چرا فراز و نشيب‌هاي روحي خانم‌ها از آقايان بيشتر است؟

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز












روان‌شناسي رفتار زنان
همه چيز خوب پيش مي‌رفت. من و همسرم با علاقه زندگي مشترک را آغاز کرديم و من به اشتياق ديدن روي خندان همسرم، خستگي کار را فراموش کرده و به منزل مي‌آمدم. اما انگار من مرتکب اشتباهي شده‌ام و يا همسرم ديگر مثل گذشته به من علاقه ندارد چون گاهي آن‌قدر ناراحت، بي‌حوصله و عصبي است که حتي دوست ندارد با من کلمه‌اي صحبت کند. واقعا چه شده است؟
خانم‌ها گاهي خيلي سرحال و سرخوش‌اند و گاهي خيلي بي‌حوصله و غمگين. واقعا براي آقايان تعجب‌آور است که چرا خانم‌ها يک دقيقه مي‌خندند و خوشحالند و چند ساعت بعد و يا روز بعد گريه مي‌کنند و ناراحتند. شما آقايان در اين باره چه مي‌دانيد؟ چه عاملي باعث اين تغيير روحيه عظيم مي‌شود؟ آيا تقصير خود آنهاست؟ آيا آنها زياده از حد حساس‌اند؟

مثل موج، بالا و پايين

بهتر است آقايان اين واقعيت را باور کنند که يک زن، درست مثل موج است. اعتماد به نفس خانم‌ها همانند حرکت امواج، بالا رفته و پايين مي‌آيد. وقتي يک خانم احساس کاملا خوبي دارد به اوج مي‌رسد اما ممکن است ناگهان خلق او تغيير و موج‌هاي روحي او افت کند. اين به‌هم خوردگي هيجاني، موقتي است. بعد از اينکه خانم به پايين‌ترين حالت روحي رسيد، خلق او ناگهان تغيير کرده و دوباره درباره خودش احساس خوبي پيدا مي‌کند يعني موج روحي او به طور خودکار دوباره بالا مي‌رود.

مخزن عاطفه و عشق

وقتي موج روحي يک خانم بالا مي‌رود، او به مخزن عظيمي از عشق تبديل مي‌شود و مي‌خواهد آن را به همسرش تقديم کند. وقتي اين موج پايين مي‌آيد، از درون احساس تهي بودن مي‌کند و نياز دارد تا دوباره مخزن عشقي خود را پر کند، پس به دريافت عشق و توجه احتياج دارد. اگر در اين شرايط که در عمق ناراحتي است، به او عشق بورزيد و حمايتش کنيد، به طور خودکار دوباره احساس بهتري پيدا مي‌کند و دوباره مي‌تواند رابطه‌اي عاشقانه با شوهرش برقرار کند. در اصل وقتي يک خانم در پايين‌ترين حالت روحي است، زمان آن رسيده که تغذيه عاطفي و روحي دريافت کند.

احساسات، متناوب است

توانايي يک زن براي ارايه و دريافت عشق در زندگي زناشويي نمادي است از اينکه او چه احساسي درباره خودش دارد. وقتي در پايين‌ترين حالت روحي است، بسيار آسيب‌پذير است و به عشق و علاقه بيشتري احتياج دارد. زني که شوهري دارد که به او علاقه مي‌ورزد، در اصل به فردي تبديل مي‌شود که عشق و احترام در وجود او موج مي‌زند. مردان هم انتظار دارند در اين شرايط همسري داشته باشند که هميشه شاداب باشد و اين عشق براي هميشه در آنها پابرجا بماند. اين تصور اشتباه است. اگر فکر مي‌کنيد اين حالت در خانم دايمي است، مثل اين است که انتظار داشته باشيد آب و هوا هيچ وقت تغيير نکند و خورشيد هميشه بدرخشد. زندگي سرشار از موقعيت‌هاي متفاوت است: روز به شب تبديل شده، فصل‌ها تغيير مي‌کند، زن و شوهر در زندگي مشترک چرخه‌هاي مخصوص به خود دارند. به خاطر بسپاريد که در روابط زناشويي نيز توانايي براي دوست داشتن خود و ديگران بالا و پايين مي‌رود.

آقايان، احساس گناه مي‌کنند - آقاي عزيز، لطفا احساس گناه نکنيد.

ممکن است شما آقاي محترم براي تغييرات ناگهاني خلق وخوي همسرتان خود را مسوول بدانيد و فکر کنيد که اين حالت فقط به دليل رفتار و شيوه برخورد شماست. به همين دليل درمانده مي‌شويد و سعي مي‌کنيد رفتارتان را بهتر کنيد. ممکن است سعي کنيد، اين نوسان خلق خانم را از بين برده و حالت روحي او را تثبيت کنيد که متاسفانه اين اقدام فقط اوضاع را بدتر مي‌کند. بعضي آقايان سعي مي‌کنند جلوي افت روحي همسرشان را بگيرند و به عبارتي سعي مي‌کنند با بهتر کردن وضع روحي خانم، او را نجات بدهند. اين اقدام هم کارايي ندارد چون وقتي يک خانم به قعر مي‌رسد، بايد قبل از بالا آمدن، با وضع روحي پايين خود برخورد کند تا بتواند بالا بيايد. بنابراين گفتن اين موضوع که نبايد ناراحت و غمگين باشد، هيچ کمکي به او نمي‌کند. در اين موقع بايد به خانم خوب گوش کنيد، از او دلجويي کنيد، مراقب او باشيد و به گرمي با او همدردي کنيد. وقتي او دارد رو به پايين حرکت مي‌کند، در کنار او باشيد، وقتي احساساتش را با شما در ميان مي‌گذارد، بدون نظردهي و قضاوت، خوب گوش کنيد و هم‌دردي و همدلي را فراموش نکنيد. حتي اگر يک مرد نتواند علت سرحالي و يا غمگيني خانم را خوب درک کند، بايد همچنان عشق، توجه و حمايتش را به او تقديم کند. وقتي موج روحي خانم رو به بالا در حال حرکت است، او به نظر قوي و سرحال مي‌رسد، رابطه او با همسرش عاشقانه است و کاملا در قله دنيا قرار دارد. بعد از اينکه موج به اوج خود رسيد، ممکن است دوباره نيازمند به نظر برسد.
مطالعات نشان مي‌دهد که افت و خيز اعتماد به نفس خانم‌ها عموما چرخه‌اي 21 تا 35 روزه دارد. اگر آقايان امواج روحي خانم‌ها را درک کنند، متوجه مي‌شوند که عود احساس نياز و نداشتن امنيت در آنها اجتناب‌ناپذير و موقتي است. به اين ترتيب آقايان با آشنايي کامل از اين شرايط روحي از همسرشان حمايت کرده و وقتي او بيشترين نياز به عشق و حمايت را دارد، اين پشتيباني روحي را از او دريغ نمي‌کنند
.
 
بالا