشون ، قيمت پليين تر اونهاست. با اين حال چون کاربرای ايرانی معمولا نرم افزارهای خودشونو را به طور قانونی تهيه نمی کنن ، فاکتور قيمت برايشون تعيين کننده نبوده و از بهترين ها استفاده می کنن.
در هر حال ، هر کدوم از دو نرم افزار ، طرفدارای پر و پا قرص خودشونو دارن که معمولا مقابل گروه ديگه جبهه گيری هم می کنن. طرفداران Primavera عمدتا به اين مساله تاکيد می کنن که Primavera ساختار مناسبتری داشته و امکانات بيشتری برای برنامه ريزی و کنترل پروژه داره. طرفداران Project به اين خاطر اونو ترجيح می دن که رابط کاربری بسيار بهتری داشته ، ساختارش انعطاف پذيرتر و قابليت اختصاصی سازی کاربردی تری داره که Primavera از آن محرومه. از سوی ديگه ، ايشون اعتقاد دارن قابليت های اضافه ای که طرافدارای Primavera برای اون تصور می کنن ، افسانه هايی هستش که هيچ گاه در عمل ديده نشده.
گذشته از اين که کدام نرم افزار می تونه بهتر باشه ، لازمه که هر متخصص برنامه ريزی و کنترل پروژه به دو دليل زير به هر دو نرم افزار تا حد قابل قبولی مسلط باشه :
1. تنها بعد از اينکه با نرم افزارها کاملا آشنا بشيد می تونيد اونچه رو که به نظرتون مناسب تره انتخاب کنين.
2. گاهی به دلايل مختلف لازمه که با نرم افزار ديگه ای که مورد علاقه تون نيست کار کنين و اگر توانايی اين کارو نداشته باشين ، عملکردتون دچار مشکل خواهد شد.
با عنايت به نظرات دوستان و مطالب عنوان شده ، بايد عرض کنم که هدف از ايجاد اين تاپيک بررسی سلايق نبوده و خود من هم به دنبال يادگيری زوايای پنهان کاربری اين نرم افزار و مباحث تخصصی و بعضا مبهم کنترل پروژه هستم.
در پست بعدی اولين بحث تخصصی رو در زمينه WBS ها و نحوه برخورد دو نرم افزار مذکور در اين مورد ، مطرح کرده و به مرور وارد مباحث پيشرفته تر خواهم شد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
MS Project 2007 (قسمت اول)

MS Project 2007 (قسمت اول)

تنظيم WBS
همونطور که می دونين WBS مناسب ، خوانايی برنامه رو به وضوح افزايش می ده. تنظيم WBS مناسب ، مبحث چندان پيچيده ای نيست ، ولی نياز به دقت زيادی داره.

دسته بندی ها ، علاوه بر افزايش خوانايی ، در افزايش اطلاعات قابل استخراج هم موثره. خر خلاصه فعاليت (Summary Task) ، خلاصه ای از اطلاعات فعاليتهای زيرمجموعه خودشو نشون می ده. به اين ترتيب ، وقتی فعاليتهای هم نوع رو تو يک دسته قرار بديم ، می تونيم به راحتی اطلاعات مربوط به مجموعه اونها رو هم در اختيار داشته باشيم.

اولين نکته ای که بايد در نظر داشته باشيم اينه که Project تمايز چندانی بين فعاليت ها (Tasks) و خلاصه فعاليت ها (Summary Tasks) قايل نيست. اين دو نوع آيتم از يک جنس شمرده شده و به سادگی قابل تبديل شدن به همديگه هستن. Primavera سياست متفاوتی داره. از نظر Primavera ، خلاصه فعاليت ها (WBS Nodes) ، عناصری کاملا متفاوت با فعاليت ها (Activities) و از دو جنس غير مشابه هستن. به همين خاطر WBS Node ها و Activity ها در Primavera در دو نمای مختلف تنظيم شده ، قابل تبديل به همديگه نيستن.

هر کدوم از دو سياست گفته شده ، امتيازا و نقاط ظعفی دارن. سياست Primavera ، به منطق برنامه ريزی نزديک تره ، در حاليکه سياست Project انعطاف پذيری بيشتری داشته و اصلاح برنامه رو ساده تر می کنه. در مرحله برنامه ريزی ممکنه لازم باشه آيتمی رو که قبلا فعاليت بوده ، به خلاصه فعاليت تبديل کنين يا برعکس که انجام اين کار در Project بسيار سريع و راحت تره.

بهتره ابتدا خلاصه فعاليتی رو برای پروژه تهيه کنين. به اين ترتيب تمام فعاليت ها و خلاصه فعاليت های ديگه زيرمجموعه اون خواهند بود. راه حل اصولی اين کار ، اينه که از Project Summary استفاده کنين. با اين حال ، کار با Project Summary تو برنامه های VBA با ساير خلاصه فعاليت ها تفاوت داره. به همين خاطر بعضی از کاربرا ترجيح می دن که به جای Project Summary ، خلاصه فعاليتی رو برای کل پروژه به صورت دستی تعريف کنن که البته من اين کار رو به هيج وجه پيشنهاد نمی کنم چون ممکنه تو پروژه های سنگين و پيجيده که کنترل منابع و هزينه و همينطور منابع بودجه ای وجود داره کار با اشکالات عمده ای روبرو بشه که در پست های مربوطه توضيح خواهم داد.

برای نمايش دادن Project Summary ، از منوها Tools | Options رو اجرا کرده و به زبانه View ميريم و گزينه Show project summary task رو فعال می کنيم. با اين کار خلاصه فعاليت پروژه در رديف شماره صفر نمايش داده می شه. فيلد Task Name خلاصه فعاليت به طور پيش فرض برابر با نام فايل برنامست که در صورت تمايل ميشه اونو تغيير داد. اگه خلاصه فعاليت رو دستی تعريف کرده باشيم ، به جای شماره صفر ، رديف اون شماره 1خواهد داشت.

گاهی اوقات لازمه که WBS تهيه شده رو به شکل های مختلف ارايه کنين. هرچند اين کار بيشتر مورد علاقه کاربرای Primavera هست.
يه راه برای کنترل WBS ، استفاده از نمای جدول گانت هستش. برای اين کار بايد اول ستون (فيلد) Summary رو به جدول اضافه کنيم. اين ستون برای خلاصه فعاليت ها مقدار Yes رو نشون می ده. اگه آيتم ها رو filter کنيم تا تنها رکوردهايی که مقدار فيلد Summary اونا Yes هستش نمايش داده بشه ، عملا اونچه ديده می شه ، WBS برنامه خواهد بود. شيوه های بعدی کنترل WBS ها رو تو پست های لازم توضيح خواهم داد.

تو پست بعدی درباره تنظيم تقويم و مدت زمان فعاليت ها و پروژه توضيح خواهم داد.
 
آخرین ویرایش:

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
MS Project 2007 (قسمت دوم)

MS Project 2007 (قسمت دوم)

تنظيم تقويم و زمان فعاليت ها

در ابتدا يک مساله فرعی رو توضيح می دم. مساله ساده ای که برای کاربرای ايرانی نرم افزارهای مختلف وجود داره ، تايپ فارسي هست. اين مشکل تو ويندوزهای XP و Vista به سادگی قابل حله. تايپ فارسی تو MS Project 2007 و Primavera 6 تفاوتی با ساير نرم افزارهايی که از سيستم Unicode پشتيبانی می کنن نداره. اگر ويندوز رو برای تايپ فارسی تنظيم کنين ، می تونين توی Project و Primavera و بسياری ديگه از نرم افزارها به سادگی و بدون وجود مشکل ، فارسی تايپ کنين.

اما مساله مهمتر برای کاربرايی که با نرم افزارهای مبتنی بر تاريخ کا رمی کنن ، استفاده از تاريخ های شمسی هست. متاسفانه ويندوزهايی که تا به امروز توليد شدن ، هيچکدوم تاريخ شمسی رو پشتيبانی نمی کنن. نرم افزار های Project و Primavera هم به طور مستقل از ويندوز ، قابليتی برای اين منظور ندارن. با اين برای حل اين مشکل دو راه حل اساسی وجود داره :

1 . استفاده از فارسی سازهای تجاری
فارسی سازهای تجاری مختلفی وجود داره که بعد از نصب ، تاريخ های Project و Primavera رو به صورت شمسی نمايش می ده. از مزايای عمده استفاده از اين فارسی سازها اينه که اگه چنين پروژه ای رو به دستگاه ديگه ای که فاقد برنامه فارسی ساز گفته شده است ، منتقل کنين ، تارخ ها با معادل های ميلادی ديده می شن و در نتيجه سازگاری به طور کامل حفظ می شه. حتی اگه دو شرکت مختلف از دو فارسی ساز متفاوت استفاده کنن ، باز مشکلی به وجود نخواهد اومد. اين فارسی سازها معمولا اگر به صورت قانونی تهيه بشن ، قيمت تقريبا بالايی دارن.

2 . استفاده از فارسی سازهای غير تجاری و برنامه های VBA برای Project 2007
می تونين يه برنامه VBA بنويسين که تاريخ های ميلادی رو از فيلدهای مربوطه خونده و اونارو بعد از تبديل ، تو فيلدهای اختصاصی که برای اين کار در نظر گرفته شده ذخيره کنه. البته اين روش محدوديتهای زيادی داره ، چونکه به عنوان مثال اگه بخواين با استفاده از filter های استاندارد ، فعاليت ها رو بر اساس تاريخ ***** کنين ، از فيلدهای اصلی تاريخ که شمسی نيستن استفاده خواهد شد. با اين حساب ، نمودار گانت هم فارسی نخواهد شد. از اين دست برنامه های VBA ، به صورت رايگان ، می تونين تعداد زيادی رو تو اينترنت پيدا کنين.

اما می رسيم سر بحث خودمون. فقط قبل از شروع قسمت دوم ، من اين نکته رو يادآوری کنم که اين تاپيک برای آموزش و رفع اشکال از مباحث پيشرفته برنامه ريزی و کنترل پروژه با Project 2007 ايجاد شده و لذا جنبه خودآموز و يا مرجع نداره ، بلکه صرفا نکات برجسته و کاربردی و جديد معرفی می شه.

يکی از انواع اطلاعاتی که بايد برای فعاليت ها وارد کنين ، اطلاعات مربوط به زمان و تنظيم های مربوطه است. برای اين منظور شما بايد مدت زمانها رو قبلا تعيين کرده باشين. مساله تعيين مدت زمان فعايلت ها ، مبحثی بسيار طولاني هست و به مبانی برنامه ريزی و کنترل پروژه مربوط می شه و ما در اينجا راجع به اون صحبت نمی کنيم.

همونطور که می دونين برای وارد کردن مدت زمان فعاليت ها از دو روش کلی استفاده می شه که عبارتند از وارد کردن مقدارها در فيلد های duration و يا استفاده از فيلد های آناليز PERT که هر کدوم موارد کاربرد خودشو داره.

بر خلاف مباحث نظری مطرح شده در دروس کنترل پروژه ، در پروژه های عملی زمانها همگی به صورت تقريبی هستن و اين مطلب از طرف متخصصان مديريت پروژه واقعيتی پذيرفته شده ست. بنابر اين اگه فکر می کنين نوسان زمانهای تقريبی ، نسبت به واقعيت احتمالی ، بيشتر از مقدار قابل قبول خواهد بود ، بهتره که از آناليز PERT استفاده کنين. در غير اينصورت استفاده از روش عادی (ورود اطلاعات در فيلد های duration) مناسبتره. پس با همين معيار ساده تصميم گيری کنين و به دنبال مسايل عجيب و غريب فنی نگردين. اين کار تو همه جای دنيا به همين روش انجام می شه.

تو پست بعدی در مورد ورود اطلاعات در فيلد duration و همينطور آناليز PERT توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
MS Project 2007 (قسمت سوم)

MS Project 2007 (قسمت سوم)

قبل از توضيح اين قسمت بايد يه مطلب رو يادآوری بکنم و اون اينکه فرآيند مديريت پروژه به دو فاز برنامه ريزی پروژه و کنترل پروژه تقسيم می شه و شما نبايد اين دو مبحث رو باهم اشتباه بگيرين. هر اونچه که قبل از شروع پروژه ، برنامه ريزی می کنيم ، پيش بينی ها ، زمانبندی ها ، تخصيص ها و غيره ، تو فاز برنامه ريزی هستن. از وقتی که کار برنامه ريزی تموم می شه و نتايج حاصله ، مورد تصويب مديريت مربوطه در شرکت پيمانکار ، مشاور يا کارفرما (بسته به جايگاه شما) قرار می گيره و پروژه واقعی شروع می شه ، شما وارد فاز کنترل پروژه می شين و وظيفه دارين که برحسب نيازها و سياستهای جديد تعريف شده و اطلاعات واقعی دريافتی از اجرای پروژه ، برنامه ريخته شده رو طوری مديريت و اصلاح کنين که به اهداف پروژه برسين.

ورود اطلاعات در هر کدوم از اين دو فاز ، تقريبا مستقل از همديگه صورت می گيره و در بسياری از موارد قابل تصحيح و جبران نيست. يعنی به عنوان مثال اگر شما تو فاز برنامه ريزی ، ميزان duration ها و يا تخصيص ها رو اشتباه وارد کنين (اشتباه محاسباتی و يا سهوی) ، وقتی وارد فاز کنترل پروژه می شين ، جبران اين اشتباه اگه غير ممکن هم نباشه ، بسيار دشوار و با پيچيدگی های زيادی همراهه. به همين خاطر از همين ابتدای پروژه ، تو وارد کردن اطلاعات دقت زيادی به خرج بدين (مخصوصا اگر مسئول مديريت پروژه ای هستين که تو اون ، مديريت منابع وجود داره ، شما حق اشتباه کردين ندارين) و يادتون باشه که ممکنه ديگه نتونين اونا رو تغيير بدين. همواره سعی کنين بعد از وارد کردن و نتظيم برنامه يه back up جداگانه تا اينجای برنامه تهيه کنين تا موقع لزوم بتونين به اون مراجعه کنين (اين مطلب رو با baseline ها اشتباه نگيرين).

ما انواع مختلفی از فيلدهای duration رو در طول برنامه ريزی و کنترل پروژه استفاده خواهيم کرد. در اين قسمت صرفا به فيلد duration ساده می پردازيم و باقی موارد رو موقع خودش توضيح خواهم داد.

شما وقتی ليست فعاليت ها رو وارد کرده باشين ، تمام فعاليت ها دارای مدت زمان پيش فرض 1day? هستن. تاريخ شروع تمام اونا ، برابر با تاريخ شروع پروژه و تاريخ پايانشون هم برابر همون روز خواهد بود. برای تغيير اين مقادير کافيه که فيلد duration رو اصلاح کنين. واحد زمانی پيش فرض day هستش ولی واحدهای زمانی ديگه ای هم تو Project وجود داره که می تونين به صورت پسوند از اونا استفاده کنين (مثلا 5w به معنی 5 هفته). اين پسوند ها عبارتند از :

m يا min برای دقيقه
h يا hr برای ساعت
d يا dy برای روز
w يا wk برای هفته
mo يا mon برای ماه

هر فعاليتی که مدت زمان اون ، علامت " ? " داشته باشه ، اصطلاحا estimated يا نامطمئن ناميده می شه. هر task summary که حداقل يکی از فعاليت های زيرمجموعش نامطئن باشه ، نامطمئن خواهد بود. اين ويژگی به شما اين امکان رو می ده که فعاليت هايی رو که نمی تونين دقيقا زمانشون رو مشخص کنين ، شناسايی کنين (البته اين ويژگی عملياتی و محاسباتی نيست و صرفا جنبه هشدار داره). شما هم می تونين بعد از وارد کردن زمانها ، به صورت دستی علامت " ? " رو قرار بدين ، در غير اينصورت Project اونو حذف خواهد کرد. همين طور می تونين فيلد Estimated رو اضافه کنين. اين فيلد برای تمام فعاليت هايی که در ادامه مدت زمانشون ، علامت " ? " داشته باشن ، مقدار Yes رو نشون می ده. شما می تونين هم از اين طريق filter کنين و هم نامطمئن بودن فعاليت ها رو تنظيم کنين. نامطمئن بودن يک فعاليت رو از منوی Task Information ، از زبانه General هم می تونين تغيير بدين.

بايد توجه داشته باشين که فيلد duration ، مدت زمان خالص کاری رو نشون می ده. اگه تو تقويم پروژه روزای تعطيلی وجود داشته باشه ، تو مقدار duration در نظر گرفته نمی شن ولی در نمودار Gantt ظاهر می شه (معمولا با پس زمينه تيره). بعضی فعاليت ها هستن که ما مايليم اونا رو تو روزهای تعطيل هم انجام بديم. يعنی می خوايم که مستقل از تقويم پروژه کار کنن. در اين صورت بايد مدت زمان چنين فعاليت هايی رو با پسوند " e " که مخفف Elapsed هستش ، وارد کنيم.

در پايان اين بخش يه مثال از نحوه قرار گرفتن پسوندهای duration می زنم. مثلا اگه بخوايم برای يه فعاليت ، مدت زمان نامطمئن و مستقل از تقويم 2 ماه رو تعيين کنيم ، بايد عبارت " ؟2emo " رو تو فيلد duration وارد کنيم.

در مورد تنظيم تعداد روزهای کاری در ماه و ساعات کاری و غيره می تونين به منوی Tools | Options و به زبانه Calendar مراجعه کنين.

تو پست بعدی در مورد آناليز PERT توضيح خواهم داد.
 
آخرین ویرایش:

sara60

عضو جدید
سلام

آقای الياسپور من msp 2007 رو تو کامپيوترم نصب کردم ولی منوهای آناليز پرت اصلا نيستن. کار فوری دارم که بايد انجام بدم. اگه امکان داره راهنمايی کنين تا اين منوها رو فعال کنم.

ممنون از لطفتون
 

faribaff

عضو جدید
باز کردن نرم افزار !

باز کردن نرم افزار !

سلام. آقای الیاس پور و با تشکر مجدد از موضوعی که انتخاب کردین و به بحث گذاشتین!کلی مباحث برا من زنده شد.
اما یه سوال داشتم:ما یه پروژه گرفتیم که قبلا کار شده و می خواستیم از روی اون کار با نرم افزارش رو یاد بگیریم!امامثل این که باز کردنش نیاز به نصب ms project داره!
می شه نرم افزار را برا نصب اینجا بذارین؟؟؟؟!!!:)
 

sima_1985

عضو جدید
تقاضا

تقاضا

سلام میشه لطفا این جزوه آموزشیتونو واسم به آدرس زیر بفرستین:gol:
ممنون.:)
www.hodhod_nm1985
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

آقای الياسپور من msp 2007 رو تو کامپيوترم نصب کردم ولی منوهای آناليز پرت اصلا نيستن. کار فوری دارم که بايد انجام بدم. اگه امکان داره راهنمايی کنين تا اين منوها رو فعال کنم.

ممنون از لطفتون

سلام خانم سارا

تو MSP برای استفاده از آناليز PERT بايد نوار ابزار PERT Analysis رو اضافه کنين. اگه در محيط نرم افزار خودتون اين نوار ابزار وجود نداره و به سادگی اونو پيدا نمی کنين به ترتيب زير عمل کنين :

1. روی يکی از نواز ابزار right click کنين و از منوی باز شده ، گزينه Customize رو انتخاب کنين. سپس به زبانه Commands رفته ، از ليست سمت چپ گزينه Tools و از ليست سمت راست گزينه COM Add-ins رو انتخاب کنين. گزينه COM Add-ins رو روی يکی از نوار ابزار ها Drag کنين. حالا اين گزينه رو اجرا کرده و از ليست باز شده PERT Analysis رو فعال کنين.
تا اينجا بايد مشکل حل بشه. اگه باز هم گزينه PERT Analysis رو نديدين کار بعدی رو انجام بدين.

2. از محيط نرم افزار خارج بشين. فايل global.mpt رو پيدا کنين (با search ويندوز). اسم اونو مثلا به اسم جديد sara.mpt تغيير بدين. (توجه داشته باشين که اگه تو ويندوز شما چند تا User Account وجود داره ، به ازای هر کدوم از اونا ، يه فايل global.mpt وجود خواهد داشت. فقط لازمه فايل مربوط به Account خودتونو عوض کنين.) حالا MSP رو اجرا کنين. يه فايل global.mpt جديد به طور خودکار ساخته می شه که دارای PERT Analysis هم هستش. می تونين اطلاعات قبلی خودتونو از طريق Organizer به global.mpt جديدتون منتقل کنين.

3. اگه مشکل همچنان حل نشد ، نرم افزار رو uninstall کنين. ويندوز رو restart کرده و دوباره MSP رو نصب کنين.

اميدوارم تونسته باشيم کمکی بکنم.

موفق باشين.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. آقای الیاس پور و با تشکر مجدد از موضوعی که انتخاب کردین و به بحث گذاشتین!کلی مباحث برا من زنده شد.
اما یه سوال داشتم:ما یه پروژه گرفتیم که قبلا کار شده و می خواستیم از روی اون کار با نرم افزارش رو یاد بگیریم! امامثل این که باز کردنش نیاز به نصب ms project داره!
می شه نرم افزار را برا نصب اینجا بذارین؟؟؟؟!!!:)

سلام دوست عزيز و تشکر از محبتتون

حجم نرم افزار MSP 2007 حدود 192 مگابايت هست و تو اين سايت امکان up کردن اون وجود نداره. در ثانی متاسفانه من يه نسخه اصلی دارم و نمی شه که تو کامپيوتر ديگه ای نصبش کرد.

با آرزوی موفقيت برای شما
 
آخرین ویرایش:

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام میشه لطفا این جزوه آموزشیتونو واسم به آدرس زیر بفرستین:gol:
ممنون.:)
www.hodhod_nm1985

دوست عزيز خانم سيما

من متاسفانه جزوه ای ندارم و الا حتما براتون ارسال می کردم.

در هر صورت هر گونه سوال تخصصی درباره نرم افزار MSP 2007 يا مبحث کنترل پروژه داشتين ، من در خدمتتون هستم و با کمال ميل پاسخ می دم.

وقت خوش
 

sara60

عضو جدید
سلام آقای الياس پور. من مجددا مزاحم شدم

می شه در مورد تفاوت بين relationship ها و constraint ها تو msp توضيح بدين. آيا اگه برای فعاليتی هر دو مورد تعريف بشن ، اولويت خاصی از طرف برنامه به اونا اعمال می شه ؟ اگه برای يه فعاليت deadline تعريف بشه و اين با دو تای قبلی در تضاد باشه ، چه اتفاقی ميفته ؟

خيلی ممنون می شم اگه راهنمايی کنين. راستش من تو يه شرکت برای کار کنترل پروژه استخدام شدم و تو اين مورد زياد اشکال دارم. اگه اشکالی نداشته باشه ، بازم مزاحمتون می شم.

ممنونم
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام آقای الياس پور. من مجددا مزاحم شدم

می شه در مورد تفاوت بين relationship ها و constraint ها تو msp توضيح بدين. آيا اگه برای فعاليتی هر دو مورد تعريف بشن ، اولويت خاصی از طرف برنامه به اونا اعمال می شه ؟ اگه برای يه فعاليت deadline تعريف بشه و اين با دو تای قبلی در تضاد باشه ، چه اتفاقی ميفته ؟

خيلی ممنون می شم اگه راهنمايی کنين. راستش من تو يه شرکت برای کار کنترل پروژه استخدام شدم و تو اين مورد زياد اشکال دارم. اگه اشکالی نداشته باشه ، بازم مزاحمتون می شم.

ممنونم

سلام خانم سارا

خواهش می کنم. خوشحال می شم که بتونم کمکی بکنم. البته شما هم حق دارين چونکه که نرم افزار MSP خيلی وسيع و پيچيده ست و تسلط به همه ريزه کاريهای اون وقت گير هست.

در مورد relationship يا رابطه بايد توجه داشته باشين که بين حداقل 2 فعاليت تعريف می شن. اگر فعاليت A می بايست قبل از شروع فعاليت B تکميل شده و يا مقداری پيشرفت داشته باشه ، در اينصورت فعاليت A رو predecessor ئ فعاليت B رو successor می گن.

نکته مهمی که بايد توجه داشته باشين اينه که هر نوع relationship تو برنامه ، يه محدوديت هست و اضافه شدن اون يا تو زمان بندی بی تاثير هست و يا اينکه باعث ايجاد تاخير می شه. پس تا حد امکان سعی کنين که از روابط soft logical چشم پوشی کنين و در مورد روابط hard logical هم اگر می تونين از تکنيک های ديگه ای مثل کنترل منابع استفاده کنين ، مگر اينکه واقعا چاره ای نداشته باشين.

چند تا نکته در مورد روابط :

1. وجود فعاليتهايی که پيش نياز و پس نياز ندارن ، نشون دهنده اشکال تو برنامه ريزی پروژه هست.

2. اگر فعاليتی هيچ پيش نيازی نداشته باشه ، می بايست هم زمان با شروع پروژه ، شروع بشه. اگر اينطور نشد ، اشکالی تو برنامه ريزی شما وجود داره. همچنين اگر فعاليتی هيچ پس نيازی نداشته باشه ، بايد هم زمان با نکميل پروژه ، تکميل بشه و اگر اينطور نشد ، باز هم اشکالی تو برنامه ريزی شما وجود داره.

3. اگر فعاليتی پيش نياز فعاليت ديگه ای بود ، به طور مستقيم يا غير مستقيم نمی تونه پس نياز اون هم باشه.

4. تو MSP علاوه بر task ها می شه روی summary task ها هم رابطه تعريف کرد که در اينصورت ، محدوديت روی همه فعاليت های زيرمجموعه اون هم اعمال خواهد شد.

در مورد constraint يا قيد ها بايد اينو بگم که نوع ديگه ای از محدوديت ها هستن تنها به يک فعاليت اعمال می شن. تو MSP برای هر فعاليت می شه يه constraint تعريف کرد. البته از نظر منطقی و فيزيکی ، برای هر فعاليت می شه بيشتر از يه قيد تعريف کرد ، اما خب MSP اجازه اين کارو نمی ده و شما بايد مهمترين قيد رو تعيين کنين.

همونطور که می دونين 4 نوع رابطه و 8 نوع قيد وجود داره. تو MSP به طور default روی همه فعاليت ها قيد ASAP اعمال می شه.

نکنه مهم : اگه برای يه فعاليت از قيد ALAP استفاده کنين ، MSP برای برنامه ريزی از total slack اون فعاليت استفاده می کنه. در حاليکه تو PRIMAVERA اينطور نيست و برای برنامه ريزی از free float فعاليت استفاده می شه.

چند تا نکته مهم :

1. مقادير فيلد های start و finish در هر شرايطی توسط خود MSP محاسبه می شه و اگه شما تو اين خونه ها مقدار وارد کنين ، اين مقادير لزوما تو برنامه ريزی اعمال نمی شن ، بلکه به صورت يه constraint خودشون نشون می دن.

2. استفاده از قيدهای FNLT و SNLT تو پروژه هايی که بر مبنی start date نوشته می شن ، صحيح نيست. همينطور استفاده از قيدهای SNET و FNET تو پروژه هايی که بر مبنای finish date نوشته می شن هم کار صحيحی نيست و باعث اشتباه محاسباتی می شه.

3. به طور default اگر تناقضی بين relationship ها و constraint ها به وجود بياد ، MSP اولويت رو به constraint ها می ده. البته شما می تونين اين تنظيم برنامه رو عوض کنين. برای اين کار به منوی Tools | Options و به زبانه schedule برين. اگر مايل بودين که موقع بروز تناقض ، اولويت به روابط داده بشه ، گزينه زير رو غير فعال کنين :
Tasks will always honor their constraint dates

4. تو هر task که دارای روابط و قيدهايی باشه ، از نظر محدوديت زمانی ، تنها يک و يا تعداد معدودی از اين روابط و قيد ها از همه سختگيرانه تر هستن. اينها باعث می شن که فعاليت مورد نظر موقع زمان بندی پروژه يه bottle neck محسوب بشه. به چنين عناصری driver گفته می شه. حالا اگه driver از نوع رابطه باشه به اون driving relationship و اگر از نوع قيد باشه ، به اون driving constraint گفته می شه. برای مشاهده driver ها بايد گزينه task driver رو از منوی Project فعال کنين.

5. در مورد deadline ها بايد به اين نکته توجه داشته باشين که اونا جنبه alarm دارن و محدوديتی تو برنامه ريزی ايجاد نمی کنن. يعنی از نوع constraint نيستن و مشکلی موقع تناقض ايجاد نمی شه.

اميدوارم تونسته باشم جواب سوالای شما رو بدم.

موفق باشين
 

sara60

عضو جدید
واقعا ممنونم آقای الياس پور که توجه می کنين و اينقدر وقت می ذارين. اين کار شما خيلی برای من ارزشمنده.

بازم ازتون سوال بپرسم ؟ :redface:
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم آقای الياس پور که توجه می کنين و اينقدر وقت می ذارين. اين کار شما خيلی برای من ارزشمنده.

بازم ازتون سوال بپرسم ؟ :redface:

اقا مطالبتون واقعا مفيده.

لطفا ادامه بدين.

با احترام

ممنونم از محبتتون

حتما. خوشحال می شم بتونم کمکی بکنم.
 

اسدی

عضو جدید
pert

pert

سلام آقای علی پور

می خواستم راجع به pert در msp توضیح بدهید که کاربرد هم داره یا نه؟

با تشکر
 

almehdi2008

عضو جدید
سلام آقای علی پور

می خواستم راجع به pert در msp توضیح بدهید که کاربرد هم داره یا نه؟

با تشکر

آقا يا خانم اسدی

اگر سوال شما جدی هست ، لطفا به عنوان تاپيک دقت کنيد : " کاربری حرفه ای . . . "

و اگر سوال شما شوخيه ، پس لطف کنين و به تالار زنگ تفريِح مراجعه کنين.

لطفا به جای msp سعی کنيد که زبان انگليسی ياد بگيرين
 

sara60

عضو جدید
سلام مجدد آقای الياس پور ، من باز مزاحم شدم

يه سوال داشتم در مورد تقويم های پروژه

ما برای يه پروژه تقويم منابع تعريف کرديم. چونکه تمام منابع پروژه طبق روزهای عادی کاری در دسترس نيستن. همينطور دو تا تقويم هم برای فعاليتها داريم که مستقل از تقويم پروژه هست و برای دو فاز جداگانه پروژه از اونا استفاده ميشه. اما مشکلی که اينجا وجود داره اينه که برای بعضی از فعاليت ها که می خوايم تخصيص تعريف کنيم ، با اينکه منبع موجود هست و ما از تقويم منبع و فعاليت مربوطه هم استفاده می کنيم ، MSP اشکال می گيره و هيچ تخصيصی انجام نمی ده. وقتی هم می خوايم تقويم رو اصلاح کنيم ، روی کل پروژه اعمال می شه و پروژه رو به هم می ريزه.

اگه می شه در اين مورد منو راهنمايی کنين.

خيلی ممنونم :gol:
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مجدد آقای الياس پور ، من باز مزاحم شدم

يه سوال داشتم در مورد تقويم های پروژه

ما برای يه پروژه تقويم منابع تعريف کرديم. چونکه تمام منابع پروژه طبق روزهای عادی کاری در دسترس نيستن. همينطور دو تا تقويم هم برای فعاليتها داريم که مستقل از تقويم پروژه هست و برای دو فاز جداگانه پروژه از اونا استفاده ميشه. اما مشکلی که اينجا وجود داره اينه که برای بعضی از فعاليت ها که می خوايم تخصيص تعريف کنيم ، با اينکه منبع موجود هست و ما از تقويم منبع و فعاليت مربوطه هم استفاده می کنيم ، MSP اشکال می گيره و هيچ تخصيصی انجام نمی ده. وقتی هم می خوايم تقويم رو اصلاح کنيم ، روی کل پروژه اعمال می شه و پروژه رو به هم می ريزه.

اگه می شه در اين مورد منو راهنمايی کنين.

خيلی ممنونم :gol:

سلام

بحث برنامه ريزی با استفاده از منابع و تقويم منابع و فعاليت ها ، پيچيدگيهای خاص خودشو داره. شما بايد مساله رو با جزئيات بيشتری شرح بدين تا بتونم راهنمايی دقيق بکنم. اما عجالتا اگه نکات زير رو در نظر بگيرين احتمالا مشکلتون حل بشه :

1. فيلد task calendar رو به نمای Gantt Chart اضافه کنين.
2. فيلد Base Calendar رو به نمای Resource Sheet اضافه کنين.
3. فيلد Ignore Resource Calendar رو هم به نمای Gantt Chart اضافه کنين.

نکته مهمی که اينجا وجود داره اينه که تخصيص ها تقويم جداگانه ای ندارن و در واقع تخصيصی که به هر تقويم اعمال می شه ، عبارت است از زمان اشتراک بين تقويم فعاليت ها و تقويم منابع. به احتمال خيلی زياد مشکل کار شما اينجاست که در مورد فعاليتهای مذکور ، با اينکه تقويم منابع به طور کلی اجازه تخصيص می ده اما ، اشتراکش با تقويم فعاليت تهی هست و بنابراين اين تخصيص صورت نمی گيره.

حالا شما می تونين چند تا کار انجام بدين :

1. تقويم اون فعاليت رو با استفاده از فيلد task calendar عوض کنين و يا مقدارش رو برابر none قرار بدين تا از تقويم پروژه استفاده بشه

2. يه تقويم جديد بسازين که اون فعاليت از اين تقويم پيروی کنه و اشتراکش با تقويم منبع تهی نباشه

3. اگه کارتون جزيی تر هست و مشکل صرفا سر تخصيص هست ، تو فيلد Ignore Resource Calendar ، مقدار اونو برابر yes قرار بدين. در اين صورت تخصيص فقط از روی تقويم فعاليت اعمال می شه و در نتيجه مشکلی پيش نمياد.

4. تقويم فعلی که برای شما مشکل ساز شده رو کنترل کنين. اگر تو زمان اين تخصيص که مد نظر شماست ، فعاليت ديگه ای از اين تقويم استفاده نمی کنه ، به روش زير تقويم رو اصلاح کنين :

از منوی Tools | Change Working Time پنجره مربوط به تقويم ها رو باز کنين. تقويم مورد نظر رو انتخاب کنين و پايين صفحه در زبانه Exceptions روز مورد نظرتون رو وارد کنين تا از تقويم مستثنی بشه. اگه اين فعاليت از نوع Recurring Task باشه ، شما می تونين روی تاريخ استثنا شده کليلک کنين تا دکمه Details فعال بشه. بعد می تونين تو پنجره جديد ، دقيقا مشابه تنظيمات Recurring Task رو انجام بدين تا مشکلی اگه باشه رفع بشه.

در پايان بايد بگم که قبل از انجام هر کدوم از اين 5 تا مورد ، حتما يه baseline از وضعت فعلی ذخيره کنين.

موفق باشين
 

sara60

عضو جدید
سلام

من برنامه رو اونطوری که گفتين کنترل کردم. حق با شما بود. اشتراک تقويم های فعاليت و منابع برای اون فعاليت مورد نظر تهی شده بود. به همين خاطر هم از همون فيلد ignore استفاده کردم و درست شد.

از راهنماييتون نهايت تشکر رو دارم :gol:
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميشه براي من نرم افزار msp رو بزارين؟ ممنون ميشم.

نسخه ای که من دارم ، حجمش زياده و امکان آپ کردنش تو سايت وجود نداره. بعدشم چون کرک نشده هست ، اگه شما کانکت بشين ، غير فعال ميشه. فقط تو يه کامپيوتر امکان نصبش وجود داره.

با عرض شرمندگی و آرزوی موفقيت برای شما
 

almehdi2008

عضو جدید
سلام

آقای الياس پور می خواستم ازتون خواهش کنم که اگه جزوه ای يا مقاله ای به زبان انگليسی در باره استانداردهای PMBOK دارين ، اونو در اختيار بنده قرار بدين.

خيلی ممنون و موفق باشين
 

siavashh

عضو جدید
با درود به همگي دوستان
من چند ساله كارم برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي صنايع نفت و گاز هست. متاسفانه خيلي وقتها از نظر همكاران، استفاده از P3 صرفاً به خاطر كلاس كار است. اين طور جا افتاده كه پريماورا كلاسش بيشتره.
البته دوره هاي متعدد اموزشي 30-20 ساعته MSP كه براي همه علاقه مندان بصورت انبوه باب شده در ايجاد اين تصور بي تقصير نيست. يك ليسانس شيلات ميشناسم كه چند سال پيش كلاس MSP رفته يا شخص ديگري فوق ليسانس متالورژي است اما دستي هم در MSP دارن و قبل از استخدام كارشناس مستقل و مشخص كنترل پروژه، ايشان قبول زحمت كرده بودن!!!! ميبينيد كه دست زياد شده در كار كنترل پروژه و MSP. فكر ميكنن با خوندن يك كتاب يا ديدن يك دوره چند ساعته ديگه كارشناس برنامه ريزي و كنترل پروژه هستن. مثل اينكه شما يه كلاس CAD بريد و بعد از اتمام با مهندساي مكانيك و عمران بحثهاي فني كنيد و تو كارشون دخالت كنيد غافل از اينكه اين دوستان جند سال درس خوندن تو دانشگاه براي اين كار.
اما قصه P3و P3e يكو فرق داره و به دليل پيچيدگيه قضيه يه كم دخالت و اظهار فضل دوستان غير مرتبط در اون كمتره. البته يه مدير عاملي داشتم در يكي از سازمانهاي نسبتاً بزرگ كه مينشست هر دفعه يه مطلب از كتاب P3 ميخوند بعد مينشت به بحث و رو كم كني با بچه هاي كنترل پروژه و ميخواست خودشو به رخ بكشه كه منم بلدم!!
يه شوخي تلخ با همكارا ميكنم هميشه و ميگم با ادامه اين وضع اين كارو ميگذارم كنار و ميرم آژانس كار كنم اعصاب خورديش كمتره!!!
سرتونو درد آوردم اما اين واقعيت كار ما و درد دل يه كنترل پروژه بود
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

آقای الياس پور می خواستم ازتون خواهش کنم که اگه جزوه ای يا مقاله ای به زبان انگليسی در باره استانداردهای PMBOK دارين ، اونو در اختيار بنده قرار بدين.

خيلی ممنون و موفق باشين

سلام

بله حتما براتون ميفرستم. فقط لطف کنين يه آدرس ايميل بذارين. چون که حجم ebook ها زياد هست و نميشه تو اين سايت آپلود کرد.

موفق باشين
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
با درود به همگي دوستان
من چند ساله كارم برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي صنايع نفت و گاز هست. متاسفانه خيلي وقتها از نظر همكاران، استفاده از P3 صرفاً به خاطر كلاس كار است. اين طور جا افتاده كه پريماورا كلاسش بيشتره.
البته دوره هاي متعدد اموزشي 30-20 ساعته MSP كه براي همه علاقه مندان بصورت انبوه باب شده در ايجاد اين تصور بي تقصير نيست. يك ليسانس شيلات ميشناسم كه چند سال پيش كلاس MSP رفته يا شخص ديگري فوق ليسانس متالورژي است اما دستي هم در MSP دارن و قبل از استخدام كارشناس مستقل و مشخص كنترل پروژه، ايشان قبول زحمت كرده بودن!!!! ميبينيد كه دست زياد شده در كار كنترل پروژه و MSP. فكر ميكنن با خوندن يك كتاب يا ديدن يك دوره چند ساعته ديگه كارشناس برنامه ريزي و كنترل پروژه هستن. مثل اينكه شما يه كلاس CAD بريد و بعد از اتمام با مهندساي مكانيك و عمران بحثهاي فني كنيد و تو كارشون دخالت كنيد غافل از اينكه اين دوستان جند سال درس خوندن تو دانشگاه براي اين كار.
اما قصه P3و P3e يكو فرق داره و به دليل پيچيدگيه قضيه يه كم دخالت و اظهار فضل دوستان غير مرتبط در اون كمتره. البته يه مدير عاملي داشتم در يكي از سازمانهاي نسبتاً بزرگ كه مينشست هر دفعه يه مطلب از كتاب P3 ميخوند بعد مينشت به بحث و رو كم كني با بچه هاي كنترل پروژه و ميخواست خودشو به رخ بكشه كه منم بلدم!!
يه شوخي تلخ با همكارا ميكنم هميشه و ميگم با ادامه اين وضع اين كارو ميگذارم كنار و ميرم آژانس كار كنم اعصاب خورديش كمتره!!!
سرتونو درد آوردم اما اين واقعيت كار ما و درد دل يه كنترل پروژه بود

سلام دوست عزيز

درسته ، حق با شماست. اخيرا مقايسه بين اين نرم افزار ها از حالت منطقی و تخصصی خارج شده و شکل تعصبی و احساسی پيدا کرده.

حقيقت اينه که تو ايران داستان p3 و p3e اول از شرکت های پيمان کار صنايع نفت و گاز ( EPC ) شروع شد. اونم صرفا به اين جهت که کارفرما ها و مشاوران دولتی با اين نرم افزار ها کار می کردن و با اونا پروژه ها رو کنترل می کردن. اين قضيه کم کم باب شد و اين توهم رو ايجاد کرد که پريماورا بهتر هست. ببينين همين الان هم شرکتهای civil و همينطور شرکتهای خودروساز و قطعه ساز ، بيشتر از msp استفاده می کنن و ادعايی هم ندارن.

در کل بايد اينو بگم که بسته به ماهيت تکنيکی پروژه و همنطور استراتژی های کارفرما ، بايد يکی از اين دو نرم افزار رو انتخاب کرد. واژه " اين بهتره يا اون ؟ " اصلا تو اين مقوله بی معنی هست.

موفق باشين
 
بالا