هنر،سینما و معماری
درباره فیلم یک دیوانگی سازنده مستندی در مورد معماری فرانک گری
به نام خدا
در سال 1986 ، كه فرنك گری(Frank Gehry) مسئولیت طراحی خانه پیتر لویز(Peter Lewis) معروف را در كلو لند(Cleveland) پذیرفت ، وجودش همچنان نقطه روشنی در زمینه در حال رشد معماری آزمایشی امریكایی بود.
طراحی خانه های معاصر عجیب و غریب برای كارفرمایان توانگر تنها نقطه اتكا برای تمرینات گری بود كه آنها را برای بال و پر دادن به ایده های هنری اش به كار برد.پروژه كاملا 9 سال متوقف شد ، خانه حومه شهری 5 میلیون دلاری ، به موزه ـ عمارتی80 میلیونی افزایش پیدا كرد كه با شور و شوق مهار نشدنی كارفرمایان به جلو رانده می شد. تلاشهای 9 ساله گری در به سرعت ایجاد كردن پروژه ، استعداد باارزش او را به دیدی هنرمندانه و مبتكرانه تبدیل كرد.
این مستند سیر تكامل طرح خانه لویز را در حین جستجوی دگر دیسی شگفت آور كارهای این هنرمند كه همراه پروژه بوده است شرح می دهد. از سوی دیگر فیلم راه پر پیچ و خمی را به وسیله دو مرد متفاوت به تصویر می كشد، مردانی كه مانند دو بیگانه با مشاركت اجباری شروع كردند و در انتها دو دوست و همكار شدند!
یك دیوانگی سازنده ، مستند 1 ساعته به كارگردانی تام بال (Tom Ball)و برایان نف(Brian Neff) و به نویسندگی جفری كیپ نیس(Jeffery Kipnis) یكی از چندین فیلم مستند زنده معماری است كه سال گذشته در موزه هنرهای مدرن روی پرده رفت .
آقای كیپ نیس كه مطمئنا ماجراجو ترین متصدی معماری در امریكاست، ادعا می كند كه خانه لویز محل پرورشی برای فرم های خمیده از روی خواسته های نفسانی است كه آقای گری در افكار عمومی بعد از اتمام پروژه موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا در سال 1997 در افكار عمومی جا انداخته است.
هربرت ماس چمپ(Herbert Muschamp) در نیویورك تایمز می نویسد:« من اعتقادی مبنی بر صحت این قضیه ندارم. سیالیت پیش از این وارد فرهنگ واژگان آقای گری شده بود، در واقع زمانیكه او طرح های چراغش را كه بر اساس مدل ماهی و مار طراحی شده بود در اوایل دهه 80 به نمایش گذاشت. در یك دیوانگی سازنده ، اولین فیلمش ، آقای كیپ نیس مسائل مهمتری از شجره نامه فرم ها را فاش می كند. او تولد ایده طرح را به تصویر می كشد كه آقای گری را به سمت موقعیت رهبری كه او در حرفه اش داراست ، راهنمایی كرده است.»
یك دیوانگی سازنده ، سیر تكامل ده ساله پروژه ساخته نشده خانه پیتر لویس را محور قرار داده است! فیلم تغییر شكل خارق العاده كارهای معمار كه در طول زمان پروژه اتفاق افتاده است را تعقیب می كند ، فرایند گریزان كه معمار برای تبدیل تصور به واقعیت به كار می برد را گیر می اندازد و بر روی معنای هنری و مفهوم فرهنگی ایده های طراحی كه از خانه لویس سرچشمه گرفته است تمركز می كند.
فیلم قصد نشان دادن اینكه اثری داهیانه را می سازد ندارد.آقای كیپ نیس به شدت بر استعاره وشباهت تكیه می كند: موجهای اقیانوس ، پرندگان در حال پرواز و ورای همه اینها موسیقی كلاسیك.
این فیلم به ما آقای گری و گروه كوچكی از حامیان او ( از جمله آقای كیپ نیس) را نشان میدهد كه احساس می كنند راه آنها در ادامه آنچه اولریخ بك (Ulrich Beck) ، جامعه شناس آلمانی،مدرنیته دوم نام نهاده بود ، می باشد.این مفهوم ،
سرشار از امید به رهایی از تباهی غیر قطعی است.
http://bootigha.mihanblog.com/post/category/1 منبع
سرشار از امید به رهایی از تباهی غیر قطعی است.
http://bootigha.mihanblog.com/post/category/1 منبع