پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

  • در مورد معماري باشد

    رای: 0 0.0%
  • در حد امكان در مورد كارهاي اجرايي باشد

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
وضعیت
موضوع بسته شده است.

a65

عضو جدید
یک نمونه معماری کتابخانه عمومی

یک نمونه معماری کتابخانه عمومی

سلام

اگه کسی عکس از داخلی و خارجی یک کتابخانه مدرن داره

ممنون میشم کمکم کنه و عکس ها رو اینجا بذاره.
 

mahsa_archi_arch

عضو جدید
سلام دوستان .. متن 13 با من ... ولی مطمئن نیستم که کسی قبلا انتخابش کرده یا نه ..؟؟فقط چون یکم دیر رسیدم بگید که تا کی باید متن و آماده کنم ... امیدوارم خیلی دیر نیومده باشم ....وگرنه من خیلی دوست دارم همکاری کنم ..
 
آخرین ویرایش:

!AT

عضو جدید
در خواست کمک........

در خواست کمک........

با سلام به دوستان
پلان و پلان داخلی یه گالریو نمایشگاه فرش و تابلو فرش دستباف میخواستم ممنون میشم اگه راهنمایی و کمک کنید :)
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
آموزش نقد معماری

آموزش نقد معماری

نقل از وبلاگ amirarch.blogfa.com
نقد یک اثر

هدف از نقد اثر ، بهبودي است.

در طراحي معماري هميشه ازطرح واره به طرح مي رسيم و يه به عبارتي از مجمل به مفصّل .

اما در نقد يك بنا ، از طرح به طرح واره مي رسيم و از مفصّل به مجمل.




در كل دو روش نقد داريم :


1) نقد دروني / فرمال / نقد اثر از طريق خودش

در اين روش ، محصول مهم است ، نه زمينه ي اجتماعي و سوابق و طراح و . . .


2) نقد بيروني / دانشگاهي / نقد جديد

در نقد بيروني هم موثر ، اثر و تاثير را داريم ؛ در اين روش به خالق اثر نيز
كار داريم ، خصوصياتي از قبيل روحيات ، خلقيات و سوابق ، كه كاملتر نيز
هست.


نقد دروني


نقد دروني خود به دو دسته تقسيم مي شود :

  • موضعي
  • موضوعي
  • چگونگي نقد موضوعي : نقد بنا - نقد معماري - نقد فضا

1- نقد بنا ( كالبد ) : در اين نقد به نظامي كه كالبد اثر را به وجود آورده است ، پرداخته مي شود.


الف) نظام هاي پر و خالي ( رابطه توده و فضا )

ب ) هندسه نماها (اجزا و عناصر سازنده نما )

ج ) اجزا سازه ي پلان (اصلي ، فرعي ، مفصلي )

د ) شكل رابطه اجزا با يكديگر ( كمپوزيسيون )

ه ) ماهيت فضا از نظر محدوديت ( بسته ، نيمه بسته و باز )

و ) نسبت كمي فضاهاي باز و بسته

ز ) شيوه ارتباطي فضاهاي باز و بسته

ك ) خطوط ناظم پلان ( پيدا و پنهان )

ل ) خطوط ناظم نما ( پيدا و پنهان )

م ) خط آسمان

ن ) رابطه پلان با نما

ح ) مقايسه با مصاديق متناظر و متفاوت ( فهم يكي در قبال فهم ديگري )





2- نقد معماري : در اين نقد به عملكردها ، شناخت آنها و توزيع آنها پرداخته مي شود.


الف) نقد كاركرد و شاني كه از آن استنباط مي شود.

ب‌ ) زمان بهره برداري از نظر مدت و مقطع زماني

ج ) منطق روابط فضا با عملكرد

د ) تشخيص اعتبار فضا ( پايايي عملكرد در فضا )

ه ) تشخيص ميزان انطباق پيش بيني طرح و استفاده از بنا توسط كاربران

و ) شناخت نسبت نمادين و كاربردي بودن جزفضاها

ز ) شناخت تاثير تاريخي ( زماني ) شدن عملكردها و ارزش جزفضاها

ك) رفتار شناسي فعاليت ها ( عناصر متحرك فضا ، مبلمان ، تجهيزات )



3- نقد فضا :




الف) مشاهده نحوه مواجهه افراد با بنا ( نحوه تقرب )

ب ) شناسايي مراكز ثقل بار و كار

ج ) سلسله مراتب ادراك فضاها

د ) عرصه هاي تاثير گذار و خاطره ساز

ه ) كشف نقاط عطف رابطه انسان با فضا

و ) عناصر فضا ( اعم از ثابت و نيمه ثابت ومتحرك )
 

salma84

عضو جدید
محله

محله

تعریف محله: همزیستی یک گروه محلی که بر اساس مجاورت و همسایگی استوار بوده و به همین دلیل ساکنان آن دارای منافع مشترک و یکسانی است.این نزدیکی و همسایگی باعث شناخت اکثر ساکنین از هم میشود زیرا در مرکز مختلف محله غالبا برخوردهای متقابل و بالتبع آن روابط رودر رو خواسته یا نا خواسته افزوده میشود.
در محله های شهری یکی از شاخص های عمده تعین این محله ها منافع مشترک ساکنین است.منافع مشترک مادی ومنافع مشترک معنوی.این نقاط مشترک به ایجاد سازمان های اجتماعی خودرو در مقیاس محله ای از جمله انجمن های مذهبی و ورزشی و فرهنگی و....منجر میشود.


اهمیت و قدرت نسبی محله های شهری:در گذشته محله ها قدرت قابل توجهی داشته اند و در بین محله ها در یک شهر همواره رقابت حتی جنگ و جدال وجود داشت.این قدرت تابع درجه ی تمرکز فضا ها و مکان هایی است که مردم در آن روابط متقابل و رودرو داشته اند.محله هایی که از فضای عمومی و جمعی تری برخوردار بودند قدرت محله ها برای رقابت و رویارویی با سایر محله ها افزایش یافت.قدرت محله ها به تجانس اجتماعی و همگنی افراد ساکن محله وابسته است زیرا بر اساس یک اصل جامعه شناسی .همسانی و شباهت در نوع زندگی باعث شناسایی افراد و احساس تعلق خاطر به گروه معین میشود.



مفهوم محرمیت در محله های شهری: محرمیت را با خلوت و خصوصیت هم معنا دانستند.زیرا همگی القا کننده مفهوم اساسی تر به نام عرصه و حریم و یا قلمرو است.بزای محرمیت 4 حالت عمده وجود دارد: الف تنهایی و خلوت محض :فرد در کامل ترین خلوت بصری به سر می برد .ب محرمیت خصوصی :نظیر جمع خانواده
پ محرمیتی که عللاوه بر حضور در جمع فرد خواهان ناشناخته بودن باشد.
ت:ظریف ترین و حساس ترین نوع محرمیت که در آن فرد خود را در یک هاله ای از امنیت روانی و به دور از هر گونه تجاوز و مزاحمت ببیند.
مجموعه ای از انواع محرمیت فضاهای شهری را در بر میگیرد.مراتب محرمیت از کوچکترین فضای شهری واحد مسکونی به عنوان محرمترین فضا آغاز و به عمومی ترین فضای مرکزی شهری ختم میشود.
مفهوم محرمیت نه تنها به طور ماهرانه در واحد های مسکونی سنتی بلکه در بافت های شهری ارگانیک و ساختار فضایی محله های شهری قدیم دانست.محرمیت به عنوان عاملی مهم و مسلم در شکل گیری فضا های خصوصی و عمومی در شهر ها به شمار آورد.یکی از جنبه های محرمیت اشراف است.اشراف به معنی تسلط دید از یک واحد مسکونی به واحد دیگر بوده و در تمامی جوامع عدم رعایت آن عملی خلاف و غیر مجاز است.
موضوع محرمیت در محله های سنتی ایران به شدت رعایت شده و پایه و اساس بیشتر طراحی ها بوده است.
در شرایط کنونی متا سفانه به علت عدم رعایت اصول و معیار لازم از نظر تراکم و باز شو و کاربری و مشکلات دامن گیر شهرهای ما شده است. عدم توجه به سلسله مراتب در ساختار شهری به خصوص محرمیت از بسیاری جهت عملکردی صحیح و منطقی شهر را با مشکل مواجه میکند.


گرایش افراد به محله:
از دیدگاه اجتماعی پارامترهای متعددی در ایجاد حس گرایش به محله یک عنصر اجتماعی بر شمرد.مهمترین آنها:الف: تجربیات گذشته و خاطرات دوران کودکی کسانی که زندگی محله را تجربه کرده و ادراک و احساس مطلوب باعث گرایش به آن میشود.تصور مطلوب از محله کودکی باعث پذیرفتن به عنوان یک واقعیت خوشایند در سن بالا است.یکی از عوامل موثر در برقراری ارتباط با شهر سرزندگی آن است.محله های اصیل به عنوان عناصر شهری به جا مانده از شهر نشینی گذشته دارای این خصلت زنده و انسانی است.جوهره عنصر شهری در پویایی و حیات آن است و لذا برخورد با کالبد محله باید برخوردی مجرد باشد.

ساختار کالبدی محله های شهری در ایران:
تاثیر تحولات کالبدی بر ساختار شهری در ایران:
ساختار کالبدی محله های شهری در ایران که بر فضایی میان عناصر و اجزای آن استوار است به تدریج به ویژه از اوایل قرن حاضر تغییر کرده است.
اثری از انسجام و ارتباط میان عناصر باقی نمانده.مفهوم زندگی محله ای دگرگون شده و فضا و فعالیت تغییر کرده است.
ظهور پیچیده ای تازه چون فناوری نوین و تولیدات شهر باعث تغییر شکل فضاهای ساخته شده قدیمی شهر میشود.
در ارتباط محله های مسکونی توجه به برخی عوامل تاثیر گذار لازم است:

1:خروج خانواده های متمکن از محله های قدیمی شهر به قصد سکونت در فضای نوساز شهری.این امر موجب شده تا خوانواده هایی که در اثر تحرک اقتصادی.شرایط مادی بهتری پیدا کردهاند محله های قدیمی را ترک کرده و در نتیجه این عامل باعث میشود که محله های قدیمی بورژوازی خود را از دست داده و عتبار مدنی آنها در اثر ایجاد فضای سکونتی خالی برای خانواده های بین آنها و محله شناخت متقابلی وجود ندارد از بین برود و همچنین تغییر عملکردی این فضاها و جای گزینی فعالیتی دیگر چون مهمان خانه .مسافر خانه.انباری.کارگاه کوچک و...................ونیز باعث از بین رفتن محله های قدیمی است و در چنین وضعیتی خانه تخلیه شده به تملک خانواده تازه وارد در می آید.
-کمبود تاسیسات و تجهیزات جدید در محله های مسکونی قدیمی به همراه افزایش تمایل به استفاده از وسایل نقلیه موتوری خود عاملی است سبب ترک محله ها توسط بخش زیادی از ساکنین شود.
-تغییر در ساختار فضاهای ساخته شده سبب میشود تا مراکز خدماتی قدیمی محله های شهر در پی جابجایی ها متعدد کارکرد. اعتبار و وجهه ی خود را از دست بدهد.این عامل باعث کاهش درآمد شهری این مراکز در مقایسه با واحدهای خدماتی مشابه در نقاط تازه ساخته شده شهرها میشود ولذه مسعولین کمتر به اراعه ی خدمات شهری مناسب در این مناطق تمایل دارند.
با رشد و توسعه شهرها مراکز محله های مسکونی با گذشت زمان حریم خصوصی و حجاب خود را از دست داده اند.از بین رفتن حریم خصوصی مراکز ساکنین را با توجه به اعتقاد های مذهبی .اجتماعی وادار به انتقال مکان های جدید تر میکند.
با خالی شدن مراکز محله های مسکونی قانون و عرف حاکم بر محله از بین رفته و ز مینه تغییر محیا میشود .بنابراین هسته سکونتی افراد و کاربرد های جدید را می پذیرد و بالتبع آن تغییر و تحول آغاز میشود در نتیجه حجم و بناهای تازه ای چه بسا ساختار فیزیکی آنها نصف محله را مختل میکند به آن افزوده میشود.
سیاست و راهبرد هتی نوین و استفاده از آنها در جهت ناسازگار با اهداف و کاربردشان:
مانند خیابان کشی وسیع و تعریض معابر در محله های کهن بدون توجه به مشخصات و ارزش نهفته در آنها
عرضه کردن فضای مسکونی قدیمی تر شهر ها به بازار شهر سازی تعویزی


شکل گیری ساختار کالبدی محله های شهری:
محله از لحاظ حجم و عناصر تشکیل دهنده بسیار متفاوت است در واقع هر محله دارای مجموعه ای از فضا ها بود که به ان نوعی استقلال نسبت به محله های دیگر میداد این فضاها به طور عمده شامل همه فضای اصلی شهر در ابعاد کوچکتر از جمله بازار محلی:مغازه هاو مسجد و حمام و مدرسه میشود.
نکته ای قابل توجه حفاظ شدن و برخورداری از حفاظ مسکونی محله است که باعث میشود محله در عین دارا بودن یکسری عناصر و فضاهای اصلی در بافت خود و ارتباط این فضاها با یکدیگر,حریم خصوصی برای خود داشته باشد.مسیرها,فضاهای عمومی و گذرها با خطوط اصلی شبکه ی ارتباطی شهر و بازار در رابطه ی مستقیم نبودند و بازار و فضفهای عمومی شهر حتی المقدور به مرکز محله راه نمیافت.
حجاب که کل بافت محله را شامل میشد به ساکنان محله فرصت های تازه ای میداد تا آزاد و بی قید و بند خارج از خانه و در پناه از گذر عمومی محله وقت بگذرانند.
بررسی هر یک از فضاهای عمومی درون محله بویژه فضاهای که میتوانستند مرکز تبادلات فرهنگی-اجتماعی(نظیر بازارهای محله و حمام)از مهمترین وظایف انسان شناسی شهری است.
محله ها اجزایی از ساختار کلی شهر و به گونه ای ادغام در کل شهر,سکونت گاه فقیر و غنی و محله صاحبان پیشه های گوناگون و برخی اقلیت های مذهبی بوده است.

مراکز مهم:
اماکن عمومی و دکان ها وسطوح کارگاه های تولیدی شامل تکیه و حسینیه را شامل میشد.این عناصر در مقیاس محله ها به خودی خود ارزشی از نظر معماری نداشته اند اما در ارتباط با سایر اجزا و عناصر بافتی مطلوب و مجموعه ای هماهنگ را به وجود آوردند.مرکز محله ها تمام نیاز ساکنین را تامین میکرد.

سطوح مسکونی:
این سطح در شهرهای گرمسیر-سردسیر و در مواقعی که فضای هموار و مناسب محدود میباشد به شکل اجسام پیوسته اطراف مرکز محله با عناصر خاص آن قرار گیرد.
سایر بنا در مرکز محله:
شامل حسینیه,زورخانه,آب انبار,قهوه خانه,مزار یا امام زاده و مدرسه است.
در برخی محله ها حسینیه به عنوان مسجد محلی عمل میکرد و برای ادای نماز و انجام فرایض مذهبی و مراسم عبادی به کار می آمد.تمامی این بنا لزوما در یک محله بویژه محله ی کوچک وجود نداشت.در نواحی خشک ایران آب انبار یکی از بناهای عمده ی عمومی و مورد نیاز بود و حداقل یکی از آنهن همیشه در هر مرکز محله یافت میشد.معمولا چندین آب انبار در هر محله وجود داشت و در طول کوچه های اصلی واقع شده بود.
عنصر دیگر محله بازار است.بازار هسته ی مرکزی شهر شد و به الگوی رشد شهری آن اثر نهاد.بازار در ابتدا به عنوان مرکز تجاری توصعه یافت ولی به مرکزی برای امور فرهنگی,مذهبی و ساسی تبدیل شد.اکثر بناهای شهر مربوط به فعالیت عمومی بودند و در طول بازار یا نزدیک آن قرار میگرفت.از نظر کار گری با هم مرتبط اند ولی از نظر فضایی با هم فرق دارند.مثل:مسجد-حسینیه-امامزاده به عنوان مذهبی و مقاصد اجتمایی,فرهنگی و ساسی مورد استفاده قرار گرفتند و میدان را در کنار فعالیت های تجاری,مذهبی,اجتماعی در کنار خود جای دادند.
وجود سلسه مراتب در صورت بندی فضاهای دسترسی یکی از مهمترین عوامل هویت دهنده در بافت محله های شهری است.ارتباط هر یک یا چند واحد مسکونی از طریق بن بست خصوصی یا فضای نیمه خصوصی کوچه بر قرار میشود.با گذر از بن بست به کوچه در واقع روان اجتماعی افراد از حد خانواده یا چند خانواده موجود در بن بست به تعداد بیشتری افزایش یافت. و با عبور از کوچه ها و گذر ها و رسیدن به راسته ی اصلی و میدان چه,برخوردها و به دنبال آن روابط اجتماعی ساکنین محله باز هم افزایش میابد.
واحد مسکونی در ساختار محله:
محله خاص شهری ایرانی متشکل از خانه هایی بود که به عنوان سلول تشکیل دهنده ی شهری بافت آن پدید میآورد.
هر خانه یا سلول به عنوان واحدی اداری و اجتماعی و اقتصادی در رابطه ی مستقیم در رابطه به محله یا شهر عمل می کرد.
واحد های مسکونی اغلب دارای ورودی l مانند بودند تا از دید ممانعت به عمل آورند.دیوارها در کوچه ها فاقد پنجره بودند.راهای هر محله به ساکنین آن بیش از سایرین تعلق داشت و آنان خود را محق میدانستند که در ایام نا امنی و جدال از ورود ساکنین محله های متخاسم به محله ی خود جلوگیری کنند.معمولا در کنار راسته های اصلی محله تعدادی دکان نظیر بقالی و قصابی و نانوایی و... بود که بخشی از راه را اغلب بازارچه مینامیدند. راههای داخلی هر محله برای ساکنین آن جنبه عمومی و برای سایرین جنبه نیمه عمومی داشت.در بسیاری از شهرهای تاریخی به علل گوناگون میان چند محله با هم یک رابطه و پیوند وجود داشت که آنها را به صورت یک واحد متشکل فضایی و اجتماعی در آورده بود.
مثلا:در شهرهایی که تا پیش از صفویه متشکل از تعدادی محله شیعه نشین و محله های سنی نشین بود .محله های شیعه نشین با هم و محله های سنی نشین با هم یک واحد بزرگتر پدید آوردند.تحت عنوان محله ی سنی نشین و محله ی شیعه نشین.
دروازه های محله ای:
در بعضی از شهرها در گذشته گرفتار نا امنی و اغتشاش می شدند یا میان ساکنان اختلاف و کشمکش بودهر محله دارای یک یا چند دروازه بود که در هنگام اغتشاش و یا در شب میبستند تا ساکنان محله از حمله و تجاوز در امان باشند.
بازارچه های محلی:
بازارچه های محلی در میدانچه ها در نزدیکی گرمابه و مسجد و تکایا انجام می شد .این بازارچه ها در کنار معبر اصلی محله ها و گاهی در میدانچه ی مرکزی آن ایجاد میشد در حالی که بازارچه در کنار معابر اصلی قرار داشت دکانها در دو سوی معبر ساخته می شد.
مسجد:
هر محله ی مسکونی دارای یک مسجد بود که بنا به اصل دسترسی عمومی در مرکز هر محله ی مسکونی و در طول بازار و کنار چند ساختمان عمومی قرار می گرفت.
مدرسه:
بعد از مسجد مهمترین بنای عمومی از ساختمان های درون شهری و محله ای مدرسه بود.
مدارس سطحی بالاتر از مکتب خانه داشته و معمولا در کنار مسجد بنا می شده است به عبارتی هر مدرسه برای خود مسجدی داشت که کادری آموزشی تبلیغی یکدیگر را کامل می کرد.
حسینیه:

معمولا حسینیه های مهم در طول بازار اصلی در هسته ی مرکزی شهر قرار داشت و حسینیه های کوچکتر در محله های مختلف پراکنده بودند.و هر محله ی مسکونی حسینیه مخصوص خود را داشت. نمومنه:شهر ناعین که 7 محله تقسیم شده و در هر محله میدان بزرگی به نام حسینیه دارد.
میدانچه های محلی:

همه ی انواع میدان ها در قدیم از خصوصیت کارکردی یکسان بر خوردار نبودند بلکه برخی از میدان های عمومی و برخی از میدان های حکومتی و برخی از میدان های تجاری و بسیاری از میدان ها و میدانچه های محله ای به عنوان یک فضای مهم شهری بسیاری از فعالیت و فضاهای مهم رادر خود جای می دادند . در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران یا اصفهان میدانچه های محله ای نسبت به میدانچه ی محله ای در بعضی از شهرها ی متوسط یا کوچک مانند ناعین و کاشان از نظر کارکردی و کالبدی از اهمیت و نقش عمده ای در فضای شهری برخوردار است.
حمام:

یکی از اعتقاد های آیین مهر{شستشو و حمام رفتن} به عنوان یک فریضه ی مذهبی بوده است .این تغییرات نیازهایی از جمله ساختن حمام به دنبال داشت .در محله 2 حمام یکی زنانه و یکی مردانه میساختند راه این 2 از یک کوچه نبود.در برخی از محله ها 1 حمام وجود داشت بعضی روزها زن ها و بعضی روز ها مردها.
هر چند استفاده از یک حمام برای آنان صحیح نبود.بعد از مسجد و بازار مهمترین بنای شهری محسوب می شدند.در قدیم حمام ها در بافت محله علاوه بر نقش بهداشتی دارای کاربری تفریحی بوده و افراد قسمتی از زمان خود را جهت تفریح در حمام می گذراندند.
 

salma84

عضو جدید
محله2

محله2

.
جایگاه عناصر اجتماعی در محله:

محله صرفا ترکیبی از عناصر فیزیکی مانند :راسته وگذر و میدانچه و بازارچه و مسجد وکوی در بند و خانه هایی که پشت به کوچه ها کردند نیست.
هیچ کدام از این عناصر بدون استفاده و حضور افراد معنی پیدا نمی کند.مجموعه ی این عناصر تنها در تعاملات اجتماعی که داخل هر کدام از بافت ها روی می دهد ارزش و معنا پیدا میکند چنین بافتی یک بافت اجتماعی است .محله هرمی اجتماعی است که پایه هرم بزرگتر یعنی شهر را ساخته و سایر عناصر اجتماعی را در خود جای داده است.تاثیر گذارترین عنصر اجتماعی {شهروندان محله} هستند که از اقشار و طبقات مختلف در کنار هم در یک محله در خانه هایی که از بیرون هیچ تمایزی با هم نداشته زندگی می کردند.
محله بافتی اجتماعی است و نظمی اجتماعی در آن حاکم است .نظمی که ارزش و هنجار خاص خود را دارد.و پاره ای از این نظم وظیفه ای همگانی است و قسمتی توسط مدیریت شهری کارامد تامین میشود.
وجود حس تعلق مکان و روحیه مسعولیت پذیری فرد را نسبت به حفظ و نگهداری و نظم اجتماعی محله افزایش می دهد که خود باعث کاهش دغدغه مدیران شهری می شود.
عرف برای محله تعریف شده بود و برای همین اجازه داده نمیشود که ساکنان پا را فراتر از آن بگذارند.
ابزار اعمال این سیاست مداخله بود بطور کلی محله فضول و مداخله گر بود و بطور مستقیم و غیر مستقیم در کار ساکنان سرک میکشید و از کوچکترین حرکات و رفتار غیر معمول سر در می آورد و در صورت عدم رعایت عرف توسط ساکنین مجازات خاصی داشت.مجازات انزوای فرد و طرد کردن و یا خانواده خاصی توسط هم محلی ها بود.از طرف ظاهر خانه ها از بیرون,بین موقعیت اجتماعی ساکنان آن نبود.خانه ی فقیر و غنی در کنار یکدیگر و یک شکل بود.خانه ها از بیرونزاهدانه بود اما از درون وظیفه ای دیگر داشت(4دیواری اختیری(در محله معنا پیدا میکرد.خانه با بیرون کاری نداشت.کرباسی با هشتی گشوده میشد.پس راهرویی پر پیچ و خم از آن منشعب میشد و به درون میرسید تا ارتباط خانه با بیرون کامل گسسته شود.محله از آن عموم مردم بود و خانه از جمع بود و حریم داشت با تمام اشتراکات ظاهری و اختلافات یعنی عرف نیز تعریف شده برای کلیت محله یکسان بود و افراد وظیفه ی مشترکی نسبت به آن داشتند و این وظیفه احترام و پاسداشتن عرف بود/هنگامی که خیابان های جدید کالبد محله ها را شکافتند مراکز آنها به حاشیه رانده شدند و خانه ها به خیابان رو کردند.خیابان های طویل و مستقیم که تقریبا طول شهر را طی میکردند به جای راسته های نه چندان راست بلکه پر پیچ و خم محله ها شدند.یک مقایسه ی ساده بین محله در جوامع سنتی گذشته و جوامع مدرن امروزی به نحوی نشان و تقتضتی خدمات مختلف توسط ساکنین محله مربوط میشود.در گذشته ساکنین محله ها خود تامین کننده و درخواست کننده یخدمات لازم برای زندگی از جمله امنیت,بیمه های اجتمتعی,اورژانس و حل اختلافات ملکی و خانوادگی بودند.تمام این خدمات توسط افذاد محلی بر اسا تقسیم بندی شخصی انجام میگرفت در حالی که در جوامع مدرن امروزی همه ی این خدمات توسط سازمانها و مسسات دولتی و غیر دولتی بر اسا اصول تعریف شده نشان داده میشود و همچنین تامین هزینه توسط متقاضی به طور مستقیم یا غیر مستقیم است.دیگر محله ها تایین کننده ی محدوده ی اجتماعی شهروندان نیست و هر شهروندی قلمرو خاص خود را دارد

هویت در محله های شهری:

امروزه رشد و گسترش شتابان پیکره ی شهرها و همگام شدن آن با ورود تفکرات و نظرهای غیر بومی شهر ها را به سوی توسعه ی نابسامان و بدون برنامه ربزی در جهت از دست دادن شخصیت و هویت دیرینه ی خود پیش برد.موضوع اصلی جهت گیری توسعه ی کیفی,توجه به کلیه ی مبانی پایداری است و کیفیت های زیست محیطی ,محیط های ادراکی,الگوهای رفتاری,ساختار کالبدی حفاظت از اثار و ارزش های تاریخی و معماری های ارزشمند,همه و همه نشانه های شهر های امروز و هویت محله های مسکونی مارا تشکیل میدهند.هویت محله های مسکونی یا عبارتی هویت سیمای شهری به مجموعه خصلت های بصری,کالبدی,معماری گفته میشود که بتواند به صورت مجموعه عناصر چیده در سیمای محله تداوم یابد.منظور از هویت در شهر میتوان همان ارزش های محیطی پایدار در مناطق مسکونی گذاشته باشند که مردم به آن ارزش ها خو گرفته اند.نظم فضاهای پر و خالی و خانای فضا و سیمای محله ای و کیفیت بصری مناطق مسکونی گذشته از جمله ارزش هایی است که در ذهن مردم نقش بسته است.مجموعه همه ی اینها هویت محله ای را تشکیل میدهد و نیاز با بقا و پایداری این مجموعه ها را ضروری میابد

ویژگی های محله های شهری در ایران:

در سرزمین اسلامی,شهر اسلامی مجموعه ای است از محله های متجانس و همگون که بر اساس روابط,مناسبات,شکل و وابستگی های قومی,مذهبی و حرفه ای یا سرزمینی در مکانی مشخص مجتمع شده و هویت و اصالت خود را سالها به همین صورت نگه میدارد.در حقیقت در شهر های ایران و بسیاری از بلاد اسلامی قبل از عصر توسعه ی جدید شهری,محله ها به عنوان واحد های اصلی شکل دهنده ی شهر,بیش از هر واحد دیگر شهری در درون خود,همبستگی و یگانگی و همسانی قومی و خانوادگی و گاه اداری و حرفه ای و طبقاتی داشته اند.

ویژگی های زندگی محله ای شهذ های ایران:

1-هر یک از محله های مسکونی شهر ها از خود کفایی و استقلال سکونتی مشروط و محدود برخوردارند
2-نوع زندگی اجتماعی در سطح شهر و محله های مسکونی,محدود و مستقل از بازار و تحرک اقتصتدی,سیاسی و اجتماعی آن است.
3-بر عکس مجموعه ی فضای بازار به عنوان فضای عمومی,برای همه ی شهروندان و همچنین تازه واردان به شهر,محله های مسکونی دارای حجاب سکونتی خاص است.
4-به خاطر ویژگی های سنتی بالقوه ای که نزد خانواده های ساکن در محله های مسکونی وجود دارد رفتار اجتماعی ساکنان در محله شکلی خاص میابد و هر گروه معرف شخصیت ویژه ای است.
5-همزیستی متشکل از خانواده های ساکن یک محله,از وقایع تاریخی و اتفاق غیر منتظره منطقه ای تاثیر میپذیرد.

اصول و عوامل تقسیم بندی محله های شهری:
تقسیم بندی نواحی مسکونی به محله های مجزا و مختلف را میتوان از جمله مهمترین و با ارزشترین مشخصه ی شهر سازی سنتی تاریخیه ایرانی نامید.در میان این کالبد های زنده و پر هیاهوی دیروز افراد با علایق مشابه یا سوابق یکسان برای تامین رفاه و امنیت بیشتر گرد هم جمع میشوند.تقسیم بندی محله ها بر اساس تفاوت قومی و مذهبی و نژادی و حرفه ای و شغلی و یا مبدا شهری-روستایی صورت میگرفت و بدین ترتیب یک محله از فضاهای سکونتی اعضای یک گروه قومی خاص در شهر تشکیل میشد.در حقیقت جامعه شهری در ایران رنگ گرفته از نظام عشیرتی در روند شکل گیری خود مجموعه هایی را ایجاد که به محله معروف شد.جدایی گزینی محله ها بر اساس تفاوت مذهب را در محله ی یهودی های اصفهان و محله ی زرتشتیان در کرمان و یزد است که بیشتر در شهر های بزرگ به چشم میخورد.در شهر های کوچک عامل تجانس فرهنگی,تمایز و تفاوت در حرفه ها ,مشاغل یا مبدا و خاستگاه همه و همه پایه و اساس تقسیم بندی محله را تشکیل میدهد.مثلا در شهر سبزوار بجر محله ی کولی ها محله ی دیگری بر اساس خصیصه های قومی یا مذهبی وجود ندارد.در سبزوار محله ها بر اساس تفاوت در حرفه ها و مشاغل نامگذاری میشود مانند :محله ی زرگر ها,محله ی آهنگرها,محله ی ترکاباد,محله ی دولت آباد.محله ها به تبعیت از چهره ی اصلی فرهنگی با نشانه ی جغرافیایی نیز نامیده میشوند.


ساختار محله های شهری در ایران:
محله های شهری در یزد:
شهر یزد از نمونه هاییست که میتوان پیچیدهترین و حساب شده ترین بافت های شهری را دید که هر بخش از فضای چشمگیریست.ویژگی های مهم بافت شهر در تمامی محله ها دیده میشود.هر محله واحد های همگانی مورد نیاز مردم آن محل را دارد.این واحد ها شامل آب انبار-مسجد-بازارچه-میدان-حسینیه و حمام را نام برد.گذشته از فراهم کردن زندگی راحت باعث همبستگی و ارتباط نزدیک بین ساکنین هر محله شده است ودر بافت شهر بسیاری از خصوصیات فیزیکی باارزش مانند خانه های قدیمی متعلق به بنای ابتدایی و اولیه ی شهر در مسیر قنات قدیمی و با توجه به عوامل ملنند آب-نور خورشید-درجه ی حرارت و سایر عوامل جوی در ساختن خانه و جهت گیری آن تاثیر دارد.شهر یزد در حدود 6 قرن پیش دارای 6 محله ی زرتشتی بوده است.در شهر و در اطراف شهر به صورت مجموعه ای یا محله های روستایی وجود داشته ساکنین این محله ها به زراعت مشغول بودند و در محله های خود در داخل شهر دارای زمین زراعی بودند.در محله های شهر یک نفر از بزرگان محله از طرف اهالی انتخاب میشد که نقش رییس محله را داشت.بزرگ محله را گاهی کلانتر مینامیدند

محله های شهری در اصفهان:
نمونه ای از محله های قدیمی و جدید در شهر های تولیدی و بازرگانی در اصفهان یافت.این شهر در کنار محله ای قدیمی از ابتدای تشکیل هسته ی اولیه ی شهر بوده است.پیچ در پیچ بودن کوچه های محله های قدیمی در مکان هایی که ساکنان غیر مسلمان داشت کثرت یافته.محله ی جویبار اصفهان که کوچه های پر پیچ و خم آن جنبه دفایی دارد.واحد های مسکونی انتهایی از قیمت بیشتری برخوردار وساکنان یهودی در انتهای کوچه بودند.با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت در زمان شاه عباس محله ای مانند عباس آباد طبق نیازها شکل گرفت.جلفا نیز محله ی جدید با ساکنان جدید بود.در جلفای جدید کوچه ها پهن تر و راست ترند و همه ی آنها مشجرند.در محله ی جدید عباس آباد که در حومه ی اصفهان و در غرب 4 باغ ایجاد شده دارای یک نقش شطرنجیست و عمارت باشکوه و کوچه های عریض و راست و بر خلاف کوچه های داخل شهر که اغلب کج و معوج اند.
 

معماری سنتی

عضو جدید
عكسهاي باور نكردني

عكسهاي باور نكردني

سلام امروز يكسري عكس براتون ميذارم حال كنين .عجب عكسايي هستن راسته كاره خودمه جون تو.نظرتونو در رابطه با عكسا بنويسيد.
http://www.4shared.com/file/8924409...olin-kung-fu-neuwied-musik-veranstaltung.html
http://www.4shared.com/file/89244157/c27c475e/a0e03e6320fe64ef5f7740cf57d10901.html
http://www.4shared.com/file/89244234/f690f3b/hard-art01c.html
http://www.4shared.com/file/89244304/258636cf/ma_shaolin02.html
http://www.4shared.com/file/89244352/b19267bf/ma_shaolin04.html
http://www.4shared.com/file/89244414/39d2110b/Monk_on_Spoon.html
http://www.4shared.com/file/89244477/f681e737/photo_shaolin_kids2.html
http://www.4shared.com/file/89244574/6e4adcba/shaolin1.html
http://www.4shared.com/file/89244626/ff75f78a/shaolin01c.html
http://www.4shared.com/file/89244697/6b861ed7/shaolin2.html
http://www.4shared.com/file/89244813/aeac7dcc/shaolin4.html
http://www.4shared.com/file/89244897/611833dd/shaolin5.html
http://www.4shared.com/file/89244962/9728b1aa/shaolin-300.html
http://www.4shared.com/file/89245052/b68be83/shaolin20craw.html
http://www.4shared.com/file/89245097/d7b70500/shaolin_monks_01.html
http://www.4shared.com/file/89245416/6f601742/shaolin-kid.html
http://www.4shared.com/file/89245432/5a3bb1d9/shaolin_monks_22.html
http://www.4shared.com/file/89245441/8c7376a4/shaolin_monks_19.html
http://www.4shared.com/file/89245453/7b6626c9/shaolin_monks_14.html
http://www.4shared.com/file/89245463/504b750a/shaolin_monks_17.html
http://www.4shared.com/file/89245471/a75e2567/shaolin_monks_12.html
http://www.4shared.com/file/89245482/b9cf6812/_2__shaolin_monks_12.html
http://www.4shared.com/file/89245492/a0d45953/shaolin_monks_11.html
http://www.4shared.com/file/89245499/370680db/shaolin_monks_10.html
http://www.4shared.com/file/89245512/69cfb96c/shaolin_monks_09.html
http://www.4shared.com/file/89245523/35e5da39/shaolin_monks_08.html
http://www.4shared.com/file/89245534/b29a7edb/shaolin_monks_07.html
http://www.4shared.com/file/89245542/14b84d29/shaolin_monks_03.html
http://www.4shared.com/file/89245555/93c7e9cb/shaolin_monks_06.html
http://www.4shared.com/file/89245580/56036309/shaolin_monks_05.html
http://www.4shared.com/file/89245594/48759651/shaolin_monks_02.html
 

ارسن

عضو جدید
خسته نباشید

خسته نباشید

سلام
doomann جان واقعا ایده هاتون جالبه
یه سوال داشتم
من بشت کنکور کاردانی به کارشناسی هستم :book:
شنیدم دوره کارشناسی auto cad سه بعدی و 3dmax اموزش میدن
حال میخوام بدونم همجا همین 2 نرم افزار درس میدهند ؟ و به نظر شما اگر همجا همین 2 نرم افزار درس میدهند بعد از کنکور کلاس 3Dmax پیشرفته برم ؟؟
 

Asayesefid

عضو جدید
سلام دوستان

من ترم 5 معماري هستم و موضوع طرح اين ترممون فرهنگسراست.سيستم طراحي كلاسمون هم در اين

ترم كلاژ است .لطفاً اگه كسي عكسي داره كه فضاي داخلي اون به فرهنگسرا شبيه است كمكم كنه يا اگه

مجله اي رو معرفي كنه كه عكس تيريپ فرهنگسرا توش پيدا مي شه معرفي كنه ممنون مي شم.

و اين كه زماني كه جوون بودمو و توي اين تالارها با دوستان صحبت مي كردم لازم نبود براي صحبت به متن

كسي پاسخ ارسال كنم .اگه مي شه راهنماييم كنيد .

خيلي خيلي ممنون .:smile:
 

saeed20th

عضو جدید
انرژی معماری

انرژی معماری

سلام دوستان
اطلاعاتی در مورد کارشناسی ارشد معماری گرایش انرژی معماری میخواستم
ممنونم
 

s.snow55

عضو جدید
گلایدر ماکارونی

گلایدر ماکارونی

کسی چندتا عکس از گلایدر ماکارونی نداره؟!؟:biggrin:
لطفا اگه میتونین کمکم کنین،بد جوری لازمش دارم:cool:
 

majid6

عضو جدید
تشکر

تشکر

نینو جان ازت بی نهایت ممنونم.من یه نجارم و عاشق همچین طرحهایی ام اگرچه در حال حاضر هیچ پلکانی سفارش ندارم ولی مطمئنم در آینده به کرات به دردم می خوره . ضمنا اگه خودتم قصد اجرای چنین طرحهایی داشتی که نیاز به یه نجار علاقمند،متخصص و البته دقیق داشته باشه، با افتخار در خدمتتم. بازهم متشکرم:gol::gol:
 

chista233

عضو جدید
بررسي آثار معماري مدرن ... تجزيه و تحليل

جهت آشنايي بيشتر با محورهاي فكري معماران چند دهه ي گذشته و آثار برجسته و مشهور ...
سلام دوستان تاپیک خوبی رو راه انداختید
اما چرا رها شده واقعا حیفه
بیایید یه کار پیشنهاد کنیم و شروع کنیم و از تکرار صفحات طولانی نقدهای دیگران هم خودداری کنیم
 

hilda.s

عضو جدید
اگه بحث ها همون طور که مد نظر شما هست پیش بره به نتایج خیلی خوبی میرسه...
منم موافقم.
زمان خاصی داره شروع این بحثها؟
 

hilda.s

عضو جدید
در مورد اين تصوير


از نقاشي بالاي اون بر مياد كه از قرار معلوم سعي داشته دريا رو به تصوير بكشه و اون حركت خمش صعودي هم سنبلي از موج
بنابر اين ميشه نتيجه گرفت شكل بيضي تداعي كننده حبابِ !!!!
تركيبش نوين اما اصلا موضوعيت رنگهاي كاربرديش قابل درك نيست
شايد هم ميخواسته اسمان كشتي و دريا رو به يكباره به نمايش بگزاره
تكه تكه ست و اولين سبكي رو كه به ذهن بيننده ميرسونه تصوري از خانه هاي چيني ِ





واقعا شبيه كلاژ..........!
تحلیل جالبیه. اما متوجه نشدم اینکه میگی شبیه کلاژه ینی تعریف؟؟؟
 

Behnam_k

عضو جدید
بیمارستان تخصصی قلب

بیمارستان تخصصی قلب

دوستان عزیزسلام
میرم سر اصل مطلب
دارم رو پروژه یه بیمارستان تخصصی قلب کار میکنم
یه سری اطلاعات کلی دارم ولی واسه تکمیلش ممنون میشم که اطلاعاتی از فضاهای مورد نیاز بیماری قلب و توزیحاتش بهم بدید.یا اینکه یه نمونه ی موفق از بیمارستان قلب بهم معرفی کنید.
ممنونم:)
 

Mandan

عضو جدید
ممنون از ابراز علاقه به همكاريتون...
بهتره ديگه شروع كنيم.
مي خوام يه پيشنهاد بدم...
البته نظر همه محترمه. هر كي نظر ديگه اي داره مي تونه بگه.

"تمرين نقد و بررسي آثار و افكار معماري"
پيشنهاد من براي اولين تجربه ي مشتركمون: بررسي و تحليل سبك دو استايل
 

Mandan

عضو جدید
اين سبك از خاستگاه جالبي برخورداره و همينطور مي شه گفت كه سبكهاي هنري زيادي از اون سرچشمه گرفتن.. پس مي تونه شروع خوبي باشه.
 

zhsaffar

عضو جدید
با تشكر از ماندان عزيز...من هم مطالبي اضافه ميكنم...از اصول اوليه اين سبك استفاده از رنگهاي اصلي،زرد و آبي و قرمز، به اضافه سياه و سفيد است كه در موارد معدودي خاكستري ميانه هم به اين تركيب اضافه مي شده است. از برجسته ترين معماراني كه اين سبك را اساس طراحي قرار دادند گريت ريتولد (Gerrit Reitveld ) بود و از مهمترين آثار معماري اين سبك متعلق به همين معمار ،خانه شرودر است. به راحتي ميتوان الگو هاي تركيب بنديهاي موندريان را در اين ساختمان ديد.

 
آخرین ویرایش:

Nilloofar

عضو جدید
حس تعادل رعایت نشده"ترکیب رنگیه جالبی نداره"
یجوری به بیننده حس تنذل القاع میکنه.نظرم بر اینه که نباید تو متراژهایه کوچیک اینقدر شلوغ کار کرد.البته این نظر منه
 

keeperprivacy

عضو جدید
تكنيك هاي راندو در معماري 2

تكنيك هاي راندو در معماري 2

سلام :)
قسمت اول كارهام اسكچ هايي از طبيعت بود، و از مداد و كنته استفاده كرده بودم.
امروز چند تايي از كاراي، طبيعت آبرنگمو براتون مي ذارم.







بعضي از اين كارها، با تكنيك خيلي سريع و بعضي از آنها، ساعتها وقت گرفته.

تا بعد... بدرود
سلما :king:


.................


:cool:آنهايي كه به تو مي گويند از فرصتهايت استفاده نكن


همگي دارند زندگي را از دست مي دهند


تو فقط يكبار زنده اي، پس از فرصتهايت استفاده كن


و مثل ديگران با آهنگ و حركتي تكراري، زندگي را تمام نكن:cool:


(متاليكا)

 

Asayesefid

عضو جدید
سلام

من تازه واردم اما دوست دارم تو بحثاتون شركت كنم تا بلكه يه چيزي ياد بگيرم . موضوع چيه ؟ عكسا با

هدف خاصي انتخاب مي شن ؟:que:
 

a2x

عضو جدید
معماری مدرسه

معماری مدرسه

با سلام خدمت مدیران و کاربران فعال این بخش

دوستان من دنبال مقاله ای به نام معماری در مدرسه میگردم

اگر لطف کنید و کمک کنید ممنون می شم

نیاز زیادی دارم
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا