ویروس‌ جان تولدت نامبارک!!

moji5

کاربر فعال كامپيوتر و اينترنت
26 سالگی مهمان دوست‌نداشتنی؛
ویروس‌ جان تولدت نامبارک!!


ویروس‌های رایانه‌ای تا بحال به 55 میلیون رایانه حمله کرده و بیش از 2.5 تا 3 میلیون رایانه را قربانی خود کرده‌اند و کاربران از ویروس‌های رایانه‌ای در حدود 10 بیلیون دلار خسارت دیده‌اند.


شبکه ایران: در حدود 26 سال قبل اولین ویروس رایانه‌ای پا به رایانه‌ها گذاشت و از آن تاریخ به بعد شرکت‌های امنیتی و کاربران رایانه در حال جنگ دائمی با ویروس‌ها بوده‌اند.
به همین مناسبت قصد داریم به بررسی تاریخچه ویروس‌های رایانه‌ای بپردازیم که خواندنش خالی از لطف نیست.
26 سال قبل در 10 نوامبر سال 1983 "فرد کوهن" دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در یک سمینار امنیت در دانشگاه پنسیلوانیا یک کد مفهومی را به خط فرمان یونیکس بر روی سیستم رایانه تایپ کرد و بعد از 5 دقیقه کنترل تمامی رایانه‌های آن دانشگاه را دردست گرفت .
فرد کوهن خالق اولین ویروس رایانه‌ای
در آن زمان او موفق شد تمام سیستم‌های امنیتی رایانه‌ها را درعرض نیم‌ساعت دور زده و آنها را غیرفعال کند.
فرد کوهن نام این کد مخرب را ویروس گذاشت و بدین ترتیب اولین ویروس رایانه‌ای پا به عرضه گذاشت و کوهن توانست با ویروسش، کارشناسان فناوری را درفکر تغییرات اساسی در امنیت رایانه‌ها بیاندازد.
در ویکیپدیا در خصوص علت نامگذاری این برنامه‌ها آمده است که این برنامه‌ها به دلیل شباهت نحوه فعالیت‌اشان با ویروس‌ها در دنیای حقیقی نام ویروس را بر خود گرفته‌اند.
معمولا کاربران رایانه به ویژه آنهایی که اطلاعات تخصصی کمتری درباره رایانه دارند، ویروس‌ها را برنامه‌هایی هوشمند و خطرناک می‌دانند که خود به خود اجرا و تکثیر شده و آثار تخریبی زیادی دارند که باعث از دست رفتن اطلاعات و گاه خراب شدن کامپیوتر می‌گردند در حالی‌که طبق آمار تنها پنج درصد ویروس‌ها دارای آثار تخریبی بوده و بقیه صرفا تکثیر می‌شوند.



چند سال پس از معرفی اولین ویروس انتشار ویروس‌های رایانه‌ای به طور گسترده آغاز شد و در آن زمان بیش از هزار رایانه را در جهان آلوده کرد که هر یک از آنها نماینده بخش مهمی از رایانه‌های متصل به اینترنت بودند.
از معروف‌ترین ویروس‌های رایانه‌ای در این 26 سال می‌توان به "LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT"
،"Love Bug struck" و "Melissa virus" اشاره کرد.
ویروس‌های رایانه‌ای تا بحال به 55 میلیون رایانه حمله کرده و بیش از 2.5 تا 3 میلیون رایانه را قربانی خود کرده‌اند و کاربران از ویروس‌های رایانه ای در حدود 10 بیلیون دلار خسارت دیده‌اند.
در حال حاضر ویروس‌های رایانه‌ای به بدافزارها تبدیل شده‌اند و هر روز پیچیده‌تر شده و بیشتر در خدمت هدف‌های ناسالم قرار می‌گیرند.
با کمک این ویروس‌ها کلاهبرداری‌های رایانه‌ای صورت می گیرد که در آنها برنامه‌هایی به صورت نامحسوس در رایانه کاربر مستقر شده و اطلاعات حساس کاربران مانند رمز عبور حساب‌های بانکی را سرقت کرده و بدین ترتیب در کوتاه‌ترین زمان پول‌های حساب‌های بانکی کاربران را به یغما می‌برند.
حتی برخی از این ویروس‌ها به نوعی باج‌گیری می‌کنند و با سرقت اطلاعات کاربران آنها راتهدید به انتشار اسناد شخصی می‌کنند.
تکامل ویروس‌های رایانه‌ای همواره جالب بوده است و شرکت‌های امنیتی هر چقدر هم تلاش کنند همواره یک قدم عقب‌تر از هکرها و ویروس‌نویس‌ها خواهند بود.
به نوعی همیشه ویروس‌نویسان راه‌های جدیدی برای تهدید پیدا می کنند اگرچه برخی بر این باورند که دست ویروس‌نویسان و شرکت‌های امنیتی در یک کاسه است و هر دو به فکر حساب‌های بانکی همدیگرند.
منبع: "تک‌اسپوت"
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

ويروسها و مشكلات آنها در اينترنت


ويروسهاي كامپيوتري شهرت زيادي در تلوزيون و روزنامه پيدا كرده اند بخصوص اكنون كه افراد زيادي از اينترنت استفاده مي كنند حتي تصور اينكه كل كامپيوتر شما در اثر بازديد از يك صفحه وب و يا باز كردن يك email بهم ريخته و كارهايتان از بين ربته غير قابل بخشش است.

يك ويروس تكه code اي است (نوشته مي شود بوسيله يك انسان مريض كه وقت زيادي دارد ) كه خود را مي چسباند به برنامه هاي كامپيوتري و خود را منتشر مي كند. ويروسها معمولاً اعمال ناخوشايندي روي كامپيوتر و برنامه هاي آن انجام مي دهند. مشكلي كه ويروس بوجود مي آورد مي تواند يك مشكل ساده باشد ( مانند باز كردن يك پنجره با يك پيام عاشقانه كه هر روز در سر وقت مقرر انجام مي شود ) يا فوق العاده خطرناك باشد ( همه فايلهاي موجود در كامپيوترتان را پاك كند ) معمولاً زمانيكه كامپيوتر شما به يك ويروس آلوده مي شود شما متوجه نمي شويد ( اگر آلوده شدن به ويروس آشكار بود نمي توانست به سادگي گسترش پيده كند ) احتمالاً كامپيوتر شما شروع به انجام كارهاي عجيب و غريب خواهد كرد برنامه ها اجرا نمي شوند فايلهايتان در حال از دست رفتن هستند يا صدمه به كامپيوتر شما وارد مي شود.

شما با اجرا كردن برنامه هاي غير قابل اعتماد در كامپيوترتان با ويروسها مواجه مي شويد ويروسها نمي توانند فايلهي صرفاً اطلاعاتي را آلوده كنند ( مثلاً عكسها و فايلهاي متن ) آنها بايد يك برنامه را اجرا كنند تا بتوانند گسترش پيدا كنند.

متاسفانه مرز بين يك فايل اطلاعاتي و يك فايل قابل اجرا خيلي كم رنگ شده است. براي مثال فايلهي Word و Excel مي توانند شامل زير برنامه هايي ( Macros ) باشند كه كارهاي مختلفي را انجام مي دهند. بنابراين اين فايلها مي توانند شامل ويروس باشند اگر مي خواهيد در برابر ويروسها ايمن باشيد بايد در كامپيوترتان يك آنتي ويروس نصب كنيد مطمئن شويد كه مرتباً ويروسها را براي آنتي ويروس خود update مي كنيد ( كه شامل مشخصات ويروسهاي جديد است ). بايد مواظب فايلهايي كه افراد مختلف بوسيله فلاپي ديسكها به شما مي دهند باشيد يا فايلهايي كه بوسيله e-mail براي شما مي فرستند. هميشه نرم افزار شناسايي ويروس را براي هر فايلي كه از آن مطمئن نيستيد اجرا كنيد به ياد داشته باشيد كه ديگران هميشه مي توانند فايلهاي ويروسي را به شما انتقال دهند بدون اينكه درباره آنها اطلاعي داشته باشند بنابراين فقط به دليل اينكه اين فايل از مطمئن ترين دوست شما گرفته شده است به اين معني نيست كه حتماً ويروسي نيست!

آنتي ويروس نورتون كامپيوتر شما را از ويروسها در امان نگه مي دارد

فرهنگ جامع ويروس جديدترين اطلاعات را از آخرين ويروسها در خود دارد

بعيد است كه شما با بازديد از يك وب سايت با ويروس مواجه شويد. بعضي از صفجات وب شامل كدهاي برنامه نويسي هستند ( مثلاً جاوا اپلتها يا جاوا اسكريپتها ) اما معمولاً مشكلي پيش نمي آيد اگر چه حفره هاي قابل نفوذ مخربي در مرورگرهاي وب پيدا شده است و اين مرورگرها ممكن است نمونه اي از ويروسهايي كه كه ممكن است بر اساس يك جاوا اسكريپت نوشته شود را در خود نداشته باشند.بنابراين براي در امان بودن مطمئن شويد كه هر تكه ( patch ) در دسترس را براي مرورگر ( browser ) خود download كرده ايد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آشنايي با Code Red

كرم هاي اينترنتي زمان كامپيوتر را تلف مي كنند يا به عبارت ديگر آن را كند مي كنند و همچنين در شبكه يا در اينترنت پهناي باند را اشغال مي كنند. آنها تكثير مي شوند و اغلب اوقات نقش يك شيطان اينترنتي را بازي مي كنند كرمي كه Code Red نام دارد در سال 2001 صدر اخبار اينترنتي را به خود اختصاص داده بود. متخصصين پيش بيني كرده بودند كه اين كرم مي تواند اينترنت را تا حد از كار افتادن كند سازد.

Code Red زمانيكه خود را تكثير مي كند سرعت اينترنت را كاهش مي دهد. اما اين كرم اينترنتي انگونه كه پيش بيني مي شد نتوانست اينترنت را متوقف سازد. هر كپي از اين كرم در اينترنت بدنبال ويندوز سرور NT يا 2000 اي مي گردد كه در آن وصله هاي امنيتي مايكروسافت نصب نشده باشد. هر بار كه يك سرور اينترنتي حفاظت نشده پيدا كند خود را در آن سرور كپي مي كند. و كپي جديد بدنبال سرور ديگري با اين شرايط مي گردد تا آن را آلوده كند بسته به تعداد سرور هاي غير ايمن Code Red مي تواند در اينترنت صدها يا هزارها كپي از خود تهيه كند.

ويروس Code Red طوري طراحي شده است كه سه كار انجام دهد.

خود را براي بيست روز اول هر ماه تكثير مي كند.

صفحات وبي را كه در سرور هاي آلوده هستند را با صفحاتي كه در آن نوشته شده است "Hacked by Chinese"جايگزين مي كند.

سپس شروع به تدارك يك حمله عليه وب سايت كاخ سفيد مي كند تا آنرا از كار بيندازد

معمول ترين ورژن Cod Red يك نوع توسعه يافته از Ida Code Red است كه خود را در 19 ژولاي سال 2001 ميلادي تكثير كرد.

بعد ازيك آلوده ساختن موفقيت آميز كرم منتظر يك ساعت مشخص مي ماند و به دومين مورد نظر سرور كاخ سفيد متصل مي شود اين حمله به اين صورت است كه سيستم هاي آلوده به طور همزمان 100 ارتباط با پورت 80 سايت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كرمها ( worms ) شرارتهاي Email

كرمها اصولاً ويروس نيستند با اين وجود تفاوت بين آنها بسيار اندك است و معمولاً در اخبار روزمره آنها را با يكديگر اشتباه مي گيرند. ويروسها يك كامپيوتر منفرد را آلوده مي كنند وسعي نمي كنند به كامپيوتر ديگري راه پيدا كنند كرمها به كامپيوترهاي ديگر انتقال پيدا مي كنند با اعمال شما. ( مثلاً با اشتراك گذاشتن فايلها بوسيله email يا بوسيله فلاپي ديسك ها كرمها به شدت علاقه مندند كه فقط خود را در ميان يك شبكه گسترش دهند. آنها به طور خود كار خودشان را به كامپيوترهاي ديگر انتقال مي دهند به علت اينكه انتقال آنها بين كامپيوترها به طور خودكار انجام مي پذيرد سرعت گسترش آنها بسيار سريعتر از ويروسها است.

معمولترين راه گسترش يك كرم اين است كه خود را به همه آدرسهاي email اي كه شما در address book خ.د ليست كرده ايد برساند يا outlook شركت مايكروسافت برنامه email اي است كه بيشترين آسيب پذيري را در برابر حمله كرمها دارد فقط به اين دليل كه عمومي ترين برنامه است براي كاهش دادن احتمال آلوده شدن به كرمها شما مي توانيد مراحل زير را اجرا كنيد:

هيچ فايل الصاقي ( attachment ) غير منتظره اي را در email هاي خود باز نكنيد ( بخصوص آنهايي را كه شامل پيغامهاي معمول مانند در اين جا فايلي كه شما درخواست كرده ايد وجود دارد. ) هر چند آنها از منابع مطمئني براي شما ارسال شده باشند. براي فرستنده email اي بفرستيد (reply ) و از او سئوال كنيد او واقعاً چنين فايلي براي شما فرستاده است يا نه؟

يك آنتي ويروس نصب كنيد و آن را مرتباً up to date كنيد.

اگر ممكن است از نرم افزار email اي به قير از Outlook Express استفاده كنيد.

كرمي كه به خوبي منتشر شده "Love Letter" نام دارد كه با فرستادن خود به آدرس email اي كه در address book نرم افزار Outlook Express وجود دارند منتشر مي شود به راحتي كپي كردن فايل در كامپيوتر قرباني خود را وارد مي كند و با يك عنوان به صورت "I LOVE YOU" وارد مي شود و پيغام آن به صورت زير است :

"Rindly chek the attached LOVE LETTER coming from me"

بدليل اينكه email از يك فرد شناخته شده براي گيرنده ارسال شده است بسياري از مردم گول مي خورند و كرم در حجم وسيع گسترش پيدا مي كند. اگر چه به كامپيوتر قرباني آسيب وارد مي شود ولي آسيب اصلي به كل شبكه وارد مي شود و همه آن را آلوده مي كند.

اسب تراوا چيز جالبي بنظر مي رسد اما چيزهاي آسيب رسان و كثيفي در بر دارد. و در لباس خدمات مفيد يا پيوستهاي ( attachments ) جذاب در email مثلاً يك screen saver پخش مي شود. آنها فايلهي الصاقي براي شما مي فرستند كه آنقدر براي شما جالب است كه آنها را براي دوستانتان مي فرستيد. در حاليكه آثار مخرب آن پنهان بوده با تأخير عمل مي كند بنابراين شما نمي دانيد چيزي كه در حال فرستادن آن هستيد يك فايل خطرناك است.

در مواقع ديگر اين كرمها تكثير مي شوند مانند يك كرم اينترنتي و خود را به صورت اتوماتيك به كامپيوترهاي ديگر مي رسانند و معمولاً از Outlook Express استفاده مي كنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ويروسهاي بوت سكتور

با گذشت زمان همانطور كه ويروس نويسان ماهرتر و خبره تر شدند حقه هاي جديدتري ياد گرفتند يك حقه كه دانستن آن مهم است توانايي فراخواني ويروس در حافظه است به طوريكه تا زمانيكه كامپيوتر كار مي كند اين ويروس ها جولان مي دهند. كه اين خود باعث مي شود كه ويروسها خود را به بسيار راحتر تكثير كنند يك حقه ديگر آلوده ساختن Boot Sector در فلاپي ديسك و هارد ديسك است. Boot Sector يك برنامة كوچك است و اولين قسمت از سيستم عامل است كه توسط كامپيوتر فراخواني مي شود. Boot Sector شامل يك برنامه كوچك است كه براي كامپيوتر تعيين مي كند كه چگونه سيستم عامل را فراخواني كند. يك ويروس با قرار دادن كد خود در Boot Sector اجراي خود را گارانتي مي كند. بنابراين ويروس مي تواند به راحتي در كامپيوتر فراخواني شود بنابراين قادر است هر زمان كه كامپيوتر روشن مي شود شروع به كار كند. اين ويروسها به راحتي مي توانند بوت سكتور يك فلاپي ديسك را آلوده كنند و با انتقال آن بين كامپيوترهاي ديگر مانند آتش ناشي از انفجار منتشر شوند.

اما امروزه اين ويروسها مانند گذشته يك كابوس نيستند. چون امروزه گرافيك يك عنصر جدا نشدني از نرم افزارها شده است و در نتيجه حجم آنها به شدت افزايش پيدا كرده است و به ندرت مي توانيد نرم افزاري را پيدا كنيد كه روي يك يا حتي چند فلاپي ديسك جا شود. امروزه نرم افزار ها بيشتر روي CD بين كامپيوتر ها جابجا مي شوند و چون CD ها عموماً قابل رايت مجدد نيستند و اگر هم باشند بايد بوسيله نرم افزار انجام شود اين ويروسها و ديگر ويروسهاي قابل اجرا به راحتي نمي توانند بين كامپيوتر ها تكثير شوند. ولي هنوز اينترنت وجود دارد. پس هميشه خطر آلوده شدن وجود دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا