پس ما چرا معصوم تر از حضرت علی هستیم!!!!!!!!!

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلاصه پرسش


چرا امام علی (ع) برخلاف پیامبر (ص) به زنان جوان سلام نمی کرد؟ دلیل این تفاوت روش بین رسول خدا و امیرالمؤمنین چه بوده است؟
پرسش

روایتی از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که «پیامبر اکرم (ص) به تمام زنان اعمّ از پیر و جوان سلام می‏کردند، امّا من فقط به سال‏خوردگان از زنان سلام می‏کنم». درباره این روایت چند سؤال دارم: الف. اصل روایت چیست و در چه منبعی ذکر شده؟ ب. دلیل این تفاوت روش بین رسول خدا و امیرالمؤمنین چه بوده؟ ج. با توجّه به حجاب رایج آن زمان که زنان پوشیه داشتند و نیز با توجّه به دستورِ «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»، جوان یا پیر بودن زنان از کجا برای حضرت معلوم می‏شده تا بخواهند طبق آن سلام بکنند یا نکنند؟ د. وظیفه ما در این رابطه چیست؟


پاسخ اجمالی


الف. روایت مورد نظر در منابع مختلف روایی از جمله، اصول کافی ج 2، ص 648، آمده است. ب. تفاوت سیره امام علی (ع) با پیامبر (ص)، دلیلش را خود حضرت در روایت بیان می کند، و آن این که ممکن است صدای نازک زنان جوان خدای ناکرده موجب وسوسه در نفس شود. شاید تفاوت سن آن حضرت و جوان بودنش نسبت به پیامبر و یا عرف آن زمان باشد. ج. حجاب رایج زنان آن زمان پوشیه نبوده، وانگهی امام (ع) در روایت تصریح به صدای نازک زنان جوان دارد، با این وصف به طور طبیعی نگاه کردن به چهره آنان منتفی است. د. اگر کسی خواست به این سنت حسنه عمل کند، بهتر آن است که به شیوه امام علی (ع) عمل کند؛ زیرا از هرگونه وساوس شیطانی، اتهام و ... به دور است.

پاسخ تفصیلی

قبل از پرداختن به اصل پرسش، تذکری در باب سلام کردن در فرهنگ اسلامی ضروری به نظر می رسد، و آن این که؛ "سلام" واژه ای عربی از ریشه "سلم" معانی متعددی دارد که یکی از آنها صلح، متضاد جنگ است. این واژه همچنین یکی از اسماء الله است؛ زیرا خدای متعال سالم از هرگونه نقص و عیب و فنا است. [1]
در اسلام به سلام کردن بسیار سفارش شده است و در روایات آمده‌ است که پیامبر اسلام (ص) همواره در سلام کردن از دیگران پیشی می‌گرفته است. اعراب حتی در هنگام خداحافظی نیز با گفتن "سلامٌ علیکم" خداحافظی می‌کنند.

همان گونه که می دانید، انسان موجودی اجتماعی است که به ارتباط، دوستی و محبت هم نوعان خود احتیاج دارد. سلام کردن اولین مرحله برای ارتباط سالم بین دو انسان است که حاوی پیام های متعددی؛ از قبیل دوستی، صمیمیت، محبت، تواضع، دعای خیر، اطمینان دادن به طرف مقابل و ... است. لفظ سلام یک واژه بسیار زیبا و پر معنا است که با آن برای مخاطب خود دعای خیر و آرزوی سلامتی داریم و در عین حال به او به اطمینان می دهیم که از ناحیه ما هیچ ضرری متوجه او نخواهد شد. در روایات وارده از پیامبر (ص)، سلام عامل افزایش دوستی و محبت دانسته شده است. [2] بر همین اساس در اسلام به سلام کردن بسیار سفارش شده‌ است و آن را امر مستحبی دانسته اند که از طرف خداوند متعال دارای پاداش بسیار است. اما پاسخ سلام واجب است. امام حسین (ع) فرمود: "سلام کردن هفتاد ثواب دارد که شصت و نه بخش آن از سلام ‏کننده است و یک بخش آن براى جواب دهنده"؛ [3] زیرا سلام کردن مستحب است، ولی پاسخ آن واجب است.

همچنین فرمودند: "بخیل کسى است که از سلام کردن دریغ مى‏کند". [4] ، [5] بنابراین، آنچه در روایات آمده ‌است که پیامبر اسلام (ص) همواره در سلام کردن از دیگران پیشی می‌گرفتند و هیچ گاه کسی نتوانست در سلام کردن بر آن حضرت سبقت بگیرد، شاید بدین جهت باشد. از طرف دیگر آن حضرت اسوه و الگوی مسلمانان بودند، [6] و به آنچه می فرمودند خود عمل می کردند و با عمل خود مردم را به رعایت دستورات اسلام دعوت می کردند تا جامعه اسلامی از نتایج آن بهرمند گردد. در سایه همین دستورات بود که دوستی و محبت بین مسلمانان رواج یافت.

اینک می پردازیم به اصل پاسخ به همان ترتیبی که در متن سؤال آمده است:

الف. روایت مورد نظر : "عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ رِبْعِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ یَرْدُدْنَ عَلَیْهِ السَّلَامَ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) یُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ کَانَ یَکْرَهُ أَنْ یُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ یَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ یُعْجِبَنِی صَوْتُهَا فَیَدْخُلَ عَلَیَّ أَکْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ"؛ حضرت علی(ع) بر زنان سلام می کرد ولی کراهت داشت که بر زنان جوان سلام نماید، و می فرمود: نگران هستم از این که از صدای آنها تعجب نمایم و این کار ضررش برای من بیش از ثواب آن باشد [7] ، در منابع مختلف از جمله، اصول کافی ج 2، ص 648، آمده است.

ب. این که چرا اما م علی (ع) به زنان جوان سلام نمی کرد، اولاً: دلیلش را خود حضرت در ادامه حدیث بیان می کند، و آن این که ممکن است صدای نازک زنان جوان خدای ناکرده موجب وسوسه در نفس شود، و آثار منفی آن بیشتر از ثوابی باشد که در سلام کردن به دست می آید. ثانیاً: تفاوت سیره امام علی (ع) با پیامبر (ص) شاید به جهت تفاوت سن آن حضرت و جوان بودنش نسبت به پیامبر (ص)باشد. ثالثاً: ممکن است این تفاوت سیره به خاطر عرف آن زمان باشد؛ یعنی عرف جامعه نمی پسندید که یک مرد جوان به زن جوان نامحرم سلام کند. چنان که امروزه در جامعه ما نیز این گونه است. در عرف امروز چنین چیزی مرسوم نیست که یک مرد جوان به زن جوان نامحرم سلام کند. در سنین پیری چون احتمال هرگونه چشم داشتی منتفی است، لذا سلام کردن به زنان مسن اشکال ندارد. وانگهی آنچه را که در جامعه ما مرسوم است؛ این است که زنان به مردان سلام می کنند حتی زنان مسن به مردان جوان تر از خود.

ج. اما این که گفته اید در آن زمان حجاب رایج زنان پوشیه بوده، باید گفت: این گونه نبوده که در زمان پیامبر اکرم (ص) اکثر زنان با پوشیه در جامعه حاضر می شدند. برای آشنایی با حجاب صدر اسلام پاسخ 431 (سایت: 459)موجود در همین سایت را مطالعه کنید. آنچه را که در استدلال به آیه: "قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ"؛ به مؤمنان بگو چشمان خود را از نامحرمان بپوشانند، [8] گفته اید، برای روشن شدن منظور آیه می توانید شأن نزولش را که در کتاب کافى از امام باقر (ع) نقل شده است و در پاسخ 431 (سایت: 459) موجود است، مطالعهکنید. "یغضوا" از ماده "غض" (بر وزن خز) در اصل به معناى کم کردن و نقصان است و در بسیارى از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته مى‏شود، بنابر این آیه نمى‏گوید مؤمنان باید چشم هاشان را فرو بندند، بلکه مى‏گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، و این تعبیر لطیفى است. به این منظور که اگر انسان به راستى هنگامى که با زن نامحرمى روبرو مى‏شود بخواهد چشم خود را به کلى ببندد، ادامه راه رفتن و مانند آن براى او ممکن نیست، اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گیرد و چشم خود را پایین اندازد، گویى از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه‏اى را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلى حذف کرده است. [9] بنابراین، اولاً: خطاب آیه به کسانی است که به نامحرم نگاه ادامه دار می کنند، نه این که به طور اتفاقی نگاهشان به نامحرم می افتد، ثانیاً: همیشه این گونه نیست که افراد فقط از طریق نگاه تشخیص داده شوند. چه بسا زنان اگر پوشیه هم داشته باشند از نحوه راه رفتن آنها با یک نگاه اتفاقی بشود تشخیص داد که این زن جوان است یا پیر. امام علی (ع) نیز مانند دیگران شاید در برخورد در مسیر کوچه و خیابان به طور اتفاقی وقتی نگاهش به زنان می افتاد تشخیص می داد که این خانم مثلاً جوان است یا پیر، و یا در مراجعاتی که زنان به حضرتش داشتند، و یا هنگامی که به در خانه فقرا برای کمک کردن سر می زد - طبیعی بود که زنان فقیر بدون سرپرست شهر را می شناخت- از این طریق نگاهش به آنها می افتاد و از سلام کردن به جوان آنها ابا می کرد.

د. با این توضیحات روشن می شود؛ اگر کسی خواست به این سنت حسنه عمل کند، بهتر آن است که به شیوه و روش امام علی (ع) عمل کند؛ زیرا از هرگونه وساوس شیطانی، اتهام و... به دور است.

نمایه مرتبط:

اهمیت سلام کردن، 6923 (سایت: 7027) .

[1] ر.ک: لویس معلوف، المنجد.
[2] محدث نوری، مستدرک‏الوسائل، ج 8، ص 454، موسسه آل البیت، قم، 1408ق، "قَالَ (ع) طَلَاقَةُ الْوَجْهِ بِالْبِشْرِ وَ الْعَطِیَّةِ وَ فِعْلُ الْبِرِّ وَ بَذْلُ التَّحِیَّةِ دَاعٍ إِلَى مَحَبَّةِ الْبَرِیَّةِ".
[3] تحف العقول، ترجمه جعفرى، ص 229.
[4] همان، ص 229.
[5] اقتباس، از پاسخ، 6923.
[6] احزاب، 21، "لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً".
[7] ر.ک: کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 648، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش.
[8] نور، 30.
[9] مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ‏14، ص 437، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ بیست و یکم، 1381.




 

P.Guardiola

اخراجی موقت
هیچ معصومیتی در دنیا وجود نداره.
هیچ آدمی بر آدم دیگر برتری ندارد.
همه آدم ها اشتباه کردن و میکنن و زندگی هم بدون اشتباه و سعی و خطا بی معنیه.

پس این تفکر نوکری آدمای ساده و بی دفاع رو واسه آدمایی خاص و نظر کرده لطفا جا نندازین.

اما در مورد تاپیکت :

زن چه موجودیه؟
صداش، موهاش، راه رفتنش، همه چیزش اسباب تحریکه؟

واقعا جنس هورمون های جنسی در شما مردهای مسلمان چیه که اینقدر سریع ورجه وورجه میکنه؟؟!!!
من هرکاری میکنم اینقدر آستانه تحریکم پایین نیست که صدای زنی رو بشنوم قصدشو کنم.

از هزارتا این قرص های افزایش میل جنسی شماها هات ترین به خدا.
 

شادیاخ

عضو جدید
جالبه این امام شما رکوردار تعداد زوجه بوده و باز احساس خطر میکرده
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
هیچ معصومیتی در دنیا وجود نداره.
هیچ آدمی بر آدم دیگر برتری ندارد.
همه آدم ها اشتباه کردن و میکنن و زندگی هم بدون اشتباه و سعی و خطا بی معنیه.

پس این تفکر نوکری آدمای ساده و بی دفاع رو واسه آدمایی خاص و نظر کرده لطفا جا نندازین.

اما در مورد تاپیکت :

زن چه موجودیه؟
صداش، موهاش، راه رفتنش، همه چیزش اسباب تحریکه؟

واقعا جنس هورمون های جنسی در شما مردهای مسلمان چیه که اینقدر سریع ورجه وورجه میکنه؟؟!!!
من هرکاری میکنم اینقدر آستانه تحریکم پایین نیست که صدای زنی رو بشنوم قصدشو کنم.

از هزارتا این قرص های افزایش میل جنسی شماها هات ترین به خدا.
بله من هم فوتبالم بهتر از مسيه!!
قسمت اول حرفتون كه به اعتراف خودتون هم ربطي به تاپيك نداشت صرفا شعاره!
عجب دنيايي شده!!
قبلنا اگه كسي چشم چران و دنبال نواميس مردم بود متهم ميشد الان امام معصوم ما به خاطر اينكه حتي دوست نداشتند كوچكترين چيزي هواي نفسشون رو تحريك كنه متهم ميشند گرچه بماند خيلي از رفتار معصومين جنبه هدايت امت اسلامي داره
كلا براي هر موضوعي دو وجهه قائلين اگه طرفتون يكي از وجهه ها منظورش باشه شما اون يكي رو دست ميگيريد!
اگه جنگ كنه ميشه خونريز-جنگ نكنه ترسو و...
اجازه نده كوچكترين موضوعي باعث جلب توجه جنسيت طرفش به جاي شخصيتش بشه ميشه به قول شما هات-اگه برعكس باشه ميشه هوسباز
كلا عالمي داره شبهه اندازي در قالب شخصيتي بدون تفكر مشخص ها هر چيزي بخواهي ميتوني علم كني!! خوبه يه مدت ما هم شبهه افكن بشيم:دي
دوست عزيز متاسفانه تمام مسلمانها آستانه تحريكشون پايينه براي همين دينشون اين اجازه رو بهشون نداده كه جنسيت نامحرمي براشون حتي يه ذره برجسته بشه حتي با اين فكر كه چه صداي قشنگي حالا اينكه شما ظرفيتت بالاست و اگه حتي با دوست دخترات تو خونه تنها باشي تنها فكر مسائل علمي و فرهنگي و اجتماعي هستي يه صد آفرين ويجه داري يه دعايي هم در حق ما بكن!!
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
جالبه این امام شما رکوردار تعداد زوجه بوده و باز احساس خطر میکرده
خب چون خيلي تيكه پراني به مقدسات ديگران رو دوست داري و خدا نكنه يكي به شما بگه عجب سري عجب پايي براي همين در قالب يك انسان اومانيست اخلاق گرا جوابت رو ميدم!
اثبات شما براي ركورددار بودن امام ما چيست؟
اگر راست ميگوييد دليل؟
اگر دروغ ميگوييد و افترا بسته ايد در اين ايدئولوژي انسان محور بر پايه اخلاق شما احتمالا جايي ذكر نشده دروغ و تهمت به يك انسان و توهين و افترا به مقدسات ديگران به دور از انسانيته؟
متاسفانه به چيزي كه ادعا ميكنيد(اخلاق) هم پايبند نيستيد چون اصولا اين ايدئولوژي شما اخلاق رو هم نسبي ميكنه اونم بر محور خودتون يعني ارزشهاي اخلاقي هم بر اساس عشق و ميل شما ميتوانند تغيير كنند!!
البته غصه نخور چون وقتي زندگي بعد مرگي وجود نداشته باشه پس حال كن يه فوش به اين بده يه تهمت به اون ببند كلا اين دوسه روز زندگي رو حال كن اساسيييييي
در مورد ازدواجهاي مولا و مقتدايم حضرت علي هم بحث جداگانه ميشه كرد ولي خب اگه با شما باشه طبق معمول انتظاري به رعايت احترام ندارم
به قول خودت مرسييييييي عزيزم:)
 

P.Guardiola

اخراجی موقت
بله من هم فوتبالم بهتر از مسيه!!
قسمت اول حرفتون كه به اعتراف خودتون هم ربطي به تاپيك نداشت صرفا شعاره!
عجب دنيايي شده!!
قبلنا اگه كسي چشم چران و دنبال نواميس مردم بود متهم ميشد الان امام معصوم ما به خاطر اينكه حتي دوست نداشتند كوچكترين چيزي هواي نفسشون رو تحريك كنه متهم ميشند گرچه بماند خيلي از رفتار معصومين جنبه هدايت امت اسلامي داره
كلا براي هر موضوعي دو وجهه قائلين اگه طرفتون يكي از وجهه ها منظورش باشه شما اون يكي رو دست ميگيريد!
اگه جنگ كنه ميشه خونريز-جنگ نكنه ترسو و...
اجازه نده كوچكترين موضوعي باعث جلب توجه جنسيت طرفش به جاي شخصيتش بشه ميشه به قول شما هات-اگه برعكس باشه ميشه هوسباز
كلا عالمي داره شبهه اندازي در قالب شخصيتي بدون تفكر مشخص ها هر چيزي بخواهي ميتوني علم كني!! خوبه يه مدت ما هم شبهه افكن بشيم:دي
دوست عزيز متاسفانه تمام مسلمانها آستانه تحريكشون پايينه براي همين دينشون اين اجازه رو بهشون نداده كه جنسيت نامحرمي براشون حتي يه ذره برجسته بشه حتي با اين فكر كه چه صداي قشنگي حالا اينكه شما ظرفيتت بالاست و اگه حتي با دوست دخترات تو خونه تنها باشي تنها فكر مسائل علمي و فرهنگي و اجتماعي هستي يه صد آفرين ويجه داري يه دعايي هم در حق ما بكن!!

اولا شما فکر نکنید اگر کسی به مکتب شما پایبند نبود دنبال ایجاد مزاحمت واسه دختر و زن مردم میره !!!!

حداقل من و خیلی از کسانی که همفکرم هستند، کوچکترین حرکتی که باعث میشه یک خانمی امنیتش رو دچار تزلزل ببینه انجام نمیدیم، چون مهمترین هدفمون جامعه سالم و اخلاق محوره و بحث اخلاق خیلی بهتر از دین هست چون بدون نگاه آسمانی و وعده یا ترس توجیه میشی که به آدما احترام بذاری.

خیلی خوبه آدم کاری کنه تحریک نشه اما به چه قیمتی؟
به نظرت زن ها اصلا از خونه هاشون بیرون نیان، سبب نمیشه تحریک خیلی خیلی کمتر بشه؟
پس چرا زن هارو تو خونه نبندیم؟

دوست عزیز زن هم یک آدمه، نیاز جنسی هم یک نیازه، اما اگر زن بیش از حد جنسی شد، این واسه جامعه خطرناکه، آمار تجاوز و خشونت علیه زن میره بالا.

این نگاه ابزاری به زن فقط مشکل اسلام نیستشا، غرب هم خیلی جاها زن هارو کالای تجاری کرده ولی خیلی جاها بهش امکان بیشترین رشدهارو از قضاوت تا ریاست جمهوری و... داده.
اینکه سرور شما میفرماید با صدای زن ممکنه تحریک بشم، این یعنی بعد جنسی زن بیش از حد در ایشون قویه، بعد جنسی قوی عاقبت خوبی نداره، ایشون چون مولا بوده، میتونسته چندین زن و کنیز رو بگیره، جوان بدبخت امروزی هم بنا باشه با صوت زن تحریک بشه و نمیتونه نه زنی بگیره نه کنیزی !!!! چه خاکی تو سرش بریزه؟

بهتره به جای فرار از دست دختر و زن راهی برای تقویت بنیه مرد پیدا کنیم.
 

شادیاخ

عضو جدید
خب چون خيلي تيكه پراني به مقدسات ديگران رو دوست داري و خدا نكنه يكي به شما بگه عجب سري عجب پايي براي همين در قالب يك انسان اومانيست اخلاق گرا جوابت رو ميدم!
اثبات شما براي ركورددار بودن امام ما چيست؟
اگر راست ميگوييد دليل؟
اگر دروغ ميگوييد و افترا بسته ايد در اين ايدئولوژي انسان محور بر پايه اخلاق شما احتمالا جايي ذكر نشده دروغ و تهمت به يك انسان و توهين و افترا به مقدسات ديگران به دور از انسانيته؟
متاسفانه به چيزي كه ادعا ميكنيد(اخلاق) هم پايبند نيستيد چون اصولا اين ايدئولوژي شما اخلاق رو هم نسبي ميكنه اونم بر محور خودتون يعني ارزشهاي اخلاقي هم بر اساس عشق و ميل شما ميتوانند تغيير كنند!!
البته غصه نخور چون وقتي زندگي بعد مرگي وجود نداشته باشه پس حال كن يه فوش به اين بده يه تهمت به اون ببند كلا اين دوسه روز زندگي رو حال كن اساسيييييي
در مورد ازدواجهاي مولا و مقتدايم حضرت علي هم بحث جداگانه ميشه كرد ولي خب اگه با شما باشه طبق معمول انتظاري به رعايت احترام ندارم
به قول خودت مرسييييييي عزيزم:)

شما که باید بهتر از من از زندگی مولا و مقتداتون باخبر باشید ، اینم از منبعی باب میل شما گرچه برای تطهیر چهره ایشون از کنیز ها و صیغه ها و متعه ها و... فاکتور گرفته شده

http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=4740&urlId=862#_ftn1
 

شادیاخ

عضو جدید
اولا شما فکر نکنید اگر کسی به مکتب شما پایبند نبود دنبال ایجاد مزاحمت واسه دختر و زن مردم میره !!!!

حداقل من و خیلی از کسانی که همفکرم هستند، کوچکترین حرکتی که باعث میشه یک خانمی امنیتش رو دچار تزلزل ببینه انجام نمیدیم، چون مهمترین هدفمون جامعه سالم و اخلاق محوره و بحث اخلاق خیلی بهتر از دین هست چون بدون نگاه آسمانی و وعده یا ترس توجیه میشی که به آدما احترام بذاری.

خیلی خوبه آدم کاری کنه تحریک نشه اما به چه قیمتی؟
به نظرت زن ها اصلا از خونه هاشون بیرون نیان، سبب نمیشه تحریک خیلی خیلی کمتر بشه؟
پس چرا زن هارو تو خونه نبندیم؟

دوست عزیز زن هم یک آدمه، نیاز جنسی هم یک نیازه، اما اگر زن بیش از حد جنسی شد، این واسه جامعه خطرناکه، آمار تجاوز و خشونت علیه زن میره بالا.

این نگاه ابزاری به زن فقط مشکل اسلام نیستشا، غرب هم خیلی جاها زن هارو کالای تجاری کرده ولی خیلی جاها بهش امکان بیشترین رشدهارو از قضاوت تا ریاست جمهوری و... داده.
اینکه سرور شما میفرماید با صدای زن ممکنه تحریک بشم، این یعنی بعد جنسی زن بیش از حد در ایشون قویه، بعد جنسی قوی عاقبت خوبی نداره، ایشون چون مولا بوده، میتونسته چندین زن و کنیز رو بگیره، جوان بدبخت امروزی هم بنا باشه با صوت زن تحریک بشه و نمیتونه نه زنی بگیره نه کنیزی !!!! چه خاکی تو سرش بریزه؟

بهتره به جای فرار از دست دختر و زن راهی برای تقویت بنیه مرد پیدا کنیم.

دوست من آقایون چشماشون رو بستن و تو گوشاشون پنبه فرو کردن ، حقیقت تلخه و توان قبول حقیقت در این جماعت نیست کسی که در یک روز 800 نفر رو گردن بزنه و قبیله ازد رو قتل عام کنه موندم چطور مظهر جود و سخاوت جوانمردی لقب گرفته در حالی که خودش اعتراف میکنه تو نهج البلاغه که عقیدش رو بر پشت شمیرش حمل میکنه
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما که باید بهتر از من از زندگی مولا و مقتداتون باخبر باشید ، اینم از منبعی باب میل شما گرچه برای تطهیر چهره ایشون از کنیز ها و صیغه ها و متعه ها و... فاکتور گرفته شده

http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=4740&urlId=862#_ftn1

چه مشكلي درمساله ازدواج وجودداره كه اينقدرروي اون مانورميدي.روشنه كه پيامبرماوحضرت علي (ع)ازدواجهاشون ازسرهواوهوس نبوده .حضرت محمدزناني داشته كه وقتي هيچ يك ازاصحاب حاضرنشدندباآنها ازدواج كنندخودپيامبراونهاروبه عقدخودش درآورده مثلاام سلمه كه يك پيرزن بوده تنهاكسي كه دختربوده وپيامبربااوازدواج كرده عايشه بود.حتي حضرت خديجه درحدود25سال ازپيامبربزرگتربوده پس شما نميتوانيد اتهام بزنيدكه ازسرهوس اين ازدواجهاصورت گرفته.پيامبر(ص)اگرميخواستندمتوانستندزيباترين دختران رابراي خوداتنخاب كنندودرصورتي كه برخي زنان پيامبرداراي فرزندبوده واين زحمت پيامبربيشترميكرده است.درموردامام علي (ع)هم تازمان زندگي باحضرت فاطمه(س)ازدواج ديگري صورت نگرفته است.حضرت علي هم دقيقابه شيوه ي پيغمبررفتاركرده است.ضمن اينكه تاكيدميكنم ازدواج مساله اي نيست كه شمابه آن ايرادميگيريد.به نظرمن سرپرستي زنان بيوه وبچه هاي بي سرپرست بزرگترين ايثاروفداكاري است.
شما فقط قصدت تخريبه واصلابراي همين مياي.همه روهم متهم به بيسوادي ميكني.اون چندواحددرس عمومي كه توخوندي همه خوندن.مطالعاتتم كه معلوم نيست ازكدوم منبع درمياري كه همش منفي بافيه .دنبال چي هستي؟ميخواي بگي ما همه نفهميم فقط توميفهمي.
فكركنم كسي تاريخ به رشادتهاش گواهي داده نيازي به دفاع امثال من نداره.حضرت علي بعدازرحلت پيامبريك رورخوش توزندگيش نداشته به طوريكه ازتنهايي وبي كسي به چاه پناه ميبرده.عدالت علي زبانزدخاص وعام بوده .توهين هايي كه توبه امام علي (ع)ميكني ازروي عصبانيت وكينه هست وبس.
 

شادیاخ

عضو جدید
چه مشكلي درمساله ازدواج وجودداره كه اينقدرروي اون مانورميدي.روشنه كه پيامبرماوحضرت علي (ع)ازدواجهاشون ازسرهواوهوس نبوده .حضرت محمدزناني داشته كه وقتي هيچ يك ازاصحاب حاضرنشدندباآنها ازدواج كنندخودپيامبراونهاروبه عقدخودش درآورده مثلاام سلمه كه يك پيرزن بوده تنهاكسي كه دختربوده وپيامبربااوازدواج كرده عايشه بود.حتي حضرت خديجه درحدود25سال ازپيامبربزرگتربوده پس شما نميتوانيد اتهام بزنيدكه ازسرهوس اين ازدواجهاصورت گرفته.پيامبر(ص)اگرميخواستندمتوانستندزيباترين دختران رابراي خوداتنخاب كنندودرصورتي كه برخي زنان پيامبرداراي فرزندبوده واين زحمت پيامبربيشترميكرده است.درموردامام علي (ع)هم تازمان زندگي باحضرت فاطمه(س)ازدواج ديگري صورت نگرفته است.حضرت علي هم دقيقابه شيوه ي پيغمبررفتاركرده است.ضمن اينكه تاكيدميكنم ازدواج مساله اي نيست كه شمابه آن ايرادميگيريد.به نظرمن سرپرستي زنان بيوه وبچه هاي بي سرپرست بزرگترين ايثاروفداكاري است.
شما فقط قصدت تخريبه واصلابراي همين مياي.همه روهم متهم به بيسوادي ميكني.اون چندواحددرس عمومي كه توخوندي همه خوندن.مطالعاتتم كه معلوم نيست ازكدوم منبع درمياري كه همش منفي بافيه .دنبال چي هستي؟ميخواي بگي ما همه نفهميم فقط توميفهمي.
فكركنم كسي تاريخ به رشادتهاش گواهي داده نيازي به دفاع امثال من نداره.حضرت علي بعدازرحلت پيامبريك رورخوش توزندگيش نداشته به طوريكه ازتنهايي وبي كسي به چاه پناه ميبرده.عدالت علي زبانزدخاص وعام بوده .توهين هايي كه توبه امام علي (ع)ميكني ازروي عصبانيت وكينه هست وبس.

اطلاعاتی که منشا اون منبر باشه بهتر ازین هم نخواهد بود ، اشاره کردی به پیامبر همین نشون میده اگر گفتم اطلاعات نداری درست گفتم ، زینب و صفیه و عایشه هم بیوه زنانی نگون بخت بودن حتما ، بنی قریظه و قبیله ازد و کشتار های بعد از مرگ پیامبر هم که همه دروغ هست و آنچه آخوندهای صفوی میگن حقیقت محض. یاللعجب!!!!!!!!!!!!!!
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعاتی که منشا اون منبر باشه بهتر ازین هم نخواهد بود ، اشاره کردی به پیامبر همین نشون میده اگر گفتم اطلاعات نداری درست گفتم ، زینب و صفیه و عایشه هم بیوه زنانی نگون بخت بودن حتما ، بنی قریظه و قبیله ازد و کشتار های بعد از مرگ پیامبر هم که همه دروغ هست و آنچه آخوندهای صفوی میگن حقیقت محض. یاللعجب!!!!!!!!!!!!!!

ميشه بگي كجاي دنياازدواج كردن ايرادداره؟اونم ازدواج بازنان بي سرپرست.درموردزينب مطمئمنم بيوه زن بوده.فقط جواب بده مسخره نكن.
 

شادیاخ

عضو جدید
ميشه بگي كجاي دنياازدواج كردن ايرادداره؟اونم ازدواج بازنان بي سرپرست.درموردزينب مطمئمنم بيوه زن بوده.فقط جواب بده مسخره نكن.

هنوز اطلاع نداری که زینب زن زید پس خوانده پیامبر بوده و هنوز اطلاع نداری که عایشه در زمان ازدواج 6 سال بیشتر نداشته و پیامبر شما 53 سال و هنوز اطلاع نداری که صفیه یهودی بوده که شوهرشو زیر شکنجه کشتن و پیامبر نتونست در برابر زیبایی صفیه مقاومت کنه هر وقت دو تا کتاب فراتر از منابر اخوند ها خوندی بیا بحث کنیم دوست عزیز وگرنه صرف ازدواج با زنان بیوه اشکالی نداره
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنوز اطلاع نداری که زینب زن زید پس خوانده پیامبر بوده و هنوز اطلاع نداری که عایشه در زمان ازدواج 6 سال بیشتر نداشته و پیامبر شما 53 سال و هنوز اطلاع نداری که صفیه یهودی بوده که شوهرشو زیر شکنجه کشتن و پیامبر نتونست در برابر زیبایی صفیه مقاومت کنه هر وقت دو تا کتاب فراتر از منابر اخوند ها خوندی بیا بحث کنیم دوست عزیز وگرنه صرف ازدواج با زنان بیوه اشکالی نداره
زينب زن زيدابن حارثه (نمي دونم درست نوشتم يانه)فرزندخوانده رسول الله .خب كه چي .اينايي كه ميگي ايرادش چيه .توامام معصوم مارومتهم كردي منم نوشتم تاريخ اعم ازشيعه وسني به شجاعت،ايثار،عدالتش شهادت مي دن.مثال ازازدواجهاي پيامبرزدم كه به هدفت نرسي.نگفتي پيامبردرحالي ازطرف قريش بهش پيشنهادشدهردختري رو كه بخوادبهش ميدن چراقبول نكردوپاي عقيدش ايستاد.پول وثروت روردكردوسه سال شعب ابي طالب روتحمل كردعزيزانش روازدست داد.توبودي تحمل مي كردي؟امثال شماها تاميفتين زندان 2تاتوگوشتون ميخوره كاراي نكردتونم اعتراف ميكنين.بعدپيامبرروبااين همه صبروتحمل مسخره ميكنيد.
 

شادیاخ

عضو جدید
زينب زن زيدابن حارثه (نمي دونم درست نوشتم يانه)فرزندخوانده رسول الله .خب كه چي .اينايي كه ميگي ايرادش چيه .توامام معصوم مارومتهم كردي منم نوشتم تاريخ اعم ازشيعه وسني به شجاعت،ايثار،عدالتش شهادت مي دن.مثال ازازدواجهاي پيامبرزدم كه به هدفت نرسي.نگفتي پيامبردرحالي ازطرف قريش بهش پيشنهادشدهردختري رو كه بخوادبهش ميدن چراقبول نكردوپاي عقيدش ايستاد.پول وثروت روردكردوسه سال شعب ابي طالب روتحمل كردعزيزانش روازدست داد.توبودي تحمل مي كردي؟امثال شماها تاميفتين زندان 2تاتوگوشتون ميخوره كاراي نكردتونم اعتراف ميكنين.بعدپيامبرروبااين همه صبروتحمل مسخره ميكنيد.

چرا مغلطه میکنی دوست عزیز ،زن زید بود بعد ببین چه اتفاقی افتاده ، عملکرد امام شما هم که مشخصه مشکل شما اینه که تاریخ میخواین بنا به علایق خودتون تفسیر کنید ولی تاریخ غیر قابل کتمانه در ضمن همه حکام دنیا برای رسیدن به خواستشون و ارضای حس قدرت طلبی سختی کشیدن نمیخوام مثال بزنم که متهم کنی به مسخره کردن بهتره بری مطالعه کنی زندگی حکام دنیا رو تا ببینی بعضی بیشتر از این پیامبر شما سختی کشیدن، همونطور که گفتم برو اول 4 کلمه مطالعه کن بعد بیا ، درضمن این موراد رو هر وقت منبری بود مطرح کن نه اینجا
 

Jeffff

عضو جدید
چرا مغلطه میکنی دوست عزیز ،زن زید بود بعد ببین چه اتفاقی افتاده ، عملکرد امام شما هم که مشخصه مشکل شما اینه که تاریخ میخواین بنا به علایق خودتون تفسیر کنید ولی تاریخ غیر قابل کتمانه در ضمن همه حکام دنیا برای رسیدن به خواستشون و ارضای حس قدرت طلبی سختی کشیدن نمیخوام مثال بزنم که متهم کنی به مسخره کردن بهتره بری مطالعه کنی زندگی حکام دنیا رو تا ببینی بعضی بیشتر از این پیامبر شما سختی کشیدن، همونطور که گفتم برو اول 4 کلمه مطالعه کن بعد بیا ، درضمن این موراد رو هر وقت منبری بود مطرح کن نه اینجا

سلام ..دوستم باید باورش کرد...ایشان تو اون زمان زنده وشاهد بود...همه تاریخ وهمه کتبها دروغ میگن...لطفا دیگه بحث نکنین.."باید" باورش کنید...ایشان هنوز نصیحت میکنن!!!..هههه

البته منظورم از ایشان شادیاخ
 
آخرین ویرایش:

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا مغلطه میکنی دوست عزیز ،زن زید بود بعد ببین چه اتفاقی افتاده ، عملکرد امام شما هم که مشخصه مشکل شما اینه که تاریخ میخواین بنا به علایق خودتون تفسیر کنید ولی تاریخ غیر قابل کتمانه در ضمن همه حکام دنیا برای رسیدن به خواستشون و ارضای حس قدرت طلبی سختی کشیدن نمیخوام مثال بزنم که متهم کنی به مسخره کردن بهتره بری مطالعه کنی زندگی حکام دنیا رو تا ببینی بعضی بیشتر از این پیامبر شما سختی کشیدن، همونطور که گفتم برو اول 4 کلمه مطالعه کن بعد بیا ، درضمن این موراد رو هر وقت منبری بود مطرح کن نه اینجا

نه شما قانع ميشي نه ما.ماپرسيديم نفس ازدواج كجاش بده شمايه چيزديگه جواب ميدي.نويسنده ي فرانسوي، علماي شيعه وسني فردوسي، سعدي و...همه مدح علي وپيامبرگفتن.ايناحتماجزءتاريخ شما به حساب نميان.ببين دوست من اين آخوندايي كه شماميگين منهم دل خوشي ازشون ندارم عملكردبداين آقايون باعث شده شما به اينجابرسي .فقط آميزادازيه لحظه ي بعدخودش خبرنداره ميترسم ديربشه به خودت بيا.شرايط اون زمان رودرك نمي كني.حضرت علي پس شهادت همسرشون بلافاصله ازدواج ميكنن.اين كوته فكري ماست كه اين مسئله روبدميدونيم وبراي هم حرف درمياريم.تعددزوجات ايرادي نداره به شرط عدالت.اوني مغلطه ميكنه شمايي نه من.
جواب سوال رونميدي كه تفاوت ميان ازدواج بادخترباكره وپيرزن چيه ومن گفتم فكركن اگرخودت بودي چكارميكردي ؟حتما ميخواستي مثال ازنادربزني يانميدونم شاهان صفوي ولي ايناكجاوپيامبرماكجا.سال به سال به محبان اهل بيت اضافه ميشه.درضمن بحث كردن مافايده اي نداره ماحرف همو نمي فهميم.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma !important]

من یک انسان موءدب هستم
[/FONT]​


حضرت علی علیه السلام است که فرمود: «پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به زنان سلام می کرد؛ ولی من به زنان جوان سلام نمی کنم؛ زیرا بیم آن دارم که از این عمل، لغزشی در من پدید آید». با توجه به تعارض ظاهری این دو روش، الگوی مناسب برای یک جوان مسلمان که هم بخواهد آداب اجتماعی را رعایت کند و هم به سیره معصومین علیه السلام عمل کند، کدام است؟
انسان در روابط اجتماعی رشد می کند؛ البته باید به گونه ای این روابط را تنظیم کند که آسیبی نبیند و نتیجه عکس نگیرد. برای این کار، لازم است در روابط اجتماعی و گفت گوها، هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1. از گفت گوهای تحریک کننده، پرهیز شود.
2. از نگاه های آلوده و شهوانی، خودداری شود.
3. حجاب شرعی رعایت شود.
4. قصد تلذذ و ریبه، در کار نباشد.
5. دو نفر نامحرم، در محیط بسته ، تنها نمانند. بنابراین ، سعی شود خود را عادت دهید که در صحبت با نامحرم، به او نگاه نکنید و در همه حال ، خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید.
در مورد سلام کردن به نامحرم، به نظر همه مراجع، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن در حرام باشد، اشکال ندارد؛1 اما به دلایلی، چنین کاری به ویژه ازسوی دختران جوان، پسندیده نیست؛ زیرا آن افرادی که قلبشان بیمار است تلقی نادرست از این سلام پیدا می کنند و فکر می کنند که شخص سلام کننده، آمادگی خود را برای ایجاد رابطه اعلام می دارد. چنین برخورد و تصور نادرست، چه بسا زمینه مزاحمت را فراهم سازد. اصولاً، شرع مقدس اسلام، به زنان با ایمان، توصیه می کند که بدون ضرورت و دلیل منطقی، از ارتباط و سخن گفتن غیر ضروری با نامحرمان اجتناب نمایند؛ زیرا این کار برای پاکی قلب آنان و دیگر افراد بهتر است.
آن چه به طور معمول پسندیده است، سلام به استاد و یا اقوام و خویشان می باشد؛ ولی سلام به همکلاسی نامحرم، ممکن است زمینه هایی را فراهم کند و انحرافاتی را پدید آورد. ازاین رو، اگر چه دانشجویان، قشر فرهیخته و برگزیده جامعه می باشند، اما شیوه بزرگان و حتی معصومان، رعایت حریم ها و دوری از زمینه هاست؛ چنان که در داستان حضرت موسی علیه السلام می خوانیم: آن هنگام که دختر شعیب، حضرت موسی را به سوی منزل راهنمایی می کرد، موسی تصمیم گرفت جلوتر راه برود تا پشت سر آنان قرار نگیرد.
بنابراین، در محیط های جمعی، سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلام های خصوصی که نوعا زمینه ساز فتنه هاست، اجتناب شود. امیرالموءمنین علیه السلام می فرماید: «من به زن جوان سلام نمی کنم؛ زیرا می ترسم درقلبم چیزی خلجان کند که مطلوب پروردگار نباشد». رعایت این نوع رفتار، از سوی پسر و دختر، شایسته و بایسته است و می تواند به عنوان فرهنگ اسلامی وحفظ هویت ملی، در داخل وخارج از کشور، شناخته شود و تصور بی احترامی یا گوشه گیری از آن نشود؛ بلکه نشانه وقار و پایبندی به آموزه های فرهنگی و مذهبی باشد.
برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر، به دو کتاب معرفی شده زیر، مراجعه کنید:
1. احکام روابط زن و مرد، سید مسعود معصومی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
2. جوانان و روابط، ابوالقاسم مقیمی حاجی، مرکز مطالعات پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم.
لازم به یادآوری است که سلام کردن و یا سلام نکردن، در موقعیت های مختلف، شرایط متفاوت پیدا خواهد کرد؛ به طور مثال، اگر شخصی با همسر خودش بود و به یکی از خانم های فامیل و یا همکلاسی ها رسید، طبیعی است که سلام کردن، هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد؛ اما پسر و دختری که هر دو مجرد هستند، به ویژه اگر به طور فردی به همدیگر سلام کنند، خواه ناخواه احتمال ایجاد علاقه و یا برداشت های دیگر پیش می آید و چه بسا برای خود آن فرد، چنین تصوری پیش نیاید؛ اما برای شخص سومی، تصور خاصی پیش بیاید. از این رو، حتی پیامبر صلی الله علیه وآله وقتی در کوچه ای با خواهرشان «صفیه» گفت وگو می کردند و راه می رفتند، هنگامی که یک نفر دیگر، آنان را مشاهده کرد. حضرت با صدای بلند گفت: این خواهر من است؛ تا آن شخص، فکر بدی نکند.
1. سید محمدکاظم یزدی، العروة الوثقی، ج 2، النکاح، م39 و 41.
 
بالا