چشمها هويت ما را فاش ميكنند

دختر کوهستان

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانش زيست سنجي در خدمت فناوري هاي نوين تشخيص هويت
چشمها هويت ما را فاش مي كنند
امروزه امنيت و حفاظت از اطلاعات در شركت ها، سازمان ها، پايگاه هاي علمي و فناوري و مراكزي از اين دست كه با امنيت عمومي و زندگي افراد سروكار دارند، از اهميت بسزايي برخوردار است و نياز به سامانه اي مطمئن كه بسادگي قابل نفوذ و شبيه سازي نباشد، بيش از پيش احساس مي شود. به همين سبب مشخصه هاي تعيين هويتي نظير مولفه هاي زيست سنجي انساني كه صحت و اصالت دارند، موجب تحولي در حوزه امنيت اطلاعات شده است.
با نياز مبرم و روزافزون براي امنيت پايا، دانش زيست سنجي براي نسل آينده به عنوان روشي مستند براي تعيين اعتباربخشي جلوه گر مي شود، چرا كه با پيشرفت روزافزون فناوري هاي مختلف و تغيير رويكردهاي تبهكارانه و استفاده مجرمانه از فناوري روز، پليس، پزشكي قانوني، محاكم قضايي و سازمان هاي امنيتي بيش از گذشته به مدارك و مستندات معتبر علاوه بر تصاوير ضبط شده حين ارتكاب جرم، آثار انگشت و دي ان اي نياز خواهند داشت؛ ايجاد مخزن عظيمي از اطلاعات ديجيتالي براي بازشناسي چهره و اسكن چشم و مشخصه هاي بيومتريك، رويكرد دانش پليسي به حال و آينده و در واقع پاسخي به هماوردي پليس با تبهكاري سايبرنتيك و مجرمان هوشمند خواهد بود. ديگر دوره شرلوك هولمز ذره بين به دست و سلول هاي خاكستري هركول پوآرو و كارآگاهان خبره امروزي و مسلح به رايانه و آزمايشات خون و دي ان اي به سر آمده و نوبت تركتازي دانش زيست سنجي در عرصه نويني از تشخيص هويت فرا رسيده است. بازي تمام شد، شما شناسايي شديد و نمي توانيد انكار كنيد. ما شما را از چشمانتان شناسايي كرديم!
تشخيص هويت با يك ويژگي اختصاصي
در زمره فناوري هاي بي شمار زيست سنجي، تعيين هويت از روي انگشت نگاري مدت زماني طولاني مورد استفاده واقع شده و نسبت به ساير فناوري ها مزاياي بيشتري را در بر داشته است. تصديق انگشت نگاري احتمالا تكنيكي ترين و بامهارت ترين شيوه در ميان تمامي فناوري هاي زيست سنجي به شمار مي رود و در ميان كاربردهاي گوناگون كاملا از صحت و اصالت برخوردار است. كارايي و فناوري بالا و سهولت اجراي اين روش بويژه در تحقيقات جنايي، بيش از يك قرن است كه به اثبات رسيده است. حتي خصوصياتي از قبيل طرز حركت و راه رفتن، چهره يا امضاي يك فرد ممكن است با گذشت زمان تغيير يابد و نيز ممكن است ساختگي يا تقليد شده باشد. اين در حالي است كه اثر انگشت يك فرد كاملا منحصر به فرد بوده و در طول عمر تغييرناپذير باقي مي ماند. اين ويژگي اختصاصي بودن، اثبات مي كند كه تصديق اثر انگشت بيشتر از هر شيوه تعيين هويت، كارايي دارد. اثر انگشت را مي توان توسط وسايل نسبتا كوچك و ارزان قيمت گرفت و به صورت ديجيتال ثبت كرد. در حالي كه بانك اطلاعات تنها ظرفيت اندكي را اشغال مي كند و همين توانايي باعث شده است تا بخش عمده مسائل مربوط به امور امنيتي را دربرگيرد و نسبت به ساير شيوه ها نياز دنياي امروز را پاسخگو باشد.
گام به گام تا روش هاي نوين
آغاز انگشت نگاري به همان اوايل دوران باستان برمي گردد. بر اساس يافته هاي تاريخي، در شهر كهن بابل از اين شيوه روي الواح گلي براي مبادلات تجاري استفاده مي شده است. در چين نيز اثر انگشت شست روي مهرهاي گلي پيدا شده است. اما در قرن نوزدهم بود كه نتايج مطالعات علمي در اين خصوص منتشر شد و موضوع انگشت نگاري با جديت بيشتري مورد توجه قرار گرفت. هرچند از دهه 1800 ميلادي و بر پايه تحقيقات علمي دانشمندان آن زمان، مقوله اثر انگشت و البته بعدها اثرنگاري همه انگشتان دست به عنوان مداركي مستند از مشخصه هاي فيزيكي انسان جاي خود را در محاكم قضايي و تحقيقات پليسي باز كرد، ولي با آغاز قرن بيستم اين شيوه كاربردي تر شد. در سال 1924 اداره تحقيقات فدرال آمريكا (اف.بي.آي) كه از قبل با اين فناوري آشنا شده بود250 ميليون اثر انگشت را با هدف تحقيقات جنايي و تشخيص هويت تلفات و تصادفات نامعلوم بايگاني كرده بود. در اواخر دهه 1960 و زماني كه اسكن زنده، روشي براي فراهم كردن تصوير اثر انگشت بدون نياز به جوهر چاپ متولد شد، فناوري انگشت نگاري با تحول بزرگي مواجه شد. زماني كه اف.بي. آي خبر از متوقف كردن استفاده از كارت هاي كاغذي انگشت نگاري در سايت يكپارچه تشخيص هويت نوين خود خبر داد، در واقع از دستاورد چشمگير اسكن زنده امروزي خبر داده بود. اما فناوري تشخيص هويت به وسيله اثر انگشت به عنوان تنها روش پزشكي قانوني متوقف نشد و حتي در سال 1968 براي مقاصد تجاري و كاري و شركت هاي امنيتي رسما به كار گرفته شد. در حال حاضر اثر انگشت به عنوان شيوه اعتباربخشي و تاييد اصالتي امن، مطمئن و موثر در پرونده هاي بي شماري از جمله مالي، پزشكي، تجارت الكترونيك و اجازه ورود به كار گرفته مي شود. بخش اعظم كاربردهاي مدرن فناوري انگشت نگاري به توسعه حسگرها متكي است.
نسل آينده سامانه هاي تشخيص هويت
10 سال قبل اگر اداره پليسي مي خواست اثر انگشت فرد مظنوني را كنترل كند، لازم بود كارت كاغذي انگشت نگاري را كه روي آن اثر انگشت فرد مظنون نقش بسته بود به اداره تحقيقات ارسال كند و منتظر جواب مركز بماند. اداره مركزي پليس نيز به صورت دستي اقدام به مقايسه كارت مورد نظر با ميليون ها كارت شاخص ديگر مي كرد، و اين فرآيند تطبيق و پاسخ استعلام گاه تا 2 ماه به طول مي انجاميد. امروزه سامانه يكپارچه تعيين هويت خودكار اثر انگشت اف.بي. آي قادر است روزانه حدود 150 هزار مجموعه از پرينت ها را پردازش كند و به هر درخواست رسيده در كمتر از 15 دقيقه پاسخ دهد.
نسل بعدي سامانه تعيين هويت اف.بي.آي كه طي عمر 10 ساله خود هزينه اي معادل 10 ميليارد دلار داشته است، پايگاه اطلاعاتي بي نظيري شامل تصاوير چهره و اسكن عنبيه است. اين سامانه مي تواند همانند اطلاعات نهفته در دي ان اي كارآگاهان جنايي را در كسب اطلاعات فردي و ويژه ياري دهد. جاي يك زخم و علامت مشخصه يا خطوط بي قرينه و كج فك مي تواند به مفهوم اختلاف ميان پرونده اي در دست اقدام و پرونده اي بسته شده باشد.
ساخت بزرگ ترين پايگاه داده هاي رايانه اي دنيا قابليت هاي بي نظيري را براي شناسايي افراد در داخل و خارج كشور فراهم مي آورد. تصاوير ديجيتال چهره ها، آثار انگشت و نقوش كف دست در سامانه هاي اف.بي.آي در مركزي امن كه دما و رطوبت آن تحت كنترل است، ذخيره مي شود. در تاسيساتي به مساحت 2 زمين فوتبال در زير زمين، هر ثانيه درخواستي از جايي در ايالات متحده يا كانادا به سرور مركزي پليس فدرال مي رسد و در اين پايگاه درخواست رسيده با مجموعه اي از آثار انگشت ديجيتال كه مشتمل بر 55 ميليون مجموعه از آثار انگشت الكترونيك است مورد مقايسه و سنجش قرار مي گيرد. بزودي سرور مركزي مقايسه و تحليل آثار كف دست، تصاوير عنبيه و داده هاي شكل چهره نظير شكل لاله گوش فعال خواهد شد. به اين ترتيب يك افسر پليس در ايستگاه ايست بازرسي يا ماموري در فرودگاه مي تواند فردي مظنون را ظرف چند ثانيه تشخيص دهد. با استفاده از اين سامانه مدرن، يك كارشناس مي تواند اثر كف دست برجا مانده در صحنه جنايت را با اطلاعات پايگاه داده كنترل نمايد. حتي جاسوسان و ماموران مخفي مي توانند اطلاعات را در هر نقطه اي از دنيا كه باشند، مبادله كنند.
طراحان سامانه هاي تشخيص هويت اميدوارند فناوري هاي زيست سنجي همسو با ساير شاخص هاي مرزي به منبع مهمي براي شناسايي مجرمان تبديل شوددر حال حاضر اين سامانه پيشرفته تشخيص هويت فراتر از يك فناوري مفهومي به شمار مي رود و شركت لاكهيد مارتين به عنوان پيمانكار اين سامانه، براي تعيين آن دسته از فناوري هاي زيست سنجي كه بايد در اين سامانه جاي داده شود، مطالعات گوناگوني را دست دارد. جالب اينجاست كه هدف طراحان اين فناوري برخلاف تصور رايج ساخت اسكنرهاي گوناگون كه پليس براي جمع آوري داده ها استفاده مي كند، نيست بلكه فراتر از آن، هدف سامانه نوين تشخيص هويت مشخص كردن موارد و گزينه هاي تطبيقي است. به اعتقاد طراحان، شالوده سامانه مبتني بر الگوريتم هاي تطبيقي است و آنها قصد ندارند دستگاه هاي ثبت و ضبط داده بسازند؛ چون كه چنين ادواتي خارج از مرزهاي اين سامانه قرار مي گيرد و كاري است كه توسط آژانس هاي مستقل مديريت مي شود. اين سامانه جديد به دنبال تنظيم و داير كردن پايگاه داده و استانداردها يا به عبارتي فرمتي براي نحوه تصرف و كسب موارد و انتقال آن به سامانه است. اين سامانه مدرن مستلزم وجود چندين سخت افزار از قبيل حجم عظيمي از داده هاي ذخيره شده درخصوص چهره يا عنبيه براي به دست آوردن تصاوير با وضوح بالاست. اين فناوري مثل سامانه فعلي انگشت نگاري اف.بي.آي مبتني بر نرم افزار بوده و داده ها را براي آژانس يا اداره پليسي كه تجهيزات جمع آوري اطلاعات زيست سنجي دارد، تامين مي كند. پليس با پذيرش داده هاي زيست سنجي سامانه جديد و افزودن اثر كف دست به سوابق دهگانه انگشت نگاري خود، مخزن عكس هايش را نيز گسترش خواهد داد. به اعتقاد كارشناسان، مخزن تصاوير مي تواند مبنايي براي بازشناسي چهره باشد اما يك شاخص زيست سنجي واقعي به شمار نمي رود. ولي در مورد شاخص هايي مثل جاي زخم و سوختگي و خالكوبي ها لازم است امكانات جستجو در سراسر كشور فراهم شود. بخشي از اين اطلاعات مي تواند از داخل زندان ها تامين شود كه به طور فزاينده اي در ميان مجرمان معمول شده است. در مورد بازشناسي صحيح چهره نمي توان به تصاوير به دست آمده حين ارتكاب جرم به عنوان بهترين منبع استناد كرد و لازم است تصاويري با وضوح بالا و زواياي مختلف از مجرمان تهيه شود. طراحان سامانه تشخيص هويت نسل آينده اميدوارند فناوري زيست سنجي مثل اسكن چشم كه از الگوهاي موجود در عنبيه چشم افراد براي تعيين هويت بتواند همسو با ساير شاخص هاي زيست سنجي و نيز جستجوهاي سازمان هاي ديگر، به منبع مهم و قدرتمندي براي شناسايي مجرمان و مبارزه با جرم و جنايت تبديل شود. پليس در مورد دغدغه هاي امنيتي اين فناوري نوين معتقد است پايگاه داده انگشت نگاري اش هرگز هك نشده است و با وجود اضافه شدن انواع جديدي از داده هاي شناور در ميان آژانس هاي مختلف كه مي تواند فرصت هاي جديدي براي هكرها ايجاد نمايد احتمال كمي براي چنين نفوذهايي وجود دارد.
با راه اندازي اين سامانه جديد كه به نسل آينده تشخيص هويت مشهور شده قرار است گسترش و توسعه چشمگيري در ميزان و نوع اطلاعات زيست سنجي دريافتي حاصل شود. در آينده نزديك و طي تنها چند سال آينده مسوولان اجرايي و قانوني در سراسر دنيا قادر مي شوند به الگوهاي عنبيه، داده هاي شكل چهره، جاي زخم يا سوختگي و حتي نوع راه رفتن و صحبت كردن افراد براي شناسايي مجرمان و تروريست ها استناد كنند. البته منتقدان اين شيوه در تشخيص هويت، نگران اين مساله هستند كه استفاده از دانش زيست سنجي سبب شود بدن افراد عملا به كارت هاي ملي تشخيص هويت بدل شود.

استفاده از اسكن هاي عنبيه در فرودگاه ها براي تصديق هويت مسافراني كه از بازرسي هاي اوليه عبور كرده اند و كساني كه مي خواهند بسرعت از طريق خطوط هوايي جابه جا شوند، از كاربردهاي موثر اين فناوري محسوب مي شود. سازمان هاي امنيت ملي كشورها مي توانند با استفاده از داده هاي جمع آوري شده در زمينه اثر انگشت، اسكن عنبيه و چهره به شناسايي و تعيين هويت مسافران خارجي متوقف شده در مرزها كه اغلب به دليل تخلفات قانوني و جنايي صورت مي گيرد مهاجران غيرقانوني و قاچاق و متقاضيان رواديد بپردازند. از ديگر كاربردهاي فناوري زيست سنجي در زمينه تشخيص هويت، كاربرد حياتي و روزافزون آن در مبادي ورودي مراكز حساس است. در حال حاضر در پژوهشگاه فناوري تشخيص هويت دانشگاه ويرجينيا و در نزديكي تاسيسات زيست سنجي اف.بي.آي، محققان در حال كار روي گرفتن تصاوير عنبيه افراد در فواصل حدود 5 متري و تصاوير چهره از فواصلي دورتر در حدود 200 متري هستند. اين در حالي است كه گرفتن تصاوير ناآشكار و پوشيده چهره و عنبيه نيز كه چند سال ديگر از سوي اين محققان صورت خواهد گرفت، مورد توجه آژانس هاي دولتي قرار گرفته است. از ديگر كاربردهاي جالب توجه و كم نظير اين فناوري، شناسايي از راه دور است. مثلا ناوي نظامي را در رويارويي با شناوري بيگانه تصور كنيد؛ قبل از هر گونه اقدامي و با استفاده از اين فناوري مي توان تصاويري از مشخصه هاي زيست سنجي خدمه ناشناس از راه دور تهيه و با كسب تكليف از يك پايگاه داده تشخيص هويت، به حضور افراد مظنون يا تروريست پي برد.
به اعتقاد محققان مركز تحقيقات تشخيص هويت دانشگاه ويرجينيا، هدف درازمدت اين فناوري، كاربرد و استفاده فراگير دانش زيست سنجي است. براي مثال مسافري ممكن است از راهروي فرودگاه قدم زنان بگذرد و در همين هنگام امكان ضبط تصاوير چهره و عنبيه اش بدون آن كه حتي از جلوي كيوسكي عبور كرده باشد و به دوربيني نگاه كند، فراهم مي شود. در مقايسه با ساير سنجش هاي امنيتي، فناوري زيست سنجي بسرعت به اولويت نخست راه حل هاي امنيتي براي دسترسي كنترل شده بدل مي شود.
 

Similar threads

بالا